Rabu, 23 April 2014

MELAYU ITU BUKAN BANGSA?


 

 


Salam kepada pembaca yang budiman sekalian. Saya pelik dan hairan dengan sikap sesetengah individu yang mengatakan bahawa kami yang cuba untuk mendedahkan dan membangkitkan semula kecintaan terhadap sejarah Melayu sebagai bersikap perkauman serta tali barut pihak tertentu atau dari parti politik tertentu. Adakah dengan menulis mengenai sejarah bangsa Melayu atau memperjuangkan nasib dan hak orang Melayu boleh dianggap sebagai perkauman atau mengikut telunjuk mana-mana pihak berkepentingan? Bagi saya ini adalah pandangan yang cetek dan jumud, pandangan orang-orang yang mindanya sudah tepu dengan inferiority complex dan teori konspirasi yang pelik-pelik. Boleh jadi juga pihak yang berpendirian sedemikian adalah pihak yang takut dengan kebangkitan dan kesedaran masyarakat Melayu akan sejarah dan hak mereka sebagai penduduk asal Alam Melayu.

 

Bagaimana jika bangsa anda dihina, dikeji, dituduh dengan pelbagai tuduhan yang menjelikkan dan sejarahnya diputar belitkan untuk kepentingan pihak tertentu? Adakah anda akan membiarkannya dan melihat sahaja sambil membutakan mata, menulikan telinga dan membisukan mulut sebab tidak mahu dituduh perkauman? Ini lah masalah orang Malayu kita, kita sentiasa beranggapan bahawa melihat atau mendengar sahaja tanpa berbuat apa-apa atau mengambil sebarang tindakan itu lebih baik dan satu contoh diplomasi dan toleransi. Tetapi toleransi juga ada hadnya, bukan semua harus kita tolerate dan biarkan. Lagipun mengapa harus orang Melayu sahaja yang bertoleransi dan berdiplomasi tetapi bangsa atau etnik lain dibiarkan dengan lantang memuntahkan segala pertuduhan dan fitnah kepada bangsa dan agama kita? Kita juga ada maruah! Jangan jadikan bangsa kita sebagai bangsa yang dayus dan pasif yang hanya tahu menerima dan tidak tahu mempertahankan maruah sendiri.

 


Jika kita tidak mahu membela dan mempertahankan sebarang hak milik kaum atau bangsa kita, lebih baik tidak berbangsa, bersuku atau berkeluarga sekalipun, mungkin anda boleh tinggal seorang diri di hutan belantara. Adakah kita mahu senasib dengan kaum Red Indian di Amerika dan kaum asli Australia yang tiada hak keatas tanah nenek moyang mereka sendiri, tiada hak untuk memerintah, tidak dapat bersaing dalam ekonomi dan pendidikan malah dengan senang dipindahkan dan ditempatkan kemana-mana sahaja yang disukai oleh kerajaan yang diperintah kaum pendatang. Akibatnya warisan budaya, bahasa, sejarah dan ketamadunan mereka hampir pupus sama sekali.

 

Maaf jika nada tulisan saya berbunyi agak kasar, tetapi saya bukanlah berniat untuk menyudutkan atau membenci mana-mana kaum lain selain Melayu. Cuma saya rasa tersentak dan terhina apabila ada pihak tertentu yang mahu menidakkan kewujudan bangsa Melayu di bumi Melayu ini. Sehinggakan dikata bahawa bangsa atau ras Melayu itu hanya khayalan dan Melayu itu hanya nama bahasa dan bukan ras atau bangsa. Malah ada juga yang percaya dengan hujah bahawa Melayu itu adalah nama tempat atau wilayah dan bukan nama bangsa.

 


Masih ramai juga yang tidak faham perbezaan diantara bangsa dengan nationality atau kewarganegaraan. Sebenarnya saya sudah pun menyentuh mengenai hal ini dalam artikel saya yang lepas. Negara dan wilayah kekuasaan boleh berubah beribu kali, anda juga boleh mengubah kerakyatan anda berjuta kali, namun bangsa, etnik dan ras anda tidak akan berubah. Kalau anda seorang Melayu, berpindah ke USA atau  UK, walaupun anda gosok seluruh badan dan muka anda dengan tawas dan berus dawai sekalipun, wajah atau ciri-ciri fizikal anda tidak akan bertukar menjadi seperti orang eropah atau Caucasian. Anda boleh menukar taraf kewarganegaraan anda samaada untuk menjadi Singaporean, Indonesian mahupun American. Tetapi yang nyata ciri-ciri fizikal kurniaan tuhan yang ada pada anda dan DNA anda tidak akan berubah.

 

Negara atau wilayah kekuasaan boleh jatuh dan bangun berkali-kali, tetapi bangsa, etnik mahupun ras yang membinanya tidak akan berubah kecualilah kalau berlakunya penghapusan etnik! Pendek kata bangsa dan ras itu ciptaan tuhan tetapi kewarganegaraan atau kerakyatan itu adalah ciptaan manusia. Kalau masih lagi ada yang berpegang dengan hujah bahawa nama bangsa itu berasal dari nama negara atau tempat, sila jelaskan mengapa di Kalimantan ada Melayu, di Sumatera ada Melayu malah di Indochina dan Semenanjung ada Melayu, malah orang Brunei pun mengaku sebagai bangsa Melayu Brunei dan bukan etnik atau suku Brunei. Jika Melayu itu hanya nama tempat atau wilayah mengapa pemerintah dan pembesar kesultanan Melaka menggelar diri mereka sebagai orang atau bangsa Melayu dan bukan bangsa Melaka? Buktinya boleh dibaca di dalam Sulalatus Salatun kitab Sejarah Melayu. Bangsa Parsi juga pernah memiliki berpuluh-puluh kerajaan silih berganti sepanjang zaman seperti kerajaan Parthia, Median, Achaemenid, Sassanid, Safavid dan sekarang Iran, namun bangsa mereka tetap sama dan tidak berubah iaitu bangsa Parsi.





Perlu juga difahami bahawa Melayu itu terbahagi kepada dua kelompok di Malaysia iaitu, Melayu anak dagang dan Melayu anak jati. Melayu anak dagang ialah Melayu yang datang dari luar Malaysia seperti orang Banjar, Jawa, Bugis dan sebagainya. Manakala Melayu anak jati ialah Melayu yang memang sudah wujud di Semenanjung Tanah Melayu sejak beribu tahun dahulu seperti Melayu Kelantan, Terengganu, Pahang, Kedah dan beberapa lagi. Sebelum kerajaan Moloyu atau Malayu di Sumatera wujud, sudah ada kerajaan-kerajaan Melayu di sekitar Semenanjung seperti kerajaan Chih Tu, Gangga Negara, Langkasuka dan Kedah Tua.

 

Dalam Prasasti Matari Singa Jaya Hikmat yang ditulis sekitar kurun ke 13 jelas terpampang perkataan bangsa Melayu …’Matari Singa Jaya Mat, Dari Ratu, Lami Lami Bangsa Malayu...'. Maka kalau Melayu itu tidak wujud, mengapa dalam prasasti tua ini serta kitab Sejarah Melayu tertulis nama sebuah bangsa yang bernama Melayu? Adakah bangsa ini turun dari langit atau datang dari planet Zargus? Terpulanglah kepada anda semua bagaimana anda mahu menyimpulkannya. Apa yang nyata perbezaan pendapat dan pandangan itu adalah perkara biasa dan sebagai seorang yang waras dan berfikiran terbuka saya menghormati pandangan lain yang bertentangan dengan pandangan serta pendapat saya, namun jangan sesekali putarbelitkan sejarah bangsa saya untuk kepentingan peribadi atau kelompok tertentu. Sekian, wallah hu a’lam.

~ASJ~

229 ulasan:

  1. Tulis punyalah panjang tapi tidak pula beritahu sama ada Mahathir itu melayu ke bukan. Apalah yg hendak dibanggakan dgn melayu2 lanun, perompak, perasuah, samseng, persenda agama islam. peminum arak, rempit, penagih dadah, pemfitnah dan banyak lagi lain2 yg amat memalukan itu. Kelantan contohnya majoriti rakyatnya adalah melayu, dinafikan royalti minyak oleh pemimpin melayu juga dgn pelbagai dalih dicipta. Mahu cakap fasal penyatuan melayu konon, poorrrah!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi masalahnya sy yakin anda pon melayu, jadi anda seperti orang yg anda sebutkan ke?? haihhh....pelik, sebahagian kecik buat hal, satu bangsa kena cop...

      Padam
    2. Sebab tu orang islam tak maju2 kalau nak banding dgn orang agama lain kat dunia ni.. sebab ada orang yang menggunakan nama ISLAM sebagai perjuangan dia (untuk mengaburi mata orang ramai) padahal sebenarnya ada agenda tersembunyi (hidden hand katanya diorang) oleh mereka untuk memecah belahkan orang islam tapi atas nama islam katanya.. contoh ni la.. macam PAS dok benci2 UMNO dan buat orang2 islam dalam UMNO dan PAS bercerai berai atas nama islam (sebab UMNO tak alim, tak islamik dll...) kita org PAS jangan kawan dgn UMNO... diorang kafir... sebab tolak hudud.. katanya..........

      Padam
    3. Atok mahader kawin dgn nenek mahader pmpn mlayu. Dpt bapak mahader (mamak). Bapak mahader kawen sama mak mahader pmpn melayu, hdup dgn budaya melayu, dpt anak bernama mahader. Jadi mahader itu melayu. Ada sesapa yg x reti lagi fakta ini?

      Padam
    4. Lupa nak tulis..atok mahader tu keling. Saya adalah anon yg sama sperti di atas.

      Padam
    5. Hahaha, tau je, sekapal ke?

      Padam
    6. Kalau dikaji akan istilah keling tu secara mendalam - ternyata apa yang akan kita jumpa adalah sesuatu yang berbeza. Kerana majoriti melayu berfikir jumud yang rata-rata wujud dalam PAS dan di luar PAS, seringkali menggunakan istilah keling itu untuk menghina. Sedangkan istilah itu keling itu boleh dianggap satu istilah yang melambangkan kebanggaan pada mereka yang dipanggil sebagai keling. Usah samakan keling itu bersamaan dengan pariah, kerana keling itu adalah mereka yang datang dari benua kalinga dimana dibenua itu punyai akan satu Kerajaan yang Gah juga pernah mencipta sejarah, dan antara salah satunya, berlawan dengan satu Empayar yang besar.

      Dan untuk mengatakan keturunan Tun Mahathir itu adalah keling, ternyata salah sama sekali, kerana Keturunan Tun Mahathir disebelah bapanya, adalah bukan datangnya dari benua kalinga, tetapi datangnya dari kerala - yang mana majoriti mereka disitu adalah berbangsa Malayalam.

      Lihat sahaja nik aziz, dia bukan pure melayu, malah rata-rata di dalam PAS juga adalah bukan melayu tulen. Jadi, mengapa perlunya jadikan isu mahathir bukan melayu? dendam? mangsa kebodohan dan hasutan?

      Inilah kebodoha yang wujud dalam PAS, dimana binatang peliharaan mereka sendiri tidak mempratikkan Islam yang sebenar, sekadar laungkan takbir, dan memberitahu akan pentingnya hudud - langsung itu setakat itu sahaja islam mereka. Dan selebihnya, menghukum, mengafirkan, dan yang terbaru, mempersoalkan susur galur seseorang itu.

      Agaknya, inilah jenis melayu yang di-idamkan oleh segenap binatang dalam PAS.

      Padam
    7. ouh.. dimanakah sebenar rupa melayu sejati.. ..kerana bahase, budaya @ islamnya.. @ zaman budha srivijaya.. jika nik aziz sendiri dikatakan bukan melayu. ..rata2 pemimpin dan rakyat melayu malaysia sendiri bercampur baur.. kami di terengganu , kelantan , kedah dan patani sendiri dikatakan campuran darah siam, cina ,arab dan kemboja ,itu mmg benar pasal islam bertapak awal dan berkerajaan islam membebaskan diri dari pengaruh melayu srivijaya yg kapir.. kami tau sejarah keturunan asal kami.. negeri terengganu, kelantan, patani dan kedah mempunyai bahasa, budaya dan adat tersendiri.. kami dididik mengutamakan nilai ISLAM dari bangsa.. melayu adalah bahasa utama nusantara.. kabilah2 melayu x kan bersatu kecuali bawah satu panji islam .. sejarah membuktikan kerajaan2 melayu sentiasa curiga, berperang , bergaduh sesama sendiri..

      Padam
    8. tanpa nama 23 april 2014...apa pasal sibuk tanya pasal mahader...kalau bodoh pun jgn tunjuk sgt..dah jelas mesej artikel ni..tibe2x ibuk citer keturunan mahader...wei semua org tau dia ada darah india dan melayu jadi apa masalahnya?...org yg ada kepentingan politik tertentu saja yg suka ungkit pasal mahader dlm blog yg temanya adalah sejarah melayu.

      Padam
    9. anon 25 april 2014 9.58 ni mesti spesis gila isim...yg terlalu di buai khayal dgn empayar islam kononnya....sudahlah...tiada empayar islam di alam melayu...islam di alam melayu menjadi sebahagian dari pengaruh luar yg diserap ke dalam budaya melayu spt hindu dan budha sebelumnya.

      ya itulah hakikatnya dr segi sejarah...org yg fanatik agama tak bertempat saja yg cuba menafikan fakta sejarah ini demi mencapai angan2x khayalan empayar islam kononya...sepanjang sejarah kerajaan2x di nusantara termasuk di utara semenanjung dr segi amalan hidup..jelas mereka melayu..bukan islam spt yg kamu dakwa...apa yg sy maksudkan bukan islam?....islam versi kamu yg mengambil bulat2x idea fanatisme wahabi atau syiah yg sudah lama bertengkerah sesama sendiri di padang pasir asia barat mahu pula di bawa dan di teruskan di alam tropika nusantara melayu ni...org melayu dulu masuk islam bukan minat sgt dgn kisah perbalahan politik org arab suni dan syiah tapi diorg tertarik dgn dokrin spiritualnya yg mudah di fahami...satu tuhan utk di sembah...tapi skrg mereka di doktrinkan dgn fahaman dan budaya jumud misoginistik org arab...ini adalah penjajahan pemikiran dan budaya...islam arab bukan islam sebenar pun..ku berkelubung pun belum entu kau yg betul dan mulia..sejarah melayu sebenarnya telah di sabotaj..oleh org2x yg septutnya melindunginya..org politik di malaysia baik pemerintah atau pembangkang semua tak boleh pakai dan tak layak bercakap soal sejarah melayu.

      Padam
    10. Tanpa nama 25 april 9:58
      Melayu sejati ada kat sumatera, walaupun srivijaya kapir tapi srivijaya berjaya menyebar luaskan bahasa melayu dari sumatera ke merata tempat kat nusantara ni, srivijaya merupakan empayar terhebat bangsa melayu yang berpusat kat palembang dan jambi
      Sememangnya susah nak cari melayu jati kat semenanjung karena majoriti sudah bercampur dengan orang jawa,minang,bugis dan macam macam suku dari Indo,siam,china,arab dan kemboja

      Padam
    11. langkasuka, kedah tua juga kapir asalnya...tapi apa yg kalian maksudkan dgn kapir?...pengertian bahasa maknanya org yg menyembunyikan sesuatu..apa pula sesuatu tu?...dlm konteks agama dikatakan kebenaran Allah..tapi pemahaman kekapiran org nusantara adalh misnomer atau satu kesalah fahaman..kita telah menerima idea kapir dari org arab yg telah rosak..

      kafir dlm quran kalau dibaca merujuk mereka yg ingkar kepada kebenaran yg di bawa utusan/rasul Allah..maknanya kapir adalh mereka yg menafikan kebenaran...kebenaran dlm apa bentuk pun tetap kebenaran..jadi jgnlah kita bergelumang dgn isilah sesat kapir ni..selalunya org2x PAS yg kuat menkapirkan org...kemudian org2x UMNO pun ikut bodoh main rentak kapirkan org mcm PAS..kalau diluar politik pulak adalh mereka yg doktrin agamanya keras dan fanatik..mereka ni semua manusia gila kuasa bertopeng agama kebenaran katanya..sayang patutulah org melayu di malaysia byk yg keliru mcm org arab yg keliru.

