Isnin, 24 Disember 2012

ADA APA DENGAN CHIH TU





 



GAMBARAN BALAIRONG CHIHTU.
 

Salam. Seingat saya sudah beberapa kali cik Seri dari M.O telah menyebut mengenai kerajaan bertuah ini Chihtu. Namun demikian kerajaan ini masih memberi saya aura-aura misteri yang menyebabkan saya terpanggil untuk menulis sedikit ulangkaji atau ulasan mengenai kerajaan ini. Ada apa dengan Chihtu? Mengapa ia begitu penting dalam memahami sejarah Srivijaya, Funan dan Sailendra? Dan dimanakah Chihtu sebenarnya?

 
Sebenarnya para pembaca sekalian apa yang menyebabkan Chihtu menjadi sebuah kerajaan yang hebat dan penting untuk diketahui adalah kerana legasi yang ditinggalkannya. Legasi yang saya maksudkan adalah seperti yang saya sebutkan tadi iaitu ia melahirkan para pemerintah elit Srivijaya, Sri Dharmaraja, Sailendra dan beberapa lagi buah dinasti yang hebat-hebat. Tambahan lagi sepertimana yang dicatat oleh pengembara China ke kerajaan tersebut, Chihtu adalah sebuah kerajaan yang besar tamadunnya atau civilized. Ianya bukan sebuah kerajaan orang gasar yang tidak bertamadun dan ketamadunan Chihtu ini menyebabkan teori mengenai kelahiran raja-raja dinasti Funan adalah logik. Hal ini ditambah lagi apabila catatan dari dinasti Sui menyebut bahawa Funan diasaskan oleh orang-rang dari Chihtu dan Pan-pan.

 
Terlalu banyak teori tentang kedudukan kerajaan ini telah dikemukakan antaranya di India, Sumatera, Singgora, Vietnam, Kemboja dan semestinya Semenanjung. Teori yang dikemukakan oleh seorang pengkaji Cina Shen Fuwen pada tahun 2002 adalah diantara teori yang terkini. Namun teori beliau ini sebenarnya adalah pengukuhan kepada teori yang sebelum ini dipelopori oleh Kuwata Rokuro pada tahun 1921 yang meletakkan Chihtu di Semenanjung. Selain itu beliau juga menyatakan dengan jelas bahawa Chihtu adalah pemula bagi Srivijaya di mana elit-elit Melayu pemerintah Srivijaya berasal.

 

Hari ini mari kita mengembara ke Chihtu dan merasai sendiri apa yang dirasai oleh para utusan dari China. Kita akan melihat mengapa China sanggup menghantar utusannya ke sebuah negara asing yang jauh lebih kecil darinya dan apa yang mereka lihat dan menarik perhatian mereka di situ.
 

Beginikah pakaian diraja Chihtu
 

Semuanya bermula pada tahun 589 masihi dimana pada masa ini Dapunta Hiyang Jayanasa yang mengagungkan kerajaan Srivijaya di Palembang belum wujud lagi. Perlu anda ketahui bahawa kerajaan misteri yang bernama Chihtu ini hanya pernah disebut dalam catatan China sahaja tidak ada dalam catatan tempatan mahupun dari negara luar yang lain. Hal inilah yang menjadikan Chihtu sebuah subjek yang hangat untuk dikaji. Ianya bersifat terlalu misteri bagi saya. Pada tahun yang sama juga kerajaan dinasti Sui telah berjaya menawan dinasti Chen diselatan dan buat pertama kalinya dalam 400 tahun berjaya menyatukan semula negara China. Kerajaan Sui yang baru naik ini amat komited dengan hubungan antarabangsa dan perdagangan. Pada tahun 607 maharaja dinasti Sui telah menghantar dua orang duta ke kerajaan Chihtu sebagai balasan kepada duta yang dihantar Chihtu sekitar tahun 589. Rombongan Maharaja Sui telah membawa 5000 jenis hadiah yang berbeza untuk raja Chih tu, dan pada saat ketibaan rombongan ini, mereka dihidangkan dengan pelbagai barangan hasil tempatan sebagai hadiah pembalasan.

 

Kerajaan Chihtu disebut sebagai sebahagian dari kerajaan Funan, dan terletak di Laut China Selatan, dan ianya terletk 100 hari perjalanan melalui laut dari China. Sumber China menyebutkan bahawa nama kerajaan ini berasal dari warna tanahnya yang ‘sebahagian besarnya berwarna merah’. Seperti yang telah dikatakan saya, berdasarkan catatan China juga, lokasi Chihtu telah banyak diperdebatkan oleh para sarjana. Namun demikian lokasi yang paling sesuai adalah bahagian pantai timur Semenanjung Malaysia, di sekitar daerah hulu Sungai Kelantan. Selain dari pertimbangan umum, termasuk, geografi, iklim dan warna tanah, salah satu alasan utama untuk meletakkan lokasi Chih tu di Hulu Kelantan adalah apabila digambarkan bahawa  lokasinya boleh dicapai hanya selepas satu bulan perjalanan ke hulu sungai.


 Sungai Kelantan adalah pilihan yang paling sesuai kerana ia merupakan laluan air utama yang dilalui kapal-kapal bersaiz kecil dan sederhana untuk perjalanan lebih kurang 160 kilometer ke arah hulu, dan juga sebagai laluan utama ke lombong-lombong emas di Kelantan dan Pahang. Daerah ini dikenali sebagai Ulu Kelantan, telah dihuni selama sekurangkurangnya 10,000 tahun, sebagaimana dibuktikan dengan jumpaan pengebumian prasejarah di Gua Cha. Penyelidikan dan ekskavasi di Gua Chawas, Ulu Kelantan telah mendedahkan sejumlah besar jumpaan votive tablets Buddha Mahayana yang mungkin berasal dari zaman Srivijaya .Hal ini menjadikan lokasi Chihtu sebagai salah satu daripada lokasi awal Srivijaya yang amat sesuai.

 
GABARAN PAKAIAN DIRAJA SRIVIJAYA MENGIKUT PENGKAJI INDONESIA
 

Dalam penulisan Tatsuo Hoshino seorang pengkaji dari Jepun beliau menyatakan bahawa sesungguhnya Chihtu mempunyai kaitan rapat dengan Srivijaya. Beliau membuat kenyataan berikut adalah kerana terdapat catatan dari dinasti Tang yang mengaitkan Chihtu dengan empayar maritim tersebut. Ensaiklopedia pada zaman Tang sering menyebut Chihtu berserta dengan kerajaan Srivijaya. Menurut Hoshino, hal ini adalah berkemungkinan disebabkan terdapatnya indikasi bahawa kerajaan Chihtu diasaskan atau diperintah oleh etnik Melayu atau Cham.


 Dalam catatan China mengenai sistem pentadbiran Chihtu ada disebutkan bahawa jika mengikut ranking pembesar Chihtu yang terbawah sekali ianya dipanggil sebagai Pati. Dan menurut Hoshino, Pati adalah satu gelaran khas para pembesar dari kerajaan orang-orang Melayu seperti Champa dan Srivijaya. Selain itu dalam setiap catatan mengenai kedudukan Chihtu ada disebut tentang sebuah Pulau dalam bahasa Melayu iaitu Pulau Kas. Namun demikian Hoshino mempunyai pendapat yang berbeza dengan Ceodes dan Pelliot yang mengatakan bahawa Chihtu berada di semenanjung Tanah Melayu.

 

Sebaliknya dia percaya bahawa Chihtu berada di sebelah timur delta Mekong di Indochina berdekatan dengan Kampong Cham sekarang. Namun ini hanyalah salah satu daripada banyak teori-teori yang pernah diutarakan oleh ahli sejarah. Setakat ini semuanya masih samar-samar dan tidak ada satu teori yang dapat memberikan konklusi yang tepat. Apa yang pasti ramai sejarawan tidak bersetuju dengan teori beliau dan mengaggap ianya tidak benar sama sekali. Namun demikian apa yang penting tetang pendapat pengkaji Jepun ini adalah terdapatnya bukti bahawa adanya perkaitan awal diantara Srivijaya dengan Chihtu dan wujudnya kelas pemerintah Melayu di Chihtu.

AGAKNYA BEGINILAH DUTA SUI DIARAK KE ISTANA.
 

Berbalik kepada rombongan dari Sui, semasa rombongan dari China ini sampai di muara sungai untuk ke Chihtu, mereka telah disambut oleh seorang pembesar Brahmin yang bergelar Kumara berserta dengan 30 buah kapal besar yang diiringi dengan bunyi-bunyian dan paluan gendang. Apabila sampai di ibu kota Chihtu, duta China tersebut disambut mesra oleh raja dan putera mahkotanya. Duta China ini telah diarak dengan dua ekor gajah bererta dengan para pengawal yang memegang payungan yang terbuat dari bulu merak bagi menyambut kedatangan tetamu kehormat. Lebih dari seratus orang lelaki dan wanita memainkan alat musik yang terbuat dari cengkerang dan memalukan gendang yang diketuai oleh dua orang Brahmin.

 
Banyak aspek sosial-politik dan budaya kerajaan Chihtu dijelaskan dalam catatan China hasil daripada kunjungan mereka ini. Menurut sumber tersebut, kerajaan ini diperintah oleh keluarga yang dikenali sebagai Chudan. Raja Chihtu, Li fo duo se, menaiki takhta ketika ayahnya melepaskan takhtanya untuk menyebarkan ajaran Buddha kepada dunia. Pada saat kunjungan utusan Maharaja Sui, raja Chihtu telah memerintah selama 16 tahun dan mempunyai tiga isteri yang merupakan puteri raja tetangga. Perhatikan nama raja ini, sebutan Cina ini ada persamaan dengan sebutan sanskrit bagi Srivijaya!

LUKISAN BODHISATVA
 

 Istananya dikatakan terletak di hulu Seng zhi yakni ibu kotanya dan digambarkan mempunyai ‘tiga gerbang yang terletak lebih dari seratus langkah setiap satu’, dilukis dengan gambar Bodhisattva dan digantung dengan bunga dan loceng. Gerbang ini dikawal oleh empat orang lelaki berpakaian seperti raksasa penjaga gerbang (seperti yang terdapat pada kuil-kuil Buddha di Thailand sekarang). Terdapat juga berpuluh-puluh wanita yang memegang panji-panji dari bunga-bunga emas dan ada juga yang bermain musik. Mereka yang ditempatkan di luar gerbang dilengkapi dengan senjata, manakala yang tinggal di dalam kota memegang kain putih dan jaring putih untuk mengumpul bunga. Istana ini dikatakan  mempunyai beberapa pavillion dan tingkat. Menarik bukan budaya orang melayu pada zaman dahulu. Sekarang cuba anda bayangkan dengan minda anda betapa grand dan cantiknya istana dan kota Chihtu yang berlukis dengan lukisan-lukisan Buddha seperti yang anda bisa lihat di Tibet.
 

