Khamis, 6 Mac 2014

MELAYU MALAYSIA ATAU MELAYU INDONESIA?


 


Salam kepada semua pembaca. Terlebih dahulu saya ingin meminta maaf kerana telah agak lama tidak menulis, sebenarnya saya berehat seketika kerana masalah kesihatan. Hari ini saya ingin memperkatakan mengenai isu lama yang saya rasa masih belum selesai dan masih ramai yang keliru dan tidak faham iaitu isu siapa sebenarnya yang dimaksudkan dengan bangsa Melayu samaada di Malaysia atau di Indonesia menurut pandangan saya sebagai penulis blog ini. Ada sesetengah individu yang tidak puas hati dengan saya kerana katanya saya menyudutkan suku-suku nusantara yang lain sebagai Melayu di dalam penulisan saya , malah ada yang mengatakan saya sengaja memalsukan sejarah suku lain untuk menaikkan nama Melayu!

 

Sebenarnya Malaysia mahupun Indonesia bukanlah sebuah bangsa, walaupun ada usaha untuk memelaysiakan seluruh bangsa yang wujud di negara ini, namun hakikatnya bangsa itu adalah berbeza dari Negara. Sesiapa sahaja yang bernaung dibawah negara disebut sebagai Nasionality atau warganegara. Tidak tepat rasanya bila disebut sebagai bangsa Indonesia atau bangsa Malaysia bagi pendapat saya. Bangsa/race /Ras merupakan satu garis keturunan dengan ciri fizikal dan genetik yang sama dan berasal dari satu daerah yang sama dan mempunyai budaya dan bahasa yang sama .Lalu dikelompokkan lagi menjadi ratusan suku sakat. Negara pula adalah teritorial .Tidak ada satupun negara didunia ini bertahan ribuan tahun. Yang ada dan bertahan beribu tahun adalah bangsa yang sama membuat teritori atau negara baru silih berganti.

 

Sebuah negara atau kerajaan boleh berpecah beribu kali. Namun sesebuah bangsa tetap sama dan tidak berubah. Anda boleh menukar kewarganegaraan sebanyak seribu kali pun, namun ciri-ciri fizikal dan genetik anda tidak akan berubah menjadi ciri bangsa lain, misalnya kalau anda berpindah menjadi warganegara Amerika, mati hidup semula pun, kulit anda tidak akan bertukar menjadi seperti seperti Tom cruise atau Brad pitt.  Walaupun anda berkahwin dengan bangsa lain, secara automatik anak anda akan membawa percampuran genetik. Biasanya anak anda akan kelihatan mempunyai unsur percampuran kedua-dua bangsa. Dalam erti kata lain, bangsa adalah ciptaan Tuhan, manakala Negara dan kewarganegaraan adalah ciptaan manusia.



Jadi apakah nama bangsa besar kita di Asia Tenggara ini? Para pebaca sekalian, kita sebenarnya  dikelompokkan sebagai The "Malay Race" atau Ras Melayu dengan ciri fizikal yang sama dan berasal dari daerah atau kawasan yang sama. Bangsa Melayu meliputi seluruh kepulauan Indonesia dan Semenanjung kecuali Melanesia di Papua dan Ambon yang merupakan percampuran dengan suku Melanesia. Ras Melayu merupakan penghuni atau pribumi di Semenanjung Malaysia, Singapura, Borneo termasuk Brunei, Sebahagian Vietnam, Sebahagian Kemboja, dan di setalan Thailand.

 

Mengapa disebutkan sebagai sebahagian dari Kemboja, Vietnam dan hanya Selatan Thailand? Mengapa tidak disebut Asia Tenggara secara keseluruhan? Kerana wilayah orang Melayu yang pernah wujud di Thailand dari Pattani hingga ke Ayuthia telah ditakluki oleh bangsa Tai. Kerajaan-kerajaan Melayu di Kamboja serta Vietnam telah jatuh ketangan bangsa Khmer dan Viet. Ingat!! sejarah selalunya adalah milik pemenang. Malangnya di tempat-tempat ini orang Melayu telah kalah dengan teruknya dan berhijrah ke selatan ataupun berasimilasi dengan bangsa yang menjajah mereka.

 


Bangsa ini juga mempunyai ratusan suku, bahasa serta dialek. Bahasa kelompok Ras ini digolongkan kedalam kelompok Astronesian Language. Kemudian dikelompokkan lagi menjadi lebih kecil sesuai dengan kemiripan bahasa serta budaya. Kalau dikembangkan lagi, Orang  Austronesia ini termasuklah orang-orang  Hawaii, Madagaskar dan banyak lagi. Perbezaan bahasa serta loghat diantara ras Melayu itu adalah wajar dan perkara biasa. Sesebuah kampung yang berbeza jarak 10 km pun boleh berbeza  loghat serta beberapa sebutan.

 

Jika di Timur tengah ada Tanah Arab, Asia Tengah ada Tanah Cina, Asia Tenggara pula disebut sebagai "Malay Archipelago".  Mengapa bangsa kita disebut sebagai Malay race? Dan mengapa pula kepulauan Asia Tenggara ini disebut sebagai "Kepulauan Melayu"? Mengapa tidak disebut sebagai bangsa Jawa dan kepulauan Jawa atau kepulauan Minang atau kepulauan Bugis? Tolong jangan salahkan suku-suku  cabang Melayu ye! Kami tak mintak pun nama ras kami diagungkan sebegitu rupa, dah orang memberi kami menerima la.  Sebenarnya para Sejarawan, Arkeologis dan, Anthropologis lah yang memberikan nama keramat tersebut. Namun ini bukan bermakna sebelum para sejarawan dan pengkaji ini menamakan wilayah ini sebagai kepulauan Melayu bermakna bangsa yang bernama Melayu itu tidak wujud.  Sebenarnya nama Melayu itu sendiri diambil oleh mereka dari catatan-catatan sejarah yang telah wujud sejak beribu tahun dahulu. Malah kerajaan bernama Malayu pernah wujud di Sumatra semasa eropah masih di zaman gelap.

 


Nama “Malay Race” tersebut juga diberikan oleh mereka atas alasan yang kuat. Jauh sebelum wujudnya kerajaan Jawa Majapahit di Pulau Jawa, Raja-raja yang menggelarkan diri mereka sebagai orang Melayu telah wujud sejak abad pertama masihi. Melayu itu dinamik, Patah tumbuh hilang berganti, wujud di satu negeri, lalu jatuh dan muncul pula di negeri yang lain. Sebab itu adanya pantun, kalau roboh kota Melaka papan di Jawa didirikan dan pepatah dari Hang Tuah Takkan Melayu hilang di dunia. Kalau kita lihat peta, Malay Peninsula meliputi negara-negara  seperti Singapura, Semenanjung Malaysia hingga ke perbatasan Burma. Tetapi mengapa disebut Semenanjung Melayu pula? Kerana di sepanjang Semenanjung ini pernah bertaburan kerajaan-kerajaan Melayu baik kecil mahupun besar. Misalnya Temasek, Johor, Melaka, Kedah Tua, Pahang, Langkasuka, Pattani , Champa, Chihtu, Grahi, Gangga Negara dan banyak lagi.

 


Oleh kerana itu selepas ini saya berharap agar tiada lagi yang mempesoalkan penulisan saya jika saya menulis mengenai  suku-suku Nusantara yang lain seperti Banjar, Jawa, Minang, Bugis ataupun Aceh kerana bagi saya mereka semua itu adalah dari Ras yang sama iaitu Ras Melayu dalam erti kata yang lebih luas dan bukan sekadar satu suku yang wujud di daerah tertentu sahaja. Tujuan saya bukan untuk menyudutkan mana-mana suku samaada dari Indonesia mahupun Malaysia tetapi sekadar mahu berkongsi dan mengembangkan ilmu sekelumit yang saya ada. Malahan saya sendiri mempunyai darah keturunan campuran diantara suku-suku Ras Melayu seperti Banjar, Bugis, Pattani dan Aceh. Oleh itu saya juga berhak untuk menulis mengenai sejarah suku-suku rumpun ini untuk tatapan bersama. Saya berharap supaya tidak ada pihak yang berasa hati dengan penulisan-penulisan saya dan saya memohon maaf sekiranya penulisan saya  yang lepas-lepas ada menyentuh sensitiviti sesetengah pihak. Sekian . Wallah hu a’lam.


 

220 ulasan:

  1. Terima kasih kerana update....

    BalasPadam
  2. Assaalamualikum...menunggu tulisan saudara....terima kasih menulis....semoga kesihatan saudara bertambah baik dan dikurniakan kesihatan yang lebih baik

    BalasPadam
  3. Tahniah...

    As-salam al-Semantani...

    Selamat kembali berblog...

    Tahniah atas penjelasan ringkas tetapi memadai kepada pencari kebenaran...

    Lepas ni diharapkan kalau ada sesiapa yang nak pertikaikan tuan punya blog ini silalah balas dengan hujah akademik juga bukannya hujah syok sendiri mahupun hujah emosi apatah lagi membalas dengan ancaman-ancaman dan hinaan bila tak mampu membalas hujah secara akademik.

    BalasPadam
  4. mudah mudahan tuan punya blog bertambah sihat adanya........adapon yg selalu terpekik terlolong tidak mahu menerima pernyataan tuan ni ialah puak-puak dari indonesia........pada pendapat sayalah....puak2 ni bukan nya tak paham malah terlebih paham lagi amat memahami bahawasanya kawasan yg kita diami ini memang telah dikenali sekian lama dgn nama kawasan kepulauan melayu.....mungkin atas dasar JUMUD dengan bangsa/suku sendiri itu yang membuatkan mereka terasa seperti tuan punya blog cuba untuk me melayukan kesemua kita ini........

    Sebagai contoh......CUBA kita amati bangsa ARAB......adakah bangsa ARAB ataupon sesiapa sahaja yg mempunyai DNA arab tu semestinya berada di ARAB saudi sahaja.....kat palestina pon ada arab...kat yaman pon ada arab...kat iraq....iran....UAE mesir syria....lebanon......PERHATIKAN berapa luasnya kawasan yang diduduki oleh mereka yg berdarah dan ber DNA arab....

    BalasPadam
  5. Saya keturunan Jawa tak kisah pun dipanggil Melayu sebab memang kita semua satu bangsa pun. Yang banyak bunyi tu semua jahil.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesungguhnya ada 2 jjenis melayu yang ada dan dianut di Malaysia saat ini yaitu:a

      1. Melayu berdasarkan kajian anthropologi, sering juga dinamakan sebagai austronesia. Semua suku dan etnik yang ada di Semenanjung, Sumatra, Jawa, Borneo etc masuk dalam kelompok ini.

      2. Melayu yang dibuat dan lahir pada tahun 1957 bersamaan dengan lahirnya doktrin "Ketuanan Melayu". inilah melayu yang sering disebut sebagai melayu "jadi-jadian" atau pseudo melayu. Berdasarkan definisi ini, saudara kembar yang terbentuk dari 1 telurpun boleh berbeza karena agama mereka berbeza.

      Pilihan ada di tangan anda. Tolong jangan dicampur-adukan kedua hal itu karena mempunyai implikasi lanjutan yang saling bertentangan.

      Padam
    2. Awak ni ada masalah apa ye? Yang trauma sangat dengan Islam tu kenapa? Di Malaysia, dua-dua takrifan diguna pakai SERENTAK. Takrifan pertama dibuat untuk tujuan pentadbiran negara sahaja. Tak ada sesiapa yang menolak untuk menggunakan takrifan kedua pada waktu lain.

      Tak ada siapa pun yang campur aduk takrifan pertama semasa membuat kajian sejarah yang sememangnya perlu menggunakan takrifan kedua.

      Padam
    3. Sebenarnya istilah melayu dijadikan sebagai istilah ras/race bagi sekelompok manusia di asia tenggara adl gara2 Raffles di abad 19.. dia lah yang menjadikan istilah melayu jd istilah ras.. Padahal dulu istilah melayu hanyalah dikenal sebuah nama kerajaan di Jambi, Sumatera.

      Nah kebiasaan di nusantara dulu, saat ada kedatangan org2 dari sebuah daerah lain, lantas ditanya oleh org2 lokal, anda dari mana ? diajwab, kami dari kerajaan Melayu.. Dan lantas dijawab lagi oleh org2 yg bertanya, ooo anda orang melayu.. Begitupun dengan org2 dari kerjaan Sunda, atau lainnya..

      Sebenarnya, org2 luar wilayah nusantara (Wilayah asia tenggara saat ini), seperti orang2 dari China menyebut wilayah nusantara dengan nama Nan Hai, org eropa menyebut nusantara dgn nama Hindia, dan orang - orang arab menyebut nusantara dengan nama aljazair jawiyyun (Wilayah Jawa)..

      Contoh dengan kebiasaan orang2 arab menyebut orang2 dan ulama dari asia tenggara dengan nama orang2 Jawi (Jawa).. Ada ulama terkenal yg bermukim di Mekkah dari wilayah Banten, yakni Syech Nawawi. lalu di Mekkah, ia disebut dengan nama, Syech Nawawi albantani al Jawi, atau ulama dari Makassar, maka namanya almakassari al Jawi, dari Banjar, albanjari al Jawi, dari Pattani, jadi alfathoni al Jawi, semuanya org2 atau ulama dari wilayah asia tenggara akan dipanggil dengan nama wilayah al Jawi.. Oleh karena itu saya katakan, bahwa istilah melayu adalah istilah baru di abad 19.. Sebelumnya eksis dengan nama Jawi (Jawa) utk menyebut orang2 dari asia tenggara.. Tidak pernah disebut dengan nama almelayu...

      Padam
    4. Jawi itu melayu lah.... Jawa itu hanya mengambilnya dari jawi(melayu)...mengapa jawa pula boleh ada 2perkataan jawa dan jawi....Sedangkan melayu punyai satu sahaja iaitu jawi. Jadi ia memang hanya satu iaitu melayu(jawi)

      Padam
    5. Dalam bahasa sandekerta sudah wujud nama jawa dwipa. Sedang kita tahu peradaban sansekerta itu lebih awal daripada peradaban nusantara. Dalam manuskrip jawa kuno juga sudah disebutkan kata jawi. Sedang sumatera disebut swarna dwipa. Dari mana Jawi berasal dari Melayu??

      Padam
    6. Baik melayu atau jawi, itu semua hanya sekadar nama. Nama untuk menyatakan jenis bangsa yg berasal atau mendiami asia tenggara ini. Gabungan suku-suku ini disatu-namakan untuk orang- orang jati wilayah ini sementelah kelompok rumpun mereka serta dna serta bio-demografi juga saling berkaitan. Ini hanya sekadar istilah. Sama juga dengan Arab, ada arab lubnan, arab mesir, arab habsyah, arab quraisy, bahasa dan suku mereka berbeza satu sama lain tetapi mereka tetap Arab. Saya nak tanya, apa nama yg kita nak bagi bagi kelompok kita orang jati di asia tenggara ini? Indonesia, malaysia? Bukan. Itulah Melayu. Hanya sekadar nama diberi, salahkah?

      Padam
    7. Saya nak sambung lagi, hokkien, mandarin, hakka, semua suku ini sangat berbeza bahasa, suku malah budaya sekalipun. Tapi mereka tetap dipanggil sebagai orang Cina.
      Hindi, tamil, punjabi,bahasa dan suku mereka berbeza tapi tetap dipanggil sebagai orang India.
      Kita?? Jawa, bugis, melayu, minang, aceh, boyan, mahu dipanggil apa? Mahu dipanggil masing-masing? Kita satu-istilahkan sebagai rumpun Melayu. Orang jati wilayah Melayu. Kerana itulah bahasa rasmi di Indonesia, Malaysia, Brunei, Singapura, selatan Thai, bahasa pengajaran di Kemboja, adalah bahasa MELAYU. Cuma atas dasar politik, indonesia menamakan bahasa rasminya sebagai bahasa Indonesia. Ini adalah kenyataannya.

      Padam
    8. cendol ariff alah typical org malay yg narrow minded lu tong. mau gua jabarin sebetulnya klo JAWA ITU BUKAN MELAYU, seperti dr definisi ttg melayu menrut negara lu yg absurd, dll. tp panjang, ogah gua, jd gua kasih link video biar gampang. kebetulan pembicaranya ini prof jd gk usah lu khaeatirkan keabsahannya

      https://m.youtube.com/watch?v=iBmc3Yd71P8

      Padam
  6. Tkasih tuan, posting yang memberikan pemahaman semula tentang siapa itu Melayu. Semoga Allah mentakdirkan yang terbaik untuk tuan.

    BalasPadam
  7. Yg tentang arab... mesir ialah bangsa tersendiri yg telah diarabkan. Sama ada secara budaya, agama, atau perkahwinan. Palestin dan bangsa levant yg lain pun di-arabkan. Kerana bahasa asal wilayah tersebut bukan dari cabang yg sama. Kalau nak kata semua semitik, mesir bukan... mesir asal koptik cabangnya.. kalau nak ikut semitic, yahudi wajar dipanggil arab jugak. Bukan begitu? sekadar berkongsi. Bukan niat utk tunjuk pandai.
    Tapi untuk rumpun melayu, saya setuju dgn penjelasan tuan.
    Pendapat peribadi, mengapa istilah bangsa melayu tidak mendapat tmpt? Kerana istilah Indonesia cuba diangkat menggantikan istilah melayu. Bahkan kepulauan melayu pun kini dinamakan kepulauan indonesia. Filipina sendiri tak pernah sedar mereka berbangsa melayu. Mungkin sbg cadangan, tuan mgkn boleh guna istilah "bangsa melayu" utk meliputi semua suku/etnik. Tapi bila merujuk melayu sbg suku tersendiri, istilah "suku melayu" dpt memberi kefaham yg lebih jelas. Sekadar pandangan. Kesuwon.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagi saya, tidak ada Suku Melayu seperti yang anda maksudkan di Malaysia. Melayu di Malaysia lebih terjurus kepada Bangsa yang merangkumi pelbagai etnik, termasuk dari Bugis, Jawa dan sebagainya yang menganuti agama Islam. Bila di tulis untuk tujuan penyelidekan atau kajian mengenai bangsa, 'The Malay Race' di gunakan untuk merujuk kepada bangsa di Semenanjung dan gugusan Pulau di Asia Tenggara termasuk di New Zealand, Tonga, Fiji dan hawaii.

      Kalau Di Negara China bangsa yang di sebut adalah Han , tetapi mereka juga terdiri dari pelbagai etnik, malah Bahasa mereka banyak berbeda? Seperti kata Panglima Hang Tuah, seorang etnik Bugis, Tak Melayu Hilang Di Dunia!