      Padam
    12. Melayu sejati adalah orang Sumatera? Rasanya hang kena belajaq banyak lagi... Melayu sejati bukan Sumatera..

      Padam
    13. syed aiz

      emang dari sumatera, ko ingat prasasti kedukan bukit, naskah bangsa melayu tertua ada kat sumatera bahkan perkataan melayu sendiri pun berasal dari anak sungai batang hari kat sumatera dan parameswarapun berasal dari sumatera yang benar benar ori dan asli melayu ada kat sumatera yaitu melayu deli,melayu riau, riau kepulauan dll. bahasa melayupun berasal dari sumatera. pencipta bahasa melayu piawai pun orang sumatera yaitu Raja Ali Haji yang berasal dari pulau penyengat kepulauan Riau.

      hang yang kena belaja banyak

      Padam
    14. prasasti atau batu bersurat melayu kuno yg paling lama adalah prasasti dong chau yen di vietnam...bukan kedukan bukit...kalau yg berkait srivijaya ya mungkin itu yg tertua..tapi kalau berkait melayu yg di negara vietnam yang dahulunya wilayah melayu champa itu lebih tua...maknanya sebelum melayu di sumatera selatan berkembang jadi srivijaya..melayu sudah ada di tempat lain...harus di ingat melayu itu kaum maritim...keseluruhan kepulauan asia tenggara mereka sudah menebar...jadi adalah mustahil mengatakan melayu sejati adalah yg dr sumatera..tpi tidak dinafikan pengaruh melayu sumatera itu kuat dlm sejarah melayu..

      harus di ingat semenanjung di dipisah dua oleh banjaran titiwangsa..pantai barat sudah tentu punya kaitan dgn sumatera yg pantai timur punya kaitan dgn wilayah champa..tu psl melayu pantai barat semenanjung punya ciri budaya bahasa dan sjarah yg berbeza dgn negeri melayu pantai timur sehinggalah penyatuan di bawah melaka sama ada melalui perang atau perkahwinan.

      Padam
    15. The Dong Yen Chau inscription was discovered in 1936 at Dong Yen Chau, northwest of Tra Kieu near the old Champa capital of Indrapura, modern day Vietnam. Georges Coedès noting it as "..the oldest text, presently known, written in a Malayo-Polynesian dialect". Though not itself dated, the inscription is identical with those of dated Sanskrit inscriptions of Bhadravarman I of the second dynasty, who ruled at the end of the fourth century A.D. The inscription is also regarded as the earliest speciment of the Cham language and Malay language, older by three centuries than the Srivijayan inscriptions from southeastern Sumatra. - Wikipedia "Dong Yen Chau inscription"

      Mala malayu iva malayam raja.

      Padam
    16. prasasti disemanjung ? hahaaa cuma ada 1 ya ?

      Padam
    17. @Tanpa Nama27 April 2014 1:27 PG

      Melayu tak sesempit Semenanjung Melayu. Sebelum penjajahan oleh suku China Selatan, tamadun Melayu itu bebas bertebaran di semenanjung dan indochina sehingga mencapai di tanah Burma.

      Padam
    18. Bro Tanpa Nama25 April 2014 5:52 PG...

      Aku rasa ko ni dah ketinggalan kapal la...

      Aku tak pernah dengar pulak mana-mana ahli pas kata Dr. M tu keling...

      Seingat aku isu Dr. M dipanggil keling ni mula-mila aktif dibangkitkan oleh ahli-ahli umno sendiri di zaman beliau belum jadi pm lagik...

      Dah lama dah tu...

      Tahun 70an lagik...

      So, sendirik mau ingat la...

      Cek dah habaq kat hang nih...

      Pasni jangan jadik agen menabur fitnah lagi noo!

      Padam
  2. Termasuklah suka mengutuk dan mengeji seperti anon di atas..

    BalasPadam
  3. PAS ..PARTI ISLAM SEMELAYU .. atau nama english mengikut daftar pertubuhan .. Pan Malayan Islamic Party - PMIP .. ohhhhh .. parti melayu rupanya .. hidup melayu ..

    BalasPadam
  4. pernah dengar kat youtube pasal tabung memali .. ada sesuatunyg tak kena .. pernah ke di audit ??? tabung memali pun dah ada masalah .. macam mana nak org nak percaya urus duit juta2 ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hoi.. Keluar topik.. Please grow up..

      Padam
  5. ahhhhhhahhhhhhh ... bangsa jepun, china, india pun sama la kot .. masalah sosial pun berlaku kat sana .. hishshhshhshhhs

    BalasPadam
  6. Kesian Tanpa Nama. Mungkin dia menyesal dan malu sbb ibubapa nya melayu.

    BalasPadam
  7. tampa nama 23 april 5.53PG makhluk asing.dtg ke planeit bumi dgn ufo.dh2 mendarat pula di tanah melayu ckp byk pula.

    BalasPadam
  8. Siapakah Batin Sekudai, Batin Bercanggai Besi, Batin Seri Alam dan lain-lain?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kesemuanya merupakan tok batin :D

      Padam
  9. pasti si anon atau Tanpa Nama23 April 2014 5:53 PG jalan tunduk seperti babi yang malu dengan ibubapanya

    BalasPadam
  10. Melayu itu orang planet namek yg dtg tinggal di bumi :P
    sebab tu orang melayu pelik sikit dari orang bumi wakaka gila gila
    awat la angpa ni dengki kuat sangat bukan dapat apa pon

    teringin sgt nak dapatkan bumi betuah yang sgt bersaka sakti ni... bumi akan musnah wahai orangh2 kapirgh yang belagak percaya dgn tuhan tapi sembah dewa. kesaktian pun akan musnah we

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya..melayu itu SUPER SAIYA. So fxxking wwhat?

      Padam
    2. lol super saiya la plak, org atas tu buat lawak bodo yg ko layan buat pe...

      Padam
    3. troll comment

      Padam
    4. son goku tu orang melayu champa

      Padam
  11. aku banggaaaaaa berbangsa Melayu Islam

    BalasPadam
  12. Aku MELAYU, AKu bangga AKU MELAYU.
    jadai pada mereka2 yang mengeji bangsa sendiri moga2 satu masa nanti korang diberikan hidayah. Untuk kenal siapa MELAYU! kita berbicara hal bangsa tetapi ramai terbawa hal AGAMA! itulah dia silapnya orang MELAYU KINI yang lupa akan DIRI MEREKA! kenalkah kita akan BANGSA ATOK NENEK MOYANG KITA! tidakkah kita berbangga akan kehidupan ATOK NENEK MOYANG BERBANGSA MELAYU yang satu masa dahulu adalah PEMERINTAH KUASA TERBESAR DUNIA! aku tidak akan sama sekali mencaci, memaki dan tambahan pula nak melupakan kesusahan dan kepayahan mereka (ATOK NENEK MOYANG MELAYU SEMUAI) untuk terus mengekalkan MELAYU KINI sbb kita ada smpi hari ni. jadi semua org di DUNIA ada darah keBANGSAan mereka jadi salahkan AKU SEBAGAI MELAYU BERBANGGA dengan kehidupan dan cara pemikiran aku sbg MELAYU!

    BalasPadam
    Balasan
    1. majoriti melayu masih dijajah kepala otaknya...hanya segeliniti yg betul2x bebas sebagai melayu...lebih ramai yang terjajah dan tersesat....ada yg mau jadi org barat dan ada yg mau jadi arab badwi.

      Padam
  13. Melayu RASA
    Melayu RASA itu
    Melayu RASA itu jiwa
    Melayu RASA itu jiwa nya
    Melayu RASA itu jiwa nya MELAYU

    BalasPadam
  14. mohon tukar background .. berpinau mata ... hehehe

    BalasPadam
  15. Kerajaan mo lo yu, sungai batanghari, jambi, Indonesia :)

    Salam damai

    BalasPadam
  16. Matari singa jaya himat, prasasti bertuliskan aksara/tulisan rencong yang ditemukan di Bumi SRIWIJAYA, PALEMBANG, INDONESIA :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Belum lagi Prasasti di Vietnam dan Phillipina.

      Padam
    2. di malaysia ada tak prasasti kuno ? kalau ada apa nama prasastinya ?

      salam damai

      Padam
    3. batu bersurat terengganu bertarikh 702 hijrah/1303 masihi.. piagam islam pertama di benua terengganu dan nusantara . tulisan melayu jawi pertama ditulis@direkodkan..

      Padam
    4. cuma ada 1 ?
      di aceh juga terdapat prasasti yang menggunakan bahasa jawi yaitu prasasti minye tujoh

      salam damai

      Padam
    5. Apa yang di herankan dengan prasasti yang banyak? Sedangkan Candi di Lembah Bujang Kedah pun beratus tahun terbina dari Candi candi di Indo.

      Padam
    6. penting bangetlah itukan menggambarkan sesuatu tempat yang banyak prasastinya adalah tempat yang bertamadun hahaaaa
      percuma usianya lebih tua tapi g ada prasasti hahaa

      Padam
    7. Dalam hal sejarah, yang menjadi kayu ukur akan nilainya sebuah bukti sejarah atau candi itu bukan pada bilangan atau keutuhannya tapi pada usia arkeologinya... Meskipun hanya tinggal puing2 dan tidak seutuh Angkor Wat dan lain2, usia arkeologi Candi Lembah Bujang adalah yang tertua di Nusantara (Asia Tenggara) setakat ini.... Semakin tua usia suatu bahan arkeologi, semakin tinggi nilainya dan ertinya dalam hal ketamadunan. Wajar Candi Lembah Bujang itu tidak seutuh Borobodur atau Angkor Wat, kerana mereka tidak seusia.. Candi Lembah Bujang adalah nenek moyangnya candi-candi lain yg usianya jauh lebih muda... Dan prasasti bukan satu2nya bahan bukti arkeologi... Kalau candinya saja sudah tinggal puing2 atau runtuhan, apatah lagi prasasti yang ukurannya jauh lebih kecil....

      Padam
    8. tapikan tetep indonesia lebih kaya akan sejarah,warisan,prasasti,naskah naskah dan candi candi, candi borobudur merupakan candi tebesar di dunia :), candi lembah bujang ? ok lah yang tertua tapi kok sisanya dikit banget ya ? hahaa

      Padam
    9. kerana sebahagian besar monumen yang masih terbina megah sewaktu era penjajahan, sudahpun dibedil dan dihapuskan. Mungkin di Lembah Bujang, kerana mereka tidak menyedari kewujudannya kerana ia sudah pun roboh akibat tuanya usia.

      Sebesar mana pun candi, secantik manapun, yang diambil peduli dalam menentukan siapa yang punya tamadun lebih awal adalah usia arkeologinya. Dan Lembah Bujang menang dalam hal ini.

      Siapa bilang kalian yg kaya dengan sejarah, warisan, prasasti, naskah naskah dan candi menentukan bahawa kalian yang memiliki ketamadunan terawal? Yg menentukan awalnya atau lambatnya suatu tamadun adalah usia tamadun.

      Tahukah kamu Flor de la Mar? Kapal Portugis yang telah mengangkut segala naskah-naskah kesusasteraan Melayu di Tanah Melayu keluar dari Tanah Melayu. Sebab itu, di Belanda, University of Leiden, kalian dapat melihat betapa banyaknya naskah2 ilmu dan kesusasteraan Melayu yang ada disimpan di sana? Semuanya sudah diangkut penjajah keparat.. Yang tinggal di Tanah Melayu? Nothing!! Yang berbentuk fizikal dibedil habis dan yang berbentuk dokumen habis dicuri dan dibawa pulang ke negara sang keparat...

      Padam
    10. Mustahil sebuah tempat yang namanya tercatat sebagai The Golden Chersionese dalam sebuah peta sejak abad ke 2 Masihi oleh Ptolemy ini tidak pernah punya ketamadunan tinggi? Sejak abad ke 2 Masihi lagi semenanjung emas ini sudah dikenal oleh tamadun luar, mustahil ia tiada tamadun. Takkan lah sebuah semenanjung yang kosong dapat digelar the Golden Chesonese? Itu pasti kerana adanya kerajaan yang besar dan agung pada abad tersebut di Semenanjung Tanah Melayu. Dan ternyata usia Candi Lembah Bujang juga berusia sekitar 1-2 Masihi. Sesuai sekali dengan catatan Ptolemy tentang Semenanjung Emas yang juga berusia sejak 2 Masihi. Seiring juga dengan petitih kuno tamadun India yang menggelar tanah ini sebagai Suvarnabhumi. Pada waktu yang seiringan.....

      Padam
    11. Dan pada abad ke 2 Masihi juga, dalam catatan China ada mencatatkan tentang hubungan mereka dengan sebuah kerajaan di Asia Tenggara yang bernama Langkasuka. Langkasuka dan Kedah Tua adalah dua kerajaan yang merupakan antara kerajaan Melayu awal di Tanah Melayu... Kebetulankah itu? Lembah Bujang juga letaknya di negeri Kedah...

      Padam
    12. Indon jealous sebab orang Barat tak ingin langsung nak ambik naskah naskah atau warisan dioraang.. sebab warisan diorang tak ada nilai langsung klo nak banding dengan warisan kita... orang Barat pun tak hairan kalau orang Indon tahu diorang pernah ada candi sebab diorang nak orang Indon tu berlagak dengan kita tanpa mengetahui klo tamadun kita jauh lebih hebat drp Indon.. Tengok Indon, walaupun masih ada candi, itu just dijadikan sebagai tempat pelancongan.. bukannya diorang nak kaji apa2... kalau orang Melayu kan lain, kalau diorang sedar siapa diri atau nenek moyang diorang yang sebenar, diorang akan bangkit melawan penjajah dan kuasa besar US.. dan bahayanya, sebab Melayu ni agamanya Islam, bangkitnya Melayu bererti bangkitnya Islam juga... Itu yg Barat tak nak... Kalau Indon tu, diorang kan mostly Jawa tu Hindu, sebab tu Barat tak hairan....

      Padam
    13. hahahah pepandai je ko Siti... sesuka hati ko je buat postulate....

      Padam
    14. banyak yang beranggapan bahwa golden chersionese itu adalah sumatera karena sampai sekarang dimalaysia yang ditemukan hanya timah berbeda dengan sumatera yang ter dapat banyak emas, sumatra itu swarnabhumi dan swarnadwipa = pulau emas

      koreksi saya kalau saya salah
      salam damai

      Padam
    15. Ape pulak... betul ape aku cakap...

