Khamis, 10 Julai 2014

RUMPUN MELAYU DI MADAGASKAR




 


 

Salam, hari ini saya nak ketengahkan satu lagi rumpun bangsa kita yang agak jarang diketahui dan dibincangkan. Kita akan cuba melihat persamaan yang terdapat pada mereka dengan bangsa kita. Bangsa yang saya maksudkan ialah kaum Merina dari Madagaskar. Mungkin anda sudah selalu sangat mendengar bahawa cakupan bahasa dan budaya rumpun Melayu ini sangat luas dari Madagaskar hinggalah Pasifik bukan? Tetapi mungkin anda kurang tahu mengenai apakah persamaan bahasa dan budaya yang dimaksudkan tersebut. Oleh itu saya akan cuba untuk paparkan dalam tulisan ini sedikit sebanyak.

 


Kaum Merina adalah salah satu daripada suku kaum utama yang mendiami pulau Madagaskar. Berbanding dengan kaum atau suku-suku lain yang terdapat di Madagaskar kaum ini dilihat lebih dominan terutama dari segi sosial dan politik sejak beratus tahun dahulu. Didapati bahawa kaum Merina menggunakan bahasa yang tergolong didalam kelompok atau cabang bahasa Austronesia sepertimana masyarakat Nusantara. Malah ada sarjana mengatakan kaum Merina di Madagaskar adalah berasal dari ekspedisi empayar Melayu Srivijaya yang berlaku lebih dari seribu tahun yang lalu. Hal ini terbukti kerana dalam catatan Arab dan Parsi ditemukan kisah pelayaran dan perdagangan orang-orang dari wilayah Srivijaya atau Nusantara ke Afrika Timur dan Madagaskar.

 

Kajian terbaru pula mendapati bahawa bahasa Merina mempunyai perkaitan yang rapat dengan bahasa Dayak suku Maayan di Borneo. Malah terdapat juga pendapat yang menyatakan bahawa bahasa mereka berasal daripada dialek suku Bugis. Dan untuk pengetahuan anda Suku Banjar juga adalah hasil daripada persemendaan suku-suku Melayu yang lain dengan suku Dayak Maayan. Oleh itu Orang Banjar juga boleh dikatakan sebagai saudara kepada suku Merina.

 
Kaum Merina.


Sebenarnya tidak kisahlah dari suku mana bahasa tersebut berasal, perkara pokoknya ialah bahasa Malagasy yang dituturkan oleh kaum Merina sememangnya adalah tergolong dalam kelompok bahasa Malayo-polinesia atau Austronesia yakni dalam rumpun Melayu juga. Para penjelajah dan kolonialis awal juga sangat terkejut apabila mendapati terdapat banyak persamaan dalam bahasa yang dituturkan oleh masyarakat Merina dengan bahasa Melayu di Nusantara pada masa tersebut. Malahan para pengkaji meyakini bahawa orang Melayu Nusantara turut memperkenalkan tumbuh-tumbuhan dari Asia Tenggara seperti pisang, mangga, kelapa, keladi dan terutama ubi-ubian asli yang menjadi makanan ruji bagi penduduk Madagaskar malah Afrika Timur.

 

Bagi melihat dan memahami dengan lebih jelas kita boleh lihat contoh beberapa patah perkataan Malagasi yang sangat mirip dengan bahasa Melayu:

·         áfo = api

·         •ahóana = bagaimana?

·         •ánaka = anak

·         •áty = hati

·         •fan-jáitra/man-jaitra = jarum/menjahit

·         •faríhy = danau/perigi

·         •fásika = pasir

·         •fótsy = putih

·         •láhy = pria / laki-laki

·         •lánitra = langit

·         •ma-móno = bunuh

·         •ma-nífy = nipis

·         •máty = mati

·         •ména = merah

·         •mi-tómbo = tumbuh

·         •mi-tóraka = lempar (tohok?)

·         •mi-vídy = beli/membeli

·         •nóno = susu, payudara/nenen?

·         •ólona = orang / manusia

·         •ranomásina = laut/air masin

·         •rívotra = angina/ribut

·         •táhotra = takut

·         •tány = bumi / tanah

·         •táolana = tulang

·         •váto = batu

·         •folo = sepuluh

·         •roapolo = duapuluh

·         •dimampolo = limapuluh

·         •jato = seratus

·         •zato = seratus

·         •arivo = seribu

 
Baca sahaja persamaan yang terdapat dalam perkataan-perkataan diatas, rasanya tak perlu untuk saya tulis semua kerana ada terlalu banyak. Selain itu kajian DNA juga telah dibuat keatas orang Merina. Menurut Cox, seperti dalam journal The Australian, hasil kajian tersebut menyimpulkan bahawa kira-kira 30 orang perempuan Melayu Nusantara telah menjadi pemula atau pembuka koloni di Madagaskar lebih kurang 1200 tahun lalu. Mereka disertai beberapa orang lelaki yang jumlahnya lebih sedikit berbanding perempuan. Penenelitian DNA ini memperkuatkan lagi kajian sebelumnya. Secara arkeologi pula terdapat penemuan perahu bercadik ganda, peralatan besi, alat musik xylophone, dan makanan dari tumbuhan tropika seperti yang saya sebut tadi.

 

BEKAS PRESIDEN DAN PRESIDEN TERKINI MADAGASKAR. RUPA PARAS MEREKA MEMANG SAMA SEPERTI RUPA ORANG NUSANTARA.
 
 Bukan itu sahaja malah senibina rumah tradisional mereka juga sangat berbeza daripada senibina suku-suku Afrika. Rumah-rumah mereka mempunyai bumbung limas dan berbentuk segi empat seperti rumah-rumah suku Nusantara dan bukannya berbentuk bulatan seperti rumah-rumah orang Afrika. Para pengkaji juga mendapati orang Malagasy atau Merina khususnya gemar memakai sejenis selimpang yang dipanggil Lamba iaitu sejenis kain yang diperbuat daripada jalinan tumbuhan. Hal ini sangat berlainan dengan kebiasaan peribumi Afrika yang lebih gemar memakai pakaian yang diperbuat daripada kulit binatang.  Dipercayai teknologi menenun kain ini dibawa oleh masyarakat Melayu dari Nusantara. Malah dari segi budaya dan ketamadunan, penduduk Madagaskar dilihat mempunyai pencapaian ketamadunan yang jauh lebih tinggi berbanding dengan bangsa-bangsa dari Afrika Timur yang jauhnya tidak sampai pun 300 batu.


