Selasa, 26 Ogos 2014

PERANG 1511: MELAKA KALAH DENGAN MUDAH?




Gambaran kemegahan Istana Melaka. Adakah Melaka sekadar jeti pelabuhan ala-ala kampung?


Masih terngiang-ngiang di telinga saya, beberapa orang rakan malah guru yang mengejek dan mencemuh dengan kata-kata ‘alah…apalah hebat sangat pada Melaka, Portugis serang tak sampai seminggu terus kalah teruk, lari lintang pukang’...’Melaka kalah dengan mudah kerana teknologi persenjataan yang sangat lemah, bayangkanlah orang kita berperang hanya guna keris, sumpit dan tombak, padahal Portugis guna meriam dan senapang, mana tak kalahnya’…’Orang Melaka semua jakun sebab tak pernah tengok Meriam lalu lari lintang pukang’. Kalaulah mereka tahu hakikat yang sebenar, kalaulah. Sebenarnya apakah yang berlaku dalam peristiwa 1511 ini dan bagaimanakah gambaran sebenar detik-detik Melaka mempertahankan dirinya dari diperkosa Portugis?



Gambaran pelukis Portugis akan serangan terhadap Kota Melaka.


Hakikat yang sebenarnya ramai tidak tahu adalah Melaka sudah mencapai kedudukan politik yang unggul sementara perdagangannya juga terus berkembang, dan pelabuhannya menggamit pelbagai bangsa datang singgah dari segenap pelusuk dunia. Imej bandar terapung seperti Venice dan Genoa serta pasar dan rumah yang tidak berputusan hingga Muar bukanlah satu khayalan atau cakap-cakap kosong sahaja. Walaupun memang wujud kepincangan dalam pemerintahan, pergeseran, perebutan dan pelbagai lagi konflik dalaman yang sering kita dengar namun ianya belum cukup parah untuk menjatuhkan Melaka jika dibandingkan dengan serangan Portugis. Tambahan lagi oleh sebab begitu makmurnya Melaka maka banyaklah kaum-kaum ‘asing’ yang mula dengki, hasad dan cemburu akan kekayaan Melaka. Pembelotan kaum-kaum asing ini juga ibarat gunting dalam lipatan yang memudahkan lagi kemaraan Portugis.


Sudah tiba masanya untuk kita cuba merubah pemikiran kita mengenai Kota Melaka. Melaka diakui sendiri oleh penulis barat sebagai bandar pelabuhan yang terkaya di timur dan setanding dengan Venice. Oleh itu gambaran Melaka dalam lukisan diatas adalah munasabah.



Sesungguhnya tidak semua persoalan tentang kejatuhan Melaka dapat kita rungkaikan disini. Namun memadai rasanya untuk kita membuka perbincangan dalam hal kesungguhan dan semangat juang Melaka bagi mempertahankan maruah dan kedaulatannya daripada dinodai oleh Portugis. Sebelum itu yang paling penting ialah pandangan kita bahawa Melaka ketinggalan dari segi teknologi meriam, senapang atau istinggar dan peluru serta lain-lain senjata api perlu diubah dan dibuang sejauh mungkin. Seperti yang saya pernah sebut dahulu angkatan Portugis dicatatkan membawa pulang ribuan pucuk meriam dan senapang yang dirampas dari Melaka. Teknologi pembuatan dan penggunaannya juga adalah standing dengan teknologi barat.




Menurut catatan yang dibuat oleh Godinho Eredia, sewaktu kedatangan Portugis di Melaka, jumlah meriam yang dipunyai kerajaan tersebut adalah sangat banyak. 3,000 pucuk meriam besar telah dijumpai di dalam kota Melaka sementara 5,000 pucuk lagi telah sempat dibawa lari oleh tentera Melaka apabila kota itu tumbang. Albuquerque menyatakan bahawa terdapat 2,000 pucuk meriam yang diperbuat daripada tembaga dan yang lain diperbuat daripada besi.



Tentera Melaka dilengkapi dengan pelbagai jenis senjata api menurut catatan Portugis sendiri.



Walaupun dalam naskah Sulalatus Salatin ada ditulis yang serangan meriam Portugis menggemparkan orang Melaka bagai bertih digoreng, namun petikan tersebut harus ditafsir sebagai penyedap cerita untuk khalayak pembaca atau pendengar. Jambatan Melaka yang kita lihat dalam lukisan seperti di muzium atau dalam buku-buku teks sejarah yang sering digambarkan dengan penuh daif dan uzur juga perlu kita buang jauh-jauh. Catatan Portugis sendiri mendapati jambatan tersebut terbina dengan sangat kukuh, malah rekod-rekod China beberapa dekad sebelum serangan Portugis melaporkan bahawa ada lebih kurang 20 buah kedai di atas jambatan tersebut. Saya menggambarkan jambatan ini seperti jambatan London Bridge yang pada zaman pertengahan penuh dengan kedai-kedai. Pihak Portugis juga mengalami kesukaran dan mengambil masa untuk merobohkan jambatan tersebut atas maklumat risikan dari Rui Aroujo.



Catatan Portugis juga menyebut tentang senjata api yang boleh dipikul dengan bahu serta meriam gergasi milik Sultan Melaka.



Selain itu jambatan Melaka juga dilengkapi dengan sistem pertahanan yang jitu dimana diletakkan meriam-meriam besar dan kecil bagi menangkis serangan dari arah laut. Dicatatkan bahawa sebaik sahaja meriam-meriam Melaka yang terdapat di atas jambatan dirampas oleh Portugis dalam serangan mereka, askar-askar Melaka yang berjaya mengusir semula tentera Portugis dari jambatan telah mengeluarkan meriam-meriam baru untuk menggantikan meriam yang telah dirampas tadi. Hal ini menunjukkan simpanan senjata api Kerajaan Melaka adalah banyak. Dicatatkan juga bahawa sebahagian besar daripada meriam Kerajaan Melaka sebenarnya tidak digunakan langsung sepanjang peperangan tersebut kerana jumlahnya yang terlalu banyak.




Di dalam buku teks sekolah juga kita diberitahu atau digambarkan pertempuran berlaku di daratan kota Melaka sahaja, namun dari catatan Portugis didapati pertempuran sebenarnya telah bermula sejak di laut lagi. Sebelum pihak Portugis berjaya mendarat, mereka dilaporkan telah diserang tentera Melaka di perairan yang mengakibatkan kehilangan 100 nyawa di pihak Portugis. Pihak Melaka menggunakan perahu atau lancara yang diisi dengan minyak dan bahan pembakar kayu serta dihalakan ke kapal-kapal Portugis. Taktik ‘Fire Ship’ ini sering digunakan di Eropah juga seperti dalam perang Inggeris dengan Sepanyol pada zaman ratu Elizabeth. Selain itu tembakan meriam dari Melaka menghala ke kapal-kapal Portugis juga turut mendatangkan kecelakaan. Oleh itu pendapat yang mengatakan meriam Melaka tidak boleh menembak jauh juga harus dibuang kelaut.


Taktik 'fire ships' telah digunakan sejak zaman Yunani kuno lagi.


Melaka juga melaksanakan strategi menggertak dan tindakan perang psikologi untuk menakutkan pihak lawan dengan mengeluarkan sejumlah perahu perang, lancara, tongkang, sampan dan sebagainya yang lengkap bersenjata untuk menunjukkan kekuatannya kepada Portugis. Walaupun begitu kekuatan sebenar Melaka yakni armada jong perang gergasinya yang diketuai laksamana pada waktu itu tiada di perairan. Maklumat daripada catatan Giovani Da Empoli mengesahkan bahawa tentera Melaka telah menggunakan lancara serta perahu berapi untuk memusnahkan kapal Portugis. Di kawasan pantai pula pertahanan dikukuhkan dengan pancangan kayu dan besi-besi tajam atau kawat beracun serta meriam-meriam pelbagai jenis besar dan kecil beserta dengan peti-peti berisi serbuk peluru.






Sebenarnya saudara sekalian perang Melaka bukan berlaku dalam jangka masa yang singkat. Pada masa ketibaan Portugis pada 28 Jun 1511 pertempuran tidak terus terjadi sebaliknya kedua-dua belah pihak menggunakan taktik tunggu dan lihat, masing-masing menunggu siapa yang akan menyerang dahulu. Hal ini diselangi dengan sesi perundingan dan diplomasi yang tidak kemana. Pihak Portugis mahu tawanan Portugis termasuk Rui Aroujo dibebaskan. Selang tiga minggu dari itu keadaan mula semakin tegang. Beberapa siri pertempuran kecil berlaku di laut dan dikawasan penginapan para pedagang berdekatan pantai. Portugis menyerang empat kapal Jawa dan sebuah kapal Sumatera. Kemudian kapal-kapal saudagar Gujarat di pelabuhan juga dibakar termasuk rumah penduduk di pantai. Walaupun Sultan kemudiannya membebaskan tawanan, namun perang tetap tidak dapat dielakkan lagi.






Pihak Portugis sebenarnya sangat tahu akan kelemahan Melaka. Hal ini kerana mereka telah mempunyai perancangan yang jitu. Mereka mempunyai kelebihan dari segi risikan atau maklumat yang diberi oleh Rui Aroujo dan orang-orang dalaman Melaka sendiri seperti Utimutiraja, seorang perempuan Parsi dan Nainachittu. Melaka mempunyai musuh di setiap penjuru malah didalam kelambunya sendiri. Namun demikian Portugis tidak pernah memperkecilkan kemampuan pertahanan Melaka. Albuquerque sendiri pernah menyebut bahawa ‘Kita tidak akan dapat menawan melaka dengan hanya dua batang pedang yang berkarat!’  Di waktu subuh sebelum serangan habis-habisan dilancarkan, Albuquerque memberi ucapan bahawa Melaka harus ditundukkan supaya aliran rempah tidak akan sampai ke Makkah dan Kaherah dan sinar Islam disini akan padam! Ungkapan beliau ini jelas menunjukkan niat sebenar mereka.




Barisan ketenteraan Portugis sebenarnya lebih ramai dari yang kita ketahui. Namun kita sering mendengar jumlah tentera Portugis hanyalah 1200 orang termasuk 600 tentera upahan Malabari dan kapalnya lebih kurang 19 buah. Maklumat daripada catatan Giovanni menunjukkan bahawa sewaktu tiba di Pedir, jumlah kapal termasuk yang ditawan di perjalanan mencecah angka 25 buah. Di Pasai, lapan buah kapal dari Cambay lagi menjadi mangsa tawanan atau dirosakkan. Dengan demikian kita menganggarkan lebih kurang 27 buah kapal telah tiba di perairan Melaka, tetapi menurut Hamka pula lebih dari 60 buah kapal ada dalam angkatan Portugis, termasuk kapal-kapal kecil seperti fusta dan galias. Malahan terdapat beberapa buah kapal lagi di Melaka yang ditawan dan tawanannya dijadikan barisan sokongan dalam serangan keatas Melaka.






Giovanni turut melaporkan bahawa dalam serangan pada 25 julai 1511 terdapat 1500 orang tentera Portugis yang terlibat, dengan pasukan bantuan daripada orang Cina sebanyak 400 orang dan bantuan dari seorang putera Sumatera (Raja Kampar menantu Sultan Mahmud sendiri) juga lebih kurang 400 orang. Ini semua belum termasuk tentera bantuan dari orang Pegu, Siam, malah orang-orang Keling dibawah Nainachittu dan tentera upahan Jawa yang sengaja berperang dengan tidak bersungguh-sungguh setelah ketua mereka Utimutiraja disogok Portugis.




Pertempuran berlaku dengan sengit di beberapa lokasi seperti di Jambatan, bukit Melaka, Bandar pelabuhan, Istana dan Masjid sultan. Pertahanan Melaka turut diperkuatkan oleh ribuan tentera Jawa yang pada permulaan ogos dibayar tiga bulan gaji terkehadapan disamping barisan pejuang Turki dan Khorusones atau Parsi sejumlah 3000 orang. Seperti yang saya telah sebutkan tadi, walaupun tentera Jawa ini telah dibayar gaji awal untuk tiga bulan, mereka tetap belot dan tidak bersungguh-sungguh mempertahankan Melaka kerana penghulu mereka Utimutiraja telah membuat pakatan dengan Alfonso de Albuquerque dan memberitahu anak-anak buahnya agar ‘tidak perlu bersusah payah menggadaikan nyawa sendiri untuk mempertahankan harta benda orang lain’.



Tentera Jawa.


