Selasa, 24 Disember 2013

THE MALAY THEORY

 
 

Sejak akhir-akhir ini kesedaran mengenai ketamadunan Melayu lama atau kuno semakin meningkat dikalangan anak-anak muda Melayu di negara ini. Walaupun masih ada pihak tertentu yang agak pesimis mengenai perkara ini namun bukti-bukti daripada rujuk silang yang diperolehi daripada kajian-kajian pengkaji luar telah memberikan input yang banyak. Jika bangsa China boleh berbangga dengan dinasti-dinasti hebat mereka yang silih berganti, mengapa tidak bangsa Melayu? Ketika bangsa luar sibuk menaikan prestij bangsa mereka dengan penemuan-penemuan sejarah baru, malah ada yang ingin mengklaim tamadun bangsa lain, tetapi ada pula dikalangan kita sendiri yang mencemuh malah menidakkan usaha untuk mengetengahkan ketamadunan Melayu purba untuk tatapan dunia.

 

Kehebatan tamadun kuno Melayu telah dikagumi oleh seorang penulis dan pengkaji sejarah Amerika, John D. Baldwin yang menulis di dalam bukunya Ancient America pada tahun 1871. Beliau telah mengutarakan ‘The Malay Theory’ yakni satu teori yang menyatakan bahawa orang Melayu adalah pembawa ketamadunan kepada tamadun awal Amerika. Menurut teori ini tamadun di Amerika telah diperkenalkan oleh orang-orang Malayan atau Melayu yang pada suatu ketika dahulu mempunyai satu empayar kelautan yang besar. Beliau memetik catatan dari Al masudi yang menyatakan mengenai satu empayar yang daerah kekuasaannya meliputi kesemua kepulauan di timur dan memerlukan masa lebih dari dua tahun untuk mengelilingi kawasan jajahanya.

 

Seperti yang telah kita tahu empayar yang dimaksudkan tersebut adalah Srivijaya. Berkemungkinan penulis ini tidak mengetahui mengenainya lagi pada waktu tersebut kerana penemuan mengenai Srivijaya adalah agak lewat oleh Ceodes. Dalam penulisannya juga, beliau menganggap bahawa empayar ini lah yang telah meluaskan bahasa Melayu hingga ke seluruh kepulauan Pasifik. Beliau menjangkakan bahawa bahasa-bahasa dalam kelompok Austronesia ini diperkenalkan oleh empayar Melayu tersebut. Padahal kita sedia maklum bahawa bahasa Melayu telah wujud sekian lama dalam masyarakat Pasifik. Mungkin kerana beliau tidak mengetahui bahawa masyarakat Polinesia atau Pasifik adalah dalam rumpun yang sama dengan bangsa Melayu.

 

Penulisannya turut mengungkap mengenai bangunan batu-bata yang hebat di Jawa yang menurutnya adalah yang terbaik dari mana-mana yang pernah beliau lihat sebelum ini. Beliau turut menyatakan mengenai candi-candi yang berserakan diseluruh Jawa serta runtuhan Kota Majapahit. Selain itu seorang lagi pengkaji barat, A. R. Wallace, dalam bukunya The Malay Archipelago menyatakan:

 

“Few Englishmen are aware of the number and beauty of the architectural remains in Java. They have never been popularly illustrated or described, and it will therefore take most persons by surprise to learn that they far surpass those of Central America, perhaps even those of India.”

 

Jika pengkaji barat sejak tahun 1870-an lagi telah menggunakan konotasi Malayan sebagai menggambarkan satu ketamadunan Melayu yang hebat dan besar pada zaman kuno, mengapa pula ada pihak yang menidakkan kewujudan bangsa Melayu? Sedangkan dalam prasasti Han Chey yang berusia lebih dari 1400 tahun di Vietnam ada menyatakan perkataan ‘Malayu’. Adalah sesuatu yang tidak munasabah sekiranya dikatakan bahawa bangsa Melayu itu dicipta oleh penjajah British, sedangkan Malayu telah dicatatkan dalam pelbagai prasasti dan inskripsi kuno di seluruh Asia Tenggara sebelum masyarakat Britain bertamadun lagi. Malah konotasi ‘Englishman’ itu sendiri belum lagi wujud dan hanya bermula apabila beberapa suku kaum Celt, Pict, Germanic, Saxon, Viking dan kemudianya Norman bersemenda.

 

 Jikalau tiada angin takkan pokok bergoyang, jikalau tamadun Melayu tidak wujud takkan ada prasasti dan inskripsi serta catatan pengembara luar mengenainya. Apa? Tamadun orang Tamil dan Maratha? Mana perginya orang Tamil dan Maratha yang maha hebat itu? Kenapa tiada pun saki baki mereka disini? Yang ada hanyalah suku kaum Tamil dan lain-lain suku India yang datang pada era penjajahan British. Malah pada zaman Melaka hanya wujud sebilangan kaum Tamil Hindu dan Tamil Muslim dan mereka ini para peniaga dan  berkhidmat dibawah Raja-raja Melayu. Jika adapun darah India dalam darah Raja-raja Melayu adalah dari belah ibu melalui perkahwinan Sultan Muhammad Shah dengan anak seorang saudagar “Keling” Muslim yang kemudiannya dijadikan Bendahara. Namun adakah golongan peranakan ini menyebut diri mereka sebagai bangsa Tamil dan beragama Hindu? Tidak sama sekali, malah mereka telah ‘masuk Melayu’ dan meninggalkan kebudayaan India nenek moyang mereka. Jika kebudayaan Hindu Tamil begitu tebal dan hebat mengapa tidak dikekalkan sahaja budaya asal India mereka, dan mengapa menggunakan bahasa dan budaya Melayu. Sekian wallah hu a’lam.
 


 

57 ulasan:

  1. Biasalah Tuan, Tamadun yang Agung memang banyak yang nak 'claim'. Ramai bangsa asing yang se akan menidakkan keujudan tamadun Melayu yang besar dulu dan kalau ujud pun, cuba di hapuskan atau di katakan Tamadun mereka. Saya impikan semua tentang kerajaan Melayu dan fakta fakta yang ada di bukukan agar generasi akan datang tidak merasa rendah diri akan bangsanya yang telah maju sedangkan pihak barat masih berada dalam zaman batu ketika itu. Semoga jadi kenyataan.

    BalasPadam
  2. Dinasti-dinasti Cina terkenal kerana peperangan yg berlaku antara mereka. Malah drama Cina diTV pun paparkan bagaimana pergolakan berlaku antara kerabat. Itulah kehebatan sejarah Cina tapi raja-raja Cina dah hapus disana.

    Kini ada pula yg nak mendirikan Dinasti Cina di Malaysia dengan pertolongan orang Melayu sendiri !!!

    Sungguhlah ramai org Melayu dah lupa sejarah. Ini mungkin kerana subjek sejarah disekolah tidak mendidik sejarah jati diri bangsa Melayu. Siapa yg boleh tergur pak Menteri tentang ini.

    Nani Cheras

    BalasPadam
  3. gasak lagi tuan..
    biar tebuka luas kesedaran ank2 bani jawi ttg jati diri
    gilian seterusnya kita bakal adikuasa dunia

    BalasPadam
  4. Aneh jika disebutkan bukti kehebatan tamadun melayu dapat dilihat di Pulau Jawa ... bukan di Tanah Semenanjung ....padahal malaysia-lah yang selama ini selalu mengagung-agungkan melayu seb agai bangsa terpilih dan termulia di dunia

    BalasPadam
    Balasan
    1. org melayu malaysia memang sukaberlebih-lebihan pdhal bukti arkeologi sikit sgt...sekar rujukan dr teks purba yg menunjukkan nama tempat yg belum tentu pasti..kat jaa bukti arkeologi ada...nak membuktikan sesuatu kenalah seimbang buktinya kalau setakat pda rujukan teks lama tpi bukti fizikal tiada tak guna juga.

