Salam saya ucapkan kepada para pembaca setia sekalian
terutamanya kaum hawa. Artikel bersiri yang bakal saya sajikan kali ini adalah
istimewa untuk golongan wanita namun golongan pria juga digalakkan membacanya
sebab sejarah dan ilmu itu tidak mengenal sempadan gender. Saya akan memaparkan
beberapa tokoh pejuang atau pahlawan wanita yang pernah hidup di Nusantara ini.
Mengapa saya memilih tajuk ini untuk ditulis kerana golongan ini yakni pahlawan
wanita kurang diberi perhatian atau spotlight oleh para sejarawan dan peminat
sejarah. Hal ini mungkin kerana terdapatnya bias terhadap gender dalam
masyarakat kita pada hari ini.
Jika kita buka buku-buku teks sekolah, adalah agak
menghampakan kerana sebahagian besar nama-nama pahlawan dan pendekar yang
tertulisnya adalah sosok seorang lelaki, pria, jantan atau man. Dimana perginya
nama-nama Srikandi hebat seperti Tun Fatimah, Tun teja, Raja Tua Rekan, Bonda
Kanduang, Raden Nyi Serang dan Ratu ungu? Adakah mereka ini tidak mempunyai
tempat dalam sejarah tempatan. Adakah mereka ini kurang penting berbanding
ayah, suami, abang atau anak lelaki mereka? Nah, persoalan ini harus bermain
difikiran kita jika kita benar-benar seorang peminat sejarah yang tidak bias
terutama terhadap gender. Kita perlu hormati dan hargai pengorbanan kaum ibu
ini dalan memperjuangkan nasib anak bangsa kita. Bak kata pujangga tangan yang
menghayun buaian mampu menggoncang dunia!
Lihat sahaja negara jiran kita Thailand yang
mengagungkan srikandi mereka yakni Permaisuri Suriothai, Vietnam dengan Trung
sister mereka, malahan China dengan Hua Mulan dan Maharani Wu Zhe Tian serta
Korea dengan beberapa Permaisuri mereka
seperti Seondeok. Semua ini nama-nama wanita hebat yang pernah mencipta sejarah
mereka sendiri. Mereka ini dihargai oleh masyarakat sehingga tugu-tugu dibina dan
buku-buku sejarah serta filem dibuat khas untuk memperingati perjuagan mereka.
Negara kita bila lagi? Adakah dengan sebuah slot drama di kaca TV berbayar
sahaja sudah mencukupi? Dah lah plot ceritanya tidak menepati zaman, banyak
kesalahan fakta sejarah pulak tu.
Berbalik kepada topik asal kita. Pada bahagian yang
pertama ini saya akan mengetengahkan seorang tokoh pahlawan atau pejuang wanita
yang bernama Cut Nyak Dhien. Nah..pelik kan nama ini. Buat pertama kali saya
mendengar nama ini lebih kurang 4 tahun dahulu saya juga tercengang dan
tertanya-tanya bangsa apakah yang mempunyai nama sebegini. Saya mula-mula
membaca mengenai beliau dalam sebuah buku semasa mencari maklumat mengenai
sejarah Kerajaan Aceh Darussalam. Kerana rasa ingin tahu yang tinggi pada masa
tersebut, saya lantas mencari nama tersebut dalam portal perpustakaan untuk
mendapatkan buku-buku berkenaan tokoh tersebut. Alhamdulillah saya bertemu
beberapa buku dalam bahasa Indonesia yang menceritakan tentang kisah hidup dan
perjuangan wanita pahlawan ini.
Cut Nyak Dhien sebenarnya adalah salah seorang daripada pejuang yang mengadakan gerakan
pembebasan Acheh dari kuasa kolonial Belanda. Cut Nyak Dhien dilahirkan dari
keluarga bangsawan yang taat beragama di Aceh Besar, wilayah VI Mukim pada
tahun 1848. Ayahnya bernama Teuku Nanta Setia, seorang uleebalang VI Mukim,
yang juga merupakan keturunan Machmoed Sati, perantau dari Sumatera Barat.
