Jumaat, 5 November 2010

PENGARUH ORANG MELAYU DI ISTANA KEMBOJA: ABAD KE 16

Orang Melayu di Kemboja.



Salam pembaca semua, artikel kali ini adalah mengenai pengaruh orang Melayu di Kemboja sekitar zaman pasca Angkor atau zaman dimana hagemoni kerajaan Khmer telah mengalami kemunduran teruk akibat serangan bertubi-tubi daripada Siam dan Vietnam serta pemberontakan dalaman. Sebelum itu ingin saya maklumkan bahawa sebenarnya pembabitan rumpun Melayu atau orang Melayu dalam politik istana Khmer sebenarnya telah bermula sejak zaman purbakala lagi sepertimana yang dinyatakan oleh Cik Sri dalam blog MF. Penglibatan orang Melayu dalam arena politik Khmer berterusan sehinggalah hagemoni dinasti-dinasti melayu seluruh Nusantara semakin merudum, malahan setelah Srivijaya, Majapahit, Sri Dhammaraja dan Melaka telah runtuh masih terdapat saki baki orang Melayu daripada gelombang baru yang menetap di Kemboja. Orang Melayu yang berada di Kemboja ini adalah terdiri daripada Melayu Semenanjung, Sumatera, Jawa dan lain-lain kepulauan dan tak lupa juga orang Melayu Cam ( bagaimana mereka boleh berada di Kemboja akan diceritakan dalam artikel saya yang lain). Mereka ini dikenali oleh masyarakat Khmer dengan panggilan Cheava atau Jawa yang merujuk kepada orang2 yang berasal daripada seluruh kepulauan Melayu dan bukan Pulau Jawa sahaja.





Sekitar tahun 1636 orang Belanda telah mula mengorak langkah untuk membuka loji di Kemboja setelah mereka berjaya mengalahkan Portugis di Melaka. Menurut catatan Mereka yang sampai ke Kemboja pada masa tersebut, terdapat banyak kawasan penempatan orang Melayu dan Jawa di sekitar ibu kota Khmer. Orang Melayu pada zaman ini digambarkan memainkan peranan yang amat penting di ibu negeri Kemboja dan digambarkan bukan hanya sebagai pedagang tetapi juga sebagai penterjemah dan orang tengah. Mereka menjadi perantara diantara Kerajaan Khmer dengan pedagang Eropah. Menurut Francis Valentyn, perkataan Camboetjsa atau kemudiannya ditukar menjadi Cambodia oleh orang Inggeris adalah berasal daripada ejaan atau sebutan yang didapatnya daripada orang Melayu dan bukan Khmer.



Ketika duta besar Belanda Hendreik Hagenaar tiba di Kemboja pada tahun 1637 bagi menjalankan urusan perniagaan dan loji Belanda, surat-surat daripada gabenor V.O.C di Batavia kepada Raja dan pemangku raja mestilah diterjemah terlebih dahulu kepada Bahasa Melayu sebelum bahasa Kemboja dan kemudian barulah dipersembahkan! Apabila duta besar ini menghadap pemangku raja, menurut catatan Belanda surat yang dipersembahkan dalam adat yang kompleks. Setelah seorang penterjemah memberitahu isi kandungan surat tersebut secara lisan, barulah surat itu dibaca dengan kuat dalam BAHASA MELAYU di dalam istana dan kemudian akan diterjemahkan pula dalam bahasa Kemboja.

Atur cara seperti ini juga dilaksanakan apabila surat disembahkan kepada Raja pemerintah iaitu Raja Ang Dan Raj. Dilaporkan bahawa sepanjang upacara penghadapan duta besar tersebut, pembantunya iaitu seorang wakil pengurus loji Belanda di Kemboja iaitu Jan Galen telah berucap dalam BAHASA MELAYU kepada putera Khmer Pamraja yang menjadi pemangku raja tersebut. Menurut catatan Belanda juga baginda pemangku raja sendiri juga bertitah dalam BAHASA MELAYU! Menurut catatan Belanda lagi beberapa orang yang terlibat dengan urursan perdagangan dengan orang Belanda di Kemboja memakai gelaran intche atau sebenarnya Encik seperti Encik Lanang Dan Encik Asam. Hal ini bermakna orang tengah yang menguruskan perdangangan diantara Belanda dan Kerajaan Kemboja adalah ORANG MELAYU!

Sekarang saudara sekalian, anda boleh lihat betapa besarnya pengaruh bahasa dan bangsa Melayu dalam kawasan Asia tenggara. Ia bukan sahaja bahasa yang digunakan di Kepulauan Melayu sahaja malahan hingga ke Istana Raja Khmer di Tanah besar Asia Tenggara! Namun ada dikalangan bangsa kita sendiri yang mencemuh peranan Bahasa Melayu dan menganggap ia tidak setaraf bahasa lain. Jika bangsa asing boleh mengerti kehebatan dan kewibawaan BAHASA WARISAN SRIVIJAYA ini mengapa tidak kita! Catatan-catatan sezaman daripada Portugis dan Belanda seperti ini ditambah lagi dengan Riwayat-riwayat tempatan mengukuhkan lagi teori bahawa sebenarnya bangsa Melayu adalah bangsa penguasa bertaraf Ruling Class yang bukan calang-calang hebatnya sehginggakan Raja-raja Kemboja Dinasti Khmer bergantung harap pada mereka dalam urusan hubungan luar dan perdangangan antarabangsa. Hal ini juga dapat membuktikan tahap keintelektualan bangsa Melayu diakui berbanding bangsa-bangsa Asia Tenggara yang lain. Bangsa Melayu pada zaman SRIVIJAYA adalah ahli-ahli falsafah, agama, sains, arkitek dan politik yang sangat intelligent dan ianya ternyata berkesinambungan sehingga abad-abad lewat. Sekian Wallah hu a’lam.



6 ulasan:

  1. Salam tn.
    Mereka diluar sana tidak mampu untuk berkata hujah mempertikaikan segala fakta yang sudah terzahir nyata melimpah dan tertebar di segenap pelusuk penjuru dunia teguh membuktikan keberadaan dan kewujudan tamadun silam'kita'....
    Hanya cuma sebahagian kecil dari mereka sahaja yang berani berkokok sambil menyorok menyampaikan batil tanpa pasti.
    Wassalam.

    BalasPadam
  2. syabas semantani!


    ~andatahusiapasaya

    BalasPadam
  3. susah sangat nak membaca... tulisan dan latar warna lebih kurang sama.... harap tukar warna tulisan... terima kasih..

    BalasPadam
  4. Salam al semantani
    Kemana hilangnya pembesar2 melayu di kemboja sekarang? Adakah telah terasimilasi dengan bangsa Khmer?

    BalasPadam