      Padam
    2. ko yang malas nak baca salahkan orang lain.... kat kedah..... kat perak.... kat johor.... kat pahang.... kat melaka..... lembah bujang... sungai baru.... bukit bunuh.... kota gelanggi....bersepah bukti yang ada tapi ko tak nak percaya... orang macam jenis ko ni benda depan mata pun tak percaya ... asyik nak salahkan orang.... species RBA...

      Padam
    3. yg di lembah bujang pun nak dikambus utk projek perumahan oleh kerajaan UMNO...skrg melayu malaysia nak menumpang glamour candi2x di jawa pulak...sudah-sudahlah...korang bermegah jelah dgn naskah2x kuno sbb bukti arkeologi byk yg dijual di pasaraan gelap dihancurkan dan tidak diambil peduli...tak perlu pergi jauh senibina rumah melayu yg cantik2x di sepanajang sungai perak, di negeri pantai timur, di rembau itu pun tidak dipeduli oleh pihak berwajib...kalau ada pun dr pihak individu yg sayang warisan bangsa....semua bukti arkeologi kebanyakanya ditelan oleh projek2x besar...yah hidup melayu...tumpanglah glamor candi lama jawa, sumatera dan kemboja..

      Padam
    4. semua salah UMNO!!! nampak sangat otak bebal...... dan dah kena main dengan Dajjal... Dajjal memang nak musnahkan Melayu/Islam.... tak kira dalam parti apa dia akan masuk dan buat kerja untuk musnahkan Melayu/Islam.... tak dinafikan dalam UMNO/PAS/PKR semua ada geng2 Dajjal.... lagipun memang sistem ni dicipta olah Dajjal untuk musnahkan Melayu/Islam..... jadi kalau UMNO musnahkan lembah bujang itu memang kerja geng2 Dajjal dalam UMNO yang tak mau orang melayu sedar tentang sejarah kehebatab bangsa ... apapun fakta tetap fakta.... orang melayu memang ada bukti2 silam tentang kemajuan, kehebatan dan ketamadunannaya.... geng2 Dajjal dalam UMNO, PAS, PKR dan NGO memang tak senang dengan apa2 bukti kehebatan dan kemajuan Melayu/Islam..... geng2 Dajjal ni semua orang "besar".... jadi apa saja yang orang biasa nak buat akan dicantas dan dipancung....

      Satu yang paling bengap bila ko nampak Melayu tu cuma di Malaysia.... Melayu adalah penghuni Nusantara atau kepulauan Melayu sebelum dipecahkan oleh geng2 Dajjal.... kalau nak mudah Nusantara adalah yang warna oren dalam peta diatas tu.... jadi jawa, sumatra, semenanjung , borneo adalah dalam gugusan kepulauan Melayu... segenting kra dan kemboja juga diperintah oleh raja2 Melayu pada suatu masa dahulu... jadi tinggalan yang ada semuanya merujuk kepada tinggalan Melayu...

      Tulisan ko jelas mempamirkan kekerdilan jiwa, minda dan pemikiran ko sendiri yang hilang maruah dan jatidiri...... Nampaknaya ko ni 100% telah berjaya di "brain wash" oleh geng2 Dajjal.... bacalah Ayat 1- 10 Surah Al-Khafi untuk selamat dari fitnah Dajjal ni...

      Padam
    5. hahaha...jadi nak menutup kelemahan tuduh dajjal...lepas tu tuduh apa lagi...yahudi...lepas tu tuduh apa lagi..cina..keling...mamak...melayu malaysia mcm bagus betollah...ya ko pergi jogja ko cakap dgn org jawa di sana kamu sebenarnya bukan jawa tapi bangsa melayu...konferm dia pukul kau...ya melayu memang bukan setakat di malaysia..bukan itu yg aku ckp..tpi aku naik jelak dgn sikap org melayu malaysia yg sebenarnya pembunuh budayanya sendiri...lepas tu sibuk nak menumpang kasih rasa megah warisan negara lain...tu pasl aku tekankan melayu malaysia..bukan melayu sumatera atau melayu brunai..atau melayu champa...melayu malaysia..ya tumpanglah mungkin sejarah sumatera tu pun logiklah juga tapi jawa..sudah-sudahlah...melayu malaysia byk yg rosak...2 golongan utama yg jadi perosak
      1) melayu yg TERLALU kebaratan.
      2) melayu yg TERLALU kearaban.
      melayu malaysia kalau nak mengaku kehebatannya harus ada jati diri...belajar balik adat nenek moyang kau..bukannya kau buang saja..kritikal terhadap warisan nenk moyang kau sendiri..byk keindahan lokal..kebijaksanaan tempatan kita hilang kerana 2 jenis melayu tadi...mereka malau dgn warisan mereka...bila generasi seterusnya nak mencari asal usul mereka. maka pembunuh2x adatnya itu akan bersuara kata ini dan itu..jadi yg generasi kita belajar adalah versi yg rosak..distorted version siapa melayu itu...tapi apa-apa pun hidup melayu tumpang megah lagi candi2x jawa, di kemaboja dan lain2x tu..silakan

      Padam
    6. typo pembetulan..mereka malu dgn warisan mereka...

      Padam
    7. Quote [ hahaha...jadi nak menutup kelemahan tuduh dajjal...lepas tu tuduh apa lagi...yahudi...lepas tu tuduh apa lagi ..cina..keling...mamak...melayu malaysia mcm bagus betollah...]

      Yang memperingatkan kita tentang Dajjal adalah Nabi Muhammad SAW.... adakah Nabi Muhammad nak menutup kelemahan orang Islam lantas menyalahkan Dajjal???? Semua Nabi dan Rasul juga memperingatkan umat mereka mengenai Dajjal.... adakah semua nabi dan rasul ini ingin menutup kelemahan mereka lantas menyalahkan Dajjal.... Siapakah yang menyuruh semua nabi dan Rasul ini?

      Sesungguhnya samada Melayu, Yahudi, Cina, Keling, Mamak dan sebagainya semua kena tipu dengan Dajjal sekiranya mereka tidak memahami fitnah Dajjal dan kuncu2nya. Yang paling teruk kena tipu oleh Dajjal adalah orang yahudi kerana telah ditipu lebih 2000 tahun sejak dari zaman Nabi Isa AS. Orang barat dan negara2 barat yang dianggap pandai dan maju juga tertipu dengan rancangan Dajjal untuk membangunkan Israel Raya dimana mereka percaya hanya selepas terbinanya Israel Raya dan negara Israel barulah nabi Isa akan turun dan membawa 1000 tahun kemakmuran dimana pada masa tersebut semua orang akan mengikit ajaran Kristian. Jadi adakah anda nampak disini semuanya masuk perangkap Dajjal! Semua manusia yang tidak prihatin tentang Dajjal akan masuk perangkapnya. Semua sistem dan ideologi yang dicipta termasuk demokrasi, komunis, kapitalisma dan sebagainya adalah fitnah Dajjal.

