Rabu, 1 Disember 2010

PENGARUH MELAYU DALAM MASYARAKAT BUGIS-MAKASSAR


Salam, saya menemui sebuah artikel yang amat menarik setelah mengikuti link yang diberikan oleh cik Kowloon dari komentar blog MO. Saya rasa artikel ini amat molek sekiranya dijadikan posting di sini kerana ianya adalah suatu kajian yang dapat membuka  minda anak muda Melayu terutama di Malaysia yang masih lagi tidak kenal siapakan bangsa Melayu itu dan apakah sumbangan bangsa yang dikatakan jumud dan pemalas ini. Berikut adalah artikelnya yang diambil daripada Blog Serambi Melayu:


Sesungguhnya, kehadiran bangsawan Bugis-Makassar di Tanah Melayu tak ubahnya seperti fenomena arus balik sejarah. Jauh sebelum mereka masuk ke jantung kekuasaan Melayu, orang-orang Melayu-lah yang lebih dahulu berperan dalam dinamika lokal di negeri Bugis-Makassar.

Menyusul kejatuhan Melaka ke tangan Portugis (1511), tidak sedikit kerabat istana yang pergi ke berbagai penjuru angin. Beberapa kelompok berkelana hingga ke Sulawesi. Di wilayah Kerajaan Gowa ini mereka bermukim di Salojo, daerah pesisir Makassar di perkampungan Sanrobone.



Hasil penelusuran Mukhlis PaEni, sejarawan-antropolog sosial dari Universitas Hasanuddin, memperlihatkan bahwa sampai 1615 roda perekonomian—khususnya perdagangan antarpulau melalui pelabuhan Makassar—dikuasai oleh orang Melayu. Baru pada 1621 orang-orang Bugis-Makassar ikut ambil bagian penting dalam dunia perdagangan dan pelayaran di Nusantara.



”Sejak kedatangan orang-orang Melayu di Kerajaan Gowa, peranan mereka tidak hanya dalam perdagangan dan penyebaran agama, tapi juga dalam kegiatan sosial-budaya, bahkan di birokrasi. Dalam struktur kekuasaan Kerajaan Gowa, banyak orang Melayu yang memegang peran penting di istana,” kata Mukhlis, yang juga adalah Ketua Masyarakat Sejarawan Indonesia (MSI).



Di zaman Raja Gowa X (1546-1565), misalnya, seorang keturunan Melayu-Makassar berdarah campuran Bajau yang amat terkemuka bernama I Mangambari Kare Mangaweang diangkat sebagai Syahbandar Kerajaan Gowa ke-2. Sejak saat itu, kata Mukhlis, secara turun-temurun jabatan syahbandar dipegang oleh orang Melayu, sampai dengan Syahbandar Incek Husa ketika Kerajaan Gowa kalah dalam perang melawan VOC tahun 1669.



Jabatan penting lainnya ialah juru tulis istana, yakni ketika Incek Amin menduduki jabatan itu pada zaman Sultan Hasanuddin (1653-1669). Juri tulis di istana ini sangat terkenal melalui syairnya yang amat indah, Shair Perang Mangkasar, mengisahkan saat-saat terakhir Kerajaan Gowa tahun 1669.



Menurut Mukhlis, sumbangan utama orang-orang Melayu di wilayah timur Nusantara tidak terbatas di bidang perdagangan dan penyebaran agama Islam, tetapi juga di bidang pendidikan dan kebudayaan. Pada masa itulah naskah-naskah keagamaan dan sastra berbahasa Melayu diterjemahkan ke bahasa Bugis.



Tradisi intelektual ini berlanjut hingga abad ke-19. Salah satunya, penulisan ulang I La Galigo—karya sastra Bugis yang disebut-sebut sebagai karya sastra terbesar dari khazanah kesusastraan Indonesia—tahun 1860 oleh bangsawan Bugis dari Tanate bernama Collipujie Arung Pancana Toa Datu Tanate.



