Isnin, 8 November 2010

HUBUNGAN SRIVIJAYA DAN KERAJAAN CHOLA

Peta Kempen Ketenteraan Chola Terhadap Srivijaya



Hubungan Empayar Melayu Srivijaya dengam Kerajaan Chola selatan India adalah sebuah hubungan yang agak kompleks. Adakalanya hubungan kedua kerajaan ini renggang sehingga membawa peperangan dan pada masa lain pula baik bagaikan saudara. Sebelum kita pergi lebih jauh saya ingin membawa anda ke selatan India bagi memperkenalkan kerajaan India yang pada suatu masa dahulu pernah menyerang Nusantara.



Kerajaan Chola adalah sebuah kerajaan kaum Dravidia yang terdapat di kawasan lembangan sungai Kaveri di selatan benua kecil India. Sejak beberapa abad lamanya kerajaan Chola berada dibawah kekuasaan kerajaan-kerajaan india selatan yang lain yang lebih kuat iaitu kerajaan Pallava, namun demikian setelah kerajaan Pallava mengalami kemunduran akibat serangan daripada musuhnya seperti Padyas dan Chalukya, Kerajaan Chola mula bangkit sedikit demi sedikit untuk keluar dari kongkongan Pallava. Sekitar penghujung kurun ke 9 masihi kerajaan Chola telah cukup kuat untuk memerdekakan dirinya. Pada kurun ke 10 kerajaan ini telah menyerang kerajaan Pallava lama dan pada masa yang sama Rajaraja 1 diangkat menjadi raja kerajaan baru. Chola juga telah berjaya menawan Padya yang sekarang ini terdapat dalam kawasan orang-orang Tamil di Tamil Nadu dan Andhra Pradesh.



Walaupun kerajaan Chola adalah sebuah kerajaan yang kuat namun kekuatan ekonominya bukanlah berasakan kepada perdagangan ataupun cukai. Kekuatan ekonomi kerajaan Chola hampir sepenuhnya bergantung kepada pendapatan melalui Kuil-Kuil dan penjarahan terhadap kerajaan lain yang kalah atau dalam erti kata lain harta rampasan serta ufti dari kerajaan naungannya. Oleh kerana itulah kerajaan Chola cenderung untuk mengadakan kempen untuk menyerang kerajaan-kerajaan lain yang lebih lemah dan kerajaan yang menjadi mangsanya adalah seperti Sri Lanka, Padyas dan Chalukyas. Selagi Chola masih mempunyai sumber harta rampasan yang banyak di Benua India yang diperolehi setelah menyerang jiran-jiranya maka negeri-negeri di Asia Tenggara masih bernasib baik, hal ini ditambah lagi dengan jarak yang amat jauh tidak memungkinkan Chola menyerang.



Disebabkan faktor ini juga, pada peringkat awalnya hubungan dinasti Rajaraja dengan Kerajaan Srivijaya boleh dikatakan agak baik. Bukti hubungan baik ini adalah apabila Raja-raja telah menghadiahkan tapak perkampungan bagi pembinaan kuil Buddha di Nagapatnam yang di biayai oleh maharaja Srivijaya Culamanimarvadeva. Inskripsi yang menyatakan tentang perkara ini dikenali sebagai Inskripsi Tanjor dan ianya ditulis dalam bahasa sasnkrit dan Tamil. Inskripsi ini menjelaskan bahawa Maharaja Srivijaya Culamanimarvadeva maharaja kedah dan Srivijaya ingin membina wat di tempat tersebut dan Rajaraja menyediakan atau menghadiahkan tapaknya.


 
Namun demikian hubungan baik diantara kedua kerajaan besar ini tidak mampu bertahan lama. Hal ini adalah disebabkan oleh polisi kerajaan Chola itu sendiri yang sumber ekonominya bergantung hampir sepenuhnya kepada penjarahan dan harta rampasan perang. Setelah hampir seluruh selatan India dan pantai timur India sehingga ke sungai Ganges di utara diserang dan dijarah harta bendanya oleh kerajaan Chola, mereka mula mencari sumber baru yang dapat menjamin kelansungan kerajaan mereka. Rajendara Chola yakni pengganti kepada Rajaraja mula mensasarkan asia tenggara sebagai target yang seterusnya. Khabar berita daripada para pedangan Arab dan Tamil mengenai kekayaan kerajaan Srivijaya telah menambahkan lagi minat beliau untuk menjarah Empayar Melayu tersebut. Tambahan lagi pada masa tersebut banyak persatuan-persatuan perniagaan dan perdaganngan yang menjadi pelobi di Istana Chola mendesak Rajendra untuk menguasai perdagangan antarabangsa di laluan selat Melaka yang menjadi nadi kekayaan Srivijaya. Tindakan para pelobi ini salin tidak tumpah sepertimana peranan yang dimainkan oleh CFR atau Counsel for Foreign relation di Amerika pada hari ini. Tanpa sokongan daripada ketua-ketua persatuan perdagangan yang kaya raya ini dan bantuan keewangan mereka kerajaan Chola akan hilang salah satu daripada sumber pendapatannya. Hal ini ditambah lagi dengan tindakan Suryavarman yang memohon bantuan ketenteraan untuk mengukuhkan kekuasaannya yang baru sahaja menguasai Kemboja dan inginkan kebebasan mutlak daripada hagemoni Srivijaya.



