Jumaat, 15 Ogos 2014

KERAJAAN BUTON: KERAJAAN MELAYU PENUH DEMOKRATIK





PARA BANGSAWAN PENTADBIR BUTON


 
Mungkin ramai yang belum maklum tentang kerajaan Melayu buton yang terletak di tenggara Sulawesi ini. Buton adalah sebuah pulau yang terletak di sebelah tenggara Pulau Sulawesi. Pulau buton pernah tercatat sebagai sebuah kerajaan di dalam naskah Nagarakretagama karya Prapanca pada Tahun 1365 Masehi dengan menyebut Buton atau Butuni sebagai Negeri Keresian atau tempat tinggal para resi dimana terbentang taman dan didirikan lingga serta saluran air. Rajanya dipanggil sebagai Yang Mulia Mahaguru. Patih Gajah Mada dalam Sumpah Palapanya juga ada, menyebut nama Pulau ini.

 

Dipercayai kerajaan ini diasaskan oleh kelompok kaum bangsawan atau golongan elit dari luar yang digelar Mia Patamiana (si empat orang) yaitu Sipanjonga, Simalui, Sitamanajo, Sijawangkati yang dari sumber lisannya mereka dikatakan berasal dari Semenanjung Tanah Melayu pada akhir abad ke – 13. Terdapat juga pendapat yang menyatakan bahawa ada dikalangan orang besar tersebut adalah dari kerajaan Majapahit dan juga dari China selain Srivijaya atau Semenanjung. Pengaruh Melayu yang ketara di Buton dapat dikesan dengan penggunaan bahasa Melayu yang meluas terutama bahasa Melayu yang mempunyai persamaan dengan di Semenanjung iaitu dari Malaka, Johor dan Patani selain daripada bahasa Wolio.

 



Para pendatang awal Melayu ini dikatakan telah membina perkampungan yang dinamakan Wolio serta membentuk sistem pemerintahan tradisional dengan menetapkan 4 Limbo (Empat Wilayah Kecil) yaitu Gundu-gundu, Barangkatopa, Peropa dan Baluwu yang masing-masing wilayah dipimpin oleh seorang Bonto yang lebih dikenali dengan Patalimbona. Selain empat Limbo yang disebutkan di atas, terdapat juga beberapa kerajaan kecil seperti Tobe-tobe, Kamaru, Wabula, Todanga dan Batauga. Maka atas usaha dan inisiatif Patalimbona, kerajaan-kerajaan tersebut kemudian bergabung dan membentuk kerajaan baru iaitu kerajaan Buton dan menetapkan Wa Kaa Kaa (seorang perempuan yang bersuamikan Si Batara seorang yang berketurunan bangsawan Kerajaan Majapahit) menjadi Ratu I pada tahun 1332 .

 

Sistem pemerintahan Buton tidak serupa dengan konsep kekuasaan di kerajaan-kerajaan lain di Nusantara. Struktur kekuasaan raja ditopang oleh dua golongan bangsawan: golongan Kaomu dan Walaka. Kuasa pemilihan Sultan berada di tangan golongan Walaka yang terdiri daripada Bonto atau Patalimbon tadi, namun yang menjadi Sultan harus dari golongan Kaomu. Jadi boleh dikatakan bahawa seorang raja dipilih bukan berdasarkan keturunan, tetapi berdasarkan pilihan yang terbaik. Hal ini menunjukkan bahawa bukan sistem kerajaan Minangkabau dan Negeri Sembilan sahaja yang bersifat demokratik, malah kerajaan Melayu Buton juga dilihat sangat demokratik dalam membentuk kerajaan.

 

Kelompok Walaka atau para Bonto memiliki tugas untuk mengumpulkan waris-waris terbaik untuk dilatih dan dididik sehingga calon-calon raja ini memiliki ilmu yang cukup ketika berkuasa nanti. Selain itu sistem pentadbirannya juga boleh dikatakan terkehadapan dari zamannya. Sistem pentadbiran kerajaan Buton dibahagi kepada tiga. Sara Pangka sebagai lembaga eksekutif, Sara Gau sebagai lembaga legislatif, dan Sara Bhitara sebagai lembaga judikatif. Hal ini menunjukkan bahawa sistem ini sudah muncul seratus tahun sebelum Montesquieu mencetuskan konsep TRIAS POLITICA.

 
ISTANA BUTON


Dalam Sejarah Buton telah tercatat dua fasa penting iaitu masa Pemerintahan Kerajaan sejak tahun 1332 hingga pertengahan abad ke – 16 dengan diperintah oleh 6 orang raja diantaranya 2 orang raja perempuan yaitu Wa Kaa Kaa dan Bulawambona. Kedua-dua raja perempuan ini membuktikan bahawa sejak dahulu lagi darjat kaum Hawa sudah mendapat tempat yang istimewa dalam masyarakat Melayu Buton. Fasa kedua pula adalah semasa Pemerintahan Kesultanan sejak masuknya Islam ke Kerajaan Buton pada tahun 948 Hijriah ( 1542 M ) iaitu zaman pemerintahan Laki La Ponto sebagai Sultan Buton I dengan Gelaran Sultan Murhum Kaimuddin Khalifatul Khamis hingga zaman pemerintahan Muhammad Falihi Kaimuddin sebagai Sultan Buton ke – 38 yang berakhir pada tahun 1960.


Sejarah umum menyatakan, bahawa Kerajaan Bone di Sulawesi lebih awal menerima Islam yang dibawa oleh Datuk ri Bandang yang berasal dari Minangkabau sekitar tahun 1605 M. Sebenarnya Sayid Jamaluddin al-Kubra lebih dulu sampai di Pulau Buton, iaitu pada tahun 815 H/1412 M. Ulama tersebut diundang oleh Raja Mulae Sangia i-Gola dan baginda terus memeluk Islam. Lebih kurang seratus tahun kemudian, Syeikh Abdul Wahid bin Syarif Sulaiman al-Fathani yang dikatakan datang dari Johor pula telah datang berdakwah. Baginda berhasil mengislamkan Raja Buton yang ke-6 sekitar tahun 948 H/ 1538 M. Selain pendapat yang menyebut bahawa Islam datang dari Johor, ada juga pendapat yang menyebut bahawa Islam datang ke Buton dari Ternate.

 

Tambahan lagi, apa yang unik tentang bidang kehakiman masyarakat Melayu Buton ialah, hukuman yang dilaksanakan adalah sangat tegas dan tidak membezakan diantara pemerintah mahupun rakyat. Hal ini dapat dilihat daripada 38 orang Sultan yang memerintah Buton , ada 12 orang Sultan yang menyalahgunakan kekuasaan dan melanggar sumpah kerajaan, akibatnya mereka telah dihukum. Salah seorang daripadanya iaitu Sultan ke VIII yakni Sultan Mardan Ali, yang telah dijatuhkan hukuman mati dengan cara leher dililit dengan tali hingga meninggal yang dalam bahasa wolio dikenali dengan istilah digogoli .

 
BENTENG KOTA BAU-BAU


Selain itu kerajaan Buton juga terkenal dengan binaan kubu pertahanannya. Antara yang terkenal ialah Benteng Keraton Buton yang dibina pada abad ke-16 oleh Sultan Buton III bernama La Sangaji Sultan Kaimuddin (1591-1596). Pada masa pemerintahan Sultan Buton IV yang bernama La Elangi atau Sultan Dayanu Ikhsanuddin, benteng berupa longgokan batu tersebut diperkukuh dan diperbesarkan. Benteng ini memiliki 12 pintu gerbang yang disebut Lawa dan 16 lubang meriam yang mereka sebut Baluara. Kerana letaknya di puncak bukit yang cukup tinggi dengan lereng yang cukup curam, membolehkan ianya dijadikan tempat pertahanan terbaik.


Kerajaan ini bertahan sehingga 600 tahun namun setelah kematian Sultannya yang terakhir, Kesultanan ini sudah tidak wujud dan menjadi sebahagian daripada wilayah Republik Indonesia. Daripada penulisan ini jelas bahawa bangsa Melayu Nusantara ini sebenarya adalah sangat bijak dan hebat dalam ilmu pentadbiran. Kita boleh lihat kebijakan ini dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan Buton dan tidak lupa juga Kerajaan Negeri Sembilan di Semenanjung yang boleh dikatakan sebagai kerajaan Melayu yang mengamalkan sistem demokrasi dalam pentadbiran negeri dan pemilihan pemerintah. Sekian, wallah hu a’lam.

 
~ASJ~

 

Sumber;

·         Mengenal Kerajaan-Kerajaan Nusantara, Deni Prasetyo, 2009.

·         Kerajaan tradisional Sulawesi Tenggara: Kesultanan Buton, Susanto Zuhdi, G. A., Departmen Pendidikan dan Kebudayaan RI, 1996.

 

 

87 ulasan:

  1. Cukuplah sudah mengklaim Kerajaan Buton sebagai Kerajaan Melayu Buton.Stop-lah juga meyamakan semua yang ada di nusantara sebagai melayu yang identik dengan melayu penderita "Bipolar Order Type I" yang banyak terdapat di semenanjung ... Hahahaha

    Janganlah melawak lagi dengan istilah melayu jawa, melayu bugis, melayu bali, melayu papua etc etc ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kepada INDON-INDON sekalian, anda disarankan supaya tidak berkomentar di blog yg ilmiah ini. Anda masih lagi berada dalam cara berfikir negara dunia tiga, masih tidak bertamadun pemikiran anda. Jadi, sangat-sangat disarankan supaya tidak berkomentar di sini. Carilah satu medan perbincangan lain yang sesuai dan setingkat dengan level pemikiran anda.

      Ikhlas dari hamba....

      Padam
    2. Ada sesuatu yang janggal dan aneh terjadi di Malaysia.

      Ketika Malaysia memprogandakan dan mengklaim dirinya sebagai "Melayu", ternyata banyak pendatang dari Kepulauan Nusantara yang saat ini tinggal dan hidup di Malaysia seperti Batak, Jawa, Bugis dan Minang enggan menyebut dirinya sebagai Melayu karena mereka lebih bangga terhadap suku asal mereka.

      Hanya sekelompok kecil dari kaum pendatang tersebut, terutama umat UMNO, yang bangga menyebutkan dirinya sebagai melayu kerana motivasi politik belaka ...

      Padam
    3. Jangan lupa orang Aceh.

      Walaupun mereka sudah lama tinggal dan menetap di Malaysia, mereka tak mahu di sebut sebagai orang melayu sebab mereka sangat bangga menyebut dirinya sebagai orang Aceh.

      Padam
    4. Setuju dengan pendapat anda.

      Ada lagi sebuah fakta yang menarik: Mengapa ramai orang Islam Melayu di Ayuthia tidak mahu dipanggil Melayu tetapi Thai Muslim?

      Juga ada hal yang menarik tentang klaim Malaysia terhadap Champa yang banyak diklaim sebagai melayu Champa

      Bila masa sebenarnya Champa ini menjadi Melayu? Pernah kah mereka mendakwa mereka sebagai Empayar Melayu Champa? Adakah terdapat dalam mana-mana kitab merujuk Champa ini sebagai Melayu? Atau kita yang pandai-pandai menggelar mereka ini Melayu?

      Case yang sama terjadi dengan Empayar Majapahit ... Pernahkan mereka mendakwa dirinya sebagai Empayar Melayu Majapahit?

      Demikian juga dengan Kerajaan Aceh Darussalam ... Pernahkah mereka mendakwa dirinya sebagai Kerajaan Melayu Aceh?

      Dan demkian juga yang terjadi kepada Kerajaan Buton, Kerajaan Gowa di Makassar, Kesultanan Ternate dan Tidore, Kerajaan Demak dan sebagainya ...

