Isnin, 2 Ogos 2010

KEDAH BUKAN MELAYU?


Salam. Artikel saya pada kali ini adalah ulasan mengenai kenyataan yang dibuat oleh seorang Forumer dalam sebuah Forum. Dibawah adalah lampiran tulisan Forumer tersebut.


Srivijaya or Sribhoga had became an Empire after 7th C AD when they broke into Suvarnabhumi (Malayan Peninsula-Southern Thai old name). It began in Southern Sumatera in Indonesia and their first King is actually a Hindu from ancient India (Vedic period), they had relationship with Sri Lanka and Benggal. In the Indian Tamil Inscription above, you can see that the Kingdom of Srivijaya, Malayur (Malay, Melayu), and Lamuri-Desa are the Kingdoms in Sumatera which is now in Indonesia, at first Srivijaya is only a regional Kingdom but later combined with Malayu Kingdom of Jambi, among the dynasty in Malayu Kingdom is Shailendra dynasty, some people speculated that the dynasty is actually a foreign dynasty and not native in Indonesia, they possibly ran from Malayan Peninsula as when Funan Kingdom was defeated by Chenlar Kingdom, the whole Kingdoms in South too had to bow to Chenlar, and might be those people are from Funan Royal Court, they might be escaping from prosecution and sailing across the sea to Sumatera.






The Kingdom Malayur language or Bahasa Melayu (dialect) was actually the formal language used as Lingua Franca and administration in Malayan Peninsula, Java Island, and Borneo Island, Southern Philippines, and Southern Thai because of they were under the influence of Srivijaya-Malayu Kingdom. Malay Language was divided into three period, the first period with Hindu-Buddhism influence when the language was influenced by Sanskrit with rich Sanskrit vocabulary, and then Classical Malay which is actually influenced by Persian and Arabic, and later Modern Malay, which is now spoken in Singapore, Malaysia, Brunei, and Indonesia (a version of Malay dialect). Lunggasuka people speak different language which is their own native language. Our language today is the blend of Malay and our ancestor language, Malay ethnic from Indonesia won't understand us entirely when we speak because we have our native words and our dialectical grammar is different from them.






Here are some words in our Kedah Language, they are not Malay nor Thai. People today tend to classify Kedah language as a Malay dialect but many Kedah people refuse it and saying that it is a distinct language influenced largely by Malay, not a dialect. Kedah people too like Khmer people are proud people as we refer ourselves as an ethnic and Malay is a different ethnic , and we revere our Land as it is a Sacred land:






Pra Om, Prang, Moh, Pok, Mak, Anak, Beang, Heang, Kchuboung, Athaan, Kherchai, Thaouk, Yeao, Khrieao, Khunnaiy, Kherngeau, Relaiy, Rompohn, Ph'ung, Khabau, Kherchieau, Khraao, Sertheap (Srahthap), Serdaeng (Sadaeng), Chanahk, Chearouk (Chrouk), Leegarn, Phu'ngkorc, Loolaarc, Jheop, R'ngeath, etc. It is difficult to translate them even into Standard Malay or English because some of them have contextual meaning especially the Verbs, not merely words.



Artikel ini menarik perhatian saya. Setelah channelling siapa penulis artikel ini saya dapat kesan bahawa beliau samaada memang penyokong siam nai-nai atau salah seorang daripada pendokong setia teori siam nai-nai. Artikel ini dengan jelas menyatakan bahawa si penulis mengakui bahawa orang-orang Melayu Kedah sebenarnya adalah bukan keturunan Melayu tulin dan adalah berasal daripada suku Mon-Khmer. Menurut beliau lagi sebahagian besar orang Kedah juga menyetujui pendapat beliau dan tidak mengaku sebagai Melayu tetapi adalah etnik Kedah yang lebih dekat dengan etnik Mon-Khmer berbanding Thai atau Melayu. Mereka dikatakan telah diMelayukan oleh kerajaan Malayur dan Srivijaya apabila kerajaan-kerajaan mereka seperti Kedah tua, Gangga negara dan Langkasuka di takluki oleh empayar Melayu-Srivijaya. Persoalannya disini adakah pendapat beliau ini boleh diterima? Adakah benar bahawa sebahagian besar daripada orang Kedah sendiri tidak mengaku bahawa mereka adalah Melayu tetapi adalah Mon-Khmer. Kenyataan beliau ini agak aneh kerana beliau menolak bukti-bukti DNA dan linguistic yang jelas meletakkan orang Melayu Kedah sebagai Austronesia dan bukan Mon-Khmer.

Saya akui berkemungkinan besar ada diantara suku Mon-Khmer yang telah mengalami asimilasi atau peresapan budaya dan bahasa dengan suku Melayu, namun perlu diingat bahawa jika benar orang Kedah adalah Mon-Khmer kerana bahasanya berbeza seperti perkataan-perkataan yang dituliskan dalam artikel tersebut, mengapa orang Kelantan atau selatan thai di sebelah pantai timur berlainan benar dialeknya sedangkan penduduk disini juga adalah dekat dengan Indochina? Jika orang Champa dan Kelantan serta pattani adalah Austronesia apa yang menyebabkan orang Kedah menjadi Mon-Khmer. Hipotesis yang dikemukakan beliau adalah tidak kukuh kerna tidak bersandarkan bukti yang nyata dan hanya tertumpu kepada bukti linguistic sahaja. Itupun belum cukup mantap lagi. Berkemungkinan besar keturunan penulis berkenanaan dan orang-orang kampung beliau adalah memang berketurunan Mon-Khmer yang suatu ketika dahulu pernah berhijrah ke Kedah atau mungkin dibawa oleh pedagang hamba, Itu tidak mustahil.

Teori yang beliau kemukakan ini sama tidak kukuhnya dangan teori anai-anai yang mengatakan bahawa orang Kedah adalah orang Siam. Hanya kerana sebutan perkataan itu berbeza tidak bermakna ianya dari stok atau suku ygng berlainan. Kenyataan beliau dalam artikel ini juga menunjukkan bahawa beliau mempunnyai pemahaman yang amat cetek tentang erti Melayu yg sebenar dan juga lilmu bahasa itu sendiri. Beliau menyatakan bahawa jika orang Melayu asal Indonesia mengedngar pertuturan orang Kedah sudah pasti mereka tidak akan memahaminya...nah, begitu juga kalau mereka mendengar percakapan orang Kelantan dan Terengganu sudah tentu mereka juga tidak akan memahaminya apatahlagi jika mereka mendengar bahasa Pahang yang berbeza mengikut daerah dan aliran sungai.

Bagaimana jika saya sebutkan beberapa perkataan Pahang disini yang pasti orang-orang dari Kedah juga akan menganggap ia adalah bahasa Mon-Khmer: KOI, KEH, KOHOIT, MELENGGEING, PROH, SEDEY, MENGKALA, MENCIPOIT, BABIR, AOK,MOH, MERELOH,MERENOK, PEDOOH,KEKNYE, KEHUT, KEHAK, PEPALEH ect. Begitu juga dengan dialek-dialek suku-suku Melayu yang lain yang banyak di Nusantara ini, adakah kerana ianya berlainan maka anda boleh mengaggap ia adalah bukan dari rumpun Melayu? Tidak, ianya tidak semudah itu untuk mengelaskan sesebuah bahasa . Seorang pakar bahasapun terpaksa berkerja mengkaji bertahun-tahun sesuatu nahu bahasa itu untuk mengkalsifikasikan sesebuah bahasa tersebut.

Bahasa Champa misalnya, jika anda mendengar sekali imbas anda akan seperti mendengar bahasa Thai atau bahasa Khmer malahan anda akan terus menganggap bahawa ia adalah dari rumpun Mon-Khmer, padahal ia telah disepakati oleh pakar-pakar bahasa sebagai bahasa Austronesia atau Melayo –polinesia dan bukan Mon-Khmer. Mungkin intonasinya adalah hampir dengan bunyi Mon-Khmer tetapi perkataannya adalah berbeza. Begitu juga dengan bahasa Acheh, bagi yang tidak pernah mendengar pasti akan merasa pelik dan menggaggap ia bahasa Thai atau khmer padahal ia adalah bahasa rumpun Melayu. Jadi kenyataan beliau yang menyatakan bahawa orang Kedah adalah Mon-Khmer semuanya adalah tidak mempunyai asas yang kukuh dan boleh dipertikaikan. Malahan sehingga sekarang tidak terdapat satu buktipun yang dapat mengukuhkan kenyataan yang didokong beliau bahawa kerajaan Langkasuka menggunakan bahasa Mon-khmer.