Bagi menyerang sebuah kerajaan yang sangat jauh dari India Kerajaan Chola memerlukan armada yang besar. Armada tersebut telah bersdia untuk berlepas pada tahun 1025 masihi, dan dibawah pimpinan Rajendra Chola sendiri mereka telah menjarah pantai-pantai Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu. Kejayaan besar dan hasil rampasan yang terbanyak diperolehi pasukan Chola adalah dalam penjarahan terhadap Palembang dan Kedah. Menurut inskripsi tanjore, selain Kedah dan Palembang kawasan lain seperti Langkasuka, Jambi ,Panai,Panduranga,Lamuri,Takkola, Tambralinga,Pegu,Tenaseerim,Nicobar dan banyak lagi telah dijarah dan dimusnahkan. Suka untuk saya menyatakan disini bahawa dalam inskripsi ini juga ada menyatakan keadaan perlawanan dan pertahanan negeri-negeri yang diserang oleh Chola, dan sebahagian besar daripada kerajaan-kerajaan Melayu yang diserang tersebut memberikan perlawanan yang amat sengit. Kita juga dapat mengetahui strategi pertahanan kerajaan Melayu dalam inskripsi tersebut. Dikatakan bahawa Kerajaan Malayur atau Jambi membina kota pertahanan yang kukuh diatas sebuah bukit, manakala Kedah mempunyai banyak puntu-puntu kota yang diperbuat daripada logam berharga. Negeri-negeri yang diserang ini kebanyakannya mempunyai binaan dari batu bata. Namun kita tidak dapat melihatnya pada hari ini berkemungkinan besar kerana telah dimusnahkan dalam peperangan atau dihakis air bah ataupun sebenarnya masih tersembunyi di dalam tanah dan sedang menunggu untuk dicari gali.





Mungkin anda tertanya-tanya mengapa kerajaan Srivijaya yang begitau hebat dan kuat tersebut boleh jatuh dengan mudah. Sarjana-sarjana sejarah berpendapat bahawa serangan yang dilakukan oleh Chola adalah serangan mengejut yang tidak disangka-sangka oleh Maharaja Srivijaya dan sekutu-sekutunya. Tambahan lagi mereka berpendapat serangan ini di rancang dengan amat teliti. Tentera Chola juga dikatakan menyerang Srivijaya dari selat sunda dan bukan masuk melalui selat Melaka. Hal ini menambahkan lagi faktor yang menyebabkan kekalahan Srivijaya kerana tentera Srivijaya kurang aktif di selat sunda dan sudah tentu mereka tidak menyangka Chola akan menyerang dari bawah ke atas dan bukan atas kebawah. Ironinya keadaan ini adalah hampir sama dengan apa yang berlaku ketika perang dunia kedua yakni semasa penyerangan Jepun ke atas Tanah Melayu. Pihak British menyangkan Jepun akan menyerang dari bawah iaitu dari Singapura dan oleh kerana itu kekuatan ketenteraan British dipusatkan di Bahagian selatan Tanah Melayu. Namun jangkaan British ini meleset dan Jepun telah menyerang Tanah Melayu dari Utara iaitu bermula dari Kelantan dan turun kebawah. Jepun dengan mudah dapat menawan seluruh Tanah Melayu dalam masa yang singkat sahaja dan ianya hampir sama seperti apa yang berlaku dalam serangan Chola. Perkara ini mengingatkan saya dengan kata-kata History May Repeat Itself Atau Sejarah Mungkin Berulang.



Dalam serangan ini maharaja Srivijaya bernama Samgramavijayatuggavarman berjaya ditawan, dan sebahagian besar kota-kota miliknya dimusnahkan begitu sahaja setelah dijarah kesmua hartanya. Untuk beberapa lama kerajaan Srivijaya berada dalam keadaan tidak stabil dan goyah , namun demikian menurut catatan Cina seorang Maharaja baru bernama Sri Deva telah naik takhta dan meneruskan aktiviti perdangangan yang tergendala sebelum ini dan menghantar utusan ke china seperti biasa. Satu daripada kesan besar yang disebbakan oleh serangan Chola selain daripada kemusnahan harta benda ialah Srivijaya terpaksa berdamai dengan musuh-mush lamanya terutama dengan Raja-raja Jawa. Perdamaian antara kerajaan Srivijaya dengan kerajaan Jawa dibolehkan dengan sebab terdapatnya ahli keluarga Maharaja Srivijaya yang telah ditawan Chola dapat melarikan diri ke Pulau Jawa.



Walaupun secara politiknya tidak banyak yang berubah di keseluruhan wilayah Srivijaya namun demikian dari sudut ekonominya terdapat perubahan drastik. Kebanyakan aktiviti perdangangan dan perniagaan antarabangsa pada masa itu telah dikuasai persatuan-persatuan dagang Tamil dari Chola. Nampaknya rancangan dan lobian yang dilakukan oleh mereka berjaya mencapai matlamatnya. Kita dapat lihat disini patternya, sejak dari zaman klasik lagi golongan pemodal elit memainkan peranan yang besar dalam dasar sesebuah kerajaan itu. Jika pedagang Tamil adalah pemodal elit yang menghasut Rajendra Chola menjarah Srivijaya pada zaman tersebut maka pada zaman ini Pemodal Elit Antarabangsa Yahudi pula menghasut dan melobi kerajaan Amerika Syarikat untuk menyerang Iraq, Iran, Afganistan dan mungkin tak lama lagi Negara-negara Islam yang lain pula. Inilah bukti bahawa sejarah itu bukan semata-mata ‘ilmu orang dah mati’ tetapi ianya adalah ilmu yang boleh diaplikasikan untuk menghalang niat jahat musuh, jika kita tahu menggunakannya.



Serangan ini turut memberi kesan terhadap politik Istana Srivijaya. Maharaja Srivijaya yang baru dikatakan masih tidak mampu untuk mengembalikan kegemilangan Srivijaya seperti sediakala. Oleh kerana itu hubungan yang baik dengan Chola diteruskan. Dalam pada itu beberpa buah negeri naungan Srivijaya berusaha untuk membebaskan diri, salah satunya adalah Kedah. Namun Kedah berjaya dikuasai semula dengan bantuan daripada kerajaan Chola. Malahan kerajaan Chola telah meletakkan ramai pembesar dan penditanya sebagai pegawai di dalam Istana Srivijaya. Salah seorang daripada pembesar Srivijaya yang paling kanan ialah seorang putera Chola dan hal ini disahkan oleh catatan china apabila putera Chola tersebut yang bernama Divakara dihantar sebagai duta Srivijaya untuk menghadap Maharaja China. Penglibatan ramai bangsawan Chola dalam politik Srivijaya pada suatu masa dikatakan telah mengelirukan pedagang China Ma Tuoan Lin dalam catatannya yang menganggap Chola adalah berada dibawah kekuasaan Srivijaya.