      Padam
    2. siapa kata 'suku melayu' sudah tiada???...Suku Melayu/Ras Melayu/ Ethnik Melayu masih wujud w/p ada jg yg sudah bercampur/berkahwen dgn berlainan ras..Keluarga saya sendiri selalu menekankn kawen sesama ras...dan yg paling lucu nenek saya pernah cakap 'elakkan berkawen dgn ras Jawa'...Itulah pentingnya mengambil pelajaran dari ayat AlQuran...Allah ciptakn pelbagai bangsa utk kita kenal-mengenal so bila kita dah kenal,,,mudahlah kita nak elakkk ...:) :) ;)

      Padam
    3. Maaf..kami orang Indonesia memiliki sejarah panjang menuju kemerdekaan. para pendahulu telah membentuk suatu pemikiran kebangsaan berdasarkan bahasa dan kewilayahan sebagai alat pemersatu dan perjuangan dalam menghadapi penjajah. Bahasa melayu diangkat menjadi bahasa indonesia karena mudah dipelajari daripada bahasa jawa. pada saat itu pun tidak ada tokoh dari suku melayu yang menentang, bahkan sekarang ini bahasa melayu indonesia merupakan bahasa melayu populer diantara ragam melayu lainnya sehingga dapat disejajarkan dengan bahasa lain di dunia. khusus masalah ras, sudah disepakati bahwa penduduk indonesia sebagian besar berkulit sawo matang yang berbeda secara fisik dengan orang cina. dalam pelajaran sejarah dikenal istilah melayu tua dan melayu muda yang mengacu pada race, sedangkan melayu juga merupakan salah satu suku di Indonesia..ini lah yang membingungkan..di malaysia sendiri suku melayu merupakan campuran antara suku pendatang dari bugis, jawa, madura, bawean dan patani..secara politik, malaysia mempunyai cita-cita menandingi konsep negara kesatuan Indonesia dengan istilah melayu untuk menyatukan seluruh suku di nusantara seperti yang dulu pernah dilakukan oleh pendiri bangsa indonesia..sah-sah saja menurut saya, tetapi kami tidak bisa dibodohi dengan hal bodoh semacam itu..

      Padam
    4. sudahlah, bangsa tetaplah babgsa. "takkan melayu hilang dibumi".
      ada hal yang harus kita luruskan, untuk saat ini INDONESIA adalah INDONESIA dan MALAYSIA adalah MALAYSIA.
      kalau masalah suku agama dan lain2 itu adalah punya jiwa masing2.
      salam dari melayu RIAU.
      diriau banyak kerajaan tapi dengan bergabungnya dengan indonesia kita bisa berkumpul dengan baik dengan kerajaan2 yg bergabung dengan indonesia. begitu juga saudara2ku yg berkumpul dan bersatu dengan indonesia.


      "TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA"
      mari kita buat sebuah acara, KONGRES PEMUDA MELAYU DUNIA

      Padam
    5. Cari tau toh Sejarah Perang Melayu Sambas VS Madura di Desa Parit Setia Kecamatan Jawai,, Kabupaten Sambas! Tahun 1999 Jelas melayu itu cuma nama suku/etnis!! Orang asli Madura sendiri tidak mau di sebut Melayu!!! Karena nama melayu itu nama suku/etnis!!

      Padam
    6. Orang Indonesia tak nak mengaku melayu sebab nama negara mereka tiada sebutan MELAYU/MALAY. Itu yg sebenarnya, mereka memang suka CLAIM.

      Padam
    7. Tanpa Nama ini nih yg bikin gua gedeg ama org malay bangsat macem lu njing. lu yg sukanya klaim budaya negara lain malah nuduh balik. gila lu njing? negara lu itu suka bgt nyama ratain austronesia sbg melayu, tujuannya apa? karena klo Jawa di anggap Melayu .. supaya orang Melayu di Malaysia kelihatan banyak , padahal jumlah orang Melayu di Malaysia hanya seperempat dari total keseluruhan penduduk Malaysia, sekitar 10 juta sahaja. dr regulasi negara busuk lu aja mengenai melayu udh absurd. gk heran warga banyak yg otaknya absurd kyk lu njing

      Padam
  8. salam tuan al-semantani,
    saya ada pertanyaan dan sedikit permintaan...
    ada terbaca dalam blog penulis lain, beliau menulis bertanya kenapa kaum Cina dan India ada perayaan berasaskan 'bangsa'nya iaitu Tahun Baru Cina dan Deepavali yang berbeza daripada Thaipusam dan Wesak yang memang untuk Hindu dan Buddha.

    lalu katanya, kenapa orang Melayu tidak ada perayaan berasaskan bangsa mereka sendiri? hanya menumpang perayaan agama Islam iaitu Aidilfitri dan Aidiadha...
    mohon pencerahan sebab terasa sedih juga...yang menulisnya Melayu juga...menulis dengan nada memperlekehkan.

    saya kira Tuan Al-Semantani mungkin boleh menjawab persoalan ini....terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bangsa Eropah yang merayakan tahun baru, menumpang agama Kristen tidak kurang pun kehebatan bangsa mereka. Orang Melayu Islam semestilah merayakan Aidil Fitri dan Aidil Adha, sebagaimana Melayu Kristen merayakan Christmas dan Melayu Hindu merayakan Deepavali. Apa yang hebat sangat tentang perayaan perayaan tu semua?.

      Padam
    2. Orang Melayu memang ada perayaan berasaskan bangsa sendiri. Tapi banyak perayaan itu sudah dibuang dan dilarang sama sekali kerana kefahaman Islam tu mula kuat. Kebanyakan perayaan orang Melayu dulu berunsur khurafat dan adakala benda yang merugikan dan mengharamkan seperti perjudian. Orang Melayu dulu juga ada Puja Pantai, Pesta Menuai, dll

      Padam
    3. Assalamu allaikom w.b.salam sejahtera kpd tuan2 Dan puan2 semua.pa Lh perbeda orang Melayu dgn org Indonesia.bkn Kah kita serupa knp diTanah Melayu ni Ada wali songo/atau 9 ketua Dan mengapa harus Merasa berbeda.bkn Kah Allah subehanna huata ala mencipta hamba2 nya Dari Tanah liat Dari bumi Dan mencipta Nabi Adam Dan Siti hawa Dari Tanah Yg Kotor Dan Selalu kita pijak2. Mengapa Harus Merasa lain sedandkan kan Tulang Sama Putih darah Sama merah. PA plak perbeda, an kita tak Kira Lh mna kita brasal setiap negara mesti pernah merasakan prang. Talk bersyukurlh kita Hari ini Karna Allah maseh LG mmberi rahmat nya kpd kita untuk kita bisa melihat Mna Yg Harus kita pelajari untuk perbetolkan kesilapan hidup dlm dunia ni.bkn Kah kita hidup untuk belajar. tak Kira Lh muda atau pun tua Kelak Allah Pggl kita dia Tggk kita Sama ja. Cuma Yg Berbeda amalan Dan takwa. Jgn Lh kita mmburuk.buruk kan cipta,an nya Mmg Lh Kita slalu Ja buat slap Salah sangka Dan Ingat tak elk ja Dgn sesama sndiri.tpi Engat Lh kita semua bersaudara. Sama2 keturunan Nabi Adam Dan Siti hawa. Tak Kira Lh Islam atau pun bkn Islam. China Hindu Melayu Budha Kristian ingatlh kita sume Hamba Allah.kadang Mata slp memandang mulut PA LG Mmg cukup jht. Pesanan ni untuk kita sume Dan diri saya sndiri Yg hina buruk Dan kerdil ni. Mohon MA,af Dan ampun skiranya saya susrianie Dari Indonesia Sumatra utara Medan. Anda sume terasa Hati Dan Marah. Saya Susun sepuluh jari mohon MA,af Dan ampun skli LG saya ucapkan kpd sume Yg membaca Tulisan saya ni.saya Cuma merasa Sedih klow kita manusia nie rasa berbeda.pa Lh perbeda, an kita Sama Ja Cuma beza Negara Ja...
      Sekian Ja Dari saya. Assalamu allaikom w.b.


      Padam
  9. Bung Al Semantani

    Anda ini pura-pura bodoh atau memang bodoh beneran ... Semut di seberang laut tampak, tetapi gajah di pelupuk mata tak tampak ...

    Sumber masalah penyebutan nama Bangsa Melayu sesunguhnya ada di Malaysia ... Ingat definisi melayu di Malaysia yang betul-betul absurd dimana Agama dijadikan salah satu identitas bangsa melayu ... padahal secara anthropologi ... definisi tersebut sama sekali tidak benar ...

    Variasi suku atau etnik di Indonesia jauh lebih rumit dibandinkan dengan di Malaysia ... Indonesia dipastikan akan hancur lebur jika suku-suku atau etnik yang ada disamakan dengan bangsa melayu di Malaysia tersebut ... bagi kami ... Islam atau bukan Islam mereka tetap suku melayu, jawa, bugis, sunda, batak, aceh, banjar yang semuanya melebur menjadi bangsa Indonesia ...

    Jangan mengajarkan teori bangsa kepada kami padahal apa yang anda lakukan selama ini jelas-jelas merupakan penerapan politik perkauman yang sangat diharamkan di negara kami .... Ingat.. Indonesia tidak memerlukan legitimasi dari Malaysia yang majority masih narrow minded akibat rekayasa sejarah melayu yang dibuat-buat padahal itu semua adalah "fiction" ...Biarkan Indonesia berkembang dengan paham ke indonesiannya ... mudah-mudahan setelah ini, tidak ada lagi orang melayu di Malaysia yang menyatakan Indonesia adalah saudara serumpun ... pengakuan yang menurut saya merendahkan sifat ke Indonesiaan yang telah dibangun oleh pemimpin-peminpin sejak 1908 ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup, anda dengan sangat accurate menggambarkan apa yang sebetolnya terjadi Malaysia. Bahkan kepada rekan melayu suku dayak di Borneo mereka tidak diakui sebagai melayu, tetapi sebagai bumiputra.... Aneh bukan?

      Padam
    2. Sabah dan Sarawak masuk kemudian sebagai anggota Malaysia dengan syarat-syarat khas. Bahasa rasmi mereka Bahasa Inggeris. Mereka tiada agama rasmi. Gelaran untuk semua suku kaum di situ ialah Bumiputera. Orang Sabah dan Sarawak bebas keluar masuk Semenanjung Malaysia. Orang Semenanjung Malaysia dan lain-lain perlu kebenaran khas untuk masuk ke Sabah dan Sarawak.

      Jadi tak ada yang anehnya. Takrifan tu dibuat atas kehendak mereka sendiri sebagai syarat sebelum menyertai Malaysia.

      P/S: Tapi saya pun ingat-ingat lupa jadi mungkin ada fakta yang kurang tepat. Kalau nak lebih tepat, pergi semak sendiri la sejarah dan perlembagaan kerajaan Malaysia.

      Padam
    3. Rata-rata orang Melayu di Malaysia tahu yang menurut perlembagaan kerajaan Malaysia, orang Melayu memang boleh jadi sesiapa sahaja yang beragama Islam dan mengamalkan kebudayaan Melayu TETAPI dalam masa yang sama, kami juga tahu bahawa...

      Kalau ikut takrifan pakar DNA, bangsa dan rumpun Melayu ialah sekumpulan manusia yang mempunyai kod genetik yang sama atau berhampiran (macam adik-beradik atau sepupu) maka orang-orang ini tak kisah la beragama apa atau mengamalkan kebudayaan apa, mereka tetap adalah bangsa/rumpun Melayu.

      Kalau ikut takrifan pakar sejarah pula, bangsa ialah sekumpulan manusia yang mempunyai kod genetik yang sama atau dekat dengan satu sama lain (dari segi genetik) dan mengamalkan kebudayaan atau/dan bahasa atau/dan berada di dalam kawasan yang sama atau berdekatan. Tapi berbeza dengan pakar sains, walaupun genetik sama tapi kalau satu-satu bangsa tu berhenti mengamalkan bahasa atau/dan kebudayaan mereka dan mengamalkan kebudayaan bahasa/bangsa lain (akibat proses asimilasi), bangsa tu boleh hilang dan dikenali dengan nama lain.

      Kalau kami jumud sangat pemikiran yang macam kamu kata tu, kamu ingat kami akan mengaku ke yang orang Melayu di Indonesia, dan Filipina tu sebagai orang Melayu? Hello, umum tahu yang di Indonesia tak semua orang Melayu di Indonesia adalah orang Islam dan orang Melayu di Filipina pula rata-ratanya memang beragama Kristian.

      Jadi fikir balik la. Siapa sebenarnya yang fikirannya terkongkong? Awak atau orang Melayu di Malaysia?

      Ikut suka hati awak la kalau tak nak belajar dari Al-Semantani. Tak ada sesiapa paksa awak buka blog ni.

      Padam
    4. apa yg anehnya?
      kalau dilihat dayak juga mirip melayu TULEN?
      malah melayu di sarawak adalah suku dayak yg memeluk Islam dan berasimilasi budaya melayu tulen sewaktu islam tersebar d kpluauan borneo,hanya bahasa ibunda saja beza
      itupun masih tergolong dlm bahasa keluarga/rumpun yg sama

      Padam
    5. rakan2 dayak tidak anggap mereka atau panggil mereka Melayu. meraka bangga panggil sebagai bansadayak. Kamu terlalu sempit permikiran dan yang sememangnya bodoh adalah kamu sendiri.. memandang panggilan melayu sebagai negara bukan bangsa dan ras

      Padam
    6. Melayu sebenar hanya wujud di Persekutuan Tanah Melayu sahaja. Melayu hanya dianggap rumpum kecil di Indonesia Raya sebab Tanah Semenanjung ini, dulunya sebahagian Tanah jajahan Indonesia.

      Padam
    7. Melayu sebenar hanya wujud di Persekutuan Tanah Melayu sahaja. Melayu hanya dianggap rumpum kecil di Indonesia Raya sebab Tanah Semenanjung ini, dulunya sebahagian Tanah jajahan Indonesia.

      Padam
    8. Melayu sebenar hanya wujud di Persekutuan Tanah Melayu sahaja. Melayu hanya dianggap rumpum kecil di Indonesia Raya sebab Tanah Semenanjung ini, dulunya sebahagian Tanah jajahan Indonesia.

      Padam
    9. Bodoh genetik dah sama, bahasa pulak sama. Ambil contoh perkataan 'anak',dari bahasa jawa, melayu , filipina , semua guna perkataan itu dan maksudnya sama.

      Padam
    10. Betul, saya rasa memang ada usaha dari sebagian politisi malaysia yang ingin memaksakan ide kemelayuan kepada para pendatang yang berasal dari suku-suku lain di indonensia untuk memperkuat kepentingan politik dan ekonomi. apalagi jika pendatang tersebut kebetulan beragama islam, pasti langsung dijadikan melayu. keturunan jawa di malaysia pun hilang kejawaannya akibat tekanan poltik seperti ini. memang politik malaysia menggunakan islam sebagai alat pertahanan dari gempuran politik orang cina dan india sehingga seringkali tidak menghargai keragaman suku, budaya maupun agama. tidak heran, budaya jawa dan bali yang dipengaruhi hindu india diaku-aku sebagai melayu yang berasaskan islam..saya orang islam, tapi saya tidak suka cara-cara seperti ini..menurut islam, perbedaan itu rahmat, bukan malah jadi masalah..nabi Muhammad selalu menghormati suku dan agama lain untuk hidup berdampingan secara damai koq..

      Padam
    11. Tetapi jadinya kalian malah memusuhi kaum yang bukan dari kaum kalian. Dan malah kalian ingin usir mereka segala pula untuk balik ke negara mereka. Anda tau kaum apa yang saya maksud.

      Padam
  10. Bung Tanpa Nama. Kalau kamu hebat sangat, kenapa tulis dalam Bahasa Melayu?? Tidak ada Bangsa Indonesia atau Bangsa Malaysia. Indonesia dan Malaysia cuma wujud selepas kemerdekaan masing masing. Tidak wujud Bahasa Malaysia atau Bahasa Indonesia ketika itu. Bahasa Melayu adalah bahasa yang banyak di gunakan dulu kerana ia adalah bahasa perdagangan. Kenapa tidak gunakan saja bahasa etnik kamu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Komentar anda adalah contoh produk hasil pembodohan dan manipulasi yan dilakukan oleh pihak kerajaan Malaxia selama ini ... orang-orang yang berminda narrow minded, berpikir sebaai bangsa terpilih, termulia sehingga patut dinamakan sebagai Tuan atau Majikan sesunguhnya Tanah Melayu (Ketuanan Melayu) yang sangat menjijjikan itu ....

      Legenda-legenda sejarah melayu, empire melaka, lembah bujang etc etc dibuat seolah-olah sebagai bukti kehebatan melayu dengan peradaban/tamadun yang tertua di asia tengara ini ..padahal tidak ..

      Belajarlah lebih dahulu dengan baik dan benar ... jangan jadikan diri sendiri dan bangsa melayu di Malaxia sebagai bahan lawakan dunia ... bacalah bacaan yang ditulis oleh ilmuwan-ilmuwan melayu yang "waras" ... bukan oleh ilmuwan yang bergelar PhD ... tetapi menulis segala macam gossip dan fiction sebagai bahan untuk propaganda kehebatan melayu ...

      Honestly speaking ... kami yang yang suku melayu di Sumatara ... sangat prihatin dengan perkembangan yang "salah arah" itu ... situasi yang bukannya membanggakan kami ... tetapi malah menimbulkan rasa perih di hati. Mengapa rekan-rekan melayu kami di Semenanjung bisa berubah menjadi seperti itu?

      Kembalilah ke jati diri yang sebenarnya ... buang semua sifat "inferiority disease" anda ... jadilah bangsa melayu yang open minded, terbuka dan inklusif bukan men jadi bangsa melayu yang narrow minded, feudalistik, exclusive dan racist ....

      Padam
    2. Kenapa cakap berpusing-pusing penuh dengan klise-klise? Persoalan tak dijawab juga.

      Kenapa bercakap didalam bahasa Melayu?

      Padam
    3. Tu Red Bean DAP tu, menyamar jadi orang Indonesia kononnya.

      Padam
    4. Saudara diindonesia tolong amati sedalamnya apa yg disampaikan oleh tuan semantani x perlu ribut2 x setuju itu hak kamu tapi jgnlah sampai merendahkan org lain

      Padam
    5. Ya, terima kasih atas komentar anda.Tulisan Anda hanya omong kosong. takda satu pun yang menunjukkan Anda ber'intelect' 'Inferiority complex' hanya berada pada orang yang suka mengutuk dan menyalahkan orang lain atas kebodohan sendiri.

      Walau apa pun Anda kata pada saya, sedikit pun tidak terkesan. Malah Anda, orang orang yang kononnya bijak pandai mengutuk Warga Malaysia tapi masih tidak malu datang ke Malaysia secara haram, melakukan onar, merompak, membunuh dan entah apa lagi. Itulah kebijakkan Anda sebenarnya,

      Padam
    6. "bangsa indonesia" banyak orang cina... even jutawan indon pn ramai cina...
      sekadar menumpang nama bercirikan melayu... apa kes?

      Padam
    7. Itu kan indon...apelah yg ko harapkan dgn bangsa indon yg baru nk up ni....Tuan Al-Semantani tolong jgn samakan Melayu dgn bangsa indon...sebab banyak sangat perbezaan bangsa melayu dgn indon ni...aku berpendapat bahawa sebelum bangsa indonesia ni wujud mereka mungkin berasal dari bangsa papua


      Kepada indon2 sekalian tolong jawab
      soalan aku...bangsa apakah kalian sebelum bangsa indonesia wujud????

