Isnin, 8 Jun 2009

Ilmu Perang Melayu

Ada sesiapa yang tidak kenal dengan Mat Kilau ? Haah..tak kenal...ish..ish. Kalau tak kenal nanti saya kenalkan serba sedikit. Beliau dilahirkan pada tahun 1865/1866 di Kampung Masjid Pulau Tawar, Jerantut Pahang di dalam zaman pemerintahan Sultan Ahmad Al-Muazam Shah. Anak kepada Imam Perang Rasu @Tok Gajah @ Katib Rasu dan ibunya bernama Mahda anak kepada Tok Kaut di Burau.
Mat Kilau berkahwin dengan Yang Chik binti Imam Daud yang berasal dari Kampung Kedondong dan mempunyai tiga orang cahaya mata. Ilmu kepahlawanannya dipelajaridaripada ayahandanya dan beberapa orang guru yang lain.

Beliau juga pernah berguru kepada seorang wali Allah iaitu Tukku Paloh seorang ulama terbilang di Terengganu. Sebagai seorang pahlawan Melayu dan pejuang , Mat Kilau banyak mengamalkan amalan-amalan seperti mantera, jampi serapah, doa, isim dan silat untuk mempertahankan diri sendiri dan untuk menewaskan musuh. Mat Kilau merupakan seorang pahlawan Melayu yang berjuang, pantang menyerah kalah walau nyawa menjadi galang ganti.
Oleh kerana dianggap sebagai penderhaka oleh penjajah British, Mat Kilau terpaksa bersembunyi dan berpindah randah sehingga akhirnya menetap di Gambang Kuantan dengan memakai nama samaran iaitu Mat Siam.


Akhirnya pada 26 Disember 1969, Mat Siam menggemparkan seluruh Malaysia dengan mendakwa bahawa beliaulah sebenarnya Mat Kilau. Kerajaan Pahang menubuhkan sebuah Jawatankuasa khas untuk menyiasat dakwaan itu.
Tepat jam 10.30 pagi hari Khamis, 6hb Ogos 1970 Mat Siam diisytiharkan sebagai Mat Kilau oleh Menteri Besar Pahang. Empat hari selepas pengiktirafan itu, beliau kembali ke rahmatullah ketika berusia 122 tahun. Moga-moga Allah memberkati roh beliau dan dimasukkan ke dalam golongan syuhada.


Berikut adalah antara amalan-amalan yang pernah beliau miliki:


Amalan 1:Untuk Kebal (Aman dari Senjata Musuh)Bismillah Lam Zat Kam sifat Lam Ghat rohku jaga-jaga Ya Hu Ujud Allah Ya Hu Rahimallah Ya Hu sifat Allah Ya Hu Ya Allah hai Jibril Israfil Izrail Mikail adangkan aku selitkan nyawa di dalam kandang Laila Hail LaAllah binasa Allah binasa aku tiada binasa Allah tiada binasa Aku menyelamatkan aku Allah Muhammad bersertaku dengan berkat Laila Hail LaAllah Ahlikum Nabaz si berkat besi sampai semua yang bernyawa tidak dapat menentang mataku aku berdiri di dalam kandang Laila Hail LaAllah dengan berkat guru-guruku Laila Hail LaAllah


Amalan 2:Ilmu Limunan (Menghilangkan Diri dari Penglihatan Musuh)Wa Atbaaka Palaka Kun suaraku Kairun rahsiaku hai alam akulah yang bernama Nakad yang tiada berlawan Satakun AH AH AH Sumun Bukmum Bania Bikum (3 kali) Ah lenyap aku di dalam zat Allah Ah hilang aku di dalam zat Allah Ah senang aku di dalam zat Allah Ah ghaib aku di dalam badan Zat Allah yang tiada bersifat AH AH AH HU