Persoalannya adakah kekuatan Melaka yang sebenar telah digunakan sepenuhnya? Sebenarnya kekuatan Melaka yang sebenar adalah terletak pada armada lautnya. Namun demikian armada laut Melaka yang terdiri daripada jong-jong yang besar tidak berada di perairan Melaka pada ketika itu. Sebelum mulanya serangan yang penghabisan oleh Portugis, Sultan sengaja melambat-lambatkan pelepasan tawanan dan cuba berdiplomasi kerana menunggu armada lautnya bersama Laksamana. Namun tindakan Sultan yang sengaja melengah-lengahkan masa tersebut diketahui Portugis yang menyebabkan serangan total dilakukan sebelum sempat armada itu sampai. Hal ini disebabkan pihak Portugis sangat takut dengan risikan yang diberikan oleh Rui Aroujo yang mengatakan bahawa Sultan Melaka mempunyai satu armada laut yang sangat kuat yang diketuai oleh seseorang yang bernama ‘Laksamana’ yang dapat membakar hangus seluruh armada Portugis jika mereka lambat bertindak.





Terdapat catatan dari Portugis yang menyebut bahawa sewaktu Melaka diserang, Laksamana bersama armada Melaka sedang mengadakan rondaan di kawasan perairan jajahan takluk Melaka, mungkin sekitar Riau-Lingga. Ini kerana dalam catatan tersebut diberitahu bahawa Raja Lingga bersama Laksamana telah berpatah balik apabila mengetahui bahawa Melaka sudah jatuh ke tangan Portugis dan Sultan berundur ke Muar. Pada pendapat saya Raja Lingga dan Laksamana tahu bahawa kejatuhan Melaka bukanlah bermakna kejatuhan empayar Melaka kerana adat Melayu itu 10 negeri boleh dicari, selagi ada raja berdaulat. Jadi jika raja berundur maka pembesar dan raja-raja taklukannya tidak akan membuat keputusan sendiri untuk terus menyerang Melaka, sebaliknya berundur bersama Sultan untuk mengatur strategi baru. Sultan Mahmud juga dikatakan bertitah, adat kita raja Melayu, negeri alah raja mati, yang melambangkan bahawa perjuangan Melaka sebenarnya belum tamat selagi baginda dan waris-warisnya belum mati.



Apa yang dapat saya simpulkan disini ialah kekalahan Melaka kepada Portugis bukanlah satu kekalahan yang mudah seperti yang sering disebut-sebut. Bukan disebabkan teknologi persenjataan yang lemah dan bukan kerana kejakunan tentera Melaka terhadap tembakan meriam tentera Portugis. Barisan pertahanan Melaka telah berjuang berhabis-habisan baik dari segi diplomasi, pertanahan, taktik dan strategi pertempuran. Pihak Portugis sendiri mengakui bahawa pejuang-pejuang Melayu Melaka adalah gagah perkasa dan terlatih dalam ilmu peperangan serta dilengkapi dengan pelbagai jenis senjata berpotensi. Namun begitu kita tidak boleh pandang rendah pada kekuatan Portugis. Orang Portugis mempunyai pengalaman tempur dan kepungan laut yang sama hebatnya dengan bangsa Melayu. Sebelum mereka menyerang Melaka banyak kota pelabuhan lain seperti di India dan Teluk Parsi yang berjaya mereka tawan, malah mereka pernah bertempur dengan armada Turki yang terkenal hebat itu.




Kekalahan Melaka adalah sebab kurangnya kesepaduan dan kesepakatan diantara ‘Anakvanua’, dan sikap terlalu memberi kepercayaan kepada ‘anak dagang’ atau bangsa ‘asing’. Bak kata pepatah ‘apalah diharap pada dagang, bertukar musim berlalulah ia’. Sikap terlalu bertoleransi yang ditunjukkan oleh orang Melayu sejak zaman berzaman ini akhirnya memakan diri sendiri apabila golongan-golongan ‘dagang’ ini mula menunjukkan belang mereka dan menikam dari belakang! Baik dagang Kalingga, dagang Ming, dagang Burma, maupun dagang Kampar dan Mojo yang serumpun sebangsa, semuanya menjadi duri dalam daging. Harapkan pagar-pagar makan padi. Peristiwa ini seharusnya menjadi pengajaran kepada anak-anak vanua pada hari ini, dan bukannya kisah Melaka kalah berperang kerana menggunakan keris dan sumpit semata-mata yang ternyata tidak benar. Sekian, wallah hu a’lam.



~ASJ~



·   Prof Emeritus Dr. Muhammad Yusof Hj. Hashim , Kisah Melaka 1511, Institute Kajian Sejarah Dan Patriotism Malaysia, 2006.
·      Abdul Aziz Zakaria, Portugis Dalam Sejarah Melaka, DBP, 1963.
·      Portuguese Documents on Malacca: 1509-1511, National Archives of Malaysia, 1993.
·    Muhammad Yusoff Hashim, Muzaffar Desmond John Tate, The Malay Sultanate of Malacca: A Study of Various Aspects of Malacca in the 15th and 16th Centuries in Malaysian History, Dewan Bahasa & Pustaka, 1992.



126 ulasan:

  1. Menarik tulisan sdr ....hebatnya bangsa Melayu ketika zaman emas Kesultanan Melaka

    BalasPadam
    Balasan
    1. kejatuhan empayar melaka bukan disebabkan kelemahan persnjataan atau kelemahan kubu pertahanan tapi keruntuhan empayar melaka disbakan pertikaian dalaman dan peseteruan didalam empayar ia bermula akan ketidak cekapan sultan mahmud syah ibni armahum sultan alaudin riaayat syah dalam mengatasi krisis dalaman yang belaku ini diburukan lagi pembunuhan tun mutahir bendhara melaka kelemahan melaka pada masa itu kelmahan dari aspek pentabiran

      Padam
    2. kejatuhan empayar melaka bukan disebabkan kelemahan persnjataan atau kelemahan kubu pertahanan tapi keruntuhan empayar melaka disbakan pertikaian dalaman dan peseteruan didalam empayar ia bermula akan ketidak cekapan sultan mahmud syah ibni armahum sultan alaudin riaayat syah dalam mengatasi krisis dalaman yang belaku ini diburukan lagi pembunuhan tun mutahir bendhara melaka kelemahan melaka pada masa itu kelmahan dari aspek pentabiran

      Padam
    3. Harapkan pegar , pegar makan padi .
      Sila buat research samada pegar atau pagar .Pagar mana bisa makan padi ?

      Padam
    4. Kalau pagar mana bisa makan padi begitu juga hujan emas tidak bisa gugur, mana ada hujan emas jatuh bertongkol tongkol, hujan batu pula berguguran berketul ketul.
      Kalau pagar tidak bisa makan padi mana bisa pula ada sidungu menyusukan kera dihutan sedangkan anak sendiri mati kelaparan. (tak faham tak apa)
      -----

      Kalau benar kerajaan melayu melaka memang hebat dari segi persenjataan dan ketenteraan tentu mereka tidak mudah tewas.
      Jangan kerana hendak menghiburkan hati kita beri alasan Melaka kalah ditangan portugis kerana pengkhianatan. Terima ajelah hakikat kerajaan melayu melaka dibawah pemerintahan sultan mahmud tidak cekap dan lemah. Beliau cuma cekap mengatur bini berderet deret

      Padam
  2. Baguslah ada kesadaran agar tak menyebut Melaka sebagai empayar melayu terbesar dan terhebat di alam melayu seperti yang kita baca di buku-buku pelajaran seejarah.

    Apakah Malaysia akan mengalami nasib yang sama seperti Melaka kerana struktur penduduk Malaysia sekarang lebih "berbahaya" di mana Cina mendominasi semua sektor kehidupan di Malaysia.

    Mungkinkah skenario berikut ini akan terjadi di masa 20 tahun hadapan:

    1. Perlis dan Kedah kembali menjadi bagian negara Thailand
    2. Penang berpisah dari Malaysia, menjadi Republik Penangsia
    3. Johor dan Melaka akan diambik alih oleh SIngapore menjadi bagian wilayah mereka
    4. Sabah dan Sarawak kembali menjadi wilayah Indonesia setelah Malaysia curi )dengan bantuan British)
    5. Sulatn-sultan feudal dan rakus-rakus itu di musnahkan dari bumi melayu, kemudian Malaysia berubah menjadi Republik Islam Malynistant yang dipimpin oleh seorang khalifah. Hukum syariah islam diterapkan secara penuh di seluruh negara. Warisan budaya melayu diharamkan, kemudian diganti menjadi budaya Wahabbi Arab ..

    Amin ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bodohlah engkau..yg no. 4 tu aku sebagai anak sabah boleh jamin malah boleh sekolahkan kau balik..Sabah dan Sarawak bergabung dgn malaya dan singapura utk membentuk ferderasi Malaysia...Jgn mimpi di siang hari ya..Sabah dan Sarawak tidak pernah mahu menyertai indonesia..kalau perlu dibubarkan federasi malaysia pun lebih elok Sabah dan Sarawak menjadi negeri berdaulat dan bebas merdeka...seperti TIMOR LESTE

      Padam
    2. Tu lah pasal.. Pulau pinang tu patut dimasukkan semula ke dlm negeri Kedah.. Bertuankan sultan Kedah.. Patut dilakukan sekarang ni jugak.. Urgent

      Padam
    3. 1. Rakyat Perlis dan Kedah sudah memilih Malaysia
      2. Rakyat Penang dah memilih Malaysia
      3. Rakyat Johor dan Melaka dah memilih Malaysia
      4. Rakyat Sabah dan Sarawak dah memilih Malaysia
      5. Sultan-Sultan Melayu dah memilih Malaysia

      Hoi .. tak ingat ke rakyat Rakyat Aceh tu dipaksa masuk Indonesia.
      Rakyat Kalimantan tu dipaksa masuk Indonesia.
      Raja Aceh, Raja Riau, Raja Kalimantan, Raja Siak, Raja Jambi, Raja Medan semua dihapuskan oleh Indonesia.
      TimorLeste tak hingin masuk Indonesia. Ini benar-benar punya kejadian

      Padam
    4. Hidup bangsaku. Mari buktikan kehebatan kembali. Seperti kata-kata Dato Laksamana Hang Tuah,takkan Melayu hilang di dunia,selagi Islam menjadi pegangan kita.

      Padam
    5. Teruk betul SULTAN Melaka tu

      Padam
    6. Dengan portogise pun BOLEH kalah

      Padam
    7. Portugise ada Ronaldo ooooo...

      Padam
  3. Malay history: What’s missing from the textbooks

    Brunei has always been known to be one of the earliest Muslim Kingdoms in Southeast Asia. They pride themselves in this fact. All their neighbors pride themselves in this too, and of course, since it is fact, it is irrefutable. Right?

    Good. Let’s quickly look at some FACTS then:

    It is taught in school textbooks that Pateh Berbai, the brother of Awang Semaun and Awang Alak Betatar, discovered Brunei. Awang Alak Betatar subsequently became Brunei’s first Sultan and was known as Sultan Muhammad Shah. Awang Semaun and Awang Alak Betatar were the famous heroes in Brunei during that time.

    Sultan Muhammad Shah was the first Sultan of Brunei. He ruled Brunei from 1363 to 1402. He was the first Muslim ruler of Brunei as a result of his conversion to Islam in 1363 for his marriage to a Johorean-Temasik princess. Prior to conversion to Islam, he was known as Awang Alak Betatar.

    He sent a mission to China in 1371 by which his name is recorded in Ming historical record as Mo-ha-mo-sha. Sultan Muhammad Shah died in 1402. Sultan Muhammad Shah was the first Sultan of Brunei. He ruled Brunei from 1363 to 1402. He married the daughter of Iskander, a Johorean-Temasik princess introduced by Bal-Paki, her brother-in-law to be.

    So far so good... Oh Really?

    Read the above again very carefully !! Sultan Muhammad Shah married a Johorean-Temasik princess in 1363. Now, for all those products of Biro Tata Negara (BTN) out there, what year was Malacca formed? 1403. So, there was a Johor king already in 1363? Are you going to argue with Ketuanan Brunei on this? f (By the way, he’s more Melayu than YOU!) Also for those who insist that Penang be handed over to Kedah, read the following again and again …

    The Johor ruler was under the Thais. The entire Peninsular belonged to the Thais! The ‘king’ of Singapore (Temasik), whom Parameswara of the Malaccan Sultanate murdered in cold blood was in fact the brother-in-Law of the ‘King’ of Pattani, who was under Ayodthaya rule. For those who do not know, Ayodthaya is in Thailand. And that, my friend was already well established before 1363.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Actually you are the one distorting history.
      Johor ruler was under the Thais? You are such a liar. Penipu

      Padam
    2. This anon was copy pasting.... you claim fable from where? Where this story come from, where are the sources?

      During that period, the peninsular had their own city-states and own sultan and not under Thai, the most powerful entity during that time was Sri Dharmaraja centered at Southern Thai which also Malay kingdom though it was Buddhist.

      What certain is, there was no Thais, Chinese like u crapping about history,
      Nak bodohkan orang tu pun beragak la sket, cina kopy paste haha. We dont believe your stupid crap story!

