Khamis, 4 September 2014

ADAKAH MELAYU SENTIASA KALAH?






Ada seorang hamba Allah, dia cakap dengan saya ‘Orang Melayu kita ni memang lemah sejak zaman dahulu lagi, apa pun buat semua tak menjadi, berperang dan bertempur dengan penjajah pun asyik kalah memanjang, tak ada apa yang hebatnya pada Melayu’. Persoalannya betul ke bangsa Melayu Nusantara kita ini sentiasa kalah dengan penjajah? Salah! Orang kita kalau fikir tentang perang dengan penjajah  mesti  teringat perang Melaka, itu sahaja yang ada dalam fikiran dan ingatan mereka yang tepu dengan pendidikan buku teks sejarah sekolah.



Sebelum itu saya nak ingatkan kepada anda semua bahawa sejarah bangsa Melayu itu tidak sesempit Semenanjung sahaja. Bangsa Malayonesia itu adalah seluruh suku-suku yang berada dalam kelompok bahasa Austronesia. Baik Jawa, Minang, Batak, Iban, Kadazan, Bugis, Banjar, Aceh, semuanya tergolong dalam kelompok Austronesia atau Malayo-polenesia termasuklah orang asli seperti Jakun, Temuan, Seletar dan Semelai. Jadi jika saya sebut ‘Bangsa Melayu’ tolong buang jauh-jauh kefahaman bahawa Melayu itu adalah suku yang wujud di Sumatera atau Semenanjung dan sedikit di Borneo. Sudah tiba masanya kita membuka luas pemikiran kita dan keluar dari kepompong pemikiran buku teks dan politik sempit.



Jadi adakah benar bangsa kita selalu kalah bertempur dengan penjajah? Baik mari kita tengok beberapa peristiwa peperangan atau siri pertempuran yang berlaku di sekitar Nusantara pada zaman kolonial Belanda yang jarang kita tahu. Antaranya ialah ;



1.      Pertempuran Perak-Belanda (1651) –Belanda terpaksa berdamai dengan Perak setelah beberapa kali pos Belanda diserang Perak. Buktinya masih wujud hingga kini sebuah kota Belanda di Pulau Pangkor yang hampIr roboh.



2.      Pertempuran Batak-Belanda (1878-1907)-Dalam serangan pertama seramai 200 orang tentera Belanda terkorban dan ramai lagi yang tercedera. Kerugian yang ditanggung Belanda adalah amat besar berbanding tentera Batak. Seluruh kubu Belanda tersebut dibakar hangus. Sisinga Mangaraja terus berjuang menentang Belanda hingga akhir hayatnya dan berjaya membumihanguskan banyak kubu-kubu Belanda dan membunuh beratus-ratus tentera Belanda.

Gambar sekadar hiasan


3.      Pertempuran Selangor-Belanda (1784-1785)- Pada Julai 1784 angkatan Belanda yang membawa 11 buah kapal pimpinan Jacob Pieter Van Braam memerangi Selangor kerana tindakan Sultan Ibrahim menyerang Belanda di Melaka bersama Raja Haji. Sultan Selangor kemudian membalas kembali serangan dan menawan kembali Selangor dengan bantuan orang Pahang. Dua pihak akhirnya terpaksa berdamai dengan menandatangani perjanjian pada 29 jun 1786 kerana kekuatan kedua-duanya sama hebat sahaja .



4.      Pertempuran Johor-Belanda (1782) - Gabenor Belanda di Melaka menghantar angkatan perang dibawah pimpinan Toger Aboe membawa 6 buah kapal perang, 910 askar mengepung Riau . Pertahanan Riau yang kukuh menyebabkan Belanda terpaksa menghantar bantuan ke Riau iaitu 7 buah kapal perang seramai 594 askar. Seterusnya pada akhir 1782 Belanda menghantar lagi bantuan dengan 17 buah kapal kecil dan 600 askar yang menaiki kapal besar Malaka's Welvaren, tetapi kedua-duanya diletupkan tentera Johor-Riau dan semua anak kapal terbunuh dan Belanda terpaksa pulang ke Melaka dengan tangan kosong.



5.      Perang Siak- Belanda (1752) – Siak telah menang besar dalam pertempuran ini dimana banyak askar Belanda yang terkorban bersama kapal-kapal mereka yang berjaya dikaramkan oleh tentera Melayu Siak. Sejarah perang ini dinukilkan dalam Syair Perang Siak.

Sekadar hiasan


6.      Perang Aceh-Belanda (1873-1874) - Dipimpin oleh Panglima Polim dan Sultan Mahmud Syah melawan Belanda yang dipimpin Köhler. Köhler dengan 3000 askarnya dapat dikalahkan, dimana Köhler sendiri tewas pada tanggal 14 April 1873. Sepuluh hari kemudian, perang berkecamuk di mana-mana. Pertempuran paling sengit ialah saat merebut semula Masjid Raya Baiturrahman. Walaupun pada tahun-tahun berikutnya Belanda berhasil menawan Banda Aceh namun perjuangan rakyat Aceh tak pernah berhenti sehingga zaman Jepun. Malah ada yang menyebut hampir 30 ribu tentera Belanda terkorban di Aceh iaitu yang terbesar dalam sejarah peperangan Belanda.