Machmoed Sati mungkin datang ke Aceh pada abad ke 18 ketika kesultanan Aceh
diperintah oleh Sultan Jamalul Badrul Munir. Oleh sebab itu, Ayah dari Cut Nyak
Dhien merupakan keturunan Minangkabau. Ibu Cut Nyak Dhien adalah putri
uleebalang Lampagar. Pada masa kecilnya, Cut Nyak Dhien adalah anak yang
cantik. beliau memperolehi pendidikan dalam bidang agama dan rumah tangga. Banyak lelaki
yang suka pada Cut Nyak Dhien dan berusaha melamarnya. Pada usia 12 tahun,
beliau sudah dinikahkan oleh orangtuanya pada tahun 1862 dengan Teuku Cek Ibrahim
Lamnga, putra dari uleebalang Lamnga XIII. Mereka memiliki seorang anak
laki-laki sahaja.
Pada 26 Marc 1873, Belanda menyatakan perang kepada Aceh, dan mula
melepaskan tembakan meriam ke daratan Aceh dari kapal perang Citadel van
Antwerpen. Perang Aceh pun meletus. Pada perang pertama (1873-1874), Aceh yang
dipimpin oleh Panglima Polim dan Sultan Machmud Syah bertempur melawan Belanda
yang dipimpin Johan Harmen Rudolf Köhler. Saat itu, Belanda mengirim 3.198
prajurit. Lalu, pada 8 April 1873, Belanda mendarat di Pantai Ceureumen di
bawah pimpinan Köhler, dan terus menguasai Masjid Raya Baiturrahman dan membakarnya. Cut
Nyak Dhien yang melihat hal ini berteriak:
Lihatlah wahai orang-orang Aceh!! Tempat ibadat kita dirosak!! Mereka telah mencorengkan nama Allah! Sampai bila kita begini? Sampai bila kita akan menjadi budak Belanda?
Kesultanan Aceh dapat menang perang pertama. Ibrahim
Lamnga yang bertarung di garis depan kembali dengan sorak kemenangan, sementara
Köhler tewas tertembak pada April 1873 berdekatan sebuah pokok dekat bekas
Masjid Baitulrahman yang terbakar.
J.B. van Heutsz sedang memerhatikan
pasukannya dalam penyerangan Aceh. Pada tahun 1874-1880, di bawah pimpinan Jenderal Jan van
Swieten, daerah VI Mukim dapat diduduki Belanda pada tahun 1873, sedangkan Istana
Sultan jatuh pada tahun 1874. Cut Nyak Dhien dan bayinya akhirnya melarikan diri bersama para wanita dan rombongan lainnya pada 24 Disember
1875. Suaminya selanjutnya bertempur untuk merebut kembali daerah VI
Mukim.Ketika Ibrahim Lamnga bertempur di Gle Tarum, beliau telah tewas pada 29 Jun 1878. Hal ini membuat Cut Nyak Dhien sangat marah dan
bersumpah akan menghancurkan Belanda.
Teuku Umar, yang juga tokoh pejuang Aceh, melamar Cut Nyak Dhien. Pada awalnya
Cut Nyak Dhien menolak. Namun, sebab Teuku Umar membenarkannya untuk ikut
bertempur dalam medan perang, Cut Nyak Dien akhirnya menerimanya dan menikah
lagi dengan Teuku Umar pada tahun 1880. Hal ini membuatkan meningkatnya moral
semangat perjuangan Aceh melawan Kaphe Ulanda (Belanda). Cut Nyak Dhien dan
Teuku Umar kemudiannya memiliki anak yang
diberi nama Cut Gambang.
Foto Teuku Umar
Perang dilanjutkan secara gerila dan diishtiharkan perang fi'sabilillah. Sekitar tahun 1875, Teuku Umar
melakukan gerakan dengan mendekati Belanda dan hubungannya dengan orang Belanda
semakin kuat. Pada 30 September 1893, Teuku Umar dan pasukannya yang berjumlah
250 orang pergi ke Kutaraja dan "menyerahkan diri" kepada Belanda.
Belanda sangat gembira kerana musuh yang berbahaya mahu membantu mereka,
sehingga mereka memberikan Teuku Umar gelaran Teuku Umar Johan Pahlawan dan
menjadikannya komandan unit pasukan Belanda dengan kekuasaan penuh. Teuku Umar
merahsiakan rancangan
sulitnya untuk menipu
Belanda, meskipun beliau dituduh sebagai penghianat oleh orang Aceh. Bahkan, Cut
Nyak Meutia datang menemui Cut Nyak Dhien dan memakinya.
