Ahad, 12 Mei 2013

NABI NUH, SUMERIA DAN AUSTRONESIA.






 

Salam dan selamat hendaknya kepada semua pembaca. Dalam posting kali ini kita akan menyambung pengembaraan untuk mencari kaitan diantara bangsa Sumeria dan bangsa Nusantara atau Austronesia sejak beribu-ribu tahun dahulu. Kita bertuah kerana sudah ada sedikit sebanyak kajian yang dibuat oleh para pengkaji barat mengenai fenomena yang boleh dikatakan sangat misterius ini.
Sebenarnya terdapat banyak persamaan diantara bangsa kita atau Austronesia dengan Sumerian ini, seperti dalam sudut bahasa, keagamaan atau Theologi, kebudayaan dan juga mitos-mitos kewujudan. Ada sesetengah pengkaji yang menolak persamaan ini dan mengatakan ia hanyalah kebetulan semata-mata. Namun adakah suatu kebetulan boleh muncul dengan banyak sekali? Sudah tentunya tidak! Oleh itu mari kita bersama-sama menelusuri zaman purba untuk mengetahui lebih lanjut tentang apa sebenarnya yang telah berlaku.
Seperti yang dikaji ahli sejarah diperkirakan bahawa zaman gangsa dimulai sekitar 5000-6000 tahun yang lalu sekaligus menjadi salah satu tonggak sejarah terpenting dalam bidang pembuatan logam. Gangsa dipebuat dari peleburan yang kompleks dari tembaga dan timah dan masih di keluarkan hingga sekarang. Di kawasan Mediteranian logam timah adalah sangat kurang, ini berbeza  dengan Asia Timur dan Asia Tenggara sebagai sumber timah terbesar di dunia baik dari zaman kuno hingga sekarang. Oleh sebab itulah perdagangan diantara kawasan Nusantara dan Asia Barat sangat penting pada zaman purba. Tetapi pada saat itu timah bukanlah satu-satunya yang dibawa oleh orang Asia dan Austronesia ke dunia sebelah barat kerana para arkeologi telah menemukan cengkih di dalam bejana kapal di Syria dengan bukti tahun setidaknya 1721 SM. Bangsa Pheonicia ternyata telah membawa cengkih di awal kelahiran aksaranya, bahkan lebih awal lagi, kira-kira tahun 3000 SM, Mesopotamia telah menggunakan tumbuhan Nusantara itu untuk daging yang sudah tidak segar lagi, sekaligus untuk pengubatan.
Kerana zaman keemasan perdagangan cengkih antara Nusantara dengan pedagang-pedagang dari berbagai bangsa seperti India, Arab, Eropah, adalah berterusan beberapa ribu tahun kemudian, maka cengkih tentunya dikonsumsi sendiri oleh orang Sumer dan Pheonicia. Hubungan dagang yang sudah terjalin sejak awal peradaban ini menandakan mereka berkomunikasi dengan bahasa yang sama, atau setidaknya satu bahasa lingua franca yang difahami bersama .Orang Sumeria sering menyebut orang-orang laut dan pedagang tersebut sebagai bangsa Magan dan Meluhha/ Melukha (Mungkin Maluku atau Malayu/Malaka?).
Hubungan ini wajar jika dilihat dari yang tertulis di dalam dialog Kritias. Plato menulis bahawa di awal kehidupan, ada dua komuniti yang berbeza yang dibaratkan sebagai ‘gembala’ dan ‘pelaut’. Kanaan (Pheonicia) dan Sumeria adalah bangsa pelaut berorientasikan hilir sekaligus merupakan pembina kota-kota pelabuhan pertama di Timur Jauh yang tentunya mempunyai tradisi yang sama dengan pelaut-pelaut ulung Austronesia.
Sumeria merupakan peradaban tertua di dunia termasuk yang pertama menyumbangkan ilmu-ilmu peradaban seperti; penulisan, irigasi, undang-undang, agama, ilmu-ilmu sains (aritmatik, geometri, kalender, senibina), dan sebagainya. Kota-kota Sumeria adalah yang pertama mempunyai sistem pertanian yang sistematik sejak 5300 SM dan perkembangan sistem penulisannya sudah dimulai sejak 3500 SM. Karya-karya Sumer adalah yang tertua di dunia dan tetap terpelihara hingga era Babilon, lalu berkembang hingga ke Timur Tengah dan Mediteranian, dan memberi sumbangan khususnya kepada tamadun Yunani dan Yahudi. Misalnya, dua dari empat sungai taman Eden dalam kitab mereka bernama Tigris dan Euphrates.
 
Selain itu, seperti yang telah saya sebut berdasarkan kajian ke atas kesusasteraan Akkadia dan Sumeria Purba. Kapal-kapal Melayu adalah di antara kapal-kapal yang datang dari laut-laut jauh yang panggil sebagai Dilmun, Magan dan Melluha. Menurut pengkaji budaya Melayu dari Eropah, adalah mungkin perkataan asli bagi bahasa Sumeria untuk sungai Tigris dan Furat adalah berasal dari asal-usul Malayo-Polinesia. Di dalam bahasa Pangasinan (satu bahasa puak di Luzon),perkataan 'siglat' yang bermaksud pantas atau cepat mempunyai persamaan linguistik dengan kata 'idigna' bagi Sumeria dan 'idiglat' bagi Akkadia merujuk kepada sungai Tigris.
Di dalam bahasa itu juga,kata 'burakan' yang bermaksud 'gelombang','berayun-ayun' atau 'melayari' adalah kelihatan sama dengan perkataan Sumeria 'Buranun'( Beralun dlm bahasa Melayu) dan Akkadia bagi 'Pu-rat-tu' merujuk kepada sungai Furat. Selain itu perkataan GU dalam bahasa Sumerian ada persaman dengan perkataan KU atau AKU dalam bahasa Melayu kerana maknanya adalah sama iaitu saya manakala perkataan KAMI dalam bahasa Sumeria adalah ME. Di bawah saya sertakan sebuah jadual berserta dengan perbandingan diantara bahasa Sumeria dengan bahasa Melayu. Saya hanya menyediakan 7 persamaan sahaja sedangkan ada berpuluh lagi persamaan yang boleh kita jumpa. Melalui jadual ini kita dapat lihat betapa dekatnya persamaan tersebut.
MELAYU
SUMERIA
AKU
GU
KAMI
ME
SIAPA?
ABA?
AYAH
AYA
INI
NE
ORANG
UR
PANAH
PANA
Selain itu bahasa Sumeria tidak sama dengan rumpun Indo-Eropah atau Afro-Asiatik (Mesir, Berber, Semit, dsb) yang terdapat di sekelilingnya, seolah-olah ia bahasa asing yang terpulau. Meskipun sudah lama pupus, Paul Kekai Manansala, menjumpai banyak kata-kata Sumer di dalam rumpun Austrik (Asia Tenggara, Asia Selatan, Oceania termasuk bahasa Melayu) . Apatah lagi di samping cengkih, Sumer juga menggunakan kerbau Asia, berkemungkinan kerbau ini berasal dari jenis Asia Tenggara (kerbau bubalus bubalis carabanesis), seperti yang terlihat pada sigil Sumerian abad ke-3 SM.
 
Mungkin ada diantara anda yang terlepas pandang klu-klu yang terdapat di seluruh Nusantara. Seperti juga ahli-ahli Freemason, orang-orang Nusantara terutama Melayu-Polenesia gemar menyorok klu tentang rahsia bangsa mereka dalam senibina rumah atau bangunan yang dibina mereka. Anda tidak percaya? Sebagai contoh rumah adat Toraja satu arkitektur tradisional dikenali sebagai Tongkonan. Materialnya adalah terbuat daripada kayu uru, kayu lokal yang sekuat kayu jati. Arahnya selalu menghadap ke utara. Atapnya berbentuk melengkung seperti Minangkabau. Meskipun orang Toraja ini tinggal di kawasan pegunungan, namun atap melengkung indah tersebut ternyata berkait rapat dengan lautan atau perairan. Bentuk rumah dengan atap lengkung itu menggambarkan sebuah perahu atau kapal. Model atap tersebut menggambarkan perahu yang digunakan Puang Buralangi pada masa berlayar ke Toraja, ribuan tahun silam. Dalam mitologi Toraja, Puang Buralangi adalah manusia pertama yang diciptakan Tuhan.

