Isnin, 4 Ogos 2014

SRIVIJAYA DAN AFRIKA




Kawasan Selat Mozambique yang menghubungkan Benua Afrika dengan Pulau Madagaskar.


 
Buku-buku sejarah dunia selalu mengagung-agungkan Columbus, Magellan, Captain Cook dan lain-lain pelayar serta penjelajah barat sebagai The First atau The Greatest dari kalangan penjelajah dalam sejarah. Tetapi tahukah anda, ternyata piawaian mereka ini adalah jauh ketinggalan dari para pelaut Nusantara. Mungkin bagi anda yang kurang mentelaah mengenai kehebatan dunia maritim nenek moyang kita akan berasa ragu-ragu dengan apa yang saya ingin sampaikan. Tetapi tidak mengapa, kerana walau anak bangsa kita sendiri tidak tahu betapa hebat dan luasnya tamadun maritim bangsa kita, ada banyak lagi para penyelidik dari luar yang tahu dan yakin mengenainya.  Apa yang mahu saya paparkan ini sebenarnya telah ramai yang tahu, namun pada pendapat saya ada moleknya saya mengulang semula untuk yang belum tahu.

 

Kehebatan ilmu pelayaran bangsa Nusantara sebenarnya tidak boleh dipersoalkan lagi. Dan keberadaan bangsa Austronesia di seluruh pelusuk dunia adalah bukti yang tak tertulis. Menurut James Hornell dalam penulisannya, terdapat bukti kewujudan suku Austronesia di selatan India pada zaman kuno . Georgio Bucallati pula dalam kajiannya terhadap Cengkih di Syria mendapati bahawa rempah tersebut telah digunakan sejak tahun 3,700 SM, dan Julian Reade pula telah menjumpai rangka kambing atau Bebiri yang berasal dari Timur Tengah yang berusia sangat langka di Nusantara. Segala penemuan ini membuktikan bahawa sememangnya bangsa Melayu telah terlibat dalam aktiviti perdagangan laut jarak jauh yang menjangkau sehingga ke Timur Tengah malah Afrika. Jumpaan Cengkih di Syria yang berusia beribu tahun mengukuhkan lagi hal ini kerana Cengkih adalah rempah yang hanya dapat diperolehi di pulau Maluku sahaja.



Pelaut Melayu Nusantara pastinya pernah singgah di setiap pelabuhan kuno yang terdapat dalam peta di atas termasuklah di Laut Merah. Tiada halangan untuk mereka berbuat demikian sekiranya mereka mampu untuk ke Madagaskar dan Afrika.


Saya pernah menyentuh mengenai pengaruh  Melayu Nusantara di Madagaskar dalam artikel saya terdahulu. Tetapi tak terfikirkah anda, jika bangsa kita mampu berlayar hingga ke Madagaskar adakah terdapat sebarang halangan untuk mereka terus berlayar hingga ke pantai-pantai di sepanjang benua Afrika? Sudah tentu tiada sebarang halangan bukan? Malah sudah tentu tiada halangan untuk mereka bermain-main di lautan sekitar semenanjung Tanah Arab dan berdagang di pelabuhan-pelabuhan di sepanjang Yaman malah hingga ke pelabuhan milik para Firaun Mesir di Lautan Merah. Adalah mustahil satu bangsa pelaut hebat yang menguasai lautan seluas lautan Hindi tidak mampu untuk mengharungi laut Merah. Saya yakin para wakil dagang Raja Perehu pernah berkunjung ke pelabuhan-pelabuhan yang dikuasai Ratu Hatshepsut. Lautan adalah tempat mainan mereka, jika bangsa lain mengaggap lautan adalah pemisah dan halangan namun bagi bangsa Melayu Nusantara lautan adalah penghubung atau jalan raya yang boleh membawa mereka kemana sahaja yang mereka mahu.

 

Sebenarnya pelaut-pelaut Nusantara sudah menjejakkan kaki di  benua Afrika sejak abad ke-5 M lagi atau mungkin juga lebih awal. Jauh sebelum bangsa Eropah mengenal Afrika dan jauh sebelum bangsa Arab berani berlayar dengan Dhow mereka ke Zanzibar. Malah lebih jauh daripada zaman kegemilangan pelayaran China yang hanya bermula pada kurun ke 13 iaitu semasa zaman Laksamana Cheng Ho.  Teknologi perkapalan Melayu juga banyak ditiru oleh para pelaut China, India, Arab dan kemudiannya Barat. Namun tak ramai yang sedar akan hal ini. Malah menurut Anthony Reid, bangsa Nusantara adalah perintis kepada peradaban maritim dan perdagangan laut. Tanpa pengenalan teknologi daripada bangsa Melayu Nusantara kepada dunia mungkin teknologi perkapalan dan perdangangan maritim masa kini akan terbantut atau lambat berkembang.

 

Menurut Al Idrisi orang-orang Zabag mendatangi wilayah Zanj iaitu Afrika timur dengan kapal-kapal besar dan kecil, dan mereka berhubungan dengan orang-orang Zanj dalam urusan perdagangan kerana mereka mengerti bahasa satu sama lain. Kenyataan daripada Al Idrisi ini membuat kita terfikir mungkinkah terdapatnya satu bangsa yang memahami dan bertutur dalam bahasa Melayu di Afrika timur pada suatu masa dahulu. Dan mungkinkah koloni mereka ini lah yang menjadi pusat pengumpulan bahan logam seperti besi dan emas yang kemudiannya dibawa ke Kedah-Srivijaya. Saya berpendapat tentu ianya wujud! Sejak dari awal lagi para penulis Arab dan Parsi mengkhabarkan bahawa orang-orang Melayu Nusantara sudah biasa menjalankan perdagangan hamba dari Afrika dan dibawa ke seluruh dunia timur. Malah catatan China pernah menyebut bahawa Maharaja Srivijaya pernah menghadiahkannya dengan hamba-hamba kulit hitam.





Terdapat para pengkaji sejarah Afrika yang berpendapat teknologi perlombongan emas di Arfika timur dan selatan adalah berasal dari luar. Dikatakan bahawa perlombongan amas di Afrika timur bermula kira-kira pada 600 Masihi. Jika dilihat sekitar tahun 600 M adalah tahun dimana kerajaan Srivijaya mula muncul. Selain itu menurut pengkaji barat seperti Robert Dick Read, beliau yakin bahawa bangsa Zanj yang sering disebut oleh pengembara Arab dalam catatan mereka di Afrika timur adalah bangsa Nusantara yang telah bersemenda dengan masyarakat tempatan dan membuka koloni serta pusat perdagangan dan perlombongan di Afrika. Sisa-sisa bangsa tersebut pada hari ini yang masih tinggal hanyalah di Madagaskar yang kita tahu memang mempunyai hubungan genetik, bahasa dan kebudayaan dengan Nusantara.

 

Seorang ahli Arkeologi Rhodesia, Roger Summers mengatakan bahawa sebahagian besar emas yang dilombong di Afrika Timur sekitar abad ke 9M hingga 12M adalah sebanyak kira-kira 20.000.000 hingga 25.000.000 auns, iaitu satu jumlah yang sangat besar dan tak mungkin dilakukan oleh masyarakat tempatan yang hanya melombong dengan menggunakan teknologi primitif dan tidak sistematik. Selain itu dalam sebuah lombong kuno suatu ketika dahulu ditemui sejenis penggali tanah yang menggemparkan para ahli arkeologi Afrika kerana mereka tahu teknologi penggali tanah atau cangkul seperti itu tidak wujud di Afrika sebelum kedatangan barat dan hanya wujud di India dan Nusantara sahaja. Berkemungkinan lombong kuno tersebut pernah dilombong nenek moyang orang Nusantara.

 


Tetapi siapakan para pelaut ini? Para pengkaji bahasa yang mengkaji bahasa Malagasy dan Swahili mendapati bahawa bahasa yang digunakan oleh mereka sebenarnya lebih banyak mendekati bahasa Melayu , Dayak Maayan serta bahasa Bajau dan Bugis dengan sedikit pengaruh bahasa Jawa. Jadi andaian saya adalah para pelaut yang pergi berdagang atau membuka koloni di Afrika timur dan Madagaskar ini adalah dari suku ‘Orang Laut’. Kita memang tahu bahawa kekuatan kerajaan Srivijaya adalah dengan adanya Orang Laut dan antara suku Orang Laut yang terkenal adalah Bajau dan Bugis. Menurut pengkaji sejarah Bajau, sebelum orang-orang Bajau berhijrah ke kawasan perairan Sabah, Sarawak dan kepulauan Filipina mereka adalah berasal dari kawasan perairan selat Melaka terutama sekitar Johor. Mereka mempunyai kaitan dengan suku Seletar yang masih ada di Johor hingga sekarang. Sudah pasti mereka inilah yang telah dihantar oleh Maharaja-maharaja Srivijaya untuk membuka koloni di Madagaskar dan Afrika Timur.




Suku kaum Bajau Islam dan Bajau Laut.


Antara bukti kaitan suku Bajau dan Bugis dengan Afrika adalah terdapatnya persamaan diantara perahu orang Swahili dengan perahu bercandik Bajau dan Bugis. perkataan Kiswahili untuk candik pada perahu adalah tengo, tengotengo, atau rengo. Dalam bahasa bugis ianya dipanggil baratang dan dalam bahasa Makassar penyambung candik tersebut dipanggil tenko. Manakala dalam bahasa Bajau ia disebut tetenkona. Di timur Indonesia perahu bercandik dua biasanya dipanggil tango. Semua perkaitan ini memberikan petunjuk bahawa berkemungkinan orang Bajau/Bugis/Makasar lah atau ‘Orang Laut’ yang membuka koloni di Afrika timur.