      Padam
    8. saya orang indonesia, dan saya setuju, INDONESIA dan MALAYSIA hanyalah sebuah nama negara yang DIWUJUDKAN, tetapi isinya adalah orang- orang yang sama karena kita dulunya hidup dalam satu benua paparan sunda, kalau manusia hidup dalam satu benua otomatis budaya, bahasa dan evolusi yang terjadi hanyalah evolusi tidak berpindah,jadi tidak heran budaya, bahasa, antara indo dan malay sama walaupun tidak serupa, letusan danau toba yang menyebabkan perpisahan benua2 ini dan terbentuknya pulau2 kecil lainnya..

      dan menjadi persoalan apa nama orang- orang yang hidup dengan berbagai suku di paparan sunda ini?kapn datangnya melayu?..milik siapakah melayu?indonesiakah atau malaysiakah?.. coba tolong di jelaskan persoalan tersebut.. trimakasih

      Padam
    9. Kpd orang2 indonesia yg aku hormati,
      Tidak dinafikan kita semua adalah serumpun iaitu bangsa Melayu termasok yg ada di Filipina, Madagaska, Hawaii, Afrika Selatan dan yg sama seerti Ras melayu. Yg sungguh sedih dan malang bagi kita kerana telah dipisahkan oleh kuasa politik hingga sekarang ini. Cuma sedikit yg menhairankan daku dgn orang2 Indonesia ini. Apabila mereka berbicara kita dpt mengenal sama ada kerna logat mereka masing tetapi apabila mereka menyanyi "Hilang" semua logat indonesia mereka dan lg satu yg sungguh menghairankan aku ialah mereka dpt berbicara dan menyanyi dgn jelas suara kemelayuan dgn baik dan indah. Apakah pandangan serta penjelasan yg dpt orang2 indonesia berikan agar kami dpt berkongsi sama.

      Padam
  11. Soon... we can also see this "mad action" in Malaysia .....
    ----------
    Father allegedly kills daughter, attacks pastor, others for converting to Christianity

    Father allegedly kills daughter, attacks pastor, others for converting to ChristianityThe Oyo State Police command has arrested a suspect in connection with the killing of his daughter, Miss Kausara Isiaka for allegedly converting to Christianity.

    The suspect was alleged by Reverend Daniel Oladimeji, one of the four persons he attacked with machete that he suspected him to be the brain behind the attack.

    http://www.osundefender.org/?p=153414

    BalasPadam
    Balasan
    1. Does not compute, what are you trying to tell? Please growup.

      Padam
  12. Suku Jawa telah menguasai hampir seluruh Indonesia. Jika dikatakan Indonesia adalah saudara serumpun, maka, Jawa adalah serumpun. Setelah lama mengkaji dan menelaah, saya menemui satu fakta yang sangat jelas tentang asal usul Jawa dan suku-suku lain di Indonesia. Dari mana asal mereka. Jika diterangkan pasti tidak diterima. Bagi membuktikan bahawa Jawa berasal daripada pulau Jawa sekarang, maka dipergiatkan usaha mencari bukti arkeologi-arkeologi seperti binaan piramid dn sebagainya. Asalan kukuh menyatakan suku Jawa mendiami pulau Jawa sejak wujudnya manusia.

    Saudara seberang sangat fanatik dengan penemuan arkeologi. Jika ditanya, siapakah pembina piramid di mesir. Jawabnya ialah orang Gipti la. Sebabnya orang Gipti yang ada di Mesir sebelum Islam. Benarkah begitu. Selepas Islam, orang Mesir dipanggil Arab. Mana perginya orang Gipti tadi. Tidakkah kita terkeliru dengan perkara ini. Siapakah pembina kota-kota hebat di Mesopotamia. Ya orang Sumer, Akkad dan Elam. Sekarang ini, orang iraq kata itu tinggalan nenek moyang mereka. Benarkah begitu.

    Suku Jawa bukan berasal dari pulau Jawa. Luaskan pembacaan. Usah jumud dengan metodologi. Metodologi adalah alat ciptaan manusia untuk merekod setiap penemuan. Jadilah pelopor kepada metod baharu. Pulau Jawa dan Sumatra ada penduduk asal mereka. Tapi kemana perginya penduduk asal mereka. Tanyalah sejarah negara kamu (Indonesia). Apakah yang berlaku puluhan tahuna dahulu? Menghapuskan saudara sebangsa (bangsa indonesia) atas nama nasionalisma/semangat kebangsaan. Sebagai mana China mengatakan negara China adalah milik Suku Han. Begitulah juga bangsa Indonesia yang mengatakan bahawa Indonesia adalah milik bangsa Indonesia. Sama lah kesnya dengan suku Yamato di Jepun dan pendatang Eropah di Amerika Utara dan Amerika Selatan.

    Tekah lama saya perhatikan gelagat nasionalisma picisan ini. Takrif Melayu di Malaysia adalah berdasarkan perlembangaan. Sangat berbeza dengan takrif sebenar bangsa/ras/keturunan Melayu. Inilah kekeliruannya yang berlaku. Apa beza orang Yaman dengan Oman? Apa beza orang China dengan orang Mongol? Apa beza orang punjab dengan orang bengali? Apa beza orang German dengan orang English?. Adakah persoalan ini rumit bagi kamu? Ya memang rumit kerana kejumudan kamu? Saya punya pandangan daripada saudara yang juga orang Jawa. Seorang sarjana ulung. jika disebutkan nama pasti kenal. Beliau juga amat setuju tentang maksud rumpun melayu. Malayu. Fahamilah maksud rumpun itu terlebih dahulu. Jika kamu menolak rakyak Malaysia dan rakyat Indonesia tidak serumpun. Terbukti bahawa kamu bukan asalnya nusantara. Masakan udah beribu tahun tiada persemendaanya. ahhahah. Sungguh asing kamu ini. Jika kamu tidak mengaku bangsa indonesia ciptaan nasionalisma picisan puluhan tahun yang lalu. Sila nyatakan mana asal-usul bangsa Indonesia ini. Kemuka prasasti-prasasti kuno yang menyebut kewujudan bangsa agung Indonesia. Jika kamu mengatakan Malaysia adalah proksi Kapitalis. Ketahuilah bahawa, Indonesia adalah proksi komunis. Apabila rakyat Indonesia (datuk-datuk kamu) mula menyedarii, maka dirancangkan pengulingan kerajaan oleh proksi yang sama. Itulah yang kamu tulis dalam catatan sejarah kamu. Namun malang tidak diceritakan dalam silibus kenegeraan kamu bangsa indonesia.

    Atas alasan apa kamu ingin "Gayang Malaysia"? Jawaplah persoalan itu.Atas alasan apa kamu menghapuskan sistem beraja kerajaan melayu di Sumatra dan Borneo? Atas alasan apa kamu menetap wilayah laut antara semenanjung malaysia dan borneo dalam wilayah indonesia? Adakah ada perjanjian sulit dengan belanda dan british? Nampaknya kamu tidak konsisten dalam menyatakan pendirian kamu untuk "Gayang Malaysia" dan menjarah Sumatra dan Borneo.

    Sejarah yang memalukan. Jumud. Ego. Rasa diri supreme. Itulah yang ditanam sejak kamu kecil .........

    BalasPadam
    Balasan
    1. suka ayat nie...
      "Sejarah yang memalukan. Jumud. Ego. Rasa diri supreme. Itulah yang ditanam sejak kamu kecil ........."

      apa hukum orang islam berkahwin dgn kristien?
      Apa syarat sah nikah?

      Padam
    2. Kasihan betol melihat anda yang ikut juga menjadi kurban kezaliman dan manipulasi doktrin Ketuanan Melayu yan selama ini dipropagandakan ....

      For your info ... Indonesia tidaklah identik degan Jawa saja ... banyak suku-suku atau etnik lain yang berperan besar dalam memajukan Indonesia, terlebih lagi sejak era reformasi pasca 1998 lalu ....

      Maka belajarlah lebih dahulu lebih banyak agar minda yang selama ini terkungkung dalam ruang yang sempit boleh berubah ... banyak media yang anda boleh baca di era internet ini ... Jangan malu melakukan itu sebab tak akan ada perubahan significant di negara anda jika anda-anda sendiri tidak berubah ...

      Padam
    3. Indon yang satu ni cukup anti dengan ketuanan Melayu dan penakrifan Melayu itu semestinya Islam seperti yg digariskan di dalam perlembagaan Malaysia.

      Sebenarnya ada dua takrifan Melayu yg kami di Malaysia faham dan terimapakai.Pertama yg menurut perlembagaan dan yg kedua Melayu senusantara tanpa dibatasi agama seperti yang diterangkan oleh tuan alsemantani dalam artikel di atas.

      Namun indon yg satu ini masih berputar2 dengan takrifan yg pertama seolah2 cukup anti dengan Islam.Padahal terang2 kita ada dua takrifan yg dimaklumi semua orang.

      Setiap kali menulis indon ini akan melabel orang dengan bodoh dan narrow minded padahal dia sendiri masih duduk dalam tempurung dan kepompong semangat nasionalisma sempit kejawen yang terus2an cuma berputar dalam wilayah indonesia yg baru-baru ini saja wujud iaitu sekitar 50-60 tahun dulu oleh belanda.

      Tambah menyerlahkan sikap anti Melayu dan Malaysia indon yg satu ini apabila tidak mahu mengaku Malaysia dan Indonesia serumpun.Ini sangat menghairankan bagi seorang yg sendiri mengaku bijaksana dan berpengetahuan luas.Sebanyak mana pun kamu membenci Malaysia tetap tidak dapat mengubah hakikat bahawa etnik atau suku2 Malaysia dan Indonesia adalah sama serumpun melainkan kamu sebenarnya memang bukan suku nusantara.Mungkin kamu cina indon yang menyamar?Sekiranya bukan sudah tentu kamu seorang indon yg mempunyai sifat benci yg luar biasa terhadap negara tetanggamu atas sebab ketidakmatangan kamu.Apakah suku jawa,bugis,mandailing,aceh,minang dll di sini berbeza dengan yg di Indonesia sehingga tidak diakui serumpun?Aneh.

      p/s:panggilan indon itu bukan menghina,saya punya ramai kenalan indon(tki) disini yg kesemua mereka memanggil diri mereka sendiri indon.Indon itu cuma singkatan nama negara indonesia bagi kami seperti kamu yg biasa menyingkatkan nama2 tempat seperti korsel,korut,sumbar,sulsel,kaltim dan pelbagai nama singkatan lagi.

      Padam
    4. Tak payah layan la bang orang2 mcm ni. Aku mula yakin yang diorang ni RBA atau seangkatan dengannya. Tujuannya jelas, untuk membina tembok penghalang penyatuan antara penduduk asal Malaysia dengan Indonesia. Hujah mereka rapuh. Bagi la hujah cam mana pon, diorang tetap tak nak paham, sebab akan menyekat tujuan mereka. Jangan sampai kita terpengaruh dan mengikut rentak mereka, kerana itu yang mereka mahukan.
      Bayangkan Malaysia dan Indonesia bersatu, kita akan menyatukan rumpun ketiga terbesar di dunia, selepas china dan india (maaf klu salah). Lebih mengerikan mereka, rumpun ini majoritinya muslim.
      Kepada rakan2, fokus kepada apa yang kita usahakan. Anggaplah mereka ini lalat yang mengganggu kita makan. Kalau kita layan, bakal tak jadi makan kita.
      Kepada tuan ASJ, tahniah n keep up the good work you have done. Kami perlukan anda. Saya harap tuan terus diberi kekuatan dan dikurniakan kesihatan yang baik untuk meneruskan perjuangan yang kian hampir ke medan terbesar. Ketepikan gangguan2 yang hanya melambatkan proses ke matlamat kita. Artikel2 seperti ini sebenarnya tidak perlu, kerana ini menunjukkan yang tuan telah terikut rentak mereka. Tuan pasti lebih arif dengan permainan mereka.
      Wallahua'lam
      Khairul003

      Padam
    5. red bean army DAP komunis tu menyamar jd indonesia..

      Padam
    6. Pendapat anda "Bangsa Jawa berasal dari Pulau Jawa" hanya sesuai untuk orang yang mempercayai teori Darwin. Tau tak teori Darwin itu katanya manusia berasal dari beruk. Nauzubillah.
      Pendapat anda tidak sesuai dengan kepercayaan Islam iaitu manusia berasal dari Nabi Adam a.s.

      Sejarah Melayu yang menyebut tentang perjalanan Iskandar Zulkarnain ke arah matahari terbit, berkahwin dengan Puteri India, dari India berketurunan. merantau lagi, merantau dan berkahwin lagi, keturunan demi keturunan sehingga sampai di Kepulauan Melayu... ini sesuai dengan kepercayaan Islam iaitu manusia berasal dari Nabi Adam a.s.

      Bangsa Melayu telah mengalami perjalanan yang jauh beribu-ribu tahun sehingga menjadi penduduk di Asia Tenggara ini.

      Samalah macam bangsa lain, contohnya orang Masai dll bangsa menduduki benua Afrika, atau Ryukyu dll bangsa menduduki kepulauan Jepun, atau orang Viking dsb menduduki Eropah, atau orang Inca dll bangsa menduduki Amerika Selatan, orang Maori dll bangsa menduduki Autralia. Masing-masing terpilih untuk menduduki kawasan tertentu atas bumi ciptaan Allah yang luas ini. Kami yakin mereka bangsa terpilih untuk menduduki kawasan mereka. Kami Melayu yakin bahawa Melayu terpilih untuk menduduki Asia Tenggara. Ini semua telah ditentukan oleh tuhan, tidak ada siapa dapat menyanggahnya.

      Bila kami mengkaji sejarah kami, mengapa kalian pula menjadi cemas.

      Padam
    7. Ya bangsa Jawa bangsa Sunan Agong sejak leluhur. Bangsa Melayu hanya Bangsa Hingusan di Malingsia.

      Padam
    8. Lalu kenapa bangsa Jawa itu miskin, percaya benda karut garuda, tidak cerdik, budayanya dan bahasanya tidak diterima, apa yang ada hanyalah cerita dogeng yang hanya orang Jawa yang percaya, tiada siapa di Thailand atau Vietnam atau Myammar peduli tentang Jawa. Memang rakya t Indon diajar mengenai kehebatan Majapahit tapi bahasa, budaya dan binaan Majapahit tiada. - yang ada diseliruh Asia Tenggara adalah bahasa, budaya dan binaan Srivijaya @ Melayu. Tapi Melayu tidak boleh dibawa mati, nasionalisme dan demokrasi hanyalah faham sesat dan karut yang juga tidak boleh dibawa mati. KETUANAN MELAYU yang semestinya ISLAM adalah bermaksud ketuanan Islam @ agama Islam tidak sama taraf dengan agama lain tapi agama wujud dalam manusia , maka manusia islam itu dipertuankan. Semua ini selari dengan slogan alif ba ta oleh orang Melayu. Agama, bangsa kerana bangsa itu asalnya keluarga dan kluarga itu asalnya ibu dan ayah yang diikat dengan kalimah Allah bukan proklamasi bodoh dan karut dan Tanah Air serta sesiapa yang bukan Islam yang tumpang tinggal didalamnya dilayan seadilnya kerana itulah ajaran nabi kami. Di saat Indonesia sibuk dengan perkara buang masa nasionalisme dan demokrasi , negara-negara Melayu sudah mula cuba melaksanakan hudud bermula di Brunei. Melayu, Jawa, nasionalisme, demokrasi semua bukan boleh dibawa mati.

      Padam
    9. malaysia = indonesia wannabe...semua budaya diaku-aku (batik, keris, angklung, gamelan)...MENJIJIKKAN!!!

      Padam
  13. Rasanya artikel ini ditulis dalam keadaan yang beremosi sedih oleh tuan pengelola.Harap tuan pengelola fikirkan tentang kesihatan,jangan menulis dalam keadaan tertekan.Pendapat saya tentang isu ini pula ialah Melayu itu lebih dikaitkan dengan Islam kerana bangsa Melayu yang telah memeluk agama Islam sangat mencintai agama ini.Jadi jangan cuba dicari sopak yang memalukan tentang hal ini.Jika dominasi bangsa Melayu lebih dikaitkan dengan Islam ianya bukan berusia beberapa hari,malah telah beratus-ratus tahun.Memanglah bukan semua bangsa Melayu itu Islam,tapi ianya telah dominan bukan sahaja di Asia Tenggara malah dikenali seluruh dunia,kalau disebut Melayu sahaja mesti ada kaitan dengan Islam,ini satu fakta.Kenapa perlu mencari keburukannya?.Banyak band-band muzik di Indonesia yang bergenrekan pop Melayu,jadi kenapa perlu sensitif tentang perkara ini?Raja-raja yang ada di Indonesia sekarang ini pun hanyalah ibarat muzium yang hidup,jika orang Indonesia datang ke sini,anda akan terasa keistimewaan betapa bertuahnya sebagai bangsa Melayu.Saya bekerja di sebuah kilang kayu,dan seorang rakan sekerja saya yang asalnya dari Indonesia membahasakan saya dan dia sebagai 'orang kita'.Itu adalah satu fenomena yang indah di mana platform bangsa Melayu ini memperkuatkan hubungan silaturahim kita sebagai saudara serumpun.Mungkin pertelagahan memang susah untuk dihentikan di internet,tapi jika kamu ke sini ke Malaysia kamu akan terasa indahnya suasana apabila kami orang Malaysia melayan kamu seperti keluarga sendiri.Tampil ego dengan sentimen kenegaraan sangat tidak sihat bagi saya.Saya tidak akan pernah segan silu merpersilakan,mengalu-alukan kedatangan kamu,walaupun kamu memperkenalkan diri kamu dari suku atau etnik apa sekalipun.Melayu menjadi wadah untuk penyatuan kita.Saya sendiri,ayah kandung (arwah) saya orang Malaysia dan ibu kandung saya berasal dari Indonesia tidak mempunyai masalah ketika menjalani hidup di sini.Apa-apa pun semuanya terpulang pada diri sendiri.Wallahu a'lam...

    BalasPadam
  14. Sebelum diskusi lebih lanjut mengenai melayu ...cobalah baca tulisan yang "mencerahkan" ini terlebih dahulu dari penulis-penulis asal Malaysia yang tidak terindoktrinasi oleh propaganda Ketuanan Melayu + beberapa buku/tulisan dari Mat Saleh:

    1. http://azlyrahman-illuminations.blogspot.com/2013/09/malay-history-and-theory-of-jealousy.html
    2. http://azlyrahman-illuminations.blogspot.com/2013/11/malaysian-history-xmeditations-on-ruins.html
    3. http://www.amazon.com/THESIS-ON-CYBERJAYA-UTOPIANISM-SOUTHEAST-ebook/dp/B00AF812UO
    4. www.iias.nl/nl/37/IIAS_NL37_26.pdf‎
    5. http://researchrepository.murdoch.edu.au/16101/
    6. http://books.google.co.id/books?id=ufJjAAAAQBAJ&pg=PA150&lpg=PA150&dq=The+malayness&source=bl&ots=t8EAcUwzQw&sig=EjyUrD_T2TkQ31CNDGteR0kVJrs&hl=id&sa=X&ei=tmYdU-vWOseIrQeg4IGoCQ&ved=0CHEQ6AEwCA#v=onepage&q=The%20malayness&f=false
    7.http://www.academia.edu/953523/The_Construction_and_Transformation_of_a_Social_Identity--Malayness_and_Bumiputeraness_Re-examined


    BalasPadam
    Balasan
    1. kau ni cina indon ke cina malaysia?jangan nak menyamar sangatlah...