 
 
Buralangi diciptakan Tuhan di bahagian utara langit dan kemudian diturunkan di daerah yang disebut Pongko sebelum pergi ke Toraja dan beranak-pinak di sana. Pongko itu berada di daerah utara. Itu sebabnya, tongkonan selalu menghadap ke utara. Tidak ada kepastian di mana Pongko itu berada. Ada yang berpendapat ianya China, Wallahhua’lam. Kisah penciptaan Buralangi juga berkait tentang banjir besar yang meneggelamkan daerahnya. "Kerana keadaan ini juga Puang Buralangi menggunakan perahu untuk ke Tanah Toraja. Perahu ini kemudiannya diabadikan dalam bentuk atap rumah.
 
Kemegahan rumah Nias ini seakan-akan memberi gambaran kepada kita akan Bahtera Nabi Allah Nuh.
 
Terdapatnya versi lain tentang mitologi banjir di Toraja, yang diungkap oleh Stephen Oppenheimer mengenai teori yang ditulis dalam bukunya, Eden in the East: Benua yang Tenggelam di Asia Tenggara. Buku ini sangat menarik untuk dibincangkan. Ianya agak sensasi tapi amat memikat hati kita kerana bersangkut-paut dengan masa lalu sejarah kita yang misterius ini. "Karakter khas mitologi di kawasan Nusantara dan Asia Tenggara adalah banyaknya cerita banjir," kata Oppenheimer dari Universiti Oxford, London. Kata-kata ini sangat penting kerana ianya adalah klu yang terawal dan terpenting yang harus kita baca dan faham jika kita mahu merungkai sejarah purba bangsa Nusantara. Kisah banjir ini yang menjadi dasar teori Oppenheimer bahwa banyak peradaban tertua di dunia berasal dari kawasan Nusantara, terutama dari wilayah Pentas Sunda, yang sekarang sudah tenggelam menjadi Laut Sunda dan Laut Cina Selatan. Bukti lain yang digunakan Oppenheimer adalah pemetaan genetik.
Pentas Sunda atau Sundaland adalah wilayah dataran luas yang berada di wilayah Indonesia dan Malaysia sekarang. Sebelum dipisahkan oleh laut kerana Zaman Ais berakhir sekitar 6.000 tahun sebelum Masihi, Sumatera, Jawa, dan Borneo masih menyatu dengan Asia. Daratan ini juga menghubungkan Kalimantan dengan wilayah selatan Cina. Oppenheimer percaya, pada masa Pentas Sunda itu belum tenggelam, penduduknya sudah memiliki kemampuan teknologi bertani, mencari ikan, atau membuat tembikar. Kemampuan pertanian ini boleh dikatakan paling tua di dunia. "Belum ada masyarakat lain (di dunia masa itu) yang boleh melakukannya," kata Oppenheimer.
Apabila Pentas Sunda dibanjiri air secara mendadak, penduduknya mula berpindah. Mereka membawa bersama teknologi pertanian dan sebagainya ke seluruh dunia. Di barat, pengaruh para imigran dari wilayah kita dan sekitarnya sampai Eropah, sedangkan di timur mereka sampai ke Benua Amerika dengan melalui Selat Bering, yang ribuan tahun lalu masih boleh dilalui dengan berjalan kaki, tidak perlu menggunakan perahu. Menurut Oppenheimer, oleh sebab itulah peradaban Sumeria, 5.000 tahun SM, juga dipengaruhi oleh peradaban orang-orang bertutur bahasa Austronesia- dalam keluarga bahasa yang mencakup bahasa-bahasa di Indonesia-Malaysia dari Asia Tenggara. Selama ini ahli sejarah menyatakan di Sumeria sistem undang-undang sudah dikembangkan, teknik ketenteraan sudah cukup maju sehingga terjadinya perang diantar kota-kota atau City -state. Roda, adalah salah satu penemuan teknologi paling berpengaruh di dunia, juga sudah diciptakan pada masa ini. Dan terutama sekali huruf telah pun digunakan, iaitu dalam bentuk huruf paku atau cuneiform.
Namun apa yang lebih memeranjatkan, Oppenheimer melihat beberapa penemuan dari Sumeria menunjukkan adanya persamaan dengan kebudayaan atau teknologi masyarakat Austronesia. Persamaan benda-benda Neolitik yang muncul di Asia Tenggara dan Mesopotamia sekitar 7.500 tahun lalu juga menjadi salah satu bukti. Tembikar yang ditemukan di Ur, yakni salah satu kota tua Sumeria, menunjukkan beberapa persamaan dengan tembikar kelompok masyarakat Austronesia di Asia Tenggara seperti penggunaan cat warna merah. Begitu juga, dengan penemuan patung-patung dengan cacah atau tato yang mirip dengan cacah kita. Seni membuat cacah alias tato itu adalah ciri-ciri khas Austronesia. Tidak hanya teknologi yang disebarkan para penduduk Nusantara ribuan tahun silam ke berbagai penjuru dunia, tetapi juga mitologi kisah banjir. Sebagai contoh Epik Gilgamesh, iaitu kisah banjir besar Sumeria yang memiliki pesramaan dengan banjir Nuh, menurut Oppenheimer, bertitik-bertolak dari kisah tenggelamnya Dataran Sunda di wilayah Nusantara dahulu kala.
 
 
 
Sejak dua abad yang lalu, cerita banjir Nabi Nuh adalah satu-satunya legenda tentang banjir besar yang dikenali dunia mutakhir. Munculnya mitologi banjir besar, yang sebahagian kisahnya  sangat mirip kisah Nabi Nuh, dalam dunia moden apabila tablet-tablet tulisan huruf paku, semacam buku dari kerajaan Sumeria, ditemukan di Irak oleh Hormuzd Rassam pada 1853. Tablet-tablet itu pertama kali diterjemahkan oleh arkeologis Inggeris, George Smith, pada awal 1870. Tablet itu berisi kisah Gilgamesh, seorang Raja Sumeria. Dalam cerita itu, Gilgamesh bertemu dengan Utnapishtim di negeri timur yang mengaku telah selamat dari banjir besar yang melanda negerinya kerana dia sempat naik perahu besar. Dalam perahu itu, ia membawa semua benih yang boleh ditanam. Setelah beberapa hari, ia melepaskan burung untuk mengetahui apakah sudah nampak ada daratan. Arkeologis Inggeris lain, seperti Sir Leonard Woolley, pada 1929, menyimpulkan bahawa kisah Utnapishtim dan banjir Nuh itu adalah sama. Namun hanya Allah yang lebih mengetahui samaada kisah itu dan orang itu adalah sama seperti yang dikhabarkan dari al Quran.
 
Tetapi tidak boleh tidak kita juga harus mengikuti perkembangan jumpaan bukti semasa. Dalam pengkajian dan pencarian akan Bahtera Nabi Nuh, saya yakin dunia telah mengiktiraf bahawa bahtera yang dijumpai di puncak gunung Ararat adalah bahtera Nuh yang asli. Jikalaupun ia bukan bahtera Nuh, kita juga mendapat kepastian bahawa sememangnya pernah berlaku suatu banjir yang maha besar suatu ketika dahulu, yang dapat menjelaskan mengapa boleh ada kapal purba diatas puncak gunung. Jika benar bahawa bahtera tersebut adalah bahtera Nabi Allah Nuh maka kita makin dekat dengan konklusi bahawa Nabi Nuh sebenarnya berasal dari tamadun Pentas Sunda yang telah tenggelam! Mengapa saya berkata sedemikian? Adakah saya naik kerasukan? Oh...tidak anda jangan terburu-buru kerana masih banyak yang harus kita bincangkan, jangan lari, saya bukan gila isim...:)
 
Sebenarnya para pembaca sekalian baru-baru ini (2010), gabungan pengkaji arkeologi dan antropologi dari dua negara, iaitu  China dan Turki, seramai 15 orang, yang juga merakam film dokumentari tentang tapak kapal Nabi Nuh AS itu, telah menemukan bukti baru. Mereka mengumpulkan artifak dan fosil-fosil berupa serpihan kayu kapal, dan paku. Hasil kajian makmal Noah’s Ark Ministries International, China-Turki, setelah melakukan ujian material fosil kayu oleh ahli tanaman purba, menunjukan bukti yang amat-amat mengejutkan, yakni fosil kayu Kapal Nabi Nuh AS  sebenarnya berasal dari kayu jati yang ada di Pulau Jawa!
 
Saintis China ini menemukan bukti yang memeranjatkan dunia Arkeologi!