      Padam
    16. naskah naskah indonesia banyak terdapat di universitas leiden di belanda dan inggris hahaaa

      Padam
    17. indonesia lebih kaya akan budaya,bahasa, peninggalan sejarah,naskah kuno,candi candi,prasasti dll, malaysian ? hahaha loser
      malaysia g malu ya ? dike;lilingi oleh negara yang mempunyai tamadun tinggi indonesia,thailand n kamboja hahaha

      Padam
    18. indonesia mengkaji semua candi candi yang ada di indonesia, ilmuwan indonesia mengkaji kaitan candi indonesia dengan candi amerika latin sekarang indonesia lagi mengkaji piramida terbesar di dunia yaitu piramida lalakon dan piramida gunung padang hahaa

      Padam
    19. @Tanpa Nama27 April 2014 4:24 PG

      Kata "Chersonese" saja sudah mengertikan tempat itu sebagai sebuah Peninsula atau Semenanjung, bukan sebuah pulau.

      Ada dua istilah: Suvarnabhumi dan Suvarnadwipa

      Suvarnabhumi=the land of gold
      Suvarnadwipa=the island of gold

      Mungkin yang Sumatera adalah Suvarnadwipa. Tidak mungkin Golden Chersonese itu Sumatera kerana Sumatera bukan berbentuk semenanjung sebaliknya pulau.

      Padam
    20. Naskah Indonesia di Leiden??? hahahaha lawak sungguh... kalau dah ada kat Leiden, habis tu yang ko kata ada banyak kat Indon tu apa? jangan nak klaim naskah yang berbahasa Melayu sebagai Indon. jangan konfius dengan bahasa yang ko ciplak...

      Padam
    21. ya bang aku ngerti tapi apa kamu pernah lihat gambar golden shrsonese ? pada peta tersebut tidak ada pulau sumatera dan plotemy dianggap keliru dan salah dalam membuat peta.

      Padam
    22. Eiii tak malu betul Indon ni nak perasan yang chersonese tu merujuk ke Sumatera dia. Chersonese tu Malay peninsula lah..

      Chersonesus Aurea, or Golden Chersonese, ancient name for the Malay Peninsula, described by Ptolemy circa 150 AD.

      Kau ada tercatat sejak 150 AD?

      Padam
    23. siti

      hahaa ko tu yang lawak ko mesti baca sejarah dulu, yang jajah indo tu belanda jadi banyak naskah melayu yang dari sumatera,jawa,bali,lombok,bprne dan epik la galigo yang dari sulawesi juga ada di leiden dan kitab negarakertgamapun disimpan belanda hahaa
      namun ada sebagian yang dikembalikan oleh belanda naskah malysia mungkin ada di portigis dan inggris haha lawak sekali ko

      Padam
    24. siti

      coba ko search golden chersonese lihat gambarnya ada g disana pulau sumatera ? plotemy keliru dalam membuat peta

      Padam
    25. Sumatera ko tak ada dalam peta sebab waktu tu Ptolemy pun tak tahu tentang kewujudan Sumatera ko tu.. Ptolemy tu bukannya ada satelit nak nampak pulau pulau yang tak dikenali pada waktu tu.. Emang ada tamadun apa kat Sumatera waktu tu? Pada tahun 150 AD kot. First kerajaan kat Sumatera Palembang ko pun tahun 7 Masihi.. Klo Peninsula lain la, pada abad 2 masihi tu, dah ada langkasuka, Kedah Tua.... Lembah Bujang...

      Padam
    26. @Tanpa Nama:

      Tak mungkin dia keliru sebab dia sendiri menamakan the Golden Chersonese. Chersonese bererti Peninsula. Bererti Ptolemy sendiri tahu tempat yang dijumpai beliau itu adalah sebuah semenanjung. Jadi, tak mungkin beliau keliru.

      Padam
    27. ada dong, kerajaan barus yang berhubungan dengan firaun yaitu 5000 tahun sebelum masehi, dimana firaun mengimpor kapur barus untuk mengawetkan mumi hahaa
      dan sampai sekarang dimalaysia yang ada hanya emas putih hahaa
      sumatera swrnabhumi dan swarnadwipa

      Padam
    28. ya, tapi orang eropa menyebut golden shesonese nah tapi orang india menyebutnya dengan swarnadwipa - pulau emas dan sampai sekarang belum ada bukti ada emas yang melimpah dimalaysia atau mungkin dulu semenanjung dan sumatera menyatu ? wallahualam

      salam damai

      Padam
    29. Ko jangan ingat yang pernah jajah Tanah Melayu ni hanya Portugis dan Inggeris. Belanda pun pernah sempat menjajah. maklumlah, kekayaan di tanah melayu dulu (golden chersonese lah katakan) sering menjadi impian dan igauan mata2 jahat yang inginkan kekuasaan dan kekayaan. bukti tinggalan sejarah belanda adalah stadhuys.. tapi belanda sempat jajah sekejap je klo nak banding dgn portugis dan inghgeris.. sebab belanda ni lemah bbnding kuasa barat lain.. so dia kalah dengan inggeris.. lainlah indon ko tu, tak ada siapa yang nak jajah sangat sebab tak ada benda yang berharga sangat.. so belanda lemah yang dah kalah dengan inggeris pun ambiklah negara ko... itu je yang dia mampu... bukan aku nak bangga yang banyak negara pernah jajah negara aku, tapi sebenarnya itu macam nak kata ada sesuatu lah di negara kau yang menyebabkan ramai penjajah nak jajah tempat aku... sebab ada benda yang best...

      Padam
    30. siti

      haha ko search lah naskah yang ada di universiti leiden dan kamu akan tahu jawabannya :) disana banyak naskah melayu yang dari indonesia dan benda benda berharga yang dari indonesia :)

      Padam
    31. Istilah India, selain Suvarnadvipa, ada satu lagi istilah iaitu Suvarnabhumi... Dvipa=pulau, bhumi=tanah

      Suvarnadvipa itu memanglah merujuk kpd Sumatera, tapi Golden Chersonese itu tidak..

      Padam
    32. siti

      nih lingnya hahaa semoga membantu :)

      http://news.liputan6.com/read/401199/puluhan-ribu-manuskrip-kuno-indonesia-ada-di-leiden
      http://kampus.okezone.com/read/2013/07/29/373/844273/pemulangan-naskah-kuno-ri-di-belanda-mulai-direspons
      http://en.mastersinleiden.nl/programmes/southeast-asian-studies/en/introduction
      http://en.wikipedia.org/wiki/Leiden_University
      http://www.hum.leiden.edu/lias/research/sas/indonesian.html

      Padam
    33. tanpa nama 27 4:58

      wallahualam :)

      salam damai

      Padam
    34. Yang aku pelik, tadi ko kata kat Indon tu banyak naskah naskah sejarahnya yang dipunya oleh Indonesia.. sekarang ko nak kata ada kat Leiden pulak..

      Lagi satu, kalau betul ko kata Sumatera ko tu asalnya bercantum dengan Semenanjung Melayu, bermaksud ko semua orang Sumatera tu asal usulnya dari Tanah Melayu lah... hahaha.. ko tu hanya serpihan dari tanah melayu... apa yang ko wariskan itu asalnya adalah dari tanah melayu... sebab tu kat sumatera ramai orang melayu jugak... sebab ko asal usul dari tanah melayu.. kalau betul la ko nak klaim yg sumatera tu pun adalah golden chersonese sebab ko kata mungkin sumatera waktu tu bercantum dgn semenanjung.. bukan aku yang kata, ko yang kata ek...

      Padam
    35. siti

      ihhh susah ngomong sama orang yang g tau sejarah hahaaa
      di indonesia memang banyak naskah kuno tapi diluar juga banyak
      kenapa sya bilang menyatu ? karena plotemy tidak mencantukan pulau sumatera pada petanya bukankah plotemy adalh orang yang ahli dalam inskripsi dan membuatb peta

      emang pada zaman es indonesia barat menyatu dengan asia
      dan orang orang asia tenggara berasal dari yunan dan taiwan
      hahaaa

      Padam
    36. Ko tau tak the Malay Annals (Sejarah Melayu) hasil karangan Tun Sri Lanang. Sejarah Melayu ni ditulis di Melaka. Tapi, akibat penjajah, naskah ni semua bertebaran di merata tempat temasuk Netherland (Leiden) dan UK (Inggeris).. Nama the Malay Annals tapi yang memilikinya adalah Leiden atau belanda. Ini baru the Malay Annals.. belum lagi naskah yang lain...

      Padam
    37. siti

      baca commentku yang sebelumnya dan kamu klik link yang aku tulis dan kamu akan tahu di belanda banyak naskah yang dari indonesia dan sebagian sudah dikembalikan ke indonesia

      Padam
    38. rektor universitas leiden :

      "There's a large collection of Indonesian documents. Its like twelve kilometers of books. (Ada banyak sekali koleksi dokumen kuno Indonesia yang tersimpan di Leiden. Jika dijajar, hampir setara dengan 12 kilometer deretan buku buku)," tutur Prof Carel Stolker

      hahaa

      Padam
    39. Ko tu yang tak tau sejarah.. Oranng Asia tenggara berasal dari Yunnan? Taiwan? Okay, itu bangsa ko aka Indon ek.. Sebab tu muka orang Indon memang macam muka Cina..Tengok Jokowi sudahlah..Tapi kami orang Melayu bukan asal Yunnan atau Taiwan. Genetik kami jauh lebih tua drp genetik Cina.. Ko orang Indon buta sains apa tahu bab2 genetik ni.. Ada penyelidikan tentang genetik bangsa2 di bumi ni dan ternyata genetik Melayu adalah antara yang tertua, jauh melangkaui genetik orang Cina dan Kaukasia.

      lantak ko la nak kata Sumatera tu asalnya menyatu dengan Tanah Melayu. Itu malah dengan jelas menunjukkan Sumatera tu adalah aslinya meruapakan sebahagian drp dan merupakan milik tanah Melayu pada asalnya.. Sumatera adalah warisan tanah Melayu dan bukan sebaliknya.... hahahaha

      Padam
    40. Mana boleh nak copy paste link ko tu... tak percaye cuba ko copy paste...

      Padam
    41. siti

      ohh sesukamu aja deh biar kamu bahagia :)
      berarti kamu bukan orang austronesia :) dan hanya kiamu sendiri yang berpendapat sperti itu
      hahaaa

      Padam
    42. Amboi, kalau bab nak klaim gelaran Golden Chersonese pandai la ko nak kata Sumatera tu bergabung dgn Semenanjung.. So mari aku balas balik..

      Mungkin orang Belanda konfius antara Sumatera dengan Tanah Melayu, maklumlah ianya kan bercantum (sarcasm) kehkeh..

      Ada cerita kapal Flor dela Mar ke ape ke datang ke Sumatera angkut khazanah dari Sumatera untuk bawa balik ke negera diorang? Habis tu, dari mana datangnya khazanah tu tetiba yang katanya dari Indon? Setahu aku, diorang angkut khazanah dari Melaka...

      Padam
    43. hahaaa susah ya debat sama orang yang g tau sejarah hahaha

      flor dela mar itukan milik portugis ke ke belanda hahaha
      belajar sejarah lagi ya :) dan kamu search indonesian document at leiden university
      hahaa

      Padam
    44. flor dela mar itukan portugis hahaha sementara yang akubicarakn adalah naskah indo yang ada dibelanda hahaha

      Padam
    45. Kau tu yang suka percaya dengan konsep konsep yang dicipta Barat. Kalau diorang kata orang Asia Tenggara ni asal dari monyet pun mesti ko percaya. Aku bukannya cakap bohong untuk membahagiakan diri aku sendiri. Bukti tentang pemetaan genetik bangsa Melayu dan perbandingan usianya dengan bangsa lain itu adalah suatu penyelidikan yang sahih dan benar. Tak percaya cuba ko search tentang Asal Usul Bangsa Melayu Berdasarkan Kajian DNA.. Tak ada maknanya orang Melayu tu asal dari Yunan atau Taiwan.. Mustahil..

      Padam
    46. dan akmu harus bedakan antara tahun 150 ad dengan penjajahan portugis hahaa

      Padam
    47. siti

      lalu kenapa ko percaya dengan golden sorchenese itu adalah semenanjung ? bukankah itu buatan barat ? hahaha

      Padam
    48. Korang orang Indonesia ni mudah sangat termakan dengan kata2 Barat. Klo diorang dulu musnahkan candi-candi korang lepas tu diorang kata korang Indon ni dulu hidup tak ada tamadun macam monyet atas pokok pun mesti korang percaya bulat2 kan? Sebab tu bila diorang kata orang Asia Tenggara yang berkulit sawo matang ni berasal dari Yunnan dan China yang berkulit cerah pun korang boleh percaya. Kami orang Melayu, mmg tak percaya sangat dengan Barat.. sebab tu kami buat penyelidikan genetik DNA utk membuktikan kami bukan asal usul Yunnan atau taiwan atau monyet sekalipun....

      Padam
    49. siti

      lalu kenapa ko percaya bahawa golden sorchenese itu adalh smenanjung emas ? bukankah itu buatan barat ? hahaa

      Padam
    50. maksud aku, barat yang tidak boleh dipercayai itu adalah orang barat yang bersifat penjajah iaitu kuasa2 besar imperialism di dunia ni... dan barat yang wujud pada dan setelah era penjajahan... kalau pada awal abad Masihi itu lain...

      Penjajahan tu sebenarnya ada agenda tersembunyi yang dirancang oleh mereka. Tapi, aku tak nak ceritakan kat ko sebab aku komfem ko tak boleh cerna punya, dengan tingkat pemikiran ko yang percaya bulat2 bahwa nenek moyang ko bereasal dr Yunnan tu, memang tak la...

      Padam
    51. Ptolemy adalah sarjana barat yang wujud pada abad ke-2 Masihi. Pada waktu itu, mereka masih suci dan tiada agenda tersembunyi. Mereka jujur dalam menyatakan.. Kalau barat Imperialism itu yang lain... Barat setelah abad ke 15... Mereka itu sudah lain dan ada agenda tersembunyi... Pandai memanipulasi maklumat dan menyorokkan kebobrokan mereka...

      Padam
    52. Tuntasnya, untuk buat ko faham. Aku harap ko pergi buka youtube dan cari Queen of Langkasuka. Film Thailand tu, Ko tengok cerita tu sampai habis. Baru ko akan faham apa yang aku maksudkan. LAntak ko lah klo ko tak faham bahasa Thai...

      Padam
    53. haha begitu ya ?
      ok, sebelum kamu meneliti dna mu ilmuan indonesia sudah lebih dulu mengatakan bahwa orang orang melayu sememangnya berasal dari nusantara hahaha
      ko search asal usul melayu hahaa

      http://ms.wikipedia.org/wiki/Sejarah_orang_Melayu

      Padam
    54. siti

      aku tahulah apa itu queen of langkasuka
      itu menceritakan tentang ratu ungu dan biru kalau g salah
      namun sayang kenapa harus thailand yang membuat film sebagus itu ?

      Padam
    55. Dan aku tak pernah kaitkan Golden Chersonese 150 AD dengn penjajahan Portugis.

      Ptolemy dan Portugis tak sama. Zaman mereka saja jauh berbeza. Aku percaya Ptolemy tapi aku tak percaya pd Portugis Belanda Inggeris, Sepanyol dan Amerika... Mereka itu imperialist...

      Padam
    56. oh, berarti kamu percaya dong kalau bumi sebagai pusat tatasurya ? dan bumi dikelilingi oleh matahar dan planet lain ? ptolemy menanggap bahwa bumi sebagai pusat tatasurya dan bumi dikelilingi oleh matahari dan planet lain hahaa

      Padam
    57. kalau betul ko tahu orang Asia Tenggara bukan berasal dari Yunnan atau Taiwan, tadi kenapa ko kata aku buta sejarah sebab tak percaya klo orang Asia tenggara tu berasal dr Yunnan? malah kau sendiri yang tulis klo asia tenggara ni berasal dr yunnan dan taiwan. ko ni lidah bercabang betullah..