Apa yang saya paparkan ini sebenarnya sebahagian sahaja daripada pertempuran-pertempuran yang berlaku diantara penjajah dengan kita yang dimenangi oleh kita atau diakhiri dengan perjanjian damai. Belum lagi jika dimasukkan Perang Naning yang membingungkan British dan Perang Kastilan yang membuka mata orang Sepanyol akan kekuatan Melayu Brunei. Adakah anda tahu akan Perang Aceh-Belanda yang diketuai oleh para wanita seperti Laksamana wanita terulung Cut Keumalahayati yang beberapa kali pernah menumpaskan armada Belanda di laut. Tak lupa juga, Cut Nyak Dhien, Tengku Fakinah, Cut Meurah Intan, Po Cut Baren, Cut Meutia, dan Cut Gambang? Bayangkanlah bagaimana panglima-panglima wanita Aceh ini berjaya membunuh beratus-ratus tentera Belanda dengan menggunakan pasukan gerila mereka.



Sebenarnya kalau anda semua nak tahu, kejatuhan kebanyakan kerajaan-kerajaan Melayu di seluruh Nusantara bukanlah akibat daripada kalah berperang dengan mereka atau sebab kita tiada senjata yang setaraf, tetapi disebabkan TIPU HELAH dan PECAH BELAH. Dengan cara yang licik inilah penjajah Belanda dan seterusnya diperkemaskan pelaksanaannya oleh British telah menjahanamkan negeri-negeri Melayu Nusantara dan merosakkan pemikiran anak bangsa. Maka anak bangsa pun tertanya-tanya mengapa sekian kali berperang nenek moyang tak pernah menang. Namun sayang, mereka tak mengetahui sejarah yang sebenar. Sebaliknya pemikiran mereka ditipu dengan sejarah versi Orientalis. Sekian. Wallah hu’lam.


~ASJ~

41 ulasan:

  1. Jangan lupa tak lama selepas Portugis menawan Melaka, Johor pernah dapat menawan balik Melaka dan menduduki Melaka dalam tempoh singkat sebelum dihalau oleh bantuan dari Goa. Aceh pun sama. Dalam satu pertempuran hebat sebelum kemerosotan Aceh, Aceh hampir dalam menawan Melaka tapi Portugis diselamatkan dengan bantuan dari Goa.

    Raja Haji Johor-Riau juga hampir dapat menawan Melaka daripada Belanda tapi kalah disebabkan oleh pengkhianatan dalaman dan bantuan Belanda dari Betawi (Jakarta).

    Dalam peristiwa perang Pasir Salak I selepas pembunuhan JW Birch, Inggeris telah kalah teruk oleh Melayu Pasir Salak sahaja menyebabkan bantuan dari Hong Kong yang besar dihantar menyebabkan Melayu Pasir Salak kalah dalam perang Pasir Salak II.

    Banyak lagi sebenarnya tapi peristiwa-peristiwa penjajah dikalahkan oleh orang Melayu tidak diceritakan dalam buku teks sejarah kita sementelah sejarah kita sendiri banyak ditulis oleh orientalis barat.

    BalasPadam
  2. Sebenarnya pemimpin kita mmg view nye cmtu sejak dr dulu kini dn mungkin buat masa yg akan dtg..view kn pd dunia yg dia adela sesikit cm ikut telunjuk kolonial tp pd hakikatnya..jati terpahat mendlm dng penuh dendam..dan prinsip melayu...bila kata harini ko menang x pe..tp ko tggu sket ari lg klu ko nk tau yg langit tu tggi kerendah..x dpt cr ni..kita buat cara ni pulak..x dpt cara ni jugak..kita buat cara len pulak..x dpt cr yg len jugak..x pe ko tggu le ada satu cara yg mmg ko pon x suka aku pon x suka tp aku terpaksa..sbb dh itu yg ko nak..apa nk buat dh ko mintak...aku buat cara baik ko x leh trima..aku buat cara elok skit pon ko x leh nk trima jugak..jadi..aku bglh apa yg ko nk..tp dgn cara aku

    Hah tuler dialog melayu.jati melayu tetap terpahat dlm dn x pernh terbongkarkn oleh sesiapa..walau sang jawa skali pon..kami melayu dh tau sangt dh cara pikir lu sang jawa cmn..sumenye ada dlm kocek melayu..jgn nk eran klu melayu tu tau sumer..walau hal dlm kelambu musuhnye..jatinye melayu bila sumer sikap dan sifat baik kawan mau pon lawan ada dlm pengetahuan melayu..
    Melayu blja smpai kenal mn kwn..mn lwn..mn yg ble mkn..mn yg x leh mkn..mn yg patut..mn yg x patot..mn yg perlu
    .mn yg x perlu..mn yg penting..mn yg x pnting..mn yg harus..mn yg tdk..mn yg cntik mn yg jelek..mn yg patot didhulukn mn yg terkmudiam dan senarainya bersmbung smpai ri kiamat pun lom jumpa titik..itulh jati melayu..sampai fobia org yg kenal melayu..atas dasar jati melayu nilah kita brdiri..jati melayu x sudah smpai mati..tupasalla hang tuah tu x silap kata tak kan melayu hilang didunia..sbb dia kenal sngatlh sapa tu melayu..
    Rini anak aku mati x pe...sok bini ko aku bwak lari..
    Dh mmg sejak dr azali lg sifat melayu mmg cm gitu
    Tupasallah musuh melayu bela anjing bnyk2 konon2 nk takotkn melayu..tp ingat yg melayu ni pon pndai nk jinakkn anjing tu..x tauler cmn itu sume kuasa tuhan dh dibagi kita alhamdulillah ajelh.ape nk bnyk cerita terima ajalh sbb dh anugerah...kn
    Hidup! melayu..
    Teruskan perjungan..