Mereka telah meneliti ratusan sample kayu purba dari berbagai negara, dan memastikan, bahawa fosil kayu jati yang berasal dari kawasan Jawa Timur dan Jawa Tengah 100 peratus tepat dengan sample fosil kayu Kapal Nabi Nuh AS. Mereka meyakini 99 peratus, bahwa tapak kapal di Gunung Ararat, Turki adalah merupakan fosil Kapal Nuh yang ribuan tahun lalu terdampar di puncak gunung itu, setelah banjir besar menenggelamkan dunia dalam peristiwa mencairnya glisier di kedua-dua kutub. Daripada kajian ini maka jelas kepada kita bahawa misteri dunia dan rahsia Allah itu tidak semudah yang kita sangka. Rupa-rupanya ada sebab mengapa Allah swt menempatkan umat Islam teramai di dunia di Kawasan Nusantara! Rupanya tanah bertuah ini adalah tanah para Nabi sebelum kewujudan Bani Israel. Samaada hipotesis saya ini benar atau tidak hanya Allah yang maha mengetahui.
Inilah pohon kayu Jati yang terkenal di Nusantara.
 
 
Namun kisah ini tidak berakhir disitu. Berbalik kepada topik banjir besar, yang lebih memeranjatkan lagi bahawa kisah Utnapishtim atau banjir Nuh ini bukanlah satu-satunya kisah tentang air bah besor. Beberapa kisah yang serupa mulai ter-identifikasi di seluruh dunia dan ini memeranjatkan para sejarawan. Ini semua dapat mengukuhkan lagi bukti bahawa Nabi Nuh mungkin berasal dari Nusantara. Di Wales misalnya, sebuah negeri kecil yang pemerintahannya menyatu dengan England ada kisah mengenai tasik Llion yang menyembur dan membanjirkan seluruh daratan kecuali Dwyfan dan Dwyfach. Mereka selamat dengan kapal tanpa tiang dan kembali mendiami Pulau Pridain (Britania). Kapal itu berisi sepasang binatang dari setiap makhluk yang hidup.
Di Tahiti, misalnya, ada kisah banjir setinggi gunung, selama sepuluh hari. Apa yang jelas ia bukan tsunami, yang mungkin sudah dikenali di daerah itu, kerana lamanya sampai 10 hari. Manakala suku Ami, salah satu suku pribumi di Taiwan, memiliki ciri yang sama dengan dongeng di Tibet-Burma dan Austro-Asiatik di India Timur. Kisahnya tentang banjir yang singkat, menyelamatkan diri dengan kotak kayu, mendarat di gunung, dan pembiakan orang yang selamat. Tetapi ada sesuatu yang merunsingkan saya, Ianya adalah mengenai asal usul-Nabi Nuh itu sendiri. Seperti yang anda tahu perbincangan ini adalah untuk mencari titik mula perkaitan diantara Orang Sumeria dengan Nusantara. Persoalannya disini sama ada benar ataupun tidak Nabi Nuh itu rumpun Austronesia? Jika benara maka misteri persamaan bahasa diantara Sumeria dan Nusantara Austronesia telah terjawab. Mereka adalah daripada Induk bangsa yang sama.
Para jiggers dan readers sekalian, sebenarnya tidak ramai yang tahu bahawa Sumeria mempunyai satu lagenda mengenai kedatangan seorang pendita berbentuk makhluk dua alam dari timur. Makluk ini jika dilihat pada Plate-plate tinggalan mereka ianya berbentuk seakan-akan reptilian seperti biawak atau ikan serta burung, namun sejak kali pertama saya melihatnya saya percaya ianya adalah NAGA! Menurut riwayat pendita ini datang dari arah laut di timur dengan berenang dari lautan Hindi. Dalam lagenda mereka juga pendeta ini dikatakan pendatang dari Dilmun atau Eden yakni tanah bertuah ini bertujuan untuk mengajar sesuatu ilmu spritual kepada orang-orang Sumer. Dalam legenda Babilon, kedatangan imigran Nusantara dirakam dalam kisah tujuh orang pendita yang datang dari laut (Timur) membawa berbagai  pengetahuan baru. Kisah seperti ini juga terdapat di Hindukush (pusat peradaban Indus kuno) dan dimuat dalam Buku Kematian Mesir kuno. Seperti yang telah saya paparkan sebelum ini Oppenheimer telah memberikan satu senarai yang panjang mengenai mitos-mitos masyarakat Mesopotamia dan Asia Barat secara umumnya yang dipercayai berasal dari Asia Tenggara atau Nusantara. 
Pendita dari timur ini bernama Annunaki!
 
 
 Dalam lagenda ini juga pendatang dari timur ini sering digambarkan sebagai sesuatu yang baik dan positif namun ada juga gambaran yang negatif. Menurut pengkaji, terdapatnya konflik yang wujud diantara dua kelompok pendatang yang singgah di Sumeria ini. Dalam the Book of Enoch, dua kelompok pendatang dari timur ini dikatakan telah berperang sesama mereka. Sebagai contohnya dalam tradisi lagenda masyarakat Yahudi pertelingkahan berlaku kerana faktor perebutan hak perdagangan dan perniagaan yang tidak jujur. Hal ini menunjukkan bahawa pendita dari timur ini juga turut memperkenalkan konsep perdagangan dan perniagaan kepada mereka.
 
 
 Hal ini dapat dibuktikan dengan penggunaan siput cowry dan lingkaran siput yang dikerat sebagai matawang Sumeria awal sepertimana yang digunakan oleh masyarakat Austronesia. Apa yang lebih mengejutkan ialah cara ia digunakan juga sama dengan orang Austronesia iaitu ianya ditebuk lubang dan dijadikan sebagai rantai atau gelang untuk dibawa ketika membeli. Persamaan ini tidak boleh dikatakan sebagai kebetulan kerana bangsa lain di sekitar Mesopotamia tidak mempunyai matawang seperti itu. Sehingga sekarang para pengkaji masih bingung apakah barangan yang didagangkan orang Sumer dengan Dilmun. Namun produk kayu atau balak adalah salah satu komoditi yang dapat dipastikan.
Siput yang dikerat hujungnya.
 
Dalam catatan Yahudi kuno ada menyatakan tentang hubungan perdagangan diantara para pedagang Pheonicia yang membawa kayu dinamakan Almug dari sebuah tempat yang jauh ketimur. Menurut catatan itu lagi perjalanan untuk sampai ke tempat tersebut mengambil masa selama tiga tahun dengan menaiki kapal. Para pengkaji moden telah cuba mencari jawapan apakah yang dimaksudkan dengan kayu Almug tersebut dan kebanyakan dari mereka mengatakan ia adalah kayu Jati atau Gaharu atau mana-mana jenis kayu wangi yang lain yang berasal dari kawasan tropika. Perdagangan kayu-kayuan ini berkemungkinan besar adalah permulaan kepada munculnya perdagangan rempah ratus dari timur. Apa yang pasti dalam banyak petitih-petitih kuno Asia Barat, Dilmun digambarkan sebagai sebuah tempat yang penuh dengan kayu-kayu wangi dan dinamakan The Land of Aromatics.


Dari sudut keagamaan pula, dalam masyarakat Polinesia, dewi bulan mereka dinamakan sebagai Ina atau dalam bahasa Samoa Hina dan Hawai sebagai Wahine. Perkataan wanita dan betina juga dikatakan berasal daripada nama ini. Apa yang menarik adalah, dalam masyarakat Sumeria Inana merupakan nama bagi dewa bulan mereka! Hal ini menunjukkan wujud persamaan yang amat ketara. Tablet yang bertulis nama inana ini ditemui arkeologis dan dipercayai berumur lebih 10 ribu tahun. Malah bukan itu sahaja. Kebanyakan daripada mitos kedewaan dan nama-nama dewa masyarakat Sumeria adalah mempunyai persamaan dengan nama-nama dan kisah dewa dewi orang Polinesia.
Dewi Innana.
 
