Sabtu, 10 Mei 2014

BANGSA MELAYU HINDU-BUDDHA.



SUKU TENGGER YANG BERAGAMA HINDU



Saya runsing dengan masyarakat Malaysia zaman sekarang ini terutamanya dengan sikap segelintir daripada keturunan kaum imigran yang selalu sahaja membuat onar dengan menidakkan kewujudan sejarah Melayu kuno Hindu-Buddha. Mereka sangat susah untuk menerima hakikat bahawa rumpun Melayu pada zaman kuno pernah menganuti agama Hindu mahupun Buddha. Mungkin ini disebabkan kelemahan sistem pendidikan kita sebelum ini. Sampai bila gamaknya kami perlu terangkan kepada anda semua bahawa Hindu itu tidak semestinya anutan orang India dan Melayu itu tak semestinya beragama Islam. Bagi masalah ini kita harus ketepikan dahulu takrif Melayu dalam perlembagaan yang agak sempit itu, kerana 1000 tahun dahulu negara Malaysia dan perlembagaannya masih belum wujud.
Jika anda bertemu seseorang yang bernama Mohammad adakah anda akan mengecam bahawa dia seorang Melayu atau Arab, sedangkan orang kulit putih, orang negro Afrika dan orang China juga ada bernama Mohammad jika mereka beragama Islam? Malahan jika seseorang itu bernama Arab juga belum pasti bahawa mereka beragama Islam kerana wujud masyarakat Arab yang beragama Kristian dan Yahudi tetapi menggunakan nama dalam bahasa Arab seperti Jamal, Razak, Jamil, Abu Sufian, Musa, Isa dan Salman. Oleh itu adalah tidak berasas jika anda mengatakan bahawa seorang raja Malayu yang bernama Parameswara sebagai seorang yang berbangsa India, kerana selain daripada namanya, tiada bukti lain yang menunjukkan bahawa beliau berbangsa India. Nama sahaja belum dapat menentukan bangsa seseorang.
 
Ya, beliau mungkin beragama Hindu dan menggunakan gelaran Hindu, namun ini belum cukup membuktikan yang beliau berasal dari India atau berbangsa Tamil. Jika beliau memang berasal dari India atau berbangsa Tamil, mengapa tidak dikekalkan budaya, bahasa dan ciri-ciri keindiaan atau Tamilmya? Mengapa bila Islam datang tup-tup terus lenyap bahasa, tulisan dan ciri-ciri tamilnya raja itu. Macam magic la pulak! Sedangkan kaum Tamil Muslim yang wujud di India dan Malaysia pun masih mengekalkan bahasa, tulisan dan kebudayaan Tamil mereka sejak zaman berzaman dan disesuaikan dengan ajaran Islam. Jika anda kata raja tersebut telah ‘Masuk Melayu’ atau jadi Melayu kerana agama Islam, bagi saya alasan ini juga tidak munasabah kerana pada zaman tersebut rajalah yang paling berkuasa dan dijadikan contoh serta ikutan rakyat bukan sebaliknya raja yang perlu ikut cara hidup rakyat, tak ke pelik tu?
 
MASYARAKAT HINDU BALI
Kalau beliau seorang Tamil atau berasal dari India, beliauboleh saja mencorakkan orang Melayu mengikut corak budayanya sendiri seperti mewajibkan pemakaian sari, yang lelaki pakai doti, tulisan dan bahasa rasmi adalah dalam Tamil dan senibina rumah serta rumah ibadat juga senibina India selatan. Namun hakikatnya semua itu tidak berlaku kerana Parameswara dan lain-lain raja Malayu yang beragama Hindu dan bernama Hindu atau Sanskrit bukan berbangsa India tetapi MELAYU, walaupun memang terdapat dari kalangan mereka yang berkahwin dengan wanita dari bangsa India.
SUKU HINDU OSING DENGAN TARIAN TRADISI MEREKA.

Masih lagi tidak mahu percaya? Masih lagi bingung dengan gambaran yang orang Melayu sebelum kemasukan Islam adalah beragama Hindu atau Buddha? Baiklah, sebenarnya kalau anda mahu lihat bagaimana cara atau amalan kepercayaan Hindu dan Buddha masyarakat Melayu pada zaman kuno, anda boleh lihat dengan mudah di Jawa Timur, Bali, Thailand dan Kemboja. Di Jawa Timur masih wujud sekelompok kecil masyarakat Jawa yang masih mengekalkan ajaran Hindu zaman Majapahit. Mereka adalah suku etnik Osing dan Tengger. Kedua-dua suku ini bersama suku Bali dan sedikit daripada suku Sasak adalah saki baki masyarakat rumpun Melayu dari cabang etnik Jawa yang masih mengekalkan adat, budaya dan kepercayaan zaman kerajaan Hindu yang terkenal di nusantara yakni Mojopahit.
 
PERAYAAN KEAGAMAAN SUKU OSING

Suku Osing dan Tengger misalnya dikatakan berasal daripada keturunan putera-putera Majapahit yang tidak mahu memeluk agama Islam pada kurun ke-16. Bilangan mereka adalah kira-kira 400,000 orang dan mereka tnggal di daerah Banyuwangi di Jawa Timur. Walaupun telah wujud ramai daripada suku ini yang memeluk agama Islam, namun Islam yang mereka amalkan bukanlah Islam murni sebaliknya Islam Abangan atau Islam yang bercampur ajaran Hindu dan nenek moyang. Agama Hindu yang diamalkan mereka juga berbeza dengan ajaran Hindu di India kerana  ia turut bercampur amalan animism dan pemujaan nenek moyang, agama Hindu mereka dinamakan Hindu Thirta atau Hindu Dharma. Budaya Osing dan Tengger juga serupa dengan budaya Bali, dan penganut Hindu Osing dan Tengger merayakan perayaan Hindu yang sama dengan di Bali. Jadi jika kita mahu melihat bagaimana orang Melayu zaman dahulu mengamalkan ajaran Hindu, maka lihat sahaja pada suku-suku ini. Malahan kerajaan Hindu Jawa Timur iaitu Blambangan wujud sehingga tahun 1743 sebelum ditawan kerajaan Islam Mataram. Orang-orang Hindu yang lari daripada penguasaan Mataram inilah yang kemudiannya bermukim di Bali, Lombok dan Bayuwangi lalu membentuk kelompok etnik Bali, Tengger dan Osing.
 
PURA ATAU KUIL HINDU SUKU TENGGER BERDEKATAN GUNUNG BROMO. SENIBINANYA KHAS NUSANTARA ATAU SENIBINA JAWA MAJAPAHIT.

Lihat juga pada kesenian, pakaian, senibina, makanan malah adat istiadat serta amalan keagamaan suku Osing, Tengger dan Bali yang lansung tidak sama dengan apa yang diamalkan oleh masyarakat Hindu di India. Dengan kata lain agama Hindu yang diamalkan masyarakat rumpun Melayu ini bukan lagi agama Hindu murni tetapi agama Hindu yang telah diubahsuai mengikut local genius masyarakat tempatan yang tepu dengan kepercayaan animisme serta pemujaan roh nenek moyang, jadi ia tidak lagi boleh dikatakan berpaksi kepada tamadun India sebaliknya ia adalah tamadun yang mempunyai ciri khas yang tersendiri dan hanya asasnya sahaja yang diambil dari tamadun India. Perbezaan yang paling ketara ialah pada senibina kuil-kuil Hindu di Bali dan Lombok yang sangat jelas unsur-unsur local geniusnya, dan ia lansung tidak boleh disamakan dengan kuil-kuil Hindu di India apatah lagi di India selatan. Itu belum lagi jika saya menerangkan mengenai satu lagi kaum minotriti dalam rumpun Melayu yang masih kuat mengamalkan ajaran yang berasaskan Hindu iaitu Melayu Cham Balamon di Kemboja dan Vietnam. Mereka ini masih mengekalkan ajaran Hindu yang bercampur ajaran tradisional yang diwarisi dari kerajaan purba Champa. Merekalah Pembina Cham Tower yang indah serta unik binaannya tidak sama seperti binaan yang terdapat di India.
SENIBINA PURA ATAU KUIL HINDU DI BALI JUGA MENUNJUKKAN KEARIFAN LOKAL DAN TIDAK BERPANDUKAN CIRI SENIBINA INDIA.
 
 
 
Analogi mudah ialah seperti masakan Kari Kepala Ikan yang amat terkenal di Malaysia dan Singapura. Walaupun Kari itu asalnya dari India, namun Kari Kepala Ikan tidak dicipta di India tetapi sebaliknya ia dicipta di Malaysia atau Singapura mengikut citarasa masyarakat tempatan. Oleh itu kita tidak boleh kata yang Kari Kepala Ikan sebagai masakan warisan dari India, walaupun tukang masaknya mamak India, kerana ia dicipta di Nusantara oleh kehendak masyarakat dan selera nusantara dan bukan India. Begitulah juga dengan amalan dan kebudayaan Hindu-Buddha yang diamalkan oleh masyarakat Melayu pada zaman dahulu serta suku etnik Osing, Tengger dan Bali sekarang. Analogi lain ialah tentang Laksa, walaupun dunia mengiktiraf bahawa bangsa China lah yang mencipta mee, namun masakan Laksa tidak boleh dikatakan sebagai masakan asli milik kaum Cina, kerana kuahnya dan rencahnya malah cara memasaknya adalah khas bercitarasa tempatan dan dicipta oleh orang tempatan. Oleh sebab itu tiada sebab mengapa orang India mahu mengklaim Kari Kepala Ikan atau orang Cina mahu klaim Laksa sebagai milik bangsa mereka…J

PENDITA BRAHMIN SUKU TENGGER SEDANG MELAKUKAN RITUAL. JELAS KITA DAPAT LIHAT CARA BERPAKAIAN PENDITA BRAHMIN HINDU NUSANTARA JUGA BERBEZA DENGAN BRAHMIN DI INDIA.
 
 
Itu jika anda mahu lihat bagaimana amalan agama Hindu masyarakat rumpun Melayu zaman sebelum Islam. Jika anda ingin lihat bagaimana masyarakat Melayu zaman tersebut mengamalkan ajaran Buddha pula anda tak perlu fikir jauh-jauh hingga ke Sri Lanka atau Nepal, lihat sahaja jiran kita Thailand, Kemboja, Burma dan Laos. Boleh dikatakan sebahagian besar kerajaan-kerajaan Melayu kuno di Semenanjung dan Sumatera adalah penganut ajaran Buddha seperti kerajaan Chih Tu, Srivijaya, Gangganegara, Tambralingga, Kedah Tua, Kantoli, Pan-Pan, Langkasuka dan beberapa buah lagi kerajaan lain. Walaupun kerajaan-kerajaan ini dikatakan mengamalkan ajaran Buddha, namun ia juga bukanlah semurni ajaran asal Buddha seperti yang pernah diamalkan di Nepal dan India. Sebaliknya seperti juga ajaran Hindu, ia telah bercampur dengan amalan pagan, animism dan pemujaan nenek moyang. Malahan terdapat juga percampuran unsur-unsur Hindu seperti keberadaan kasta Brahmin dalam golongan istana sepertimana yang dicatatkan utusan dari dinasti Han ketika mereka melawat Chih Tu, sebuah kerajaan Melayu Buddha yang dipercayai terletak di pedalaman Kelantan.

SAMI BUDDHA THAI MENGAMALKAN YANT ATAU SAKYANT IAITU BERTATU YANG DIKATAKAN BOLEH MENAIKKAN SEMANGAT ATAU SERI SESEORANG. AMALAN INI BUKAN AJARAN ASAL BUDDHA.
Seperti yang telah disebutkan tadi, ajaran Buddha yang diamalkan oleh masyarakat Melayu purba juga banyak diselitkan unsur-unsur tradisional dan animisme. Kita boleh meneliti hal ini jika kita mengkaji ajaran Buddha yang diamalkan di Thailand pada hari ini. Walaupun Thailand dikatakan mengamalkan ajaran Buddha Theravada, namun terdapat banyak unsur-unsur tempatan yang terpatri dan terpancar pada amalan dan ritualnya. Di Thailand dan Burma walaupun mereka menyembah Buddha tetapi mereka turut menyembah ‘Nat’ atau dewa-dewi alam serta roh nenek moyang. Malahan amalan membina ‘rumah makan hantu’ di hadapan rumah mereka dan ritual pemberian ancak dan bunga bukanlah amalan Buddha asli sebaliknya amalan tradisional masyarakat Asia Tenggara termasuk juga masyarakat Melayu kuno.
 
Amalan pemberian persembahan pada hantu, roh, busut dan pokok besar ini sudah sebati dalam kalangan masyarakat tempatan dan ia tidak berubah sebaliknya terasimilasi dengan ajaran Hindu mahupun Buddha apabila ia diperkenalkan di Asia Tenggara. Contoh lain ialah amalan sihir dukun Tok Cha atau tok sami di Thailand. Dalam ajaran asal Buddha tidak wujud upacara sihir dan jampi serapah dan sebagainya, tetapi amalan ini adalah sinkretisme dari amalan tradisi orang-orang Asia tenggara. Sami-sami Melayu zaman dahulu bukan sahaja mentelaah kitab-kitab Buddha tetapi turut menjadi dukun atau bomoh yang mengubati pelbagai penyakit terutama yang bersifat supra natural. Malah di Thailand sekarang masih wujud amalan pemakaian cacah atau tattoo bermantera yang dilakukan oleh sami-sami Buddha. Ternyata amalan ini tidak wujud pada ajaran asal Buddha.
 
INI ADALAH SPIRIT HOUSE ATAU RUMAH KERAMAT YANG KITA BOLEH LIHAT TERDAPAT DI TEMPAT-TEMPAT TERTENTU SAMAADA DI SIMPANG JALAN MAHUPUN DIHADAPAN RUMAH SESEORANG. IA ADALAH TEMPAT UNTUK MENJAMU ROH ATAU HANTU.

Mengapa saya banyak mengambil contoh Thailand? Hal ini kerana Thailand masih mewarisi legasi kebudayaan Buddha zaman Melayu kuno terutama zaman Srivijaya atau lebih dikenali sebagai Siweechai dalam bahasa Thai. Selain itu sebahagian daripada wilayah tengah hingga selatan Thailand juga pada zaman kuno adalah dibawah pengaruh kerajaan Melayu Srivijaya. Oleh sebab itu pengaruh Melayu zaman kerajaan Buddha Srivijaya boleh digambarkan sekiranya kita melihat pada budaya tradisi masyarakat Thai malahan Khmer pada hari ini kerana kerajaan Khmer juga pernah bernaung dibawah kekuasaan kerajaan-kerajaan Melayu seperti Funan, Champa dan Srivijaya.
Seperti yang kita sedia maklum kerajaan Buddha yang paling kuat, besar serta terkenal di seluruh nusantara adalah kerajaan Srivijaya. Nama atau gelaran raja-raja Srivijaya jika dilihat secara kasar sangat tepu dengan pengaruh India atau lebih tepat sebenarnya pengaruh Sanskrit dan Pali. Namun demikian terdapat bukti yang kukuh bahawa mereka bukanlah dari bangsa India, antaranya ialah nama raja terawal Srivijaya yang pernah dicatatkan iaitu Dapunta Hyang Sri Jayanasa. Dapunta Hyang adalah gelaran yang tiada pada mana-mana raja India kerana ia bukan berasal daripada bahasa Sanskrit apatah lagi Tamil, sebaliknya ia adalah gelaran khas terhadap raja-raja Melayu purba. Antara nama-nama Maharaja Srivijaya yang lain ialah seperti Sri Indravarman, Rudra Vikraman, Sri Dharmasetu, Samaratungga, Balaputradewa, Sri Udayadityavarman,  Sri Chulamanivarman, Mara Vijayatungga Varman Serta Sagrama dan Samara Vijayatungga Varman.

Ya, nama-nama ini berunsur keindiaan atau sebenarnya berunsur Pali serta Sanskrit. Namun mereka bukanlah berbangsa India! Buktinya adalah daripada prasasti-prasasti yang dipahat oleh raja-raja Srivijaya ini seperti prasasti Kedukan Bukit 683 M, prasasti Talang Tuwo, 684 M, prasasti Kota Kapur 686 M, prasasti Karang Berahi, prasasti Telaga Batu, prasasti Palas Pasemah, prasati Hujung Langit, prasasti Sojomerto dan prasasti Gandasuli serta beberapa buah lagi prasasti lain yang bertebaran dari Sumatera hingga ke Jawa. Kesemua prasasti ini bukan ditulis dalam bahasa Hindustan, Punjabi, Gujarati, Benggali, Malayali, Telugu mahupun Tamil, sebaliknya ia ditulis dalam bahasa Melayu kuno yang bercampur dengan peminjaman kosakata Sanskrit tulin. Anda boleh Google sahaja tentang prasasti-prasasti ini dan baca bait-baitnya maka anda akan sedar bahawa ia memang bahasa Melayu yang bercampur Sanskrit dan bukan bahasa Tamil, Malayali atau Punjabi.


SEBELUM MASUKNYA PENGARUH AGAMA HINDU MAHUPUN BUDDHA DI ALAM MELAYU INI MASYARAKAT RUMPUN MELAYU TELAHPUN MEMPUNYAI KETAMADUNAN YANG TINGGI. BUKTINYA ADALAH PADA BINAAN MEGALITIK BERUNSUR STEP PIRAMID YANG TERDAPAT DI GUNUNG PADANG, INDONESIA.
Orang Melayu kuno bukanlah orang bodoh yang hanya tinggal di gua dan memburu di hutan. Mereka pintar dan kreatif, mereka tidak meniru mentah-mentah ilmu yang datang dari India. Mereka meniru agama dari India tetapi mereka mencorakkan serta membangunkan agama serta tempat ibadatnya dengan kretiviti tempatan bernuansa nusantara. Huruf pallava India pula dimodifikasi menjadi huruf Jawa kuno dan Melayu kuno. Bahasa Melayu kuno juga ditambah dengan kosa kata dari bahasa sanskrit yang pada suatu masa dahulu menjadi bahasa internasional. Peminjaman kosakata dari Sanskrit bukanlah perkara yang asing dikalangan masyarakat Asia tenggara, kerana selain masyarakat Melayu, masyarakat Thai, Laos, Khmer dan Burma juga banyak meminjam atau mencedok bahasa Sanskrit dan Pali ke dalam bahasa mereka.
CANDI BOROBUDUR BINAAN KERAJAAN MELAYU SRIVIJAYA DINASTI SAILENDRA TERSENARAI SEBAGAI SALAH SEBUAH  BINAAN PIRAMID TERHEBAT DUNIA. ADAKAH WUJUD BINAAN YANG SAMA TARAF DENGAN BOROBUDUR DI INDIA?