Binaan Rumah Orang Merina.

Tetapi siapakah 30 orang wanita dan beberapa orang lelaki yang berlayar ke Madagaskar ini? Adakah mereka pelarian daripada masalah yang melanda Nusantara ketika itu, perebutan takhta atau peperangan?  Atau mereka adalah sisa pelayar atau pedagang yang kapalnya terhempas dan hanyut ke Madagaskar? Hanya Allah yang tahu. Apa yang lebih penting ialah kita tahu bahawa kita mempunyai saudara jauh di sebuah pulau di Afrika Timur iaitu Madagaskar. Jadi lepas ini kalau tengok kartun ‘Madagascar’ jangan lupa pada kaum Merina dan beberapa kaum lain lagi yang seketurunan dengan kita di Madagaskar. Sekian. Wallah hu ‘alam.

 
 
~ASJ~
 

83 ulasan:

  1. Di antara semua rumpun melayu yang ada dan pernah ada di dunia ini .. hanya rumpun mulayu dari tanah semenanjung yang paling mulia dan terunggul ... merekalah yang membangun candi borobudur, candi prambanan dan banyak candi-candi besar lainnya yang semuanya dapat kita temukan di tanah semenanjung ini. Bahkan banyak pakar dunia yang mengakui kehebatan bangsa mulayu di tanah semenanjung mulayu sebagai contoh nyata bukti tamadun termaju yang dihasilkan oleh rumpun mulayu. Juga kunun ,,, bangsa mulayu dari tanah semenanjung mulayu juga adalah arkitek pembangun banyak piramida besar di egypt di masa lampau ... Ini juga pernah diakui oleh tokoh pemikir greek yang sangat terkenel itu ...

    Banyak pakar mulayu dari universiti terbaik di dunia yaitu UiTM yang membuktikan kebenaran tersebut berdasarkan kajian archeology yang mereka lakukan di tapak-tapak bersejarah purba yang pernah dibina oleh mereka. Banyak pakae archeology mulayu asal malaxia yang mengatakan bahwa tidak akan ada tamadun di dunia jika tak ada kontribusi dari bangsa mulayu di semenanjung ... Hasil dan bukti yang diberikan oleh UiTM tersebut membalikkan teori tamadun dunia yang sudah kita pelajari selama ini ... bibit-bibit kemajuan tamadun dunia ternyata berasal dari tanah mulayu ,,, tepatnya lahir dari Lembah Bujang yang sdudah dibina sejak 2 juta tahun yang lalu o9leh bangsa mulayu ....

    Sebagai pusat tamadun mulayu dan dunia sejak 2 juta tahun yang lalu ... tak heranlah jika banyak temuan ilmu dan teknologi bangsa mulayu yang kemudian ditiru dan digunakan oleh bangsa-bangsa lainnya hingga kini ...

    Juga perlu diingatkan bahwa tanpa kawalan dan bantuan bangsa mulayu .... nabi muhammad akan kesulitan mengembangkan ajaran islam di dunia arab dan seluruh dunia ... Akibat begitu besarnya peranan bangsa mulayu di tanah mulayu maka tidak heran kemudian banyak lahir pemimpin-pemimpin dan ilmuwan besar islam dari bangsa mulayu seperti mamat gazali, ramli ibnu sina etc etc ... Pentingnya peranan dan sumbangan bangsa mulayu dari tanah mulayu terhadap islam juga dibenarkan oleh banyak hadits, bahkan ada ada hadits yang menyatakan bahwa tida bangsa yang paling mulia di dunia inidi mata Allah selain bangsa mulayu dari tanah mulayu ...

    Semoga kita-kita semua dapat melanjutkan semua kebesaran dan kemulian kita semua debagai bangsa mulia dan menjadikan malaxia bukan saja sebagai pusat tamadun islam tertapi juga sebagai pusat tamadun dunia dibawah khalifah Najib Hidayatullah ... Amin


    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup .. UiTM adakah universiti terbesar, terbaik dan tertua di dunia kerana ditubuhkan 1400 tahun lalu ... bahkan kampus UiTM jauh lebih tua dibandingkan dengan borobudur .... yang menghairankan, banyak rakyat marhaen malaysia yang tak tahu rahasia ini ....

      Padam
    2. Bukan main lagi trolling nak mampus...ko ni mesti balaci DAP atau pakatan haram..yg melayu percaya dia keturunan nabi tu kawan engko jugak dlm PAS PIS PUS..kau nak tau tak siapa bapak kemerdekaan rakyat malaysia...Lim kit siang..jugalah yg mencetuskan idea utk membina menara berkembar petronas....dia juga rancang pembinaan KLIA, putrajaya dll..

      hidup kit siang..tanpa dia malaysia tak kan aman..matilah melayu kalau tak dah kit siang dan konco2xnya...nak harap ah jib ngok dgn anuwar al juburi..dorang sibuk kayakan diri sendiri..nik ajis dan konco2xnya sibuk nak mengarabkan melayu kalau boleh lebih arab dari org arab sendiri..Lim kit siang juga penyelamat org melayu malaysia dr gerombolan cina kapitalis dan cina komunis.

      Padam
    3. Betol .. tak ada bangsa yang sejarah, tamadun dan teknologinya semaju bangsa mulayu ditanah semenanjung .... yang sering disebut oleh ahli sejarah sebagai bangsa atlantis atau lemuria ....

      Bangsa inilah yang melahirkan banyak nabi dan rasul karena memang mereka dikasihi dan dimuliakan oleh Allah ..... pyramida, tembok besar, candi borobudur, angkorvat, prambanan etc adalah semua ciptaan bangsa mulayu ini di masa lalu ..... Kitalah awal dari Homo Sapien ... tanpa kita ... tak akan ada peradaban seperti sekarang di dunia kita ini ...

      Tun Abdurrachman, Tun Razak, Dr, M, Husein Onn, Najib Razak adalah pemimpin-pemimpin besar bangsa paling mulia dan dikasihi ini dan jangan lupa ... derajat dan kemuliaan mereka sama dengan kemuliaan para nabi dan rasul Allah ....