 
Sepertimana orang-orang Sumeria yang sangat mahir dalam ilmu cerap bintang, konsep ilmu ini juga adalah sama dikalangan masyarakat polinesia. Hal ini amat memeranjatkan para pengkaji barat. Ini mengukuhkan lagi teori bahawa orang Nusantara termasuk Polinesia adalah pembawa tamadun kuno ke Sumeria. Perhubungan diantara Sumeria dan Nusantara ini sudah pasti berlansung dalam jangka waktu yang amat lama sehinggakan terdapatnya kesan-kesan yang dalam diantara kedua-dua bangsa ini seperti kewujudan patung orang Sumeria di Candi penataran dan kewujudan persamaan dalam bahasa Melayu dan bahasa Sumeria.
Selain daripada bukti-bukti, keagamaan dan mitos serta kebudayaan terdapat juga bukti dari segi anthropologi dan genetic. Saintis yang telah membuat kajian menegnai rangka dan tengkorak orang Sumeria dikatakan bahawa mereka mempunyai dahi yang agak luas, tulang hidung yang lebar dan besar serta struktur bibir bawah yang tebal. Ciri-ciri ini dikelasifikasikan mereka berada dalam golongan Astroloid yakni sama seperti tengkorak orang-orang Austrik dan Austronesia.
Nah, saudara pembaca yang budiman sekalian. Daripada perbincangan yang saya bentangkan ini maka ada beberapa perkara pokok yang tidak harus kita terlepas pandang. Yang pertama adalah adanya hubungan dagang diantara masyarakat Nusantara dengan Sumeria sejak awal tamadun itu berasas lagi. Yang kedua adalah terdapatnya bukti-bukti yang menyokong bahawa permulaan tamadun selepas banjir berkemungkinan besar bermula di Nusantara. Hal ini diperkukuhkan dengan penemuan penggunaan kayu jati dari Jawa dalam pembinaan bahtera Nabi Nuh.
Apa yang penting bahawa kita perlu yakin bahawa semua ini bukanlah suatu kebetulan kerana terlalu banyak persamaan yang dapat kita berikan dintara bangsa Austronesia Nusantara dengan satu bangsa yang misteri dari Iraq ini yakni Sumeria. Namun adakah semua persoalan tentang Sumeria-Nusantara ini akan tertutup dan berakhir disini sahaja? Oh tidak tuan puan sekalian, masih banyak lagi yang perlu dibongkar, terlalu banyak lagi yang harus dikaji, masih terlalu awal untuk kita berpuas hati dengan bukti yang kita ada sekarang. Oleh itu saya sebagai penulis, menyeru para pembaca yang budiman sekalian supaya bersama-sama untuk memecahkan kebuntuan dan misteri ini supaya dapat kita membuka dengan lebih luas lagi pintu Alters Terahsia Bangsa Melayu ini. Sekian Wallah hu a’lam.

76 ulasan:

  1. Assalam tuan, terima kasih untuk artikel yang menarik.Saya pernah terbaca bahawa sebenarnya banyak artifak Melayu ditemui dalam kapal di Gunung Ararat tersebut, antaranya - pasu-pasu tembikar dan ada yang mengandungi madu tualang.Saya difahamkan madu tualang hanya ada di nusantara sahaja.Tidak menghairankan mengapa penemuan ini tidak dihebohkan - ia akan mengakibatkan penulisan semula sejarah peradaban manusia yang selama ini disorokkan oleh pihak-pihak yang berkepentingan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar sebenar benarnya wahai seri mala...sebab itu dlm rangka membuat kajian ini saya juga ber kali-kali terkesima...

      Padam
    2. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      Padam
  2. Melayu=orang
    Sumerian=ur
    Banjiar=urrangg

    Alhamdulillah..semakin lama.. semakin tebuka pintu rahsia itu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Melayu = Mala + Ur ( orang )= orang Mala = disebut MalaUr = lama kelamaan disebut Melayu

      Padam
  3. as salam Al Semantani Jones,

    terima kasih diatas perkongsian

    gambar Sumeria kat atas tu sedikit sebanyak dpt memberi gambaran bgmn peradapan dan kemajuan manusia zaman dahulu

    sesungguhnya sejarah kehidupan manusia harus disandarkan kepada sirah Nabi2 tetapi kita telah dimomokan dgn teori si darwin tu

    dan disebalik semua kisah/sejarah Nabi2 serta ummatnya, ia akan kembali semula ke satu peradapan manusia yg sedang menjalani asimilasi terakhir yg amat perit diwaktu ini iaitu orang2 nusantara terutamanya yg tinggal di tanah semenanjung tanduk emas

    pintu alter terahsia bangsa melayu sedang terbuka sedikit demi sedikit...
    Tuhanlah yang mentaqdirkannya dan mengizinkannya

    BalasPadam
  4. Benar2 menentang pendapat konvensional!

    Saya hanya mampu taip WAW!
    Oh men...benar2 mengubah cara pemikiran saya..tapi perlukan maklumat yang lebih lanjut untuk mereset gaya pemikiran saya soal sejarah Nusantara.

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum,
    Saudara Al Semantani Jones, Kupasan saudara amat kemas dan cantik. Kami para pembaca amat suka membca artikel yang senang difahami dan ringkas seperti. Isi tak bercelaru dan tak berbelit-belit. Seperti orang yang mengarangnya membuat dengan teliti dan tak gopoh gapah, hehe2.

    Saya ingin mengongkasikan beberapa lagi penemuan yang belum sempat saudara Semantani tuliskan. Ahli arkeologi CHINA dan TURKI menegaskan, cara pembuatan bahtera ini amat unik. Nabi Nuh as menggunakan ilmu tanggam. YA, sama seperti org2 KITA buat perahu,kapal,jong,rumah,tangga,tempat jemur barang,istana dll.

    Mungkin banyak pembaca berkata dalam hati, org china dan barat cipta kapal macamana? Mereka guna paku kayu atau besi. Tak percaya tengok replika kapal Laksamana Cheng Ho Di china.

    Org KITA? Tengok Replika Istana Melaka, tak guna Paku pun! Baru Istana melaka, belum lagi istana2 Nusantara yg lain. Paling2 tengok perahu lah, jgn malas!


    #PSS, Org Melayu Lama2 Di Sarawak pun panggil Orang = Ureng/Uran.
    Kalau Org Kita perasan,

    DALAM BAHASA PONDAN BANYAK DISINGKATKAN,spt:

    MAK AP PET NI = Makan Apa petang nie?
    Pan ter har ni, mat har ter ben der = Panas terik hari ni, matahari terang benderang.

    Aku kaji je.Bagi org Melayu yg sembahyang guna songkok, bukak songkok tu, tengok2 macam bahtera ke tak? Haha. Yang guna tengkolok time2 kahwin, bukak n tengok2 lah sikit, macam gunung arart tak. Haha, aku gurau je :) Guaru aku Just Nak Bagitau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha...lawak la cik serawak ni...menarik sungguh ttng bahasa pondan tu.

      betul kata anda, penggunaan tanggam memang unik dlm senibina melayu. maka jelaslah bahawa nabi nuhlah yang mengajarkan umatnya Austronesian dalam ilmu kelautan. tak gitu para pembaca semua...

      Padam
    2. Hahaha, mula2 x faham, kenapa kalo geng usik maknyah, mesti kuar perkataan, "peg mamp, kim ko, lub pal!" rupa2nya bhsa lucah, ceh. Hehe. Kaji2 punya kaji, cik sri cakap org mesir purba sebut matahari sbg "mat Heru/mat har", haha rasa nak tergelak hamba.XD

      Takkan, mesir purba cakap bhsa pondan. Apa2 pun, harap blog nie sentiasa update, hihik.

      Du Tig, Kuch Be Lar,
      Man Na sam si kuch bel,
      du tig blog ku car,
      man nak sam si blog semantan.

      Harap phm ok, Haha.

      Padam
    3. Kuch kuch hot taa her...

      Padam
  6. emm songkok bkn berasal dr india ke??

    BalasPadam
  7. Mungkin Ya, Mungkin Tidak. Sampai sekarang org India Dan Turki tak kelihatan pakai songkok. Ada tapi sikit.

    Orang Brunei,Indonesia,Malaysia,Selatan thai,kemboja,masih lagi menggunakannya songkok.

    Pertabalan PM tempoh hari, Org melayu guna songkok,baju hitam dan kain pelikat.

    SONGKOK dalam budaya kita digunakan waktu hariraya,majlis kahwin,berzanji,majlis cukur jambul,main kompang, hatta pertabalan apa pun masih guna songkok.ALAH BISA TEGAL BIASA. Memang kita biasa guna benda nie mungkin kerana kita dahlaman guna benda berbanding bangsa lain.

    Atau bangsa yang selalu guna songkok telah berasimilasi dengan bangsa kita??? Melalui kahwin atau....Sapa tahu??

    Orang Turki dan India, sudah pupus penggunaannya. Mungkin kerana ia bukan jati sebenar diorg. Atau pun, paling2 diorg terikut2 budaya org lain. lAST2, guna serban diorg sendiri, dan topi adat diorg masing.

    Kita ada songkok tinggi,songkok corak,songkok hiasan,songkoklipat, mcm2 lah.