Oleh itu jelas disini bahawa hujah yang mengatakan bahawa kerajaan-kerajaan Hindu Buddha yang wujud di nusantara ini adalah kerajaan suku kaum India dan bukan milik kaum rumpun Melayu adalah salah sama sekali. Ternyata pihak yang mengeluarkan hujah begini adalah buta sejarah atau memang sengaja mahu membangkitkan sensitiviti orang Melayu dengan menidakkan ketamadunan bangsa Melayu. Mereka cuba meracun masyarakat Melayu dengan cara meracun akarnya iaitu sejarah bangsa Melayu. Jika mereka mahu hidup dengan harmoni seperti yang digembar-gemburkan, tidak sepatutnya mereka memutarbelitkan sejarah masyarakat bumiputra. Seharusnya mereka menghormati dan menerima seadanya kelebihan yang ada pada kaum pribumi dan bumiputra yang paling awal membina tamadun dan kerajaan di tanah bertuah ini.
 
 Apa tidak cukupkah dengan sejarah tamadun bangsa mereka di tanah asal nenek moyang mereka hinggakan sejarah ketamadunan bangsa rumpun Melayu juga ingin dibaham dan dihak milikan oleh mereka? Bagaimana jika kami orang Melayu memperkotak katikkan sejarah bangsa anda? Bagaimana kalau kami kata yang bahasa Tamil itu tidak wujud dan tamadun Chola itu hanya dongeng pak kaduk dan orang-orang India sebenarnya tidak pernah mempunyai tamadun apatah lagi kerajaan yang hebat? Amacam? Tentu anda berasa marah, geram dan menyampah bukan? Begitulah perasaan kami orang Melayu apabila sejarah tamadun bangsa kami cuba di pertikaikan. Sekian. Wallah Hu a’lam.
 ~AL SEMANTANI JONES~

228 ulasan:

  1. Artikel yg sangat mantap. Andalah pejuang & hero bangsa. Syabas. Teruskan usaha dan jangan gentar pada mereka yang rakus dan haloba ini. Adakah agama mereka tidak mengajar erti rendah hati, berjiwa besar, kejujuran, ada rasa malu dan toleransi? Atau mungkin mereka ini jenis manusia yang tidak menghayati nilai-nilai murni agama mereka?

    BalasPadam
  2. teruskan usaha ini. saya dibelakang anda!

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. teruskan usaha ini. saya dibelakang anda!

    BalasPadam
  5. ORANG MELAYU TIDAK PERNAH KELUAR DARI ISLAM SEJAK WUJUDNYA BANGSA MELAYU. MELAYU ITU ADALAH BUMIPUTERA ISLAM NUSANTARA. PEMBAHARUAN SYARIAT DARI RASUL TERDAHULU KEPADA SYARIAT NABI MUHAMAD SAW TELAH DITERIMA OLEH ORANG MELAYU. INI TERBUKTI TIADA PERPERANGAN DALAM PERKEMBANGAN AGAMA ISLAM SYARIAT NABI MUHAMAD SAW DI BUMI MELAYU. JANGAN JADI BODOH BAHAWA SEBELUM ISLAM SYARIAT NABI MUHAMAD, MELAYU BERAGAMA MACAM MACAM. ISLAM ADALAH AGAMA YANG DIAKUI ALLAH SEJAK NABI ADAM LAGI. APABILA SALAH SEORANG RAJA MAJAPAHIT MURTAD ADA MASYARAKAT JAWA TURUT MURTAD. MEREKA INI DIHALAU KE BALI OLEH PARA WALI SUNAN.

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang melayu tidak pernah keluar dari syariat islam sejak wujudnya bangsa melayu ? *lol
      lalu sejak kapan bangsa melayu wujud ?
      orang batak, orang dayak, orang nias, orang bali, orang osing di Indonesia berarti bukan melayu karena mereka non islam
      berarti srivijaya, chitu, langkasuka bukan mleayu karena meraka non muslim juga

      Padam
    2. kamu adalah contoh arabisasi dlm msrkt melayu..taksub dgn pandangan agama padang pasir...keliru apa itu melayu...apa itu arab yg mengunakan nama islam utk memupuskan ingatan org melayu kpd sejarah sebenar mereka...ini blog sejarah bukan blog propaganda agama..jgn ingat kau melaung-laungkan syiar islam seolah-olah kau ada kuasa utk mengubah sejarah ikut suka hati kau saja..menyampah aku dgn melayu terlebih arab macm nazri musa ni.

      Padam
    3. Nazri jika nak komen guna akal dan ilmu bukan ikut suka nafsu kita saja. Semua Agama dtg dr ALLAH SWT itu sebabnya kita dilarang mencerca agama lain spt termaktub dlm ALQURAN. Agama yg sy maksudkan adalah Hindu, Ahli Kitab - yahudi n nasrani serta Islam bukan agama direka or combined atau philosophy of life spt sikh, confucius, buddhist serta nenek moyang. Paling Utama Dan Tiada Setaranya Adalah MenTAUHIDKAN ALLAH SWT. Itulah tujuan Utama Rasul Rasul diutuskan utk mengajak manusia serta jin MengESAkan ALLAH SWT. Apabila manusia mula mensyirik kan ALLAH SWT serta mengubah Kitabullah, maka Rasul baru dibangkitkan dgn diberi Musyaf, sambung guna kitab Rasul terdahulu kitab cth Zabur-Daud, Taurah-Musa(Moses), Injil-Isa serta Al Qur'an-Muhammad saw.

      Padam
  6. ADALAH DIINGATKAN BAHAWA TULISAN SANSKRIT DIGUNAKAN OLEH ORANG MELAYU SEBELUM PENGGUNAAN TULISAN JAWI. TANAH MELAYU TU LUAS DARI VIETNAM SEHINGGA NEW ZEALAND. ADA BANYAK KERAJAAN NEGERI, SUKU KAUM. YANG TINGGAL 1/3. 2/3 TELAH DIRAMPAS OLEH ORANG LAIN DENGAN DARAH TOK NENEK MOYANG KITA.

    BalasPadam
    Balasan
    1. adalah diingatkan kalau nak belajar sejarah biar belajar dgn yg ahli...golongan agamwan bukan ahli sejarah..lebih2x sejarah melayu...kalau boleh borobudur tu pun dorang nak kliam di bina oleh nabi sulaiman mcm sekelompk pengkaji sejarah aliran islam...kononnya...nampak sgt sesat..bile di tegur marah pulak...tapi dah sah sesat

      Padam
  7. alah. buat apa nk dilayan etnik tamil ni. yg dari india tu bukannya dari tamil nadu, tapi agama dan kebudayaan yg diceduk dari india utara. org melayu dulu2 kn kasta tinggi belaka. so takdak kompromi lah dengan golongan paria dari negeri selatan india ni. kalau kita semua masih beragama hindu dah lama kita halau golongan paria ni keluar dari tanah melayu. kalau jumpa tepi jln pon baling taik jer. nak dapat pendidikan apatah lagi, bahasa sanskrit pon diharamkan ke atas mereka untuk dipelajari. kalau cuba belajar jugak potong jer lidah diorang. tapi, kita sudah islam. agama islam agama yang adil dan baik. so, diorang selamat. tapi masih lagi tak bersyukur. siap kutuk islam lagi.

    jgn sampai geng2 kulit pengotor ni dilabel sbg kafir harbi dah lah. kalau sampai ke tahap tu, habis mampos diorang sbb darah diorang dah halal ditumpahkan

    BalasPadam
  8. itulah Indonesia dimana ajaran''an agama yang datang ke Indonesia disesuaikan dengan nilai nilai budaya dan kearifan lokal yang ada di Indonesia, Hindu bali dan hindu osing dari segi pakaian, adat istiadat, bangunan ibadah sama sekali berbeda dengan di India. di Indonesia bangunan masjid harus ada unsur unsur budaya Indonesia seperti masjid agung jawa tengah, masjid agung minangkabau padang dll

    Bangga Jadi orang INDONESIA, Bhineka Tunggal Ika, berbeda beda tetapi tetap satu, satu nusa, satu bangsa, satu bahasa, INDONESIA

    salam damai

    BalasPadam
    Balasan
    1. hamdallah..
      daku tidak berbangga menjadi urang melayu..tetapi daku bersyukur aja..
      rahmatan lil alamin.

      putune buyut sulaiman a.s.

      Padam
  9. candi/situs gunung padang merupakan piramida yang usianya 13.000 tahun. usianya lebih tua dari piramida giza di mesir, piramida gunung padang terletak di cianjur jawa barat, Indonesia atau di tanah Sunda/Sundaland yang menjadi pusat atlantis menurut prof. arysio santos. Indonesia the lost atlantis

    #wonderful INDONESIA

    salam damai

    BalasPadam
    Balasan
    1. land of god..tanah para dewa..the lost atlantis..
      yah..apa segala yg mahu dibicarakan ya dipersilakan.
      yang penting,mau makan aja pendududknya susah amat..
      lalu datanglah berbondong-bondong,numpang carik rejeki di semenanjung..
      yang negerinya aman..ademen..wongne seng apik-apik wae.

      Padam
    2. kitakan lagi berbicara mengenai budaya bukan mengenai kemakmuran suatu negara :)

      kamu harus ingat jumlah penduduk indonesia 250 juta sedangkan yang cari kerja di malaysia hanya 2 juta orang atau 0,8 persen dari jumlah penduduk Indonesia :)
      orang menengah - kaya di Indonesia berjumlah 150 juta orang, lebih banyak dari jumlah penduduk malaysia ditambah singapura dan thailand :)
      sekarang Indonesia merupakan negara dengan kekuatan ekonomi terbesar ke 10 di dunia dan Indonesia masuk negara G - 20 atau 20 negara dengan ekonomi terbesar di dunia :)

      Padam
    3. . 13 mei 5:40

      yang mengatakan Indonesia lost atlantis bukan orang Indonesia tapi seorang profesor dari Brazil yang meneliti tulisan plato dan Bali emang dikenal sejak dulu dengan pulau dewata (pulau para dewa) karena di Bali mayoritas penduduknya beragam Hindu dan Bali juga dikenal dengan nama pulau seribu pura/kuil :)

      wongne seng apik apik wae ? aku g ngerti aku bukan etnis jawa

      Padam
    4. Waduh waduh sayang skali... Apalah sangat si kaya rupiah berbanding si kaya ringgit malaisia pak.. Beda amat :\

      Padam
    5. Nilai mata uang tidak menjamin :)

      Lihat won korea selatan nilainya lebih rendah dibanding ringgit namun korea selatan lebih makmur dari malaysia :)

      Padam
    6. Trus, lebih baik aja kamu pergi ke korea selatan.. jangan datang ke malaisia... Cari aja uang won.. kan lebih untung gitu ^^

      Padam
    7. terserah kamu aja ya :)

      #wonderful INDONESIA :)

      Padam
    8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    9. situs gunung padang merupakan piramida tertua dan terbesar di asia tenggara bahkan kebesaran dan umurnya mengalahkan piramida giza dan tamadun mesopotamia :)

      #wonderful Indonesia :)

      Padam
    10. tanpa nama 15 mei 5:34

      bangsa melayu, bangsa terpilih dan paling mulia di dunia ?
      astagfirullahaladzim, , jika kamu menganggap bangsa melayu bangsa terpilih dan paling mulia di dunia, apa bedanya kamu dengan orang yahudi dan nazi yang menganggap dirinya ras paling mulia ? sadarlah kawan, kita semua sama dihadapan Allah kecuali iman dan takwa kita yang membedakannya :)

      Padam
    11. Janganlah berpura-pura tidak tahu ..... Bukankah kita sebagai member UMNO tahu slogan "Ketuanan Melayu" yang kita agung-agungkan itu .... Malay Uber Alles

      Tahukah anda parti politik tertua di dunia adalah UMNO ... fosil-fosil ID member UMNO yang telah menjadi fosil batu banyak ditemukan di Lembah Bujang ketika pakar-pakar Malaysia melakukan penelitian di sana ...

      Padam
    12. kamu menfitnah tak pandang kiri kanan,DAH UMNO MEMERINTAH BUAT APPA NAK SAKIT HATI, TUNGGULAH BANGSA KORANG LAK MEMERINTAH,BISING TAK TENTU HALA,TAK SUKA BOLEH BERAMBUS DARI BUMI MALA........INI FORUM SEJARAH ANDA BUKAN PEJUANG SEJARAH TULEN,USAH NAK MENYEBUK PASAL HAL POLITIK DI DISINI......
      iman dan taqwa tanpa ilmu dan keyakinan pun tak kemana juga, kelak sewenag-wenang di sejarahkan oleh Bangsa pendatang yang kebulur nak menulis SEJARAH Bangsa asal/pribumi MALA.
      TAK NAK MEMBERBODOHKAN ORANG RAMAI.......

      Padam
  10. Saya tidak menafikan bahawa memang wujud penganut bukan tauhid dikalangan sebahagian bangsa Melayu tetapi saya berkeyakinan bahawa bangsa Melayu suatu ketika dulu adalah pemelihara agama tauhid sejak Rasul demi Rasul diutuskan Tuhan ke muka bumi. Ajaran hindu itu sendiri adalah ajaran baru ( ciptaan Iluminati) setelah ajaran asal Veda diubahsuai.

    Bangsa Melayu begitu mudah memeluk agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhamammad SAW kerana di dalam kitab-kitab Veda dan sebagainya ada menyebut tentang kedatangan baginda. Sebagai pusat ajaran Veda dan Budha di dunia sebelah sini, sudah tentu mereka arif tentang hal ini maka bila pendakwah Islam sampai ke bumi Nusantara, mereka dengan mudah sekali menerimanya. Seperti mana orang-orang Yathrib (Madinah) yang sudah lama mendengar tentang berita kedatangan Rasul akhir zaman dari pendita-pendita Yahudi yang berpindah ke situ.

    Mungkin saudara boleh menemukan nama asal ajaran tersebut sebelum ditukar kepada nama Hindu oleh British. Saya rasa perkataan Hindu -Budha kurang sesuai untuk merujuk kepada pegangan bangsa Melayu sebelum Islam. Tentu ada nama lain.

    Jika ada sebahagian Melayu yang menolak Islam ketika seruan dakwah oleh para mubaligh, itu adalah lumrah alam. Malah berlaku juga di zaman Rasulullah SAW tetapi akhirnya seluruh jazirah Arab menerima Islam. Begitu juga akhirnya seluruh nusantara menerima Islam . 3/4 suku dunia pernah berada di bawah naungan Islam. Islam menjadi sinonim dengan Melayu atau sebaliknya kerana intimnya Melayu dengan Islam itu sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terus bagaimana dengan tinggalan srivijaya yang berupa candi candi budha ?
      kita tidak dapat menafikkan sebelum kedatangan islam orang orang melayu beragama hindu-budha

      Padam
    2. Melayu dulu tetap beragama Islam dengan mentauhid Allah SWT. Islam bukannya bermula dengan kelahiran Nabi Muhamad SAW tetapi sejak nabi Adam as lagi. Nabi Muhamad SAW adalah Nabi akhir zaman dan membenarkan rasul dan nabi terdahulu. Di dalam Al Quran juga menerangkan adanya arca-arca di zaman Nabi Sulaiman as. Bacalah Al Quran.

      Padam
    3. bro naz..
      yg sebenarnya agama "samawi"...telah dianuti oleh para makhluk "mukalaf"sebelum tok adam lagi.

      Padam
    4. nazri...ko pi belajar sejarah dgn pakar sejarah..bukan dgn org agama..org agama kalau berckp pasal agama pasti akan cuba mengaitkan fahamannya dan menukar sejarah sebenar sesuatu kaum itu demi kepentingan mereka..sama ada kau suka atau tidak..di nusantara melayu asalnya adalah penganut fahaman animis bercampur hindu dan budha sebelum islam..bila islam dtg pun..ianya adalah atu sinkretisme..bukan ajaran yg sama..kerana ingin disesuaikan dgn budaya setempat..hanya skrg ni proses pengaraban budaya dilakukan dgn giat atas faktor mengikut perintah allah dan sunnah rasul..kalau tak ikut masuk neraka..semua agama ibrahim (judaisme/kristian/ibrahim).

      Padam
    5. SEJARAH TIDAK PERNAH MENIPU. AHLI SEJARAHLAH YANG BANYAK MENIPU SEJARAH. MENGGUBAH IKUT SESUKA HATI. BILA ADA UKIRAN MANUSIA TERUS DIKATAKAN HINDU DAN BUDHA. DALAM AL QURAN JELAS MENCERITA ZAMAN NABI SULAIMAN AS TERDAPAT ARCA ARCA UKIRAN MANUSIA. ORANG SEJARAH KENALAH BACA AL QURAN DAN TANYA ORANG TEMPATAN.

      Padam
    6. Ahli sejarah mengkaji berdasarkan bukti dan fakta seperti manuskrip dokumen batu bersurat, prasasti, cerita rakyat dan bahan2x arkeologi..ko pulak membuat andaian hanya bersandar kepada al quran...hakikatnya al quran bukan buku sejarah tapi kitab panduan agama..dlmnya hanya ada cerita dr zaman2x nabi2x utk dijadikan panduan umat dikemudian hari..

      ko ni samalah mcm sejarahwan kristian yg membuat andaian sejarah mengunakan kitab bible..sama juga macm sesetgh org india yg suka mengklaim kerjaan hindu budha di nusantara ini kononnya bukan org nusantara dan melayu tpi org dr benua india dgn hanya bersandarkan pada kitab epik mahabrata.

      berkenaan cerita nabi sulaiman yg menceritakan adanya ukiran arca manusia...kenapa pula kau nak kaitkan dgn nusantara...di timur tengah sendiri byk tamadun yg menghasilkan arca...rom, greek, asyirian..maah org2x yahudi dan arab pagan pra islam juga mengukir patung...adakah al quran secara spesifik kata di nusantara?..tiada langsung...adalh lebih wajar sayat2x itu merujuk kepada benua padang pasir timur tengah..tapi otak kau yg pandai buat hubung kait...cara engkau salah..memesongkan...belajar sejarah dgn yg ahli..bukan dgn yg sangsi...