Menurut pendapat sarjana-sarjana tempatan dan India yang melakukan kajian terhadap Kerajaan Chola, mereka menyatakan bahawa tentera Chola sangat digeruni oleh tentera-tentera kerajaan lain. Hal ini kerana tentera Chola adalah dikatakan sangat kejam dalam peperangan. Mereka bukan sahaja membunuh lelaki malahan wanita, kanak-kanak dan para pendita Brahmin. Mereka juga gemar memusnahkan hampir keseluruh binaan kota-kota yang dijarah mereka dan membakarnya hangus. Pada pendapat saya tindakan mereka ini adalah tindakan vandalism yang amat teruk dan kejam dan hanya dilakukan oleh bangsa-bangsa gasar yang tidak bertamadun. Sebenarnya legasi daripada sifat gangsterisme dan vandelisme ini dapat kita lihat dalam masyarakat Tamil yang mendiami Negara kita pada hari ini yang sebahagian besarnya berasal daripada wilayah selatan India yang pada suatu ketika dahulu adalah wilayah kekuasaan Chola. Adakah sikap samseng mereka yang suka membuat kekacauuan dan tetak-menetak ini berasal dari leluhur mereka dari zaman Chola? Wallah hu a’lam.



54 ulasan:

  1. sistem yang sama jugak dorg gunakan. banyak gunanya sejarah jika kita tau mengaplikasikannya.

    BalasPadam
  2. Ya daripada sejarahlah kita belajar.

    Kenyataan dalam perenggan akhir tu ada kebenarannya tapi amat 'bahaya'...

    BalasPadam
  3. and (who), — having dispatched many ships in the midst of the rolling sea and having caught Samgramavijayottungavarman, the king of Kadaram, along with (his) vehicles, (viz.) rutting elephants, (which were as impetuous as) the sea in fighting, — (took) the large heap of treasures,[16] which (that king) had rightfully accumulated; the (arch called) Vidyadhara-torana at the “war-gate” of the extensive city of the enemy; the “jewel-gate,’ adorned with great splendour; the “gate of large jewels;” Vijayam, of great fame; Pannai, watered by the river; the ancient Malaiyur (with) a fort situated on a high hill; Mayirudingam, surrounded by the deep sea (as) a moat; Ilangasogam (i.e., Lankasoka), undaunted (in) fierce battles; Mappappalam, having abundant high waters as defense; Mevilimbangam, having fine walls as defence; Valaippanduru, possessing (both) cultivated land (?) and jungle; Talaittakkolam, praised by great men (versed in) the sciences; Madamalingam, firm in great and fierce battles; Ilamuri-desam, whose fierce strength was subdued by a vehement (attack); Manakkavaram, whose flower-gardens (resembled) the girdle (of the mymph) of the southern region; and Kadaram, of fierce strength, which was protected by the neighboring sea; — having been pleased to make gifts in the college (kalluri), which surrounds the king’s flower-garden (aram) on the northern side of the royal hall (tiru-maligai) of Mudikonda-Soran within the palace (koyil) at Gangaikonda-Sorapuram,

    BalasPadam
  4. Semantani,

    Jika kita merujuk kepada satu sumber sahaja iaitu Inskripsi Tanjore dan ulasan sejarahwan India dan Barat (yang berpaksikan inskripsi ini),kita tidak akan dapat melihat perkara yang sebenarnya.Rajendra Chola hanya menyerang,tetapi tidak menjajah.Beliau hanya melemahkan kota-kota pelabuhan milik Sriwijaya untuk mengurangkan monopoli dan menggugut Maharaja,akibat tidak puas hati dengan monopoli perdagangan dan sistem cukai Sriwijaya.Apabila balik ke India,raja dinasti Chola telah mengukir dengan megah dan berlebih-lebihan perihal serangannya itu pada dinding kuil di Tanjore tersebut.Jika anda teliti,Rajendra Chola (atau mungkin Raja Raja Chola) telah mendakwa dalam inskripsi itu bahawa Maharaja Sriwijaya ialah Samgrama Vijayaottungavarman,raja Kadaram.Kadaram adalah Kedah sekarang.Adakah ketika itu istana Maharaja bukan di Sumatera?Ada sesuatu yang aneh di sini.Sebenarnya Rajendra Chola hanya menaikkan moral atau kekaguman rakyatnya sahaja dengan melebih-lebihkan cerita pada inskripsi itu.Sriwijaya tidak jatuh atau runtuh selepas serangan itu.Rajendra Chola mungkin menangkap orang lain,bukan Maharaja.

    "Kebanyakan aktiviti perdangangan dan perniagaan antarabangsa pada masa itu telah dikuasai persatuan-persatuan dagang Tamil dari Chola"

    Kenyataan ini saya kurang setuju,sebab perdagangan ketika itu seimbang antara pedagang Tamil,Arab dan Parsi.Pedagang Tamil hanyalah sebahagian sahaja dari sekian ramai para pedagang di pelabuhan-pelabuhan Sriwijaya.Cuba baca catatan dari Khmer,Thai atau Burma.Buktinya,ketika Kesultanan Melaka,pedagang Tamil tetap bersaing (bukan menguasai) dengan pedagang Arab dan Parsi di pelabuhan Melaka.

