Salam. Seingat saya sudah beberapa kali cik Seri dari M.O telah
menyebut mengenai kerajaan bertuah ini Chihtu. Namun demikian kerajaan ini
masih memberi saya aura-aura misteri yang menyebabkan saya terpanggil untuk
menulis sedikit ulangkaji atau ulasan mengenai kerajaan ini. Ada apa dengan Chihtu?
Mengapa ia begitu penting dalam memahami sejarah Srivijaya, Funan dan
Sailendra? Dan dimanakah Chihtu sebenarnya?
Sebenarnya para pembaca sekalian apa yang menyebabkan Chihtu
menjadi sebuah kerajaan yang hebat dan penting untuk diketahui adalah kerana
legasi yang ditinggalkannya. Legasi yang saya maksudkan adalah seperti yang
saya sebutkan tadi iaitu ia melahirkan para pemerintah elit Srivijaya, Sri
Dharmaraja, Sailendra dan beberapa lagi buah dinasti yang hebat-hebat. Tambahan
lagi sepertimana yang dicatat oleh pengembara China ke kerajaan tersebut, Chihtu
adalah sebuah kerajaan yang besar tamadunnya atau civilized. Ianya bukan
sebuah kerajaan orang gasar yang tidak bertamadun dan ketamadunan Chihtu ini
menyebabkan teori mengenai kelahiran raja-raja dinasti Funan adalah logik. Hal
ini ditambah lagi apabila catatan dari dinasti Sui menyebut bahawa Funan
diasaskan oleh orang-rang dari Chihtu dan Pan-pan.
Terlalu banyak teori tentang kedudukan kerajaan ini telah
dikemukakan antaranya di India, Sumatera, Singgora, Vietnam, Kemboja dan
semestinya Semenanjung. Teori yang dikemukakan oleh seorang pengkaji Cina Shen
Fuwen pada tahun 2002 adalah diantara teori yang terkini. Namun teori beliau
ini sebenarnya adalah pengukuhan kepada teori yang sebelum ini dipelopori oleh Kuwata
Rokuro pada tahun 1921 yang meletakkan Chihtu di Semenanjung. Selain itu beliau
juga menyatakan dengan jelas bahawa Chihtu adalah pemula bagi Srivijaya di mana
elit-elit Melayu pemerintah Srivijaya berasal.
Hari ini mari kita mengembara ke Chihtu
dan merasai sendiri apa yang dirasai oleh para utusan dari China. Kita akan
melihat mengapa China sanggup menghantar utusannya ke sebuah negara asing yang
jauh lebih kecil darinya dan apa yang mereka lihat dan menarik perhatian mereka
di situ.
Semuanya bermula pada tahun 589
masihi dimana pada masa ini Dapunta Hiyang Jayanasa yang mengagungkan kerajaan
Srivijaya di Palembang belum wujud lagi. Perlu anda ketahui bahawa kerajaan
misteri yang bernama Chihtu ini hanya pernah disebut dalam catatan China sahaja
tidak ada dalam catatan tempatan mahupun dari negara luar yang lain. Hal inilah
yang menjadikan Chihtu sebuah subjek yang hangat untuk dikaji. Ianya bersifat
terlalu misteri bagi saya. Pada tahun yang sama juga kerajaan dinasti Sui telah
berjaya menawan dinasti Chen diselatan dan buat pertama kalinya dalam 400 tahun
berjaya menyatukan semula negara China. Kerajaan Sui yang baru naik ini amat
komited dengan hubungan antarabangsa dan perdagangan. Pada tahun 607 maharaja
dinasti Sui telah menghantar dua orang duta ke kerajaan Chihtu sebagai balasan
kepada duta yang dihantar Chihtu sekitar tahun 589. Rombongan Maharaja Sui
telah membawa 5000 jenis hadiah yang berbeza untuk raja Chih tu, dan pada saat
ketibaan rombongan ini, mereka dihidangkan dengan pelbagai barangan hasil
tempatan sebagai hadiah pembalasan.