”Namun, siapa sebenarnya tokoh yang disebut bangsawan Bugis ini? Ia adalah Ratna Kencana. Ibunya bernama Siti Jauhar Manikan, putri Incek Ali Abdullah Datu Pabean, Syahbandar Makassar abad XIX, yang tak lain keturunan Melayu-Johor berdarah Bugis-Makassar,” tutur Mukhlis.



Dalam proses akulturasi budaya dan perkawinan antara orang Melayu dan orang-orang Bugis-Makassar, lahirnya ”generasi baru” Bugis-Makassar keturunan Melayu. Mereka ini secara umum dikenal sebagai masyarakat golongan tubaji (Makassar) atau tudeceng (Bugis). Dalam struktur sosial kemasyarakatan mereka ini menempati posisi terhormat, bahkan tak sedikit yang masuk ke struktur golongan bangsawan.



Ketika Benteng Somba Opu jatuh dan Sultan Hasanuddin harus tunduk pada isi Perjanjian Bongaya, kelompok masyarakat ”Melayu-Bugis-Makassar” inilah sebagai motor penggerak migrasi di kalangan bangsawan Kerajaan Gowa. Namun, terlepas dari adanya semacam ”arus balik” tersebut, perkawinan campuran Melayu-Bugis-Makassar ini telah melahirkan apa yang disebut Mukhlis PaEni sebagai masyarakat baru Nusantara.



”Dalam diri para tubaji/tudeceng mengalir darah intelektual Melayu, bercampur heroisme Bugis-Makassar, dan kearifan Bajau. Sejarah mencatat, kehadiran masyarakat baru Nusantara ini berperan penting dalam sejarah Nusantara abad XVIII-XIX. Peran ini masih berlanjut hingga kini,” kata Mukhlis PaEni.



Diaspora Bugis-Makassar adalah sebuah keniscayaan, bagian dari sejarah bangsa ini menemukan keindonesiaannya. Dan memang, harus diakui, mereka adalah produk pluralistik yang lahir dari dinamika sejarah masyarakat Nusantara. (ken)

Kompas
16 Jnuari 2009



25 ulasan:

  1. http://ismailomar.wordpress.com/hikayat-panglima-agung-bab-6-daeng-ratna-sari/

    tapi baca la dari awal dari bab 1, tak sepanjang La Galigo...tapi padat.

    BalasPadam
  2. Bugis adalah bukan Melayu..

    Bugis adalah Bugis dan Melayu adalah Melayu

    Kalau nak kata Bugis dan Melayu adalah Brown Race atau Austronesia tak pa...tapi bukan Malay Race (cam saintis Jerman kata) atau Malay Ethnic (macam perlembagaan Malaysia yg direka oleh manusia tu)

    BalasPadam
    Balasan
    1. tepat sekali apa yg saudara/i kata. bugis sama juga seperti jawa, minang, aceh dll adalah bangsa yg berdiri sendiri. sedangkan orang2 melayu adalah pelarian asalnya. sebab itu kalau diperhalusi sejarah melayu mereka selalunya akan menempel/menumpang atas nama atau usaha kaum lain. berapa byk khazanah bugis di aku2 melayu tak payah cakaplah. sekarang dlm zaman 'hidup melayu', org jawalah yg paling menentangnya. sudah sampai waktunya anak2 bugis semenanjung disedarkan kembali bahawa mereka bukan dan tak pernah jadi melayu. malaysian BUGIS IS FOR MALAYSIA! not for melayu.

      Padam
    2. Dan dgn atas perintah aku, anak jati semenanjung pewaris kerajaan langkasuka dan sriwijaya, dipersilakan kluar dari tanah moyang aku. 'Khazanah bugis' kau tu sebenarnya x pernah wujud, yg ada cuma khazanah melayu ja. Keturunan lanun patut sedar diri, tanah ni bukan tanah moyang kau dan bukan negara asal kau. Kalau nak sgt bugis kau tu, sila balik ke tanah asal tok nenek ang, xyah nak menyemak kat semenanjung. krg ada kat sini pon bukan nak menaikkan ekonomi negara pon, dok lepak bermalas-malasan ja. Melayu Langkasuka gak bagus, rajin bekerja dan berniaga. Nak harapkan bugis, nanti jadi cam johor, hutan ja pembangunan xdak. Melayu(majoriti bugis) dok kat utan, cina dan singaporian dok kat bandar. wakakaka.