    Kenapa Rajendra Chola tidak menakluk sahaja Sriwijaya (Nusantara) jika beliau benar-benar hebat?Kerajaan Chola dapat memonopoli perdagangan antara India dan China.Lebih baik anda miliki terus 'lombong emas' milik orang lain daripada anda kacaubilaukan lombong emas itu?:D


    ~andatahusiapasaya

    BalasPadam
    Balasan
    1. srivijaya dibawah jajahan chola....http://id.wikipedia.org/wiki/Dapunta_Hyang

      Padam
    2. Sebenarnya serangan chola itu sebenar2nya tidak mampu menewaskan empayar sriwijaya dan ibukota kedah (sriwijaya pertama) itupun tidak jatuh kepada kerajaan chola. Empayar sriwijaya menentang hebat krajaan chola yg kecil ini yg cuba mahu membelot konon mahu menyerang Tuannya iaitu Empayar malayu sriwijaya. Sebenar2nya Empayar sriwijaya yg membentuk kerajaan chola itu dengan melantik masyarakat2 setempat di selatan India itu dgn membuka jajahannya dengan masyarakat setempat di situ dilantik sebagai kerajaan yg menjaga kawasan itu. Jika tidak bagaimana maharaja Sriwijaya meminta sediakan tempat untuk dibuat kuil disana dgn maharaja Sriwijaya yg membiayainya . Empayar sriwijaya kan luas yg menguasai kepulauan Asia Tenggara hinga melebarkan sayap di sekitar2 ditempat lain ..

      Ketika chola ini berniat mahu menyerang tapi ditentang sehingga lah mereka lari pulang ke India tetapi Atas ihsan maharaja Sriwijaya selepas itu tetap menjalinkan kerjasama demi mahu menjaga tali persaudaraan dan memaafkan ..

      Kerajaan chola juga tidak pernah menguasai Nusantara ..dari berdasarkan khazanah tamadun tinggalan pun tiada bukti kerajaan chola pernah menang dan sumber dari pedagang2 luar negara seperti Arab China dan lain2 tidak menyebut tentang kerajaan chola😁..

      Cuma ketika mula menyerang empayar sriwijaya kerajaan chola ini kalah jadi mereka pulang dgn kecewa dan raja chola itu hanya mahu popular kpd rkytnya dgn membuat penipuan kpd rkytnya konon mereka menang besar tapi yg sebenar2nya mereka kalah dan untuk mengubati perasaan mereka dn mahu bangga kpd rkytnya raja chola menyuruh orgnya menulis pada Prasasti berlebih lebihan seperti mengata menawan Nusantara dan menahan maharaja Sriwijaya.. Tapi yg benar ia tidak berlaku..Hanya kisah dongeng kpd rkytnya untuk cover malu

      Ketika era Thailand (sukhothai) yg mula menyerang kedah Tua dgn bantuan british pun memakan masa hampir 100tahun melawan kedah Tua dalam perang bisik barulah kedah Tua ini tewas setelah diserang beberapa negara .... Dlm tulisan british sendiri mengakui kerajaan Kedah Tua ini amat sukar untuk dikalahkan dan sukhothai menyerang pun tidak mampu mengalahkan sehingga mendapat bantuan dari British barulah kedah Tua ini tewas. Jika sukhothai sahaja yg menyerang ketika itu rasanya kedah Tua tidak akan tewas...

      Jadi dari sini banyak bukti yg kita boleh menilai

      Padam
    3. Saya setuju.
      Chola 1 tak ada kemampuan untuk mengalahkan habis secara total Srivijaya.
      Dalam catatan i-tsing abad 7 masehi lagi, kerajaan Melayu sudah amat kuat berkuasa di laluan laut antara India hingga negeri sebelah barat selatan Melaka.
      Cuba teliti sejarah perkembangan kesultanan dan tamadun Tamil India sana.
      Kesultanan Melayu di Asia Tenggara sudah kedepan lebih dulu.
      Sebab itu Chola 1 tak mampu takluk dan mendirikan pemerintahan di mana2 wilayah Srivijaya...mana ada kota bercirikan Chola di Southeast Asia.
      Perkampungan Indian Tamil Chola pun tak wujud.
      Sejarawan kena perhatikan semua ini...sebab tak ada pun tanda dan sisa Chola 1 di Malaysia, Indonesia dan mana2 wilayah Southeast Asia.
      Tak kan nak perguna patung abad 6—7 masehi yang dibawa pedagang dan pendakwah atau pelayar.
      Chola 1 serang ratusan tahun selepas itu, sekitar 1025 masehi dan Chola 1 hanya perang, rampas kekayaan Srivijaya, lepas tu lari balik India.
      Paul Micheal Munoz dalam tulisannya Early Kingdom of The Indonesia Archipelago and The Malay Peninsula ada teliti hal ini...sebab niat tujuan Chola 1 hanya nak porak perandakan kekuasaan Srivijaya yang berkuasa dalam laluan maritim, perdagangan dan ekonomi di rantau ini...mungkin wilayah Chola sana terasa effect nya, banyak pedagang lebih milih area Southeast Asia sebab dibawah Srivijaya.
      Sebab maharaja Chola sebelum Chola 1 jadi maharaja, iaitu Rajaraja I pernah mengakui dan mengiktiraf Raja Chulamanivarman sebagai “Pemerintah kerajaan Srivijaya yang menjalankan pentadbiran di Kedah Tua” dan gelaran "Makara Dhvaja" sebagai pengiktirafan kepada Sriwijaya dalam penguasaan laluan perdagangan maritim.
      Itu menunjukkan kehebatan Srivijaya dan tak mungkin Chola 1 dapat kalahkan secara total.
      Sebab lepas diserang Chola, dalam sejarah Sung disebut maharaja Sriwijaya yang baru iaitu "Shin-Li-Teah-Hua atau Raja Srideva ada menghantar utusan ke China pada tahun 1028 masehi, setelah 2 tahun peristiwa perang dengan Chola 1.
      Kalau refer prastasi atau inskripsi dari India, tak kan lah dia tulis Chola 1 kalah atau tak berjaya menakluk dan menduduki Srivijaya sepenuhnya.
      Mesti lah dia putar...siapa tak kenal😄

      Padam
  5. emm...kata-kata anda saya pikir ada betulnya juga. memang saya ada membaca teori yg mengatakan bahawa chola hanya menyerang dan bukan menjajah.

