Artikel ini
adalah saduran daripada artikel yang digarap oleh Cik Srikandi dalam blog
Riwayat Melayu. Tujuan saya memaparkan semula topik ini adalah untuk memberi
sedikit penjelasan dan kesedaran kepada anak bangsa kita yang hilang jati diri
mereka. Mereka lebih berbangga dengan tamadun dan teknologi dunia barat dan
mencemuh Tamadun Melayu sebagai tamadun picisan. Siapa kata Tamadun Melayu tidak
menghasilkan teknologi yang hebat dan dukagumi masyarakat dunia termasuk
masyarakat Eropah? Tuduhan bahawa bangsa rumpun Melayu tidak berteknologi dan
inovasi adalah tuduhan yang tidak berasas. Sesuatu tamadun itu ada zaman jatuh
dan bangunnya, walaupun tamadun Melayu pernah berada didalam keadaan lemah setelah jatuhnya Empayar Melaka, namun tamadun Melayu masih mampu bangkit semula dan merupakan salah satu daripada tamadun yang
tidak pupus sejak beribu-ribu tahun jika dibandingkan dengan tamadun-tamadun
seperti Mesir Kuno,Rom,Yunani,Mesopotamia serta Harappa . Oleh itu kita sebagai bangsa rumpun
Melayu seharusnya berbangga dan bukannya malu dan mencemuh tamadun bangsa sendiri.
Sebenarnya laut
dan orang-orang Melayu tidak boleh dipisahkan. Ia ibarat irama dan lagu, aur
dengan tebing atau isi dengan kuku. Kehidupan orang-orang Melayu pada zaman dahulu adalah berkisar
sekitar pantai,pohon kelapa,pasir pantai,perahu dan kapal. Ini kerana
orang-orang Melayu pada zaman dahulu adalah pengembara,pedagang dan ahli
pelayaran. Siapa yang dicanangkan berjaya berlayar mengelilingi dunia?Ferdinand
Magellan. Namun yang anehnya mengapa beliau mengambil seorang anak kapal
berbangsa Melayu,Hitam atau nama Sepanyolnya Enrique? Mengapa Columbus gagal
mengelilingi dunia?Kerana tiada navigator yang benar-benar tahu akan lautan Hindi
tempat sebenar yang hendak dituju beliau. Bangsa Melayulah penguasa laut timur
atau dalam bahasa Yunaninya Eritrean seas, oleh itu jika mahu menguasai lautan
timur maka kuasailah orang Melayu atau berbaik dengan mereka. Inilah yang
dibuat oleh para pelayar Arab dan Parsi tetapi tidak diendahkan Columbus.
Selain dari
bangsa Phoenicia,Norseman atau Viking,terdapat satu bangsa lain di dunia yang
mempunyai intuisi dan 'sixth sense' semulajadi tentang laut yakni bangsa Naga Laut atau Melayu Nusantara. Sejak dari zaman
Mesir Purba sehingga ke Sumeria,bangsa ini diketahui berlayar mengelilingi
dunia,mengembara dan berdagang.Magellan tahu perkara yang tidak diendahkan oleh
Christopher Columbus ini. Dia tahu rahsia yang tidak diketahui oleh
Columbus.Sebab itu apabila Columbus sampai ke Amerika,ahli pelayaran Sepanyol
kelahiran Itali ini melompat-lompat bersorak,menyangka dia telah berjaya sampai
ke India dan mengatakan orang-orang tempatan sebagai Red Indian. Inilah yang cuba
dielakkan oleh Magellan,ahli pelayaran Sepanyol kelahiran Portugis.
Salah satu
jenis kapal Melayu yang hebat adalah Kapal Pinisi (sejenis perahu besar
dikenali sebagai Pinis Gobel di Terengganu) adalah kapal yang dibuat terutamanya
dari kalangan orang Bugis,satu kaum Nusantara yang terkenal sebagai
pelaut, pedagang dan lanun yang berkemahiran tinggi.Perbezaan yang ketara dari
pembuatan perahu pinisi dengan teknologi pembuatan kapal Barat adalah,jika
orang Barat membina perahu dari rangkanya dulu barulah dibina dindingnya,tapi
pembuatan pinisi tradisi dimulakan dengan dinding dulu barulah setelah itu dibina
rangkanya.Segala teknik dan peraturan pembuatan perahu zaman dulu pernah
dibukukan di dalam satu manuskrip atau kitab pembuatan kapal kuno yang
dinamakan "Jaya Langkara"
menurut orang-orang tua di Ara,Indonesia malah kitab itu pernah dipinjam oleh
Belanda,malangnya hingga kini belum dikembalikan (disimpan di dalam muzium
Belanda).Sedangkan prinsip perletakan papan papan teras dan aturan aturan dasar
lainnya dalam pembuatan pinisi ini disusun oleh Ruling (orang Bugis yang
menjadi tukang timbal atau tukang kapal).Sampai sekarang dalam pembuatan perahu
pinisi aturan Ruling inilah yang menjadi panduannya.Disamping itu orang Bugis
memiliki undang undang pelayaran dan perdagangan yang disusun oleh "Ammana
Gappa" yang namanya sempat diabadikan pada pelayaran expedisi pinisi ke
Madagaskar.
Pinisi
Orang-orang
Jawa adalah satu lagi keturunan Melayu Nusantara yang terkenal sebagai para
pembina kapal yang hebat. Salah satu kapal mereka yang terhebat ialah Jong Jawa
yang disebut oleh para pengembara China sebagai 'Chuan'. Pelaut Portugis yang
menjelajahi lautan pada pertengahan abad ke-16 menyebutkan, orang Jawa lebih
dulu berlayar sampai ke Tanjung Harapan, Afrika, dan Madagaskar. Ia mendapati
penduduk Tanjung Harapan awal abad ke-16 berkulit coklat seperti orang Jawa. "Mereka mengaku keturunan
Jawa," kata Couto, sebagaimana disalin oleh Anthony Reid dalam
buku Sejarah Moden Awal Asia Tenggara.Tatkala pelaut Portugis mencapai perairan
Asia Tenggara pada awal tahun 1500-an mereka menemui kawasan ini didominasi
kapal-kapal Jong Jawa. Kapal dagang milik orang Jawa ini menguasai jalur rempah
rempah yang sangat strategik, antara Maluku, Jawa, dan Melaka. Kota pelabuhan
Melaka pada waktu itu berfungsi menjadi kota perniagaan orang Jawa dengan
jong-jong mereka bersimpang-siur dari Tanah Jawa ke seluruh dunia dan singgah
ke pelabuhan Melaka, Venice of The East.
Di sana banyak
saudagar dan nakhoda kapal Jawa yang menetap dan sekaligus mengendalikan
perdagangan antarabangsa. Tukang-tukang kayu Jawa yang berketerampilan
membangun limbungan kapal di kota pelabuhan terbesar di Asia Tenggara itu.
Bukti kepiawaian Bangsa Melayu dalam bidang perkapalan juga ditemui pada relief
Candi Borobudur yang menggambarkan perahu bercadik - kebelakangan ini disebut
sebagai "Kapal Borobudur".