Tidak adal stele, prasasti atau manuskrip yang dapat menyokong teori ini, tetapi peliknya anda dapat melihat dengan banyak stele, dan prasasti yang menyatakan mengenai kerajaan Champa dengan bahasanya sekali yang dianggap sama tua atau lebih tua daripada Langkasuka sendiri. Jika benarpun sudah pasti bukan 100% masyarakat yang menguasai kerajaan tersebut adalah Mon-khmer, mungkin kerajaannya berbentuk heterogeneous sepertimana kerajaan-kerajaan Melayu yang lain dimana berlakunya percampuran darah antara Mon-Khmer-Melayu yang akhirnya membentuk masyarakat utara semenanjung tanah Melayu sekarang. Namun ia masih lagi tidak menyelesaikan persoalan saya mengenai mengapa terdapat perbezaan yang begitu ketara diantara dialek pantai timur utara iaitu Pattani, Kelantan Terengganu dengan dialek Kedah perlis sedangkan jika dilihat pada peta pengaruh langkasuka dan Kedah tua, kedua-dua kawasan pantainya iaitu pantai timur dan pantai barat adalah dibawah kekuasaannya? Ini adalah suatu misteri! Jika benar Kedah adalah Mon-Khmer mengapa Pattani dan Kelantan tidak dan mengapa perkataan-perkatan Mon-Khmer ( jika benar ia perkataan Mon-Khmer) yang disebut dalam artikel tersebut tidak terdapat di Kelantan, sedangkan ia adalah dibawah pengaruh kekuasaan yang sama iaitu Langkasuka?? Pelik bukan! Barangkali ada pakar-pakar bahasa atau pakar sejarah yang lebih arif tentang ini boleh memberikan komen atau pendapat serta hipotesis anda.

 Rumusannya saya tidak bersetuju dengan artikel berkenaan yang menyatakan bahawa orang Kedah adalah Etnik khas Mon-Khmer. Perbezaan perkataan dan persamaan nya dengan perkataan mon-Khmer berkemungkinan besar adalah daripada cara ambilan atau pinjaman. Jika mahu meletakkan perbezaan ketara dialek sebagai penentu suku bangsa maka dengan mudah kita dapat mengeluarkan suku-suku Melayu yang lain daripada kelompok Austronesia kerana jika anda atau si penulis artikel ini mendengar percakapan Jawa Totok atau Bugis, atau batak, atau Toraja atau Aceh atau dialek Bali maka sudah tentu akan tercengang dan menyatakan bahawa suku-suku ini bukan Melayu dan berasal dari Mon-khmer juga. Hal ini kerana bahasa-bahasa ini juga lenggok nya dan banyak perkataan-perkataannya yang tidak terdapat dalam kosa kata bahasa Melayu. Jika sang Forumer masih mahu mempertahankan kenyataan beliau bahawa orang Kedah adalah dari suku Mon-Khmer dan bukan Melayu Austronesia, nampaknya mereka terpaksa menukar status bangsa mereka dalam kad pengenalan dan borang-borang rasmi sebagai peribumi...:) mereka juga perlu diberikan subsidi penuh kerajaan dalam segala aspek keranan mereka sama dengan suku-suku mon-Khmer yang lain yang terdapat banyak di Semenanjung Malaysia ini seperti Jah-Hut, Jakun, Semelai, Senoi, Semak-beri, mah-Meri, Semak Beri, seboi dan banyak lagi suku-suku yang kita orang Melayu sebut sebagai ORANG ASLI...Ya orang asli! mereka inilah suku Mon-Khmer sebenar yang masih ada di Semenanjung Tanah Melayu ini. Mahukah rasanya orang-orang Kedah disamakan dengan mereka ini?..hehe , alamatnya tunggu kiamat la kot...bukan niat saya untuk menghina mereka tapi sekadar gurauan sahaja...:) jangan marah ye orang-orang Kedah. Sekian

47 ulasan:

  1. sudah la politik bercabang2 tambah satu lagi dalam bab sejarah..

    rasanya sampai masa kita cari titik persamaan atau ke arah persamaan,ini masing2 nak menegakkan kebenaran teori beasaskan bukti yg belum benar2 kongkrit

    cubalah usahakan perbincangan semeja kedua pihak m.o dan snk insyaallah setel perselisihan yg selama ini merugikan melayu sendiri..

    sekadar pandangan..

    BalasPadam
  2. Sejak dijumpai tamadun tertua di Kedah yang lebih tua dari Tamadun Khmer dan Funan,orang Mon-Khmer ini pula mendakwa ia adalah milik mereka.Dahulu bila dijelaskan Funan adalah kerajaan yang diperintah oleh Malay ruling class,mereka membantah habis-habisan,mentang-mentanglah Funan adalah kerajan terawal Asia Tenggara.Kini bukti baru datang dari Kedah.Kedah pula yang terawal!Mereka pun terlompat-lompat seperti beruk mendakwa Kedah milik mereka.Sungguh melucukan.Saya lebih suka berbincang dengan ahli akademik dan sejarahwan Khmer dari melayan nasionalis mereka yang buta sejarah.Sejarahwan mereka lebih jujur dalam menceritakan sejarah.Nasionalis mereka pula buta sejarah dan gemar mengusung teori Micheal Vickery ke sana ke mari.

    Ini adalah spesis Siam Nai.Orang Khmer dan Siam Nai amat anti-Thai.Orang Khmer amat taksub dengan budaya mereka dan memandang lekeh dengan orang Thai,mentang-mentanglah Thai adalah kaki cedok budaya (Thai seperti Monggol,asalnya kurang berperadaban,mencapai peradaban hasil dari peperangan),padahal orang Khmer dibudayakan oleh Sriwijaya,Funan dan keluarga diraja Grahi (keturunan Melayu Kuno Indochina).Sebab apa?Sebab Mon-Khmer adalah orang agraria (pertanian) manakala Malayo-Polinesian adalah maritim (pedagang dan pelaut).Orang maritim lebih terbuka dan 'international' berbanding orang yang bertani.Jadi merekalah yang membudayakan Mon-Khmer menjadi lebih bertamadun.Sebab itu ada orang Asli yang laras bahasanya adalah sekelompok dengan Mon-Khmer.

    Orang Kedah tidak mengaku Melayu?Ini karut.Tanya kawan Kedah anda,adakah dia orang Mon?Atau bangsa Kedah?Lol...pasti dia kata anda tak betul.Nama 'Mon' pun dia pasti tak tahu menahu.Kecuali anda tanya orang Siam perut hijau atau orang Kedah yang tiba-tiba terasa dia orang Mon/Khmer.

    :D

    ~Semantani tahu siapa saya.

    BalasPadam
  3. Hehehe...saya tahu siapa anda..:)ya saya setuju dengan pendapat anda. memang org kedah sendiri pun tak tahu apa itu Mon. bagi saya perkataan-perkataan kedah yg ditulis forumer tersebut sebenarnya sengaja dieja sebegitu rupa untuk mengelirukan pembaca, padahal kalau dieja betul-betul ikut laras bahasa melayu baku banyak yg kita boleh faham. cuba baca betul-betul senarai perkatan tu...:)

    ~ Al semantani

    BalasPadam
  4. Saya pun tahu cik Sri.... bila nak letak artikel baru.. dok tertunggu-tunggu dah nih.. Saudara Al- Semantani, depa tu cuma nak menegakkan benang yang basah. Teruskan lagi pembongkaran sejarah, pasti golongan ni akan jatuh terduduk satu hari nanti

    BalasPadam
  5. keturunan sy pun keturunan melayu asli kedah. xpenah dgr pun tok nenek cakap kitorang ni orang mon khmer. ntah ape2 penulis blog tu. setahu sy orang kedah mengaku diorang le melayu yang paling asli sebab kerajaan kedah paling lama kat malaysia ni(agak2 je). dari kedah tua sampai kedah yg ada sekarang. malah rajanya iaitu merong mahawangsa yg mula2 Islam(kalo xsilapla) bukannya mengaku bukan melayu..

    BalasPadam
  6. ada beberapa yg saya paham dari ejaan... tapi kami kat kampung xpenah la plak mengeja camnie... Pra Om, Prang, Moh = jom, Pok= ayah, Mak , Anak, Beang, Heang = hang,kau , Kchuboung= kecubung , Athaan, Kherchai = hancur, Thaouk= baling, lontar, Yeao, Khrieao =menangis, Khunnaiy, Kherngeau =cakar, Relaiy, Rompohn, Ph'ung, Khabau, Kherchieau, Khraao, Sertheap (Srahthap), Serdaeng (Sadaeng), Chanahk, Chearouk (Chrouk)=ceruk, Leegarn, Phu'ngkorc= pungkoq, punggung, Loolaarc= loglaq(xtau nk explain), Jheop, R'ngeath.... tp rasa nya ni bahasa kok kampung saja... tp ada gak perkataan yg sama dgn malaysia timur cuma cara sebutan saja yg lain sket...

    BalasPadam
  7. Jangan macam ni En. Seman..
    Saya rasa orang kedahlah yg lebih mengenali suku2 dialam nusantara.

    1. Mereka menggelar org petani@chenak utk org2 Siam Petani (Islam) yg dtg menjual barangan dr rumah ke rumah dan mengambil upah menanam anak padi sejak dari dulu lagi. Sedangkan di tempat dan negeri lain hanya mengenali mereka sebagai org Thai. (mereka ada gelaran khas utk Siam (kafir) dan org petani@chenak (islam)

    2. Mereka menggelar org burma dan kebanyakan kemboja yg dtg mengambil upah menoreh (byk di Pendang) dan mengerjakan sawah dan kebun2 (byk di kubang pasu)sebagai melayu champa dan Mon. Sejak dulu lagi. Di tempat lain hanya mengenali mereka sebagai melayu kemboja.

    3. Kebanyakan org tua di kedah boleh mengenali ras seseorang itu hanya dari raut wajahnya sebelom di kompom melalui lenggok dialeknya. Seperti Jawa, Bugis dan Banjar.

    4. Di kedah, terutama di kampung2 mereka lebih selesa menyebut ras suku seperti org Mon, melayu champa org siam @ petani dari menyebut nama tempat asal mereka. mereka begitu detail tentang keturunan sehinggakan mereka dapat mencari keturunan beruk yg Hyper active kurang waras seperti beruk makyeh.