      Iyalah, kenapa thailand yg membuat film tentang melayu yang sebagus itu? jawapannya sebab penjajah di tanah melayu dah hapuskan semua tinggalan sejarah melayu di tanah kami dan warisan kami semuanya sudah "disedekahkan" kepada bangsa lain.... haha aneh kan melihat orang thailand membuat filem melayu dengan menggambarkan melayu (tanjak dan keris) pada era langkasuka (abad 2 masihi) sudah punya teknologi meriam (cannon)... sedangkan orang melayu sendiri pasti ketawa melihatnya krn orang melayu tak pernah tahu klo teknologi mereka sebenarnya advanced drp barat.. yang dipalu pada pemikiran orang2 melayu adalah, sewaktu zaman Melaka, Melaka jatuh ke tangan Portugis 1511 sebab kurangnya teknologi senjata. Orang Melayu lawan pakai keris dan tombak je sedangkan orang Portugis lawan pakai senapang dan meriam.... Sekali lagi, mustahil Melaka yang agung sbg pusat dunia ibarat AS pada hari ini tak ada teknologi?

      Padam
    58. hahaa karena di indonesia ada dua teori yaitu teori yunan dan teori nusantara dan teori yunan lebih dominan digunakan hahaa

      tapi pasti thailand yang dapat untung dan terkenal bahawa dahulu thailand mempunyai ratu sehebat ratu hijau

      Padam
    59. ko tahu kenapa sampai sekarang selatan thailand tak pernah aman dan sering bergolak? kerana mereka semua tak rela dijajah sebagai wilayah Thai.. Mereka bukan orang thai.. mereka adalah melayu.. cuba ko tengok kat youtube tentang orang Pattani. dengar bahasa apa mereka bertutur, baju apa mereka pakai, berwajah apakah mereka....

      bangkok? ko tak aneh ke kenapa nama dia bangkok yang berbunyi seperti bengkok?
      kapal-kapal yang menuju ke Teluk Siam pasti perlu membengkok sebelum tiba di tempat yang bernama bangkok ni... Nakkhon Si Thammarat//Ko tau apa nama sebenar tempat ni?

      Padam
    60. semamnagnya patani adalah melayu dan berbahasa melayu batas orang melayu hingga ke segenting kra ; phuket: bukit , nakhon si thamarat nagara sri dharmaraja , yala: jala dll

      Padam
    61. sebab tulah aku kata betapa malangnya nasib melayu ini apabila warisannya "dijual' oleh penjajah ke bangsa asing sehingga bangsa ini di kemudian hari dituduh maling kerana mengakui warisan nenek moyangnya sendiri....

      itulah, orang Indon semua main percaya teori2 je, bukan nak selidik betul2... teori bukan fakta... tapi yang kami lakukan penyelidikan DNA ini bukan teori, tapi sudah terbukti secara empirik dan menjadi sebuah fakta.... dasar org Indo sukanya percaya teori2 aja... haha no wonder penjajah tak hairan klo kalian tahu sejarah warisan kalian sbb tak akan menggugat mereka sama sekali... Sekalipun tahu, kalian akan tetap lebih yakin dengan teori barat dan tak akan menyelidik sendiri kesahihan sebuah teori itu.... dont be like that la..

      Padam
    62. di universitas islam indonesia dan UMY di jogjakarta banyak anak anak patani dan thailand selatan yang diberi beasiswa namun mereka hanya bisa berbahasa thai dan tidak bisa berbahasa melayu, kenapa ? mungkijn karena 1 thai yang di haruskan oleh raja thai

      Padam
    63. di indonesia sendiri sudah ada 2 teori yaitu teori yunan dan nusantara namun yang dominan diketahui dunia internasional bangsa melayu berasal dari yunan, makanya aku comment kaya gitu tadi hahaa

      salam damai

      Padam
    64. kamu laki laki ya ? kok kommentmu kasar kasar banget ?

      Padam
    65. So, ko nampak tak betapa British tu pandai untuk mengubur sejarah Melayu menjadi milik Thai dengan memberi tempat2 di mana beberapa kerajaan kuno Melayu wujud kepada Thai? Dan Thailand seenaknya menge-klaim budaya Melayu kuno sebagai budaya Thai... Thai dan British memang ada konspirasi. Sebab tu British tak pernah jajah Thai dan Thai lah yang membuka jalan masuk British ke tanah Melayu pada zaman penjajahan dulu.. Mereka adalah rakan subahat. Sebagai balasan, British membuat cara agar Thai dapat meng-klaim budaya2 Melayu kuno yg seharusnya menjadi milik bangsa Melayu dengan cara memasukkan wilayah2 Melayu ini ke dalam negara Thai dan Melayu di utara semenanjung berpisah menjadi 2 negara berbeza.;..

      Belum lagi perjanjian antara British dan Belanda yang memisahkan empayar Johor-riau-linga sehingga ia terpisah menjadi dua negara juga...

      Budaya dan warisan direbut antara negara, dan tanah Melayulah yang rugi kerana semua penjajah telah bekerjasama untuk membuat budaya warisan Melayu ini menjadi milik negara lain, baik di utara mahupun Selatan... Selari dengan tindakan mereka yang telah menghapuskan semua tinggalan fizikal sejarah di Tanah Melayu. Jangan aneh klo di TM tiada candi-candi yang megah sedangkan di utara dan selatannya bertebaran candi-candi...

      Padam
    66. oh begitu, dimalaysiakan ada sesetengah pihak yang mengklaim bahawa negaranya tidak pernah dijajah, bagaimana menurutmu dengan orang orang ini ?

      Padam
    67. Mustahil anak Patani tidak mampu bertutur dalam bahasa Melayu. Mungkin ko yang salah pengertian sebab ko Indon mana faham dialek melayunya orang Patani.. Dialek Melayu Pattani adalah sama dengan dialek Melayu Kelantan.. Itu bahasa Melayu tapi dialek dan cara sebutan yang berbeza dari Melayu standard...

      Padam
    68. Sape yang klaim tak pernah kena jajah? Komfem parti pembangkang ni yang buat teori sesuka hati diorang sebab nak jatuhkan BN (Barisan Nasional) yang telah mendapatkan kemerdekaan pada 1957. Dan ko plak percaya dengan teori bodoh ni... Pokoknya aku belajar di sekolah, tanah Melayu ni asyik kena jajah je... Dari Portugis, belanda, inggeris, jepun, komunis... semua pernah.... kalau tak pernah kena jajah, then Portugis Inggeris tu semua apa? datang melancong ke tanah Melayu ke?

      Padam
    69. ya Allah, aku sering nonton film thai jadi aku bisa membedakan mana bahasa melayu sama bahasa thai -_-, nama nama mereka juga mirip nama thai, karena yang aku baca, pemerintah thai mengharuskan semua rakyatnya berbhasa thai, menulis huruf thai dan bernama ala ala thai

      Padam
    70. Kalau betul Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun dan Komunis dulu tu datang bawa senjata api sekadar nak melancong dan bersiar-siar di Tanah Melayu, tak pe besok aku nak pi melancong ke Indon bawa meriam plak? Apa kata ko? Ko rasa aku bawa meriam tu semua sebab nak melancong ke sebab nak jajah ko?

      Padam
    71. -___- yang bilang malay g pernah dijajahkan sesetengah pihak di sana bukan saya -___-
      karena saya tahu semua negara di asia tenggara ini pernah dijajah kecuali thai

      Padam
    72. Nah, kalau ko dah tahu kenapa ko dok tanya lagi dan lagi?

      Padam
    73. Tentang Pattani dan bahasa Melayunya, sebenarnya setakat ni, bukan di Pattani je ada orang yang berbahasa melayu, malah sepanjang penjelajahan aku ke negara2 indochina, hanya di myanmar dan laos je aku belum jumpa lagi masyarakatnya yang boleh berbahasa melayu.. klo di thailand, kemboja dan vietnam, berlambak je orang diorang yang pandai cakap melayu. malah, di vietnam, bahasa melayu siap diajar di sekolah lagi. aku pun terkejut bila aku tahu. ini memang rakyat vietnam sendiri yang bagitahu waktu aku terkejut diorang sapa aku dalam bahasa melayu persis macam orang malaysia sendiri... di kemboja kan memang ada masyarakat melayu champa.. dan di thailand, memang lah....

      Padam
    74. Mesti ko jelalous yang Melayu tu ada di mana2 termasuklah di kepualauan2 di Indonesia. Suatu hal yang ko harus tahu, orang Melayu ni orang Maritim. Sebab tu diorang bertebaran di seluruh Asia Tenggara ni.... Dan sebab tu juga Bahasa Melayu adalah lingua franca...

      Padam
    75. Akupun berbangsa melayu siti, aku melayu palembang :)

      Padam
  17. Sebutkan bahasa apakah yang tercatat pada prasasti2 seluruh nusantara. Rencong itu tulisannya ya tuan2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tulisan rencong hanya ditemukan dipulau sumatera dan sulawesi, Indonesia

      kebanyakan prasasti menggunakan bahasa melayu kuno ditemukan di pulau sumatera,bangka dan jawa (Indonesia) dan satu prasasti bahasa melayu kuno ditemukan di manila (philipina)

      prasasti berbahasa jawa ditemukan di pulau jawa,Inonedia menggunakan (aksara jawa kuno)
      prasasti berbahasa bali ditemukan di pulau bali, Inonesia (menggunakan aksara bali)
      prasasti berbahasa sunda ditemukan di jawa barat, Indonesia (menggunakan aksara sunda)
      prasasti berbahasa portugis ditemukan di jakarta,Indonesia
      prasasti berbahasa sanskerta ditemukan di kalimantan timur,jawa,sumatera, Indonesia (menggunakan huruf pallawa)

      Padam
    2. batu bersurat terengganu 1303@702 hijrah.. (bahasa melayu kuno dalam tulisan jawi)

      Padam
    3. prasasti yang ditemuka di terengganu tidak menggunakan bahasa melayu kuno tetapi menggunakan bahasa melayu klasik sama dengan prasasti yang ditemukan di aceh, Indonesia

      Padam
    4. prasasti terengganu tidak menggunakan bahasa melayu kuno tapi menggunakan bahasa melayu klasik, bahasa melayu klasik dipengaruhi oleh bahasa arab, parsi dan portugis berbeda dengan bahasa melayu kuno yang dipengaruhi oleh bahasa sanskerta belum ada pengaruh arab,parsi dan portugis.

      Padam
  18. kepada Tanpa Nama 25 April 2014 5:52 PG

    keturunan Tun Mahathir dari kerala berbangsa Malayalam tetaplah yang datang dari negara India juga,orang Melayu sebut keling

    http://en.wikipedia.org/wiki/Malayalam

    ada faham !!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Point yang diberi oleh Tanpa Nama25 April 2014 5:52 PG adalah mengatakan, kalau seseorang itu datang dari india, tidak bererti dia itu keling, kerana pengertian keling itu adalah nama tempat, bukan keturunan atau pun bangsa.

      Ikut logik kamu, kalau Bintang Bollywood datang ke Malaysia pun, seharusnya dipanggil mereka 'keling' kerana mereka datang dari india.

      Yang harus faham adalah kamu, kerana masih berpegang pada pengertian 'Keling' itu adalah boleh diguna pakai untuk sesiapa yang datang dari india, itu salah, sama sekali salah.

      Dan jika kamu masih tekad untuk berpegang pada pemikiran itu, tidak saya salahkan sesiapa untuk memanggil kamu bebal atau pun bodoh.







      Padam
  19. ada jugak yang pening bila cerita pasal bangsa Melayu.kalau cerita pasal Bangsa Jawi lagi pening dia orang ni

    BalasPadam
  20. Salam,saudara semelayuku.sewajibnya semua bangsa melayu bangga menjadi melayu iaitu bangsa yg sangat misteri d dunia INI. Jangan bombing mengaku melayu. Orang Filipino tidal segan segan Dan bangga mengistiharkan mereka ITU bangsa melayu( Malay race) ITU tercatat DLM sijil kelahiran mereka. Kenapa kalian bangsa melayu Ku tidal bangga?

    BalasPadam
  21. Melayu adalah asli Indonesia. Aslinya Sumatera. Koq Malaysia ini yang ga ada tamadunnya seenaknya mau nge-klaim ciptaan Indonesia? Sudah sudahlah... Inget aja kalo Parameswara itu aja aslinya Indonesia. Mau ngeklaim apa aja lagi kalian? Batik? Wayang kulit? Rendang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. batik, angklung, keris dan wayang kulit sudah di iktiraf UNESCO sebagai milik Indonesia
      Rendang sememangnya sudah diakui dunia internasional berasal dari sumatera barat, Indonesia

      http://en.wikipedia.org/wiki/Rendang
      http://en.wikipedia.org/wiki/Batik
      http://en.wikipedia.org/wiki/Wayang
      http://en.wikipedia.org/wiki/Angklung
      http://en.wikipedia.org/wiki/Kris

      Padam
    2. Diiktiraf UNESCO tidak dapat disimpulkan bahawa ia sebuah kebenaran? Keris adalah seni dan budaya Melayu. Satu-satunya bangsa yang sinonim dgn keris adalah Melayu. Lihatlah sampai sekarang raja-raja Melayu dan persalinan adat perkahwinan Melayu, pasti wajib dilengkapi keris. Di Indon ada? Dan setahu saya, tapak pusat peleburan logam yang paling tua di Asia Tenggara ini adalah di Lembah Bujang, Kedah, Malaysia dan berdasarkan kajian arkeologi, tapak itu berusia sejak awal abad Masihi. Sekitar 1 atau 2 Masihi. Sedangkan Majapahit di Indonesia wujudnya pun pada abad ke-13. Jauh sekali..............

      Padam
    3. ada bukti tak kalau keris berasal dari malaysia?

      di Indonesia banyak sekali bukti bahawa keris berasal dari Indonesia seperti di candi candi dan dicandi candi tersebut dijelaskan dengan teliti bagaimana cara membuat keris

      walaupun lembah bujang pusat pelaburan logam tapi tidak ada bukti bahawa pada masa itu orang bisa membuat keris.

      sebelum kerajaan majapahit wujud dipulau jawa telahpun wujud kerajan kerajaan seperti singosari,kediri dll namun kerajaan majapahitlah yang berhasil menyatukan nusantara dan perkataan nusantara pun diciptakan oleh maha patih gajah mada.

      UNESCO menetapkan keris berasal dari Indonesian karena UNESCO telah meneliti dan mempelajari keris serta asal usulnya jadi UNESCO menetapkan keris berasal dari indonesia berdasarkan penelitian UNESCO dan bukti bukti yang sahih yang banyak ditemukan di candi candi Indonesia.

      apakan di Malaysia ada candi yang menceritakan tentang keris ? g ada kan ?

      salam damai

      Padam
    4. Ada dijelaskan cara-cara membuat keris tapi tidak ada bukti kalau pernah membuat keris, itu lagi teruk. Sama macam kalian sekarang yang belajar ilmu hasil cedokan atau penelitian dari Barat. Di buku-buku dan dinding sekolah ada dicatat cara-caranya tapi bukan kalian yang menciptanya.

      Peleburan logam di Lembah Bujang juga dicatatkan tentang ilmu besi kersani (aloi) yang mana ianya adalah besi yang diguna untuk membuat keris. Sebab itu, warisan raja-raja Melayu sampai sekarang harus wajib ber-keris. Indon ada? Tak pernah pun nampak keris di Indon. Setakat ditulis di candi, tak mengertikan ia dicipta disitu. Candi Lembah Bujang wujudnya sejak awal abad Masihi dan sekarang tinggalannya adalah puing-puing. Sebab itu, tidak ditemukan secara utuh tentangnya, Kalau candi-candi di Jawa kan masih baru binaannya kalau mahu dibanding dgn di lembah bujang.