Pembinaan perahu
bercadik Melayu adalah sangat unik. Lambung perahu dibentuk sebagai
menyambungkan papan-papan pada lunas kapal. Kemudian disambungkan pada pasak
kayu tanpa menggunakan kerangka, baut, atau paku besi.Hujung haluan dan buritan
kapal berbentuk lancip. Kapal ini dilengkapi dengan dua batang kemudi
menyerupai dayung, serta layar berbentuk segi empat. Kapal Jawa jelas berbeza
dengan kapal China yang lambungnya dikencangkan dengan bilah-bilah kayu dan
paku besi. Selain itu kapal China memiliki kemudi tunggal yang dipasang pada
palang rusuk buritan
Kapal
Borobudur telah memainkan peranan besar dalam segenap urusan orang Melayu Nusantara
di bidang pelayaran, selama beratus ratus tahun sebelum abad ke-13. Memasuki
awal abad ke-8, peranan kapal Borobudur digeser oleh kapal kapal Jawa yang berukuran
lebih besar,dengan tiga atau empat layar,dikenali sebagai Jong.Pelaut Portugis
menyebut juncos,pelaut Itali menyebutnya sebagai zonchi.Istilah jong dipakai
pertama kali dalam catatan perjalanan Rahib Odrico, Jonhan de Marignolli, dan
Ibn Battuta yang berlayar ke Nusantara, awal abad ke-14 mereka memuji kehebatan
kapal Jawa berukuran raksasa sebagai penguasa laut Asia Tenggara.Teknologi
pembuatan Jong tak jauh berbeza dengan warisan kapal Borobudur; seluruh badan
kapal dibangun tanpa menggunakan paku.Gambaran tentang jung Jawa secara
spesifik dilaporkan Alfonso de Albuquerque,komander armada Portugis yang
menduduki Melaka pada 1511. Orang Portugis mengenali Jawa sebagai asal usul
jong-jong terbesar.Kapal jenis ini digunakan angkatan laut kerajaan Jawa
(Demak) untuk menyerang armada Portugis.
Disebutkan,
jong Jawa memiliki empat tiang layar, terbuat dari papan berlapis empat serta
mampu menahan tembakan meriam kapal kapal Portugis.Muatan jong rata-rata
sekitar 600 ton, melebihi kapal perang Portugis.Jong terbesar dari Kerajaan
Demak muatannya mencapai 1000 ton yang digunakan sebagai pengangkut pasukan
Jawa untuk menyerang armada Portugis di Melaka pada 1513.Boleh juga dikatakan,
kapal jong jawa ini dibandingkan dengan kapal induk di era moden sekarang ini.
"Anunciada
(kapal Portugis yang terbesar yang berada di Melaka pada tahun 1511) sama
sekali tidak menyerupai sebuah kapal bila digandingkan dengan Jong Jawa."
catatan pelaut Portugis Tom Pires dalam Suma Oriental (1515). Hanya kerana jong
Jawa raksasa ini, lambat bergerak ketika bertempur dengan kapal-kapal Portugis
yang lebih ringan dan lincah.Dengan begitu, armada Portugis mampu menghalau
jong Jawa dari perairan Melaka.
Ada pendapat
istilah jung berasal dari kata 'chuan' dari bahasa Mandarin yang bererti
perahu.Namun perubahan pengucapan dari 'chuan' menjadi jung nampaknya terlalu
jauh. Yang lebih mendekati adalah "jong' dalam bahasa Jawa yang ertinya
kapal. Ini dikuatkan dalam bukti bertulis,kata jong dapat ditemui dalam
sejumlah prasasti Jawa kuno abad ke 9. Undang-undang laut Melayu yang disusun
pada abad ke-15 (lihat,orang Melayu bukan sahaja membina kapal malah menggubal
undang-undang laut juga-Seafarers Codex!) juga menggunakan kata jong untuk
menyebut kapal pengangkut barang.
Jong pada abad
ke-15 hingga ke-16 tidak hanya digunakan pada pelaut Jawa. Para pelaut Melayu
Semenanjung dan China juga menggunakan kapal layar jenis ini (sehingga menjadi
popular di kalangan orang China dengan identiti jong mereka padahal jong
berasal dari orang Melayu/Jawa).Jong memegang peranan penting dalam perdagangan
Asia Tenggara masa lampau. Ia menyatukan jalur perdagangan Asia Tengara yang
meliputi Champa (hujung selatan Vietnam),Ayutthaya (Thailand),Aceh,Melaka dan
Makassar.
Selepas
dijajah Belanda,orang Jawa sudah tidak lagi punya limbungan kapal dan pembuatan
jong pun merosot setelah perdagangan pulau Jawa dikawal oleh penjajah
Belanda.Pegawai Maskapai bagi Syarikat Hindia-Belanda (VOC) di Batavia
melaporkan pada 1677, bahawa orang-orang Mataram di Jawa Tengah tidak lagi
memiliki kapal-kapal besar.
Orang Melayu
mempunyai seni pelayaran yang dipanggil “PSYCHO-NAVIGATION.”
Ia boleh dianggap sebagai deria keenam orang Melayu yang tidak dimiliki bangsa
lain di dunia.Psycho-navigation bermaksud orang Melayu boleh bersampan dari
satu pulau ke pulau lain tanpa alat bantuan pelayaran.Namun mereka boleh berbuat
sebegitu seperti halnya memandu di lebuh raya.Orang Melayu dikenali boleh
membina kapal laut,perahu dan juga sampan tanpa menggunakan pelan.Segala binaan
perahu itu juga boleh diistilahkan sebagai psycho-shipbuilding.Melayu adalah
pelayar,pelaut,pengembara,lanun,pedagang dan tukang kapal yang dikenali umum
oleh masyarakat dunia purba.Melayu dan Bani Jawi adalah 'seafarers' yang tinggi
pengalaman mereka berkenaan laut sehingga dikatakan mereka ini lahir dari atas
lautan dan bayu ombak.
Perahu Melayu
atau 'prau'/'parao' (pharaoh?) kemungkinan besar telah sampai ke bumi para
Firaun di Mesir.Ini berdasarkan kajian ke atas kesusasteraan Akkadia dan
Sumeria Purba.Kapal-kapal Melayu adalah di antara kapal-kapal yang datang dari laut-laut
jauh yang disebut sebagai Dilmun,Magan dan Melluha,telah disebut di dalam
prasasti-prasasti sastera Akkadia dan Sumeria.Menurut pengkaji budaya Melayu
dari Eropah,adalah mungkin perkataan
asli bagi bahasa Sumeria untuk sungai Tigris dan Furat adalah berasal dari
asal-usul Malayo-Polinesia.Di dalam bahasa Pangasinan (satu bahasa puak
di Luzon),perkataan 'siglat' yang bermaksud pantas atau cepat mempunyai
persamaan linguistik dengan kata 'idigna' bagi Sumeria dan 'idiglat' bagi
Akkadia merujuk kepada sungai Tigris.Di dalam bahasa itu juga,kata 'burakan'
yang bermaksud 'gelombang','berayun-ayun'
atau 'melayari' adalah kelihatan sama dengan perkataan Sumeria 'Buranun' dan
Akkadia bagi 'Pu-rat-tu' merujuk kepada sungai Furat.Dipercayai,perdagangan
maritim besar-besaran telah terjadi di antara penempatan orang-orang berbahasa
Malayo-Polinesian dari Pasifik hingga ke Lautan Hindi pada masa
silam.Bukti-bukti arkeologi dan rekod-rekod terawal India dan China menunjukkan
penduduk Pengasinan telah berurusan dengan orang luar seawal abad ke-8 hingga
abad ke-10 Masehi dan catatan ini merekodkan perdagangan pedagang China dengan
orang-orang Pengasinan.Malah ketua kaum di Pengasinan juga pernah melawat
China.Ingat,para pelaut Sepanyol dan Portugis berebut ke Nusantara adalah untuk
mencari jalan kuno 'Ophir' yang menjadi 'The King Solomon's Mines' pada zaman
purba.Ini dijelaskan dalam manuskrip pengembara Sepanyol,Collecion General de
Documentos Relativos a las Islas Filipinas.