      Padam
    7. KAU NI BUTA SEJARAH TAPI NAK CERITA SEJARAH. KAU BACA SEJARAH NABI SULAIMAN AS. TIPS YANG AKU BAGI KAT ENGKAU ADALAH NABI SULAIMAN AS DIKURNIAKAN ALLAH SWT SEBUAH KERAJAAN YANG PALING BESAR DI DALAM DUNIA DAN TIDAK ADA MANUSIA YANG MEMPUNYAI KERAJAAN SEBESAR KERAJAAN NABI SULAIMAN AS SELEPAS NABI SULAIMAN AS WAFAT. HATTA KERAJAAN AMERIKA SYARIKAT PUN KECIL SAHAJA DIBANDING KERAJAAN NABI SULAIMAN AS.

      Padam
    8. nazri musa biar aku pula bagi tips...lepas ni tolong jumpa doktor ckap ka dia kau mengidap FTD..formal thought disorder...antara siptomya ialah baca lain faham lain...soalnya apa kaitan sulaiman dgn kerajaan dr era hindu budha di asia tenggara...dah jelas dr bukti arkeologi seni bina semua..jelas unsur2x kultus aliran siwa(aku tak mahu istilah hindu ianya umbrella term ciptaan british), vishnu dan budha mahayana...dan di selang selikan dgn unsur2x animisme tempatan...apa releven kerajaan nabi sulaiman sampai kau nakkaitkan & klaim pendiri2x kerajaan era pra islam ini menganut monothiest/agama ibrahim?..jgn di buai mimpi terimalah hakikat sejarah sebenar..kaum pertama org islam yg paling awal adalah suku/bani quraisy arab mekah..yg lain2x adalah convert termasuk org2x melayu purba..mereka diislamkan dgn berbagai cara..ada atas faktor kahwin...ada atas faktor politik...ada atas faktor memang suka dgn ajaran islam..ada juga faktor kalah perang..dan ada atas faktor ikut-ikutan...tapi itu sudah ditentukan oleh ilahi kita terima saja...tak payahlah nak menipu kata org melayu dr dulu awalnya sudah islam..membohong saja...kau tau tak membohongi sejarah itu berdosa..sedar2x lah

      Padam
    9. SIAPA YANG MAKAN CILI TENTU RASA PEDASNYA. MENIPU SEJARAH TAK HABIS HABIS. ISLAM BUKANNYA HANYA BERMULA DENGAN KELAHIRAN NABI MUHAMMAD SAW. NABI MUHAMMAD SAW BUKANNYA MEMBAWA AGAMA YANG BAHARU. ISLAM BERMULA SEJAK NABI ADAM AS BAGI MANUSIA. NABI MUHAMMAD SAW ADALAH NABI AKHIR ZAMAN DENGAN MEMBENAR RASUL DAN NABI TERDAHULU. SUDAH LAMA KITA DIPUTAR BELIT OLEH AHLI SEJARAH YANG SONGSANG YANG TIDAK MERUJUK AL QURAN DAN KITAB DAN BUKU BUKU CATATAN LAMA. SUKA SANGAT MERUJUK PAKAR BARAT YANG MEMANG MAHU MENYESATKAN KITA. SUDAH SUDAHLAH MENGAITKAN ALAM MELAYU INI DENGAN HINDU DAN BUDHA. MELAYU TIDAK SEBODOH ITU. SUDAH LAMA KITA DISAJI DENGAN PERKARA YANG SALAH. BAGI AHLI SEJARAH YANG MEMPUNYAI JATI DIR BERJUANG DENGAN KEBENARAN TERUSKAN PENCARIAN.

      Padam
    10. Anda betol sekali .....

      Sejak lama memang bangsa Melayu sudah beragama Tauhid. Hasil penelitian ahli-ahli kita di Lembah Bujang membuktikan itu ... Bangsa Melayu dengan karunia dan pimpinan UMNO sejak 2 juta tahun yang lalu telah menganut agama Tauhid .....

      Padam
    11. anon 15 mei 2014 9.45ptg...dr bahasa engkau memang sah kau indon...jgn suka menyucuklah..ko jga negara kau...politik negara kau bukan bersih sgt pun

      Padam
    12. Zaman nabi sulaiman a.s. yg d katakan byk ukiran2 dan arca2 adalah kerana zaman tersebut rakyat berkemahiran tinggi mengukir di batu. Keywords = putri balqis

      Padam
    13. Zaman nabi sulaiman a.s. yg d katakan byk ukiran2 dan arca2 adalah kerana zaman tersebut rakyat berkemahiran tinggi mengukir di batu. Keywords = putri balqis

      Padam
  11. Wonderful INDONESIA :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. nop..
      what a lovely and wonderful "NUSANTARA'...land of god

      Padam
    2. wonderful INDONESIA :)
      suku osing dan suku tengger ada di INDONESIA dan bali sebagai pulau dewata (pulau para dewa) juga ada di INDONESIA :)

      Padam
    3. :)..ahak..ahak..
      ya beneran kebangeten..
      ramai warga jawa n lombok numpang carik makan kat kampong aku..
      bila ditanya kenapa nyarik rejeki disini ..'semenanjung'?..jawapnya serupa belaka...
      "disemenanjung mudah nyarik makan bang tak macam di kampung di indon sana susah..
      mau kerja sama govermen sana aja mau kena main itu 'wang pelincir'...payah amat nyarik rejeki disana...orang disemenjung pon baik2..mudah kasihan ama pendatang macam kami..."
      hehe..lu mau berkokok segala..udah.menengen aja..
      wonderful INDONESIA ....mau makan aja payah!!! getirr.

      Padam
    4. kitakan lagi berbicara mengenai budaya bukan mengenai kemakmuran suatu negara :)

      kamu harus ingat jumlah penduduk indonesia 250 juta sedangkan yang cari kerja di malaysia hanya 2 juta orang atau 0,8 persen dari jumlah penduduk Indonesia :)
      orang menengah - kaya di Indonesia berjumlah 150 juta orang, lebih banyak dari jumlah penduduk malaysia ditambah singapura dan thailand :)
      sekarang Indonesia merupakan negara dengan kekuatan ekonomi terbesar ke 10 di dunia dan Indonesia masuk negara G - 20 atau 20 negara dengan ekonomi terbesar di dunia :)

      #wonderful INDONESIA :)
      salam damai ya :)

      Padam
    5. Waduh waduh sayang skali... Apalah sangat si kaya rupiah berbanding si kaya ringgit malaisia pak.. Beda amat :\

      Padam
    6. Nilai mata uang tidak menjamin :)

      Lihat won korea selatan nilainya lebih rendah dibanding ringgit namun korea selatan lebih makmur dari malaysia :)

      Padam
    7. Trus, lebih baik aja kamu pergi ke korea selatan.. jangan datang ke malaisia... Cari aja uang won.. kan lebih untung gitu ^^

      Padam
    8. terserah kamu aja :)

      #wonderful INDONESIA :)

      Padam
    9. indonesia dah jadi hak etnik jawa sahaja...etnik lain nampak macam hidup segan mati tak mahu...itu yang orang sumatera pakat datang MALAYSIA TU..

      Padam
    10. bersama membela ISLAM

      ada bukti g kalau Indonesia jadi hak etnik jawa ? Indonesia merupakan negara demokrasi dimana presiden, eksekutif, legislatif, gubernur, bupati, kepala desa dll dipilih oleh rakyat secara langsung, contoh : gubernur aceh orang aceh, gubernur sumatera utara orang batak, gubernur orang sumatera barat orang minang dll, jawa hanya mayoritas di 3 provinis yakni jawa tengah, jawa timur dan yogyakarta.
      janganlah kamu menebar fitnah, astagfirullah, namamu tak seindah tutur katamu.

      Padam
    11. bersama membela islam

      janganlah kamu menebar fitnah tanpa bukti, secara tidak langsung kamu sudah memfitnah 120 juta orang, bukankah fitnah lebih kejam dari pembunuhan ? astagfirullah
      tak seharusnya kamu menamakan dirimu pembela Islam kalau tutur kata dan tindakanmu tidak mencerminkan Islam

      Padam
    12. candi/situs gunung padang berusia hampir 13.000 tahun,brobudur candi agama budha terbesar di dunia.candi muara jambi komplek candi terluas di asia tenggara,candi prabanan candi hindu terindah dan termegah di dunia,situs ratu boko,ribuan candi di indonesia, pirimida/candi sukuh,,,terus yang masih terimpan di dalam bukit belum di gali,ada pirimida sadahurip,pirimida lalakon dll letaknya di indoneisia,cuma 1 je di malaysia lembah bujang namanye,,,ituopun dah berani dia mengklim sebagai pusat awal temadun melayu di asia tenggara,,apalagi klw banyak di candi di temukan di malaysia,,bisa bisa dia temadun termaju di dunia,,candi candi cam lembah bujang tu ada ratusan jumlahnya di sumatera,,bahkan banyak yang dibiarkan tak di eksvakasi tak apalah kita berbagi sejarah dengan negera malaysia,toh sebagian besar mereka keturunan kepuluan juga(indoneisia)

      Padam
  12. Kaum hindu di india sebenarnya tidak mahu berkawan dengan hindu Malaysia ini kerana mengangap Hindu Malaysia ini adalah dari kaum Pariah. Kalau tidak percaya sila tanya sama hindu di india itu. Mereka hairan macamana orang melayu boleh berkawan dengan hindu di Malaysia ini.

    BalasPadam
  13. Jangankan kaum lain..kaum melayu sendiri pun byk yg buta sejarah...dorang tak mengaku yg kerjaan2x hindu dulu tu melayu...dorang tak nak mengaku nenk moyang dulu pakaiannya tak mcm arab...dorang kata org tak bertamadun saja yg berkemban...nilah antara komen bodoh naka2x melayu generasi sekrg yg saya baca dlm facebook yg mengkritik drama arahan erma fatima berjudul tahkta 3 ratu...kritikannya kerana pelakon berbusana kemban...mereka kata org tak bertamadun saja yg berkemban...yah nilah generasi melayu sekrf...sudah buta sejarah...mereka terpengaruh dgn ajaran arab yg keterlaluan...samapi sanggup menipu membuat silsilh kononya mereka adalh keturunan muhamad...kesian melayuku..hilang semangatnya.

    BalasPadam
  14. ORANG MELAYU TIDAK BUTA SEJARAH. MELAYU TU AGAMANYA ISLAM. TIDAK BERAGAMA ISLAM ORANG ITU TIDAK DIPANGGIL MELAYU. MEREKA DIPANGGIL BUMIPUTERA BUKAN ISLAM. SEJARAH BANYAK DIPUTAR BELITKAN OLEH ORANG YANG BERKEPENTINGAN.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Termasuk org mcam kau..dah sesat nak menyesatkan lagi...pisahkan kajian sejarah yg realistik dgn fahaman sempit agama yg kamu percaya..org melayu dah terbukti suatu ketika menganut berbagai kepercayaan sebelum pengislaman mereka..proses pengislamn itu pun memakan waktu yg lama..malah tesis yg mengatakan apabila raja mereka menganut islam maka rakyatnya semua mengikut juga terbukti salah...ada rakyat yg tak mahu ikut..itu psal ada amalan senkritisme di asia tenggara...maka wujudlah islam abangan..watu telu dan lain2x..mlaha amalan adat perpatih juga boleh di anggap ubah suai amlana asal dgn fahaman luar dr nusantara..ini nama senkretisme baik dr era hindu budha dan islam...hanya di era moden ini proses islam zuhud yg digunakan oleh org mekah dan madinah cuba diterapkan dn lebih sistematik dan menampakkan hasil..tetapi yg malangnya mereka ini cuba memandai-mandai mengubah searah demi kepentingan mereka..kamu percaya kamu buat semua kerana tuhan termasuk menipu sejarh..terserah...tapi kebenaran tetap kebenaran..dan allah lebih mengetahui..apa yg kamu buat adalah propaganda.

      dan berkenaan istilah bumiputera bukan islam itu adalah istilah moden yg dibuat di mlaysia ni saja..tulah org malaysia ni byk permasalahan identiti..sebab byk unsur2x luar spt politik, agama dll dijadikan modal utk mengubah sejarah.

      Padam
    2. CUBAAN MEMISAHKAN MELAYU DENGAN ISLAM TERUS BERLAKU DARI DAHULU HINGGA SEKARANG. SAMPAI ADA YANG MENGAKU MELAYU TAPI AGAMA KRISTIAN, HINDU DAN LAIN-LAIN. BIAR MATI ANAK JANGAN MATI ADAT. ADAT ITU BERPANDUKAN AL QURAN DAN SUNAH NABI. ADA ANAK SEKIRANYA MURTAD ELOK DIBUNUH. CUBAAN MEMISAHKAN MELAYU DARI ISLAM NAMPAKNYA GAGAL . TEORI HINDULAH, BUDHALAH. SUNGGUH MEMUAL. MAKNA MELAYU ITU ADALAH MELAYU DENGAN ALLAH. ORANG MELAYU AGAMANYA ISLAM SUNAH WAL JAMAAH. MAZHABNYA SHAFIE ABU HASSAN MATUDIRAH. TIDAK MASUK AKAL ADA MELAYU BERAGAMA HINDU ATAU BUDHA. BILA KITA RUJUK AL QURAN, HATI RASA TENANG. CUBA TUAN-TUAN BAYANGKAN, SEKIRANYA ADA UKIRAN MANUSIA KATANYA KERAJAAN HINDULAH BUDHALAH. SEDANGKAN IANYA BERCANGGAH DENGAN AL QURAN DIMANA DIZAMAN NABI SULAIMAN AS UKIRAN ARCA DIBENARKAN. SEBAGAIMANA ARAK DIHARAMKAN ALLAH UNTUK UMAT NABI MUHAMMAD SAW DAN DIHALALKAN UNTUK UMAT TERDAHULU. MELAYU ITU BUMIPUTERA NUSANTARA YANG MENTAUHID ALLAH SWT. TUHAN YANG MAHA ESA. BELUM LAGI ANCAMAN WAHABI DAN SYIAH. SAMPAI ADA YANG MALU MENGAKU MELAYU. KATANYA ASSABIYAH. SEDANGKAN NABI SAW PUN SAYANG BANGSANYA. BERSATU KITA MELAYU INSYAALAH KITA BERJAYA DALAM MENGHADAPI ERA DAJJAL.

      Padam
    3. Melayu tidak selalu identik dengan islam bagaimanapun sebelum kedatangan islam melayu beragama animisme dan hindu-budha bahkan ibukota srivijaya palembang pernah menjadi pusat pembelajaran agama Budha dan pengaruh hindu-budha sampai sekarang masih bertahan seperti adat bersanding dan kata kata dalam bahasa melayu terdapat banyak pinjaman dari bahasa sanskrta dan di candi candi dan prasasti prasasti kuno juga menggambarkan kenidupan hindu-budha

      Padam
    4. Memang betol ... definisi bangsa melayu yang harus beragama islam memang baru diciptakan pada tanggal 31 Ogos 1957 ketika Malaysia merdeka .... Sedangkan sebelumnya tak dapat dikatakan sebagai bangsa melayu ...

      Padam
    5. APABILA KEBENARAN MUNCUL YANG BATIL AKAN HANCUR. SERONOK BACA SEJARAH NI. MASA KECIL BACA SEJARAH.TAKKAN SEJARAH MELAYU TU BERMULA SEJAK ZAMAN MELAKA. TAKKAN BERMULANYA DARI ZAMAN SRI VIJAYA RUPA RUPANYA SEJARAH MELAYU TU JAUH LAGI BERABAD ABAD. ADA BERMACAM-MACAM KERAJAAN NEGERI. BERBAGAI SUKU KAUM. ADA MELAKA, ADA JAWA, ADA BUGIS, ADA ACEH, ADA KEMBOJA, ADA SIAM, ADA PEGU, ADA PATANI, ADA MINANG DAN LAIN LAIN SUKU MELAYU. SUNGGUH TAK MASUK AKAL MELAYU ITU BERMULA PADA 31 OGOS 1957. ADAT BERSANDING ADALAH ADAT MELAYU BUKANNYA HINDU. TENGOKLAH CERITA TAMIL ATAU HINDUSTAN, SANGAT BERBEZA CARANYA. JANGAN BUTAKAN MATA LEBIH LEBIH LAGI BUTA MATA HATI.

      Padam
    6. ORANG MELAYU TAK SEMESTINYA MAZHAB SYAFIE.. BANYAK URUSAN KITA GUNA MAZHAB LAIN.. DAN IANYA BUKAN ABU HASSAN MATUDIRAH TETAPI ABU HASSAN AL BASRI DAN ABU MANSUR AL MATURUDI IKUTAN KITA DALAM AQIDAH...

      Padam
    7. nazri musa

      bagaimana dengana hindu bali, hindu osing (jawa), hindu tengger (jawa), suku sasak (lombok) yang beragama boda, suku batak (sumatera) yang beragama parmalim, suku toraja di sulawesi yang beragama aluk to dolo,suku dayak dikalimantan yang beragama kaharingan, suku nias di sumatera yang menganut agama pelbegu dll, agama agama tersebut merupakan agama asli nusantara sebelum datangnya Islam.
      bahkan sampai sekarang dikerajaan gowa dan beberapa daerah di sulawesi selatan ada namanya bissu yaitu pendeta agama bugis kuno dan dipercaya sampai sekarang oleh raja raja bugis sebagai pemerintah raja dan kedudukannya lebig tinggi dari raja.
      bissu merupakan 2 elemen gender manusia yaitu laki laki dan perempuan yaitu bissu diperankan oleh laki laki bersifat perempuan.
      tidak semua melayu beragama islam :) karena sebelum datangnya islam rakyat nusantara sudah memiliki agama masing'' :) kalau anda tidak percaya silahkan datang ke Indonesia.