    Wallahualam.

    #PSS: MANUSIA DIHADAPAN ALLAH SWT, SEMUA SAMA KECUALI IMAN DAN TAQWA YANG MEMBEZAKAN MEREKA. JADI, SIAPAKAH DI KALANGAN KITA PALING BERTAQWA DISISI ALLAH SWT?

    BalasPadam
  8. Ada sesiapa tahu Bangsa Nabi Ibrahim?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau tak silap saya bangsa akkadia atau sumeria jugak. tapi tidak ada dlm al quran ttng tempt dia lahir . yg ada ialah hadis israeliat dan dalam kitab old testament yg kata dia lahir di kota Ur. jadi berkemungkinan dia tinggal di zaman akhir tamadun sumeria ykni zaman peralihan dari sumer ke akkadia dan babilon. jika tamadun sumer diasas orng austronesia ibi bermakna nabi ibrahim telah balik ke tanah nenek moyangnya untuk berkahwin dgn keturah! puzzle makin terkait.

      Padam
    2. Ok Bro..katakan memang betul Nabi Ibrahim adalah dari Bangsa Sumeria,dan bangsa Sumeria ada kaitan dengan sumeria.

      Ok disini seperti apa yang kita ketahui,Nabi Ibrahim melahirkan bangsa Arab dan Yahudi.

      So DNA Meditranean dalam DNA Melayu bagaimana pula?

      Padam
    3. Allah Telah Menyatakan Bahawa Nabi Ibrahim as ialah bapa segala bangsa. Dia digelar sahabat Allah SWT. Nabi Muhammad digelar Kekasih Allah SWT.

      Maka, dapat diketahui, Adam sehingga Ibrahim Hanya Satu Bangsa Sahaja. Selepas Ibrahim, maka pelbagai macam bangsa baru ada.

      Allah Menyatakan Adam Bapa Manusia. Adam hingga Ibrahim mempunyai semua dna bangsa dunia. Selepas itu baru dna itu dipecahkan. Itu tafsir para ulama. Ulama memang hafal pelbagai hadis.

      Kita nie ciput je. Wallahulam.

      Padam
  9. Ya al Semantani,
    Saya selalu menonton "Ancient Alien". Terkejut jugok sebab Rumah Tongkonan Tana Toraja itu diandai seperti kapal angkasa. Alih-alih masuk dalam article al Semantani.
    Depa tu kalu tak jumpa explination yang menasabah maka semuanya disabitkan kepada ALIEN.
    Silap hari bulan kita MELAYU ni adalah ALIEN la.
    Nanti keluarla ALIEN versus Superman. Story line Superman itu asalnya dicipta oleh Yahudi. Dari asalnya memang dia pakai spender kat luar.

    Wallahualam.

    BalasPadam
  10. pakai spender terbalik org kata elak sihir... betul ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang kata makan babi pandai macam cina jepun korea. Ko caya ker??? Hahaha. Lawak betul soalan. Cepu emas namanya!

      Padam
    2. Cinna dan babbi tak dapat dipisahkan bagai aur dgn tebing...
      hehe..selingan semata.

      Padam
  11. salam

    memang Nabi NUH itu dikawasan nusantara, salah satu klue pembinaan "kapal"
    org disini memang mahir membuat kapal perahu

    dlm cerita kartun conan ada digambarkan conan sebagai org sumeria yg cube memerangai mahluk digambarkan sebagai ular, biawak

    nak tahu dimana piramid?

    hehe

    oracle

    BalasPadam
  12. terimakasih melayu serawak atas penerangan saudara.emmm kaum dayak di serawak kira dlm rumpun melayu juga.adakah benar?/tp skrg krnberbeza agama dayak tak mngkn anggap diri mereka melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Menurut istilah saintifik..mereka tetap dalam rumpun Melayu/Austronesia.

      Tapi kalau mengikut terma syarat Politik moden berkaitan bangsa dan Agama dalam Malaysia..Memang Dayak bukan Melayu sebab berlainan Agama..dalam perlembagaan jelas mengatakan Melayu itu harus Beragama Islam.

      Dan disini sekirannya seorang Melayu menjadi Kafir..dia sudah tidak menjadi melayu lagi.

      Dalam Membincangkan sejarah,haruslah kita memakai prinsip2 saintifik bukan politik.

      Padam
    2. Dayak tetap melayu disarawak. Sebab tu muka memang x jauh. Pengkaji2 Universiti malaya cakap orang kedah banyak berDNA IBAN. Apa masalah nie bro?

      Cuma orang melayu di borneo dan orang dayak di borneo tidak sama agama. Sebab apa? Kalau malayu aku tahu. Sebab orang malayu x suka penjajah. Sampai kiamat rela mati berPERANG atau mati dibunuh daripada ditawan oleh penjajah dari segi ekonomi,AGAMA, dan jati diri.

      Orang dayak zaman dahulu memang berperang dengan PENJAJAH. Mereka tidak mahu dijajah dan dibunuh seperti dayak di amerika. Habis dibunuh. kalau agam tidak ditukar sampai pupuslah bangsa red inidan. Oleh kerana mereka masok agama penjajah, maka mereka tidak mahu perang. Samapi jati diri,agam,ekonomi org Dayak Amerika tiada lagi.

      Kalau bangsa dayak tahu hakikat sebenar nenek moyang mereka berlawan seperti syaitan kerana tidak mahu ikut agama,ekonomi,dan budaya penjajah, barulah mereka sedar. Kalao nenek moyang tahu anak cucu ikut cara penjajah, memang menyesal mereka berperang dan sanggup BERKORBAN diri demi anak bangsa. Tidak ada yang mengenang mereka. Kenang pun tapi still ikut penjajah dalam diri mereka.

      Satu2nya bangsa dayak ISLAM yang tidak mahu tunduk pada penjajah seperti KESULTANAN DAYAK TIDUNG, bangsa yang masih mahu JIHAD dijalan ALLAH SWT.

      Padam
    3. Sekarang, orang2 filipina / pinoy banyak kembali kepada Islam. Sebab apa? Sebab bumi filipina zaman dahulu adalah KERAJAAN ISLAM terkemuka seperti Melaka Dan Brunei.

      Mereka setiap hari belajar pahlawan2 sejati mereka memenggal KEPALA Ferdinand Magellan (Knight of Christian). mereka Bangsa Pahlawan mereka membunuh rakus penjajah Sepanyol. Sampai sekarang, orang filipina sangat benci kepada Magellan. Namun pada masa yang sama, menganut agama yg dibawa Ferdinand Magellan.

      Nama PHILIPPINE comes from Raja Agung Sepanyol KING PHILIP. Nama kota terbesar Filipina, Adalah MANILA. Nama manila berasal dari BAHASA ARAB, Amannila. Haha. Terbukti Islam adalah agam kehebatan pahlawan mereka seperti LAPU-LAPU.

      Apabila Rakyat filipina tahu hakikat sebenar, PAHLAWAN yang mereka sanjungi BERJIHAD DI JALAN ALLAH SWT, Barulah mereka menyesal dan mula kembali ke ajaran PAHLAWANNYA. Kalau tak caya tengoklah, dan tunggulah. Media massa filipina ketandusan dan ketakutan kerana rakyat kembali KE Agama ISLAM. Makin banyak. Harap2 mereka inilah akan menyedarkan BANGSA MELAYU yg semakin lama semakin terhakis jati dirinya.

      kat kampung hamba ada kampung mualaf. Mereka ini dayak tapi beragam ISLAM. Mereka masih dalam lowprofile. Kalau subuh, mak oi penuh. Khutbah jumaat cakap bahasa IBAN.