Sarjana-sarjana
China dalam abad ke-7M hingga ke-11M (Zaman Kerajaan Melayu Sriwijaya) berminat
pada bahasa Melayu yang dikenalinya sebagai bahasa Kunlun(hampir sama dengan
panggilan Yunani, Kolan/Colan), kerana mereka mendapati banyaknya karya ilmu dalam bahasa Melayu pada masa itu.Di
dalam rekod purba China tercatat perkataan 'po' satu kapal besar yang boleh
memuatkan 1000 orang.
“Further
information is to be found in the I-ch’ieh-ching yin-i,a dictionary compiled by
Huei-lin which according to Pelliot was completed in A.D. 817. Huei-lin gives a
number of instances of po and includes the following passage:
“Ssu-ma Piao, in his commentary on Chuang
Tzü, says: “large ocean-going ships are called po”. According to the Kuang ya:
‘po is an ocean-going ship”. It has a draught of 60 feet (!). It is fast and
carries 1000 men as well as merchandise. It is also called k’un-lun-po’.
-Christie
(1957), pp. 347-348.
Kepulauan
Melayu juga dicatatkan sebagai Pulau-pulau
'Kun Lun' sebagaimana kajian sarjana Eropah tentang Viking Timur Jauh
ini:
“By the third century B.C.E. the Chinese
had taken notice of Malay sailors approaching their shores from the “Kunlun”
Islands in the southern seas, which the Chinese learned were “volcanic and
invariably endowed with marvellous and potent powers”. . . . The Chinese also
knew these islanders as builders and as the crews of ocean-going vessels
engaged in long-distance overseas trade. The Chinese, in fact, appear to have
learnt much from these sailors. The Malays independently invented a sail, made
from woven mats reinforced with bamboo, at least several hundred years B.C.E.,
and by the time of the Han dynasty (206 B.C.E. to 221 B.C.) the Chinese were
using such sails (Johnstone, 1980: 191-92)
Di dalam
keterangan di atas,orang-orang China zaman dahulu telah banyak belajar dari
tukang-tukang kapal dan ilmu pelayaran dari 'islanders' ini di mana diterangkan
sebagai "as the crews of ocean-going vessels engaged in long-distance
overseas trade".Dan pada pada era Dinasti Han (206 hingga 221 Sebelum
Masehi),orang-orang China telah menggunakan 'satu teknologi' baru
perkapalan,seperti yang dijelaskan sebagai "a sail, made from woven mats
reinforced with bamboo" padahal
ia telah digunakan beratus tahun sebelum Masehi oleh orang-orang Melayu.
Adalah
mengejutkan apabila para sarjana Eropah dan rekod China ini menunjukkan
teknologi perkapalan China dimajukan setelah para tukang kapal China belajar dari orang-orang Melayu
Kuno terutama pembuatan jong.Maka lahirlah jong China yang terkenal itu
sebagaimana telah dijelaskan sebelum ini:
Menurut catatan Manguin, seorang sarjana
Eropah:
"Keterangan orang-orang China
berkenaan kapal-kapal Melayu adalah seawal abad ketiga Masehi,menunjukkan
kapal-kapal layar Melayu,iaitu jong (perkataan Melayu),sebuah kapal dengan
lambung kapal yang berlapis-lapis.Perkataan Inggeris,junk selalu dirujuk
sebagai kapal orang-orang China,sebenarnya kata ambilan dari kapal jong
Melayu.Orang China juga mengenali bahawa perkataan mereka bagi kapal-kapal
Kunlun (sebutan orang China bagi penduduk Melayu) iaitu buo adalah perkataan
asing yang dimasukkan ke dalam kosa kata bahasa China" (Manguin, 1980:
266-67, 274)
Manguin mencatatkan lagi:
"Secara purata,sebuah jong harus
membawa empat hingga lima ratus metrik ton,namun sekurang-kurangnya sebuah jong
cukup untuk membawa 1000 ton.Lapisan badan kapal dihubungkan dengan menggunakan
tanggam:tiada bahan logam seperti paku digunakan dalam pembinaan kapal hebat
mereka.Sesetengah bahagian-bahagian kapal kecil kapal digabungkan dengan
menggunakan serat tumbuhan,tetapi ini bukan amalan pembuatan kapal besar.Sebuah
jong biasanya mempunyai 2 hingga 4 tiang kapal termasuk tiang cucur
(bowsprit),sebagaimana dua kemudi yang terpasang di kedua belah.Gandung kapal
(outrigger),direka untuk menyeimbangkan kapal,di mana digunakan pada banyak
kapal namun bukanlah karakteristik kapal yang berlayar di lautan kasar"
(Manguin, 1980: 268-74)
Dan
orang-orang Melayu juga adalah orang pertama yang menemukan teknologi layar 'balance-lug sail'
dan ini diakui oleh para sarjana sejarah perkapalan dunia:
"The Malays were also the first to use
a balance-lug sail, an invention of global significance. Balance-lugs are
square sails set fore and aft and tilted down at the end. They can be pivoted
sideways, which makes it possible to sail into the oncoming wind at an angle of
to tack against the wind – to sail at an angle first one way and then the
other, in a zigzag pattern, so as to go in the direction from which the wind is
blowing. Because of the way the sides of the sail were tilted, from a distance
it looked somewhat triangular. . . . It is thus quite likely that the Malay
balance-lug was the inspiration for the triangular lateen sail, which was
developed by sailors living on either side of the Malays, the Polynesians to
their east and the Arabs to their west.
Precisely when the Polynesians and the
Arabs began using the lateen sail remains unknown, but it would seem to have
been in the last centuries B.C.E. It is known that the Arabs in the vicinity of
the Indian Ocean were accomplished sailors by the first century C.E. and both
they and the Polynesians apparently had the lateen sail by then" (Hourani,
1951: 102).
Di bahagian
laut selatan India,orang-orang dari India telah mengambil peranan aktif di
dalam perdagangan dan penjelajahan.Dan ini diketahui umum antara sebab agama
dan kebudayaan dari India mempengaruhi budaya Asia Tenggara.Namun,di Asia
Tenggara sendiri,jika kita ingin bercakap tentang perdagangan maritim,orang-orang
Melayu adalah peneraju aktif dan penggerak perdagangan yang gigih.Petunjuk
tentang peranan orang-orang Melayu ini ada dicatatkan seperti yang diberikan
oleh Periplus,seorang sarjana:
“[There] are
the marts of Camara and Poduce and Sopatma [on the Coromandel Coast of
south-east India], where are local ships which sail along the coast as far as
Limyrice, and others which are very large vessels made of single logs bound
together and called sangara; those
that cross over to Chryse and the Ganges are called colandiophonta and are the
largest.”