      Padam
    8. mohon maaf saya tulis pendek sebab nanti orang tak faham. abu Hassan assyairah bukan abu Hassan al basri. melayu mazhabnya syafie supaya tidak ada khilaf dalam beramal ibadat dan ini telah dipraktikkan oleh nenek moyang kita orang melayu agar melayu tidak berpecah. khilaf dalam mazhab menyebabkan salafi wahabi dan syiah mudah menyelit dalam masyarakat seperti di timur tengah dan ini juga berlaku di alam melayu apabila golongan ini cuba membidaahkan amalan orang melayu seperti tahlil, kenduri, mengatakan Allah ada di langit dan mengatakan sifat 20 adalah ajaran falsafah. Sedangkan Allah SWT ada tidak tertakluk pada tempat.

      Padam
    9. TIADA PAKSAAN UNTUK MENERIMA AGAMA ISLAM BAGI ORANG BUKAN ISLAM. BAGI ORANG ISLAM TIDAK DIBENAR KELUAR DARI ISLAM. JIKA KELUAR ISLAM JAWAPANNYA ADALAH BIAR MATI ANAK JANGAN MATI ADAT. ORANG JAWA AGAMANYA ISLAM. BERLAKU MURTAD OLEH SALAH SEORANG RAJA MAJAPAHIT MENYEBABKAN PARA WALI SUNAN DIKERAH OLEH KESULTANAN MELAYU UNTUK MENGHALAU GOLONGAN INI KE BALI. BILA BELANDA MASUK MENJAJAH INDONESIA. GOLONGAN INI ADA YANG KEMBALI KE PULAU JAWA DENGAN BANTUAN BELANDA. MELAYU TU JAWI. JAWI TU JAWA. SEKIRANYA TIDAK ISLAM IANYA BUKAN MELAYU. MAKA DIPANGGIL IBAN, DAYAK, BATAK, NASRANI, KADAZAN DAN SEBAGAINYA SEPERTI YANG DIPERSETUJUI OLEH ORANG DAHULU DAHULU.

      Padam
    10. nazri musa

      kerajaan majapahit merupakan kerajaan hindu bukan islam, lalu datanglah para walisongo yang mengislam majapahit lalu terbentuklah kesultanan demak, dan orang orang majapahit yang tidak mau menerima islam pergi ke timur yaitu banyuwangi,bali dan lombok dan masyarakat osing,tengger di banyuwangi dan suku hindu bali di pulau bali merupakan keturunan majapahit yang masih mengamalkan budaya hindu majapahit

      Padam
    11. wei nazri org berckp dr sudut sejarah...melayu dulu pun bukn asalnya islam spt yg kau dok gebang...lepas tu mulalah dgn propaganda agama engko...engkau punya otak jgn di paksa-paksa ke atas org lain...kita berckp psal sejarah sebenar..bukan ideologi radikal padang pasir engko..jgn sibuk jaga org lain sampai nak menipu sejarah org lain..blog ni bukan buat propaganda nak memurtadkan sesiapa..blog ni membentangkan topik berdasarkan kajian yg betul dan realistik..bukan dr kajian kitab kuning tok guru sufi mistik ini dan itu.

      hakikatnya kepercayaan org nusantara asalnya bersifat animis...kemudian dtg agama luar spt hindu-budha..islam dan kristian...itu sejarahnya...yg kau dok buat ni adalah cobaan merubah sejarah utk kepentingan ideologi songsang engkau..islam engkau pun tak betul tapi sibuk nak jaga islam org lain..cite nabi sulaiman dijadikan panduan utk kerajaan hindu budha padahal nyata cerita nabi sulaiman berkait dgn wilayah timur tengah saja....gile isim engko ni...lagi satu cuba jgn guna caps lock kalo taip...tu maknanya engko menjerit terlolong mcm org gile.

      Padam
    12. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    13. apa-apahal...sama-samalah kita bersatu sebagai satu rumpun..jgn terlalu terbawa2x perasaan..pendpt memang akan sentiasa berbeza..lumrah manusia..mana yg elok kita ikut..buang yg keruh ambil yg jernih

      Padam
    14. nazri musa

      bukankah sebelum islam datang bangsa arab pun menyembah berhala dan mereka non islam ?

      Padam
    15. SAYA RASA RAMAI DAH FAHAM PENERANGAN SAYA KECUALI YANG MEMBUTA MATA DAN MEMBUTA MATA HATI. SULTAN MELAKA PERNAH MENZIARAHI RAJA MAJAPAHIT UNTUK BERISTERIKAN ANANAK RAJA MAJAPAHIT. MAJAPAHIT PADA MASA ITU TELAHPUN BERAGAMA ISLAM. DUA NEGERI BERSAUDARA SATU AGAMA SATU BANGSA. KEMUDIAN BERAPA RATUS TAHUN KEMUDIAN, SALAH SEORANG RAJA MAJAPAHIT TELAH MURTAD DAN TELAH DIHALAU OLEH WALI SUNAN KE BALI. PEMULIHAN AKIDAH DILAKUKAN OLEH PARA WALI SUNAN TERHADAP ORANG MAJAPAHIT. SEJARAH TIDAK PERNAH MENIPU. NAMPAKNYA ADA YANG KEPANASAN. SAYA HANYA BERDAKWAH. YANG BAIK DARI ALLAH SWT, YANG BURUK ADALAH KELEMAHAN DIRI INI.

      Padam
    16. Nazri musa kalau mahu tahu sejarh melayu pertama belajar jgn nak memalukan islam itu sendiri...sebab method engkau ialah mengunakan quran utk semua kejadian dan peristiwa di benua yg berbeza dr benua arab..quran memang lengkap sebagai panduan utk semua manusia...sebagai panduan utk menjadi manusia...bukan utk menjadi org arab, yahudi, nasrani atau majusi..jadi tak perlu semua peristiwa di tempat yg berbeza dr timur tgh kau guna quran sebagai rujukan utk mentafsir sejarah di nusantara ini...tak kena caranya..jadi mengarut saja...sesat tau tak..ingat biar pun quran diturunkan dlm bahasa arab..tetapi org arab pun dikritik oleh allah dlm quran..jadi jgn jadikan sejarah politik arab dgn pertikaian mazhab mereka sebagai alasan utk merosakkn sejarah melayu..

      sejarah satu hal yg berbeza dgn panduan dan mesej dlm quran..cuba bergaul dgn manusia yg berbagai bangsa..aku rasa kau ni kurang pergaulan dgn bangsa2x manusia yg lain..dlm quran pun kata Allah jadikan manusia itu dr bangsa2x yg berbeza utk saling mengenal...cuba kau belajar cara dorang method dorang kaji...terutama sarjana barat..dorang boleh terima kritikan..takde dorang nak pergi bom engkau kalau kau tak percaya tesis dorang..kau boleh counter argumen dorang lagi..tapi biar dgn bukti yg sahih..bukannya hanya dgn gunakan satu surah utk membuat kesimpulan sejarah yg dah berusia beribu tahun...

      quran pun bukan buku sejarh bai..quran adalh himpunan ayat yg allah bagi tahu pd muhamad melalui jibrail..kebykannya berkisar kepada panduan hidup..cerita nabi2x dulu sebagai pedoman kepada nabi muhamad..

      bile ckp pasal sejarh kena ada perkara ni secara spesifik
      1) nama yg tepat
      2)tarikh tepat
      3)tempat tepat
      3) apa yg berlaku secara tepat
      ada tak quran bagi tarikh spesifik..tak ade..tapi quran ceritakan peristiwa dan nama yg terlibat serta temapt kejadian..sebagai pengajaran..maknanya quran itu buku pedoman..buku pedoman lengkap..bukan buku sejarah..ada faham.

      Padam
  15. ala budaya india pon ceduk budaya aryan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul smua ceduk mcm india aryan arab sblm islam..smua agama ceduk dr satu ke lain

      Padam
  16. Setuju dengan kebanyakan pendapat nazri musa. Islam turun bersama turunnya nabi Adam. Syariat berbeza, tauhid tetap sama. Setiap kaum pasti Allah turunkan penyelamat atas sifat-Nya yang pemurah dan penyayang. Aku yakin hindu dan buddhanya melayu dahulu bukan hindu dan buddha yang kita kenali sekarang. Wallahu a'lam
    Khairul003

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni lagi seorg aku yakin tapi lepas tu wallahualam..makna tak taulah...kalau dah ta tahu jgn ckp yakin...jgn gunakan nama allah utk menutup sesuatu yg kamu tiada bukti utk percaya..baik tak payah ckp pape..mengarut..kalau boleh berckp pasal apa kau nak percaya tapi kita lihat bukti..kul hattuburhanukum inkuntum waliyadid...dah sah mlayu golongan convert..bukan islam dari awal mcm nazri musa tu dok gebang.

      bile pedagang arab, parsi, india muslim dan cina muslim dtg barulah agama tu tersebar kpd org melayu nusantara..catatan para penjelajah arab spt al masudi ibnu battuta sendiri dah kata org nusantara byk lagi belum islam melainkan hanya segelintir..aku paham perasaan rendah diri korang yg malu nak mengaku sejarah sebenar org melayu...tpi apa nak malu..dah memang melayu dulu pun ada kepercayaan mereka sendiri yg bersifat politeist..percaya byk semangat dewa dan dewi..semua bangsa melalui proses yg sama..sedangkan para nabi semua umat mereka pernah menganut kepercayaan lain..tiba2x pulak dtg org mcm nazri musa kata melayu sudah islam sejak dulu..membohong saje..memburukkan nama islam bukan membanggakan.

      Padam
    2. Sempit la pandangan kamu dgn maksud perkataan wallahu a'lam tu.. sejauh mana pon keyakinan kamu tentang satu perkara, sebanyak mana pon bukti yang kamu perolehi, semuanya tidak di luar daripada ilmu Allah.. so apa masalhnya dgn lafaz itu.. kepandaian kamu dlm sejarah, aku respek, tapi, jgn nak memandai dlm hal yang kamu dangkal tentangnya..
      Khairul003

      Padam
  17. Nabi Muhammad SAW merupakan penutup segala nabi. Syariat nabi Muhammad merupakan pelengkap kepada syariat2 yang terdahulu. Kepada tanpa nama yang asyik mengaitkan islam dengan arab n dengan nabi Muhammad semata2, aku musykil.. adakah kamu muslim, kamu seolah2 tidak tahu istilah islam bg seorang muslim.. maaf atas kemusykilan aku.. hujah kamu yang menimbulkan kesangsian ini.. Wallahu a'lam
    Khairul003

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah memang dia org arab...ape nak musykil...hujah aku cuba nak pertahankan kebenaran sejarah dr di cemar oleh org yg pemahaman sejarahnya songsang...aku bukan berdakyah nak memurtadkan sesiapa..kalau org mcm nazri musa tu sebok kecoh satu dunia kata melayu adalh islam dr awal..tiada melayu tak islam...memang di ketawakn oleh para sarjana sejarah dunia termasuk dr arab..cuba mahirkan cara berfikir otak yg tuhan bagi tu..belajar selective thinking..kaji..bukan hanay guna sepotong surah utk membuat rumusan bagi satu tamadun yg tiada kaitan..tahulah dulu golongan mcm ni cuba menafikan sejarah melayu hindu budha..tapi bile dah byk bukti sahih dr dokumen..arkeologi dorang tak boleh nafikan lagi..dorang terpaksa terima tapi kali ini cua pula pusing sejarah kononya srivijaya itu islam..contonya..borobudur dibina oleh jin nabi sulaiman...aku dah jumpe org cm ni..memang sesat..kalau ye pun nak meneruskan perjuangan wali sembilan dan halang gejala murtad bukan dgn cara memesongkan sejarah bangsa sendiri...kau tahu sape suka pesongkan sejarah..zionis..jadi jgn iku cara zionis..tak islamik langsung.

      Padam
    2. Adakah nabi2 terdahulu tidak islam? Adakah nabi2 terdahulu orang arab saja? Tidak islamkah nabi Adam, bapa semua manusia.. manusia bermula dari monotheis. Umat selepas selepas tu mula sesat, baru wujud politheist... dan Allah tak pernah tinggalkan sesuatu kaum dlm kesesatan melainkan dihantar kepada mereka nabi nabi. Wallahu a'lam
      Khairul003

      Padam
    3. Tanpa nama 16 mei 10.16

      Adakah orang orang beragama tauhid menyembah banyak dewa sepertu rakyat nusantara sebelum islam ?
      Adakah orang baeragama tauhid membina candi yang ada unsur porno nya seperti di candi sukuh yang ada arca dan relif orang telanjang ?
      Mengapakah perlu ada walisongo untuk mengislamkan rakyat nusantara ?
      Adakah agama tauhid mempersembahkan gadis perawan untuk tuhannya seperti yang dilakukan suku hindu osing di bromo ?
      Adakah agama tauhid mengajarkan umatnya untuk bertatu seperti di nias dan kalimantan ?
      Mengapakah prasasti prasasti dan candi candi menggunakan huruf sanskrit ?
      Mengapakah dicandi candi menggambarkan dewa dewi, ramayana, mahabrata, gautama dll yang ada unsur hindu budha ?
      Adakah agama taihid mengajarkan untuk menguburkan orang mati di tebing tebing tinggi, di gua dan di dalam pohon ? Serta harus memotomg daging babi ?

      Padam
  18. Syariat agama tauhid berbeza2 dari zaman nabi Adam sehingga kepada penutup dan penyempurna syariat Nabi Muhammad SAW. Aku berhenti kat sini, sebab kamu tak paham istilah2 yg aku gunakan.. malah kamu tak faham pon apa yang aku katakan..
    Terima kasih
    Wallah a'lam
    Khairul003

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan tak faham tapi berbeza...kalau kau ambil posisi pendirian teologi agama dlm kajian sejarh..memang akan berat sebelah dan bias..itu aku kata..biarkan sejarah dikaji secara method betol bukan dgn tujuan kepentingan agama..aku tak rasa islam jadi lemah atau kurang power kalau kita buat mcm tu..sebb letaknya al quran adlah dlm bidang teologi agama...masalh besar golongan tertentu quran diletakkan di bidang yg salah..alasan quran itu sempurna utk semua...ia memang betol sempurna utk semua sebagai PANDUAN HIDUP..bukan buku sejarah buku tilik nasib atau berubat pun..kau rasa kenapa jus tok guru takde beza dgn ubat2x lain..sepatutnya jus tok guru tu kalau dah memang ada power al quran memang kena berkesan..kan..tapi?...itu sebbnya..dahlah aku kalau ckp lama2x bab agama ada pulak kata akau kafir..org islam kalah kepada barat sebab method yg salah nilah..dulu kita paling maju paling saintifik..org islam kaji semua buku kajian org freek, rom, parsi, hindu dan cina..tu pasal mereka maju...dan utk seketika org islam yg terdiri dr berbagai bangsa keturunan ini menjadi paling bertamadun...dululah..tapi zaman kemudian..apabila semunya dipandang dr sudut teologi saja..maka kalah dan sesatlah kita sampai sekrg internet ni pun ciptaan org bukan islam.

      Padam
  19. benarlah yang di kata oleh al semantani kat blog ni, ramai orang melayu yang menidakkan sejarah melayu hindu budha contohnya nazri musa ni, sudahpun budaya melayu nak diganti dengan budaya arab, nama nama orang melayupun sekarang dah seperti nama orang arab, kita punya budaya sendiri tak perlulah kita terarab arabkan. sememnangnya bangsa melayu ni asalnya beragama anismism lalu hindu dan budha habis tu baru islam, bahkan parameswara dulupun beragama hindu sebelum dia jadi islam dan ubah nama jadi sultan iskandar shah.
    #nama parameswara berasal dari bahasa sanskrit iaitu parama berarti paling berkuasa dan iswara berarti raja, parameswara pun nama lain bagi dewa siwa.

    BalasPadam
  20. pelik2 berputar belit masing2 nak menang apa kesudahannya

    BalasPadam
    Balasan
    1. kesudahannya jgn jadi mcm nazri musa...kalau kau taksub teologi sampai mengabaikan bidang ilmu lain jadlah mcm nazri musa....mcm org2x yg percaya borobudur di bina oleh jin nabi sulaiman...apa dia ingat org2x nusantara ni takde ilmu senibinakah...bodoh sgt?..mcm takde teknologi langsung?..lebih percayakan jin dr kebolehan nenek moyang sendiri.

      Padam
    2. benar pekara yg nmpk dpn mata tk phm ideologi di jadi kn senjata kaburi mata

      Padam
  21. sama je lah yang kat atas-atas nih...
    semua nak menang...
    hahaha
    agak kelakar juga dok sibuk pasal hal nenek moyang dulu-kala tu berpahaman apa...
    kan lagi penting pemahaman kita terhadap ketuhanan pada masa sekarang dan juga utk anak-anak kita plak...

    ada kah nak sebut kat anak kita nanti - moyang-moyang kao yg 18 generasi dulu hindu dan budha
    perlu ke nak peduli?
    sedangkan kat akhirat sok, anak-mak pun tak sempat nak amik peduli sebab diri sendiri pun tak tahu lagi nasibnya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. perlulah...kalau sayang sejarah bangsa tapi kalau ko dah memang fokus utk mati saja jgnlah masuk blog sejarah ni...sauk youtube dgr ceramah azhar idrus

      Padam
    2. nek moyang hindu prek, masuk tok ayah Islam, sampai kat dia Islam baka, Islam warisan dan budaya. Pakai songkok, baju melayu, jubah hitam beli kat mekah pegi semayang raya claim aku Islam, I am muslim. Islam ikut2an. Islam ikut ustad serban.
      dah tuan tanah tulis camtu betul lah tu. apa nak diselisihkan. moyang dulu nak hindu prek dia punya pasal la. Apa maksud Allah tanya dlm Quran sungguh nenek moyang kamu menyembah patung anak lembu, tak ke kamu mahu berubah? tapi terjemah soalan ni Quran baru dah takde, ahli kitab dah hilangkan, ahli kitab Islam baka punya keje.