 

 Selain itu ada pengkaji yang membuat andaian bahawa suku Bajun yang terdapat di sekitar perairan Somalia mempunyai kaitan dengan orang Bajau. Dari segi Linguistik pula Dahl dan Alexander Adelaar telah membuat kesimpulan bahawa masyarakat proto-Malagasy pernah tinggal  atau berasal sekitar Pulau Bangka yang terletak di selat Melaka dan berdekatan dengan pantai timur Sumatera dimana pernah wujudnya salah satu pusat kerajaan Srivijaya. Mereka berpendapat Masyarakat orang laut inilah yang mula-mula membuka koloni di Madagaskar dan Afrika Timur. Kenyataan mereka ini sesuai dengan pendapat saya tadi iaitu para pelaut tersebut sudah pasti adalah dari golongan ‘Orang Laut’ yang menjadi tunggak penting kerajaan-kerajaan maritim di sekitar selat Melaka.

 

Para pedagang dan pelaut Nusantara ini juga meninggalkan banyak jejak kebudayaan mereka yang masih boleh dilihat hingga kini di seluruh Afrika. Diantara kesan-kesan yang ditinggalkan oleh mereka adalah dari segi kebudayaan muzik iaitu alat-alat muzik mereka. Salah satu daripada alat muzik yang dibawa oleh pelaut Melayu Nusantara adalah Xylophone. Selain itu sejenis alat muzik yang dinamakan sebagai penpipes dari suku kaum Ngungwe dari Zambezi juga dikatakan diperkenalkan oleh pelaut Nusantara. Distribusi alat muzik penpipes ini adalah sangat spesifik. Alat muzik ini dari segi morphologi dan musikologinya mempunyai persamaan yang sangat rapat dengan alat yang dimainkan di Borneo dan Pulau Jawa. Oleh sebab itu terdapat dikalangan para pengkaji budaya Afrika berandaian bahawa ia dibawa masuk oleh para pelaut Nusantara.

 


Dalam bukunya, Hugh Tracey telah menulis bahawa sekitar 1500 Masihi, suku kaum Chopi iaitu pemain alat muzik Xylophone terbaik di Afrika telah berpecah dari kaum Karanga, iaitu satu pecahan daripada suku kuno yang dipercayai penghuni The Great Zimbabwe. Kaitan diantara suku Chopi dengan The Great Zimbabwe ini dipercayai menguatkan lagi kaitan atau bukti bahawa alat muzik tersebut adalah datang dari Nusantara. Hal ini kerana The Great Zimbabwe dipercayai adalah salah sebuah tapak peradaban kuno yang telah lenyap yang diasaskan oleh bangsa Zanj atau Nusantara yang bersemenda dengan masyarakat setempat.

 


Apa yang menyebabkan sebahagian dariapda pengkaji beranggapan bahawa binaan batu yang terdapat di great Zimbabwe adalah binaan dari orang luar ialah kerana teknologi binaan batuan sebegitu adalah asing bagi masyarakat Afrika Timur pada zaman tersebut. Malah terdapat pengkaji yang mengaitkan binaan tersebut dengan binaan rumah ibadat agama kuno kaum Malagasy di Madagaskar. Selain di Afrika timur orang Nusantara juga mempengaruhi alatan muzik bagi masyarakat Afrika barat. Antara alat muziknya adalah seperti Ekere Mba dari puak Igbo yang mempunyai persamaan dengan alat muzik Melayu segenting kra atau Mon dan Thai iaitu Kong Tok.

 

Kenyataan daripada Raymond Kent mengukuhkan lagi pendapat bahawa berkemungkinan besar memang wujud bangsa Zanj yang merupakan percampuran darah diantara suku-suku tempatan Afrika dengan orang-orang Nusantara. Menurut beliau, sudah tentu pada abad-abad pertama masihi terdapatnya satu bangsa Afro-Malagasy yang mendiami kedua-dua belah pantai yang menghadap ke selat Mozambiq yang pada zaman itu adalah sebuah laluan perhubungan diantara dua daratan tersebut. Selain itu terdapatnya perkaitan diantara kepercayaan tradisional di sekitar great Zimbabwe dengan kepercayaan tradisional masyarakat Malagasy yang mengukuhkan lagi dakwaan bahawa pada zaman kuno orang Malagasylah yang menguasai pantai timur Afrika. Antara buktinya adalah dengan terdapatnya banyak menara-menara berbentuk silinder di sekitar great Zimbabwe serta ukiran-ukiran batuan kecil yang berbentuk phallic iaitu bentuk kemaluan lelaki.

 
Menara silinder


Dalam masyarakat Malagasy sememangnya terdapat pemujaan terhadap kemaluan lelaki yang dilakukan oleh puak Betsileo. Batuan yang diukir membentuk kemaluan lelaki ini biasanya dipanggil sebagai Vatolahy (Batu Laki). Malahan G.W.B Huntingford seorang ahli etnografi berpendapat bahawa simbol-simbol pelir atau kemaluan lelaki itu adalah berasal dari Asia Tenggara atau Nusantara. Beliau juga mengemukakan pendapatnya bahawa pengaruh Nusantara juga meluas hingga ke selatan semenanjung tanah Arab malah hingga ke Abbysinia kerana hagiolit yang terdapat di sana mempunyai persamaan dengan yang ada di Asia Tenggara.

 
Selain suku Merina suku Betsileo juga adalah salah satu suku yang serumpun dengan kita.


Tambahan lagi, ada juga peresamaan pada seni ukiran patung yang dimiliki suku kaum Ife di Nigeria dengan patung dan relief perahu yang terpahat di Nusantara atau di candi Borobudur. Beberapa tanaman yang diketahui berasal dari Nusantara juga didapati telah dibawa bersama para penghijrah Nusantara ke sana, seperti pisang raja, ubi jalar, keladi, Kelapa, Padi sawah dan jagung. Menurut penelitian George Murdock, seorang profesor dari Amerika pada 1959, tanaman-tanaman tersebut telah dibawa orang-orang Nusantara ketika melakukan pelayaran dan membuka koloni ke Madagaskar. Sebagai contohnya di Yorubaland telah ditemui sebuah jubin lantai yang mempunyai terapan atau ukiran puntung Jagung. Seperti yang kita sedia maklum Jagung bukanlah tanaman asli Afrika, ia berasal daripada benua Amerika. Oleh itu terdapat kemungkinan besar bahawa ia telah diperkenalkan oleh para pelaut Nusantara melalui hubungan mereka dengan benua Amerika

 
Tanaman padi teres memang salah satu ciri Austronesia.


Sebenarnya ada banyak lagi kesan atau jejak yang ditinggalkan oleh masyarakat Nusantara dalam budaya dan kehidupan masyarakat di Madagaskar, Afrika Timur dan Afrika Barat. Bangsa yang layak digelar sebagai Viking Timur ini telah membawa bersama mereka ke Benua Afrika yang kaya dengan emas pelbagai jenis tumbuhan, muzik dan alatannya, kesenian, teknologi, barangan perhiasan, tembikar,manik, penyakit, kepercayaan dan agama malah amalan dan cara menilik. Kesemua unsur-unsur kebudayaan yang dibawa mereka ini akhirnya diserap oleh masyarakat tempatan. Adalah tidak keterlalauan sekiranya saya mengatakan jika tiadanya pengaruh kebudayaan Nusantara yang datang melalui para pedagang dan pelaut Melayu Nusantara ini sudah pasti keadaan  Afrika pada masa kini adalah sangat-sangat berbeza.

 ~ASJ~
 
Sumber:

·         D. Sopher. The Sea Nomads, A study of the Maritime Boat People of Southeast Asia. 1965 Nat. Mus. Of Singapore. 1977.

·         A.M. Jones Africa and Indonesia. Leiden. 1970

·         The phantom voyagers: evidence of Indonesian settlement in Africa in ancient times. Robert Dick-Read.2005.

60 ulasan:

  1. saya cuma mahu bertanya wajarkah dipanggil sebagai rumpun melayu atau lebih sesuai rumpun austronesia...walau pun saya tahu mungkin tuan tiada maslah tapi ada org tertentu mungkin berbeza pandangan.

    tambahan pula di malaysia melayu itu tafsirannya lebih dekat dgn islam dgn semua elemen arabnya...mahukah org2x melayu berotak fahaman arab ni menerima yg buat senibina macm pelir tu nenek moyang mereka?...rasanya dorang lebih berkenan utk mengaku nenek dia keturunan kabilah padang pasir yg ada darah yahudi atau arab bangsa pilihan tuhan..kononnya..