Kedua-dua istilah sangara (yang bermaksud
gandang kapal) dan colandiphonta (ingat Kunlun atau Kolan,merujuk kepada pelaut
Melayu) adalah diyakini para sarjana lebih merujuk kepada orang-orang Melayu
atau Indonesia berbanding orang India.Ini dibuktikan oleh rekod China
(nasib baik Maharaja China menyimpan rekod tentang Melayu Kuno) di mana kata
'colondiophonta' diterangkan dengan lebih terperinci,di bawah nama 'Kunlun
Po',dan mengesahkan kapal ini benar-benar besar.Ciri-ciri ini dijelaskan oleh
Sitwell,seorang cendekiawan Eropah:
"...Some of them could be over 200
feet long, and carry six or seven hundred men and some nine hundred tons of
cargo – which makes them perhaps a shade larger than those other leviathans of
the Ancient World, the grain-ships that plied between Alexandria and Rome. They
were also probably faster: even the largest Roman ships usually managed with a
single enormous square sail, whereas a K’un-lu p’o had four sails and may even
have arranged them in the fore-and-aft rig, like a schooner.” Sitwell (1984),
pp. 146-147.
Jika
orang-orang Rom berbangga dengan kapal perang mereka ketika berada di Laut
Mediteranean,perasaan bangga ini mungkin bertukar sebaliknya apabila berhadapan
dengan kapal-kapal pedagang Melayu ini (Kunlun Po) ketika perjalanan mereka ke
Afrika atau ke Teluk Parsi.Kapal-kapal yang besar ini dengan teknologi
perkapalan yang canggih tanpa menggunakan paku (ini ciri khas seni pertukangan
dan arkitek Melayu Purba,sepertimana pembinaan istana dan rumah),teknologi
imbangan kapal dan sistem layar yang dinamik,menunjukkan ada tamadun purba yang
hilang di Kepulauan Melayu,yang amat maju dan makmur,sejak kita tahu tentang
penemuan penyelidik USM tentang puing-puing
kilang-kilang melebur besi di Lembah Bujang dan tapak kota lama di Manjung dan
Beruas.Jadi tidak hairanlah di dalam Hikayat Merong Mahawangsa ada
diceritakan tentang putera Rom yang berlayar untuk majlis perkahwinannya dengan
puteri China,kemungkinan besar putera Rom ini menyewa kapal 'Kunlun Po'
ini,kapal besar Melayu dahulukala untuk menemui puteri China.
Orang-orang
Melayu Nusantara juga orang pertama
yang menggunakan takal bulat berbanding ketika itu pelaut Arab dan China
menggunakan takal segitiga.Ini kerana Tamadun Purba Melayu adalah
pencipta takal bulat.Kapal-kapal orang Rom dan Arab mendominasi perdagangan
dari Mesir ke India,namun majoriti perdagangan di antara India dan China
dijalankan oleh kapal-kapal Melayu dan India.Ketika itu orang-orang China agak
gerun dengan keadaan laut di selatan dan kurang berpengalaman dengan keganasan
ombak dan perubahan angin di sekitar Kepulauan Melayu (Ini antara sebab
kegagalan misi Monggol menawan Pulau Jawa dan menghalang armada China menawan
Kepulauan Melayu).Holmgren,seorang sejarahwan Inggeris menulis:
"Alasan
kekurangan minat orang China kepada perdagangan laut di sebelah selatan
sebenarnya hanya dugaan dan sangkaan sahaja.Sebenarnya orang-orang China berasa takut dan tidak yakin untuk berlayar
merapati pantai-pantai laut selatan yang berbahaya dan berisiko tinggi dengan
perubahan angin monsun yang aneh,walhal orang Melayu,India dan Arab telah lama
belajar secukupnya tentang angin bermusim dan pemanduan pelayaran untuk
menghadapi lautan terbuka.Para pegawai di pelabuhan China Selatan,tidak
menggalakkan aktiviti perdagangan yang tidak terkawal-satu polisi yang
menggambarkan ciri pelabuhan di kerajaan tengah India.Hanya selepas kemungkinan
tarikan komersil di zon perdagangan laut selatan menjadi ketara di abad
kedua,perdagangan di laut selatan mula diterima secara rasmi namun dibataskan
kepada setakat pelabuhan Vietnam,Chiou-Chi.Pelabuhan Canton pula hanya
digunakan pada abad ke-6 Masehi.Secara mudah,dan tidak diragukan lagi ia lebih
bertujuan untuk mengawal kelompok-kelompok pedagang Asia Tenggara yang
beroperasi secara bermusim dari usaha untuk menggalakkan perkembangan
perkapalan orang China.Komuniti pedagang yang digelar Po-ssu di
pelabuhan-pelabuhan China yang dirujuk oleh rekod China pada awal abad Masehi
adalah pedagang Sumatera atau Semenanjung Tanah Melayu yang berdagang
wangi-wangian Parsi,kayu gaharu,kemenyan serta mutiara yang dibuat atau
dikumpulkan dari hutan-hutan tropika dan pantai-pantai dari seluruh Asia
Tenggara.Dalam banyak kes,inisiatif di dalam perdagangan antara China di utara
dengan Semenanjung Tanah Melayu dan Sumatera di selatan adalah hampir semuanya
digerakkan oleh pedagang Melayu.Jika pedagang China cuba mendekati laut
selatan,mereka berbuat demikian mungkin hanya sebagai penumpang dalam kapal
'Po-ssu' yang dikendalikan oleh orang Melayu atau Indonesia"
(Holmgren
(1980), p. 76)
Ini menunjukkan pengiktirafan yang
tinggi para sarjana sejarah perkapalan Barat terhadap kemampuan, kemahiran dan
bakat yang ada pada orang di Nusantara (China menyebutnya sebagai
Kunlun) sebagai 'The King of Sea'.
Beberapa catatan
Barat seterusnya mengenai kemahiran terahsia bangsa Melayu yang tidak diketahui
oleh anak-anak Melayu sendiri:
Dari Jones,
sejarahwan Eropah:
"Ketika
musim sejuk,kesejukan di Asia Tengah menyebabkan ketumpatan udara menjadi
berat,ketika udara di laut lebih hangat dan ringan.Perbezaan dalam ketumpatan
ini menyebabkan udara berat dari Asia Tengah menghembus menentang udara laut
yang ringan,oleh itu dari Disember ke Mac angin kering dari Asia Tengah
menghembus ke seluruh benua menuju ke lautan.Ketika bulan-bulan tertentu,angin
ini adalah amat sukar diramal (ini yang digeruni oleh pelaut China).Walaupun
ketika musim luruh,perubahan arah angin secara kasarnya lebih cepat,di dalam
bulan April,pertukaran angin musim bunga dari dalam ke luar adalah lembab
menyebabkan kesempatanvterjadinya jenis angin yang pelbagai dari September ke
November.Mengambil kesempatan dari corak angin bermusim ini,para pelaut Melayu mula mengawal angin
monsun dan 'menunggangnya'.Mereka berlayar dengan angin di belakang
mereka,dengan ini mereka telah berlayar beribu batu ke destinasi yang
jauh-jauh.Kemudian mereka menunggu sehingga angin bertukar arah,di mana ini
membenarkan mereka berlayar pulang ke rumah,dengan angin tetap di belakang
mereka,menolak mereka ke kampung halaman dengan mudah.
Jones
menambah:
"Setakat
ini,cuma sedikit persamaan pendapat melihat kepada bilakah pelaut Melayu
pertama mencapai pantai timur Afrika dan Madagaskar,lebih dari 3000 batu ke
barat,namun sesetengah percaya ia terjadi pada awal abad pertama Masehi.Dengan
tarikh yang masih misteri bilakah mereka tiba di Afrika,dalam proses pelayaran
merentasi beribu batu lautan selatan,para
pelaut Melayu ini ini menyaksikan bahawa mereka membawa sejumlah
tumbuh-tumbuhan dari Asia ke Afrika,termasuk pisang,kelapa dan cocoyam (sejenis
ubi di Afrika Barat di mana terma cocoyam ini diceduk dari perkataan
Melayu).Irama dari xylofon juga diceduk dari orang Melayu ke Afrika walaupun
diketahui bagaimana alat muzik ini datang dari Afrika Timur ke Afrika Barat,di
mana ia masih kedengaran hari ini,tetap meninggalkan sebab yang
kontroversi" (Jones, 1971: 115–19).