      Padam
    3. anyway nazri musa kau kuatkanlah mental kau utk terus berhujah. org melayu ni semua ok je memang boleh terima dan counter balik dgn hujah2 kau tu secara mantik , quantum physic hatta mistik pun melayu boleh terima. kalau tak mcm mana kebanyakan org melayu dulu sampai sekarang boleh terima islam tarikat ahmadiah yg di bawak hindu prek dari india. asal tarikat ahmadiah tu hindu prek jual kapet je bawak. kemudian dgn mudah dan diamal masyarakat melayu sampai hari ni. itu pasal ari ni byk kitab2 hadis, kitab tasauf, kitab hakikat yg dipakai dek org melayu. apa dia ingat kitab2 tu semua pak arab bawak semua ke?
      semua hindu prek mengaku islam yg bawak malaysia. diorang nak org melayu mudah terima diorang berlakon la jadi islam, melayu pun cayalah dia islam, mana ada pun. janji kapet laku dah lah. sekarang org jual kitab dah ada pustaka nazri musa. hasil kerja dakwah islamiah tarikat ahmadiah hindu prek. itu pasal kalau admin ni ckp nek moyang dulu hindu budha aku tak kisah. pasal anak cucu dia mudah2 boleh terima ajaran tarikat ahmadiah yg dibawak dek hindu.

      GONZO

      Padam
    4. akoo tak ngata kat blog nih
      sebagai blog sejarah betul la tu
      cuma akoo kelakar kat yg bertekak tu je lah...

      lantak korang lah nak bangga dengan nenek moyang korang yg bukan Islam tu...

      Padam
    5. GONZO..admin ni buat kajian berdasarkan bukti dan tesis yg terbukti diakui oleh ahli sejarah bukan org yg cenderung mencampur adukkan ajaran agamanya dgn sejarh sbenar secara berlebihan..memag nenek moyang kau dulu pun hindu budha dan animis jugak..hindu itu pun tiada ritual yg spesifik kerana sifatnya yg mudah lentur dan menerima deity lokal..tu psal hindu punya byk mazhab..tu psal hindu itu tidak semua dr benua india..idea mahameru di asia tenggara berbeza..mcmlah islam di asia tenggara berbeza dgn timur tengah..mcm kau pulak asyik ckp hindu prek..ahmadiahlah..kau pulak ape..arab badwi unta wahabi ke?..yg kuat misognisnya.

      Padam
    6. Mmg betul apa kau cakap hindu ni byk mazhab, tu yg kat malaysia ni byk mazhab bila diorang tahu islam, ada mazhab ahli sunnah, wahabi, shiite, naqsyabandi, ahmadiah, yg suka selawat ramai2 tu aku taktau mazhab apa. Tp yg pasti walaupun diorang tau ttg islam pengaruh hindu bermazhab ni mmg diorang masih amal sampai ari ni. Setahu aku Rasulullah takde mengajar pasal mazhab pun, cuma kat arab yg ada hanya kabilah je. Maknanya mmg mazhab yg org melayu amal hari ni mmg ambik dr pengaruh hindu. Aku setuju teori kau tu.

      Padam
    7. Sebenarnya utk meletakkan kesalahan bermazhab kepada satu pihak yg kita panggil golongan hindu..dan mengatakan mazhab beragama yg org melayu amal hari ni dgn bermcm2x ajran semua kerana pengaruh hindu di masa lepas org melayu sesuatu yg misleading...seolah2x ianya penyakit genetik atau saka warisan..

      Hakikatnya dlm sejarah manusia beragama termasuklah agama islam ni...mereka sering beretlagah dan berbeza pendpt sampai berpecah...bila berckp pasl islam di nusantara kita hanya sebagai penerima ajaran yg berbagai dr luar pd awalnya...dulu org2x melayu yg belum islam ini sudah ada sistem hidup mereka sendiri gn kepercayaan umum kepada alam semangat..dan bila mereka memeluk islam..mereka tertarikh dgn idea monothiest itu...satu tuhan yg mencipta dan mangatur segalanya...itu sebabnya...mereka tak akan memeluk islam kerana mazhab ini atau itu sunikah shia kah..perkara2x itu tidak mendatangkan minat kpd golongan convert..

      Cuma bezanya skrg apabila kita byk penduduk nusantara sendiri pergi ke tanah arab belajar ilmu agama mereka terdedah kepada perpecahan org arab sendiri..dgn adanya sunnah wal jamaah shia khwarij salafi dan lain2x...org2x arab ni setelah 1400 tahun nabi wafat pun mewaris versi islam yg dah diubah2x..islam sebeanar hanya pada quran...sejarah mereka yg berperang sesama kabilah sampai menubhkan empayar juga menyumbang kepada penipuan atau perebutan kuasa di mana byk ulamak menjadi pembodek khalifah dan sultan atau emir..jadi bila anak2x melayu ni belajar dr org2x arab ni mereka secara tak langsung tpengaruh dgn sejarah itu dan cuba meluaskan fahaman itu di kampung asal mereka atau negeri asal mereka..jadi adakah itu disebabakn pengaruh hindu-budha atau ajaran asabiyah arab?...menyalahkan sejarah pra islamik org melayu yg suatu ketika mereka ini mengamalkan animis, hindu dan budha sebagai punca islam bermazhab itu memang salah..belajarnya terima kesilapan sendiri org melayu ku..kejujuran itu kunci ketenangan...kalau tenang kita akan sentiasa boleh berfikir dgn betol..bila dah berfikir dgn betol kita akan menjadi manusia yg sentiasa membuat perkara betol.

      Padam
    8. tu la tuh yg aku selalu betulkan ckp kau tu. org melayu dia suka nak nyalahkan org lain pengaruh lain je. bukan dia nak salah diri sendiri makna mmg dia tanak ngaku salah dan tak jujur. dia rasa bangsa dan tamadun dia je best. bila aku ckp diorang masih ada pengaruh hindu yg kuat dlm kehidupan beragama diorang kang diorang melompat, tp tulah sebenar dia berlaku. diorang tau ckp je islam sebenar Quran, tapi ckp ahli kitab paling diorang percaya, ini je terang2 ikut budaya yahudi nasrani. Apa bukti islam sebenar diorang ikut Quran?
      yg bawak perpecahan pada islam dari kurun 14 bukannya arab sahaja, yg paling kuat pengaruh perpecahan dia dibawak oleh kaum islam hindu Osmaniah nama dia. maka dari dia bermula pengaruh perpecahan islam yg tak terkawal sampai hari ni. dia yg mula ubah Quran sampai ada resm nama dia sendiri. jadi dia ubah hukum Quran sesuai dgn budaya2 hindu tempat dia. itu pasal kalau kau tgk hari ni org pegi haji umrah pakai ihram kain putih takde jahit tu pengaruh hindu Osmaniah la tu. cuba kau tgk sami hindu yg pegi mandi tepi sg ganges tu, camna pakaian sami2 dia? tapi sejarawan hari ni menyangka bahawa osmaniah adalah saidina usman, ini salah. Osmaniah hindu ni yg mula2 bawak islam jalan suka berperang berbunuh bunuhan, potong memotong dgn alasan hudud, kutip zakat dgn tujuan nak dapatkan duit hasil org ramai secara paksa tanpa ikut Quran sebenar. kau tak caya cuba kau tgk negara kau hari ni byk tak pengaruh islam hindu osmaniah ni? nnt aku sambung lagi. cuma kau kene tenang je utk menghadam info aku ni, pasal takde dlm buku sejarah kau.

      Padam
    9. baru bbrp hari ni je aku up kan cerita tarikat ahmadiah dan ahli kitab ni, sekejap je ahli2 kitab ni duk kluar statement kat sokabar suh jauhi ''anti hadis'' dan perangi ''syiah'' mcm yg disebut tok Jamil semalam. kenapa diorang takut? pasal diorang mmg betul ahli kitab dgn pengikut tarikat ahmadiah kan? tapi buh nama diorang ahli sunnah wj. kalau betul islam ikut Quran takyah la takut. ni nak canang kat org suh jauhi anti hadis la, syiah la. sedang bukti anti hadis dan syiah semua ada kat kelompok diorang. byk duduk dalam pejabat agama.
      nak kenal syiah cuba tgk ustad yg duk semayang dahi sampai lebam tu, ada pengaruh syiah tak? semayang menghentak2 kepala kat sejadah biar lebam, nnt org kata lebai alim. tu semua pengaruh hindu lah tu dahi bertanda, kot hindu di calit kapur kat dahi tanda dia sami. kalau rasulullah muka bersih berseri mana ada tanda dahi cam diorang.
      cuba kau pandang lak kat org selawat syair ramai2 lagu rasulullah tu. Ada tak perangai macam hindu welwel duk kumpul ramai2 pukul gendang, cuma diorang tak guna besi je cucuk kat badan. aku pun taktau mana diorang dapat idea cipta lagu utk Nabi ni, tiba2 lak islam dah ada komposer lagu2 selawat. yg aku tau Islam selawat naik keta boleh, pakai baju boleh, masak nasik pun boleh selawat jadi semua tempat boleh selaway asalkan betul tertib dan sebutan dia. cuba kau suruh tok jamil tu pegi tegur mat2 selawat ni semua dia berani tak? ke dia pun sama?
      Apa pendapat kau?

      Padam
    10. org melayu bukannya nak terpengaruh sangat pun dgn budaya2 arab. tapi hakikat asal usul keturunan diorang memang ada darah2 dari sebelah arab. itu sebab diorang mudah paham dan mengikut budaya, bahasa, kehidupan org arab ni. sampai satu masa org2 arab sendiri pun mengaku diorang takleh nak paham bahasa AlQuran, namun org2 melayu dan bahasa diorang lah yg boleh memahamkan balik isi dan maksud AlQuran tu pada org arab. sebab mmg bahasa harian org melayu dulu2, mmg ikut lenggok bahasa Quran. sekarang punya Quran dah kene ubah terjemahan dia. Tu pasal byk melayu yg kurang paham. yg mengubah maksud Quran tu Osmaniah hindu ni lah tadi. maka maksud AlQuran sebenar tu diputarbelit ikut lidah hindu dia. maka berubahlah pedoman dam maksud AlQuran. Tu sebab hari ni Quran lama dibakar. Pasal nak bagi umat melayu kesayangan kau ni ikut tarikat ahmadiah dan AlQuran usmaniah. Tu pasal hari ni kau boleh tgk byk Quran baru dicetak. semua dah kene ubah maksud terjemah dia. Ikut lidah hindu cerita berbelit, faham Quran melayu org dah bakar. kesan dia kau tgklah islam kat negara kau hari ni jadi huru hara. gila kuasa, rasuah, LGBT, sex bebas, banjir, kemarau semua sebab pakai Quran yg diubah lah tu.
      Berubah pedoman maka berubah la perangai manusia dan isi alam.

      Padam
    11. siapa pulak sebenar Anti hadis di sisi Allah SWT?
      bukan di sisi lebai pejabat agama , di sisi Allah pasal dia je tau kedudukan umat manusia ni. tu lebai yg pi label org kapir, anti hadis, syiah tu semua perasan beriman je tuh. rukun iman pun depa pi langgar perasan beriman, ada hati nak ambik indeks KPI kepatuhan dan ketaatan manusia pada islam. siapa nak ikut maqasid syariah kau sedang kau pun tak betul. kau dgn lebai hudud pas lebih kurang sama je.
      biar aku terang sikit apa maksud hadis supaya kau tau siapa yg perbuat bencikan hadis dan kebenaran ni. hadis dari sudut bahasa maksud dia cerita. kalau dlm Quran Allah Dia selalu bercerita tentang kisah2 nabi, rasul dan org2 yg beramal soleh. tujuan Dia bercerita supaya kisah dan perbuatan tu jadi pedoman dan panduan umat manusia yg kemudian. maka bolehlah diikut kalau2 diorang nakkan kebaikan. maka contohilah hadis nabi2 dan org soleh yg Allah cerita dlm Quran tu. mudah je. nabi Dia ada ramai jadi ramai yg kita boleh ikut termasuk Muhammad.
      namun hari ahli2 kitab hadis ni buat dan baca kitab2 hadis dan suruh org percaya, ikut jadikan pegangan sedang Allah dah tegah jgn ikut kitab selain Quran. perbuatan tu salah, maknanya kau tak percaya apa yg Allah cerita pada sebuah AlQuran membuatkan kau tergamak mengambik kitab lain sbg pedoman yakni kitab hadis. maka bila para ustad dan pegawai2 agama ni tak dpt jawap dgn benar persoalan Allah dari Quran, diorang bakar Quran lama ni banyak2 sampai hilang jawapan dan pedoman sebenar. Maka dia sangka org ramai nanti tak bangkanglah apa yg dia buat. maka bolehlah dia meneruskan dakwah kitab2 dia. boleh jual kitab banyak2. Perangai jual kitab ni dari zaman muawiyah org dah buat. cuma diulang semula je dek melayu ni.
      Jadi kesimpulan dia yg dinamakan "anti hadis" sebenar disisi Allah Azza wa Jalla adalah kumpulan melayu2 yg bakar Quran ni lah. Dan disokong pula oleh pemerintah dan rakyat2 bawahan mereka. Kerana membakar segala cerita2, hadis2 yg Allah dah cerita dgn sempurna dlm sebuah AlQuran utk dijadikan pedoman dan panduan.

      Padam
    12. untuk memberi penjelasan sebenar pada org2 agama di Malaysia ni. Takde istilah kitab2 hadis sebagai perundangan dan pegangan kedua dalam Islam. Macamana yg dikatakan Allah SubhanahuwaTaala itu satu, maka satulah pegangan dan perundangan yg diterima Allah diatas muka bumi ni. yakni sebuah AlQuran yg suci dan terpelihara.
      sebab Allah dah tegaskan jangan kamu menduakan Allah, ini termasuk dari segi pegangan AlQuran. Jadi kalau kamu terang2 suruh umat manusia menggunakan kitab2 hadis sbg perundangan dan pegangan kedua bagi umat Islam, maka kamu terang2 mengajar umat manusia menduakan Allah Taala. Terang2 mengajar manusia pada kesesatan.
      Boleh diadakan wacana topik ni kalau berani. Tapi ingat jangan cakap belit2. Allah dah cakap terang2 dlm Quran sungguh ahli2 sihir itu takkan berjaya walau dimana mereka berada. Siapa sebenar ahli sihir ni? bukannya bomoh tikar terbang je, tu ustad, lebai, ulamak, pegawai agama yg membacakan kitab selain Quran ni lah sebenar ahli sihir. Diorang nak buat magic dgn kitab2 diorang supaya org ramai percaya apa yg dia buat tu betul dari Allah Taala. sedangkan kamulah yg dinamakan musuh2 Allah.

      Padam
    13. there is a light that never goes out.
      cuma it's burned by some silly people.

      GONZO.

      Padam
    14. Hindu osmaniah...hahahaha...sejak bila hindu smpi kat kerajaan osmaniah atau hang yg memandai buat cerita..asal dorang berserban besar mcm dlm gambr2x sultan2x otoman ko kata hindu..mcm tu baya punjabi..hehe..mmh ape2x apelah..susah kalau dah tersesat..kata org lain tapi dia pun tak betol..sibuk juga nak mengaku keturunan arab semitik..ish..ish..baik mengaku keturunan lost tribe of israel terus...lagi bagus..apa bukti SEMUA melayu ni keturunan arab...melainkan ko keturunan syed atau sharifah...kadag2x itu org mamak mengaku syed arab juga...ko sibuk tuduh itu ahmadiah mau diterima melayu...yg kau buat tu sibuk juga nak kaitkn melayu berasal dgn org arab kenapa..kau tak kata terus terang tapi kata memang ada darah-darah arab..nak diterima jugakah?...takpalah...melayu asal memang kaum yg baik...semua bnagsa dia terima...tpi sebab byk sgt terima org luar ni sampai hilang darah dorang sendiri..tulah byk darah arab keras kepala...mamak kaki auta...mcm2x lagi..melayu yg terlalu bendul sampai hilang terus.yg ada melayu rojak atau melayu tak berapa nak melayu..apa2xlah..jgn sampai pasal nak jadi arab nanti ada peraturan perempuan haram bawa kereta mcm kat saudi...mengarut punya pak arab

      Padam
    15. tu lah tu. kau punya sejarah main sauk info tang internet je tu yang payah nak bincang ilmu dgn kau ni. kau punya kepala ottoman je arab takpun turki. itu je doktrin yg ko paham. kalau ko rajin sikit mencarik dan tak bermegah dgn finding kau boleh gak aku crita lebih sikit. tapi crita ngan org sombong takbur Allah taala ckp sama je ko peringat dgn tak peringat. macam aku cakaplah org melayu ni dia main sauk je apa org duk bgi kat dia bukan nak pikir pun. dah takde modal nak menang counter la balik dgn ayat2 merapu.
      asal arab je nak kene syed mana punya dakyah la ko pakai ni. kot nama syed keturunan raja duk teguk arab main pempuan pun apa gunanya? mmg dah usmaniah keturunan hindu ko cariklah sendiri dlm pustakaan negara tu. cari malas, nak tunjuk pandai je. lantak ko lah.

      Padam
    16. buat anon yg masih meragui dan tak brp nak kenal dgn asal usul bangsa melayu. biar saya berikan sedikit persoalan utk awak pikir dan paham maksud dari AlQuran.