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama 4 September 2014 1:41 PTG

    Maaf cara penulisan anda tak mencerminkan jati diri. Kalau nak sampaikan sesuatu yang ilmiah tapi kaedah penulisan banyak guna singkatan macam tulis sms atau tulis di fb, maksud payah nak sampai. Orang baca pun meluat. Oleh itu tulislah dengan penuh dan terang, orang nak baca pun sedap mata memandang.

    BalasPadam
  4. Sori..x de pun ilmu yg nk d smpaikn pon..tak jugak dgn cara mengilmiahmanapon dgn gaya penulisan di atas..apa yg penting...sumer yg faham shj..yg tak nk paham atau sgja buat x paham dh tntu ada sesuatu dr dlm diri kamu..atau sprti yg melayu selalu kata sekilas ikan diair tahu jntan betinanya..jgn jadi gunting dlm lipatan.bara dlm sekam..ko tau solusi jln keduanya..klu ko jd gunting mmg akan kulmbakkn semua kain dan akan aku banting satu persatu biar gunting jd patah dn tau mn duduknya sang gunting...klu ko jd api dlm sekam lg senang..akan kusiramkam dng air biar meleleh..agar bara terpadam...klu ko mksudkn penulisan yg jati melayu bukanlh huruf roman yg mcm ko pndang ni..tapi rencung yg azali..
    klu crita pasal jawi..ada jugk dulu kita guna pakai..pon x mmcerminkn bhw jawi tu kemelayuan..senang citer cmnijelh..sapa mkn cili dia yg rasa pedas..kot jgn jd pucuk dicita ulam mndtang.org mngantuk disorongkan bantal...pape pon pengkhianat akan tetap jd pngkhianat...dan satu masa nnt akan terserlah...sang musang yang berbulu ayam...

    BalasPadam
  5. Sambung..ko tau cmn nk cam sang musang yg brbulu ayam..klu ko btol2 jd musang x pe..senangje nk cam..tp ko jenih musang yang berbulukan ayam..pon ada solusi utk itu..ko tau cmn caranya..klu stkat cm sang jawa apelesangat kepala otak ko tu sume melayu dh tau..percritanya..cuma kami melayu bukan dr jenis yg suka cari pasal dn x tentu hala tuju..kami tahu alamat kami dimana.bak satu kata dr org2 tua yg mengtakn setiap amal perbuatan bermula dgn niat.klu salah niat alamatnya salahlh tmpat yg ko nk smpai...biar jd padi megun diri penuh berisi dr jd lalang merebah kesana kemari matinya disenangi..buat baik berpada2 buat jahat jgn skali..ko tau pe mksudny ..buat baik pon melayu kena hati2 tp bila dh buat jht...mmg x cukup cuma skali...alang2 mndi biar basah..alang2 mnyeluk pekasam bia smpai kepngkal lengan..genggam bara biar jd abu..
    Hidup! melayu..
    Teruskan perjuangan..
    Bela bangsa agama..
    biar melayu bermaruah walau bertitik tertumpahnya darah.
    Tak kan melayu hilang didunia.

    BalasPadam
  6. tipu.propaganda anda tak akan berkesan lagi pada zaman digital ini.semua ciptaan teknologi bukan ada pada kita.kita hanya tahu mengguna.ya pengguna.kerana kita diprogram sedemikian.telepon pun kita tak mampu cipta inikan pula nak lawan mereka itu.memang muka tak malu kamu ini.tak sedar diri.lagi lagi rasis.apa kejadah wei...semangat je lebih.tapi makan burger,kfc,psksi levis,jenama reben.malu konon pakai selipar kalau ke mana mana..pakai janggut konon ketinggalan zaman.pemikiran apakah ini?.beli kereta pakai riba,rumah,apa lagi?cermin diri kita dulu baru tanding ngan bangsa len.puih..hangat hangat tahi ayam.akhirnya membusuk di atas tanah.bangkai..tuiiii..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum Wrt....

      quote : semua ciptaan teknologi bukan ada pada kita.kita hanya tahu mengguna.ya pengguna.kerana kita diprogram sedemikian.telepon pun kita tak mampu cipta inikan pula nak lawan mereka itu

      ulasan : kasihan saya tengok statement saudara..betapa ceteknya ilmu manusia zaman ini.Belajar sejarah saudara,baru saudara tahu cerita sebenar.Sy bekerja sebagai seorang arkitek dan dah biasa merantau kat tempat orang.Malu rasanya saya bila baca statement saudara tadi..Rasa nak pakai topeng kerana terasa malu yang teramat sangat dengan bangsa sendiri sekarang...

      Padam
  7. Pd anon 6:15 pg tu..baguslh klu ko sedar yg ko ni melayu yg dh mkn bnyak gula2 kolonial...yg senyap2 masuk dan merasuk diri org melayu specially melayu mcm ko...
    Dan mmg ada rmai lg melayu yg mcm ko ni kt bumi melayu ni..
    X caya ko ble tengok sndiri x yah g jaoh mn pon mmg dh ada bukti dpn mata ko sndiri dan dalm keluarga ko sndiri..
    mmg kita dh agak sekelian lama dimomokkan benda tu..antara sedar dan tak sedar kita telan jugak walau rasa pahet...cm melayu selalu kata alah bisa tegal biasa..
    lama2 ko pon dh agak rasa terbiasalah ngan mende pait tu..
    tapi ko kena ingat yg pait tu ubat. .walau x sume yg pait tu ubat
    Bab dah mmg perangai melayu ni..lg lah..mcm yg ko dh sedia maklom..nmernye melayu mmg terujud dr cmporan yg mcm2 perngai melayu pon mcm2 lah..yg jenih kadok nek junjung pon ada..yg tahan maki pon ada..yg perangai pelik cam ko pon ada..senang citer yg melayu ni mmg mcm2 lah.,apa yg x de kat org melayu...?sume adalh..smpai yg cerdik pandai pon ada..cuma sikap mmg dh melayu x suka menonjol diri..ha tu jati melayu..walo ko pon de jumpa yg hangat2 tik ayam cm yg ko kata tu pon mmg ada..yg penting kita tukar yang negatif jadi positif...ko tau pe yg melayu dpt klu aura negatif ko...ko tuka ke positif..aku pikir ko lg tau...