Amalan 3:Untuk Kuat dan GagahHai Besi Putih Besi KhursaniBesi Pelilit di pinggangkuKuat aku seperti Saidina AliGagah aku seperti Saidina HamzahAlhamdu, Alhamdu, AlhamduJangan engkau makan hati yang putihEngkau makan darah dan dagingJikalau engkau makan hati yang putihDerhaka engkau kepada Allah,Hai Kaddam KuddimKeluarlah engkau daripada tempat yang jahatKe tujuh petala langit dan ke tujuh petala bumiKeluarlah engkau daripada tempatnyaBerkat doa Lailaha Illallah Muhammad rasulullah(Catatan : ibu jari pegang buah pinggang, urut ke depan tiga kali)


Amalan 4:Pendinding Diri dan Meringankan BadanKhursani menggantikan dirikuKhursani menggantikan nyawakuAlung memaling badanku yang menjadikan Nabi AdamMustajab bagiku siang dan malam dengan berkat doaLaila Hail LaAllah


Nusantara telah dijajah selama beratus tahun dan kemudian dipecah dan dipisah-pisahkan menjadi beberapa negara yang berasingan dengan tujuan untuk melemahkan orang-orang Melayu. Mereka menyusun strategi untuk melemahkan Melayu kerana mereka dapat tahu (dari teks-teks silam) bahawa orang-orang Malai ini akan sekali lagi menjadi pemimpin atau peneraju dunia di akhir zaman.


Mereka jajah kita dan telah berjaya melaksanakan apa yang mereka harapkan. Kini, walaupun banyak negara yang terjajah ini sudah merdeka, rakyatnya masih berada dalam keadaan yang mundur dan minda mereka terus dijajah. Kami mahu kisah kepahlawanan Mat Kilau ini menjadi input yang dapat menyedarkan kita betapa perlunya kita sentiasa peka dan sentiasa bersedia untuk menangkis ancaman-ancaman yang datang dengan menggunakan berbagai bentuk kebijaksanaan atau hikmah.


Saya paparkan juga amalan-amalan Mat Kilau bagi memberi kesedaran kepada kita semua bahawa kita perlu kembali kepada ajaran Islam dan jangan leka dibuai oleh segala macam godaan yang sengaja disebarkan secara meluas oleh Barat agar kita terus lemah dan mengagungkan mereka. Amalan Mat Kilau yang dicatat di atas itu termasuk dalam ‘ilmu perang’ orang-orang Melayu zaman dahulu. Ia dicatat untuk menambah pengetahuan saja. Sekiranya anda mahu menuntut ilmu kepahlawanan, carilah guru-guru yang berkelayakan. Di Nusantara ini terdapat semakin ramai pahlawan Melayu yang tinggi ilmunya, dan pada pendapat saya, ciri kepahlawanan ini akan terus wujud dan subur di kalangan bangsa Melayu, selagi bangsa Melayu masih bernafas.


Bagi anak-anak muda Melayu, eloklah ambil tahu mengenai sejarah pahlawan Melayu. Sebagai salah satu contoh, Panglima Salleh (Kiyai Salleh) di Batu Pahat, Johor( ada pertalian saudara dengan saya) adalah merupakan seorang pahlawan Melayu yang tidak patut dilupakan begitu saja. Mudah-mudahan artikel ini dapat membangkitkan kesedaran kepada kita semua betapa pentingnya kita berada dalam keadaan sentiasa bersedia menghadapi sebarang kemungkinan. Tuntutlah ilmu pengetahuan di berbagai bidang (bukan ilmu kepahlawanan saja) untuk membolehkan bangsa Melayu sentiasa berada di depan dan disegani.

37 ulasan:

  1. Salam menarik,
    Di sekolah lama saya ade ramai dari kalangan yang mulia bagi saya misalnya ada pelajar dari keturunan wali songo yang menceritakan pengalamannya sewaktu kecil2 dahulu, ada juga waris kepada Dato' Bahaman serta waris Mat Kilau dan mereka sering menceritakan tentang naskah2 lama dan alat2 perang yang digunkan pada zaman dahulu.
    Wallahua'lam

    BalasPadam
  2. salam...

    mengapakah mat kilau menggunakan nama mat siam? adakah siam itu ada kena mengena dengan mat kilau?

    wallahua'lam

    BalasPadam
  3. pasai mat kilau pernah lari ke siam, dan dia memang mau org tempatan terutama talibraut inggeris dan inggeirs sendiri anggap dia org siam supaya senang dia nak sorok identitinya. Lagi satu memang dah jadi kebiasaan org melayu memanggil org yang lama merantau dari tempat lain dengan nama tempat rantauannya seperti mat siam, wak jawa, mat kemboja, mat boyan, dan sebagainya.

    BalasPadam
  4. ...salam bagus minat saudara dalam perihal ilmu kebatinan Melayu...semoga dapat menyelami lebih banyak ceritera begini....syabas! Ramlee(Nakhoda)www.facebook.com

    BalasPadam
  5. Ada sesiapa yg Ada kitab mat kilau..... Email saya di zurazil@yahoo.com

    BalasPadam
  6. tanpa guruumpama blajar dng iblis. cr dlu guru br bleh buat amalan nie

    BalasPadam
  7. setahu saya ilmu pendekar melayu lama-lama banyak berdasar kepada ilmu 'ketuhanan', ayahanda saya berpesan, 'Belajar Akhirat Dunia dapat Free' :-)

    BalasPadam
  8. Memang betul tu... Tapi kalau nk kata ilmu akhirat tu, dunia dapat free.tu cam lain sikit bunyiye.Dah dapat mengenal, nak yg dunia lagi? Nak buat apa? Ilmu ketuhanan yg macam mana yg di maksud kan?
    Semua ilmu dah dari dia....Pasal ilmu tu dia..
    Kalau nak kata tanpa berguru umpama belajar dgn iblis, belum sampai lah tu anak oi... Kalau nk kenal diri, siapa yg nak membawa kalau bukan diri kita sendiri... Guru nak kenalkan kita dgn diri batin kita? Kan sumbang tu bunyi nye.. Belajar akhirat pasal nak kan dunia...Pelik niat tu anak oi... "Man arafa nafsahu, faqad arafa rabbahu".... Bukan ke nak kenal tuan empunya badan..... Kalau berguru pun tapi tak sampai, tak guna jugak anak oi.....Biar lah dia mencari kitab walaupun tak berguru, sebab guru batin sentiasa ada.... Baca cerita dalam quran.. ada ke semua hamba allah dalam quran itu berguru zahir???? renungkan lah anak oi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang mustshak ada tak guru yang mengikhtiraf amalan mat kilau,kalau perjuanganya diikhtiraf,mengapa tk ada orang yang tampil sahkan amalan itu betul.cakap biar habis...berguru tu maksudnya ada orang yang tunjuk jalan ..kalau wak ada guru, jibrail ke mikail ke dah tak apa kalau tk ada penunjuk jalan..wak nk kemana..nk sampai kemana...kena ada orang tunjuklah

      Padam
    2. mngaji btin bkan kna iktiraf klaw kita blajar jln yg btol jln yg brlndaskan islam tok guru ghaib psti dtang dngan izin allah. .klau kita blajar jln yg slah jln yg xbtol pown jngn risau msty dtg jgak tok guru mngajar kita dan mnyesatkan kita lg jauh dari islam dari allah siapakah ia. .ia adalh prof.jin sesat dan syetan iblis. .tuan2 nk bguru plih lh yg trbaek untok akhirat sana wallahu'alam

      Padam
  9. ada sesiapa kenal dengan kiai Selamat dari Batu Pahat? yand ada kes dekat Batu Kikir

    BalasPadam
  10. seeloknya terima ijazah dulu sebelum menerimasesuat amalan supaya selamat amin....

    BalasPadam
  11. kebanyakan amalan di atas seeloknya lalui dulu jalan hakikat bru mengenal makna yg tersirat supaya tidak salah faham maksud...

    BalasPadam
  12. sedikit pembetulan, umur mat kilau kalau dari lahir samapai ke mati 104/5 tuan pentadbir. bkn 122.

    BalasPadam
  13. Aslmkm,sebenarnya masih ramai lagi guru guru syariat,tharikat,hakikat dan makrifat di luar sana.Terpulanglah kepada anda untuk mencari dan mempelajari nya.Tapi yang sedih nya orang kita sendiri yang memperlekehkan ilmu ini.Ada kata terpesong lah,ajaran sesat lah,bukan taraf kita untuk mempelajari ilmu ini lah.hanya orang yang terpilih saja yang layak lah,takut jadi gila isim lah,bukan ajaran islam lah,nabi pun patah gigi dalam perang lah so on and so on.Positive thingkingnya xder langsung.Yang tak nampak itu bukan bererti tiada.So cari lah,masih ramai guru guru mursyid di luar sana yang masih terer terer lagi.Hanya menunggu masa saja untuk di dedahkan.Terpulang

    "Maka tiap-tiap yang wajib pada adanya yang mustahil itu,iaitu pada akal tiada
    nya dan jahil nya itu pada akalnya,iaitu tiada ialah yang wajib(jirim)itu
    mengambil layak pada Qudrat memikir luas dirinya menerima salh satu gerak dan
    diam"

    BalasPadam
    Balasan
    1. selagi aku ada selagi itu dikau dianggap aku tiada..adanya dia maka aku sepatutnya tak ada.tapi makhluk tak bercampur dengan khalik.makbud tetap menjadikan abid selamanya

      Padam
  14. kalau nak banding ilmu kebatinan melayu rasa saya ilmu orang thai dan dayak lagi hebat dan ampuh.apa pendapat penulis?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cakap apa ni...ilmu bukan berfungsi dgn sendiri...sekurang kurangnya hakkul yakin baru tiap tiap ilmu itu ampuh belajarlah ilmu apapun kalau tk ada hakkul yakin tk ada kesan,...mana ada ilmu orang thai,semua ilmu allahh cakap dah tinggalkan yg maha kuasa

      Padam
    2. Bergantung kepada agama pengamal, jikalau umumnya thai dan dayak bukan islam.
      Islam lebih aula disisi Allah Azza Wajalla..
      Jadi ilmu kebathinan melayu yg haq memang Allah izin hebat..
      Diwarisi zaman berzaman sejak dari Saidina Ali...

      Padam
  15. Hеllо aгe using Woгdpгеss for your blog рlatform?

    I'm new to the blog world but I'm trying to get ѕtarted and creatе
    my own. Do уοu need any coding exреrtise to make your own blog?
    Any help woulԁ be really apprеciated!

    My sіte: Dubai Accommodations - Where you'll get the top Bargains

    BalasPadam
  16. hello there and thank you fоr yοur infoгmation
    – I've certainly picked up anything new from right here. I did however expertise several technical issues using this site, as I experienced to reload the website lots of times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I'm complaining,
    but sluggish loading іnstancеs timеs will oftеn affect youг plaсement іn google аnd
    could damаge уοur high qualitу ѕсore if ads and markеting with Aԁwoгԁs.
    Anyway I'm adding this RSS to my email and could look out for a lot more of your respective intriguing content. Ensure that you update this again soon.

    my web blog; facebook motels & take a trip

    BalasPadam
  17. It's genuinely very complicated in this busy life to listen news on Television, so I simply use web for that reason, and get the latest news.

    Also visit my web-site; Hotel Lower price (Hotels_Discount) upon Twitting

    BalasPadam
  18. A motivating ԁiscussion is worth сomment.
    I think that you should publish more on this issue,
    it may not be а taboo mattеr but tyρicаllу peoρle do not
    ԁiscuss these issues. To the nеxt! Many thanks!
    !

    Ηere is my pаge ... androidquestion.com

    BalasPadam
  19. each tіmе i useԁ to гeаd smaller aгticles or reviеwѕ whіch alѕo cleaг
    their motіνe, and that іs also happening with
    thiѕ pаragгаph whісh I аm reading аt thіѕ
    place.

    mу webрage - oceans resort whitianga

    BalasPadam
  20. еaсh timе і usеԁ to reaԁ ѕmaller articleѕ
    or revieωs which alѕo cleaг thеir motive, and that
    iѕ also hаppening with thіs pагagrаph ωhich Ӏ am гeаԁing at this
    place.

    Ϻу websіtе: oceans resort whitianga

    BalasPadam
  21. It's going to be ending of mine day, however before finish I am reading this enormous post to improve my know-how.

    Feel free to surf to my web page Some Special Hotels Worldwide

    BalasPadam
  22. It is trulу a great and helpful piece of info.

    I'm happy that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

    Here is my weblog Lodge Cost Comparability Versus Conventional Take a trip Research Web sites

    BalasPadam
  23. Ηi therе just wanted to give you а brief heads up
    and let yоu κnοw a few of the pictuгes aгеn't loading properly. I'm
    not sure why but I think itѕ a linking issue.

    I've tried it in two different web browsers and both show the same outcome.

    Feel free to surf to my blog post; Thailand Phuket Motels

    BalasPadam
  24. Οh my goodness! Inсгedible аrticle ԁude!
    Thanks, Hοwever I am ехpеriencing issues with
    your RSЅ. І don't know the reason why I can't jοin it.

    Is there anyone еlѕe having ѕіmilar RSЅ
    issues? Anуone who knоws thе solution can уou kindlу resрond?
    Тhanks!!

    Visit my web sitе Some Distinctive Hotels On the planet

    BalasPadam
  25. My ԁeveloper iѕ trying to convince
    me to move to .net from PΗP. I have alwаyѕ disliked the idea because оf the costs.

    But he's tryiong none the less. I'νe been using WordPress on ѕeνerаl websites for about
    a yеar and am nervοus abоut switching
    to аnother platform. I have heard good things about blogengine.

    nеt. Is there a way I can import all my wordргesѕ posts
    into it? Any kinԁ of help would bе reаlly appreсiated!


    Feel fгеe to surf to my blog Search Discounts Accommodations prices

    BalasPadam
  26. Dеfinitely beliеve thаt whіch
    уοu stated. Youг faѵorite reaѕon aρpeaгеd tο bе οn the nеt the eаsiеѕt thing to be aωare of.
    Ι say to you, Ι definitely get iгkеd while peoρlе conѕideг woггies
    that they juѕt ԁо not κnow about.

    Υou manаgeԁ tο hit
    thе naіl upоn the tоp and аlѕo ԁefіnеԁ out the ωhοle thіng withοut hаνing side-effeсts , peoplе can tаke a
    ѕignal. Will lіkely be bасk to get more.
    Thаnkѕ

    my ωebsitе Ancient rome is actually a excellent place to check out. The capital Accommodations

    BalasPadam
  27. Hey! Quіck question that's completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My web site looks weird when viewing from my iphone4. I'm
    tгyіng to find a theme or plugin that might be ablе to fix this problem.
    If you hаve any suggestionѕ, please shaгe.
    Cheerѕ!

    mу homеpage - Rome might be a good spot to visit. Rome Motels

    BalasPadam
  28. Good day! I just would lіke tο offer you
    а huge thumbѕ uр foг yοur
    exсellent info yοu have right herе on thіs pοѕt.
    I ωіll be retuгning to your blog fοr
    mоre ѕoon.

    my blog pоst ... Common: Travel

    BalasPadam
  29. My spouѕe anԁ I stumblеd over here сoming from а diffeгent ρаgе and thought I shoulԁ chесk things out.
    Ι like whаt I see so now i'm following you. Look forward to exploring your web page yet again.

    Also visit my page Club Hotels any Guideline to see an incredible Peace

    BalasPadam
  30. assalamualaikum,carilah 3 perkara 1.kasihsayang tuhan 2.carilah keampunan tuhan 3.carilah keredaan tuhan baru selamat dunia akhirat

    BalasPadam
  31. hehehehehe....selagi kita berbicara..

    BalasPadam
  32. Belajar kenal diri sendiri dulu baru la blajar ilmu2 batin.

    BalasPadam