    5. Mmg mempunyai peratusan yg agak tinggi di kedah org2 berketurunan MonKhmer ni dan ada yg masih memakai gelaran2 tertentu. Tetapi mendakwa semua org kedah MonKhmer dan bukan melayu adalah kenyataan yg naif. Mana nak buang keturunan acheh dan siam yg lebih dominan dari monkhmer ni.

    6. Org kedah jati adalah pure melayu. Ingat!! kedah dulu bukanlah seperti yg digariskan sekarang. Mereka adalah penegak dan khadam kepada bangsa dan agama.



    KriZalid

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. Maaf..
      Pembetulan buat saudara, tiada istila untuk siam pattani, yang ada hanya lah melayu pattani.. Orang thai marah kalau dipanggil orang siam, tetapi ok kalau dipanggil prang thai, chenak dan pattani ada dua tempat berbeza.. Chenak merujuk kepada daerah chana di wilayah singgoro (songkhla) yg majoriti masih berbangsa melayu bercakap melayu.. Pattani adalah wilayah pattani..

      Padam
  8. salam saudara, saya faham apa yg anda cuba terangkan pada saya. saya juga tahu tetang gelaran2 yg disebutkan saudara tersebut sebb Tok wan belah mak saya asal kedah dekat Tobiag. saya juga sangat rapat dgn sedara mara belah kedah dan selalu ke sana masa kecik2 ikut tokwan melawat sanak saudara seluruh kedah dan perlis, jadi bahasa dialek kedah mmng dah biasa bg saya. cuma satu perkara yg saya tak setuju ialah pengkelasan anda terhadap org pattani.

    anda kata mereka siam islam. sebenarnya kalau anda tanya mereka, ramai diantara mereka akan marah kerana mereka tak pernah mengaku siam malahan mereka bukan siam tetapi Melayu pattani sama seperti melayu Champa yg anda sebut. siam tu hanya kerana mereka dah berada dlm jajahan siam, bukan sebb mereka bangsa siam. saya juga rapat dengan saudara mara belah pattani-kelantan sebb tu saya terasa sikit.

    Masa arwah tokwan saya melawat sedara di Yala, mereka marah dipanggil siam sebb mereka kata mereka Melayu. mereka kata ramai org jiran iaitu malaysia suka memnggil mereka siam padahal mereka adalah sama dan serupa macam orang kelantan dan org di grik perak. mereka bukan siam. Bagi mereka yg siam adalah yg kafir.

    yang saya persoalkan dalam artikel ini ialah apabila forumer tersebut mengatakan bahawa semua org kedah x mengaku Melayu. itu yg membuatkan saya pelik? sedangkan orang Aceh pun mengaku melayu.mungkin forumer tersebut kurang faham maksud melayu.Saya faham bahawa kedah sangat hemogenus dan banyak suku kaum yg berlainan ras bercampur darah disana sepanjang sejarahnya yg dah beribu tahun lamanya. Suku Mon sekarang ni yg banyak hanya ada di Burma, di thailand dah hampir pupus. pupus bukan maksud mati tetapi dierapkan dalam bangsa thai dan dah xkenal siapa mereka lagi. hanya di burma sahaja yg masih tinggal, itupun dah jadi Minoriti. mereka sentiasa ditindas dan ditekan junta burma sebb mereka pernah cuba memberontak beberapa kali tetapi x berjaya. oleh kerana kedah lebih utara dari negeri pattani sendiri maka dengan mudah org2 mon dari burma ini masuk untuk mencari rezeki. kalau anda lihat sendiri kedudukan kedah sebenarnya lebih dekat dengan siam berbanding wilayah2 pattani yg masuk kedalam sikit ke wilayah semenanjung ini. sebb itu kedah lebih bnyak terima pengaruh bahasa indochina termasuk Mon-khmer dan siam. tapi ini tidak bermakna orang- kedah adalah org Mon-Khmer. anda kena faham itu. apabila anda telah islam, mengamalkan adat istiadat melayu dan yg sama waktu dengannya dan menggunakan bahasa melayu maka anda adalah melayu. bahasa kedah juga adalah bahasa melayu dan bukan bahasa mon khmer. itu lah yg saya nak tegaskan sebenarnya. saya bukan nak mempertikaikan kemelayuan org kedah, tidak sama sekali.Sekali lagi saya katakan bahawa saya cuba untuk memperbetulkan persepsi segelintir masyarakat yg mengatakan orang kedah dan tamadun kedah tua adalah tamadun Mon-khmer.

    jika kenyataan ini dibenarkan berleluasa maka tak lama lagi akan terpampanglah di dada akhbar antarabangsa bahawa tamadun kedah tua adalah milik bangsa Mon-khmer, maka kemboja dan burma saling berebut-rebut mahukan pengikhtirafan, siam pun akan turut menyibuk sebb bekas jajahan dia, maka keluarlah pelbagai hipotesis2 sejarah yg putar belit tahap gaban! yg menyebabkan org melayu sendiri percaya, kemdian pergi ICJ berebut kedah tua pulak! last2 kita kehilangan lagi warisan bangsa macam isu batu putih. Semua ini saya terangkan supaya menjadi pedoman kepada anak bangsa kita MELAYU NUSANTARA ini untuk BERSATU!BERSATU! dan BERSATU! jangan pecah belahkan melayu ni! jangan sebb semangat kenegerian kita saling berpecah! kita semua melayu harus bersatu menentang anasir2 jahat dari bangsa luaR yg cuba merobek jati diri bangsa kita. cukuplah org melayu berpecah sebb parti politik! cukuplah!!jangan sebb kekeliruan sejarah dan ilmu bahasa kita nak berpecah lagi!.Ya Allah..SELAMATKANLAH BANGSAKU DARI PERPECAHAN, DAN BANGUNKANLAH MEREKA MENJADI BANGSA-BANGSA TERPILIH DI PENGHUJUNG ZAMAN NANTI...AMIN.

    ~al semantani

    BalasPadam
  9. Amin..saudara Seman,

    1. Mmg org kedah tidak memanggil mereka Siam Islam. Itu untuk pemahaman didlm ayat yg pertama dimana saya ingin memberitahu bahawa mereka ini berasal dr Siam (Thai) dan sekali lagi diulang.. dihujung ayat pertama juga saya telah memberitahu gelaran Siam untuk puak kafir dan panggilan utk org petani@chenak utk puak islam dr Thailand(walaupon kadang2 bukan dari petani pon)

    2. Didlm ayat 4 juga saya memberitahu bahawa org kedah tahu membezakan antara Siam dan org petani/chenak walaupon dr tempat dan negara yg sama. Tetapi tidak org luar yg hanya mengenali mereka sebagai org Thai. Lagi la sedih.

    3. Bagus En. Seman bersemangat ye takut org berebut2 pasal Kedah Tua ni. Tapi yg saya nampak sekarang Kedah tua ni direbut oleh blogger2 sejarah ( yg kebanyakan dikejutkan oleh blog sejarahnagarakedah), yg kadang2 tak tau pasai Kedah pon, tak tau struktur binaan, tak tau apa yg ada di lembah bujang, tak tau apa yg ada di gunung jerai dan tak tau itu tak tau ini. Tetapi mereka memperlekehkan org kedah, memperlekehkan Hikayat Merong Merapu..dlm waktu yg sama mengatakan armada Merong Mahawangsa diserang Sriwijaya, mana satu yg betoi ni.

    4. Tentang melayu bersatu...Tuan mengaku tuan pelajar sejarah. Saya rasa tuan lebih arif perihal melayu bersatu ni..jawapannya.. melayu x pernah bersatu. Jgn kata Sriwijaya menyatukan melayu plak. Ia pon tak tercapai mengenggem nusantara dan sentiasa ada kerajaan nusantara yg lain menentangnya. Tetapi niat anda mmg saya respek.



    KriZalid

    BalasPadam
  10. salam sedara krizaid. benar kata anda, mmng melayu xpernah bersatu walau zaman srivijaya, majapahit dan melaka sekalipon apatah lagi kerajaan sri-bn-ya...sebab tu saya rasa paling tidak perlu untuk saya seru org2 kita arini supaya sedar dan pelajarilah dari sejarah dan bukan hanya mondongak keatas tanpa menoleh ke belakang. perlu jugak kita contohi apa2 yg baik dari sejarah nenek moyang kita zaman dahulu untuk memperbaiki keadaan kita sekarang, kerana peristiwa sejarah boleh berulang walau bukan sama. rasanya org melayu kita ni perlu diperingatkan selalu supaya x alpa...supaya mereka sedia untuk benar2 bersatu bila timbul pemimpin ulung yg akan menyatukan seluruh ummah di akhir waktu nanti. wallal hu 'alam.