    BalasPadam
  8. saya tertarik dengan ajakan saudara agar kitta lebih meluaskan tafsiran melayu itu..tapi bersediakah org2x melayu di semenanjung ni?..kalau mahu meluaskan skop melayu itu sanggupkah mereka menerima melayu yg masih banyak pengaruh adat animis di indonesia atau yg beragama hindu dharma atau kejawen..bukankah di semenanjung ini fahaman melayu sudah disebatikan dgn islam..malah islam sinkretisma yg pernah subur di tanah semenanjung ini pun skrg dihapuskan demi utk menjadi islam yg sejati...adat bersendi syarak..syarak bersendi kitabullah..perbilangannya...seolah2x inilah satu2xnya perbilangan yg diterima pakai...

    kalau benar kita mahu meluaskan skop melayu itu..fahaman agama yg terlalu sempit harus tolak ke tepi..lagi satu mahukah lelaki2x melayu mengakui bahawasanya perempuan2x rumpun melayu mempunyai sejarah yg sama penting...mereka pernah memimpin kerajaan2x dinusantara..pernah menjadi pemimpin perang?...maklumlah lelaki melayu skrg bukn spt zaman dulu...skrg yg terasuh dr sistem pendidikan kita yg cacamarba..perangai mereka amatlah tidak melayu..byk yg kebaratan dan kearaban..perempuan2x melayu skrg pun sama..tak mcm generasi tok nenek mereka yg self efficient dan berdikari..berjiwa keras..tapi tetap pandai menonjolkn sifat kewanitaan mereka..bijak berdagang dan berseni pula..kebyakan perempuan skrg dah hilang sifat sebegitu..mereka mudah pasrah lemah semangat..dan asyik tunduk..ada pulak yg spesis tunggu payung emas..mmh kesian..sudahlah mahkamah shariah tidak byk memihak mereka kalau dlm kes penceraian...semua lemau menanggis dgr jelah kata org...ikut telunjuk org lain tetapi diri sendiri diinaya..ni generasi skrg..memang kurang melayulah.

    BalasPadam
  9. Tul tu anon yg diatas..klu kita pndang dr sudut nk hidupkn jati melayu lama dlm individu sekarang mmg ler agak mustahil..namun..sejarah melayu itu sendiri dh mengatakan memang sikap dam sifat melayu itu suka bertolerensi dan sambil tak sudah asyik berasmilisasi lebih2 lg dr isu budaya luar..cuma islam shj pembentuk asal garisan yg membataskn..sifat dan sikap melayu itu sndiri..senang cite kenal halal haram dan tau serba cket hukum...Cam perundangan syariah dan sivil..ada satu waktu dulu dah dimulakan penambah baikan isi2 nya tp masih lg berjln hgg kini..dn pengakhiran yg kita dpt dpt dr kesimpulan hukum syariaj trsebut adalh hudud..tp kita masih lg belum layak menggunaknye atas bbrapa hlangan mamun perjlnan utk kearah itu masih segar..dn skrang kn kita masih lg mncari kaedah yg paling sesuai..tula yg pm dok lobi skrang pasal islam kesederhanaan..mmg sedia ujud pro dn kontranya tapi bergantung pd penerimaan..jika x popular..nasebla..jika pplar hah bnyak le nnt yg islam separoh..sbb kn dh nmnyer kesernhanaan kn sama maksud 50% namun isu itu dh jd x popular..hah nasebla kan,.klu ko dh tau pasal bank islam yg mn cuba mewakili umat islam dlm m' sia..ni mmg pada awal penubuhanny..perjlnan masih cantik tp bila tiba lak satu waktutu tetiba bank islam pon kn ikut gak kira2 untung rugi bank konvensional. perh aku cakap.. melayu mmg dh kena beli...spesis cam soros..tabur duit wat modal pastu klu dh besa kn suara pon leh besar..diaorg akn wat citer smpai diorg mnang..walaupon dng cara terkutuk skalipon. Cam kita ni walo kita nmpk cam baby tapi kita tetap trus menyusur dan tak brenti pon( bg mereka yg sedarlh) tp ko pon kena tau gak..asal merangkakje x smestinya baby..oku pun merangkak jugak..org yg dh tua pon merangkak jugak..tapi yg paling best skali actor pon merangkak jugak..actorni merangkak sbb dia melakonkan watak merangkak cuma view dlm scene kita nmpak dia merangkak..dan terpulang pd kita nk pilih lngkah yang cammana..klu ko pilih langkah merangkak sbb buat2 merangkak utk viewkn pd org len..ko kenalh pastikn yg disebaliknya ko ada senjata ampoh yg mn ko ble pukol abes musuhko untuk pengetahuan ko. .sejak 2 mnjak yg aku dok peratikn selama web sejarah ni dh fames..dn penilaian aku..yg kita masih lg average..klu ada yg lebih cket tu kita x yah nk bangga..sbb dah jati melayu kita bak padi..apa2 pon teruskan perjuangan takkan melayu hilang didunia yg negatif pndngan tu cuba positifkan..nnt ko kan pelan2 tau cara mcmmana nk selesaikan ..