MUNGKIN ISTANA CHIHTU JUGA SEHEBAT INI. SENIBINA MYANMAR INI ADA KAITAN DENGAN SENIBINA MELAYU KUNO.
 

Berdasarkan rekod Dinasti Sui lagi, kekayaan kerajaan Chihtu dapat dilihat ketika rombongan China tiba di sana. Rombongan tersebut terkejut melihat kekayaan yang dimiliki oleh kerajaan Chihtu termasuklah tiga puluh buah kapal besar dan beratus orang hulubalang yang mengawal istana. Chihtu mempunyai satu sistem pemerintahan yang teratur termasuklah pentadbiran di peringkat daerah. Hasil keluaran negeri ini adalah pelbagai antaranya ialah beberapa jenis fabrik berwarna seperti berwarna kuning keemasan, berwarna awan pagi, pelbagai jenis kain kapas berwarna dan lain-lain. Tambahan lagi bumi Chihtu turut mengeluarkan padi, kekacang, bijan hitam, arak tebu, arak kelapa dan banyak lagi yang sentiasa mendapat permintaan yang tinggi.


Pada hari yang sama raja telah menghantar anaknya Nayaka untuk melayan utusan dari Sui ini. Beberapa orang suruhan lelaki telah dihantar untuk membawa sedulang emas bunga-bunga wangi , cermin dan peralatan dari emas serta dua balang minyak wangi, lapan gurik air wangian dan empat helaian panjang kain kapas putih dan semua ini hanya untuk mandian para duta. Pada hari yang sama kemudiannya pula Nayaka telah menghantar dua ekor gajah yang membawa beberapa buah payungan terbuat dari bulu merak yang indah serta bunga-bungaan emas dan surat watikah dalam dulang emas sebagai tanda menyambut kedatangan mereka. Setelah selesai semua upacara ini barulah mereka berangkat ke balairung seri. Setelah selesai bertukar watikah di balairung seri rombongan duta Sui ini diiringi untuk ke kediaman penginapan mereka. Di sini para Brahmin telah dihantar untuk menyajikan makanan kepada mereka. Makanan yang disajikan dikatakan dihidang diatas tikar dari daun yang sebesar 10 kaki persegi.
 


 

Mengenai istana Chihtu, dikatakan bahawa kesemua pintu yang terdapat pada bangunan istana adalah menghadap kearah utara. Takhta atau peterana tempat bersemayam raja dibuat berlapis tiga tingkatan yang juga menghadap kearah utara. Setiap hari raja akan bersemayam di takhta tersebut dengan memakai sejenis jubah berwarna merah mawar dan baginda memakai pelbagai kalung dan perhiasan dari emas. Mahkotanya dihiasi dengan pelbagai bunga-bungaan yang terbuat dari emas dan bertatahkan pelbagai hiasan daripada batu-batu permata. Di sisi kanan dan kirinya ada empat orang wanita. Dikatakan juga pengawal yang terdapat di dalam balai tersebut adalah lebih dari seratus orang. Di belakang takhta raja wujud seakan-akan gerbang yang diperbuat daripada lima jenis kayuan wangi yang disepuh dengan emas dan perak, serta dibelakang gerbang tersebut terdapat sebuah disk logam yang berbentuk seperti api yang menyala yang turut diperbuat dari emas yang berkilauan.

 

TIDAK MUSTAHIL BEGINILAH RUPA BALAIRONG ISTANA CHIHTU.
 

Di setiap sisi takhta bertingkat tersebut terdapatnya dua buah cermin dari logam berwarna perak dan di hadapan setiap cermin ini terdapat setempayan emas manakala dihadapan tempayan emas tersebut pula adalah sebuah dupa dengan kemenyan yang dibakar yang juga diperbuat dari emas tulin. Di tingkat bawah sekali peterana diraja tersebut terdapat patung seekor lembu jantan yang diperbuat dari emas dan dilitupi dengan payungan. Terdapat juga pelbagai jenis kipas-kipas berharga di sekeliling peterana atau takhta tersebut. Daripada diskripsi tersebut juga kita boleh dapati bahawa istana atau balairong tersebut adalah besar sehingga boleh memuatkan lebih dari seratus orang Brahmin dan para pembesar serta pengawal yang lain. Dikatakan bahawa para Brahmin duduk bersila menghadap satu ama lain dalam dua barisan di sisi balairong dan terdapat beberapa lapisan pembesar yang mempunyai tugas masing-masing. Kedudukan seperti ini adalah selari dengan kedudukan tempat duduk para pembesar di zaman Melaka yang merupakan warisan Srivijaya yang dinamakan sebagai Naga-naga. Hal ini berbeza dengan cara duduk para menteri dan bangsawan thai yang duduk dihadapan raja memenuhi ruang balairung.
 

 
Para guo ji atau pentadbir tertinggi adalah mereka yang menyusun dan menyenaraikan pegawai-pegawai yang berjawatan dalam pentadbiran raja, mereka ini boleh disamakan dengan pembesar berempat. Ini termasuk mereka yang ditugaskan untuk mengatur urusan politik dan satu lagi untuk menjalankan pentadbiran undang-undang jenayah. Chihtu juga mengawal dan berkuasa terhadap beberapa kerajaan lain di mana pentadbiran dikendalikan oleh mereka yang dilantik oleh raja. Catatan dari utusan Maharaja Sui ini juga menyatakan bahawa adalah menjadi satu adat bagi laki-laki dan perempuan di Chihtu untuk menindik telinga, mengurapi tubuh mereka dengan minyak wangi, dan memakai bunga mawar dan kain berwarna polos.

 

 Para wanitanya memakai sanggul di rambut yang kelihatan terjuntai di bahagian tengkuk. Sanggul seperti ini adalah satu tradisi bagi para wanita melayu terutama di Semenanjung dan Jawa berbanding sanggul tinggi yang dipakai orang Thai dan Khmer. Namun demikian rakyat harus mendapatkan izin dari raja untuk memakai loket emas yang istimewa, bahkan keluarga kaya juga harus mendapatkan kebenaran kerajaan untuk hak istimewa ini. Upacara Pernikahan pula dilakukan pada hari yang difikirkan bertuah dan diberkati mengikut ajaran agama mereka. Keluarga pengantin wanita dirayakan selama lima hari sebelum upacara perkahwinan. Pada hari ketujuh, upacara perkahwinan diselesaikan dan pengantin bersatu. Setelah berkahwin, pasangan itu berpindah ke sebuah rumah yang berasingan. Namun,jika yang berkahwin itu adalah putera bongsu maka ia diwajibkan untuk tinggal bersama ayahnya.
 

GAMBAR HIASAN JE
 

Jika berlakunya kematian sama ada salah satu orang tuanya atau adik-beradiknya, orang yang berkabung akan mencukur kepala mereka dan memakai pakaian yang polos dan terang. Tubuh si mati akan dibakar di atas tempat pembakaran yang diperbuat daripada buluh dan diletakkan di atas sungai dengan tujuan apabila mayat dibakar abunya akan jatuh ke sungai. Upacara pembakaran mayat itu disertai dengan dupa atau kemenyan dan peniupan bunyi-bunyian daripada cangkerang yang berlingkar dan paluan bunyi gendang.


Upacara pembakaran mayat dengan kaedah ini diguna pakai untuk para bangsawan kelas atasan dan juga rakyat jelata, tetapi abu raja dipelihara dalam botol emas dan disimpan di sebuah kuil. Kepercayaan agama mereka dilaporkan sebagai Buddha, tetapi masyarakat Chihtu lebih mengabdikan diri mereka kepada para Brahman yang menunjukkan bahawa kepercayaan Hindu juga mempunyai pengaruh yang kuat dalam masyarakat seperti mana amalan pembakaran mayat dilakukan. Hal ini bukanlah perkara yang luar biasa di asia tenggara kerana kebanyakan kerajaan disini mengamalkan ajaran Hindu-Buddha.


Makanan utama masyarakat Chih tu adalah nasi dan catatan China ada menyebut semasa majlis keraian dijalankan terhadap rombongan Maharaja Sui, mereka dihidangkan dengan kek atau kuih yang berwarna kuning, merah, putih dan ungu ( mungkin prototaip awal kuih lapis?) bersama-sama dengan daging lembu, daging kambing, ikan, penyu, dan kerbau pendek. Putera Raja Chih tu Na ya jia atau Nayaka kemudiannya mengiringi rombongan Maharaja Sui kembali ke China dengan membawa hadiah-hadiah berupa barangan hasil keluaran tempatan dan ini termasuklah mahkota emas berbetuk bunga raya dan kapur barus sebagai ufti kepada Maharaja. Hadiah ini sebagai balasan kepada pemberian Maharaja Sui kepada Raja Chih tu dan tanda bermulanya hubungan diplomatik dengan Maharaja China tersebut.


Daripada diskripsi di atas kita dapat bayangkan betapa maju dan mewahnya kerajaan Chihtu. Hal ini menjadi bukti bahawa ketamadunan bangsa Melayu sememangnya telah lama bertapak di Nusantara dan tidak dapat disangkal lagi. Adakah dari kerajaan ini Dapunta Hiyang Jayanasa berlayar untuk menawan Palembang dan membentuk Srivijaya? Sekian wallah hu a’lam.

 

 

75 ulasan:

  1. hhrmmmmm....

    1st.

    terima kasih krn mngluarkan artikel tntng krjaan chih tu..
    adekah sambungan ke ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hulubalang Kalathana5 Januari 2013 9:17 PTG

      Terletak kebarat Bukit Panau Tanah Merah Kelantan, seperti buku tulisan Ahmad Nakula. Keluasan istana 4 ekar tanah dan ada sebuah masjid yg indah buatannya masa tu. Pintu gerbang naga yg besar dan di kelilingi oleh parit pertahanan. Besar tegap hulubalang Kota yg juga dipanggil Tanah Raksaksa. Juga dikenali sebagai Kerajaan Tiga Serangkai.