      Padam
    4. Secara kebahasaan semua Suku Bangsa Asli di Borneo/Kalimantan adalah "Melayu" >>

      http://suaramirza.blogspot.com/2011/11/kalimantan-barat-tempat-asal-muasal.html

      Padam
    5. Yang tepat bukan bangsa melayu melainkan bangsa austronesia. Penggunaan sebutan "melayu" hanya membuat "suku melayu" besar kepala dan tega berlaku idiot.5 Jun 2014 7:09 PG

      Saya tidak setuju jika disebutkan kalimantan barat sebagai tempat asal muasal bahasa melayu, hanya dikarenakan bahasa penduduk aslinya yaitu bahasa-bahasa Dayak begitu mirif dengan bahasa suku melayu disumatra. secara RASIONAL. Saya percaya dahulu kala, kita tidak tahu tahun pastinya, bahwasanya moyang-moyang bangsa austronesia (orang nusantara) ini adalah pernah satu saudara dalam keluarga. hal inilah yang menyebabkannya memiliki bahasa yang sama / mirif. kejadian itu bukanlah ketika mereka berada dinusantara ini, melainkan ketika moyang austronesia kita masih berada ditimur tengah. ingat baik agama maupun sains setuju bahwa manusia modern bermula dari timur tengah, kecuali manusia purba yang menurut sains memang berasal dari afrika timur laut yang kemudian hijrah ke arah timur (Timur tengah) lalu berevolusi menjadi manusia modern (homo sapiens / Adam) di timurtengah. dahulu setelah peritiwa banjir NUH, manusia masih tinggal di timur tengah dan mengembangkan peradaban BABEL (kerajaan Nimrod). karena kesombomgam manusia lalu TUhan merubuhkan menara BABEL, saat itu seluruh bahasa manusia menjadi berbeda. masing-masing mencari orang yang memiliki bahasa baru (bahasa yang berubah berbeda-beda) yang sama dengan bahasanya...lalu mereka yang memiliki bahasa sama masing-masing hijrah berpencar dari mereka yang bahasabnya berbeda dengan mereka tadi.

      pada kejadian itulah manusia-manusia austronesia tadi terbentuk, kelompok yang berpencar melalui jalur laut memakai perahu / rakit itulah yang pertama tiba dinusantara yang keturunannya disebut PROTO MELAYU / MELAYU TUA yaitu orang NIAS, MENTAWAI, BATAK, DAYAK, MINAHASA, filipina, taiwan, ainu jepang, DAN MOYANG MELAYU DIMALUKU, NTT (orang Maluku dan NTT = mlayan mongoloid / Austronesia / melayu + negro Melanesia)

      sementara kelompok penutur bahasa austronesia yang berpencar melalui jalur darat, mereka pernah singgah di india dan tinggal agak lama disana, namun kemudian meninggalkan india dan menyeberang laut hingga suatu saat sampai di nusantara juga mengikuti jejak saudara-saudara mereka yang melalui jalur laut sejak berpencar dari BABILONIA tadi. Kelompok austronesia yang baru tiba itulah yang dikenal dengan sebutan DEUTRO MELAYU / MELAYU MUDA yaitu orang ACEH, MELAYU, MINANG, PALEMBANG, LAMPUNG, SUNDA, JAWA, MADURA, BUGIS, BALI DAN NTB.

      baik austronesia tua manupun austronesia muda itulah yang dikenal dengan sebutan bangsa MELAYU TERSEBUT....jadi sebutan melayu disini bukan bermakna sempit sebgaiai "SUKU MELAYU" SUMATRA, SEMENANJUNG DAN KETURUNAN dAYAK ISLAM DIKALIMANTAN, seperti dalam pemahaman kebanyakan oprang.

      MARI MENGGUNAKAN ISTILAH "AUSTRONESIA" UNTUK MENYEBUTKAN NAMA RAS KITA...JANGAN LAGI MENGGUNAKAN ISTILAH "MELAYU" KARENA MEMBUAT ORANG SUKU MELAYU BERKEPALA BESAR DAN MENJADI IDIOT, YANG NGOTOT MENGANGGAP SETIAPKALI ISTILAH MELAYU DIGUNAKAN ORANG LUAR NEGERI, DIANGGAP ORANG SUKU MELAYU HANYA MEMBAHAS SUKU MEREKA SAJA...DAN BAHKAN NGOTOT MEMPERTAHANKANNYA......PADAHAL SERINGKALI PARA PENELITI LUAR NEGERI MENGGUNAKAN ISTILAH "MELAYU" DALAM TULISAN / MAKALAH MEREKA ADALAH UNTUK MENYEBUTKAN BANGSA NUSANTARA SECARA KESELURUHAN...JADI BUKAN HANYA SUKU MELAYU.

      CONTOH SUKU MELAYU YANG BERLAKU "IDIOT" ADALAH KENGOTOTAN ORANG SUKU MELAYU YANG MEMAHAMI TULISAN SEORANG ANTROPOLOGI LUAR NEGERI YANG PENELITIANNYA MENYEBUTKAN BAHWA BAHASA MELAYU BERASAL DARI KALIMANTAN BARAT....PADAHAL JELAS-JELAS PENELITI TERSEBUT BERMAKSUD UNTUK MENYEBUTKAN ...."RUMPUN BAHASA RAS MELAYU / BANGSA AUSTRONESIA"....NAMUN OLEH PARA MELAYU IDIOT MENGANGGAP BAHWA YANG DIMAKSUDKAN OLEH PENELITI TERSEBUT ADALAH BAHASA "SUKU MELAYU"........PADAHAL DALAM SAMPEL PENELITIAN TERSEBUT JELAS ADALAH BAHASA-BAHASA DAYAK YANG MERUPAKAN SATU ETNIS DALAM RAS MELAYU / BANGSA AUSTRONESIA INI.

      Padam
    6. Meluruskan istilah "Melayu","Nusantara"dan"Austronesia" : "Melayu"istilah atau kata yang berarti "Lari" dalam Bahasa Jawa dan dalam Bahasa Tagalog (Malayo) berarti "Jauh" atau "Menjauh",semua itu ada hubungannya dengan Banjir Besar yang mengakibatkan Bangsa-Bangsa Berkulit Sawo Matang harus Lari dan Menjauh. Legenda Tomanurung dari Sulawesi Selatan adalah tentang Banjir Besar yang pernah terjadi di Nusantara. Tapi kemudian istilah "Melayu" mengalami persoalan karena dikaitkan dengan Persoalan Agama dan Politik.

      Padam
    7. "Nusantara" istilah yang berarti "Di Antara Pulau-Pulau" atau "Di Antara Kepulauan",kata "Antara" adalah sebuah kata yang berasal dari Bahasa Melayu, Kata atau istilah "Nusantara" kemudian bermakna Politis,karena itu adalah istilah atau nama untuk Negeri-Negeri dan Kerajaan-Kerajaan yang dikelaim dikuasai oleh Kerajaan Majapahit,di sisi lain Kelaim Kerajaan Majapahit itu tidak disukai oleh orang-orang Aceh,Sunda dan Papua,dan hasil penelitian belakangan ini,ternyata daerah Kekuasaan Majapahit,tidak sebesar yang digadang-ngadang selama ini >> http://m.nationalgeographic.co.id/berita/2013/10/faktanya-nusantara-bukanlah-wilayah-majapahit

      Padam
    8. Jadi Sejarah Majapahit adalah sebuah Kontroversi Besar,ditambah sebuah Arca yang dikelaim oleh Pak Muhammad Yamin,sebagai Rupa si Gajah Mada ternyata tidak pernah mengalami Uji Karbon,perihal Uji Karbon untuk Benda-Benda Arkeologi adalah penting untuk menguji Keasliannya dan Usianya >> http://www.andreasharsono.net/2010/05/gadjah-mada-dan-muhammad-yamin.html

      Padam
    9. "Austronesia" adalah istilah atau nama yang diperkenalkan oleh Antropolog-Antropolog dari Eropa untuk Bahasa-Bahasa Serumpun,Mirip dan cenderung Malayik dari Madagaskar sampai ke Pulau Rapa Nui.

      Padam
    10. Ciri Khas Bahasa-Bahasa Rumpun Austronesia adalah "Aglutinasi",pengertian "Aglutinasi" adalah sebuah Akar Kata yang mendapatkan pengimbuhan yang menyebabkan perubahan makna atau pemakaian,contoh Sejati,Jati dan Marah,Merah,Darah.

      Padam
    11. Semua itu menunjukan Bahasa Kita adalah sebuah Bahasa yang Lentur dan Nenek Moyang Kita menjunjung azas persamaan (Egaliter) jauh sebelum masuknya Agama-Agama Besar (Hindu,Budha dan Islam serta Kristen.

      Padam
  13. Salam Al-semantani..

    Mohon lebih analisis linguistik untuk bangsa sumeria..
    Terima kasih rodonc..

    BalasPadam
  14. Salam Al Semantani

    Pada pendapat saya kawasan Nusantara adalah 'Cradle of World Civilisation'. Disinilah asal-usul bermulanya tamadun-tamadun dunia purba seperti tamadun mesopotamia, indus, mesir purba dan China.