      So .... janganlah berdusta dan durhaka kepada pemimpin-pemimpin kita dari UMNO itu agar kita tidak dinistakan oleh Allah dan disamakan dengan orang kafir sehingga pantas menerima hukuman di neraka jahanan ... Ingat itu !!!!!

      Padam
    4. ADA APA DENGAN CINA (AADC)
      ADA APA DENGAN UMNO (AADU)

      Bumiputera dan bangsa mulayu memang secara sengaja dibuat bodoh oleh bangsa cina melalui tangan-tangan kotor pemimpin mulayu sendiri agar bangsa cina boleh menguasai negeri ini 100% .....

      Perlu anda ketahui bahwa bangsa cina dan antek-anteknya yaitu pemimpin mulayu UMNO telah merusak kehidupan negeri ini secara sistematik dan terencana sejak 1957 ...

      Padam
    5. Indon mengekspresi kekecewaannya terhadap fakta sejarahnya di sini. Lucu nyer... hehe...

      Sadar ndon bahawa indon itu kagak punya apa2 sih. Budaya dan sejarahnya aja harus nyolong ke semenanjung. Batik, Keris, Sarung, Wayang, Sistem Tulisan, Kalendar Saka dan banyak lagi itu dibawa dari semenanjung sejak indon masih berbogel, tak berumah dan makan makanan yg tak dimasak. Itulah kenyataannya ndon. Walaupun pahit, wajib diterima ndon. Ini bukan cerita dongeng yg spt mana sering dibawa Indon tetapi ia adalah fakta. Harus belajar terima kenyataan ndon walau sepahit mana karna sejarah itu TIDAK BOLEH DIBOHONGIN. Ia adalah FAKTA.....

      Berterima kasih lah kpd melayu semenanjung yg telah banyak berjasa mentamadunkan kepulauanan Indon. JANGAN BERBUSUK HATI DAN BERHASAD DENGKI lagi ya ndon. Semoga Indon-Indon sadar dan dapat menerima hakikat dengan hati terbuka. Amin...

      Padam
    6. Hmmm... Betol Betol Betol

      Padam
    7. UiTM is one and only the one university for IDIOT MALAY

      Many of its students pakai baju kurung dan hijab, tetapi banyak yang menganut paham FREE SEX.

      Mereka Islam tetapi perbuatan dan kelakuan mereka ternyata Menistakan Islam.















      Padam
    8. Bagaimanpun mahasiswa UiTM berakhlak lagi mana2 universitas di Indon. Keruntuhan akhlak di Indon sgt meruncing sudah tiada segan silu kalo berzina. Itu lah pengalaman yg pernah diceritakan oleh mahasiswa di sana.

      Masih jauh panggang dari api berbanding UiTM.

      Padam
  2. nenek moyang dari orang madagaskar berasal dari kalimantan selatan (dayak maanyan) dan sulawesi selatan (makassar,bugis,luwu, toraja,bajo dan mandar), mereka membuka koloni di madagaskar dan kawasan afrika timur dan selatan lalu mereka menetap dan membentuk ras Afro-Indonesia, mereka datang menggunakan kapal pinisi dan kapal bercadik, berdasarkan penelitian ilmiah 50 % bahasa madagascar mirip dengan bahasa barito/dayak maanyan (kalimantan selatan).
    suku makassar,bugis dan luwu memang terkenal suka mengarungi lautan dengan kapal pinisinya bahkan putra makassar bernama sheikh yusuf al-makassari menjadi pahlawan di dua negara yakni di Indonesia dan Afrika Selatan. ada anggapan bahwa nama madagaskar berkaitan dengan makassar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sumbernya :
      http://www.kuederle.com/Madagascar/Facts
      http://en.wikipedia.org/wiki/Madagascar
      http://id.wikipedia.org/wiki/Pinisi
      http://id.wikipedia.org/wiki/Kapal_Borobudur
      http://en.wikipedia.org/wiki/Sheikh_Yusuf

      bangga jadi orang Indonesia Nusantara :)

      Padam
    2. Bangga menjadi orang Indonesia nusantara, bermakna bangga menjadi orang Melayu... OK. Bagus. Fine. Thank you

      Padam
    3. aku bukan orang melayu, aku orang bugis :)
      definisi melayu di malaysia dan Indonesia berbeda, di Indonesia melayu hanya salah satu suku dari 741 suku yang ada Indonesia dan nusantara bebrarti kepuauan antara yang merujuk ke Indonesia yang terletak di antara 2 samudera (hinda dan pasifik) dan 2 benua (asia dan australia)
      salam damai ya

      Padam
    4. Suku melayu, rumpun melayu.
      Suku bugis, rumpun melayu... Semuanya satu rumpun.. Semuanya orang jugak kan ?

      Padam
    5. betul tanpa nama 13 julai 2014 11:09..tulh pasal sultan selangor dgn johor yg memang sah keturunan bugis sibuk nak mengaku dia melayu..nak juga diangkat sebagai melayu..pelik aku kenapa tak mengaku saja raja bugis.

      Padam
    6. Teringat pulak pada kata - kata keramat Datok panglima laksamana Hang Tuah

      Padam
    7. tanpa nama 19 juli 2:14

      itulah bedanya bugis di Indonesia dan bugis di malaysia walaupun begitu kita harus saling menghormati :) bugis di Indonesia tidak mau disebut melayu karena kami mempunyai sejarah yang panjang dan gemilang, kamilah yang menciptakan epik la galigo salah satu karya sastera terpanjang dan terbesar di dunia yang menggunakan bahasa bugis kuno dan menggunakan aksara/tulisan lontara dan kami juga lah yang membuat kapal pinisi salah satu kapal termegah di dunia, dan dimanapun bugis berada pasti akan menjadi raja, bugis merantau ke sumatera jadi raja, bugis ke kalimantan jadi raja, bugis ke semenanjung malaysia jadi raja :) bahkan yang menciptakan dasar dasar tata bahasa melayu yang menjadi standar bahasa melayu di Indonesia, Malaysia, brunei dan singapura adalah orang bugis yakni Raja Ali Haji yang menjadi pahlawan nasional Indonesia dan ditetapkan sebagai bapak Bahasa Indonesia :) gurindam 12, tuhfat al-nafis juga diciptakan oleh Bapak Raja Ali Haji :)

      salam dari anak bugis dari Makassar :)

      Padam
    8. Ya setiap suku itu ada sejarah mereka yg tersendiri. Kegemilangan, kemegahan, kejayaan, kejatuhan dan berbagai macam kisah dan cerita.. Tapi... daripada apa yg saudara nyatakan di atas ini, Raja Ali Haji telah mengusahakan pula dasar dasar tata bahasa utk bahasa melayu... persoalannya di sini, bahasa melayu untuk bahasa indonesia.. Nah, bukankah nilai - nilai melayu itu sentiasa ada dan berguna sepanjang masa ? Daripada genetik, budaya, daerah, negara ke bahasa ?..... Oleh itu, terma Rumpun atau pun Bangsa yg menunjukkan maksud kepada keluarga besar rumpun/bangsa melayu itu tetap terpakai sepanjang zaman.... Bukan ?