      Adakah ini terlalu hebat hingga tak boleh dikalahkan? Sesunggunhnya Dajjal satu mahluk yang dicipta oleh Allah SAW untuk menguji hamba2nya yang beriman. Dajjal dan segala fitnahnya tidak mendatangkan kesan kepada orang2 Islam yang ikhlas dimana mereka mengikut ajaran Islam yang sebenar berpandukan al-Quran dan hadis yang sahih.

      Sebagai contoh, orang Islam yang sebenar tidak akan mengagungkan demokrasi yang mana ia merupakan sumber perpecahan umat dengan adanya parti2 yang berlainan fahaman dan tujuan. Dalam Islam pemerintah hanyalah satu iaitu Khalifah. Tak boleh ada dua atau tiga, tak boleh menentang dan melawan khalifah, tiada pertandingan dan sebagainya. Naiknya khalifah mungkin berbagai cara, baiah, pemilihan, warisan, keturuanan, dan sebaginya. Namun setelah seseorang pemimpin Islam itu diterima sebagai pemerintah,ulil amri atau Khalifah ia hendaklah di ikuti selagi suruhannya tidak bertentangan dengan Al-Quran dan Sunnah.

      Padam
    8. Quote [ya ko pergi jogja ko cakap dgn org jawa di sana kamu sebenarnya bukan jawa tapi bangsa melayu...konferm dia pukul kau...

      Orang jogja kat jawa tu cakap bahasa apa??? bahasa jawa ke bahasa melayu... hmmm... bukan bahasa Indonesia... eh.... mana datang bahasa Indonesia ni.... sebelum 1945 tak de plak bahasa Indonesia sebab Indonesia tak wujud lagi .... jadi bahasa apa yang semua orang Indonesia klim sebagai bahasa Indonesia ni....

      pelik ... bukan bahasa jawa ... bukan bahasa sunda... bukan bahasa batak.... bukan bahasa bugis.. bukan bahasa banjar/kalimantan... bukan bahasa minang ... bukan bahasa lombok... bahasa apa pulak yang diucapkan oleh semua orang Indonesia tu... setiap wilayah/daerah/propensi/kabupaten ada bahasa sendiri... macamana pulak datang bahasa Indonesia tu.... dari propensi/kabupaten mana la pulak datangnya bahasa tu.... yang hebatnya semua boleh paham pulak bahasa tu tak kira samada mereka jawa, aceh, minang, rawa, mendiling,batak, sunda, bugis, banjar, dan ntah apa2....

      Mengapa satu dunia perlu guna Bahasa Inggeris sekiranya ianya tak maju dan hebat sekarang.... begitu juga mengapa seluruh nusantara dan dunia terpaksa menggunakan bahasa melayu suatu masa untuk berhubung dan berdagang... jika anda mengkaji anda akan dapati jejak bahasa melayu wujud hingga kezaman Firaun..... Jadi kesimpulannya melayu dan bangsa melayu memang hebat dari dulu hingga kini.. tidak kira samada pada zaman Raja Perahu, Zaman Sriwijaya , Zaman Melaka atau kini.... orang Melayu akan cepat bangkit dari kerosakan dan kemusanahan perang dan penjajahan.....

      cuba anda kaji berapa ratus tahun untuk negara2 barat menjadi negara maju...berapa ratus tahun untuk US dan UK mencapai negara maju... berapa banyak negara yang perlu mereka jajah, jarah dan rompak untuk mereka menjadi negara maju.... berapa lama yang orang Melayu ambil untuk membangunkan semula negara selepas di jajah, dirompak dan dijarah sehingga setaraf dengan negara maju.... berapa banyak pula sekatan yang dikenakan keatas negara kita untuk menghalang kita menjadi maju.... lihatlah apa yang terjadi pada Iran yang ingin membangunkan tenaga nuklear.... cubalah anda beli super computer seperi Cray Supercomputer jika anda banyak duit.... baru je anda nak buat order atau tempahan berpuluh2 agen CIA, Mossad, KGB, IAEA/NEA datang membuat siasatan...

      Padam
    9. Quote [ya melayu memang bukan setakat di malaysia..bukan itu yg aku ckp..tpi aku naik jelak dgn sikap org melayu malaysia yg sebenarnya pembunuh budayanya sendiri...lepas tu sibuk nak menumpang kasih rasa megah warisan negara lain...tu pasl aku tekankan melayu malaysia..bukan melayu sumatera atau melayu brunai..atau melayu champa...melayu malaysia..ya tumpanglah mungkin sejarah sumatera tu pun logiklah juga tapi jawa..sudah-sudahlah...

      Apa yang ko merepek ni mat.... melayu adalah melayu.... tak kira dimana mereka berada ... di malayasia ke ... di sumatra ke.. dijawa ke.... dikalimantan ke... semua mereka tu melayu.. yang jadi masalah bila mereka tak mengaku melayu..... sedangkan meraka bercakap menggunakan bahasa melayu.... tak kira la bahasa melayu indonesia ... bahasa melayu malaysia... bahasa melayu brunei...

      cuba ko tengok orang Inggeris.... tak de la pulak bahasa USA... Bahasa UK... Bahasa Australia... Bahasa New Zealand... semua bahasa Inggeris atau English... walaupun kalau ko kaji bahasanya sedikit berbeza samada dari segi ejaan atau sebutan. Selain tu tak de la plak orang US, UK atau lain tu nak klaim bahasa atau budaya tu negara mereka yang punya.

      Atau kalau ko nak buka mata dan minda tengok plak kat Arab.... Arab mesir, saudi, yaman, UAE, Qatar, dan lain2 arab... semuanya Arab.... tak de pulak bahasa mesir... bahasa saudi... bahasa yaman... tak de plak arab2 ni nak klim budaya atau bahasa arab tu mereka yang punya....

      Jadi apalah yang ko nak banggakan orang2 Indon yang gila klaim tu.... bukan bahasa mereka pun mereka nak klaim .... lagilah kalau sesuatu benda tu memang kepunyaan mereka.... apapun sebenarnya satu apapun dimalaysia atau di indonesia mereka tak berhak klaim kerana orang2 tu berada di malaysia dan indonesia kerana budaya bukan milik negara tetapi budaya milik bangsa. Negara gila dan tak de tamadun je yang klaim budaya milik mereka! Contoh yang paling dekat adalah US... semua benda nak di jadikan American..... American Ninja... American Shoalin, American Karate, dan beribu2 benda American yang berasal dari negara lain samada seni, budaya, sejarah, hero, dan sebagainya ... semua nak di Americakan! Penyakit gila klaim ni dah menjangkit kat orang Indonesia....

      Padam
    10. [Quote] melayu malaysia byk yg rosak...2 golongan utama yg jadi perosak
      1) melayu yg TERLALU kebaratan.
      2) melayu yg TERLALU kearaban.


      Aik ... apa pulak nak salahkan orang .... kata tadi tak perlu salahkan orang...... selain tu apa pulak yang rosak.... kalau yang kebaratan tu mungkin ada membawa kerosakan... tapi yang kearaban tu aku tak nampak pulak apa yang rosak.... melayu yang tiru arab tu nak ikut macam Nabi Muhamamd SAW.. alamak.... ikut Nabi pun jadi masalah .... abis apa yang ko nak ikut....Dajjal ke???