    Apa yg tuan huraikan dlm artikel ini bukan bende baru...tapi bende lama...cuma di malaysia ni kalau tak berbau islam(arab sebenarnya) ianya di anggap tiada kaitan dgn melayu...tu pasal byk org melayu sendiri tidak tahu sejarah dan latar belakang mereka..betapa dekatnya mereka dgn orang asli...yg merupakkan leluhur mereka sebenar..setiap anak2x melayu sepatutnya menghormati org asli ni tetapi mereka tidak tahu betapa leluhur mereka amat berjasa dlm perkembangan tamadun awal pra islam amlah smpi era melaka sekali pun..cumanya mereka ada yg kental dgn adat...tak perlu agama adat saja sudah lelngkap hidupnya..tapi sayang..sekrg mereka dihina contohnya sampai nama sakai sering kali jadi bahan hinaan untk menunjukkn org itu bodoh...itu leluhur..bygkn pulak melayu yg bersemenda menjelajah membuka tanah jauh di benua lain.beribu tahun dulu..ingat majoriti melayu skrg mesti kata org gila je percaya tu semua..senang kata dia lebih selesa mengaku arabketurunan biarpun tidak betul dia keturunan arab.lebih islamik konon.

    walau pun pengkaji sejarah dah butikan malah bukti dr pengembara arab sendiri mengatakan dgn jelas nenek moyang melayu ini dulu ada sistem hidup sendiri yg tiada kaitan dgn islam...skrg kalau ada kajian macm ni org melayuzaman moden yg kononnya berpendidikan sgt..tak jahil kononya..jadi malu kalau dgr sejarah mcm ni.

    sy tak faham kenapa perlu malu...nenek moyang mereka adalh pelayar dan pahlawan laut serta pengasas dan pengangkat sistem sosial keibuan(nasab ibu) yg terkenal..dah lama maju sebelum islam dtg sekalipun dinusantara...tpi kita diajar kononnya melayu sebelum islam jahillah sgt sebab percaya hantu dan semangat..itu je dah dia kata jahil tiada kemajuan..mcmlah arab tu percaya jin smpi skrg masih percaya..byk kajian dah dibuat tentang kehebatan tamadun melayu tetpi sebenarnya method kajian org melayu skrg hanyalah berkaitan propaganda ketaksuban agama..tiada nilai sejarah atau originaliti tentang melayu sebenar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagaimana kalau saya cadangkan saudara sendiri buka satu blog menceritakan pengetahuan saudara berkenaan sejarah silam...

      Tentu lebih meriah nanti bila ramai pengkaji sejarah tempatan dapat mengemukakan hasil kajiannya "without fear or favour"...

      Saya dapati tulisan saudara seolah-olah sedang cuba menyampaikan sesuatu tetapi gagal mencapai sasarannya disebabkan kehilangan tumpuan dan ruangan terbatas...

      Satu lagi kurangkanlah penggunaan bahasa kiasan kerana para pelajar dewasa ini pasti tidak dapat memahaminya malah boleh menimbulkan kekeliruan pula!



      Padam
    2. orang melayu memang suka berkias...rasanya sudah sampai..cuma mungkin akan ada org yg buat2x tak tahu..blog ini sudah cukup meriah utk kita berbagi pendapat..tapi pandangan saudara pun bagus juga mungkin patut dibuat blog sendiri..walau apa pun dlm berbagi pendpt tak setuju tak apa...tiada paksaan pun..silalah bagi pandangan..counter argument ke..silalah.

      sebagai pengkaji dan peminat sejarah amatur..ada beberapa kelompok pengkaji sejarah lain yg saya kurang setuju hala tujunya dan tak berkenan dengan motif kajian mereka. pada hemat saya di malaysia ni ada 2 perosak utama kajian sejarah.

      1) puak2x anti melayu dr kelompok bukan melayu mereka mungkin cina atau india yg berjiwa ultra rasis mereka ini memang prejudis dgn bangsa melayu termasuk sejarahnya..mereka majoritinya percaya biarpun tiada bukti sahih yg berpenpdt melayu ni adalah bangsa hasil kacuk cina dan india..dan melayu itu sebenarnya tidak wujud sebabnya mereka tgok melayu ni lebih dekat dgn budaya islam-arab. tapi rupa majoriti mcm chindian (kacuk cina dan india)..jadi semua senibina dan bahan arkeologi pra islam di klaim kononya bukan melayu utk menafikan kewujudan melayu yg sgtlah lama di ebnua asia tenggara ini...itu belum lagi rujuk manuskrip atau prasasti...bulat2x dia kata itu milik kaum india dan ada pulak kata hang tuah itu cina kerana namanya berbunyi cina..walau pun ada bukti kukuh hang tuah lebih sahih berdarah suku melayu asli orang laut atau keturunan bugis.

      2) seterusnya kelompok kedua ni lebih bahaya kerana kalau kelompok pertama itu jumlah hanya sedikit di malaysia tapi yg ni lebih ramai dan org melyu sendiri lebih mempercayai mereka atas faktor yg salah...mereka ialah golongan yg di panggil kelompok melayu yg berfahaman arab malah ada yg digelar ulamak(padahal tak layak pun dpt gelaran tu).. kenapa saya panggil arab dan tidak islam?..sebab islam bukan milik arab walaupun utusan terakhir adalh dr kaum mereka dan islam itu tiada budaya..islam itu adalah semua tingkah dan peraturan yg baik dr semua kaum apa sekali pun itu islam..islam wujud sebelum muhamamd lahir. dan berbalik kpd kelompok kedua ni. mereka mungkin lebih sesuai jadi pendakwah tetapi sering kali suka mencampuradukkn ilmu agama dgn ilmu sejarah...maka jadilah ia satu propaganda..kalau tak setuju maka ktia akan diserang sebagai kafir dan sekular...saya rasa mereka tidak faham pun apa sekular itu..padahal sejarah bukan ilmu teologi..tapi org mcm ni sering menjadikan sejarh semcm teologi...jadi byklah melyu berkhayal dgn sejarahnya..terputus dgn cerita melayu sebenar..kerana sudah terdidik dgn kental ilmu dakwah yg mreka anggap sebagai bidang ilmu tertinggi dan boleh dijadikan ukuran utk semua hal dan bidang..secara tak sedar mereka ingat mereka meluaskan cara hidup yg lebih berpaksikan islam tetapi bukan itu yg terjadi sebaliknya arabisasi atau pengaraban melayu yg berlaku..

      budaya arab sememangnya memberi pengaruh kepada ketamadunan melayu tetapi tidak sepenuhnya..budaya asal melayu yg bersifat animis dan pengaruh dri era hindu budha juga memberi pengaruh tetapi kelompok pengkaji sejarah pro arabisasi ini tidak peduli tu semua itu kerana terbawa2x sifat absoluteism yg memang sinonim dlm karekter arab..ikut cara dia tak ikut kita dikatakan jahil berbeza dgn melayu yg lebih suka muafakat dan berbincang amibl jalan tgh. mcm beza adat temengung dgn adat perpatih begitu..kalau tanya aku ambil jalan tengah lebih islamik..wasatiyah.

      Padam
    3. Jangan lupa ada kelompok ketiga ... melayu ultranasionalis yang berpandangan bahwa pusat tamadun melayu adalah Malaysia. Nahkan untuk melegitimasi pendapat tersebut, mereka dengan berani secara sengaja memanipulsi sejarah di buku-buku text sekolah di Malaysia dengan propaganda kerajaan Melaka adalah empire melayu terbesar di alam melayu, tanah melayu adalah tempat awal/asal tamadun melayu di nusantara, melayu di tanah melayu adalah melayu yang sebenarnya etc etc ...

      Kelompok Melayu ke tiga inilah yang berjaya membujuk UK memberikan kemerdekaan, tetai sekalgus memberikan dasar negara yang racist, feudal dan memecah belah.

      Definisi melayu adalah islam di konstitusi malaysia adalah hasil penemuan yang mereka bangga-banggakan walaupun banyak pihak yang menyebutnya sebagai penemuan paling bodoh dan memalukan hingga kini dan menjadikan orang melayu di Malaysia bahan olok-olok orang melayu laiinya yang ada di nusantara, terutama di Indonesia ..

      Kontroversi yang lain ... ketika semua orang melayu yang ada di nusantara ini masa depan ... kaum melayu kelompok ketiga ini malah berorientasi ke masa lalu dan dengan sangat bangganya melakukan puja-puji atas kehebatan nenek moyang melayu kita.



      Padam
    4. @Tanpa Nama 5 Ogos 2014 4:21 PG

      Kau ni mesti Indon kan? Jgn nak tipu.

      Sejak bila pulak buku teks sekolah di Malaysia ada mengatakan bahwa kerajaan Melaka adalah empayar melayu terbesar di asia tenggara? Sila tunjukkan bukti? Jgn suka memfitnah sahaja.

      Kenapa iri sangat dgn Malaysia? Apa masalah kau sebenarnya? Cuba ceritakan di sini. Curhatkan di sini...

      Padam
  2. Hahahaha ...... Seperti biasa, saya yakin sebentar lagi akan banyak umatultra nasionalis mulayu yang mengklaim bahwa Srwijaya adalah kerajaan yang bersala dari Kedah... sama dengan klaim-klaim sebelumnya yang diutarakan oleh penulis komen di atas ...

    Hidup Tanah Mu;layu.... Eh saya khilaf, seharusnya Hidup Barr Chin (Tanah China)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kah kah kah...

      banyiak bacin itu bau...

      tatak syiok maa itu bau bacin!

      Padam
    2. Habis tu kau nak bilang Sriwijaya berasal dari Barr Chin? Palembang? Sila berikan buktinya?

      Padam
    3. setuju dengan tuan.. kerajaan srivijaya bukan berada di kedah.. akan tetapi legacy ini berada di palembang dan jambi.. ada bukti arkeologis dan prasasti batu tulis mengenai hal tersebut. seharusnya penulis malu telah merusak sejarah dan melakukan penipuan.. dia harus segera bertobat kepada allah karena kelak semua tulisan dia akan dipertanggung jawabkan di khirat kelak.