      Padam
    2. bij'jok mu john.. Nabi Muhamamd dokleh Wahyu lagi masa wakil Sui ni melawat. Masjid mari mananya. masjid tu kalu betul ada pun mungkin beratus tahun pahtu dibina.

      p/s : baca, semak dengan sumber2 lain, analisa, huraian, percaya & sebar..bukan baca, caya & sebar terus.. jeng demoo

      Padam
    3. Tanpa Nama : demo yg tak faham apa itu ISLAM ...

      Padam
  2. as salam al semantani jones

    british dan thailand membuat tipu helah dlm perjanjian bangkok dengan membuat sempadanan semula diantara semenanjung & segenting kra - maka sebahagian tapak negara-kota purba melayu kini berada di negara thai
    maka lebih mudah utk thai - men'thai'kan segala warisan budaya dr zaman silam
    thai menjadi 'penjaga' warisan sejarah tamadun melayu lama....haha

    walaupun minda dpt menerima penerangan fakta sejarah realiti - namun jauh disudut hati, secara pribadi masih susah sebenarnya utk percaya bhw orang melayu dulunya mempunyai cara-hidup & tamadun yg sebegitu rupa

    yup...tanah segenting kra itu terlalu berharga....bagi kawan dan lawan
    dgn kehilangan segenting kra - maka pemikiran kita berjaya disempitkan dlm lingkungan perlis hingga ke johor sahaja

    johor itupun dulunya berasal dr kerajaan johor-riau, temasik dah jadi proksi zionis/jesuits - berebut pulau batu putih, riau pula sudah berada dlm indonesia

    tetapi tapak warisan dunia tertua masih berada di tanah melayu - rajin tak rajin je anak2 melayu malaysia membuat cari-gali

    terima kasih & teruskan perkongsian..!!

    BalasPadam
  3. Nah paham sejarah Melayu lama..Kita kena terima hakikat Bangsa ini adalah penganut anisme,Hindu-buddha yang tegar pada waktu zaman dahulu.

    Selagi kita masih berpegang kepada Nilai2 Melayu era islam..sampai bila2 kita tak boleh nak pergi jauh coz minda kita terikat dengan peradaban Melayu Era Abad 15 hingga sekarang.

    So kita jadi confius coz kita selalu nak mengaitkan Islam dengan peradaban Melayu lama..So kita kena buang cara pandangan dan fikiran soal Melayu zaman dahulu dan Melayu sekarang atau lebih tepat Peradaban Melayu Melaka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya setuju dengan anda, kita patut contohi Mesir yang memang sebuah negara Islam tetapi menghargai sejarahnya tentang priamid dan firaun yang bukannya berugama Islam... Melayu dulu bertamadunkan hindu / buddha dan kepercayaan alam.. terima kasih

      Padam
    2. Mungkin dan tidak mustahil ada yang beragama Al Hanif atau apa saja sebutan bagi kepercayaan MengEsakan Allah (sebelum kedatangan Islam melalui Muhammad S.A.W)
      Dan MESTI lebih ramai lagi yang menganut kefahaman agama sesat.

      Padam
  4. Anon 25 Disember 12.12PG
    Ekau bukan islam ko? Jangan nak memandai-mandai menyalahkan Islam atas masalah Melayu sekarang. Islam itu penguat bangsa, jangan nak kacau bangsa dann agama kami. Ok?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni sorang lagi, maksud mamat di atas.

      kita buka minda, terima kenyataan yang nenek moyang kita dulu adalah beragama Anisme, hindu, buddha dan segala mak nenek kekafirannya.

      lepas kita dapat terima kenyataan tu, barulah kita buleh ffaham kenapa pakaian mereka, rumah mereka, makanan, budaya dan semua segi sangat mirip kepada jiran2 utara kita berbanding kebudayaan kita kini..

      siapa yg salahkan Islam, Islam lah yang terbaik. Melayu bangsa yang celik sebab walau dikelilingi bangsa2 kafir, Melayu masih mampu menerima terbuka hidayah Ilahi untuk menganut Islam. cuma sejarah adalah fakta, tak dapat diubah.

      Contoh, 100 tahun akan datang, cucu cicit kita baca pasal Negarawan Negara yg hebat zaman kita, seluruh dunia mungkin kenal = Dr Mahathir. dan mungkin seteru beliau yg mungkin di sebalik kehebatannya dunia kekal kenal beliau Insan yg Dituduh Meliwat = Anuar Ibrahim. ... walau kita selaku penyokong PR marah, kesal, tak setuju.. sejarah & fakta menyatakan benda2 ni benar2 berlaku zaman sekarang..

      Padam
  5. as salam

    yup...saya faham bhw pd satu waktu dulu nenek moyang kita adalah penganut hindu-budha yg paling taat, berilmu serta alim sehingga pendeta negara cina sanggup datang menelaah ilmu dr alam melayu

    contoh warisan hindu-budha yg masih ada ialah seperti di bali

    namun kesungguhan para pendakwah bertaraf wali berjaya mengislamkan hampir keseluruhan nusantara
    ditambah faktor penjajah yg hanya menyebut sejarah melayu bermula dr kesultanan melaka (yg islam) dan menyorok sejarah asal-usul era sebelum islam menyebabkan minda kita seolah 'vanish' dr dpt melihat kesinambungan cerita keseluruhan

    kita ambil itu semua sbg asbab utk lebih menghargai iman dan islam yg kita ada
    juga lebih utk mengasihi sesama kita

    org melayu sememangnya mempunyai tamadun dan peradapan yg sgt tinggi sbgmn yg digambarkan dlm kerajaan Chih Tu

    semoga Al Semantani dpt berkongsi ttg kerajaan2 melayu lama yg lain pula

    BalasPadam
  6. 2 Anonymous25 Disember 2012 12:12 PG..

    sorry beb,
    tlg bg gua maksud detail apa yg lu katakan "Hindu-buddha yang tegar pada waktu zaman dahulu."
    mata gua tak paham nak pikirkan apa point lu.

    watt da..

    BalasPadam
  7. Ramai gak yang bodoh nak hadam apa yang aku cakap..

    Melayu sebelum Abad ke-15 Aka Melayu sebelum Era Melaka adalah penganut Ajaran Anisme,Hindu dan Buddha..Disini kita membincangkan Melayu di zaman Abad ke-1 hingga ke-10,bukan di abad ke-13 hingga abad ke-17 kerana rata2 orang Melayu pemahaman sejarah mereka hanya disekitar Abad2 ini.

    Tak payah nak mengaitkan Islam dengan Melayu dengan Zaman yang tidak sepatutnya,Kalau tak jadilah korang Gila iseng macam Si megat dan Siam Nai nai.

    Korang ni paham ke tak madsud "KRONOLOGI"?Kalau sebut soal sejarah ikut KRONOLOGI lah..jangan ikut sedap campur carca marba dengan Period Masa yang pelbagai serta pelbagai dongeng bodoh..Ada paham?

    BalasPadam
    Balasan
    1. rakyat malaysia terutamanya melayu malas membaca.. malas mengkaji sejarah sendiri.. tak bangga dengan kebudayaan bangsa sendiri. bagus, buku sejarah pun macam "kabur" dan tak sepenuhnya diberitahu kepada para pelajar. aku pun minat sejarah, jadi tahu ada sesuatu yang disorokkan oleh pihak2 tertentu. tu yg tak faham... tu le waktu sekolah dulu cikgu sejarah ngajor tanak dengor.

      Padam
    2. Aku nak tanya ke Anon yang hebat sangat dalam bab agama Islam kaum Melayu tu. Maksud hang, Islam Melayu tu bagaimana tu? Allah bertempat ke atau Allah tak bertempat? Tolong baca kat sini -

      http://gelombangkick.blogspot.com/2012/04/video-panas-ustaz-azhar-tanya-nik-aziz.html

      Padam
    3. Ajaran Animisme? Ko biar betul???

      Padam
    4. saudara anon 25 Disember 2012 6:11 PG

      Salam, Untuk makluman saudara, adalah salah mengatakan bahawa sebelum era Melaka, orang orang di Tanah Melayu adalah animisme dan Hindu Buddha. Bukan Untuk menidakkan sumbangan Kerajaan Melayu Melaka dalam mengembang Islam. Sejarah Kedah menunjukkan Islam telah ada di Kedah seawal Tahun 877 Masihi.

      Si Megat dan Siam Anai Anai nak iseng atau apa, itu hal mereka, tapi sila baca sejarah Kedah. Telah ada sebuah pondok di Langgar Kedah untuk menuntut agama Islam. Sebenarnya kita jangan jahil dan di gelapkan oleh Sejarah yang di tulis oleh Inggeris. Setelah mereka bersekongkol dengan Siam, mereka tidak mahu kita mengetahui asal Bangsa Melayu dan Sejarah kita cuma di mulakan masa Zaman Kerajaan Melayu Melaka.

      Mungkin Cik Seri boleh beri sedikit pencerahan, Sekian. /web/islam%20di%20kedah?babsrc=SP_ss&affID=100789&mntrId=b6c92c00000000000000000000000000

      Padam
    5. Tengok,Ni lagi seorang tak paham Kronologi Masa...Nak jugak cakap penduduk Nusantara ni dah Menganut Agama Islam dah lama.

      Bila?Habis Awal Abad Ke-12?Penduduk di kedah sudah menganut Islam?So sebelum Abad Ke-12 penduduk di Kedah menganut Agama apa?

      Kepada peminat sejarah sekelian...Cuba Faham erti ABAD...Abad sebelum Masihi..Abad pertama,Abad ke-2 hingga Abad Ke-21..setiap Abad mempunyai Kronologi masa,peristiwa yang berbeza.

      Teknik menyalahkan penjajah dah tak relevan..cuba kembangkan minda,Adakah anda Malu dan mengalami denial syndrom kerana Tok nenek Moyang kalian adalah penyembah pokok dan batu?

      Padam
    6. Abaikan sahaja orang yang mengabaikan pembacaan dan kefahaman....

      Padam
    7. Islam dtg dgn kehadiran Rasulullah,n melayu telah wujud lebih awal.so xsalah r ape yg ko kata.org cume smpitkn dgn doktrin melayu mesti islam

      Padam
    8. Tanpa Nama 26 Disember 2012 8:50 PTG...

      Kang aku kata ko bodo ko marah aku...

      Ko ada bukti Tok Nenek Moyang ko tu penyembah pokok dan batu?

      Kalau ada meh tunjuk sini, boleh aku analisis dakwaan ko yang berkronologi tu.