      Padam
    5. tapi tetap g ada buktikan ? jadi Indonesia menang dan UNESCO pun mengakui bahawa keris berasal dari Indonesia

      salam damai

      Padam
    6. bukannkah keris taming sari berasal dari jawa ?

      kamu harus ke Indonesia seperti jawa,sumatera,sulawesi,bali dan lombok setiap hari raja raja dan kaum bangsawan akan meletakkan keris di pinggang sebagai penghias dan senjata.

      Padam
    7. jangan lupa, jauh sebelum Majapahit wujud, SRIVIJAYA lah kerajaan Melayu Maritim yang telah menguasai seluruh Asia Tenggara. Dan budaya keris ini adalah budaya Srivijaya aka Melayu, bukannya Majapahit Jawa. Majapahit itu wujudnya pun setelah Srivijaya mengalami kemerosotan. Dan bak kata saudara, Majapahit kemudiannya menjajah tanah-tanah yg dahulunya adalah empayar Srivijaya. For your info, Majapahit dapat ilham untuk belajar cara membuat keris dari jajahan-jajahan ini lah.. Sebab tu, kalau tengok budaya Srivijaya, keris adalah lambang dan senjata kerajaan ini. Tak mungkin Srivijaya yang meniru Majapahit kerana Majapahit berdiri setelah Srivijaya sudah merosot. Dalam budaya masy Siam di Thailand sekarang pun, ada antara mereka termasuk sami-sami yang masih memuja "Sriwicay" iaitu gambar seorang raja dengan dengan sejenis senjata yang berkelok-kelok di tangannya. Srivijaya adalah sebuah empayar Melayu dan keris adalah hak orang Melayu

      #Sumatera bukan pusat bermulanya Srivijaya

      Padam
    8. seluruh asia tenggara ? tidak termasuk Indonesia Timur
      tapi kamu tidak bisa membuktikan kalau keris berasal dari melayu hahaaa
      bukti kalau keris berasal dar indonesia dapat dilihat di relief candi penataran,candi sukuh,candi tegowangi, borobudur dan lain lain dan kebanyakan candi yang menceritakan tentang keris dibangun pada masa kerjaan singosari dan kerjaan kediri yaitu kerajaan sebelujm majapahit. walaupun kamu mengklaim keris sebagai budaya kamu namun UNESCO dan dunia internasional mengakui bahawa keris berasal dari Indonesia hahaa

      walaupun srivijaya tidak bemula di sumatera tapi ketika dia membuka kerajaan di palembang srivijaya mampu menaklukkan asia tenggara makanya palembang digelar sebagai bumi srivijaya dan pusat srivijaya hahaa
      dipalembang juga ada stadion gelora srivijaya,universitas srivijaya,srivijaya fc dan lain lain hahaa

      srivijaya (palembang) empayar terhebat bangsa melayu

      Padam
    9. pengiktirafan unesco bkan bermaksud kamu pnya copyright...pergi google apa tujuan pengiktirafan unesco tu?...

      Padam
    10. UNESCO dan dunia internasional mengakui bahwa keris berasal dari Indonesia

      Padam
    11. Siapa UNESCO itu untuk menentukan siapa punya hak atau tidak? Mereka adalah orang yang sama yang telah membedil Kota Melaka sehingga tidak ada satu pun puing atau tinggalan sejarah kegemilangan Melaka yang dapat ditatap oleh orang Melaka kini. Kalau tidak kerana catatan petitih China, Arab, India dan catatan Ptolemy, pasti orang Melaka sekarang tidak pernah mengetahui kalau mereka pernah punya empayar yang menguasai perdagangan dunia suatu ketika dahulu...

      Padam
    12. Keris adalah warisan empayar Srivijaya. Srivijaya adalah empayar Melayu. Srivijaya wujud jauh lebih awal daripada Majapahit. Di selatan Thailand, masih terdapat sami-sami yang memuja dengan kata Om Siwichay pada sebuah gambar seorang raja kuno dengan sebilah senjata pisau yang berkelok-kelok. Ini menunjukkan keris adalah sinonim dgn Srivijaya. Palembang bukan asal muasal Srivijaya. Menurut penelitian terbaru, dipercayai pusat mulanya tamadun Melayu dan Srivijaya adalah di sekitar Indochina+Malay Isthmus+Peninsula....... Dan di utara Malay Peninsula, ditemukan di Candi Lembah Bujang sebuah tempat peleburan besi tertua di Asia Tenggara yang berusia sejak abad pertama-kedua Masihi. Besi kersani (aloi) adalah besi yang digunakan untuk membuat keris. Dan sehingga kini, keris begitu sinonim dengan Melayu (lihat persalinan raja-raja Melayu di mana sahaja) pasti wajib berkeris.

      Padam
    13. Kalau setakat ukiran cara membuat keris, siapapun boleh... Kalau orang Mesir Purba pernah ke Nusantara dan melihat cara bagaimana keris dibuat, mungkin di Piramid Giza bisa ada juga ukiran cara bagaimana membuat keris. Mereka pasti mencatat tentang ilmu luar yg pernah mereka pelajari...

      Padam
    14. hahaaaa

      walaupun lembah bujang sebagi tempat pelaburan besi itu tidak menjamin dia bisa membuat keris.
      sebelum majapahit wujudpun sudah ada kerajaan di jawa seperti singosari dan kediri, kerajaan inilah yang membangun candi yang ada relief kerisnya sebelum majapahit wujud hahaa

      UNESCO dan dunia internasional mengakui bahwa keris berasal dari Indonesia :)

      Padam
    15. di indonesia pun setiap raja di jawa,bali,lombok dan sumatera mesti pake keris hahaa
      di indonesia sudah ada museum keris yang dikumpulkan dari berbagai keris yang ada di kepulauan Indonesia. keris taming sari pun berasal dari jawa hahaa

      UNESCO dan dunia internasional mengakui bahwa keris berasal dari Indonesia :)

      Padam
    16. Memanglah warisan keris itu bertebaran di serata Asia Tenggara (Nusantara) ni sebab ia warisan Srivijaya dan Kedatuan Srivijaya itu meliputi seluruh Nusantara. Memanglah sebelum Majapahit di Jawa ada kerajaan2 kecil seperti Singhasari dan Kediri. Tapi, untuk pengetahuan saudara kerajaan2 itu pun seandainya dibandingkan dengan Srivijaya yang sudah wujud sejak awal abad masihi, kerajaan2 kecil tadi pun, wujudnya sekitar abad ke 10-12 Masihi. Sedikit lebih awal dari Majapahit tapi jauh lebih lambat dari Srivijaya. Srivijaya di palembang saja wujudnya sejak abad ke-7, bayangkan saja Srivijaya pada mulanya itu wujudnya sejak bila? Pasti lebih awal lagi...

      UNESCO? Siapa UNESCO itu dan apa hak mereka untuk menentukan itu ini. UNESCO adalah ciptaan penjajah Barat yang sama yang telah membedil kota Melaka sehingga tidak tertinggal puing sama sekali... Mereka mahu orang Melayu di sini tidak mengetahui sama sekali warisan agung mereka dan membuat warisan mereka di-klaim sebagai milik bangsa lain... Tapi, akar yang menyusur tanah takkan hilang bisanya...

      Padam
    17. Sama seperti Silat Melayu, yang wujudnya jauh lebih awal dari kewujudan Jawa. Silat Melayu wujud sejak awal abad Masihi. Namun, datangnya Jawa membentuk Pencak Silat (bukan suatu ciptaan ekslusif Jawa sebaliknya seperti sebuah kompilasi dari seni2 pertahanan diri dari pelbagai sumber yg berlainan) akhirnya Jawa mengklaim kalau Pencak Silat atau Silat itu berasal dari Jawa. Sedangkan Silat adalah martial arts Melayu... Dan UNESCO yang ingin memadam kehebatan sejarah dan warisan Melayu, memberi semua hak tersebut kepada Jawa. Dari keris ke silat semuanya diberi UNESCO kepada Jawa, sedangkan ia warisan Melayu. Begitu juga wayang kulit. kalau benar wayang kulit warisan Jawa, kenapa seni itu bernama Melayu? Wayang dan Kulit adalah kata Melayu, bukan Jawa. Kuda? Kuda dalam bahasa Jawa apa ya?

      Padam
    18. Silat dalam bahasa jawa maksudnya apa ye? kenapa namanya silat? begitu juga dengan perkataan wayang dan kulit.. itu kan bahasa melayu.... kenapa seninya dikatakan asli jawa tapi bila nak menamakan seni tu, guna bahasa melayu... pelik lah.... kuda? kuda kepang jawa punya? kenapa tak guna istilah jawa? sebutlah jaran kepang.. istilah kuda lebih popular drp jaran sbb ia istilah asli.... hahahahaah

      Padam
    19. haaa ambek kau!!! senyap depa tak dapat nak jawab!! hahahahaha bagus2x!!!

      Padam
    20. wayang berasal dari bahasa jawa yaitu wewayangan yang artinya bayangan hahaa
      silat berasla dari sumatera barat (minang) dan lihat film the raid hahaa pesilat dimalaysia banyak dipengaruhi oleh pesilat indonesia,
      kuda kepang di jawa dikenal dengan nama jaran kepang hahaa dan emang asal dari jawa lalu dibawa oleh orang orang jawa ke semenanjung
      batik berasal dari bahasa jawa yaitu amba yang berarti menulis dan titik yang berarti titik hahaa
      angklung berasal dari bahasa sunda angkleung angkleungan hahaaa
      gamelan berasal dari bahasa jawa yaitu gamel yang berarti memukul hahaaa

      angklung,keris,batik,wayang kulit di akui UNESCO dan dunia internasional sebagai milik INDONESIA hahaa

      Padam
    21. di relief relief candi borobudur dan prambanan juga terdapat cara cara bermain silat hahaa
      silat berasal dari minang sedangkan dijawa disebut pencak hahaa

      Padam
    22. Silat sudah berakar dalam budaya Melayu sejak 2000 tahun yang dulu lagi, sedangkan Minang pun belum wujud lagi... klo benar minang yang punya silat, lalu kenapa Jawa seenaknya meng-klaim Pencak Silat sebagai punya mereka? HAMKA mengatakan Minang Itu Melayu. Dan sebelum Minang wujud, Melayu sudahpun wujud.. 2000 tahun yang lalu.. Seawal abad Masishi.. Minang adalah variasi kecil dari Melayu.. Minang adalah Melayu yang mengutamakan warisan sebelah perempuan atau ibu.. Tapi aslinya Minang itu adalah Melayu. Bukan aku yang kata, HAMKA (seorang anak Minang sendiri) yang kata.;.. Lihat saja bahasa minang yang sebenarnya adalah dialek Melayu, bukan suatu bahasa yang lain..

      Silat Itu Warisan Melayu, bukan Jawa!!!
      Kulit dalam bahasa Jawa apa ya?

      Padam
    23. Silat berasal dari minangkabau yaitu silek yang diciptakan oleh datuk suri diraja parianagan, tanah datar sumatera barat dikaki gunung merapi lalu disebar oleh perantau minang, sedangkan dijawa tidak disebut silat tapi pencak dimana direlod relif candi borobudur,prambanan dan candi candi yang lainnya terdapat cara dan taktit bersilat, di indonesia silat disebut dengan pencak silat, kamu harus nonton film the raid yang sudah terkenal di amerika dan seluruh dunia.

      Kulit bahasa jawanya kulit, bahasa melayu dan bahasa jawa itu saling melengkapai, tau pelakon (artis) ? Itu berasal dari bahasa jawa

      Salam damai ya

      Padam
    24. Pencak silat Jawa tu bukan asli ciptaan Jawa, Jawa just cilok and compile seni mempertahankan diri dari orang lain pastu klaim dia yang cipta...

      Padam
    25. Begitu juga dengan wayang kulit.. Jawa cilok Wayang Malayang pastu klaim dia punya...

      Padam
  22. perkataan melayu berasal dari nama kerajaan moloyu dan anak sungai batang hari di jambi, Indonesia dan tidak ada bukti / prasasti yang menyatakan bahwa kerajaan chi tu, langkasuka dan kedah tua berbangsa melayu. kerajaan mo lo yu berdiri pada abad ke 7 sedangkan prasasti matari singa jaya mat dibuat pada abad ke 13 jadi perkataan dan kata melayu itu berasal dari jambi, Indonesia

    naskah tertua bangsa melayu juga ditemukan di sungai penuh,jambi yaitu naskah tanjung tanah (kitab undang undang) yang menggunakan aksara pasca pallawa atau aksara malayu

    salam damai dari sungai penuh, Jambi, Indonesia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saudara, apa buktinya kalau Langkasuka, Kedah Tua dan Chi Tu itu berbangsa Melayu? Ok, jadi apa bukti saudara kalau saudara mahu katakan bahawa kerajaan-kerajaan ini bukan Melayu? Kerana ia merupakan kerajaan Hindu? Kalau ia kerajaan Hindu sekalipun, itu tidak mengertikan kalau kerajaan itu milik orang India. Hindu adalah agama, bukannya bangsa. Orang Melayu juga sebelum ini, kalau saudara mahu tahu, mereka pernah beragama Hindu dan Buddha (sebelum kedatangan agama Islam). Kamu cuba lihat sendiri, sebuah filem berbahasa Thai dari negara Thailand sendiri malah mencitrakan kerajaan Langkasuka itu sebagai kerajaan Melayu. Sila tonton filem Queen of Langkasuka dari Thailand. Lihat persalinan (pakaian) yang dipakai oleh watak-watak dalam filem tersebut. Dan, baca sendiri tentang hikayat Langkasuka. Ratu Hijau, Ratu Biru, Ratu Ungu. Hijau, biru, ungu. Bahasa apakah itu? kalau anda tidak tahu, itu adalah bahasa Melayu. Jadi, kenapa ratu-ratunya Langkasuka itu mempunyai nama Melayu seandainya mereka bukan berbangsa Melayu?

      Anda silap kalau ingin mengatakan Melayu itu berasal dari namanya sungai di Sumatera. Amda juga silap dalam mentafsirkan prasasti terutama sekali Kedukan Bukit untuk mengatakan asal muasal Srivijaya. Malah, kalau anda baca dengan benar isi prasasti Kedukan Bukit, ia jelas membuktikan Sumatera bukan pusat bermulanya kerajaan Srivijaya. Nah, di sini saya menyalin tampal isi terjemahan prasati tersebut.

      Salam bahagia, batu bersurat ini ditulis pada hari ke-11 bulan Waisyaka Tahun 605 Syaka:
      Baginda menaiki kapal untuk mencari untungnya pada 7 hari di bulan Jyestha.
      Baginda berlepas dari Muara Tamvan dengan membawa dua puluh ribu bala
      dengan <...> serta dua ratus pawang dan tentera sebanyak
      seribu tiga ratus dua belas banyaknya dengan sukacitanya datang ke Matajap.
      Pada lima haribulan <...>, mereka datang belayar mudik ke hulu untuk membuka negara <...>.
      Srivijaya, kota yang jaya, bahagia dan makmur.