Kerajaan Chihtu disebut sebagai
sebahagian dari kerajaan Funan, dan terletak di Laut China Selatan, dan ianya
terletk 100 hari perjalanan melalui laut dari China. Sumber China menyebutkan bahawa
nama kerajaan ini berasal dari warna tanahnya yang ‘sebahagian besarnya
berwarna merah’. Seperti yang telah dikatakan saya, berdasarkan
catatan China juga, lokasi Chihtu telah banyak diperdebatkan oleh para sarjana.
Namun demikian lokasi yang paling sesuai adalah bahagian pantai timur
Semenanjung Malaysia, di sekitar daerah hulu Sungai Kelantan. Selain dari
pertimbangan umum, termasuk, geografi, iklim dan warna tanah, salah satu alasan
utama untuk meletakkan lokasi Chih tu di Hulu Kelantan adalah apabila
digambarkan bahawa lokasinya boleh
dicapai hanya selepas satu bulan perjalanan ke hulu sungai.
Sungai Kelantan adalah pilihan yang paling
sesuai kerana ia merupakan laluan air utama yang dilalui kapal-kapal bersaiz
kecil dan sederhana untuk perjalanan lebih kurang 160 kilometer ke arah hulu,
dan juga sebagai laluan utama ke lombong-lombong emas di Kelantan dan Pahang.
Daerah ini dikenali sebagai Ulu Kelantan, telah dihuni selama sekurangkurangnya
10,000 tahun, sebagaimana dibuktikan dengan jumpaan pengebumian prasejarah di
Gua Cha. Penyelidikan dan ekskavasi di Gua Chawas, Ulu Kelantan telah
mendedahkan sejumlah besar jumpaan votive tablets Buddha Mahayana yang mungkin
berasal dari zaman Srivijaya .Hal ini menjadikan lokasi Chihtu sebagai salah
satu daripada lokasi awal Srivijaya yang amat sesuai.
Dalam penulisan Tatsuo Hoshino
seorang pengkaji dari Jepun beliau menyatakan bahawa sesungguhnya Chihtu
mempunyai kaitan rapat dengan Srivijaya. Beliau membuat kenyataan berikut
adalah kerana terdapat catatan dari dinasti Tang yang mengaitkan Chihtu dengan
empayar maritim tersebut. Ensaiklopedia pada zaman Tang sering menyebut Chihtu
berserta dengan kerajaan Srivijaya. Menurut Hoshino, hal ini adalah
berkemungkinan disebabkan terdapatnya indikasi bahawa kerajaan Chihtu diasaskan
atau diperintah oleh etnik Melayu atau Cham.
Dalam catatan China mengenai sistem
pentadbiran Chihtu ada disebutkan bahawa jika mengikut ranking pembesar Chihtu
yang terbawah sekali ianya dipanggil sebagai Pati. Dan menurut Hoshino, Pati
adalah satu gelaran khas para pembesar dari kerajaan orang-orang Melayu seperti
Champa dan Srivijaya. Selain itu dalam setiap catatan mengenai kedudukan Chihtu
ada disebut tentang sebuah Pulau dalam bahasa Melayu iaitu Pulau Kas. Namun
demikian Hoshino mempunyai pendapat yang berbeza dengan Ceodes dan Pelliot yang
mengatakan bahawa Chihtu berada di semenanjung Tanah Melayu.
Sebaliknya dia percaya bahawa Chihtu
berada di sebelah timur delta Mekong di Indochina berdekatan dengan Kampong
Cham sekarang. Namun ini hanyalah salah satu daripada banyak teori-teori yang
pernah diutarakan oleh ahli sejarah. Setakat ini semuanya masih samar-samar dan
tidak ada satu teori yang dapat memberikan konklusi yang tepat. Apa yang pasti
ramai sejarawan tidak bersetuju dengan teori beliau dan mengaggap ianya tidak
benar sama sekali. Namun demikian apa yang penting tetang pendapat pengkaji
Jepun ini adalah terdapatnya bukti bahawa adanya perkaitan awal diantara
Srivijaya dengan Chihtu dan wujudnya kelas pemerintah Melayu di Chihtu.
