Ahad, 4 Julai 2010

BUKTI SAINTIFIK ASAL-USUL BANGSA MELAYU NUSANTARA


Salam, I stumble upon this article about a week ago and I thought that it would be best if I post it here. Artikel ini membincangkan mengenai bagaimana leluhur orang Melayu tersebar ke seluruh Nusantara dan bagaimana bukti baru ini dapat menolak teori Yunnan dan Taiwan. Ianya adalah sebuah hasil kajian yang saya harap dapat membuka minda bangsa kita terutamanya saudara-saudara kita dari Indonesia yang sentiasa merasakan yang mereka lebih superior dari segi darah keturunan dan ketulinan Kemelayuannya (banyak sangat 'ke'). Golongan Chauvinist Indonesia sangat berbangga kerana pada pedapatan mereka suku Melayu dan semua suku di Nusantara berasal dari sana. Hal ini kerana jumpaan fosil manusia tertua adalah dari Pulau Jawa iaitu Java Man. Padahal mereka tidak mewar-warkan dan menghebahkan langsung pendapat ramai ahli-ahli Arkeologi dan Antrophology yang membuktikan melalui kajian mereka bahawa fosil tersebut bukan fosil rangka manusia tetapi sejenis BERUK yang telah pupus! Menurut salah seorang ahli Arkeologi dari UKM, sewaktu penemuan itu berlansung, yang dijumpai hanyalah sedikit cebisan rangka rahang , cebisan tengkorak dan gigi dan bukannya sebuah rangka lengkap yang dapat mengesahkan bahawa ia adalah fosil manusia purba. Ujian-ujian lainpun tidak dapat mengesahkan bahawa ia adalah manusia!

Golongan Chauvinist Indonesia juga berpendapat semua orang Melayu di Malaysia berasal daripada Sumatera dan berpindah ke sini sekitar awal tertubuhnya Kerajaan Melaka setelah kejatuhan Srivijaya. Fakta apaan ini dong! Menurut mereka lagi di Semenanjung ini belum wujud manusia yang namanya Melayu dan yang ada hanyalah suku asli pada masa dahulu. Oleh kerana itu menurut mereka semua unsur budaya dan adat Melayu yang diamalkan di Semenanjung ini adalah MILIK MEREKA kerana orang Melayu berasal dari sana. Rendang, Zapin ,Inang, Melenggang, Songket, Seni Bina rumah dan lain-lain unsur kebudayaan adalah sepenuhnya milik mereka dan Malaysia hanya MEMINJAM dan MENIRU sahaja malahan mereka mengatakan Malaysia adalah pencuri atau MALING. Nah...sekarang saya tunjukkan bukti-bukti saintifik yang diperakui kebenarannya bahawa orang Melayu malahan Jawa juga berasal daripada Indochina yang kemudian berhijrah ke Borneo atau lebih tepat di wilayah Sabah yang sekarang berada di bawah Malaysia dan kemudian dayak-dayak ini berpindah pula ke Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu dan ada kemdian ke Sulawesi lalu membentuk Bugis, Makassar dan Toraja. Manakala Dayak-dayak yang telah bermigrasi dari Sabah ini kemudian berhijrah pula ke Selatan Borneo yang kemudiannya bermigrasi ke Pulau Jawa dan membentuk Suku Jawa yang ada sekarang. Daripada artikel dibawah juga dapat kita buat kesimpulan bahawa teori yang menyatakan tamadun-tamadun Indochina dimulakan orang Melayu adalah tepat. daripada hasil kajian ini juga kita dapat membayangkan bahawa pada zaman dahulu masyarakat Melayu yang mendiami Indochina berbahasa Melayu yang sama seperti suku Dusun yang sekarang banyak di Sabah. Mungkin bangsa Melayu dari Indochina ini adalah Melayu Proto yang masih tulin darahnya dan tidak bercampur dengan suku-suku lain dan kemudiannya datang sebuah bangsa yang lebih superior dari segi ketamadunan dari sebelah barat, mungkin India, mungkin Parsi atau Arya atau mungkin juga bangsa Semitik seperti Bani Israel dari anak-anak Nabi Ibrahim. Keturah yang juga mungkin berasal dari Nusantara samaada dari Borneo, Sumatera atau Semenanjung (yang pasti bukan dari Jawa..hehe jgn marah ye Srikandi..gurauan semata). Apa yang pasti suku bangsa Melayu proto dusuic ini bermula dari Indochia ke Borneo ke Sumatera dan Semenanjung dan kemudian baru ke pulau-pulau lain.

Setelah di Sumatera dan Semenanjung inilah suku Melayu proto dusuic ini bergaul dan berkahwin dengan satu bangsa dari barat yakni bangsa semitik terus dari jurai keturunan Nabi Ibrahim alaihisalam dan membentuk bangsa MELAYU DEUTRO yang wujud sampai sekarang dan membina tamadun-tamadun yang hebat di seluruh Asia Tenggara. Namun apa-apapun ini adalah pandangan dan kesimpulan saya. Anda boleh membaca sendiri artikel di bawah dan membuat kesimpulan anda tentang perkara ini. Jika ada sebarang pendapat dan cadangan silalah tinggalkan komen anda.wallah hua'lam.


Dr Zafarina studies on genetics showed Malay people migrated from Borneo to Sumatera and then to Peninsula Malaysia. I have attached part of her writings below.




“TRACING THE ORIGIN OF THE MALAY RACE THROUGH THE MORPHOLOGICAL, HISTORICAL, SOCIO-CULTURAL AND GENETIC ANALYSIS



RESEARCH CENTER :

Human Genome Center , School of Health Sciences and Dental School , USM

CURRENT STATUS OF PROJECT: Ongoing ( started : Jan 2005 )

RESEARCHERS:

Principle Investigator: Dr. Zafarina Zainuddin

Co-researchers: Dr. Zilfalil Alwi, Prof. Abd. Rani Samsudin, Miss Azlina Ahmad,

Dr. Bakiah Shaharuddin, Dr. Liza Sharmini Ahmad Tajudin, Mr.

Hoh Boon Peng, Mr. Mohamad Ros Sidek, Dr. Nizam Abdullah,

Prof. Norazmi Mohd. Nor, Assoc. Prof. Ooi Keat Gin,

Panneerchelvam, Dr. Zainul Ahmad Rajion, Prof. Zainul

F.Zainuddin



INTRODUCTION:

The Malay race inhabits particularly Peninsular Malaysia and portions of adjacent islands of Southeast Asia (SEA), east coast of Sumatra , coast of Borneo and smaller islands between these areas. They were traced by anthropological evidence from the north-western part of Yunnan , in China . The proto-Malays were seafaring people, probably from coastal Borneo who expanded into Sumatra and Peninsular Malaysia as a result of trading and seafaring activities. The present day Malays, called Modern Malays of Peninsular Malaysia and coast of the Malay Archipelago are a mixture of different races. They were described as deutero-Malays, descendants of the proto-Malays mixed with modern Indians, Thai, Arab and Chinese. The history and the origin of the Malay race have been the subject of much speculation among scholars. Since the Malays primarily reside within SEA, particularly Peninsular Malaysia, the prehistoric migrations into these regions must be taken into consideration. Several hypotheses of the SEA migration pattern have been put forward. Preliminary studies using mitochondrial DNA analyses suggested affinity of the Southern Mongoloid in the Modern Malay population of Peninsular Malaysia (Zafarina, 2004). The term Melayu or Malay‚ was also associated with the Hindu-Buddhist Srivijaya Empire (7th-13 centuries CE) believed to be located in the South-eastern part of Sumatra . An Arab text dating around 1000 CE observed that travellers bound for China sailed through the sea of Melayu‚ that can be inferred to mean the Straits of Melaka. On opposite shores of the Straits of Melaka by the 7th century CE or earlier, there were the domicile areas of the Malays, namely Sumatra and the Malay Peninsular.