    ~al semantani

    BalasPadam
  11. Ada beza dengan orang Kedah Tulen dengan orang Kedah yang terasa dirinya 'special' sikit,membanggakan dirinya orang Siam atau Mon Khmer dan memperlekehkan Melayu.Orang Kedah Tulen inilah yang punya peradaban lebih tua dari Tamadun Mon-Khmer.Kita selalu rasa dialek Kedah mengambil dari bahasa Mon-Khmer,cuba kita fikir,sebenarnya Mon-Khmer yang pinjam bahasa orang Kedah.Sebab dahulu budaya Asia Tenggara saling pengaruh mempengaruhi dan sekarang semua sudah tahu tamadun di Kedah adalah yang paling tua!Ini bukan sebarangan tamadun,ini tamadun melebur besi untuk dieksport!Sebab itu orang Kedah keturunan Mon atau orang Siam Nai cepat-cepat mendakwa Kedah hak mereka.Saya tidak hairan dengan gelagat sarkas mereka ini.Tapi kita tahu bahawa prasasti tertua Asia Tenggara yang dijumpai setakat ini adalah dalam bahasa Melayu iaitu pada abad ke-2 Masehi di Vietnam dan barulah dalam bahasa Khmer pada abad ke-7!Bahasa Siam?Lagilah terkeluar carta sebab sejarah Siam Nai yang dibangga-banggakan itu juga ditulis dalam bahasa Melayu Klasik iaitu Undang-Undang Kedah dan Merong Mahawangsa.Bahasa Siam takde nilai antarabangsa pada waktu itu (sebenarnya UUK tiada kaitan pun dengan Siam Nai Khun Luang):D

    Sekarang Siam Nai bergaduh dengan orang Thai.Orang Thai pula bergaduh dengan Mon-Khmer.Saya tidak boleh bayangkan bila orang Thai dan Mon-Khmer ini terserempak dengan Siam Nai,pasti Siam Nai akan diketawakan terbahak-bahak.Jika orang Mon Kedah pandai merapu,orang Thai lagi kuat merapu tapi orang Siam Nai lagi 5 kali ganda kuat merapu :DD

    takpe kita orang Melayu Nusantara rileks aje...jangan kecoh-kecoh.Bahasa MonKhmer hanya berputar-putar di Indochina sahaja.Tapi bahasa kita dalam rumpun Malayo-Polinesian dituturkan dari Hawaii hingga ke Madagaskar.Jadi siapa cedok siapa sebenarnya :DDDD




    ~XXXXXXXX

    BalasPadam
  12. Tambah lagi sikit leh :D

    Kalau saudara Semantani perasan,saudara Krizalid kata orang Kedah panggil Siam untuk puak kafir.

    "dihujung ayat pertama juga saya telah memberitahu gelaran Siam untuk puak kafir"

    Wah,ini satu penghinaan bagi blogsejarahnagaraKedah.Saya pun tidak ditahap mengkafirkan mereka kerana menurut saudara Anai-anai Siam adalah Islam manakala Thai adalah puak kafir.

    Cuba Semantani fikir kenapa mereka ini tidak kira Siam atau Mon atau Thai ini begitu cacamarba dengan sejarah mereka?Kerana sejarah mereka kebanyakannya menumpang di atas sejarah kita,tidak kiralah era Malay city-state macam Grahi,Kedah Tua,Langkasuka atau bertaraf empayar macam Funan atau Sriwijaya.Macam sesumpah,sekejap begitu sekejap begitu.Sekejap statement begini kejap statement lain pulak.Tiada pendirian tetap.Macam Firdausi kata Bayinnaung lelaki,Anai-anai kata perempuan.Sungguh melucukan.

    Krizalid patut minta maaf pada Anai-anai dan seluruh keturunan Syariff Yang Dipertuan Siam Ayutthaya.

    BalasPadam
  13. http://www.facebook.com/pages/Hizbut-Tahrir-Malaysia/173337397885?ref=ts&v=wall#!/note.php?note_id=139893422687711&id=137906166225947

    harap dapat beri maklumat tambahan.....

    BalasPadam
  14. Sayang..sayang, lain yg dicerita lain yg paham.

    1. Saudari ~XXXXXXXX, saya bercerita dari pemahaman org2 Kedah sekarang. Org Kedah sekarang paham Siam itu puak Buddha (kafir) bukan pemahaman blognagarakedah, itu pandangan sisi yg lain, Tak jelas lagi ke?

    2. Niat saya hanya ingin menegur Tuan Seman yg membuat persepsi perihal pengetahuan org2 kedah berkaitan ras atau suku melalui kawannya saja. Jelas..kawannya tak tau apa2. Jadi automatiknya kesimpulan Tuan Seman adalah salah. Itu ja..tak jelas lagi ke?

    3. Tentang forumer tu, saya pon tak setuju. Saya dah jelaskan sebelum ni, tak jelas lagi ke?

    4. Kesian!! baru tau ke bahawa bahawa Kedah Tua adalah yg tertua di benua ni. Paling kurang kita patut tau dari tingkatan 1 lagi bahawa Funan membina port Oc-Eo (baru nak bina) utk berdagang dgn Kedah Tua (port dah gah) tapi yg diiktiraf adalah Funan yg tertua. Saya tanya cekgu, di jawab "ini silibus yg perlu diikut" sambil tanya balik "mcm mana boleh terpikiaq mcm tu, ini hepotesis yg bagus" aku pulak yg tertanya, menatang apa hepotesis ni ( pada masa tu la).

    5. Sekali lagi saya nak tegaskan seperti apa yg saya nukilkan sebelum ni..."Org kedah jati adalah pure melayu. Ingat!! kedah dulu bukanlah seperti yg digariskan sekarang. Mereka adalah penegak dan khadam kepada bangsa dan agama." Balasan Allah kepada mereka...Sriwijaya dah tak dak, Funan tak dak, Majapahit tak dak...tapi kedah masih wujud dari zaman kuno hingga sekarang dan bahasanya (loghat) menebar ke seluruh nusantara siap boleh dikomersialkan lagi. Tetapi sedihnya org kedah dihina sekarang.

    Minta sory Tuan Seman kalau saya kacau emosi tuan...buat ~XXXXXXXX, tak payah mcm ni...If u want the Doc. title, just take it. Saya nak tgk je artikel you meruntun jiwa...



    KriZalid

    BalasPadam
  15. Hmm...semangat nampak chek Krizalid kita ni :D

    Oh...ye ke?Saya ingatkan saudara masih demam lagi oleh pemahaman blogsejarahnagarakedah.Kalau macam itu ada clash la antara orang Kedah dengan orang Siam Nai.Siam Nai pun orang Kedah juga.Jadi yang mana satu kata orang Siam ni kafir?Mon ka,Siam ka atau Melayu?

    :D

    Kawan Tuan Seman tak boleh dikatakan salah atau tak tahu apa-apa semata-mata tak ikut spec pemahaman encik Krizalid.Lagipun Tuan Seman pun keturunan Kedah juga belah Tok Wan mak dia(sila betulkan ya Semantani kalau silap).Jadi adakah Tuan Seman ini tak tau pa?Semata-mata tak ikut spec kita maka orang Kedah sendiri pun dikatakan salah?Lainla Tuan Seman ni orang Johor atau Bugis leh la goyang-goyangkan dia sikit.

    Kedah memang ada tamadun purba.Sebab itu dipanggil Kedah Tua.Mana ada Siam Tua atau Mon Tua :D Dah berkurun-kurun orang dah tau dah,bukan encik Krizalid sorang saja.Masalahnya apabila ada orang tiba-tiba sedar bahawa Kedah ini memang lebih tua dari kerajaan orang Siam,Khmer atau Mon maka dia cepat-cepat terlompat-lompat cuba curi sejarah Kedah dengan harapan dapat pengiktirafan dunia bahawa kaum dia adalah paling dasyat,lepaih tu boleh perlekehkan orang Melayu kata orang lanun :D

    Saya perhatikan saudara Krizalid lebih kemelayuan sekarang,berbanding dahulu yang lebih cenderung kepada kesiam-siaman.Syukurlah.Tetapi sikap ini tidak begitu baik kerana seolah-olah tiada identiti.Sekejap sokong Siam Nai (yang kata Melayu Kedah keturunan lanun) sekejap sokong Melayu Kedah.Baguslah sekarang encik sedar bahawa orang Kedah jati adalah Melayu,bukan Siam Ayutthaya Traikolanat.

    Satu je nak tahu orang yang menumpang sejarah kita,kita usik je sejarah merapu dia,mak aih...maki hamun dia bergulung-gulung....

    ~XXXXXXXX

    BalasPadam
  16. Mahadaya ni melampau sungguh.. tak abis-abis lagi menyesatkan dengan tulisan dia.. Cuma terima setakat Nabi Ibrahim, kira Nabi2 selepas itu macam Nabi Isa A.S. dan Nabi Muhammad S.A.W dia tolak.. memang Keparat sungguh hang ni.. pastu boleh pulak dia guna petikan Surah Al-Baqarah dalam menegakkan benang yang dah basah tu di ruangan About Me.. Al_Quran diturunkan kepada Rasulullah S.A.W., hang boleh terima petikan Al-Quran tapi hang tolak penerima wahyunya.. Bengong...

    BalasPadam
  17. Nampak sangat u tak faham apa2 dari dulu sampai la...

    1. Dalam bahasa kasar..benak beerti susah nak diajar. Org kedah tetap memanggil Thailand sebagai Siam. Siam yg org kedah maksudkan org Thailand la..org Thai (Buddha). Kalau Islam lain pulak panggilan kepada mereka (aku dah berbuih dah cerita). Dlm Thai pon bermcm suku..yg penting asal dia buddha dari Thailand mesti org kedah panggil Siam.

