Sabtu, 28 Disember 2013

RUMPUN MELAYU BUKAN PENDATANG!




Kejahilan  mengenai apa yang disebut sebagai RUMPUN MELAYU sejak akhir-akhir ini dilihat semakin berleluasa. Hal ini berkemungkinan kerana kurangnya pembacaan dan pendedahan di kalangan rakyat kita terutama yang bukan dari rumpun tersebut mengenai sejarah Melayu. Apa yang difahami mereka adalah suku kaum seperti Bugis, Banjar, Bajau, Suluk, Cham, Kerinchi, Acheh, Ambon, Minang, Sunda, Jawa dan sebagainya bukan daripada RUMPUN MELAYU. Mereka menyempitkan fahaman rumpun bangsa itu kepada suku kaum sahaja.

 

 Hal ini membawa kepada klaim yang bukan-bukan dan bersifat menghina sehinggakan dikata bahawa orang Melayu tidak pernah ada tamadun dan segala tamadun lama Hindu-Buddha yang wujud di Asia Tenggara adalah tamadun masyarakat Tamil atau India yang membuka koloni di sini. Bagi saya klaim sebegini adalah satu klaim yang tidak berasas, berbaur politik murahan, memprovok  dan bersifat rasist. Sedangkan jika kita teliti dan amati, sebenarnya konsep rumpun ini juga wujud dalam masyarakat Cina yang terdiri dari pelbagai suku seperti Han, Min, Wu, Kek, Hakka, Hokkien, Canton dan Hui yang bersatu di bawah rumpun Cina atau Sino-Tibetan. Malahan tiada catatan kuno serta kajian ilmiah yang dapat membuktikan bahawa yang membina tamadun tersebut adalah orang-orang Tamil atau India. Malah sejarawan antarabangsa mengiktiraf tamadun-tamadun tersebut sebagai tamadun ‘Malays’.

 

Apakah sebenarnya yang mengikat suku-suku ini sebagai Rumpun Melayu? Yang mengikat mereka adalah bahasa, yakni bahasa Austronesia atau Melayu kuno dan DNA mereka yang sama. Walaupun mereka tinggal di pulau-pulau yang berbeza serta jauh dari satu sama lain, namun DNA MEREKA TETAP SAMA, terutama dari kalangan Melayu proto. Kajian yang dibuat mendapati DNA orang Iban dengan orang Jakun adalah sama. Ini membuktikan bahawa walau mereka tinggal berjauhan namun mereka tetap dari induk yang sama dan berada dibawah RUMPUN MELAYU.

 

Sebenarnya sudah banyak kajian yang telah dibuat bagi membuktikan bahawa Rumpun Melayu lah penduduk asal Tanah bertuah ini. Antaranya adalah satu kajian yang pernah dibuat oleh ahli-ahli Arkeologi dari UKM pada tahun 2010. Melalui kajian tersebut  data arkeologi yang diperolehi di Semenanjung Malaysia dan Sarawak menunjukkan rumpun Melayu  adalah  penduduk asal bumi Malaysia sejak lebih daripada 40,000 tahun lalu dan bukan berhijrah ke mari dari tanah besar di utara samaada Yunnan ataupun Taiwan. Malah jika kita selaraskan dengan kajian terbaru dari puan Zaharah Sulaiman, rumpun bangsa Melayu ini telah wujud sejak  60,000 tahun dahulu melalui pengiraan umur DNA kaum Melayu Proto dan Semang yang merupakan Induk kepada orang-orang Melayu yang wujud sekarang.

 

Artifek-arifek seperti seramik yang ditemui di lebih 100 kawasan ekskavasi yang dijalankan oleh ahli-ahli arkeologi Universiti Kebangsaan Malaysia menunjukkan bahawa artifek itu  adalah berbentuk tempatan dan bukan dibawa masuk dari luar. Antara tempat ekskavasi tersebut ialah Pulau Kalumpang dan Beruas di  Perak; Kota Johor lama, Kota Seluyut, Kota Sayong Pinang dan Muar di Johor; Kota Melaka in Melaka; Kota Lukut di Negeri Sembilan dan beberapa tapak di Tasik Kenyir di Terengganu. Selain itu, penemuan  tengkorak manusia di Gua Niah, Sarawak oleh Kurator Museum Sarawak, Tom Harrison dan isterinya   dalam tahun 1958  menunjukkan rumpun Melayu sudah wujud di Malaysia seawal 40,000 tahun yang lalu.

 

Secara langsung, penemuan di Gua Niah dan kajian-kajian yang dijalankan oleh ahli arkelogi UKM menolak teori dipercayai ramai bahawa Melayu di Semenanjung adalah pendatang dari tanah besar di utara atau Yunnan. Teori migrasi ini dikemukakan Heine-Geldern dan penyelidik dari (Vienna School of Thought) yang dikemukakan dalam tahun 1930an. Teori itu timbul berikutan dengan penemuan kapak batu di Malaysia yang dikatakan mempunyai ciri-ciri yang sama dengan kapak batu yang digunakan di sebelah utara tanah besar Asia bagi membuktikan bahawa orang Melayu telah berpindah dari kawasan utara tanah besar Cina itu kemari.

 

Prof Nik Hassan Shuhaimi  bertanya:  “ADAKAH HANYA KERANA KAPAK BATU DITEMUI DI MALAYSIA ORANG MELAYU TELAH BERPINDAH DARI UTARA KE SELATAN DI MALAYSIA? TIDAK TERFIKIRKAH MEREKA BAHAWA ORANG MELAYU WAKTU ITU JUGA BOLEH MEMBUAT KAPAK BATU?”   Beliau berkata demikian dalam kertas kerjanya bertajuk ‘Tiga Puluh Lapan Tahun Arkeologi di Universiti Kebangsaan Malaysia’ di Seminar Penanda Arasan Penyelidikan Arkelogi di UKM pada 12-13 Julai, 2010.

 

Menurut beliau lagi, penyelidikan arkelogi di UKM  sejak tahun 1980an telah menemui data baru tentang asal usul kerajaan Melayu tertua di Malaysia iaitu Kataha, Kadaram atau Kedah Tua. Data baru ini diperolehi daripada tapak arkelogi Sungai Mas, Kedah. Beliau juga menyatakan isu penting dalam zaman kerajaan awal/zaman klasik ialah proses Indianisasi. Berdasarkan kajian yang dibuat di UKM PROSES INDIANISASI ITU BOLEH DITUKAR KEPADA PROSES PEMBUMIPUTRAAN KEBUDAYAAN INDIA, kata Prof Nik Hassan. Kebudayaan India yang ada di Alam Melayu BUKAN DIBAWA MELALUI PROSES PENAKLUKAN tetapi dijemput oleh masyarakat tempatan dan disesuaikan dengan kebudayaan tempatan.

 
ADAKAH MEREKA-MEREKA INI DATANG KE TAPAK ARKEOLOGI LEMBAH BUJANG DENGAN IKHLAS UNTUK MELIHAT PENINGGALAN SEJARAH TAMADUN MELAYU LAMA , ATAU MEREKA DATANG DENGAN NIAT YANG LAIN? UNTUK MELIHAT KUIL NENEK MOYANG MEREKA KONONNYA? UNTUK SEMBAHYANG?


Penemuan dan kajian ini sekaligus menolak dakwaan-dakwaan tidak berasas serta rasist yang dilakukan oleh segolongan pihak yang berbangsa Tamil di Negara ini. Tindakan mereka yang sengaja mahu mengganggu gugat sejarah Masyarakat tamadun rumpun Melayu adalah perbuatan yang tidak beretika malah sangat jahat dan busuk! Jangan oleh kerana fahaman politik yang cetek maka sejarah sesebuah bangsa itu mahu dipermainkan. Kami orang-orang Melayu tidak pernah mengungkit atau menyentuh mengenai sejarah nenek moyang anda di India malah sejarah kedatangan datuk dan nenek anda ke tanah Melayu pada zaman Kolonial. Mengapa sejarah kami pula yang anda mahu rebutkan? Tidak cukupkah dengan kuil-kuil serta berhala besar yang ada di Tamilnadu India? Adakah kami menghalang kaum anda untuk mencari makan dan minum di negeri tanah tumpah nenek moyang kami ini? Sudah diberikan betis mahukan peha pula. Sekian, Wallah hu a’ lam.

 
Al-Semantani Jones

 

Sumber: UKM, Shahfizal Musa.

126 ulasan:

  1. slm bro,

    cuma berkongsi :-
    https://www.facebook.com/photo.php?v=589735331075098

    serampang banyak mata,
    apa komen bro?

    BalasPadam
  2. Mana dia org nak percaya pasal kajian dari UKM tu sebab dia org kata kajian tu kerajaan yg biaya, jadi dia org ingat fakta dari kajian tu boleh diputarbelitkan....tetapi pada pendapat saya pengkaji-pengkaji muda Melayu skrg yg sebenarnya lebih berkesedaran tentang kepentingan sejarah Melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kraihtuih kpd kau blik yg mludah..mcm cilake!!

      Padam
    2. yg mulakan haktuih2 ni kaum yg xsunat ni...tak leh lawan hujah main emosi....sama si hitam atau si sepet sama je....JAHIL

      Padam
  3. Universiti aku tu... byk kajian da buat kat sana.. bleh singgah ke ATMA.. byk rujukan pasal orang kita..

    BalasPadam
  4. ADA TAK PENULIS ATAU PENGKAJI PROFESIONAL HANYA MENCARI KESALAHAN TAMADUN LAIN SAHAJA.....................KALAU MAKLUMAT DALAM BLOG INI BETUL 2 SAHIH HANTAR KAJIAN ....UBAH ....BUAT APER POST KAT BLOGSPOT AJER .....PELIK LAH

    BalasPadam
    Balasan
    1. menncari kesalahan tamadun lain? siapa yang sebeanrnya mencari kesalahan tamadun lain? orang tamil malaysia atau orng melayu? orang2 melayu tak pernah mengganggu atau mengacau tamadun orang kamu di INDIA mengapa orang tamil mahu mengganggu tamadun melayu? kajian yg dilakukan diatas adalah kajian dari universiti bukannya klaim-klaim yg tidak berasas. maklumat mana yg anda kata tidak sahih? kajian mana yg nak diubah tu? tunjukkan dahulu kajian yg mengatakan bahawa yg membina tamadun hindu buddha di asia tenggara ini termasuk malaysia adalah kolonis Tamil!