      Padam
    3. Not Brunei is early Malay Muslim Kingdom.... U sudah lupa Kerajaan Kedah yang paling awal wujud dan terus ada hingga kini. Malah Melaka yang kononnya ditubuhkan pada 1403,,, pada ilmuwan dan cendikiawan sejarah sudah jumpa bahawa ia lebih awal wujud dari tahun tersebut. Malah yg dinamakan PArameswara dan beragama Hindu itu pun sudah dipertikaikan... kami tak baca satu maklumat sahaja... sebab banyak rekod dari luar berkata lain

      Padam
    4. 1262 Melaka telah didirikan. Nama raja itu bergelar Permaisura bukan Parameswara... Permaisura itu gelaran bukan nama sebenar. Jadi dimana 1363 itu? Pada masa itu Tanah Melayu dibawah pengaruh Benua SIam (Ligor) Anda kena faham.. bahawa orang Thai (Tai) belum berkuasa sepenuh sperti sekarang. Siam dan Thai tak sama. Baca balik buku teks sekolah kat negeri ko

      Padam
    5. Salam! Ya saudara betul. Tai dan Siam adalah dua bangsa yang berbeza, malah budaya serta bahasa mereka juga berbeza. Tai dalam bahasa Siam bermakna kafir = non Muslim, Sukotai = puak atau suku kafir. Takkanlah orang Tai membahasakan diri mereka 'kafir'. Saya tahu betul bahasa Siam (Siam asli) ni, bukan Siam Tai, kerana aslinya saya keturunan itu. Semua bangsa siam asli adalah berasal dari Xianlang, percampuran antara bangsa Parsi + Malayu (Champa) + Penduduk Gunung Jerai (Kedah) kapal yang terkandas semasa banjir besar. Mereka inilah bangsa yang membuat Kota di Xianlang yang kemudiannya berpindah membina Kota Ayuthia (di Thailand sekarang) apabila air laut telah mulai surut. Pada awalnya bangsa ini beragama Brahma (Nabi Ibrahim) yang dibawa oleh bangsa Mala, tapi kemudiannya semua bangsa ini memeluk Islam apabila tibanya syiar Islam melalui para pedagang kemudianya. Thailand hanya wujud sekitar tahun2 1767 setelah mereka menyerang dan mengalahkan Siam dengan bantuan bala tentera dan persenjataan dari Inggris, Belanda, Perancis dan Burma (Raja Kafir yang sebelum itu yang telah mengalahkan Raja Burma Islam). Raja Taksin Panglima Siam yang belot telah mengistiharkan diri sebagai Raja Tai (Thai) pertama, itulah sejarah sebenarnya asal muasal Siam dan Thai. Sejarah bangsa Siam dan Thai ini dengan sengaja telah dikelirukan oleh penjajah2 Eropah dan pihak Thai sendiri yang tiada indentiti telah mencuri indentiti bangsa Siam yang terkenal hebat ketika itu. Bangsa Thai yang sebenarnya adalah puak Khmer iatu dari keturunan Anak Raja yang tewas kerana beperang dengan abangnya merebut Angkor Wat setelah kematian bapa mereka (Raja Kecil) yang memerintah kawasan tersebut. Anak Raja yang tewas tersebut telah melarikan diri berlindung di bawah Raja Siam (Raja Besar) dan di tempatkan di Luang Prabang....sekian dulu buat pencerahan bagi mereka yang masih ragu2 asal sejarah bangsa Siam dan Thai ini. Wsalam.

      Padam
  4. Lanjutan

    Next, Kota Gelanggi was also another Thai City, (yet to be publicized). And why not? Because it is a Thai Buddhist kingdom. Yes, it’s along the Johor River. All I’m allowed to say at this point is that Kota Gelanggi is REALLY along the Johor River. Expose Kota Gelanggi, and you will find its 30ft Buddha statues and its many Buddhist Temples, in all it's glory.

    So, for Penang to go back to Kedah, ALL of the peninsula needs to go back to the Thais. Sarawak needs to go back to Brunei, Brunei needs to go back to Majapahit, Sabah needs to go back to the Philippines, and Parameswara needs to go back to Palembang, leaving the Orang Asli in charge all over again. (I find it ludicrous that the Orang Asli are disqualified as ‘Bumiputera’ although they have been here since 6,000 years ago)

    Next, the year 1363 is of great significance. Why? That was the year that the first Sultan of Brunei converted to Islam. And he immediately became the Ruler of Brunei? What was he before that? A fisherman? A carpenter? A farmer? What was Awang Alak Betatar in 1362? And what happened the following year when he became a Sultan? Is becoming a Muslim enough to justify becoming a Sultan? Was he the first person in Brunei to convert to Islam?

    Let's scroll back time by 100 years; the year is now 1264. A full hundred years BEFORE Awang Alak Betatar converted to Islam, and declared himself a Sultan. A trip to Bandar Seri Begawan is not complete unless one visits the Muslim graves at Rangas. Chuck your ‘pantang’ out the window if you want to enjoy this first-hand, and in real life. Amongst these tombstones is the one of a Chinese Muslim by the name of Pu Kung Chih-mu. He was buried there in 1264. He was a Muslim, buried in a Muslim grave! This is more than a hundred years earlier, before the ascension of Awang Alak Betatar as the ‘first’ Sultan of Brunei. Not only that, he is not the only Chinese Muslim there. I cross-checked against the Brunei Museum Journal of 1993, and found that this has been so well documented!! In fact, this grave had already been found since 1973. Whole communities of Chinese Muslims had already been living in Kampong Batu well before the 12th Century. It is clearly recorded in the 1973 Brunei Museum Journal, and was visited by professors from Japan and China.

    So, here's another nugget for BTN un-educators. The Chinese brought Islam to this region in 1264. Wait! That's not even correct. It was even earlier, because, this Muslim Chinese died in 1264. He had lived a full life in Brunei before he died. And before anyone even thinks of contesting this, let me draw your attention to yet another well-established fact, and let’s see how early the Chinese arrived.

    According to records – as in the ‘Notes on the Malay Archipelago and Malacca Compiled from Chinese Sources’ by WP Groeneveldt in 1880 – a Chinese Islamic trader arrived in Brunei in the 10th century. His name was P’u-lu-shieh. He was both a trader and a diplomat. SQ Fatimi writing in the Sociological Research Institute in Singapore in 1963 under an article entitled ‘Islam Comes to Malaysia’, P'u-lu-shieh name is akin to Abu al-Layth.

    The Brunei King at that time was named ‘Hiang-ta’. The arrival of the diplomat-trader from China was greeted with great ceremony. If this is so, Islam actually arrived in Brunei in the year of 977.

    If this is the year 977, and the Sultan’s name in the year 977 is Hiang-Ta, then how can Awang Alak Betatar be the ‘first’ Sultan of Brunei in 1363? For those with very bad logic (or timeline problems), the year 977 is 406 years older than 1363. And in the year 977, the Chinese were already sending Muslim ambassadors to Brunei. The real question should be, thus, who exactly was that ‘Hiang Ta’ who ruled Brunei in the year 977? An Iban? A Kadazan or a Chinese?

    It gets even better. The MOST interesting thing was that the Brunei king’s delegation to China to return the emperor’s greetings was also headed by another Muslim official by the name of P’u A-li (Abu Ali).


    BalasPadam
    Balasan
    1. Pandangan anda yang mengatakan Gelanggi sebagai Thai City adalah tidak benar. Juga tidak ada bukti.

      Padam
    2. Cina kopy paste,

      what most interesting fact was there was no Chinese kingdom or Middle Kingdom of Zhou had ever exist in Malay Peninsular, even in Malay Archipelago!

      The mass exodus of Chinese come to Malay peninsular and later tried to make ridiculous claim on theirs being among the first settlers was illogical, whats more to find a Chinese land or empire exist nearby, that Thais you called is actually Sri Dharmaraja which was a Malay Buddhist Kingdom, but for certainty was not Chinese.

      So why don't you bring this BS to History faculty of Oriental Studies to know you claim was a big laughing stock for them, if your dare lah!

      Padam
    3. Thai Kingdom... kamu fikir Thai dan Siamese itu sama kah???? kau copy kat mana ni? baca sekali terus publish.. research tak habis?

      Padam
  5. Lanjutan

    Based on this fact alone, Abu Ali must have held an important position in the Brunei government if he was tasked to be Brunei’s ambassador in those days. This is again, irrefutable proof that there was already a government, with a King, and some members of his royal court were Muslims. Again, this is proof that Islam had already reached Brunei before the year 977. This is 75 years into the beginning of the Soong Dynasty, and only severely retarded people will say that Abu Ali was an Arab because of his name.

    And by the way, Malacca was not to have been discovered for another 400 years. Is there a prawn under the stone? You can bet your bottom dollar (because Ringgit is worthless toilet paper) that whenever John Doe writes, there is.

    A number of European historians claimed that Brunei was still not a Muslim nation until the 15th century. However, the Ming Shih, Book 325, a Chinese reference book noted that the King of Brunei in 1370 was Ma-ho-mo-sa. Some say that this should be read as Mahmud Shah. In fact, local Brunei historians prefer to take this to refer to Muhammad Shah, the first Sultan of Brunei.

    Robert Nicholl, a former Brunei Museum curator argued in another paper entitled ‘Notes on Some Controversial Issues in Brunei History’ in 1980 that the name Ma-ho-mo-sa could be pronounced as Maha Moksha which means ‘Great Eternity’. ‘Maha Mokhsa’ would make it a Buddhist name. Nicholl goes on to argue that even the Brunei Sultan who died in Nanjing in 1408 was not a Muslim. (History books always detail that the Sultan of Brunei went to China, but few will state that he died there),

    Another historian Paul Pelliot said Ma-na-jo-kia-nai-nai was reconstituted as Maharajah Gyana (nai). But the closest title would have been Maharaja Karna. However Brunei historians have insisted that the King was Sultan Abdul Majid Hassan, who would have been the second Sultan of Brunei.

    Nicholl further argued that Sultan Muhammad Shah converted to Islam as late as the 16th century and not during the 14th century as is widely known. However according to Brunei historians, Sultan Muhammad Shah converted to Islam in 1363 and that he ruled until 1402. After which time, it was Sultan Abdul Majid Hassan, who died in China who ascended the throne. That was when Sultan Ahmad reigned in Brunei beginning 1406.

    And why did I bring up this detail? Simple !! Read the top all over again:

    •Sultan Muhammad Shah married a Johorean-Temasik Princess in 1363.
    •And that Kota Gelanggi and the entire peninsular Malaya belonged to the Thais. And if this is true and correct, then both the Sultan of Brunei and his wife, would have been Buddhists.
    •In fact, the entire peninsular Malaya had been Buddhist and/or Hindu ever since the second century when Lembah Bujang was built. And since this is the year 1363, all of Brunei and Borneo was also under the rule of King Hayam Wuruk, who was King of the Majapahit empire. And what religion did they have? (I’ll give you a hint... they built the Borobudor. And for those who claim that Borobudor is a mosque in disguise, please learn to recognize temple architecture.)

    Also important to note, that since this is 1363, Parameswara had not yet swum across Pirate-Bay to reach Temasik yet. Hence, the need to locate the earlier kingdoms which pre-date ‘His Royal Pendatangness’.

    During the reign of Wikramawardhana, the series of Ming armada naval expeditions led by Admiral ????? ??? Hajji Mahmud Shams (aka Zheng He), a Muslim Chinese admiral, arrived in Java for several times, spanning the period from 1405 to 1433. By 1430, Zheng He’s expeditions has established Muslim Chinese and Arab communities in northern ports of Java, and thus Islam began to gain foothold on Java’s northern coast. “Admiral ????? ??? Hajji Mahmud Shams (aka Zheng He) was so frustrated when he first arrived in Java, because he could not find a single halal restaurant there”, so wrote Mah Huan, his scribe, thus deciding to spread Islam to the “barbarians” as Chinese records would write.

    BalasPadam
  6. Lanjutan

    Also interesting to note is the following:

    “In late Yuan Dynasty, China became chaotic, people who lived along the coastal area of Fujian, under the leadership of Ong Sum Ping’s siblings, escaped to eastern Kalimantan — they landed at the river mouth. When they were exhausted, facing a shipping crisis, someone lost their arms. After that, the Kadazans named it as Sungai Kinabatangan — the place where the Chinese lost their arms.

    Ong Sum Ping and his sister, and the Chinese people developed the area of Sungai Kinabatangan, and they increased their influences there. With the increase of his prosperity, the natives named him Raja, or King. The Chinese named him as ‘Chung Ping’ - meaning the General. We can clearly see that Ong Sum Ping controlled Eastern Kalimantan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. the kadazan?..dont bullshit here..the people around kinabatangan is from paitan stock related to the dusun...the kadazan is mostly settled around penampang in the west coast..and ong sum ping dont controlled eastern kalimantan...the area is already being rulled by the local rulers from the idahan and tidong clan which have close tie with the sulu.

      before the sultanate system the political landscape of eastern borneo or kalimantan is dominated with TRIBAL/CLAN organization...the chinese that come they dont rule..they just come to do trade and later excepted by the local and intermarried happen as well.