OBJECTIVES:

1. To compile the genetic profile of the Malay race.

2. To study the history, social and anthropology of the Malay race.

3. To characterise the craniofacial, dental and ocular features of Malay race.

4. To correlate the genetic profile of the Malay race with their craniofacial, dental and

ocular characteristics.

5. To correlate the genetic profile of the Malay race with its history, social and

anthropology.

6. To trace the origin of the Malay race by using the genetic profile, anthropology,

craniofacial, dental and ocular characteristics.



METHODOLOGY:

The research encompasses four parts of studies: The Historical and Socio-cultural Analysis, the Ocular Morphology Analysis, the Craniofacial Morphology Analysis, and the last major part, the Genetic Analysis. Various types of genetic markers are used in the study of the genetic components of the population. These markers are autosomal and Y chromosome STR markers, mtDNA, Human Leucocytes Antigen (HLA) and lastly, the SNP genotyping which will be done using the Microarray 50K genechip system.

EXPECTED OUTCOME:

1. The tracing of the origin and the migration pattern of the Malay race.

2. Establishing USM as a part of the member of Pacific Pan-Asian SNP Initiative (PASNPI) organized by Human Genome Organization (HUGO)”



Dr Zafarina studies is one of the most cnclusive evidence of Borneo origins of the Malay race. They are not called Malay in Borneo, but Dusuns or Dayaks.



Dr Zafarina traced the genetic migration of the Dusunic speaking people of Borneo southwards in Borneo and along the way producing other tribes such as the Lun Bawangs, Bidayuhs, Ibans, etc. The Bidayuhs in turn migrated to Sulawesi and found the Bugis people. When the Dayaks or Dusun reached the southern tip of Borneo, they simply crossed over to Jawa and Sumatera.



Scientist has concluded that the Expres Train theory that the Malay race come from Taiwan were now discredited. Scientist found genes found among Polynesians (Hawaii)were not found among the indigenous Taiwanese. This shows the connection is missing.



Instead the theory goes that the Malay people who migrated from Indo China reached the coast of Borneo where the race and language of the Malayo Polynesian incubated. It was from Borneo that people migrated out to Taiwan, the Philippines and the rest of Insular Southeast Asia and the pacifics and the Indan ocean.



The proto Malays of Borneo were once great seafarers, reaching as far away land as Madagascar. Their migration led them to other Islands brought them to Sumatera, Jawa, Sulawesi, and then to the Pacifics Islands.



Incidently, the Malagasy language in Madagascar is closest to Maanyan language of Barito Kalimantan. But Manyan is closest to Dusun Witu of Barito which is alsmot 80% similar to the Dusun language of the Penampang and Papar Sabah dialect.



Dusun is about 30% similar to modern Malay. We know that modern Malay is only 30% indigenous, the rest were derived from or enriched by Sanskrit (Indian language), Arabs (during Islamic influence) and Chinese.



But the 30% indigenous are almost all similar to Dusun language in terms of sound and meanings. The followings are some Dusun/Malay similarity.



Eg mato for mata, tolingo for telinga, todung for hidung, dilah for lidah, siku for siku, longon for lengan, kulit for kulit, tonsi for isi, raha for darah, tulang for tulang, wulu for bulu, pusod for pusat, tuhat for urat, wotis for betis, etc.

Other words, kayu for kayu, watang for batang, roun for daun, bunga for bunga, tuah for buah, etc

others, wulan for bulan, watu for batu, tana for tanah, sawat for sawat (as in pesawat), osin for masin, onsom for masam, po’it for pahit, omis for manis, apui for api, matai for mati, pais for pisau, etc.



others, iso for sa, duo for dua, apat for empat, limo for lima , onom for enam, etc.



others, palanuk for pelanduk, buayo for buaya, lipos for lipas, tikus for tikus, tontolu for telur, ulanut for ular, etc


There are hundreds of words that form the indigenous part of the Malay language.



The dusun origins of modern Malay is something to be researched further. The dusunic speaking people are quite widespread. The Bisaya of Sarawak are dusunic people, also the dusuns of Tutung and Belait Brunei. In Barito, Kalimantan, the several dusunic speakers are related to the dusunic language.



Even the Bajau language and most visayan dialects in the Philippines can be traced to the dusunic langauge. According to Dr Zafarina, the dusuns produce the Bajau people (interesting). This correspond with the legend among Visayans that they came from Borneo.



It is ironic that the dusuns today are not constitutional Malay though scientific evidence now showed the Borneo origins of the Malay language.



The dusuns who populated Borneo did not found great civilization in Borneo. The credit must be given to their descendents who migrated to Sumatera and eventually became Malays through intermarriage with the more culturally advance Indians to form the seeds of the melayur kingdom.



Today it is true being Malay is a pride to many Malaysians. But the Malaysian Constitutional definition does not make them racially Malays. Officially, the word Malay is a religious identity, not a racial identity.



Ironically, the only other people who defined their ethnic identity in terms of religion are the Jewish people. Even Arabs recognize Arab Christians as Arabs. But in Malaysia, one has to be a Muslim to be a Malay.




The Malaysian definition of a Malay reduced the number of ethnic Malay to just 25 million people wolrd wide.



Thus, the Malay history also started only with the advent of islam in the 14th century. Malay did not exist before the advent of Islam accordings to Malaysian retard goverment and distorted historian. But this is not true!



The term Malay was popularized by western anthropologists based on their readings of Sejarah Melayu, however, distorted.



The term Malay is now very popular, used even by President Gloria Aroyo to identify her Filipino racial heritage. Unfortunately, may be she did not know, but the Malaysian Malays would have disputed her. She does not fulfill the Malaysian Constitutional definition to be a Malay.



Unless Malaysia change its constitution to make Malay a racial identity for Malayo Polynesian people, then the narrow definition would make the term Malay relevant to a small group of people in a sea of 300 million Austronesian Malayo Polynesian speakers.

77 ulasan:

  1. Dusun..??
    menarik.. tapi ianya hanya teori kan..

    habis mcm mana pulak dengan KADAZAN?
    org Murut..

    pembuktian melalui persamaan bahasa nie, rasanya tidak begitu tepat..

    Andai kesamaan dari suku Bahasa tu diambil kira..abis mcm mana pulak dgn bahasa2 kaum2 lain di wilayah borneo yang banyak persamaan dengan melayu.. spt IBAN, BAJAU, suku SUngai.. Idahan??

    Apapun,gembira
    makin banyak kajian berkaitan sejarah Melayu nie makin bersemangat pulak rasanya untuk mencari jati diri nie kan..

    BalasPadam
  2. Tuan izinkan saya berkongsi sedikit kisah masyarakat Dusun :-

    (http://www.sabahforum.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=206&start=45)

    Kami pula ada legenda yg mana pada zaman dahulu berlaku seperti ini di kepulauan Borneo. (buruni - sejenis pokok yg di gunakan oleh Momogun Rungus utk warnakan pakaian berwarna merah- pink.)