      Padam
    9. Yups, satu sama lain saling terkait dalam rumpun austronesia, dasar tata bahasa melayu yang diciptakan oleh Raja Ali Haji tidak hanya digunakan oleh Indonesia tapi juga digunakan oleh malaysia, brunei dan singapura, makanya pemerintah provinsi kepulauan riau akan membangun tugu bahasa melayu di tanjung pinang, untuk menekankan bahwa bahasa melayu modern berasal dari kepulauan riau khususnya pulau penyengat :)

      Padam
    10. Rumpun austronesia a.k.a rumpun melayu......

      Padam
    11. orang Indonesia lebih suka menyebut rumpun austronesia agar tidak rancu dan tidak terjadi superioritas antar suku :) kita harus saling menghomati, perbedaan itu Indah ^^

      Padam
    12. orang malaysia pula sangat suka menyebut rumpun melayu agar lebih menampakkan kesatuan dan kesepaduan di antara suku... supaya menjadi lebih menghormati... Dalam perbezaan ada persamaan.. itu adalah lebih indah ^_^

      Padam
    13. Dalam hal rumpun Indonesia lebih suka disebut dengan austronesia tapi dalam berbangsa dan bernegara Indonesia lebih suka disebut bangsa Indonesia sesuai dengan sumpah pemuda 1928 :)
      bhineka Tunggal Ika,berbeda beda tetapi tetap satu,satu nusa satu bangsa satu bahasa, Indonesia :)

      Padam
    14. Isi teks sumpah pemuda yang dibacakan di jakarta 28 oktober 1928
      Sumpah Pemuda

      Kami putra dan putri Indonesia mengaku bertumpah darah yang satu, tanah air Indonesia
      Kami putra dan putri Indonesia mengaku berbangsa yang satu, bangsa Indonesia
      kami putra dan putri Indonesia menjunjung bahasa persatuan, bahasa Indonesia

      Sedangkan motto dari negara kami adalah Bhineka Tunggal Ika yang berarti berbeda beda tetapi tetap satu, satu nusa, satu bangsa, satu bahasa Indonesia :)
      Indonesia terdiri dari 741 suku,bahasa dan budaya dan Indonesia tidak hanya terdiri dari ras austronesia tapi juga ada ras melanesia yang mendiami kepulauan maluku,kepulauan nusa tenggara timur dan pulau papua :)
      Oh ya kawan, apakah di malaysia ada sejenis sumpah pemuda ?

      Padam
    15. Sudah kehabisan modal, balik berpusing-pusing ke sumpah pemuda...pusing. berpusing-pusing..

      Rukun Negara.. itulah sejenis sumpah pemuda di malaysia

      Padam
    16. Kehabisan modal gimana ? Pusing pusing ? Pening maksudmu ?
      Setahu aku rukun negara itu tidak sama dengan sumpah pemuda, tapi rukun negara lebih mendekati ke Pancasila yaitu 5 dasar berbangsa dan bernegara sementara sumpah pemuda lebih ke persatuan dan kesatuan dalam berbangsa dan bernegara dimana para pemuda dari seluruh penjuru nusantara/Indonesia baik itu aceh,minang,bugis,jawa,melayu,sunda,banjar,china,arab,batak,maluku dan lain lain berkumpul dan bersatu mengikrarkan sumpah pemuda

      Padam
    17. Byk sangat main sumpah, akhirkan dimakan sumpah.... Disumpah-sumpah oleh suku-suku yg mahu merdeka.. Tidak mahu lg tinggal dlm kesatuan Indonesia yg palsu.... Oh, sungguh ironisnya

      Padam
    18. Sumpah itu hanya sebagai bentuk persatuan dan kesatuan bro :)
      Bagaimana dengan malaysia ? Yang terpecah pecah jadi melayu,china dan India dan masing masing saling curiga :) ingat bro tidak ada negara di dunia ini yang sempuran :)

      Padam
    19. Jangan salah paham bro, sumpah pemuda bukan sumpah dalam arti yang sebenarnya yang dimaksud sumpah pemuda disini adalah hasil dari kongres pemuda kedua :)
      Sedangkan pancasila bukan sumpah tapi Ideologi dasar negara Indonesia :)
      Lima sendi utama penyusun Pancasila adalah Ketuhanan Yang Maha Esa, kemanusiaan yang adil dan beradab, persatuan Indonesia, kerakyatan yang dipimpin oleh hikmat kebijaksanaan dalam permusyawaratan/perwakilan, dan keadilan sosial bagi seluruh rakyat Indonesia :)

      Padam
    20. Ya putar lagi. Putar. Goyang. Goyang gerudi. Goyang Kepala.. && Goyang goyang, goyang kepala & &

      Padam
    21. Indonesia sgt menitikberatkan IDEOLOGI KESUKUAN (idea1) yg dianggap sakral yg tidak boleh dikritik dan diganggu gugat. Setiap suku kaum itu wajib mempunyai jatidiri/keegoan suku masing2 yg merasakan suku masing2 lebih hebat dan kononnya mempunyai sejarah dan latarbelakang yg sgt berbeza antara satu suku dgn suku yg lain SEJAK AZALI (walau pada hakikatnya ia tidak selari dgn fakta sejarah, kajian antropologi, kajian genetik dll). Dalam masa yg sama, ia juga memupuk ideologi satu bangsa indonesia (idea 2) yg berkiblatkan bhineka tunggal ika / sumpah pemuda / pancasila. Kedua2 ideologi ini jelas bertentangan antara satu sama lain. Sebagai manusia yg berpikiran normal dan waras, kita dapat menjangkakan bahawa idea 2 sgt mustahil untuk dicapai kerana sudah dihalang awal2 lagi oleh idea 1 dan sememangnya ia telah terbukti gagal dgn wujudnya gerakan separatisme, perusuhan etnis, perang saudara dan pelbagai lagi di Indonesia. Jadi, kita dapat lihat bahawa terdapat kejanggalan dan kerancuan yg sgt ketara di indonesia walau warga indonesia sgt percaya bahawa itu adalah terbaik untuk mereka.