Perhatikan
catatan yang dikutip dari pengembara Eropah oleh pengkaji:
"The Malay sailors may also have been
riding the monsoons of the Indian Ocean to supply the Mediterranean market with
cinnamon – a product of southern China – even before the development of an
overland or overseas silk route. The Greek word for cinnamon was derived from a
Malayo-Polynesian word, through Phoenician and Hebrew. Even though cinnamon was
never grown commercially in Africa, Egyptian and Hebrew texts dated to the
first millennium B.C.E. speak of cinnamon coming from Africa, leading several
scholars to suggest that Malay sailors were responsible for bringing this
cinnamon from the coasts of the South China Sea to East Africa. Pliny, writing
in the first century C.E., describes an already well-developed trade in
cinnamon. The men who brought the cinnamon “put out to sea . . . when the east
winds are blowing their hardest; these winds drive them on a straight course .
. . from gulf to gulf.” Pliny calls their vessels “rafts,” a plausible but
mistaken description of the Malays’ double outrigger canoe (Taylor, 1976: 45).
The cinnamon they provided could then have been traded north by the East
Africans until it reached Ethiopia, where Mediterranean merchants purchased it.
There is also a thirteenth-century Arab
text that refers to a Malay settlement in the vicinity of Aden sometime around
the Roman conquest of Egypt in 31 B.C.E. Vast fleets of Malay outrigger canoes
came and went from this place, it tells us, but eventually the settlers “grew
weak, lost their seafaring skills, and were overrun by neighbouring peoples.”
(Taylor, 1976: 25, 39). According to the text, this happened after Egypt’s
decline, and scholars have tentatively dated the settlement to the first
century CE.
At roughly the same time Malay communities
were established on the island of Madagascar, some 250 miles off the East
African coast, where their descendants still constitute the majority of the
island’s population and Malayo-Polynesian languages are still spoken today by
almost all. Given the many clusters of islands in the Indian Ocean and the
Malay use of islands for navigating, their likely route to East Africa would
have been by way of such island clusters, namely, the Maldives, the Chagos, the
Seychelles, and the Comores (Taylor, 1976: 30, 45–46).” Shaffer (1996), pp.
15-16.
Perhatikan
perdagangan kulit kayu manis oleh para pedagang Melayu sehingga mencapai Yunani
(Greece),Phoenicia (Kanaan Kuno) dan Yahudi Kuno (Hebrew) sehinggakan kata
'cinnamon' dalam bahasa Yunani dikatakan oleh pengkaji ini diceduk dari
perkataan Melayu Kuno selepas diubahsuai dari perkataan Phoenicia dan Yahudi.Di kota purba Aden (Di Yaman kini) terdapat
penempatan para pedagang Melayu menurut teks Arab kurun ke 13.Maka tidak
hairanlah rempah-rempah dan harum-haruman boleh tiba di istana Firaun dan
benih-benih bunga-bungaan dan pokok-pokok tropika boleh tiba di kota Babilon.
Dalam Kitab
Rujar, Al-Idrisi, sejarahwan Arab Kuno telah mencatatkan:
"Penduduk Zabaj telah berlayar ke
Sofala dan mengeksport besi dari sana,membekalkannya ke seluruh India.Tiada
besi yang mampu dibandingkan dengan mutu dan kehalusan buatan dari Zabaj
ini.Penduduk Zabaj kerap dipanggil di Zanj di dalam kedua-dua kapal besar dan
kecil mereka dan berdagang barangan dengan mereka,sebagaimana mereka memahami
behasa masing-masing"
Zabaj adalah
panggilan orang Arab bagi Srivijaya,empayar maritim Melayu terbesar di Asia
Tenggara.Di sini kita tahu sejak zaman Srivijaya,orang Melayu sudah pandai mengeksport
besi pula ke India. Situasi Empayar Srivijaya yang memiliki kapal-kapal yang menakjubkan
(contohnya Lancang Kuning yang dinaiki Emperor-emperor Srivijaya) disentuh oleh
seorang pakar perkapalan Jerman, Horts H.Liebner ketika ditemuramah oleh The
Jakarta Post:
"Five hundred years before groups of
ocean conquistadors from Portugal began their journey to look for new
territories, ships from the islands now known as Indonesia were traveling
around Asian waterswith very advanced technology. The preliminary scientific
reconstruction of a shipwreck recovered from the Java Sea found that the ship
had better technology than those from Europe, China or Japan.The ship, believed
to have sunk between 930 AD and 990 AD in a storm, was also bigger and better
constructed.Our preliminary analysis concludes that the ship was 25 to 35
meters long and 12 meters wide. At that period, China still had no ships
thatcould sail the oceans, while European ships were much smaller. Imagine, the
ship Columbus used to sail to America and 15th century Europeanships were all
less than 20 meters,"
Renungkan
bahtera besar yang diukir di candi Borobudur.Kemudian renungkan kata-kata PAKAR PERKAPALAN JERMAN ini.Adakah beliau berkata untuk menyedapkan
hati orang Nusantara? Adakah sengaja mahu mengembangkuncupkan hidung
orang-orang Melayu?Menaikkan punggung orang-orang Melayu ke paras
maksima?Kemudian berjalan mendada tidak ingat dunia?TIDAK SAMA SEKALI.