      So, wake up, akhirilah semua klaim-klaim dan manipulasi itu ... Hehehehe

      Padam
    5. Saya ikut geli juga ketika membaca istilah Bahasa Melayu Indonesia, Bahasa Melayu Jawa dan sejenisnya di akbar media dan banyak forum-forum diskusi cyber dari Malaysia

      Sekarang saya baru paham dan mengerti mengapa mereka melakukan hal itu

      Padam
    6. Aku lagi mual dgn perangai org2x malaysia yg suka menyamar jadi org seberang..terserlah ke Malaysian mereka bila mengaitkan kajian sejarah secara akedemik tentang diaspora melayu dgn UMNO.

      kalau nak benci UMNO bencilah..aku pun tak suka UMNO..tapi akan ku pertahankan melayu dri musang2x berbulu ayam ni...firasat aku kuat mengatakan dorang ni gol. penyanjung sosialisme ala DAP atau memandang tinggi org2x yg byk membunuh melayu sumatera spt kolaborator pro rep sukarno dulu..aku mahu tgok mana bukti yg mengatakan pendtg2x dr seberang tidak suka mengaku melayu...aku ni keturunan bugis generasi ke 6 dr belah bapak dan keturunan banjar generasi 4 dr belah ibu..tetap mengakui diri sebagai melayu..kau tak suka kau punya hal...byk org2x mcm aku ni kat malaysia takde kaitan dgn UMNGOK tu pun..tapi kami tetap MELAYU.

      sedangkan raja2x melyu yg sah2x keturnan bugis dan minang atau aceh juga menerima pakai melayu dan adatnya serta mahu mengklaim legetimasi sebagai raja melayu..apa punya dogeng kau cuba sebar ni..sudah2xlah jgnlah menegakkan benang yg basah.

      Padam
    7. Tanpa nama 16 ogos 2014 7.03...pasal kenapa org islam di ayuthia tak mahu mengaku melayu..senang saja..sebab mereka majoriti keturunan pathan dan parsi..memanglah tidak boleh mengaku dirinya melayu..cuba kau tanya org islam di bahagian selatan thai mcm di patani...haaah kat sana memang melayu...muslim thai terdiri dr bergaia etnik..yg melayu byk di selatan...memang kau tak akan juampa melayu di daerah sekitar bangkok atau di chiang mai yg bukan beretnik melayu.

      pasal champa...memang mereka ada kaitan dgn melayu terutama di daerah patani kelantan(pantai timur semenanjung) juga berkaitan dgn aceh..byk prsamaan dr segi linguistik dan budaya serta kaitan geneologi di kalangan kerabat raja dan bangsawan.

      tentang majapahit...aku tak pernah dgr lagi sejarahwan melayu atau malaysia mengatakan majapahit kerajaan melayu majapahit walau pun raja2x awal mereka ada darah melayu kerana semasa ekspidisi pamalayu 2 org puteri kerjaan melayu sumatera dikahwinkan dgn raja jawa singasari..susur galur majapahit bermula bila dara patek berkahwin dgn raden wijya yg menajdi pengasa majapahit anak mereka adlah kacuk melayu dan jawa..tapi yah for argument sake..memang majapahit lebih jawa dr melayu..kalau ada yg kata majapahit melayu teknikally betul tapi politically salah terpulanglah.byk org tahu majapahit memang jawa sentrik tapi pendiri dan pengembangnya berbagai etnik..panglim agung mereka gaja mada juag dipercayai beretnik dayak..apa mahu heran dlm byk kerajaan atau empayar penyera[an berbagai latar budaya adalh normal..dr rom, otmaniyah..dinasti cina sendiri adlah org islam jadi pembesar tetapi bukan etnik han cuma protokal kerjaan manjadikan mereka nampak cina han..smalah majapahit ayau melaka sekali pun..

      aceh..itu memang sah melayu..kerabat perak dan keturunan phang pernah menjadi peneraju aceh..kau pernah kajikah tentang...iskandar thani menantu kepada iskandar muda raja yg paling byk meluaskan jajahannya adlah anak sultan pahang..dia menaiki tahta dan sejak itu melayu menjadi sebahagian dr istana raj2x aceh..keturunan mereka juga berkembang..jadi aceh memang ada pengaruh melayu..di aceh sendiri ada satu monumen yg berbentuk gunung dr era abad 17 didirikan iskandar muda utk isterinya yg paling dia sayangi dr pahang...taman putroe pahang dlm dialek aceh..kau google sendiri..jadi yah aceh memang melayu..tak ada salahnya digabungkan nama melayu aceh atau aceh melayu sebagai nama kerajaan.

      Dan kerajaan buton gowa memang ada kaitan dgn sejarah semenanjung..spt yg dicatit dlm artikel ini..dah jelas depan mata..kalau bukti dah nyata tetap takkan diterima org yg buta hati..melayu adalah golongan pelayar mereka menebar di seluruh nusantara di pelabuhan2x utama kerajaan kepulauan asia tenggara..di sumatera di jawa, kalimatan dan sulawesi..kalau kau pernah pergi jakarta ada satu kawasan namanya kampung melayu mcm mana boleh melayu ada di tanah jawa...itu hanya penempatan dr abad yg lebih dekat..sebenrnya perhubungan org melayu dgn seluruh asia teanggara sudah lama..sama ada kau nak akui atau nak nafi je.

      Padam
    8. saya orang cham dan nenek moyang saya adalah orang cham yg berasal dari wilayah vietnam sekarang. tidak menjadikan permasalahan jika orang cham dipanggil melayu kerana saya yakin pada zaman dahulu cham dan melayu itu adalah satu. kami satu nenek moyang dengan orang melayu dan kami berbeza dgn orang vietnam. adat kami tidak jauh berbeza dgn orang melayu berbanding vietnam. saya rela dengan sepenuh hati digelar melayu.

      Padam
    9. tasikmalaya juga ada dibandung.. kenapa jadi begitu?

      Tasikmalaya is a city in southeastern West Java, Indonesia, located between Bandung and Purwokerto on the southerly of the two major road routes across Java. It is also the administrative capital of a regency bearing the same name. Wikipedia

      Padam
    10. Betul-betul bego .... Gak da orang bukan melayu yang mahu dipanggil sebagai Melayu di Indonesia. Aneh, hal yang sesungguhnya sangat mudah untuk dipahami ini malah menjadi masalah besar di Malaysia ....

      Padam
    11. kata siapa sih... gue orang madura lebih enak dipanggil melayu dari indon. indon itu jelek amat bunyinya. yg gak mahu dipanggil melayu tu rata2 wong kejawen yg dongo. emang pantes wong kejawen gak dipanggil melayu karena mereka bukan islam. melayu itu identik dgn islam. gak usah jd bego lah iyo.

      Padam
  2. Artikel ini berdasarkan fakta linguistik dan sejarah.Anda tidak perlu mengklaim kedunguan anda mengomen begini.Cuba menjadi manusia yang terpelajar,bukan budak-budak hingusan yang cemburu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebagai rakyat marhaen Malaysia sejati ...Sebaiknya anda menggunakan definisi seterusnya di tulisan-tulisan anda selanjutnya ...

      Ingat melayu di Malaysia (sesuai definisi) beza dengan definisi melayu di Indonesia ..
      ----------
      As every Malaysian should know, the legal and Constitutional definition of ‘Malay’ is as follows:

      “Malay” means a person who professes the religion of Islam, habitually speaks the Malay language, conforms to Malay custom and -
      (a) was before Merdeka Day born in the Federation or in Singapore or born of parents one of whom was born in the Federation or in Singapore, or was on that day domiciled in the Federation or in Singapore; or
      (b) is the issue of such a person;

      - Article 160 of the Constitution of Malaysia
      -------
      It is most interesting to note that our Museum officials invented brand new unheard-of terms such as “Proto-Malay” and “Deutero-Malay”, to replace the accepted Scientific Term, Australo-Melanesians (African descent) and Austronesians (Chinese Descent, or Mongoloid to be precise) in keeping in line with creating this new “Malay” term.. They also created the new term called the Melayu-Polynesian. (Which Melayu exists in the Polynesian Islands?) Maybe they were just trying to be “Patriotic” and “Nationalistic”… who knows…? After all, we also invented the term, “Malaysian Time”. While the rest of the world calls it “Tardy” and “Late”. It’s quite an embarrassment actually…. Singaporeans crossing the border are asked to set their watches back by about 100yrs, to adjust to “Malaysian Time”…

      In a nutshell, the British Colonial Masters, who, for lack of a better description, needed a “blanket” category for ease of classification, used the term “Malay”.

      Padam
    2. Sebelum kemerdekaan Tanah Melayu dan wujudnya Perlembagaan Persekutuan, definisi orang Melayu sebenarnya telah diikat dengan agama Islam, kebiasaannya berbahasa dan mengamalkan adat budaya Melayu. Ketika itu orang Melayu dikenali terbahagi kepada beberapa kelompok iaitu Melayu Anak Jati (seperti Melayu Kelantan, Melayu Kedah, Melayu Terengganu, Melayu Perak dan sebagainya), Melayu Anak Dagang (seperti mereka dari rumpun Melayu dari etnik berketurunan Jawa, Bugis, Banjar, Acheh, Sunda, Rawa, dan sebagainya) dan Melayu Peranakan (seperti Melayu lahir hasil perkahwinan campur dengan bangsa selain rumpun Melayu iaitu Turki, Arab, India, Cina dan sebagainya).

      "Pengertian Melayu dalam maksud satu kelompok bangsa yang besar atau "ras" (race) atau "rumpun bangsa" (a racial stock) — Ia adalah istilah yang diguna pakai oleh penyelidik dalam bidang antropologi dan sosio-linguistik; juga digunakan oleh UNESCO merujuk kepada penduduk asal di Semenanjung dan Gugusan Kepulauan Melayu yang kini dikenali sebagai Alam Melayu atau the Malay World. Ia adalah konsepsi budaya yang tidak menjadikan agama Islam sebagai salah satu takrifan Melayu seperti orang Filipina, etnik Batak atau Bali dan penduduk asal di Pulau Taiwan dikategorikan sebagai "rumpun Melayu". Salah satu unsur persamaan mereka ialah bertutur dalam bahasa dari cabang atau rumpun bahasa induk Austronesia atau Melayu-Polinesia.

      "Kumpulan-kumpulan yang tergolong dalam ras atau rumpun Melayu itu termasuklah penduduk pribumi Pulau Taiwan yang bukan dari bangsa Han (China), etnik Cham dan beberapa suku bangsa asal-pribumi di Semenanjung Indo-China (Vietnam dan Kemboja), etnik keturunan Melayu Patani di Thailand, seluruh penduduk asal di Malaysia, Filipina, Indonesia, Singapura dan Brunei serta suku bangsa Merina di Pulau Malagasi (Madagascar). Saudara terdekat kepada rumpun atau ras Melayu itu ialah bangsa Polinesia yang tersebar secara meluas di Kepulauan Pasifik sehingga ke Pulau Hawaii, New Zealand, dan lain-lain lagi, dipercayai berasal dari Alam Melayu dan mempunyai akar bahasa yang sama, iaitu Austronesia." [Petikan dari Prof Dato Dr Wan Hashim Wan Teh, Rumpun Melayu: Teori Migrasi Dan Diaspora, hlm 18, Penerbit USIM, 2012]

      Sebahagian kelompok yang bukan dari rumpun Melayu yang telah berasimilasi dengan masyarakat Melayu turut diterima sebagai sebahagian daripada mereka. Kelompok ini telah sebati dengan orang Melayu melalui kesamaan pegangan agama Islam, dan kebiasaan mereka menggunakan Bahasa Melayu dan mengamalkan sebahagian adat budaya Melayu. Sebagai contoh kelompok pendakwah dan pedagang dari Hadraumaut (Yemen), Peshawar (India, sekarang Pakistan), Kerala (India), Istanbul (Turki) dan lain-lain. Mereka ini walaupun bukan dari rumpun Melayu tetapi tetap diterima sebagai orang Melayu kerana mereka merupakan penganut agama Islam yang sanggup mengenepikan sebahagian identiti tanah asal mereka untuk berasimilasi dengan penduduk Melayu setempat.

      Padam
    3. Kesediaan kelompok minoriti Islam ini untuk 'menjunjung agama, bahasa dan budaya setempat' inilah yang membezakan mereka dengan kaum pendatang lain seperti Cina dan India yang bukan beragama Islam. Sebaliknya kaum pendatang dari Tanah Besar Cina dan India tetap mahu mengekalkan identiti tanah asal mereka. Kiblat politik dan bahasa mereka ketika itu masih merujuk kepada tanah asal mereka. Keengganan mereka berasimilasi dengan penduduk Melayu (majoriti dan penduduk asal Tanah Melayu) menjadikan mereka tetap dikira sebagai bangsa pendatang ketika itu, walaupun telah bermastautin berpuluh-puluh tahun di Tanah Melayu.