      Sesama rumpun bangsa (kononnya) austronesia @ nusantara sahaja realitinya tidak pernah berjaya disatukan apatah lagi untuk menyatukan bangsa pendatang spt cina dan india. Seharusnya sesama rumpun bangsa itu perlu disatukan dahulu kerana ia lebih mudah disebabkan mereka mempunyai lebih byk persamaan berbanding perbezaan. Jadi, sewajarnya indonesia dapat mencontohi konsep yg diamalkan di Malaysia yg boleh dikatakan lebih praktikal dan realistik dgn membuang keegoan2 yg ada dlm diri. &&

      Padam
    22. Ideologi kesukuan gimana bro ? Separatisme dan persang saudara sudah lama tidak terjadi di Indonesia sejak saman reformasi :) pancasila dan sumpah pemuda sudah terbukti mampu menyatukan semua suku yang ada di Indonesia dan semua suku yang ada di Indonesia baik yang berasal dari ras austronesia dan melanesia mampu berbahasa yang satu bahasa Indonesia :) justru malaysia yang harus belajar ke Indonesia agar bangsa cina dan India di malaysia bisa berbahasa malaysia seperti bangsa cina dan India di Indonesia mampu berbahasa Indonesia dengan baik dan benar :)
      Ada bukti g kalau indonesia menitikberatkan ideologi kesukuan ? Indonesia negara demokrasi bro, dimana semua suku baik yang dari ras austronesia dan melamesia mempunyai kedudukan yang sama rata :) bagaimana dengan malaysia dengan ketuanan melayunya ? Yang mengistimewakan melayu ? :) dan membagi bagi rakyatnya dalam kelas melayu,bumi putera,china dan Inda ? Di ktp/id card orang Indonesia tidak ada ditulis kamu berbangsa melayu,china,jawa etc tapi disebut bangsa

      Padam
    23. Lanjutan
      Kami disebut bangsa Indonesia saja tanpa ditulis jawa,minag,cina et di id card kami :)
      Pbb,amerika,mesir dll bahkan memuji demokrasi di Indonesia, bahkan mesir dan negara timur tengah lainnya ingin belajar demokrasi dari ndonesia :) bahkan anwar ibrahim menyarankan malaysia belajar demokrasi dari Indonesia :)

      Padam
    24. kesimpulannya, tidak ada negara di dunia ini yang sempurna :)
      kembali ke topik ya, mengenai madagaskar :) yang mempunyai banyak kesamaan sama dayak manyaan (kalimantan tengah/barito),banjar (kalimantan selatan) dan bugis (sulawesi) :)

      salam damai dan selamat berpuasa :)

      Padam
    25. ko puasa ke? pahala puasa nampaknya mengurang akibat degil dgn pendapat mu yg bikin rasa muak, mual, jelek dan rasa nak muntah... uwek... Kalo mu nak tahu, itulah antara sifat-sifat orang yg dibenci... tak percaya? tanyalah ustaz

      Padam
    26. Aku minta maaf kalau ada perkataanku yang mungkin kurang berkenan menurut anda :)

      Padam
    27. Indon mempunyai fanatik kesukuan yg luar biasa sifatnya...

      Akan lahir beberapa lagi suku ciptaan di Indon setelah suku Banten dan suku Cirebon....

      Indon hanya berpura2 mencanang konsep kesatuan bangsa tetapi sebaliknya gemarkan perpecahan... berita tentang kerusuhan suku-suku di Indon tak pernah pudar sebaliknya menjadi semakin menggila sejak akhir2 ini.

      Indon mempunyai pemikiran yg sgt sempit dan dangkal dan sgt mudah terprovokasi oleh Yahudi. Indon akur dgn semua tuntutan yahudi sebuah bangsa melayu berpecah-pecah. Yahudi sgt selesa dgn Indon sentiasa menurut arahannya...

      Padam
    28. Buktinya slogan yg "Perbedaan itu indah" menjadi taboo kpd indon-indon supaya lebih berpecah dan merusuh. Semua suku ingin jadi superiortas... Akhirnya suku yg menang jumlah aja yg bisa jd superiortas dan suku2 minorotas lain hanya layak merusuh dan bikin onar dan akhirnya dicop sbg suku rasis. Itulah fakta yg berlaku di Indon pada hari ini.

      Padam
    29. Slogan "Setiap suku menghormati antara satu sama lain" hanyalah satu janji palsu. Ia tidak berlaku di Indon. Sgt mustahil untuk berlaku.

      Padam
    30. Fanatik kesukuan adalah HARGA MATI bagi Indon titik.

      Di blog ini saja kita dapat lihat bagaimana indon begitu mengangkat sukunya dan memandang rendah terhadap suku lain. Tulisan itu adalah cerminan kpd kenyataan. Suku Jawa, Minang, Sunda atau Bugis sentiasa merasa sok jagoh dan memandang rendah antara suku. Akhirnya sesama suku sentiasa bersengketa kerana merebutkan title 'jagohan'.

      Padam
    31. Yahudi sentiasa memuji Indon kerana keunggulannya dalam mengikut arahan.

      Padam
    32. Indonesia adalah negara besar yang terdiri dari 2 ras yaitu ras austronesia dan ras melanesia dan terdiri dari 741 suku bangsa bahasa dan ribuan budaya yang tersebar di 18.000 pulau yang membentang di garis khatulisiwa dan Indonesia merupakan negara kepulauan terbesar di dunia dimana setiap pulau/daerah Indonesia dihalangi/dibatasi oleh selat-selat dan lautan yg dalam, tentu tidak mudah untuk menyatukan 741 etnis di dalamnya tapi kami bangga kami bisa bersatu terbukti dengan semua rakyat Indonesia dari ras dan suku manapun bisa berbahasa yang satu bahasa Indonesia :)
      bhineka tunggal ika, berbeda-beda tetapi tetap satu,satu nusa satu bangsa satu bahasa, INDONESIA

      Padam
  3. Kalau kata-kata semangat “Melayu tidak akan hilang didunia” itu sudah tidak boleh dipakai lagi, kerana “Melayu akan hilang dunianya” .....