      Padam
  8. salam al samantan
    salam seluruh ummat melayu

    salam khas pada anon 25 disember 2012 12:12 pm
    kamu amat bersimpang-siul dalam pemahaman kamu berkaitan agama pegangan bangsa melayu dulukala. Disebabkan otak kamu yang tak tahu berkaitan bahasa melayu purbakala, akhirnya kamu mengatakan benda yang sama iaitu pegangan agama bangsa melayu adfalah animaselah,budhalah dan pelbagai lagi. Ini satu pandangan yang amat tidak tepat,melahan ia amat bertentangan dengan pegangan bangsa melayu dulukala.

    Apa yang sebenarnya, pegangan ummat melayu dulukala itu adalah juga sepertimana pegangan para nabi-nabi yang terdahulu(Adam-Noh-Ibrahim-Isa dan terakhir Nabi Muhammad SAW.) Ini amat jelas jika sekiranya kita berdasarkan maklumat2 pesanan,khbaran yang telah para nenek moyang bangsa melayu pahatkan dalam semua batu batan yang dijumpai berselerakan diserata dunia.

    Amat jelas sepertimana dalam prasasti DONG YEN CHAU. kESELURUHAN MAKSUD DALAM PRASASTI ITU ADALAH MEMEBERITAHU KEPADA SELURUH KETURUNAN MANDUSSIA@manusia, Bahawa Dari Nabi Adam@Hawa lah segala asal keturunan manusia. Amat jelas bagaimana Nabi Adam bersemayam dalam Syurga dan seterusnya diturunkan kebumi. Kecelaruan berkaitan maksud sebenar apa yang diberitakan oleh nenekmoyang bangsa melayu adalah kerana kebanyakan penterjemah bahasa amat cenderung pada penterjemah bangsa asing. Mereka gagal menelaah bahasa awal manusia@bahasa awal ummat melayu@bahasa melayu purbakala. Bahasa yang diguna pakai oleh ummat Nabi Noh as.

    Rata-rata pengkaji sejarah ummat melayu tidak memahami tulisan dan kata patah kataan
    awal manusia,asal permulaan tulisan dan perkataan, mengapa ia disebut begitu apa yang mentebabkan ia disebut sedemikian. Mereka amat mengetahui tulisan dan kata patah kataan, setelah bahasa bangsa melayu purbakala mengalami perubahan.

    Contoh...Perkataan NAGA....sepatutnya ia tidak bersambungan dengan A
    Ia sepatutnya BINAAN PERKATAANNYA ADALAH 'NAG' SAHAJA...YANG MEMBERI MAKSUD MEYEBAR LUAS.

    cONTIH perkataan SIDDHAM!....IA mempunyai huruf timbul sebanyak 7 huruf dan huruf tersebunyi mempunyai bilangan sebanyak 9 huruf. Yang mana ia memberi maksud Adam dan Hawa. Keseluruhan huruf sebanyak 16 yang menyatakan kejadian Adam dan Hawa.....satu adalah 6, 6 adalah satu. Samalah juga daripada satu kepada kelahiran lagi satu. Satu campur satu menjadi dua. Ini bermaksud dua manusia pertama iaitu Adam Dan Hawa. Ayat seterusnya dalam prasati dong yen chau itu meng alkisahkan Adam dan hawa berada diSyurga Allah Sehinggalah mereka diterunkan kebumi.

    Bahasa awal ummat melayu( Bahasa malayu purbakala, penamaan sesuatu itu mestilah berdasarkan ketepatan bilangan nombor-nombor sesuatu kata patah kataan, ia mengikut sesuatu kejadian yang Allah Azza'wajallah Perlihatakan.

    Serba sedikit bagi pengetahuan Ummat MALAYU KINI.
    PERCAYALAH SEMUA TULISAN KATA PATAH KATAAN DALAM KESEMUA PRASASTI TERUTAMA PRASASTI AWAL DIPAHAT ATAU DIRAKAMKAN DALAM BATU-BATAN ADALAH MENUNJUK BAHAWA PEGANGAN aGAMA UMMAT MALAYU AMAT BERSESUAI DENGAN PEGANGAN PARA NABI-NABI TERDAHULU SEPERTIMANA YANG KITA KETAHUI HARI. TIDAK TIMBUL MEREKA BERPEGANG KEPADA AGAMA BUDHA SEPERTIMANA PEMAHAMAN AGAMA BUDHA DAN LAIN2 FAHAMAN AGAMA YANG ADA KETIKA INI. JIKA ADA PUN KETIKA ITU, MEREKA JUGA SUDAH TERGTELINCIR DARI LANDASAN AWAL AGAMA(ISLAM), SEPERTIMANA JUGA KEBANYAKAAN PARA UMMAT NABI-NABI TERDAHULU. WALAUBAGAIMANAPUN JIKA DIAMBIL KIRA PEGANGAN AGAMA UMMAT MALAYU, BERDASARKAN PEMERINTAHAN KERAJAAN YANG ADA KETIKA DULUKALA, SEPERTIMANA YANG TERCATAT DALAM BATU BATAN, BANGSA MALAYU INI AMAT KUKUH PEGANAGAN AGAMA MEREKA( AGAMA TAUHID) YANG AMAT BERSANDAR KEPADA HANYA ADA TUHAN TUNGGAL IAITU TUHAN YANG MAHA ESA, ALLAH SWT.


    SALAM LAMBAI
    LAKSAMANA ALLIHOO


    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha ada lagi rupanya Raja Kelaut ni. bising la ko bah, cakap apa kamu entah..

      Padam
  9. "Ramai gak yang bodoh nak hadam apa yang aku cakap.."

    "Korang ni paham ke tak madsud "KRONOLOGI"?Kalau sebut soal sejarah ikut KRONOLOGI lah..jangan ikut sedap campur carca marba dengan Period Masa yang pelbagai serta pelbagai dongeng bodoh..Ada paham?"

    maafkan saya wahai sdr Anonymous25 Disember 2012 6:11 PG, inilah realiti pahit yg harus kita terima dimasa kini

    dlm sdr marah sebab masih ramai yg jahil, sdr juga wajib menerima hakikat bahawa sesungguhnya ramai yg jahil ttg sejarah melayu secara keseluruhannya sejak dari zaman nabi adam sehingga zaman samsung galaxi serta iphone 5, juga zaman raw earth material ini

    sebab apa ?? - kerana ia telah digelapkan oleh penjajah

    sdr juga wajib faham bahawa sejarah melayu adalah suatu ceritera yg paling gelap misterinya didunia terutama dikalangan generasi muda melayu zaman kini

    alhamdulillah Tuhan jadikan sdr seorang yg bijak bistari dlm hal2 sejarah melayu sejak dr abad 1
    semoga Tuhan memberi kesabaran kpd sdr dlm menghadapi penyakit jahil bangsa sendiri

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saudara Wangsa,Saya agak muak bila berhadapan dengan pemikiran2 jahil sebegini dan menyebabkan saya cepat baran dan kurang hajar bila berbicara dengan golongan2 jahil sebegini.

      Kita kena faham..Islam wujud selepas wujudnya Nabi Muhammad..sebelum itu tiada islam..tetapi Ajaran monotheisme sudah wujud sejak zaman Nabi Ibrahim..Kita kena pandai mengenal perbezaan Ajaran Ibrahim dan Islam bukannya MENAPAU semuanya dengan islam..Nampak tak jahilnya?

      Kalau kita bercakap..Dari Ajaran Monotheisme Ibrahim inilah lahirnya Agama2 seperti Yahudi,Hindu,kristian dan Islam..itu baru betul bukannya dengan MENAPAU semuanya nak libatkan dengan Islam.

      Ok,kita cakap..Hindu itu asalnya dari Ajaran Ibrahim kerana similarity Ajaran Veda yang sama dengan Agama2 samawi yang lain..so atas sebab itu kita nak cakap tok nenek moyang kita tidak sesat dan sudah lama beriman kepada Allah?WTH?

      Hello???Lihat asal usul Ajaran berhala Arab..Darimana asal usulnya?Siapa Latta dan Uzza?

      Kes ini sama kepada ajaran buddha dan Hindu..Mengikut peredaran masa..ia makin sesat dan sesat..sudah tiada kaitan dengan Ajaran Ibrahim atau pun Islam..so please make a nonsense.

      Terima hakikat,Tok nenek moyang kita sembah batu..sembah patung..Makan babi dan bukannya pengikut ajaran tauhid sebelum Abad ke-15..Sinar Islam datang ke Nusantara setelah pedagang2 Arab serta pendakwahnya datang kesini bukannya melalui bla,bla,bla citer karut yang lain.

      Dan saudara Wangsa..terima kasih kerana memahami.

      Padam
    2. Plus..Saya lebih suka dengan panggilan Ajaran Ibrahim dari mengaitkannya dengan Islam coz Tuhan memberikan Ajaran itu Khas untuk Nabi Ibrahim.

      Manakala Islam Tuhan Memberikan Khas Buat Umat Nabi Muhammad....So please take note that..Ajaran Ibrahim bukannya Islam..Begitu juga dengan Agama Yahudi..Khas Buat Bangsa Yahudi..begitu Juga Kristian..Khas buat Bangsa Yahudi..Again..Hehehe,bangsa Goyyim je tak tahu malu menganut Agama Kristian..hehehe

      Padam
    3. Wahai Anon yang segan menerbitkan nama, rujuklah link ini kerana orang ini telah menyediakan jawapan mengenai Nabi Ibrahim secara tuntas, dan aku fikir benarlah kata-kata beliau kerana Tuan Punya Al-Qur'an yang berkata begitu.

      http://blog.re.or.id/apakah-ajaran-islam-sudah-ada-semenjak-nabi-adam.htm

      Seperkara lagi, aku setuju mungkin ada sedikit kesesatan sebelum Islam syariat Nabi Muhammad datang ke semenanjung ini. Aku setuju kamu orang yang turun sendiri ke tapak melakukan kajian, bukan seperti aku dan kawan-kawan yang hanya bertaraf lebai google sahaja. Aku setuju definisi Melayu tak harus disempitkan kepada yang setakat beragama Islam sahaja, maka kita menolak saudara sebangsa yang ada hingga ke Rapa Nui. Namun aku sangat gembira jika mereka semua menerima Islam. Aku tak gembira bila setiap golongan Melayu dan bukan Melayu mengutuk bangsa kita, seoalah kita pencacai di tanah sendiri. Aku tak gembira dengan pemerintah yang melondeh seluar sendiri demi undi bangsa lain. Aku juga tak gembira dengan pembangkang yang hampir sama, dan ada juga yang melabel apa sahaja perjuangan bangsa itu assobiyah. Dangkal sekali.
      Aku juga benci mendengar riwayat Melaka sebagai peneraju kedatangan Islam ke semenanjung bertuah ini, padahal datuk nenek moyangku di Kedah sudah Islam dalam abad ke 12 Anno Domini.