      [Quote]melayu malaysia kalau nak mengaku kehebatannya harus ada jati diri...belajar balik adat nenek moyang kau..bukannya kau buang saja..kritikal terhadap warisan nenk moyang kau sendiri..byk keindahan lokal..kebijaksanaan tempatan kita hilang kerana 2 jenis melayu tadi...mereka malau dgn warisan mereka...bila generasi seterusnya nak mencari asal usul mereka. maka pembunuh2x adatnya itu akan bersuara kata ini dan itu..jadi yg generasi kita belajar adalah versi yg rosak..distorted version siapa melayu itu...tapi apa-apa pun hidup melayu tumpang megah lagi candi2x jawa, di kemaboja dan lain2x tu..silaka

      pandangan ko tentang melayu terlampau sempit ..... itu sebabnya ko bermasalah untuk mengenali melayu.... geng2 Dajjal seperti belanda dan inggeris dah berjaya memecahkan kemelayuan ko dengan Malayisa dan Indonesia ..... selagi ko berfikiran begitu .... ko takkan jumpa Melayu...

      Ko suruh belajar adat nenek moyang tapi ko jugak membeza2kan jawa dan melayu sedangkan mereka tu adalah sama dan adik beradik.... kalau ikut tafsiran dan kefahaman ko... tak boleh la belajar dan mengamalkan adat orang jawa sebab ianya indonesia punya walaupun datok nenek ko berasal dari Ponorogo.... tak boleh la main kuda kepang takut orang Indonesia kat Jakarta marah walaupun ko tau pak cik2 ko kat Muar semua pemain kuda kepang yang handal...

      Jadi selagi mana ko sibuk2 dengan isu candi jawa, kemboja dan lain2 tu... nampaknya pikiran dan fahaman ko la yang distorted tentang Melayu.... tak perlu la nak salahkan orang lain .... betulkan pandangan ko tentang melayu.... jangan pecah-pecahkan dan bezakan melayu ..... patutnya satukan melayu... sebab dengan bersatu je boleh berjaya macam zaman Srivijaya dulu....

      Padam
    11. salahkan org lain?...yg aku slahkan adalah golongan yg patut ambil tanggungjawab utk dipersalahkan..mereka yg patut sedar dan mengubah keadaan...bangsa itu sendiri..org dlm bangsa tu sendiri memang wajar dipersalahkan...bila aku nyatakan melayu suka slahkan org lain maknanya menyalahkan org dr luar bangsa itu...aku tak expect org dr luar bangsa nak tolong melayu menyelamatkan adat budaya melayu...org melayu skrg ade kecenderungan utk menyalahkan bangsa lain bile mereka buat silap buat salah dan bila sampai memalukan diri mereka bingkas menafikan langkah sumbang mereka...nak tunjuk hebat juga..biasanya dlm keadaan ni pertama yg merekz buat adalah menyejukkn keadaan dgn sanggup berpura2x lupa atau buat2x buta kata in salah faham dan semuanya fitnah musuh luar spt dajal..lepas tu yahudi..lepas tu cina..lepas tu dll...ni perangai munafik ni...ko nak melayu bersatu..bagus tapi tak guna bersatu dgn manusia yg tiada rasa tanggungjawab utk mengaku silap sendiri dan asyik menyalahkan bangsa lain.

      lagi tang masalah tiru arab?..sape racun kepala otak kau nak ikut jejak rasul kene ikut mcm arab...kao sedar tak byk amalan arab adalah warisan judeo-kristian..ko sedar tak byk amalan zaman jahiliyah masih diamalkan oleh bangsa arab..aku boleh je berdebat psl quran dan teologi agama ibrahim ni tpi tumpuan aku skrg masalh pengaruh budaya arab terhadap org melayu..pepatah melayu ada bercakap buang yg keruh ambil yg jernih..tak semua yg berbau arab adalah baik..kau kena pilih mana yg baik dan sesuai dgn budaya kita.

      lagi apa masalah arab?..munafik arab no satu..asyik dok mengata salah jahat sepupu dia si yahudi saja tpi dia pun sama juga..kau tgk arab saudi negara kaya yg kononnya paling islam tu pun munafik bersekongkol dgn amerika dan ISRAEL..dlm khutbah bukan main lagi kondem...tpi dia pun tak boleh nak kalahkan israel..bangsa arab berbunuhan sesama sendiri kerana politik tak pernah nak bersatu...asyik salahkan org lain...dia punya keburukan yg bermuka2x tak pernah nak sedar..suruh perempuan buat jihad munkahat kat syria utk puas nafsu para pejuang suni konon...berani upah tentera serang negara arab lain...tpi israel tak berani nak serang...ni bangsa yg kau nak jadikan contoh..perempuan disuruh pakai kelubung barulah islam bagi mereka...ni budaya yg kononya tuhan nak kau ikut..kau nak kelubungkan semua perempuan melayu..ckp tak serupa bikin, misoginis pulak tu..hampeh..bangsa mcm ni contoh yg baik ke?

      yang tang adik beradik antara melayu dgn jawa..ko rase org jawa bolehkah amalkan fahaman kejawen di malaysia ni...konfirm ade je melayu yg terlebih arab nak tangkap masuk penjara..atas alasan sesat..di indonesia mereka beri kebebasan...terserah pada kau mcm mana kau punya kepercayaan..ko rasa kalaulah melayu yg terlebih arab ni dominan di malaysia(yg aku yakin semakin jadi kenyataan)ko rase bolehkah penari2x jawa buat persembahan mereka secara AUTHENTIC...dgn segala ritual jawanya..bolehkah mereka berkemban?...org jawa totok bangga dgn sarong kemban..itu warisan leluhur mereka..mereka bangga dgn kebijakan lokal..tpi bgi org melayu yg terlebih arab kalau dgr kemban je mesti anti kata ni gatal ni haram..ni bukan islam...ni menghinalah memalukanlah dan mcm2x lagi..bolehkah buat songo buwono..behdaya ketawang..secara asli?...sedangkan mak yong main putri ulek mayang kat malaysia ni nak dihapuskan oleh melayu terlebih arab ni..

      kenal melayu bukan setakat pada belajar tentang megah kerajaan lama tpi semua adat dan ritualnya kau harus hayati..aku bukan suruh kau menduakan tuhan tpi ritual melayu lama ada hikmahnya..belajr memahami ada melayu lama ada berani?...atau aku boleh agak ko mesti kata ini sesat..mcm kes MB perak dgn tiang seri tu..bagi aku itu warisan adat nenk moyang yg harus dipertahanan...tpi majoriti anggap benda tu kurafat..jamu setanlah...dorang bunuh adat dorang sendiri & tak nak faham perlambangan..simbolik adat istiadat tu..melayu yg bunuh melayu sebenanrnya.

      Padam
    12. sambungan di atas...

      melayu sekrg sifatnya terlalu politikal..dan rentak politik melayu sekrg berpaksikan siapa lebih ISLAM..maka ni dia perangkapnya...menunjukkan lebih islam mahu tidak mahu byklh budaya melayu dikorban..byklah sejarah melayu era animis, hindu dan budha di korban..jadi melayu skrg terlalu arab sentrik..org yg arab sentrik akan memandang segalanya dr sudut teologi arab..budaya arab itu lebih islam pd pandangan mereka..dan bermulalah distortion melayu budayanya adalah arab..bila dikritik mereka akan gunakan islam sebagai perisai dan utk menjustifikasikan idea mereka..ini juga aku bangkang.