    tentang maharaja srivijaya yg ditangkap itu juga saya berasa sangsi, namun saya tuliskan juga sebb kebanyakan buku ada menyatakan ttg perkara ini. Memang betul agak pelik jika istana srivijaya di Kedah tapi adakah ia mustahil? kerana kadaram atau kedah juga adalah salah sebuah kota milik srivijaya.

    polisi kerajaan Chola ini juga memang pelik bagi saya , mengapa mereka hanya serang dan jarah tanpa menjajah agaknya? mungkin kerana dia sedar kekuatan sebenar kerajaan Srivijaya jika srivijaya bersedia lebih awal atau khuatir dengan pembalasan yg akan ditimpakan oleh srivijaya sekiranya srivijaya bangun semula. mungkin juga kerana Raja Chola bersikap realistik, sebb jauhnya srivijaya dari pusat pemerintahan mereka jadi penaklukan atau penjajahan secara lansung adalah suatu yg agak mustahil. Sebb dengan mudah srivijaya boleh bangun memberontak bila mereka pulang ke india. Apa pendapat anda?

    atau memang penyerangan ini tidak pernah berlaku? sebb saya ada membaca teori yg mengatakan perkara ini, namun saya kurang jelas dengan teori ini mungkin sebb kurang popular. Namun saya setuju sangat bahawa srivijaya tidak runtuh, malah agak pelik sebuah negara yg diserang begitu teruk jika mengikut inskripsi tanjore boleh bangun semula dengan cepat. seolah-olah serangan yg dibuat oleh Chola adalah serangan main-main..:)

    apa-apapun terimas sebb beri penjelasan dan illumination ttg perkara ini. saya akan cuba merujuk sumber2 lain ttg hubungan chola dgan srivijaya, kerana setakat ini sumber yg saya rujuk kebanyakannya dari pandangan India dan barat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. srivijaya dibawah jajahan chola....http://id.wikipedia.org/wiki/Dapunta_Hyang

      Padam
    2. ini sejarah yg aliran perdana mmng senang dpt dlm interne...nk tahu lbih lnjut kene korek buku2 sejarah di library universiti, kertas-kertas kajian,juornal sejarah dan disertasi-disertasi.

      Padam
    3. Betul saudara .. Sebenarnya serangan chola itu sebenar2nya tidak mampu menewaskan empayar sriwijaya dan ibukota kedah (sriwijaya pertama) itupun tidak jatuh kepada kerajaan chola. Empayar sriwijaya menentang hebat krajaan chola ini sehingga lah mereka lari pulang ke India tetapi Atas ihsan maharaja Sriwijaya selepas itu tetap menjalinkan kerjasama demi mahu menjaga tali persaudaraan ..

      Kerajaan chola tidak pernah menguasai Nusantara .. Cuma ketika mula menyerang empayar sriwijaya kerajaan chola ini kalah jadi mereka pulang dgn kecewa dan raja chola itu hanya mahu popular kpd rkytnya dgn membuat penipuan kpd rkytnya konon mereka menang besar tapi yg sebenar2nya mereka kalah dan untuk mengubati perasaan mereka dn mahu bangga kpd rkytnya raja chola menyuruh orgnya menulis pada Prasasti berlebih lebihan seperti mengata menawan Nusantara dan menahan maharaja Sriwijaya.. Tapi yg benar ia tidak berlaku..

      Ketika era Thailand (sukhothai) yg mula menyerang kedah dgn bantuan british pun memakan masa hampir 100tahun melawan kedah Tua barulah kedah tewas.... Jadi dari sini banyak bukti yg kita boleh menilai

      Padam
  6. Salam,

    Sebenarnya saya nak tanya,

    1)adakah agama mereka sekarang sama amalannya dengan agama Hindu kini?

    2) Adakah serangan itu ada hubung kaitnya dengan Kesatria iaitu di bawah kasta Brahmin?

    3) Adakah kerajaan Srivijaya ketika itu, rakyatnya atau maharajanya juga dari golongan Brahmin? Sebab, tulisan sanskrit hanya dikhususkan untuk golongan brahmin, kan? Jadi mengapa mereka boleh berdakwah dalam kalangan Melayu Srivijaya?

    4) Adakah agama tersebut, masih lagi (belum terpesong) Islam (sebelum kedatangan Nabi Muhammad)? Sebabnya, dikatakan juga dalam pengkaji perbandingan agama, Hindu juga merupakan agama samawi.

    5) Jadi, kiranya sistem kontrak dan kangani untuk orang India gara masuk menjadi buruh di Tanah Melayu juga dari etnik di kerajaan Chola, juga?

    6) Adakah benar maharaja China dahulu ada pertalian saudara dengan kerajaan Melayu di bawah jalur keturunan Iskandar Zulkarnain?

    Saya rasa hebat betul sebabnya hampir seribu tahun, Melayu, India dan China telah ade hubungan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memamg betul tetapi zaman makin moden makin moden politik makin kuat semua dah hancur semua sejarah terpesong mula lah cakap india sesat di malaysia cina sesat di malaysia

      Padam
    2. Betul apenye.. terima kenyataan sblum kedatangan british india yg berdagang akan balik india begitu juga cina.. yg tinggal yg serap budaya setempat.. mcm babanyonya.. british dtg dgn buruh dr india dan china.. secara beramai ramai.. itu mmg pendatang tak tahu asal usul..

      Padam
    3. 1. Nak tgok hindu dlu tgok di bali.. hindu mereka tak sama..
      2.chola spt bandit.. hanya nakkan harta.. tapi tanjore mcm mitos.. sampai ke tambraliga mereka serang selepas keliling sumatera.. kalau begitu kenapa dinasti song china tulis chola di bawah sriwijaya.. byk boleh dipertikaikan.. semasa rajaraja1 ayah rajendra 1 .. chola bg tanah utk sriwijaya buat kuil disane.. mitos chola nk jd mcm asoka.. huhu
      3. Nama Hindu pun dapat dr arab.. sebelum arab dtg apa nama hindu? Brahmin kn.. dn ade lg nama pe ntah.. so mane purenye.. blum nk crita psl vedanye.. tu sbb asoka pun tukar kpd buddha.. sriwijaya pu budha.. yg pelik nye kalky avtar n budha maitreya ade menyebut tentang kedatangan nabi akhir zaman.. org yg menjaga agama hanif ni mmg arif.. spt nusantara ni..