      Lihat kata-kata:
      1. baginda naik kapal untuk mencari untung bla bla bla...
      2. berlepas dari suatu nama tempat dengan membawa sejumlah besar bala tentera dan pawang
      3. Srivijaya, kota yang jaya, bahagia dan makmur

      Jadi, itu mengertikan, sebelumnya Dapunta Hiyang itu sudah berasal dari sebuah tempat yang maju (berperadaban besar) kerana sudah mempunyai teknologi membina dan berlayar dengan kapal laut, dan memiliki sejumlah besar bala tentera dan pawang (bala tentera? pawang? kata bala tentera sendiri sudah cukup menggambarkan bahawa baginda Dapunta Hiyang ini berasal dari suatu tempat yang sebelumnya sudah berkerajaan dengan tingkat ketamadunan yang tinggi). Baginda bukan bawa beberapa orang pengikut, tetapi segerombolan besar bala tentera dan pawang yang jumlahnya beribu-ribu. Kapal mereka bukan sekadar sebuah sampan tapi sebuah kapal besar yang dapat dinaiki oleh beribu-ribu orang. Itu dengan jelas sekali menunjukkan bahawa Dapunta Hiyang berasal dari sebuah ketamadunan dan kerajaan yang agung sebelum baginda tiba di Sumatera.

      Dan klu yang paling utama, di akhir kata pada prasasti, ditulis: Srivijaya, kota yang jaya, bahagia, dan makmur. Ini menunjukkan bahawa Srivijaya adalah sebuah kerajaan yang sudah pun terwujud sebelum ketibaan Dapunta Hiyang di Sumatera. Fikirlah, masakan Dapunta Hiyang dengan bangganya berkata sedemikian pada sebuah kerajaan atau tamadun yang belum terwujudkan (atau belum dibinanya).????

      Kalau saudara mahu tahu lagi, kata Melayu bukan pertama kali disebut atau dijumpai pada abad ke 7 atau berasal dari Jambi.

      'Mala Malayu iva malayam raja'

      (ayat ini diambil dari Prasasti Han Chey di Kemboja bertarikh abad ke-6 Masehi,dipahat oleh Bhavavarman II,raja Chenla yang berjaya menakluk seluruh Funan.Ayat di atas bermaksud 'Raja Mala dari Negeri Melayu'.Ini adalah gelaran yang dipakai oleh raja Chenla itu setelah menundukkan Funan,empayar yang terkenal dalam sejarah purba Indochina)

      Padam
    2. lalu kenapa tidak ada prasasti yang menyatakan dengan jelas bahwa langkasuka berbangsa melayu ? mungkin pada zaman dulu kerajaan langkasuka berbangsa melayu namun mereka belum menggolongkan dirinya sebagai melayu

      minga tamwa itu adalah daerah orangminangkabau yaitu di darmasraya, sumatera barat, dapunta hyang berangkat dari minanga tamwa(darmasraya) ke daerah jambi dan palembang

      kalau memang chi tu berbangsa melayu kenapa chi tu tidak bernama tanah merah ?
      dan menurut anda darimanakah asal usul nama melayu ?

      tapi tetap srivijaya lah empayar melayu terbesar dan teragung

      salam damai

      Padam
    3. Bukti-bukti sejarah bukan hanya sekadar Prasasti. Ada banyak lagi bukti yang dapat digunakan seperti riwayat-riwayat dan catatan tamadun lain. Langkasuka itu terang-terang dicatatkan sebagai kerajaan Melayu Hindu. Dalam riwayat tentang kerajaan Langkasuka ini, diperkenalkan tentang Ratu-ratu Langkasuka yang bernama Hijau, Biru dan Ungu. Bukan Melayukah itu?

      Okay, tentang Chi Tu, ia memang bernama Tanah Merah. Namun, Chi Tu itu adalah nama yang disebut dalam riwayat dan petitih tamadun China. Sepertimana Srivijaya disebut sbg Shilifoshi oleh China.

      Kalau kamu membaca blog lokalgenius ini, pasti kamu tahu tentang asal usul nama Melayu. Silakan baca.

      Pokoknya, Srivijaya adalah empayar Melayu yang agung. Namun, bermulanya Srivijaya atau tamadun Melayu itu BUKAN pada abad ke-7 di Sumatera. Perpindahan pusat pemerintahan Srivijaya ke Palembang pada abad ke-7 hanyalah sebuah intermission dari ketamadunan Melayu Srivijaya, bukan permulaannya....

      Padam
    4. tapi tetep sumatera lebih kaya akan budaya,prasasti,candi dan tinggalann sejarah masa lampau

      walaupun seandainya srivijaya tidak bermula di sumatera tapi srivijaya mencapai puncak kegemilangan ketika berpusat di palembang,Indonesia sehingga menjajah kerajaan kerajaaan kecil seperti chi tu,langkasuka dll dan palembang digelar sebagai bumi srivijaya, dipalembang juga ada srivijaya fc,stadion gelora srivijaya,university srivi jya dan tugu parameswara menandakan bahwa parameswara berasal dari palembang

      srivijaya pusat tamadun melayu dan empayar melayu teragung dan terhebat

      Padam
  23. Di Malaysia, ga ada satu pun monumen yang membuktikan kalo di sana pernah wujud satu kerajaan agung. Berarti di Malaysia ga pernah ada tamadun apa pun. Taunya hanya mau maling ketamadunan dan kebudayaan orang lain. Ga hanya punya Indonesia, malah budaya Thailan juga dimaling. Kasian deh Malasia, orangnya dulu pada goblok, males-males, ga bisa bina tamadun. Makanya sekarang anak cucunya Malaysia kerjaannya cuma bisa ngeklaim hak orang lain. Tolol. Bahasanya orang malaysia juga sih malah jiplak bahasa Indonesia. Waduhh.. parah deh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Monumen? Semua tu boleh dimusnah oleh orang-orang yang berniat jahat mahu memadam sejarah ketamadunan sesebuah bangsa yang diiri. Satu dunia tahu dan banyak catatan sejarah luar, baik dari Barat mahupun Timur sendiri yang menceritakan tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka yang pernah menguasai perdagangan dunia suatu ketika dahulu. Tapi, mana monumennya? Mana istana Melaka yang agung itu. Masakan sebuah tamadun agung sehebat Melaka yang menjadi pusat dunia itu tidak mempunyai binaan-binaan yang sesuai dgn status mereka sebagai pusat tumpuan dunia?

      Keagungan Melaka, meskipun segala bukti fizikal sudah dihapus oleh penjajah-penjajah keparat, tetap saja ia terbukti melalui catatan-catatan tamadun luar bahawa ia merupakan sebuah tamadun agung yg pernah menjadi pusat perdagangan dunia. Ada apa dengan bukti monumen?

      Padam
    2. tamadun di malaysia ada cuma kerajaannya kecil kecil seperti chi tu namun chi tu dianggap bukan kerajaan melayu tetapi kerajaan mon khmer, kerajaan langkasuka berpusat di pattani, Thailand selatan, kerajaan gangga negara, ada yang menganggap gangga negara dibuka oleh raja khmer dan kesemua raja raja kecil tersebut ditaklukkan/tunduk pada kerajaan srivijaya (palembang) dan kerajaan srivijayalah yang berjaya menyebarluaskan bahasa melayu ke semenanjung dan nusantara

      mungkin tidak menjiplak bahasa Indonesia tapi mengadopsi kata kata dari Bahasa Indonesia dan bahasa daerah lainnya di Indonesia. seperti pelakon (artis) berasal dari bahasa jawa dll. kecuali kalau malaysia mengklaim kata kata yang diadopsi dari bahasa Indonesia sebagai bahasa aslinya dan tidak menjelaskan asal usul dari kata kata tersebut baru bisa dibilang malaysia menjiplak Bahasa Indonesia.

      salam damai

      Padam
    3. Sekalipun wilayah Pattani setelah era penjajahan dimasukkan ke dalam negara Thailand, itu tidak mengubah hakikat bahawa Langkasuka adalah sebuah kerajaan Melayu. Melayu Hindukah, Melayu Buddhakah, Melayu Islamkah, Melayu tetap Melayu. Orang-orang Pattani sendiri malah sampai sekarang adalah orang-orang Melayu. Mereka berpakaian dan berbahasa yang sama dengan orang Melayu di Malaysia. Masuknya wilayah mereka ke dalam negara Thailand akibat penjajahan suatu ketika dahulu, tidak akan pernah mengubah hakikat kalau ianya adalah tanah milik bangsa Melayu. Orang-orang Tai dan Lao, mereka itu adalah pendatang dari selatan China yang telah mencuri tanah dan budaya Melayu di Indochina. Melayu bukan berasal dari Sumatera. Jauh sebelum Srivijaya beralih pusatnya ke Sumatera, di Indochina + Semenanjunglah tempat bermulanya ketamadunan Melayu.

      'Mala Malayu iva malayam raja'

      (ayat ini diambil dari Prasasti Han Chey di Kemboja bertarikh abad ke-6 Masehi,dipahat oleh Bhavavarman II,raja Chenla yang berjaya menakluk seluruh Funan.Ayat di atas bermaksud 'Raja Mala dari Negeri Melayu'.Ini adalah gelaran yang dipakai oleh raja Chenla itu setelah menundukkan Funan,empayar yang terkenal dalam sejarah purba Indochina)

      Melayu atau Srivijaya yang berpindah di Sumatera wujudnya malah pada abad ke-7. Sedangkan pada abad ke-6 di Kemboja (Indochina) kata 'Mala Malayu iva malayam raja' sudah pun dipahat di Prasati Han Chey. Itu belum lagi saudara membaca buku riwayat Khmer. Di sana juga saudara akan menemukan kata-kata yang sama, kalau raja-raja Khmer itu mengakui 'Mala Malayu iva malayam raja' yang bererti RAJA MALA DARI NEGERI MELAYU.

      Jangan terkejut kalau mungkin saudara mengkaji sejarah Khmer-Mon-Melayu secara bersilang, saudara akan menemukan kalau Suryavarman yang memerintah kerajaan Khmer yang membina Angkor Wat itu, bapanya adalah keturunan raja-raja melayu dan beliau sendiri mengakui 'Mala Malayu iva malayam raja'

      Bahasa Melayu adalah milik bangsa Melayu. Asal Usul Melayu bukan dari Sumatera. Memang di Sumatera ada orang yang berbangsa Melayu tapi tamadun Melayu bukan bermuasal di situ.

      Menurutku, Bahasa Indonesia itu yang aneh, kerana bahasa itu dinamakan atas nama negara, padahal bahasa adalah warisan budaya suatu bangsa. Dan setahuku, bahasa yang kamu panggil Bhs Indonesia ini adalah aslinya merupakan Bahasa Melayu. Jadi, kalian yang meminjam bahasa ini drp orang melayu, bukan sebaliknya... Kami tak "maling" atau curi bahasa melayu, sebaliknya kalian yang ciplak dan tukar nama bahasa melayu menjadi bahasa indonesia, lantas menuduh kami orang melayu sebagai pencuri atau penciplak.. sebenarnya kalian yang menciplak, bukan kami... Indonesia kan ramai Jawa, kenapa tak guna saja bahasa Jawa? Cuba kalau Suriname angkat bahasa Jawa jadi bahasa kebangsaan mereka lalu tukar namanya jadi Bhs Suriname, apa perasaan kalian yang Jawa? Amerika pun tak pernah tukar Bhs Inggeris jadi Bhs Amerika.

      Padam
    4. syed aiz

      ada sesetengah pihak kat malaysia yang mengklaim bahawa malaysia tidak pernah dijajah namun disisi lain menyalahkan penjajah sebagi pemusnah tamadun tamadun melayu. jadi mana yang benar, malaysia pernah dijajah atau tidak ?

      di Indonesia malah penjajah belanda dan inggris menemukan candi candi seperti candi prambanan dan borobudur dalam keadaan terkubur dan rusak dan para penjajah tersebut memperbaiki dan merawat candi candi tersebut sampai berdiri dan megah. para penjajah belanda dan inggris juga berjasa menemukan prasasti prasasti yang ada di Indonesia.

      jadi kenapakah malaysia yang katanya tidak pernah dijajah bisa kehilangan monumennya sedangkan indonesia yang pernah dijajah malah dibantu oleh penjajah menemukan candi borobudur dan candi candi yang lain.

      srivijaya lebih agung dar malaka karena srivijayalah yang lebih luas pengaruh dan jajahannya

      salam dami

      Padam
    5. syed

      kalau melayu bukan berasal dari sumatera lalu kenapa sumatera sangat kaya akan tinggalan sejarah,budaya,candi dan prasasti berbanding semenanjung ?

      Padam
    6. Nah, penjajahan Barat pertama kali di Tanah Melayu adalah pada 1511 oleh Portugis. Sudah tentu pernah dijajah, siapa bilang tidak pernah?

      Sebelumnya, kamu juga didapati tidak mengerti akan maksud Srivijaya. Srivijaya bukan Melayu Palembang/Sumatera sahaja. Srivijaya itu tamadunnya bangsa Melayu. Sebelum tibanya Dapunta Hiyang di Sumatera, baginda sudahpun memiliki sebuah kerajaan dan ampayar yang maju dan agung. Di tempat Dapunta Hiyang mula belayar, dan membawa segerombolan besarbala tentera dan pawang, dan membina kapal besarnya itulah tempat bermulanya Srivijaya yang sebenar. Kan saya sudah katakan tadi, di akhir kata pada Prasasti Kedukan Bukit, Dapunta Hiyang mengatakan SRIVIJAYA, kota yang jaya, maju, makmur. Kalau benar Srivijaya baru mahu mula dibina oleh Dapunta Hiyang di Palembang pada waktu itu, masakan baginda dengan bangga dan yakinnya sudah berkata sedemikian? Seolah-oleh Srivijaya itu sudah merupakan sebuah empayar yang sudah lama wujud dan sudah mencapai kegemilangan? Srivijaya itu sukar ditentukan di mana asal pusat permulaanya, kerana ia sering bertukar-tukar. Kerana ia sebuah federasi antara raja-raja Melayu yang diketuai seorang Maharaja yang mana Maharajanya adalah dari kalangan raja-raja Melayu yang akan bergilir-gilir menjadi Maharajanya mengikut ketentuan federasi tersebut. Konsepnya lebih kurang seperti Yang Di-Pertuan Agong ( sbg Maharaja) di Malaysia (sbg empayar Srivijaya) yang menjadi ketua kepada Raja-raja Melayu di negeri-negeri lain (federasi Srivijaya yg lain).... Secara mudahnya misalannya adalah seperti itu. Srivijaya bukan menakluk negeri-negeri yang bernaung di bawahnya sepertimana Majapahit sebaliknya konsep Srivijaya adalah sebuah Kedatuan/Federasi antara negeri-negeri Melayu.

      Pokoknya, Melayu bukan bermula di Sumatera sebagaimana yang difikirkan krn dalam Prasasti Han Chey yang dipahat pada abad ke-6 sahaja sudah wujud kata

      'Mala Malayu iva malayam raja'

      yang bermaksud:
      Raja Mala dari Negeri Melayu

      Padam
    7. Srivijaya sudah wujud di Indochina + Malay Isthmus + Semenanjung sebelum ia wujud di Sumatera.

      Kenapa tidak ditemukan prasasti di Malaysia? Bukti-bukti di Malaysia?
      Tahukah kamu Melaka suatu ketika dahulu adalah pusat perdagangan dunia yang jauh lebih hebat dari Venice? Nah, sekarang mana prasastinya? Mana monumennya? Mana buktinya? Apa yang ada di Melaka sekarang? A Famosa? Stadhuys? Mana perginya istana Melaka? Mana tembok-tembok Melaka. Mustahil sultan melaka yang menguasai perdagangan dunia diamnya hanya di istana kayu yang kini sudah reput dimakan anai-anai? Mustahil.... Masakan kesultanan melayu melaka hilang tanpa jejak? Mana makam raja-raja Melaka? Saudara, semuanya sudah dimusnahkan dan dibedil oleh penjajah. Mereka hanya meninggalkan kami serpihan kota A Famosa yang tiada kaitan langsung dengan kegemilangan Melaka. Mereka tidak mahu kami mengetahui akan kegemilangan nenek moyang kami. Kerana itu, tidak ada satu pun puing atau serpihan dari kegemilangan Melaka yang tinggal di tanah Melayu ini.. Sedangkan puing Melaka saja tidak ditinggalkan, apatah lagi candi-candi yang usianya jauh lebih tua dari Melaka? Ditemukan Candi Lembah Bujang saja, ada cubaan dari pihak tertentu untuk memusnahkannya. Tak percaya, bacalah...