      Padam
    13. lagi satu aku hampir terlepas pandang hantu laut...aku kata ko jumpe org jogja ko kata kat dia kamu bangsa melayu...itu kenyataan asal aku..sekali lagi konfirm dia lempang engkau tu...aku bukan tnya pendpt peribadi engko psl bahasa indonesia.

      kau pernah ke pergi jogja ke?...lebih2x kwsn jawa pekat...kau ingat diorg sana berbahasa indonesia...basa ngomongnyo basa jowo..ya jowo jowolah..melayu melayulah...adik beradik ngak..lebih kurang sepupu mcm yahudi dgn arab...kalao minang ya adik beradik melayu..soalnya aku bukan anti melayu...aku anti fahaman melayu yg terlalu kearaban dan melayu yg dah semakin westernize..aku bukan anti kebangkitan melayu...melayu tak kan hilang tapi melayu mcm mana yg akan muncul...aku tak nak org melayu jadi mcm org punjab di pakistan...copypaste arab yg second grade.

      Padam
    14. @Hantu laut bodoh sekali anda?? pikiran anda koq sempit sekali?? anda pernah ke Indonesia? [ernah ke Jogja? Solo? Temanggung? Semarang? Cilacap? Surabaya? mereka semua itu bila cakap guna bahasa Jawa, bodoh! mereka guna bahasa Indonesia hanya ketika sedang bercakap dengan orang yang bukan Jawa atau ketika k[mereka sedang berbicara dalam acara formal tentang kenegaraan Indonesia! Iya, mereka bercakap bahasa Indonesia, tapi itu hanya dianggap bahasa kedua bagi mereka! sedangkan bahasa ibu (mother tongue) atau bahasa pertama mereka adalah bahasa Jawa tulen dengan dialek-dialeknya, mereka berbahasa Jawa dalam sregala aspek seperti bercakap-cakap sesama teman, orang tua, dan orang lain, di pasar, di sekolah, di tempat kerja, di universitas, di KERATON, mereka berbicara dalam bahasa Jawa yang kental dan mereka sangat bangga!! sampai-sampai org Sunda pun iri dengan orang Jawa yamg lebih menghargai dan percaya diri dengan bahasa dan budaya Jawa!

      Jadi hantu laut, tolong jangan berpikiran sempit dan jangan ngotot! sifat rasisme mu itu benar-benar tidak mencerminkan seorang Muslim

      definisi rasisme: kebanggan yang berlebihan atas kaumnya sendiri dan menganggap kaum lain adalah lebih rendah dari kaum sendiri

      INGAT ITU! ELINGO KUWI!

      Terimakasih Maturnuwun

      Padam
    15. Kuli kuli coolie,pariah...

      Padam
  5. salam tuan, takder ker usaha dari pihak berpengaruh untuk mengumpulkan segala bukti2 dan fakta2 ini agar dapat dibukukan dan seterusnyer diedarkan kepada semua generasi muda disekolah2 dan universiti.
    biar minda mereka terbuka dan berfikir bahawa bangsa melayu nenek moyang mereka. adalah satu bangsa yang mempunyai ketamaudunan yang sangat gemilang di serta dunia.

    BalasPadam
  6. Ambo setuju dengan TANPA NAMA 25 Disember 2013 8:16 PTG........jgn kata semua salah Kerajaan.....cuba cari siapa dibelakang Kerajaan....mereka inilah mastermind yg bertopeng.....tapi jgn pula tuduh ambo pro-pembangkang pula....sebab sama je semua....hehehehe

    BalasPadam
  7. Menarik melihat arguentasi Hantu Laut yang sepertinya tidak paham sejarah Indonesia ...

    -Bahasa Indonesia lahir sebelum Indonesia merdeka yaitu pada waktu Sumpah Pemuda; 28 Oktober 1928 sebagai bahasa persatuan dan kebangsaan...
    - Suku Melayu di Indonesia adalah minority. Saat ini di Indonesia tidak ada Bangsa Melayu, Bangsa Jawa etc .... yang ada hanyalah Bangsa Indonesia ...
    - Terdapat kesan selama ini .. bangsa melayu di Malaysia selalu mengagung-agungkan kehebatan bangsa melayu dahulu .. tetapi lucunya selalu mengambil bukti contoh kehebatan melayu di luar tanah melayu sendiri ... Mengapa tidak menggunakan bukti yang ada di Malaysia saja? Atau takut dipermalukan oleh dunia akibat mengkalim Melaka sebagai imperium terbesar bangsa melayu di alam melayu .. yang ternyata tidak terbukti ...
    - Tanah melayu bukanlah bagian penting dari Nusantara .... Tanah melayu dahulu hanyalah wilayah taklukan kerajaan-kerajaan nusantara ... jadi terimalah fakta tersebut ....
    - Segala macam propaganda kehebatan melayu yang dilancarkan oleh pihak kerajaan Malaysia saat ini dapat dikatakan tidak bertanggung-jawab karena hanya bermotipkan politik saja, apalagi ketika melayu selalu dikaitkan dengan Islam ....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Menarik melihat arguentasi Hantu Laut yang sepertinya tidak paham sejarah Indonesia ...

      Nampaknya anda yang tidak paham apa yang didebatkan... perdebatannya mengenai melayu dan bahasa Melayu... bukan sejarah Indonesia.... point utamanya adalah Melayu menguasai nusantara .... bukan Indonesia .... bukan jawa .... bukan juga Tanah Melayu apalagi Malaysia .... kerana apa... kerana Melayu telah menguasai Nusantara yang didalamnya termasuk Malaysia dan Indonesia... jadi itu faktanya...

      -Bahasa Indonesia lahir sebelum Indonesia merdeka yaitu pada waktu Sumpah Pemuda; 28 Oktober 1928 sebagai bahasa persatuan dan kebangsaan...

      Benar tapi bahasa apakah yang dipilih sebagai bahasa persatuan dan kebangsaan ini... adakah bahasa Jawa... bahasa sunda atau bahasa batak ..... Faktanya yang jelas ia adalah bahasa Melayu.... dan fakta yang jelas juga ...ia kemudianya dinamakan bahasa Indonesia ....

      - Suku Melayu di Indonesia adalah minority. Saat ini di Indonesia tidak ada Bangsa Melayu, Bangsa Jawa etc .... yang ada hanyalah Bangsa Indonesia ...

      Kasihan suku Melayu Indonesia ....sudahlah minoriti .... dirampas bahasanya... diabaikan.... kemudian dipaksa menjadi bangsa Indonesia... hebat juga ya pemerintahan Indonesia hapuskan semua bangsa .... dan cipta satu bangsa baru.... paksa semua bangsa lain....ha .... macam komunis pun ada...

      namun yang peliknya... dalam membentuk bangsa paksaan ini...bahasanya adalah bahasa Melayu tapi dinamakan bahasa Indonesia.... apapun disebalik itu semaua nampak disini kehebatan seni diplomasi orang Melayu walaupun minoriti masih mampu memaksakan pemerentah Indonesia untuk menggunakan bahasa Melayu.... dengan cara tak langsung telah meMelayukan semua bangsa Indonesia tanpa mereka sedari...

      Padam
    2. - Terdapat kesan selama ini .. bangsa melayu di Malaysia selalu mengagung-agungkan kehebatan bangsa melayu dahulu .. tetapi lucunya selalu mengambil bukti contoh kehebatan melayu di luar tanah melayu sendiri ... Mengapa tidak menggunakan bukti yang ada di Malaysia saja? Atau takut dipermalukan oleh dunia akibat mengkalim Melaka sebagai imperium terbesar bangsa melayu di alam melayu .. yang ternyata tidak terbukti ...