    2. Blog sejarahnagarakedah ingin mengubah persepsi orang yg selama ini menganggap Siam itu Buddha (kafir). Susah sangat ke nak paham. Sapa yg nak curi kedah Tua pulak ni..nai-nai tu sendiri yg ckp Siam dibuka oleh pentadbir Kedah Tua dan peradaban Kedah mempengaruhi Siam sebelum Siam menjadi gah dan mula mempengaruhi org lain pulak.

    3. Sori Tuan Seman jika terasa...ok kita tengok ayat Tuan Seman balik..."Tanya kawan Kedah anda,adakah dia orang Mon?Atau bangsa Kedah?Lol...pasti dia kata anda tak betul.Nama 'Mon' pun dia pasti tak tahu menahu.Kecuali anda tanya orang Siam perut hijau atau orang Kedah yang tiba-tiba terasa dia orang Mon/Khmer." Ini mengambarkan seolah2 org jati Kedah tak tau apa2 pasai Monkhmer. Semestinya tak betul. Bukan nak salahkan org lain cuma nak perbetul apa yg salah. Spec apa plak..mmg org Kedah tau sapa Mon, sapa Melayu Champa dan sapa org chenak.

    4. Bila masa aku demam..belum ada fakta yg betul2 mengoyahkan mereka, mmg ada yg macam katun skit2 tapi ingat..katun mereka katun berproduksi tinggi.

    5. U mmg masih tak faham..anda mengusik org tapi bila org mengusik anda kegopohan anda tentang sejarah jadi kacau bilau. Senang cerita..apa yg saya komen di sini tidak sama apa yg saya komen di blog kesayangan anda..anda menhentam blog lain, jadi saya nak tengok apa reaksi u bila dihentam balik. Resultnya sadis..ingat2 skit kalau nak usik org. 1 jari menunding org 5 jari akan menunding kita. (aku rasa bukan nak usik, nak glemer)

    6. Mcm ni sirap girl..Siam (sekarang org nampak Thai) bukan spesifik bangsa ia adalah negara. Kalau ada org mengaku aku seorang Siam berbangsa Melayu..salah ke? Aku lebih sokong artikel Tuan Seman yg lepas Siam @ Melayu? Mcm ni barulah dikatakan merungkai sejarah.

    7. Baguslah dah berkurun2 org tau..tapi kerajaan tak tau apa2 lagi. Siap boleh kata candi2 di Lembah Bujang dirobohkan oleh org2 Kedah yg dah convert Islam..satu lagi penghinaan yg nyata.



    KriZalid

    BalasPadam
  18. salam, kepada Krizalid, ayat; ..."Tanya kawan Kedah anda,adakah dia orang Mon?Atau bangsa Kedah?Lol...pasti dia kata anda tak betul.Nama 'Mon' pun dia pasti tak tahu menahu.Kecuali anda tanya orang Siam perut hijau atau orang Kedah yang tiba-tiba terasa dia orang Mon/Khmer." adalah bukan ayat komen saya...ia adalah ayat pengomen lain yang menulis ~ semantani tahu siapa saya sebenar. saya rasa saudara salah baca ni. sebb itu ayat pengomen tersebut, saya tak tulis kenyataan tersebut. tapi saya tahu siapa pengomen tersebut, itu saje...:)

    ~Al Semantani

    BalasPadam
  19. mmng benar nai-nai cakap siam dipengaruhi kedah tua, tapi yg xbetulnya ialah bila dia kata bangsa melayu hanya bangsa yg di cipta british dan semua tamadun nusantara adalah tamadun bagsa siam, sehinggakan candi borobudur dikatakan sebagai istana kota seorang sultan...logikah fakta ini?? dia jugak kata tamadun kedah tua ialah tamadun siam asli dan bukan melayu...itu x benar. anda kata xdak org nk curik kedah tua sekarang? yg sedari xxxxx maksudkan bkn khusus pd blogsejarahnegrakdah je tp jugak dengan org khmer dan kerajaan burma. sejak penemuan terbaru di sungai batu diumumkan kepada dunia baru2 ni, nasionalis2 mereka dah mula melompat2 bak kata sedara xxxxxx. mereka mula nak kacau daun. mungkin anda kurang maklum hal ini tapi kami tahu sebb bidang kami ada kaitan dengan perkara begini. mereka akan kacau daun kalau tak sekarang, tunggu dalam beberapa tahun lagi bila bnyak lagi penemuan tentang dominasi Melayu di indochina dibongkar oleh sejarawan dan arkeologis kita. sekian

    ~ Anda tahu siapa saya...

    BalasPadam
  20. Salam. Nak mencelah sat...

    Geng Nai2 kata Kedah Tua dibuka oleh Merong Mahawangsa pada tahun 700an Masihi kemudian baru muncul Siam. Penemuan terbaru tentang Kedah Tua pula menyebut teknologi pembuatan besi di Lembah Bujang sudah wujud pada abad 1 Masihi iaitu 600 tahun lebih awal. Jadi apa kena mengena Merong Mahawangsa versi Nai2 dengan tamadun Kedah Tua yang dah wujud 600 tahun lebih awal? Atau ini adalah satu lagi bukti Merong Mahawangsa mereka ada memiliki kuasa sakti yang boleh melangkah waktu ala-ala filem Back to the Future, maka sebab itu puak Nai2 masih bermati-matian percaya bahawa Merong Mahawangsa telah mengahwini Sharifah Mariam Al-Jefri walhal moyang kepada keluarga Al-Jefri malah moyang segala keluarga Ahlul Bait Alawiyin (yang mana keluarga Al-Jefri adalah salah satu cabang keturunan) iaitu Alawi bin Ubaidillah bin Ahmad Muhajirullah bin Isa Al-Rumi bin Muhammad Naqib bin Ali al-Uraidhi bin Jaafar Sadiq bin Muhammad Al-Baqir bin Ali Zainal Abidin bin Saidina Hussein pun lahir ke dunia selepas tahun 900an Masihi?

    Sepertimana mereka terus berkeras menggunakan buku Undang-undang Kedah sebagai 'bukti' dakwaan mereka tentang 'kekuasaan' Siam yang kononnya meliputi seluruh Nusantara hingga ke Australia. Peliknya tiada siapa menyoalkan bagaimana buku Undang-undang Kedah yang membuka cerita tentang undang-undang yang diguna-pakai abad ke 17 Masihi, diikuti abad ke 18 hingga abad ke 19 dikatakan boleh disiap ditulis pada 222 Hijrah bersamaan tahun 800 Masihi gitu? Tidakkah terfikir mungkin bab penutup itu ada tertinggal satu nombor atau perkataan? Tidakkah terfikir yang dimaksudkan buku itu sebenarnya siap ditulis pada 1222 Hijrah bersamaan 1800an Masihi gitu lalu lebih menepati logik dan kronologi atau urutan masa?

    - cucu lanun Perak yang merampas takhta Yang Maha Mulia Shah Alam Sayyam Puasa ;]

    BalasPadam
  21. Janganlah marah,encik Krizalid.Cuma saya agak lucu dengan kenyataan anda yang bertukar-tukar.Encik kata:

    "nai-nai tu sendiri yg ckp Siam dibuka oleh pentadbir Kedah Tua dan peradaban Kedah mempengaruhi Siam sebelum Siam menjadi gah dan mula mempengaruhi org lain pulak"

    Wah,bila masa pulak segala nai itu mengaku orang Kedah mempengaruhi Siam?Encik Krizalid tak khatam lagi rupanya blogsejarahnagarakedah itu.Setau saya segala nai itu tak mengaku Kedah pengaruh Siam,orang Melayu yang encik kata adalah anak jati Kedah yang pure pun dikatakan oleh nai-nai itu sebagai lanun-lanun perampas takhta Maharaja Siam Islam malah semua manusia kat dalam dunia ini kalau boleh dikatakan mengikut atau menciplak adat Siam ;DDDDDD

    Haha...itu ayat sayalah encik Krizalid,sian Tuan Seman tak pasal-pasal kena tuduh.Apa dia?Katun?Yess,memang mereka itu katun yang berproduksi tinggi setaraf dengan Mickey Mouse ;DD

    Saya tidak kisah dihentam,hentamlah.Semua komen saya siar.Ada yang sampai ugut saya dan bencikan saya.Biasak la encik.Takde hal punya.Tidaklah seperti blog yang anda sokong itu.Kecut bila dipersoalkan.Komen pun ghaib entah ke mana.

    Mula-mula dikatakan saya benak,kemudian panggil saya sirap girl ;D Lucu...betul tak kata saya?Usik sikit mak aih...bergulung-gulung latahnya.Saya rileks saja sebab sejarah mereka tidak leh kona kot mana.Pi mai pi mai tang tu juga.Dibayangi oleh Kedah Tua,Langkasuka atau Sriwijaya.

    Aku seorang Siam berbangsa Melayu?Tapi kata Siam ni negara.Cuba tanya orang Patani,adakah mereka orang Siam berbangsa Melayu?Mati-mati mereka tidak mengaku Siam malah amat benci dengan orang Siam yang membunuh orang Islam di sana.Adakah saya ini Malaysia berbangsa Melayu?Encik Krizalid sayang...negara Siam dah takdak dah...jadi alasan anda sudah expired date.Siapa yang kacau bilau sekarang sejarah dia?