Cut Nyak Dien
berusaha menasihati
suaminya itu untuk kembali
melawan Belanda. Namun, Teuku Umar masih terus berhubungan dengan Belanda. Umar
lalu mencuba untuk mempelajari taktik Belanda, sementara perlahan-lahan mengganti sebanyak mungkin orang Belanda di unit yang dia
kuasai. Ketika jumlah orang Aceh dalam pasukan tersebut cukup, Teuku Umar
melakukan rencana palsu pada orang Belanda dan mengatakan bahawa beliau ingin
menyerang base utama pejuang Aceh. Namun dengan mudah Belanda tertipu dengan
helah ini dan Teuku Umar dan Cut Nyak Dhien lari dengan semua pasukan dan
perlengkapan berat, senjata, dan amunisi Belanda. Pengkhianatan
ini disebut Het verraad van Teukoe Oemar (pengkhianatan Teuku
Umar).
Teuku Umar yang mengkhianat menyebabkan Belanda marah dan
melancarkan operasi besar-besaran untuk menangkap Cut Nyak Dhien dan Teuku
Umar. Namun, gerilawan Aceh
kini dilengkapi perlengkapan senjata
dari Belanda. Mereka mula menyerang Belanda sementara Jend. Van Swieten
diganti. Penggantinya, Jend. Jakobus Ludovicius Hubertus Pel, dengan mudah
terbunuh dan pasukan Belanda berada dalam kekacauan. Belanda
lalu mencabut gelaran Teuku Umar dan membakar rumahnya, dan juga mengejar dimana sahaja dia berada.
Dien dan Umar terus mengganggu Belanda, lalu menyerang
Banda Aceh (Kutaraja) dan Meulaboh (bekas base
Teuku Umar), sehingga Belanda secara berterusan terpaksa mengganti jeneral yang
bertugas. Unit "Maréchaussée" kemudian
dikirim ke Aceh. Mereka dianggap kejam dan sangat sukar dikalahkan
oleh orang Aceh. Selain itu, kebanyakan pasukan "De Marsose"
merupakan orang cina-Ambon yang menghancurkan semua yang ada di depan mereka.
Akibat daripada hal ini, pasukan Belanda berasa kasihan kepada
orang Aceh dan Van der Heyden membubarkan unit "De Marsose" yang kejam itu atas desakan beberapa negara besar
dunia seperti Amerika dan Britain.
Peristiwa ini juga menyebabkan keberjayaan jeneral selanjutnya kerana ramai
rakyat Aceh yang tidak berperang secara gerila dan melakukan jihad kehilangan
nyawa mereka di tangan Maréchaussée, dan ketakutan masih tetap ada pada
penduduk Aceh.
Jendral Joannes Benedictus van Heutsz telah memanfaatkan ketakutan ini dan mula mengupah
orang Aceh untuk mengintip pasukan pemberontak sebagai informan sehingga
Belanda mengetahui rancangan Teuku Umar untuk menyerang Meulaboh pada 11
Februari 1899. Akhirnya, Teuku Umar gugur tertembak peluru emas. Ketika Cut
Gambang, anak Cut Nyak Dhien, menangis sebab kematian
ayahnya, dia ditampar oleh ibunya lalu memeluknya dan berkata:
Sebagai perempuan Aceh, kita tidak boleh menumpahkan air
mata pada orang yang sudah syahid.
Dalam perjuangannya, Cut Nyak Dhien dibantu oleh para
uleebalang (hulubalang), datuk-datuk, serta penyair-penyair yang senantiasa
membakar semangat juang masyarakat Aceh. Ribuan tentera
Belanda tewas dan jutaan wang dihabiskan demi mengejar Cut Nyak Dhien. Tokoh tokoh
yang membantu perjuangan Cut Nyak Dhien diantaranya adalah Teuku Ali Baet
menantunya yang memberikan wang dan senjata kepada pasukan.
Ada pula Teuku Raja Nanta, adik Cut Nyak Dhien yang sempat berpisah dari
rombongan kerana dikejar Belanda, dan akhirnya syahid di pedalaman Meulaboh. Pada
saat itu pula terjadi pertempuran oleh Sultan Muhamammad Daud Syah dan Panglima Polim yang
berjuang di daerah Pidie. Dalam perjuangan grilanya, pendukung setia Cut Nyak
Dhien selalu menjaga siang malam dan berpindah dari satu tempat ke tempat yang
lain untuk menghindari operasi yang dilakukan Belanda yang tidak lain tidak bukan adalah hasil dari laporan para pengkhianat yang memberitahu dimana
posisi pasukan Cut Nyak Dhien.
Cut Nyak Dien
kemudian memimpin perjuangan melawan Belanda di daerah pedalaman Meulaboh bersama
pasukan kecilnya dan cuba melupakan suaminya. Pasukan ini terus bertempur sampai
kehancurannya pada tahun 1901 disebabkan tentera Belanda sudah mula biasa
berperang di daerah pedalaman Aceh. Selain itu, Cut Nyak Dien sudah semakin tua dan uzur.
Matanya sudah mulai rabun, dan dia terkena penyakit lumpuh
dan juga jumlah pasukannya terus berkurang, ini ditambah dengan sulitnya
memperolehi makanan. Hal ini membuat para pasukan-pasukannya kasihan melihat keadaan pemimpin mereka itu.
Tidak lama
kemudian anak buah Cut Nyak
Dhien yang bernama Pang Laot melaporkan lokasi markasnya kepada Belanda.Ini kerana Pang Laot merasa siksa melihat keadaan
pemimpin yang dikasihinya itu. Dia mendapat persetujuan Belanda agar Belanda
melayani Cut Nyak Dhien dengan sebaiknya dan merawatnya. Akibatnya, Belanda menyerang markas Cut Nyak Dien di
Beutong Le Sageu. Mereka terkejut dan bertempur mati-matian. Dalam keadaan kelam kabut itu Cut Nyak Dhien masih mahu
melawan, beliau mencabut Rencongnya dan menghayunkannya ke kiri dan kanan bagi
menghalang askar Belanda mendekatinya. Cut Nyak Dhien ditangkap dan dibawa ke Banda Aceh. Beliau kemudian dipindah ke Sumedang. Cut Gambang berhasil melarikan diri ke hutan dan
meneruskan perlawanan yang sudah dilakukan oleh ayah dan ibunya.
Tjoet Nyak Dhien meninggal pada tanggal 6 November 1908 dan dimakamkan di
Gunung Puyuh, Sumedang.
Cut Nak Dhien, duduk dua dari kiri. Gambar ini diambil di markas tentera Belanda setelah Cut Nyak Dhien berjaya ditangkap. Jelas kelihatan dalam gambar ini perempuan tua itu sedang meratap menangis akan nasibnya yang tertangkap kafir penjajah.
Semasa beliau berada di Sumedang tidak ada sesiapa
yang tahu siapa sebenarnya wanita ini. Hal ini kerana pihak Belanda mahu
merahsiakan identiti sebenar beliau. Namun salah seorang daripada tahanan lain
yang merupakan seorang Ulama yang turut dibuang di Sumedang menyedari kehebatan
wanita ini dan keilmuan beliau dalam bidang agama Islam. Sejak dari hari itu
ramai penduduk dating belajar Al Quran dengan beliau sehinggakan beliau digelar
sebagai ibu perbu atau ibu Ratu kerana di Jawa jarang-jarang ada wanita yang
tinggi Ilmu Keagamaannya berbanding Lelaki. Setelah kewafatan beliau hanya pada
tahun 1959 barulah penduduk setempat tahu bahawa orang yang disebut sebagai ibu
perbu selama ini adalah seorang tokoh pahlawan wanita besar dari Tanah Aceh.
Dapat saya simpulkan di sini bahawa kehebatan wanita Melayu
sejak turun-temurun tidak dapat disangkal lagi. Berbanding dengan dunia luar. Kehebatan
wanita-wanita Melayu jarang diketengahkan walaupun Daerah Nusantara ini banyak
menghasilkan golongan wanita yang berwatak pemimpin dan pejuang. Di harapkan dengan
paparan siri pahlawan wanita nusantara ini akan membuka Alters para pemudi di
negara kita dan nusantara amnya supaya dapat mencontohi mereka dalam
memperjuangkan agama, bangsa dan negara serta maruah mereka. Sudah tiba masanya
para bohsia dan penkid kita meneliti dan mendalami sejarah bangsa supaya mereka
tahu bahawa budaya nenek moyang mereka lebih membanggakan daripada budaya barat
yang mereka idolakan pada masa kini. Akhir kata kepada para wanita sekalian
jagalah maruah keluarga dan maruah diri anda. Jangan biarkan diri anda menjadi
mangsa globalisasi barat yang tidak mengenal tatasusila dan batasan agama. Sekian,
kita jumpa lagi dalam bahagian kedua siri ini dengan paparan seorang lagi
pahlawan wanita melayu nusantara di masa akan datang. Wallah hu a’lam.