      Kesan penjajahan minda oleh para orentalis dan penjajah Inggeris dan Belanda amat tenat dalam diri anda. Anda tak dapat membezakan bahasa, bangsa dan negara. Anda tidak memahami sejarah dan geografi. Anda amat jauh terjerumus dalam sentimen Indonesia - Malaysia adalah berbeza yang dicipta oleh Inggeris dan Belanda.

      Bagi saya orang nusantara adalah orang melayu atau bangsa Melayu. Kerana apa, kerana mereka berbahasa Melayu... selagi mereka menuturkan dan memahami bahasa Melayu secara asal juga penduduk mana-mana kawasan nusantara, mereka adalah Melayu.

      Kajilah sejarah .... semua buku-buku sejarah lama menyebut nusantara adalah "Malay Archipelago" bukan Java Archipelago, Sumatera Archipelago atau Indonesia Archipelago. Jika anda ingin membangga-bagggakan Jawa dan Indonesia terpulang, tetapi ia tidak akan memadamkan tulisan2 dibuku sejarah yang mengatakan bahawa nusantara adalah "Malay Archipelago" yang bermaksud kepulauan Melayu yang termasuk didalamnya Malaysia dan Indonesia.

      - Tanah melayu bukanlah bahagian penting dari Nusantara .... Tanah melayu dahulu hanyalah wilayah taklukan kerajaan-kerajaan nusantara ... jadi terimalah fakta tersebut ....

      benar pak...tanah melayu tidak penting.... yang penting pulau jawa sehingga Portugis, Belanda dan Inggeris bersilih ganti datang menyerang pulau jawa kerana ia merupakan pelabuhan yang paling kaya yang pada masa itu sehingga di panggil "Venice of the East" yang pada satu masa terdapat 2,000 hingga 3,000 kapal berlabuh pada suatu masa.... tanah melayu tiada pelabuhan... miskin dan ketinggalan...

      aduh memang benar sekali pak... Malaka taklukan Majapahit.... Hang Tuah pahlawan Malaka telah dibunuh oleh Taming Sari.... aduh ngeri pak.... begitu ngeri .... jawa ....majapahit ... indonesia memang hebat.... ampun pak..

      - Segala macam propaganda kehebatan melayu yang dilancarkan oleh pihak kerajaan Malaysia saat ini dapat dikatakan tidak bertanggung-jawab karena hanya bermotipkan politik saja, apalagi ketika melayu selalu dikaitkan dengan Islam ....

      wah ... betul sekali pak... kerajaan Malaysia memang tak bertanggung jawab.... ada berjuta-juta orang penduduk Indonesia yang diberikan pekerjaan oleh kerajaan Malaysia .... berpuluh juta lagi yang masuk secara haram dibiarkan atas dasar persaudaraan sesama Melayu/Islam....

      sepatutnya kerajaan Malaysia mesti tegas .... Melayu hanyalah orang yang berada di Malaysia sahaja.... Indonesia bukan Melayu.... Malaysia dan Indonesia tiada kaitan.... jangan kasihani mereka yang ingin mencari sesuap nasi.... tangkap... penjara ... denda dan usir semua yang masuk secara haram....

      ya..ya... semua bermotip politik..... melayu jangan dikaitkan dengan Islam.... indonesia lebih baik ... Bhinneka Tunggal Ika... boleh saja .... ayah islam.... ibu kristian... anak2.... budha atau hindu... hmmmm.... Indonesia memang hebat dan terbaik....

      Padam
  8. sengit perdebatan kat topik ni...walau pun ada pendpt yg berbeza tpi terbukti melayu masih ramai yg sayang...anak bangsanya masih mahu melayu terus hidup..cuma melayu yg mcm mana?....saya setuju dgn salah satu komen yg menyebut pepatah buang yg keruh ambil yg jernih...kita tidak boleh statik kalau mahu survive tpi pd masa yg sama sejarah harus dijaga dan dipulihara...di malaysia sebenarnya byk monumen sejarah dr. era animis/hindu/budha org melayu masih dijaga...kes di lembah bujang bukanlah satu rancangan terancang utk memusnahkan sejarah melayu tpi insiden terpencil akibat ketaksuban mnegejar kemajuan dan kurangnya rasa ambil tahu terhadap warisan sejarah.

    pendpt dr berbagai pihak ada kebenaranya...kita buang yg keruh ambil yg jernih...pepatah melayu yg bijak..sama-sama kita hayati tak kira anda jenis melayu apa pun.

    BalasPadam
  9. Jika bicara mengenai sejarah bangsa melayu di Malaysia sesungguhnya penuh dengan rekaan dan dibuat semata-mata untuk tunjukkan eksistensi melayu yang telah kalah bersaing dengan bangsa china dan india diu tanahnya sendiri ... karena itulah banyak hal yang ditulis terlalu berkelebihan ... Contohnya:

    - Hikayat sejarah melayu yang ditulis oleh Tun Lanang sebenarnya isinya hanya fiksi dan dongengan semata ... tetapi lucunya kemudian digunakan sebagai referensi untuk mendukung kehebatan bangsa melayu dahulu.,,,
    - Hang tuah tak pernah ujud dan tiada rekod tentang kewujudan Hang Tuah... begitu juga dengan Puteri Hang Li Po dari China yang dikatakan telah berkahwin dengan Sultan Melaka di abad ke-15.
    - Imperium melaka dengan sengaja direka sebagai kerajaan melayu terbesar yang pernah ada .. padahal tiada rekod yang ujud mendukung klaim tersebut ...

    Sikap orang Melayu yang larut dengan dongeng kisah-kisah kehebatan melayu bermunculan dibanyak blog yang sayangnya tidak membetulkan kesalahan tersebut ... tetapi malah menambah kontroversi ..

    Mengapa sih bangsa melayu di Malaysia tidak jujur terhadap sejarah mereka sendiri ...Singapura tetap bangga menjadi bangsa singapura tanpa mereka harus melakukan rekaan terhadap sejarahnya sendiri .....

    BalasPadam
    Balasan
    1. mat indon rupenye...keturunan java man homo erectus2..nampak sangat perangai beruk..hahaa...skang ni dah besepah bukti kehebatan bangsa malayu..kajian bukan khayalan la beruk..ko xbaca ke dlm blog semantan ni..betul2 bangsa pendatang hagham..

      Padam
    2. tanpa nama 27 disember...ciri-ciri epik dan fiksi dlm manuskrip melayu juga wujud dlm manuskrip jawa kuno...spt babad tanah jawi, pararaton, kakawin negarakartagama..malah dlm beberapa forum sejarah majapahit di indonesia sendiri byk yg meragukan tentang luas kekuasaan majapahit yg kononnya telah sampai ke tanah papua..jadi jgn munafiklah..di indonesia sestgh individu yg menkaji tentang sejarah kerajaan jawa juga ada meragukan tentang bebarapa individu penting spt gajah mada...ada yg kata dia bukan org jawa tpi org dayak..jadi terserah...di indonesia byk manuskrip2x dr suku bangsa bukan jawa yg memberi petunjuk alternatif tentang sejarah masa silam nusantara...malah sunda yg dekat dgn kerajaan jawa juga memberikan gambaran berbeda dgn manuskrip jawa yg berlebihan dalam mengangkat kerajaannya dan pengaruhnya...sebenarnya jawa juga terlalu larut dan dibuai sejarah silam mereka secara berlebihan..pramoedya ananta toer juga sendiri pernah bilang begitu.