      Padam
  3. Inilah contoh propaganda kehebatan mulayu ultranasionalis, tetapi sayang semua itu bohong belaka .. Hahahahaha
    --------------
    Operasi Rahsia Pasukan Khas Malaysia Membawa Keluar Blackbox MH17- THE DOZEN

    Kesemua mereka hanyalah 12 orang dan tugas mereka kedengaran mudah. Mereka hanya perlu bawa keluar BLACKBOX MH17 keluar dari Ukraine.

    Seorang koresponden Panggilan Pertiwi yang bertugas di ‘Bilik Operasi’ mereka memberi tahu aku. PP terserempak 12 anggota pasukan ini yang lengkap bersenjata memasuki KLIA melalui pintu berbeza dari tim penyelamat. Operasi apakah yang akan di laksanakan?

    Pasukan Khas Malaysia sangat berpengalaman dalam situasi perang sebenar dan walaupun operasi mereka diselubungi kerahsiaan.. kita semua pernah mendengar desas desus exploit mereka di OP Daulat, dan banyak lokasi panas di seluruh dunia.

    Kini pasca OP Daulat, one of the most secretive black-ops in Malaysia suddenly found its mission in the public spotlight. Operasi menyelamatkan Blackbox MH17.

    Operasi ni bukan bermula out of the blue.. ia melibatkan pelbagai risikan dan contact dengan sumber2 di dalam wilayah pemisah.. tapi aku tak perlulah tulis tu di sini.

    Pasukan ini terdiri dari 11 anggota pasukan khas dan seorang pakar komunikasi GIRN. Mereka travel selama 9 jam dari sempadan Donetsk ke Karkiv dalam malam yang pekat di dalam hutan dan memanjat gunung merentasi medan pertempuran Antara tentera Ukraine dan Puak Pemisah Pro Russia.

    Sebaik sahaja Blackbox di serahkan .. pasukan ini mula merangka langkah bagi mengelirukan pihak2 yang ingin merampas blackbox tersebut. Mereka menyimpan blackbox didalam beg galas dan tiada siapa tahu di beg yang mana satu black box tersebut tersimpan.

    .. dan kebetulan sebaik sahaja penyerahan di buat Donetsk di serang oleh tentera ukraine. Pertempuran yang sangat sengit berlaku dengan tembakkan roket berganda dan menuver kereta kebal t-72 dan BMP bertali arus.

    Bermula mimpi ngeri pasukan ini.

    Dipendekkan cerita (haha tak boleh cerita oi) Blackbox Berjaya dibawa keluar dan tiada sebarang bayaran dan pampasan di beri kepada pemisah pro Russia.. dan mereka tak minta pun.

    Terkini lokasi nahas dah jadi medan pertempuran di mana kedua2 pihak berbalas2 tembakan artileri. Pasukan penyiasat Malaysia gagal memasuki tapak nahas.

    http://malaysiamilitarypower.blogspot.com/2014/08/operasi-rahsia-pasukan-khas-malaysia.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yg kau merepek di sini? Jgn bawa2 perkara yg tak berkaitan. Cuba belajar menghormati tajuk yg dibincangkan di sini. Ni pon mesti Indon...

      Padam
  4. Banyak pertanyaan dari berbagai pihak, tetapi X tahu apa jawabannya menyangkut perilaku pelik mulayu di tanah mulayu ini:

    1. Mulayu tampak luar sangat arogan, tetapi ternyata mereka lebih bodoh dari keledai. Dahulu, beratus-ratus tahun dibodohi British, sekarang suka pula dobodohi oleh UMNO mentah-mentah.
    2. Mulayu tampak sekali tak punya tamadun dan seni asli yang tinggi. Semuanya diciplak dari Indonesia dengan menyebutnya hasil ciptaan sendiri karena ia adalah bagian dari nusantara.
    3. Mulayu adalah arab wannabe, tukar nama mulayu ke arab dan lebih wahabi daripada orang arab sendiri.
    4. Raja-raja mulayu mengklaim dirinya sebaga turunan Muhammad SAW, tetapi kelakuannya lebih teruk dari Babi.
    5. Bangsa Cina selalu didiskriminasikan dan dipersulit dalam segala hal, tetapi tenyata Bangsa Cina juga yang memberi makan mulayu dan mereka juga yang mengharumkan nama Malaysia di luar negara.
    6. Majority Mulayu adalah close and narrow minded karena mereka di sekolah diberikan eplajaran sejarah yang salah dan dimanipulasi. Mereka percaya bahwa mulayu di Malaysia adalah bangsa pilihan dan pusat tamadun dunia
    7. Tentera Malaysia tampak bagaikan tentera terhebat di Malaysia, tetapi lari terbirit-birit ketika melihat TNI (reality yang terjadi di Ambalat dan Tanjung Datok)
    8. Puja-puji dan hormat kepada sultan-sultan mulayu walauun ia tahu sultan-sultan mulayu tersebut telah menipu mereka
    9. Sering kali melihat klaim-klaim kehebatan mulayu masa lalu di tanah mulayu, tetapi lucunya menggunakan bukti-bukti yang ada di luar tanah mulayu. Mereka pura-pura bodoh ketika di tanya .. mengapa tidak menggunakan Lembah Bujang etc yang ada di tanah mulayu sebagai bukti pendukung. Ternyata mereka malu sebab sesungguhnya tak ada bukti peninggalan kehebatan tamadun mulayu di tanah mereka.
    10. Dan paling penting, hingga kini, mulayu tetap tidak sadar dan terus mempertahankan sikap bodoh dan sombong tersebut, walaupun seluruh dunia sudah mentertawai mereka...
    11. Islam sesungguhnya adalah agama yang mengutamakan kasih dan damai, tetapi islam di tangan mulayu berubah menjadi alat politik untuk membenarkan kebohongan-kebohongan yang diciptakan oleh negara/kerajaan. Akibatnya, banyak kita temui mulayu islam yang munafik .. betol-betol munafik dengan perilaku yang lebih teruk daripada orang kafir ,,,
    12. Silakan tambah lagi, daftar kebodohan mulayu yang memalukan ....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betol ke ni? tak baik memfitnah berdosa. Kalau benci dgn melayu Malaysia sekalipun jgnlah membuat cerita dongeng yg bertentangan dgn fakta. Ni mesti indon kan? Ni mesti kes iri hati akal pendek Indon yg melampau tak berkesudahan....

      Padam
    2. Aku rasa manusia ni org malaysia yg menyamar seagai warga indonesia..mungkin cina malaysia yg mahir dan sudah biase dgn bahasa indonesia.

      Padam
    3. lebih bak dibodohi UMNO dari dibodohi DAP..dan FYI kedudukan bangsa cina di Malaysia jauh lebik baik dr cina indonesia yg memberi makan kepada politikus indonesia..di mlaysia sejak merdeka mereka sudah di beri kebebasan mendpt pendidikan aliran seolah cina..bahasa mandarin dijadikan bahasa belajar sdisekolah cina..meluas penggunaannya..perkembangannya tidak terbantut walaupun mandarin adalah bahasa minoriti..di indonesia hanaya selepas era gus dur baru adalah kelonggaran itu pun masih terbatas kalau dibanding dgn status cina malaysia..sedari malaya merdeka org cina boleh mengunakan nama cina mereka tidak spt indonesia yg hanya seleaps era gus dur begitu juga sambutan tahun baru cina atau imlek di malaysia sejak merdeka 1957 sudah diiktiraf..di indonesia hanya selepas era gus dur..di malaysia etnis cina di beri kebebasan merngkritik kerajaan dan polisi pro melayunya..mereka tidak ditindas..apa yg terjadi haanyalah balasan suara vokal etnis melayu dr berbagai badab atau persatuan memepertahankan hak pribumi mereka bersama org asli dan pribumi borneo..parti DAP yg kononya parti berbagai kaum tetapi jelas mendokong ideologi sosialis dan nasionalis cina tidak juga diharamkan di sebalik berbgai kritikan terhadap institusi melayu etnis majoriti di malaysia..melayu tidak membunuh mereka di jalan raya spt indonesia lakukan semasa kegawatan 1998...dan lagi satu tidak mungkin etnis minoriti memberi makan kepada etnis majoriti..mana rasionalnya?..etnis minoriti hanya boleh hidup sekiranya etnis majoriti membenarkan mereka hidup tanpa diganggu gugat..malah ye lin sheng penulis buku the chinese delima ,sendiri mengakui bahawa org cina byk menerima faedah dan di beri peluang utk hidup di bawah pemerintahan org melayu..org melayu adalah kelompok pembeli terbesar kepada org cina yg majoritinya menyara kehidupan sebagai golongan peniaga...pelanggan yg bagi makan kepada peniaga..melayu yg bagi makan cina..jadi jgn buat crita dogeng..saya tidak pasti dan tidak peduli sama ada kamu ogr indonesia yg tidak tahu latar belakang sosial malaysia atau minoriti cina ekstrim..hakikatnya org melayu tak bunuh cina itu pasal lu org masih hidup..org melayu boleh bunuh boleh tindas tapi kami buat berpada2x..jadi biar realistik jgn cabar hegemoni yg sedia ada.

      Padam
  5. ^^^^^

    ITULAH SALAH SATU ALASAN UTAMA MENGAPA TAMADUN MELAYU TIDAK BERKEMBANG BAHKAN MATI DI TANAH SEMENANJUNG

    BalasPadam
  6. bangga banget jadi orang Indonesia khususnya palembang bhumi sriwijaya :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagus la tu. Palembang juga salah satu wilayah taklukan kerajaan Sriwijaya yg berpusat di Semenanjung Tanah Melayu. Batu bersurat Telaga Batu telahpun membuktikannya.