    Menurut legenda yang diceritakan dari generasi ke generasi, kononnya bangsa Momogun Rungus(tamadun nunuk ragang) ini diasaskan oleh seorang usan-usan yang dianiaya oleh saudara-saudaranya kerana dia mempunyai pelbagai kemahiran. Dia pandai membuat perangkap haiwan dan membuat senjata-senjata yang mampu melindungi masyarakatnya ketika itu. Disebabkan kemahiran yang dimilikinya, dia dianiaya.Ini menyebabkan dia dihukum bersama isteri dan orang-orangnya yang setia dengan menghanyutkan mereka ke dalam lautan.

    Kapal yang mereka naiki itu terdampar di kepulaun Borneo lalu mereka menuju ke Pampang Nabalu untuk tujuan keagamaan. Dia menggelarkan dirinya sebagai 'Usan-Usan' yang tiada keluarga kerana dia dianiaya oleh adik-beradiknya sendiri.

    Selama mereka di situ, mereka terus dibangkitkan dengan semangat keagamaan berikutan penyembahan mereka kepada Lumaag Nabalu. Upacara keagamaan terus berkembang apabila mereka semakin ramai.Seorang tokoh agama yang mahir dalam hukum dan mewarisi adat istiadat dari Usan-Usan ialah Aki Bobolizan Gomburon. Disebabkan mereka semakin ramai, maka mereka merasakan bahawa adalah perlu hukum masyarakat diwartakan menurut peraturan si Usan-Usan.

    ---------
    harap2 ada kisah rakyat yang seakan2 sama di wilayah semenanjung sana..

    BalasPadam
  3. Sedikit Berkenaan bahasa Dusun :-

    SUMBER http://www.sabahforum.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=206&start=45

    sunduan wrote:
    Tobpinai ngawi,

    Bah okuro-kuro no!

    Atuk alaid oku no tomod dot au nakaalawat diti laman.

    Monguhot oku ondung haro no o nokoongaoi kalaawat hilod Muarateweh INDON?

    Osonong daa, mogipapakat tokou, mongoi hilo. Bah Bushido mai "organanise" lawatan hilod KALTEN.

    Sunudan oku. Kio

    Pounsikou

    Sunduan
    -------------------------------------------------

    :)

    harap tuan dapat berkongsi info berkait rapat dgn kerajaan2 purba/kesultanan2 beraja yang pernah wujud di wilayah Borneo
    selain Kesultanan Melayu Brunei/Sulu, Kesultanan Banjar atau Kesultanan Pontianak

    =) harap jawapan positif dari tuan

    BalasPadam
  4. SALAM semua, sebelum itu terus terang saya katakan bahawa saya sebenarnya kurang arif dengan sejarah suku kaum di Borneo. Tetapi menurut pemahaman saya mengenai artikel ini, suku Melayu proto dusun inilah yg menurunkan suku-suku Borneo yg lain samaada bajau, Bidayuh, Iban, Melanau, penan ect.

    Dan dari suku-suku Borneo inilah juga munculnya suku-suku nusantara yg lain seperti bugis, banjar, termasuk jawa. Melayu juga berasal dari Borneo ini , iaitu suku-suku dayak( gelaran bagi semua jenis suku bumiputra di Borneo) yg berhijrah ke Sumatera dan Semenanjung. Namun mereka bukan tiba-tiba muncul di Indochina tanpa ujung pangkal dan terus berhijrah ke Borneo dan menyebar ke seluruh Nsantara, tetapi mereka adalah dari anak cucu nabi Nuh yg berhijrah dari timur tengah ke Indochina. Bangsa yg berpindah dari Indochina inilah pada pendapat saya adalah Melayu-Proto. Melayu proto pada istilah antropologi pada masa kini termasuk semua suku-suku bumiputra Borneo.

    Contoh lah yg saya tahu mengenai kaitan suku Jawa dengan Suku pribumi borneo iaitu Iban: dalam bahasa Iban ayam dipanggil manok atau manuk dan sebenarnya bahasa Jawa juga memanggil ayam manuk. Selain itu bagi saudara tanpa nama yg pertama memberi komen, walaupun kajian yg ditunjukkan disini hanya dari segi bahasa namun kajian genetik atau DNA juga telah dilaksanakan oleh team yg sama. Bukti-bukti linguistik yg ditunjukkan dalam artikel di atas hanyalah sebagai penguat kepada data-data DNA yg telah ditemui oleh team kajian tersebut.Harap saudara sekalian berpuas hati dengan jawapan saya yang dangkal ini. Jika ada sebarang kekilasan harap dimaafkan kerana saya juga 'budak-budak baru belajar'..:)

    BalasPadam
  5. Kalau tuan mahu saya kisahkan Kesultanan Banjar ,Brunei,Pontianak dan banyak lagi kesultanan-kesultanan kecil-kecil yag banyak di Kalimatan Barat insyaallah serba sedikit saya boleh. Namun jika anda mahu saya bercerita mengenai kerajaan-kerajaan lain agak kurang pengetahuan. Mungkin kerajaan Kutai kartanegara yag berada di Kalimantan timur bisa saya sentuh dikit. Namun saya rasa ada orang yg lebih arif mengenai sejarah Kutai. mungkin saudari Srikandi dari mistisfile akan menyentuhnya nanti atau anda boleh terus bertanya kepadanya keranan dia lebih banyak makan garam dari saya..hehe

    BalasPadam
  6. assalammaualaikum saudara..

    " Contoh lah yg saya tahu mengenai kaitan suku Jawa dengan Suku pribumi borneo iaitu Iban: dalam bahasa Iban ayam dipanggil manok atau manuk dan sebenarnya bahasa Jawa juga memanggil ayam manuk "


    sedikit perkongsian maklumat saudara, suku bajau termasuk kaum2 Visaya dah banyak lagi kaum2 lain di Sabah jugak memanggil ayam sebagai manuk. berserta sebutan angka2 yang hampr sama sebutannya.



    .. Melayu begitu besar rahsia mu yang telah dihilangkan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang Mandailing juga panggil ayam dgn manuk.

      Padam
    2. Betul, mengikut kajian juga orang jawa Dan orang kelantan Adalah dari DNA yg Sama, mcm sepupu la

      Padam
  7. telah banyak kajian di lakukan
    telah banyak hypothesis ditemukan
    telah banyak teori di kemukakan
    dan masih banyak bukti-bukti di sembunyikan..

    ingin bertanya..

    adakah kajian dibuat ke atas kaum2 selat/seletar/bugis/ bajau memandangkan mereka suatu ketika dulu menguasi lautan.. bukan kah masyakarat ini yang bagitu kuat kelangsungan hidup mereka..

    kaum2 ini jugaklah yang selalu berhijrah dari satu tempat ke satu tempat..

    pulau borneo agak terpisah dari daratan..
    andai ada satu suku/kaum yang mencambahkan msykt melayu.. tentunya mereka arif tentang ilmu pelayaran/laut..

    ??

    BalasPadam
  8. Salam, Ya saya juga berpendapat sedemikian. sudah semestinya suku-suku yg membentuk di Borneo ini adalah sangat arif dalam ilmu maritim kerana mereka telah berhijrah dari Indochina ke Borneo. Dan saya juga rasa ada sesuatu rahsia atau mesej tersembunyi dalam kisah tradisi masyarakat kadazan dusun iaitu tentang nunuk ragang. Mungkin ianya mengisahkan keberangkatan penghijrah dari Indochina ke Borneo.