      Apa yang awak boleh faham dari maksud FUSSILAT?
      kenapa org melayu suka main dan belajar silat?
      kenapa org melayu suka kaitkan silat dgn ilmu kenal diri?
      dari mana asal usul silat org2 melayu?

      tapi kalau nak cerita pasal diri awak pun ada dalam surah tu,

      Dan mereka berkata: "Hati kami dalam tutupan yang berlapis-lapis menghalang kami daripada memahami apa yang engkau serukan kami kepadanya, dan pada telinga kami penyumbat menjadikan kami tidak dapat mendengarnya, serta di antara kami denganmu ada sekatan yang memisahkan fahaman kita); oleh itu, bekerjalah engkau untuk agamamu, sesungguhnya kami juga tetap bekerja untuk mempertahankan kepercayaan kami! "



      Padam
    17. biar saya jelaskan sikit kat awak knp melayu2 hari ni ramai yg nak jadi dan mengikut Islam ala2 pak arab. Antara punca utamanya adalah kerana doktrin ''kitab2 hadis'' yg meluas di kalangan sarjana lebai2 melayu. kebanyakan student2 melayu ni yg pi blaja walau kat arab, jordan, mesir sekalipun diorang kebanyakannya blaja dan baca kitab2 selain Quran walaupun pegi blaja kos pengajian Quran. Diorang tetap akan guna kitab2 hadis sbg sumber nak pahamkan Quran tu. Tak caya cuba tgk ustad2 hari ni semua suka bukak ''kitab''.
      Ilmu kitab hadis ni dia ada satu doktrin perkataan ''ikut nabi'' atau ''ikut sunnah nabi'' yg membuatkan pengikutnya akan ikutlah segala apa cerita2 kitab dia pasal nabi. Nabi pakai celak ikut, nabi buat tu ikut dan mcm2 dongeng kitab dia buat pasal nabi. sedang hakikat dia nabi sendiri ikut Quran sbg sunnah bukan ikut kitab diorang. maka berbondong2lah masyarakat melayu ni yg nak ''ikut nabi'' pasal nabi org Arab. Tu pasal hari ni ramai melayu suka nak jadi mcm pak arab. cuma malaysia ni kurang unta je, kalau tak silap2 ada ustad2 yg naik unta pi ngajar kitab.
      Jgn tuduh saya anti hadis pulak, kalau setakat nak ckp org lain sesat tu awak punya suka lah. yg saya tau org sesat ni taktau jalan, atau tak nampak jalan. tu yang sesat. tak nampak jalan kebenaran pasal suka ikut orang dgn cerita dongeng kitab2 mereka.

      Padam
  22. aku melayu biasa2 je. cuma aku hanya membenarkan tesis dan teori admin ni mengatakan bangsa melayu Hindu Budha. mmg betul, antara ciri2 hindu ni mereka ada tabiat suka ''membakar'' dan suka bergaduh sama sendiri. kalau kita tgk hindu kat india pun tak jauh bezanya. bila ada org mati bakar mayat, bila gaduh islam hindu bakar rumah bakar kampung. bbrp tahun lps sampai bakar Quran kesudahnya india kemarau.
    aku tgk masyarakat melayu hari ni memang masih kuat dgn mentaliti hindu diorang walaupun kulit dia nampak mcm islam. sebabnya aku tgk hari ni org melayu dan para ulamak mereka suka dan tanpa rasa bersalah bakar Quran in bulk. ni antara pengaruh dan semangat hindu masih kuat dari nenek moyang mereka. dan mereka pun sama merasa kemarau mcm kat india kesan bakar Quran ni walaupun mereka dakwa mrk islam. jadi secara nyata mmg terbuktilah perbuatan hindu melayu hari ni lebih kurang sama mcm nek moyang mereka. Apa pendapat kau?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kat arab pun gaduh juga bakar quran juga..bunuh org psl tak percaya dogeng nenek moyang dia..itu pasal pengaruh hindu juga ke?..mentaliti melayu lebih byk didominasi mentaliti timur tengah..org padang pasir ni bertelagah tak sudah2x..sikap berkelahi bukanlah spesifik kepada hindu saja..islam pun sama..kristian pun sama..yg athiest mcm komunis pun sama..nama pun manusia..dia kan guna ideologi apa saja yg mereka rasa betul dan berbaloi utk dipertahankan..sampai sanggup bunuh org lain pun ada...tak percaya kaabah tu dibina oleh ibrahim..atau muhamad naik ke syurga guna buraq..memang kafirlah bagi mereka.

      Padam
    2. betullah kau cakap tu, org kapir je bakar Quran. org melayu yg ngaku islam kalau bakar Quran kira kapir la tu, kene lak ada org melayu yg sokong ckp bakar takpe, tulisan dah reput.
      yg sebenar kapir ni org yg tahu ngaji quran, tapi dia mendustakan kebenarannya dgn ambik pedoman kitab lain mcm kitab hadis. dah bakar pedoman tak kapir nama dia?
      mula2 kufur tak bersyukur dgn petunjuk Quran Allah taala, pegi bakar. kemudian ambik pedoman lain buat kitab sendiri, mmg kapir lah silap2. tapi kau jgn citer ngan syekh Alsaggaf benda ni, dia ada kat malaysia ni buat program selawat belia.

      Padam
  23. biar aku cerita sikit sejarah tarikat ahmadiah mula berkembang kat malaysia. awalnya bertapak di negeri sembilan dibawa seorg india jual kapet dan mula diajarkan kpd seorg syeikh bernama muhd Said hingga hari ni masyarakat melayu menganggap syekh ni seorg wali. maka bermulalah era dan pengembangan islam tarikat ahmadiah dari n9 hingga ke seluruh nusantara sampai indon, kat indon panggil muhammadiah, kemudian ada jugak naqsyabandi. jadi dia byk pecahan ini bukti pengaruh hindu campur islam tu kuat pada org melayu sampai hari ni. ikut tarikat dan berpecah pecah sdg hakikat Islam tu satu.
    maka hari ni tarikat ahmadiah ni byk melahirkan mufti2 di jabatan kerajaan di malaysia antaranya mufti lama n9 dan harussani zakaria di perak, beliau adalah pelajar pondok ahmadiah idrisiah dan jadi mufti sampai hari ni. kalau kau nak tau dari tahun 70an lagi pengikut tarikat ahmadiah ni dah mula bakar Qura lama dgn alasan rosak, takleh baca, ada Quran baru dan mcm2 alasan lagi ialah pengaruh hindu la katakan byk la alasan dia. tapi perkara sebenarnya diorang tarikat ni takleh nak jawap hujah2 dari ulamak2 quran melayu yg tak suka dgn fahaman songsang dan kitab diorang. maka bukti hari ni kau boleh pandang sendiri dato harussani yg berkuasa mengenai hal ehwal pencetakan Quran ni membiar dan mengizinkan Quran lama kene bakar in bulk dan siap ada tempat proses bakar lagi kat selangor. maka kesan dia kemarau kering la selangor baru2 ni. apa pandangan kau? cukup tak bukti yg Allah nyatakan?

    BalasPadam
  24. kalau kau nak lagi bukti hari ni bila org crita pasal Quran kamu akan ditangkap dan didakwa mcm kassim ahmad dgn alasan anti hadis, ini menunjukkan tarikat ahmadiah ni dah berkuasa dan mempengaruhi islam masyarakat melayu hari ni pasal pengamal tarikat ni dah ada tempat dlm kerajaan. kau baca sokabar ari ni pun kau boleh pandang diorang suruh jauhi fahaman ''anti hadis'' sedang dia pun taktau bezakan antara kitab dgn hadis. macamana dia nak tuduh seseorang anti hadis bila perbuatan dia terang2 anti dan membelakangkan AlQuran? diorang memaksa manusia utk menerima hadis sebagai hukum perundangan kedua islam sedang Allah dah ckp cukuplah sebuah AlQuran utk jadi pedoman dan rujukan hukum antara manusia. knp diorang kerah org terima hukum2 kitab hadis diorang? kau berani tegur sikap misogynist diorang terhadap AlQuran?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sikap misoginis terhadap quran?...mcm mana tu?..kau fahamkah konsep dan makna misoginis tu?..

      Padam
    2. faham la jugak sikit2, bukan kebencian terhadap gender je. kadang2 kebencian dan suka menolak kebenaran. tapi yg pasti aku bukan melayu hindu budha mcm org2 melayu kau. apa pun bahasa kau nak pakai, aku rasa kebanyakan darah melayu hindu tok nek moyang kau mmg ada la sifat2 misogynist ni. merasakan falsafah mereka adalah lebih baik dari hukum dan cerita Alquran. tu yg bijak karang kitab tu.
      cuma aku menilai dari perbuatan yg diulang semula oleh kaum melayu hari ni, memang sama lah pun konsep dia dgn tok moyang hindu diorang dulu.

      Padam
    3. aku bukannya nak jadi haters kepada sejarah peradaban dan tamadun budaya melayu ni. aku minat jugak nak menyelidik dan mengkaji sikap, faktor dan penyebab naik turun bangsa melayu ni. aku cari sampai mana sebenar asal usul nama keturunan melayu ni. cuma aku heranlah jugak knp org melayu ni sikap lagi teruk dari org dulu2. org dulu2 kalau islam tu jadi pegangan bagi diorang, bukan sekadar brand, title, fesyen, banking dll. walaupun hidup diorang taklah semaju melayu hari ni. tapi bagi aku diorang memiliki peradaban dan pegangan yg kukuh dgn keperrcayaan diorang. hari ni semua main ikut je. sampai ada org ckp islam tu hanya budaya sahaja. pada aku parah jugaklah keadaan tu.

      Padam
    4. Tanpa nama 22 mei 2014 8:22..secara spesifik mysoginist adalah kecenderungan membenci atau merendah2xkan wanita...dlm semua agama manusia..yg mendominasinya adalah lelaki..lelaki selalu beranggapan mereka lebih pandai dan kuat hatinya..kuat semangatnya..tapi sejak manusia berubah menjadi bangsa bersifat pathriachy selepas zaman gangsa manusia tak sudah2x berperang sesama mereka yg lemah jadi hamba..wanita secara beransur2x diperkecilkan peranannya..org2x austronesia termasuk melayu adalah antara masyrakat bersifat matrilineal terakhir...kajian athropologi dan sejarah oleh pengkaji luar dan dalam negara telah membuktikan kuatnya pengaruh peremuan dlm masyarakt mereka...itu sebabnya ada istilah raja perempuan...walhal di benua india raja adalh spesifik utk lelaki..byk kerajaan dulu di perintah oleh wanita..pahlawan wanita juga adalah sesuatu yg lumrah..tetapi dgn semakin kuatnya doktrin agama luar dimulai dgn hindu kemudian budha dan terakhir islam...semuanya diserap dgn budaya patrhiachy yg terlebih mementingkan lelaki...hakikatnya semua perang & perpecahan dimulakan lelaki yg gila kuasa.

      Padam
    5. aik tanpa nama 23 mei 2014 10.04 pg...mcm marah suami je komen...semua salah lelaki ke?...mmh ntahlah mungkin ada benarnya..tapi perempuan kalau perangai mcm kak ros tak nak aku dorang yg berkuasa..hahahaha

      Padam
    6. hahaha. betul la tuh misogynist tu, laki bukannya nak benci kat pempuan. cuma falsafah2 barat ni je yg mengada adakan yg islam ni termasuklah budaya melayu merendah2kan kaum wanita. hakikat dia Quran dah ckp lelaki dilebihkan tanggungjawab dan kedudukan dia dari pempuan. namun philosophist barat cipta term2 ni semua utk menegakkan persamaan gender. antara tujuan diorang nakkan perempuan boleh memerintah.
      kalau kita tgk malaysia ni pun dah ada pempuan memerintah, contohnya mcm kak jat dan kak ros mcm anon atas ni ckp. cuba tgk apa kesan dia bila pempuan memerintah? yg sebenar hukum quran pempuan tak boleh jadi wali/pemerintah. mereka hanya boleh jadi ibu mithali. yg menguruskan kehidupan suami dan rumahtannga. tapi bila org ubah dan ubah hukum tgklah hari ni apa jadi? kalau kita ckp benda ni kang ada yg ckp laki dia malas la tak keje, macamana? ada yg ckp laki dia ada pempuan lain lah macamana? yg kau pegi ikut undang2 barat dan ahli kitab sapa suruh, ko tanggung la sendiri.
      tapi aku nak tanya yg naopleon tu berperangbukan pasal pempuan ke? cleopatra tu bukan punca perang ke? belum aku sebut kak ros yg mempengaruhi suami dia utk mendapat kuasa dan projek kerajaan malaysia. mintak maaflah ada unsur politik sikit sbg bukti.

      Padam
    7. mana ada napolen berperang spl wanita.ko ingat jeneral dia bodoh ke nak ikut perintah dia berperang hanya kerana seorg wanita saja..yg cleopatra tu setahu aku julius ceaser yg tak dpt kawal emosi sampi sanggup nak berperang...lelaki-lelaki...dlm quran lebih byk cerita lelaki yg ingkar perintah dan amanah tuhan.kalau bab kawin surah yg kata kawin 4 tu dia suka lupakan ayat tu habis mcm mana..dgn mengatakn satu itu lebih baik.
      jgn lupa bukankah dulu perempuan mmg pernah memerintah di alam nusantara ni..tu ratu2x patani tu..cik siti wan kembang...ratu2x aceh..bezanya zaman dorang memerintah dorang tidak pergi berperang menjajah tanah org lain..dorang jaga wilayah yg sedia ada...tulisan2x pnjelajah belanda yg byk berurusan dgn mereka pun mengatakan mereka pemerintah yg bijak sentiasa mementingkan keamanan rakyat dr membawa peperangan atau perluasan kuasa dgn negeri jiran...pada msa yg sama mereka bermain politik istana dgn golongan orang kaya2x pembesar kerajaan yg mempunyai kepentingan peribadi...tapi byk kajian2x sarjana lelaki ada juga yg mengatakan mereka ini boneka kerana pd zman mereka empayr tidak berkembang..maknanya tidak kerap berperang...kalau itu jadi ukuran memang jelas lelaki lebih cenderung utk memusnahkan...perempuan lebih cenderung utk melindung.. ckp psl org politik jgn lupa politikus lelaki pun apa kurangnya..duit songlap projek...baik dlm kerajaan atau pembangkang...lagi byk dr kak ros dgn kak jat..

      Padam
    8. ko sibuk nak bangga dgn tok wan kau lah, putri santubong kau lah. tah ye tah tidak lah belanda kau tu tulis pasal pempuan, pasal pempuan rajin, yg laki malas suka laga ayam main burung, kalau zaman tu ada laki suka cari bundle dgn kena ekstasi belanda tu pun tulis skali dlm hikayat belanda jajah melayu dia ye tak. kau pulak beria2 mempertahankan sbb kau historian bebas. gegegege... yg laki tu tulis diorang boneka, cuba kau tgk dyana sofea tu hari ni? jadi boneka tak dia kat DAP? walaupun para sejarawan wannabe akan tulis dyana seorang yg melindungi, caring, kulit gebu, ex Uitm. jadi secara nyata apa yg sarjana lelaki tu tulis betul lah tu. tapi kalau kau nak tau crita pasal org pempuan ni dalam Quran satu surah Baqarah tu Allah cerita pasal kaum pempuan. Sapi betina. Allah taala bagi kiasan kisah kaum pempuan yg degil keras dlm kelembutan, kehalusan, kebaikan. Allah kalau dia tak suka perbuatan seseorang tu yg Dia kiaskan dgn sifat haiwan. macamana degil, liat nya lembu tu. mcm lah tu kiasan Allah ttg sikap manusia ni.
      lagi sekali aku ingatkan kau nak cari maksud ni dlm internet ko tak dpt. apatah lagi hikayat2 melayu kebanggaan kau.

      Padam
    9. apa kene mengene dgn dap?...ko ingat aku suka sgt politik malaysia ni...semua tak boleh pakai..ceh surah al baqarah dlm kiasan konon..quran tu jelas dan mudah dan direct..takde kiasan bang ooi..yg berkais itu hikayat dogeng di tokok tambah..quran bukan dogeng..tapi byk org suka kaitkan dgn dogeng mereka...utk perempuan ada annisa..lagi pula kalau nak berckp psl kedegilan lelaki apa kurangnya...dan yg penjelajah belanda tu tulis bukan khayalan dogeng mcm hikayat melayu..dia tulis apa yg dia lihat...first hand experience...memang aku cenderung lebih percayakan tulisan penjelajah barat berbanding catatan melayu yg lebih menjurus kepd silsilah raja2x..tpi jgnlah marah tak semua lelaki melayu malas..ada yg rajin..tu psl melayu tu boleh hidup lagi...kalau separuh dr anggota bangsa tu malas dah pupus melayu ni..memanglah sah kau pun ada misoginis juga...jgn dustakan ayat tuhan...sapi betina tu adalh sapi betina patung pujaan kaum musa/bani israel yg ingkar..bukan perempuan..degil punya jantan nak juga putar alam.

      Padam
    10. kau panggil sorang belanda totok kau aku nak dgr betul ke tak tulisan sejarah dia?
      beria2 pulak aku tgk pempuan melayu duk defend 1st hand experience dia. tah ye tah tidak.
      tapi aku mmg iktiraf la kau sbg sejarawan ulung bangsa melayu walau aku taktau kau sapa.

      Padam
    11. hehehe...kau mintak satu aku bagi dua..the flaming womb...tulisan barbara watson andaya...dia ni orang putih sarjana sejarah dari australia isteri kepada bapak keonard andaya seorg sejahrawan indonesia..aku tambah lagi satu rule behind the silk curtain the sultanah of aceh..tulisan sher banu latif..dia ni sarjana org singapore...yang ni spesifik berkaitan pemerintahan raja2x perempuan aceh..kajian dorang bukan sekadar persepsi peribadi tapi berdasarkan bukti dari sumber barat terutama dr belanda dan sumber2x tempatan..selamat membaca dan tak perlulah sarkastik sgt bang..aku tak hadap pun gelaran sejarawan terulung tu..cuma memberi stand point sejarah dr sudut pandang perempuan nusantara yg bukan senang nak disuap dgn cerita-cerita perempuan itu lemah.

      Padam
    12. ok bagus, bagi aku biasa2 je apa yg kau bagi tu.aku pun tak harap nak pi cari dan baca pun. sdg kitab hadis pun org boleh reka jual nama nabi org ramai boleh percaya. inikan lah minah saleh ni tulis. cuma aku terfikir jugak. camana bangsa lain lebih kenal dan tau cerita ttg bangsa nenek2 dulu sampai diorang boleh buat buku. org melayu dah ramai yg tak kenal diri ke?
      anyway thanks gud info.

      Padam
    13. Tanpa nama 25 mei 2014 7.55pg...memang pun byk melayu dah tak kenal diri..sibuk mengaitkn sejarah dgn dogeng bangsa simetik...dr dulu org putih ni dah kaji masyarakat nusnatara ni macam mana keadaannya..tu psl dorang boleh jajah..dorang boleh tebak saikologi dan mentaliti org melayu mcm kau..kalau kau nak tahu sejarah bangsa kau kau baca balik buku2x yg dorang tulis..memang pedih sakit hati tapi itulah realitinya..kadang2x musush lebih mengenali diri kita.