      Harap kau faham pendirian aku sekian lama. Aku rasa kau patut menjaga sedikit tutur lakumu, menjadi pendita bukan gah menunjuk langit, ikutlah resmi padi melayu. Bukan resmi padi keling atau siam. Satu panjang tapi kering, satu wangi tapi palsu. Namun dilanggah saban hari dek Sang Malayu, lantaran jahil erti perjuangan. Tak ingin aku bertaki lagi, tujuan sama, cara berbeza. Ma'assalamah.

      Padam
    4. Agama Nabi Ibrahim adalah Agama Haniff seperti yang disebut dalam Al-Quran. Wallahualam...

      -esis-

      Padam
    5. "....muak dengan pemikir2 jahil dan menyebabkan saya cepat baran dan KURANG HAJAR"
      Kalau KURANG HAJAR jangan rasa nak baran2 mengajar orang. Lebih2 la belajar berhemah.
      Apa yang dimegah sangat pada "Baran dan Kurang Hajar" tu?

      Padam
  10. sdr Anonymous25 Disember 2012 8:21 PG, masih ramai dr kita sememangnya jahil

    bukankah ini zaman jahiliah moden yg lebih super super jahiliah dr zaman jahiliah pertama
    sudah menjadi lumrah bg sdr utk muak dgn golongan2 jahil sebegini

    saya juga byk yg tidak tahu
    ttp dengan penerangan jelas serta kesabaran pakar sejarah realiti maya yg tidak jemu2 menyebarkan ilmu dialam maya, maka dptlah menumpang sedikit sr kebijaksanaan mereka itu - spt srikandi, al semantani jones, ibnu rusdy, benign dll

    terima kasih diatas penerangan panjang lebar ttg isu anutan org melayu itu
    semoga memberi pencerahan kepada minda yg gelap-gelita

    teruskan perkongsian sdr

    BalasPadam
  11. Bakal profesor sejarah UM25 Disember 2012 9:29 PG

    kita semua tak boleh menyalahkan antara satu sama lain.. sejarah bangsa melayu memang sudah digelapkan oleh penjajah atas kepentingan masing2.. apa lagi subjek sejarah amat kurang mendapat sambutan dalam klngn belia muda.. kesian anak cucu kita..

    BalasPadam
  12. as salam semua

    srikandi selalu pesan "sejarah ditulis oleh orang yg menang"
    MO selalu pesan "manusia membenci perkara yg tidak diketahuinya"

    "sejarah telah ditulis semula oleh panjajah yg berjaya pecah-perintah alam melayu"
    "maka org melayu terutamanya di malaysia tidak kenal asal-usul diri, saling membenci sehingga malu mengaku melayu serta mahu bertukar menjadi bangsa lain"

    maka org yg jahil akan selamanya jahil sehinggalah dia diberi penjelasan yg panjang lebar utk menukar pandangan mindanya ttg sesuatu perkara
    mengata mereka "bodoh" akan mengeruhkan lagi keadaan kerana ia adalah doa "kebodohan" utk mereka juga

    ubat jahil ialah ilmu yg benar
    ubat menghadapi kejahilan pula ialah memahami punca masalah

    yup...kami para lebai google sgt berterima kasih kepada sejarahwan realiti maya kerana sudi menulis semula asal-usul melayu dlm kontek rakyat malaysia - dan berkonsi dgn kami secara free...!!!

    sdr Anonymous25 Disember 2012 8:21 PG, jgn serik utk berkongsi ilmu dgn kami lagi ya..!! didahului dgn terima kasih !!

    BalasPadam
  13. alam semua,
    saya cuma nak beri satu komen kat sini.

    "Plus..Saya lebih suka dengan panggilan Ajaran Ibrahim dari mengaitkannya dengan Islam coz Tuhan memberikan Ajaran itu Khas untuk Nabi Ibrahim."

    "Kita kena pandai mengenal perbezaan Ajaran Ibrahim dan Islam bukannya MENAPAU semuanya dengan islam..Nampak tak jahilnya?

    Kalau kita bercakap..Dari Ajaran Monotheisme Ibrahim inilah lahirnya Agama2 seperti Yahudi,Hindu,kristian dan Islam..itu baru betul bukannya dengan MENAPAU semuanya nak libatkan dengan Islam."

    Islam adalah pelengkap segala ajaran sejak era nabi adam iaitu wahyu terakhir. Macam la kita belajar dari sekolah dan berkahir dgn PHD (contoh la).

    Semuanya berkait sehingga ke akhirnya. Masalah yang ada dari wahyu2 sebelum yg masih wujud sehingga hr ni bukan lah masalah agama tu sendiri tapi ia merupakan tangan2 manusia yg mengubah ajaran sebenar dan segala isi kalam Allah.

    BalasPadam
  14. Syaitan tak pernah jemu menyesatkan manusia, cara dengan orang jahil seperti aku lain, cara untuk orang cendekiawan dan sejarahwan lain. Berhemahlah, aku bukan tersekat setakat zaman penjajah inggeris dan melaka sahaja. Bukan setakat zaman siam yang memporak-perandakan seluruh kerabat aku zaman-berzaman. Aku seronok ada yang membongkar keagungan melayu jauh sebelum zaman kerajaan champa lagi, dan aku percaya kepada golongan ini. Cuma cepat melatah dan membingkas dan membodohkan orang bukan itu caranya. Kalau aku salah aku minta maaf supaya di akhirat nanti aku tidak terbeban dengan pertakian ini, dosa aku yang lain sudah tidak tertanggung. Kalau kamu yang salah aku sudah maafkan walaupun kamu belum mohon.

    Terima kasih saudara seislam semelayu sekelian.

    BalasPadam
  15. Manusia telah mentauhidkan Allah sejak Nabi Adam. penyelewengan bermula adalah kerana mereka mencari keuntungan dunia dengan tamak dengan buat perjanjian dengan syaitan dan tertipu.

    seperti sekarang jugak lah walaupun mereka mengaku Islam (utk mereka berfahaman Islam diasaskan oleh muhammad saw) tetapi memilih untuk syirik dengan segala jenis amalan pemujaan syaitan seperti contoh pemujaan al latta dan al uzza di makkah... atau dalam realiti semasa memakai susuk dll perjanjian dengan syaitan untuk menyesatkan manusia demi keuntungan dunia dan penyelewengan... sebab tu dipanggil musyrikin mekah(orang2 yang syirik) dan jahiliah.

    dan di kalangan mereka ada yang masih kekal tauhid dipanggil hanif atau sobi'in.

    Keadaan ini adalah berlaku di seluruh dunia. terutama tempat2 pertembungan budaya seluruh dunia.

    Hindu pula adalah Agama gabungan segala jenis syirik (menyembah memuja segala syaitan dan jin untuk keuntungan dunia, kekayaan dll) dan kemuncaknya ialah wujudlah segala jenis ritual untuk pelbagai kasta.

    keadaan ini akan berulang lagi. kesyirikan dan kejahilan akan berleleuasa semula demi keuntungan duniawi pencari duniawi yang berkerja untuk Iblis menipu manusia banyak. Islam akan kembali asing... sebagaimana ia pernah dianggap ajaran baru oleh golongan atheist atau yang menganggap Muhammad s.a.w adalah pencipta Islam.

    pemahaman ini telah berjaya dibuat dengan mengatakan nabi Musa pengasas agama yahudi dan Jesus Isa pengasas agama Kristian.

    Mereka tiada lain para nabi hanyalah pemberi peringatan kepada bangsa mereka sendiri. Dan nabi Muhammad s.a.w tiada lain hanyalah seorang rasul sebagaimana rasul2 terdahulu. Dan Tidaklah beliau atau mana2 pendakwah2 terdahulu menyampaikan Islam selaku agama baru melainkan menghapuskan kesyirikan dan mereka yang berkepentingan untuk menyesatkan orang ramai demi keuntungan duniawi.



    BalasPadam
    Balasan
    1. salam ummat malayu
      ahazeman

      saya setuju dengan sauadara, amat bernas

      Padam
  16. ada sesetengah pihak yg mengatakan bahawa enek moyg org melayu sejak beribu tahun dahulu tidak pernah menyembah berhala. saya kurang setuju dgn hal ini seperti yg wangsa dan cik Anonymous25 Disember 2012 8:12 PG kata, kita perlu tahu kronologi masa. zaman orang melayu atau lebih tepat para pemerintah dan pembesar melayu menganut ajaran hindu buddha bukab zaman melaka ataupun zaman kedah tua, tapi beratus tahun sebelum kelahiran nabi muhammad lagi. misalnya kita contohkan kerajaan srivijaya sendiri, jika mereka bukan buddha mengapa nk bina borobodur yg begitu besar sekali dan perambanan yg sangat gah dan penuh dgn patung. adakah ia dibina untuk org india? logik atau tidak

    contoh lain ialah kerajaan campa dan org campa sendiri. seperti yg kita tahu org campa dahulu mmng hindu dam banyk kuil2 yg dibina mereka masih ada di vietnam. malahan sampai sekarang ada lagi org campa yg beragama hindu...mereka ini bukan melayu kea? habistu orang hindu buddha Bali tu bukan rumpun melayu ke? habistu orang batak toba yg sembah Hiyang tu bukan rumpun melayu ke? habistu orang toraja yg sembah nenek moyang dan kepala kerbau tu pun bukan melayu ke? habistu kenapa sedara rapat orang batak toba yakni batak mendeiling melayu dan islam pulak. Kita semua kene buka pemikiran kita jgn jadi terlalu taksub. kisah nabi pun ada cerita yg sebelum org2 arab masuk islam mereka menyembah berhala latta dan uzza termasuk saidina umar dan abu bakar serta bnyk lagi sahabat nabi yg sebelum islam dtng menyembbah berhala. jadi adakah org melayu lebih mulia dari orang arab quraisy yg dahulunya menyembah berhala??? cuba anda fikir-fikirkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah Bro,Selagi Orang2 Melayu tak boleh terima Bangsa Melayu pernah menganut ajaran anisme,hindu dan Buddha..Selagi itu mereka tak boleh nak pergi jauh kerana Alam Melayu sebelum kedatangan Islam sangat asing dan mengejutkan.