    BalasPadam
  10. Ada satu faktor yg tuan bloger kena sebut di sini...kebykan kerajaan melayu tumbang kerana mereka sendiri tidak bersatu dan saling berbunuhan..sebenarnya sistem politik kerajaan2x melayu memang tidak stabil..sekiranya sorg sultan meninggal..maka berebutlah waris2xnya..biarpun secara tradisi jawatan akan jatuh ke tangan anak lelaki sulung..tetapi disebabkn tiada kuasa atasan yg lebih kuat utk mengatur peralihan kuasa maka berbunuhanlah mereka utk dpt jadi sultan..

    bila dah yg berkuasa berkelahi rakyat pun hidup susah..jadi dlm keadan macam ni..bila org2x eropah dtg membuka pelabuhan dan memajukan sesuatu kawasan sudah pasti menarik perhatian para rakyat marhaen utk dtg merebut peluang ekonomi..di negeri2x yg baru dipajak oleh org eropah ini spt negeri2x selat..lambat laun negeri sebegini akan menjdi milik mutlak org eropah kerana kekuatan struktur birokrasi dan ekonominya..sementara negeri2x melayu berada dlm keadaan tidak terurus...semuany berbalik kepada keberkesanan pemerintahan dan sistem tadbir kerajaan itu.

    Jika dibanding dgn sistem kerajaan melayu yg masih fuedal dan pendptan ekonominya terbatas kepada kutipan cukai amatlah mudah difahami kenapa kerajaan ini akhirnya dijajah oleh org3x eropah yg lebih dinamik dan lebih maju politiknya ekonominya dan ketenteraannya.

    BalasPadam
  11. Minta tuan blogger lepas ni mungkin boleh menulis tentang kerjasama antara negeri-negeri Melayu di nusantara dalam memerangi penjajah. Kemudian boleh ulas kerjasama negeri-negeri Melayu dengan kesultanan di luar alam Melayu. Semua atas semangat persaudaraan Islam. Hubungan persaudaraan Islam itu yang tidak diajar dalam buku teks sejarah seolah-olah semua negeri Melayu tiada bekerjasama.

    BalasPadam
  12. Salam.
    Maklumat ini saya dapati dari akhbar lama ( Straits Times tarikh 2 September 1934 halaman 12) melaporkan tentang surat Raja Portugal kepada Pope.

    Raja Portugis bernama King Emanuel menulis surat kepada Pope Leo X. Surat ditulis di Lisbon. Tarikh surat adalah 6 Jun 1513. Surat tersebut menceritakan kemenangan Portugis di India dan Melaka.

    Surat itu diterjemah dalam bahasa Inggeris berbunyi antaranya:-

    "Alphonso Alburqueque our admiral, hastened to the Gold Chersones (called Malacha by the inhabitants), in order to avenge the loss and injury which our men had suffered in the previous years (1509: Captivity of de Araujo and his companions). This is a city of marvellous size situated between the Ganges and the big bay (Gulf of Siam), estimated to contain twenty five thousand and more homesteads - a land most fertile and rich in all valueable Indian wares, etc."

    Surat tersebut menceritakan Portugis dating ke Melaka dengan bala tentera, bukan sedikit.
    "... Alphonso had reached this place with an armed fleet..."

    Surat tersebut menyatakan Portugis merompak dan membinasakan Melaka:-
    " ...entered the city by force and being given permission to loot, plundered and burnt the city..."

    Surat tersebut menyebut raja Melaka telah cedera. Portugis membunuh ramai rakyat Melaka dan hasil rampasan yang sangat besar:-
    "The King himself being seriously wounded while fighting from an elephant, took to fight with the surviving Moors. In that battle a great number of the foes perished while we lost only a few. Many Moors were captured and great was the booty we took."

    Antara rampasan adalah 7 ekor gajah Sultan berpelana sutera bersulam emas dan 2000 pucuk meriam tembaga kemahiran tinggi dari pelbagai jenis.
    ".. Among these were seven royal elephants trained for war and equipped with their towers (howdahs) and saddles interwoven with silk and gold according to the custom of the country; and also about 2000 brass cannon of all sorts made with great skill..."

    Surat tersebut menceritakan antara bangsa-bangsa asing yang dating berniaga ke Melaka adalah "Zantry, Pegus, Javanese, Gores (Japanese) and Chinese from the end of the orient and the farthest region of China and other nationalities..."

    Itu sebahagian daripada isi surat Raja Emanuel.

    BalasPadam
  13. Sambungan tadi
    Surat Raja Emanuel tersebut asal dalam bahasa Portugis dan dihantar kepada Pope Leo di Rome dan diterjemah ke Bahasa Latin bertajuk "Epistola potentissimi ac innuictissimi Emanuelis Regis Portugalie" Dalam surat yang ditulis pada tahun 1513 tersebut Melaka dirujuk sebagai "AUREA CHERSONESUM"

    BalasPadam
  14. 2000 meriam gangsa dirampas daripada kota yang diperbuat daripada kayu dan beratap nipah seperti yang ditulis dalam buku sejarah dan dipaparkan oleh filem pasal Melayu dulu-dulu?

