Salam
pembaca semua. Paparan hari ini adalah hasil pengkajian Bolana Slab, Oleh Dr.
Senarat Paranavitana seorang arkeologis dan dipersetujui oleh Chand Chirayu
Rajan pengkaji dari Thailand. Prasasti Bolana adalah mengenai perkahwinan
Puteri Raja Parakramabahu VI dengan seorang Putera Kerajaan Padyan. Dalam
prasasti ini turut disebutkan keturunan Raja Parakramabahu VI. Dalam salasilah
ini kita akan jumpa beberapa nama yang ada kaitan dengan Melayu dan Srivijaya.
Seperti
yang pernah saya nukilkan dalam artikel saya sebelum ini tentang Samara
Vijayatungga, kali ini saya tunjukkan bahawa baginda sebenarnya memang wujud
dan terpahat namanya serta kisahnya yang membebaskan Sri Lanka dari Chola dalam
Prasasti Bolana. Dalam Prasasti ini dan inskripsi Kataragama Dakagamu
terdapatnya maklumat yang menyebut bahawa Adipada Mahendra (Adipada adalah
gabenor atau pemerintah salah sebuah city-state di Sri Lanka) telah mendapatkan
perlindungan di Javaka sebuah kerajaan yang berada di utara Semenanjung Melayu
setelah kalah berperang. Dalam prasasti ini, disebut nama Samara Vijayatungga
bersama Mahendra yakni cucu kepada Adipada Mahendra yang mengungsi ke Javaka
telah kembali ke Sri Lanka untuk menawan kembali pulau itu dari Chola. Nama
Samara Vijatatungga memang sukar ditemui dalam sejarah tempatan Nusantara,
namun sejarawan Sri Lanka sendiri telah menemui satu manuskrip Sanskrit yang
terpahat pada sebuah batu di Abahyagiri dekat Anuradhapura yang berusia lebih
kurang kurun ke 12 yang memperkata mengenai sosok dari bumi Melayu ini.
Dalam inskripsi ini barulah diketahui siapa
Samara Vijayotungga ini, yang disebut dengan jelas sebagai anak Maravijayatungga Maharaja Srivijaya seperti
yang disebut dalam Prasasti Tanjore. Disebut juga , bahawa Maharaja
Maravijayatungga telah mengahwini Puteri Mahendra IV yang beribukan Puteri
Kalingga. Disebut juga bahawa Samara mengusir semua tentera Chola dari Sri
Lanka dengan pasukan tentera Melayunya bersama Putera Kasyapa anak Sena V yang
pada itu mengungsi di kawasan pergunungan. Samara tinggal di Chola selama 5
tahun dan kemudian menyerahkan semula Sri Lanka kepda Kasyapa dan kembali ke
Srivijaya. Semua peristiwa ini benar-benar berlaku namun yang peliknya
peristiwa ini tidak tercatat dalam mana-mana kitab sejarah terutama di India,
oleh sebab itulah tidak ramai yang tahu, termasuklah orang-orang Melayu
sendiri.
Susur
galur Raja Sri Lanka dalam Prasasti Bolana
Hail!
Parakramabahu-maharaja is the Son of Jayamala, jayarnala was the son-in-law of
jayamala ;Ja yarnala was the son-in-la w of Pariikramabhu maharaja; Parakramabahu-maharaja
was the son of Vijayabahu-maharaja ;Vijayabahu-maharfija was the son of
Candrabhanu-maharija ; Candrabhanumaharaja was the son of Gandaagopala-maharaja;
Gandagopala-maharaja was the Son of Magha-maharaja; Magha-maharaja was the son
of Suryyanarayana-maharaja ; Suryyanarayal.1a-maharaja was the Son of
Pralambahasta-maharaja ; Pralambahasta-maharaja was the son of
Jayagopa-maharaja; Jayagopa-maharaja was the Son of Suryanarayana-maharja ;
Suryyanarayana-maharaja was the son of Mahasthimaprapta-maharaja ;
Mahasthamaprapta-maharaja was the son of Manabharana-maharaja ;
Manabharanamaharaja was the son of Samara- Vijayottuuga-maharaja ; Samara-
Vijayottunga-maharaja was the son of Mara- Vijayottunga-maharaja ; Mara-Vijayottunga-maharaja
was the son of Gunarnnava-maharaja ; Gunarnnavamaharaja was the son of
Kaundineya-maharaja ; Kaundincya-maharaja was the son of Siddhayatra-maharaja ;
Siddhayatra-rnaharaja was the son…
Menurut
sejarawan Sri Lanka, bermula dari salasilah Raja yang bernama Suryanarayana
ayah Magha hingga ke Siddhayatra ke atas adalah raja-raja dari Srivijaya. Dari