      Padam
    2. Mana la kau dapat sources ni pek. University nanyang ke? Ko tanya kat lee kuan yew tu kitorang nak balik singapura boleh ? Apa ko ingat orang bangang sgt tak tau yg singapura kominis ni ambik dgn bantuan british. Jgn tamak sgt pek.

      Padam
  7. Tanpa nama yg copy paste artikel "Malay history what's missing in the textbooks "ni mesti org DAP..tak pun org yg punya mentaliti yg sama dgn puak sepet lupa tongkang asal dia tu..sebab kalau tak salah artikel ni ditulis oleh Lim Kit Siang..dan dikeluarkan di Blog Lim kit siang suatu ketika dulu...

    itu apek jiwa sosialis cina campur nasionalis ala koumintang apa nak heran bila dia buat stateent atau artikel yg berat sebeelah dan byk pesong simpang siur faktanya..mcmlah juga cara dia berpolitik..konon memperjuangkan hak rakyat malaysia utk rakyat malaysia..tapi sudah terang lagi bersuluh parti yg dia dok gebang sebagai berbagai kaum tu pun muka seacuan mcm dia juga sepet je mate mereka...lepas tu golongan sepet DAP nilah yg suka nak ubah..ubah..ubah.

    ape yg dia nak ubah...nak ubah malaysia jadi cinasialah...jadi sejarah melayu yg menjadi teras dan tiang seri dorang memang bersungguh nak rosakan dan runtuhkan...mcm anai2x...jadi jgnlah percaya geng2x apek kit siang ni..lawan tetap lawan.

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum.....tuan minta pencerahan tentang artikel berkenaan Melaka:
    http://untoldhistoriesofmalaya.blogspot.com/2012/01/untold-history-apa-jadi-pada-malam.html

    BalasPadam
  9. Bacalah mana-mana buku cerita atau sejarah mengenai kejatuhan Melaka termasuk tulisan Barat yang berat sebelah. Tiada satu pun yang menyebut tentang angkatan tentera laut Melaka yang ikut mempertahankan kota Melaka. Angkatan laut ini langsung tidak terlibat sehingga Melaka dengan senangnya boleh dibedil Portugis dari laut. Tidak ada satu pun kapal Melaka menghalang, tidak ada apa-apa sekatan. Tidakkah ini aneh?

    Memang perlu diakui bahawa Sultan yang memerintah Melaka ketika itu telah melakukan kesilapan besar antaranya melantik pembesar-pembesar yang gilakan kuasa serta korup. Sultan Melaka ketika itu juga dikatakan sering berfoya-foya dengan penzinaan dan arak.Wallahualam.

    Mereka yang benar-benar berkebolehan dipinggirkan sedangkan pembesar berwibawa yang masih ada menjadi tawar hati. Bagaimana jentera pertahanan hendak digerakkan dengan cekap? Mungkin penduduk Melaka sendiri serta para pedangang luar sudah siap sedia membelot, membuka laluan untuk Portugis menawan Melaka? Atau memang sudah lama wujud gunting dalam lipatan yang inginkan Melaka jatuh sehingga angkatan laut Melaka tidak berfungsi sama sekali?

    Ada cerita lama orang tua-tua Melayu menyebut kebanyakan kapal yang menyerang Kota Melaka sebenarnya bukan milik Portugis tetapi Melayu, kapal angkatan laut Melaka juga! Sebuah laporan Portugis pula menyebut mereka ada ternampak sebuah angkatan laut yang dikenalpasti milik orang Melayu sedang disediakan untuk menyerang dari satu tempat di perairan Melaka. Mungkin benar Tun Mutahir sedang bersiap-sedia untuk merampas takhta atau ada pihak lain bertanggungjawab tetapi menuduh Bendahara pula yang ingin berlaku khianat? Yang pasti, ada pihak yang membelot. Si Kitol dan Raja Mendeliar sudah pasti. Namun, masih ada pembelot yang lain yang terlepas daripada catatan sejarah.

    BalasPadam
  10. Malacca is a glorified kampung fiction

    Students in Malaysia are forced to study Malaccan history. They are told that Parameswara is the first Sultan of ‘Malaya’. They are also told that Malacca was a great empire. However, there is no evidence of Malacca today. In fact, there is only and plenty of evidence of the Dutch, the Portuguese, and Bukit Cina.

    I previously presented empirical evidence of the Chinese arriving in ‘Malaysia’ since the 5th century. Some argued that the evidence only pertained to East Malaysia [Borneo].

    Well, today we shall look at the peninsula. Let us examine why Malacca is touted as a tourist site. Malacca was supposedly founded in 1403, and 1403 is often earmarked as the Adam and Eve of Malaysia. Just like I showed how Brunei already had 900 years of kings and sultans before the ‘first Sultan’ of Brunei, let us look at one of the Sultans who was on the throne before Paramesawara. His name is Malik ul Salih.

    Few people have even heard of Beruas. Even Malaysians who live in Beruas do not know the significance of the land which they stay. Paramesawara is supposedly the first Muslim king of Malaya. If he truly was, then there should be no pre-first Muslim ‘king of Malaya’, right? The name to remember is Malik ul Salih. He is Acehnese. He dreamt of the Prophet Muhammad, and decided to convert to Islam. He then moved to Beruas.

    Here is another pendatang from Sumatera, who did pretty much the same thing as Parameswara, although Malik ul Salih did not murder any Temasik king, unlike his fellow pendatang from Palembang Parameswara. He also set up a Sultanate in Beruas, but he is completely and conveniently forgotten.

    The year that Malik ul Salih died in Beruas was 1267. Here is a confirmed Muslim pendatang Sultan from Sumatera who died 136 years before Parameswara stamped his own Malayan visa.

    Is the omission of Beruas from mainline history because there is nothing to show for this Beruas kingdom? That’s a very lame excuse, because there is similarly nothing from the Malaccan Sultanate to show for either.


    Yet there are four Acehnese royal graves in Beruas (photo). They are close to the school, and not far from the Beruas Museum. So it appears that evidence of these Muslim Sultans is swept aside. Why?

    What if the Perak line was from the Beruas line, and not from the Malaccan line? Who’s to know?

    Surprisingly, this is also what you will see. Hidden behind a small fence is this – tagged as Batu Aceh.

    And for some strange reason, the government of Indonesia refuses to recognise or acknowledge the existence of the Samudera-Pasai kingdom. Here’s a picture of Sultan Malikus Salih’s gravestone..

    I find Malaysia’s choice of showcasing Ketuanan Belanda and Ketuanan Portugis, Ketuanan Bukit Cina and Ketuanan Perigi Hang Li Poh simply fascinating. Where is the Ketuanan Parameswara? Why is there no evidence of Ketuanan any Sultan of Malacca? How can Malaysians be taught supposed history for which no evidence exists?

    Are Malaysians that stupid to believe that Malacca was this fantastically great empire which had its EVERY single historical and archaeological trace removed? What did the Portuguese do when they came to Malacca? Vacuum the place of trace evidence?

    Let me offer you the most plausible reason to the choice of Malacca as the centerpiece of Ketuanan Melayu history; and I’ll do this by taking you to Thailand for an analogy.

    The Thais insist that Sukhothai is the first Thai kingdom. They will tell you that it is clearly 700-plus years old. And right next door is the kingdom of Lanna, which is of the same time-frame, i.e. also from the 13th century. Yet, the present day Thais do not select Lanna as the original Thai kingdom. They also do not pick Lamphun, Lamphang, Lan Xiang, or Chen La. And prior to those, the Chiang Saen and Heokam kingdoms. And I would ask you why?

    BalasPadam
  11. Why not pick any of those older kingdoms? The only reason the Thais to choose Sukhothai is exactly the same reason as the one selected by Brunei. Despite tangible empirical evidence for much earlier kingdoms and Sultanates, they chose the ones they did, because, and ONLY because, the present Kings are from that lineage. Nothing more and nothing less.

    Brunei also has its pre-‘Adamic’ line of Sultans or kings. And so did Thailand and its history.

    However, in the case of Malaysia, this brings additional problems. Some Sultans migrated to Malaya from Pattani, and some are Bugis from Sulawesi. Raja Lumu (Sultan Sallehuddin Shah ibni Almarhum Daeng Chelak; 1705-1778) was the first Sultan of Selangor. He was the son of Daeng Chelak. He took on the title of Sultan Sallehuddin of Selangor in 1742. Look at the year again very, very, very carefully.

    Raja Lumu was here a mere 35 years before the British arrived. Only 35 years! That is not very long indeed. This also means that the first Sultan of Selangor came 78 years after the Dutch arrived!!! If the Sultan of Selangor was a Bumiputera, then surely the Dutch should be Bumiputera as well. Surely the Dutch and Portuguese descendents should be granted Bumiputera status and allowed to buy houses and Amanah Saham Nasional at discounted prices.

    Well actually, the Portuguese in Malacca are in fact Bumiputera, so let’s see who else arrived before the Portuguese? The Babas and Nyonyas! Strangely, the Babas and Nyonyas are NOT Bumiputera. This is advertently stranger than strange. How can the Chinese who arrived earlier than the historical Sultan of Selangor by 339 years not be Bumiputera?

    The Babas and the Nyonyas have been outright cheated.

    I know a Kerala boy who became Prime Minister. Well, I’ll only clue you in on the year 1963 when it was decided that arriving to Malaya early does not necessarily qualify one to be a Bumiputera. The first and original inhabitants of Malaya since 60,000 years ago also got stripped of any putative Bumiputera status. The Orang Asli are on paper not Bumiputera. This is shameful.



    BalasPadam
  12. I’m so glad that History is now a compulsory SPM subject, because I, John Doe, will do everything possible to make sure that all Malaysians are educated on real history. Not the retarded version which Umno teaches in schools but the one which actually happened, and is well recorded by respectable sources and unbiased resources from the world over.

    This is my pledge to Malaysians.

    Buddhist Beruas-artefacts found near Ipoh and Jalong respectively.

    The Batu Bersurat Terengganu is at least 300 years older than Malacca. Civilization in Kedah is much older and Lembah Bujang kingdom will attest to this. Unfortunately, it was a Hindu Kingdom, and therefore, sidelined.

    So back to Malacca for now. Why is Malacca important? Or rather, is Malacca even important? Or is it only important as a tourist site? What about Buddhist Kota Gelanggi? What happened to Muslim Beruas? And what about Hindu Lembah Bujang?

    And Tioman. What happened in Tioman? It was used as a stopover by the Chinese even before the Prophet Muhammad was born. Why shut this information out? I’m still curious to learn the location of the Chi-Tu Kingdom, which was a Hindu-Buddhist kingdom somewhere in Kelantan. Or the female ‘Sultans’ of Kelantan, probably a legacy from their previous Cham matrilineal days. (The Kelantanese migrated from Vietnam, for those who do not know) while the Kelantanese royalty are intertwined with the Thai-Pattani line.

    And whatever happened to ‘New China’ as called by the Kadazans for ‘CheenaBalu’? confused.gif The tallest mountain in Southeast Asia is earmarked as ‘New China’. This happened 300 years before the first ‘Tanah Melayu’ appeared anywhere on record.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Um, surely by merely making out there was once a hindu civilization or buddhist one doesn't negate the fact that they were still malays? Yes, malays were once Hindu and then Buddhist etc.. so what? Once Islam came, most of them became muslim - a curious thing though isn't it?. Malays do not just magically materialise with the coming of Parameswara. How would you explain the numbers?

      So the chinese have been here previously.. so what? a lot of others as well. People come and go. Some stay some dont. Still don't change the fact that this land was land of the malays and was known to the whole world as Tanah Melayu at some point and nobody said it was wrong. Because it is right! Parameswara etc. whether from Pattani or Sumatera or Jawa or any other point in Nusanatara, well, current nationalistic borders doesn't exist then. So they are not to be considered "pendatang" as we are of the same ethnicity. Malaysia, Indonesia, Thailand doesn't exist then... it was just nextdoor with people of the same looks, similar customs and language. What is so hard to understand?

      Why is it so hard to see that there is race that inhabits the Malay Archipelago, the pacific isles all the way to Hawaii? Similar looks customs languages.
      We look too humble. Maybe thats why it always seems like we should and would be bullied. The likes of us should never be prosperous. Why, look at them! Pathetic backward people! They belong more in the kampungs and jungles, with their goats and monkeys! Furthermore, they are oh, so simple! So unassuming, giving and gentle! Too lazy! Too stupid! Why do God put this amazingly bountiful land to THESE people?! They hardly touch it, hardly develop it.
      But why then, are they so many of them here? In fact, they are the majority! Can you still deny it? Try as you will, this will never be another tragedy that was Temasek.

      Padam
    2. John Doe yang mengarut. Jangan suka menipu
      Melayu bangsa asal di Malaysia. Melayu bersikap baik kepada bangsa lain. Ramai Bangsa Cina dan India dibawa masuk oleh British sebelum Merdeka.