    Fikir logik la! Kalau dah guna meriam, maknanya kota yang dipertahankan mestilah juga boleh bertahan dan menerima hentaman daripada peluru meriam. Ini bermakna kota itu sendiri mestilah kukuh dan untuk kukuh, mestilah diperbuat daripada batu dan bukannya kayu.

    Balik-balik buku ke, filem ke asal cerita pasal kota Melayu mesti ke tahap menghina seolah-olah tiada kemajuan dan tamadun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya setuju dengan saudara

      Padam
  15. Salam,
    Sebuah blog sejarah Dutchmalaysia.net menceritakan sejarah Belanda di Melaka. Blog ini ada menyatakan Portugis menyerang Melaka ddengan enam belas (16) buah kapal. Pertempuran paling hebat berlaku di jambatan di muara Sungai Melaka.

    Satu koleksi university UTEM pula mempunyai tulisan oleh Marco Ramerini. Marco menyatakan tentera Portugis berjumlah antara 1,100 hingga 1,200 orang. Pertahanan Melaka berjumlah 20,000 orang dan meriam berjumlah 2,000 pucuk.

    Marco menyatakan pertempuran sengit adalah untuk merebut jambatan Sungai Melaka kerana jambatan itu merupakan pertahanan utama Melaka. Portugis Berjaya merebut jambatan dengan bantuan saudagar Cina yang memberikan kapal dagang Cina yang berlabuh di pelabuhan Melaka.

    BalasPadam
  16. Just want to share:-
    1) Book by Kenneth Warren Chase (2003). Firearms: a global history to 1700 (illustrated ed.). Cambridge University Press.
    When the Portuguese captured Melaka in 1511, they also captured several thousand guns.

    2) Book by John Crawfurd (1856). A descriptive dictionary of the Indian islands & adjacent countries (Issue 1 of Chaukhambha oriental studies). LONDON : 11, BOUVERIE STREET.: Bradbury & Evans.
    Several thousand artillery pieces, around 3000 out of 8000 of large size were captured by the Portuguese in Malacca. Firearms such as Matchlocks and artillery were both used by the Malays to defend Malacca before it fell.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yes .... Melaka have it .. but they can't use it to drefend Melaka because of their stupidity ... Hehehehe

      Padam
    2. To anon 6:15
      This is a history blog, please do not use foul language here.

      Portugese spy Ruy De Araujo said there were 8,000 pieces of artillery in Malacca.

      Portuguese historian De Barros said when the Portuguese ship tried to attack the Malacca bridge, the Malay defence at the Malacca bridge open fire to the ship at intervals. The Portuguese ship was destroyed.

      Further the captured artillery were 3,000 in numbers and 2,000 of them were made of brass.

      You should read "Commentarios do grande Afonso d'Alboquerque" (1576, Lisboa).

      Padam
    3. Melaka is truely the most laughing empire in the world ...

      Ibukota empire melaka dapat dengan mudah direbut oleh 1,200 tentera Portugis yang dipertahankan oleh 20,000 tentera Melaka ... betol-betol memalukan !!!

      Padam
    4. Empayar paling kuat pun jika berlaku pengkhianatan dari dalam.. x guna juga. Contohnya masih wujud sampai sekarang.. Kerana politik.. habis berpecah belah

      Padam
  17. Anon 3:22 pg,

    Mana-mana empayar hatta empayar yang paling kuat di dunia dengan segala kelengkapan pertahanan boleh kalah dengan mudah jika pemerintah sehingga ke rakyat lalai disebabkan kemewahan. Selain itu, faktor pengkhianatan boleh juga menjadi sebab utama kejatuhan. Anda juga boleh memilih untuk menjadi mana-mana antara dua faktor itu dan aplikasikan ke dalam keadaan sekarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam
      Benar apa yang anda kata. JIka rujuk kepada sejarah Portugis mulanya tidak dapat memasuki pertahanan Melaka. Kapal Portugis mudah dikenali. Apabila kapal Portugis mendekati pelabuhan Melaka maka orang Melaka telah membedil kapal tersebut.

      Jambatan Melaka adalah pintu masuk Kota Melaka. Jambatan Melaka adalah pertahanan utama Kota Melaka. Jambatan Melaka adalah nadi penghubung antara kedua-dua tebing sungai Melaka. Di sebelah adalah kawasanistana utama, istana balai rong, istana-istana keluarga diraja, masjid besar, rumah-rumah pembesar, balai-balai pegawai, balai dapur, kandang gajah serta rumah-rumah penduduk banyak sehingga ke Batu Pahat.

      Di sebalah lagi adalah kawasan perdangangan bebas, pasar utama, kedai-kedai pelbagai bangsa yang datang, rumah-rumah saudagar dan rumah-rumah penduduk banyak sehingga ke Jugra.

      Itu yang saya dapat dijelaskan keadaan Kota Melaka zaman Sultan Mahmud, berdasarkan pembacaan buku-buku sejarah.

      Mana-mana buku sejarah serangan Portugis biasanya ada menyebut tentang Jambatan Melaka. Mengapa jambatan? Sebabnya jambatan ini sangat penting dalam pertahanan Kota Melaka.

      (Kalau saya bayangkan jambatan ini dibina kukuh supaya boleh dilalui di atasnya oleh rakyat, oleh raja Melaka, oleh para pedagang dan oleh askar Melaka dengan menempatkan meriam-meriam Melaka).