      Padam
  25. aku memang tak pedulik lah tok nenek korang dulu nak hindu ke apa. bukan keje aku nak hukum kesilapan diorang. sedang Adam turun ke dunia pun atas kerana kesilapan dan membaiki salah silap.
    Jadi aku ikut jelah jalan nabi Adam hanya memperbaiki salah silap diri aku. dan aku masih bersyukur dan bangga jadi melayu. sebab aku kenal diri asal usul bangsa dan nek moyang aku siapa.

    BalasPadam
  26. apa nak digaduhkan semua agama ni mai dari tuhan
    tetapi digubah oleh orang yang telebih pandai ubah/karang
    kitab2 baru buat agama baru ikut suka hati dan kehendak(napsu) depa yg jahat tu
    tengok puak2 kristien sudah la konon percaya tuhan tapi sembah almasih isa kesian isa

    lepaih tu bila mai nabi muhammad depa kata muhammad cilok ajaran kristien pulak wakaka
    depa memang saja bagi pening kepala awat angpa suma nak ikut depa peningkan kepala..

    aku pun pecaya setiap bangsa ada nabi jadi aku pecaya orang melayu dulu pegang keesaan tapi mungkin makin lama depa tersesat lupa ajaran tulen

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita bincang2 melayu tadak gaduh pun. Tapi aku musykil jugak, brp byk semua agama yg dtg dari tuhan tu? Kalau dah Allah satu mesti satu agama je dia turunkan. Kalau semua tu mesti campoq dgn budha,bahai, hindu, katolik, sdg Dia ajar satu agama je umat manusia ni. Sedang yg aku tau asal aku awal aku seorang Islam sbb dlm quran Dia sebut awallal muslimin, dah tentu aku awal dulu islam tarak hindu. Kalo nek moyang tu dia hindu pasal dia ngikut org lah tu. Aku tak.
      Tp aku tgk pengaruh hindu kreatif masyarakat melayu ni mmg byk lg, tu yg jenis ada ckp Nabi pegi mikraj naik burak tu, dia main ikut akal kreatif kitab dia je. Nak je aku tanya ustad dan ulamak diorang camana rupa burak tu, mcm naik jetski ke, kuda terbang ke, dragonfly ke?
      Paham aku ni lah dia org yg mendongengkan Quran, buat cerita bukan2 pasal nabi sdg dia taktau keadaan sebenar, cuma dia buat cerita dongeng nak bagi sedap cerita dan org percaya. Kalau tak caya buh label kafir biar org tu diam. Wadduh. Hindu bali pun tak buat camni. Cuma dia puja alam je.

      Padam
    2. persoalannya perlukah agama utk percaya tuhan..dlm quran sebut ad deen..yg bermaksud cara hidup atau way of life..bila berckp psl agama..ada ritual..bila berckp psl ritual kia tak boleh lari dr budaya sesuatu kaum itu..adakah agama sbenarnya rekayasa manusia juga..tak perlulah aku ckp mendlm nanti ada yg repot jakim..hihi..malaysia ni bab agama dan teologi tak boleh open sgt.

      Padam
    3. ish ang ni, bukan aku kata suma agama sama tapi aku nak kata agama tuhan ni dulu terpesong dan dipesong jadi agama yg tah apa2 lepas terpesong tuhan xbiaq,tuhan hantaq pulak nabi2 silih berganti pebetui ajaran yg salah ni tapi sikit ja hat beriman sungguh2..pasai ni la byk agama dalam dunia...
      muhammad seniri diturunkan untuk membenarkan kitab2 lama injil,taurat,zabur dsb tapi ada depa nak ikut nabi?

      Padam
    4. tapi dak jugak, pasai depa lebih senang dgn pemahaman salah depa tu pasai senang depa nak buat dosa
      aku bagi contoh puak2 kritien sudah. depa ubah agama yg dibawak oleh almasih,ubah konon isa disalib orang yahudi sebab nak ampunkan dosa2 orang kristien...dalam injil tuhan larang bermukah dgn byk2 lagi larangan tapi hat tu jugak yang depa buat dan dgn takdak malu langsung siap tayang lagi kat dunia adala ...
      punya depa pegang yg dosa depa dah terampun asbab isa, kalo membunuh pun xpa merompak pon xpa buat jahat segala pun xpa tuhan ampunkan sebab anak tuhan dah salib diri untuk tebus dosa....

      Padam
    5. betui betui mat. yg aku tgk tuhan ni mmg dicipta manusia. tu yg ada tepekong, anak lembu, scientology tu semua tuhan yg dicipta. Allah dia pencipta je Dia bukan tuhan. Tuhan makhluk yg cipta.
      Allah tak sama dgn tuhan.

      Padam
    6. tanpa nama 24mei 2.06pg, hati2 ta usah la kata lagu tu nanti org2 buta mata hati mai pancung kepala...
      aku paham ang nak kata hat sebenagh2 tuhan itu bukan sekadagh nama atau tak berhurup tak bernama, ang simpan ja pemahaman tu diam2 pasai orang la ni suka cari salah nak tunjuk betoi bukannya depa nak kenai tuhan pon

      Padam
    7. rab=tuhan
      allah=nama tuhan
      allah itu tuhan
      ko jgn nak spekong sgt ler tanpa nama

      Padam
    8. sembahyang berasal daripada bahasa sanskrit iaitu sembah = menyembah, hyang = hyang widhi/Tuhan orang hindu

      Padam
    9. ye la mat, yg buta bukan mata, yang pekak bukan telinga.
      yang buta itu matahati yg ada dalam dada. takleh paham petunjuk.
      aku tak pasti pasal lambat tangkap atau memang tak paham. atau mungkin hati dah kene welding.
      Allah cakap mudah je telah dijadikan pelbagai mcm kiasan tak ke kamu mau berfikir?
      kalau tak paham kiasan jgn nafikan, pasai terang nyata yg org tu taknak berpikir.
      biaq la depa nak tunjuk apa pun. sarkas ke magic ke, semua aku layan.

      L tanya sat, Ar Rahman dan Ar Rahim nama sapa pulak?

      Padam
  27. KERAJAAN LANGKASUKA ITU MEMANG TERBUKTI BENAR KERAJAAN MELAYU PURBA DISELATAN THAILAND,..SEBELUM KEDATANGAN ISLAM

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye benar tinggalan candi2 dan bahasa bukti kn budaya bkn islam

      Padam
  28. Melayu ada Jampi, sumpah- serapah, pantang- larang (kemponan) ajaran sebegini tidak ada dalam Hindu-Budha, Menandakan Melayu itu punya agama tersendiri, mereka bukanlah Hidu-budha, melainkan agama yg diwariskan Nenek Moyang pada jaman dulu. Di Borneo, Masyarakat Melayu di sana sangat banyak dan besar, Kalimantan Barat salah satunya, tapi kenapa tiada dijumpai peninggalan tempat ibadah Hidu-Budha?? Saya tidak percaya Melayu dulu memeluk agama Hindu atau Budha.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sdra tidak kaji agama hindu atau buddha..mantra adalah sama dgn jampi serapah..jgn lupa kegunaan ayat2 sanskrit yg di guna kn smpai skrg..

      Padam
  29. Usah gaduh kita bincang. Pengembara cina dikatakan datang ke Tanah melayu untuk mendalami ajaran budha. Ada yang persoalkan kenapa takada kuil besar2 sebagai pusat utama agama tersebut. Begitu juga Hindu sampai diklim Candi Lembah Bujang Hindu punya sedangkan takda patung pun. Harus diingat Islam baru 1400+ macam-macam bentuk islam kita jumpa. Bayangkan Hindu dan Budha yang jauh lebih lama. Mungkin nama Hindu dan Budha tu baru lagi dan dicipta oleh sesiapa. Betulkah pengembara cina tu belajar agama Budha yang sama dengan Budha hari ini atau saja dinamakan Budha oleh orang yang berkepentingan. Ingat dalam Hindu ada Brahmin dan api kita pula ada Nabi Ibrahim yang dikaitkan dengan api. Siapa yang cipta lembu emas untuk disembah. Apakah agama Nabi Adam dan nabi-nabi selepasnya sebelum Nabi Muhammad. Tentu tuan-tuan boleh fikirkan, jadi jangan kita bertengkar kerana ilmu Allah ini luas boleh dikaji dari pelbagai sudut. Jangan kita ketepikan pendapat orang lain kerana mungkin dia baru baca/kaji sampai huruf D dan kita telah baca/kaji sampai huruf R atau sebaliknya. Tolong bimbing mereka jangan perlekehkan mereka. Banyakkan membaca dan berfikir kurangkan pertengkaran. Saya pasti melayu dulu tak beragama Hindu dan Budha kerana tiada kuil purba di kawasan orang melayu termasuk Sumatra dan borneo. Pengaruhnya saya mungkin tak nafikan atau memang itu budaya melayu yang diamal juga oleh kaum lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya setuju. apa awak cakap. kesimpulan dia mmg tuhan ni mmg dah lama dicipta dek manusia utk dijadikan sembahan bagi mereka. antara alasan mereka mungkin kerana Allah tu ghaib tak nampak di mata diorang menjadi dan menyebabkan mereka jadi kreatif mencipta patung dan pelbagai objek dan kitab utk dijadi sembahan dan pedoman. sampai hari ni pun berlaku.
      kalau kita kaji sejarah hindu dgn brahmin mmg diorang ambik dari cerita kitab Allah samaada taurat atau quran. bila nabi Ibrahim masuk dlm api, tu yg jadi ikutan bagi diorang dlm upacara agama diorang. sampai hari ni diorang buat ritual tu. jd sapa yg tiru sapa kita boleh pikir sendiri. cuma Quran tu diubah la dek hindu ni utk jd ritual diorang pasal mrk tak paham.
      kalau kita tgk kaum budha ni pun sama, Quran ckp sungguh datuk nenek kamu menyembah patung anak lembu tak ke mau berubah? tapi dia salah paham dia ubah patung tu jadi sami botak gemok tgh tido. sdg Allah suruh ubah paham jgn kau ikut nek moyang kau sembah patung itu maksud Dia.
      utk masyarakat melayu kita ni pulak, dulu nek moyang kau byk menyembah main ikut2 orang, ikut jalan kitab, tarikat, animis, puja roh dan mcm2 lagi. Tak ke kamu nak tinggal perbuatan tu? pasal Dia dah tegah jgn beragama ikut nek moyang, ikutlah pedoman dia bagi. sedang kalau kita kaji dan pikir nek moyang dulu masih dekat lagi pegang Quran diorang sebelum kedatangan kitab hadis. jadi macamana masyarakat dan generasi melayu hari boleh berubah dan mudah mengikut yg salah?
      tujuan belajar sejarah bukan hanya utk mengkaji, mengetahui dan utk dibangga2. antara tujuan dia utk kita belajar kesilapan dan kejayaan org2 dulu mana yg boleh dibaiki dan boleh diikut. Itu sebab nek moyang tu tinggalkan ungkapan yang baik jadi teladan yang buruk jadi sempadan.

      Padam
  30. kajian sejarah ada hadnya,tak boleh kita dapat huraikan semuanya kerana kemampuan manusia yg terbatas,method yg pertama wajib lah dgn panduan alquran,yg nak bantu kita memahami alquran ialah dgn cara yg rasullullah tunjukkan,dgn itu perlu lah pula kita memahami ilmu hadis,sekiranya hasil kajian sejarah yg dibuat bertentangan dgn quran hadis maka sudah tentulah tertolak,,tujuan ilmu sejarah adalah untuk mengambil iktibar dan menambah keyakinan kita kpd yg maha esa..kita boleh mencabar method sejarah tetapi tidak al quran,,wallahhu'alam

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang kajian terhad tapi berkembang dgn masa mencari jawapan..agama berkembang dgn kebesaran..tiada lg tunggang unta tp 4wheel drive

      Padam
  31. kita kalau tak jumpa rasulullah dpn mata mcm mana kita nak ckp rasulullah yg tunjuk method tu utk faham AlQuran? yg org melayu byk ambik sekarang ilmu kitab bukan ilmu hadis. sedang method Rasulullah faham AlQuran pun dgn cara pandang, dengar, pikir paham. pandang dan dgr drpd alam apa yg Allah cerita baru boleh pikir dan paham. cuba pdg dlm AlQuran brp kali Allah sebut
    ''bagi mereka yg berakal sempurna''
    "bagi mereka yg mahu memahami"
    '' bagi mereka yg mahu berfikir"
    ini antara contoh Dia cakap maksudnya Dia suruh org pikir utk paham apa Dia ckp. Rasulullah tak paham Quran guna kitab hadis. Rasulullah pun diajar berpikir walaupun wahyu tu sampai pada dia.
    kalau ilmu kitab hadis yg pertama sekali kita nak kene sahkan dari perawi dan penulis hadis yg ntah sapa tu utk kita sahkan, pertamanya
    betul tak apa yg kau tulis betul cerita pasal Rasulullah?
    bila masa Rasulullah buat benda tu?
    Kenapa kau berani buat kitab cerita pasal Rasulullah sedang Allah dah tegah jgn buat kitab selain AlQuran?
    ini antara soalan yg kita nak tanya pada penulis2 kitab ni walaupun kita tau takde sorang pun yg boleh jawab dan sahkan crita dia pasal kebanyakannya dah mati.
    Kalau syiah ada 12 imam, Ahli sunnah ada 4 imam. Mana satu umat nak ikut Nabi ke para imam?
    mana yg lebih utama? kenapa ahli sunnah dgn syiah ni lebih kurang sama walau tak serupa. Persamaannya kedua duanya mengikut mazhab dan imam. Dua dua suka berqasidah.
    adakah mereka ada kecelaruan identiti dan pegangan hari ni?

    BalasPadam
  32. Sdr Admin,

    1. Saya cadangkan supaya pembahas menggunakan nama (nama betul atau nama samaran) untuk memudahkan membezakan ulasan seseorang pembahas. Apabila hampir semua menggunakan ' Tanpa Nama', susah hendak membezakan ulasan/pandangan mereka.

    2. Banggakah orang Melayu hari ini akan kekafiran Melayu terdahulu? Sewajarnya apa sahaja lintasan mengenai kehinduan atau kebuddhaan generasi Melayu terdahulu diabaikan dan dibuang jauh-jauh.

    Sebagai contoh, cahabat-sahabat mualaf etnik Cina kita tidak lagi bercerita mengenai keenakan masakan daging babi yang mereka makan sebelum memeluk Islam.

    3. Walaupun blog ini beraliran sejarah, janganlah pula kita larut dan seronok dengan kehinduan/kebuddhaan generasi Melayu terdahulu. Sepatutnya kita kasihan kepada mereka. Bayangkan betapa malangnya Melayu sekarang jika tidak berlaku anjakan dalam beragama di alam Nusantara.

    4. Saya sangat bimbang akan kemungkinan adanya penyusupan di kalangan pembahas bukan Islam ( Orang Indonesia beragama Hindu/Buddha/Kristian) sehingga menyebabkan pembahas Islam terikut-ikut dengan pendapat mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jgn bangga kn dgn agama atau bangsa jadi lah sorg manusia..mkn babi sbb di larang..tk blh ckp..nanti kecil hati..3|4 dlm dunia mkn babi..malah yg klur dr islam mkn..tk mati..istilah kafir dr islam..pelik nya smpai skrg tk aman negara islam

      Padam
  33. maaf teori ini tidak betul sebab beberapa pengkaji sejarah dan hipotesis indonesia dan malaysia sahkan melayu adalah berugama tauhid Nabi Ibrahim iaitu Allah s.w.t. yang Esa hinggalah Keturah isteri nabi Ibrahim juga dari juraian melayu di kemboja,

    Agama hindu dan buddha terlalu muda nak dibandingkan dengan tamadun piramid. Tamadun piramid dikatakan sudah wujud lebih lama dari zaman nabi Nuh a.s. dari kajian kerajaan atlantis, sumeria dan sebagainya.

    Ya ada yang mengatakan melayu adalah lost tribe dari Bani Israil yang mempunyai kelebihan ilmu dari ajaran Nabi Ya'akub a.s kepada anaknya yang masih dikatakan mempunyai juraian dengan keturunan Melayu hinggakan kajian Ralph A Ollsen dalam Genome melayu mempunyai DNA lebih 27% mediterranean. Kepakaran melayu memang diakui oleh dunia dalam pelbagai bidang namun bangsa ini bukan berdsarkan bangsa semata namun kerana anugerah Allah berikan kepada kita wajar kita syukuri nikmat diberi dan bangsa melayu memang pemurah berkongsi ilmu dengan semua bangsa termasuk golongan firaun Mesir purba dan nama Gunung Ledang dikatakan disebut oleh nabi Sulaiman a.s. Kerajaan melayu mungkin dalam beratus malah beribu nama akan asimilasi dengan budaya hindu dan buddha tapi jangan lupa kerajaan India dan China pun pernah dtadbir oleh keturunan Raja-raja islam juga. Ada kajian tapak lembah bujang dikatakan candi hindu namun akhirnya disahkan sebagai masjid so masihkah kita terus dikaburi oleh orientalis Barat yang mengatakan melayu memang hindu dan buddha lagi?

    BalasPadam
  34. Kepada mereka yang mengatakan bangsa Melayu beragama tauhid, saya ada dua soalan.

    Pertama, ada bukti empirikal atau boleh berikan link, agar kita semua beroleh pengetahuan baru dalam isu ini.

    Kedua, apa definisi bangsa Melayu di sini? Oleh sebab orang Bali, misalnya, beragama Hindu sejak sekian lama, jadi mereka bukan Melayu kah?

    Hanya ingin tahu, bukan nak menimbulkan konflik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. KAN DAH DI TERANGKAN HINDU ATAU BUDHA MEREKA DI BALI ATAU DI CHAMPA ITU TIDAK SAMA BAGAI DI BENUA KELING ATAU INDIA UTARA,YANG JELAS DI PENGARUHI BANGSA ARYAN(AVESTA VEDA).