Berbalik kepada rombongan dari
Sui, semasa rombongan dari China ini sampai di muara sungai untuk ke Chihtu,
mereka telah disambut oleh seorang pembesar Brahmin yang bergelar Kumara
berserta dengan 30 buah kapal besar yang diiringi dengan bunyi-bunyian dan
paluan gendang. Apabila sampai di ibu kota Chihtu, duta China tersebut disambut
mesra oleh raja dan putera mahkotanya. Duta China ini telah diarak dengan dua
ekor gajah bererta dengan para pengawal yang memegang payungan yang terbuat
dari bulu merak bagi menyambut kedatangan tetamu kehormat. Lebih dari seratus
orang lelaki dan wanita memainkan alat musik yang terbuat dari cengkerang dan
memalukan gendang yang diketuai oleh dua orang Brahmin.
Banyak aspek sosial-politik dan
budaya kerajaan Chihtu dijelaskan dalam catatan China hasil daripada kunjungan
mereka ini. Menurut sumber tersebut, kerajaan ini diperintah oleh keluarga yang
dikenali sebagai Chudan. Raja Chihtu, Li fo duo se, menaiki takhta ketika
ayahnya melepaskan takhtanya untuk menyebarkan ajaran Buddha kepada dunia. Pada
saat kunjungan utusan Maharaja Sui, raja Chihtu telah memerintah selama 16
tahun dan mempunyai tiga isteri yang merupakan puteri raja tetangga. Perhatikan
nama raja ini, sebutan Cina ini ada persamaan dengan sebutan sanskrit bagi
Srivijaya!
Istananya dikatakan terletak di hulu Seng zhi
yakni ibu kotanya dan digambarkan mempunyai ‘tiga gerbang yang terletak lebih
dari seratus langkah setiap satu’, dilukis dengan gambar Bodhisattva dan
digantung dengan bunga dan loceng. Gerbang ini dikawal oleh empat orang lelaki
berpakaian seperti raksasa penjaga gerbang (seperti yang terdapat pada
kuil-kuil Buddha di Thailand sekarang). Terdapat juga berpuluh-puluh wanita
yang memegang panji-panji dari bunga-bunga emas dan ada juga yang bermain
musik. Mereka yang ditempatkan di luar gerbang dilengkapi dengan senjata,
manakala yang tinggal di dalam kota memegang kain putih dan jaring putih untuk
mengumpul bunga. Istana ini dikatakan
mempunyai beberapa pavillion dan tingkat. Menarik bukan budaya orang
melayu pada zaman dahulu. Sekarang cuba anda bayangkan dengan minda anda betapa
grand dan cantiknya istana dan kota Chihtu yang berlukis dengan
lukisan-lukisan Buddha seperti yang anda bisa lihat di Tibet.
MUNGKIN ISTANA CHIHTU JUGA SEHEBAT INI. SENIBINA MYANMAR INI ADA KAITAN DENGAN SENIBINA MELAYU KUNO.
Berdasarkan rekod Dinasti Sui lagi,
kekayaan kerajaan Chihtu dapat dilihat ketika rombongan China tiba di sana.
Rombongan tersebut terkejut melihat kekayaan yang dimiliki oleh kerajaan Chihtu
termasuklah tiga puluh buah kapal besar dan beratus orang hulubalang yang
mengawal istana. Chihtu mempunyai satu sistem pemerintahan yang teratur
termasuklah pentadbiran di peringkat daerah. Hasil keluaran negeri ini adalah
pelbagai antaranya ialah beberapa jenis fabrik berwarna seperti berwarna kuning
keemasan, berwarna awan pagi, pelbagai jenis kain kapas berwarna dan lain-lain.
Tambahan lagi bumi Chihtu turut mengeluarkan padi, kekacang, bijan hitam, arak
tebu, arak kelapa dan banyak lagi yang sentiasa mendapat permintaan yang
tinggi.