      Sebaik sahaja Tanah Melayu merdeka, tiada lagi istilah Melayu Anak Jati, Melayu Anak Dagang atau Melayu Peranakan. Semua mereka telah diterima sebagai orang Melayu tanpa mengira apa jua asal usul dan keturunan mereka. Mereka menikmati hak istimewa orang Melayu sepertimana termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan (hari ini Malaysia, sebelumnya Persekutuan Tanah Melayu). Sementara kaum pendatang bukan Islam dari kaum Cina dan India pula telah menikmati taraf kewarganegaraan melalui prinsip 'Jus Soli' dalam Perkara 170 Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (peruntukan sementara ini telah dimansuhkan) dan kebebasan untuk mengamalkan agama mereka dengan aman dalam Perkara 3(1) dan Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan. Keistimewaan atau 'give and take' ini merupakan sebahagian daripada kontrak sosial dalam Persekutuan Tanah Melayu (kemudiannya Malaysia).

      Bagi sebahagian kaum Cina dan India yang beragama Islam di Tanah Melayu sebelum merdeka yang masih mahu mengekalkan identiti tanah asal (bahasa dan budaya) nenek moyang, mereka tidak dipaksa untuk menisbahkan diri mereka sebagai orang Melayu. Selepas merdeka, mereka boleh terus dikenali sebagai kaum Cina Muslim atau India Muslim yang memegang status bukan Melayu dan Bumiputera.

      Selepas merdeka juga, kaum Cina dan India telah diberikan kebebasan untuk mengadakan sekolah vernakular berasaskan kaum mereka seperti SRJK Cina dan Tamil. Tidak ada sebuah pun negara di dunia seperti Malaysia di mana kerajaan memberikan bantuan kewangan yang banyak setiap tahun kepada sekolah vernakular sebegini.

      Padam
    4. Berbalik kepada polemik isu identiti orang Melayu, anggapan sesetengah pihak bahawa Melayu juga merupakan golongan pendatang adalah tidak benar jika mereka mengkaji dan memahami sejarah peradaban, antropologi, adat budaya serta kajian saintifik (arkeologi dan genetik) Melayu. Manusia dari rumpun Melayu sudah mendiami benua Sunda sejak 60 ribu hingga 70 ribu tahun yang lalu. Rumpun inilah yang membentuk identiti dominan bangsa Melayu di Malaysia hari ini. Kajian mtDNA oleh pakar genetik Universiti Oxford, Dr Stephen Oppenheimer dan beberapa penyelidik lain telah mengesahkan bahawa nenek moyang orang Melayu ialah penduduk asal negara ini (Tanah Melayu/Malaysia) dan telah mendiaminya sejak lebih 25 ribu tahun yang lalu.

      Sila rujuk _http://www.bradshawfoundation.com/journey/

      Pemetaan genetik dan artifak arkeologi mendapati bahawa masyarakat Orang Asli Semang dan Senoi yang mendiami Benua Sunda adalah merupakan nenek moyang kepada populasi Melayu Proto dan kaum (rumpun) Melayu hari ini.

      Fakta sejarah moden juga membuktikan bahawa wilayah atau Tanah Melayu sebelum berlakunya penjajahan adalah merangkumi Semenanjung Tanah Melayu (dari Segenting Krai di Selatan Thai hinggalah ke Singapura), Kepulauan Lingga-Riau, Pantai Timur Sumatera, sebahagian Jawa Barat dan sebahagian kepulauan Borneo/Brunei.

      Lebih lama dari itu ialah fakta sejarah terkenal mengenai Srivijaya, sebuah empayar maritim etnik Melayu purba yang agung berpusat di Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu pada kurun ke-7 hingga ke-14. Bahkan sebelumnya, beberapa kerajaan Melayu awal sudah bertapak di Tanah Melayu seperti Gangga Negara di Perak (kurun ke-2 hingga kurun ke-11), Langkasuka di Pattani (kurun ke-2 hingga kurun ke-14), Pan Pan di Pantai Timur Semenanjung Tanah Melayu (kurun ke-3 hingga kurun ke-5) dan Kedah Tua (kurun ke-5 hingga kurun ke-14).

      Sebahagian pengkaji sejarah percaya bahawa kerajan terawal etnik Melayu sebenarnya ialah Kerajaan Melayu Funan. Kerajaan ini telah muncul sejak awal kurun pertama yang berpusat di hilir Sungai Mekong. Pemerintahan Kerajaan Melayu Funan meliputi selatan Vietnam, Lembah Tengah Mekong, Lembah Chao Phraya dan Semenanjung Tanah Melayu. Para pengkaji ini mempunyai bukti dari segi manuskrip dan arkeologi, bahawa kerajaan tersebut bukan sahaja didirikan oleh etnik Melayu malah golongan elit Funan merupakan pengasas kepada kerajaan-kerajaan Melayu purba lain seperti Pan Pan dan Srivijaya.

      Padam
    5. Berbalik kepada polemik isu identiti orang Melayu, anggapan sesetengah pihak bahawa Melayu juga merupakan golongan pendatang adalah tidak benar jika mereka mengkaji dan memahami sejarah peradaban, antropologi, adat budaya serta kajian saintifik (arkeologi dan genetik) Melayu. Manusia dari rumpun Melayu sudah mendiami benua Sunda sejak 60 ribu hingga 70 ribu tahun yang lalu. Rumpun inilah yang membentuk identiti dominan bangsa Melayu di Malaysia hari ini. Kajian mtDNA oleh pakar genetik Universiti Oxford, Dr Stephen Oppenheimer dan beberapa penyelidik lain telah mengesahkan bahawa nenek moyang orang Melayu ialah penduduk asal negara ini (Tanah Melayu/Malaysia) dan telah mendiaminya sejak lebih 25 ribu tahun yang lalu.

      Sila rujuk _http://www.bradshawfoundation.com/journey/

      Pemetaan genetik dan artifak arkeologi mendapati bahawa masyarakat Orang Asli Semang dan Senoi yang mendiami Benua Sunda adalah merupakan nenek moyang kepada populasi Melayu Proto dan kaum (rumpun) Melayu hari ini.

      Fakta sejarah moden juga membuktikan bahawa wilayah atau Tanah Melayu sebelum berlakunya penjajahan adalah merangkumi Semenanjung Tanah Melayu (dari Segenting Krai di Selatan Thai hinggalah ke Singapura), Kepulauan Lingga-Riau, Pantai Timur Sumatera, sebahagian Jawa Barat dan sebahagian kepulauan Borneo/Brunei.

      Lebih lama dari itu ialah fakta sejarah terkenal mengenai Srivijaya, sebuah empayar maritim etnik Melayu purba yang agung berpusat di Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu pada kurun ke-7 hingga ke-14. Bahkan sebelumnya, beberapa kerajaan Melayu awal sudah bertapak di Tanah Melayu seperti Gangga Negara di Perak (kurun ke-2 hingga kurun ke-11), Langkasuka di Pattani (kurun ke-2 hingga kurun ke-14), Pan Pan di Pantai Timur Semenanjung Tanah Melayu (kurun ke-3 hingga kurun ke-5) dan Kedah Tua (kurun ke-5 hingga kurun ke-14).

      Sebahagian pengkaji sejarah percaya bahawa kerajan terawal etnik Melayu sebenarnya ialah Kerajaan Melayu Funan. Kerajaan ini telah muncul sejak awal kurun pertama yang berpusat di hilir Sungai Mekong. Pemerintahan Kerajaan Melayu Funan meliputi selatan Vietnam, Lembah Tengah Mekong, Lembah Chao Phraya dan Semenanjung Tanah Melayu. Para pengkaji ini mempunyai bukti dari segi manuskrip dan arkeologi, bahawa kerajaan tersebut bukan sahaja didirikan oleh etnik Melayu malah golongan elit Funan merupakan pengasas kepada kerajaan-kerajaan Melayu purba lain seperti Pan Pan dan Srivijaya.

      Padam
    6. Selepas kejatuhan Srivijaya, muncul Kesultanan Melayu Melaka yang diasaskan oleh Parameswara pada awal kurun ke-15. Parameswara merupakan keturunan pemerintah Kerajaan Melayu Srivijaya yang berasal dari Palembang, Sumatera. Saya ingin tegaskan sekali lagi bahawa Palembang ialah wilayah etnik Melayu sama seperti Semenanjung Tanah Melayu dan wilayah-wilayah etnik Melayu lain. Tidak timbul dakwaan kononnya orang Melayu ini pendatang dari Sumatera kerana sebelum adanya persempadanan negara bangsa seperti hari ini, kawasan itu juga merupakan wilayah orang (etnik) Melayu. Orang Melayu (genetik etnik Melayu) bukan saja wujud di Sumatera, tetapi mereka juga sudah lama mendiami kawasan-kawasan di Semenanjung Tanah Melayu seperti Perak, Kedah, Kelantan dan Terengganu sejak puluhan ribu tahun dahulu lagi.

      Orang Melayu sifatnya suka berhijrah, bermigrasi, merantau dari satu tempat ke satu tempat yang lain terutama dalam wilayah mereka seperti orang Melayu di seberang Sumatera, Jawa Barat berlayar merentasi ke negeri-negeri Pantai Barat di Semenanjung Tanah Melayu. Begitu juga pergerakan antara orang Melayu di Kelantan ke wilayah Melayu di Pattani atau sebaliknya. Wilayah-wilayah asal Melayu itu hanya dipisahkan akibat daripada penjajahan dan perjanjian-perjanjian pihak penjajah seperti Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 dan Perjanjian Inggeris-Siam 1909. Perpecahan sempadan wilayah Melayu inilah menyebabkan ramai mereka yang tidak celik sejarah ini menyangka Melayu itu pendatang dari Sumatera (kerana Parameswara dari Palembang) dan majoriti orang Pattani itu bukan orang Melayu.

      Dakwaan bahawa Melayu adalah golongan pendatang sama seperti kaum Cina dan India tidak benar kerana wilayah etnik keturunan atau kaum Melayu itu sendiri sangat luas. Ia merangkumi bukan sahaja Malaysia bahkan sebahagian wilayah Thailand dan Indonesia hari ini. Malah, hakikatnya ia lebih luas lagi jika merujuk kepada rumpun Melayu iaitu yang terdapat seluruh Pentas Sunda dan wilayah-wilayah sekitarnya termasuk di Filipina, negara-negara Indo-China dan Taiwan.

      Padam
    7. Janganlah mempersoalkan nilai kemelayuan seseorang biarpun nenek moyang mereka berasal dari Pulau Jawa, Sulawesi, Kerala, Nanning, Hadramaut, Peshawar atau Istanbul! Nilai kemelayuan mereka telah diiktiraf dari sudut Perlembagaan Persekutuan dan penerimaan oleh masyarakat Melayu setempat sejak sebelum kita merdeka lagi. Halnya kerana kesanggupan dan kesediaan mereka berasimilasi dengan menjunjung agama, bahasa dan budaya Melayu! Namun jangan pula menafikan bahawa kaum atau keturunan Melayu yang jati itu tidak wujud! Keturunan atau genetik tulen Melayu yang bukan hasil daripada asimilasi atau pengiktirafan Perlembagaan telah lama wujud di negara ini sejak puluhan ribu lamanya dan telah dibuktikan melalui kajian saintifik.

      Sebenarnya konsep bangsa Melayu di Malaysia lebih merujuk kepada identiti budaya anak watan atau tanahair (penduduk asal) serta ikatannya kepada agama Islam. Konsep ini tidak sama seperti konsep perkauman sempit yang hanya bersifat keturunan, ras dan etnik semata-mata. Konsep bangsa Melayu yang dinamik sebeginilah bertepatan dengan konsep 'asobiyyah' (dengan maksud yang baik dan asas pembinaan tamadun) yang dinyatakan oleh sarjana Islam agung, Ibnu Khaldun RH dalam kitabnya, Al Muqaddimah. Uniknya di Malaysia, keturunan Jawa, Sunda, Bugis, Melanau, Kadazan-Dusun, Bajau, Arab, India-Muslim dan pelbagai lagi suku kaum akan dikenali sebagai orang Melayu sekiranya mereka beragama Islam dan sanggup berasmilasi dengan bahasa dan budaya etnik Melayu. Berbeza pula di Indonesia, orang Melayu merupakan suku kaum yang berbeza dari suku-suku kaum tersebut. Suku Melayu ialah suku bangsa Indonesia yang keempat terbesar selepas Jawa, Sunda dan Tionghua.

      Apapun hakikatnya semua suku bangsa dan etnik pribumi sebahagian besar rantau Asia Tenggara seperti Kepulauan Melayu atau "Malay Archipelago" (seluruh Indonesia, Malaysia, Brunei, Selatan Thailand, Singapura dan Filipina) dan sebahagian kawasan di Indo-China (Vietnam dan Kemboja) merupakan rumpun atau ras Melayu. Begitu juga penduduk pribumi di Pulau Taiwan dan Pulau Malagasi (Madagascar), mereka juga merupakan rumpun dan ras Melayu.