    Setelah mereka berhijrah kesini dan beranak pinak maka mereka mula berpecah-pecah kepada suku-suku yg lebih kecil spt iban, bajau, melanau, kenyah, lun bawang dan lain2 ( saya maksudkan SEMUA SUKU YG ADA DI PULAU BORNEO, MAAF JIKA SAYA TIDAK MENYEBUT SEMUA).

    Manakala dari borneo juga mereka ini berpindah ke Filipina dan membentuk suku-suku awal di sana dan kemudian ke Taiwan.

    Perlu saya ingatkan disini bahawa anda perlu membuang skop geo-politik dan masa kerajaan-kerajaan Hindu awal kerana penghijrahan ini berlaku bukan 500 atau 1000 tahun lampau tetapi berkemungkinan besar berlaku lebih dari 5000 tahun lampau. SEMUA INI KALAU ANDA CARI DI BUKU TEKS SEJARAH SEKOLAH ANDA TIDAK AKAN JUMPA. Pada masa tersebut ciri-ciri nyata yg terdapat pada suku-suku yg terdapat di Borneo dan lain-lain tempat di Nusantara seperti yg ada sekarang ini adalah tidak sama. Mungkin pada 5000 tahun yg lampau suku Bajau bukan disebut Bajau, mungkin Melanau bukan disebut Melanau. kalau sekarang suku Bajau terkenal dengan Kudanya mungkin dulu tidak ada Bajau yg pandai menunggang kuda dan mereka hanya tinggal di Laut(MUNGKIN). Jadi anda perlu luaskan kotak pemikiran anda dan panjangkan millew masa yg ada dalam pemikiran anda. Anda perlu keluar dari kepompong sejarah zaman kerajaan-kerajaan hindu seperti Srivijaya, Majapahit, Kutai dan kerajaan-kerajaan zaman islam seperti Brunei, Mindanau , Sulu, Melaka dan pergi beribu-ribu tahun lebih jauh ke belakang. Mungkin anda rasa ia tidak masuk akal, tetapi adakah anda yakin bahawa pakaian, rupa bentuk rumah, makanan dan cara hidup masyarakat Dusun , Dayak , Bajau, Bugis dan lain2 pada masa 5000 tahun ke 10000 tahun dahulu adalah sama seperti sekarang? jawapannya tidak.

    BalasPadam
  9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  11. apapun itu cuma sedikit kajian dan fokusnya kepada kaum dusun.
    harap lepas nie
    andai adanya kajian tentng DNA
    elok sample kajian tu melibatkan semua kaum.. andai fokus kajian di Nusantara.. kembangkan Kajian ke lain2 kaum..

    orang Toraja..
    Masyarakat Pala'u

    Tidak sabar untuk menanti adanya sebarang kajian lanjut ke atas Puak Mala di Indochina yang berhijrah ke Borneo..

    telah banyak sejarah digelapkan..

    BalasPadam
  12. .. nak share sesiapa ada info tentang pekara di atas terutamanya penghijrahan 3000 thn lampau puak mala indochina ke pulau borneo..

    BalasPadam
  13. kita semua satu rumpun yang sama
    Nabi Adam a.s - Asal mula kita
    bersama-sama teruskan mengkaji leluhur kita yang telah digelapkan oleh penjajah/freemasonary dan puak2 THH..

    Nusantara ini bukan sebarangan.

    p/s - teringat kisah msykt ubian (rumpun bajau) yang telah banyak di kristiankan di selatan Philipines.

    BalasPadam
  14. nak berkongsi dengan semua. semalam saya visit blog themalaypress (agak lama tak jengok sejak ada cerita sejarah srikandi kat mistisfiles) =) penulis tu promosikan majalah realiti edisi 4 yang diorang keluarkan. dalam artikel tu, penulis blog tu sendiri mengaku yang dua buah pulau di segenting kra, iaitu Ko Panyee & Ko Similan, asalnya dalam bahasa Melayu, iaitu Pulau Panji & Pulau Sembilan, tapi telah di'Siam'kan ikut sebutan orang Thai.

    so, saya pun tergeraklah untuk bagi komen (nak bertanya sebenarnya), kalau begitu, blog sejarahnagarakedah selama ni menipu pembaca lah. sebab diorg cakap, nama2 tempat kita semuanya berasal dari nama Siam, bukannya Melayu. ikut kebiasaan, kalau nama ko Panyee mesti ada maksud ikut Pan-Yee dalam Bahasa Siam, kalau Similan mesti ada maksud ikut Si-Mi-Lan dalam bahasa Siam. ni alih2, mengaku pulak asal nama tempat dalam Bahasa Melayu ialah Panji & Sembilan.

    tau apa jadik? setengah jam lepas tu, saya tengok isi kandungan artikel tu terus bertukar. komen saya pun tak keluar, hilang entah ke mana.

    geram betul saya dengan diorg ni. tulis artikel macam yeye jek, tapi bila ajak diskusi (berbincang, bukannya nak berdebat pun) penakut macam pondan. dengan orang yg tak berapa mahir sejarah cam saya pun takut. entah apa-apa. promosi majalah dah macam tahap pakar yg tahu everything.. =(

    saya harap semua blog sejarah, perbanyakkan & terus bongkar penipuan puak siam yang mengaku melayu tu. tu la 1st & last saya akan comment kat blog themalaypress...

    BalasPadam
  15. salam..


    ?? saya tanpa nama.. ke mana komen2 saya sebelum ini? yang ada saya link kan berkenaan pasal SabahForum..??

    ada masalah ker??

    BalasPadam
  16. Salam saudara tanpa nama, maaf saudara, saya tak berniat nak padam komen anda. tetapi dalam pada saya nak membalas komen2 semalam ada internet connection problem dan saya ter-post banyak kali komen saya dan menyebabkan komen saudara ter-delete. Saya dah cuba dapatkan kembali komen saudara tapi tidak dapat. Tak ada apa pun yg memberi masalah dalam komen saudara malah banyak yg saya belajar dari komen tersebut. Sekali lagi maaf saya ucapkan.

    BalasPadam
  17. barangkali saudar tanpa nama bisa postkan semula tentang nunuk ragang dan bahasa dusun tersebut. saya pun masih banyak yg perlu belajar. Harap maaf...:)

    kepada saudara tanpa nama yg melawat blog malaypress tersebut saya ucapkan selamat bebas dari pengaruh blog2 mereka. Saya dulu ingat the malay press tidaklah seteruk blog satu lagi tu, rupanya sama je...malah dah pecah tembelang dah..:)) mesti depa terkebil-kebil nak carik makna yang sama dalam bahasa siam kedua-dua pulau tersebut.

    BalasPadam
  18. Saya melayu tinggal kat sarawak (borneo).Ikut definition perlembagaan kita – melayu.. Kalau ikut definition atas nih..melayu-protolah..dah kena ubah-suai..he..he..

    Tapi...dari ayat... “became Malays through intermarriage with the more culturally advance Indians to form the seeds of the melayur kingdom”…nih yang buat saya confused nih…harap dibuat kajian mendalam lagi. Kita orang kalau raya, maulidur rasul atau kenduri kendara pakai sampin songkok (adat yang sama) ngan melayu semenanjung. Indians yg kita tau pakai dotti, sari dsbnya..

    Abis..camne boleh jadi..melayu skang nih (pakai sampin songkok) HANYA DENGAN “intermarriage with the more culturally advance Indian”? sebab kat sini tak pulak pernah dengar yang Indians dtg beramai-ramai kat Borneo Island (Sarawak, sabah, Brunei, Kalimantan) untuk form melayur kingdom??