      Padam
    2. palembang adalah ibukota sriwijaya dan menjadi tempat belajarnya para biksu di seluruh dunia terbukti dengan adanya candi muaro yg merupakan candi terluas di nusantara :)
      Admin juga mengambil sumber dari buku yg berjudul indonesia and afrika dan ancient indonesia and africa, kamu bisa baca di referensinya :)
      Pulau bangka, kepulauan maluku,cengkeh,kapal pinisi,borobudur dan semua yg dibahas dalam blog ini adalah dari Indonesia dan tidak ada sama sekali kaitannya dengan semenanjung :)

      Padam
    3. Ibu kota dan pusat dari srivijaya adalah palembang dan dari palembang jugalah parameswara dan sang nila utama turun :) kalau memang sriwijaya berpusat di semenanjung lalu kenapa anda tidak mengaitkan dengan peninggalan yg ada disemenanjung ? kenapa anda harus mengaitkannya dengan tinggalan yg ada di indonesia ? tapi bagaimanapun para ilmuan setuju bahwa pusat dan ibukota sriwijaya yg pertama adalag palembang makanya palembang dijuluki sebagai bhumi sriwijaya, dipalembang juga ada universitas sriwijaya,sriwijaya fc,sriwijaya air, gending sriwijaya,tugu parameswara dll :)

      Padam
    4. Tanpa nam 7 ogos 10.02

      Prasasti Telaga Batu 1 menjadi salah satu bukti terkuat Palembang sebagai ibukota Kerajaan Sriwijaya, karena menyebutkan jabatan-jabatan (para pembesar) dalam pemerintahan yang hanya mungkin terdapat di ibukota kerajaan.
      rajaputra = putera raja
      prostara = perdana menteri
      bhupati = bupati
      senapati = panglima
      nayaka = pembesar/pejabat istana
      pratyaya = pegawai
      hajipratyaya = pegawai istana
      dandanayaka = hakim
      murddhaka tuha an watakwuruh = mandor (kepala buruh)
      addhyaksi nijawarna = pengawas rakyat
      wasikarana = ahli senjata
      kumaramatya = pengurus pemuda (pendidik/guru)
      catabatha = olahragawan
      adhikarana = petugas/pengawas bangunan
      karmma = pekerja (?)
      kayastha = jurutulis
      sthapaka = tukang (juru bangunan atau arsitek)
      puhawang = nakhoda
      waniyaga = pedagang
      pratisara = kepala pasukan
      marsi haji = pelayan istana
      hulun haji = penghuni istana

      Jabatan-jabatan di atas hanya tercantum pada Prasasti Telaga Batu 1, dan tidak disinggung atau disebutkan pada prasasti-prasasti lain. Beberapa jabatan itu merupakan jabatan tinggi dalam pemerintahan yang ada di ibukota kerajaan. Dapat diasumsikan prasasti itu pasti dipasang pada lingkungan yang didiami para pejabat tersebut. Dapat pula diasumsikan pusat pemerintahan Kerajaan Sriwijaya sangat mungkin berlokasi di sekitar areal kolam Telaga Biru, Palembang :)

      Padam
    5. Boleh berikan bukti jelas dari mana2 sumber sejarah bahwa palembang adlh pusat dan ibukota Sriwijaya? Keterangan yg tidak terbantah sehingga hari ini dari historian mana, sila jelaskan?

      Padam
    6. Batu bersurat Telaga Batu jelas membuktikan bahwa Palembang hanya merupakan 'subordinate state' kpd Sriwijaya sahaja, tidak lebih dari itu. Sila baca dan fahamkan isi kandungan batu bersurat tu betol2.

      Ia bertujuan untuk memberi peringatan kpd pemerintah lokal (mentri, pegawai kerajaan dll) supaya tidak ingkar kpd SANG PENAKLUK iaitu Sriwijaya yg datang dari Semenanjung Tanah Melayu.

      Batu bersurat KUTUKAN tidak mungkin sama sekali dikeluarkan di pusat pentadbiran sehingga Soekmono seorang arkeologis Indonesia sgt meyakini ttg hal itu sehingga akhir hayatnya.



      Padam
    7. Terimalah kenyataan walaupun ianya pahit.

      Salam damai dari Semenanjung Tanah Melayu :D

      Padam
    8. boleh kamu meberi bukti dari mana manas sumber sejarah kalau semenanjung adalah pusat sriwijaya ?

      Prasasti Telaga Batu justru membuktikan bahwa Kerajaan Sriwijaya memang beribukota di Palembang, sebab prasasti itu menyebutkan banyak jabatan dalam pemerintahan yang hanya mungkin terdapat di ibukota suatu negara. Isi prasasti Telaga Batu baris ketiga sampai kelima adalah sebagai berikut:

      “kamu wanyakmamu, rajaputra, prostara, bhupati, senapati, nayaka, pratyaya, hajipratyaya, dandanayaka, ....murddhaka, tuhaan watakwuruh, addhyaksi nijawarna, wasikarana, kumaramatya, çatabatha, adhikarana, karmma...., kayastha, sthapaka, puhawang, waniyaga, pratisara, kamu marsi haji, hulun haji, wanyakmamu urang, niwunuh sumpah dari mangmang kamu kadaci tida bhakti di aku”.

      “Kamu semua: putra raja, menteri, bupati, panglima, pembesar, pegawai, pegawai istana, hakim, ....murddhaka, ketua buruh, pengawas rakyat jelata, ahli senjata, pengurus pemuda, olahragawan, petugas bangunan, karmma..., jurutulis, arsitek, nakhoda, pedagang, kepala pasukan, kamu pelayan istana, penghuni istana, semua orang, dibunuh sumpah dari mantra kamu manakala tidak berbakti kepadaku.”

      Jabatan-jabatan di atas hanya tercantum pada prasasti Telaga Batu, dan tidak disinggung atau disebutkan pada prasasti-prasasti persumpahan yang lain. Oleh karena jabatan-jabatan itu merupakan jabatan tinggi dalam suatu pemerintahan, sudah tentu para pejabatnya tinggal di ibukota. Dengan sendirinya prasasti itu pasti dipasang pada lingkungan yang didiami para pejabat tersebut. Atas dasar itu dapatlah disimpulkan bahwa pusat pemerintahan Kerajaan Sriwijaya sangat mungkin berlokasi di sekitar daerah Telaga Batu, Palembang.

      arkeologis soekamno berpendapat bahwa pusat dari sriwijaya ada di minanga (kampar) provinsi riau, Indonesia karena disini ada candi muaro takus :)

      menurut i-tsing ibukota dari sriwijaya adalah ditengah hari tidak ada bayangan yang berarti di daerah garis kihatulistiwa dan sumatera dilalui oleh katulistiwa :) bukti lain adalah adeanya candi muaro jambi yang seluas 16 km sebagai tempat berkumpul dan belajar para biksu diseluruh dunia :)

      Petunjuk lain yang menyatakan bahwa Palembang merupakan pusat kerajaan juga diperoleh dari hasil temuan barang-barang keramik dan tembikar di situs Talang Kikim, Tanjung Rawa, Bukit Siguntang dan Kambang Unglen, semuanya di daerah Palembang. Keramik dan tembikar tersebut merupakan alat yang digunakan dalam kehidupan sehari-hari. Temuan ini menunjukkan bahwa, pada masa dulu, di Palembang terdapat pemukiman kuno. Dugaan ini semakin kuat dengan hasil interpretasi foto udara di daerah sebelah barat Kota Palembang, yang menggambarkan bentuk-bentuk kolam dan kanal. Kolam dan kanal-kanal yang bentuknya teratur itu kemungkinan besar buatan manusia, bukan hasil dari proses alami. Dari hasil temuan keramik dan kanal-kanal ini, maka dugaan para arkeolog bahwa Palembang merupakan pusat kerajaan semakin kuat.

      ibukota sriwijaya berpindah-pindah dari masa kemasa namun mencapai puncak kegemilangan ketika berpusat di palembang/sumatera karena palembang/sumatera menjadi pusat perdagangan,pemerintahan dan ilmu pengetahuan :)
      admmin juga mengambil sumber dari buku yang berjudul africa and indonesia penulis a.m jones dan buku yang berjudul " The Phantom Voyagers : Evidence of Indonesian Settlement in Africa in Ancient Times " penulis : Robert Dick-Read

      salam damai dari pusat sriwijaya palembang :)

      Padam
    9. Alahai... tulis punya lah panjang tapi satu bukti pon takde. Cam mane nak yakinkan orang ramai. Kalau cerita macam ni lebih sesuai untuk penduduk kampung di kawasan pedalaman atau anak2 yg masih bersekolah sahaja tetapi tidak bg mereka yg boleh berfikir secara matang. Semuanya macam cerita2 lama yg dah basi jer... kau bacalah balik tulisan dlm blog ini ttg srivijaya. Di situ ada jawapannya... lebih tuntas dan boleh dipercayai.