      Padam
    2. kalau kajian universii kenapa kementerian pendidikan tidak ubah dalam sejarah melayu...

      Padam
    3. semua tamadun terasuk islam iktiraf taadun india peduli aper yang ko

      Padam
    4. Ko ingat kerajaan ni minat sgt ke dgn SEJARAH SEBENAR orang melayu?..mereka tak pentingkan pun sejarah sebenarnya yg penting boleh buat fulus, buat projek dan survival politik mereka..sekiranya mereka terlalu bagi muka kepda pengkaji sejarah biar pun ada bukti yg menyokong kajian mereka pasti parti2c politik dr kaum cina dan india pasti akan memainkan isu kaum..jadi nak survive dia pun bagilah moderate dan distorted version psl sejarah utk dipelajari..kajian pengkaji yg detail dan betul pun terpaksa diketepikan demi menjaga periuk nasi mereka..sejarah sebenar tak penting dlm agenda politik mereka..tulah psal rakyat malaysia ni termasuk org melayu sendiri byk tak tahu sejarah..kerajaan nak jage hati dan peti undi dia saja..

      Soal iktiraf tamadun bukan isu dia...sejarah adalah topik berkaitan perspektif dan kajian berlandas saksi bisu..dlm catatan satu pihak mungkin berbeza dgn pihak lain...kita ambil contoh prasasti dan naskah sejarah dr chola pasti akan memuja keagungan raja2x mereka...tetapi prasasti dr sri lanka dan dr dlm bahasa sinhala adlah sebaliknya memperkecilkn raja2x chola...jadi kita nak memahami perspektif semua pihak..dan bile semua perspektif di ambil kira barulah kesimpulan yg lebih masuk akal dan adil dibuat utk memahami apa yg berlaku di masa lalu..setiap maklumat perlu diambil kira..itulah sejarah.

      Tapi kalau setakat nak bermegah maka berat sebelahlah sejarah tu..tpi terserah byk org kaji sejarah psl nak syok sendiri kononya nenek moyang dia dulu mcm2x ni mcm tu hebatlah sgt sampai dia hilang tujuan kajian sejarah yg dibuat...ni byk terjadi baik org melayu cina atau india..sejarah syok sendiri

      Padam
    5. Mcari kesalahan tamadun lain? Tamadun sape? Tamadun kepalabapak kau??

      Padam
    6. Dahla pendatang merempat menumpang di tanah orang cr rezki nk hdup aman. dh dbagi krakyatan tak sada diri nak kutuk pnduduk asal plak..Pasni nk halau kami? Get lost kaper lahnat!!

      Padam
    7. KAU AGAK KMENTENTERIAN NK UBAH,ORDER SATU KALI ARAHAN TERUS UBAH?...CAMTU?...KAU AGAK CAM KEDAI MAMAK MAIN ORDER JE TERUS BERUABH SISTEM SEJARAH KAT KMENTERIAN PNDIDIKAN TU?....APA KE BANGANG KAU NI?...ADUHHH..ADMIN TAK PAYAH LAYANG ORG2 BAHLOL CAMNI...BUAT MASA JE..

      Padam
  5. Sedarlah wahai kaum yang bukan melayu, lu dah ada negara india (rasis), dah ada negara cina (rasis), malaysia pun korang nak klaim negara korang. sedarlah negara ni walau apa pun yg terjadi tetap melayu punya. Lu jgn pikir lu byk bagus. Aku pernah kerja dan duduk dgn cina, india dan bangsa bkn melayu. Korang majoriti 99.99% mmg sombong sama melayu. Melayu byk baik. Melayu pendam perasan & masih hormat bkn takut cuma tak mau huru-hara. tapi kami punya sabar sdh tinggal 0.000001%. melayu tak kisah korang nak duduk kat sini cari makan dan nak jadi kaya. Tapi jgnlah nak dengki pulak dengan melayu. kalau tak suka boleh lah blah balik kg kat china dan india, atau pu kt mana2 negara yg korang ingat adil sgt tu. jgn sampai berulang lg tragedi lama. melayu sedang dok tengok perangai korang. Korang pikir lu byk duit korang nak berkuasa kt sini. Ini negara melayu bukannye company biznes bapak nenek moyang korang. Tak sedar2 lg. Tuiii pigi mampos. Kpd yg faham kami org melayu ucapkan terimakasih, lu orang boleh duduk sini sampai bila2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau dah kaper2 ni x sada diri nk sombong belagak.. ayat aku sng je.
      Cilakepukimakpantatpundeklancaubabibuthochibaisialkeparatbabianjing!!! Mau perang ka??? Kami bwt phapusan etnik best ni..

      Padam
    2. Kuli kuli coolie pariah,keling...

      Padam
    3. Sokonggg..

      Padam
  6. Well, Robert Kwok certainly did just that. And along with him, his entire businesses worth billions in “Tax Drain”. BTN has also been copiously assisting, by enthusiastically brainwashing simple minds into thinking that “Tanah Melayu” is reserved for Orang Melayu. Of course, they quickly tell you that anyone can become an Orang Melayu by speaking, dressing, and behaving like one (what! ever that means, who knows?).
    Well, UMNO managed to achieve one thing. The BTN-type morons, and their predecessors, have been overwhelmingly successful in brainwashing todays' 27 million citizens. Who says that the Peninsular was ALWAYS called “Tanah Melayu”? This is a recent British Term ! Let me dedicate this Article to the foremost “so-called reknown Historian” of the country. Prof Dr Emeritus Khoo Khay Khim (and anyone else who claims to be as competent in History as well).
    Prior to “Tanah Melayu” being a British Tag in the 19th century, the peninsular was formerly known as Malacca in the 15th century. The newly-renamed book “Sejarah Melayu” (previously known as “Asal-Usul Raja-Raja”) mentions every other place from India to China, including the tiny-speck-of-dirt called Temasik EXCEPT “Tanah Melayu”. Why was Tanah Melayu NEVER MENTIONED in Sejarah Melayu? Simple !! Because that was not it's name!!!
    Tanah Melayu was NEVER the name until the British came and colonized the Peninsular.
    (please see map below) Since UMNO has a habit of believing that “whatever is older is better”, let's take a short walk down this slippery slope of history. (Also, BTN-Baru syllabus planners should start taking notes.)
    For starters, “Malaya ” in Tagalog means “Peaceful” (go ask your Pinoy maid)
    “Malai” means “Hill” in Tamil; as in “mini-Himalaya” to describe the Titiwangsa Range on the said Peninsular since the 2nd century by the Gujerati Traders who helped the local Malays set up their formidable Hindu Empire at Lembah Bujang (ref: Prof Nik Hassan, Tom Harrison, and H.G Quatrich Wales. Also read he re: http://www.astigan.com/2009/03/06/ppag-unearths-evidence-of-iron-industry-in-lembah-bujang/)

    Only in the 19th Century was The Peninsular known as “Tanah Melayu”.

    In the 15th Century, the Peninsular was known by no other name than “The Malacca Peninsular”.

    Before “that Rebel-Indonesian Guy” came over here (look, he wanted to kill his own father; what else do you want me to call Parameswara?), the Peninsular was known as “Barr Kra” in the 10th Century. Before that, the Peninsular was known as the “Golden Chersonese” since the 2nd Century.

    “Golden Chersonese is the ancient name to refer to the Malay Peninsula by Claudius Ptolemy or Claudius Ptolemaeus (Greek: c. 90 – c.. 168). Known in English as Ptolemy, he was a Greek-speaking geographer, astronomer, and astrologer. During Roman times, the Malay Peninsula developed an international reputation as a source of gold; hence the name was given.”
    By the way, “Barr” simply means “Land” in the Persian Language. And Barr Kra above, means “ Land of Kra ” (as in reference to the Isthmus of Kra).

    MC

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dear MC,

      Thank you for sharing your knowledge. But i have to say that you need to learn arabic language before you can say anything like that. There is no 'ch-' in arabic alphabet. Furthermore, you mentioned about our Prophet Muhammad s.aw., but to what extent those sayings are authentics? Did you learn about the level of authenticities of the sayings? Please do not simply quote without any knowledge on the subject matter. And plus, today's history is based on today's findings. So, basically, yes, history can change.

      Padam
    2. Why the fuck are bringing filthy Badwi scum in our glorious Malay history, you shithead? Till die I would never except oppressive Islam that ruined our culture as our religion.

      Padam

  7. But I've saved the best for last, as usual. And I hope all you soon-to-be “Brain Gain” people are sitting down reading this ....

    The earliest known Arabic Maps refer to the Peninsular as “Barr CHIN”.
    Where Chin refers to CHINA! Why did the Arabs call this Peninsular “Tanah China” instead of “Tanah Melayu”? When Prophet Muhammad s.a.w. spoke about “Exotic Tanah China ”, was he actually refering to Malaya? After all, according to records, Malayan Gold Mines was already famous 500 years BEFORE the Prophet was born !! As his wife, Khadijah was a Great Trader. He must have known!

    Footnote: Chin is spelt “Xin” by the Portuguese, but always pronounced as Chin.
    Alright, it's now public !! The oldest known Arab Maps called the Peninsular “Barr Chin”; which translates to “Tanah China ”, or “ Land of Chinese ”. BTN can now implement this new found knowledge into their syllabus. You cannot deny that you don't know it now! Perhaps if you spoke Hokkien, dressed like a Hokkien, and practised Hokkien Customs, the Hokkiens might be gracious enough to accept you. Sounds absurd? Absolutely; and so does the other “Great Race-Changing Trick” practised by UMNO. And I quote Prof Dr Anthony Milner (ANU), “If it's so easy to join a race, it must be equally easy to 'un-join' that race...”

    MC

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sudahlah Cina pendatang, janganlah nak mengajar orang Melayu tentang sejarah kami. Orang Melayu memang asal nya dari sini. Banyak bukti dan rujukan boleh di baca dan dirujuk. Tak payah la nak heret UMNO dan politik rasis Cina kat sini.

      Kalau dah terdesak sangat nak claim negara ini bukan tanah melayu punya, cuba lu Cina pendatang trace asal usul kau. Ada berani kau nak kaji dan menyatakan kau berasal dari sini wahai Orang Cina pendatang? Atau pun kau nak terima hakikat yang orang British bawak kau Cina pendatang kat Tanah melayu ni sebagai buruh lombong?

      Ada berani ke Cina pendatang?

      Melayu Jawa

      Padam
    2. The ethnic minority groups officially recognized by the PRC reside within mainland China and Taiwan, whose minorities are called the Taiwanese aborigines. Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_minorities_in_China

      Although Taiwanese indigenous groups hold a variety of creation myths, recent research suggests their ancestors may have been living on the islands for approximately 8,000 years before major Han Chinese immigration began in the 17th century (Blust 1999).

      Taiwanese aborigines are Austronesian peoples, with linguistic and genetic ties to other Austronesian ethnic groups, such as peoples of the Philippines, Malaysia, Indonesia, Madagascar, Polynesia, and Oceania (Hill et al. 2007; Bird, Hope & Taylor 2004).
      http://en.wikipedia.org/wiki/Gaoshan

      Hmmm..... Gaoshan living in Taiwan and PRC approximately 8,000 years before major Han Chinese ...... and these Gaoshan are Malay!

      Padam
    3. Archaeological Heritage of the Lenggong Valley

      Situated in the lush Lenggong Valley, the property includes four archaeological sites in two clusters which span close to 2 million years, one of the longest records of early man in a single locality, and the oldest outside the African continent. It features open-air and cave sites with Palaeolithic tool workshops, evidence of early technology. The number of sites found in the relatively contained area suggests the presence of a fairly large, semi-sedentary population with cultural remains from the Palaeolithic, Neolithic and Metal ages.

      Reference: http://whc.unesco.org/en/list/1396

      Hmmm..... Malay people have oldest civilization and approved by Unesco not just baseless argument without any proof nor it just mental masturbation BARR CHIN fucking argument!

      Padam
    4. hahah Encik MC...isu bar chin ni kalau tak salah saya cerita lama...dan kalau tak salah adalah satu propaganda internet dr seorg yg mengelarkan dirinya micheal chick...sy dah pernah baca cerita ni dlm website dulu tahun 2007 atau 2008 tak salah saya ..takde bukti pun sebenarnya malah link dlm webpage yg mengatakan ada universiti dr michigan kalau tak salah saya yg buat kajian tu...tpi bile kite check institute atau universiti tu adalah palsu...tak wujud pun institute atau universiti itu...malah segala nama prof dlm website tu serite pun palsu..jadi sudah..sudahlah ni trick lama lu main ni...itu micheal chick punya propaganda internet je tiada bukti pun...bar chin adlah rekaan semata-mata...kalau ada bagi bukti link dia ...bukan yg micheal chick ni punya ok..apa mcm ada berani?

      Padam
    5. barr chin memang ada MC. Kat Malaysia ni memang ramai kaum cina ada bukak,
      Bar cina jual ayam ada karaoke sama pusat urut sambil minum beer. import pempuan cina bangsa mrk sendiri utk diperdagangkan utk di ''ok'' demi memuaskan nafsu dan mengaut keuntungan. Cuba tengok kat malaysia ni berapa byk ada? Cina apa pun boleh MC. Bukan dia punya barang pun dia boleh kelentong dia punya. wakakahh...
      tapi kalu u mau tau itu bangsa cina mana mari saya boleh kasi baca. Dia punya asal dulu ikut firaun. kerja tukang sikat rambut. satu hari dia maki sama firaun. firaun marah sama dia, firaun kasi rebus dia satu family. Itu pasal org cina dia mata ada sepet, kulit ada putih. Pasai kena rebuih dgn firaun. Kemudian dia tipu Allah dia cakap firaun punya pasal, dia tak boleh buat amal ibadat pasal kerja sama firaun. Tu antara punca kenapa firaun marah sama dia. Sendiri punya salah jual nama org lain. At the end satu family kena rebus. Kemudian lahir semula jadilah bangsa cina. Sebab mereka mintak kelahiran semula dari Allah Taala. Itu pasal you punya bangsa ada kepercayaan reincarnation. mau hidup balik semula pasal mau cari Allah Taala. Tapi you tgk hari ni berapa ramai sgt pun yg cari? Itu pasal kaum cina dia hanya guna satu nama depan keluarga tong, shin, lee, lim tapi sebenarnya roh yg sama. Lahir semula banyak kali. Itu pasal dari tahun 1969 sampai 2103 you punya perangai tetap sama. Roh yg sama dalam jasad yg dilahirkan semula. Itu hakikat dia.
      Bagi sesiapa yg mau mengambil pelajaran, kalau Allah Taala tok nenek dia boleh nak tipu apatah lagi manusia.

      Padam
    6. kalau tak caya jugak MC kalau you masuk u punya kuil kat dinding2 diorang akan tampal nama2 diorang dan family utk menyatakan pada nenek moyang mereka kejayaan2 peribadi mereka. Ini menunjukkan bila lahir semula kamu tetap mencari dunia. Kamu sanggup buat apa saja. Tu pasal sampai ada ungkapan asal boleh jadi duit dari bangsa kamu. Pasal tu je perangai kamu dari dulu sampai sekarang. Hidup utk cari dunia dan jual dunia. Sampai masuk kubur pun tetap nak guna duit. Bawaklah sekali masuk keta toyota vios kau tu masuk kubur. Dah masuk kubur batu tu nanti start keta jalan.

      Padam
    7. Kalau kita tgk dunia hari ni kaum cina ni suka beli property, buat rumah, building banyak2. Kemudian ada yg tamak dan dengki pergi letak harga tinggi2 supaya org lain tak boleh beli dia je boleh beli. Tujuannya dia nak org menyewa pada dia dan ikut cakap dia. Ni lah antara perangai2 firaun yg mereka warisi. Perangai Qarun pun ada, bukan cina je pemimpin melayu pun sama. Sebabnya diorang suka beli harta dunia banyak2 pasal bila lahir semula diorang nak kene ada tempat kat dunia ni. Tu yg beli harta banyak2. Pasal nak balik ke dunia, akhirat mana diorang ambik tau pun. Pasal mereka memang diajar kelahiran semula. Bukannya hidup sesudah mati. Tak caya cuba pikir berapa banyak bangunan dan lot2 kosong yg ada kat KL tu bila buat bangunan baru? Siapa yg nak duduk situ? dah tentulah tokay2 dan sanak sedara dia yang dah mati duk dalam tu. Tu pasal tadak org mau sewa.
      ini yg membuatkan bangsa kamu menjadi tamak. Bila tamak timbul hasad dengki.

      Padam
    8. Ada jugak di kalangan bangsa cina ni yg betul2 mencari Allah dan mengikut Islam. Tak caya cuba tengok Uighur tu sampai kene bunuh, tindas dgn etnik Han diorang sanggup pertahankan Islam mereka. Tapi jumlah dia dari berbilion umat cina diorang berapa percent je. Tapi Uighur tu memang betul2ikut AlQuran lah. Diorang tak pakai pedoman lain. Nak bukti cuba tengok kalau diorang buat haji ke Mekah takde nak pakai kain ihram main lilit style hindu utsmaniah. Mereka hanya pakai pakaian yg suci bersih. Bukan ala2 sami dari budaya hindu.

      Padam
    9. uighur bukanlah ras cina cik abang..mereka tu dr rumpun turk atau org turki...dan sejak bila ada istilah hindu utsmaniah?...jgn memandai je

      Padam
    10. yeke bukan diorang pun cina ke. mata kelepet je nampaknya. salah lah tu eh.
      uthmaniah tu bukan nama sebenar dia osman ghazi khan ke?
      shahrukh khan, salman khan bukan nak ke hindu ke bunyi dia? benua hindia tu dulu mmg luas.
      paki, bangla, india, afghan sikit semua tok nenek dulu panggil benua hindia. cuba kaji lagi mana lah tau jumpa jawapan. Sebab org hari ni ramai ingat uthmaniah dan empayar islam dia di tu asal dari turki. tapi dia sebenarnya hindu anak angkat shah jehan yg buat taj mahal tu. Maka di sini dan zaman inilah bermulanya perubahan Islam paling besar dalam sejarah manusia. kurun 13. Buat lagi kajian tak lama lagi jumpa lah tu jawapan sebenar dia. uthmaniah ni lah org pertama ubah Quran jadi resm Uthmani. Dia pelopor hukum hudud main potong2 tangan pancung leher. Buatkan Islam jadi nampak zalim dan kejam. Ada sesiapa boleh buktikan hukum hudud main potong2 anggota badan ni di amal zaman Rasulullah?
      Lagi satu apa hukum dia bila kita memakai pakaian menyerupai org2 kafir? Lepas tu pegi baitullah ramai2? Adakah kita rasa Allah suka dgn perbuatan tu? Nyatakan bukti dari AlQuran pakaian ihram tu kena lilit dgn kain putih tanpa sependar dan benang?

      Padam
    11. haha..ko belajar kat mana ni?..yg kat negara india tu kebykannya yg bernama khan adalah keturunan pathan...ni semua warisan zaman empayar mughal..takde kaitan dgn hind atau budaya hind..sebaliknya hind juga dipengaruhi oleh budaya yg dtg dr asia tengah dan parsi melalui penakluk mughal ni..ape kaitan dgn osman ghazi pulak?...satu je dorang serumpun..ras turk/turki/turanian yg berasal dr asia tengah...bahkan etnik asia tgh lain juga mengunakan gelar ini spt kazakh, uzbek mongol dll..khan maknanya ialah ketua yg tertinggi..tak salah aku pemerintah otoman hanya mula mengunakan gelar sultan(istilah arab) secara rasmi bermual dr pemerintah ketiga mereka aku lupa nama dia.

      pasal pelopor hukum hudud ape yg berlaku di era ottoman adelah lanjutan dr era empayar islam terdahulu yg diteraju org arab...spt abassiyah dan umayah..zaman ni juga penuh korupsi agama akibat persengketaan suni dan shia yg berakar umbi ketika era khulaffa ar rashidin lagi..islam skrg yg kita kenal adalah kerana standar yg telah ditetapkan olh khalifah abdul malik marwan khalifah umayah ke 5...zaman dia byk perubahan...dlm amalan beragama..pemahaman ritual2x yg semua kita tahu hari ni adalh dr era dia..sembayang waktu dan mcm2x lagi..tpi kalau ko percaya hadith mesti payah ko terima pendpt ni..begitu juga tentang hukum hudud.

      dan ape yg kau maksudkan dgn menyerupai pakaian org kafir?...org kafir maknanya secara literal adalah org yg menyembunyikan sesuatu jadi apa pakaian org macm tu?.aku tak tahu.

      Padam
    12. osman ghazi tulah pengasas the so called kerajaan islam usmaniah yg amat dibangga2 dan dikaji dibaca oleh seluruh umat islam dunia hari ni termasuklah engkau. org hari ni termasuk para pengkaji, pembaca peminat sejarah amat bangga dgn kejayaan dan kehebatan empayar islam usmaniah ni. namun apa yg mereka tak tahu bahawasanya usmaniah ni adalah orang yg pertama mengubah kandungan dan maksud Quran utk tujuan memerintah dan berkuasa dunia. zaman dia berlaku penaklukan secara besar2an atas nama islam di seluruh dunia zaman tu. sedang islam prinsipnya tetap mempertahankan kebenaran bukan menakluk. Kesan dari empayar islam usmaniah ni lah islam hari ni byk mengikut tarikat ahmadiah dari benua india dan sampai ke malaysia. malaysia hari ni islam mereka ikut tarikat ahmadiah mungkin juga ada pada sanak sedara kau. Kau boleh pandang islam kat negara kau apa bukti mereka islam? sedang mereka kebanyakan adalah pengikut dan pengamal2 kitab? dari Quran org baca kitab lain selain Quran dikira kufur buat lebih dari 3 kali terus jadi kapir.
      kalau kau nak tau sejarah sejak kurun 13 lagi usmaniah yg mengamal tarikat ahmadiah ni lah yg pertama mengambik cara budaya org hindu dgn berpakaian ihram putih lilit mcm sami hindu cukur kepala botak dgn alasan dia nak suci bersih kemudian pandai2 cakap tawaf Kaabah sampai 7 kali semata2 nak tunjukkan dia taat. Dia mengada adakan yg takde dlm Quran. sampai hari ni org ikut mungkin termasuk sedara mara kau skali yg pegi buat haji. Tu maksud dia pakai menyerupai org kapir, pakai mcm sami hindu dgn budha cuma warna kain je lain.
      kalau kau nak tau siapa pengasas hukum hudud main potong2 tangan kaki aku boleh bagi bukti utk kau pikir
      Firaun berkata: "Patutkah kamu beriman kepadanya sebelum aku memberi izin kepada kamu? Sesungguhnya ini adalah perbuatan tipu daya yang kamu lakukan dalam bandar ini kerana kamu hendak mengeluarkan penduduknya dari padanya. Oleh itu, kamu akan mengetahui (akibatnya).
      "Demi sesungguhnya, aku akan memotong tangan dan kaki kamu dengan bersilang, kemudian aku akan memalang kamu semuanya"
      Mereka menjawab: "Sesungguhnya kami (tidak gentar) kerana kepada Tuhan kamilah kembalinya kami (dan kepadaNyalah kami mengharapkan keampunan dan rahmatNya).
      jadi kau pikir dulu 3 ayat ni. aku boleh citer macam2 lagi. tapi kalau kau nak citer abasiyah, umayah, khulaffa, marwan ke mintak maaf cakap aku kenal pun tak diorang. ko suruh pendukung2 hudud yg ada kat malaysia hari ni buat kajian sebelum diorang nak laksanakan. silap2 diorang tu pengikut firaun je tuh. cuma diorang sedar. kalau nak sedar insaf pikir dulu.

      Padam
    13. aku boleh bagi dan bacakan kau bukti hukum hudud kat malaysia ni yg telah terlaksana dgn sendiri dgn izin Allah kat bumi Malaysia ni. cuma kau nak dgn taknak paham dan terima je.
      kaum yg paling lantang nak buat hudud ni kaum PAS dan penyokong dia dan mungkin kau salah sorang dari mereka. diorang cakap hudud nak kene ada saksi, kene muzakarah sebelum nak jatuhkan hukum dan kene selidik dan siasat baru boleh hukum. Baik satu kisah di negeri Kedah berlaku bila PAS merintah Kedah diorang tak boleh laksana Islam, tak boleh buat adil dgn manusia dan alam sampai balak byk kene tebang dan macam2 onar lagi diorang buat walaupun mrk claim mrk parti Islam. Kebanyakan diorang adalah ahli kitab yg mengikut faham Quran usmaniah yg lantang nak buat hudud dgn alasan nak tegak hukum Allah. Tapi dah ke dia tegakkan hukum dan jaga hukum utk diri sendiri? apa bukti dia? betul ke diorang Islam? apa bukti dia? Islam apa yg diorang amal sebenarnya? Kesudahan dia tahun 2013 PAS kalah di Kedah dan pemimpinnya yakni bekas MB Kedah telah dijatuhkan hukum hudud atas kesalahan diri mereka sendiri. Mereka sendiri yg menjatuhkan hukum potong kedua belah kaki kepada ahli mereka sendiri. kau boleh tanya pada Hj Hadi sendiri pasal dia salah sorang saksi yg membuat perbincangan sebelum nak operate kaki ahli dia. Kau boleh tanya saksi2 yg ada sebelum hukum hudud tu dijatuhkan. Allah Taala Dia bijak. Kau tak payah nak tipu dan buat sombong dgn Dia pasal Dia tak peduli kau siapa. Kau jgn nak pandai2 jual hukum2 dan ayat2 Dia ikut suka hati kau. Kau pakailah macamana pun. Yg layak menghukum tetap Dia.
      Ini salah satu bukti kalau kau betul nak pikir dan paham apa sebenar hudud. Bukan hukum org lain. Kau hukum diri kau dulu.

      Padam
    14. dan soalan aku yg terakhir untuk kau betul ke kau Islam?
      atau kau Islam ikut mak ayah kau dan nek moyang kau?
      kau Islam ikut ustaz ke atau parti?
      atau kau Islam kitab?
      Malaysia hari ni bank pun ada islam?
      Tapi kalau kau rasa ko banyak baca kitab. Tu nama dia ahli kitab.
      Ahli kitab kebanyakan dia pengikut firaun. Pasal dia org pertama yg suka mengubah dan baca kitab selain dari apa yg diperturunkan Allah.
      Jadi kau rasa Islam kau Allah terima ke tak? tanya diri kau dan jawab.

      Padam
    15. mintak maaflah..aku tak berminat dgn fahaman arab yg keterlaluan..tapi aku juga suka membetulkan kesalahan fakta..terutama fakta sejarah dan budaya..byk salah fakta engkau ni...tarikat ahmadiah ni ajaran yg masih baru mana ada wujud pada zaman usmaniah..mirza ghulam adalah pencetusnya dan ia bermula di abad 19.

      kenapa tak kau kaji dulu sejarah org arab?..org arab ni bukan betol sgt...agama islam yg dorang kata dorang warisi dr muhamad sebenarnya byk bercampur dgn fahaman tribal mereka dgn unsur warisan yahudi dan nasrani..lagi satu jgn asyik kata usmaniyah...sejarah usmaniyah amat terkemudian dorang menerus kebiasaan yg telah sedia wujud..kau kaji sejarah ummayah dan abasiah..org arab dah menakluk sejauh sepanyol(al andalus) sebelum osman ghazi dtg..jadi yg kau kata penaklukan besar-besaran hanya berlaku pada zaman ottoman adalh kesalahan fakta terbesar.

      kau sendiri kata kau tak tahu siapa nama2x yg aku sebutkan...so kalau tak study sejarah SEBENAR mcm mana kau tahu maklumat kau ada tu betul dan boleh dipercayai...eh salah besarlah...dr segi budaya islam yg kita ada pun kebykannya berakar umbi dan ni lebih byk dipengaruhi unsur paganisma arab dan warisan budaya judeo-kristian bukan hindu..jgn malas belajar..kalau nak tahu sesuatu dgn betul kena kaji buktinya...show me your proof if you're truthful?.ni memang ikut quran base on proof...kaji balik

      dan tentang soalan terakhir engkau?...kau agak2x?..sama ada tuhan terima atau tak aku tak pikir sgt..bukannya sombong atau tak takut tuhan aku percaya adanya tuhan tpi setelah byk belajar dan berfikir dgn kemampuan manusia yg terbatas aku ambik keputusan lebih baik aku tumpukan sedaya upaya aku mcm nak jadi manusia beradat saja..apa yg aku maksudkan dgn beradat?...lain kalilah aku cite..itu lebih baik dr memaksa akal manusia yg terbatas ni dgn ilmu teologi padang pasir yg byk terpesong, bersifat misoginis, dan penuh kebencian..aku bukan bercakap psl quran tapi buku2x hadis.

      apa yg penting aku tak pergi bunuh org hanya kerana dorang tak nak percaya ideologi aku atau fahaman aku.

      Padam
    16. haktuih kau juga

      Padam
    17. Sorry Chinese dude..

      Barr Chin didn't exist..there's no link, no image-copy proofed, no map, no nothing that tell story abour Barr Chin..not even storied in any cross-reference ancient manuscript..even the so-called proofed map that popular on internet didnt have any note about BARR CHIN..

      The claim that indian trader helped built the monuments in Malaya also is pure bullshit..most, nearly 80% of the temples in lembah bujang were FACING EAST, while in Indian Hindu practice, ALL THEIR TEMPLE FACING WEST..even the structures & pillars were not as same as Indian Hindu Temples, its more towards ANCIENT GREEK TEMPLES..yaa..u must be noob didnt know all this..your logic: all temples=HINDU=Indian...funny chinese

      & those named Malacca Peninsular were named in the map, the sole map, BECAUSE IT WAS IN 15th CENTURY WHERE MALACCA SULTANATE RULED THE PENINSULAR KINGDOM..there's also another map where it only says peninsular as simply "MALACCA", all dated within 14th-15th century..they put like that due to malacca empire reigned the whole peninsular..

      gosh, this lack of history knowledge from those who belittling Malays history really irritates me

      & plus, even until now, Micheal Chick, the one that promote the idea of the so-called BARR CHIN (which until now, there's no cross-reference manuscripts from other source that can backed up the BARR CHIN origin name) still havent release the map that he said contain the word "BARR CHIN"

      damn..u guys were really that good in spitting bullshit

      Padam
    18. Bukti Hukum Hudud Dalam Al-Quran.

      [Al-Maidah:38] ,
      وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالا مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
      Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

      Padam
    19. baik aku sambung lagi ayat di atas ni utk bagi kau paham. pasal Quran ni dia cerita Allah Taala bukan cerita rekayasa tok guru, mufti dan para murid mereka. Bila Allah cerita Dia suruh org paham dan baca sampai habis. Tu pasal Dia tegah jgn main ubah dan potong ikut sedap hati. Pasal benda ni Fir'on dah buat lama dulu sebelum kau hidup lagi. yg ni Al Maidah 39 sampai 41.
      Maka sesiapa yang bertaubat sesudah ia melakukan kejahatan (curi) itu dan memperbaiki amal usahanya, sesungguhnya Allah menerima taubatnya; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
      Tidakkah engkau mengetahui bahawa Allah menguasai pemerintahan langit dan bumi? Ia menyeksakan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan dan hukum SyariatNya), dan mengampunkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan dan hukum SyariatNya). Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
      Wahai Rasul Allah! Janganlah engkau menanggung dukacita disebabkan orang-orang yang segera menceburkan diri dalam kekufuran, iaitu dari orang-orang yang berkata dengan mulutnya: "Kami tetap beriman", padahal hatinya tidak beriman; demikian juga dari orang-orang Yahudi, mereka orang-orang yang sangat suka mendengar berita-berita dusta; mereka sangat suka mendengar perkataan golongan lain (pendita-pendita Yahudi) yang tidak pernah datang menemuimu; mereka ini mengubah serta meminda perkataan-perkataan (dalam Kitab Taurat) itu dari tempat-tempatnya yang sebenar. Mereka berkata: "Jika disampaikan kepada kamu hukum seperti ini maka terimalah dia, dan jika tidak disampaikannya kepada kamu, maka jagalah diri baik-baik". Dan sesiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, maka engkau tidak berkuasa sama sekali (menolak) sesuatu apapun (yang datang) dari Allah untuknya. Mereka ialah orang-orang yang Allah tidak mahu membersihkan hati mereka; bagi mereka kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang besar.
      Cerita Dia kalau berlaku kesilapan boleh mintak ampun lagi kalau seseorang tu tak mengetahui. tapi kalau level2 guru yg tahu Quran tapi dustakan sikit mau ingat la. Kiasan org suka dgr berita dusta dan pendita yahudi tu sama mcm org hari ni suka dgr cerita agama dari guru2 kitab diorang lah. Pendita agama melayu hari ni semua baca kitab. tak kisahlah serban tajam mana pun. Yg biasa ubah hukum pun golongan guru2 dan ustaz2 ni jugak dia baca Quran tapi baca hukum kitab hadis. sama je pun dgn ahli kitab dulu2. Walau bagaimana pun Allah memang dah cakap sama je pun mereka tu kamu peringat atau tidak. Mereka tetap tak mau beriman.
      Kalau org main ikut adat ni pun dlm Quran ada cerita Dia. Al Maidah 104 pulak kita sambung;-
      Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah menurut kepada apa yang telah diturunkan oleh Allah (Al-Quran), dan kepada RasulNya (yang menyampaikannya)", mereka menjawab: "Cukuplah bagi kami apa yang kami dapati datuk nenek kami mengerjakannya". Adakah (mereka akan menurut juga) sekalipun datuk nenek mereka tidak mengetahui apa-apa dan tidak pula mendapat hidayah petunjuk?

      Padam
    20. kalau kau nak fakta aku boleh crita lagi sikit utk dipikirkan. Tapi benda ni mmg tak berapa ditulis dlm buku2 sejarah. pasal ada pihak2 yg nak pesong dan sembunyikan kebenaran dia supaya umat akan datang lebih percaya pada cerita mereka.
      kalau nak diikutkan abad 13 kerajaan Islam sebenar yg mengikut AlQuran bertempat di kepulauan melayu dari Jawa sampailah ke semenanjung tanah melayu ni. Bermula dari kemunculan wali pertama sampai wali 9 hingga ke wali 10 yg dihukum bunuh. Mereka ni antara pewaris2 sebenar kerajaan Islam. Pasal diorang masih pakai dan guna hukum dari Quran sebenar bukan main ubah2 dan ikut kitab2 hadis. Itu pasal bila belanda british masuk mereka hanya sekadar berjuang mempertahankan dari diceroboh dan tak perlu nak menakluk atau menjajah. maka belanda dan kuncunya terpaksalah membawa lari keluar segala pedoman2, hukum2 negara yg berasaskan Quran, segala catitan ilmu2 Quran org melayu utk dibawak lari ke negara mereka. Pasal diorang tak boleh nak tanding dgn ilmu Quran. Itu maksud mereka tak terkalah. determination diorang kalau pertahankan kebenaran sampai gunung pun diorang sanggup alih kalau dihalang. Itu kiasan dia. hari ni puak penjajah diorang lambakkan cerita2 kitab hadis dan naikkan kehebatan kerajaan uthmaniah. sedang hakikat dia kurun 13 islam kat nusantara ni antara yg paling baik. kalau tak camana pope mrk boleh bagi arahan ''DI NUSANTARA KNIGHT TEMPLAR TELAH MENEMUI “TAPAK KAKI” TERAKHIR WALI-WALI ISLAM…MEREKA PERLU DITENTANG DAN DIBUNUH!!

      PAUS PERNAH BERKATA KPD KNIGHT TEMPLAR “ BUNUH ‘WALI SEMBILAN’ ATAU KAMU AKAN LIHAT TAPAK KAKI MEREKA DI ROME”

      kenapa dia tak keluar arahan suruh perang kerajaan uthmaniah? sedang uthmaniah bangkit pada kurun yg sama? kenapa perlu cari wali2 melayu dan jawa? ramai lagi Islam seluruh dunia kenapa target org belah sini? apa sebenar yg dipegang oleh wali2 melayu, cuma sebuah AlQuran dan bukan pulak paham kitab hadis2 dan tasawuf buatan macam diamalkan kaum2 uthmaniah. tapi ingat nak cari bukti ni semua ada dlm library di belanda dan uk. Itu pasal bila ada sejarawan kita pegi semak dan kaji manuskrip2 lama tulis jawi tu semua dari hukum2 Quran. diorang dah sorok. yg tinggal kitab sulatus salatin je lah utk kamu layan. sedang kebenarannya hanya Allah yg megetahui dgn tepat.

      Padam
    21. kalau kau nak fakta cerita istana kota gelanggi tu pun aku boleh dedahkan sikit inside story dia dari apa yg aku tahu. tapi info aku mmg dlm buku sejarah dan kitab2 kau mmg takde tulislah. cuma yang aku diberitahu kat situ ada istana lama dan semua penduduk tempat tu semua jadi batu. punca dia pasal manusia tu mendustakan hukum2 AlQuran semua kene sumpah jadi batu.
      Itu pasal ada pihak tak kasi org buat kajian kat sana. sebab nanti akan memalukan kaum kerabat dia. Yg ini kau cariklah sendiri. aku hanya baca peringatan dan pengajaran je dulu.

      Padam
    22. hebat crite engkau...boleh buat komik..haha..mesti spesis terlebih isim ni..maknanya ilmu2x hebat kat library belanda atau Uk lah...jadi apa guna anak2x murid ulamak yg heabt2x ni tak turunkan ilmu tu harap buku lama ni je...ilmu kalau tak diamalkan sia2x je...sepatutnya kalau pun byk manuskrip yg dibw org barat ke library mereka...apa guna ilmuan melayu yg kau kata hebat sgt tu...tak kan dorang perap je ilmu tu dlm benak dia...tak nak ajar org lain...mmmh dogeng je engkau bagi ni bai.takde buktilah....sape pun boleh buat cite mcm ni.

      Padam
  8. Raja melayu, Sultan Melayu, Agong pun Melayu, PM pun Melayu. Apa pasal Melayu boleh jadi King ini negara. Melayu sudah diiktiraf di seluruh dunia ma. tarak belajar sejarah ka. Bodoh punya org tak kan faham punya. Bodoh tak pa, tapi jgn bikin kacau. Mana lu punya dinasti raja2 yg ada dlm sejarah tu, tinggal sejarah ma. Apa pasal lu punya dinasti raja2 sudah pupus mcm itu dinasour. Sebab rakyat cina byk kurang ajar. Skrg mereka baru pikir rugi. Aku tak mau campurlah lu punya sejarah busuk. Org cina ka india ka melayu ka atau lain2 bangsa kalau tak suka keamanan ini negara lu org boleh pigi PBB ka, Unesco ka, CJ ka atau minta 1 tanah ka, pulau ka bikin lu punya negara sendiri, Human rights ka human left ka semua boleh duduk sama2, kongkek sama2, kongsi samarata. Itu loyer Karpal Singh kookoo bila2 masa boleh tolong lu org ma.

    I,m the LANDLORD. We keep on watching on u. Keris org melayu ada dlm kotak tembaga. Org melayu sudah lama simpan, mau kasi shining sikit. Simpan pun tarak guna, sudah shining kita simpan baik2 dlm kotak kaca. Hari2 kasi tengok. Lu tanya lu orang punya nenek moyang datuk org tua2, itu melayu ada power ka. Dulu lu org byk miskin dtg ini negara, org melayu tarak hal punya, kita mmg sederhana saja. Skrg lu sdh kaya lu org sdh lebih2, tak apa. Itu kotak kaca banyak senang kasi pecah. Aku SUDAH HILANG SABAR.

    BalasPadam
    Balasan
    1. YEAH!! KILL2 DIE2.. BUNUH KAPER!!!

      Padam
    2. Ko ni haktuih haktuih.. macam pantat ko taw?

      Padam
  9. Orang Cina kat negara China sendiri pun sedar yg tamadun diorang yg kat China sendiri yg katanya megah dgn tembok besar china tu pun tak lah sehebat mana dan bukanlah yg menjadi perintis dlm tamadun dunia.. sebab tu diorang sanggup memalsukan artifak utk ubah sejarah dgn mereka cipta artifak Peking Man yang akhirnya terbukti palsu utk buat cerita konon tamadun china adalah tamadun tertua dunia... Macam tu juga orang India yg cipta artifak batu bersurat Tanjore kononnya raja chola pernah kuasai wilayah dekat asia tenggara ni padahal ramai sarjana timur mahupun barat yg kata batu bersurat tu palsu ataupun dipalsukan sendiri oleh chola sbb tak logik dan tak ada bukti lain langsung yg menyokong dakwaan batu bersurat tu.... so memang dah terkenal dasar tukang suka buat artifak palsu utk klaim itu tamadun dia yg gemilang... ini sekarang yg kat malaysia nak klaim tamadun org melayu pulak... adoiiii sudah2lah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. AKU MELAYU RACIST!! SO FUCKING WHAT?!! KILL2 DIE2!!

      Padam
  10. dan kepada encik MC, tak payah nak Barr Chin sangatlah.... nama Melayu dah lama terpahat dalam petitih2 kuno banyak tamadun termasuk tamadun China sendiri... Dinasti Mala, Mala-yu, malah Moloyu yg merujuk kpd Melayu sendiri banyak tersimpan dlm tulisan sarjana tamadun lain yg luar drp tanah malaysia ni dan orang beserta nama Melayu ni dah wujud sblm abad ke 19 lagi.... Malah nama Melayu ni dah tercatat sejak dari abad2 awal Masihi lagi.... ini kau nak kata Melayu ni ciptaan British ape plak? Masa nama dan tamadun Melayu ni mula wujud, org British pun tak wujud lagi dlm dunia ni... Kau Barr Chin Barr Chin kononnya Semenanjung ni tanah cina, kau tahu tak nama gelaran Cina utk merujuk kpd bangsa org mata sepet mcm kau ni siapa yg bagi? cuba kau siasat asal usul nama China tu dari mana? Semoga lepas kau tahu kebenaran ini, tak ada lah kau nak klaim kata Tanah Melayu ni Tanah Cina pula.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haktuihhh

      Padam
    2. WEI HAAKTUIH?...KAU CINE BABI KE KELING PARIA BIAWAK?...LAHANAT TOL LA KAU NI....KAU LUDAH KAHAK MAK KAU LER SIALLLLLLLLLLL

      Padam
  11. Salam. nak tanya, dalam aksara, prnnciation bahasa Arab ade ke sounds 'ch' ntok buat perkatan chinn?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haktuihhhh

      Padam
    2. Bahasa jawi adela kehkeh..

      Padam
    3. WEI HAAKTUIH?...KAU CINE BABI KE KELING PARIA BIAWAK?...LAHANAT TOL LA KAU NI....KAU LUDAH KAHAK MAK KAU LER SIALLLLLLLLLLL

      Padam
  12. Setiap kali membaca blog-blog sejarah, selalu pembahasan mengenai bangsa melayu (definisi yang gak jelas dari sisi antropologi) selalu menimbulkan kontroversi yang sulit dimengerti (khususnya bagi kami di Indonesia) dimana walaupun etnik/suku diakui eksistensinya, tetapi konsep keindonesian jauh lebih penting

    Malaysia (sebagai modern nation state) kok masih terus saja berkutat dan berdebat tentang konsep kemelayuan yang sudah usang itu. Bukankah lebih baik (untuk nation building) anda melupakan sikap feudalistik yang ada sekarang dengan cara menghapus lebih dahulu sistem monarkhi melayu yang menjadi ciri dan simbol feudalistik ini dan menggantikannya dengan republik dimana semua orang (apapun etnik/ras-nya) adalah warga negara Malaysia yang egaliter (sama hak dan kewajibannya sebagai WN Malaysia).

    Orang-orang melayu juga harus disadarkan bahwa status istimewa yang mereka terima adalah sesuatu yang tidak benar dan dapat diperrtanggung -jawabkan karena hampir sama dengan penerapan white policy di Afrika Selatan dahulu

    Beranikah kaum melayu yang progesif bekerja sama dengan orang China dan India bersatu melakukan revolusi menumpas unsur-unsur feudalistik untuk menjamin idup yang lebih baik bagi anak cucu mereka kelak?

    Satu lagi yang mendesak, segera rubahlah definisi konyol dan memalukan tentang orang melayu yang ada di konstitusi Malaysia dengan dasar pengertian antropologi yang lebih valid sehingga melayu di Malaysia dapat sepenuhnya bersanding dengan suku-suku lainnya di nusantara

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika orang Indonesia lebih berbangga dengan negarabangsa dan tidak mahu mengaku diri nya berbangsa Melayu, tidak mengapa. Di sini kita membincangkan soal sejarah. Sejarah itu mengatakan bahawa dulu... dulu... dulu... Malaysia ,Indonesia, Thailand (Siam), Brunei dan lain-lain pernah menjadi satu negara orang Melayu yang besar, berwibawa dan bertamadun. Ya benar, hanya tinggal sejarah. Selagi dunia belum kiamat, sejarah baru akan tercipta setiap hari. Jangan kaget jika suatu hari nanti Malaysia, Indonesia dan seluruh kepulauan Melayu akan kembali bersatu sebagai sebuah negara semula. Yang pasti kita adalah bersaudara.

      Padam
    2. Yup .... To abolish malay monarchy is a good idea for the majaority of Malaysians, especially in Sabah and Sarawak ....

      We don't want to waste our money for certainly people who get special treatment like "god" but have no any benefit for rakyat ...

      Malaysia Yes .... Malay Monarchy NO

      Padam
    3. sejak duit orang sabah sarawak digunakan utk sultan?..itu ko tanya sama taib mahmud dan musa aman atau pirin kitingan...bodohlah kau buyung

      Padam
    4. anon 31 disember 11:13..tulah kalau sekolah dgn pembangkang mcm DAP...jadilah bodoh tahap gaban..hasil sabah dan sarawak ko tanya sama pemimpin sanalah...apa kaitan dgn sultn negeri melayu di semenanjung...bangang

      well i'll say No To DAP Malaysian Malaysia psuedo idealogy..actually it's a commie in disguise ideology.

      Malaysia is not perfect but condemning the monarch for no good reason is definitely very DAPiggish...after all malaysian monarch is not absolute in their power...the monarchy system it self is constitutional monarch...so sejak bile duit kau atau org sabah sarawak dipakai buat tanggung dorang..aku di sabah ni alhamdulilah tidaklah miskin kebulur ada juga tanah...jadi janganlah bercakap mcm kau wakil semua org sebelah borneo sbaha atau sarawak.

      orang telupid sabah.

      Padam
    5. Sorry Sabahan & Sarawakian

      The one that plundering your resources & burdening you guys are not Malay Sultanate..You should ask Taib Mahmud & Musa Aman..& plus, in Sabah & Sarawak, THERE'S NO SULTANATE..there's only Governor..so how malay sultanate should be blame about your suffering? i didnt see any connection..those 9 malay sultans have their own land, their own states, why should they plundering your states?

      Padam
    6. Ade plak indon mnyebok kt sni. Msuk cmpur hal spender org..myampah..

      Padam
    7. setahu saya pernah dgrlah... untuk bekerjasama dgn orang cina sampai kena bunuh jika bangsa cina membawa nama dalam bahasa mereka , maksudnya untuk mengasimilasikn orang yg asal dari tanah cina di negara indonesia d kenakn paksaan untuk berasimilasi, masalah d malaysia. bangsa yg asal cina malaysia , ya dulu telah berasimilasi dgn baik seperti baba nyonya, tiada masalah buat rumpun melayu, tetapi apabila ada pendatang baru dari negara cina d bawa msuk tanpa berasimilasi malah membawa satu hasutan pada penduduk asal, setahu saya penduduk asal cina d tanah melayu amat fasih berbahasa, tetapi yg saya jumpa yg ada sekarang adalah yg langsung baru tahu berbahasa dan ada yg tidak. yg tidak memungkinkan terjadinya penyatuan apabila mereka mahukan hak yg ada sama dgn penduduk asal tetapi menolak hak penduduk asal secara langsung dan mereka juga rasis terhadap kaum yg lain... negara malaysia telah mengubah banyak adat, pendidikan dan sejarah untuk menyatukan bangsa2 yang lain. Bahasa Malaysia telah di ubah dan sekolah kebangsaan dah d anggap sebagai sekolah melayu tetapi itu adalah sekolah yang khas untuk penyatuan, tetapi malangnya mengapa mereka tidak berfikir itu adalah untuk penyatuan? bukan untuk satu bangsa sahaja. mereka meminta sekolah cina dan tamil dan menjurus kepada rasis. padahal bangsa melayu dari dulu pendidikan mereka adalah seperti sekolah pondok.... kini ia bukan lagi bangsa lain mahu beralah apabila datang ke tanah negara orang lain sepatutnya harus menerima adat dan budaya asal untuk berasimilasi, tetapi kenapa penduduk asal harus menerima adat orang lain dan menghapuskan adat dan warisan yang asal dan harus menerima mereka dan djajah secara halus?... maaf... bangsa melayu d tanah melayu sudah beralah dgn mengadaikan budaya dan warisan untuk bersatu, mereka yang tidak mahu menerima dan lupa diri bahawa malaysia dah cukup bertoleransi, bukan sahaja pada bangsa cina malah bangsa pendatang yang lain, mereka telah dberi mengusai ekonomi dan kini mereka mahukan lebih dari apa yang patut. Malaysia telah bersatu kerana Raja raja melayu yang empunya tanah masing masing,... Jadi harus faham , bila bila masa raja raja melayu bleh tarik diri dan buat negara masing masing dgn negeri masing masing... Yg mereka mahu ambil adalah pucuk kepimpinan... dan mereka tidak faham kenapa raja yang melantik?...hmmm..... Saya hanya pasti cina yang ada sekarang majority bukan yang asal... maaf seperti bangsa yang lain... tetapi ia bukan sukar untuk melihat yang mana berasimilasi yang mana tidak.

      Padam
  13. pendapat balas

    perenggan pertama
    sebenarnya tak sulit malah jelas..yg menjadi masalah adalah kerana istilah bangsa yang mereka guna pakai adalah Indonesia yg bermakna kepulauan India..namanya saja sudah mengelirukan kerana rakyatnya bukan beretnik india spt di sub continent biar pun kebudayaanya punya unsur india..tapi mau kira unsur budaya luar arab juga ada..eropah juga ada..cina juga ada...tpi tidak pula dinamakan arabonesia atau eropanesia ato sinonesia..ya kami juga kelirulah sama kamu..tidak padan langsung..tpi kamu malah dengan bangganya mengaku kamu org kepulauan india..kan lagi elok dipanggil nusantara..nusantara itukan dr bahasa jawa maknanya negara pulau..kenapa tidak di panggil nusantara secara rasmi..kalau nusantara lebih masuk akal malah bersifat lokal.

    sebenarnya keliru juga kenapa bahasa yg jelas adalh bahasa melayu ditukar menjadi bahasa indonesia..kenapa tidak dikekalkan nama asalnya?..kalau alasan adalah kerana kononya bahasa melayu itu bahasa lama yg ketinggalan dan bahasa indonesia itu kononnya lebih moden bagi saya itu pendapat yg lemah...kita tahu bahasa indonesia byk meyerap kata2x bahasa inggris yg diindonesiakan biarpun satu2x perkataan itu sudah sedia wujud dalam kamus bahasa melayu..ok kalau kalian mahu memasukkan istilah dr bahasa lain ke dalam bahasa melayu tidak bermasalah sama ada dr bahasa inggeris atau bahasa jawa..bahasanya masih boleh dipanggil bahsa melayu juga kerana memang terasnya adalah bahasa melayu..org amerika juga menambah kata2x baru dan gaya bahasa mereka sendiri ke dalam bahasa inggeris yg menjadi bahsa kebangsaannya..tpi tidak pula menukar bahasa inggeris sebagai american language..lagi faktor kemiripan budaya..sejarahnya bersangkut paut..tapi bile kita mengkaji dengan berpaksi idea berlatar belakang negara yg baru dicipta hasil kolonial barat iaitu indonesia dan malaysia maka terjadilah salah anggap..seolah2x dulu negara malaysia dan indonesia wujud seribu tahun lalu padahal usianya tidak lagi melepasi 70 tahun. Seharusnya dikaji sejarah lalu menurut latar belakang asalnya bukannya menguna pakai latar belakang negara ciptaan abad 20..barulah jelas

    perenggan kedua
    negaranya moden tapi sejarahnya sudah lama...corak kesultanan melayu islam yg ada di malaysia sudah wujud 500 thun...mengekalkan kesultanan bukan bererti feudal..tapi memelihara dan melangsungkan kesinambungan corak pemerintahan yg menjadi pusaka bangsa bukan sekadar menjadi simpanan muzium...sistemnya berevolusi mengikut zaman tidak spenuhnya seperti zaman pertengahan..itu sebabnya raja2x di malaysia mengunakan sistem raja berpelembagaan..kuasa2x raja2x juga terbatas..tentang persamaan hak...boleh jelaskan maksud sebenar?...setahu saya di malaysia semua warga tanpa mengira kaum boleh mengundi boleh beli rumah yg yg melayu/bmiputra di beri diskaun tpi yg cina sama india juga di beri dana utk kesejahteraan kaum mereka...malah sekolah cina dgn tamil dijadikan sebahagian dr agenda nasional...kalau di indonesia mana ada..yg ada hanya dr pihak individu/persendirian yg keluarkan dana.

    BalasPadam
  14. perenggan keempat
    ya berani sudah lama dibuat...apa org indonesia berani begitu?...kami dr dulu tidak memaksa org cina menukar namanya agar lebih melayu...macm kamu di indonesia namanya harus ada ciri indonesia atau lebih tepat jawa...spt susi susanti, heryanto arbi..dll..perayaan tahun baru cina juga sudah lama dijadikan cuti nasional berbanding kamu hanya baru era gus dur ia dimulai. org india juga sama.
    perenggan terakhir
    itu tidak mendesak..mungkin mendesak bagi sesetengah golongan yg membenci org melayu..kamu mau bilang feudal terserah...malaysia bukan satu2xnya negara beraja..britain, jepun/jepang, belanda brunei byk lagi aman saja..republik apa betul semuanya bagus?
    soal bangsa malaysia kamu juga harus tanya org cina dan india mahukah mereka lepaskan identiti mereka yg jauh lebih kental kecinaan dan keindiaannya berbanding etnik sama yg ada di indonesia?..jgn tanya melayu saja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Asimilasi itu bagus boss, kenapa dipersalahkan? di KTP (ID_card versi Indonesia) tidak ada kategori RAS, yang ada hanya agama, begini ya, di negara kami SAAT INI, saat ini lhooo, bukan tahun 1998, SAAT INI ras atau etnis sudah tidak dipermasalahkan lagi, anda bilang banyak Tionghoa (Chinese-Indonesian) mengganti nama menjadi nama JAWA, begitu? lah gak cuma Jawa aja koq, misal jika ada orang Jawa lahir & besar di Provinsi Jawa Barat (Tatar/Tanah Sunda) maka orang Jawa tersebut bernama khas Sunda, atau jika orang Medan (Batak) lahir & besar di Makassar (Tana Bugis) maka orang Batak tersebut akan bernama khas Bugis juga, memang sedikit yang seperti itu, nanging tahukah anda? gak semua Tionghoa ganti nama jadi nama Jawa boss, di kampungku banyak yang masih pakai nama Tionghoa boss

      sekarang gantian saya yang tanya, emang orang Melayu Malaysia masih pakai nama Melayu kah? setahu saya mayoritas Melayu Malaysia lebih suka memakai nama Arab? apakah Melayu Malaysia sudah hilang identitas? ^^

      Padam
    2. rumpun Melayu itu hadir dgn Islam, jadi bukan nama Arab(bangsa mereka pun ada bahasa asal) tapi bahasa asal penduduk bumi... (hanya pada yg tahu)... penyatuan bangsa melayu kerana Islam,.... terdapat juga bahasa asal negeri dan etnik ...ada jati diri yang tidak hilang dari segi bahasa.... ia tiada kena mengena dgn identiti mereka kecualli mereka lupa salasilah keluarga.. seperti saya pencampuran rumpun antara bugis dan riau... kelangsungan bahasa itu bergantung pada pengunanaan satu kekeluargaan dan masyarakat. Nama masih seperti biasa,.. tidak hilang sebenarnya.

      Padam
  15. yah hampir terlepas perengggan ketiga
    aparthied tidak wujud di malaysia...kalao aparthied masuk jamban juga mesti mengikut ras..di malysia mau amsuk jamban tiadak ikut ras yg penting byr 20 sen harga sama rata utk semua ras..jadi dakwaan aparthied itu cuma mainan politik pihak tertentu di malaysia terutama DAP yg kita tahu berjiwa komunis bertopeng sosialis demokratik..mahu tahu kenapa ada hak istimewa org melayu dan pribumi kamu kena tahu sejarah malaysia pra kemerdekaan.
    majoriti orang cina dan india yg ada di malaysia atau malaya ketika itu adalh dri pekerja asing yg tidak lahir di malaya..mereka ini dtg dibawa masuk oleh british dan kapitan cina utk bekerja diperusahaan milik birtish dan kapitan cina yg berkhidamat dgn british. Setelah tamat perang dunia kedua british mahu melepaskan beban kolonialnya dan membiarkan pekerja asing dr cina dan india menjadi tidak bernegara terutama anak2x mereka yg lahir disini..lantas british dlm membuat perjanjian dgn sultan2x malaya memberi syarat kepada sultan2x malaya yg ada kuasa mmberi kerakyatan kalau mahu kemeredekaan total hendaklah menerima pekerja asing ini sebagai rakyat yg sebenarnya jiwa mereka masih setia pada negara asal dan kebanyakan tidak tahu berbahasa melayu..akhirnya mereka diberi kerakyatan dgn syarat mengakui hak istimewa org melayu, kedudukan bahasa melayu sebagai bahasa rasmi, agama islam dan sultan sebagai pemerintah...inilah yg menjdi kontrak sosial malaysia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh jalanlah hak tui keturunan nabi adam ke keturunan mat sabun

      Padam
  16. Jangan lupa yang indon-indon ni sanggup menyembelih sultan-sultan mereka sendiri sampai puteri sultan pun dirogol depan sultan. Perlu sentiasa ingatkan mereka tentang revolusi sosial 1946. Malah sanggup pulak menjadi penyokong komunis. Mungkin rahmat Allah, Melayu Raya tidak jadi selepas kekalahan jepun. Kalau tidak dengan sultan-sultan di Semenanjung pun habis. Kalau jadi pun ianya akan lebih kepada Indonesia Raya.

    BalasPadam
  17. Menarik .... Mungkin banyak yang lupa dengan idea Dr.M untuk memperkuat kedududukan bangsaamelayu di Malaysaia dengan cara yang murah tetapi efektif hasilnya yaitu:

    Pihak kerajaan Malaysia harus memfasiltasi untuk mendatangkan 40 juta orang bangsa melayu dari wilayah Nusantara, terutama Indonesia sehingga populasi ideal Malaysia yaitu 70 million tercapai di tahun 2020 ini...

    Jika ini berhasil maka eksistensi Malaysia sebagai representasi negara Bangsa Melayu akan tercapai

    http://www.pmo.gov.my/dokumenattached/Dasar/05DASAR_KEPENDUDUKAN_MALAYSIA_KE_ARAH_70_JUTA_PENDUDUK.pdf

    BalasPadam
    Balasan
    1. A smart idea from Dr. Mahathir...

      Saya, mewakili rakyat Sabah dan Sarawak, akan dengan senang hati menyambut saudara-saudara dari Indonesia jika pihak kerajaan federal mendatangkan mereka ke Sabah dan Sarawak ...

      All Nusantarians are all our family ...

      Padam
  18. Ini semua salah Umno!!!!!
    Sebab apa.bagi muka dan i.c kat pendatang haram jadah cina @keling disebabkan gatal nk merdeka habis disapu pendatang haram yg diankut kolonial dajjal british..

    ini semua salah tungku abdul rahman puii...habis dijilat bangsa yowtai dn tamil hindu semata nk merdeka dan sign perjanjian rahsia dgn kerajaan dajjal british.

    BalasPadam
  19. Balasan
    1. Bro...

      Hang patut pi jumpa doktor...

      Berubat sakit haktuih hang tu...

      Kesian aku tengok.

      Padam
  20. Balasan
    1. Bro...

      Hangpun patut pi jumpa doktor...

      Berubat sakit haktuih hang tu...

      Kesian betul aku tengok.

      Padam
  21. Nak kasi komen tak boleh sebab ada penyakit kerongkong yg kronik.....kesian.....kesian

    BalasPadam
  22. saya rasa wajar saja Malaysia menerapkan politik bumiputra seperti itu untuk melindungi hak-hak kaum Melayu di semenanjung yang sudah dirusak proporsi demografinya oleh Inggris dengan mendatangkan kuli buruh dari Cina dan India. Kalau kita di Indonesia juga melakukannya dari zaman presiden Sukarno dengan mengIndonesiakan (seperti nama orang Melayu Jawa) nama-nama orang Cina dan mengubah sekolah etnis tertentu menjadi sekolah untuk umum (Cina boleh bukan Cina boleh). sebenarnya kita merindukan suasana seperti di Malaysia, ingat cerita nenek bahwa dahulu kita punya sultan (Yogya) yang dihormati dan menjadi simbol budaya dan agama Islam-khalifah di tanah Jawa. etika sopan santun dijunjung tinggi. dan beliaupun bilang ini Melayu Jawa dengan tulisan Arab Jawi. di perniagaan pun biasa menggunakan bahasa melayu. di kerajaan lain di Indonesia yang Islam juga mengakui bagian dari Melayu. Tidak usah pening memperdebatkan Melayu atau tidak, karena dari kecil kita juga sudah tahu lebih mirip mana dengan melayu atau etnik lain. dan lebih penting adalah persaudaraan seiman Islam. Bagaimanapun halal haram, ibadah dan iman tauhid adalah sudah jelas/tidak bisa dikaburkan.

    BalasPadam
  23. Pautan dibawah ini ialah dakyah bohong mengatakan Melayu ialah pendatang, diterbitkan oleh orang Tamil Malaysia dalam bentuk video dan dimuat naik ke lama youtube.

    Strategi 'pengarah' dokumentari bohong ini dalam promosikan dakwaan bohong dia ialah dengan memuat kata kunci tentang Sri Lanka dan Tamil, sempena mengambil peristiwa penghapusan pembrontak Tamil di Sri Lanka yang pernah terjadi dulu. Biarpun diluar nampak seperti tak ada kaitan dengan Malaysia, tapi isi di dalam sangat kontra, lebih menjurus info palsu tentang Melayu di Malaysia. Saksikan, dan mari kita kritik 'pengarah' terdesak ini bersama-sama
    www.youtube.com.my/watch?v=2f06KZtvmG4

    BalasPadam
  24. Ini ulasan saya untuk komentar dari Indonesia.

    Apakah keIndonesiaan yang anda banggakan itu benar-benar berhasil? Jika iya, sudah tentu tidak ada gerakan pemisah (seperatis) muncul di sana kerana masing-masing sudah saling percaya. Tapi hakikatnya tidak, gerakan pemisah di Indonesia bermunculan memanaskan dunia. (Malah salah satunya sudah berhasil memerdekakan wilayahnya).

    Kini anda anda Operasi Papua Merdeka (OPM) yang makin mendekati saat untuk bebas. Malah perwakilan Papua sudah terbangun di Oxford, Papua sudah miliki International Parlimant of West Papua dan Internatioan lawyer of West Papua. Jadi sudah sebelah kaki mereka sudah di luar. Hanya tunggu kata putus dari PBB (sebetulnya menunggu keputusan Amerika) sebelum impian itu tercapai.

    Indonesia juga saat ini masih curiga pada Gerakan Acheh Merdeka (GAM) meski sudah ada MOU perdamaian. Buktinya, bendera Acheh masih tak mau diakui Jakarta atas alasan takut wilayah lain ikut mengibarkan benderanya masing-masing. Dan apakah anda yakin di hati nurani warga Acheh itu sendiri rela jadi bagian dari Indonesia? Lihat saja pemilihan di Acheh, partai lokal dominasi kerusi parlimen di sana mengalahkan jauh partai nasional.

    Saya anak Malaysia keturunan Melayu yang miliki kerabat di Lingga, apakah anda tahu apa ada di benak mereka? Apakah mereka merasa nyaman dengan kondisi di Indonesia? Padahal menurut mereka ada konsep jawanisasi yang disamarkan atas nama Indonesianisasi. Hanya saja mereka tidak ada kekuatan untuk bangun (kerana kekuatan dulu yang pernah ada dihapus atas nama revolusi sosial, padahal sebenarnya genocide).

    Salam dari saya, Untuk anda warga Indonesia, Konsep yang anda aplikasikan bukanlah contoh terbaik untuk kami ikuti.

    BalasPadam
  25. Malays are NOT the natives of peninsular malaysia.

    The real natives are the first group which is the negritos and the second group which is the mon-khmer people (senoi people is a sub group) which have been in the peninsular few thousand years earlier than the malays from Indonesia. These natives are relatives to the other natives of mainland south east asia such as cambodia, thailand.

    Most malays are recent immigrants from the Indonesian islands such as sumatra, borneo, java, sulawesi. Their ancestors migrated from Taiwan island -> Philipines -> Borneo -> Indonesian Islands.
    Mass migration to the peninsular only happened during the last hundred years. These are the austronesian speaking people which are distinct from the mon-khmer people.

    The malays are trying to fool the public that the natives and them are the same people when obviously they are not. Genetically, linguistically, culturally, religiously the two groups are different.

    The malays are trying to convert the natives into muslims and force them to abandon their native identity so that the malays can claim to be natives. This is very despicable.

    There should be 5 groups of people

    Natives (senoi, negrito etc)
    Malays (from indonesian islands or philipine islands)
    Chinese (china)
    Indian (from india, pakistan, bangladesh)
    Others

    Malays shouldn't have the rights to proclaim themselves as natives as it is practised now.

    The malays are practising racism towards the minorities and telling the people lies that they are the natives when they are not. thumbsdown.gif

    This scenario is similar to the europeans claiming they are the natives of north america when the red indians are the real natives.

    BalasPadam
    Balasan
    1. simple saja APEK!!

      lu dari nenek moyang lu tetap PENDATANG yang didatangkan oleh ENGLISH!!

      Gua dan satu INDONESIA juga tahu kamu (CINA dan INDIA) asal PENDATANG!!!

      korekkan itu lubang biji timah dan juga ada yang kerjain ESTATE getah dan sawit,, kikiki,,

      RESPECT sama MELAYU..

      Jika tidak MELAYU BANGKIT kasi halau kamu dari tanah mereka..
      Jangan bagi mereka marah..
      Nanti lu bisa susah ma..

      Padam
  26. statement bodoh dan dangkal!!!

    "Malays are NOT the natives of peninsular malaysia.!!"

    hakk tuihhh!!!

    lu cina lu punya nenek moyang datang sini English kasi angkut bawak mari, lagi mau langsi ka!!
    jangan jadi cina babi kata ini bukan TANAH MELAYU!!
    betul la Moyang-moyang lu kata..
    "Kami dari dulu sampai sekalang mata ini macam (SEPET). Boleh kenal kami ma. Kami Cina dari TANAH BESAR CINA"

    so, simple la bangsat!!

    Melayu tetap melayu!!

    Lu pendatang satu ABAD pun belum cecah lagi mau langsi!!

    Lu malu sebab nenek moyang lulu kasi korek lubang cari bijih timah ka??

    Lu punya gambar nenek moyang manyak sulah ada..

    Bukti sudah ma!!

    terimalah hakikat bahawa kamu sebenarnya Pendatang!! yang didatangkan!!!

    PUIHHHHHHHH!!!!!

    KERIS HUNUS!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. NO ENTRY to >>> HAKTUIHHH!!!

      Padam
  27. Dasar Penyakit TAMAK pendatang MALAYSIA!!!
    FUCK DAPigs!!!

    Hidup Melayu DULU KINI DAN SELAMANYA!!

    CINA go TO HELL!!!!
    Banyak Buat Tempat MAKSIAT!!
    JUAL BANGSA SENDIRI KASI TORA-TORA!!
    Banyak BODOH tak De OTAK!!
    MAU DUIT SAJA!!

    Lu kena tau ini satu PERKARA!!
    Melayu RACIST tidak PERNAH RESPECT sama lu OLANG!!

    BalasPadam
  28. Terima kasih kepada ULASAN-ULASAN
    yang mungkin ada positif dan negatif nya..
    Namun saya jadikan ia sebagai peringatan akan perlunya kita mengetahui sasur galur jati diri kita..
    Takkan MELAYU HILANG DIDUNIA!!

    inilah keyword yang saya yakin ia dapat menjelaskan segala2nya..

    dan saya teramat kecewa dengan KAUM CINA dan KAUM INDIA di MALAYSIA yang TIDAK KENANG BUDI!!!

    dan saya sendiri telah tanamkan pada minda anak2 saya bahawa mereka adalah PENDATANG!!!

    jika kamu ingat saya seorang sahaja begini.. tanyalah kepada ORANG-ORANG MELAYU yang lain..

    jawapannya tetap SAMA!!
    kami dah dididik dari zaman dulu kala..

    selain MELAYU!! mereka adalah>>>

    "PENDATANG"

    BalasPadam
  29. Majority rumpun melayu adalah Jawa. Saya keturunan Jawa. Saya berada hina apabila orang panggil saya Melayu. Saya mohon Najib buat definisi baru Jawa Bumiputra. Di indonesia hanya 3 peratus adalah Melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kamu kat Malaysia, kamu kenalah ikut cara Malaysia.
      Di Malaysia semua bangsa Nusantara diiktiraf sebagai rumpun Melayu.

      Kalau kamu berasa hina dipanggil Melayu rasanya kamu bukan Jawa Malaysia.

      Padam
    2. mereka di didik hanya kaum JAWA yang agung, adess, di situ pun rasis juga, rasanya mereka bukan Islam (kalau ya Islam x malu pun dpanggil melayu)

      Padam