    Mohon kajian lanjut.

    Kenyalang.

    BalasPadam
  19. salam, saya tahu di sarawak ada suku kaum melayu. tapi sebenarnya mereka bukan suku melayu proto. mereka adalah deutro sama macam di semenanjung dan sumatera. Suku Melayu sarawak yg ada sekarang ini asalnya adalah Melayu yyang dah bertamadun pada zaman kerajaan-kerajaan Hindu seperti srivijaya dan majapahit yang berhijrah semula dari sumatera dan Semenanjung ke Borneo. Suku ini jugalah yang menjadi pembuka kesultanan-kesultanan yang terdapat di Borneo seperti pontianak dan Brunei. Mereka datang (boleh dikatakan balik semula) ke borneo pada masa kegemilangan tamadun Melayu, mungkin atas alasan melarikan diri dari serangan kerajaan lain atau mungkin juga ats dasar perdagangan. orang Melayu dulu kan suka merantau. Jadi suku-suku Melayu yang ada di sarawak sekarang bukan sama lahi macam nenek moyang mereka dari suku-sukui pribumi sarawak yg lain macam iban, melanau ect. tetapi mereka adalah Melayu deutro yg lebih bertamadun akibat daripada percampuran darah dengan satu kaum dari sebelah barat samaada India, Aryan,Parsi atau keturunan Nabi dari bani israel sekalipun. Dan bila saya sebut india tidak semestinya anda perlu banyangkan dotti dan sari. Anda perlu ingat, semua ini berlaku beribu tahun dahulu. Kita tidak tahu bagaimana bangsa melayu beribu tahun dahulu pakai secara tepat. Tapi apa yang saya pasti sebenarnya pakaian tradisional Melayu sekarang seperti baju Melayu dan baju kurung adalah pengaruh dari India utara dan dari China. Manakala sampin memang lokal genius masyarakat melayu yang asli. dan baju melayu yg anda dan saya pakai sekarang ini jg adalah amat moden sebenarnya dan banyak mendapat pengaruh India iaitu Kurta yg dipakai kaum india utara. Bila pengaruh ini masuk adalah kurang pasti namun bukanlah zaman purba, kerana zaman hindu dulu orang melayu pakai macam yg terukir di Kuil Angkor dan borobudur. Mungkin baju melayu yag kita pakai ini masuk dari india sekitar zaman Melaka. kemudian para pembesar dan Sultan mengubah serba sedikit reka bentuk jahitannya.Wallah hua'lam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Back migration melayu ke borneo masa kejatuhan melaka.tidak ada rujukan tentsng org melayu d borneo sbelum itu.. kerajaan brunei kuno sudah ada sebelum kedatangan melayu ni. Yg disebut po-ni.. kerajaan tersebut diasaskan oleh orang local. Iaitu dusunic and murutic people.. kerajaan2 kuno di borneo sbnrnya diasaskan oleh orang local. Maaf kalau tersilap quote rfrences

      Padam
  20. Salam Tuan,

    Tq...bagi jawapan.. sy sbnrnye cetek hal-hal cam ni tapi berminat..sejak baca blog mistis files dsbnya. . ye la.. FORM 5 SEMUA BENDA NI X KLUAR..heran jugak sy..yang kluar cuma sej. tentang kegemilangan melaka je dll..- tu pun x banyak kluar..terima kasih sbb. bagi penerangan.

    TERUSKAN USAHA TUAN!! saya pembaca senyap..sbnrnya. .banyak ilmu yg. sy. dpt..izinkan sy copy & paste maklumat Tuan..untuk ruj. peribadi sy..

    ..psst.. sbnrnye sy dah pun copy..maaf ye..he..he..

    kenyalang..

    BalasPadam
  21. Wslam, silalah ambil, saya x kisah pun...ilmu perlu di sebarkan dengan percuma, baru berkat dan menafaat...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju sangat...tapi ada ramai rakan2 awak yang rasa macam bagus saja. Konon sebab tahu sejarah lebih dari orang lain diorang rasa diorang tu macam bagus saja....Diorang tu kena ingat semua ilmu datang dari Allahswt.....Dalam Islam ilmu yang bermanfaat adalah ilmu yang bersifat kemasyarakatan bukan individualistik dan elitis....saya bosan dengan Mistisfile punya "FRASA"..rahsia...rahsia....rahsia..."kalau semua rahsia" biar semua anak2 Melayu ni bongok & buta sejarah....sampai bila2.

      Padam
  22. Saudara Al Semantani
    Saya menyokong 100% pendapat saudara mengenai keturunan Bangsa Melayu. Semua pendapat saudara SELARAS dengan 'sense' dan kajian saya sendiri.

    Oleh itu, saya mencadangkan agar Definisi Melayu diperluaskan skopnya bukan sekadar yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan pekara 160(2).

    Saya ada menonton satu video yang bertajuk Austronesia: Reclaiming The Civilization of the Voyaging Canoe pada halaman ini http://www.youtube.com/watch?v=mYSr2k4buqU

    Terdapat banyak persamaan dalam rumpun Melayu Polinesian dan yang paling menarik video itu menceritakan Austronesia berkongsi SATU NENEK MOYANG yang sama.

    BalasPadam
  23. bagaimana pula dengan orang kedah di daerah baling,sik dan padang terap?
    dialek mereka tidak sama dengan loghat utara yang biasa kita dengar seperti 'hang'hampa'awat'ayaq'aloq setaq'

    BalasPadam
  24. bleh x admin cerita lebih lanjut tentang asal usul Melayu Deutro tu???
    :)))

    BalasPadam
  25. Tanpa Nama saya mencelah, Orang-orang Kedah dari tempat yang saudara sebut itu sebenarnya adalah keturunan Orang-orang Langkasuka atau Patani yang dari dulu berhijrah ke selatan. Ada yang menyatakan mereka ini tersingkir ke Selatan (Kedah dan Kelantan) akibat asakan bangsa Thai yang berasal dari China (Lembah Hwang Ho) Peta Asia Tenggara Daratan yang ada sekarang tidak sama seperti yang asal (Sebelum Siam merampas) yang ada ialah Burma, Khmer, Champa, Annam( kecil sahaja wilayah yang terletak berdepan Telokan Tonkin-Pulau Hainan), dan Langkasuka

    BalasPadam
  26. Salam,
    Kita dah bercampur-adok. Hinggakan DNA Yahudi drp Palestina & Yahudi drp Eropah pun tidak ada persamaan yang ketara atau pun ada perbedaan yang Jelas.
    Begitu juga - hinggakan cerita orang Shiah "kafirkan" orang "Sunni" terutamanya Abu Bakr ra, Omar ra ...dan sahabat2 lain...ini semua mengarut hanya Shiah & Sunni yang tak tahu apa jadi selepas jenerasi pertama sahaja yang boleh terima-nya. Tahu kah kita semua tahu bapa Fiqh - Jaafar As-Siddiq ra adalah Imam Syiah ke 6(?) dan mengikut keturanannya ada Ibu nya dulu keturunan belah Abu Bakr as dan Bapa Belah Hussein as. Apakah semua ini menunjukkan????