    Kalau tak silap saya, dalam kitab Veda ada menyebut tentang empat zaman di mana kita sekarang ini di dalam zaman yang ke-4. Ini bermakna bahawa sejarah yang kita pelajari pada hari ini adalah sejarah zaman yang ke-4. Apa yang menjadi persoalan pada hari ini adalah apa yang telah terlaku pada tiga zaman yang sebelumnya.Zaman-zaman terdahulu telah pupus dan apa yang menarik adalah di antara zaman-zaman tersebut ada jurang waktu yang agak besar.

    Adakah kita sedari bahawa piramid-piramid dan binaan-binaan purba yang ada pada hari ini bukanlah dibina pada zaman yang ke-4 ini.Piramid-piramid di Mesir bukanlah dibina oleh orang-orang Mesir purba. Mereka hanya membina penempatan baru di situ.Begitu juga dengan Candi Borobudur, ianya bukan dibina oleh orang-orang Jawa pada zaman dahulu. Oleh yang demikian, apa yang menjadi persoalannya sekarang ini adalah siapakah mereka ini.

    Teknologi-teknologi purba inilah yang dicari oleh kuasa-kuasa besar dunia terutamanya golongan Iluminati dan Freemason. Apa yang kita bimbangi, jika teknologi purba tersebut jatuh ke tangan pihak yang tidak sepatutnya, maka akan berlaku malapetaka di atas bumi ini. Ingatlah kita kepada kisah yang tersebut di dalam Quran yang menceritakan bagaimana para-para malaikat menyatakan kegusaran mereka kepada Allah S.W.T akan penciptaan manusia yang akan membawa kemusnahan di atas muka bumi ini. Seperti kemusnahan yang berlaku kepada umat-umat ketiga-tiga zaman sebelum ini. Renungkanlah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1.8 juta tahun punyer barang kat bukit bunoh aper citer beb???

      Padam
  15. Salam Al Semantani,
    Bangsa yang memahami dan menguasai sejarah mereka adalah bangsa pembina empayar. Bangsa Melayu seperti semakin celik dalam mencungkil rahsia -rahsia peradaban silam untuk dipersembahkan kepada dunia hari ini. Sejarah yang dimanipulasi oleh musuh untuk melenyapkan suatu bangsa atau menghalang kebangkitan semula bangsa itu akan dibongkar satu persatu. Sang Naga sudah mula membuka matanya perlahan-lahan setelah tidur dalam tempoh waktu yang begitu panjang. Bangsa Melayu akan menulis semula sejarah peradaban manusia sejak awal kewujudannya lagi kerana ia bermula di sini dan akan berakhir juga di sini. ..

    BalasPadam
  16. Salam...

    Kepada Bonda dan Keluarga Tersayang Dan Tercinta...

    Bila SANG MALIK YANG MUTLAK akan KEMBALI....

    Bersediakah SEKALIAN YANG ADA MENYAMBUT KEDATANGAN DIA...???

    BalasPadam
    Balasan
    1. BERSEDIA DALAM KEADAAN BGAIMANA?

      Padam
    2. Ilmu kalian...

      Tidak terkalah dengan THOGHUT yang ada...

      Atau sentiasa TERTIPU dari semenjak Dilahirkan...

      Serta menyalahkan TAKDIR Tuhan...

      ILMU ALHAQQ adalah penentu...

      Padam
  17. sy pernah menonton filem klu tk silap scorpion king yg turut di lakonkan oleh pengusti terkenal the rock.ia sebuah cirita purba dan the rock melakonkan watak seorg pembunuh upahan klu tk silap sy dan dlm filem tersebut dia menjadi pembunuh upahan dr puak akkad.di awal babak ada adegan pertempuran yg jelas dpt di lihat sejenis senjata di lemparkan dan bentuknya seiras keris dgn mata berlekuk,mgnkn juga hanya kebetulan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan kebetulan semata...tetapi sebuah 'klu'

      Padam
  18. Assalamualaikum.

    Cadangan bacaan tambahan:

    Dead Men's Secrets_ Tantalising Hints of a Lost Super Race
    karya Jonathan Gray.

    Saya pun tak habis baca lagi. Tengok pada isi kandungan banyak menceritakan tentang ancient technology.

    BalasPadam
  19. Sila buat cross-references dgn artikel dibawah :

    http://humansarefree.com/2010/11/another-true-history-chapter.html#more

    Jika dibaca dengan teliti, artikel ini mencantumkan beberapa puzzle antaranya :

    1. Misteri bangsa gergasi
    2. Kewujudan 'Agartha' atau Hollow Earth.
    3. Lebuhraya di dalam kerak bumi menghubungkan beberapa trempat dgn tamadun Sumeria Iraq.
    4. Teknologi ZPE (Free Energy) di Sumeria Iraq (punca Iraq dan Saddam diperangi).
    5. Portal & Stargate.

    Cuma perlu teliti melihat & streamline the time-frame.

    the_watcher








    BalasPadam
  20. Tanpa sekalian para leluhur kita (raja lautan) dari bumi nusatara ini..
    maka tiadalah 'mercu tanda' yg boleh bangsa-bangsa lain agongkan.
    Tanpa kita,siapalah mereka? Rupa-rupanya...

    "Darah Dewa 7 Lautan"

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada kene mengena dgn doa lautan tak ( Hizb Bhar )

      Padam
    2. Cantik sgt doa tu encik..kalau dapat hafalkan lagi molek..besar sungguh manafaatnya.

      Padam
  21. kat ner nak dpt doa tu? (saya ni jahil sungguh)

    BalasPadam
    Balasan
    1. khazanah fataniah

      Padam
  22. saya tertarik dengan komen di atas mengenai ramai orang filipina kembali kepada islam.
    macamana la kan, kalau kebangkitan dari timur tu sebenarnya dari filipina.
    kalau dokumen mengenai akaun white spiritual boy yang tersebar di internet tu benar.
    filipina la tempatnya kan?

    BalasPadam
  23. Hakikatnya tiada siapa dapat menjelaskan dengan bukti kalau Nabi Nuh sebenarnya berasal dari tamadun Pentas Sunda yang telah tenggelam.

    Kaedah dan suasana Nabi Nuh SAW membuat kapal itu dalam kerangka masa, guna tenaga, dan guna bahan tidak terjangkau, walaupun dengan pegisahan yang diperturunkan.

    Fikir, haiwan berpasangan yang naik itu terhimpun dari seluruh mukabumi atau pentas sundakah?

    Sunatullah, terjadinya itu dengan kehendak dan kemahuan yang Sa, mengenalkan Mu'jizat Rasulnya, menzahirkan kebesarannya. Tidak tercakup dalam ilmu yang dibuka kepada manusia

    Jadi tidaklah wajar dikeranakan bahan seperti kayu jati dari jawa dll dihukumpakai sebagai fakta.

    Keduanya pandangan pengulas tentang Bangsa bermula dari Ibrahim AS tertolak, kerana apa yang disebut didalam Quraan itu tidak begitu sahaja tafsirnya. Ada ayat-ayat lain yang berkaitan. Cukuplah begitu. Terokalah isi AlQuran pada ahlinya.

    BalasPadam
  24. Link ni dedahkan apa yang dikatakan sebagai penipuan tentang penemuan bahtera Nabi nuh a.s di Gunung Ararat, Turki , http://www.worldofthebible.com/Documents/Fall2010.pdf

    BalasPadam
  25. Tanpa Nama22 Mei 2013 8:39 PG

    apa yang anda kata ada benarnya. sebab itu saya telah sebut dalam banyak artikel2 saya sebelum ini, semuanya hanya teori dan teori itu boleh disanggah pada bila-bila masa oleh sesiapa sahaja yang mempunyai ilmu yang lebih tinggi dari saya contohnya saudara. saya berterima kasih atas teguran suadara. saya pasti jika tidak keberatan boleh rasanya saudara ulaskan dengan lebih lanjut berdasarkan nas-nas dari al quran dan hadits ttng dimana letaknya tamadun Nabi Nuh tersebut kerana ini sudah tentu akan menambahkan keinginan anak2 muda untuk lebih mendalami agama. saya juga sedar yg pengetahuan saya mengenai agama adalah cetek namun saya hanya cuba untuk menyampaikan pendapat dan fikiran saya yang tidak seberapa ini. diharap saudara faham dan tidak berkecil hati. sekian

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Saudara @AlSemantani Orang-orang Semenanjung dan orang-orang Borneo adalah Bersaudara >>> http://press.anu.edu.au//austronesians/austronesians/mobile_devices/ch04s05.html

      Padam
  26. (Kisah Nabi Nuh) itu adalah dari perkara-perkara yang ghaib yang Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), yang engkau dan kaum engkau tidak mengetahuinya sebelum ini. Oleh itu, bersabarlah. Sesungguhnya kesudahan yang baik (yang membawa kejayaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat) adalah bagi orang-orang yang bertaqwa. Hud:49

    Bandingkanlah teori ini dengan apa yang terdapat di http://kazegatana.wordpress.com/2010/05/08/nabi-nuh-dan-kapalnya-bukanlah-berasal-dari-bumi-ini/

    Dimana kesinambungan dengan catatan dan buah pandangan Ulama Sejarah Islam?