      Ramai yang masih percaya Melayu menjadi bertamadun hanya setelah kedatangan Islam..sebab itu ramai yang inferior dan jadi ignorant.

      Bro kena buat pencerahan soal ni..ramai yang masih keliru..

      Padam
    2. Salam Al-semantani dan cik Anonymous,

      Aku rasa tuan berdua silap faham pernyataan-pernyataan aku di atas.
      "Syaitan tak pernah jemu menyesatkan manusia, cara dengan orang jahil seperti aku lain, cara untuk orang cendekiawan dan sejarahwan lain."
      Pernyataan di atas aku maksudkan dengan sifat takbur dan kesombongan, tak kira dalam tutur bicara atau tulis baca hatta dalam hati.

      Aku pula bukanlah orang cendekiawan dan sejarahwan, cuma sangat berminat dalam bidang ini. Teruja membaca kehebatan orang-orang Melayu dahulu. Dan aku boleh terima jika tuan berdua memberi fakta yang mengatakan datuk nenek moyang tuan berdua dan mungkin nenek moyang aku juga bukan penganut Islam. Yang aku persoal dan agak marah pada awalnya ialah kenyataan "Selagi kita masih berpegang kepada Nilai2 Melayu era islam..sampai bila2 kita tak boleh nak pergi jauh coz minda kita terikat dengan peradaban Melayu Era Abad 15 hingga sekarang". Kenyataan di atas memberi gambaran seolah-olah dengan minda Islam kita tak akan pergi jauh. Aku tahu tuan berdua orang-orang yang objektif, dapat membezakan mana satu fakta dan persepsi. Aku bukan peminat golongan sekular atau golongan agama yang suka memperlekehkan melayu. Segala yang buruk itu melayu. Seolah-olah mengiyakan doktrin barat yang Melayu itu nak buat jarum pun tak reti. Padahal Melayu itu Raja ilmu lautan, pandai besi dan macam2 lagi yang aku belajar dari blog-blog kalian. Blog Cik Anon pun menjadi inspirasi aku. Aku pulak memang lebih krang 2 tahun yang lalu mengkagumi blog sejarahnagarakedah, namun oleh kerana ia semakin lama semakin karut, aku sedar ia jauh dari realiti. Datuk-nenek moyang aku raja juga di Reman dan Kedah, tapi tidaklah memeperlekehkan semua keturunan lain dan menganggap pendapat aku saja yang betul.
      Yang aku persoal ialah Islamnya tanah Melayu selepas abad ke-15, padahal Kedah ,Patani, Kelantan dan terengganu jauh lebih awal dari ini.
      Yang aku persoal ialah kenyataan yang ajaran Ibrahim itu bukan Islam namanya hanya "monotheisme". Aku faham itu panggilan moden untuk ajaran mentauhidkan Allah, tapi rujuklah Al-Qur'an, kerana itulah rujukan kita yang tak boleh disangkal lagi.
      Al-Imran (The Family of Imran)
      <a href="http://www.islamicity.com/QuranSearch/>www.islamicity.com/QuranSearch/</a>

      مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلاَ نَصْرَانِيًّا وَلَكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (3:67)

      3:67 "ibrahim bukan seorang Yahudi dan bukan (pula) seorang Nasrani, akan tetapi dia adalah seorang yang lurus lagi berserah diri (kepada Allah) dan sekali-kali bukanlah dia termasuk golongan orang-orang musyrik.""" -

      Cuma Syariat Nabi Muhammad itu yang digelar secara rasmi sebagai Islam.

      "Ramai yang masih percaya Melayu menjadi bertamadun hanya setelah kedatangan Islam..sebab itu ramai yang inferior dan jadi ignorant."

      Sahabat, aku percaya Melayu itu bertamadun jauh sebelum kedatangan Islam. Dan diperkasakan lagi dengan Islam yang memberi panduan dalam segenap aspek hidup, beragama, berniaga, belayar, apa sahaja.

      Kesimpulannya, aku faham points tuan berdua, cuma tuan berdua silap faham points aku yang sangat daif dalam hal sejarah ini. Bidang aku ini tekonologi maklumat dan linguistik, namun sebagai Melayu aku sentiasa mencari diri.

      teruskan mengajar dan mendidik kami, cara tuan berdua memang sudah amat baik. Cuma sebagai manusia, tiada seorang pun yang tiada kelemahan mahpun sunyi dari salah silap. Jika Nabi salah Allah tegur, jika manusia biasa hatta Raja salah kami marhaen tegur-menegur.

      Terima kasih Tuan Berdua.

      Salam dari Lembah Tengah, Kuala Lumpur.

      Padam
    3. Itulah ko,kata peminat sejarah..tetapi cepat memberi justifikasi sebelum memahami,dan cepat butthurt pula.

      Orang cakap lain,lain yang ko faham..

      Apa yang aku cuba cakap..terima hakikat Orang2 Melayu dahulu memang penganut Agama anisme,buddha dan hindu..titik..

      bukan melalut kearah yang lain..dan kau memang masih tak faham tentang urutan masa..Belajar prinsip sejarah..Al semantani banyak kali tekan kan benda ni.

      Padam
    4. Aku faham urutan masa. Tapi dalam bidang aku. Aku belajar juga historical linguistics. Cuma urutan masa kerajaan-kerajaan lama di Semenanjung Tanah Melayu ini sudah pasti aku kurang fasih, siapa dulu, kemudian siapa. Kalau kamu tanya urutan Ibero,Fenicio, Celta, Visigodo di Semenanjung Iberia taulah aku. Bukan nak mengagungkan barat, itu bidang aku. Sekarang aku nak dalami bangsa aku sendiri. Ajarkanlah dan didiklah anak bangsa dengan sabar. Aku sepanjang belajar di Iberia tak pernah sekali aku dipanggil bodoh. Itu sahaja pesan aku kepada semua guru, pensyarah macam cik ini, dan semua pendidik. Sabar dengan anak murid.. Aku pun pernah 2 kali mengajar di universiti. Macam-macam kerenah budak Melayu, India dan Cina. Kalau secara berdepan kamu tak pernah kata bodoh kepada pelajar kamu, janganlah senang-senang keluar perkataan begitu.

      Akupun tak ingin bertaki lagi, dah berapa kali aku cuba berhenti. Aku mintak maaf kepada kamu. Ma'assalamah.

      Padam
    5. Aku rasa ko dah cukup masak dengan hal ni,tetapi statement yang aku tujukan kepada Umat Melayu adalah bersifat Umum..Mana2 yang terasa ambik lah.

      Oh,cara aku memang kasar..memang tak boleh ubah dah..Tambah2 kalau ada yang mencabar..

      Aku tak lah sehandal mana,tetapi aku berpegang kepada garis2 panduan standard dalam menilai sesuatu..Aku tidak membuta tuli.

      ok,tidak perlu minta maaf dan dimaafkan..dalam mencari ilmu..perbezaan pendapat adalah perkara biasa.Sekiranya anda mempunyai maklumat..sila dishare.

      salam.

      Padam
    6. Salam sahabat..

      Mencari ilmu dan mengajar ilmu ada adab-adabnya. Bertemu mata atau sekadar membaca teks taipan jari sama sahaja disiplinnya. Sebab itu aku mohon maaf jika aku yang mulakan. terima kasih.

      Padam
  17. Titah pemilik Alam dan isinya..

    DINN Pemilik SATU 30:30

    MUTLAK...

    LAKNAT PEMILIK SERTA ALAM DAN ISINYA... JIKA DERHAKA

    TIADA PAKSAAN... SENDIRI YANG TANGGUNG..

    JANGAN SALAHKAN ORANG LAIN.. NOKTAH

    BalasPadam
  18. salam ummat melayu
    salam seluruh para blogger

    Khas anon 27 Disember 2012 9.04pg

    Urutan masa, ilmu pengetahuan kamu berhubung pegangan agama bangsa melayu dulukala, amatlah dangkal. Saya sama sekali tidak dapat menerima hakikat yang kamu syorkan. Bangsa melayu adalah juga bangsa manusia@mandussia yang berjuraian berpurbakala iaitu semenjak terturunnya Adam dan hawa kebumi.

    Saya cuba bias fikiran keluar dari akar tunjang fahaman agama ISLAM era Junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW mengkaji pegangan agama toknenekmoyang SAMMUTRDA NUSA ANTARA@melayu sejak dulukala. Adalah noktah dan muktamad bahawa awal asal pegangan ummat melayu dulukala tidak lain tidak bukan melainkan mereka sentiasa berseru kepada tuhan Yang Maha Esa, Tuhan Tunggal semata-mata, ALLAH SWT.

    Kalau ko, nak bukti selain Kita AL-Quran sebelum kedatangan Rasullah iatu bangsabangsa melayu berpegang pada agama Allah. Saya akan buktikan melalui prasasti yang berselerakaan di dunia.

    BalasPadam
  19. Kalau benar Melayu purba menyembah patung apa hendak dihairankan, sedangkan nabi Sulaiman sendiri mengarahkan para jin untuk membuat patung di sekitar kuil baginda (dibenarkan dalam syariat pada waktu itu). Malah antara objek terawal yang disimbolikkan kepada pengEsaan tuhan adalah matahari (saat nabi Adam turun ke bumi dan asal-usul solat subuh).

    Bangsa Melayu boleh dikatakan paling kerap menukar agama mereka, bukan bermakna tiada ketetapan dalan beribadat. Tapi seolah-olah mereka mencari agama 'sebenar'. Bila agama Hindu terpesong, Melayu beralih kepada Buddha, tapi masih mengekalkan sedikit-sebanyak cara hidup dari Hindu kerana pengaruh masa. Bila agama Buddha juga diputar-belit, nenek moyang kita memilih Islam. Dan pencarian itu terhenti. Bila datangnya para penjajah yang turut membawa agenda agama, kita (Melayu Semenanjung) masih teguh dengan Islam.

    -staff

    BalasPadam
    Balasan
    1. cik srikandi... cukuplah tu bertapa dibwah tanah. tolong berikan pndapat anda ttng topik ini please..:)

      Padam
    2. Ohh.. mungkin salah faham, saya bukan cik siti.. kalau dia tahu abis la, hehe.. berkenaan artikel saya kurang arif.. tapi secara peribadi, kalau difikir logik akal, ke mana perginya tinggalan Chih Tu ini.. kerajaan yang begitu besar dan hebat tapi tidak dapat dikesan secara fizikal.. lokasi pencarian yang salah atau penemuan yang disenyapkan..