      Padam
    3. John Doe
      ini pencerahan untuk anda
      1)kerajaan melayu tertua-kedah tua/langkasuka since 2-3 AD

      2)seluruh kaum dalam kepulauan melayu termasuk separuh pnduduk madagascar adalah dari ras melayu.oleh itu bumiputra meliputi seluruh pnduduk ber-ras melayu yang menjadi pnduduk malaysia termasuklah orang asli,iban,jawa,bugis,kadazan dan sbagainya.juga meliputi orang cham di vietnam.sebab tu orang cham golongan tua nya boleh berbahasa melayu

      3)penghijrahan raja melayu dari sumatra ke tanah melayu bukan bermaksud penghijrahan kaum melayu secara total.ia hanya penghijrahan keluarga diraja berserta pengikutnya sahaja bukan dengan seluruh bangsa.dengar pun dah x logik kalau melibatkan seluruh bangsa.lainlah kalau orang melayu ni orang nomad.

      5)ptolomy yang hidup pada tahun 90AD pun mention pasal melayu=Golden Chersonese as Maleu-kolon=tanah melayu.bukti telah lama bertapak

      6)rujuk austranesian or malay race untuk mengetahui ras melayu

      7)p baca balik rekod portugis banyak lagi perkara boleh basuh balik otak kau

      yang aku tak paham ni kenapa u ada masalah sangat dengan melayu dan asal usulnya ni?please explain ur real intention.even if u hate the unfairness that happen in malaysia that i too never agree.never ever distorte the history of other

      Padam
    4. tambahan lagi kepada john doe

      apa u ckp kampung fantasy?
      go to library of ur ancestor country=china.check about ming china.begitu banyak mnyebut pasal melaka.begitu marah juga dengan portugis kerana mnjajah 'kampung' di bawah naungan china itu=melaka sampai dihukum mati prdagang portugis serta trputus prdagangn.takkan kampung pun smpai angin macamni.boleh juga tgk sejarah ayutthaya berkenaan kegagalan menawan melaka

      dan boleh lihat dalam mana2 sejarah negara2 maritime lain yg byk mention psl kekayaan melaka.yeah a glorified kampung fantasy.what an dumb ass u r

      n kerajaan melayu dulu hindu.so what.bukan nya jd tamil pun.it just indianised malay kingdom..sama laa mcm romanised european.arabisation.budaya n agama mungkin lain.dna tetap x berubah

      Padam
  13. Where do the records of Malacca lie? They are all in the Portuguese records. And why? Because the Portuguese made Malacca great. It was a simple fishing village before that.

    Let me illustrate this a little further. Anyone who has been to Lake Toba in Sumatera will readily tell you that every 800 metres or so lies a tomb of a great King. They are not of the same royal Line. Everybody wanted to be king. In fact, if you are ready to believe that a kingdom can consist of less than 100 people, then you will worship this ‘king’. But back in those days, all kings were Gods. And all women wanted to mate with the God-Kings and produce godlets (a word like piglets).

    Being the king’s mate meant that the women had slightly better food, and a nice house to stay in. Perpetuate the lie long enough, and the entire descendants would continue worshipping these God-Kings.

    Sejarah Melayu’ was originally titled ‘Asal-Usul Raja-Raja’. It was written in 1623. This was 200 years after Parameswara ‘swam’ across bay to reach Malacca. How could anyone have known what it was like 200 years ago in those days of 1623? Two hundred years between 1623 and 1403 equates to at least six generations. You have problems remembering what you ate six days ago, let alone 200 years.

    What the writer of ‘Asal-Usul Raja-Raja’ tried to do was justify the royal lineage and concocted that the Malacca kings were descendants of Alexander the Great and a West Indian princess.

    Assuming the writer is correct, Alexander was a Greek. And if a Greek and an Indian had gotten married, their offspring would look somewhat Middle-Eastern. The writer obviously did not have the benefit of using DNA to prove or disprove his own claim because he made his assertion in 1623. However, today, we know that Austronesians are a blend of Mongoloids and Dravidoids. In short, Malays are basically Chindians. None look like Shah Rukh Khan.

    So in conclusion, Malacca had to be glorified while its Babas and the Nyonyas had to be buggered. In short, Malacca is not the oldest: It is not the first Sultanate, not the first local civilization of Muslims, and there’s certainly no trace evidence of the Ketuanan Malacca today other than one physical coinage (see my previous article).

    The Hang Tuah, Hang Kesturi, Hang Lekir, Hang Lekiu and Hang Jebat graves could be any Hindu person’s grave. Yet no other Muslim graves of note, and certainly no Sultan’s grave were ever found to substantiate the Malacca story of glory. If not, then I pose my parting question to you again: What exactly is Malacca?

    Glorified kampung fiction?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Menurut Andaya (2002), Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi adalah pemimpin ulung kaum Orang Asli. Kekuasaan Orang Asli dalam pemerintahan Melaka serta kerajaan-kerajaan melayu yang lain mengalami kemerosotan dengan kematian ketiga-tiga tokoh ini. Pendapat ini dipetik dari Pagan Races of the Malay Peninsula, Macmillan, London 1906 karangan Skeat, W.William and C.O. Blagden.

      Andaya juga memetik pendapat Juli Edo, seorang ahli antropologi dari etnik Semai yang mengatakan bahawa Hang Tuah dan Hang Jebat adalah Orang Asli. Hang Tuah ialah Orang Jakun (Winsdtedt, 1935). Hang Tuah dan keluarganya berpindah ke Hulu Perak selepas kematian Hang Jebat.

      Separuh daripada orang Melayu Negeri Sembilan sebenarnya ialah keturunan Waris Jakun dan merekalah sebenarnya Bumiputera.

      Padam
    2. Keturunan cina bukit asal dari mana pulak?
      Tolong bagi pencerahan.
      Apa beza cina lombong bijih timah merusuh kat lombong2 kat perak zaman ngah ibrahim dgn nepal banglas yg merusuh hari ni?
      Awak tolong mintak khoo kay kim jelaskan.

      Padam
    3. Oh lupa nak cakap. Nepal banglas yg merusuh kat kilang belasah mngr cina kat johor?

      Padam

    4. Lu gunakan ungkapan pendatang kepada nenek moyang orang Melayu.

      Di manakah nenek moyang majoriti komuniti Tionghwa ( kecuali Baba-Nonya) hari ini di Tanah Melayu sebelum diangkut sebagai kuli dalam tongkang dari negara Cina oleh British?

      Hai ya.....Cakap baik-baik. Jangan sakit hati olang lain. Jangan hina Melayu. Cina kah...India kah...Melayu kah.......Kita bangsa Malaysia.

      Padam
    5. Apek you tanya itu andaya suruh dia cerita kisah kaum cina dulu2 yg kene tindas dgn maharaja2 cina dkt mainland? Kisah pemberontakan kaum cina pada maharaja sampai hilang sistem beraja di china. Sapa punya keje tu pek? Saya dgr diorang semua kene hambat dgn raja2 mainland sampai lari ke seluruh dunia, ada sikit sampai tanah melayu.
      Lu agak2 ini hari itu cina yg suka lawan dan kurang ajar sama raja melayu mana punya keturunan? Dia punya perangai sama mcm dia punya latok masa duduk mainland dulu.

      Padam
    6. Memang ada di kalangan suku sakat bangsa sepet ni bangsa perosak.
      Duduk mana2x pun tak boleh asimilasi. Dekat serata dunia ada je 'little china' dia.
      Ada pulak yang dah 7 keturunan dok kat US tapi still bahasa inggeris tak lepas.

      Yang si sepet ni pulak, dok malaysia tak reti bahasa melayu. Kolot konon! Tak standard
      konon! Jatuh maruah la cakap bahasa orang melayu kan? Melayu apa ada? Tapi, nak jadi orang malaysia. Nak sama rata. Nak tuntut hak macam2x. Sekeh kepala baru tau.

      Kalau tak nak perkataan 'Pendatang' tu digunakan, jangan cabar perlembagaan!

      Padam
    7. "You have problems remembering what you ate six days ago..."

      That's your problems, not mine.

      Padam
    8. The PENGATANGS are all in a state of denial. I pity them. You see, EMPTY vessels will make the most noise. When some fool said that the Portuguese made Melaka into a great Port, I laughed my hearts out. I dunno why the stupid Portuguese would want to battle for a 'simple fishing village'? Either the Portuguese were fools or the the person who wrote that are stupid moron. ROFL...

      Padam
    9. Barangkali John Doe si penipu fikir bangsa Melayu tak ada penulis sejarah zaman silam.

      1) Buku Sejarah Melayu (atau Sulalatus Salatin) ditulis oleh Tun Sri Lanang. Tun Sri Lanang penulisnya merupakan ahli akdemik zaman tersebut. Tun Sri Lanang turut menceitakan bahawa beliau menulis buku Sejarah Melayu setelah mendapat buku Hikayat Raja-Raja Melayu dari Gowa (Ini nama kerajaan di Sulawesi zaman tersebut). Tun Sri Lanang bekerja di Kerajaan Acheh. Tak ada sebab untuk Tun Sri Lanang menipu dalam penulisannya tentang Melaka.

      2) Mengapa Melaka nak diperkecilkan. John Doe mungkin salah faham dia ingat Melak hanya negeri kecil. Pada zaman dahulu apabila disebut Melaka, orang luar mengenali keluasannya dari hujung Semenanjung meliputi Singapura, Riau, Kampar, Siak dan sebagainya. Hanya pusat pemerintahannya saja bertapak di Banda Hilir.

      3) Jurai keturunan kesultanan Melaka telah dihuraikan oleh Tun Sri Lanang dari Iskandar Zulkarnain. Mengapa John Doe buta hati sejak zaman Iskandar Zulkarnain hingga zaman kesultanan Melaka memakan masa ribuan tahun. Iskandar Zulkarnain berkahwin dengan bangsa lain, dan keturunannya berkahwin pula dengan bangsa lain sehingga sampai berkahwin dengan bangsa Melayu. Ada banyak peringkat dari Iskandar Zulkarnain untuk keturunannya sampai ke alam Melayu. Jadi rupa paras melayu lebih ketara. (Kalau tak percaya juga sila ambil contoh mudah tengok pada artis yang salah satu ibu bapanya bangsa Eropah kahwin Melayu, (contoh Zain Saidin, Shasa Saidin, Sarimah Ibrahim, Yasmin Yusuf, Julia Ziegler) wajah Eropah mereka diimbangi oleh wajah Melayu. Kalau dah beribu tahun keturunan mereka takkan ada wajah Eropah.

      4) Melayu bukanlah Chindian seperti dakwaan John Doe. Kalau Melayu Chindian tentu bahasa Melayu terhasil dari gabungan Chindian. Hakikatnya tidak pernah terjadi begitu. Sebaliknya bahasa Melayu sejak zaman silam ada pengaruh Parsi dan Sanskrit. Ini boleh menjelaskan perjalanan bangsa Melayu ribuan dari keturunan Iskandar Zulkarnain ribuan tahun silam hingga bertapak di alam Melayu dan masih kekal sehingga kini.

      5) Rajin-rajinlah kita semua rujuk peta-peta lama. walaupun peta lama dibuat oleh bangsa asing sama ada Inggeris, Itali, Perancis atau Belanda tetapi peta mereka menamakan semenanjung kita ni sebagai "Malacca". Ini menunjukkan Melaka dahulu luas.

      Padam
    10. Wahai John Doe,
      Anda pertikai rupa paras Melayu dari Alexander the Great campur Puteri India sepatutnya macam middle east?
      Anda merepek. Setelah ribuan tahun bercampur Melayu keturunan asal tidak dapat dikekalkan rupa parasnya.

      Kalau tak percaya anda lihat masyarakat Portugis di Melaka. Anda tahu tak Portugis datang ke Melaka pada 1511. Ada anda lihat keturunan Portugis di Melaka? Rupa paras mereka tak serupa macam Portugis di Lisbon. Anda kenal tak dengan penyanyi tersohor Malaysia 80an-90an iaitu Francesca Peters itu keturunan Portugis. Dia tak ada rupa Portugis pun.

      Tapi masyarakat Melayu tak pernah mempertikaikan dia orang Portugis. Anda pulak melebih-lebih nak mempertikaikan rupa paras Melayu.

      Tapi jika diteliti rupa paras orang Melayu anda pasti jumpa pelbagai warna kulit orang Melayu, ada putih, ada coklat, ada kuning, ada perang, ada hitam. Rupa paras orang Melayu ada yang rupa Senoi, ada yang rupa Bajau, ada yang rupa Arab, ada yang rupa India, ada yang rupa Cina, ada yang rupa Jepun, ada yang rupa Yaman, ada yang rupa Turki, ada yang rupa Dayak, ada yang rupa Benggali, ada yang rupa Jawa.....macam-macam rupa ada bangsa Melayu.