banyak-banyak nama ini hanya dua yang dikenali yakni Maravijayatungga dan
ayahnya Culamanivarman atau nama sebenarnya Gunawarman. Terdapat juga
kemungkinan bahawa adanya susur galur yang berkaitan dengan Langkasuka dalam
susur galur raja-raja Sri Lanka seperti yang disebut oleh sejarawan Sri lanka
ini:
‘…terdapat
dua individu yakni ayah dan anak kedua-duanya bernama Moriya Maharaja. Kedua
individu ini adalah datuk dan moyang kepada Dhatusena. Nama mereka ini tiada
dalam sumber-sumber lain, tetapi nama Moriya dari keluarga Dhatusena yang wujud
kemudiannya tidak boleh dinafikan berasal dari mereka. Kemudiannya disebut pula
nama Lambakarna dan langkasuka. Nama pertama tersebut memang dikenali sebagai
salah satu nama keluarga sri lanka. Manakala nama langkasoka pula adalah nama
sebuah kerajaan dari semenanjung tanah Melayu. Samaada kerajaan ini mengambil
sempena raja itu atau raja itu sebenarnya berasal dari langkasoka….belum
diketahui’
Menurut
satu petikan yang tertulis dalam bahasa Sanskrit yang ditulis pada zaman raja
magha ,yakni dalam prasasti Mandigiri dan satu lagi di Abhayagiri disebut
bahawa Magha datang dari Suvarnapura atau SriVijaya. Beliau dikatakan berkuasa
di Sri Lanka sangat lama dan telah menjalankan banyak kerja-kerja keagamaan.
Namun baginda kemudiannya dikalahkan oleh pakatan Parakramabahu bersama Sundara
Pandya. Magha kemudiannya pulang semula ke Srivijaya dan Maharaja Srivijaya
pada masa itu telah memulihkan semula hubungan diantara kerajaan Srivijaya
dengan Sri lanka. Dengan perdamaian tersebut Magha telah dibenarkan untuk
memerintah di wilayah Aniradhapura sahaja. Oleh itu Magha telah pulang semula
ke Sri Lanka dan meletakkan anaknya Gandagopala dewa sebagai pemerintah Jaffna
dan beliau kemudiannya pulang ke Srivijaya dan menjadi sami. Oleh itu
Gandagopala dewa adalah raja pertama Jaffna yang berketurunan Melayu Sri Lanka.
Beliau inilah yang disebut di dalam inskripsi Kudumiyamalai yang dipahat Vira
Padya. Dalam inskripsi ini beliau digelar sebagai anak raja Javaka. Anak beliau
juga dipanggil sebagai Chandrabhanu namun ada pendapat yang menyatakan bahawa
ini bukan Chandrabhanu yang kemudiannya menyerang Sri Lanka sebanyak dua kali
dari Tambralingga. Chandrabhanu pertama yang disebut diatas adalah Raja yang
disebut sebagai Sendemain oleh pengembara Marco Polo.
Dibawah
adalah catatan daripada prasasti yang terdapat di Sri Lanka mengenai Raja Sri
Lanka dan perkaitannya dengan Raja-raja Srivijaya serta peperangan dengan kerajaan
Kemboja:
Sinhalese
text of Mahinda IV's slab-inscription (Ep. Zey. I, No. 19) in the
Abhayagiri-vihara ground.
:
There was a king of Java (Java disini bukan pulau Jawa tetapi Javaka iaitu
kerajaan Sri Dharmaraja ) named Siddhayatra, who became the Maharaja and ruled
the earth. From his Queen, Tara, he had a son maned Kaundineya. His son was
Gunawarman whose daughter, Gunavati, was given in marriage to a Padya prince,
Sri Mara, son of Varaguna, who had come to Java for saking his own land.
Sometime after his marriage to Gunavati, Sri Mara was killed in battle, and the
army commanded by him was routed by the enemy. Gunawarman himself went to face
the enemy and, after a desperate fight from the back of an elephant, captured
Rudravarman, a son of the Kamboja king. Hearing that his son had been captured
by the Javakas, the Kamboja king himself came to rescue his son. The Javaka
king, however,caused the death of the Kamboja ruler by resorting to unfair
methods of warfare. In time, Gunawarman became Maharaja and resided in
Suvarnapura (Sri Vijaya). The Kamboja prince, after some years, arrived at
Suvarnapura with a mighty host to avenge his father's death. Gunawarman was
defeated, and fled in haste to Ceylon when Sena III was reigning.