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ja%27far_al-Sadiq

    >antaranusa

    BalasPadam
  27. saya tertarik dgn sejarah melayu ni selepas terbaca kajian tentang atlantis oleh prof aryos santos. Saya kira memang ada sesuatu tentang teori tersebut dalam sejarah bangsa melayu. bangsa melayu ini pun saya kira bukan nama asal bangsa yang berada di nusantara ini. dan saya rasa memang bangsa melayu ini (kesemua termsk dusun) bukanlah calang2 bangsa yang sehingga kini digelapkan dalam sejarah dunia. bangsa yg setaraf dgn tamadun2 besar dunia. seawal 10,000BC.

    BalasPadam
  28. terima kasih dengan informasi yang diutarakan oleh saudara..saya amat kagum denganya.. saya mula minat untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut tentang asal usul bangsa melayu..

    BalasPadam
  29. Memang....cukup logis jika ada ahli antropologi dan ahli bahasa yang menyatakan bahwa sejatinya yang disebut melayu (dalam arti etnis) di semenanjung dan sumatra sekarang merupakan keturunan pelaut Dayak (penduduk asli Borneo) di masa lampau. Mengingat sebelum islam datang kenusantara Bangsa Dayak juga adalah Bangsa maritim/pelaut. bahasa Dayak yang disebut sebagai bahasa melayu purba ini adalah keluarga bahasa Dayak Kendayan dan Bahasa Dayak iban. sementara bahasa Kedayan Brunei ini bisa dikatakan 95% sama dengan bahasa Dayak Kendayan dimempawah hulu Kalimantan Barat. dan Bahasa banjar.....semua istilah kata dalam bahasa banjar yang disebut sebagai istilah kata dalam bahasa melayu purba juga adalah istila-istilah kata dalam bahasa Dayak Kendayan, sementara yg bukan merupakan asli istilah kata dalam bahasa Dayak Ngaju atau Dayak Maanyan yang juga merupakan salah satu anak etnis Dayak yang membentuk orang Banjar masa kini. Andai saja moyang Banjar ini benar-benar melayu sumatra tentu kita akan menemukan dialek vokal dalam bahasa Banjar akan bervokal "O" seperti bahasa-bahasa melayu disumatra, namun sebaliknya justru sangat-sangat Dayak Kendayan. Sampai Hari ini kita hanya bisa menemukan atau mendengarkan Bahasa yang disebut bahasa melayu purba ini hanya terdapat pada Dayak Kendayan, Dayak Iban,Dayak Kayong, Dayak Jelai, Dayak Kedayan Brunei dan banjar......sementara pada masyarakat melayu sumatra dan semenanjung...kita tidak menemukannya....dan bahkan pada orang melayu pedalaman yang masih ber-keadaan cukup asli, seperti orang rimba dan orang anak dalam disumatra itu-pun kita tidak menemukan bahasa melayu purba itu....bukankah...seharusnya mereka itu yang masih menggunakannya? sebagai pengetahuan...penduduk asli sumatra sebelum kedatangan pelaut Dayak ke pualau itu adalah orang batak, nias dan mentawai demikian juga dengan semenanjung penduduk aslinya adalah orang semang.

    BalasPadam
  30. mengaku je ler klu dh pendatng tu,,,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau kita pendatang, apa bahasa asal kita? kenapa pulak kita berbahasa Melayu?

      Padam
  31. Anon 20 Februari 2011 7:32 pm,

    Kita bukan bangsa pendatang. Kita peribumi yg berhak. Kita khalifah di bumi Nusantara ni. Wali-wali Allah di pelosok nusantara ni tahu peranan kita dulu, sekarang dan di akhir zaman ini dalam mencorakkan sejarah dunia. Itu yg mereka selalu ucapkan, "Takkan hilang Melayu di dunia, takkan hilang Islam dari jiwa Melayu.".

    Mereka tahu, kita adalah antara bangsa yang gigih dan berani pertahankan Islam sehingga titisan darah terakhir. Bukan mereka saja tau, tapi seluruh pelusuk Arab yg mana sahabat Nabi dan ahli keuarga dan keturunan Nabi sendiri pun berpusu-pusu datang ke sini. Dan juga faktor kita sebagai Pintu Gerbang Mekah tu juga membuatkan mereka lagi mahu belajar dengan kita. Kita ada pengetahuan dan ilmu makrifatullah dan ilmu laduni yg mereka sendiri pun tercari-carinya. Pendek kata, wali-wali kita dulu kenal Allah lagi rapat dari mereka. Kalau tidak, kenapa Sultan Uthmaniyah dulu gemarkan kehadiran ulama-ulama dari Nusantara khususnya Tanah Melayu berbanding ulama dari kawasan lain? Ada sebabnya di situ.

    Dan ingat rahsia "takkan Melayu hilang di dunia" tu. Kalau ikut dari segi linguistik bahasa Melayu, sesuatu ayat itu tidak bermula dengan perkataan 'Tidak'. contoh, tidaklah saya ke pasar hari ini. Tak ngam, kan? Sepatutnya, Saya tak ke pasar hari ini. Bahasa Arab saja yg mulakan sesuatu ayat dengan perkataan 'Tidak'.

    Jadi ada rahsianya di situ. Dan saya berpendapat, Sang Kajeng Adiputra guru Hang Tuah itu hanya menyampaikan saja. Yang mula-mula mengucapkannya, kita cari sama-sama.

    Ini ayat yang saya jangka, ayat sebenar maksud 'takkan hilang Melayu di dunia' tu. Kiranya saya benar, maka itu adalah hikmah dari Allah taala. Kiranya saya salah, maka itu adalah kesilapan dan kekhilafan saya sendiri yg cetek ilmunya. Subhanallah.

    "Lan Yazilal Malayuwiyyatu fil Alami."

    Fikir-fikirkanlah.

    -AkuAnonJugak-

    BalasPadam
  32. ping dari sini
    http://theonlinecitizen.com/2009/12/dna-suggests-chinese-origin/

    penyelidikan terbaru menunjukkan kaum2 Cina Tanah besar berasal dari Semenanjung (Tanah Melayu) melalui migrasi dari India dan dari Afrika,

    BalasPadam
  33. kita smua pendatang kt negara ni..yg berhak cuma org asli ja..Khalifah? saya setuju kalo nak kata manusia adalah khalifah di muka bumi ni..tapi nak agung2kan org melayu sbgai khalifah akhir zaman/ penegak islam sejati? Sori, saya cuma boleh kata 50-50..nak tau kenapa..tgk ja la perangai org Melayu sekarang camner..xyah la saya nak terangkan disini..pelacuran,pemerdagangan orang, dadah, etc. Siapa lagi yg nak buat smua ni kalo bukan org melayu..saya tahu mesti ada org nak dok salah2kan org cina sbb mereka tokeh..tpi kita kena gak sedar diri yg mende ni xkan jalan tanpa pertolongan org melayu sendiri..masalah dgn kaum kita satu ja baling batu sorok tangan..lps tu tuding jari salahkan org..perangai ni la yg saya x minat dgn org melayu..saya bukan nak menghina cuma nak bg kesedaran sahaja..kaum kita ni bukan nya mulia sgt sampai jadi khalifah akhir zaman la..penegak islam sejati la..memang kita ni khalifah tapi cuma khalifah Allah didunia ini sahaja sama macam manusia lain..xda apa yg spesel pon..inilah hakikat dunia saudara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau nak tengok yang negatif saja memanglah banyak...itu sebabnya orang cuba mendedahkan sejarah yang digelapkan supaya kita sama-sama mengambil contoh untuk memperbaiki keadaan dan menjadi lebih baik.