      Padam
    4. Itu ketika empayar malayu sriwijaya dan belum ada penjajahan barat lagi....kenyataan yg sebenar kerajaan chola tidak menang pun melawan kerajaan sriwijaya dan kerajaan chola tidak pernah menguasai Nusantara . Itu hanya ditulis oleh kerajaan chola berlebih lebihan kerna berasa malu diri mereka kalah dan pulang kembali ke India .. Sriwijaya selepas serangan itu tidak memberi kesan apa2 dan tetap berjalan seperti biasa hubungan2 dgn negara lain .

      Yg masyarakat tamil China yg ada di Malaysia sekarang ini adalah buruh2 orang2 tamil dan China yg dibawa oleh British ketika selepas British Belanda sukhothai portugis menyerang Nusantara ...mereka pergi ke India dan China mencari org2 bawahan India China untuk menjadi buruh kasar kuli bagi pihaknya British ini untuk menjajah tanah malayu selepas banyak serangan penjajah Barat yg telah mengalahkan kerajaan malayu ketika itu ... Inilah permainan kotor penjajah Barat

      Padam
  7. 1. Kerajaan chola beragama hindu tetpi srivijaya Buddha. amalan Hindu pun ada banyak sect atau mazhab, tapi secara kasarnya amalan mereka tetap sama sehingga kini.

    2.xada kaitan dengan kasta, malahan kerajaan hindu-buddha di asia tenggara tidak begitu mementingkan Kasta semperti kerajaan Hindu di India. persengketaan lebih disebabkan masalah ekonomi dan prestij.

    3.tidak dapat dipastikan samaada pemerintah atau rakyatnya kelas apa, tetapi biasanya golongan brahmin hanya menjadi pendita dan pembesar ataupun jika mereka berkahwin dengan puteri raja barulah mereka memerintah.golongan pemerintah juga boleh menulis dan membac dalam sankrit yg tak boleh ialah golongan bawahan daripada itu. Apa maksud anda dengan kata-kata kenapa mereka boleh berdakwah dalam kalangan masyarakat srivijaya? adakah anda beranggapan agama dan tamadun keindiaan di nusantara ini datang dari Chola? anda kene banyak memebaca lagi.

    4.yg ini bukan bidang saya, saya tak erani nak buat spekulasi nanti boleh rosak akidah kalau salah kepercayaan.

    5.bekas kawasan jajahn CHola dik, bukan keraujaan chola..mereka in orang tamil majoritinya.

    6. hoho..ini nampaknya berbaur teori siam nai-nai kedat pasai ma cyber syburi kota star gate..jawapan saya , adik kene tanya dia sendiri.saya xpercaya sangat.

    Srivijaya memang kerajaan terhebat...

    ~Pejuang Srivijaya~Al semantani

    BalasPadam
  8. Muhammad Fadzuan Bin Razali15 November 2010 9:02 PG

    Al Semantani

    Blog anda dan informasi yang anda berikan memang BEST !!!
    I VOTE YOUR BLOG !!!

    BalasPadam
  9. Camner plak dgn Empayar Langkasuka (1st-13rd)AD?Ada apa2 info tak pasal kerajaan nih?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kedah Tua itulah langkasuka yg terawal sebenar2nya .. Kemudian langkasuka mengecil dan diserang . Kemudian pattani meneruskan sebagai langkasuka juga

      Padam
  10. Salam,
    Apakah Raja Suran yang turun ke dasar laut dalam Sejarah Melayu itu Rajendra Chola?
    Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Chola forces re-captures Kadarem

      Prince Rajendra now proceeded with his forces to Kadaarem in the peninsular Malaysia defeated the ruling viceroy of Airlanga's son and took control of the kingdom of Kadaarem, and assumed the title "Kulothunga Chola Kidaaratharaiyan (Kadaaratharaiyan). He subsequently gave the reign of Kadarem to king Suran the earlier ruler of Kadarem who seeked the assistance of the Chola king Virarajendra.

      Suran was married to Chendaniwasi (Chedani Wasis) the daughter of the Chola prince who lead the first Kadarem expedition and the princess Onangki (Onang Kiu) - the daughter of Chulin the earlier king of Kadaarem defeated by this Chola prince.

      Padam
    2. Tidak benar sama sekali saudara .. .

      Padam
    3. Sebenarnya serangan chola itu sebenar2nya tidak mampu menewaskan empayar sriwijaya dan ibukota kedah (sriwijaya pertama) itupun tidak jatuh kepada kerajaan chola. Empayar sriwijaya menentang hebat krajaan chola ini sehingga lah mereka lari pulang ke India tetapi Atas ihsan maharaja Sriwijaya selepas itu tetap menjalinkan kerjasama demi mahu menjaga tali persaudaraan ..

      Kerajaan chola tidak pernah menguasai Nusantara ..dari berdasarkan khazanah tamadun tinggalan pun tiada bukti kerajaan chola pernah menang dan sumber dari pedagang2 luar negara seperti Arab China dan lain2 tidak menyebut tentang kerajaan chola😁..

      Cuma ketika mula menyerang empayar sriwijaya kerajaan chola ini kalah jadi mereka pulang dgn kecewa dan raja chola itu hanya mahu popular kpd rkytnya dgn membuat penipuan kpd rkytnya konon mereka menang besar tapi yg sebenar2nya mereka kalah dan untuk mengubati perasaan mereka dn mahu bangga kpd rkytnya raja chola menyuruh orgnya menulis pada Prasasti berlebih lebihan seperti mengata menawan Nusantara dan menahan maharaja Sriwijaya.. Tapi yg benar ia tidak berlaku..