      Padam
    3. Waduh sriwijaya pun nak diklaim semenanjung ,, dasar malon goblok ?? Sudha puluhan tahun sriwijaya diteliti dri 10peneliti 90% mrka stju pusatnya di palembang sumatra ,, klopun ada hanya segelintir saja yg mengkalim asal semenajung yaiti peneli jepang itupun hanya hipotesa saja tdk ada bukti kuat dibandingkan dr sumatera

      Padam
  3. Untuk bacaan lanjut, boleh rujuk di sini rasanya :

    http://www.rajaalihaji.com/id/article.php?a=YURIL3c%3D%3D

    Melayu-Bugis-Melayu dalam Arus Balik Sejarah ...

    BalasPadam
  4. Hek eleh, apa masalahnya ??

    Ko gi la tanya sultan2 Bugis tu, dia tu Melayu ke Bugis ??

    Tanya dengan Raja Ali Haji, dia tu Melayu ke Bugis ??

    Gi tanya.. aku rasa mesti jawapannya - MELAYU BUGIS.. (marah la plak, perangai tak ubah cam Indon)

    BalasPadam
  5. Raja Haji tak sebut perkataan Melayu Bugis atau Bugis Melayu..perkataan yang digunakan dalam karya2nya adalah suku Melayu, suku Bugis dan Peranakan Bugis...

    Tajuk karyanya juga bukan Salasilah Melayu-Bugis tetapi yang tepat adalah Salasilah Melayu dan Bugis untuk menyatakan perbezaan asal keturunan Bugis dengan keturunan Melayu...tak wujud perkataan Melayu Bugis dalam karya Raja Haji n Raja Ali Haji

    BalasPadam
    Balasan
    1. Melayu itu nama Bangsa... Bugis itu nama keturunanan.
      Ingat pesan laksaman Hang Tuah @ Anak Raja Bugis...
      " TAKKAN MELAYU HILANG DIDUNIA"

      Padam
    2. Cuba bayangkan. Kalau bukan kerjanya asik ambik khazanah budaya dan sejarah orang, apa yang melayu ada??? Songkok, pantun, baju kurung, rendang, ketupat, bahasa, zapin tak ada satu ciptaan melayu.

      Padam
  6. Alaah... nak gaduh macam budak2 pulak...

    Melayu ke, Bugis ke, yang penting semua cukup makan, dan bahagia.

    Nanti di akhirat kita semua tak akan di tanya "Kamu ni Melayu ke Bugis?"

    Tak perlulah fanatik tentang bangsa atau nasionalisme

    BalasPadam
  7. assalmualaikum..betul tu..tak yah lah nak gaduh2..yang penting kita semua 1 MALAYSIA..

    BalasPadam
    Balasan
    1. alaikum salam. memang kita semua 1 malaysia. hapuskan mimpi melayu, ketuanan melayu. dunia melayu yg meliputi seluruh asia tenggara tak pernah wujud.

      Padam
  8. Ada di zaman moden ni orang Melayu tak mengaku Melayu. Keturunan Melayu,bertutur bahasa Melayu, membaca bahasa Melayu, makan minum makanan Melayu, tinggal dalam kepulauan Melayu. Peliknya ada yang kata Bugis tu bukan Melayu. Kalau begitu Perak tu bukan Melayu? Kedah tu bukan Melayu? Terengganu tu bukan Melayu, Kelantan tu bukan Melayu? Pattani tu bukan Melayu? Sabah tu bukan Melayu? Sarawak tu bukan Melayu? Mindanao tu bukan Melayu? Singapura tu bukan Melayu?
    Rupa-rupanya masih ramai yang tidak faham Melayu terdiri daripada pelbagai suku bangsa dan membentuk suatu rumpun bangsa.
    Inilah akibatnya sebab tidak mahu belajar sejarah. Rumpun bangsa sendiri pun tak kenal.