      Padam
    2. lebih parah lagi jika terindoktrinasi oleh propaganda nasionalisme yg menguntungkn sepihak shj.... ketuanan melayu sudah terbukti berjaya mentamadunkan bangsa melewati perjalanan sejarah yg panjang. Ia harus dihidupkan kembali...!!!

      Padam
  15. kebanyakan melayu malaysia membangun kebanggaan akan bangsanya, jadilah ia seperti yahudi yang mengikuti iblis dalam merasa lebih baik dari orang lain. tengok sikap sebagian sikap bangsa melayu malaysia terhadap indonesia? klaim2 tidak bertanggung jawab pemerintahnya terhadap kebudayaan asli indonesia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya lihat Indonesia jauh lebih parah dengan fahaman nasionalismanya yg ternyata bersifat palsu semata2. Fahaman nasionalisme fasis Indonesia lebih cenderung mengajak Malaysia utk berperang. Apa gunanya?

      Boleh dikatakan hampir semua budaya2 yg wujud di indonesia pada hari ini adalah warisan dari leluhurnya di semenanjung. Tapi, kami sampai hari ini tidak pernah mempersoalkan pasal klaim budaya. Percayalah budaya asli lahir di Indonesia itu amat sedikit berbanding budaya yg diwarisi dari leluhurnya di semenanjung. Bumi Malaya (semenanjung) sudah mencapai tahap ketamadun tinggi sejak zaman pra-Srivijaya lagi. Lihat lah, kebanyakan kerajaan2 penting / kebudayaan2 pada zaman kuno mula terbentuk di semenanjung sebelum berpindah ke kepulauan2 sepertimana kerajaan Srivijaya dan Ho-ling. Ini bukan sekadar klaim kosong, tetapi ia telah dikaji dan dibuktikan oleh beberapa sejarawan secara tuntas melalui bukti2 sejarah yg ada.

      Sebaik2nya Indonesia tak perlu lah mempersoalkan ttg klaim budaya lagi. Perkara ini sebenarnya tak mencerminkan kematangan bagi sebuah negara yg besar spt Indonesia.

      Padam
    2. Malaysia dan Indonesia harus melihat keterikatan yg telah wujud di masa lampau... bukan sebaliknya hanya berkoar2 mempersoalkan isu klaim budaya. Isu klaim budaya ini tak sepatutnya berlaku kepada masyarakat yg bertamadun. Ia cuma mengaibkan nama negara shj...

      Membangkit kecintaan dan kebanggaan terhadap bangsa tiada salahnya malah ia dianggap positif sbg tanda kasih dan penghargaan kepada leluhur, selagi ia tidak bertentangan dgn ajaran agama. Yg menjadi kesalahan ialah jika sehingga ia melakukan FASAD atau menghina2 bangsa lain sepertimana yg berlaku kpd kaum Yahudi Zionis.

      Padam
    3. sriwijaya bermula di semenanjung??

      engkau pun tak bisa menunjukkan bukti2 fisik,selain khayalan2 cerita bualan dr malaysia

      Padam
  16. terlepas semua ketidak sukaan terhadap indonesia,
    anda bisa melihat bukti2 kebesaran dan kasih sayang Allah ada di indonesia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukti2 kebesaran dan kasih sayang allah melitputi semua yang ada di alam ini...bukan di indonesia sahaja.........banyak sangat telan tembakau gudang garam ke.....

      Padam
    2. Yer ler tuh..tsunami bagai..pancasila lg..puihh

      Padam
  17. Aku ingin menyaksikan tertubuhnya Malaysia darul Islam yang menggabungkan Malaysia,Indonesia,brunei,temasek(Singapore), selatan Thai dan filipina....sw

    BalasPadam
  18. propaganda kebesaran melayu, memang membuat sebagian besar melayu malaysia besar kepala.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak kisahlah..macamlah bangsa lain tak melakukan perkara yang serupa!hahaha..wekkk.

      Padam
    2. ya.. bangsa lain juga, yahudi misal nya

      jadi serupa lah malingsia dgn mrk

      Padam
    3. betol tu... indonsia atau pun budaksia ... hakh

      Padam
    4. yaaaaaaaaa..serupa
      bang!ko ingat yahudi yang ko banggakan sangat tu je mampu???kami pun
      boleh..indon boleh??boleh blahla ko..dasar keparat!!

      Padam

  19. Dr. Mahathir bin Mohamad pun mengakui betapa korupnya bangsa melayu di masa lalu hinmgga kini karena kita masih punya lembaga yang bernama sultan-sultan melayu ...

    So, jika ingin modern dan maju .. kita harus hapus semua sultan-sultan tersebut dari bumi melayu ...

    1. Sebelum British menakluki negeri-negeri Melayu, sistem pemerintahan adalah Raja berkuasa penuh. Semua perolehan hasil dan cukai adalah milik Raja. Pembiayaan pemerintahan dan pembangunan diperuntukkan oleh Raja.

    2. Banyaklah penipuan berlaku semasa cukai dikutip. Yang didapati oleh Raja biasanya sedikit sahaja.

    3. Kekurangan kewangan menjadi masalah kepada Raja. Bagi mengatasinya Raja terpaksa jual atau pajak tanah. Dengan itu wilayah negeri-negeri Melayu merosot dan menjadi semakin kecil.

    4. Apabila British mengambil alih pemerintahan negeri-negeri Melayu, cukai dipungut dengan lebih tersusun dan dimasukkan ke dalam Perbendaharaan negeri dan persekutuan.

    5. Semua perbelanjaan pentadbiran termasuk political pension Raja, gaji dan elaun pegawai dan kakitangan sehingga ke budak pejabat diurus oleh Perbendaharaan. Keperluan untuk berhutang atau jualan tanah tidak lagi timbul.

    6. Pegawai pentadbir Melayu yang mengetuai gerakan untuk Kemerdekaan kagum dengan sistem yang diperkenalkan oleh British. Oleh itu, apabila sistem pentadbiran Malaya merdeka dirancang, mereka memilih demokrasi dengan Raja berperlembagaan dan dewan perundangan (Parlimen) yang dipilih oleh rakyat. Pentadbiran di serah kepada sebuah Kabinet yang terdiri dari pemimpin parti yang menang. Raja tidak lagi berkuasa penuh.
    Namun tandatangan Raja yang memerintah diperlukan bagi mengesahkan undang-undang. Kuasa ini adalah formal kerana Raja dikehendaki terima nasihat daripada Perdana Menteri atau Menteri Besar. Hanya berkenaan perkara yang melibat diri Raja-Raja sahaja yang Raja berperlembagaan berkuasa.

    7. Kepimpinan dalam Kerajaan diberi kuasa hanya untuk pentadbiran negara dan bukan untuk diri sendiri. Tetapi budaya Melayu adalah demikian mereka akan akur arahan ketua-ketua tertinggi tanpa mengambil kira samada arahan mengikuti undang-undang atau tidak. Oleh sebab ini, kuasa orang yang berkuasa menjadi mutlak dan ramailah yang mendekati diri dengan yang berkuasa untuk mengguna kuasa itu untuk kepentingan diri. Untuk tujuan ini biasanya orang-orang ini akan membodek dan menawar pemberian sebahagian dari pendapatan mereka dari perniagaan yang mereka dapat hasil pertolongan pihak berkuasa kepada yang berkuasa. Maka berlakulah rasuah oleh yang berkuasa.

    8. Kuasa mutlak, sama ada dianugerah oleh undang-undang atau adat budaya keMelayuan amat merbahaya. Ia akan meningkat ke tahap yang tidak dapat diterima oleh rakyat. Sebelum sampai tahap ini, eloklah pihak berkenaan diberitahu. Janganlah orang yang berkuasa mutlak atau tidak melanggar perlembagaan, undang-undang atau dasar-dasar Negara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha..baiknya orang british penjajah..mulianya hati mereka. Teruk dan bodohnya pemerintahan mutlak kesultanan Melaka sehingga 'terpaksa' terkenal di seluruh dunia. Sehingga 'terpaksa' pula Undang2 Laut Melaka dijadikan rujukan dan model kepada international maritim law yang digunapakai seluruh dunia sekarang. Korup sungguh sultan melaka ye..

      Padam
    2. Oh...itu sebablah indonesia jauh lebih kaya dan maju banget berbanding malingsia. Kerana indonesia telahpun memansuhkan kesultanannya.. Maju sehingga ramai yang terpaksa datang ke malingsia memberi peluang pekerjaan kepada orang melayu malingsia...hahaha...sukses!!

      Padam
    3. peribadi 8:49 pg dan peribadi 8:55 pg..... Yang ko sakit hati sangat dengan org melayu, nama melayu, raja-raja melayu, sultan - sultan melayu, kesultanan melayu, tanah melayu, negara malaysia, nilai - nilai melayu nih kenapa ??.... Diaorang tu semua tu ada usik ko ke ?? Atau ko nih tak ada duit, tak cukup duit ke ??... Atau ko nih tak cukup makan, atau takde makanan langsung ??...... Tu yang jadi merapu meraban tu ye ?.... Goblok bertingkat - tingkat...

      Sistem demokrasi, sistem komunis, itulah dua jenis sistem yg digunapakai oleh golongan rakyat utk memerintah, dalam zaman sekarang ini... Apa ko pikir, sempurna sungguh ke kedua -dua sistem itu ?? Kepalanya, itulah si perdana menteri, dan si presiden.. Presiden..
      presiden , macam negara kamu itu... Cuba ko bagi 50 kebaikan dan 50 keburukan akan sistem demokrasi dan sistem komunis... Cubalah... Senaraikan di sini... Kalo tak buleh, bagi 10 pun tidak mengapa...

      Cubalah jangan jadi penghasut, si busuk, si hati perut busuk di sini... Semua manusia, tak kiralah peribadi itu seorang raja, sultan , perdana menteri, presiden pun,.... tetap melakukan kesilapan... ya, kalau tidak sengaja, minta diperbetulkan... kalo sengaja, memang rakyat sahaja lah yg akan menuntut kebaikan....

      Bekas perdana menteri Dr. Mahathir, memang banyak jasanya kpd negara Malaysia... Komen beliau mengenai kisah kesultanan Melayu terdahulu dan kisah si pengacau, si lanun
      British adalah drp kaca mata beliau sendiri... Sedangkan raja - raja Melayu, kesultanan Melayu pun ada pandangan Baginda yg tersendiri mengenai mereka, mengenai sistem kerajaan rakyat, dan juga mengenai peribadi, sifat -sifat, hubungan baik buruk Dr. Mahathir dengan raja raja Melayu.... Cumanya, raja -raja Melayu tidak mahu komen mengenai Dr. Mahathir dan sistem politik rakyat.... Kerana apa ?? Kerana THE KING IS ABOVE THE POLITICS........

      Yg paling baik adalah, pemimpin yg meniru gaya cara pemerintahan Nabi Muhammad Sallallahu 'alaihiwa sallam ( S.A.W ), takpun cara kepimpinan di zaman Khulafa ar-rasyidiin
      yg berempat itu..... Rest the case !....

      Lastly, kalo ko nak tahu, orang - orang Melayu di Malaysia ni, tak rasa apa -apa pun dengan panggilan " Maling " , " Malingsia " tu, sebab..... sebab langsung takda makna apa pun pd perkataan tersebuuut.... Korang semua buang karen ( current = arus elektrik ) aje lah....

      Last but not least, kalo raja - raja Melayu di Malaysia ni digulingkan jugak, ha korang tunggulah akan kedatangan pasukan Angkatan Tentera Malaysia ( ATM ) bersama - sama dengan REJIMEN ASKAR MELAYU DIRAJA..... Mau lawan ??? Ada bran ( berani ) ??????

      I rest my case.........

      Padam
    4. kesian tau jiran kita si indon..tak kenal asal-usul!hahaha..

      Padam
  20. Aku berdarah minang (suku paya kumboh asal sumatera) + cina + melayu semenanjung. Aku adalah MELAYU.. Apa masalahnya orang sumatera indonesia tidak mahu mengaku melayu? Siapa yang beri gelaran indonesia? Apakah makna indone? Untuk pengetahuan anda, malaysia bermaksud malay=malayu, sia=wilayah. Tolong jawab..

    BalasPadam
  21. aku rasa yang dok komen2 negatif mengenai melayu nie, bukan orang jawa dan bukan juga mereka yang benar2 berdarah indonesia. cuma mereka yang berdarah kacuk nie yang buat masalah. bila disebut tentang suku dan ras melayu. diorang bagaikan kepanasan pulak...

    BalasPadam
  22. asalamualaikum, pada sya x perlulah bergaduh pasal bangsa ni..sya berdarah minang tp sya bangsa melayu..jd ape masalahnyer? alhamdullilah jer..sepatutnye kita semua bersatu.. lebih afdal lg bersatu atas nama agama kite yg dicintai..ISLAM
    Marilah bersatu wahai saudara2 ku kerna masa semakin suntuk...fikir2kanlah

    BalasPadam
  23. Emak aku berketurunan Rawa dari Sumatera..bapa dari keturunan patani.Bangga di gelar MELAYU keran dari ras yang sama...aku fikir mungkin orang indon yg kristian yg suka memecah belahkan umat Islam kerana takut dengan kebangkitan Islam di Nusantara

    BalasPadam
  24. Jawaban yang paling mudah barang siapa yang merasa bukan bangsa melayu, silah kan angkat kaki dari bumi nusantara yang di miliki anak bangsa melayu sejati.biarkan kami adalah dari anak cucu keturunan bangsa melayu gugusan bumi nusantara.karena setiap orang dapat bertutur bahasa.namun adakah setiap orang,berdarah dan berjiwa bangsa melayu ?. Tepuk dada tanya diri sendiri.adakah aku tergolong generasi penerus pemegang titipan amanah leluhur ibunda bangsa Melayu sejati ?.

    BalasPadam
  25. bijak sugguh pemerintah terdahulu, semua IC status tukar kepada Melayu. Melentur buluh biarlah daripada rebungnya. kemudian generasi cinta bangsa...

    BalasPadam
  26. satu ALLAH ( S.W.T / A.W.J / YAA ZALJALAALI WAL IKRAM ), satu Nabi, satu Rasul, satu Iman, satu Takwa, satu Ikhlas, satu Ihsan, satu Fikiran......

    satu Melayu, satu Islam, satu Kitab, satu Hadis / Sunah Nabi, satu Nusantara, satu Akhirat.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. satu Fikiran, satu Hati ...........

      Padam
  27. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jejak Melayu dan Satkajam : Saya dari Indonesia, Suku Saya Minang dan Saya Besar di Jakarta dan kemudian berumah tangga di Bogor. Saya dari sejak awal sepakat dengan Al Sementani bahwa Rumpun Kita Adalah dari Ras Mongolid dengan sub Ras adalah Proto Melayu.

      Nusantara adalah istilah yang dipakai untuk menggambarkan bentang kepulawan dari Sumatera hingga Papua, literatur ini tercatat pertamakali dalam bahasa jawa dan yang menggambarkan konsep kenegaraan yang dianut Kerajaan Majapahit. Pengertian ini sampai sekarang dipakai di Indonesia. Akibat perkembangan politik selanjutnya, istilah ini kemudian dipakai pula untuk menggambarkan kesatuan geografi-antropologi kepulauan yang terletak di antara benua Asia dan Australia, termasuk Semenanjung Malaya namun biasanya tidak mencakup Filipina. Dalam pengertian terakhir ini, Nusantara merupakan padanan bagi Kepulauan Melayu (Malay Archipelago), suatu istilah yang populer pada akhir abad ke-19 sampai awal abad ke-20, terutama dalam literatur berbahasa Inggris.

      Secara Ras Mongolid-Proto Melayu maka Indonesia merupakan Saudara Serumpun dengan Malaysia. Jauh sebelum kerajaan Majapahit, maka raja-raja dalam satu wadah bangsa melayu juga termaksud masa dinasti syailendra - Sanjaya pada era kerajaan Sriwijaya. Namun Untuk saat ini setelah masa kemerdekaan maka dibentuklah Suatu Negara dengan mengakomodir berbagai suku di Indonesia yang berasal dari dua ras besar yaitu RAS MONGOLID-PROTO MELAYU-DEUTRO MELAYU-RAS NEGROID ( Di Siak-Riau) dengan RAS AUSTROLOID. Maka Makna dari Nusantara bentangan teroterial Indonesia dari Sabang sampai Merauke, tidak mungkin dihilangkan atau dilebur menjadi istilah lain (Tetap Indonesia) namun nusantara padanan bagi Malay Archipelag (Kepulawan Melayu).

      Tuan Jejak Melayu@ Kalo dikatakan kita serumpun maka Malaysia Saudara Serumpun dari RAS Yang Sama, jika dikatakan Bangsa maka kita sebangsa-bnagsa melayu namun sat pembentukan kemerdekaan ada Item bangsa yang menjadi berbeda yaitu Khas Tanah Air.

      Ketika "Nusantara" yang dipopulerkan kembali tidak dipakai sebagai nama politis sebagai nama suatu bangsa baru, istilah ini tetap dipakai oleh orang Indonesia untuk mengacu pada wilayah Indonesia. Dinamika politik menjelang berakhirnya Perang Pasifik (berakhir 1945) memunculkan wacana wilayah Indonesia Raya yang juga mencakup Britania Malaya (kini Malaysia Barat) dan Kalimantan Utara[5]. Istilah "Nusantara" pun menjadi populer di kalangan warga Semenanjung Malaya, berikut semangat kesamaan latar belakang asal usul (Melayu) di antara penghuni Kepulauan dan Semenanjung.

      Pada waktu negara Malaysia (1957) berdiri, semangat kebersamaan di bawah istilah "Nusantara" tergantikan di Indonesia dengan permusuhan yang dibalut politik Konfrontasi oleh Soekarno. Ketika permusuhan berakhir, pengertian Nusantara di Malaysia tetap membawa semangat kesamaan rumpun. Sejak itu, pengertian "Nusantara" bertumpang tindih dengan "Kepulauan Melayu".

      Untuk itu saya tegaskan Nusantara Tetap Adalah Indonesia, Malaysia Saudara serumpun NAMUN BICARA NEGARA KITA TETAP BERBEDA, INDONESIA ADALAH INDONESIA.

      Salam

      Azhar

      Padam
  28. saya sendiri kurang arif dlm maklumat yg saudara sebutkan...tapi insyaallah nanti saya cuba cari dan tanyakan pada yg arif...tq

    BalasPadam
  29. bagi saya Bangsa Indonesia sebenarnya terkeliru dengan semangat nasionalisma berbanding Bangsa Melayu... Bagi mereka di Indonesia hanya ada Bangsa Indonesia kerana mereka mahu menyatukan semua kaum di Indonesia di dalam Republik Indonesia...

    Berbanding Malaysia pula kita mementingkan keturunan dan asal usul bangsa... Itulah sebabnya gagasan Bangsa Malaysia gagal sepenuhnya... Tetapi sebenarnya lebih baik gagal daripada kita rakyat Malaysia menjadi "rabun warna"...