      Anda tidak akan mengerti kenapa penjajah berbuat demikian. Aku sebagai anak melayu, aku aneh melihat di utara dan selatan negaraku, semuanya ada tinggalan candi-candi yg masih utuh.. sedangkan di tanahku, serpihan empayar Melaka saja tidak ada. Seandainya Melaka tidak pernah dicatat dalam petitih dan riwayat sejarah China, India dan Arab, sudah tentu bangsaku tidak akan pernah tahu akan kewujudan empayar Melaka.

      Jujur, aku tak tahu apa agendanya penjajah membuat Tanah Melayu ini hilang jejak tentang warisannya sedangkan di sekeliling tanah ini, senang saja ditemukan candi itu candi ini.. Wallahualam... Mungkin ada sesuatu yang ingin disembunyikan mereka (penjajah barat) dari kami tentang kami.. mungkin sesuatu yang akan menggugat mereka...

      Mereka juga membuat ramai berfikir kalau tamadun melayu di Malaysia itu bermula pada era Melaka padahal ianya tidak sedemikian. Sejak abad pertama Masihi lagi Melayu di sini sudah bertamadun. Candi Lembah Bujang buktinya.

      Ya iyalah.. kegemilangan Srivijaya adalah konsep kedatuan kerajaan2 Melayu membentuk sebuah kedatuan Melayu yang besar meliputi seluruh Asia Tenggara sedangkan kegemilangan empayar Melaka adalah sebagai sebuah pusat perdagangan dunia. Itulah bezanya...

      Tahukah kamu budaya Thai itulah budaya Melayu kuno. Orang Thai bukan aslinya orang Thailand. Mereka adalah pendatang dari selatan China. Kalau benar budaya Thai sekarang itu aslinya milik bangsa Tai dari selatan China, pasti akan ditemukan juga serpihannya di selatan China. Tapi mana? Budaya yang kini orang melihatnya sbg budaya Thai, itu sebenarnya budaya kami, budaya Melayu kuno. Melayu sebelum kedatangan Islam. Kalau Melayu di Sumatera sekarang, itu sudah lebih ke budaya Melayu baharu aka Melayu setelah kedatangan Islam.

      Budaya asli kami dibuat menjadi hak orang lain atas bantuan penjajah sehingga kami diteriak maling krn mengakui budaya kami sendiri. Mereka sengaja membedil tinggalan sejarah kami dan memulihara tinggalan orang lain untuk membuat kami menjadi inferior dan bercakaran dgn orang lain yg akan memikirkan kami tiada tamadun. Ada sebabnya mungkin kenapa mereka mahu kami terus hidup dalam inferioriti. Wallahualam..

      Padam
    8. tapi tetep, srivijaya gemilang ketika berpusat di palembang, sumatera, Indonesia
      yang membawahi kerajaan kerajaan kecil seperti chi tu, langkasuka dll
      budaya thai sangat terkenal di dunia ya walaupun kamu mengklaim budaya thai mencedok budaya melayu namun tetep dunia internasional lebih tahu mana yang benar, thai mencedok budaya mon khmer bukan budaya melayu.

      srivijaya juga menjadi pusat perdangan dan pelabuhan internasional pada masa lampau dan juga menjadi tempat sekolah dan tmpat singgah para biksu/orang yang mau mempelajari agama budha karena srivijaya tidak hanya sebagai pusat perdagangan dan pelabuhan internasional namun sebagi pusat budaya dan pendidikan.

      srivijaya empayar terhebat,terluas dan teragung bangsa melayu

      Padam
    9. tanpa nama 27 april 12;27

      saya juga heran kenapa dimalaysia sangat sedikit tinggalan sejarah,prasasti,candi dan naskah kuno sementara di Indonesia,Thailand,Myanmar dan kemboja banyak sekali ditemukan prasasti,candi candi kuno, dan naskah, wallahualam

      Padam
    10. Bukan konsepnya tatkala ia berpindah ke Palembang, Srivijaya membawahi Langkasuka, Chi Tu dan sebagainya.. Srivijaya adalah sebuah kedatuan atau federasi yang sering berubah tangan. Bererti, sebelum Srivijaya berpindah tampuknya ke Palembang, Palembang juga sebelumnya sempat berada di bawah Srivijaya yang berpusat di tempat lain.

      Terserahlah kalau kamu mahu bilang Thai cedok budaya Mon dan Khmer. Kalau kamu mahu tahu, SONGKET adalah budaya Melayu. Kata songket sendiri adalah berasal dari kata Melayu "sungkit" yang sebenarnya mencitrakan cara bagaimana kain songket dibuat iaitu ia disungkit. Nah, orang Thai sekarang juga punya kain yang berupa SONGKET. Itu warisan Melayu dohh... Orang Mon-Khmer-Melayu di zaman kuno adalah serumpun. Raja Suryavarman yang memerintah dinasti Khmer, bapanya adalah seorang raja Melayu sehingga Suryavarman sendiri mengakui dan mengguna gelar Mala Malayu iva malayam raja meskipun baginda adalah raja yang memerintah dinasti Khmer.

      Padam
    11. tapi pusat dari kerajaan srivijaya adalah palembang dan srivijaya mencapai kegemilangan ketika beribukota di palembang dan dipalembanglah tempat ditemukannya prasasti prasasti yang berkaitan dengan srivijaya.
      palembang bumi srivijaya dan tempat turunnya parameswara

      songket emang budaya melayu dan songket paling indah dan terbaik dinusantara ini adalh songket palembang

      srivijaya empayar terhebat bangsa melayu

      Padam
    12. Aku tak tahulah Palembang ada songket atau tidak sebab gambaran Parameswara yang lari dari Palembang itu pakaiannya tidak bersongket seperti raja Melayu tapi yang penting songket memang warisan budaya Melayu. Sebab tu, raja-raja Melayu semua pakai persalinan songket, baik raja di Malaysia mahupun Brunei. Kalau di Indo juga ada raja-raja Melayu, aku pasti mereka juga akan berpersalinan songket tapi maaf aku tak pernah lihat adanya raja-raja atau sultan Melayu di Indonesia. Makanya aku tak tahu...

      Padam
    13. di indonesia ada kerajaan melayu riau,melayu kampar,melayu siak, melayu riau kepulauan, melayu lingga, melayu deli, melayu palembang, melayu jambi, melayu bangka, melayu nelitung, melayu asahan, melayu langkat, melayu sambas, melayu pontianak, dan masih banyak lagi mereka mempunyai raja dan kebudayaan sendiri sendiri, seperti peninggalan kerajaan riau - lingga di penyengat,istananya, gurindam 12,masjid yang terbuat dari putih telur dan lain lain aku g bisa menjelaskan satu persatu

      salam damai

      Padam
    14. Lantaklah kamu mahu cakap apapun, yang penting asal muasal Srivijaya bukan di Palembang, dan Srivijaya bukan warisan asli Palembang. Palembang hanya merupakan salah satu pusat pentadbiran Srivijaya. Dan Melayu juga bukan aslinya dari sungai di Sumatera. Kata Melayu sendiri sudah banyak disebut dalam prasasti dan petitih kuno Khmer dan China sebelum abad ke 7 lagi merujuk kepada raja-raja yang memerintah orang-orang yang sudah bertamadun sendiri di daerah Indochina+Segenting Kra+Semenanjung Melayu...

      Pokoknya, aku mahu menyedarkan kamu kalau Melayu atau Srivijaya itu bukan berasal dari Sumatera. Begitulah....

      Padam
    15. Oh iyakah? Terus, sekarang ke mana perginya raja-raja Melayu tersebut? Kenapa kurang dikenali di Malaysia? Kalau di Brunei yang lebih jauh saja kami masih mengetahui akan kesultananan Melayu di sana....

      Padam
    16. tapi tetep sruvijaya terkenal ketika dia berpusat di sumatera karena disumateralah srivijaya membangun ibukota palembang, disumaterlah srivijaya membangun tamadun dan srivijaya identik dengan palembang karena dari palembanglah sriviaya memerintah dan di palembang dan sumaterlah terdapat banyak peninggalan prasasti,candi candi, naskah yang dibuat oleh srivijaya jadi sumaterlah pusat dari srivijaya dan palembang adalah ibu kotanya dan dari palembanglah parameswara dan sang nila utama berasal. parameswara prince of palembang, palembang bumi srivijaya

      srivijaya dan palembang adalah empayar melayu terhebat

      Padam
  24. syed

    lau kenapakah malaysia menukar bahasa melayu menjadi bahasa malaysian ?
    bahasa indonesia berbeda dengan bahasa melayu karena bahasa indonesia tidak hanya terdiri dari bahasa melayu saja tapi juga berasal dari bahasa bahasa derah yang ada di indonesia seperti bahasa jawa minang, bugis, bajnar dan lain lain jadi bukan bahasa melayu lagi waloaupun pada dasarnya bahasa indonesia berasal dari bahasa melayu riau kepulauan.
    contoh bahasa daerah yang diadopsi menjadi bahasa Indonesia : kapan,luwes,legowo,bisa dll

    lalu kenapakah malaysia menukar bahasa melayu ke bahasa malaysia ? bukankan bahasa malaysia murni bahasa melayu kenapa tidak disebut bahasa melayu saja ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bahasa Malaysia? Setahu saya, bahasa kebangsaan Malaysia adalah Bahasa Melayu. Tak percaya, boleh semak balik Perlembagaan Malaysia yang dengan terang dan jelas mengatakan bahawa BAHASA MELAYU adalah bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan Malaysia. Tak ada yang disebut sebagai Bahasa Malaysia di situ. Bagi kami, Malaysia itu bukan nama bangsa atau bahasa, sebaliknya Malaysia adalah nama negara kami. Kami tetap berbangsa Melayu, Cina, India, atau lain-lain meskipun kami sama-sama berwarganegara Malaysia. Jangan samakan konsep kami dengan konsep bangsa Indonesia. Bagi kami, bangsa adalah bangsa, negara adalah negara. Kalau hari ini kami adalah orang Malaysia, besok lusa kalau kami mahu kami boleh jadi orang Amerika atau Vietnam, tapi kalau hari ini kami adalah orang berbangsa Melayu, kalau besok lusa kami mahu menjadi orang berbangsa Arab atau Cina, itu tidak mungkin... Being a Malaysian is just about having or owning of a malaysian passport, but being a Malay, it's all about genetics.. Dan ianya berbeza dengan konsep Indonesia. Kami tak boleh menyamakan konsep negara dengan bangsa kerana bagi kami ia berbeza.

      Fyi, di Malaysia sendiri ada bermacam-macam bahasa yang dituturkan. Malah, bahasa melayu sendiri pun ada bermacam-macam dialek berbeza dengan kata-kata yang bervariasi mengikut negeri-negeri tapi kami tak pernah menukarnya menjadi bahasa malaysia atau bahasa lain. Ia tetap Bahasa Melayu.

      Padam
    2. Bahasa Malaysia? Setahu saya, bahasa kebangsaan Malaysia adalah Bahasa Melayu. Tak percaya, boleh semak balik Perlembagaan Malaysia yang dengan terang dan jelas mengatakan bahawa BAHASA MELAYU adalah bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan Malaysia. Tak ada yang disebut sebagai Bahasa Malaysia di situ. Bagi kami, Malaysia itu bukan nama bangsa atau bahasa, sebaliknya Malaysia adalah nama negara kami. Kami tetap berbangsa Melayu, Cina, India, atau lain-lain meskipun kami sama-sama berwarganegara Malaysia. Jangan samakan konsep kami dengan konsep bangsa Indonesia. Bagi kami, bangsa adalah bangsa, negara adalah negara. Kalau hari ini kami adalah orang Malaysia, besok lusa kalau kami mahu kami boleh jadi orang Amerika atau Vietnam, boleh2 saja.. tapi kalau hari ini kami adalah orang berbangsa Melayu, kalau besok lusa kami mahu menjadi orang berbangsa Arab atau Cina, itu tidak mungkin... Being a Malaysian is just about having or owning of a malaysian passport, but being a Malay, it's all about genetics.. Dan ianya berbeza dengan konsep Indonesia. Kami tak boleh menyamakan konsep negara dengan bangsa kerana bagi kami ia berbeza.

      Fyi, di Malaysia sendiri ada bermacam-macam bahasa yang dituturkan. Malah, bahasa melayu sendiri pun ada bermacam-macam dialek berbeza dengan kata-kata yang bervariasi mengikut negeri-negeri tapi kami tak pernah menukarnya menjadi bahasa malaysia atau bahasa lain. Ia tetap Bahasa Melayu.

      Padam
    3. terus ini apa ?

      http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia

      bukankah diwikipedia dijelaskan bahwa bahasa rasmi malaysia adalah bahasa malaysia untuk mewujudkan 1 malaysia ? siapakah yang salah ? anda atau pemerintah anda ? bukankah pemerintah anda menginginkan 1 malaysia yang kesmua rakyatnya bisa berbahasa malaysia baik itu melayu maupun india dan china ?
      aku pernah baca di blog orang malaysia, pemerintah malaysia mengganti bahasa melayu menjadi bahasa malaysia agar kaum china dan inda mahu menggunakan bahasa malaysia

      Padam
    4. di indonesia juga terdapat 741 suku bangsa,bahasa dan budaya namun kami disatukan oleh bahasa Indonesia yang tertuang dalam sumpah pemuda.

      Berikut ini isi sumpah pemuda yang dibacakan di Jakarta pada 28 Oktober 1928:

      Sumpah Pemuda

      Kami putra dan putri Indonesia mengaku bertumpah darah yang satu, tanah air Indonesia

      Kami putra dan putri Indonesia mengaku berbangsa yang satu, bangsa Indonesia

      Kami putra dan putri Indonesia menjunjung bahasa persatuan, bahasa Indonesia

      salam damai

      Padam
    5. Wikipedia sebagai sumber ilmiah kamu??? hahahaha lawaklah.... Jangan jadikan wikipedia sebagai sumber ilmiah, tak tahulah di Indonesia tapi kalau di Malaysia, kalau mahu buat thesis atau makalah ilmiah, sumber dari Wikipedia adalah HARAM sama sekali. Sesiapa saja boleh menyunting Wikipedia. Dan jangan hanya mendengar dari khabar angin. Baca sendiri dalam Perlembagaan Malaysia tentang BAHASA MELAYU. Dan yang namanya Perlembagaan, tidak ada seorang pemimpin pun atau tidak ada suatu hukum atau undang2 yang dapat mengubahnya. Aku tak tahu kalau mungkin Perlembagaan di Indo boleh diubah-ubah sesuka hati oleh pemerintahnya Indo. Belajar membaca dari sumber ilmiah yang benar.. Maaf, aku cuma mau bilang ke kamu kalau Wikipedia itu, di mana-mana negara (iya, di Indonesia aku tak tahulah) pun ianya tidak diiktiraf sebagai sumber ilmiah. Lebihkan membaca sumber dari buku dan perpustakaan itu lebih baik.