    Kalau buat contoh seumpama dalam banyak2 bangsa di India andaikan tiba-tibaTamil tak mengaku bangsa India, ada siapa yang boleh percaya?
    Atau dalam banyak2 suku benua Arab, andaikan orang Yaman tak mengaku dia bangsa Arab, ada siapa boleh percaya?
    Atau dalam banyak2 suku Eropah, andaikan Sepanyol tak mengaku dia bangsa Eropah, ada siapa boleh percaya?
    Atau dalam banyak2 suku Afrika, andaikan orang Zulu tak mengaku dia bangsa Afrika?

    Sekarang pilih bangsanya terhad negaranya tidak banyak. Contoh bangsa Jepun. Dalam banyak-banyak suku di Jepun, andaikan orang Kyoto tak mengaku dia bangsa Jepun? Satu lagi contoh bangsa Parsi. Dalam banyak-banyak suku di Iran, andaikan orang Isfahan tak mengaku dia Parsi?

    Keturunan raja Bugis yang menjadi raja di Selangor setelah diperkenankan oleh raja Perak kerana Bugis itu juga Melayu. Orang Selangor juga Melayu.
    Raja Perlis itu berketurunan Syed adalah bangsa Melayu. Orang Perlis juga Melayu.
    Kita dalam dunia Melayu ada banyak suku bangsa. Orang Perak, Kedah, Teranganu, Kelantan, Johor dan lain-lain memang berbeza sejarah, bahasa, kebudayaan, dan makanan tetapi semuanya semakin mesra seolah-olah tiada perbezaan sejak bersatu dalam sebuah negara (Malaysia).

    Kepada yang tidak mengaku Melayu kalau memang anda datang dari Afrika atau dari China atau dari England atau dari Siberia (sekadar contoh) bolehlah anda mengatakan anda bukan Melayu.
    Tetapi kalau anda berbangsa asal dari Bugis, Kelantan, Aceh, Pahang, Brunei, Banjarmasin, Perak, Pattani, Kampar, Melaka, Mandahiling, Minang, Johor, Kedah, Semelai, Sulu, Senoi, Jawa, Batam, Palembang, Selangor dan lain-lain dalam kawasan kita di asia tenggara ini maka anda pasti dalam rumpun berbangsa Melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pak Long! pikir tu kritik sikitlah!

      Jangan nak mengaku sebelah pihak je. pegi dulu kat tanah leluhur diorg minta izin kalau mereka melayu.

      Cina, Arab, India ada negara-politik dan sejarah yg sah. Tapi 'rumpun melayu', 'dunia melayu' wjud dr salah paham british/barat. kemudian dicanang secara melampau oleh semenanjung.

      Dah tu kenapa org india muslim dan org arab dikatakan melayu jugak kat semenanjung? Pelik betul.

      Tanyalah dulu org asal sarawak dan sabah. betul ge dari dulu mereka melayu.

      Yang peliknya kalau org melayu yg nak keluar dr ahlulsunnah, melayunya dikeluarkan dan di paksa cari nama bangsa lain. Apa punya melayu ni!

      Semuanya berasal dari perlembagaan pendek-akal malaysia yg mendefinisikan melayu.

      Padam
  9. Tak payah layan sangatlah diorang yg tak ngaku Melayu tu..diorang tu DAP yg menyamar bugis la, Melayu la, jawa la..pegi mampos la kau DAP

    BalasPadam
  10. xkira ape bangsa kau melayu bugis atau melayu asli,,perjuangan tok nenek dlu sama2 berjuang kearah pertahankn bangsa...udah2 ler bertengko.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tiada melayu bugis, tiada melayu jawa etc. Anda jangan berlagak mcm peace maker. Mustahil melayu yg mencuri kemudian mengajak berdamai. Pulangkan dulu hasil curian, luruskan dulu sejarah. kemudian baru pikir ttg perdamaian. Saya percaya kalau semenanjung tetap berdegil dengan melayunya negara akan tak stabil kemudian hari. Setuju utk berjuang kearah bangsa (Malaysia: Muslim+Cina+India). Saya dah masak dgn sopan santun org melayu!

      Padam
    2. Woii.. pasal apa plak hasil curian ni? Aq rasa kau ni indon ni...
      Tiada sesiapa nak mencuri sesiapa punya la.. kalau nak klaim pon apa salahnya ? bukannya menyebabkan budaya di tempat asal tu berubah...����

      Padam
  11. Org bugis itu memang sombong merasa hebat di tempat saya indragiri hilir riau kami tdk bisa disatukan.padahal mreka menumpang.kami org melayu dianggap rendah dan pemalas anak perempuan mreka di larang berkahwin dgn org melayu.dikarenakan mreka merasa hebat sering terjadi pertumpahan darah antara melayu dan bugis dikarenakan mreka merasa paling berani..sdh menumpang nk menguasai pulak..pegi berambus ke sulawesi sana kami tk butuh org bugis yg sombong..klu tk mau mengaku melayu ua sdh tk ad ruginya buat kami..sumatra adlah tmpatnya org melayu sdh jaya dari dahulu tanpa org bugis

    BalasPadam
  12. Pegi berambus lah kau bugis indon..aku ni keturunan bugis bedarah melayu..keturunan aku datang ke tanah melayu semenanjung sebelum abad ke 17 dan aku adalah org melayu dlm darah aku ada darah melayu dan bugis..aku melayu bugis sama mcm kesultanan selangor, raja ali haji yg ada darah melayu dan bugis..pegi mati bugis indon yg tak ada jasa pada tanah melayu yg baru datang ke malaysia selepas merdeka .. tak tau sejarah mcm mana susah payah nenek moyang aku melayu bugis berjuang..nyah kau bugis dari tanah melayu..keturunan korang tak ade jasa di tanah melayu ni.. keturunan raja ali haji adalah percampuran melayu dan bugis sebab itu dia mengangkat sastera melayu..korang ni keturunan bukan melayu pendatang haram indon di sabah..lepas tu merempat ke johor dan selangor aku pun x suka bugis indon ni yg datang selepas merdeka..langsung tak ada jasa membantu perjuangan di tanah melayu..aku keturunan bugis sebelum abad ke 17 tak mengaku aku keturunan bugis tapi aku melayu bugis..pegi jahanam bugis indon

    BalasPadam
  13. Pegi berambus lah kau bugis indon..aku ni keturunan bugis bedarah melayu..keturunan aku datang ke tanah melayu semenanjung sebelum abad ke 17 dan aku adalah org melayu dlm darah aku ada darah melayu dan bugis..aku melayu bugis sama mcm kesultanan selangor, raja ali haji yg ada darah melayu dan bugis..pegi mati bugis indon yg tak ada jasa pada tanah melayu yg baru datang ke malaysia selepas merdeka .. tak tau sejarah mcm mana susah payah nenek moyang aku melayu bugis berjuang..nyah kau bugis dari tanah melayu..keturunan korang tak ade jasa di tanah melayu ni.. keturunan raja ali haji adalah percampuran melayu dan bugis sebab itu dia mengangkat sastera melayu..korang ni keturunan bukan melayu pendatang haram indon di sabah..lepas tu merempat ke johor dan selangor aku pun x suka bugis indon ni yg datang selepas merdeka..langsung tak ada jasa membantu perjuangan di tanah melayu..aku keturunan bugis sebelum abad ke 17 tak mengaku aku keturunan bugis tapi aku melayu bugis..pegi jahanam bugis indon

    BalasPadam
  14. Bugis Indon dan Bugis Sabah boleh pergi berambus dr Selangor....Peranakan Bugis adalah Melayu.

    Bugis Sabah dan Bugis Indon Bukan Melayu....

    BalasPadam
  15. Bugis bkn melayu ,, dan melayu bukan bugis ,, mrka itu adalah bagian dri bangsa Austronesia sama sprti halnya hawaii dan polynesia namun rumpun nusantara ,,

    BalasPadam
  16. Buat apa LA bergaduh saya pun Bugis sabah saya Termasuk ahli persatuan perpaduan komuniti Bugis melayu malaysia Presiden nya datuk Osman alang hamzah kat Tawau so kita bersatu untuk melayu

    BalasPadam