    Bagaimana ini boleh terjadi pada bangsa yang paling mulia dan dikasihi oleh Allah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. mana nas yg kata melayu ni bangsa yg paling mulia dan dikasihi allah...allah takkan kasih atau tolong mana2x bangsa melainkan bangsa itu sendiri berusaha memajukan bangsanya..syok sendiri je kalau ada melayu yg rasa dia bangsa pilihan yg paling di sayangi.

      Padam
    2. BANGSA PENDATANG ni memang tak reti bahasa,tak kisah nak bercakap guna bahasa apa sekali pun,dah namanya pun pendatang....BANGSA MELAYU menggelarkan orang asal di bumi melayu,umumnya MASYARAKAT ORANG ASLI MERUJUK KEPADA ORANG MELAYU ASLI TIDAK KIRA IANYA DARI SUKU MANAPUN!!!.... SAMADA JAKUN,SEMAI,DAYAK DLL..manakala bangsa pendatang yang tidak reti bahasa ni turut sama mengelarkan mereka orang asli seolah-olah mereka sebahagian dari asal keturunan MEREKA juga,maka berlakulah segala kekeliruan segala bagai...OLEH ITU WAJARLAH MEREKA BUAT KAJIAN DI NEGARA ASAL MEREKA UNTUK MENCARI ASAL USUL MEREKA bukan menghina dan menghasut bangsa malayu PENDATANG..!!!!ADAKAH MASIH WUJUD ORANG ASLI DI BENUA KELING ATAU TANAH BESAR CHINA????tak kiralah dari suku-suku mana pun????

      Padam
    3. Sungguh menyerdihkan jika melihat reality nyang terjadi di Malaysia ..... Bangsa Mjulayu yang paling mulia dan dikasihi Allah tersebut ternyata hanya menjadi budak hamba Bangsa Cina di Tanah Mulayu ...

      Bangsa terkasih dan termulia ternyata hanyalah Bangsa Pecundang ... Betol-betol Memalukan .... Hahahahaha

      Padam
    4. Amat kasihan, amat.. Kerna di tanah indo lagi buruk keadaannya.. Umat tiongkok yg amat sedikit lah yg menguasai ekonominya... Apa lagi bajingan melarat yg mencari lumayan di tanah mulayu inilah kenampakannya yg banyak bekerja dgn cina malaisia.. Ludah ke langit, terkena balik muka... Ludah ke bawah, di sumpah tanah...

      Padam
    5. Sahabat kita di Indonesia sering lupa diri dengan keadaan hakiki yg menimpa mereka. Mereka dgn tidak ada segan silu dan sedar diri menghujat dan mencela yg akhirnya benda itu terkena balik pada mereka sendiri. Mereka sptnya sudah tidak boleh berpikiran waras. Sungguh ironis....

      Padam
    6. Biarkanlah Tanah Semenanjung dikuasai seenuhnya oleh bangsa cina .... karena memang sesungguhnya tanah semenanjung adalah milik cina sejak masa Ming dahulu ....

      Sedang Sabah, Sarawak dan Brunei akan terus dikuasai oleh bangsa nusantara ... aalagi jika mereka sadar dari rooganda Britihsh/UMNO dan kemudian memtuskan kembali menjadi bagian dari Indonesia Raya yang akan berjaya .....

      Padam
    7. Jangan lupa si.. Di setiap negeri DLM semenanjung, ada tukang penjaganya.. DLM lain perkataan, ada pembelanya.. Tunggu masa mau mengamuk sama yg bikin onar... Itulah pasak negeri masing- masing... Perkara INI kalian Misti sedar akan kewujudan nya

      Padam
    8. Pasak di semenanjung akan juga terus membela keadaan di sabah, sarawak Dan mengambil berat akan APA APA yg ada di brunei

      Padam
    9. Agreed.

      Ketuanan Melayu telah lama menghamba terhadap ketuanan China dan Ketuanan Jawa sejak 1000 tahun yang lalu ... Sudah takdirnya .. mereka menjadi Bangsa Pecundang hingga kini ... Hahahaha

      Padam
    10. Oi banjingan melarat.. Brengset lu !!

      Padam
    11. Cina dan India tetap diakui sebagai pendatang dan dihormati keberadaannya dan diberi taraf kewarganegaraan. Mereka tidak ditindas dan ramai juga antara mereka yg sedar dgn kenyataan ini dan tidak suka merungut kerana telah merasai keistimewaan yg mereka miliki. Manakala, sesetengah dari mereka begitu celupar dan suka menuntut sesuatu yg tidak wajar.

      Padam
    12. Hanya Cina yang masih tak daapt ditaklukan oleh Mulayu, malah sebailkunya Mulayu yang diperbudak dan menghamba kepada Cina agar mereka tetap survive

      India dan Arab sudah lama dan banyak bertransformasi menjadi mulayu, bahkan kadang-kadang mereka lebih mulayu dari mulayu original. Sebaliknya banyak orang mulayu yang bangga dan berubah menjadi Arab Wannabe, In Arab wecall them Islamic Sunny Moslem of Mulayu ...

      Padam
    13. Memang seronok menjadi penjilat bontot cina kan? Harum manis lemak berkrim. Yark

      Padam
  4. Why visitors still use to read news papers when in this
    technological world the whole thing is accessible on net?


    Feel free to surf to my web-site :: thumbnail generator youtube

    BalasPadam
  5. Berita Menggemparkan ...

    Militan Negara Islam Sunni Mulayu (NISM) telah menghancurkan dua makam nabi yang sangat dihormati oleh kaum muslim. Dua makam nabi yang dihancurkan itu terletak di Mosul, Irak.

    "Militan NISM telah menghancurkan nakan Nabi Yunus di timur Kota Mosul setelah mereka mengambil kontrol masjid itu sepenuhnya," kata sumber di kalangan pejabat keamanan dikutip oleh Bernama, Jumat 25 Juli 2014.

    "Para militan menutup semua pintu masjid dan mencegah jamaah masuk untuk berdoa," tambah sumber itu.