Beliau bercakap melalui fakta sejarah dan pengalamannya dalam bidang
maritim.Sudah tentu catatan tentang Kepulauan Melayu telah ada di dalam
simpanan Empayar Austria-Hungary (Jerman sebelum Perang Dunia Pertama) dan
Kerajaan Perancis.Perhatikan semula kata-katanya yang penuh makna tersirat ini:
"Our
preliminary analysis concludes that the
ship was 25 to 35 meters long and 12 meters wide. At that
period, China still had no ships that could sail the oceans, while European
ships were much smaller. Imagine, the ship Columbus used to sail
to America and 15th century Europeanships were all less than 20 meters,"
Dan ini
bertepatan dengan catatan para pengembara Eropah dan sarjana Inggeris seperti
yang kita baca tadi.Semua ini menunjukkan Tamadun China banyak mendapat faedah
dari pembelajaran mereka tentang pembuatan kapal dari orang-orang Nusantara
khasnya para pelaut Melayu.Sebab itu kerajaan-kerajaan Melayu dahulu sukar
dikalahkan melalui peperangan laut.Dan ini
caranya Srivijaya,Majapahit dan Melaka menguasai Selat Melaka,selat
tersibuk di dunia.Siam mampu mengalahkan Kedah dan Patani,namun bukan
Melaka,kerana Melaka adalah warisan Emperor terakhir Srivijaya,'The Lord of
Sea'.JIka Funan menggelar raja-raja mereka,'The Lord of Mountain' (gunung
adalah katakunci terahsia Melayu yang lain),Emperor-emperor Srivijaya adalah
'Dewa-dewa laut' yang menggerunkan.Dalam Sulalatus Salatin,dikisahkan Melaka
mampu mematahkan dua kali serangan Siam (era Ayutthaya). Selain itu,Orang Sulu
juga digeruni oleh penjajah Sepanyol,dan kemahiran ilmu laut Orang Sulu
setanding dengan Orang Bugis.JIka Inggeris menganggap Orang Bugis sebagai
lanun,Sepanyol juga menganggap Orang Sulu ini sebagai lanun yang kasar dan
kejam (padahal merekalah bangsa yang kejam dan ganas)
Di dalam Perang Kedah-Thai pada
abad ke 19,ada diceritakan tentang kesukaran tentera Thai untuk mengalahkan
tentera Kedah ketika peperangan di laut.Ini menyebabkan Thai menggunakan taktik
pengecut yang sekian lama digunakan apabila berasa terancam dengan kekuatan
musuh;meminta bantuan kuasa Eropah,dalam kes ini meminta bantuan Inggeris.Angkatan Tengku Kudin (Tengku Kudin
dianggap Inggeris sebagai 'lanun' Melayu paling licik dan dikehendaki) telah
dikepung di dalam Kota Kuala Kedah oleh kira-kira 80000 tentera Siam.Askar
bantuan dihantar dari Sungai Perai,namun tiba-tiba dibedil Inggeris yang
campurtangan setelah berpakat dengan Thai.Wan Muhammad Ali(anak Datuk Seri
Kerma Jaya)yang begitu berjaya dalam kempen menentang tentera Thai di laut
sebelum itu telah diserang dan dikejar oleh kapal perang Inggeris.Ilmu
pelayaran dan teknologi pembuatan kapal layar yang ada pada orang Melayu nyata
berguna pada Angkatan Wan Muhammad Ali yang berjaya menghindari kapal perang
Inggeris.Dengan jong yang lebih ringan dan laju angkatan tersebut berjaya
menjarakkan diri dari angkatan Inggeris dan belayar bersembunyi di selat-selat
kecil di Langkawi.Namun Inggeris yang tidak berpuas hati telah maju ke Pulau
Langkawi dan menyerang kubu dan merampas meriam-meriam orang Langkawi dikala
tentera-tentera pengecut Thai menunggu-nunggu berita peperangan Inggeris dengan
tentera laut Kedah yang sukar ditewaskan mereka itu.Wan Muhammad Ali terpaksa
berundur ke Sumatra dan menetap di sana.
Kedah akhirnya berjaya menghalau
tentera Thai setelah menyaksikan kelicikan Paduka Raja Jambangan atau Tunku
Anum .Dengan helah dan tipu muslihatnya,Kedah dapat dibebaskan dari taklukan
Thai.Beliau telah dianugerahkan wilayah Kubang Pasu sebagai negeri yang bebas
dari Kedah oleh Sultan Ahmad Tajuddin.Dalam kempen yang diketuainya,Tunku Anum
membiarkan dirinya menjadi tawanan raja Ligor untuk mengkaji kekuatan Angkatan
Ligor yang merupakan penghasut utama kepada raja Thai supaya menyerang Kedah.
Berbalik kepada rekod tentang
kapal-kapal Melayu, R.O Winstedt, dalam bukunya,"A History of Johor'
mencatatkan laporan dua askar Belanda tentang geliung-geliung Johor ketika
perdagangan di Betawi dan Melaka:
Rekod dari Dargh Register pada tahun 1968 hanya mencatatkan satu lawatan
oleh geliung Johor membawa barangan dari Gujerat.Pada April 1661, catatan
Belanda:'Gonqua' dari Johor dengan sebuah kapal geliung, 26 anak
kapal...."
Pada abad ke 17 di Asia hanya
Jepun dan beberapa kerajaan Asia Tenggara tertentu termasuk Kesultanan Johor
diketahui mahir dalam membuat kapal geliung.Negara-negara Asia yang lain
seperti India dan China ketika itu memiliki kapal-kapal besar namun
ketidaksesuaian rekabentuk tradisional mereka tidak mampu menghadapi
kapal-kapal pedagang Eropah yang dilengkapi persenjataan berbeza dengan
tukang-tukang kapal Melayu yang membuat kapal mengikut kesesuaian keadaan dan
pandai menggabungkannya dengan rekabentuk kapal-kapal asing.Kapal Bedar
misalnya adalah revolusi kapal Melayu yang digabungkan dengan senibina kapal-kapal
Eropah,dengan penambahan tiang cucur (bowsprit) gaya Eropah.
Geliung Melayu
Perlu diingat sehingga awal abad
ke-20,Johor adalah satu-satunya negeri Melayu yang tidak dinaungi
Inggeris,dimana tidak menerima residen Inggeris.Johor menerima residen Inggeris
secara rasminya pada tahun 1914,menunjukkan Tanah Melayu secara rasminya
terjajah keseluruhannya bermula tarikh ini.Johor moden adalah warisan dari
Empayar Johor-Riau,yang sebelum itu mewarisi saki-baki wilayah Empayar
Kesultanan Melaka.Ketika kapal-kapal China kalah perang dengan Inggeris semasa
siri Perang Candu dan kapal-kapal raja-raja Tamil dan Moghul musnah oleh
privateer Inggeris yang menggunakan kapal jenis frigate yang pantas dan
berkuasa tinggi,geliung-geliung Johor mundar-mandir di Selat Melaka tanpa
diganggu oleh Belanda dan Inggeris.Kepantasan geliung Johor bergerak dengan
sokongan meriam-meriam jarak dekat dan meriam mortar agak menggerunkan Inggeris
untuk mendesak Sultan Abu Bakar menerima residen Inggeris.
Sesetengah geliung juga mampu
menempatkan meriam-meriam di hadapan kapal.Kecerdikan para tukang timbal kapal
Melayu ketika itu membantu merevolusikan kapal Melayu dari jong hinggalah ke
geliung menunjukkan mereka sekali lagi adalah 'The Lord of Sea' walaupun
dihimpit penjajahan kuasa Eropah.Mereka mewarisi kemahiran para pembikin kapal
Melayu yang membawa pelaut Melayu hingga ke Afrika dan Mediteranean,berdagang
dengan kerajaan Israel Kuno serta bangsa purba Phoenicia dan Sumeria yang sudah
pupus pada hari ini.Yang tinggal cuma bangsa Yahudi sahaja pada hari ini yang
telah menubuhkan 'Israel Baru'.Menariknya,keturunan 'pelaut Melayu' yang gigih
ini memutuskan hubungan diplomatik dengan Yahudi Moden pada hari ini,tidak
seperti di zaman Israel Raya (Daud dan Sulaiman),Samaria dan Israel Utara.
Kerajaan Aceh juga pernah
menggunakan kapal jenis geliung ini,terutama ketika menghadapi serangan
Portugis.Catatan dari conquistador Portugis:
"Dalam pertempuran 1583
kapal laksamana Coutinho telah dimusnahkan oleh geliung-geliung Aceh .Beberapa geliung
Aceh juga turut musnah”
Kejayaan Aceh memusnahkan
angkataan laut Portugis berhampiran Pulau Bintan pada tahun 1614 menjadikan
mereka satu-satunya kerajaan di rantau ini yang pernah menewaskan sebuah kuasa Eropah
dalam pertempuran laut .Dalam perjalanan pulang mereka telah “singgah” di
Melaka untuk membedil dan menenggelamkan kapal-kapal musuh yang sedang berlabuh.Pertembungan
antara armada Portugis yang sedang dalam perjalanan menyerang Melaka dengan
sebuah kapal dari Aceh telah dicatatkan oleh
Gaspar Correia:
"Her sides were so high that no one dared board her from any of
the Portuguese ships;naos,caravellas and gales and she remained unscathed by
the Portuguese fire because she had four layers of sheathing and the largest
Portuguese artillery could only penetrate two. At length the governor sent out
his own nao the Flor de la Mar. Inspite of this the jong managed to fend of the
Portuguese attacks for two days and two nights and only succumbed when the
Portuguese succeeded in removing her rudders which she carried outside as on
the barges of Ribatejo"
Perhatikan kata-kata ini:
""HER SIDES WERE SO HIGH...."