      (Di bawah jambatan pula adalah pintu masuk ke Kota untuk kapal-kapal pengangkut barang, samapan-sampan, perahu-perahu lebih kecil masuk mengangkut barang dari kapal besar yang berlabuh di luar pantai. Para ahli sejarah memuji-muji pelabuhan Melaka sebagai terlindung dari angin gelora) berbanding dengan pelabuhan di tempat-tempat lain).

      Ada pengkhianatan. Ya, ada. Saya bukan bermaksud menyindir tetapi inilah sejarah. Portugis mengupah askar Jawa dan India. Portugis telah dibantu oleh beberapa saudagar Cina. Saudagar Cina memberikan kapal-kapal mereka untuk digunakan oleh Portugis. Rancangan Portugis adalah menggunakan kapal-kapal ini untuk mendekati Pelabuhan Melaka khusus untuk memusnahkan Jambatan Melaka.

      Kapal-kapal tersebut mendekati Jambatan tanpa dicurigai dan setelah dekat kapal-kapal itu dibakar. Kapal-kapal yang dibakar menyebabkan Jambatan Melaka terbakar. Memadamkan kebakaran zaman dahulu bukan mudah. Askar Melaka terpaksa lari meninggalkan Jambatan. Keadaan menjadi kacau bilau. Pertahanan Melaka menjadi lemah. mudahlah Portugis merapat ke darat dan menyerang dengan bantuan askar upahan.

      Memadamkan kebakaran zaman dahulu tidak mudah kerana morang dahulu bukan ada pasukan bomba. Bahkan zaman moden pun susah nak padamkan api kebakaran. Portugis merampas harta kekayaan rakyat dan raja Melaka. setelah itu Melaka dibakar. Mengikut surat Raja Emanuel diterjemah bahasa Inggeris, askar Portis melakukan "loot", "plundered" dan "burnt the city". Justeru kebakaran sebuah Bandar zaman dahulu, mudahkah menghadapinya? Tentu sukar. Itu yang menyebabkan Melaka musnah sampai sekarang.

      Penjajah melakukan dua perkara:- (1) Kemusnahan Negara yang dijajah (2) Menghina orang-orang yang dijajah.. ... Kedua-dua perkara ini masih relevan sampai sekarang (lihat contoh Iraq, Palestin, Afganistan).

      Jadi, saya bersetuju dengan anda.

      Padam
    2. Setelah mempelajari sejarah Melaka saya yakin tokoh-tokoh kerajaan Melaka zaman silam patut diangkat sebagai tokoh menentang penjajahan Portugis termasuk Sultan Mahmud. Sultan Mahmud sendiri mengetuai pertahanan Melaka.

      Isteri Sultan Mahmud yang bernama Tun Fatimah itu adalah srikandi Melayu patut diangkat sebagai tokoh menentang penjajahan Portugis.

      Al Fatihah untuk kedua-dua tokoh ini.

      Padam
  18. Sesungguhnya melayu melayu malaysia ni sememang nye berasal dari sumatera macam dari daerah acheh, riau, minang, kerinchi, dan Jambi
    So jangan kata kita ni hebat betui
    Cuba tengok saudara mara kita kat sumatera tu, hidup tanpa pangku tangan british

    BalasPadam
  19. Sesungguhnya Acheh, Minang, Kerinchi, Jambi dan banyak lagi tu bermula di semenanjung. Pembentukan Ras Melayu di sumatera itu adalah bermula di semenanjung iaitu melalui percampuran etnik bergenetik H-tin (atau Mon-Khmer) dan etnik Amis (atau Formasan). Ini tak boleh dinafikan secara biologi. Melayu2 di semenanjung ini kemudiannya menyebar ke Sumatera dan lahirkan suku Minang, Acheh, Kerinchi, Mandhaling dsb.

    Rumpun Melayu ada di mana di rantau asia tenggara. So, tidak timbul persoalan melayu2 di msia hebat kerana berasal Sumatera.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahahahaha ....ras melayu sumatera akan marah komentar anda itu ... sebab bukankah ras melayu di semenanjung sesungguhnya adalah keturunan campuran mon khmer dengan orang utan sehingga beribu-ribu tahun hanya dijadikan "budak" dan diperjual-belikan ....

      Padam
    2. Tidak hanya sumatera, malah pulau jawa dan borneo dll juga adalah hasil admixture penutur bahasa Austronesia dan Austroasiatik. Suka atau tidak, itulah faktanya. Ini adalah berdasarkan kajian mtDNA dan Y-Chromosome.

      Ini menjelaskan knp di semenanjung wujud tiga kelompok orang asli iaitu Semang, Senoi dan Melayu Asli. Ketiga2 kelompok ini secara kasarnya mempunyai pertalian genetik antara satu sama lain. Ras melayu sumatera tidak tiba2 muncul sbg ras melayu di Sumatera, tetapi ia melalui proses evolusi yg panjang terlebih dahulu.

      p/S; Dalam melihat sejarah, kita tidak boleh prejudis harus bersandar kpd fakta.

      Padam
    3. Ras Melayu Acheh itu sendiri dari Champa... Lihat saja pada genetik dan linguistik

      Padam
    4. tak usahlah nak laga-lagakan suku melayu sumatera dgn org melayu sendiri wahai orang jawa indonesia.

      Padam
    5. Jawa totok memang suka provokasi, tengok negara sendiri la yg di terajui orang Jawa, rasuah merata, kebajikan rakyat terabai di tempat selain pulau Jawa.

      Padam
  20. Nak tanya disumatra ada tak kaum asli macam kat malaysia

    BalasPadam
  21. Salam

    Saya ingin kongsi fakta menarik dalam sejarah.