      Salam Damai dari Semenanjung Tanah Melayu :D

      Padam
    10. untuk lebih jelasnya silahkan anda membaca buku yang berjudul :
      africa and Indonesia penulis A.M Jones
      the phantom voyagers : Evidence of Indonesian settlment in africa in ancient time penulis Robert Dick-Read karena penulis blog ini mengambil sumber dari kedua buku ini :) atau buku yang berjudul Sriwijaya penulis Slamet Muljana
      buku-buku diatas lebih bisa di percaya dari pada isi blog ini karena si penulis blog ini pun mengambil sumber dari buku-buku tersebut :)
      FYI sang nila utama dan parameswara digelar sebagai prince of palembang karena mereka berasal dari Palembang :)

      salam damai dari pusat sriwijaya Palembang :)

      Padam
    11. Buku itu tak buat kajian terperinci mengenai Srivijaya, maka ia tidak boleh dijadikan panduan. Robert-Read bukan seorang pengkaji gigih ttg kerajaan Srivijaya berbanding Takashi Suzuki. Manakala Slamet Mulyana adalah pengikut setia hipotesa palembang G, Coedes yg byk kekurangannya. Sebab itu penulis blog ini lebih yakin dgn hipotesa Takashi Suzuki yg rasional berbanding teori Palembang G. Coedes. Tulisan Takashi Suzuki adalah penilaian semula terhadap bukti teks lama China. Yang penting sejauh mana pengkaji itu dapat mengemukakan hujah yg rasional berdasarkan bukti2 sejarah. Barulah orang ramai dapat meyakini penulisan itu.

      Salam Damai dari Semenanjung Tanah Melayu :D

      Padam
    12. hei, pusat sriwijaya itu berpindah-pindah dari masa ke masa :)
      ada tinggalan sriwijaya g di semenanjung ?
      dipalembang sekarang telah ditemukan candi baru dan diperkirakan besarnya sama dengan borobudur :) karena jawa tengah pernah menjadi pusat sriwijaya :)
      silahkan anda baca lagi buku yang aku tulis di atasa karena sipenulis blog inipun mengambil sumber dari buku tersebut dan tidak mengambil sumber dari buku suzuki :)
      kamu harus ke palembang karena sampai sekarang rakyat palembang masih mengamalkan adat istiadat,pakaian dan budaya sriwijaya :)
      berikan saya contoh tinggalan sriwijaya disemanjung :) kalau di sumatera bertebaran prasasti dan candi candi dan ibu kota sriwijaya menjadi pusat berkumpulnya para biksu terbukti dengan adanya candi muaro jambi yang seluas 17 km :)
      salam damai dari palembang pusat sriwijaya :)

      Padam
    13. Pertanyaan2 kau ni sebenarnya telah dijawab dalam artikel keluaran lepas mengenai Sriwijaya dlm blog ini. Kau cuma perlu baca sahaja.

      Semua keterangan yg kau berikan itu tidak boleh dijadikan sandaran atau hujah yg kukuh bagi membuktikan Palembang sbg tempat asal usul mahupun ibukota Sriwijaya. Kedapatan monumen peninggalan Sriwijaya di pulau Sumatera dan Jawa dan kelestarian adat istiadat, pakaian dan budaya Sriwijaya yg terdapat di Palembang bukanlah satu rumusan akademik. Pengkaji sejarah yg benar2 bertauliah tidak mempunyai pandangan sesempit itu. Masih banyak lagi aspek lain yg perlu diperhatikan.

      Salam Damai dari Semenanjung Tanah Melayu :D

      Padam
    14. terserah kamu aja ya :)
      silahkan kamu baca lagi buku buku yang aku tulis diatas karena penulis blog inipun mengambil sumber dari buku buku tersebut dan artikel keluaran lepas dari blog ini pun mengakui palembang sebagai pusat sriwijaya :) dan anda tidak bisa membuktikan dan memberikan bukti dan peninggalan sriwijaya di semanjung :)

      salam damai dari bhumi sriwijaya palembang ^^

      Padam
    15. Sila fahamkan dgn jelas. Penulis blog mengambil sumber dari buku itu bukan untuk membicarakan tentang kerajaan Sriwijaya tetapi untuk menceritakan ttg penghijrahan dan pengaruh budaya suku2 bangsa melayu ke benua Africa yg datang dari alam Malayonesia (bukan Indonesia atau nusantara). Banyak persoalan tentang Sriwijaya telah dibacarakan dalam artikel keluaran lepas, Sila baca dan fahamkan. Harap jelas.

      Salam Damai dari Semenanjung Tanah Melayu :D

      Padam
    16. Perlu diketahui.....

      Nusantara - Istilah ciptaan kerajaan Majapahit yang merujuk kpd sebahagian benua Malayonesia yg tidak termasuk wilayah Jawa, Madura, Filipina dll

      Indonesia - Nama baru ciptaan barat. Muhammad Hatta pada 1922, menggantikan nama Hindia Timur (wilayah jajahan VOC) kpd Indonesia. Juga merupakan hanya sebahagian dari benua Malayonesia.

      Padam
    17. sampai sekarang anda tidak bisa memberikan bukti dan peninggalan sriwijaya di semenanjung anda hanya berkata-kata :)
      parameswara dan sang nila utama pun berasal dari palembang dan mendirikan kerajaan malaka dan artikel keluaran lepas mengakui palembang sebagai pusat sriwijaya :D
      silahkan anda baca lagi buku-buku yang aku tulis diatas karena penulis blog ini pun mengambil buku dari buku tersebut dan penulis buku tersebut menulis nama Indonesia bukan nusantara/malayonesia :) kalau anda tidak setuju dengan penamaan nama Indonesia silahkan anda protes ke a.m jones dan robert dick :)
      nusa=pulau antara=antara jadi nusantara = kepulauan antara yang merujuk ke Indonesia yaitu kepulauan yang terletak antara dua benua (australia) dan antara dua samudera (hindia dan pasifik) dan pusat dari nusantara adalah Trowulan, Jawa Timur :)

      salam damai dari bhumi sriwijaya palembang :)

      Padam
    18. bagaimana mungkin jika tak wujud bukti sejarah dan arkeologis dijadikan rujukan kalo pusat sriwijaya ada di semenanjung??? sebuah logika yang tidak masuk akal.. orang malaysia sungguh tak tahu malu...

      Padam
  7. buku yang berjudul africa and Indonesia karangan A.M Jones dan
    buku the phantom voyagers : evidence of indonesian settleman in africa in ancient time karangan robert dick sangat menarik karena memaparkan kehebatan nenek moyang bangsa Indonesia di masa lalu dan ini menjadi bukti bahwa nenek moyang bangsa Indonesia sejak dahulu kala sudah bisa beralayar sampai ke afrika dan membuat pengaruh disana :)
    100 persen cinta dan bangga menjadi orang Indonesia :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. bener banget, Indonesia dulu dikenal sebagai pelaut-pelaut ulung , penguasa samudera, bahkan sebelum bangsa portugis,inggeris and belanda berlayar ke timur.

      buku : " The Phantom Voyagers : Evidence of Indonesian Settlement in Africa in Ancient Times " penulis : Robert Dick-Read, salah satu isinya :

      They were Africa's Vikings. Tough, daring voyagers who sailed thousands of miles to pluck riches from unmapped lands known today as Zimbabwe, Mozambique, South Africa and Nigeria.

      Centuries before Europeans, mariners from Indonesia raided and traded across the continent, filling their vessels with gold and silver for the princes of Java and Sumatra.

      In return they gave Africa the secrets of iron and bronze, exotic plants such as banana and yams, and a new culture enriched with music, architecture and spirituality.

      And then the seafarers vanished. Some died, some returned home, others inter-married with the locals. So absorbed was the Asian influence that by the time the white man came he never noticed it. So says a controversial new theory about Africa's development more than 2,000 years ago which could revive a racially tinged debate about whether outsiders fathered certain advances in technology, agriculture and art.

      Indonesian vessels has made trade voyages as far as Africa since 100 AD. Mariners from Indonesia traveled across to Africa, making themselves known as “Africa’s Vikings” as tough and daring sailors travels to fill in their vessels with gold and silver for the princess of Java and Sumatra from unmapped lands which are now called Zimbabwe, Nigeria, South Africa and Mozambique.

      Ancient Indonesia raided across the continent centuries before the Europeans even discovered that part of the world. At some point these sailors vanished. Some died, some returned home and some others inter-married with the locals in the unmapped land. The Asian influence in Africa was so absorbed that when the white men came, they never noticed it. It might be expected that they also explored the African mainland, just 150 miles further away, but unlike Madagascar there is little evidence: people on the continent do not resemble or talk like Indonesians.
      saya cinta Indonesia ^^

      Padam
    2. bangsa yang besar adalah bangsa yang menghargai sejarahnya :) bayangkan sebelum bangsa barat bisa ketimur nenek moyang kita sudah bisa menguasai samuderadan meninggalkan perdaban disana tapi itu tidak mengherankan mengingat Indonesia adalah negara maritim dan kepulauan terbesar didunia, ada 18.000 yang membentang di garis khatulistiwa dilengkapi dengan 741 suku di dalamnya jadi tidak ada alasan untuk tidak bangga menjadi orang Indonesia :D

      Padam
    3. tanpa nama 8 ogos 2014 12 :10 pg..kamu harus sedar panggilan bangsa nenek moyang kita bukan bangsa indonesia..nama indonesia adalah ciptaan pasca imperialime..secara rasmi hanya wujud kedunia pd 1949..

      pd 1945 pun belum wujud kerana masih berlaku pembantaian klompok pro republik terhadap pihak2x lain yg inginkan kemerdekaan sendiri dr belanda..pembantaian yg kononya bertujuan menghapuskan feudalisme..kalau betul amhu hapusan feudalisme maka kesultanan jogja juga harus di hapus..tetapi mungkin kebykan pro rep adalah etnis jawa..maka mereka menyelamatkan keraton jawa itu..yg melayu di sumatera timur dimomokkan sebagai pro belanda ebgitu juga kesulatanan di kalimantan..

      sebenarnya lebih kepada merampas kedudukan belanda sebagai penguasa di bekas jajahannya..