Menunjukkan geladak kapal yang
lebih tinggi dari kapal-kapal Portugis ketika itu.Ini terbukti dengan kegagalan
Portugis mahu menawan Aceh.Hanya Belanda yang mampu menekan Aceh kemudiannya
setelah muncul sebagai kuasa laut Eropah yang baru ketika Sepanyol dan Portugis
meniti zaman kemerosotan penjajahan maritim.
Begitulah kisah silam orang
Melayu Nusantara yang gemilang.Bagaimana Tamadun Mesir dan Sumeria mengenal
Dunia Melayu dengan rempah,kapur barus dan wangi-wangian kemenyan,dunia juga
mengenal bangsa ini sebagai pelaut,pelayar dan pengembara maritim yang gagah.Tidak
mengapa jika anak-anak Melayu pada hari ini memperlekehkan sejarah
bangsanya,namun dunia tidak pernah lupa kepada kegigihan para pelayar Melayu
ini meredah ombak,merenung bintang-bintang di langit dan merasa pergerakan
angin,berlayar beribu-ribu batu,sehingga sampai ke pantai-pantai Afrika,Teluk
Parsi dan Mediteranean.
Mengapakah anak-anak Melayu pada
hari ini memperlekehkan kemampuan nenek moyang mereka? Sedangkan dunia masih menyimpan kenangan
bagaimana pelaut-pelaut Melayu tekun bertukang membina kapal-kapal, memasang
layar dan menyorong kapal ke laut. Adalah menyedihkan apabila anak-anak Melayu
kita terutama yang pekat dan likat dengan pemikiran dan cara hidup barat
mengetawakan para pelaut rumpun bangsa Melayu. Sebaliknya para pengkaji Barat
dan Timur pula yang masih lagi membela para pelaut Melayu ini berbanding dengan
kejahilan dan kedunguan anak-anak Melayu yang terjajah mindanya oleh penjajah
terutama British laknatullah.
Pandangan anak-anak Melayu
sekarang adalah orang-orang Melayu pada zaman dahulu duduk di hutan dan hanya
pandai mebuat rakit dari buluh serta sampan yang kecil untuk menangkap ikan. Mereka
mempersoalkan tentang ketamadunan Kesultanan Melaka dengan membandingkannya
dengan kerajaan-kerajaan barat seperti Inggeris dan Perancis. Pada pendapat
mereka sebuah tamadun yang hebat perlu ada istana-istana batu yang maha cantik
lagi maha besar. Sedangkan pembinaan bangunan-bangunan batu tersebut hanyalah
satu daripada ciri tamadun daripada banyak lagi ciri-ciri yang dikelaskan oleh
ahli sejarah. Sekurang-kurangnya fikirkanlah,bagaimana keturunan Merina di
Madagaskar mengaku berasal dari Kepulauan Melayu dan bahasa Malagasy adalah
sekelompok dengan bahasa Melayu bukan bahasa Afrika.Para pelaut Melayu telah
berlayar sehingga ke Madagaskar dan Afrika menghasilkan raja-raja Dinasti
Merina yang telah memerintah Madagaskar sekian lama sehinggalah penjajah
Perancis tiba.Kehebatan ilmu pelayaran Melayu yang sanggup belayar hingga ke Afrika
ini diabadikan oleh seorang pengkaji sejarah orang Melayu dari Eropah,John Tiffany sebagai “The Viking of
the Orient”
Kita perlu ingat bahawa kekalahan
kita kepada penjajah bukanlah kerana peperangan. Malah banyak pertempuran dan
peperangan diantara bangsa rumpun Melayu dan pihak penjajah dimenangi oleh
kita. Namun orang Melayu diserang bertubi-tubi sebelum mereka sempat bangunpun,
baru nak membina kota sudah dihancur leburkan. Baru nak membuka pelabuhan,
terus diserang dan dibakar. Inilah sebenarnya yang berlaku setelah kejatuhan
Melaka kepada kerajaan pewarisnya Johor. Kita juga sebenarnya dikalahkan dengan
tipu muslihat jahat yang sangat licik
terutama pada zaman penjajahan Belanda dan British yang memang pakar dalam tipu
muslihat dan perjanjian-perjanjian palsu. Fikir-fikirkanlah wahai anak Melayu
sekalian, benarkah tamadun kita tamadun picisan? Wallah hu a’lam.
terbaik...
BalasPadamsalam, satu ulasan yang berfakta dan berilmuu, teruskan usaha mu bro. di luar sana masih ramai lagi anak2 melayu tak tahu atau langsung tak mahu ambil tahu pasal nii. ini sejarah nenek moyang kita . kita harus sebarkan nya pada anak2 muda kita di sekolah2 , universiti dan di mana jua .
BalasPadamsaya 'suka' dengan kenyataan berikut :
BalasPadam"penjajah Belanda dan British yang memang pakar dalam tipu muslihat dan perjanjian-perjanjian palsu"
anak2 melayu wajib sedar akan bahana "PERJANJIAN-PERJANJIAN PALSU" tersebut
orang melayu memang satu bangsa yang sgt berdiplomasi
jadi musuh menggunakan semula kekuatan kita utk counter attack dengan janji2 manis serta tipu daya super halus utk mengelabui mata orang melayu yg sukar utk membezakan yg mana kaca dan yang mana permata
ninda NOH a.s buat bahtera hebatnya tak terkata
BalasPadampernah tengok kapal 'tanker'..mcm tulah malah jauh lebih hebat.
kenapa teknologi org melayu hilang tiba2.... ada sesiapa boleh jawab?
BalasPadamkerajaan2 melayu zaman silam perlu juga membina rangkaian angkatan tentera yg bsar dan teratur.pakatan2 antara kerajaan2 melayu boleh di buat seperti pakatan NATO yg wujud skrg.sekirannya dtg ancaman misalnya dr kerajaan rajendra chola kita mampu patahkan.bahkan kita mampu membuat serangan balas.besikap defnsif kita mat merugikan.ahhirnya kita kehilangan byk kerajaan melayu seperti champa yg tidak wujud lagi kerajaan champa pada zaman skrg.penjajahan adalah perlu utk kita lakukan.pasukan risikan mesti di ubuhkan dan di beri latihan utk menkaji pemikiran dan tahap kekuatanbangsa lain.para pedagang2 melayu boleh di rekrut utk menjadi perisik kita.pembunuhan besar besaran,penghapusan etnik walaupun kedengaran kejam perlu di lakukan jika perlu.lebih byk Tanah patut di rampas dan di jajah demi survival bangsa melayudi masa akan dtg.kini semuaya sudah terlambat.champa,funan,kerajaan2 melayu di segmenting kera semuanya telah hilang.malah mampukah kita pertahankan Malaysia sbg hak bangsa melayu??
BalasPadam.
heran gak , kenape org kedah sebut perahu jadi phraou..