    Menurut saksi mata yang tidak mau disebutkan namanya, militan NISM meminta orang-orang yang berada di masjid itu berhenti berdoa. "Mereka meletakkan bahan peledak di sekitar dan di dalam masjid dan kemudian meledakkannya di hadapan banyak orang," tutur saksi mata itu.

    Setidaknya, para militan ini telah menghancurkan 30 kuil serta 15 bangunan lain termasuk masjid. "Tapi kerusakan terparah adalah makam Nabi Yunus yang telah menjadi debu," kata saksi mata itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. &&& Maran perapu kepunden paran sekeper &&&

      Padam
    2. &&& rammpo ngisennng semarr tillem &&&

      Padam
  6. Malaysia maju seperti sekarang ini bukan karena mulayu idiot, tetapi kerana peranan kami bangsa cina yang bekerja keras memajukan negara ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko ni cina malaysia ke indon?..tak payah menyamarlah..cara engkau tulis komen pun orang dah boleh agak..org cina malaysia ni jijik dgn indon...tu pasal doranglah yg paling byk dera amah indon..hampir seratus peratus cina..mana ade dorang nak guna bahasa indon.

      Padam
    2. Bangsa Cina memang sangat berjaya di Malaysia, bukan hanya di sektor ekonomi, tetapi juga disektor-sektor lainnya seperti sains, seni, film, sukan, sastra etc etc ...

      Khasnya di sukan, hampir semua presatsi sukan Malaysia di tingkatan dunia seperti olimpic dan commonwealth, hampir 100% diperoleh oleh atlet bangsa cina, sedangkan mulayunya hanya menjadi pelengkap pemanis saja aka penggembira.

      Tidaklah mengeharankan jika cina dapat menguasai segala sektor di Malaysia, bangsa cina di Malaysia baik secara individu maupun kelompok adalah bangsa yang tangguh dan unggul karena mereka mewarisi gen bangsa bertamadun tinggi. Sedangkan bangsa mulayu sebaliknya, bodoh, pemalas, suka bohong dan memfitnah, besar kepala, sombong dan narcis. Bangsa Mulayu menganggap mereka adalah bangsa yang paling suci dan mulia di dunia ini, padahal faktanya mereka bangsa yang lahir, tumbuh besar dan mati selalu bersama tahi babi yang mereka pelihara sebelum kedatangan islam ...

      Banyak juga yang nbertanya mengapa malaysia kalah dari dari singapore. Jawabanya mudah... sebab selama ini malaysia terus dipimpin oleh monyet-monyet mulayu UMNO, PKR mapub PAS, Malaysia akan terus menjadi negara terkebelakang

      Padam
    3. Memang sah kamu ni dah makan banyak sangat tahi cina dan tahi binatang. Moral kamu pun sama dengan binatang. Tiada akal Dan pertimbangan yg benar Dan waras lagi. Kalo kamu tidak tahu perkara yg sebenar-benarnya pasal apa-apa pun, baik diam saja lah. BODOH ! BANGANG ! SUPER GOBLOK !!

      Padam
  7. Memajukan negara ke atau mengenyangkan perut sendiri ? Gimana sama cina indo ? Apa sudah jadi sama penduduk asalnya ?

    BalasPadam
  8. Indon diminta sadar dan intropeksi diri. Pemikiran anda wajar direkonstruksi semula supaya lebih waras, matang dan realistik. Peringatan jujur dari hamba.

    BalasPadam
  9. Indon diminta supaya tidak menjadi bangsa pendengki kayak anak kecil. Insaflah wahai indon....

    BalasPadam
  10. rumpun Melayu sudah wujud ribuan tahun... rumpun Indonesia??? asingkan sejarah dgn politik dungu kamu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Definisi rumpun melayu ala Malaysia yang mengada-ada atau bersifat rancu dan tidak ilmiah itu baru tercipta pada tanggal 31 Ogos 1957 yang dibuat oleh orang-orang idiot beragama islam seperti TAR dan teman-temannya.

      Tidak ada dimanapun di dunia dimana definisi anthroplogi disatukan dengan definisi theologi bahwa melayu haruslah beragama islam. Pembodohan yang betol-betol memalukan dan telah menjadi bahan olok-olok di seluruh dunia ... Hahahaha

      Padam
    2. Melayu adalah islam & islam adalah melayu
      Bumiputera yg non islam dianggap bukan melayu
      Bruakakaka
      Kasian bangat melayu yg kristian dianggap bukan puak melayu .
      Betol betol rancu lagi menghairanla laaaaa

      Padam
    3. eleh macmlah melayu tu hebat sgt...nama pun lebih kurang meLAYU..tak elok langsung...kau ambeklah melayu engkau tu...tiada siapa yg hadap pun kalau perangai mcm wahabi arab...melayu sebenar adalah bernasab ibu...tetapi tradisi itu sudah lama mati diganti oleh berbagai fahaman luar terutama dr india dan tanah arab yg bersifat patriaki...orang inang adalah contoh melayu sebenar..tradisi mereka adalh hampir sama dgn melayu asli..tappi melayu sekg byk yg melayu tipu...semua kerana politik.

      Padam
  11. melayu di malaysia dan brunei adalah contoh dan wakil kpd terma suku dan juga rumpun/bangsa melayu yg beragama islam..di malaysia dan brunei, agama persekutuan, agama federalnya adalah islam. agama islam di negara malaysia dilindungi oleh perundangan persekutuan dan juga oleh majlis raja-raja melayu. di brunei, oleh rajanya sendiri... oleh dengan yg demikian, agama islam berkuasa mutlak dlm kehidupan dan budaya masyarakat melayu di sana... dengan yg demikian juga, termaktublah maksud, melayu itu islam dan islam itu melayu. melayu menjadi majoriti dan berkuasa dlm negara.... di negara spt thailand, vietnam, kemboja, laos, timor leste, filipina,.. agama persekutuannya, bukan islam... melayu di sana mengamalkan agama islam di atas keyakinan dan kekuatan diri sendiri. Pihak kerajaan ada yg mengambil berat di atas kebajikan umat islam. dan ada pula yg membiarkan.. Tapi, apa yg lebih menyedihkan, pihak kerajaannya membiarkan umat islamnya hanyut dan leka dalam arus kehidupan sekularisasi....kebebasan mutlak, hiburan melampau / hedonisma, lagak terroris, liberalis, pluralis...seperti lagaknya kerajaan indonesia.