      jadi kalau ngak mau percaya manuskrip melayu terserah...tpi catatan tome pires, godinho de eredia dan org2x eropah ada membuktikan org melayu malaysia boleh juga berbangga dgn kerjaan spt melaka...itu sejarah benar..kalian boleh buat argumentasi pda teks melayu kerana ciri2x teks kerajaan di nusantara bukan melayu saja malah jawa, thai dll..punya ciri yg sama...mengagungkan dan mengangkat kerajaan dan raja2x mereka...

      dan juga jgn terlalu generalize mengata semua melayu malaysia..ya memang ada yg kaji sejarah tanpa bukti dan hanya bersandar kepada kemegahan yg di tokok tambah..tpi utk menafikan melaka dan mengatakan melayu kalah bersaing dgn china dan india di tanahnya sendiri hanyalah statement bersifat imiginasi kamu saja...melayu masih ada di malaysia...malah kalau kalah kenapa suku2 lain dr nusantara termasuklah jawa yg punya anggota bangsa yg ramai mahu juga dipanggil melayu setelah bersemenda dan tinggal di tanah semenanjung...ya apa benar melayu kalah?...juga bukn rahasia raja2x di negri melayu semenanjung spt johor, selangor dan pahang skrg adalah dr jalur keturunan bugis..yah kalau hebat kenapa mahu dipanggil raja melayu..kenapa ngak mengaku saja raja bugis..cina dan india sendiri sepjg sejarah politik moden malaysia ngak bisa bina kerajaan atau jadi pemerintah tanpa sokongn melayu di malaysia...di indonesia apa kaum pribumi spt jawa rasa nyaman ekonominya?..mayoritas org cina yg dominan dlm hal ekonomi..jadi sebelum kamu kata melayu kalah sila tgok dulu diri mu..lagi pula argumen kamu itu apa benar atau timbul hanya dri idea utk menyedapkan rasa kamu sendiri...jauh panggang dari api bang..mengata melayu tpi jawa juga ngak jauh beda..kata dulang paku serpih kata org dia yg lebih.

      Padam
    3. Hehehehe .... Kau namakan mereka keturunan homo erectus ... tetapi kau klaim juga kejayaan budaya dan sejarah mereka sebagai milik kau ... betol-betol hipokrit sejati ,,

      Buanglah "inferiority disease" itu ... tatap muka kedepan .... bangun dan bersainglah dengan bangsa lain yang sekarang lebih maju daripada bangsa kau itu ...



      Padam
    4. bole cik homos nyatakan apa kejayaan kaum homo2 itu yyg kami klaim sbg budaya dan sejarah milik kami..?nyatakan kalo manusia sejati?..ahaa..

      Padam
  10. terasa spesis beruk....hahahaaaaa....

    BalasPadam
  11. Ya betul...melayu hebat...jawa hebat...tapi kalau tengok peta macama mana boleh missed australia...kenapa tak buat negeri di situ dari awal....tuan semantani jones tolong beri pencerahanya ya pak..

    BalasPadam
  12. sebenrnya org2x dr makasar pernah dtg ke bumi australia utk berdagang di utara australia sebelum australia di temui oleh org eropah...malah kalau brdasar dr sejarah rasmi australia di temui oleh org belanda tetapi ada klaim dr pihak portugis yg mengatakan mereka adalah org eropah pertama menemui australia.

    org portugis mengupah pelayar melayu utk membawa mereka ke sana..setelah mendgr tentang satu negeri luas di laut selatan yg jauh..maknanya ini membuktikan australia ada hubungan daganag dgn du nia melayu sebelum kemasukan org eropah..malah dlm simpanan muzium ada peta lama australia yg dibuat oleh org portugis..mereka sebenrnya pada waktu tu cuba memeta australia..bukanya kerja senang kerana australia adalah benua besar..hah tgok org portugis pun mengunakan pelayar melayu utk bawa mereka ke australia...jadi maknanya pelayar2x melayu sudah pernah sampai ke australia lebih awal dan tahu kewujudannya..cuma mereka tidak buat penempatan sebab...dah ada org asli australia yg mereka berdagang dgn mereka...maknanya tempat tu adalah negeri org...sepanjang sejarah kerajaan melau nusantara...ekspidisi perang atau menakluk negeri lain kbykannya adlah dlm rantau asia tenggara kecuali ketika chndrabanu menyerang sri lanka dan tamil nadu yg mana satu2xnya insiden penyerangan melayu ke luar asia tenggara...itu pun setelah chola menyerang kota pelabuhan di sepanjang selat melaka.

    haikatnya yg dtg ke australia adalah pedagang bukan penakluk jadi itulah sebabnya mereka tidak membuka negeri di situ..lebih baik berdaganag dgn penduduk asli australia dr berperang dgn mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. btol tu dlm cerita rakyat org asli puak yolngu kwsn utara australia mereka ada mnceritakan tentang satu puak yg dtg dr laut dan pernah menetap disitu bersama nenek moyang mereka..dan mungkin juga ada yg berasimilasi atau berkahwin diantara mereka..dlm cerita djanggawul..mereka menceritakan tentang pertemuan nenek moyang mereka ribuan tahun sebelum tu dgn satu puak yg dtg dr laut yg dipanggil baijini..byk pneyelidik beranggapan baijini merujuk kepada orang bajau..

      dlm bahasa org asli utara australia ada bebrapa perkataan yg sama dgn bahasa melayu spti balanda yg berasal dr bahasa melayu lama yg maknanya org berkulit putih dan digunakan utk merujuk org putih.

      Padam
  13. Bahasa Indonesia tidak hanya diambil dari bahasa melayu tetapi diambil juga dari bahasa Sunda,Jawa,Minang,Batak,Bali dan lain lain jadi bahasa Indonesia bukan lagi bahasa melayu karena diambil dari berbagai macam bahasa daerah yang ada di Indonesia

    BalasPadam
    Balasan
    1. bahasa melayu kat malaysia pun ade yang ambek dari bahasa sunda, jawa dan laen2....

      Padam
  14. Nusantara : Kepulauan antara dan itu Indonesia banget karena Indonesia terletak antara 2 benua dan 2 samudra

    BalasPadam
  15. Malay archipelago sudah tidak berlaku , yang ada Indonesian archipelago dan philippines archipelago

    BalasPadam
  16. Pergaduhan paling bebal adalah pergaduhan kesan sejarah antara Malaysia-Indonesia

    Sebab apa bebal? Sebab kita bergaduh berdasarkan garisan persempadanan negara zaman kini...

    Cuba tanya diri masing-masing..waktu empayar Srivijaya dahulu (yang kawasan jajahannya meliputi hampir seluruh gugusan Kepulauan Nusantara), wujudkah sebuah negara bernama MALAYSIA & INDONESIA..??? hah..??? wujudkah...???

    Pada waktu era Srivijaya, persepsi Sumatera terhadap semenanjung Tanah Melayu adalah lebih kurang sama macam persepsi negeri Perak terhadap Selangor atau Pulau Jawa terhadap Kalimantan..sebab apa? SEBAB KITA SEMUA DALAM RUMPUN NUSANTARA, DALAM JAJAHAN EMPAYAR SRIVIJAYA, ibarat Srivijaya itu satu negara di mana kita semua, orang di Sumatera, Jawa, Borneo semua adalah rakyat negara Srivijaya

    Jadi bolehkah kita buang sifat negatif permusuhan antara dua negara bila menyentuh bab sejarah? Kita berkongsi sejarah yang sama, hanya kita telah digunting dua bahagian oleh British, satu berbenderakan Malaysia & satu lagi berbenderakan Indonesia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika pendapat anda betol .. mengapa hingga kini tak ada nama-nama jalan atau university yang bernama Srwijaya, Majapahit, Gajah Mada, Imam Bonjol, etc etec di Malaysia ...