      Padam
    8. Panjang betol tulisannya, tetapi sayang "Syok Sendiri" .... Hahahaha

      Mengapa tidak sekalian saja anda mengklaim seluruh negara Arab, Bangla, Pakistan, Yaman etc juga adalah bagian dari rumpun melayu ?

      Padam
    9. Atau kau yg buat2x buta 16 ogos 7.26ptg...aku nasihatkan gn malas membaca kadang2x panjang tu byk bende yg deatil yg boleh buat kau faham..yg ringkas2x ni selalunya versi yg byk kecacatan fakta dan idea..

      satu perkara yg menajdi kunci kestabilan negara berbagai budaya adlah proses asimilasi..asimilasi adalah perkara yg berlaku dimana2x saja di dunia ni...ambil contoh perancis..skrg ni kebykan masyarakt perancis yg menduduki kerusi pemerintah bukannlah etnik asal perancis tetapi dr kelompok asimilasi minoriti ke majoriti..dlm sukan pun kebykn atlit yg lebih menonjol adalh dr etnik dr berbgai negara jajahan mereka..zinedine zidane contonya..keturunan berber..tapi diiktiraf sebagai french..

      Dlm bangsa rab sendiri..org2x arab sejati adlah yg dr semenanjung arab saja negara2x teluk mcm saudi..negara spt syria lebonon iraq..mereka ni asalnay org2x levant dan lebih dekat dgn org greek tetapi setelah berkembangnya empayar arab umayyad..byk berlaku asimilasi terutama melalui perkahwinan..tu psl sampai skrg org2x levant berckp arab walaupun berbeza dialek..fizikal mereka juga lebih cerah dan menyamai org greek dan turki anatolia dr kelompok arab tulen di negara teluk...org mesir juga begitu..org mahgribi juga begitu ..mereka di panggil arab tetapi mereka adalh hasil asimilasi minoriti ke majoriti..

      Tu psl di singapura aku tak heran kalaua ada melayu yg pro PAP..mereka sudah menerima nasib sebagai minoriti yg perlu berasimilasi dgn majoriti biar pun mereka org asal..tapi kat malaysia ni ada minoriti tu masih tak sedar yg majoriti tak paksa mereka berasimilasi tapi masih juag cuba mencabar status qua sedia ada..buruk padahnya klau kacau status qua ni..

      realistiknya mana2x tempat pun bile status qua itu dah establish memang akalau yg minoriti tu ingat dorang boleh tukar sekelip mata memang silaplah..sedia sajalah utk mati..ini bukan ugutan tapi analisis realistik berlandaskan kejadian2x di tempat lain di mana ianya pernah terjadi.

      Padam
  3. The only other logical explanation, which I have heard, was that “Malaya” came as a derivative of “Himalaya”, where at Langkasuka, or Lembah Bujang today was where the Indians were describing the locals as “Malai” which means “Hill People” in Tamil. This made perfect sense as the focal point at that time was at Gunung Jerai, and the entire Peninsular had a “Mountain Range” “Banjaran Titiwangsa”, as we call it.

    The Mandarin and Cantonese accurately maintain the accurate pronunciation of “Malai Ren” and “Malai Yun” respectively till this very day. Where “ren” and “yun” both mean “peoples”.

    Interestingly, “Kadar” and “Kidara”, Hindi and Sanskrit words accurately describe “Kedah” of today. They both mean “fertile Land for Rice cultivation. Again, a name given by the Indians 2,000 yrs ago during the “Golden Hindu Era” for a duration of 1,500 yrs.

    It was during the “Golden Hindu Era” that the new term which the Hindu Malay leaders also adopted the titles, “Sultan” and “Raja”. The Malay Royalty were Hindu at that time, as all of Southeast Asia was under strong Indian influence, including Borrobudor, and Angkor Watt. Bali today still practices devout Hindu Beliefs. The snake amulet worn by the Sultans of today, The Royal Dias, and even the “Pelamin” for weddings are tell-tale signs of these strong Indian influences. So, it was NOT Parameswara who was the first Sultan in Malaya. Sultanage existed approximately 1,500 years before he set foot on the Peninsular during the “Golden Hindu Era” of Malaysia. And they were all Hindu.

    “PreHistory of Malaysia” also talks about the “Lost Kingdom” of the “Chi-Tu” where the local Malay Kingdom were Buddhists. The rest of the “Malays” were Animistic Pagans.

    But you may say, “Sejarah Melayu” calls it “Melayu”? Yes, it does. Read it again; is it trying to describe the 200-odd population hamlet near Palembang by the name “Melayu”? (Google Earth will show this village).

    By that same definition, then, the Achehnese should be considered a “race”. So should the Bugis and the Bataks, to be fair. Orang Acheh, Orang Bugis, Orang Laut, Orang Melayu now mean the same… descriptions of ethnic tribes, at best. And since the “Malays” of today are not all descendants of the “Melayu” kampung in Jambi (if I remember correctly), the term Melayu has been wrongly termed. From day one. Maybe this is why the Johoreans still call themselves either Bugis, or Javanese until today. So do the Achehnese on the West coast of Kedah & Perlis and the Kelantanese insist that they came from Champa, Vietnam.

    Morover, the fact that the first 3 pages claiming that “Melayu” comes from Alexander the Great and the West Indian Princess doesn’t help. More importantly, it was written in 1623. By then, the Indians had
    ---Lanjutan---

    been calling the locals “Malai” for 1,500 yrs already. So the name stuck….

    And with the Sejarah Melayu (The Malay Annals in page 1-3) naming the grandson of Iskandar Zulkarnain, and the West Indian Princess forming the Minangkabau. Whenever a Malay is asked about it, he usually says it is “Karut” (bullshit), but all Malayan based historians insist on using Sejarah Melayu as THE main reference book for which “Malay” history is based upon. The only other books are “Misa Melayu”, “Hikayat Merong Mahawangsa”, and “Hikayat Hang Tuah” which is of another long and sometimes “heated” discussion.

    Note that the above definition does not include any actual racial, genetic or descendency aspects. Rather, what makes a Malay ‘Malay’ are cultural, lingual and (yes) religious characteristics.

    BalasPadam
  4. Tanah Melayu Revisited

    The skin of the demagogue is ever so sensitive, so fragile, in the face of the sound argument. As soon as the mention of a contrary idea is made, it bristles and reacts; the hand reaches for the keris; the foot steps on the soap-box; the mouth opens to utter the word ‘May’ to be followed by the cryptic number thirteen…

    Perhaps the sensitivity we see can be accounted for by the fact that the corpus of postcolonial ethno-nationalist politics in this country is sustained by the singular myth that this patch of God’s earth was and is a land that ‘belongs’ to one community in particular. From that myth issues forth the other related claims to special privileges, special rights, special allocations and entitlements.

    The myth is sustained by the idea put forth that prior to the coming-into-being of this nation called ‘Malaysia’ there was once this mythical land called ‘Tanah Melayu’. Yet the historian would be hard pressed indeed to find a source to back this claim, for the embarrassing thing about our epic histories and hikayats of old is that there is scarcely a mention of the word. For years — if not more than a decade by now — I have been looking for this mythical land so loved and cherished by the young bloods and hotspurs of UMNO, yet I have never discovered it. The Hikayat Merong Mahawangsa (written in stages between the late 17th to 18th centuries) does not mention it; nor does the Hikayat Patani, the Taj-us-Salatin (Mahkota Segala Raja-Raja), the Hikayat Shah Mardan, Hikayat Inderaputera, Silsilah Bugis, Hikayat Pasai, Hikayat Siak, etc.

    And finally one day while trawling through the flea markets and antique bazaars of Europe I came across a dull and worn-out copper coin with the word ‘Tanah Melayu’ stamped on it, dating to the late 19th century.

    Having taken it home, I looked it up in the reference books I had only to discover that it was one of those hybrid coins of dubious worth that were used in the trade between European colonial companies then stationed in Singapore and Malacca with Malay traders from the (then weakened) Malay sultanates on the Peninsula. Used as loose coinage in commercial transactions that were at best unequal and at worst exploitative to the Malay traders then, the coins had a decidedly counterfeit feel to them, and while registering the lightness of its weight in the palm of my hand, the thought came to me: That this coin, with the word ‘Tanah Melayu’ stamped on it in Jawi alphabet, sums up the irony of the past and the painful realities of colonialism then. The Malay kingdoms had been colonised, sidelined and diminished, and all that was given back to the Malays was a dull copper coin with the myth of ‘Tanah Melayu’ stamped on it in so casual a manner.

    Colonialism had robbed the natives of Asia of their lands, their history and culture; introduced the divisive politics of race and ethnicity as part of the ideology of divide and rule, and had created a plural economy where the colonial masters reigned supreme. In the decades and centuries to come the colonised subjects would be doubly colonised again as they internalised the logic and epistemology of Empire, thereby completing the work of the colonial masters who had colonised their lands, stolen their resources, but not altered their minds.

    For half a century now the so-called ‘non-Malays’ of Malaysia have been asked to attest their loyalty and commitment to the Malaysian idea and ideal; to relegate their cultural history to the background; to adopt the national language, culture and even dress in an attempt to assimilate to the reality of life in Malaysia.

    The Malays are still living in the mythological land of ‘Tanah Melayu’, an idea dreamt of by Orientalist scholars and administrators during the colonial era, as a worthless compensation to a people who had been colonised and whose pride was reduced to the worth of a copper coin?

    It looks that Malaysia has become a schitzophrenic nation ....

    BalasPadam
  5. Jika tak salah, artikel di atas di tulis oleh Dr. Farish Noor ....

    Betol-betol sedih membacanya . The Malays are still living in the mythological land of "Tanah Melayu".

    Mereka sesunnguhnya adalah korban tipu-tipu British dan sekarang oleh UMNO. Bahkan hingga kini masih terus menjadi kurban penipuan berjamaah.

    Betol-betol stupid and Idiot !!!!

    BalasPadam
  6. Banyaknya RBA...nilah ultra kiasu anti melayu...asal kita berbicara melayu mereka nak hentam...ada pulak yg berpura2x menjadi org seberang...setahu aku org seberang jarang yg meminati politik malaysia..tapi dlm setiap komentar yg anti melayu ni ada bau2x ayat yg anti UMNO..apa kaitan UMNO dgn sejarh melayu di seluruh asia tenggara..tiada..

    tapi nilah putar belit anak2x haram kiasu ni..nak merosakkan sejarah dan perkongsian latar belakang masa lalu di antara org2x melayu yg bertebaran di kaula2x sungai utama asia tenggara yg merupakan lebuh raya utama pertembungan budaya yg menjadi temapt berkembangnya ekonomi dan tamadun melayu..ia memang suatu ideologi bukan dogeng..idea dan adat yg diterima dan diakaui sebagai piawai antara suku dan puak yg berbeza tetapi mempunyai fizikal rupa dan bahasa yg hampir sama.

    proses melayunisasi sudah lama berlaku dan akan terus berjalan..cuma aku risaukan melayunisasi akan menjadi arabisasi...kerana majoriti melayu skrg ada soft spot pd org2x arab..tak semua pengaruh arab itu boleh diguna pakai...aku palin g pantang idea keterlaluan sesetgh mat-mat rab melayu ni yg obses utk mengawal perempuan dgn bermcm2x dogma agama yg ditokok tambah.

    BalasPadam
  7. A Schitzhoprenic nation will create schitzoprenic people --- That is Malaysia.

    X heranlah jika kita melihat banyak comment selalu berpendapat bahwa melayu di semenanjung adalah pusat tamadun melayu di nusantara, padahal semua ahli sejarah mat saleh dan juga dari Indonesia berpendapat berbeza -- Menurut mereka Sumatera-lah yang yang menjadi asal dan pusat perkembangan melayu -- bukan semenanjung.

    Untuk teman-teman Malaysia di forum ini, cobalah berpikir "out of box" atau berpikir diluar kerangka yang selama di maniulasi kebenarannya oleh pihak kerajaan. Ingatlah semenanjung is only a small-small part of tamadun melayu, so its contribution is nothing.

    Tidak percaya, lihatlah peninggalan kebesaran tamadun melayu tidak akan kita temukan di semenanjung, tetapi sebaliknya tersebar terutama di Jawa,Sumatera, Bali dan banyak tempat lain di Indonesia eg. Borobudur, Prambanan, Gunung Padang, Candi Muara Bungo dan banyak-lainnya .