    Pemerintahan beraja Portugis bermula tahun 1139 dan berakhir pada 1910.

    Dalam tahun 1511, semasa Melaka diserang Portugis, Raja Portugal dikenali dengan nama Manuel I.

    Dalam tahun 1910, semasa rakyat Portugal menentang raja mereka, Raja Portugal terakhir bernama Manuel II.

    Orang Melayu memiliki warisan pemerintahan beraja yang masih berfungsi di 9 negeri dalam Malaysia.

    Saya sebagai rakyat Malaysia berbangga Malaysia memiliki Raja-raja Melayu yang merupakan kesinambungan Raja-raja Melayu sejak ribuan tahun dahulu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan semua raja-raja Melayu merupakan kesinambungan raja-raja Melayu sejak ribuan tahun dahulu. Majoriti raja-raja Melayu diangkat menjadi raja oleh penjajah British pada abad ke 19. Generasi raja-raja Melayu yang asal sudah menjadi orang kebanyakan.

      Padam
    2. Kan dah jelas dah dia sebut "kesinambungan" tu.Raja asal memanglah dah tak ada, mana ada hidup lagi.

      Yang penting ikut mana pun masih raja Melayu. Ini semua yang kita masih ada warisan budaya kita.
      Setakat ni tak ada kita tabal raja Jepun atau Raja Sweden kat sini.

      Padam
  22. Kesultanan Melayu yang ada di semenanjung Malaysia, kebanyakannya mempunyai 'sanad' daripada kesultanan Melayu yang lain yang wujud sebelumnya, tak ingat istilah dia sebenarnya. Kebanyakannya diberi nobat sebelum sesuatu kesultanan diasaskan. Contohnya

    1) Kesultanan Johor dinasti Temenggung sekarang daripada dinasti bendahara daripada keturunan sultan Melaka sedangkan kesultanan Melaka mengambil nobat dari Pasai.

    2) Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan yang diiktiraf oleh kesultanan Johor-Riau. Termasuk juga kesultanan Terengganu daripada kesultanan Johor-Riau.

    3) Kesultanan Selangor daripada kesultanan Perak. Sedangkan kesultanan Perak mempunyai nobat daripada kesultanan Melaka.

    4) Kesultanan Johor dinasti Melaka juga mempunyai nobat daripada kesultanan Melaka.

    5) Raja Perlis yang diiktiraf oleh kesultanan Kedah.

    6) Kesultanan Pahang sekarang daripada keturunan bendahara kerajaan Johor-Riau.

    7) Kesultanan Kelantang tak ingat kesultanan mana yang mula-mula iktiraf. Rasanya kesultanan Terengganu.

    Itulah yang menghasilkan 9 raja-raja Melayu yang masih kekal berdaulat. Bilangan raja yang paling ramai dalam sebuah Negara di dunia.

    BalasPadam
  23. Saya orang Riau, membaca tulisan blog ini ingin muntah rasanya. Menjijikkan. Apa yang Anda tulis disini adalah suatu kebodohan yang sangat besar, dan menjadi bahan tertawaan bagi kami di Indonesia. Kenapa Anda bisa berpikiran bahwa semua orang Indonesia adalah melayu?? Teori keilmuan seperti apa yng bisa membenarkan itu semua?? Dan kenapa Anda malah menyebut peperangan di Indonesia sebagai bagian sejarah Anda??

    Apa yang Anda tulis disini bukannya memperlihatkan suatu tingkat intelijensi yang tinggi, tetapi justru memperlihatkan kebodohan dan kedunguan. Banyaknya membawa, buka wawasan, jangan terus menyembah UMNO atau yang dipertuan Agung yang selalu rasuah dan tak pernah kerja itu.

    Sejarah bangsa kami Indonesia, adalah sejarah yang sangat besar, bahkan Anda semua adalah bagian terkecil dari sejarah bangsa kami. Nusantara adalah Indonesia, bukan Malaysia, karena konsep nusantara sendiri menjelaskan suatu wilayah ribuan pulau, sedangkan malaysia bukanlah negara Kepulauan (Archipelago State). Jadi sebaiknya tak usah Anda repot dan susah membicarakan sejarah bangsa kami, sebaiknya jaga saja Sabah dan Serawak, sebelum nanti kami ambil kembali, begitupun tanah semenanjung harus kembali ke NKRI seperti dahulu pada era Sriwijaya.

    Bersiaplah, karena waktunya tidak akan lama lagi...

    BalasPadam
  24. Salam. Teruskan usaha mengkaji. Semoga dpt dijadikan tauladan dan semangat kpd bangsa kita. Biasalah,kritikan dan komentar itu adalah asam garam. Yg baik jadikan teladan,yg buruk jadikan sempadan. Semoga Islam dan Melayu takkan terpisah....selamanya.

    BalasPadam
  25. Wahai org riau jgnlah terlalu sombong& mendabik Dada .Ambillah kehebatan itu jika itu yg kamu inginkan .

    BalasPadam
  26. Saya orang Kepulauan Riau (Riau Lama/ Riau yang sebenarnya) agak geli sewaktu bace komentar orang yang bukan Riau tetapi mengaku Riau....
    Untuk Penulis Teruskan kajian anda....

    oh iye,... perang yang keempat itu.. disebut juga "Perang Riau" kite berjaya menumpas pasukan Belanda dengan kecerdikan kita.... Hari kemenangan (6 Januari) "Perang Riau" itu Kini ditetapkan sebagai hari jadi Kota Tanjungpinang....

    "Takkan Melayu Hilang di Dunia"

    BalasPadam