      Menurut saya, Indonesia lebih maju dari Malaysia ... di sana anda dapat menemui Universiitas Hang Tuah (di Surabaya), Jl. Hang Tuah, Hang Jebat etc ... bahkan banyak pahlawan melayu Riau Johor y6ang juga nobatkan sebagai pahlawan nasional Indonesia ...

      So, Siapa yang berpikiran cetek?

      Padam
    2. Maknanya...

      Hang Tuah dan Hang Jebat ni wujudlah gamaknya ye?

      Bangsa Indonesia siap bagi nama kat universitas, jalan dan segala bagainya?

      Padam
    3. tanpa Nama 1 jan 2014...sebagai org melayu malaysia saya jujur mengakui biarpun tidak semua tapi majoriti warga indonesia lebih terbuka dlm hal budaya dan keagamaan...malah lebih kreatif dlm berekspresi seni..tu hakikat...di malaysia majoriti mereka lebih konservatif dan kurang rasa penghargaan terhadap kebudayaan lokal atau idea2x yg baru..mereka lebih agungkan budaya arab dan barat...tidak bisa pick and choose...otak mereka statik...alasan nanti masuk neraka atau yg selalu sy dengar mereka kata tak pernah dibuat org jadi jgn memandai...itu adalah gambaran majoriti personaliti dan mentaliti mereka..jiwa inovasi mereka lemah..yg ada hanya jiwa mengikut saja..

      majoriti mereka juga tidak tahu sejarah sebenar bangsa mereka..suka dengar gosip, tidak menyiasat kebenaran sesuatu fakta...jadi kalau pun yg diberitahu itu tidak benar tpi jika mendtgkan rasa bangga dan gembira mereka percaya saja..tiada telusan..makanya kalau kamu perasan ramai dlm blog ni walau tidak semua tapi ramai yg jenis kalau kalah argumentasi terus guna cara menghina atau menyindir.lihat saja tanpa nama 2 januari 12:38pg...sama ada dia memang kurang ilmu atau sengaja memberi komen sarkastik wlaupun merendahkan ikon sejarh bangsanya sendiri.

      majoriti melayu di malaysia juga kurang pergaulan dgn bangsa lain...selalu negatif dan prejudis terhadap org berbangsa lain dan org yg beragama lain...pengalaman sy sendiri...ada yg sanggup tidak mahu berkongsi periuk nasi dgn rakan serumah hanya kerana rakan itu bukan islam..alasannya apa yg disentuhnya adalah najis...ini mungkin contoh kecil tpi majoriti memang tidak terbuka sikapnya pd mereka biar menghina manusia lain yg tidak seagama asalkan aku islam..sembayang byk2x masuk syurga.

      Jadi yah kamu benar di dlm kejawaan yg pekat indonesia sebenarnya lebih terbuka berbanding malaysia..dan dr aspek menghormati keragaman berbudaya indonesia lebih bagus..aku ckp jujur bukannya aku ini self hating malay tapi realitinya begitu..melayu juga unik sebenarnya sejarahnya juga panjang tapi sayang melayu malaysia membunuh keunikan mereka.

      Padam
  17. Maaf. Saya mmg ade ilmu, jahil, bodoh dan hina. KETIkA RASULULLAH. HENDAK WAFAT. YANG DI SEBUTNYA UMMATI. SIAPAKAH UMMATI? YANG BERMAKSUD UMATKU. ADAKAH ARAB INGGERIS MELAYU JAWA TAMIL CINA ATAU BANGSA2 LAIN. TIDAK KAN. KITA NI, YANG BERPEGANG PADA AL QURAN DAN HADIS. SEMANGAT KEBANGSAAN INI MEMANGLAH CIPTAAN UNTUK SENANG DI PERINTAH DAN DI KAWAL. XKIRA SIAPA KITA. BERBALIKLAH PADA ALLAH. PASTI KITA SEPAKAT

    BalasPadam
    Balasan
    1. Teruskan usaha saudara untuk berpegang kepada al quran n hadis......tapi saya menasihatkan saudara membaca semula surah hujurat ayat 11.....tentang jgn menghina diri sendiri....spt mane yg saudara tulis dipermulaan ayat.......dan saudara terus membaca hingga ayat ke 13 yg menerangkan hikmah penciptaan bangsa n kaum.......adakah patut kita terus berkenalan dgn banga lain tanpa kita mengenali bangsa kita sendiri......dan penegasan jelas Allah tentang Taqwa adalah jelas dlm ayat tersebut.......jd jgnlah perlekehkan org yg berusaha mengenali diri sendiri bangsa sendiri selagi tidak melanggar perintah Allah.......dan saudara teruskan membaca ayat surah an am ayat 116 untuk menjauhi prasangka melalut yg tidak diiringi dgn sebarang hujah yg releven .....sebab Surga Allah antara ciri ahlinye adalah yg Allah sebutkan dalam Surah Asy Syu’ara, Ayat 89.....semoga nasihat ini lebih menfaat untuk saya insyaallah...

      Padam
  18. Terima kasih kepada ULASAN-ULASAN
    yang mungkin ada positif dan negatif nya..
    Namun saya jadikan ia sebagai peringatan akan perlunya kita mengetahui sasur galur jati diri kita..
    Takkan MELAYU HILANG DIDUNIA!!

    inilah keyword yang saya yakin ia dapat menjelaskan segala2nya..

    dan saya teramat kecewa dengan KAUM CINA dan KAUM INDIA di MALAYSIA yang TIDAK KENANG BUDI!!!

    dan saya sendiri telah tanamkan pada minda anak2 saya bahawa mereka adalah PENDATANG!!!

    jika kamu ingat saya seorang sahaja begini.. tanyalah kepada ORAN-ORANG MELAYU yang lain..

    jawapannya tetap SAMA!!
    kami dah dididik dari zaman dulu kala..

    selain MELAYU!! mereka adalah>>>

    "PENDATANG"

    BalasPadam
  19. SAYA JUGA MELAKUKAN PERKARA YANG SAMA!!!
    BEST BRO!!!

    Terima kasih kepada ULASAN-ULASAN
    yang mungkin ada positif dan negatif nya..
    Namun saya jadikan ia sebagai peringatan akan perlunya kita mengetahui sasur galur jati diri kita..
    Takkan MELAYU HILANG DIDUNIA!!

    inilah keyword yang saya yakin ia dapat menjelaskan segala2nya..

    dan saya teramat kecewa dengan KAUM CINA dan KAUM INDIA di MALAYSIA yang TIDAK KENANG BUDI!!!

    dan saya sendiri telah tanamkan pada minda anak2 saya bahawa mereka adalah PENDATANG!!!

    jika kamu ingat saya seorang sahaja begini.. tanyalah kepada ORANG-ORANG MELAYU yang lain..

    jawapannya tetap SAMA!!
    kami dah dididik dari zaman dulu kala..

    selain MELAYU!! mereka adalah>>>

    "PENDATANG"

    BalasPadam
  20. Haktuih! Maafla yer,aku yg teramat poyo ni selalu terhaktuihh kerana selalu menghisap kepala butuh termasuk dengan biji kontol sekali, sudah ditakdirkan yg aku ni gay yg sadis dan pukianjing. Ini semua poyo, haktuihh.

    BalasPadam