    Perlembagaan sendiri telah mematerikan hak keistimewaan orang Melayu dan inilah sebabnya kita amat bangga dengan bangsa kita sendiri... Dan kita tidak akan sesekali melupakan asal usul kita kerana kita memang dilahirkan sebagai MELAYU!!!!

    BalasPadam
  30. Bukankah ras melayu diciptakan oleh orang barat untuk menegelompokkan etnis yg ada di nusantara berdasarkan kesamaan ciri fisik ? Jadi g salah dong Indonesia menyebut dan mengelompokkan suku" yang ada di Indonesia dengan nama Bangsa Indonesia karena memiliki kesamaaan cita" dan sejarah yang sama. Yang disebut bangsa melayu di Indonesia hanya Indonesia barat sedangkan Indonesia timur seperti di Maluku,Nusa Tenggara Timur, dan Papua tergolong ke ras Melanesia jadi Jadi Indonesia lebih tepat disebut Bangsa Indonesia.mengenai ini sudah tercantum dalam teks sumpah pemudah.

    Isi teks Sumpah pemuda di Jakarta pada tanggal 28 oktober 1928


    Kami putra dan putri Indonesia mengaku bertumpah darah yang satu, tanah air Indonesia

    Kami putra dan putri Indonesia mengaku berbangsa yang satu, bangsa Indonesia

    Kami putra dan putri Indonesia menjunjung bahasa persatuan, bahasa Indonesia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagiku apapun yg orang indonesia telah bersumpah"mengaku berbangsa yg satu, bangsa indonesia menjunjung bahasa persatuan bahasa indonesia"tak dpt nak diubah dna yg ada dlm diri mereka adalah sama jugak dari rumpun Melayu walau kenegeri manapun mereka ini pergi tetap rumpun Melayu juga adanya. Ianya hanyalah utk memperSATU 'Bangsa' Indonesia kerna mereka mempunyai suku suku yg terlalu byk mencecah mungkin hingga sampi ke 120 macam suku bangsa. Maka pd pandanganku President pertama Indonesia Bung Karno harus dan ingin melihat kesatuan kesemuanya dlm SATU dipanggil Bangsa Indonesia dan memilih Bahasa Melayu itu sebagai PEMERSATUAN dlm berbahasa dan berbicara.

      Padam
    2. Haruh aminurasyid

      Anda harus ingat, tidak semua rakyat Indonesia berasal dari ras austronesia tapi juga ada ras melanesia yg berkulit hitam dan berambut keriting yang mendiami Indonesia Timur seperti kepualauan maluku, kepulauan nusa tenggara Timur dan pulau papua, itulah sebabnya kami mengambil jalan tengAh dengan mengatakan bahwa kami adalah bangsa Indonesia agar tidak terjadi kecemburuan sosial antar suku yang ada di kepualaun Indonesi yang berjumlah 741 suku bangsa :)
      Salam damai dari kabupaten bengkalis negeri junjungan, Riau, Indonesia :)

      Padam
    3. org Msia tidak ada masalah jika 'pemerintah Indonesia' nak mengangkat 'bangsa indon'...sbb kami paham tentang ras/ethnik yg terlampau ramai di sana...Lagipun penarafan agama sbagai sama rata /'pancasila' membuatkn kami org Msia faham sgt kenapa org indon alergik bila kami mengangkat Melayu Islam...Yang Sebenar tidak semestinya Hakikat Kebenaran sbb hakikat kebenaran hanya disisi Allah(maksudnya yg berada hampir dengan Allah swt)...Bila dilabelkan rakyat Indonesia sebagai bangsa Indonesia..mereka langsung keliru dgn diri sendiri...apalagi dgn agama yg sama taraf...mereka pula ada masalah dgn pemahaman Melayu Islam di Malaysia..

      Padam
  31. Kalau mahu mencari perpecahan dan pengasingan, sesama adik - beradik, saudara mara, pun boleh berlaku..

    Kalau mahu mencari perpaduan dan persatuan, dengan org lain pun kita boleh boleh mengaku saudara..

    Renung- renungkanlah wahai saudara saudariku di seberang sana...

    Hendak, seribu daya.. Tak hendak, seribu dalih....

    Terpulang...........................................................

    BalasPadam
  32. bersatulah wahai Muslimin .....wal muslimat

    BalasPadam
  33. Assalamualaikum...

    Kepada saudara Al-Semantani (yang semoga sehat selalu), ijinkan kami menyampaikan sedikit pemikiran untuk menuju penyatuan Nusantara.

    Penyatuan bangsa-bangsa di Asia Tenggara adalah hal yang sangat mungkin terjadi, bahkan arah menuju ke sana sudah terlihat sebagai keniscayaan. Mengapa? Sebab faktor-faktor untuk terjadinya suatu penyatuan sudah tersedia: Persamaan kebudayaan, kemandirian ekonomi, dan cita-cita politik.

    1. Persamaan kebudayaan Melayu menjamin tidak adanya cultural-gap baik sebelum maupun setelah penyatuan.
    2. Kemandirian ekonomi didapati dari fakta bahwa Nusantara memiliki raw material yang berlimpah dan ketersediaan tenaga kerja akan menjamin keberlangsungan seluruh proses ekonomi pengolah kekayaan.
    3. Ras Melayu terutama Indonesia dan Malaysia memiliki kesamaan cita-cita politik yaitu berdaulat dibawah sebuah naungan kekhalifahan Islam. Bukan aristokrasi atau republik sekular.

    Lalu bagaimana proses penyatuan Nusantara bisa terjadi? Ada tiga IDENTITAS yang bisa menjadi kekuatan kita untuk bersatu. Yaitu: Islam, Ras Melayu, dan Nusantara.

    1. Mengapa Islam? Sebab Islam telah terintegrasi ke dalam kebudayaan kita, dan telah menjadi IDENTITAS SPIRITUAL kita. Islam adalah mayoritas dikawasan Asia Tenggara. Memang betul tidak semua orang Melayu itu Muslim, tetapi orang Melayu selalu identik sebagai Muslim. Seperti halnya dengan Ras Caucasian yang identik dengan Christianity, meskipun ada Ras Caucasian yang beragama Islam, Neo-Pagan, atau bahkan Atheist.
    2. Mengapa Ras Melayu? Sebab Malay Race is EXIST. Sebagai contoh: eksistensi seorang Jawa dapat di uraikan sebagai Ras Mongoloid, Sub-Ras Melayu, Etnis Jawa, Sub-Etnis Solo. Dan juga eksistensi seorang Melayu Semenanjung dapat di uraikan sebagai Ras Mongoloid, Sub-Ras Melayu, Etnis Melayu, Sub-Etnis Kedah. Bahkan secara antropologi, golongan etnis pun dapat dikategorikan menjadi 2, yaitu Proto-Melayu (seperti Jawa, Batak, Toraja, dan sebagainya) dan Deutero-Melayu (seperti Melayu Semenanjung, Sunda, Minang, dan sebagainya). Walau Melayu pada dasarnya adalah Sub-Ras dari Mongoloid, penyebutan Ras Melayu sendiri sudah menjadi IDENTITAS MATERIAL/FISIK kita.
    3. Mengapa Nusantara? Sebab konsep Nusantara adalah konsep yang dikenal dikawasan Asia Tenggara, bahkan sekitarnya seperti Papua New Guinea, Palau, dll. Nusantara telah menjadi IDENTITAS POLITIK kita, yang derajatnya bisa sangat fleksibel. Ke-Nusantara-an kita saat ini bisa diterjemahkan sebagai Indonesia, Malaysia, Singapura, Brunei, Thailand selatan, dan Filipina selatan. Dimasa mendatang bahkan bisa berubah lagi tergantung pada geopolitik yang terjadi di Asia Tenggara, mengikuti prinsip sphere of influence.

    Pertanyaan berikutnya adalah: Siapa yang dapat menyatukan kita ini?
    Coba teteskan minyak diatas tempayan yang berisi air, noktah minyak yang kecil pasti akan masuk kedalam noktah minyak yang lebih besar, mengikuti prinsip Cohesivity. Begitu pula dengan teori Ras, ras yang berjumlah lebih banyak akan menyerap ras yang jumlahnya lebih sedikit. Artinya Ras Melayu dengan quantity lebih banyak akan menyerap Ras Melayu dengan quantity lebih kecil, artinya inisiatif penyatuan harus berasal dari Ras Melayu terbesar, yaitu Indonesia. Penyatuan cuma bisa dimulai oleh perubahan kehendak politik di Indonesia. Selama kekuatan ideologis Islam di Indonesia belum memiliki visi lebih luas tentang Nusantara dan masih terjebak dalam identitas Indonesia, maka selama itu pula ide penyatuan tertunda (delayed).

    Sebab bersatunya Ras Melayu di Nusantara harus menjadi penyatuan yang egaliter, jauh dari perasaan ditaklukkan pihak lain, yang artinya bukan Malaysia yang bergabung ke Indonesia (atau sebaliknya), melainkan bergabungnya kedua negeri menjadi negara baru, Kekhalifahan Islam Nusantara.

    Wasalam...

    BalasPadam
  34. banyak cerita lah korang semua di sini, takda yang namanya apa2 bangsa di dunia ini, semua keturnan adam as, takda guna nak melebihkan keturunan, semua sama air mani adam as. dalam kubur pun kita sama nasib baik atau buruk....amalan yang membedakan. jangan buang masa utk cari siapa kita kturunan apa kita? semua keturnan adam as.. habis cerita. baik masa di gunakan untuk ibadah, kerja, beramal habis...

    BalasPadam
  35. Dalam kitab al Quran ada juga cerita-cerita pasal bangsa itu, bangsa ini, tamadun Itu, tamadun ini, Secara umumlah.... Perangai itu, perangai ini, .... Dalam hadis nabi s.a.w pun ada berkait pasal semua perkara tu beb....

    BalasPadam
  36. Bangsa dan negara cuma perbezaan luaran, tidak perlu berfikir lanjut. Hati kita tetap daulah Islam, itu yang penting.

    BalasPadam
  37. Agama, bangsa, dan negara, saling berkaitan...

    BalasPadam
  38. dihulu sungai kalimantan selatan dayak dan banjar dikatakan 2 beradik dan termasuk rumpun melayu ,mana yg dikatakan aneh/pelik.Golongan yg cuba memecah belahkan dayak dan banjar yg menyatakan aneh.Sejarah yg nyata pro jawa yg menghapuskan raja2 melayu dikalimantan ,riau dan sumatera, dan kesultanan jogjakarta tidak dihapuskan.Bugis,banjar,minang,rawa ,dayak dari silisilah sama yg disebut melayu.Pro jawa cuba hapuskan identiti melayu mereka dgn menghapuskan raja2nya.Ini satu kenyataan dari rintitan sejarah.

    BalasPadam
  39. hohoho... suka2 orang melayu selalu klaim budaya2 dari Indonesia. tari bali pendet lah apa lah gamelan lah di klaim semua. manusia tanpa budaya tapi sombong, sok sok an.

    BalasPadam
    Balasan
    1. babi , ko nak klaim budaya apa pukimak ? Lain kali jangan cakap melayu ,kalau bukan melayu, tak payah tiru bahasa melayu.

      Padam
  40. bodoh banget sih. justru kesultanan jogja lah yang menggabungkan diri ke Indonesia. bukan sebaliknya melayu2 raja2 nya dihapus. bodoh kok dipelihara, kambing tuh dipelihara biar anaknya bisa dijual.

    BalasPadam
  41. kesimpulannya adalah INDONESIA mmg selalu tak puas hati dngn malaysia,, malaysia buatlah benda apa pun mereka ttp tak puas hati,,,

    BalasPadam
  42. yg aku heqannn la kan,,,, kenapa indonesia suka cari gaduh dgn malaysia eh,, knapa bkn dgn negara lain kenapa mesti malaysia,, nmpk sngt yg diorang ni mmg ada hasad dengki dgn malaysia,, ada komen2 yg ckp "indonesia kaya dan maju" ???!!! tp kenapa bnyk sngt org indonesia datang malaysia,, dah la masuk secara haram pulak tuu,, ckp negara sendiri ''kaya dan maju'' tak kan tak cukup kaya lagi...

    BalasPadam
  43. Sudah la tu..rujuk hadis saja.islam akn bangkit dari ufuk timur,tempat bergunung ganang,di antara 3 lautan.kajian geografi menunjuk kn tempatnya di semenanjung malaysia.tp siapa umat islam di timur itu? Kita semua.malysia indonesia brunei,kuasa besar islam dari timur.sekarang umat islam sedang berpereng berjihad di luar sana.mari berdoa moga kuasa islam itu cepat bangkit.

    BalasPadam
  44. hubungan orang kepulauan riau,sumatera,kalimantan dengan malaysia sangat baik tiada hasad dengki,cuma biasa kedengaran ganyang malaysia terdiri dari orang orang pulau jawa.yg mungkin iri hati .

    BalasPadam
    Balasan
    1. coba cek di news, sering ada perkataan ganyang malaysia yang keluar dari medan sumatra utara dan makasar sulawesi selatan. kemudian buat apa Jawa ataupun indonesia iri dengan malaysia

      Padam
    2. Yess setuju sangat

      Padam
  45. Thanks buat penulis blog, Salam kenal.. saya dari Indonesia.
    Pada dasarnya kami orang indonesia memang terdiri dari berbagai macam suku bangsa. namun tidak semua dari kami adalah melayu. banyak yang bisa saya berikan contoh: seperti papua, ambon, NTT, jawa, sunda, bali dan lain lain. Seperti halnya Jawa, yang mana buat kami Jawa bukanlah Melayu. Sebenarnya Jawa (Provinsi : Jawa Tengah, Jawa Timur, Yogjakarta) adalah suatu bangsa yang mana serumpun juga dengan Bali dan Sunda kalau di tinjau wilayah nusantara.. Kenapa demikian? Bahasa Jawa sangat berbeda sekali dengan bahasa Indonesia/ Bahasa Melayu. Bahkan bahasa Jawa mempunyai huruf/abjad/tulisan sendiri yang disebut aksara Jawa. Bahasa Jawa punya kemiripan dengan Bahasa Sunda yang ada di Jawa Barat dan Bahasa Bali di Pulau Bali. Begitu juga dengan abjad yang sama pula. Sedangkan bahasa Indonesia dikukuhkan sebagai Bahasa Negara untuk mempersatukan Negara Indonesia dalam satu Bahasa meskipun dari suku atau ras manapun. Bahasa Indonesia sendiri memang benar adalah bentukan dari Bahasa Melayu, dimana melayu merupakan salah satu suku bangsa yang ada di Indonesia. Melayu mendiami beberapa Provinsi, seperti Riau, Kepulauan Riau, Bangka Belitung dan Kalimantan Barat. Namun memang ada beberapa suku yang memang serumpun dengan melayu seperti : minang, bengkulu, Palembang, Betawi (suku asli Jakarta). Oya, sekedar Informasi mengapa kami menggunakan kata bangsa Indonesia, hal ini karena kami memang berjanji dari th 1928 dengan nama sumpah pemuda, bahwa kami berbangsa, bertanah air dan berbahasa satu yaitu INDONESIA....Jadi meskipun kami Melayu, Jawa, Bali, Papua, Sunda, Aceh, Minang, Chinese, Arab India, Kulit putih kami tetap disebut INDONESIA. Ohya,...one more AGAMA bukanlah ras/bangsa/suku.. contoh orang etnis batak di Sumatra Utara. Mereka ada yang beragama Kristen, Islam dan Kepercayaan tradisional. Namun mereka tetap menamakan diri mereka adalah BATAK. Yang mungkin beda di Malaysia, ketika orang melayu murtad maka sudah tidak melayu lagi, berbanding ketika ada kaum dayak yang islam, maka diangkat menjadi melayu.

    Dengan ini kami sampaikan.. pandangan kita memang berbeda, maka hargai pandangan tersebut tanpa harus memaksakan ideologi/pandangan.


    example differences language:
    Bahasa Indonesia = Saya akan pergi ke Kuala Lumpur
    Bahasa Jawa Kromo = Dalem bade tindak menyang Kuala Lumpur
    Bahasa Jawa Ngoko = kulo meh lungo neng Kuala Lumpur
    Bahasa Betawi = Aye mo pergi ke Kuala Lumpur
    Bahasa Sunda = Abdi hayong mios ka Kuala Lumpur

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bahasa Kelantan= Kawe nok gi Kuala Lumpur.
      Bahasa Kedah = Cheq mau pi Kuala Lumpur
      Bahasa Perak = Teman nak ke Kolumpo.
      Bahasa JDT = Nyong arek lungo mareng Kuala Lumpur

      Padam
    2. Setuju orang jawa sebenarnya bukan melayu . Cuba lihat betul betul memang ada beza, cuma di Malaysia orang jawa dianggap melayu . Banyak kerajaan Melayu tumbang akibat bantuan dari orang jawa .

      Padam
  46. Maafkan saya jika tersilap. Yang saya faham apabila disebut "Melayu" bermakna suatu bangsa yang terdiri daripada pelbagai etnik. Semua etnik Melayu ada persamaan dan perbezaan bahasa, budaya, kesenian, makanan, warna kulit dan pakaian. Contohnya :-
    Orang Kedah adalah Melayu. Orang Perak adalah Melayu. Orang Pahang adalah Melayu. Orang Kelantan adalah Melayu. Orang Pattani adalah Melayu. Orang Phuket adalah Melayu. Orang Riau adalah Melayu. Orang Aceh adalah Melayu.Orang Banjarmasin adalah Melayu. Orang Brunei adalah Melayu. Orang Singapura adalah Melayu. Orang Bugis adalah Melayu. Semua ni ada persamaan dan perbezaan.
    Ada di kalangan etnik Melayu ini yang masih dapat mengekalkan kerajaan kesultanan mereka seperti Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak dan Johor. Ada yang luput kerajaan kesultanan mereka seperti Melaka, Beruas, Manjung, Roman, Ligor, Pattani, Siak dan Aceh (sekadar beberapa contoh)
    Di Malaysia kepelbagaian etnik Melayu Semenanung membentuk kesultanan masing-masing seperti Melayu Kelantan, Melayu Kedah, Melayu Perak, Melayu Pahang dan Melayu Johor. Orang Melayu Perak mengambil raja mereka daripada keturunan kesultanan Melaka ketika Sultan Mahmud bermastautin di Kampar Sumatera. Orang Perak meminta anak Sultan Mahmud bernama Raja Muzafar supaya dirajakan di Perak. Orang Melayu Semenanjung turut menerima baik kehadiranRaja Melayu dari tempat lain membuka kerajaan baru seperti Selangor (Melayu Bugis) dan Negeri Sembilan (Melayu Minang). Ada banyak lagi suku Melayu nusantara yang dating tetapi tidak membuka kerajaan sebaliknya menjadi rakyat biasa seperti Orang Banjar, Orang Rawa, Orang Boyan, Orang Aceh, Orang Mandahiling dan sebagainya. Orang Jawa juga banyak di Semenanjung dan menjadi rakyat biasa.
    Semua suku ini dikenali sebagai Melayu.

    Untuk lebih faham sebagai perbandingan di Eropah, yang dikatakan Orang Eropah itu bukan setakat Orang Inggeris tetapi juga suku lain seperti Orang Sepanyol, Orang Jerman, Orang Itali, Orang Bosnia, Orang Turki, Orang Belanda dan banyak lagi. Mereka ada persamaan dan perbezaan bahasa, adat, kesenian, warna kulit dan sebagainya.