    Sadarlah akan hal itu, Janganlah membuat diri kita dipermalukan oleh orang lain. Bahkan Singapore, negara jiran terdekat kitapun, yang harusnya lebih mengerti kita, ternyata juga ikut mentertawakan kita. selama ini.

    Enough is enough.. beter late than never untuk menyadari semua kebodohan kita selama ini .. Ubahlah manipulasi sejarah yang kita ajarkan kepada rakyat kita ...!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan jahil dan mengajari kami untuk berubah, X akan pernah berhasil sebab majority dari kami adalah penderita schitzoprenic level 4 yang sudah x dapat dipulihkan lagi.. It is a reality

      Bagaimana mungkin anda membuka minda sebagian besar dari kami jika mereka juga berani mengklaim Allah sebagai hak milik ekskusif agama mereka. Bukankah lebih baik membiarkan mereka untuk terus hidup dalam kegelapan hingga suatu saat akan muncul generasi baru dikalangan kami yang lebih terbuka (open minded) dan inclusive.


      Padam
    2. kepada teman2 dari seberang atau indon yg sok nasionalis sudah2lah anda membawa pembohongan anda di sini. anda hingga hari sudah terindentik sbg pembawa pembohongan. tiada siapa yg boleh mempercayai kata2 anda. anda adalah mangsa penipuan dan pembodohan oleh voc. negara anda amat parah berbanding dgn malaysia. sejarah negara anda hampir 100% palsu, tiada kebenaran. kami sudah pun mengetahui akan hal ini sejak dari dulu.

      tidak perlulah bersusah payah cuba mendakwa bahwa melayu itu berasal dan berkembang di sumatera. pernyataan anda sgt memalukan dan kelihatan begitu cetek sekali pemikiran anda yg hanya dipacu oleh pemahaman nasionalis sempit.

      kenapa kami harus percaya kpd anda jika anda memang sudah terindentik sbg PEMBOHONG?

      Padam
    3. The third point is the latitude. The length of the shadow of a strait standing ‘8 chi’ bar at the summer solstice at noon, is ‘2 and half chi’, which means approximately the north latitude 6 degrees and 7 minutes. This is the latitude of Kelantan on the east coast and Alor Setar of Kedah on the west coast of the Peninsula. In this case, Chaiya is located too north and inconvenient to accumulate commodities from various Śrīvijaya states. Shi-li-fo-shi had wide territory which covered central part of the Malay Peninsula, on the east coast from Chaiya to Pahang and on the west coast from the Kra Isthmus to Kedah (or Taipin). In the times of Fu-nan and Ban-ban, their main route was ‘Takua Pa-Chaiya’, but after the establishment of Shi-li-fo-shi, the territory expanded widely and commodities were brought from various states, so the most convenient port on the east coast was selected as the main exporting port of Shi-li-fo-shi. Considering the convenience from Kedah, Songkhla and later Sathing Phra might have been selected as the main port of Shi-li-fo-shi.

      As the conclusion, Shi-li-fo-shi was located without doubt at the northern hemisphere, at the middle of the Malay Peninsula. It means that the location of the capital of Shi-li-fo-shi (Śrīvijaya) was Chaiya. However the actual shipping port to China, where a Chinese sailor or navigator measured the shadow of 8 chi bar might have been Songkhla or Pattani. In the Tang times, possibly the western commodities were imported more at Kedah than at Takua Pa. In the first half of the eighth century, the main shipping port to China might be shifted from Chaiya to Songkhla or Sathing Phra. The latitude of Songkhla is 7 degrees 11 minutes N. and that of Pattani is 6 degrees and 15 minutes N. When we compare the convenience from the west coast ports, Songkhla was better than Pattani, because in case of Songkhla they could use the Songkhla Lake from Patthalung. The accuracy of this 8 chi’ bar method is not known, but 7 degrees N would be within the allowance of error.


      selesai untuk BUKTI asal usul srivijaya. Indon-indon diminta jgn hanya gemar kpd spekulasi tetapi carilah bukti. sejarah itu perlu ada bukti.

      sekian

      Padam
    4. Amboi2x tanpa nama 17 ogos 7.45..nampak sgt kecenderungan engkau menonjolkan kebiaDAPan mu..kau guna singapore sebagai referance yg patut di tiru dan maleyu harus merasa malulah konon..lepas tu buat statement UBAH..wah nmapak sgt RBA cybertrooper..

      Adalah lebih memalukan bile melayu menerima sejarah songsang ciptaan DAP dan memperkecilkan melayu punya controbution..sebelum suruh singapore lebih mengerti kta..biar singapore lebih mengerti dirinya dulu..

      by org melayu singapore sendiri secara senyap mahu tinggal dan menukar kewarganegaraan mereka ke malaysia malah yg dr indonesia pun..siapa mahu di diskriminasi secara halus oleh cina sosialis dan nasionaslis jawa.

      Berckp psl peninggalan melayu..di indonesia peninggalan yg ada hanyalah saksi batu bisu dan kaku..di malaysia itu kita juga ada di lembah bujang...tapi yg penting sistem kerajaan melayu tiu masih hidup malah diperkuatkan lagi keduduannya..diteguhkn lagi tiang serinya.

      sudah-sudahlah kau simpanlah permainan saiko gila kau tu..memalukan kalau melayu menrima penipu sejarah dr DAP yg kita athu bersekongkol dgn PAP dan brdendam dgn melayu di malaysia..

      a good minority is none political minority..know your place.

      Padam
  8. kpd indon2 yg sok nasionalis, tidak perlu lah anda mengomentar di sini. semua warga malaysia sudah mengetahui bahawa anda adalah penganut fahaman nasionalis sempit yg keterlaluan. sia2 sahaja anda berkomentar di sini. tiada siapa yg perlu percaya anda kerana anda telah terindentik sbg pembohong dan pendek akal. sudah2lah ya. berfikir sahajalah bagaimana untuk memakmurkan negara anda yg penuh dgn kecelaruan itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Geli ketika membaca comment anda yang tak ada satupun argumentasi guna membantah comment yang menurut anda salah ... Hehehehe

      Untuk teman-teman melayu di Malaysia, inilah artikel yang menerangkan asal-usul Sriwijaya yang pasti akan mengecewakan anda, karena mereka bersala dari Sumatra juga .. bukan semenanjung.

      Semoga berguna
      ---------------
      According to the Kedukan Bukit Inscription, dated 605 Saka (683 AD), the empire of Srivijaya was founded by Dapunta Hyang Çri Yacanaca (Dapunta Hyang Sri Jayanasa). He led 20,000 troops (mainly land troopers and a few hundred ships) from Minanga Tamwan (speculated Minangkabau, West Sumatra) to Jambi and Palembang.

      According to Prof Dr. Purbacaraka, an archaelogist and historian, Minangatamwan was the meeting point of two rivers, Kampar Kiri and Kampar Kanan, in present day Riau province near the border with West Sumatra Province. The argument based on notions that the inscription of Kedukan Bukit was not erected at the beginning of the expedition (Minangatamwan), but at the end of expedition (River Tatang, near Musi river, Palembang, the area this inscriptions being discovered) to mark and comemmorate the success of Jayanaca's expedition.
      The source of Kampar river was Bukit Barisan mountain range to be precise: Minangkabau highlands. This rose the speculations that Jayanasa was came from Minangkabau highlands.

      About Dharmasraya, historian identify this kingdom as Malayu Kingdom (also known as Malayu, Dharmasraya Kingdom or the Jambi Kingdom). Mentioned in Chinese source as later being absorbed by Srivijaya. The extensive archaeological remains of this kingdom can be found in Muaro Jambi archaeological sites, suggested as the capital of Malayu Jambi. Dharmasraya itself now is known as the name of a regency (kabupaten) in West Sumatra, upstream of Jambi, the source of Batang Hari River.

      All of this pointed the source of Malayu Jambi Dharmasraya kingdom and also Jayanaca origin to upstream Kampar and Batang Hari river, which means Minangkabau highlands.

      People of Minangkabau believed that the cradle of Malay civilization was from Minangkabau highlands, especially around Bukit Tinggi, Tanah Datar, and Dharmasraya region. The source of Kampar and Batang Hari river. Even dutch linguist believed that Minangkabau language can be categorized as the ancient form of Malay language.

      Padam
    2. Thanks for your article and explanation above that the founder of Srwijaya (Dapunta Hyang Çri Yacanaca) came from Minangkabau and not from Malay peninsula (Langkasuka or Kedah).

      I will not surprise if many Malaysians will be "Sad", "disappointed" and "Angry".

      Why ? I believe that you have known the answer .... Hahahaha ...

      Padam
    3. Who found the Srivijayan Empire? Sumatrans!
      Who administered the Srivijayan Empire? Sumatrans!
      Where did the emperors of Srivijaya come from? Sumatra and Java!

      Langkasuka and Kedah was ABSORBED/SWALLOWED BY SRIVIJAYA, so how can it share with the glories of SRIVIJAYA, when it was itself ABSORBED?

      Please note that at that time Thailand is more important for Srivijaya compare than Malaysia.

      Perhaps, that could be explained by the presence of Srivijayan temples, biaras, in Thailand, reminding the Thais of an empire long ago. In Malaysia, almost nothing ... .

      Give credit to whom credit is due. ...

      Padam
    4. indon janganlah memalukan indon yg lain... yang diperlukan itu adalah bukti bukan spekulasi.

      Evidence of Shi-li-fo-shi’s location

      Yi-jing and the “Xin (New) Tang-Shu” say that Shi-li-fo-shi was located at least in the northern hemisphere, in the Malay Peninsula. However most historians overlooked important elements and evidence written in these documents.

      A) Yi-jing

      Yi-jing wrote above “Nan Hui”, and the Memoir on the Eminent Monks who sought the Law in the West during the Great Tang Dynasty. In which he recorded he had left Canton in 671 in a Persian ship to India. He landed at the most frequent international port, Shi-li-fo-shi, where he found a huge number of Buddhist monks more than 1,000 who were learning and practicing the high level of Buddhism. He stayed there for six months to study the Sanskrit grammar.

      (Yi-jing’s ‘Sundial’)

      Yi-jing wrote in his ‘Nan-Hai’, for Buddhist monks, how to know ‘noon’ to take lunch: “For instance in Shi-li-fo-shi (Śrīvijaya), we see the shadow of a sundial neither becomes long nor short in the eighth lunar month (generally September). At midday no shadow falls from a standing person. The case is the same in the middle of spring. The sun passes above the head two times in a year”.

      The quoted sentence is an explanation how to use a sundial to know noon time (midday), but Yi-jing says it is difficult in Shi-li-fo-shi to know the time in the eighth lunar month, because the sun is just above the head. And Yi-jing suggests the location of Shi-li-fo-shi is between south of the ‘Tropic of Cancer’ and north of the Equator.

      (The questions for the Palembang theory on Yi-jing)

      (1) Did Yi-jing go to Palembang within twenty days, from Canton?

      It is generally said a journey from Jambi to Canton it took one month, so it might be physically impossible to go to Palembang from Canton within twenty days. Yi-jing also wrote that it took one month from Malayu to Canton. Jambi is nearer than Palembang to Canton. As above mentioned in “Memoir” Yi-jing wrote on sixty prominent Buddhist monks who undertook pilgrimage to India in the second half of the seventh century. One of them, Wu-Xing sailed from China in the time of east wind (that is the northeast monsoon in winter) and arrived at Shi-li-fo-shi after a month.
      The king of Shi-li-fo-shi also sent Wu-Xing to Malayu with his own ship and it took fifteen days. Thereafter he had gone up to Kedah, it took another fifteen days. If Shi-li-fo-shi was located at Palembang, the journey between Palembang and Malayu took only a few days at most. We have to estimate the distance from Shi-li-fo-shi to Malayu is almost same as that of from Malayu to Kedah. It is obvious that Shi-li-fo-shi could not be Palembang.

      bersambung......

      Padam
    5. (2) More than 1,000 Buddhist monks in Palembang in 671? 

      Yi-jing wrote that in Śrīvijaya, there was a center for Buddhism in Southeast Asia, and more than 1,000 Buddhist monks were studying and practicing Buddhism. To support the daily life of 1,000 monks, there must have been tens of thousands citizen. He also recommended Chinese monks who were going to India to learn Buddhism that they had better study the basic Buddhism manners and theory at Shi-li-fo-shi for one or two years. The size of Shi-li-fo-shi as the Buddhist training center was said to be similar to that of Nālandā University in India. At the same time, there must have been a number of Buddhism temples. At that time, Palembang could not have been so big city.