      Padam
    3. Apa salahnya kalau Cik Sri tu bertapa? Apa, tak ada nilai positif langsung ke terhadap pertapaannya itu? Saya yakin walaupun Cik Sri bertapa, dia tetap mandi pagi dan tetap berseri. Kerana dia bertapa dalam librari, arkib atau prasasti2 di seluruh dunia mencari bukti2 asal usul kita.

      Padam
  20. Hmm..entri ini tajuk chih tu tetapi dah lari topik pulak perbincangan kita ni weh.. ke goner rodonc? kuikui

    BalasPadam
  21. Salam Alsemantan
    sALAM UMMAT MELAYU

    cik sri memang ia tengah hangat bertapa.....
    Pasal ape?.....Pasal kuasa sakti ketujuh tijuh bertambah lemah.

    7 ,7 kuasa sakti cik sri tidak dapat meneroponglihat huruf kata patah kataan awal manusia SAMMUTDRA NUSAANTARA. Akhirnya semua kajian pasal Bangsa malayu ketamadunannya, berpusing balik keasal kajian sepertimana semua para pengkaji sedia maklum.



    BalasPadam
  22. Balasan
    1. salam

      pp.....
      simbolik yang amat songsang
      andapun dah kehilangan arah

      Padam
    2. tiada apa makna pun pp ni....saje nak uji dan tengok apa reaksi semua. tiada yg simbolik dan tiada pun yg kehilangan arah. apa yg songsang tu?

      Padam
  23. Asasnya mudah... Islam bermula sejak nabi Adam itu fakta.. jangan autakan... (rujuk Al Qur'an jangan ikut fahaman evolusi Agama yang tidak beragama.

    mereka yang mahu melayu beragama hindu dan anisme yang tiada kaitan Islam adalah seperti terpengaruh dengan teori asalnya tuhan itu banyak kemudian dimajukan jadi tuhan itu satu. (konsep manusia mencipta tuhan)

    Sila faham kebanyakan manusia mencari keuntungan dunia sebab tu buat syirik seperti menyembah semangat tanah dll semangat memacam. tetapi malangnya sehingga menjadi agama baru tapi konsep ketauhidan Allah kekal.. cuma bahasa tu macam2 seperti sang Hyang Widhi (Yang maha Esa).. sang Dewata Raya Mulia seperti tercatat dalam kebanyakan kitab dan Prasati bersurat melayu dan juga bahasa lain.

    Tapi kita kena faham mereka hanya boleh tetapkan pendirian tanpa hujjah hanya berdasarkan asas kepercayaan bahawa agama itu ciptaan manusia dan mengimani tanpa usaha menafikan dengan fakta yang kita percaya.. Bahawa Agama itu asalnya menyembah kepada tuhan/Allah yang esa.. tanpa keuntungan dan kepentingan kemudian disesatkan kerana kepentingan dan kuasa yang menguasai manusia. sebagaimana terjadi kerosakan kepada agama kristian yang cuma menghalalkan pengkhianatan mereka kepada Nabi Isa yang disalib sebagai proses pengorbanan manusia..

    berpeganglah apa jua yang kamu ingin pegang.. yang pasti hanya adalah kematian yang kelak yang kamu akan alami.





    BalasPadam
    Balasan
    1. Jauh pusingnya.. saudara ahazeman, saya fikir saudara sendiri tahu apa yang cuba saya melalui dalam komen di atas. Sama seperti komen saudara (Islam bermula dari Adam). Bezanya dari segi sebutan dan penamaan agama itu sendiri.

      Dalam bahasa mudahnya. Agama Hindu di awal kewujudannya mengEsakan tuhan. Anda boleh tanya sami2 Hindu atau study sendiri tentang konsep ketuhana mereka. Saat pengEsaan inilah pada pendapat saya agama Hindu sampai ke sini. Tapi bila sampai satu masa agama Hindu telah terpesong, mereka tidak lagi kenal konsep Esa, tapi menyembah nama2 tuhan yang Esa itu (Persamaan ini anda boleh lihat dalam agama Mesir Purba juga. Malah dalam hampir setiap agama). Asalnya betul, tapi terpesong. Melayu beralih pula kepada Buddha. Bukankah Buddha itu seorang Utusan?. Tapi bila Buddha juga mengalami nasib yang sama, Melayu memilih Isalam.

      Saya yakin saudara seorang peminat MF. Cuba study semula tajuk2 dalam MF tentang hal ini.

      Padam
    2. ok saya juga pernah berbual dengan mereka. mereka memanglah mempercayai keesaan tuhan. dan menganggap diri mereka tidak layak terus berhubung dengan tuhan itu. jadi memerlukan sesuatu sekutu...tetapi ada juga yang mempercayai versi trimurti macam trinity.... teruk jugaklah mereka ni kena ragging dengan jin jahat... macam2 mintak si jin sehingga menyusahkan mereka sendiri. keadaan ini juga berlaku bila orang melayu bila berubat dengan bomoh yang berdampingan dengan jin. ketawa ngekek terbahak jin menggelakkan manusia yang diperbodohkan... Saya percaya Agama selain Islam adalah ciptaan manusia kerana kepentingan duniawi dan dicipta oleh Dajjal dan Iblis yang ditangguh hari kematian. Saya percaya sebagaimana Makkah... penyembahan al latta adalah asalnya seorang yang diberi karamah kerana kesolehannya... namun seperti biasa seperti mana kita orang melayu mengaku Islam juga ada yang mencari benda sebegini (kuburan keramah) sebagai permulaan sehingga wujudnya agama baru.

      jadi segala jenis Agama selain Islam adalah agama baru disebabkan bermula dengan syirik seperti penyembahan kubur orang yang soleh dan keramat demi keuntungan dunia seperti nak sembuh dari sakit dan sebagainya. namun tidak semua adalah juga mereka yang masih kekal dalam Islam (agama Nabi Adam) seperti digelar dengan hanif atau sobi'in dalam Al Qur'an bukan agama hanif dsbnya.

      Malangnya... golongan atheist menutup perkara ini... dan mahu kita percaya bahawa Agama Islam disebarkan dengan sebab kepentingan perdagangan... sebagai Agama baru... bukan disebabkan sudah sedia wujud mereka menerima Islam kerana pesanan dan kepercayaan nenek moyang sebahagian dari masyarakat yang kononnya semuanya hanya Hindu dan Budha.

      Muhammad saw , "Sesungguhnya Islam pernah dalam keadaaan asing dan nanti akan kembali asing . Maka berbahagialah orang-orang yang asing (alghuroba')."

      Padam
    3. Imam Malik meriwayatkan dalam kitabnya Al Muwatto’, bahwa Rasulullah ShallAllahu’alaihi wasallam ada bersabda :
      “اللهم لا تجعل قبري وثنا يعبد، اشتد غضب الله على قوم اتخذوا قبور أنبيائهم مساجد”

      “Ya Allah, janganlah Engkau jadikan kuburanku sebagai berhala yang disembah. Allah sangat murka kepada orang-orang yang telah menjadikan kuburan para Nabi mereka sebagai tempat ibadah”.

      Padam
  24. salam ummat melayu
    salam khas tuan ahazeman

    Tepat hujah anda wahai saudara..mengena kepala batu
    Islam bermula sejak nabi Adam as..ini fakta...amat x tiada amat, amat bersetuju.

    Hanya mereka yang tak mengenal. Maka berpusibg-pusing dalam ruang lingkup ciptaan para SYAITAN.

    BalasPadam
  25. haha..dah macam blog agama, ni rumusan saya..

    1. Islam bermula sejak zaman nabi Adam tapi dikenali dengan nama2 lain dan hanya untuk sekalian2 bangsa (semua Nabi & Rasul sebelum Muhammad diturunkan utk bangsanya sahaja sebelum itu)

    2. Hasil selewengan & kurang faham & nafsu & kepentingan tertentu..agama yang betul jadi makin karut marut.. contohnya Hindu, Buddha, Kristian, Yahudi, Jainsme, Sikh etc

    3. Tapi dalam kewujudan agama ni, masih ada lagi juga agama gasar, pagan yang sembah benda2 yang tiada kaitan dengan ajaran Tauhid seperti sembah Matahari, Bulan, Pokok, Makluk halus etc..kenapa? sebab naluri manusia sentiasa mahu tahu, mahu penjelasan, mahu percaya..so bila seruan tak sampai, mula la lost caye akrut marut tu.

    4. Islam memang yg terbaik, tapi sejarah & fakta tetap sejarah. Fakta & sejarah tak boleh nafi bahawasanya Bapa Saudara Nabi Muhammad sendiri adalah musuh paling kuat Baginda, Abu Jahal.

    5. sapa yg ulas panjang lebar tetap anggap Melayu dulu tu Islam, memang buta mata hati & ilmu. wei Candi Borobudor, Candi Lembah Bujang etc..banyak la tinggalan sejarah weiii.

    6. setakat hari ni, belum ada bukti kukuh bahawasanya dulu sebelum Islam sampai, telah ada Ahli Kitab yang benar (bukan terpesong cam Dharma guru Atisa tu..) wujud di Nusantara ni..

    7. Zaman2 dulu, org2 India & Parsi malahan sejak zaman Mesir lagi menganggap Nusantara ni Tanah Para Dewa Dewi, Tanah Mistik, Tanah Misteri, Hujung Dunia etc..sebab kerana kita ni sukar dikunjungi dengan laluan daratan serta tanah di sini sangat subur dengan segala sumber baik dari segi logam, makanan, minyak etc, sumber yang lazimnya sukar, malahan tiada di tempat lain..jadi sebab tu pengaruh agama dari barat daya ni cepat je sampai sini.. seolah2 kalau dulu siapa yg berjaya kuasai pasaran ekonomi sini seolah2 berjaya kuasai kekayaan dunia.

    BalasPadam
  26. Tuan al Semanty..

    kalau tak keberatan, boleh tak listkan rujukan buku tuan, yang berbahasa Melayu & Inggeris sahaja(tajuk & penulis).

    saya berminat nak baca lebih mendalam pasal Chih Tu ni. Terima kasih, semoga perkongsian tuan dimanfaatkan bersama oleh pembaca lain jua.

    p/s : susah amat nak jumpa buka yg sentuh semata2 pasalm Chih Tu ni. Persoalan yang masih lagi sy tak faham, apa kaitan Chih Tu dengan utara Thai..Seri dah cerita tapi macam samar2 je, sebab dlm 1 sumber lain raja Chih Tu mengaku mereka adalah sebahagian dari Empayar yang lebih besar pula..hmmmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. SETUJU,

      hmaba pun mau sekali.