    Saya cadangkan tuan admin sudi membuat pemetaan pelbagai suku Melayu bukan berdasarkan negara moden sekarang tetapi berdasarkan tempat asal etnik-etnik Melayu tersebut di Kepulauan Melayu ini.
    Terimakasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Melayu itu sendiri adalah suku dalam bangsa Nusantara itulah hakikatnya

      Padam
  47. Tambahan kepada pendapat di atas tadi, saya setuju dengan admin bahawa Malaysia bukan sebuah bangsa. Indonesia juga bukan sebuah bangsa. Bezanya di Indonesia mereka suka menggelarkan diri mereka bangsa Indonesia. Ini seperti penerangan Coliz Atmojo di atas sejak Sumpah pemudah tahun 1928.
    Di Malaysia senario adalah lain kerana bila disebut Melayu, kita akan melihat bukan setakat definisi Melayu dalam perlembagaan 1957. Bila disebut Melayu kita turut melihat susur galur leluhur kita sebelum 1957.Kita melihat sehingga zaman Melaka, zaman Temasek, zaman Merong Mahawangsa, zaman Pahang Tua, zaman Gangga Negara, zaman Langgiu, zaman Sang Sapurba dan zaman Sriwijaya. Itu sebabnya kita melihat orang di Selatan Thailand, orang di Pulau Phuket, orang di Pulau Sumaatera, Pulau Jawa, Pulau Borneo, orang di Pulau Mindanao dan lain-lain tempat sebagai saudara Melayu serumpun.
    Semoga kita mengikut sunnah Rasul saw supaya kepelbagaian suku kita adalah untuk saling kenal mengenali.

    BalasPadam
  48. tulisan semantani sebahagian besarnya betul.

    #Kamek org melayu sarawak,jujur,kadangkala meluat dgn sikap ktk org semenanjung nun.Seolah kadang madah melayu semenanjung jak yg asli.Apa melayu borneo sik asli ka?Sebelom Kesultanan melaka wujud,kerajaam Melayu Brunei lok wujud.Di waktu melaka jatuh kpd portugis,Brunei dah benam sepanyol pada perang Kastila.

    *To Indon,sedar lah dirik,bangsa indonesia cuma sebuah kepalsuan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kepada tuan hamba
      DI Sabah dan Sarawak juga Melayu.
      Hanya dalam sejarah Empayar Melaka hanya meliputi Semenanjung dan sebahagian Sumatera. Empayar Melaka tidak sampai ke Borneo.
      Jika tuan hamba sudi sila memperdengarkan kepada kami kisah orang Melayu di Sabah dan Sarawak. Kami sangat sukacita untuk mendengarkannya.
      Salam kembali.

      Padam
  49. Darah orang nusantara warna kan merah juga,cuma tempat dan bahasa berlainan.Kalau jawa tidak mengaku rumpun melayu ada kah darah jawa warna hijau.Oh sungguh ego sombong

    BalasPadam
  50. owe sebagai olang chinese tetap bangga jadi bangsa Indonesia..

    BalasPadam
  51. aduh, aduh, aduh...
    tafsiran penulis di blog ini sangatlah jadul dan ketinggalan zaman. kami bangsa Indonesia sudah lama meninggalkan tafsiran macam ni. sudah tak ada guna mengkotak-kotakkan umat manusia ke dalam ras-ras tertentu karena hal itu hanya akan menimbulkan perpecahan belaka. seandainyapon betul bahwa kita serumpun, tidak ada larangan untuk membangun sebuah konstruksi kebangsaan yang berlandaskan kepada keberagaman sukubangsa yang ada di tanah air kami. cubalah buka pikiran, sekali-sekali bacalah artikel Berthold Damshauser: "jatidiri dan bahasa Indonesia". kami mengagumi keberagaman sukubangsa yang ada di tanah air kami lalu membangun sebuah definisi kebangsaan yang baru berdasarkan keberagaman tersebut. salahkah? kami hanya ingin mewadahi keberagaman kami dalam suatu konstruksi kebangsaan yang baru agar kami tetap bersatu. itu tidak ada masalah buat kami karena memang bermanfaat untuk menyatukan kami. bahkan seorang Berthold Damshauser pon mengatakan bahwa:

    “Kalau menganggap diri bangsa, jelaslah mereka bangsa,” jawab saya (Berthold Damshauser) dengan dingin. “Konstruk ya konstruk, asalkan bermanfaat. Yang penting, bangsa Indonesia percaya pada konstruk demikian. Yang penting, mereka percaya misalnya bahwa Pancasila adalah jatidirinya. Terlalu mempertanyakan bisa meruntuhkan bangunan. Bisa terjadi hal-hal yang tak diinginkan.”

    oleh karena itu saya sangat kasihan dengan pemikiran penulis dan rekan-rekannya yang sangat picik dan masih terjebak pemikiran lama yang tidak bermanfaat, tidak progresif dan cenderung ketinggalan zaman. menyandarkan definisi kebangsaan berdasarkan ras tertentu hanya akan merosakkan persatuan dan kesatuan kami. maka maafkan kami jika menyandarkan definisi kebangsaan berdasarkan tafsiran yang lebih maju dan modern dan pastinya lebih bermanfaat untuk persatuan dan kesatuan kami.
    saya sangat memahami tendensi dan agenda yang ada di balik tulisan anda. hanya dengan bersandar kepada keserumpunan ras di antara warga kepulauan nusantara, anda ingin mengambil keuntungan dengan memaksakan keseragaman (agama?) di antara warga kepulauan nusantara. jelas hal itu bertentangan dengan falsafah negara kami yang melindungi keberagaman dalam kesatuan kebangsaan Indonesia. oleh karena itu pemikiran anda adalah racun bagi negara dan bangsa kami dan kami akan lawan sampai titik darah penghabisan. mudah-mudahan anda lebih bijak dalam menulis. amin.

    nb: tahniah kepada kerajaan Malaysia yang belum berhasil menyatukan kerajaan mereka dalam satu kebangsaan Malaysia karena egoisme bangsa melayu yang ada di kerajaan Malaysia sehingga bangsa-bangsa di Malaysia masih tersekat-sekat dalam keujuban perkauman yang sangat parah dan berujung kepada perpecahan satu sama lain.

    BalasPadam
  52. aduh, aduh, aduh...
    tafsiran penulis di blog ini sangatlah jadul dan ketinggalan zaman. kami bangsa Indonesia sudah lama meninggalkan tafsiran macam ni. sudah tak ada guna mengkotak-kotakkan umat manusia ke dalam ras-ras tertentu karena hal itu hanya akan menimbulkan perpecahan belaka. seandainyapon betul bahwa kita serumpun, tidak ada larangan untuk membangun sebuah konstruksi kebangsaan yang baru yang berlandaskan kepada keberagaman sukubangsa yang ada di tanah air kami. cubalah buka pikiran, sekali-sekali bacalah artikel Berthold Damshauser: "jatidiri dan bahasa Indonesia". kami mengagumi keberagaman sukubangsa yang ada di tanah air kami lalu membangun sebuah definisi kebangsaan yang baru berdasarkan keberagaman tersebut. apakah kami salah? kami hanya ingin mewadahi keberagaman kami dalam suatu konstruksi kebangsaan yang baru agar kami tetap bersatu. itu tidak ada masalah buat kami karena memang bermanfaat untuk menyatukan kami. bahkan seorang Berthold Damshauser pon mengatakan bahwa:

    “Kalau menganggap diri bangsa, jelaslah mereka bangsa,” jawab saya (Berthold Damshauser) dengan dingin. “Konstruk ya konstruk, asalkan bermanfaat. Yang penting, bangsa Indonesia percaya pada konstruk demikian. Yang penting, mereka percaya misalnya bahwa Pancasila adalah jatidirinya. Terlalu mempertanyakan bisa meruntuhkan bangunan. Bisa terjadi hal-hal yang tak diinginkan.” (rubrikbahasa.wordpress.com)

    oleh karena itu saya sangat kasihan dengan pemikiran penulis dan rekan-rekannya yang sangat picik dan masih terjebak pemikiran lama yang tidak bermanfaat, tidak progresif dan cenderung ketinggalan zaman. menyandarkan definisi kebangsaan berdasarkan ras tertentu hanya akan merosakkan persatuan dan kesatuan kami. maka maafkan kami jika menyandarkan definisi kebangsaan berdasarkan tafsiran yang lebih maju dan modern dan pastinya lebih bermanfaat untuk persatuan dan kesatuan kami. saya sangat memahami tendensi dan agenda yang ada di balik tulisan anda. hanya dengan bersandar kepada keserumpunan ras di antara warga kepulauan nusantara, anda ingin mengambil keuntungan dengan memaksakan keseragaman (agama?) di antara warga kepulauan nusantara. jelas hal itu bertentangan dengan falsafah negara kami yang melindungi keberagaman dalam kesatuan kebangsaan Indonesia. oleh karena itu pemikiran anda adalah racun bagi negara dan bangsa kami dan kami akan lawan sampai titik darah penghabisan. demikian ulasan singkat saya dan mudah-mudahan anda lebih bijak dalam menulis. amin.

    nb: tahniah kepada kerajaan Malaysia yang belum berhasil menyatukan kerajaan mereka dalam satu kebangsaan Malaysia karena egoisme bangsa melayu yang ada di kerajaan Malaysia sehingga bangsa-bangsa di Malaysia masih tersekat-sekat dalam keujuban perkauman yang sangat parah dan berujung kepada perpecahan satu sama lain.

    BalasPadam
  53. adoi adoi adoi...
    kalau hebat sangat bangsa indon itu tak ada lah jadi bibik rumah aku, rumah mak aku, rumah adik aku, rumah jiran2 aku..jadi supir, buruh kontrak, tukang basuh pinggan kat restoran rumah aku.
    Tak ada pulak orang malaysia jadi bibik, supir, tukang basuh pinggan & buruh kasar buat bangunan kat Jakarta? or kat Surabaya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. aduh, aduh, aduh..
      sekali-kali bertamasyalah ke masa depan, jangan terlalu sering berziarah ke masa lalu.. wake up, man! di dunia ini kita hidup berdampingan dengan banyak sukubangsa lain, bukan suku melayu doank. apalagi mengklaim sukubangsa lain (bugis, batak, jawa, dayak, dsb) sebagai suku melayu? no way, man.. bangunlah, hari sudah siang ni. janganlah molor terus.. aku agak terganggu dengan bahasa malaysia yang terdengar aneh di telinga: jer, ler, nyer, ker, lar, ngok mengapa orang malaysia berbahasa babi) , plak-plak (apakah orang malaysia sering ditampar ya?) , siot, dst. aku pun heran orang malaysia suka terkejut beruk (memangnya kalau sedang terkejut jadi mirip beruk ya?) di bilik termenung (memangnya kalau lagi berak sambil termenung ya? ngelamunin apasih?). tapi, tak usah heranlah. barangkali orang malaysia adalah sejenis beruk yang berbahasa babi dan seringkali ditampar orang di bilik termenung?

      Padam
    2. aduh, aduh, aduh..
      sekali-kali bertamasyalah ke masa depan, jangan terlalu sering berziarah ke masa lalu.. wake up, man! di dunia ini kita hidup berdampingan dengan banyak sukubangsa lain, bukan suku melayu doank. apalagi mengklaim sukubangsa lain (bugis, batak, jawa, dayak, dsb) sebagai suku melayu? no way, man.. bangunlah, hari sudah siang ni. janganlah molor terus.. aku agak terganggu dengan bahasa malaysia yang terdengar aneh di telinga: jer, ler, nyer, ker, lar, ngok (mengapa orang malaysia berbahasa babi) , plak-plak (apakah orang malaysia sering ditampar ya?) , siot, dst. aku pun heran orang malaysia suka terkejut beruk (memangnya kalau sedang terkejut jadi mirip beruk ya?) di bilik termenung (memangnya kalau lagi berak sambil termenung ya? ngelamunin apasih?). tapi, tak usah heranlah. barangkali orang malaysia adalah sejenis beruk yang berbahasa babi dan seringkali ditampar orang di bilik termenung?

      Padam
    3. aduh, aduh, aduh..
      mengapa sih orang malaysia suka berlaku curang dalam pertandingan sukan/olahraga seperti yang terjadi baru-baru ini: atlet malaysia ketahuan doping dalam asian games 2014 di korea? atau itu memang tabiat orang malaysia, suka mentakrifkan kecurangan dalam segala bidang?
      culas, culas, culas..

      Padam
    4. aduh, aduh, aduh..
      kenapa sih orang malaysia suka berlaku curang dalam pertandingan sukan/olahraga seperti yang terjadi baru-baru ini: atlet malaysia ketahuan doping dalam asian games 2014 di korea? atau itu memang tabiat orang malaysia, suka melazimkan kecurangan dalam segala bidang? huhu..
      culas, culas, culas..

      Padam
    5. Adoimak pukimak endon, aku lagi geli menyampah dengar endon punya loghat, pekat ,lidah tebal , kenapak ,pak an sik , bapakq, dong dong, macam pukimak ja. Hangpa tu taraf bangla ja kat sini, babi woi.

      Padam
  54. Sejarah untuk dipelajari- Kerajaan Srivijaya berpecah akibat serangan Majapahit dan Singasari. Keturunan raja Srivijaya membuka negeri baru iaitu Singapura dan kemudian Melaka. Jajahan Melaka meliputi Semenanjung dan Sebahagian Sumatera. Empayar Melaka pecah pada 1511. Walaupun Melaka kalah diserang Portugis pada 1511, Keturunan raja Sultan Mahmud Melaka berpindah ke Kampar. Semasa berada di Kampar, orang Perak meminta anak Sultan Mahmud Melaka untuk menjadi Sultan di Perak.

    Hakikatnya Sultan Perak pertama adalah anak Raja Melaka. Seorang lagi dirajakan di Johor. Sekurang-kurangnya Malaysia masih menjaga warisan langsung raja-raja Srivijaya. Kesultanan Johor masih ada memerintah negeri Johor. Kesultanan Perak masih hidup memerintah negeri Perak. Malaysia unggul dengan system beraja Melayu.

    Bukan itu sahaja, ingatlah bahawa negeri-negeri lain di Tanah Semenanjung Malaysia ini dahulunya seluruhnya adalah Melaka. Negeri yang kita kenal sebagai Kedah, Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak, Johor semuanya dalam wilayah Melaka pada zaman tersebut. Bahkan bahagian Sumatera seperti Kampar, Siak merupakan wilayah Melaka. Ertinya raja-raja yang ada di Kedah, Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak, Johor semuanya pernah menjadi jajahan Melaka. Hakikatnya Melaka adalah warisan dari Srivijaya.

    Malaysia sangat bertuah kerana mempunyai sejarah yang bernilai untuk menjadi pengajaran dalam menghadapi kehidupan.

    Kesultanan Melayu masih ada di zaman moden.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada satu je saya x setuju nk perbetulkan iaitu Kesultanan Melayu Johor sekarang ni bukan lagi keturunan Kesultanan Melaka kerana waris terakhirnya Kesultanan Melaka yang menjadi Kesultanan Johor ialah Sultan Mahmud yang mangkat tanpa meninggalkan pewaris. (ada filem Sultan Mahmud mangkat dijulang). Kesultanan Perak ye kerana jalur keturunannya tidak putus menjadi raja

      Padam
  55. Salam,
    Kalau ada boleh membaca bahasa portugis mungkin anda akan jumpa nama-nama Raja Melaka yang dieja seperti ini:-
    1. Paramisora
    2. Xaquem Darxa
    3. Modu faixa
    4. Marsua
    5. Alaoudim

    Jawatan-jawatan pegawai pula ada dieja seperti ini:-
    1. Lassamane
    2. Xabandars
    3. Tamungo
    4.Ppudricaraja
    5. Bendara

    BalasPadam
  56. Salam sejahteraku ucapkan kpd penulis blog ini,
    Teruskanlah perjuanganmu menulis apa yg baik utk generasi yg akan dtg kerna kita tiada dpt menafikan kerna kita semua adalah suatu bangsa yg digelar orang2 Melayu. Identiti kita telah dijadikan sebagai orang2 Melayu tdk kira negeri manapun kita bermastautin kerna itulah kita harus merasa bangga dgn nya. Aku syorkan para pembaca utk meninjau ke blog "Alter Terahsia Bangsa Melayu" kerna disitu para pembaca dpt mengenal lebih lanjut akan siapakah kita sebenarnya. Nabi Allah Ibrahim telah menjelajah jauh ke nusantara dan telah berkawin dgn seorang gadis yg bernama "Mela" dan dari situlah asal semua bangsa Melayu.

    BalasPadam
  57. melayu lebih rapi dijaga di malaysia dari indonesia yg lebih semangat nasionalisma yg menghapuskan jatidiri melayu itu sendiri, istipah ganyang malaysia hnya dibuat oleh orang kurang cerdik pemikiran kolot masih ketinggalan kebelakang, di malaysia org indon dilayan seperti saudara oleh org melayu, yg siksa semua tu orang cina!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yakin Melayu Malaysia lebih rapi?. Saya orang Melayu Deli, saya masih bercakap bahasa Melayu dialek deli. Engkau bercakap bahasa Melayu betul atau campur-campur?.

      Padam
    2. Di youtube ada video mengenang 70 tahun menangisi revolusi sosial 1946. Gemilangkah melayu di sumatera timur?

      Padam
  58. Perlembagaan Malaysia tentang istilah Melayu perlu diperbetulkan semula. Melayu itu meliputi semua ras Melayu lain iaitu Minang, Jawa, Bugis, Dayak dll termasuk Melanesia di Indonesia kerana Melanesia terlahir dari campuran Ras Melayu dan Negrito. Bangsa dan agama adalah tidak sama. Akibat pergertian Melayu dalam Perlembagaan Malaysia yg menyatukan Melayu dan Islam menjadi sama, menyebabkan ras2 melayu lain di Indonesia tidak menerima istilah Bangsa Melayu sebagai bangsa mereka. Amat memalukan sejak merdeka dari British dan Belanda dahulu kita tidak mendapat satu nama yg khusus bagi merujuk ras kita di Nusantara ini. Tidak seperti bangsa Cina dan India walaupun datang dari beribu suku, mereka dapat menamakan bangsa mereka iaitu Cina dan India. Kita di Nusantara ini masih bertelagah tentang nama bangsa sampai tiada penghujung.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kejahilan mengenai apa yang disebut sebagai RUMPUN MELAYU sejak akhir-akhir ini dilihat semakin berleluasa. Hal ini berkemungkinan kerana kurangnya pembacaan dan pendedahan di kalangan rakyat kita terutama yang bukan dari rumpun tersebut mengenai sejarah Melayu. Apa yang difahami mereka adalah suku kaum seperti Bugis, Banjar, Bajau, Suluk, Cham, Kerinchi, Acheh, Ambon, Minang, Sunda, Jawa dan sebagainya bukan daripada RUMPUN MELAYU. Mereka menyempitkan fahaman rumpun bangsa itu kepada suku kaum sahaja.