    Siapakah Siam itu?Kena belajar dahulu asal-usul nama Siam.Tapi saya sudah tahu A-Z tentang Siam,sejak mula-mula U-Thong bukak negeri di wilayah Grahi atau Negara Sri Darmaraja.Saya tahu sebab saya orang Melayu yang memang sudah ada peradaban lebih dahulu dari segala mak nenek Mon atau Siam ini.Mereka bergaduh dan berperang di tanah saya kemudian berebutkan sejarah saya.Bercakaran sesama sendiri.Tak cukup pi tuntut lagi apa yang ada pada orang Melayu.Semua nak dikebasnya.

    Encik Krizalid janganlah terasa kalau encik bukan Siam atau Mon ini.Kalau Melayu,Melayulah ye.Tak payah tiba-tiba bermutasi jadi Mon atau Siam Khun Luang Oong Bak 3 ;DD



    ~XXXXXXXX

    BalasPadam
  22. Tuu Dia aiih,apa uslub yang mahadaya nie guna nie,mana ada surah dalam quran yang sebut nama2 surah dia lagu tuu,kepada pembaca semua cuba pikiaq ,quran tu turun kat sapa?dalam bahasa apa?tup tup dia ni kata penaklukkan mekah dilakukan oleh raja ahmad yang menerima kenabian,,kalau tak silap saya inilah contoh ajaran taslim yang telah difatwakan sesat dulu tu,

    BalasPadam
  23. Minta Tuan Seman padamkan saja komen Mahadaya itu.Tidak berfaedah langsung.Macam bantu dia sebarkan dakwah dia pula.

    Bulan puasa nak tiba ni.Nanti bangsa Sayyam akan keluar beramai-ramai menyambut bulan Siam dimana bangsa Arab pun memanggil 'puasa' sebagai Siamun bersempena bangsa Siam Islam yang paling hebat dan pernah memerintah planet Bumi dahulu.

    Jaga-jaga,bangsa Sayyam al-Siam akan mengganas di bulan puasa ini.Peliharalah sejarah bangsa masing-masing sebelum dicuri makan di bulan yang mulia ini.

    (usik-usik saja,jangan marah ek)

    ~XXXkXXXX

    BalasPadam
  24. Oit Mahadaya... kira Nabi2 dan Rasul2 sebelum Nabi Ibrahim A.S. pun tak betoi jugak ker... sedangkan Islam itu sejak turunnya Nabi adam A.S. ke dunia dan syariatnya lengkap dengan turunnya wahyu Allah SWT kepada Rasulullah SAW.. Tobat la hai Mahadaya... takkan hang nak berterusan mencacamerbakan kefahaman orang lain. grrrrrrrr......

    BalasPadam
  25. HANGPA SUMA NI MAU DOK KENA TIKAM JA!!
    HANPA SUMA DOK WAT BESH PAA???
    HANGPA INGAT HANGPA SUMA TUHAN KOT??
    NI! MAU DOK PERANG NGAN CINA INDIA DULU!
    LEPAIH TU BARU BLEH PERANG TANG NI NOHH...

    BalasPadam
  26. asalamualaikum...saya juga merupakn orng kedah.. asal di kmpng langgar.. memng di tmpt saya ada kubur lama,, sek pondok dan byak benda lg yg menunjukn islam telah lama di sini..di dlm buku tesk tgktan 3 juga ada trtulis nma tmpat ni.. (tp itu yg mengikut modul la).. tp untuk membuktikan sejarah ketamadunan kita sendiri bukanlah dgn cara bertikan lidah sperti saudara, saudari buat ni,,... byk lg cara yg lebih baik.. maaf jika ada trtulis salah.. yg baik dtg dari allah.. yg buruk atas kelemahan sendiri.. salam..

    BalasPadam
  27. Bohong ja hangpa ni...mengaku je la org kedah smua asal dari Acheh, sumatra..asal nak malu2 plak..kata diri anak JATI kedah konon nye..tapi bila buat ujian DNA smua boleh trace balik tok nenek moyang dari Sumatra, Jawa, Sulawesi smua bagai..hahaha..mimpi la woi..smua org 'Melayu" kedah tu baru dtg bila sriwijaya jajah Kedah tua..masa tu baru la tok nenek moyang hangpa masok semenanjung, sebelum tu mana ada org 'Melayu' kat semenanjung ni bang oi..org Kedah moden asal dr sumatra, mula pindah ke semenanjung bila Sriwijaya jajah tanah bertuah ni..itu FAKTA. Tamadun Kedah tua yg usia menjangkau 2000 tahun tu bukan dibina oleh org 'Melayu' Kedah..tapi org KELING..buktinya korang boleh cek dalam Hikayat Pattani, smua benda ada dalam buku tu.Hikayat tu mula dr penduduk yg mula2 duduk kat sini sampai la zaman kegemilangan Kesultanan Pattani Besar..baca jgn x baca..terima ja la hakikat yg org hangpa tu bukan asal dr tanah ni pon tapi dr luar, paling tepat Sumatra.hehehe..jgn marah nanti kena jual.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gila bodoh komen ni,Habis tu orang sumatera asal mana plak?Tumbuh macam pokok kat sana? lepas tumbuh macam pokok dekat sumatera dan jadi manusia..belayar datang ke semenanjung ni? apa punya bengap lah!

      Kedah itulah Melayu asli,lagipun peradaban sungai Batu kedah adalah Peradaban Maritim..orang Mon-khmer tu Bangsa Agraria..istilah Austronesia dengan Austro-asiatic pun tak tau lagi mau cangak buat pandai?

      Lagi bangang,sejarah asal usul Sriwijaya pun tarak tau lagi mau Bising?woi kerajaan sriwijaya tu asal usul dia dari orang2 Kelantan oii..bukan kerajaan asli sumatera.

      Nah haih!Mai mana pulak orang keling buka peradaban sungai Batu?woi peradaban sungai batu tu satu2nya peradaban asli Nusantara yang tak ada pengaruh agama Vedic..asli agama Tok nenek moyang orang2 kedah iaitu agama pagan yang menyembah Matahari.

      Aku orang kedah huh,jangan buat leceh..tapak arkeologi sungai batu tu sebelah rumah aku ja huh!Keturunan orang kedah lah penurun kepada peradaban kat semua orang asia tenggara ni..kalau hang duk bangga nak jadi keturunan mon-khmer pi balik myammar dengan kemboja.

      Padam
    2. -ko ingat smua org kena lalu semenanjung je ke kalo nak pi pulau jawa sumatra?..drg boleh ja lalu ikut vietnam, lps tu belayar ke borneo lps tu baru la drg belayar pi pulau2 kat sekitar..apa ke bengapnye mamat ni..cuba ko luaskan skit pandangan ko tu jgn nak dok sempit kat semenanjung ja..
      -'peradaban sungai Batu kedah adalah Peradaban Maritim..orang Mon-khmer tu Bangsa Agraria..istilah Austronesia dengan Austro-asiatic pun tak tau lagi mau cangak buat pandai?'
      Peradaban yg ko sebut tu bkn milik org Melayu pon brapa kali aku nak bg tau kat hang pi baca hikayat Pattani kalo xcaya..org dah dok tulis kat buku hikayat pon malas nak baca..
      senang citer Austro asiatic-org ASLI
      Austronesia-Melayu pendatang dr sumatra...hahahahaha
      -'kerajaan sriwijaya tu asal usul dia dari orang2 Kelantan oii..bukan kerajaan asli sumatera.'
      ni citer katun mana plak ko amik ni..Sriwijaya mula kat kelantan? hahahahahaha..bapak ah! ni dah melalut cam cerita sejarahnagarakedah dah ni..tulis tanpa bukti kukuh nak support teori bodoh korang..perangai tipikal melayu..kalo ko nak kata Sriwijaya mula dari thailand aku boleh caye lg..ni dr Kelantan LOL..mana buktinya kalo dr sana..mana tinggalan Sriwijaya-Kelantan yg agung tu(kalo ada la)..kota mahligai la,itu la ,ini la..habih dah sampai sejarah pattani pon depa nak hijack kata sejarah negeri kelantan..
      -'Aku orang kedah'
      Ko sure ke ko org Kedah asli,cuba ko trace balik family tree ko..ntah2 trace punya trace boleh plak sampai ke Aceh sumatra hahahaha..xyah nak mengaku tanah kedah tu tanah hangpa la buat malu ja..kalo dah pendatang tu pendatang la..bagi balik tanah tu kat org asli..hang plak pi balik sumatra tanah asal tok nenek hang..

      Padam
    3. cik anon...

      sapa kata saya buat teori karut...teori srivijaya bermula dari kelantan ni dah banyk ditulis oleh sejarawan2 luar negara. kalau nk kata srivijaya di palembang pon xdak bukti jugak sebab mana ada candi srivijaya di sana. yg ada batu bersurat sahaja tetapi tak pula menunjukkan yg ia bermula disana.

      sriwijaya mala bermula di tanah chihtu di kelantan purba atau mungkin termasuk wilayah pattani langkasuka pada zaman dahulu. teori melayu dari sumatera itu lagilah kelirunya. jika betul melayu dari sumatera kenapa di indochina, seperti di laos,champa dan di thailand bnyk dijumpai perkataan malayu lama sebelum wujudnya kerajaan srivijaya dan kerajaan moloyu jambi? orng champa adalah pembina tamadun terawal di nusantara dan ini telah terbukti. adakah orng champa ini bukan melayu? padahal batu2 bersurat mereka jelas bertulis bahasa melayu kuno??

      anda yg keliru sebenarnya...mana boleh org melayu dtg dari acheh sebb org aceh berasal dari champa. anda jugak jgn percaya bulat2 kitab hikayat pattani. sebab namanyapon hikayat dan bukan buku teks sejarah pattani....dlm hikayat bnyk unsur2 penambahan dan kesukaran untuk pengesahan fakta sebb hikayat itu ditulis melalui salinan2 manuskrip awal yg juga adalah salinan dicampur dgn cakap2 mulut org tua2. jadi kesahihannya bukanlah seratus peratus....patut dibuat rujuk silang dan bukan bertaklik pada satu sumber sahaja....hikayat tersebut bukan al quran tetapi tulisan manusia yg sentiasa membuat kekhilafan walaupun yg menulis ialah seorng yg arif dan alim.