      Iya, makanya saya katakan, itulah bezanya konsep Malaysia dan Indonesia. Klo di Indo, Indonesia itu adalah bangsa, di Malaysia, Malaysia itu adalah negara, bukan bangsa.. dan bahasa bagi kami adalah warisan sesuatu bangsa, bukan ciptaan sesuatu negara... bagi kami, konsep negara adalah ciptaan penjajah setelah era imperialisme dan bangsa adalah suatu genetik yang sudah diturunkan dari zaman ke zaman even before imperialism era. Dan bangsalah yang mencipta bahasa yang mereka tuturkan, bukannya bahasa itu wujud sementelah sesebuah negara diwujudkan.

      Padam
    6. Bahasa malaysia itulah bahasa melayu..kami tiada masalah tanpa perlu mencari perbezaan antaranya..seperti seseorg yg ada nama sebenar dan ada panggilan timangan lain tapi tetap merujuk kepada orang yg sama..penukaran panggilan nama bahasa tu lebih kepada bermotifkan politik terutama utk mendpt sokongan kaum cina dan india yg kononya di singggung kerana bagi mereka bahsa melayu itu utk org melayu saja..tapi bahasa malaysia boleh digunakan semua bangsa berbagai kaumm...soalnya bukankah sama bahasanya kenapa pula bahasa melayu hanya di tuturkan oleh org melayu saja...walhal org cina dan india juga boleh bercakap melayu...tpi kerana politically correct...mahu pulak di panggil bahasa malaysia...ni semua politik malaysia

      penukaran itu sebenarnya ada kesan mendalam terhadap sejarah melayu..sepertinya nama bahasa melayu ditukar kepada panggilan baru bahasa indonesia...yah nasionalis awa sukalah..suku melayu di indonesia pun tetap ak boleh menentang..biar pun bahsa mereka cukup lengkap tapi utk tujuan pengindonesiaan.byk istilah tak perlu di masukkan dlm bahasa melayu kerana sudah sedia ada sesuatu perkataan itu tapi tetap juga di masukkan utk menjadikan mesra halwa pendengaran jawanya..

      tapi keadaan melayu di malaysia juga idak sebagus mana..org politik akan marah para ahli akademik melayu yg menentang penukaran itu..samalah ketika dr mahathir memulakan PPSMI..dulu katanya menghalang melayu maju...dan sekrg kita di tuduh mneghalang penyatuan bangsa malaysia...malang sungguh melayu malaysia

      Padam
    7. terus ini apalagi ? hahaaa

      http://bahasaku-zahid.blogspot.com/2013/10/bahasa-malaysia-atau-bahasa-melayu.html
      http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=kekitaan&d=10 ( ini apa ? ) hahaa
      http://www.bahasa-malaysia-simple-fun.com/
      http://azakiyamani.wordpress.com/2007/06/06/perbezaan-bahasa-malaysia-dan-bahasa-melayu/

      kaupun sudah menukar bahasa melayu ke bahasa malaysia hahaaa

      Padam
    8. Setakat tukar tulisan di kulit buku teks sekolah untuk menyedapkan hati sesetengah pihak, itu tidak mengubah hakikat bahawa secara perlembagaannya, bahasa kami adalah bahasa Melayu... Dalam bahasa inggeris, ia tetap disebut sebagai Malay Language, not Malaysian Language... We speak Malay, not speak Malaysian...

      Dari mula tertubuhnya Malaysia, dalam perlembagaan ianya tertulis sebagai Bahasa Melayu. Dan kami tak pernah menukar bangsa kami sebagai bangsa Malaysia sebaliknya di Kad Pengenalan, di ruang bangsa tetap ditulis Melayu, Cina, India, dan lain2....

      Padam
    9. Sepertimana program penukaran bahasa yang PSPMI (oleh Tun Mahathir) yang kemudiannya dimansuhkan oleh pemerintah seterusnya, konsep 1Malaysia (oleh Najib Razak) juga boleh diamnsuhkan setelah beliau digantikan oleh pemimpin lain. Jadi, tulisan Bhs Malaysia di kulit buku teks boleh kembali menjadi Bahasa Melayu. Kalau setakat tulisan di buku teks, dulu sewaktu aku Darjah 1 (1996), di buku teks ku ditulis sebagai Buku Teks Bahasa Malaysia. Namun, setelah Menteri Pendidikannya bertukar, buku teks sekolah kembali menjadi Bahasa Melayu. Namun sekarang kerana aku tak lagi sekolah aku tak tahu. Tapi tulisan di buku teks atau konsep 1Malaysia (yg mungkin dimansuhkan setelah Najib Razak bersara) tetap tidak akan dapat mengubah isi perlembagaan Malaysia tentang BAHASA MELAYU.

      Padam
    10. tapi itu tetep diubahkan ? hahaa
      terus apa tujuan pemerintah anda membuat slogan 1 malaysia ? kalau china berbahasa china begitupun india cakap tamil bukankan mereka rakya malaysia ? lalu dimana rasa kemalaysiaan orang orang china dan india ?

      Padam
    11. Secara Perlembagaannya tidak diubah. Sekadar mengubah nama di buku teks sekolah, itu sudah pernah berlaku sewaktu aku di Darjah 1 pada tahun 1996. Namun, krn Menteri Pendidikannya bertukar setelah itu, tulisan Bhs Malaysia diganti menjadi Bahasa Melayu lagi. Yang bertukar hanya secara luaran iaitu di kulit buku. Secara PERLEMBAGAAN, itu tidak akan pernah sama sekali dapat ditukar... Dan konsep 1Malaysia ini adalah konsep atau ideologi sepanjang pemerintahan Najib Razak. Sama seperti program PSPMI yang sudah dimansuhkan dari sistem pendidikan Malaysia setelah bersaranya Tun Mahathir, konsep 1Malaysia ciptaan Najib Razak juga pasti akan dimansuhkan oleh pengganti beliau di masa akan datang krn ramai rakyat Malaysia yg merasakan konsep ini tidak diperlukan dalam negara ini.

      Konsep keMalaysiaan kami adalah berbeza berbanding Indonesia kalian. Kerana kami tidak bersatu dengan cara mengubah identiti kami menjadi satu identiti baru yang sama bagi setiap orang. Kami bersatu dalam kepelbagaian. Melayu tetap Melayu, Cina tetap Cina, Tamil tetap Tamil, Peribumi tetap dengan identiti masing-masing namun dalam kepelbagaian atau keragaman bangsa, adat, bahasa dan budaya ini, kami bersatu menjadi sebuah negara yang bernama Malaysia. Malaysia sebuah negara berbilang bangsa. Sebab itu kami digelar Malaysia Truly Asia. Kerana setiap bangsa yang berdiri di bawah nama Malaysia ini tetap dapat mengekalkan identiti dan budaya masing-masing meskipun berwarganegara Malaysia. Yang Cina boleh bernama Lee Chong Wei, yang India boleh bernama Raj Kumar dan yang Melayu boleh bernama Siti dan sebagainya, itu tidak masalah. Masing-masing dengan budaya masing-masing tapi di bawah satu payung yang sama.

      Kalau Indonesia kan beza, semua harus menukar identiti menjadi satu bangsa Indonesia. Yang Cina harus bernama Joko Widodo.................... haha

      Padam
    12. ya dong karena mereka harus ingat tanah yang dia pijak adalah tanah indonesia bukan tanah china, dan orang china indonesia mengerti makna dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung, selain mengerti dan fasih berbahasa indonesia mereka juga bisa berbahasa daerah seperti china di jawa timur bisa berbahasa jawa timuran, orang china yg dimakasar bisa berbahasa bugis, orang china di indonesia biasanya memilik nama indonesia dan nama cina, namun mereka lebih berbangga menggunakan nama indonesia dan mereka juga tidak lupa budayanya itulah indonesia, bhineka tunggal ika, berbeda beda tetapi tetap satu, tau agnes monica,sandra dewi,chelsea olivia ? mereka adalah indonesian chinese

      namun aku baca di blog/media malaysia banyak orang melayu yang benci kaum india dan china karena orang chia dan indona tidak bisa berbahasa melayu

      http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/budaya/3241-masyarakat-cina-di-malaysia.html
      http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0428&sec=Rencana&pg=re_09.htm
      http://adan-akudandiriku.blogspot.com/2012/05/warga-asing-lebih-pandai-cakap-melayu.html
      http://www.astroawani.com/news/show/4-beradik-tidak-fasih-berbahasa-malaysia-29387
      http://theunspinners.blogspot.com/2013/10/tak-mahu-nyanyi-negara-ku-pasal-tak.html
      http://www.carigold.com/portal/forums/archive/index.php/t-447547.html
      http://www.mykmu.net/?p=31065
      http://taipingmali.blogspot.com/2013/12/kerana-tak-reti-melayu-cinabeng-ini.html
      http://www.mazeermohamad.com/2013/05/gambar-orang-cina-racist-terbalikkan.html

      salam damai

      Padam
    13. ya udah, kalau kamu menjadikan tulisan blog sebagai rujukan untuk menggambarkan perasaan suka atau tidak suka masyarakat di Malaysia, maka aku juga banyak membaca di Kompasiana kalau ada sesetengah suku di Indonesia yang merasa tidak suka dengan pemerintahan Indonesia yang berpusat di Jawa. Mereka terasa dianak tirikan kerana pemerintah hanya mempedulikan rakyatnya di Jawa sahaja. Orang-orang di Kalimantan kebanyakannya mahu keluar dari Indonesia dan bergabung dengan Malaysia atau Brunei. Orang2 Islam di Aceh juga benci sama Indonesia krn mereka pernah membunuh wanita dan anak2 Aceh dengan kejam suatu ketika dulu ketika Aceh ber-ura2 untuk membebaskan diri kerana tidak setuju dengan pemerintahan Indonesia yang tidak Islami. Begitu juga ada orang Melayu di Sumatera yang berdendam dengan Indonesia yang pernah membantai raja-raja Melayu mereka sehingga mereka kini tidak lagi punya warisan kesulatanan Melayu di Sumatera dan kekayaan di pulau tersebut kini disedut oleh Jawa untuk membangun Pulau Jawa sahaja...

      Hmm... kalau pandangan di blog dijadikan rujukan saudara untuk menggambarkan pandangan rakyat Malaysia, nah aku juga bisa sebutkan hal yang sama. Namun, adakah pandangan2 yang aku sebutkan itu benar dan menggambarkan pandangan sebenar org Indonesia? Tepuk dada tanyalah selera wahai saudara..

      Aku juga salam damai.

      Padam
    14. hahaa ya deh salam damai aja yah :)

      dari palembang

      Padam
    15. disabah dan sarawakpun begitu, mereka ingin perpisahan dari smenanjung sama halnya dengan yang terjadi di aceh,maluku dan papua

      salam damai

      Padam
    16. Di Sabah dan Sarawak, itu hanya sekadar khabar angin yang tidak benar. Mereka masih mahu bersama Malaysia. Kerana itu, Sabah dan Sarawak adalah antara negeri2 di Malaysia yang merupakan kubu pertahanan parti Barisan Nasional yang paling kuat ketika Pilihanraya Umum. (Barisan Nasional = nama baru dari Parti Perikatan yang telah menubuhkan Malaysia (Tanah Melayu + Sabah + Sarawak) dari Persekutuan Tanah Melayu (Tanah Melayu + Singapura). Sabah dan Sarawak sama sekali belum pernah jatuh ke tangan parti pembangkang Malaysia (parti bukan Barisan Nasional). Dan di Sabah Sarawak, belum pernah terjadi rakyatnya yang bangkit untuk membuat gerakan pembebasan sepertimana Acheh, Maluku dan Timor Leste lakukan... Malah, ketika mereka berpeluang berpisah dengan Malaysia ketika peristiwa Lahad Datu tahun 2013 dulu, rakyat Sabah masih mengharapkan Malaysia dan berharap agar kerajaan Malaysia tetap menjaga mereka.

      Iya. Salam damai.

      Padam
    17. sperti itu, terimakasih informasinya

      Padam
    18. Betul tu, Sabah dan Serawak adalah negeri yang paling kuat menyokong BN iaitu parti yang memerintah Malaysia sejak dulu sampai sekarang... Aku pun pelik, sebab kat semenanjung sendiri pun ada negeri yang sanggup berpaling untuk sokong pembangkang, negeri2 kat Borneo lak yang dengan setianya menyokong BN... haha lawak...

      Padam
    19. @Tanpa Nama dari Palembang:
      Ya, sama2

      @Siti
      tak payah nak pelik sangat, biasalah ada yang setia dan tak setia... dah Sabah Sarawak sejak dlu memang setuju nak gabung jadi Malaysia, bukan sbb kita yang paksa.. baca ballik tentang Suruhanjaya Cobbold..

      Padam
    20. ya, aku berbicara seperti itu berdasarkan apa yang orang malaysia tulis dimedia/bloger dan aku sudah menjelaskannya di coment sebelumnya bahwa mungkin blog/media yang ditulis oleh orang malaysia itu tidak menunjukkan sikap sebagian besar masyarakat sabah dan sarawak.

      http://jarimerdeka.blogspot.com/2011/09/bila-bah-betul-betul-sabah-merdeka.html
      https://id-id.facebook.com/permalink.php?story_fbid=462483990449188&id=228225323875057
      https://id-id.facebook.com/permalink.php?story_fbid=462483990449188&id=228225323875057
      http://www.fmtborneoplus.com/category/nation/2014/03/28/jika-sabah-dan-sarawak-merdeka-mampukah-mereka-berdikari/
      http://batuditepijalan.blogspot.com/2011/12/sabah-dan-sarawak-mahu-keluar-dari.html
      http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2014/03/24/budaya-politik-semenanjung-tidak-sesuai-di-sabah-dan-sarawak/

      salam damai dari palembang

      Padam
    21. Maka, perlulah kita membaca pandangan kedua-dua belah, bukan sepihak. Selain itu, keadaan masyarakat di Malaysia tidak 100% sama dengan yang ada di Indonesia. Itu kamu perlu faham terlebih dahulu. Apa yang kamu buat di negara kamu, tidak semestinya kami harus berbuat seperti kamu, bukan? Isu klaim budaya tidak patut timbul. Tentu ada asasnya mengapa budaya kami sama dengan budaya kamu. Kalau itu budaya asing, tentu saja kami tahu dan tidak akan klaim itu budaya kami walaupun ada yang mengamalkannya.

      Secara peribadi, saya sudah melawat banyak sekali tempat di negara kamu. Saya mendapati ramai penduduk di satu daerah hampir tidak pernah mengunjungi daerah lain. Jadi, apabila dicerita pengalaman saya ke sana ke mari, mereka hanya melopong mendengarnya.

      Satu lagi pengalaman menarik... kami pernah dihampiri oleh beberapa orang Tionghua di sana. Mereka fikir kami orang Cina Malaysia - ya saya Melayu tapi wajah kecinaan tapi rakan saya memang orang Cina. Mereka mengatakan orang Cina di Malaysia lebih beruntung kehidupannya. Lantas, mereka mengadu kepada kami tentang sikap dan perlakuan jelek penduduk asal tehadap etnik Tionghua. Nampaknya, saudaraku, apa yang kita lihat di luar tidak sama seperti yang tersirat di dalam hati mereka.

      Saya mneyimpulkan hubungan Malaysia-Indonesia ibarat CUBIT PAHA KIRI, PAHA KANAN TERASA JUGA.

      Padam
    22. SS

      Ya begitulah, setiap negara mempunyai cara berbeda untuk mengurusi negaranya dan g ada negara yang sempurna didunia ini :)

      Padam
  25. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam