Isnin, 4 November 2013

BANGSA MISTERI DI BENUA INDIA


Ravana seorang Raja bangsa Rakshasa. Ayahnya adalah berbangsa Yaksha. 


Salam Maal Hijrah saya ucapkan kepada semua. Saya ada jumpa  satu artikel yang menarik untuk dikongsikan bersama. Tetapi sebelum itu saya ingin memberikan sedikit pengenalan tentang jenis-jenis bangsa purba yang pernah wujud di India suatu ketika dahulu. Pengetahuan kita tentang bangsa-bangsa purba ini sebenarnya juga adalah amat penting untuk kita memahami sejarah bangsa Melayu di Nusantara terutama setelah pembentukan kaum-kaum baru setelah banjir besar Nabi Nuh. Sebenarnya bangsa-bangsa purba di benua India dibahagikan kepada dua kelompok. Kelompok pertama adalah kelompok yang dianggap baik atau suci dan kelompok kedua adalah kelompok yang dianggap jahat dan kejam.

 

Tentang mengapa terjadinya pembahagian sebegini dalam masyarakat India purba tidaklah mahu saya sentuh dengan mendalam disini kerana ianya amat panjang.  Di dalam epik klasik India seperti Mahabrata dan Ramayana, serta Purana  ada dinyatakan nama-nama kaum atau bangsa tersebut. Namun demikian dalam epik-epik ini kesemua bangsa ini tidak digambarkan sebagai manusia biasa sebaliknya mereka digambarkan memiliki pelbagai kuasa ajaib dan sakti mandraguna. Penceritaan mengenai mereka biasanya tidak dapat lari daripada mitos dan dan lagenda. Diantara puak-puak yang terdapat pada masa tersebut adalah seperti Yakshas, Kinnaras, Kimpurushas, Rakshasas, Suparnas, Vanaras, Vidyadharas, Valikilyas, Pisachas, Devas dan Asuras.

 

Salah satu daripada puak yang akan saya sentuh adalah puak Yakshas. Yakshas adalah dianggap sebagai makhluk yang ajaib kerana mereka dikatakan boleh menghilangkan diri dengan tiba-tiba. Raja mereka bernama Vaisravana atau Kuvera dan merupakan penyembah Siva. Dalam agama Hindu dia dianggap sebagai Dewa Kekayaan. Menurut epik Ramayana, Kuvera telah membina kerajaan  yang bernama Lanka atau sekarang dipanggil Sri Lanka (ada yang kata Pulau Langkawi). Dalam masa yang singkat negeri Lanka dipenuhi dengan bangsa  Yaksha . Tidak lama kemudian adik tiri Kuvera yakni Ravana telah menawan Sri Lanka. Atas  permintaan ayah mereka, Kuvera berpindah ke kawasan berhampiran Kailasa berdekatan gunung Himalaya. Apa  yang menariknya ,bangsa Yaksha yang tinggal di Sri Lanka  masih lagi wujud hingga sekarang. Namun mereka tidak lagi digelar Yakshas. Mereka sekarang  adalah satu-satunya penduduk orang asli yang wujud di Sri Lanka. Hingga sekarang masyarakat Sri Lanka mengaggap mereka sebagai manusia ajaib kerana kemahiran mereka akan bentuk muka bumi dan hutan belantara yang menyebabkan mereka sukar untuk didekati dan ditemui. Mereka juga ditakuti oleh masyarakat Sri Lanka kerana dikatakan mereka boleh menyumpah sesiapa sahaja.

 

Perkara pokok yang ingin saya sampaikan di sini adalah, semua bangsa-bangsa purba dalam epik-epik kuno tersebut adalah manusia biasa yang telah di salahtafsirkan oleh kita. Mereka sengaja digambarkan sebagai manusia ajaib dan sebagainya kerana ia adalah suatu propaganda ala zaman purba. Bangsa yang menang biasanya akan digambarkan sebagai dewa dewi manakala bangsa yang kalah atau dianggap jahat akan digambarkan sebagai demon atau sesuatu makhluk yang menggerunkan dengan taring dan kuku yang tajam. Ini semua adalah propaganda sejarah. Begitu juga dengan kisah peperangan diantara Rama dengan Ravana. Rama dianggap sebagai Dewa kuasa baik maka Ravana musuhnya dianggap sebagai manusia yang hodoh dan bertaring serta kejam. Padahal Ravana juga adalah manusia biasa cuma berlainan bangsa dari Rama. Ravana yang juga berketurunan yaksha dianggap sebagai seorang Rakhshasa yang paling terkenal. Oleh kerana itu dapat kita simpulkan bahawa Rakhshasa adalah suku yang terbit dari bangsa yaksha juga. Rama hanya dianggap sebagai Devas kerana dia menang dalam perang tersebut. Bayangkan jika Ravana yang menang dan para pengikut Ravana yang menulis epik tersebut, sudah tentu Rama dianggap sebagai bangsa yang hodoh dan jahat bukan?

 

Kalau mahu membincangkan tentang semua bangsa-bangsa purba ini jawabnya berjela-jelalah artikel saya ini, jadi saya berhenti disini sebab saya nak lampirkan link artikel yang panjang selepas ini. Tujuan saya tulis artikel ini adalah untuk memberi pemahaman kepada anda semua yang suka baca hikayat-hikayat melayu lama yang banyak simbolisme. Supaya anda tidak ambil bulat-bulat apa yang ditulis contohnya dalam Hikayat Merong Mahawangsa ada disebut bahawa penduduk  asal Kedah adalah keturunan gergasi dan Raja Merong Mahawangsa berkahwin dengan anak Raksaksa. Jadi jangan gunakan pemahaman cetek orang yang tidak tahu sejarah dengan mengatakan ia dogeng sebab kalau ikut kepala otak logik kita maka Hikayat Raja Merong Mahawangsa jadi macam cerita Doraemon. Melalui penjelasan dan pemahaman tentang bangsa-bangsa purba India ini maka saya pasti anda akan lebih mudah untuk memahami hikayat-hikayat lama seperti Merong Mahawangsa dan sebagainya.

 

Baiklah, sekarang semua dah faham bukan? Jadi kita berbalik pulak pasal artikel yang saya nak kongsikan tadi. Artikel ini adalah  dari seorang pengkaji sejarah kontemporari kita juga. Apa yang manarik pasal artikel ini adalah ia memperincikan tentang suku bangsa dan asal usul Merong Mahawangsa serta kaitannya dengan satu bangsa misteri yang dipanggil Malla. Adakah bangsa Malla ini sama dengan bangsa Melayu itu saya tidak tahu, terpulang pada anda untuk menerimanya atau tidak berdasarkan pembentangan yang dibuat oleh penulis artikel tersebut. Mungkin penulis hanya mengkaji dalam konteks Hikayat Merong Mahawangsa sahaja sebab itu dia tidak membincangkan tentang satu lagi suku bangsa penting yang wujud di benua India ketika itu. Bangsa Malla seperti yang disebut dalam artikel ini juga berkemungkinan pecahan dari bangsa misteri tersebut. Juga tidak disebut tentang pengkelasan bangsa-bangsa purba ini dalam zaman modern. Sebenarnya sebahagian daripada bangsa-bangsa jahat yang digambarkan dalam epic Ramayana dan Mahabrata adalah dari kelompok berbahasa Austroasiatic, Sino-tibetan dan termasuklah Austronesia, mereka telah dihalau dari benua India dan hanya ada sedikit yang tinggal disana sekarang contohnya etnik Munda. Di sini saya lampirkan link artikel yang panjang lebar tersebut sahaja sebab kalau saya copy paste nampak terlalu panjang dan serabut ,jadi anda bacalah ya jangan tak baca. Cuma saya nak ingatkan bahawa ini cuma kajian dan pandangan peribadi beliau dan ia tidak ada sebarang hubungan dengan saya. Ada perkara yang saya setuju dan ada juga yang tidak. Jadi bacalah dengan minda yang terbuka dan janganlah menghukum atau menolak membabi buta dan saya juga tidak memaksa sesiapa untuk menerimanya , sekian:


 

 


 

23 ulasan:

  1. kupasan yang terbaek :D

    bila nak keluar cerita naga tuan?
    dah masuk awal bulan pun ni :)

    Salam Maal Hijrah 1435

    BalasPadam
    Balasan
    1. alamak...hehe. betul la tak perasan dah awal bulan. tapi sebelum saya siapkan artikel pasal naga tu saya ada satu lagi artikel yang saya mahu siarkan.hmmm agaknya hujung bulan lah kot... maklumlah agak sibuk ketika ini, walaupun skang tengah cuti. tapi jagan risau artikel tu tetap akan ada. sabar ye..:)

      Padam
    2. SAYA IBU TUTI BERSAMA KELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAKASIH KEPADA KI WARA KARNA MELALUI BANTUAN KI ,RUMAH SAYA YG DULUNYA TIDAK LAYAK UNTUK DITEMPATI TAPI SEKARAN ALHAMDULILLAH KINI SAYA SUDAH PUNYA RUMAH YG SUDAH JAUH LEBIH BAGUS DARI SEBELUMNYA ITU SEMUA ATAS BANTUAN KI WARA YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA YAITU (1251) DAN ALHAMDULILLAH TERNYATA BERHASIL,JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN HUB KI WARA NO 082322214888 SILAHKAN ANDA MEMBUKTIKANNYA SENDIRI. KLIK BOCORAN SGP HK DISINI













      SAYA IBU TUTI BERSAMA KELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAKASIH KEPADA KI WARA KARNA MELALUI BANTUAN KI ,RUMAH SAYA YG DULUNYA TIDAK LAYAK UNTUK DITEMPATI TAPI SEKARAN ALHAMDULILLAH KINI SAYA SUDAH PUNYA RUMAH YG SUDAH JAUH LEBIH BAGUS DARI SEBELUMNYA ITU SEMUA ATAS BANTUAN KI WARA YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA YAITU (1251) DAN ALHAMDULILLAH TERNYATA BERHASIL,JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN HUB KI WARA NO 082322214888 SILAHKAN ANDA MEMBUKTIKANNYA SENDIRI. KLIK BOCORAN SGP HK DISINI

      Padam
  2. salam,

    kupasan menarik. lama juga tuan senyap tanpa sebarang artikel baru. sekarang baru saya boleh membaca HMM dengan imaginasi yg sedikit jelas. jadi, Tak hairan la bangsa viking di eropah pon pernah digambarkan sebagai bangsa gergasi dalam cerita2 mitos eropah.

    salam maal hijrah

    - Po' Din Jitra

    BalasPadam
  3. sy bru pulang dr hatyai thailand.saya lihat papan2 tanda di sana semua hanya menggunakan bahasa thai.org muslim di sana juga semakin hilang identiti melayu mereka n kii menjadi thai muslim.kita di malaysia sejak dahulu telah melakukan byk kesilapan memberikan taraf kerakyatan kpd ramai bangsa asing kini anak cucu kita yg menaggung padah.pengurangan pembiakkan rakyat malaysia yg bkn peribumi perlu di lakukan.populasi org2 cina,india termasuk india muslim,sikh dan lain2 perlu di kurangkan sebanyak mungkin.populasi org melayu dan laum peribumi seperti dayak,org sli perlu di tingkatkan.apabila populasi kaum2 pendtg mula berkurangan kita hapuskan sekolah2 cina,tamil.bahasa cina dan tamil di haramkan sama sekali di papan2 tanda.akhbar2 cina dan tamil di hapuskan sama sekali malah tiada lagi wujud masjid india muslim juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. selagi ada org melayu liberal mcm ah jib gor ko jgn mimpilah...tpi jgn risau populasi org ciina dan india dah memang menurun pun di sebabkan kadar kelahiran yg rendah...tapi org melayu juga perlu berjaga2x kerana jumlah mereka yg semakin byk juga tidak membawa sebarang makna kalau mereka berfikiran jumud dan tak progresif.

      Padam
    2. jangan risau ah jib gor telah mulai msedar dan membawa masuk lebih ramai org islam dari indon..bangla dan pakistan

      Padam
    3. tanpa nama kat atas ni...tak yah nak impot dr luar..populasi org melayu dah memang berkembang dgn seimbang tidak overpopulated tidak juga menurun..ianta berkembang dgn sederhana..indon banla dan pakistan boleh dtg sebagai pelancong bukan utk berkerja..begitu juga dgn amoi2x prc yg byk jadi tukang urut tu

      Padam
  4. baru baca link..permulaannya agak realistik tapi sayang..lama-kelamaan artikel tu terpesong byk sgt propaganda dendam kesumat berdasarkan andaian yg di sadur unsur ekstrim keagamaan...nilah masalh MAJORITI pengkaji sejarah melayu ni..dia tak sedar cara dia kaji pun ada unsur propaganda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin saudara patut baca Hmm & semua artikel penulis itu. Cerita HMM mmg berkisar ttg Nabi Sulaiman a.s., Garuda & Raja Merong. Bukan macam filem KRU.

      Padam
  5. org2 bangla,pakistan tak di alu alukan.itu bkn rumpun melayu.tp kita alu alukan jika yg di bawa adalah kaum wanita bangla dan pakistan dan nikahkan dgn lelaki melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. melayu gile seks engko ni...ko ingat bangsa dia bodoh sgt ke nak bagi kaum wanita dia kat bangsa lain?

      Padam
    2. haha babi pakai topeng melayu dekat atas...gila seks punya babi

      Padam
  6. Salam tuan tanah,

    Harap tuan boleh ulas pasal cerita rakyat seperti berikut:

    1. Hercules & Badang & Superman.
    2. Uda & dara, laila & majnun dan romeo & juliet.
    3. Kisah Naga Tasik Chini, Sri Perak, Si Tembaga & Sri Gumun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. naga dua langkapuri...

      Padam
    2. TT nak sangat tau pasal 3 perkara atas nie...harap TT boleh jelaskan lebih lanjut

      Padam
  7. tampa nama 6 november bangla n pakistan pun gila sex juga anak dara mereka mmg x bg pada kaum lain n kita melayu pun jgn rendahkan n jauhkan maruah diri kita bg anak dara kita nikah dgn bangla n pakistan bangsat nie

    BalasPadam
  8. Heartagram Our Love Sign8 November 2013 11:50 PTG

    Patutnya Ravana ada 10 kepalalah admin...

    BalasPadam
  9. alhamdulillah...dah lama sy bace artikel tu...heheee

    BalasPadam
  10. Aku keturunan nabi adam a.s.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Habis yg lain ni bukan keturunan Nabi Adam ke?

      Padam
    2. Habis yg lain ni bukan keturunan Nabi Adam ke?

      Padam