TheYuvaraja
Mahendra, after escorting the fugitive king to the capital, went to
Suvarnapura, obtained victory over the enemy who was occupying it, and there
married Sundari, the daughter of Sri Mara, 'with a golden necklace' .Returning
to Anuradhapura, he restored to the Maharaja his own kingdom. Those passages in
Sanskrit, engraved on some of the slabs referred to above, add interesting
details to the story given in the poem. Before the Kamboja invader came to
Suvarnapura, Sundari had been betrothed to a son of the king of Malayapura
(Malayiiru), named Sriyanarayana. This prince lost his life in the fighting
that ensued. Gunavati and her daughter Sundari fell into the power of the
Kamboja prince, and were kept in prison, where they were in great distress and
danger when Mahendra came on the scene with his armada, drove the Kamboja
forces. Occupied the palace and rescuedthe princesses. Gunavati, with her
daughter, come bearing presents to thank Mahendra for their deliverance.At her
mother's bidding, Sundari fell down at Mahendra's feet and remained there.
Mahendra consoled her and gave her a precious jewel which he had with him. He
became enamored of her and with the consent of the brother of the prince, to
whom Sundari had been betrothed, married her and brought her home as his queen.
Kehebatan
raja-raja Srivijaya serta legasi dan prestijnya yang agung sangat dikagumi dan
di dambakan oleh Raja-Raja Sri Lanka. Hal ini dibuktikan pada zaman
Parakramabahu pada tahun 1459 yakni semasa Srivijaya sudah tidak lagi wujud didapati terdapat catatan rekod China yang
menyebut Raja kepada duta Sri Lanka yang
datang pada tahun tersebut sebagai
Kalingga-Sinhala-Srivijaya-Raja. Malah juga disebut bahawa raja yang
sama telah menawan kedah. Nampaknya mereka juga sudah mula putar belit untuk
menaikkan prestij, padahal pada tahun 1459 banyak jajahan Srivijaya dah
bertukar nama, bertukar Agama malah sudah berada dibawah Kesultanan Melaka.
Malah
ada puteri dari Palembang yang dikahwini raja dari Sri Lanka. Seorang putera
raja bernama Kasyapa IV sekitar tahun 839, telah mengeluarkan satu edik untuk
memelihara dan menjaga dua buah kampong bernama Nagala dan Naranvita yang telah
dihadiahkan kepada pasangannya Raden Sangha yang datang dari Palambanpura
Suvarnaraya yang bermakna Pelabuhan Emas. Palambanpura disebut terletak di
Yavaju atau Kalingga Bhumi yang dipercayai bermaksud Javadipa atau Sumatera.
Daripada
penulisan diatas maka dapat kita
pahatkan dalam pemikiran kita bahawa bangsa Melayu itu sebenarnya adalah
bangsa penakluk dan diplomat yang hebat. Sepertimana Malaysia pada hari ini
yang handal dalam hubungan diplomatik dengan Negara-negara atas angin dan
negara jiran, begitu jugalah kehebatan dan keagungan Srivijaya yang disanjung
dan dipuja bangsa-bangsa lain. Keberadaan darah Melayu Srivijaya dalam
salasilah raja-raja Sri Lanka pula menunjukkan bahawa bangsa kita juga bukan
bangsa pengecut tetapi bangsa yang berani hinggakan sanggup berlayar beribu
batu untuk berperang dan meletakkan pengaruhnya di negara asing. Jadi siapa
yang lebih hebat sebenarnya? Empayar Chola yang hanya berani untuk serang curi
Srivijaya pada kurun ke 10 atau Srivijaya yang dah bertapak dan sering berulang
alik samaada menyerang atau membantu sekutu di sekitar Sri lanka dan India
selatan sejak kurun ke 7 lagi?...:)
~Al-Semantani
jones
Kredit
Paranavitana
S
Chand
Chirayu Rajan
Kesinambungan cara kerajaan melayu yang suka membantu kerajaan yang teraniaya kekal hingga kini.....sentiasa berusaha untuk membri bantuan pada yg hak.....dan menumbgkan mereka yg batil.....saya sangat teruja membaca sifat melayu yg sangat konsisten dari dulu hingga kini yg juga dihargai oleh seri lanka......teruskan membongkar sejarah bangsa untuk lebih mengenali bgsa mim dgn lebih mendalam.....
BalasPadamTuan,
BalasPadamBoleh tak hurai & bongkarkan siapa sebenarnya Raja Suran? banyak golongan ultra-kiasu putar belit mengatakan Raja Suran adalah Raja Chola & Raja2 Melayu adalah keturunan Hindu Tamil.
Macam artikel Uthaya Kumar yang Malay Mail keluarkan tu.
Terima kasih.