      Padam
  27. hmm..tak habis2 lagi ke dgn isu agama nenek moyang ni...sudah2 lah tu ye...hehe apa2 pun hanya Allah yg lebih mengetahui apa yg berlaku pda zaman dulu samaada nenek moyng kita termasuk dlm golongan yg mensyirikkan allah atau tidak. saya percaya mmng wujud segolongan daripada penduduk melayu nusantara ini yg beriman dgn allah yg satu sebb nabi kan banyk sejak zaman dahulu. mungkin ada nabi dikalangan org melayu sebelum kelahiran junjungan besar nabi muhammad. tetapi kita tidak boleh sebut semua org melayu nusantara zaman sebelum hijrah itu menganut agama allah sebb sampai sekarang masih ada orng melayu yg menganut ajaran syirik animisme. kenapa? anda tak caya...pergi tanya orang jakun, semelai, org seletar, temuan,kanaq orang kuala dan orang selat. kesemua puak ini adalah MELAYU! atau melayu proto. so nk tanya adakah mereka yg belum dislamkan dari kalangan mereka menyembah Allah! semestinya tidak...sebb tu kene baca buku dan bukan main dengar org cakap je. nk pulak bila org yg cakap tu berkopiah dan berjubah maka dari A sampai Z apa yg dia ckp semua angguk je tak kaji selidik dulu.

    setahu sayalah yg pernah tinggal berdekatan kampung orang asli ni...mereka selalu buat ancak bagi makan penunggu sungau yg katanya muka mcm gajah. lepastu puja pokok besar dan bakar kemenyan sebb kata mereka ada penunggu besar kat situ dan mereka juga buat tarian sewang sebab nak sembahyang untuk nenek moyang bagi mereka gembira. so mana dia agama tauhid yg mereka amalkan?

    tu belum lagi kalau saya beri contoh orang kadazan dusun, iban, penan, murut, kelabit, maayan, melanau yg belum diislamkan atau dikristiankan...agak2 apa agama mereka ya...agama tauhid ke? mereka bukan melayu kata anda? sape kata? MEREKA JUGA MELAYU NUSANTARA SEPERTI KITA. SEBAB ITU ANDA PERLU FAHAM KONSEP MELAYU DAN KRONOLOGI SEJARAH. ANDA NAK TAHU LAGI? BNYK KERAJAAN-KERAJAAN DI NUSANTARA INI LAMBAT MASUKNYA AGAMA ISLAM, CONTOH KERAJAAN DI MALUKU, KERAJAAN MAJAPAHIT, KERAJAAN, KOTAWARINGIN, DAN CONTOH PALING NYATA IALAH KERAJAAN BALI! SO NAK TANYA..ADAKAH ORANG MELAYU ITU PERLU ISLAM DULU BARU BOLEH DIGELAR MELAYU. INI ADALAH PANDANGAN SEMPIT PERLEMBAGAAN MALAYSIA..BUKAN PANDANGAN SEBENAR DLM KONTEKS ILMU SEJARAH OK. STOP STAKAT NI JE...WALLAH HU A'LAM.

    BalasPadam
  28. Apa yg penting untuk kita tahu dan sedar ialah hanya Allah yg tahu apa yg berlaku sebenarnya pada zaman dahulu. bagi yg berpendapat bahawa org medlayu tidak pernah menyembah selain Allah pun belum cukup bukti dan bagi yg berpendapat org melayu sebelum kelahiran rasulullah anuti ajaran syirik juga perlu kumpul bnyk lagi bukti.

    nah kalau diantara anda nak jadi ahli sejarah silalah kemukakan hujah2 anda berdasarkan bukti yg empirikal jgn hanya cakap-cakap sahaja..quot sini quot sana tapi habuk pun tarak...huhu.

    kita perlu ingat sebelum kelahiran rasulullah s.a.w ajaran para nabi hanyalah untuk umat diorang sahaja contohnya nabi ibrahim untuk umat tempat dia saja begitu juga nabi sulaiman untuk bani israel. hanya pada zaman nabi muhammad s.a.w barulah ajaran tauhid itu adalah untuk semua umat manusia. so pada sesiapa yg percaya bahawa SEMUA org melayu nusantara pada zaman sebelum kelahiran dan kerasulan muhammad s.a.w menganut agama tauhid maka sila kemukakan bukti-bukti yg empirikal dan segala sumber-sumber primernya sekali.

    saya jamin mmng susah untuk anda cari, mungkin ada mungkin tiada. sebab tu saya kata hanya Allah yg lebih mengetahui. saya harap para pembaca jgn pula kata saya anti islam la, atheis la tak islamik la semata-mata kerana kenyataan saya. saya cuba untuk tidak bias sebaik mungkin sebb ahli sejarah tak boleh bias walaupun saya seorng islam. jgn kerna saya islam maka semua perkara ttng islam saya ambil bulat-bulat.

    tetapi jika ia dari al quran dan sunnah maka bias saya akan ttp ke arah islam. harap para pembaca tidak judge saya terlalu cepat, dan maaf sekiranya penulisan saya menyinggung sesetengah pihak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. encik nak BUKTI secara lahiriah ke?? saya mintak encik buktikan KEWUJUDAN ADAM boleh??? jgn terlalu KETAT dgn undang2 pengkajian tatasusila sejarah...
      Jgn terlalu terikat dgn SKEMA .... Muhammad menyampaikan agama dia tak tulis di buku... org lain yg tulis dan buku kan.... harap faham... :)

      Padam
  29. siapa nabi malayu?
    nabi khidir kah? atau adam?
    kalo bener lah mala malayu itu bangsa besar ya, tentu skali punya nabi skrg2nya kalau bkn rasul..

    BalasPadam
  30. Salam admin, nak tanya. Gambar2 real pakaian, takhta semua tuh ambil daripada mana? Drpd movie ye? Kalau movie boleh bagi tajuk movie. Kalau bukan share sumber dia boleh? Wasalam

    BalasPadam
  31. Admin, abaikan saja...saya faham apa yg saudara tuliskan...teruskan menggali. Yang komen2 bodoh tu, setakat tu jer ceteknya dan tak ke mana la org yg berfikiran sempit macam tu....sempit, bodoh, sampai bila2 pun x maju....

    BalasPadam
  32. Heran..baca sjarah tp x pikiaq, dok pertikai ilmu msg2 smpai maki2 n puak2..lpas tu nk slahkan org lain nk curi kita punya.. padahai tuan rumah pun huru-hara..

    BalasPadam
  33. susah sangat ke nak terima kenyataan yang orang melayu sebelum kedatangan islam ni beragama Hindu,Buddha dan Anisme?ya...memang orang melayu dulu sembah patung,pokok,bukit,gunung,bulan,bintang,matahari dan sebagainya.terima je lah hakikat.Sampai sekarang pun segelintir orang MELAYU beragama ISLAM masih mengamalkan amalan syirik.sembah kubur keramat.bomoh sana bomoh sini.

    BalasPadam
  34. Adoi....sye nk buat projek pasal kerajaan chih tu..tp sye tgkla...abg abg atau kakak kakak sekalian berdebat kt sini...kalo nk gaduh sgt pegi la berdebat face to face...lg best...sini bukan medan perang ke medan betdebat ke...ni tempat org nk cari ilmu...sye baru form 1 dn kitaorang nk bentangkn esk...so kalo abg abg kakak kakak kata sye budak mentah sye x kisah sebab budak mentah ni la lebih pandai dari korang semua

    BalasPadam
  35. dahulu bangsa malayu itu belum beragama.. masih menyembah pohon.. seperti kebanyakan orang asli dan semang.. mereka juga tidak mengenal agama hindu ataupun budha karena tidak ada bukti sejarah bangunan serupa temple atau candi sebagai tempat ibadah kaum hindu dan budha di semenanjung. baru setelah datangnya parameswara mereka mengenal agama..

    BalasPadam
  36. Pendapat saya. Li-fo do se, itu sebenarnya sebutan Cina kepada perkataan Melayu Sri Paduka. Chu-dan pula mirip dengan perkataan Sultan. Putera Nayaka mungkin terkandas diCina kerana rekod Cina mengenai tetamu luar tidak menyebut namanya. Bila jalan laut utk balik ke Semenanjung jadi sukar, beliau telah mengambil laluan darat Silk Road melalui India utk balik ke Semenanjung. Di India namanya di panggil dengan gelaran lain. Sailendra? Bila pulang melalui Selat Melaka, Nayaka nampak potensi laluan itu utk dikawal seperti laluan Silk Road. Maka bermualalah era Sri-Vijaya di Selat Melaka.

    BalasPadam
  37. sanggup korang mengkafirkan nenek moyang melayu dgn menuduh mereka beragama animisme, buddha dan hindu...sejarah dari buku teks dah tak bole pakai, tu suma tinggalan penjajah sengaja di reka untuk putar belit fikiran melayu. bak kata pepatah,
    "kalau mahu menghapus rumput, racun lah akarnya..
    kalau mahu menghapus bangsa, racunlah sejarahnya.."

    candi2 tinggalan melayu purba seperti angkor wat, borobudur dan lain2, ada kalian suma pergi tgk sendiri ukiran apa yang ada pd dinding binaan tersebut? sebahagian besar nya ada di ceritakan dalam al-Quran..
    menunnjuk kan bahawa org melayu dulu berpegang kepada TAUHID.

    seperti yg kita yakin bahawa nabi Muhammad SAW itu adlh nabi penutup, dan baginda membawa ajaran islam yg bertunjangkan tauhid.
    adakah pegangan tauhid yg di bawa atau di sampaikn nabi2 sebelum nabi muhammad SAW juga di beri nama islam? tidak

    bagaimana kita tidak dpt berfikir, bagaimana org melayu dulu begitu mudah menerima islam, sehingga 'KESELURUHAN' org melayu begitu mesra bermaufakat menyambut islam TANPA ADA SETITIK pertumpahan darah jika bukan dari kerana BUDAYA WARISAN nenek moyang yg sememangnya hasil corakan tauhid yg di zahirkn oleh ulamak terdahulu.
    cuba lihat sejarah bagaimn islam di sampaikn buat pertama kali kepada bangsa lain?

    *jgn kau iktirah kajian dr bangsa lain mengenai bangsa kau tanpa kau sendiri mengkajinya.

    lihat dgn teliti apa yg telah nenek moyang tglkn utk anak cucu bangsa lapis demi lapis nya

    BalasPadam