      Selama anda duduk di Malaysia, and tidak perasankah semua ini?

      Padam
  14. Hanya demi untuk masturbasi (melancap) para ultra nasionalis melayu ... KERAJAAN KAMPONG MELAKA kemudian dirubah dan dimanipulasi menjadi sebuah EMPAYAR di buku-buku sejarah Malaysia .... Hahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Geli aku dgn bahasa engko...sanggap sangat..tak yahlah nak copy paste artikel2x lama tulisan bloger DAP tu..semua artikel ni adalah tulisan seorg yg mengunkana nama samaran john doe(nama biasa utk anonimity dan kerap digunakan sbg melabel seeorg yg tidak diketahui nama mereka di US)..dia ni jugalah yg buat cerita basi BARR CHIN..haha..penipu dasar cina komunis asal tongkang pecah

      Padam
    2. Hahaha..
      melaka ke tak melaka.. tapi tanah ni melayu punya! ko nak cakap apa?

      Padam
    3. Kamu belajar sejarah ke tak? Kamu tahu tak orang Portugis yang menyerang Melaka telah mengakui besarnya negeri Melaka zaman dahulu meliputi seluruh perairan Semenanjung Tanah Melayu. Mereka menyebutnya sebagai Aurea Chersonese. Raja Portugis mengeja nama Melaka dengan ejaan "Malacha". Raja Portugis menceritakan ramainya rakyat dalam kota Melaka dengan lebih daripada 25,000 isirumah. Raja Portugis menyebut jumlah meriam dalam Kota Melaka sebanyak 2,000 buah. Raja Portugis menyerang Melaka dengan menghantar armada 16 buah kapal. itu belum lagi dicampur dengan askar upahan Portugis yang merupakan orang Inida dan Jawa. Selanjutnya Raja Portugis mengatakan askar Portugis merompak harta yang banyak di Melaka dan membakar Kota Melaka.
      Seterusnya mereka merobohkan bangunan Masjid Agung di Melaka dan menggunakan batu-batanya untuk membina Kota Portugis.

      Kota Portugis di mana kalau bukan dibina atas Kota Melaka yang asal. Kota Portugis disebut siap pada bulan November 1511. Dia serang Melaka bulan Ogos 1511. Dalam anggaran 4 bulan buat Kota. Dari mana Portugis dapat batu-bata bina Kota Portuguis kalau Kota Melaka takda batu.

      Padam
  15. Kan dah melompat semua bangsa-bangsa hina macam tanpa nama yang copy paste tak ingat dunia tu. Punyalah hebat tanah melayu dan nusantara ni sampai semua orang mengaku tanah diorang.

    Tak payah di layan bangsa-bangsa asing tak sedar diri ni. Sejarah kita, kita sendiri yang tentukan. Sibuk-sibuk sejarah orang, bangsa cina dan india datang naik tongkang belas ihsan orang melayu dapat jadi rakyat tapi sekarang dah mengaku bangsa dia datang dulu.

    Sudahlah cina dapigs, korang jealous sangat apasal? pergilah pindah balik ke china.

    urb.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nanti datang satu hari, kaum pendatang sekarang yang dari myanmar, bangladesh, nepal yang dah 3-4 generasi nak tuntut warganeagara, dapigs ni la yang mula2 akan menjerit2x pendatang pulak kat diorang. Memang tak sedar diri.

      Padam
  16. Menurut Andaya (2002), Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi adalah pemimpin ulung kaum Orang Asli. Kekuasaan Orang Asli dalam pemerintahan Melaka serta kerajaan-kerajaan melayu yang lain mengalami kemerosotan dengan kematian ketiga-tiga tokoh ini. Pendapat ini dipetik dari Pagan Races of the Malay Peninsula, Macmillan, London 1906 karangan Skeat, W.William and C.O. Blagden.

    Andaya juga memetik pendapat Juli Edo, seorang ahli antropologi dari etnik Semai yang mengatakan bahawa Hang Tuah dan Hang Jebat adalah Orang Asli. Hang Tuah ialah Orang Jakun (Winsdtedt, 1935). Hang Tuah dan keluarganya berpindah ke Hulu Perak selepas kematian Hang Jebat.

    Separuh daripada orang Melayu Negeri Sembilan sebenarnya ialah keturunan Waris Jakun dan merekalah sebenarnya Bumiputera.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu, Saya masih ingat Hang Tuah pernah berkata, 'Tak Hilang Orang Asli Di Dunia', kan, kan..

      Padam
    2. bodoh betel ni..dah lah pakai gambar ularmak berucap..puuih

      Padam
    3. Tuan Betel, maksud takkan Melayu hilang di dunia ialah Melayu akan tetap utuh selagi Melayu menyantuni dan menghormati Orang Asli terutama orang Jakun. Ini kerana yang akan setia mempertahankan Melayu ialah Orang Asli. Tetapi kini taukeh-taukeh Cina menjadi tempat Orang Asli bergantung harap

      Padam
  17. Yang kita faham tahun 1511 portugis ceroboh melaka tahun 1755 habis sebuah lisbon kena gempa bumi besar masa tu. Habis ranap bandar lisbon. Tahun 1944 jepun masuk tahun 1945 kene bomb dgn us.
    Hari ni kat mainland china tu banjir, tanah runtuh, gempa bumi tiap tahun jadi. Adakah itu antara penyebab kenapa sykt2 china mula melabur kat sini? Ada tak apek2 yg boleh pikir benda ni dan buat buku. Sejarah zaman moden.
    Cuma pengajarannya mana2 bangsa yg niat jahat kat tanah melayu ni mmg biasa akan terima akibatlah. Itu saja. Apa cina panggil karma.

    BalasPadam
  18. Salam
    Maaf jika saya tersilap. Tahun 1511. Bila disebut Melaka pada 1511, perlulah ingat bahawa kerajaan Melaka masa 1511 tersebut menguasai negeri-negeri lain seperti Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor, Perak, Kedah, Singapura, Riau, Kampar, Siak dan lain-lain.Banda Hilir itu tempat pentadbiran utamanya. Peta-peta lama boleh mengesahkan fakta ini.
    Apabila Banda Hilir (tempat pentadbiran utama) di mana Sultan Melaka bersemayam kalah diserang Portugis. maka negeri-negeri tadi berpisah dari Kesultanan Melaka. Sebab itu "empayar" Melaka berpecah.
    Mungkin bagi orang yang tidak faham, mereka menyangka bahawa Melaka pada 1511 aalah kecil saja seperti saiz negeri Melaka sekarang, mana mungkin jadi empayar.
    Namun demikian negeri-negeri Melayu bekas empayar Melaka (Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor, Kedah, Perak) terus wujud sehingga bersatu semula di bawah Negara moden Malaysia. Sayangnya negeri-negeri Melayu di kawasan Utara (seperti Roman, Singgora, Pattani dan Phuket) tidak dapat diselamatkan hingga hilang diambil Thailand. Negeri-negeri Melayu di Sumatera (seperti Siak, Jambi, Riau) dibunuh raja-rajanya oleh orang Indonesia yang mahu menjadi republic.
    Saya doakan semoga Raja-Raja Melayu yang masih ada ( di Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor Kedah, Perak) (serta juga negeri yang kemudian dirajakan seperti Selangor, Negeri Sembilan dan Perlis) (serta negeri-negeri jiran yang masih ada raja-rajanya) mendapat rahmat dan hidayah daripada Allah.

    BalasPadam
  19. Ramai keturunan India dan Cina yang telah menjadi Melayu. Kebanyakkan Melayu juga berketurunan India dan Cina. Mereka ini di-terima mengasimilisasikan menjadi Melayu oleh orang-orang Melayu kerana kemahuan mereka sendiri. Jika si-pendatang tidak mahu mengasimilisasikan diri dan mahu mengenal diri mereka sebagai India atau Cina maka itu lah jadinya mereka -sipendatang. Tidak guna bercakap tentang agama Melayu lama - Hindu dan Buddha. Itu agama lama. Agama Melayu sekarang adalah Islam. Lagi sekali, jika sipendatang ingin di-kenali sebagai pendatang India dan Cina, maka itulah jadinya mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bongok!!!!!..rambut sama hitam,DNA lain2..

      Padam
    2. bongok!!! mana ada orang dna sama..

      Padam
    3. Islam adalah agama bangsa melayu sekarang ... sedangkan Kristian adalah agama masa depan bagi seluruh u,at melayu di Malaysia ....

      Semoga Tuhan Allah Yesus memberkati anda-anda semua ...

      Padam
    4. Melayu perlukan revolusi minda dan hati..agama hanya ciptaan manusia..termasuklah kristian dan juga islam yg kononya didakwa sebagai ad deen tunggal di sisi Allah oleh pengikutnya...Allah/tuhan dah beri manusia fitrah yg sempurna utk mentadbir dan hidup di dunia..tetapi manusia sering menambah2x kepercayaan dgn bermcm fairy tale dan peraturan dan sinopsis asal usul ini dan itu.

      kalau tak percaya anda akan masuk naar(api) atau lebih difahami skrg sebagi neraka..manusia yg benar2x zuhud dan sejati tak perlu agama apa pun..dia cuma perlu kekuatan hati dan otak yg luhur utk melawan keinginan jahat dr dlm diri atau luar dirinya..kalau agama itu sekadar tradisi kaumnya maka setakat itu sajalah kepentingannya

      Padam
    5. Salam. Seluruh umat manusia perlukan aga a dan Islam ITU adlh agama yg benar. Walau zuhud mana pn dia tetap akan tergelincir tanpa Ada agama yg menjadi pegangan.

      Padam
  20. Assalamualaikum Tuan Al-Semantani, saya selama ni silent reader blog tuan ni... Tapi hari ni saya happy sangat sebab tengah syok2 baca artikel ni tetiba nmpk artwork saya (visual 3D Lela Rentaka) terselit dalam artikel Tuan. Terima Kasih kerana menggunakannya, saya sedang berusaha utk menghasil lebih lagi visual sejarah seperti bro Dani Warguide. hehehe.. Teruskan menulis dan mengkaji Tuan. Maaf la ye sbb off topic... Hehe...

    BalasPadam
  21. Ku petik nasihat al Sematani "Kekalahan Melaka adalah sebab kurangnya kesepaduan dan kesepakatan diantara ‘Anakvanua’, dan sikap terlalu memberi kepercayaan kepada ‘anak dagang’ atau bangsa ‘asing’. Bak kata pepatah ‘apalah diharap pada dagang, bertukar musim berlalulah ia’. Sikap terlalu bertoleransi yang ditunjukkan oleh orang Melayu sejak zaman berzaman ini akhirnya memakan diri sendiri apabila golongan-golongan ‘dagang’ ini mula menunjukkan belang mereka dan menikam dari belakang! Baik dagang Kalingga, dagang Ming, dagang Burma, maupun dagang Kampar dan Mojo yang serumpun sebangsa, semuanya menjadi duri dalam daging. Harapkan pagar-pagar makan padi. Peristiwa ini seharusnya menjadi pengajaran kepada anak-anak vanua pada hari ini, dan bukannya kisah Melaka kalah berperang kerana menggunakan keris dan sumpit semata-mata yang ternyata tidak benar."

    Aku hanya insan biasa maka nasihat mu wahai tuan akan ku turun kepada salasilah ku. Buat baik berpada-pada. Buat jahat jangan sekali atau dua kali tapi jangan sesekali buat jahat.

    BalasPadam
  22. kepada john doe2. anda mungkin tidak faham perbezaan raja vs sultan. perbezaan khalifah vs maharaja. perbezaan umat vs rakyat. fahami perbezaan ini akan menjawab persoalan anda.

    BalasPadam
  23. Dilarang salin dan tampal otak kiasu Cina Singapura di sini.
    Don't just copy and paste Singaporean Chinese blocked head here.
    No se copia ni se pega mentalidad china singapurensa aqui.

    BalasPadam
  24. Continue to maintain the existence of Sultan / Raja Melayu, its a nuclear bomb to Bangsa Melayu and Malaysia.....

    We have to abolish all sultans / rajas ... so, we can establih a modern malaysia .. not only for banga melayu .. but also to bangsa Cina, India, Kadazan etc etc ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. BRO....kalau lu taknak berajakan SULTAN MELAYU....then go back to your ancestors HOMELAND ...either it is CHINA or INDIA....do whatever you want to do there.....

      Padam
    2. Betul tu bang, kat Negara asal diaorang China dan India dah tak ada raja-raja. Kenapa diaorang tak mau balik sana yek?

      Duduk Malaysia aman tenteram, mereka bikin bising-bising pula pasal Raja Melayu.
      Tak tahu hormat kat orang.
      Diaorang ingat moden bermaksud tak ada raja. Malaysia dah membuktikan moden serta masih ada raja. Jepun yang moden pun masih menjaga raja mereka.