      Padam
    2. Kalau nak kata pendatang, memang semua bangsa tak ada tempat asal. Sila fahamkan asal usul manusia daripada Nabi Adam, kemudian selepas banjir besar zaman nabi Nuh barulah manusia tersebar lebih luas serata dunia. dari keturunan inilah bangsa-bangsa berhujrah ke tempat masing-masing. Arab di benua Arab. Afrika di benua Afrika. Cina di benua Cina. Eropah di benua Eropah. India di benua India. Melayu di benua Melayu dsbnya. Semua bangsa berhak jadi khalifah sebagaimana Allah jadikan manusia untuk jadi khalifah di bumi.

      Padam
    3. Tanpa Nama16 Jun 2012 11:30 pg
      Seandainya engkau hidup di tanah Arab sebelum zaman Rasulullah saw pasti engkau tak akan percaya bahawa akan lahir seorang nabi yang agung di tengah-tengah masyarakat Arab jahiliah penyembah berhala.

      Padam
  34. We're a group of volunteers and opening a new scheme in our community. Your site provided us with valuable info to work on. You've done a formidable process and our whole community will be grateful to you.
    Feel free to visit my weblog ... achondroplastic Dwarfism

    BalasPadam
  35. Hi! Quick queѕtion that's totally off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when viewing from my apple iphone. I'm trying to finԁ a thеme or plugin that mіght bе able to correct this issue.
    If you have аny suggestions, please ѕharе.

    With thanks!
    Here is my blog post hotmail iniciar sesion

    BalasPadam
  36. Its such as you read my thoughts! You appear to grasp so
    much approximately this, such as you wrote the ebook in it or something.
    I feel that you could do with a few % to pressure the message house a bit, however instead of that, that is great blog. A fantastic read. I will certainly be back.
    Feel free to surf my web page Adderall 20 Mg

    BalasPadam
  37. Bahasa Melayu telah banyak mempengaruhi bahasa Dusun sehingga sukar pada padangan saya bahawa siap guna bahasa siapa kecuali kalau ada penulisan lama dari orang dusun sendiri.Kita perlu ingat bahawa Kesultanan Brnei telah lama wujud maka siapa yang mempengaruhi bahasa siapa?

    BalasPadam
  38. When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment.
    Is there any way you can remove people from that
    service? Thanks!

    Here is my homepage; www.examiner.com

    BalasPadam
  39. You really make it seem so easy together with your presentation but I to find this topic to be
    really one thing which I feel I would by no means understand.
    It seems too complex and very large for me. I'm taking a look forward in your next post, I�ll attempt to get the dangle of it!

    Feel free to surf to my page - dirty dating

    BalasPadam
  40. I would like to thnkx for the efforts you've put in writing this web site. I am hoping the same high-grade website post from you in the upcoming as well. Actually your creative writing abilities has inspired me to get my own site now. Really the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it.

    Here is my page: facebook of sex

    BalasPadam
  41. Hi my friend! I want to say that this post is amazing, nice written and include approximately all important infos.
    I would like to see extra posts like this .

    my webpage ... http://wiki.archserver.org/index.php/Dating_Profile_Headline_Examples

    BalasPadam
  42. Children can Аcquire аpprοximately tгo choi hеlp in people beating focuѕ?
    Pc Rеquiгementstо Aсt tгo chоi: Αnother addition to
    thе ρicture gаmes with Whatsoеver gun уou Haѵe
    gοt but Go out it in the mаchine.


    my ѕite - lovesmarket.com

    BalasPadam
  43. I wish to point out my affection for your kind-heartedness supporting people that really want help on this important issue.
    Your personal commitment to passing the message around was unbelievably useful and have surely
    encouraged many people much like me to arrive at their goals.
    Your entire warm and friendly report signifies
    this much to me and additionally to my peers. With thanks; from
    each one of us.

    Have a look at my homepage ... free site of dating

    BalasPadam
  44. r ideas.

    Here is my web blog face book of sex

    BalasPadam


  45. Feel free to surf to my weblog :: dating site international

    BalasPadam
  46. It�s really a nice and helpful piece of information.
    I am glad that you shared this useful info with us. Please keep us up to
    date like this. Thanks for sharing.

    Also visit my web site; adult finder

    BalasPadam
  47. One thing is that one of the most typical incentives for utilizing your credit card is a cash-back or even rebate
    present. Generally, you'll get 1-5% back on various expenses. Depending on the card, you may get 1% returning on most expenditures, and 5% back on buying made using convenience stores, filling stations, grocery stores along with

    Review my web site ... adult finder

    BalasPadam
  48. I have learned a few important things via your post. I'd personally also like to convey that there is a situation where you will get a loan and do not need a co-signer such as a National Student Support Loan. But when you are getting financing through a conventional bank or investment company then you need to be ready to have a cosigner ready to allow you to. The lenders are going to base their own decision using a few elements but the biggest will be your credit standing. There are some creditors that will furthermore look at your work history and determine based on this but in many cases it will hinge on your credit score.

    my site - facebook for sex

    BalasPadam
  49. Thank you for some other excellent article. Where else could anybody get that type of
    info in such a perfect method of writing? I've a presentation next week, and I am at the look for such information.

    Also visit my blog post ... facebook of sex

    BalasPadam
  50. Thanks for the good writeup. It actually used to be a enjoyment account it.
    Look complex to more brought agreeable from you!
    By the way, how could we be in contact?

    Also visit my blog post :: facebook for sex

    BalasPadam
  51. A peгsοn essеntially helр to
    mаke significantly articles I'd state. That is the first time I frequented your web page and to this point? I surprised with the research you made to make this particular put up incredible. Excellent task!

    Take a look at my weblog hcg weight loss program

    BalasPadam
  52. Kepercayaan terhadap kewujudan Melayu prasejarah adalah bertentangan dengan akidah.. sebab...manusia Melayu adalah seperti manusia lain iaitu keturunan Nabi Adam a.s. Sejak Nabi Adam dicipta, Allah terus beri ilmu dan mewujudkan tamadun di dunia. Nabi Adam bukan manusia pra sejarah, jadi tidak wujud manusia pra sejarah.

    BalasPadam
  53. Nabi Adam beragama Islam, mentauhidkan Allah.

    BalasPadam
  54. Payah kalau tak tahu dan tak endah adanya kaedah jitu, Carbon dating, dalam menentukan umur sesuatu bahan bercarbon. Sains tak tipu,yang tak berilmu sahaja yang fikir seperti saudara.
    Tunkukkan dalam Quran yang mengatakan, semua manusia berasal dari Adam?

    BalasPadam
  55. Pengkaji dari USM ini menggunakan pengenalan DNA. Ini kaedah yang 99% betul. Sekarang kita dapat tahu asal-usul kita sebenar. Darah ( DNA ) kita tak tipu.
    Kita patut explore lagi bab DNA testing ini.

    BalasPadam
  56. The simple wedding dreѕѕ need not be restricted to ωhite onlу,
    rаther you cаn choοse
    from a widе vаriety of ωedding cerеmony gаrmentѕ for girls.
    If yοu're this bride, try starting your planning from the theme instead of the dress also depends on your height. Whatever the design, with all fabrics save for the French Chantilly lace to Scandinavian hand embroidery, your choice of a veil, shawl, cape, stole, detached train, gloves, garter, or handkerchief.

    Visit my page ao cuoi

    BalasPadam
  57. Sekarang ini sudah terdapat di kalangan orang Melayu yang mahu mengenali bangsanya sendiri mengikut kacamata orang kita, bukannya orang/cendekiawan Barat. Tidak banyak sejarah tentang asal usul Melayu yang sebenarnya, iaitu sejarah sebelum kedatangan agama Hindu dari India. Sebenarnya, orang Melayu sudah wujud beribu2 tahun di Nusantara ini dan kajian pakar2 arkeologi dari Universiti Sains Malaysia menemui penempatan manusia di Kota Tampan, Lenggong, Perak, Semenanjung Malaysia yang berusia 1.83 juta tahun. Ini membuktikan bahawa orang Melayu telah wujud di wilayah ini lebih lama daripada kajian sarjana sejarah (samada Timur atau Barat). Kajian saya selama 20 tahun mendapati bahawa orang Melayu (dulu dikenali dengan nama Malai/Malayu atau Malay) sebelum berpecah menjadi etnik2 Melayu, Jawa, Bugis, Batak, Kadazandusun, Banjar, Khmer dan sebagainya, ada mempunyai tamadun sendiri sebelum sebahagian daratan Nusantara ini tenggelam ke dalam laut akibat malapetaka super tsunami yang berlaku lebih 70,000 tahun dahulu. Dapatkan buku2 saya: 1) Melayu itu Alam, Dunia Pemikiran Ketuhanan dan Budaya yang memerintah, 2) Malai/Malay/Malayu dan Dunia, 3) Malaiyana Mulayanam (Ajaran Melayu Mula Ajaran) dan 4) Jurus Strum Formula. Lihat blog saya: drilyasharunmalaysia.blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awak kena faham. Zaman penghijraan nenek moyang kita dari africa dlu tidak ada istilah melayu,jawa mauhupun dayak. Agak tidak masuk akal jika kita nk merumpunkan bangsa lain ke melayu sdgkn d borneo juga suda lama bertapak disitu di zaman yg belum memakai nama bangsa. Penghijrah dari indochina BUKAN melayu. Mauhupun orang asli di semenanjung dan di borneo. Keturunan2 ini lalu masing2 memberi nama kepada puak mereka sprti dayak.melayu. dan sbgainya. Permulaan bangsa melayu ialah mwaktu org borneo keluar ke sumatra dn seterusnya ke semenanjung. Dan berkawin campur dgn moden india,arab,thai,cina dan orang asli di semenanjung. Dan munculah deutro malay. Maka terbentuklah bahasa melayu. Bangsa2 lain d asia tenggara bukan lah melayu. Tp kita dri nenek moyang yg sama. Ada juga yg berbahasa melayu tapi tidak pula berbangsa melayu.

      Prof dr maude phipps juga menyatakan yg org dayak keturunan langsung dari negrito(asli semang) ini mnunjukkan kpda penemuan tengkorak berusia 35 ribu thun dn bahan2 artifak lain berusia 40 ribu lebih thun di gua niah sarawak.

      Padam
  58. Boleh tahan jg bangsa dusun ni..bangsa yg sering diejek rpanya HEBAT!! Teruskan usaha sbgini..Melayu besar sggh RAHSIAMU! Asremoro Demam klu baca blog ni!!

    BalasPadam
  59. Boleh tahan jg bangsa dusun ni..bangsa yg sering diejek rpanya HEBAT!! Teruskan usaha sbgini..Melayu besar sggh RAHSIAMU! Asremoro Demam klu baca blog ni!!

    BalasPadam
  60. In Brunei Darussalam, the indigenous Brunei people, are those with Malay descent of seven ethnic origins, namely: Brunei, Kedayan, Murut, Dusun, Bisaya, Belait and Tutong.

    BalasPadam
  61. Penemuan rangka PERAK MAN dilenggung jauh lebih tua yg dijumpai dipulau jawa.Penemuan ini disahkan pakar2 lari luar negara .yg lebih menarik bunga rafflesia hanya terdapat di pulau borneo dan tasik banding.INI timbul persoalan ada persamaan.Mengenai kesultanan Melayu nusantara kesultanan Banjar satu2nya ada baiah(bait)/perjanjian dengan kesultanan etnik lain2.Kerajaan Daha(kesultanan banjar sebelum islam)ada perjanjian dgn kerajaan majapahit.kesultanan banjar(sesudah islam ada perjanjian (baiat)dgn ketua pemimpin dayak.kesultanan brunai berasal dari kalimantan barat dan mendapat perkenan dari kesultanan banjar.Kesultanan pasir/kutai(perkawinan bugisdan banjar)ada baiat dgn kesultanan banjar dan jurai ini membentuk kesultanan melayu riau(sumatera).Jurai ini juga ada perjanjian demang lebar daun dgn sang sapurba.Seterusnya jurai2 ini mengembang di pelusuk tanah melayu.Mengenai kesultanan sulu berasal dari perkahwinannya dgn keturunan raja kutai(perkahwinanhasil dari bugis dan banjar)membentuk kesultanan sulu.Untuk mengenali waris kesultanan yang telah membentuk kesultanan melayu maka dimashurkan sundang diraja sebagai senjata rasmi pewaris tahta .seban itulah panjikesultanan sulu berlambang sundang bukan keris.Begitu juga sultan2 ditanah melayu dan kalimantan sundang diraja sebagai lambang pewaris.Wallahualam

    BalasPadam
  62. Walaubagaimanapun.... susa mau ckp jg ni cerita ni... tuada bukti peninggalan sejarah dan tamadun di sabah bah... paling awal crita sejarah di sabah pun baru 4-500 thun dulu.. jawa pula baratus ratus tahun.. barangkali duuuulu dulu semasa di indochina dusun ja ba semua tu.. baru belayar pi sana sini.. pi jawa.. borneo.. sumatera..pilipin... last2 baru ada org yg pi borneo .. ganas2 ba org dusun duku..betapuk di hutan dan suka penggal kepla org.. pengait la.. songgorib la.. head hunter la.. org luar pun takut dtg..

    Amcm teori saya. Buli pakai ka?

    BalasPadam
  63. Assalamuallaikum
    Maaf kerana mengganggu
    Saya sedang mencari buku tulisan Dr Zafarina
    Kalau boleh tolong emailkan (alim0355@hotmail.com) dimana saya boleh cari buku ini
    Terimakasih

    BalasPadam
  64. Hahaha....sebuah teori dongeng yamg menghiburkan

    BalasPadam
  65. sesuka hati memanipulasi sejarah.. dayak iban peribumi yg tinggal dr sematan shingga sabah.. telah wujud lama.. swaktu kmunculan kerajaan Nan Serunai diperintah dayak maayan sjk abad 3SM pun dayak iban sudah tinggal di kwsn itu.. kemunculan kerajaan Kutai abad 4SM juga dayak iban masih disitu.. maaf saya hanya ingat 3 shj dayak utama di borneo dayak iban, dayak apo-kayan dan dayak maayan.. selebih ny kalian cari sendiri.. so jgn manipulasi sejarah, claim kerajaan melayu, tanah melayu.. borneo adalah 100% peribumi ny dayak.. 3 dayak yg saya sebut td adalah antara yg tertua skali wujud.. harus ingat, tanah borneo tanah dayak, Dayak adalah Dayak bkn bangsa lain.. x prcaya, x perlu berdebat, silalah rajin cari info ny aendiri spt kalian rajin baca dan komen di sini.. maaf sebab harus komen spy semua org dpt info yg sepatut ny.. tq

    BalasPadam