Kalau dilihat dari sejarah purba ini melayu merupakan satu bgsa leluhur pada zaman dulu ...jadi apa yg bgsa ini buat diikuti oleh terutamanya oleh org hindu dan buddha dari apa yg kita baca....jd jgn lekas terpedaya dgn
PadamPropaganda keturunan hindu tamil ni.....bahkan merekalah satu bgsa yg banyak meniru budaya bgsa leluhur melayu ni....itu sbbnya sebelum cendiakawan china hendak ke india mereka mesti ketanah melayu atau nusantara 2 ke 3 tahun dulu belajar disini...pd masa itu....dan melayu juga adalah tenaga pengajar buddha yg hebat pd masa itu.....
Padambukan itu sahaja...masaalah ini makin bertambah sarat bilamana uztaz2 menokok dan bertambah2 serta memberikan kredit pd Hindu setiap kali ada kuliah...seolah2 tanah melayu nie dijajah oleh hindu dulu2...
BalasPadamMungkin ustaz tu pun tak tahu apa berlaku pd org melyu purba pd zaman itu...ttp...pd kita yg dah tahu jangan percayakan momokkanmomokan mereka itu....terus gali sejarh melyu...untuk membina jati diri kita yg dah lenyap tu....
Padamhakikatnya golongan ustaz2x ni tak berminat dgn sejarah melayu sebenar..mereka sebenarnya tak sedar mereka cuba merubah sejarah agar melayu lebih arabize atau berpaksikan timur tengah secara berlebihan...aku dah byk jumpe org2x melayu mcm ni..ko bagilah bukti apapun diorang pasti tolak..sebab dorang dah terdoktrin dgn cara pemikiran ala arab yg memang bersifat didaktik..bagi mereka melayu mesti bernuasakan budaya dan sejarah arab..hakikat yg menyedihkan lagi bile dorang menjadikannya isu keagamaan...dan membandingkan sejarah dgn tak adil..spt bertanyakan soalan sy pernah kene dahulu..yg mana lebih penting sejarah khulafah ar rashidin atau sejarah melaka...ini adalh perbandingan yg tidak adil dan cubaan utk memperkecilkan sejarah sebenar dan jatidiri melayu..sedih
PadamBestla..al semantani jones ni..selalu ada artikel baru..
BalasPadamAku keturunan nabi adam a.s
BalasPadamPeristiwa serangan ke atas pusat pentadbiran Srivijaya pada tahun1025M berkait rapat dengan konflik dalaman Persekutuan Srivijaya sendiri antara dinasti Raja-raja Melayu, mungkin kerana rasa tidak puashati dalam penggiliran tahta Yang Dipertuan yg dipegangan terlalu lama oleh Dinasti Sailendra. Juga mungkin kerana Maharaja sedia ada melebihkan kerabatnya sendiri bila libatkan keputusan dalam timbang-tara antara dinasti.
BalasPadamDalam peristiwa ini, dinasti2 membentuk pakatan bagi tangani lawan bagi kuasai wilayah Srivijaya. Pakatan yg terbentuk seperti berikut:-
Sailendra berpusat di Javadvipa + Sri Dharmaraja berpusat di Javabhumi + Sri Lanka di Rohana/Anidharapura vs Sri Dharmaraja/Khmer berpusat di Angkor + Dinasti Chola dari Selatan India vs Champa berpusat di Cham + Dai Viet di utara Vietnam*. Dalam masa yang sama, dinasti Maulimalaraja berpusat di Palembang ambil kesempatan kuasai wilayah Sumatera setelah kejatuhan dinasti Sailendra.
*pakatan sementara bersifat penuh curiga.
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamLekir, hampir semua dinasti ketika itu berkaitan antara satu sama lain atas dasar perkahwinan. Dinasti Sailendra umpamanya dikhabarkan hasil antara Sri Jayanasa dan Puteri Tarumanegara. Begitu juga Suryavarwan II yg asal dari kerabat Sri Dharmaraja, Ligor.
BalasPadamSaya mendokong kehadiran Chola sebab memberi bantuan kepada Suryavarwan II atas sebab 1) ada prasasti berkaitan Suryavarwan II minta bantuan. 2) Chola mudah kuasai pusat Sri vijaya di Kedah sebab ramai tentera dihantar ke sempadan Angkor - Sri Dharmaraja & Sailendra - Kediri. 3) Kehadiran Chola asalnya dianggap lawatan, umpama peristiwa penawanan Raja Khmer oleh Sri Vijaya semasa kurun sebelumnya.
orang Tamil memang tak berasal, suku paling hina kat benua keling, kalau kita jumpa orang india utara, mereka akan marah adan malu kalau kita cakap tamil kat mereka. pasal kat benua India,, tamil tu paling selatan paling randahan kasta paria sudra harijan
BalasPadam