      Padam
    3. homeland lu orang pon x nak lu orang semua... duduk diam2 lah. cari makan,,, jgn kacau orang

      Padam
    4. what the fuck Bangsa CIna, Bangsa India, Bangsa Kadazan, Bangsa Melayu etc?? you're Bangsa Malaysia tapi kaum Cina, kaum India, kaum Kadazan, kaum Melayu, etc....

      Padam
  25. Sejarah lalu Melaka, walaupun Melaka memiliki angkatan armada laut tapi Melaka masih dicerobohi.
    Contoh moden, kita ada tentera darat, tentera laut dantentera udara, ada radar, ada kapal selam dsb tetapi masih diceroboh oleh orang asing seperti yang berlaku di Lahad Datu, Sabah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye betul... Australia dan USA yang canggih dan banyak pasukan keselamatan serta radar, cctv dan segala mcam mak nenek pun diceroboh oleh pendatang asing... bukan Malaysia sahaja

      Padam
  26. ini makan dia cina apek yg x sedar diri.......Asas Perlembagaan Tanah Melayu Malaysia yg kita perlu tahu. Kontrak sosial diasaskan dari 5 hak orang Melayu dan dari situ Perlembagaan Malaysia digubal.
    1. Raja Berpelembagaan
    2. Agama Islam
    3. Bahasa Melayu
    4. Hak Istimewa Orang Melayu
    5. Kerakyatan
    Dari 5 ini orang Melayu berkongsi syarat ke 5 dgn org cina dan India.
    Semasa kontrak sosial dibincang antara kaum Melayu, Cina dan India, British menawarkan kepada kaum Cina dan India sekiranya mereka tidak setuju dgn kontrak tersebut mereka diberi 2 pilihan iaitu
    1. Pulang kenegara asal
    2. Berpindah ke negara Asia dibawah jajahan British.

    Jadi sekiranya hak istimewa org Melayu di pertikai, Agama Islam di hina, institusi Di Raja tidak di hormati, bahasa Melayu di pijak ertinya mereka telah melanggar syarat2 tersebut. Dan seharusnya Kontrak Sosial itu boleh dibatalkan. Bangsa Melayu punya hak utk keluarkan mereka dari Negara Malaysia.

    BalasPadam
  27. orang cina dan india...baca syarat kontrak ni betul betul bagi faham..ya.bila dah faham jgn buat bodoh dan jadi bodoh boleh.

    BalasPadam
  28. x ada satu inci pun tanah asia tenggara ini kau punya...faham bodoh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Singapore and Penang are ours .. not yours now ... Hahahahaha

      Padam
    2. jangan mimpilah apek.

      Padam
    3. ITU pn akan kami rampas kembali di bwh kerajaan Melayu Islam. Kesatuan selendang merah akan muncul kembali.

      Padam
  29. Artikel itu ditulis oleh John Doe,iaitu nama lain bagi Micheal Chick,penulis Red Bean Army upahan DAP.Pernah keluar dalam blog peribadi Lim Kit Siang.Sekitar 2009,Micheal Chick diugut untuk dilaporkan kepada polis,tidak lama selepas itu dia mendakwa jangan cari dia,dia ke luar negara (takut kena tangkap polis).Website dia pun sudah shutdown.Kini DAP dan komunis simpan gunakan artikel dia untuk putarbelit.

    BalasPadam
  30. Kontrak sosial satu, tapi 7 wasiat raja-raja Melayu dah sewenang-wenangnya dilanggar konon nak bagi hak sama rata kat cina dan india. Dah diberi jadi rakyat tapi masih bersikap sebagai PENDATANG!

    BalasPadam
  31. Berbalik kpd topik kenapa melaka kalah dgn mudah...
    Penah dengo cite rakyat x? Dari cerita org melaka sendiri atau nmpk cm satu sindiran bg puak yang len..budak melaka tu cakap apa ko tau kenapa melaka tewas dgn mudah?ada satu panglima dr satu briget tentera yg dibarisi oleh org minang ..bila portugis tu dtg dh dekat dh nk menawan melaka..panglima tu pon jerit..sorang....!!... ko tau bape ramai yg gi serang potugis tu..sorang je..
    aik pelik lak panglima tu dia pon jeritlah dua tiga kali tp yg pegi serang tu cuma dua tiga org jer...perh....!!lawak giler aku rasa..tupasallah melaka kalah katanyer...
    Melaka kalah sbb salahpaham mksud kata serang ygdh beralih kata sorang...
    tp yg pasti kalah sbb salah paham antara kita yg dh termkn gula2 buatan penjajah..

    BalasPadam
  32. Sebetolnya Melaka bukanlah kerajaan yang mebanggakan ... malah sebaliknya ... sebuah kerajaan yang kita sebut sebagai empayar terbesar di alam melayu .. tetapi takluk dengan cara-cara yang memalukan seluruh bangsa melayu ...

    Tak ada pertarungan demi mempertahankan markah/harga diri bangsa melayu ditunjukkan oleh para pengecut di Melaka saat itu ... betol-betol memalukan bangsa melayu sepanjang masa ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehehe ... Itulah watak melayu yang sebenarnya, tak berubah hingga kini

      Serakah, mementingkan kepentingan diri sendiri, gila harta dan wanita, menggunakan agama islam untuk menutupi perbuatan curangnya dan suka berkhianat ..

      Watak busok yang hingga kini masih ada dan tetap dipertahankan ...

      Padam
    2. kitol dan raja mendeliar agaknya??

      Padam
    3. termasuk Nainachittu dan Utimutiraja

      Padam
  33. Jahat ooo melayu ni....Jngan main2 bahaya...kat melayu sumer perkara ada.
    sampaikan pengkhianat ada..
    Yang mcam anjing pum ada..
    Yang musang berbulu ayam ada.
    Yang bersikap gunting dalam lipatan pun ada..
    Yang jadi batu api pun ada
    Yang talam dua muka pun ada.
    Hah macam2 lah lg yg ada kat melayu ni..Tu sume kita dah tau dah.Yang penting skarang ni..kita kena kenal betul2 sapa itu melayu dan apa yang melayu miliki zahir dan batin.
    Bagi sesapa yang peduli je..
    Bagi pendpt aku melayu yg dah berasimilisasi sejak berkurun lama ni dah membentuk satu lg sifat dan sikap melayu baru dan ini pun dah tau solusinya..ni sume bergantung pd mereka2 yg berpengaruhlah yg mghala tujukan laluan buat melayu seterusnya
    diaorg kata puak yg sedikit yg memerintah puak yang ramai.mcmmana caranya? Aku rasa ko pun tau kot.
    Apa2 pun tanggapan atau telahan atau sangkaan yang kurang baik tu elok kita pikir dua kali klu nak cop sesatu tu sesuka hati
    Maknanya ko kena hati2 ala cam contoh mudah yg ko senang nk paham tulah masa ko bwak kete ari2 g ulang alik kt tmpat kije ke yg ko rasa ko dah femous nk lalu kt situ tapi...dek sbb sikap ko yg x penah nk pikir dua kali telahan ko bleh jadi salah klu ko dah terantok baru nak tegadah..sikap yg ada pd melayu skrang ni aku yakin dan penuh yakin masih lg jati melayu bila kenangkn melayu mulai siapkan payung sebelum hujan bia tak basah supaya tak lapok dan tak lekang dek panas
    Tula melayu yang aslinya memang melayu jati.
    Jadikan melayu itu jati dengan jatikan melayu( dengan maksud melayu itu berisi dlm ruang yg serbaserbinya mengetahui walaupun pd cuma perkara yg asas sekalipon..cam yg tok guru melayu slalu pesan nak blajo..biala beguru.Kalo dah beguru bia jgn satu..

    BalasPadam
  34. Melayu di Tanah Melayu akan merempat , jika kita tidak sehaluan . Perpecahan memang telah dirancang dengan teliti, dan halus sekali permainan nya , musuh2 kita pintar dalam merangka strategi. Lihat aja di bumi Arab !!! Kemana kah haluan kita ? pada siapa cucu cicit kita akan bertuan nanti ? Cina masih ada negara asalnya , india masih ada negara asalnya , Melayu !? kemana dimana !? ......Fikir2 kan lah ......luu fikir lah sendiri . Jadikan Blog AL SEMANTANI ini satu ingatan agar "nasi tidak menjadi bubur" , terima kasih saudara Al Semantani atas PERINGATAN yang di beri kan !!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Panglima Harimau Berantai9 September 2014 3:33 PG

      Saya setuju dgn pendapat sdr adam bangsa melayu akan merempat jika tidak bersatu bagaimana bisa saya menghubungi sdr tegak bulu roma saya membaca tulisan sdr.

      Padam
    2. Setuju.........Bersatu Teguh Bercerai Roboh .......ayuh bangsa melayu bersatu kita jadikan sejarah penaklukan Melaka satu pengajaran......jangan pisang berbuah 2x

      Padam
  35. Bangsa Melayu di Malaysia sangat bertuah kerana ada banyak ulama. Bangsa Melayu boleh selamat di dunia dan akhirat dengan berpegang kepada Islam.
    Dekatkan diri kepada Allah. Belajar agama, menghadiri kuliah di masjid dan madrasah untuk mendengar pelbagai topik semasa dan topik sejarah lampau. Inshaa Allah.,, Allah pasti menolong hambanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Allah tak kan tolong sesuatu kaum itu melainkan kaum itu mengubah dan menolong diri mereka..kalau nak kata ulamak punca malaysia selamat...jgn bermimipilah.

      kenapa timur tengah yg lagi byk ulamak huru-hara..allah tka syaang dorang ke sampai berbunuhan sesama islam..saudi yg byk duit tu dok gebang kat mimbar je..padahal kaya tak boleh pulak hantyart askar tolong palestin...kata negara paling islam..

      ulamak2x kat malaysia ni pula byk ulamak politik..dtg masjid dengar dia membebel pasal politik..bukan membantu perkembangan minda..,dia cuma tolong brainwash saja..org2x agamawan nilah byk merosak dan memundurkan bangsa..bila halhati dilupakan dan asyik berckp soal kuasa dan kenapa aku lebih layak dr si polan dan si polan..kenapa amereka bukan islam aku lebih islam..sampai matilah..tuhan pun tak kan tolong..sebab bangsa tu sendiri tak nak berubah.

      kita perlukan org2x berilmu yg jujur bukan gol. yg sekadar berpakain berserban utk menonjolkan imej tinggi ilmu dan peribadinya konon utk mengaburi mata msyrkt..ilmu itu luas..bukan setakst ilmu teologi agama saja..mahukah anda berbicar tentang ilmu sains..biologi atau kimia ataui arkitektur di ceramah masjid...bagaimana ilmu perubatan?...bende2x nilah septutnya jadi bahan ceramah dlm masjid...bukan undi org ni haram..kerajaan ini haram tidak islamik...aku lebih islam..dia lebih islam..naik mual aku dibuatnya..majlis ilmu menjadi majlis politik.

      Padam
    2. Rujuk tulisan.... Balasan ....Tanpa Nama 10 September 2014 5;16 PTG

      ALLAH tak kan tolong...........(dan seterusnya)

      Saya amat setuju dan menyokong ...SYABAS

      Padam
    3. Benar sekali Alah tidak menolong jika kita tidak menolong diri sendiri. Kata-kata ini diajar oleh Ilsam. Kata-kata ini disampaikan oleh ulama.
      Jika keadaan anda seperti anda nyatakan dalam tulisan anda, maka carilah ulama yang jujur, carilah yang tidak membebel politik, carilah ulama yang membantu perkembangan minda... semuanya ada di Malaysia. Anda hanya perlu cari.
      Diharap jangan mencela golongan ulama di sini. Anda sendiri perlu cari.. dan cari ... usaha sampai jumpa. Baru sesuai dengan keadaan anda.

      Padam
  36. Kepada tuan-tuan yang mencari kubur Parameswara silakan ke Tanjung Tuan (di Selatan Port Dickson). Di situ ada kuburnya. Saya sudah ke sana pada 2009.

    BalasPadam
  37. Salam tuan admin,
    Saya telah baca membaca buku sejarah Melaka dari luar Negara, ramai penulis sejarah mengatakan Portugis menang menyerang Melaka dengan pertolongan pedagang Cina. Kapal-kapal Cina yang banyak berlabuh di Pelabuhan Melaka telah digunakan untuk menjadi tempat penyamaran Portugis. Kapal-kapal tersebut diberikan oleh pedangang-pedagang Cina kepada Portugis.

    Kedudukan kapal-kapal yang berlabuh di Melaka sangat dekat dengan Jambatan Melaka (di muara sungai Melaka) yang menjadi pintu masuk kota. Kapal tersebut dihalakan ke Jambatan dan dibakar sehingga menyebabkan kebakaran di Jambatan dan pertahanan menjadi lemah. Kebakaran Jambatan menyebabkan kota Melaka "terbahagi" dua memisahkan terus kawasan kota istana raja dengan kota yang didiami rakyat jelata dan pedagang-pedangang tempatan dan asing.