      According to the ‘Tong-Dian’, at Ban-ban there were eleven temples and they were supported by the king and residents. Historically Fu-nan and Ban-ban were the centers of Buddhism and often contributed the development of Buddhism in China.

      In Palembang, there were not so much remains of Buddhism. On the contrary, Chaiya had such facilities and many remains of old temples. Chaiya also had a big port for the international trade and vast hinterland for food supply.

      In the seventh century, there were two large cities on the east coast of the Malay Peninsula, Chaiya and Nakhon Si Thammarat. Regarding Buddhism, without doubt Chaiya was bigger than Nakhon Si Thammarat.

      (Turned the direction at Malayu)

      Yi-jing received warm welcome and treatment from the king of Shi-li-fo-shi and he was sent to the next port, Malayu by the king’s own ship. Malayu was located in front of the estuary of Jambi and later became a subordinate state of Shi-li-fo-shi. At Malayu, Yi-jing had stayed for two months, from where he ‘turned the direction’ towards Tāmraliptī (Tamluk) This expression of ‘turned the direction’ means that Yi-jing had come down from the north to Malayu, so to speak along the Malay Peninsula.

      bersambung.....

      Padam
    6. B) The “Xin Tang-Shu”

      The Xin Tang-Shu provides some more evidence that Shi-li-fo-shi was located in the Malay Peninsula.

      (1) The Xin Tang-Shu says in the article of ‘Shi-li-fo-shi’

      The location of Shi-li-fo-shi is 2,000 li (about 800kilometers) from the Con Son Island, south of Hō Chī Minh city. The width from east to west is 1,000 li (about 400 kilometers) and the length from north to south is 4,000 li (about 1,600 kilometers). Shi-li-fo-shi has fourteen city-states and the administration is separated by two portions. The west neighbor is Lang-Po-Lou-Si. The products of Shi-li-fo-shi are plenty of gold, mercury and borneol (a kind of camphor). At the summer solstice, the length of shadow from the 8 chi (=about 22.5 centimeters) straight erected bar is 2 chi and 5 chun (=1/10 Chi) to the southwards. The number of resident, men exceeds women.

      Concerning above descriptions of the Xin Tang-Shu, I have to point out three issues as following.

      The first is the distance from the Con Son Island, which is 2000 li, about 800 kilometers. The distance between the island and Chaiya is just 800 kilometers. The distance from the island to the estuary of Palembang is about 1,200 kilometers.

      The second point is the shape of the country, which is apparently ‘long shape’, suggesting the Malay Peninsula and not Sumatra. The width from east to west is 1,000 li (about 400 kilometers) and the length from north to south is 4,000 li (about 1,600 kilometers).

      bersambung......

      Padam
    7. The third point is the latitude. The length of the shadow of a strait standing ‘8 chi’ bar at the summer solstice at noon, is ‘2 and half chi’, which means approximately the north latitude 6 degrees and 7 minutes. This is the latitude of Kelantan on the east coast and Alor Setar of Kedah on the west coast of the Peninsula. In this case, Chaiya is located too north and inconvenient to accumulate commodities from various Śrīvijaya states. Shi-li-fo-shi had wide territory which covered central part of the Malay Peninsula, on the east coast from Chaiya to Pahang and on the west coast from the Kra Isthmus to Kedah (or Taipin). In the times of Fu-nan and Ban-ban, their main route was ‘Takua Pa-Chaiya’, but after the establishment of Shi-li-fo-shi, the territory expanded widely and commodities were brought from various states, so the most convenient port on the east coast was selected as the main exporting port of Shi-li-fo-shi. Considering the convenience from Kedah, Songkhla and later Sathing Phra might have been selected as the main port of Shi-li-fo-shi.

      As the conclusion, Shi-li-fo-shi was located without doubt at the northern hemisphere, at the middle of the Malay Peninsula. It means that the location of the capital of Shi-li-fo-shi (Śrīvijaya) was Chaiya. However the actual shipping port to China, where a Chinese sailor or navigator measured the shadow of 8 chi bar might have been Songkhla or Pattani. In the Tang times, possibly the western commodities were imported more at Kedah than at Takua Pa. In the first half of the eighth century, the main shipping port to China might be shifted from Chaiya to Songkhla or Sathing Phra. The latitude of Songkhla is 7 degrees 11 minutes N. and that of Pattani is 6 degrees and 15 minutes N. When we compare the convenience from the west coast ports, Songkhla was better than Pattani, because in case of Songkhla they could use the Songkhla Lake from Patthalung. The accuracy of this 8 chi’ bar method is not known, but 7 degrees N would be within the allowance of error.

      selesai.... inilah BUKTI kukuh asal usul srivijaya yg TERBAIK dan RASIONAL setakat ini. indon-indon jgn hanya gemar kpd spekulasi dan fantasi, tetapi carilah bukti. sejarah itu perlu bukti...

      sekian.

      Padam
    8. Anda ini betol-betol aneh ....

      Anda bersikeras dengan panjang lebar bahwa lokasi Srvijaya atau Shi-li-fo-shi ada di semenanjung berdasarkan dokumen asal Cina, tetapi (lucunya) anda juga menjelaskan bahwa banyak ahli sejarah yang sangat paham mengenai sejarah Srvijaya mengabaikan dan meragukan isi dokumen asal Cina tersebut ....

      Mengapa dokumen diabaikan dan diragukan ? Saya yakin anda tahu sendiri jawabannya .... Hahahaha

      Seerti yang sudah dijelaskan,sebelumnya .... memang betol semenanjung adalah wilayah tajklukan/koloni Srvijaya pada saat itu dan tak heran pula jika Srivijaya mempunyai dan membangun beberapa "city state" di wilauah koloninya (seperti Chaiya di Thailand) untuk menunjang aktivity perdagangan negara maritim Srivijaya saat itu. Dan herannya dengan alasan seperti itu anda lalu mengambil kesimpulan bahwa Chaiya adalah ibukota Srvijaya ...

      Jika anda masih belum mengerti juga ... ini penjelasan saya dengan menggantikan nama Srivijaya dengan British atau UK .....

      Semua pihak tahu bahwa Tanah Semenanjung pernah menjadi wilayah Koloni British dan untuk kepentingannya British membuka dan mengembangkan banyak kota di semenanjung sebagai pusat perdagangan dan pusat pemerintahannya di semanjung dan singapore pada saat itu ... Apakah dengan demikian anda dapat mengambil kesimpulan bahwa ibukota British pada saat bukanlah London .. tetapi KL dan/atau Singapore?

      Jika logika dan cara berpikir anda seperti itu ....... No further comments from me !!!!

      Padam
    9. Anda harus faham sejelas2nya. Ahli sejarah terdahulu banyak berpandukan kpd tafsiran yg tidak tepat ke atas teks lama china. Takashi Suzuki merupakan seorang yg mahir dgn teks lama china, beliau telah membuat beberapa re-evaluation terhadap penafsiran teks lama China. Dari G. Coedes sampai Slamet Mulyana masih berpandukan kpd tafsiran yg salah. Tiada sejarawan yg meragui kesahihan teks lama China. Yang menjadi concern ialah bagaimana penafsiran dibuat ke atas teks itu, hanya pakar sahaja yang tahu.

      Sudah jelas bahawa Sriwijiya mula berdiri di Semenanjung Tanah Melayu dan menakluk negeri2 di Sumatera dan Jawa. Batu2 bersurat yg terdapat di Sumatera dan Jawa menandakan penaklukan Sriwijaya ke atas wilayah itu. Sebab itu sering ditemui batu bersurat yg berisikan kutukan dan sumpahan. Ia sememangnya sebagai satu ancaman kpd petinggi2 kerajaan lokal supaya tidak ingkar kpd Sang Penakluk. Ia sgt jelas.

      Ingat, tidak semua kemunculan kerajaan itu harus didasarkan oleh penemuan batu bersurat. kerajaan Chi-tu (Tanah Merah) yg diakui hebat dan kaya dalam catatan lama China masih tidak ditemui sebarang batu bersuratnya.

      Padam
    10. My suggestion ... lebih baik anda mengambil referensi yang ada di UiTM .. pasti hasil kajiannya lebih menggemparkan kita semua ..... Hahahaha

      Hasilnya betol-betol mengguncang sejarah dunia:

      1.- Lembah bujang adalah situs tertua di asia tenggara ...
      2. Orang melayu adalah salah satu suku bangsa isreal yang hilang ...
      3. Melaka adalah empayar melayu terbesar sepanjang masa ..
      4. Dan seterusnya ....

      Saya yakin anda akan Syok sendiri ...... Hahahaha


      Padam
    11. jangan memfitnah... UiTM tidak pernah menerbitkan artikel atau journal spt yg kamu sebutkan di atas. kalau kamu tidak tahu lebih baik jgn berkata apa2... sedar-sedar dan ingat-ingatlah.

      Padam
  9. Tulisan dan argumentasi yang betol-betol menohok ...

    You are joking if you ask who was the Greatest Empire in Malaysia ... Malaysians claim that Malacca kingdom was your malay greatest kingdom, not only in peninsula but also in the South East Asia region, however you forgot that at the same era, Aceh Kingdom was more powerful than Malacca ...

    I can't also understand why Malaysians, especially Malays, very very proud with their identity as Malays, but they can't show their "real" and "genuine" contribution to the development of Malay culture and civilization in the malay world ...

    - They are very proud with their malay language, but only Indonesia who seriously worked to develop and modernize its bahasa indonesia from malay language since the beginning (1928). Later Malaysia adopted it and claimed as theirs "original" and "genuine" effort ..
    - They are very proud with their Malay civilization, but they always refer that "achievement" to the civilization of Funan Kingdom, Champ Kingdom, Sriwijaya, Aceh, Majapahit etc. So, I can understand why they claimed that Borobudur, Prambanan, Angkor Vat etc as also theirs heritages -- Malay heritages.
    - They are well inform that the origin of peninsula are Mon-Khmer, not Malays before Srwijaya colonized the peninsula and transformed Mon-Khmer people into Malays, but their malay gov't engineered and changed the history and claimed that Malays are the origin people, not Mon Khmer people and other such as Orang Asli ..
    - They are well inform that the origin of Malays came from Sumatra since the colonization of Sriwijaya, but their history denied it..
    - They are previously proud with the legend of Hang Tuah etc, but they deleted this legend in their history book when many historians claimed that Hang Tuah, Hang Jebat etc are not Malays ..
    - and many-many others ....

    Don't forget to read this .....The Malaysia story – truth, history, propaganda http://hornbillunleashed.wordpress.com/2010/10/21/9403/

    Poor Malays with all of its "Inferiority Disease" ... Malays in Malaysia are "Malay Wannabe" ... but they still think and act as like as they are "Master" and "Center" of the Malay World .....

    BalasPadam
    Balasan
    1. tulisan ini langsung tidak menghairankan kami kerana ia adalah satu penipuan sahaja. ia bertujuan untuk memecah-belahkan melayu. hanya indon yg berfahaman nasionalis sempit sahaja akan terpengaruh. kami lebih gemar berbicara fakta daripada membaca blog2 yg tiada sumber rujukan ilmiah yg jelas. prinsip kami berpegang kpd fakta.

      kalau hendak menceritakan ttg keburukan indon, tentu sgt banyak yg dapat kami ceritakan. tapi kami tidak perlu mengikut rentak indon yg sudah teridentik dgn pendek akal dan berminda kelas negara dunia ketiga. sebaiknya kita memupuk kesatuan bukan menanam benih perpecahan dgn fitnah dan cerita hoax.

      Padam
    2. hahaha...habis apa masalahnya kalau mau melayu di malaysia bangga sama melaka atau mana2x temapt yg ada unsur dan sejarah melayu..yg kau sakit hati kenapa?...apa kau mahu kami bangga sama komunis atau sukarno pembantai melayu semasa revolusi sosial itu..

      F.Y.I aceh mencapai kegemilangan setalh runtuhnya melaka..malah kerabat melayu dr perak dan pahang bk mengerakkan kerajaan aceh..jadi yah patut banggalah..