      Ketika era Thailand (sukhothai) yg mula menyerang kedah dgn bantuan british pun memakan masa hampir 100tahun melawan kedah Tua barulah kedah tewas.... Jadi dari sini banyak bukti yg kita boleh menilai

      Padam
  11. kerajaan chola seiras perlakuan yakjuj dan makjuj

    BalasPadam
  12. srivijaya berada dalam jajahan dynasty chola...

    http://id.wikipedia.org/wiki/Dapunta_Hyang

    BalasPadam
  13. ok first u suck . . ur history level is down to zero and u must be some racist asshole . . u stupid ass, srivijaya is also a hindu empire . . u bloody dumbass . . go read the english version of history and dont create your own and go look on the streets who are the rempits . . u fucking retard . . we are the oldest and the first civilised community and during the chola's the malays did't even exist . . stop crapping bastard . .

    BalasPadam
    Balasan
    1. wahaha...who are the racist now!! rempits?? my blog is about history and not racial problems. and please don’t use such language here. What? do you think i got this information in Malays book...no!! All the information i got for this article i got it in English book you %@%%$!!! i didn’t create my own history! And for your information SRIVIJAYA IS NOT A HINDU KINGDOM, IT"S A BUDDHIST KINGDOM YOU RETARD!!! And for your information also we Malays were far more advance and civilise than you TAMILS!!! We are also HINDUS 2000 years ago and being HINDUS doesn’t mean that you have to be Indian or TAMILS!!! please lah...i know what kind of people you are...people who acted like they know everything and says that their races is better than others...most Tamils in Malaysia acted that way...although they were only collie and pencacai taik once the British were here.

      Padam
    2. Ok retard pryar.. tell me what real name of hindu religion.. as far as we know the hindu named give by arab? If you paria.. no need to answer .. you disqualified huhu.. retard..

      Padam
    3. Sejarah org2 India dan China yg berada di Malaysia sekarang adalah dibawa masuk oleh British

      Ini diakui sendiri oleh British dan bukti2 bertulis yg ditulis sendiri oleh British yg berkata mereka membawa masuk buruh2 bawahan dari india dan China demi untuk dipaksa bekerja menjadi kuli British di masa dahulu ketika lepas penjajahan barat

      Padam
  14. U bastard . . malay language is the exact copy of the sanskrit . . copy indians for what ? uneducated bitches . . bark lar fuckers . . .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sorry bastard like you paryar prohibited to use sanskreta.. so sad.. just hear from you brahmin..

      Padam
  15. The blog owner is a serious dick head . . thats for sure . . hahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. and why is that may i ask?.:DD

      Padam
    2. I was quite fascinated with your article .... until I reached the last paragraph. I am not a Tamil but in that para I found that you lost credibility as a blogger with a genuine desire for factual truths. Imagine having your article translated into English and having an International community of historians read it. You expose a very biased, narrow-minded personality that will have difficulty interacting with people other than your own kind. How do you expect to progress in life, my friend?

      Padam
  16. Keling ni dah berlebih-lebih. Delete jer komen dia bro......

    BalasPadam
  17. melayu otak kering...dan tahu makan belacan saja.. selain tu ape yang mereka tahu..??? buat anak ramai tahula...

    BalasPadam
    Balasan
    1. . Sebenarnya serangan chola itu sebenar2nya tidak mampu menewaskan empayar sriwijaya dan ibukota kedah (sriwijaya pertama) itupun tidak jatuh kepada kerajaan chola. Empayar sriwijaya menentang hebat krajaan chola ini sehingga lah mereka lari pulang ke India tetapi Atas ihsan maharaja Sriwijaya selepas itu tetap menjalinkan kerjasama demi mahu menjaga tali persaudaraan ..

      Kerajaan chola tidak pernah menguasai Nusantara ..dari berdasarkan khazanah tamadun tinggalan pun tiada bukti kerajaan chola pernah menang dan sumber dari pedagang2 luar negara seperti Arab China dan lain2 tidak menyebut tentang kerajaan chola😁..

      Cuma ketika mula menyerang empayar sriwijaya kerajaan chola ini kalah jadi mereka pulang dgn kecewa dan raja chola itu hanya mahu popular kpd rkytnya dgn membuat penipuan kpd rkytnya konon mereka menang besar tapi yg sebenar2nya mereka kalah dan untuk mengubati perasaan mereka dn mahu bangga kpd rkytnya raja chola menyuruh orgnya menulis pada Prasasti berlebih lebihan seperti mengata menawan Nusantara dan menahan maharaja Sriwijaya.. Tapi yg benar ia tidak berlaku..

      Ketika era Thailand (sukhothai) yg mula menyerang kedah dgn bantuan british pun memakan masa hampir 100tahun melawan kedah Tua barulah kedah tewas.... Jadi dari sini banyak bukti yg kita boleh menilai

      Padam
  18. Salam,

    Dalam perihal sejarah mmg byk percanggahan kerana sejarah itu dicatat oleh org yg menang sehinggalah dapat disanggah dengan bukti nyata.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebenarnya serangan chola itu sebenar2nya tidak mampu menewaskan empayar sriwijaya dan ibukota kedah (sriwijaya pertama) itupun tidak jatuh kepada kerajaan chola. Empayar sriwijaya menentang hebat krajaan chola ini sehingga lah mereka lari pulang ke India tetapi Atas ihsan maharaja Sriwijaya selepas itu tetap menjalinkan kerjasama demi mahu menjaga tali persaudaraan ..

      Kerajaan chola tidak pernah menguasai Nusantara ..dari berdasarkan khazanah tamadun tinggalan pun tiada bukti kerajaan chola pernah menang dan sumber dari pedagang2 luar negara seperti Arab China dan lain2 tidak menyebut tentang kerajaan chola😁..

      Cuma ketika mula menyerang empayar sriwijaya kerajaan chola ini kalah jadi mereka pulang dgn kecewa dan raja chola itu hanya mahu popular kpd rkytnya dgn membuat penipuan kpd rkytnya konon mereka menang besar tapi yg sebenar2nya mereka kalah dan untuk mengubati perasaan mereka dn mahu bangga kpd rkytnya raja chola menyuruh orgnya menulis pada Prasasti berlebih lebihan seperti mengata menawan Nusantara dan menahan maharaja Sriwijaya.. Tapi yg benar ia tidak berlaku..