      Padam
    4. Encik Semantani..saya memang tahu yg org acheh dtg dr champa..tpi masalahnya sekarang kebanyakan org melayu semenanjung ni bukan nya tulen dr tanah ini..hampir 90% dr mereka berasal dr luar(pulau2 di Indonesia)..jdi secara logiknya..mereka ni bukan la Bumiputera/Pribumi di tanah ni..sya cuma nak hak atau gelaran bumiputera/pribumi tanah ni diberikan pada org/etnik yg berhak(contoh: org asli/melayu asli) bukannya org Jawa,Bugis,Batak,Sunda etc.yg terang2 tidak ada kena mengena dgn suku semenanjung..sbb mereka ni pendatang..

      Lagi satu..saya x cakap org melayu asal dr Acheh..sy kata org Kedah yg asal dr Acheh..bg saya, org melayu secara amnya berasal dr sumatra(majoriti)..manakala cuma sedikit saja berasal dataran Indo-china dan pulau2 disekitar(jawa, filipina..etc)..Buktinya, banyak nama2 tempat di negeri semenanjung diabadikan oleh golongan pendatang ni..seperti,Kg Kerinchi Penang, Kg Manjapahit(majapahit?) kedah, Daerah "Kuantan" Pahang, Daerah "Kampar" Perak,..dan banyak lgi..

      Padam
    5. TAK DA LAH SAMPAI 90 PERATUS CIK AIH...KITA BOLEH SEMAK DEKAT JABATAN PENDAFTARAN NEGARA KOT. ATAU SEMAK KAT ARKIB NEGARA....SETAHU SAYA ADA JUMLAHNYA BERAPA BANYAK ORG JAWA, BUGIS, MINANG,BANJAR DAN KAMPAR YG ADA DI NEGARA KITA DAN SETAHU SAYA TAK SEBANYAK ORNG MELAYU SEBENAR. LAGIPUN DARI SEGI ANTHROPOLOGINYA SEMUA SUKU INI DIANGGAP SEBAGAI MELAYU. MALAH BLOG SAYA NI PON UNTUK MELAYU SELURUH NUSANTARA BUKAN MELAYU SEMENANJUNG SAHAJA. TTNG HAK BUMIPUTRA BUKAN KE ORNG ASLI MMNG DAH DAPAT SEMUA TU MLH MEREKA DAPT FREE SEMUANYA TERMASUKLAH KESIHATAN,PERSEKOLAHAN MALAH KALAU DAPT MASUK UNI SEMUA KERAJAAN TANGGUNG. CUMA MEREKA JE YG TAK NK USAHA. MENGAPA TANAH INI DIPANGGIL TANAH MELAYU ITU KENE TANYA CIK SERI DIA LEBIH PAKAR...

      TAK SALAH RASANYA SUKU2 MELAYU LAIN NK MENJADI MELAYU DISINI.SEBB SINI MMNG TAK BNYK ORG DUDUK...KECUALI ZAMAN LANGKASUKA...BAGI ANDA SAPA YG BUKAK KEDAH TUA DAN LANGKASUKA...ORG KELING KE...TIDAK! ANDA SALAH...YG BUKAK ADALAH ORNG MELAYU KUNO. INI ADA DLM CATATAN CHINA DAN CATATAN2 DARI KHMER DAN MON. MMNG ORNG MELAYU DAH ADA DI KEDAH DAN KELANTAN SERTA PAHANG DAN TERENGGANU...CUMA DI SELATAN LEBIH BNYK ORNG LAUT YG JUGA MERUPAKAN MELAYU PROTO BNYK DI JOHOR DAN MELAKA. JADI XDA ISTILAH SEMBILAN PULUH PERATUS ORNG MELAYU DI MALAYSIA INI BERASAL DARI TEMPAT LAIN, CUMA MEREKA LEBIH MENONJOL JE SEBB TU NAKPAK BANYK...BAGI SAYA HANYA 50 PERATUS SAHAJA....JANGAN JADI MACAM SEJARAWAN INDIA YG MENGATAKAN SEMUA PERADABAN DI NUSANTARA INI DIBINA OLEH ORNG KELING. TAPI BILA DICARI RANGKA DAN TULANG YAG DIJUMPAI RANGKA DAN TULANG ORNG KITA , NAMA RAJA2 KITA BUKAN ORANG KELING. KALAU DAH AGAMANYA HINDU MEMANGLAH ADA KUIL HINDU. HINDU TAK SEMESTINYA KELING. SAMA MACAM ISLAM TAK SEMESTINYA ARAB....

      YG ORNG KEDAH PULAK ANDA PASTI KE MEREKA SEMUA ASAL DARI ACHEH? SEDANGKAN PADA KURUN KE 17 RAMAI ORNG ACEH DAH PUPUS DAN ORNG MELAYU JOHOR DAN PAHANG SERAMAI LEBIH 20 RUBU ORNG DIBAWA KE ACEH UNTUK JADI RAKYAT ACEH....JADI NUSANTARA NI XDA HAK INI HAK ITU TAPI SEMUANYA MILIK KITA MACAM SEBUAH KELUARGA ADA DUA TIGA BUAH RUMAH...XDA NYE KALAU DUDUK SINI MAKA YG SANA BUKAN MILIK KITA...KITA MILIKI SEMUANYA.....NUSANTARA KESELURUHAN MILIK MELAYU DAN SEMENANJUNG ADALAH TITIK TENGAHNYA SEBAB TU DINAMAKAN TANAH MELAYU.

      Padam
    6. oooo..camtu plak eh? Asal semenanjung ni ada kat peta asia tenggara terus kata tempat ni hak milik org Melayu..?
      -"JADI NUSANTARA NI XDA HAK INI HAK ITU TAPI SEMUANYA MILIK KITA MACAM SEBUAH KELUARGA ADA DUA TIGA BUAH RUMAH...XDA NYE KALAU DUDUK SINI MAKA YG SANA BUKAN MILIK KITA...KITA MILIKI SEMUANYA....."
      Tanah semenanjung ni dah pon ada penghuni sebelum org Melayu sampai lgi bang oi..kita panggil depa skrang sbg org Asli..jdi tanah ni org asli punya bkn org Melayu sbb drg tu first settler kat sini..contoh kalo aku duduk kat johor aku pi umah ko, lps tu aku buat cam umah aku sendiri, guna elektrik umah ko, guna air kat umah ko tpi xbayar satu sen pon, lps tu blagak cam bos instead aku yg bayar kat ko, ko plak yg kena bayar kat aku and then aku bg alasan "xpa lu punya tanah aku punya tanah gak, lu punya rumah aku punya rumah gak" ko agak2 ko marah x kalo aku buat gitu kat ko. Camtu la perasaan org asli kat tanah semenanjung ni.Aku malas nak baca blog Srikandi tu sbb melalut2 sampai Mesir, tanah Arab pon nak dikaitkan dgn Melayu..

      Org semenanjung xhabis2 cakap Sriwijaya berasal dr Kelantan tanpa bukti yg kukuh, kalo betul dakwaan drang mana bukti fizikal xkan nak kata "Bermimpi" jumpa org pkai tanjak,baju melayu lgi kot.Aku dah muak baca blog yg artikel dia dr mimpi tu,mimpi ni..apa pon tolak tepi dulu dan layan artikel ni:

      http://www7.plala.or.jp/seareview/newpage6Sri2011Chaiya.html

      penulis dia Professor dr Jepun..dia kata Sriwijaya bermula dr Selatan Thailand di daerah Nakhorn Sri Thammarat bukan Kelantan.

      Padam
  28. Hmm,sangat menarik apa yang ditulis oleh saudara Semantani..boleh saya bertanya dimana sumber yang saudara dapat mengatakan masyarakat Acheh pupus pada kurun ke 17 dan digantikan dgn Masyarakat yg berasal dr semenanjung.Boleh saudara terangkan dgn lebih lanjut.Saya ingin tahu lebih lanjut tentang orang Melayu semenanjung.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  29. Pendapat bahawa Kedah dimelayukan oleh Kerajaan Sriwijaya mungkin betul namun jika dikatakan dimelayukan oleh kerajaan Melayur Palembang yg menjadi sebahagian dari Sriwijaya,maka boleh dikatakan satu pendapat yg lemah.Ini kerana Palembang adalah Pusat Ibokota Seriwijaya yg terakhir setelah Kota seperti Vijaya di Champa dan juga Brunei menjadi Pusat Pentadbiran Empayar Sriwijaya.Malah Kedah pernah menjadi Ibukota Sriwijaya buat seketika sebelum Ibukotanya berpindah ke Palembang.
    Bagi saya penduduk empayar Sriwijaya bebangsa yg sama kerana empayar ini sangat besar. Beberapa istilah sebutan orang Kedah sama seperti istilah Palembang.Contohnya buah ciku disebut orang Kedah sebagai "Sawa" sama seperti sebutan di Palembang.Kerana Palembang merupakan Ibukota Sriwijaya terakhir manakala Kedah pula bandar Pelabuhannya ,tiada boleh dikatakan bahawa Palembang yg mempengaruhi bangsa di Kedah.Bangsa di Kedah lebih dipengaruhi oleh Kota kota Sriwijaya yg lebih awal dari Palembang.