      Padam
  59. Saya setuju dengan pendapat saudara bustaman tentang suku-suku yang banyak terdapat dari benua india dan cina yang kita tetap kenal mereka sebagai bangsa besar india dan cina. Tapi apa nama keluarga besar suku-suku dari wilayah Nusantara ini? Pemahaman orang-orang indonesia adalah amat berlainan disebabkan sifat nasionalisme mereka yang amat tebal. Biarkan sahaja mereka yang memang tidak faham apa maksud kita. Mereka memang tidak mengerti atau tidak mahu mengerti.
    Nusantara ini dikenal sebagai 'Malay Archipelago' atau 'Kepulauan Melayu' oleh orang-orang (pedagang) Eropah, Arab, India dan China sebagai rujukan terhadap nama bangsa besar Nusantara yang terdiri daripada pelbagai suku. Itu sahaja. Kala dahulu, bidang perdagangan melalui jalan laut sangat dominan di kepulauan nusantara ini tambahan pula bahasa melayu menjadi lingua franca ketika itu. Saya percaya inilah juga pemahaman penulis blog ini. Jadi pada orang indonesia, anda terlalu tebal rasa nasionalisme sehingga tidak terima hakikat ini. Cuba berfikir di luar kotak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gak ada salahnya orang indonesia bangga terhadap indonesia. Salahkah? Lihat cerminan bangsamu yg begitu bangga dengan bahasa inggris itu. Lalu kenapa jika sejarahnya begitu? Sejarah baru bisa tercipta ada sesuatu yg menjadikan bangsa indonesia tidak mau menjadi kaum melayu, kenapa harus memaksakan kehendak? Kau kira orang jepang dan korea mau disebut sebagai orang china? Tidak! Meskipun kebudayaan mereka berasal dari china mereka tidak mau dipanggil china, sebuah kejadian besar telah menciptakan sejarah baru korea, china, dan jepang kini adalah hal yg berbeda. Indonesia, malaysia, melayu adalah hal yg berbeda. Kalian malaysia lupakan lah rasa bangga kalian sebagai orang malaysia dan banggalah berbahasa inggris sampai menghiakan negara lain yg tidak berbahasa inggris.

      Padam
  60. Muhun ampun kita urang banjar walau dimana pun kalimantan,malaysia.sumatera .riau dan lainlaintempat mengaku dan mengamalkan berbangsa melayu cuma terpisah oleh lautan tidak seperti orang pulau jawa tidak ngaku melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ikut kajian saya orang jawa memang bukan melayu

      Padam
  61. Sebenarnya Bahasa Indonesia (yang berasal daripada Bahasa MELAYU) adalah bukti kukuh bahawa sejak berkurun-kurun dahulu di Nusantara ini bahasa ini merupakan LINGUA FRANCA (bahasa utama) wilayah ini terutamanya dalam hal ehwal perdagangan. Oleh sebab itu orang-orang Eropah, Arab, China, India juga menggunakan BAHASA MELAYU ketika itu untuk berurusan. Mereka merujuk wilayah Nusantara sebagai "Malay Archipelago" atau "Kepulauan Melayu" serta menganggap semua suku di Nusantara sebagai "Malay" atau rumpun Melayu. Saya tidak kata hanya merujuk suku Melayu dalam ertikata yang sempit. Saya kata RUMPUN Melayu dalam ertikata yang luas. Sekali lagi, "RUMPUN" terhadap suku/ ras Melayu. Itu maksudnya. Negara Indonesia dan negara Malaysia BELUM WUJUD. Pada waktu itu Nusantara ini masih SATU WILAYAH tanpa sempadan/batas negara. Salahkah kata-kata RUMPUN MELAYU itu? Salahkah? Fikirkanlah. Jangan berfikiran sempit terlalu mempilah-pilahkan suku-suku semata-mata istilah 'rumpun melayu' itu akan hanya menaikkan nama suku Melayu. Bukan itu maksudnya. Cubalah berfikir di luar kotak.

    BalasPadam
  62. Sebagai contoh: kita nampak orang Tamil, kita kata dia India. Kita nampak orang Hindustan, kita kata dia India. Kita nampak orang urdu, kita kata dia India.
    Kalau dia kata "aku bukan India, aku Tamil, aku bukan India, aku Hindi, maka samalah kalau ada orang kata pada kita maka kita jawab: aku bukan orang "malay archipelago", aku orang Jawa. Aku bukan orang Malay Archipelago, aku orang Kedah, aku bukan Malay Archipelago, aku orang Minang dan sebagainya, Sungguh tidak kena, bukan?

    BalasPadam
  63. Istilah 'Malay Archipelago' atau 'Kepulauan Melayu' itu telah wujud sejak ratusan tahun dahulu berbanding istilah 'Nusantara' yang merupakan istilah baru sejak pengwujudan negara Indonesia dan Malaysia. Harap maklum.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nusantara wujud pada abad ke 12 dan tercatat dalam kitab pararaton dan negarakertagama dan di ciptakan oleh maha patih gajah mada sedangkan malay archipelago wujud pada abad ke 20 dan diciptakan oleh penjajah durjana inggris dan ras melayu pun wujud pada abad 20 diciptakan oleh penjajah inggris

      Padam
    2. Nama nusantara lebih tua 800 tahun dari nama malay archipelago yg dicipta oleh penjajah.
      belajar dengan benar jangan seperti katak dalam tempurung

      Padam
  64. Faktanya adalah warga negara malaysia menganggab remeh kebudayaannya. Mereka heran kenapa rakyat indonesia sangat marah hanya karna beberapa kebudayaannya di klaim malaysia (Menurut mereka, itu hanya hal sepele, indonesia dianggap kekanak-kanakan jika marah hanya krna hal itu). Mereka tidak mengetahui bhwa rakyat indonesia menjunjung tinggi kebudayaan leluhurnya dan menjadikannya sbg identitas. Berbeda sekali dgn warga malaysia yg bahkan tidak menghargai bahasa melayu sedangkan mereka adalah bangsa melayu, mereka lebih suka menggunakan bahasa inggris, bahasa dari negara yg memberi mereka kemerdekaan. Mereka tidak menyadari bhwa bahasa adalah identitas bangsa. Itu sangat menyedihkan karna mereka bahkan tidak menyadarinya.

    BalasPadam
  65. kenapa orang filipina mengaku diri mereka sebagai melayu?

    BalasPadam
  66. ahh, yg menghalang penyatuan malaysia dan indonesia itu orang jawa
    yg tadsub membunuh raja2 melayu di sumatera, sri langkat dan seangkatan.
    golongan jawa ini juga yg belot pada sultan melaka hingga memberi laluan pada portugis menyerang kota melaka

    BalasPadam
    Balasan
    1. klau x belot pun kena serang ngan portugis.. portugis guna senapang kita guna keris mana boleh lawan..

      Padam
    2. Bangangnya ko ingat melayu cikai sangat ke pakai keris tombak semata untuk perang lawan portugis? Baca la banyak sikit bang oi

      Padam
  67. Info yg anda berikan sangat menarik, sedikit sebanyak dapat menambah ilmu . Walaupun orang seberang tetap di kategorikan sebagai Bangsa Melayu kan ?

    BalasPadam
  68. Hi salam dari Malaysia. Pada pendapat saya, Orang Melayu adalah orang Melayu yang meliputi beberapa bahagian di nusantara. Ya banyak sekali artikel mengenai Melayu. Tak perlu aku ulaskan lagi. iya, Orang Jawa adalah orang jawa. Sunda ialah sunda. Bahasa mereka sendiri sungguh beda sekali berlainan. Masing-masing di Malaysia dan Indonesia ada Pendapat tersendiri hasil daripada pelajaran subject history dan akses Media di negara mereka sendiri (yang bersifat kenegaraan) yang bersifat pro-negara mereka sendiri. Di Malaysia dan Indonesia apabila di uruskan oleh manusia. mestinya ada kelemahan dan kekurangan tertentu. Negara, di uruskan manusia bukannya Malaikat. Malaysia ngak minta dijajah Inggeris sampai membahagikan nusantara kepada 2 bahagian besar. Jadi salah melayu dan salah Malaysia? What do you want actually? You want malaysia be a part of Indonesia or you want kill all of us, so you will full satified? Jika kawan-kawan di Indonesia mempertikaikan beberapa hal di negara Malaysia, adakah Indonesia cukup perfect sehingga condemn and humiliate Malaysia? Iya , di Malaysia ada banyak masalah, Indonesia juga mempunyai banyak masalah dan kekurangan seperti korupsi,macet dan lain-lain. Sebab diuruskan Manusia bukan malaikat. anda boleh lihat comment Indonesia dr kalimantan, Timor leste (ex-Inonesia), papua dll kepada goverment Indonesia yang mereka sangat membenci kerajaan Indonesia. Malah ada gerakan pemisahan mahu membentuk negara mereka sendiri. Begitu juga Malaysia. Tak semua penduduk suka sama kerajaan malaysia. Ketahuilah ada 2.5000,000 penduduk (warganegara) dari indonesia dari suku jawa, bugis, minang, acheh dan ada di Malaysia (secara sah) dan 1,600,000 illegal Indonesia bekerja di Malaysia. Jadi jumlahnya 4,000,000 orang. Belum termasuk, total sum 20,000,000 rakyat Indonesia yang bekerja di Malaysia sejak 30 tahun dahulu. Di syarikat construction ayah aku, ada 100-300 pekerja Indonesia dalam satu masa. Sejak 30 tahun menjadi contractor binaan, ayah aku dah membantu few thousand Indonesian dari pelbagai suku walau mereka jawa, bugis, minang, acheh, dan dll atas sebab serumpun dan seagama. kebanyakkan apabila mereka datang sebab mereka susah di Indonesia. Jika ngak ada kerja, diberikan kerja. Jika tidak ada makanan, diberikan makanan kepada mereka. Jika ngak ada tempat tinggal diberikan tempat tinggal. Semuanya dilakukan keluarga aku kerana disebabkan serumpun. Gaji diberikan tepat pada masanya. Malah ada yang berkahwin dengan saudara-saudara kami di Malaysia. Aku mahu tanya kamu, retarded keyboard warrior, apa kamu telah buat dengan saudara-saudara kamu di Indonesia? Kamu tolong dia? bagi peluang pekerjaan? Buat perusaan dan PT dan mewujudkan peluang pekerjaan? Jika ada, apa nama Pt kamu dan apa registration number Pt kamu? berapa warga Indonesia telah kamu tolong berbanding masa-masa kamu humiliate, condemn, Melayu dan Malaysia? Kamu ngak buat apa-apa!. Kebanyakkan orang Indonesia sekarang sudah maju-maju dan pintar dan kamu buat apa? Masih hidup dalam dunia lampau dan bangga diri but tak pernah buat apa-apa kepada bangsa indonesia. Atau kamu yang suka maki, hina dan berkata sial kepada melayu dan Malaysia ini, bukan islam, beragama kafir harbi laknatullah. Sikap merendah-rendah dan condemn pada kaum serumpun mu?

    *percayalah, orang yang suka maki dan hina bangsa melayu, Malaysia sebenarnya kafir. Orang Islam tak bersikap seperti ini. Orang Islam ngak maki dan merendahkan saudara nya sendiri. Tentunya perbezaan pendapat selalu wujud, tapi tak perlulah maki, hina, merendahkan. Just give opnion. and we accept it as pro and contras. and.....I know know who you are? you are retarded people, who dont have good job and carrer, with full of hate in your heart, never travel in other countries, low-yield, and will attack, humiliate and condemn everything move in Malaysia. There is many Indonesia buit their empire in career and business and You? Nothing. Just Nothing. Stuck In Comment in thousand of blog and youtube and give bad comment to 'everything move' in Malaysia!!!!!

    BalasPadam
  69. *percayalah, orang yang suka maki dan hina bangsa melayu, Malaysia sebenarnya kafir. Orang Islam tak bersikap seperti ini. Orang Islam ngak maki dan merendahkan saudara nya sendiri. Tentunya perbezaan pendapat selalu wujud, tapi tak perlulah maki, hina, merendahkan. Just give opnion. and we accept it as pro and contras. and.....I know know who you are? you are retarded people, who dont have good job and carrer, with full of hate in your heart, never travel in other countries, low-yield, and will attack, humiliate and condemn everything move in Malaysia. There is many Indonesia buit their empire in career and business and You? Nothing. Just Nothing. Stuck In Comment in thousand of blog and youtube and give bad comment to 'everything move' in Malaysia!!!!!

    renung-renungkan:
    Suatu pertempuran telah terjadi di antara golongan Islam dengan kaum musyrik. Masing-masing berjuang dengan cekap dan berani. Apabila pertempuran berhenti, mereka kembali ke markas dan begitu juga Nabi dan sahabat telah berkumpul. Sahabat duduk berbincang mengenai pertempuran itu serta menceritakan kejadian-kejadian yang mereka lihat. Diantaranya mengenai seorang yang bernama Qozman yang telah bertempur dengan hebat dan cekap. Setiap musuh di hadapannya dapat dikalahkan. ”Tidak seorangpun diantara kita yang berharga jasanya lebih dari Qozman,” demikian kata seorang diantara mereka. Mendengarkan itu Nabi pun menjawab : ”Sebenarnya dia itu golongan penduduk Neraka,” Jawapan Nabi itu telah menarik perhatian mereka. Bagaimana seorang yang berjuang dengan gagah berani akan masuk neraka? Seorang yang bernama Akhtsam el Khuza’ie segera menawarkan diri untuk menyelidiki kebenaran kata-kata Nabi sebentar tadi. Beliau akan menemani Qozman bertempur. Keesokan harinya Qozman dan Aktsam keluar ke medan pertempuran bersama-sama. Pertempuran berjalan terus dan Aktsam terus bersama Qozman berada. Akhirnya Qozman terkena pedang lawan dan luka parah. Kejadian itu disaksikan Aktsam dan dalam keadaan tenat beliau mendengar Qozman berkata : ”Demi Allah! Aku berperang bukan kerana agama Islam tetapi kerana menjaga kehormatan Negaraku kota Madinah supaya jangan dihancurkan quraisy. Aku berperang kerana membela kehormatan kaumku dan Negaraku,” Begitulah pengakuan Qozman sendiri. Setelah perang berhenti, Aktsam segera menemui Nabi. ”Asyhadu, engkau sebenarnya Rasulullah,” demikian Aktsam memulakan bicaranya di depan Nabi dan para sahabat lainnya. ”Ada apa?” Nabi bertanya. ”Tentang Qozman, bahawa engkau katakan beliau di antara penduduk neraka,” jawab Aktsam. Sekelian yang ada segera berkumpul untuk mendengar dan merasa tertarik untuk mengetahui peristiwa itu. Maka Aktsam pun menceritakan semua perkara yang disaksikannya dari mula beliau mengikuti Qozman hingga akhirnya beliau membunuh diri. Setelah mendengarkan itu, Nabi tampil lalu memberikan beberapa nasihat : ”Seorang yang beramal sebagai amalan penduduk syurga pada penglihatan orang ramai sebenarnya beliau adalah penduduk neraka. Begitullah juga seseorang yang kelihatannya melakukan amalan penduduk neraka sebenarnya beliau adalah penduduk syurga,” Demikianlah Nabi memperingatkan umatnya. Qozman yang berani berjuang, tetapi keberaniannya hanya Kaum dan Negara, bukannya kerana Islam, Kerana Allah. Ada apa perjuangan hanya untuk bangsa, etnik dan nagara semata-mata?

    BalasPadam
  70. Alhamdulillah... Akhirnya aku tau. rupanya aku seorang melayu yg tinggal dipulau jawa indonesia. aku ingat aku bangsa indonesia aja. indonesia cuma nama negara. dan melayu adalah bangsaku... terimakasih yg buat blog ini. bagi yg belum tobat silahkan tobat dulu. wassalam.

    BalasPadam
  71. Wahai kawan2 diatas kita ni serumpun..

    Bangsa melayu(menunjukkan rumpun yang besar)
    ^
    ^
    ^
    Kaum,suku atau eknit jawa(rumpun yang besar berpecah menjadi)
    ^
    ^
    ^
    Agama islam( pegangan atau kepercayaan masing2)

    INI LAH SAYA

    Beza kan.....
    Cuma kat malaysia ja iktiraf bangsa melayu adalah islam dimalaysia....patut diperbetul kan
    Benua nusantara adalah berbangsa melayu

    BalasPadam
  72. Pemikiran anda seperti pemikiran kaum zionis yahudi di antara negara-negara Arab.merasa paling berhak menjadi tuan di nusantara,ras paling unggul di dunia.Salah satu kemunafikan malaysia,anda begitu membenci zeonis israel tapi pemikiran anda tak jauh beda.

    BalasPadam
  73. Yang lebih mengagungkan teori negara bangsa adakah lebih zionis Dan assobiyah..aku jawa beragama ISLAM Tidak pernah terganggu dengan konsep rumpun melayu..

    BalasPadam
  74. Yang lebih mengagungkan teori negara bangsa adakah lebih zionis Dan assobiyah..aku jawa beragama ISLAM Tidak pernah terganggu dengan konsep rumpun melayu..

    BalasPadam
  75. Wahai saudaraku kaum yang beriman! Bukankah kita semua ini diciptakan olehnya dari diri yang satu yaitu Adam. Sesungguhnya Dia menciptakan kita berbangsa-bangsa agar saling mengenal. Janganlah kalian ikuti orang orang fasik yang membawa bawa nama bangsa untuk mengadu domba.

    Yaa saudaraku! Bukankah kita semua ini akan kembali ke tempat yang sama yaitu Dia. Hanya kepadaNyalah kita semua dikembalikan.

    BalasPadam
  76. Salam sejahtera untuk saudara jiranku diseberang.
    Saya terpukau dengan kalimat anda "sejarah selalu milik pemenang".
    Sedikit berbagi tentang konsep Melayu yang saya pelajari.

    Dalam konsep antropologi, pribumi Asia Tenggara dikelompokkan ke dalam sub mongoloid yaitu Malayan Mongoloid. Dan dibagi lagi menjadi dua bagian Deutro Malayan Mongoloid yaitu Melayu, Jawa, Bugis, dan lainya serta Proto Malayan Mongoloid yaitu Batak, Khmer, Ambon dan sebagainya.
    Suka atau tidak pihak luar telah menggelar kita semua kecuali wilayah Indonesia Timur sebagai ras Malaya.

    Dalam konsep kenegaraan Malaysia dan Indonesia memiliki arti sendiri tentang arti Melayu.

    Malaysia : warga pribumi yang beragama Islam, berbahasa Melayu dan hidup dengan tata cara hidup Melayu.
    Baik Melayu, Jawa, Banjar, Bugis dan sebagainya akan disebut sebagai orang Melayu apabila memenuhi kriteria diatas.

    Sementara Melayu Indonesia lebih spesifik. Melayu adalah salah satu sub suku di Malaysia dan Indonesia yang mendiami wilayah semenanjung Malaka, pesisir Sumatra dan sebagian Kalimantan.
    Jadi tidak ada kaitannya dengan Jawa, Aceh, Sunda dan sebagainya.

    Hemat saya seorang Melayu Malaysia belum bisa dikatakan bangsa Melayu seutuhnya apabila tidak dikaji garis keturunan leluhurnya. Sementara Melayu Indonesia sudah pasti adalah bangsa Melayu.

    Salam hangat dari saudara tuan Melayu Deli.