      Tentang contributon kepada malay civilization..nampak sgt buat bodoh...dr sudut perundangan hokum laut, modal pemerintahan, seni ehh byk lagilah..apa real proof?...catatan portugis..catatan china catatan arab...apa lagi proof yg genuine yg kau mahu?..bukan setakat monumen saksi bisudan kaku yg jadi bukti tapi sistem beraja yg hidup dan berfungsi lagi..itu masih ada di malaysia..di indonesia yg ada cuma jogja..itu pun masih wujud kerana mereka itu jawa..kalau melayu semua mati semasa revolusi sosial.

      and yes malay are very proud of the malay language and custom..but what do you mean by modernizing it?..bahasa indonesia lebih merosakkan bahasa melayu dgn istilah janggal..istilah2x inggeris yg diindonesiakan..padahl sesuatu perkataan itu sudah sedia wujud..itu belum lagi melebihkan kata2x jawa yg pelik ke dlm bahasa melayu malah sesuatu perktaan yg sudah ada mungkin membawa maksud berbeza juga semakin mengasing identiti asal melayu..itu yg kau nak banggakan..

      and long before sriwijaya base in palembang the oldest stone inscription bearing an old malay language found in champa..the champa inhabitant have a long relation with langkasuka & n tambralinggan the peninsula east coast..which is a malay..the mon are inland people while the malay speaking tribe are mobile seafaring people...they engage and doing trade with each other and the malay being a seafaring people engage in such activities of trade all over the archipelago.

      And which historian prove hang tuah and hang jebat is not malay?...it's the typical DAP school of historian misguided teaching..they making such claim by only explaning the name of so called Chinese origin HANG tuah..well since chinese sounding name is their marker then same goes with SANG sapurba..despite his explicit origin of persian & indian background..

      F.Y.I Hang Tuah is of orang laut if not bugis..just read the hikayat hang tuah and this people are among the multi ethnic component that involve in the expanding of the sultanate of malacca and they're apart of the malay sultanate and malay people....intermarried among them is common..you do realize bugis descendant are among the malay royal in malaysia especially in selangor and johor..the orang asli play important part in the suku biduanda of the negeri sembilan monarch...this people are malay..kau ada masalah hanya menunjukkn kebencian dan rasisnya kau terhadap melayu..memang nampak pencacai DAP.

      and how is it we're malay wannabe when we speak the right language we practice the tradition we kept and maintain the sultanate system of the malay royal while in indonesia the pro sukarno goon wipe out the malay sultanate from sumatera and kalimantan..raping and kill ethnic malay in the sosial revolution..and when the so called bangsa malaysia people of DAP speak like some chinese immigrant that just arrive despite they're the third generation born chinse in malaysia..masih gagap berbahsa melayu..tapi mahu dikenali sebagai bangsa malaysia..mcm bangsat

      Malaysian malay are no doubt genuinly malay, we except it we're not blindly proud of it..but we're glad we living a malay life..ethnicity is a social structure..it's not just genetic..that's whya thousand year ago you ancestor may came from the middle kingdom but when you live among the current people surrounding you..to survive you need to adjsut to the hegemony..you don't like please migrate a.s.a.p.

      Padam
  10. Wah... blog ni nampaknya dah dipenuhi oleh sampah2 indon yg telah berjaya ditipu hidup2 oleh DAP PAP keparat. Kenapa indon mudah benar ditipu, diprovokasi dan dipergunakan? Apakah mereka tidak punya hotak utk berfikir dgn waras?

    BalasPadam
  11. Cina-cina DAP ni dapat latihan daripada CIA/yahudi Zionis. Cara mereka bekerja senang je nak kenal. Apa-apa pun diorang nak padam bangsa Melayu dan sejarahnya supaya orang-orang melayu sendiri tak kenal sejarah. Kedua, menyamar jadi orang indonesia lepas tu maki-maki Malaysia, mengadu domba. Kalau boleh perkataan Melayu tu nak dimusnahkan terus, takut betul diorang dengan orang Melayu ni. Sampai sejarah asal-usul kita pun diorang nak ajar kita pulak.

    Takpe la kut, perbuatan diorang tu mengesahkan keagungan dan ketinggian budaya orang Melayu yang dicemburui.

    Urb.

    BalasPadam
  12. Untuk temen-temen Melayu, sudahlah berhenti bermimpi basah (wet dream)

    Sesuai dengan perjajanjian awal penubuhan Malaysia, telah disepakati ada 3 bangsa yang berdaulat di Malaysia, khsanya Malaya: Bangsa Melayu, Bangsa Cina dan Bangsa India. Semua bangsa tersebut mempunyai hak yang sama di dalam negara Malaysia. So, ini berarti ada 3 lbahasa kebangsaan yang diakui secara resmiL bahasa Melayu, Bahasa Cina dan Bahasa India..

    Jangan pernah bermimpi dan memaksakan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan agama islam sebagai agama rasmi negara sebab itu semua adalah bentuk pengkhianatan melayu terhada perjanjian.

    Stop berbicara mengenai bahasa melayu bahasa kebangsaan, penghapusan sekolah Cina dan India, Sekolah Kebangsaan etc. Marilah kita bersama mempertahankan status unik ini selamanya bersama-sama

    MALAYSIA -- 1 NEGARA ... 3 BANGSA ... 3 BAHASA KEBANGSAAN

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha ye la 'temen-temen' cina dan india semua, ikut la Cina DAP ni masuk gaung. Pegi la mimpi yang indah-indah dengan bangsa 'berdaulat' korang tu. Cuba terangkan sikit bentuk perjanjian yang dikatakan dikhianati tu?

      Cina dan India British bawak naik tongkang datang kat Tanah Melayu kerja kat estet dan rampas lombong-lombong Melayu lepas tu nak ada hati nak mengaku tuan tanah pulak.

      Macam orang putih rampas tanah Red Indian kat Amerika la tu. Mimpi la Cina DAP.

      Urb.

      Padam
    2. Anda ini pura-pura tak tahu atau tak paham re, Kontrak Sosial Perlembagaan Negara Persekutuan Tahun 1957 yang disepakati secara bersama-sama oleh pemimpin Melayu, Cina dan Indonesia dihadapan yang mulia Ratu Inggris ...

      Tetapi sayang sekarang sebagian Melayu radikal ultra nasionalis mencoba mempertikaikan, mengkhianati dan memanipulsi isi Perjanjian Perlembagaan itu dengan mengatakan bahwa Tanah Melayu adalah milik mereka, ppadahal sesungguhnya milik kongsi bersama antara Melayu, Cina dan India.

      Umat Melayu radikal ultra nasionalis perlu sedar bahwa kontrak sosial menerusi Perlembagaan Persekutuan 1957 tidak wajar dibahas atau dipertikai secara terbuka kerana impaknya berisiko memporak-perandakan keharmonian, sekaligus menukar perpaduan sedia ada kepada cabaran paling getir. Bahkan, jika dipaksakan, mungkin akan terjadi konflik sosial dan civil war antar kaum yang mengakibatkan punahnya melayu dari semenanjung ini,

      Founding father kita adalah orang-orang yang bijak ketika mereka sepakat 1 Negara dengan 3 Bangsa yang sederajat dan masing-masing kaum berhak menggunakan bahasanya masing-masing sebagai bahasa kebangsaan di negara persekutuan ini.

      Bentuk-bentuk pengingkaran atas kontrak sosial tersebut sesungguhnya suatu tindakan "Makar" yang patut dibasmi oleh negara hingga keakar-akarnya.

      Malaysia yang plural dengan 3 bangsa adalah suatu rakhmat yang patut kita syukuri bersama ...

      Long Life Malaysia ....

      Padam
    3. adakah di indon & thai dan kebanyakan negara lain mengatakan masing2 kaum berhak menggunakan bahasa masing2 sbg bahasa kebangsaan?

      bersyukur dan berterima kasih la kpd malaysia yg masih memberi ruang kpd masing2 kaum menubuhkan sekolah aliran kaum masing2 setidak2nya.

      jgn lah bersikap kurang ajar dgn kaum pribumi yg telah banyak bertoleransi dgn kaum pendatang.

      kalau tidak suka dipersilakan keluar dari negara ini. carilah negara lain yg dapat memenuhi semua tuntutan anda yg ridiculous itu.

      Padam
    4. Jawabannya sederhana ..... sebab Indonesia dan Thai tidak mempunyai Kontrak Sosial Perlembagaan Persekutuan seperti yang yang dimiliki oleh Malaysia ...Ingat Malaysia tak akan diberikan kemerdekaan oleh British jika tak ada Kontrak Sosial tersebut ..... Hahahaha

      Suka ataupun Tidak Suka .... Itulah hakekat Malaysia sebenarnya ... 1 Negara, 3 Bangsa !!!!!

      Padam
    5. jawaban yg lebih sederhana.... tanah melayu adalah milik bangsa melayu... pendatang diminta menghormati pribumi... suka ataupun tidak terimalah hakekat... melayu di malaysia tidak selemah pribumi di indon yg sgt mudah dimanipulasi kerana kami sentiasa berpegang kpd fakta sejarah bukan khayalan nasionalisme semata2.

      ingatlah kata-kata peransang ini sampai bila2

      "tanah melayu adalah hak legitimate bangsa melayu" menangis sampai darah sekalipun ia tetap tidak dapat berbuat apa2. hahaha

      Padam
    6. Tanpa nama 19 ogos 8.26 pg...malaysia yg plural bukan tiga bangsa saja...mana kau nak latak org sabah keturunana bajau mcam aku ni..begitu juga suku yg lain..di seluruh sabah dan sarawak...Malaysia lebih dari 3 bangsa..tulah kadang2x org borneo mcam kami rasa sangat terpinggir boleh org2x dari semenanjung bercakap psl negara malaysia...jgn lupa malaysia adalah GABUNGAN negeri2x melayu semenanjung sabah dan sarawak.

      Padam
    7. mana 3 bahsa kebangsaan bebal..satu je bahasa melayu...yg lain adalah bahasa sampingan tiada status rasmi tapi tidak dihalang perkembangannya dan pengunaanya..bukan mcm di indo..org cinanya sudah tidak tahu bahasa nenek moyangnya kerana dasar pendidikan indonesia yg diskriminasi etnis cina.

      Padam
    8. bodohnya indon atau rba kat atas ni. tapi aku lg percaya dia rba sbb indon lg benci cina dari kita benci cina. buktinya peristiwa pembantaian cina 1998 di Indonesia tu kalau nak dibandingkan dgn mei 1969 kita mcm langit dgn bumi. utk bangang kat atas tu, dlm perlembagaan Malaysia yg diiktiraf adalah kaum melayu, orang asli dan bumiputra Sabah dan Sarawak je. yang cina ngan india tu bawah kategori lain2. ini maksudnya nenek moyang korang sendri dah setuju jd 2nd class kononnya dalam Negara utk citizenship bila Burma dgn Thai sepak korang.

      jentayu

      Padam
  13. untuk temen-temen DAP, komunis dan penyokong yg lain, sudah2lah 'bermimpi basah'... bersyukur la apa yg ada.

    BalasPadam
  14. Daripada ribot-ribot tak tentu ... Baiklah Malaysia bergabung dengan Indonesia.

    Semua senang dan semua bahagia ... melayu akan punya legitimasi mengklaim dirinya sebagai warga nusantara tanpa harus memaksakan doktrin Ketuanan Melayu yang sangat kontroversi tersebut. Juga bangsa Cina dan India akan gembira kerana akan punya hak dan kewajiban yang sama dengan warga negara Indonesia lainnya.

    Untuk melayu yang tidak setuju, silakan pergi ke Champa (Kamboja) atau Afrika Selatan

    Saya yakin semua akan setuju .... sebab bukankah Malaysia dahulu menjadi bagian dari Indonesia ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam mane nak bergabung dgn indon? indon sendiri tak lama lagi akan bubar. separatisme berjalan lancar dan semakin kuat hari demi hari. cinakui berkuasa. pribumi ditindas habis2an!!

      apakah anda mau melayu di menerima kegagalan total yg sama mcm di indon? jgn bermimpi basah lagi ya pengikut setia DAP PAP....

      Padam
    2. nak bergabung dgn indon? HAHAHAHAHAHAAA...ngimpi!!

      simpang 44 malaikat

      Padam
    3. Malaysia tidak pernah jadi bagian indonesia..itu adalah statement atau hujah yg salah..kedua2x negara moden ini hanya berkongsi latar belakang budaya yg sama dan sejarahnya saling berkait..jika mau diwujudkan satu entiti kenegaraan yg baru dgn mengabungkan kedua negara ini..boleh saja..tpi biar sistem federasi yg digunakan..bukan centralize republik.

      saya org melayu semenanjung tidak mahu dikawal oleh politikus dari pulau jawa.

      Padam
    4. jika dikawal dari politikus pulau jawa, akan hancur lah alam melayu ini jawabnya. semuanya akan tergadai.....