    BalasPadam
  30. Kenapa suka sangat pening2 kan kepala...Buat kesimpulanlah bahawa orang melayu ni bersifat kelautan bukan kebenuaan. Laut dan darat ni umpama kehidupan mereka..sebab tu orang Melayu Malaysia, Brunei, Singapura dan Indonesia cakap negara meraka sebagai Tanah Air mereka bermaksud daratan dan lautan itulah tanah air mereka...Tak kiralah di Kedah ke, di Acheh ke di Brunei ke di Kelantan ke di Champa ke...dimana2 ni nusantara inilah tanah air orang2 Melayu. Sebab tu jangan pelik Orang Melayu di Pulau Siantan, Pulau Jemaja, Pulau Anambas, Pulau Natuna walaupun dibawah wilayah Kepulauan Riau Indonesia tapi masih bertutur dalam bahasa Melayu Loghat Terengganu. Nasi Tumpang yang terkenal di Kelantan juga ada di Jawa, Wayang Kulit dan Batik yang terkenal di kelantan juga ada di Jawa. Keris yang terkenal di alam melayu ni ada dimana-mana di Nusantara ini dari Pulau Mergui Myanmar sampai Selatan Filipina....jauh merentas lautan luas.

    BalasPadam
  31. kalau ikut istilah anthropologi Tanah Air rumpun Melayu ni luas....Dari Pulau Madagaskar di Afrika merentas Lautan Hindi kemudian sampai ke wilayah Nusantara ni iaitu Pulau Sumatra, Semenanjung Tanah Melayu (termasuk melayu Segenting Kera), Pulau Jawa, Sulawesi, Maluku terus ke Filipina dan merentas laut Champa ke Selatan Vietnam kemudian Pulau Hainan dan terus ke Pulau Formosa (Taiwan) seterusnya ke Kepulauan Jepun (Suku Ainu) dan merentas Lautan Pasifik merangkumi semua kepulauan pasifik termasuk New Zealand, Hawaii hingga ke kepulauan Easter.....Bukti paling kukuh mereka berkongsi Istilah bahasa yang sama dan bukti paling kukuh adalah sistem sebutan nombor yang sama cuma loghat yang berbeza.....paling sama adalah dengan nombor sebuatn loghat Jawa.

    BalasPadam
  32. Orang Melayu sebelum kedatangan Hindu Budha dan Islam sama saja seperti orang Batak di Sumatra Utara, Orang Toradja di Sulawesi Tengah, Orang Iban, Bidayuh dan Melanau di Sarawak dan Orang kadazan Dusun di Sabah, Orang Minahasa di Sulawesi Utara, Orang Fiji, Orang Hawaii orang Vanuatu ( Kepualauan Pasifik) dan Orang Maori di New Zealand. Ada juga ahli anthropologi mengaitkan orang Melayu sebagai bangsa yang membina empayar Aztek, Maya dan Inca di Amereka Tengah dan Selatan. Ada teori mengatakan selepas puas belayar meredah lautan Pasifik mereka sampai ke benua Amerika dan membina Tamadun Mereka yang bersifat Animisma di sana.

    BalasPadam
  33. Pertama-tama sekali, Nusantara di kepala blog tuan adalah istilah dari kitab Peraraton Jawa, Pustaka Raja merujuk kepada jajahan Jawa. Ada berapa banyak negeri yang menjadi jajahan Jawa?

    Negara Agung = Jawa Majapahit di Jawa Timur
    Mancanegara = Pulau Jawa Keseluruhan, Madura, Bali, Lampung, Palembang.
    Nusantara = Kawasan membayar ufti kepada maharaja Jawa di Majapahit.

    Tujuan Majapahit meletakkan istilah Nusantara adalah untuk merampas kawasan jajahan Srivijaya selepas ekspedisi Pa-Melayu mereka.

    Saya tak nampak pun penulis masukan dalam forum yang tuan baca tu mengaku kata orang Kedah 100% jenis etnik Mon-Kmer. Penulis tersebut masih mengakui akan kewujudan orang Melayu yang bersifat kelautan. Selepas saya memeriksa Tarikh Salasilah Negeri Kedah sendiri, didapati memang ada sebut tentang orang Mon-Kmer di Kedah tapi bukan dalam bentuk Mon atau Kmer seperti zaman moden ini. Orang Mon-Kmer yang disebut itu adalah jenis orang asli seperti orang Senoi yang baru menerima unsur Hindu-Buddha dan tertakluk menurut kawasan.

    Sudah periksa kah Mon itu jenis bangsa yang macam mana? Kitab mereka yang paling purba sekali ada tulisannya dalam bahasa Pali pada abad ke-16 masehi berjudul Jinakalamali. Ada teori tentang asal-usul mereka. Tapi ia hanya "teori" sahaja. Mereka bukan orang Burma, tapi berasal dari kerajaan Sri Rammanadesa. Ada antara raja mereka adalah orang "Thai" walaupun mereka bukan orang Thai. Di Teluk Siam sana, mereka yang menjatuhkan kerajaan orang Kmer dan membawa keluar kawasan Teluk Siam dari jajahan Kemboja.

    Apa yang perlu adalah pengkajian yang bersifat neutral, tidak beremosi dan berlebih-lebihan dalam mengagungkan bangsa2 tertentu. Pada akhirnya nanti, semua manusia itu akan kembali merenung asas kejadian mereka dari tanah.

    - Non-Caprut

    BalasPadam
    Balasan
    1. banyak runtuhan kota dan candi tinggalan arkeologi sriwijaya terutama di Kedah.

      Padam
    2. Hang ingat hebat sangat ka jawa majapahit? majapahit tu cuma kerajaan kecik yang ditokok tambah oleh para penagih candu jawa yang menjadi hayalan orang jawa shingga sekarang. tak ada satu pun bukti jawa pernah menjajah disini. klo jawa yang tak ada passport bnyak la peninggalkan arkeologi taiknya jawa

      Padam
  34. Macam macam tulisan sejarah pasal Kedah muncul Kat internet sehingga bila nak baca sejarah yg sebenar pun susah sebab tapi saja sejarah Kedah yg muncul blog merapu Siam Kedah tu.Hanya kerana moyang mereka iaitu Tunku Long Putra iaitu kekanda Sultan Ahmad Tajuddin tidal Dilantin sebagai Sultan kerana bondanya dari kalangan rakyat biasa,keturunannya membuat satu blog yg sangat merapu dgn mencaci sultan sultan yg lain.Alangkah sedihnya.Kalau Tunku Long Putra masih hidup,pasti baginda pun sedih dgn perangai cucu cicitnya yg merapu tak tenth hala.Depa tu melayu yg boleh bercakap siam sebab Tunku Long menetap di Ligur bila tak Dilantin menjadi Sultan,tapi tiba tiba mengaku sebagai bangsa siam.Tak ingin kami melayu Kedah mengaku satu kaum dgn geng siam yg tak jauh dari suku perut hijau tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang utara kemungkinan pemula kerajaan sriwijaya baca kt sni http://chintawangsa.blogspot.com/2014/01/mungkinkah-kelantan-ialah-sriwijaya.html

      Padam
  35. Tulisan yang tuan petik dari forum yang tuan muatkan dipermulaan artikel ini MENGARUT.

    BalasPadam
  36. Halo kawan-kawan, saya Herman daripada Indonesia. Saya di sini untuk berkongsi beberapa maklumat penting tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman daripada organisasi pinjaman islamic, saya tidak percaya bahawa saya boleh mendapatkan pinjaman dari mana-mana pemberi pinjaman dalam talian atau internet kerana saya sentiasa fikir mereka semua penipuan. Tetapi cerita ini berubah dua minggu lalu apabila rakan memberitahu saya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman perniagaan daripada mereka. Walaupun saya merasa sukar untuk percaya, tetapi saya memberitahu diri saya terpaksa mengambil risiko kerana saya serius memerlukan pinjaman. Saya telah mendaftar untuk pinjaman sebanyak $ 70,000 USD. Saya menghubungi mereka di Itali. Yang mengejutkan saya, pinjaman saya telah diluluskan dan saya menerima pinjaman selepas 3 hari. Satu perkara yang saya suka tentang mereka adalah bahawa semua pinjaman mereka adalah sangat mudah untuk memproses dan jelas. Tiada kos tersembunyi. Tidak ada jaminan yang diperlukan daripada saya kerana saya memfailkan pinjaman tanpa jaminan. Mereka mempunyai takut akan Tuhan Yang Maha Kuasa. Saya akan menasihati sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi mereka dengan segera melalui e-mel (frb228813@gmail.com) dan salah satu kakitangan mereka akan segera bertindak balas kepada anda. Sila berkongsi maklumat ini dengan saudara-saudara Islam yang kuat, mereka akan mengetahui bahawa organisasi wujud dan mendapatkan pinjaman dari them.May maha kuasa Allah memberkati tahun baru ini untuk kita.

    BalasPadam