    BalasPadam
  77. Pasal bangsa pun nak gaduh, anda tahu apa bangsa anda? Itu sudah cukup...

    BalasPadam
  78. Wahai kalian yang bertengkar, bersengketa, bersilang pendapat di dunia maya.. berikhtiarlah, berusahalah dan niatkan untuk bertemu muka, berkumpul dan menampakan diri kalian.. semoga dengan begitu akan mendamaikan kalian.

    BalasPadam
  79. Bertengkar yg tak bermanfaat. Hahaha
    Dah lah tu dah, suka suka hati kalian saja la.

    BalasPadam
  80. Kenapa jadi berantem ya.
    pasti ada penyusup dari israel nih..
    ..
    Inget bro!!! Musuh paling takut jika malaysia dan indonesia bersatu.

    BalasPadam
  81. Saya Jawa Saya Pancasila Saya Indonesia. Apapun ras, suku, agama saya. Yang terpenting saya bekerja merantau kenegeri lain untuk keluarga dan tanah tercinta Indonesia. Indonesia yang dimana didalamnya terdapat banyak suku. Suku2 yang dulu nenek moyangnya bersatu padu melawan penjajah tak kira mereka beragama apa. Bertaruh nyawa, harta benda. Cut Nyak Dien dari Aceh, Tuanku Imam Bonjol dari Sumatera Barat, Pattimura dari Ambon, Pangeran Diponegoro dari Jawa, Pangeran Antasari dari Banjar Kalimantan, Christina Martha Tiahahu dari Maluku dan masih banyak lagi. Semua berjuang berkorban nyawa bersatu padu demi maruah Indonesia. Jika memang benar kita adalah ras melayu, kita di Indonesia lebih bangga jika disebut Bangsa Indonesia. Karena tidak semua Ras Melayu mau berjuang berkorban Nyawa mengusir penjajah di zaman dulu :) . Andai dulu semua berjuang bersama sama menjadi satu Melayu Nusantara, tapi sejarah berkata lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ras indonesia mana pula yang membantai ras melayu sumatera timur sehingga kehilangan identitas 2 generasi?

      Padam
  82. Kami Hadir Untuk Menjalin Tali Silatuh Rahmi,Guna Untuk Membantu Para Masyarakat Di Muka Bumi Ini ,Dengan Segala Permasalahan Yang Ada,Karena Di Dalam Masyarakat Yang Kita Tahu Saat Sekarang Ini,Masih Banyak Masyarakat Yang Hidup Dibawah Garis Kemiskinan,Untuk Itu,Izinkan Saya Mbah Karwo Untuk Memberikan Solusi Terbaik Untuk Anda Yang Sangat Membutuhkan.Ada Berbagai Cara Untuk Membantu Mengatasi Masalah Perekonomian,Dengan Jalan ; 1,Melalui Angka Togel Jitu ; Supranatural 2,Pesugihan Serba Bisa 3,Pesugihan Uang Balik/Bank ghaib 4,Ilmu Pengasihan 5,DLL HANYA DENGAN BERMODALKAN KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN,INSYA ALLAH ITU SEMUANYA AKAN BERHASIL SESUAI DENGAN KEINGINAN ANDA... Dunia yang akan mewujudkan impian anda dalam sekejab dan menuntaskan masalah keuangan anda dalam waktu yang singkat. Mungkin tidak pernah terpikir dalam hidup kita untuk menyentuh hal hal seperti ini. Ketika terpikirkan kekuasaan, uang dalam genggaman, semua bisa dikendalikan sesuai keinginan kita.Semua bisa diselesaikan secara logika.Tapi akankah logika selalu bisa menyelesaikan masalah kita. Pesugihan Mbah Karwo Mbah memiliki ilmu supranatural yang bisa menghasilkan angka angka putaran togel yang sangat mengagumkan, ini sudah di buktikan member bahkan yang sudah merasakan kemenangan(berhasil), baik di indonesia maupun di luar negeri.. ritual khusus di laksanakan di tempat tertentu, hasil ritual bisa menghasilkan angka 2D,3D,4D,5D.6D. sesuai permintaan pasien.Mbah bisa menembus semua jenis putaran togel. baik itu SGP/HK/Malaysia/Sydnei, maupun putaran lainnya. Mbah Akan Membantu Anda Dengan Angka Ghoib Yang Sangat Mengagumkan "Kunci keberhasilan anda adalah harus optimis karena dengan optimis.. angka hasil ritual pasti berhasil !! BERGABUNGLAH DAN RAIH KEMENANGAN ANDA..! Tapi Ingat Kami Hanya Memberikan Angka Ritual Kami Hanya Kepada Anda Yang Benar-benar dengan sangat Membutuhkan Angka Ritual Kami .. Kunci Kami Anda Harus OPTIMIS Angka Bakal Tembus…Hanya dengan Sebuah Optimis Anda bisa Menang…!!! Apakah anda Termasuk dalam Kategori Ini 1. Di Lilit Hutang 2. Selalu kalah Dalam Bermain Togel 3. Barang berharga Anda Sudah Habis Buat Judi Togel 4. Anda Sudah ke mana-mana tapi tidak menghasilkan Solusi yang tepat Jangan Anda Putus Asa…Selama Mentari Masih Bersinar Masih Ada Harapan Untuk Hari Esok.Kami akan membantu anda semua dengan Angka Ritual Kami..Anda Cukup Mengganti Biaya Ritual Angka Nya Saja… Apabila Anda Ingin Mendapatkan Nomor Jitu 2D 3D 4D 6D Dari Mbah Karwo Selama Lima Kali Putaran,Silahkan Bergabung dengan Uang Pendaftaran Paket 2D Sebesar Rp. 300.000 Paket 3D Sebesar Rp. 500.000 Paket 4D Sebesar Rp. 700.000 Paket 6D Sebesar Rp. 1.500.000 dikirim Ke Rekening BRI.Atas Nama:No Rekening PENDAFTARAN MEMBER FORMAT PENDAFTARAN KETIK: Nama Anda#Kota Anda#Kabupaten#Togel SGP/HKG#DLL LALU kirim ke no HP : ( 0852-3162-7267 ) SILAHKAN HUBUNGI EYANG GURU:0852-3162-7267

    BalasPadam
  83. Wakakakakaka Melayu itu jelas cuma nama suku/etnis!!!!! Bukan bangsa besar!!!! Yang mewakili semua suku2 dalam Bangsa Nusantara!!! Wakakaka Malaysia fanatik bangsa melayu,, padahal indonesia dari dulu hingga kini bilang melayu itu cuma satu suku!!!! Jelas begitu!!

    BalasPadam
  84. Kebanyakkan orang jawa.. Orang madura..ambon..bali.bali tengger,, osing,, batak dan lain2 etnis/suku tetap tidak mau disebut sebagai orang melayu atau bangsa melayu terima aja hakikat itu!!

    BalasPadam
  85. Nyuwun Pangapunten, kula tiyang Jawi sanes Melayu.

    Maaf saya orang Jawa bukan bangsa Melayu.
    Dilihat dari segi manapun (bahasa,aksara/huruf tulisan, adat istiadat, budaya,pakaian, filsafat hidup) tak ada mirip2nya dengan Melayu.
    Bahkan dari tulisan, aksara Jawa itu lebih mirip dengan aksara Thailand.
    Kalo dilihat di zaman kerajaan Sriwijaya, jawa itu tidak masuk wilayah Sriwijaya. Karena selama Sriwijaya berdiri hingga runtuh, di Jawa terutama Jawa Tengah berdiri kerajaan Mataram Hindu (yang membangun candi2 Borobudur, Prambanan dll) yg entah karena serbuan kerajaan Worawari atau letusan gunung Merapi, kerajaan Mataram Hindu berpindah ke Jawa Timur yakni Singasari sebagai cikal bakal Majapahit.
    Yg setelah kekuasaan Majapahit surut (berpindah ke Bali), di Jawa Tengah kembali berdiri kerajaan Mataram Islam (yg akibat adu domba Belanda terpecah menjadi Kerajaan Mataram Islam dibawah keraton (istana) Yogyakarta dan keraton Solo.

    Jadi saya Jawa, jangan paksa saya menjadi bangsa Melayu.
    Saya hanyalah bangsa Indonesia bersuku Jawa.

    Mungkin serumpun dengan Melayu (konsep serumpun itu aku juga tidak mengerti maksudnya apa).

    Serumpun Melayu berarti bukan Melayu kan?, Cuma mirip.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Malaysia punya pemahaman perkataan 'BANGSA' lain dengan pemahaman perkataan 'BANGSA' di indonesia. Di Malaysia, 'Bangsa' itu artinya suku. Contoh di Malaysia org akan panggil orang india yg menetap di Malaysia sebagai 'Bangsa India' 'Bangsa Cina' . Berbeza di Indonesia, pengertia Bangsa di indonesia ialah 'kesatuan seluruh rakyat indonesia disebut Bangsa Indonesia' oleh sebab itulah kami memanggil seluruh rakyat indonesia bernama Bangsa indonesia. beda kan pengertian nya.

      Padam
  86. Sebenarnya di indonesia sudah banyak protes jika ada yg mengatakan indonesia dan malaysia serumpun. Karena apa? Mengakui kami (indonesia) serumpun dengan malaysia artnya tidak mengakui keberadaan suku lain seperti jawa, sunda, tionghoa, papua, madura, dll. Mana ada orang sunda mau dibilang melayu? Orang sunda dipanggil jawa saja tidak mau, meskipun mereka tinggal di pulau jawa. Jangan memaksakan kehendak kau juga tak mau kan kehendakmu dipaksa? Bahasa melayu digunakan di indonesia krn itu adalah bahasa pasar atau dagang saat zaman belanda dulu. Disetiap suku pasti ada yg bisa bicara bahasa itu. Sebelum belanda datang berbicara bahasa apakah rakyay indonesia? Jawa guna bahasa jawa, sunda guna bahasa sunda begitu pun suku yg lain. Belanda datang bahasa belanda mulai dijadikan bahasa pendidikan di indonesia. Majapahit adalah kerajaan dengan kekuasaan terbesar di asia tenggara dan itu kerajaan jawa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Di youtube ada video 10 wilayah mau keluar dari nkri. Adakah nkri satu gagasan gagal?

      Padam
  87. Sebenarnya DNA bangsa melayu merupakan genetik paling tertua di dunia yang mana berasal dari benua Afrika kemudian bermigrasi ke Yunnan dan berkahwin campur dengan suku Naga dan orang asli Taiwan dan bermigrasi pula ke semenanjung tanah melayu dimana berkahwin dengan orang asli Semang yang mendiami negeri Kedah,Perak dan Pahang.Pada ketika itu,masih lagi Kepulauan Sunda atau Kepulauan Melayu dan kemudian bila masuknya zaman Air Batu Akhir,kepulauan tersebut berpecah-pecah dan membentuk pulau-pulau dan daratan.Sebenarnya istilah melayu sudah diperkenalkan oleh penjajah seperti "malaio"bahasa portugis dan "malay"bahasa inggeris sepertimana sama dengan "japonais"bahasa portugis bagi bangsa jepun.Sebenarnya dahulu pada zaman kerajaan alam melayu,tiadapun nama tanah melayu dan malaya bagi semenanjung melayu ini.Semenanjung ini telah dinamakan sebagai "Aurea Chernosesus"oleh seorang penulis Yunani bernama Ptolemy yang bermaksud Semenanjung Emas dalam peta yang tertua di dunia.Semenanjung tanah melayu ini diubah suai menjadi bentuk asal tanah ini dengan sempurna dalam Leonardo Da Vinci's Map mengikut pengembaraan Amerigo Vespucci yang pernah menjejaki di Melaka dahulu.Kebanyakan pelayar Itali bertemu Semenanjung Tanah Melayu ini seperti Giovanni Da Empoli,Ludovico Vertema dan lain-lain.Istilah melayu digunakan untuk Malaysia bukannya diperkenalkan oleh Tunku Abdul Rahman sebenarnya dirancang oleh Barat dahulu seperti Malaysia terdapat dalam peta di Chicago@New Yorks pada tahun 1914 dan diberikan nama oleh seorang penulis Barat dimana beliau hendak meletakkan nama melayunesia atau indunesia pada tanah Indonesia dan kemudian Malaysia sepatutnya diletakkan pada tanah Filipina tetapi pihak British meletakkan nama Malaysia pada tanah semenanjung ini melalui rundingan diantara British dan Tunku Abdul Rahman di UK.Sekian terima kasih.

    BalasPadam
  88. Yang bukan melayu mestilah tak mau dipanggil melayu. Apalah yang jadi masalah sangat . Blog ini cerita pasal melayu, yang sunda, ambon jawa memang la bukan melayu.. Jadi tak usah bising tiada siapa memaksa untuk mengaku melayu. Ini bukan kisah penyatuan Indonesia dan Malaysia tapi kita bicara pasal bangsa melayu itu sendiri .. Yg terdiri dari suku minang, deli, acheh dan sebagainya. Melayu bukan suku tapi bangsa!! Ini saja yang perlu kita pahamkan . Bangsa Indonesia atau Malaysia itu hanyalah merujuk kepada negara sahaja . Bila kita diluar negara lebih mudah memberitahu I am Malaysian or Indonesian..kalau kamu memberitahu I am minang pasti banyak tanda tanya . Ngerti

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf pd yang tidak bersetuju. Pada saya, Rumpun Melayu itu terdiri dari, Deli, Riau, Aceh, Jawa, Bugis Minang, Melayu-Pattani, Melayu-Kelantan, Bidayuh, Melayu Brunei, orang Sunda, Palembang, Melayu Cocos (Keeling), Melayu dari Kepulauan Sulu Filipina dan byk lagi.. Tertinggal, orang Bali di Indonesia juga di bwh Rumpun Melayu, yg majority beragama Hindu.

      Padam
  89. saye orang melayu plembang jujur saye tak setuju jikalau semua ethnic dikatakan melayu entah itu jawa minang atau dll bagi saye melayu adalah melayu orang yang tak mengalir darah melayu tak patut disebut melayu jikalau negri anda mengatakan bahwa budaya orang melayu bersendikan ugama islam jauh sebelum islam hadir dan menjadi ugama majority orang melayu pun istilah melayu sudah lame dikenal sejak era hindu buddha memang betul smestinya istilah MELAYU tetaplah sperti masa krajaan malayu dan sriwijaya je yang mne orang melayu disebut melayu dan yang bukan orang melayu tak patut disebut melayu jikalau semua ethnic dikatakan adalah melayu itu same je melayu jadi jadian lain lagi jika ia keturunan campur tak masalah ie keturunan campur jikalau msih ade darah "melayu" mka patutlah ia dikatakan melayu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy dari keluarga Jawa + Melayu Melaka dan ada yg Minang. Tp sy mengakui bhw sy berbangsa Melayu. Kalau sy mengisi apa2 borang pun, di ruangan bangsa, saya tulis Bangsa: Melayu.

      Padam
  90. we are one nation as one god

    BalasPadam
  91. Ape la korang nk menyalak satu sama laen ni..sye sebagai org Malaysia yg dilahirkan di Malaysia,sye xkisah berkawan dngn org Indonesia ke ape ke,sye cuma fikir satu jer..asal usul nenek moyang aku pon xthu dari pelusuk mne...mungkin jawa mungkin indo..simple right?buat ape nk penat kan jari tu type panjang ii...kalau xpuas ati jugak tu amik bahagian sebagai org politik..sembang bikin bimbang la lu org ni..

    Sye lahir dimalysia ic biru..tpi sye xksh berkawan dengan org indo ke org mne.. Sye pandang semua sama tinggi..prasangka bicara dusta..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macam ni melayu?begadoh bertengkar?mcm mne org nk respect kau faham kau sedang kn diri Kita pon xbetul...

      Jiwa Akal
      Nafsu Hati
      Kehendak keinginan

      semua tu dh tercatat dalam alquran dh..manusia xblh lari dri semua ayat KT atas tu..jadi lu pikir la sendiri...

      #tak backup sesapa..tpi backup utk diri sendiri

      Padam
    2. Kalau mcm ni aku pon xmengaku melayu sbb sedih tngok org melayu skng yg xberfikiran luas..

      Padam
    3. Kalau ade yg tersinggung hati ke tersungkur tergolek ke.. Boleh WS sye.. We talk man on man..kanjiang

      01139335486...

      Padam
  92. Saya orang minang tapi saya juga tidak bisa berkata kalau saya bukan melayu. Walau masih ada darah melayu tapi saya bukan melayu. Saya hanya rakyat indonesia yang bersuku minangkabau dan sangat mencintai negara saya.

    BalasPadam
  93. Wakakakkak mana ada dekat indonesia suku melayu dan jawa je?? Suku batak,suku bugis,suku minang, suku nias, suku palembang, suku dayak,suku melayu,suku jawa, suku bali, suku manado,suku ambon, suku papua,suku kupanh dll semua suku ni ada ada bahasa bahasa dan adat masing2. Dan bahasa persatuan kami ialah bahasa indonesia.perkataan 'Bangsa' dekat indonesia berkmakna bukan suku/ras. Tapi bangsa dekat indonesia berkmakna 'kewarganegaraan' thats why kaki menyebutnya rakyat indonesia bermakna bangsa indonesia. Lain dgn pengertian 'bangsa' dekat malaysia,perkataan 'bangsa' kat malaysia artinya 'suku/ras' contoh bangsa cina,bangsa india. Lain artinya. Kalau dkt indonesia, semua suku digabungkan dalam sebutan bangsa indonesia, jadi kalau kamu bercakap kat indonesia contoh 'bangsa cina' org indo akan ingat cina yg dekat negara cina.haha Sekian

    BalasPadam
  94. Bagi mereka yang dari indonesia ini ribut2 tidak mengakui malaysia serumpun, nah di youtube ada videonya 10 wilayah mau keluar dari nkri. Jadi apakah nkri satu gagasan yang gagal? Bisa ngak bersatu atas nama bangsa indonesia?

    BalasPadam
  95. Heran kali..kami melayu Malaysia kalian anggap bukan serumpun. Tapi suku merina di madagascar afrika sana pantes aja dibilang sodara mirip seindonesia. Wkwkwk lucu kali

    BalasPadam
  96. Pening memang melayu ala Malaysia ni!

    BalasPadam
  97. Melayu hanya penamaan ras, bukan bangsa. Kalo ada yang tidak terima disebut ras melayu, marahlah sm orang eropa itu, seperti disumatera suku minang suku batak tidak disebut suku sumatera, dijawa ada suku betawi suku sunda suku madura tidak disebut suku jawa. Zaman kerajaan dulu berhak mengklaim tanah jajahan sebagai bagian budayanya sebab tu bercampur sejarah dan budaya. Pengertian tentang bangsa sudah berubah bukan lagi persamaan atas ras tapi sudah dipersempit. Apalagi secara universal sudah dibagi bagi menjadi bangsa Asia, Eropa, Afrika, Amerika, Arab. Siapapun berhak mengklaim mau jadi bangsa apa, kalo di Indonesia kita menyebutnya bangsa Indonesia untuk mewujudkan persatuan menghilangkan klaim antar pulau dan suku. Ras melayu sekarang cuma istilah Internasional untuk klasifikasi bukan klaim. Fakta budaya sudah bercampur tak bisa dipeedebatkan

    BalasPadam