    BalasPadam
  27. Tertarik dengan imej gendang dong son & relief sumeria kat atas. nampak macam sama, gendang dong son dengan gendang/gong dalam relief tu.

    BalasPadam
  28. Salam...

    Kepada bonda dan keluarga yang sentiasa TERKASIH...

    Cerita purba muncul semula...

    Keturunan yang ada masih leka...

    Sang bonda melatah... Menyayangi keturunan yang ada...

    Moga keturunan yang ada masih kekal tersisa...

    Sumpah bonda... Neraka destinasinya...

    Bangkitlah... Dari lena wahai bangsaKU...

    Kenalilah asal keturunanMU...

    Keturunan mulia adalah nenek moyang kita...

    Mewarisi segala alam dan isinya...

    Kekal dan abadi selamanya...

    BalasPadam
  29. SYABAS TUAN SEMAN. CARI DAN SELIDIKILAH ALAM BARU BERTEMU TUHAN. HATI2 RAMAI YANG BENCI.
    1) BERAPAKAH NAMA YANG DITURUNKAN PADA ADAM?
    2) APAKAH RUPA NAMA?
    3) KATANYA ADAM MEWARISKAN ILMUNYA HANYA PADA KAUMNYA SAHAJA, DAH TAU KE ADA KAUM MANUSIA SELAIN BERASAL DARI ADAM? BAGAIMANA CERITANYA DR ALQURAAN YG X DITERANGKAN?
    4) TERUSKAN PENULISAN DAN KITA BAHASKAN, WALAU DICERCA ITU UBAT.

    BalasPadam
  30. Mengapa saudara tidak menulis buku mengenai kajian2 yang saudara lakukan? Ianya akan menjadi lebih mudah untuk menyebarkan maklumat kepada pembaca di samping merekodkan hasil-hasil kajian dalam bentuk fizikal yang lebih bersifat rasmi, walaupun ianya adalah dari kesimpulan-kesimpulan kecil .

    BalasPadam
  31. Salam brother, menarik sungguh artikelnya. Saya berasal dari pulau jawa dan sememangnya perahu perahu traditional yang dipake para nelayan sampai saat ini adalah kayu jati, dan dikampung saya sampai saat ini pembuatannya masih manual

    BalasPadam
  32. Menarik dan berinformasi. Cuma belum boleh digest lagi tentan fakta 2 baru ini.

    BalasPadam
  33. rahsia di dalam rahsia hmmmmmmmmmmmmmmm

    BalasPadam
  34. Nenek Moyang kita lebih tua daripada Bangsa Cina Han/Tionghoa!

    http://notlurking.com/ngi.cc/eHlz

    BalasPadam
  35. Nenek Moyang kita tidak berasal dari Daratan Cina Selatan!

    http://www.bradshawfoundation.com/journey/

    BalasPadam
  36. assalam..nak pendek kan cerita saya ada menghantar DNA saya ke NATIONAL GEOGRAPHY..DNA PROJECT pd thn 2008 kalau tak silap. agak lama dari biasa Dr tu nak dptkan keturunan saya. tak macam org biasa 2 minggu dah siap. Saya majukan untuk sample cromosom Y iaitu keturunan bapa. apa yg didapati dari sembang2 kampung dan cara peradaban, belah bapa memang asalnya dari selatan siam. Dr tu merangkumkan bahawa DNA saya terdapat dari Afrika, Afghanistan, separuh ke eropah timur..suku ke eropah barat..selatan cina (suku Han) dan dibawa ke semenanjung T. Melayu. apa yang menarik tentang bapa saya dan adik beradiknya mata mereka mempunyai kaler coklat terang dan hidung besar dan mancung spt org Afghan. Ada yg rambut agak curly seperti afrika..dan posture bapanya menyerupai org Timur Laste.Namun demikian disebabkan campuran Moyangnya (saya sempat jumpa) yang berketurunan Champa, kulit mereka agak cerah dan anak cucu (anak2 kami) ada yg bermata sepet.
    sekadar memberi informasi diri berlandaskan sains. kalo rajin bolehla order kits DNA projek tu. dulu harga USD100 skrg dah USD160.00! Terimas.

    BalasPadam
  37. Bangga jadi orang tana Toraja , Sulawesi selatan , Indonesia :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. teroja kalau bahasa parsinya adalah trojan . budayanya adalah sama seperti pemakaian topi diatas kepala yang berbentuk piramid runcing / trojan . topi ini juga yang digunakan oleh tentera parsi dahulu .

      Padam
  38. Salam Tuan,

    Sungguh menarik kupasan tuan tentang topik ini. Saya juga ada terbaca di sebuah blog yang menyatakan kota Atlantis yang tenggelam juga ada kaitan dengan peristiwa Nabi Nuh. Khabarnya juga berlaku di Sundaland. Mungkin kisah ini boleh didokumentarikan atau dikomersialkan melalui filem tempatan untuk iktibar dan renungan bersama. Wallahua'lam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. fanatic sejarah21 April 2014 6:34 PG

      Salam,
      saya dpt byk info dlm chat ni.makin hari makin byk yg saya dpt tau ttg sjarah dunia/melayu dll.cuma ada sket kemusykilan.dikatakn mengikut sejarah Atlantis musnah akibat bnjir besar.mengikut Islam pulak zaman nabi Nuh turut terjadi banjir besar tu.is that ada kaitan antarA kedua tamadun tu?sekadar ingin tmbah pngtahuan sbb ada terbaca sket dlm sejarah dunia yg hilang telah ditemui.

      Padam
  39. "Austronesia" adalah istilah atau nama yang diperkenalkan oleh Antropolog-Antropolog dari Eropa untuk Bahasa-Bahasa yang mirip atau serumpun dan cenderung Malayik dari Madagaskar sampai ke Pulau Rapa Nui. Austro adalah Selatan dan Nesia adalah Pulau-Pulau atau Kepulauan Selatan,jadi Bangsa-Bangsa yang tinggal di Kepulauan Selatan adalah Penutur-Penutur Bahasa Rumpun Austronesia,ciri khas Bahasa-Bahasa Rumpun Austronesia adalah "Aglutinasi",pengertian "Aglutinasi" adalah sebuah akar kata yang mendapatkan pengimbuhan yang menyebabkan perubahan makna atau pemakaian. Sebagai contoh Sejati,Jati dan Marah,Merah,Darah. Semua ini menunjukan Bahasa Kita adalah Bahasa Yang Lentur dan Nenek Moyang Kita menjujung azas persamaan (Egaliter) jauh sebelum masuknya Agama-Agama Besar (Hindu,Budha dan Islam serta Kristen).

    BalasPadam
  40. WASSALALUMU AKAIKUM WARAHMATULLAHO WABARAKATU..
    SAYA IBU HJ.NORMASARI DARI BATAM
    MALALUI MEDIA INTERNET SAYA HANYA INGIN MENGUCAPAKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA KI JAGAD SAKTI ATAS BANTUANNYA MELALUI PEMBERIAN NGKA GHOIB TOGEL SINGPORE 4 LOBANG 8195 BERHASIL SAYA MENANGKAN 200 LEMBAR WALAUPUN AWALNYA SAYA RAGU AKAN PEMBERIAN ANGKA GHOIB INI ,TERNYATA ANGKANYA BENAR BENAR TEMBUS SAYA DAPAT BLT 500 JUTA DARI BANDAR TOGEL ,DENGAN PUJI SYUKUR KEPADA TUHAN YANG MAHA KUASA SAYA MENGUCAPAKN BANYAK BANYAK TERIMAH KSIH KEPADA AKI JAGAD SAKTI ATAS BANTUANYA...
    JIKA ANDA INGIN MENANG TOGEL SPERTI SAYA SILAHKAN ANDA HUBUNGI LANGSUNG KI JAGAD SAKTI DI NOMOR TELPON 081242869624 ATAU SILHKAN KUNJUGI Web.http://dukunsaktiterpercayadindonesia.blogspot.com

    BalasPadam
  41. bodoh indon ni rupanya

    BalasPadam