Pada hari yang sama raja telah
menghantar anaknya Nayaka untuk melayan utusan dari Sui ini. Beberapa orang
suruhan lelaki telah dihantar untuk membawa sedulang emas bunga-bunga wangi ,
cermin dan peralatan dari emas serta dua balang minyak wangi, lapan gurik air
wangian dan empat helaian panjang kain kapas putih dan semua ini hanya untuk
mandian para duta. Pada hari yang sama kemudiannya pula Nayaka telah menghantar
dua ekor gajah yang membawa beberapa buah payungan terbuat dari bulu merak yang
indah serta bunga-bungaan emas dan surat watikah dalam dulang emas sebagai
tanda menyambut kedatangan mereka. Setelah selesai semua upacara ini barulah
mereka berangkat ke balairung seri. Setelah selesai bertukar watikah di
balairung seri rombongan duta Sui ini diiringi untuk ke kediaman penginapan
mereka. Di sini para Brahmin telah dihantar untuk menyajikan makanan kepada
mereka. Makanan yang disajikan dikatakan dihidang diatas tikar dari daun yang
sebesar 10 kaki persegi.
Mengenai istana Chihtu, dikatakan bahawa kesemua
pintu yang terdapat pada bangunan istana adalah menghadap kearah utara. Takhta
atau peterana tempat bersemayam raja dibuat berlapis tiga tingkatan yang juga
menghadap kearah utara. Setiap hari raja akan bersemayam di takhta tersebut
dengan memakai sejenis jubah berwarna merah mawar dan baginda memakai pelbagai
kalung dan perhiasan dari emas. Mahkotanya dihiasi dengan pelbagai
bunga-bungaan yang terbuat dari emas dan bertatahkan pelbagai hiasan daripada
batu-batu permata. Di sisi kanan dan kirinya ada empat orang wanita. Dikatakan
juga pengawal yang terdapat di dalam balai tersebut adalah lebih dari seratus
orang. Di belakang takhta raja wujud seakan-akan gerbang yang diperbuat
daripada lima jenis kayuan wangi yang disepuh dengan emas dan perak, serta
dibelakang gerbang tersebut terdapat sebuah disk logam yang berbentuk seperti
api yang menyala yang turut diperbuat dari emas yang berkilauan.
Di setiap sisi takhta bertingkat tersebut terdapatnya
dua buah cermin dari logam berwarna perak dan di hadapan setiap cermin ini
terdapat setempayan emas manakala dihadapan tempayan emas tersebut pula adalah
sebuah dupa dengan kemenyan yang dibakar yang juga diperbuat dari emas tulin.
Di tingkat bawah sekali peterana diraja tersebut terdapat patung seekor lembu
jantan yang diperbuat dari emas dan dilitupi dengan payungan. Terdapat juga
pelbagai jenis kipas-kipas berharga di sekeliling peterana atau takhta
tersebut. Daripada diskripsi tersebut juga kita boleh dapati bahawa istana atau
balairong tersebut adalah besar sehingga boleh memuatkan lebih dari seratus
orang Brahmin dan para pembesar serta pengawal yang lain. Dikatakan bahawa para
Brahmin duduk bersila menghadap satu ama lain dalam dua barisan di sisi
balairong dan terdapat beberapa lapisan pembesar yang mempunyai tugas
masing-masing. Kedudukan seperti ini adalah selari dengan kedudukan tempat
duduk para pembesar di zaman Melaka yang merupakan warisan Srivijaya yang
dinamakan sebagai Naga-naga. Hal ini berbeza dengan cara duduk para menteri dan
bangsawan thai yang duduk dihadapan raja memenuhi ruang balairung.
Para guo ji atau pentadbir
tertinggi adalah mereka yang menyusun dan menyenaraikan pegawai-pegawai yang
berjawatan dalam pentadbiran raja, mereka ini boleh disamakan dengan pembesar
berempat. Ini termasuk mereka yang ditugaskan untuk mengatur urusan politik dan
satu lagi untuk menjalankan pentadbiran undang-undang jenayah. Chihtu juga
mengawal dan berkuasa terhadap beberapa kerajaan lain di mana pentadbiran
dikendalikan oleh mereka yang dilantik oleh raja. Catatan dari utusan Maharaja Sui
ini juga menyatakan bahawa adalah menjadi satu adat bagi laki-laki dan
perempuan di Chihtu untuk menindik telinga, mengurapi tubuh mereka dengan
minyak wangi, dan memakai bunga mawar dan kain berwarna polos.