      Padam
  15. Banyak betol Melayu pprt muncul di sini.

    Bicara lantang, tetapi tetap saja terus menjilat tauke Cina di luar sana .... Hahahahaha

    BalasPadam
  16. yeke ni.. bukankah yg banyak betol muncul di sini tu komunis2 yg berbahasa indon? bicara tanpa landasan fakta yg jelas... hahahahaaa

    BalasPadam
  17. selain suku buton di sulawesi tenggara, suku minangkabau di sumatera barat, suku gayo di aceh, suku makassar di sulawesi selatan, suku karo di sumatera utara merupakan suku-suku yang demokratis yang ada di kepulauan Indonesia.
    #wonderful Indonesia

    BalasPadam
    Balasan
    1. selain suku-susku diatas, suku batak toba dari sumatera utara pun memiliki tradisi demokrasi dalam sistem sosialnya yang dikenal dengan sistem harajoan.

      Sistem Harajoan :

      Batak Toba merupakan salah satu sub suku dari suku Batak yang berdomisili di Provinsi Sumatra Utara. Masyarakat Batak Toba memiliki berbagai kebudayaan unik, diantaranya; terlihat dalam sistem sosial mereka yang disebut dengan harajoan. Harajoan dapat didefiniskan pola kepemimpinan dan sistem kemasyarakatan dalam kebudayaan masyarakat Batak Toba. Sistem Harajoan berlaku pada dua level organisasi sosial masyarakat Batak Toba, yaitu suku dan kampung atau Huta. Harajoan tidak hanya berkaitan dengan pengorganisiran para anggota suku maupun huta, tetapi juga mengatur mengenai luas teritori dan pola serta otorisasi kepemimpinan dalam suatu suku dan huta .

      Padam
  18. Rosmah pulang kampong ke Sumatra Barat --> pasti orang minang. Najib orang Bugis. Sedangkan pendiri Melaka adalah wong Palembang ...

    Jadi, seharusnya memang Malaysia, khasnya semenanjung adalah bagian dari Indonesia. Bukan sebaliknya. Jadi tak heranlah mereka lebih nyaman dan bangga menjadi orang minang, bugis, jawa etc daripada orang melayu ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bugis, minang, jawa, mandhaling, boyan, kedah , terengganu, kelantan, pahang, perak dll semuanya dah melebur dan bercampur baur menjadi melayu di malaysia. mereka telah diseragamkan caya pemikirannya mengikut acuan melayu malaysia, satu bangsa satu agama. itulah uniknya di malaysia.

      hampir tiada wujud sebarang isu fanatik kesukuan di malaysia (klu ada sikit2 tu kelantan je). masing2 nyaman dan bangga menjadi melayu.

      Padam
  19. The Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) mendapat Nobel Perdamaian tahun 2013 .. tetapi kemudian Malaysia mengklaimnya sebagai hadiah nobel untuk Malaysia karena ada salah satu pejabat OPCW adalah warga negara Malaysia (Mohd Nasarudin Mohd Yusof ) ..

    Betul-betul absurd cara berpikirnay ... Hahahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehehe ... Betol-betol karakter asli Malaysia ..... Klaim semua kebesaran, kemegahan dan prestasi milik orang lain sebagai miliknya sendiri .... Tak heranlah jika banyak peninggalan besar di Indonesia diklaim juga sebagai milik bangsa melayu ...

      Tetapi lucunya .. jika terjadi hal-hal yang jelek .. seperti misalnya hilangnya pesawat MAS MH370 .. maka tokoh sebesar Dr M pun ikut-ikut menyalahkan Boeing .... Hahahaha

      Padam
  20. PUJA PUJI RAJA MELAYU TERHADAP JYANG MULIA KAISAR CINA

    Wahai Kesatria Serigala Biru titisan suku suku Tartar
    Penerus Trah Khan Agung yang Maha dasyat
    Penunggang-penunggang Kavaleri termahsyur sepanjang masa
    Pemusnah segalaa gala kehidupan dan penghancur segala kota kota

    Dimasa yang lalu engkaulah pemusnah populasi dunia
    Dan di masa sekarang engkau ingin mengulang kembali sejarah
    Kenapa kau tiada menghargai jiwa manusia
    Kau kalahkan apapun pasukan terkuat di muka bumi

    Ampunilah kami wahai pasukan Kaisar
    Sudilah Berilah kami nafas, jangan putuskan nafas kami
    Kami akui engkaulah Bangsa yang Agung
    Karena Kaulah Pasukan abadi yang Tak pernah terkalahkan dalam sejarah

    Sembah sujud kami untukmu wahai Kaisar
    Kami akan menjadi abdi yang setia untukmu

    BalasPadam
  21. untuk cina ultrakiatsu,serta tamil ultrakiatsu tak lama lagi Malaysia serta indonesia,borneo,mindanoa,sulu akan bergabung menjadi satu entiti di kenali NUSANTARA RAYA,masa akan tiba!!!!waktu tu DAP bangsat keparat tu balik monggolia pun tak di terima!!!apakan tibet!!!

    BalasPadam
  22. DAP chauvinist dah masuk campur dalam forum dah!??!?semua dah nak di cinakan @ tamilkan!!!!!!

    BalasPadam
  23. "Penunggang-penunggang Kavaleri termahsyur sepanjang masa" Itu orang Uyghur, bukan si mata sepet.

    BalasPadam
  24. Hahahah.....keyboard warrior kiasu indonesia dan cina...rasa tergugat dgn semangat melayu yang semakin naik ats usaha2 korekkan sejarah dari pelbagai sumber...betul atau tidak sumber rujukan menjadi perbalahan kiasu2 ini kerana takut jika semangat melayu di terima semua....permainan anda letakkan dan yakin akan menang...tetapi akan ada sentiasa pemain2 melayu yg terus mengorek sejarah melayu ISLAM sebagai 1 kaum yang mempunyai indentiti tersendiri...apetah yang korang takutkan dengan melayu..x faham aku...

    BalasPadam
  25. Mcm2 hal la korangni...nk jd melayu pon takot..ada kwn aku sorg tu cinalaktu yg sejak dr kecik kwn ngan melayu lak skrang ni dh besau dh pon...dulu mak dia ckp ank dia nk msok melayu...korang pon tau pe tu crta masok melayu...klu x berkhatan...tu crta brcmpo gaol ngan budak2 melayu..aleh2 dh besau camni..kalo ko tanya dia skrang dia bgsa apa...dia trus akan jwb..aku melayu la..yg budak india yg dok kt estate blkanh rmh aku ni pon sama gak x abes2 crta nk masok melayu..dulu mmg slalu ikot kitaorg g jln beraya korg tau sapa yg bg salam?...walaupon peratusan yg nk msok melayu tu kcl tp x pksa pon sapa2 nk msok melayu..peluang buat kalian terbuka seadanya sampai bila2
    Kami x pernh nk memaksa...tp kata kami..mehla join kami kalau nk tau melayu tu apa.?

    BalasPadam
  26. Ada berita paling lucu tahun ini ....

    Situs purbakala Gunung Padang yang merupakan penemuan purbakala terbesar di Indonesia saat ini ternuata sudah diklaim dibangun oleh para leluhur bangsa melayu yang berasal dari Malaysia ....

    Betol-betol gak ada malunya .... Hehehehehe

    BalasPadam
  27. Salam
    Semoga tuan admin terus memberikan ilmu sejarah untuk dipelajari.

    BalasPadam
  28. Cuma pelik kenapa kebanyakan Batu bersurat yg dijumpai di Indonesia guna Bahasa Melayu? Talang Tuo, Telaga Batu, Kedukan Bukit semua ditulis guna Bahasa Melayu, kenapa x tulis dlm Bahasa Jawa ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya lebih bingung, kenapa di malaysia tida ditemukan prasasti/batu bersurat berbahasa melayu kuno? Dan bahasa melayu kuno hanya ditemulan di Indonesia, Thailand dan Vietnam

      Padam
  29. Jawapannya senang je..dulu ada satu pantun yang special untuk orang jawa..korang tau mcmn bunyinnyer...si chi loro telu papat...jawa bodoh..melayu dapat...tu lah kita..kan dah dapat jawa bodoh ngan kita skrang nih...memang jawa domain dan nak claim sume yg dh di takluknye melalui belanda marin..dia pon pikir ikut cara belanda senyap2 nusantara x tau..dan makin hari..semakin besar pekung jawa tersimgkapkan..skang dia tngh klam kabut ler ni..nak tutup bangkai gajah..idea komunisma yg ada pd akarnye sdng cr jln membonekakn pemimpin mereka yg diatas..kalian mesti tau pada barisan2 terkehadapan dan yg pling belakng skali yg mn megatur duduk bidak2 pemuas nafsu mereka..yg dihdpn pd posisi yg pling slmat..dok kt blkang..plan ni sume dh tau mmg akal yahudi...dn maaflh klu kami dh tau seawal nye lg..dan tupasallah melayu mmg ank jati selalu hati2 dan cara melayu mmg amat2 beza klu nk bnding ngan jawa..kita kenal kepala lu jawa..cmne jawa pikir pun kita tau..kami melayu kt sini x heran pon apa saja kata kamu. .

    BalasPadam
  30. Penulis blog yang dungu dan Bodoh. Kalau Anda di Indonesia, dan berani bilang orang Buton sebagai orang melayu, dijamin 100% pasti saudara kami dari Buton akan sangat marah, dan dijamin juga KEPALA ANDA PASTI AKAN DITEBASNYA hingga menjadi santapan anjing. Karena kami di Indonesia sangat menghormati saudara kami di Buton, menghormati adat istiadat dan semua khazanahnya....

    Jadi saran saya untuk penulis blog ini, jangan hanya berani bicara disini, datanglah ke Buton dan sampaikan teori tolol Anda ini ke saudara kami disana... Saya jamin Anda pulang hanya tinggal nama....

    BalasPadam
  31. We chinese DAP and All Chinese Group In Malaysia Hate Malay, Hate everything related about Malay, melayu, MALAYsia, hate everthing about Islam, and hate everything about History of Malay. Fuck All of Them. Fuck Fuck Malay. We chinese hate all of Malay In Malaysia. We want Republic. We dont wont raja-raja melayu. We dont want agong. We conquer economy. and now conquer politic. Malay is just a lazy group, No history, Pengampu, Pengecut, Pemancut, pendatang dan tak ada bumi asal. Sekurang-kurangnya kami ada tanah besar cina. Melayu ada apa. Pendatang. pendatang. pendatang. Semua penduduk asal di melayu dan Indonesia bodoh. sebabtu perlu bergantung dengan cina untuk membangunkan kawasan mereka. Melayu and Bumiputra bodoh. Kami cina dah bosan dengan Melayu di Malaysia. Melayu Umno dan Melayu Pas bodoh. Fuck Keistimewaan Melayu and Hudud. Fuck Mahathir, Fuck Najib, Fuck Hadi, and fuck all Malay politician. Bangsa Melayu yang tak ada apa-apa. Yang hanya bergantung kepada cina untuk kemajuan di Malaysia. Change Name of Malaysia to Republic now. Jika Cina ambil alih Malaysia, Malaysia akan lebih Maju. We want Presiden from Chinese. I, my family, All Chinese group and all christian group in Malaysia hate Malay and All Penduduk Asal Bumiputra Muslim in Malaysia. Penduduk asal nusantara konon. Fuck U!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. kau menyalak sampai berubah jadi anjing skalipun xakan mngubah apa2..tanah melayu tetap milik melayu...kau cina hanya pendatang...jika diberi pilihan antara cina dan indo..lg bagus indo dr cina...cina hari2 mkn babi perangai pn dah sama mcm babi!mata pun sepet mcm babi!dah la berak xreti basuh lap pakai tisu..bodoh punye cina pendatang keturunan sakai tanah besar!tanah bsr pun xnak terima cina babi yg ade kat malaya ni..betapa hina nya cina pndatang ni kat sini....kau bicara komen pun guna bahasa melayu ..bodoh punye cina...nak jadi cina wajib bodoh dan makan babii!1

      Padam
  32. Indo is a term used to describe Europeans, Asians, and Eurasian people who were a migrant population that associated themselves with and experienced the colonial culture of the former Dutch East Indies, a Dutch colony in Southeast Asia that became Indonesia after World War II

    HAHAHAHA OH MY INDON neighbour.

    HAHAHAHA

    BalasPadam
  33. indon berbicara dalam ni pun menggunakan bahasa melayu..sedarlah yang melayu memang agung dari jawa...hidup sriwijaya!!

    BalasPadam