    BalasPadam
    Balasan
    1. nice one.. memang tak sama la sejarah Melaka..sama lah juga kalau kita baca berkenaan dgn zaman paleolitik, neolitik, mesolitik, zaman batu, zaman ais.. Semua zaman tersebut, adalah Zaman Nabi-Nabi Allah s.w.t.. takkanlah mereka hidup dgn berpakaian seperti yg dinyatakan tu.. Nabi semestinya Allah s.w.t jaga aurat mereka..

      Padam
  38. Kebanjiran "orang asing" dinegara kita amat membimbangkan .Walau tidak 100% mereka2 ini penyumbang pengancam keselamatan negara tercinta namun kita harus berwaspada lantaran sejarah Melaka harus di jadikan PERINGATAN. Seperti komen saudara Adam apabila negara kita telah punah ranah mereka akan pulang ke negara masing2 , tapi kita kemana.Kepada' pihak ' di Putra Jaya tu jangan lah 'tunjuk belang' bila belaan mereka ditangkap oleh agensi2 yang berkenaan kerana mereka menjalankan tanggung jawab terhadap bangsa khusus nya negara .

    BalasPadam
  39. Apa yang kerajaan dan rakyat perlu lakukan sekarang adalah menerangkan dan memberikan kefahaman tentang Kontrak Sosial agar rakyat boleh hidup aman daman di negara Malaysia bertuah ini

    BalasPadam
  40. Ada sesiapa kabel kontek yang kuat untuk saya menyalurkan maklumat A1kerana disini berbelas kedai mesin judi beroperasi .Malahan pekerja mereka perempuan indonesia cakap yang dia tak heran polis mana sekalipun kerana kontek boss dia orang cina besar hari ini tangkap esok keluar. Benarkah kita akan jadi seperti melaka dulu dulu orang luar lebih power blh buat apa aja kerana yg bela mereka ada kontek

    BalasPadam
  41. Aku anak jati Malaysia24 September 2014 11:49 PG

    meme pon....org luar dah "memerintah" negara kita dgn mengugat sektor pekerjaan dan perniagaan.....dpt PR dpt IC biru sonang2 jo hehehehe..... bagai cito pak pandir ....konon2 ber sorak2 kemenangan tapi kampung tergadai ...kah..kah...kah..

    BalasPadam
  42. Alamak..habislah kita kalini. .apa akan jadi dengan anak2 kita? Dengan keluarga kita..bangsa kita..ugama kita..tanah kita.,macammana kita nak buat ni..
    Pape pun kita kena ada strategi sendiri untuk menanganinya..termasuklah pada teknik paling berbahaya didunia..contohnya. eherm eherm. Kang sume orang tau kang tak berbaloi lak kang..bia kan cums yang tau pada yang ahli sahaja.
    Pada sesiapa yang nak join tu...persiapkan diri dgn jati melayu siap siap dulu. Termasuklah nak kena tau pepatah petitih melayu itu sendiri.
    tak kenal maka tak cinta tak cinta makna tak suka..tak suka boleh kata benci. Dah benci memang selalunya mencàci..dah caci memang termasuk sekali dengan maki dah maki lama2 jadi daki dan memang klu lama daki tu dah tak tentu pasal jadi karat dalam zulmat..kita boleh kenal orang ni sekali pandang riak wajahnya
    papepon yg paling penting kita bersatu dalam apa keadaan skalipon
    teruskan perjuangan
    Bersatu kita teguh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. YeSSs camna nak join tu bro...gua tak sabar lagi bro ...kerja cat mengecat alien2 tu sapu...jadi jaga pun alien2 tu sapu dan byk lagiiii alien2 tu sapu... lama2 kita RAKYAT MALAYSIA dah takde apa2 dan lantang lah pak pandir bersorak2 orang MELAYU dan RAKYAT MALAYSIA PEMALAS tapi hakikat sebenar pak pandir ni tak tau.... ya lah asyik di kipas pembodek2 ...hidup MELAYU BERSATU KITA TEGUH jom!!!! seluruh RAKYAT MALAYSIA TAK KIRA BANGSA DAN UGAMA BERSATU PADU tegak kan DAULAH MALAYSIA jangan sampai kita terasing di negara sendiri jadi alen di negara sendiri

      Padam
  43. Ore Melayu yang mule27 Oktober 2014 8:33 PTG

    hehehehehe....semua nya hanya cerite2 di kedai kopi.....abis kopi abis la cerite2 tak ke mane2 pun...tapi cerite2 itu akan di jadikan peringatan ber same2 tuk .....yg baik kita sinambung kan yg tak baik kita jadikan sempadan.....nak buat camna

    BalasPadam
  44. Melayu mudah dibeli di peralat kaki pengampu pembuat fitnah pendengki ....kerana itu Melayu akan hancur dinegara sendiri lagi pun Melayu ini kan pendatang juga......putera bugis lah dari makasar lah HAHAHAHAHAHAHA

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerana itu Melayu harus bersatu padu

      Padam
  45. Ini baca aku ada jumpa kat blog mamat ni.. Pasal senjata melayu..

    Part 1: http://pacatgelepar.blogspot.sg/2012/12/rahsia-senjata-melayu-yang-terkubur-pt-1.html
    Part 2: http://pacatgelepar.blogspot.sg/2012/12/rahsia-senjata-melayu-yang-terkubur-pt-2.html
    Dan ini: http://pacatgelepar.blogspot.sg/2012/12/senjata-rahsia-orang-melayu-kini.html

    BalasPadam
  46. We chinese DAP and All Chinese Group In Malaysia Hate Malay, Hate everything related about Malay, melayu, MALAYsia, hate everthing about Islam, and hate everything about History of Malay. Fuck All of Them. Fuck Fuck Malay. We chinese hate all of Malay In Malaysia. We want Republic. We dont wont raja-raja melayu. We dont want agong. We conquer economy. and now conquer politic. Malay is just a lazy group, No history, Pengampu, Pengecut, Pemancut, pendatang dan tak ada bumi asal. Sekurang-kurangnya kami ada tanah besar cina. Melayu ada apa. Pendatang. pendatang. pendatang. Semua penduduk asal di melayu dan Indonesia bodoh. sebabtu perlu bergantung dengan cina untuk membangunkan kawasan mereka. Melayu and Bumiputra bodoh. Kami cina dah bosan dengan Melayu di Malaysia. Melayu Umno dan Melayu Pas bodoh. Fuck Keistimewaan Melayu and Hudud. Fuck Mahathir, Fuck Najib, Fuck Hadi, and fuck all Malay politician. Bangsa Melayu yang tak ada apa-apa. Yang hanya bergantung kepada cina untuk kemajuan di Malaysia. Change Name of Malaysia to Republic now. Jika Cina ambil alih Malaysia, Malaysia akan lebih Maju. We want Presiden from Chinese. I, my family, All Chinese group and all christian group in Malaysia hate Malay and All Penduduk Asal Bumiputra Muslim in Malaysia. Penduduk asal nusantara konon. Fuck U!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini makan dia cina apek yg x sedar diri.......Asas Perlembagaan Tanah Melayu Malaysia yg kita perlu tahu. Kontrak sosial diasaskan dari 5 hak orang Melayu dan dari situ Perlembagaan Malaysia digubal.
      1. Raja Berpelembagaan
      2. Agama Islam
      3. Bahasa Melayu
      4. Hak Istimewa Orang Melayu
      5. Kerakyatan
      Dari 5 ini orang Melayu berkongsi syarat ke 5 dgn org cina dan India.
      Semasa kontrak sosial dibincang antara kaum Melayu, Cina dan India, British menawarkan kepada kaum Cina dan India sekiranya mereka tidak setuju dgn kontrak tersebut mereka diberi 2 pilihan iaitu
      1. Pulang kenegara asal
      2. Berpindah ke negara Asia dibawah jajahan British.

      Jadi sekiranya hak istimewa org Melayu di pertikai, Agama Islam di hina, institusi Di Raja tidak di hormati, bahasa Melayu di pijak ertinya mereka telah melanggar syarat2 tersebut. Dan seharusnya Kontrak Sosial itu boleh dibatalkan. Bangsa Melayu punya hak utk keluarkan mereka dari Negara Malaysia

      Padam
  47. OH MY INDON!

    Indo is a term used to describe Europeans, Asians, and Eurasian people who were a migrant population that associated themselves with and experienced the colonial culture of the former Dutch East Indies, a Dutch colony in Southeast Asia that became Indonesia after World War II

    BalasPadam
  48. To: Tanpa Nama18 Februari 2015 10:00 PTG

    Let's FUCK all the Chinese Amoi....hoyehhhh

    BalasPadam
  49. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  50. meriam melaka adalah sumbangan ottoman dynasty.....tapi rakyat melaka takut gunakannya kerani letupannya sangat bising...orang melayu mana boleh hidup bising-bising.

    BalasPadam
  51. sebelum perang..portugis membeli lada hitam 60 perak sepanyol satu kati...orang arab 40 perak sepanyol satu kati....samai di eropah portugis jual 800 perak sepanyol satu kati manakala pedagabg arab 2,000 satu kati.

    melaka ke yaman..yaman ke syam..syam ke eropah..venice.

    BalasPadam
  52. Kenapa tak disebutkan kematian Raja Jawa, Sultan Demak II atau Pangeran Sabrang Lor dan Putra makhkota akibat membantu menyerang Portugis di Malaka?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebb mereka berperang bukan untuk mempertahankan Melaka, mereka hendak merampas atau menukar selat melaka kpda selat jawa

      Padam
  53. bersatu teguh bercerai roboh,
    itu la kekuatan MELAYU

    BalasPadam
  54. Pandangan saya,Melaka tewas dusebabkan ketidak cekapan sultan mentadbir. berkemungkinan rasuah berleluasa. terlalu ramai bangsa asing yang memegang jawatan di dalam kerajaan. Ada kemungkinan, kerajaan Melaka tidak begitu perihatin akan masalah rakyat berdasarkan dengan ramainya tentera upahan. Ini menandakan, kerajaan Melaka sendiri kurang percaya dengan anak bangsa sendiri. Terjadi ketidak puasan hati di kalangan pembesar terhadap sultan dan ada yang bersikap bermuka-muka. Mengampu demi kekayaan sendiri.

    Armada laut Melaka mustahil semuanya tiada ketika itu. Kelihatan seperti sudah ada sabotaj dari awal. Kalau di ambilkira, berapa jauhkah jarak tembakan meriam. Kenapa tidak di pancing agar armada Portugis bertempur jauh di darat. Kenapa hendak juga menunggu armada laut Melaka kembali juga. Jika ini boleh dilakukan, sudah pasti hanya kota sahaja yang musnah,tetapi boleh di ambil kembali. Melaka terlalu bergantung harap kepada armada laut sahaja dan tiada kekuatan di darat. Ternyata, ada pembelot dan seharusnya kita perhalusi kenapa ada pembelotan. Mungkin disebabkan rasuah,ketidakpuasan hati rakyat atau warga di bawah pentadbiran Melaka.

    Tetapi saya dapat simpulkan, rasuah adalah punca utama dan ketidaksetiaan disebabkan sultan tidak memantau keadaan di bawah sendiri. Terlalu bergantung harap kepada pembesar sedangkan pembesar sibuk mengkayakan diri.
    Walau secanggih mana senjata, tetapi dikendalikan oleh orang yang tidak sepatutnya, sudah pasti kalah. Tetapi jika benar hanya keris, tombak, sumpit sahaja yang ada tetapi semua tentera melaka dan rakyat Melaka sayang dan setia kepada sultannya, sudah pasti menang walau kota melaka hancur. Apa pun sultanlah sebenarnya yang memainkan peranan akan kemenangan atau kejatuhan kerajaan Melaka. Dalam ertikata lain, sultan tidak cekap mentadbir.

    BalasPadam
  55. Jual beli sewa berbagai jenis kapal, tersedia beragam jenis muatan kapal di berbagai
    wilayah. Segera bergabung bersama kami dengan ratusan mitra pelayaran lainnya. Buruan kuota
    anggota terbatas..
    http://www.kapal-indo.blogspot.com
    http://kapal-indo.blogspot.co.id/2016/11/cari-muatan-1-set-270-f-makassar-kaltim.html
    http://kapal-indo.blogspot.co.id/2016/10/dicari-1-unit-lct-cargo-500-800-dwt.html
    http://kapal-indo.blogspot.co.id/2016/11/dicari-1unit-tugboat-350x2hp-kaltim-manado.html
    http://kapal-indo.blogspot.co.id/2016/10/dijual-spob-5000-ton-harga-60-milyar.html
    http://kapal-indo.blogspot.co.id/search/label/jual%20kapal
    http://kapal-indo.blogspot.co.id/search/label/beli%20kapal
    http://kapal-indo.blogspot.co.id/search/label/sewa%20kapal
    http://kapal-indo.blogspot.co.id/search/label/cari%20muatan

    BalasPadam