      Padam
    4. jadi ingat sama lagu anak-anak yang berjudul nenek moyangku seorang pelaut :D
      pada tahun 2008 yang lalu telah ditemukan kapal kuno di jawa tengah yang dibuat pada abad ke 7 usianya bahkan lebih tua dari candi borobudur, kapal ini merupakan yang terlengkap dan terutuh di asia tenggara, ini memperkuat bahwa sejak dahulu kala bangsa Indonesia merupakan bangsa pelaut dan Indonesia dulu merupakan negara maritim.

      Padam
    5. disemenanjung malaysia tidak pernah wujud bukti sejarah tamadun masa lalu.. dicari hingga dasar kerak bumi pun tak kan pernah ditemui bukti2 arkeologis teresebut, karena leluhur malaysia adalah orang asli yang masih primitif belum bertamadun..

      Padam
  8. Jika soal menyangkut klaim mengklaim kehebatan banyak peninggalan sejarah yang ada di Indonesia, semua kita tahu bahwa Malaxia adalah jaguhnya, negara tukang klaim.

    Kita sendiri tak tahu apa yang terjadi di minda mereka selama ini, merasa jaguh tetapi ternyata x ada sama sekali yang dibanggakan di negaranya, terutama di semenanjung. Maklumlah, jika kita tahu bahwa nenenk moyang mereka sesungguhnya bukan manusia, tetapi adalah sejenis manusia yang tidak lebih pintar daripada kera, monyet atau orang ujtan .... Hehehehe

    Selain Malaxia, ternyata Brunei-pun sudah mulai meniru gaya Malaxia, ciplak dan klaim hasil karya bangsa Indonesia dan kemudian mengklaiamnya sebagai hasil karya bangsa dan rakyatnya. Amat mengherankan, negara kaya, tetapi sangat miskin dan memalukan perilaku intelektualnya ...

    Itulah realitas yang terjadi lingkungan kita saat ini .... mereka dengan segala cara yang sangat memalukakan dilakukan untuk mendukung propaganda kehebatan mereka di dunia ini ...

    Waspadalah ... Waspadalah .... Waspadalah ....Ada Maling di lingkungan Kita ... Hahahaha
    --------------
    Jakarta (ANTARA News) - Brunei Darussalam telah mengklaim 62.000 kosa kata Bahasa Indonesia sebagai bagian dari Bahasa Melayu dalam Kamus Besar Bahasa Melayu Nusantara terbitan 2003, kata Kepala Badan Bahasa Kemdikbud Prof Mahsun.

    "Ini sebuah kenyataan bahwa sebanyak 62 ribu kosa kata Bahasa Indonesia diambil dari Kamus Besar Bahasa Indonesia dan hanya 400 kosa kata saja yang benar-benar merupakan bahasa Melayu. Mereka hanya mengganti kata pengantarnya saja," kata Mahsun usai kuliah umum di hadapan mahasiswa program pascasarjana Universitas Pertahanan di Pusat Pengembangan Strategi dan Diplomasi Pendidikan Kebahasaan Sentul Bogor, Jumat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ternyata bahasa indonesia itu hanya variasi dri bahasa melayu..tetapi seperti biasa ego merasakn mereka lebih besar dan mungkin ultra nasionalis indonesia ini mahu menghilangkan jejak akar umbi melayu itu dgn mengubah bahsanya dgn berbagai kata2x dr pinjaman inggeris yg di INDONESIAKAN sebutannya ..juga memasukkn bahasa dr etnis2x tertentu dn semestinya etnis anak emas mereka siapa lagi kalau bukan si jawa..padahal sesuatu kata itu biar pun sudah sedia wujud dlm kamus bahsa melayu tapi mahu juga di gantikan..waspadalah org2x melayu tidak mustahil pembantaian melayu di sumatera timur boleh berlaku...hati2x dgn mereka..org2x cina indonesia juga sudah merasa keganasan mereka..patutlah byk org cina indonesia merasa cemburu dgn cina malaysia yg masih mampu menegekalkan kecinaan mereka keran majoriti melayu tidak suka memaksa asimilasi..di indonesia cina pun nak diberi nama jawa.

      Padam
  9. Mahsun mengatakan Malaysia dan Brunei memang berambisi besar menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa internasional, padahal jumlah penuturnya lebih kecil dibandingkan dengan penutur bahasa Indonesia.

    "Ambisi keduanya untuk mendorong bahasa Melayu sebagai bahasa internasional tersebut tak lepas dari potensi bahasa itu sendiri sebagai bagian dari diplomasi intergasi bangsa. Jika nantinya bahasa Melayu menjadi bahasa dunia, maka akan sangat mudah bagi Malaysia untuk mengakui kelompok atau suku bangsa yang berbahasa Melayu sebagai bagian dari Malaysia," kata Mahsun.

    Ia mengatakan, akar dialek bahasa Melayu di Indonesia itu berbeda dari akar dialek Melayu di Brunei dan Malaysia.

    Makanya Indonesia tidak perlu mendorong Melayu menjadi bahasa internasional, sebaliknya lebih baik mendorong bahasa Indonesia menjadi bahasa internasional.

    Pemerintah Indonesia sebenarnya sudah melayangkan protes terhadap keberadaan kamus tersebut, namun sayang sebagian dari tim penyusun kamus tersebut adalah orang-orang Indonesia yang merupakan tim penyusun kamus bahasa Indonesia.

    "Jadi kita lemahnya di sini. Tetapi kita sudah meminta agar Brunei mencantumkan sumber kosa kata tersebut pada kamus terbitan berikutnya. Dan kita akan segera memonitornya," katanya.

    Kepala Pusat Pengembangan Infrastuktur dan Perlindungan Bahasa Badan Bahasa Kemdikbud Sugiyono mengatakan Badan Bahasa Kemdikbud pernah dan telah mempertanyakan sikap kurang fair Brunei tersebut dan meminta Brunei mencantumkan sumber kosa kata yang dikutip dari Kamus Besar Bahasa Indonesia.
    Sambungan ....

    Ia mengatakan memang Brunei sudah menyatakan mau mencantumkan sumber dari Kamus Besar Bahasa Indonesia meski hingga kini belum dilakukan. Badan Bahasa memang tidak bisa terlalu mendesak, pasalnya dalam penyusunan Kamus Bahasa Melayu Nusantara itu melibatkan sejumlah orang yang terlibat dalam tim penyusunan Kamus Besar Bahasa Indonesia.

    "Mereka ini tidak sadar kalau ternyata dimanfaatkan Brunei untuk melakukan plagiasi terhadap Kamus Besar Bahasa Indonesia," katanya.

    Sugiyono mengatakan Kamus Bahasa Melayu Nusantara itu sendiri saat ini dijual bebas bahkan diberikan cuma-cuma ke sejumlah perguruan tinggi di Indonesia. Dengan cara demikian maka akan sangat mudah bagi Malaysia dan Brunei menanamkan keyakinan bahwa bahasa Indonesia adalah bagian dari bahasa Melayu.

    Editor: Jafar M Sidik

    http://www.antaranews.com/berita/447599/brunei-klaim-62000-kosa-kata-bahasa-indonesia

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang benar bahasa indonesia adalah bagian dari bahasa melayu..tetapi ereka yg berjiwa nasionalis ultra indonesia akan menafikan kebenaran..lagi pulak hegemoni jawa juga harus di jaga..mana mau kalah sama melayu.

      Padam
    2. Ni dah memang benar2 ULTRA nasionalis dasar penipu dan pemutar-belit... masakan bahasa baru yg diberi nama bahasa Indonesia itu mempunyai akar yg berbeza dgn akar bahasa Melayu di Malaysia dan Brunei, sedangkan strukturnya dan kosa katanya tidak kurang dari 80% sama.

      Kenapa tak cakap saja bahasa Indonesia itu berakar dari bahasa Jawa atau bahasa Bugis atau bahasa Sunda? Indon ni mmg dah gila... gila pengakuan... sukakan perpecahan... VOC telah berjaya mendidik jatidiri orang Indon supaya menjadi bangsa yg gemarkan perpecahan dan gila pengakuan... sayang sekali..

      Padam
  10. indonesia itu memang hebat dan punya budaya yang amat teguh dan kaya dalam semua aspek.saya dari basilan,tawi tawi tappian tana dan sulu juga merasa hairan akan bangsa indonesia ini.dalam perkiraan contohnya kami cakap kalau tallu,ampat,lilma,annom,pitu,walu,siam,limampou,dahatus,duahatus,pituhatu,dangibu,tallungibu orang jawa juga begitu.kenapa?kalau kaki itu siki,mata, tainga,tangan,illung maka orang jawa juga begitu.kenapa?adakah kami berasal dari kamu?atau bagaimanakah itu ada persamaan sedangkan kamu dan kami itu jauh.