Para wanitanya memakai sanggul di rambut yang
kelihatan terjuntai di bahagian tengkuk. Sanggul seperti ini adalah satu
tradisi bagi para wanita melayu terutama di Semenanjung dan Jawa berbanding
sanggul tinggi yang dipakai orang Thai dan Khmer. Namun demikian rakyat harus
mendapatkan izin dari raja untuk memakai loket emas yang istimewa, bahkan
keluarga kaya juga harus mendapatkan kebenaran kerajaan untuk hak istimewa ini.
Upacara Pernikahan pula dilakukan pada hari yang difikirkan bertuah dan
diberkati mengikut ajaran agama mereka. Keluarga pengantin wanita dirayakan
selama lima hari sebelum upacara perkahwinan. Pada hari ketujuh, upacara
perkahwinan diselesaikan dan pengantin bersatu. Setelah berkahwin, pasangan itu
berpindah ke sebuah rumah yang berasingan. Namun,jika yang berkahwin itu adalah
putera bongsu maka ia diwajibkan untuk tinggal bersama ayahnya.
Jika berlakunya kematian sama ada
salah satu orang tuanya atau adik-beradiknya, orang yang berkabung akan
mencukur kepala mereka dan memakai pakaian yang polos dan terang. Tubuh si mati
akan dibakar di atas tempat pembakaran yang diperbuat daripada buluh dan
diletakkan di atas sungai dengan tujuan apabila mayat dibakar abunya akan jatuh
ke sungai. Upacara pembakaran mayat itu disertai dengan dupa atau kemenyan dan
peniupan bunyi-bunyian daripada cangkerang yang berlingkar dan paluan bunyi
gendang.
Upacara pembakaran mayat dengan
kaedah ini diguna pakai untuk para bangsawan kelas atasan dan juga rakyat
jelata, tetapi abu raja dipelihara dalam botol emas dan disimpan di sebuah
kuil. Kepercayaan agama mereka dilaporkan sebagai Buddha, tetapi masyarakat Chihtu
lebih mengabdikan diri mereka kepada para Brahman yang menunjukkan bahawa kepercayaan
Hindu juga mempunyai pengaruh yang kuat dalam masyarakat seperti mana amalan
pembakaran mayat dilakukan. Hal ini bukanlah perkara yang luar biasa di asia
tenggara kerana kebanyakan kerajaan disini mengamalkan ajaran Hindu-Buddha.
Makanan utama masyarakat Chih tu
adalah nasi dan catatan China ada menyebut semasa majlis keraian dijalankan
terhadap rombongan Maharaja Sui, mereka dihidangkan dengan kek atau kuih yang
berwarna kuning, merah, putih dan ungu ( mungkin prototaip awal kuih lapis?)
bersama-sama dengan daging lembu, daging kambing, ikan, penyu, dan kerbau
pendek. Putera Raja Chih tu Na ya jia atau Nayaka kemudiannya mengiringi
rombongan Maharaja Sui kembali ke China dengan membawa hadiah-hadiah berupa
barangan hasil keluaran tempatan dan ini termasuklah mahkota emas berbetuk
bunga raya dan kapur barus sebagai ufti kepada Maharaja. Hadiah ini sebagai
balasan kepada pemberian Maharaja Sui kepada Raja Chih tu dan tanda bermulanya
hubungan diplomatik dengan Maharaja China tersebut.
Daripada
diskripsi di atas kita dapat bayangkan betapa maju dan mewahnya kerajaan Chihtu.
Hal ini menjadi bukti bahawa ketamadunan bangsa Melayu sememangnya telah lama
bertapak di Nusantara dan tidak dapat disangkal lagi. Adakah dari kerajaan ini
Dapunta Hiyang Jayanasa berlayar untuk menawan Palembang dan membentuk
Srivijaya? Sekian wallah hu a’lam.