BalasPadamkenape erk tt ade suku2 melayu yang pelat tak de sebutan R macam orang kedah,minang & segelintir dr perak dan kat negeri2 lain yg sye x tahu?? contoh= orang sebutannye betukar menjadi oghang...
Apa nak hairan.. negeri-negeri pun dah berlainan negeri
PadamPerbezaan sebutan tu biasalah ada di mana-mana
dah bahasa di Kedah cara sebutan lain, negeri lain sebutan lain.
Kadang-kadang istilah yang sama ada maksud lain... itu pun biasa juga berlaku.
assalamualaikum.......... mohon share tuan..........
BalasPadamgalleon = geliung
BalasPadamsaya kagum semangat tuan diharap ramai lagi cendiakiwan mcm tn ini muncul dan memberi semangat yg kental terhada insipirasi melayu ini..Melayu takkan hilang didunia..itu janji Hang Tuah..Saya sekarang masih berminat terhadap hikayat2 melayu terutama hikayat hang tuah, indera pura..Dalam hikayat ini diceritakan bagaimana kapal atau plang2 melayu menluncur diatas air..bahkan didalam hikayat bahtera Awang Donai juga dicerita bagaimana besar bahtera Raja Awang Donai..kalau mati orang dibelakang kapal di hujuang tidak tau..begitu besarnya bahtera raja awang donai..
BalasPadamBagi pendapat saya bahtera itu adlah kapal yg besar seperti mana \nya bahtera nabi Nuh..Sebaik2 bahtera adalah bahtera Nabi Nuh..Mgkn ilmu bahtera Nuh ini terdapat pada org melayu dahulu..Dan sebab itulah mereka ini handal belayar seperti mananya bahtera Nabi Nuh yang mengharungi ombak yang setinggi gunung..
Wsalam.
Assalam. saya suka post ni. Tentang teknologi orang melayu terdahulu. Thanks for this info. Walaupun saya masih muda, saya minat tentang sejarah melayu and bangga dengan semua pencapaian orang melayu terdahulu yang tidak diketahui sangat oleh orang melayu pada zaman ni. Orang melayu pada zaman ni, lebih mengagung- agungkan kaum barat daripada kaum sendiri. Kenapa ? Apa yang buat orang melayu jadi macam ni?
BalasPadamLagi-lagi orang "BODOH" satu ini mengklaim bahwa Jawa itu adalah Melayu??? SEJAK KAPAN ANJING??!! JAWA DAN BUGIS ITU "BUKAN" MELAYU!! Kalau anda mau mencari kehebatan tamadun Melayu maka CARIlah di Semenanjung Melayu atau di pesisir Sumatera (Jambi, Bengkulu, Padang, Palembang)! SAYA MOHON untuk tidak membodohi masyarakat demgam mengatakan orang Jawa dan Bugis sebagai Melayu! Karena Jawa/Bugis dengan Melayu itu adalah DUA HAL yang berbeda! Kalau anda mau mencari kehebatan tamadun Melayu, ya jangan bawa-bawa Jawa dan Bugis! UNTUNG ini alam maya! Bukan alam nyata! Kalau alam nyata mungkin paling ringan anda sudah babak belur dipukuli oleh orang Jawa, atau paling parah anda dibunuh dengan "clurit". Kenapa? Karena menyebut orang Jawa adalah Melayu itu sama saja dengan PENGHINAAN! Sekalian saja Cina dan Jepang diklaim sebagai Melayu! Bodoh!!
BalasPadamAda....jawa yang telah mbelayu ke sebrang lor....ke tanah melayu
PadamAda lagi spesis yang tak kenal apa itu bangsa Melayu.
PadamNampak sangat anda datang dari Indon.
Ini blog Sejarah Melayu. Bangsa-bangsa nusantara yang tinggal di Tanah Melayu akan diiktiraf sebagai rumpun Melayu. Sebab mereka memang dalam rumpun Melayu.
PadamAnda dari Indon tak pernah kes sini, kami tak pukul mereka sebab mereka Indon.
Anda kena tahu di Malaysia ada kesultanan Melayu Selangor asal dari keturunan diraja Bugis.
Ada kesultanan Melayu Negeri Sembilan asal dari keturunan diraja Minang.
Anda kata kami klaim Cina dan Jepang sebagai Melayu? Andalah yang bodoh kerana berkata demikian.
Kami tak pernah klaim bangsa lain sebagi Melayu. Hanya bangsa dalam rumpun Melayu sahaja yang dirujuk sebagai Melayu.
Dia xtau ni apa maksud rumpun melayu, rumpun melayu juga dikenali sebagai Nusantara. Nusantara terdiri daripada kawasan seperti, indon, filipin, singapura, timor leste, malaysia dan brunei.. Cina dan japan bukan terdiri daripada Nusantara ataupun rumpun Melayu. Jadi buat apa mau klaim cina dan japan. Bodoh..! kau persoalkan jawa dan bugis bukan orang melayu, jadi parameswara sultan melaka itu datang dari mana?? bukan dari palembang, Jawa?? bangsa yang datang dari nusantara itu disebut disebut sebagai melayu.mcm jugak orang eropah yang terdiri daripada british, sepanyol dan sebaginya disebut orang eropah. Mmg buduh ni orang..
Padamterbaik penulis...saya mngagumi ilmu anda tentang bangsa kita...teruskan perjuangan anda dan semoga bangsa kite tidak diperlekeh bangsa sendiri
BalasPadamTak sangka pembinaan kapal-kapal orang Melayu begitu canggih dan terima kasih sebab bagi fakta baru sungguh kagum
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamTrima kasih atas maklumat..saya berpendapat masih banyak lagi teknologi org melayu yang telah hilang dan terkubur..dari banyak2 pembacaan saya cuma satu je rumusan yang saya dapat ilmu2 orang melayu telah banyak yang hilang kerana pancaindera mereka yang ke enam telah tertutup..ape tu?....huhuhu..itulah namanya minda bawah sedar...hanya allah yang maha mengetahui...
BalasPadamTahnish tuan bagus isinya. Ada tak dijual buku2 berkaitan maritim melayu in?
BalasPadamTahnish tuan bagus isinya. Ada tak dijual buku2 berkaitan maritim melayu in?
BalasPadamTerbaik infonya Tuan mohon kongsikan. Terima kasih
BalasPadamTerbaik infonya Tuan mohon kongsikan. Terima kasih
BalasPadam🔱WAKANDATOTO🔱
BalasPadam♠ BANDAR TOGEL TERPERCAYA DAN AMAN 💯♠
JP BERAPAPUN DI BAYAR
♠BO BONAFIT♠
🔜Di Lengkapi Aplikasi BBFS 7 DIGIT🆗
🔜Diskon Pembelian Terbesar
➖2D 29%
➖3D 59%
➖4D 65%
➖ MINIMAL BET 100
➖ Minimal DEPO : 10.000
➖ Minimal WD : 50.000
➖ Minimal Betting : 100 / line
➖ Line Invest : 35 Line
➖ Bonus Referral 2% (Seumur Hidup )
➖ CashBack / Minggu
➖ BBFS 7 DIGIT
✳ HADIAH ✳
4D di X 3.000✔a
3D di X 400✔
2D di X 70✔
https://www.facebook.com/groups/659390757776446/
PIN BBM : WAKATOTO
Whatsapp: +855 96 250 8220
Line : WAKANDATOTO
Bandar Togel uang Asli
Agen Togel Uang Asli
Link Alternatif Wakandatoto
Togel Pasaran Makati
Toto uang asli