    BalasPadam
  11. adakah kami dan kamu wahai indonesia dan malaysia sengaja di pisahkan melalui pembentukan negara bangsa.sedangkan rupa paras orang kami persis orang jawa,batak,medan aceh,madura,lombok,boyan bugis juga,mengapa?kuih tradisional orang indonesia dan melayu banyak menggunakan kelapa dan daun pisang.kami ada putu,apam,pasung,ja,wadjit,dodol kamu juga punya ya?sebutan untuk itu pun sama.kenapa?ikan dibungkus daun pisang kemudian di bakar itu makanan kami di sini.ubi kayu makan dengan kelapa parut.kuih berbentuk kon dibungkus daun pisang kemudian direbus menggunakan stim itu juga punya kami lo.oh sungguh kami disini takjub akan kamu indonesia dan melayu terutama bangsa jawa.terfikir di benak,adakah itu berlaku secara kebetulan?ternyata kita sengaja dipisahkan melalui pembentukan negara bangsa.dengan itu perpaduan antara kita akan pincang dan wujud semanngat cintakan pada negara itu hingga kita tidak lagi cinta akan persaudaraan dalam agama yang dibawa muhammad.inikan yang dipanggil sekular?tegur saya andai saya khilaf.dan saya mungkin khilaf.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebuah logika yang sangat salah dari tuan... sama warna kulit belum tentu sama bangsa, budaya dan , bahasa.. orang jepang, china, dan korea mereka ras mongoloid terlihat sama tetapi mereka adalah bangsa yang berbeda.. orang jepang tidak mau disebut china, orang korea tak mau di sebut jepang.. pedang katana tak boleh disebut pedang china karena itu milik jepang. orang jepang china dan korea pun makan guna chopstik tetapi mereka bangsa yng berbeda memiliki bahasa dan budaya yang berbeda. logika ini berlaku pula antara bangsa jawa dan bangsa melayu kita sama ras austronesia tetapi berbeda.. kami bangsa jawa memiliki budaya, bahasa, dan tulisan sendiri sangat berbeda dengan melayu yang tidak memiliki tulisan bahkan thai pun memiliki tulisan.. jadi tolonglah jangan mencoba mengingkri fakta yang ada. hanya untuk kebohongan dan fasisme melayu yg telah merusk pikiran anda.

      Padam
  12. kami kalau makan itu mangan.beras itu buas.makanan itu kinakan.lalu depan orang kena tundukkan bandan dan tangan dihalakan didepan.mulut berkata meminta izin.adakah itu juga ada dalam budaya kamu wahai indonesia dan melayu.adakan?...

    BalasPadam
  13. Brunei belajar dari negara tukang klaim malaysia yang sudah sangat terkenal mengklaim semua yang ada di Indonesia adalah miliknya karena semua berasal dari semenanjung ... padahal semua ahli sejarah tahu bahwa penduduk majority semenanjung pada saat itu oleh mon khmer yang kemudian di melayukan oleh sriwijaya dari sumatra melalui proses transformasi yang sangat panjang sejak abad VI M ...

    Ada kata yang tepat untuk perilaku ciplak malaysia selama ini ...inferiority disease yang cenderung menjadi penyakit gila akut sehingga sering berprerilaku "disorder and delusional of its mind and act" ....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ^^^^^

      Tepatnya (menurut ahli psikologi), mulayu semenanjung menderita penyakit "Bipolar Disorder" secara massal, mungkin akibat faktor genetika.

      Penyakit ini menyebabkan penderitanya tadak menyadari dan selalu mengkhayal bahwa "semua yang diakui sebagai hak milik ciptaannya" adalah "betol betol miliknya" dengan membuat argumen membenarkan klaimnya tersebut

      Klaim-klaim bahwa Lembah Bujang adalah situs tertua di Asia Tenggara, Sriwijaya berasal dari Semenanjung (Kedah), Melaka adalah sebuah empire terhebat di Asia Tenggara, Malaydsia adalah pusat tamadun mulayu adalah contoh-contoh besar klaim mereka yang sulit untuk dibuktikan kebenaran ilmiahnya ...

      Sebagai negara jiran, kita wajib menyarankan untuk berubat ke doktor secepatnya sebelum mereka menyusahkan dan mengganggu kehidupan kita sebagai "Trouble Maker" sebagai akibat perilaku: "Bipolar Disreder"-nya itu

      Padam
    2. @Tanpa Nama 13 Ogos 2014 6:43 PTG

      Sungguh aneh dan luarbiasa keterangan kamu. Srivijaya merupakan sebuah kerajaan yg dipercayai bermula di semenanjung yg datang menakluk negeri2 di Sumatera tetapi terpaksa akur menurut adat resam dan budaya Sumatera. Srivijaya yang datang dari kawasan yg makmur, maju dan bertamadun tinggi terpaksa mengikut telunjuk negeri di bawah taklukannya yang masih mundur dan ketinggalan. Adakah Belanda datang menjajah ke kepulauan melayu terpaksa akur menurut adat resam dan budaya melayu dan meninggalkan adat resam dan budayanya sendiri? Cubalah kamu berfikir sejenak, adakah ia masuk akal?

      Tiada seorang pun ahli di dunia ini mengetahui bahwa majoriti populasi di semenanjung adalah Mon Khmer? Boleh berikan nama ahli sejarah itu? Malah rata2 ahli sejarah mengakui sebahagian besar negarakota yg wujud di sepanjang semenanjung dari Johor hingga ke Chaiya pada zaman kuno adalah kerajaan Melayu dan sebahagian kecilnya pula adalah negarakota Mon. Kawasan pesisir pantai didominasi oleh kaum melayu spt Kedah Tua, Langkasuka, Ligor dan Masyarakat Mon dan pribumi lebih bertumpu di kawasan pedalaman. Mereka juga berinteraksi antara satu sama lain. Yang pastinya pada zaman itu, negarakota2 yg wujud di semenanjung jauh lebih makmur dan maju berbanding mana2 penempatan yg wujud di Sumatera sezamannya kerana semenanjung pada zaman itu merupakan laluan perdagangan barat-timur (trans-peninsula route), manakala pelabuhan di Sumatera spt Jambi yg menggunakan laluan selat melaka hanya maju setelah abad ke-10.

      Betulkan pemahaman sejarah kamu.... sejarah tetap sejarah... tak boleh direka-reka

      Tiada isu nak klaim itu dan ini... sejarah tetap sejarah... ini bukan soal klaim.



      Padam
    3. melayu malaysia sudah terkena penyakit fasisme dan inferior komplex..

      Padam
  14. Yang mengakui Kedah sbg tamadun terawal asia tenggara itu adalah pengkaji antarabangsa, i.e. Stephen Oppenheimer.

    Yang mengakui Srivijaya sbg bermula di semenanjung itu adalah pengkaji antarabangsa, i.e. J.L. Moens, Nikalanta Sastri, M.C. Chand, Takashi Suzuki.

    Yang menceritakan tentang kehebatan Melaka itu adalah catatan antarabangsa spt catatan Portugis sendiri.

    Kalau kamu tidak berkenan, salahkan mereka. Jangan kamu salahkan malaysia.

    sejarah tetap sejarah... tiada isu untuk pengakuan.

    BalasPadam
  15. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  16. Bahasa indonesia itukan dari Bahasa Melayu bahkan tukar nama kepada Bahasa Indonesia kenapa tidak digunakan saja bahasa sunda atau jawa atau dayak atau banjar atau bugis atau batak tanah karo atau minang atau timur atau buton atau apa saja asalkan bukan bahasa MELAYU!!!!!tidak mungkinkan!!!Bahasa penyatuan INDONESIA adalah bahasa MELAYU juga!!!!kenapa ya?????adakah INDONESIA tidak cukup bahasanya???atau kita adalah satu induk???yang membentuk suku-suku!!!Bagaimana Bangsa china yang besar itu membentuk suku-sukunya,ada Han,Hui,Uighur,Manchu,Korea,Monggol,tibet,zhuang,Miao,yi dan sangat banyak sehingga 56 suku!!!!kalau dah dari satu induk buat apa gaduh-gaduh,terima sahajalah hakikat,yang bahasa penyatuan INDONESIA adalah bahasa MELAYU.Janganlah jadi ultrakiatsu pulak!!!Waktu Era MAJAPAHIT dulu,ketika pemerintahan Hayam Wuruk Dan Patih Gajah Mada,angkatan perang mereka penah memukul mundur pasukan perang SAKHOTHAI serta membebaskan negeri-negeri melayu utara dari penjajah sakhothai tersebut,sehingga terbentuknya MAJAPAHIT 2 di semenanjung tanah melayu,yang berpusat di BUKIT PANAU kelantan,sebelum itu belum wujud pun negeri kelantan ianya dikenali sebagai PERSEKUTUAN LANGKASUKA.indonesia berasal dari kata nama hindia sempena company hindia timur belanda bukan???maka terbentuklah perkataan INDONESIA!!!BERDASARKAN SEJARAH INDONESIA PERNAH SEWAKTU ERA PENAMAAN REPUBLIK BARU TERSEBUT,DICADANGKAN NAMA MALAYSIA KEPADA SUKOERNO TETAPI BELIAU, MENOLAKNYA!!!!KENAPA DAN APA SEBABNYA BELIAU MENOLAKNYA,TIDAKLAH DI KETAHUI......MUNGKIN DICADANG OLEH PIHAK PENJAJAH BELANDA......!MUNGKINOOPS WALAU APA PUN KITA TETAP SERUMPUN!!!TAK PAYAH DENGAR CAKAP DAP YANG CHAUVINIST TU!!!!DASAR CINA TAK SEDAR DIRI!!!!

    BalasPadam
  17. Kepada Ultra Indon,

    Kami org Melayu Malaysia paling kurang punya nama negara Malaysia = Malay-sia = Malay = Melayu

    Indonesia? = Indon-esia? Indon = Hindu? Kenapa tidak Jawanesia? Bataknesia?

    HAHAHAHAHA. Sungguh kasihan.

    Org Cina pun ada CHINA, kamu Indonesia? INDON? Bangsa INDON?

    HAHAHAHAHA.

    Mind your own country, idiot(s).
    Go play with WAYANG KULIT & eat SATAY & POPIA.

    BalasPadam