      Ketika era Thailand (sukhothai) yg mula menyerang kedah dgn bantuan british pun memakan masa hampir 100tahun melawan kedah Tua barulah kedah tewas.... Jadi dari sini banyak bukti yg kita boleh menilai

      Padam
  19. Blogger Malayur yang paling bodoh di Negara ini sejarah pun diputar belit bermakna orang yang kurang ajar dalam sejarah nusantara

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko nak jadi orang india .. di persilakan balik cpt.. sejarah hindu byk mitos dan penambahan ikut sukahati mak dia jer..

      Padam
  20. Look at ur skin n u know where is ur homeland

    BalasPadam
  21. Malay Land.....Malaysia.....

    BalasPadam
  22. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  23. "Pada pendapat saya tindakan mereka ini adalah tindakan vandalism yang amat teruk dan kejam dan hanya dilakukan oleh bangsa-bangsa gasar yang tidak bertamadun. Sebenarnya legasi daripada sifat gangsterisme dan vandelisme ini dapat kita lihat dalam masyarakat Tamil yang mendiami Negara kita pada hari ini yang sebahagian besarnya berasal daripada wilayah selatan India yang pada suatu ketika dahulu adalah wilayah kekuasaan Chola. Adakah sikap samseng mereka yang suka membuat kekacauuan dan tetak-menetak ini berasal dari leluhur mereka dari zaman Chola? Wallah hu a’lam."

    Saudara, adalah wajar untuk tidak mencampur adukan kajian sejarah dengan pendapat yang berunsur perkauman.

    Kaum Melayu juga pernah melakukan kekejaman terhadap bangsa lain. Moyang anda pernah telibat dengan kegiatan ekonomi hamba di mana lelaki kaum asli terutamanya yang tua dibunuh, perempuan dirogol dan kemudiannya dijual kepada para pedagang.

    Perkara-perkara seperti ini bukan hanya kejam tetapi amat memalukan. Jadi lebih baik jika kita bersikap professional ketika menulis.

    BalasPadam
  24. Salam pagi Sabtu,
    Semasa saya melawat New York City pada 2009, saya berjumpa dengan seorang Laksamana dalam Angkatan Laut Malaysia yang diwakilkan ke UN. Beliau mendakwa Kedah Lama adalah wilayah di bawah kekuasaan Chola. Saya tiada hujah untuk menyanggah dakwaan beliau ketika itu.
    Wallahu'alam.
    Wassalam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kedah lama tu kedah mane.. kedah tua ke? Hhh klu zaman rajendra tu menipu jer..

      Padam
    2. Tak ada bukti kependudukan Chola di Kedah atau di Sumatera dan mana2 wilayah Southeast Asia.
      Pergi lah cari...tak kan jumpa sisa, arkeologi, monumen, prastasi Chola di seluruh Southeast Asia.
      Lepas tu mereka ambil patung di Lembah Bujang...ni tengok.
      Tapi patung tu abad 6-7 masehi punya.
      Bila masa pulak Chola 1 lahir abad 7 masehi. Gila ke apa?
      Lepas tu dia tunjuk pulak candi lembah bujang, ni apa?
      Itu candi ada yang dibina pada abad 5 ke 6,7,8 hingga 12 masehi...bila masa pulak Chola 1 lahir abad 5 Masehi...bodoh ke apa?
      Pergi pulak dia tunjuk candi di Pelembang...tu bukti.
      Itu candi Srivijaya yg buat..chola 1 belum lahir waktu tu...gila ke apa?
      So tak ada bukti jelas pernah wujud pemerintahan Chola 1 di mana2 wilayah Southeast Asia.
      Tinggalan sejarah apa pun tak ada.
      Perkampungan Indian Tamil Chola 1 pun tak ada. Sisa pun tak ada.

      Cari mana2 catatan dari China dan Arab...tak ada pun mereka tulis kerajaan Srivijaya diambil alih Chola 1 atau Chola 1 menguasai dan menduduki wilayah Srivijaya.
      Tak ada...
      Yang ada lepas 2 tahun Srivijaya di serang Chola 1, catatan sejarah Sung menyebut maharaja Srivijaya yang baru mengirim utusan ke China pada tahun 1028 bagi menandakan hubungan terjalin seperti biasa dan seperti sebelum nya.
      Itu lah tujuan dihantar utusan.

      Padam
  25. lancau la chola haram jadah

    BalasPadam
  26. Buktikan peninggalan tamil atau chola di kedah.. nothing.. klu ko menjajah.. org kedah dh pandai ckap tamil.. ape la bodoh sgt.. sanskrit pun bkn dr tanah dravida.. even byk candi hindu budha yg besar di nusaantara ni.. terutama di jawa.. klu kite tgok kes kumari kandam lebih fit kat sunda.. org tamil ni cerita mitos n menambah certa pandai la.. catatan dr china chola dibawah kuasa sriwijaya.. catatan sri lanka n thai .. darah sriwijaya menjadi raja chola.. so sad tamilan tak le terima fakta..

    BalasPadam
  27. Tak ada satu pun catatan China, Arab, Parsi dan India pernah ada kerajaan India, Tamil dan Chola wujud dan dibina didirikan di mana2 wilayah Southeast Asia.
    Chola 1 datang serang saja...tak ada bukti Chola 1 menduduki mana2 area jajahan Sriwijaya di Southeast Asia.
    Catatan China sana, dalam sejarah Sung, maharaja Sriwijaya yang baru iaitu "Shin-Li-Teah-Hua atau Sri Deva, masih mengirim utusan ke China setelah perang dengan Chola 1.
    So apa bukti Chola 1 menjajah dan jadi kerajaan di Southeast Asia?
    Tak ada!
    Jangan create history sendiri.

    BalasPadam