Ahad, 7 Jun 2009

Apa Bendanya Local Genius?

Assalammualaikum to all...nice meeting you and good to finally manage to create this blog. Anda pasti tertanya-tanya apakah yang saya maksudkan dengan lokal genius..ya..lokal genius!..hemmm..kalau nak terangkan pepanjang baik korang bukak kamus atau wiki..sebab nanti xjadi pulak korang nak baca blog aku. Senang citer lokal genius ialah kepandaian masyarakat tempatan atau pribumi sesuatu tempat itu dalam sesuatu perkara. Pendek kata orang atau bangsa lain di dunia ni x boleh buat sama macam bangsa tu cthnye orang Melayu pandai masak lemang ngan rendang...kalau ko suruh orang Amerika buat rendang ngan lemang kat tengah New York city agaknyer camne jadi..hehe.

Sebenarnye tujuan aku tulis blog ni ialah nak mengetegahkan kegeniusan orang lokal Melayu kita dan sejarahnya le...jadi sesape yang mengaku Melayu tu dan yang serumpun dengannya silalah berkunjung ke blog ni...akan saya sajikan anda dengan ilmu-ilmu yang amat berguna dan pada masa yang sama diharapkan sumber warisan dan kebudayaan kita takkan dilupakan sampai bebilepun...amin.

11 ulasan:

  1. Salam, ingin tahu pasal sejarah asal bangsa Melayu? Hubungi ABJAD MALAYSIA P.K.2090 Yang diPertua Ustaz Haji Ahmad Che Din dan Timb.Yang diPertua Haji Ustaz Idris Mahmud Nasri. Anda akan terkejut mendengar sejarah kegemilangan bangsa Melayu di dalam lipatan sejarah.

    BalasPadam
  2. Saya bangga menjadi Melayu,amat pelik sesetengah cerdik pandai ugama menolak kebangsaan Melayu. Tidakkah anda tahu Syeikh Wan Ahmad Al-Fathani pernah menjadi mufti kerajaan Bani Uthmaniyyah Turki. Syeikh Wan Ahmad adalah ulama Melayu yang tersohor di dunia.

    BalasPadam
  3. mereka tidak faham sebenarnya.sedangkan orang arab yg beragama islam pun berbangga yang mereka orang arab.salah kah kita untuk berbangga dengan bangsa sendiri iaitu melayu.datangnya islam itu ke alam melayu mencukupkan rahmat yang telah ALLAH bagi kepada kita sebelum ini di bumi nusantara ini.

    BalasPadam
  4. kenapa tidak dikomersial kan kisah ini...???
    diaanggap tidak masuk akal,?? bukan ada logik nya di situ beserta fakta

    BalasPadam
  5. Salam moderator, di USM sedang dipromosikan penulisan tentnag "Kearifan Tempatan"...yang mana ia melibatkan apa2 teknologi atau kemahiran asli dari bumi Melayu....contoh teknologi kuku kambing, kapal Melayu dan sebagainya.

    BalasPadam
  6. Genius melayu mesti cakap org putih sikit, genius suam-suam bahasa mesti mahu campur sikit baru ada kelas genius tu, malu kalu genius tak slang org putih, baru tahu yang org outih pernah duduk kat tanah melayu ni,

    BalasPadam
  7. long areal, awak silap faham la, baca dan teliti lebih sikit, bangga dan terlampau bangga dua hal yang berbeza,

    BalasPadam
  8. bagus, banyakkan kajian lg, boleh dibukukan :p, ada kaji x pasal lokalgenius bangsa Tausug?

    BalasPadam
  9. tahniah saya ucapkan pd alsamantani.minat saudara sama minat saya mengkaji melayu nusantara.kajian saudara menjurus mencari kebenaran,kebenaran ditutupi dengan kepalsuan itu lah peranan ilmuan dalam kepuraan.Blog saudara tidak seperti blog2 lain yg lebih mengagungkan etnik diri dan tidak menyusur silisilah atas lagi atas.Yg dibanggakan adalah yg telah berlalu yg tidak akan dimiliki lagi.Kehebatan akan dimiliki etnik yg berjuang atas keiklasan bukan untuk mencari nama dan kuasa.Akhirnya kuasa dimiliki pd yg iklas.wallahualam

    BalasPadam
  10. Mohon pencerahan yg lebih mendalam

    BalasPadam
  11. Agaknya bgmana kitab perang melayu,teringin nak baca la,xde ke buku terbitan mengenai kitab perang melayu

    BalasPadam