    BalasPadam
  12. tambah satu lagi.. melayu singapura yg senasib dgn selatan thailand, vietnam, kemboja, laos, timor leste, filipina...

    janganlah ko main-main dgn melayu. meLAYU yg ko lekehkan itu...kerana meLAYU itu dh buat banyak pahala zaman berzaman.. buat pahalalah sebab sama-sama berbaik sangka, berlemah lembut, bertolak ansur, bersilaturrahim SESAMA melayu.. itulah nilai LAYU yg ko katakan itu...

    sedangkan nilai LAYU yg kedua, datangnya drp sifat org melayu yg tegas terhadap sikap biadap, kurang ajar dan mengajak permusuhan serta peperangan kpd org melayu itu sendiri. kasi LAYU SAMA ITU MUSUH... itu adalah bersesuaian dgn ajaran agama islam kami iaitu " bersikap tegaslah kamu dengan org kafir, tetapi berlemah lembut kpd sesama islam "....

    nilai LAYU yg ketiga, datangnya drp sifat MELAYU kan sifat-sifat buruk dan lemah yg ada dlm diri itu.. ada tiga musuh umat islam ato pun musuh manusia, iaitu : jahil dan buta huruf, kemiskinan, dan juga penyakit jasmani dan rohani ....

    BalasPadam
  13. melayu moro di selatan filipina, nampaknya agak selamat dan lega sekarang ini... alhamdulillah, saudara - saudara ku di sana :)

    BalasPadam
  14. Artikel yang bagus tentang Suku Merina.
    Namun sayangnya, diikuti oleh komentar-komentar yang sangat rasis.
    Melayu, Jawa, Bugis, Dayak, Ambon, Papua, Hindi, Tiongkok, bukankah kita hidup disatu kesatuan negara? Persebaran penduduk yang padat dan ditunjang dengan kemampuan berpikir serta keberanian membuat orang-orang terdahulu melakukan ekspedisi ke daerah lain melintasi lautan dan menghuni pulau-pulau. Sejak adanya negara modern seperti sekarang, tentu kita sepakat untuk bersatu memajukan negeri, bukan untuk saling menjatuhkan antar ras dan suku. Itulah Bhinneka Tunggal Ika.

    BalasPadam
  15. Barongsai ada dimana2&malaysia karna orang malaysia yg ada dimana2 atau orang cina yg ada dimana2?? Batik dan keris ada di indonesia dan malaysia karna orang jawa (indonesia) yg di malaysia atau malaysia yg banyak di indonesia????? di indonesia saja beda kota/ provinsi beda juga adat budaya dan makanan khasnya,mana mungkin malaysia yang jauh bisa sama dengan di indonesia khususnya jawa (batik&keris). Jadi siapa yang menjiplak????? Jadi jangan asal bicara,nanti bisa ditertawakan orang sedunia! Salam damai!

    BalasPadam
  16. orang malaysia bodoh,orang indonesia pon bodo
    1) 2 negara pon cina pegang ekonomi..
    -bangsa indonesia ke bangsa melayu ke..kalah jugak dgn cina
    2)konon nya bijak pandai bertamadun,kaya adat la pot pet pot pet bersatu sebagai bangsa melayu la bangsa indonesia la...peristawa ambon,pembataian etnik cina 1998,pembunuhan raja2 indonesia siapa punya kerja?pernah dengar cina gaduh cina?
    PERISTIWA 13 MEI?

    INI PERSAMAANNYA
    INDONESIA=TOLOL MALAYSIA=TOLOL
    GAYA JAGOAN SESAMA SENDIRI AJA KAMU ORANG..SAMA BANGSA LAIN TUNDUK!!!!!!!
    mana jati diri kamu orang semua???mana????
    dayus sesama bangsa kamu aja

    BalasPadam
  17. semua pon cerita purbakala aja majapahit,srivijaya,kesultanan melaka..mana itu semua????
    panggil semua kerajaan itu dtg tahun 2016 ni..mampus lu orang diorang hantar nuklear je hapuskan bangsa indonesia bangsa melayu
    negara lain sibuk dgn teknologi kamu org perang mulut je gaya tolol dungu
    hebat sangat kamu org???
    pergi kamu lawan isreal n the gang..mampu kamu?
    dgn singapore pon blom tentu menang
    otak udang,tolol,dungu,otak penuh najis aja yg layak untuk kamu org

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukak mata kamu sucikan otak kamu
      cina kuat sebab
      jatidiri
      bantu/sesama sendiri
      otak pintar
      xmudah di hasut
      punya harga diri
      cina support cina

      Padam
    2. tengok peta bandingkan dgn negara kamu org
      indonesia+malaysia x 4 =china
      sedarlah bangsa nusantara ku
      sedarlah
      sedarlah
      sedarlah
      mana jati diri,adat,adab,agama kamu?dimana kamu lemparkan????

      Padam
    3. bukak mata kamu sucikan otak kamu
      cina kuat sebab
      jatidiri
      bantu/sesama sendiri
      otak pintar
      xmudah di hasut
      punya harga diri
      cina support cina

      Padam
  18. semua pon cerita purbakala aja majapahit,srivijaya,kesultanan melaka..mana itu semua????
    panggil semua kerajaan itu dtg tahun 2016 ni..mampus lu orang diorang hantar nuklear je hapuskan bangsa indonesia bangsa melayu
    negara lain sibuk dgn teknologi kamu org perang mulut je gaya tolol dungu
    hebat sangat kamu org???
    pergi kamu lawan isreal n the gang..mampu kamu?
    dgn singapore pon blom tentu menang
    otak udang,tolol,dungu,otak penuh najis aja yg layak untuk kamu org

    BalasPadam
  19. Semua manusia di ciptakan sama...
    Namun cara berfikir yang berbeda.
    Kita tidak tahu asal usul kita dari bangsa apapun...yang sangat penting kita bisa bezakan mana yang baik dan mana yang tidak baik...buat apa kita buat problem tapi tidak bisa hapuskan problem. ..
    Kalau dapat jangan di buat problem...so kita adalah sama2 manusia.
    Ada lagi 1 hal...bangsa melayu adalah dari madagascar...sebab madagascar pulau yang kecik dan penghuninya ramai sangat so transmigrstion belayar jumpalah dia semenanjung dan indonesia...
    So nenek moyang kita semua bangsa melayu itu dari madagascar...

    BalasPadam