      Padam
    2. ye benar betul..sama jugak dgn islam di bawa pedagang arab ke india dan seterus nya dari india ke asia fenggara

      Padam
    3. knpa keliru tauhid maksud ada candi2 ke

      Padam
  35. Salam,

    Persoalannya...
    Buktinya??....
    Bangsa Melayu beragama Tauhid..???
    Definisi Melayu disini..??

    MELAYU tidak pernah beragama Buddha atau Hindu atau yang seumpamanya...!

    Hendak percaya atau tidak? Nak tepuk dada atau tepuk kepala....?

    Beribu ribi ribu riban catatan, sejarah, peninggalan, prasasti, risalah, manuskrip, hipotesis yang ada di muzium di pustaka atau laman sesawang dan cuba diadakan dan dikaji, digali untuk menunjukkan dan menjelaskan Siapa, Apa, Mana, Bagaimana dan ntah apa apa ntah lagi bagi menyatakan MELAYU itu.

    Pernyataan Melayu Awal Dan Akhir tidak membuktikan apa apa.
    Apakah perlu pernyataan Melayu Zahir Dan Batin?
    Jika sekiranya melihat tetapi tidak nampak sampai kiamat pun tak kan nampak.
    Dimana tengok?
    Dimana pula pandangan?
    Pada Mata kah?
    Pada Hati kah?
    Pada Akal kah?
    Pada Rasa kah?
    Atau
    Pada Anugerah kah?

    Melayu itu Misteri..? Kenapa? Sebab tak tau lah maka jadi lah misteri...maka macam2 cerita, kisah, andaian dan mungkin..mungkin..dan mungkin..
    Pada yang benci pasti akan kutuk, caci, keji, hina dan seangkatan dengannya.
    Pada yang suka akan mengagungkan, memuji, mengangkat martabat nama Melayu dan bangsa Melayu itu.

    Akal yang ada dah berputar2 dan berbelit2 dan terkeliru bila banyak bahan yang dihidangkan telah dijadikan sebagai fakta untuk merujuk sebagai Melayu.

    Melayu adalah nama bagi satu Bangsa Manusia.
    Bangsa yang mengenal Tauhid mempunyai Peradaban Tamadun yang tinggi pekerti, molek dan murni Zahir dan Batin meliputi alam sejagat.

    Mau percaya ngak? Mau dengan bukti?? Apa tidak cukup bukti yang ada? Masih mau nanya lagi? Tidak puashati?....Macam mana agaknya ye?

    Misalnya orang Bali, agamanya Hindu, ye ke Hindu?
    Yang nyatanya orang Bali bukan Bangsa Melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau nak ikut semua bangsa manusia ni awal dia islam. bukti dia dalam quran tu dah sebut tentang awwalal muslimin. namun bila dah zahir ke dunia ni masing2 ada pilihan bebas memilih.
      hari ni ramai melayu, tapi tak banyak yg islam walaupun mereka sendiri dakwa diri tu islam, apa bukti islam? sedang pedoman seorang islam hanya sebuah al quran tapi melayu hari berpedoman kitab2. kalau rukun iman pun tak boleh patuh boleh ke melayu mengaku islam mengaku beriman?
      syarat iman tu mudah je salah satunya beriman kamu pada kitab Allah, berapa ramai melayu hari ni yg baca kitab lain?
      tauhid bukan hanya tentang pencipta, tauhid mesti jugak ada dalam pegangan yakni sebuah alquran. kalau dah baca kitab berpuloh jenis, tauhid apa nama?

      Padam
    2. klu bebas memilih..blh sdra pilih agama lain tiada sengketa

      Padam
    3. yang pasti nya agama hindu buddha sudah bertapak di asia tenggara..sdra blh melawat prasasti..terbukti di depan mata.cuma bangsa dipertikai kn..

      Padam
  36. Debat berkepanjangan mengenai bangsa melayu pasti akan hilang dengan sendirinya jika Malaxia sudah bergabung dengan Negara Kesatuan Republik Indonesia .... Hehehehehe

    BalasPadam
  37. Malaxia tak butuh bergabung sama indo. Kemandiriannya lebih utuh berbanding indo. Indonesia Lebih sesuai bergabung sama belanda ato jepang.. Barulah nnti tau sama ada langit itu tinggi ato rendah...

    BalasPadam
  38. Saya telah mengkaji inskripsi Kedudukan Bukit Palembang dan juga inskripsi Talang Tuwo diSamudera,Indonesia dan mendapati ianya tidak seorang penulis yang mentafsirkan bahawa Kerajaan Melayu Silam itu terletak diLembah Bama, Kuala Lipis, Pahang.Sila lihat kajian saya "Hikayat Seri Rama Sebagai Naskhah Tertua DiNusantara Yang DiTulis oleh Orang Lipis," diterbitkan tahun 2011 dan juga ceramah awam saya diTemerloh pada tahun 2012 yang bertajuk "Lembah Bama Pusat Tamadun Melayu Silam ".TK

    BalasPadam
  39. Assalam buat Sahabat2 semua, sedikit perkongsian ilmu Allah SWT, semoga sahabat2 semua sentiasa didalam lindungan Allah SWT dan dipermudahkan segala urusan...in shaa Allah..aamiin yarabbal alamiin

    Di dalam Al Quran ada diterangkan tentang dialog malaikat dengan Allah tentang rencana Allah ingin menciptakan khalifah di bumi. Dari dialog tersebut membuktikan bahawa Allah telah menciptakan bumi dengan segala isinya, tinggal lagi ingin menciptakan khalifah yang ingin mentadbirnya.
    Firman Allah SWT maksudnya: "Dan ingatlah kepada Tuhanmu berfirman kepada Malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmah ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan Mu? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengatahuinya".
    (Surah Al Baqarah ayat 30) Memang sebelum wujudnya manusia (Adam) telah hidup makhluk-makhluk lain (seperti dinasour) dan sebagainya kerana dalam sebuah ayat, Allah telah mengajarkan kepada nabi Adam tentang makhluk-makhluk yang ada di dalam syurga dan perkara-perkara lain yang bersifat maya.
    Firman Allah SWT maksudnya: "Dan Allah telah mengajarkan nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Allah berfirman: ' Terangkanlah kepada Ku nama benda-benda ini semuanya, jika kamu golongan yang benar '.
    Malaikat itu menjawab : ' Maha Suci Engkau ya Allah, kami tidak mempunyai pengetahuan selain apa Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana '.
    Allah berfirman: ' Wahai Adam, terangkanlah nama benda-benda ini semua kepada mereka. Maka setelah Nabi Adam menerangkan nama benda-benda itu kepada mereka '.
    Allah berfirman: ' Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, bahawasanya Aku mengetahui segala rahsia langit dan bumi, dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan'."
    (Al Baqarah 31 - 33)

    ...SIAPA PENGHUNI BUMI SEBELUM MANUSIA...???

    Alam Antah Berantah mendahului Alam Syahadah,
    Alam Ghaibul Ghuyub mendahului Alam Zahiriah.
    Kesah Alam Langit kebesaran Allah dan Malaikat-Nya,
    Kesah Alam Bumi dari Jin dan Manusia makhluk-Nya..

    Alam Langit semesta raya yg luas tiada siapa yg tahu,
    Alam Bumi disiapkan kelengkapan dihamparkan dahulu.
    Aku ciptakan Jin dan Manusia supaya menyembah-Ku.
    Diberi dulu amanah pada Jin yg ghaib mereka tak mampu,
    Unsur Api sentiasa panas bercakaran berbunuhan selalu..

    Dgn memakai pakaian Adam Dia turun kebumi memburu,
    Dicipta Lembaga Adam mula Malaikat dan Jin cemburu.
    Disangka Manusia akan berbunuhan seperti mereka dulu,
    Firman Allah "Shut-Up You!!" hanya Aku Yang Maha Tahu..

    pengembaraSUFI

    BalasPadam
    Balasan
    1. dlm keterangan agama mereka yg mula2 dlm dunia.tapi kenyataan nya ada candi2 diseluruh asia tenggara..bkn islam yg dulu bertapak..renung2

      Padam
  40. Assalamualaikaum bro Semantani... saya nak hadiahkan bro senashkah buku mengenai Borobudur tulisan KH Fahmi Basya... berminat tak? Nak dengar juga ulasan bro tentang buku ni... kalau berminat sila email saya mikhqail@hotmail.com. Jangan send kat inbox gmail saya kerana saya dah tak gunakan email tersebut

    BalasPadam
  41. kh.fahmi dengan ceritanya yang borubudur tu binaan oleh nabi sulaiman,kan ke jauh zaman nabi sulaiman dengan pembina Borubudur tu,DIPUNTA SAILENDERA.dari dinasti srivijaya,yang pusat pemerintahan di kedah tua,tak masuk akal tu,
    terpengaruh sangat dengan cerita back to future.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pusat pemerintahan srivijaya di kedah tua ? Lol, ada bukti tak ?
      Pusat pemerintahan srivijaya ada di palembang, jambi dan chaiya

      Padam
    2. ye candi lembah bujang..di kedah..candi2 di sumatera selatan..

      Padam
    3. nabi sulaiman adalah buddha//???..knpa ada patung2..klu islam larang sembah berhala bila masa nya nabi bina borobudur..sdra2 jgn ghairah sgt guna kn akal..mksh

      Padam
    4. tanpa nama 19 julai 11:21

      tidak ada bukti yang kuat kalau srivijaya berpusat di kedah , candi lembah bujang merupakan candi hindu sedangkan srivijaya beragama budha, semua ilmuan setuju kalau pusat dari kerajaan srivijaya ada di palembang, jambi dan chaiya dibuktikan dengan prasasti kedukan bukit di palembang, candi muaro jambi di jambi yang menjadi pusat tempat belajar agama budha di dunia pada masa kejayaan srivijaya, fyi di palembang ada universitas sriwijaya, sriwijaya fc, stadion gelora sriwijaya, sriwijaya air, gending sriwijaya dll dan palembang dikenal dengan julukan bumi sriwijaya :)

      Padam
    5. ketika borobudur dibangun pusat pemerintahan sriwijaya/sailendra ada di magelang,jawa tengah bukan dikedah tua

      Padam
    6. candi/situs gunung padang berusia hampir 13.000 tahun,brobudur candi agama budha terbesar di dunia.candi muara jambi komplek candi terluas di asia tenggara,candi prabanan candi hindu terindah dan termegah di dunia,situs ratu boko,ribuan candi di indonesia, pirimida/candi sukuh,,,terus yang masih terimpan di dalam bukit belum di gali,ada pirimida sadahurip,pirimida lalakon dll letaknya di INDONESIA,cuma 1 je di malaysia lembah bujang namanye,,,ituopun dah berani dia mengklim sebagai pusat awal temadun melayu di asia tenggara,,apalagi klw banyak di candi di temukan di malaysia,,bisa bisa dia temadun termaju di dunia,,candi candi cam lembah bujang tu ada ratusan jumlahnya di sumatera,,bahkan banyak yang dibiarkan tak di eksvakasi tak apalah kita berbagi sejarah dengan negera malaysia,toh sebagian besar mereka keturunan kepuluan juga(indoneisia),,,,kesian negok nyo masih cari jati diri,,,kami siaplah berbagi,,,,

      Padam
  42. terima kasih sudah memperkenalkan kebudayaan dan maha karya dari nenek moyang bangsa Indonesia :)
    mungkin anda juga perlu mengkaji kaitan dan hubungan antara suku Bali (Indonesia) dan suku Maya (amerika) karena berdasarkan penelitian kedua suku ini memiliki kesamaan dalam bidang arsitektur terutama dalam pembuatan pura,candi,rumah,dll

    http://ahmadsamantho.wordpress.com/2012/07/16/dua-budaya-kuno-kembar-didua-sisi-samudra-pasifik/

    BalasPadam
    Balasan
    1. yups, kita harus bangga dengan peninggalan nenek moyang kita bangsa Indonesia :) ada 741 suku bangsa dan bahasa dengan ribuan budayanya dan ribuan peninggalannya yang tersebar di 18.000 pulau :) ada candi borobudur, candi prambanan, candi muaro jambi, candi muara takus, situs arkeologi gunung padang,pulau penyengat, bali, gurindam 12, la galigo,nusantara, srivijaya, majapahit, singosari, kapal borobudur, kapal pinis aksara lontara, aksara samawa,rencong,aksara jawa,aksara bali,aksara sasak,aksara sunda, rumah adat, pura, tari tarian,lagu daerah, wayang, reog ponorogo, gamelan, angklung, batik, songket, kain ikat,gelung dll yang tidak bisa aku tulis disini :)

      bhineka tunggal ika, berbeda beda tetapi tetap satu, satu nusa satu bangsa satu bahasa, Indonesia :)

      Padam
    2. itulah kehebatan nenek moyang bangsa Indonesia yang bisa membangun peradaban yang sangat gemilang seperti borobudur,prambanan,muara takus,muara jambi,gunung padang dll, bahkan piramida gunung padang usianya lebih tua dari usia piramida giza di mesir :)

      #hormat pada sang dwi warna, sang saka merah putih
      #wonderful Indonesia

      Padam
    3. Aku paling suka sama candi borobudur yang merupakan maha karya nenek moyang bangsa Indonesia yang tak ternilai harganya dan merupakan harta karun dunia, candi ini seakan puzzle raksasa yang tersusun dari 2 juta balok batu vulkanik, dipahat sedemikian rupa sehingga saling mengunci satu dengan yang lain.
      Lembaga internasional dari PBB yaitu UNESCO mengakui sekaligus memuji Candi Borobudur sebagai salah satu monumen Budha terbesar di dunia. Di Candi ini ada 2672 panel relief yang apabila disusun berjajar maka panjangnya mencapai 6 km. Ansambel reliefnya merupakan yang paling lengkap di dunia dan tak tertandingi nilai seninya serta setiap adegannya adalah mahakarya yang utuh.

      Padam
    4. JAYALAH INDONISIA

      Padam
    5. TAPI HARUS DI INGAT PEMBINA ADALAH MELAYU SAILIDERA DAQRP SRI WIJAYA

      Padam
  43. memang betul melayu bangsa bertamadun dgn budaya dan adat tersndri..edaran masa dgn kdtgan agama hindu buddha islam penjajah barat..melayu menyesuai kn dgn keadaan semasa..sejarah adalah identiti..tanpa pengetahuan sejarah dlm satu erti kata bermaksud kehilangan pengenalan diri

    BalasPadam
  44. Salam

    Ini pandangan saya. Maaf jika saya silap.
    Saya tertanya-tanya, walaupun Melayu di Semenanjung dahulu ada penganut Hindu dan Buddha, tidak ada peninggalan seperti bekas kuil untuk sembah patung atau dan kita tidak menyimpan patung pemujaan yang tinggal seperti yang ada di Sumatera, Jawa, Kemboja atau Thailand.

    Saya berpendapat begini:- Kitab Veda yang mengatakan Tuhan hanya satu dan tuhan tidak boleh diserupabentuk dengan apa pun (sila rujuk Zakir Naik dan Ahmad Deedat yang fasih dengan kitab Veda). Melayu di semenanjung mengikut kitab Veda ini. Sebab itu kita tidak buat patung-patung untuk disembah. Kita hanya menyembah tuhan yang satu.

    Melayu Semenanjung yang menganut Buddha juga tidak mengukir patung seperti Melayu di Thailand atau Jawa kerana semasa menganut Hindu ajaran kitab Veda sudah terpahat dalam hati Melayu bahawa tuhan hanya satu dan tidak boleh diserupakan dengan yang lain. Buddha pula bukan tuhan untuk disembah. Sebab itu Melayu Semenanjung tidak perlu ada candi seperti Borobudur.

    Mengapa Melayu Semenanjung mudah menerima agama Islam? Kita menerima Islam dengan suka hati dengan rela, mengapa?

    Pada pandangan saya - Semasa mengikut ajaran kitab Veda kita sudah dimakumkan tuhan itu satu dan tuhan tidak ada serupa dengan apa pun. Kitab Veda juga menceritakan tentang kedatangan Nabi akhir zaman. Kitab Veda telah menceritakan tentang siapa bapa nabi Muhammad, siapa ibu nabi Muhammad, tempat kelahiran nabi Muhammad. Ajaran Veda ini faktanya sesuai dengan ajaran yang dibawa oleh pendakwah dari Tanah Arab iaitu agama Islam.

    Saya juga tertanya-tanya mengapa ada bahasa Sanskrit dalam bahasa Melayu.

    Pandangan saya - Kitab Veda dalam bahasa Sanskrit. Bahasa Sanskrit adalah bahasa kasta atasan. Orang Melayu membaca kitab Veda dalam bahasa Sanskrit. Sebab itulah bahasa Melayu ada kata-kata Sanskrit. Apabila Iskandar Zulkarnain yang mengembara ke India dan menghasilkan keturunan seterusnya hingga menjadi raja di alam Melayu, itu boleh menjelaskan juga bagaimana bahasa Sanskrit (serta bahasa Parsi) berada dalam perbendaharaan bahasa Melayu.

    Harap maaf jika saya silap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. semua jejak hindu dan budha diseluruh dunia ini baik itu di daerah asalnya agama ini maupun daerah yang dipengaruhinya tentulah meninggalkan jejak,baik itu berupa candi,patung,prasasti dll kita bandingkan lah yang lebih dekat antara Sumatera (Melayu) dan malaysia semananjung(Melayu),disumatera ada ratusan candi,bahkan di 1 komplek candi Muara jambi ada ratusan candi didalamya sekitar 10 candi sudah dipugar sisasa masih dalam gundukan tanah yang menyimpan batu bata merah,belum lagi candi-candi disumatera barat sekitar lembah sungai batang hari (Jambi),candi2 di sumatera utara,aceh,palembang dll, yang terbanyak di lembah sungai batang hari jambi mulai dari hulu sampai hilir sungai batanghari tersimpan ratusan candi tak salah jika pusat kerajaan melayu dan sriwijaya oleh banyak para ahli skrng berada di jambi,Tapi disemenajung(semenanjung malaysia modern not thailand )memang tak ada, Saya pulak Rasa semanajung (malaysia modern sekrang) dahulunya hutang belantara , sebelum dimasukin oleh orang2 melayu dari sumatera dan menetap dipantai semenajung,mungkin orang sumatera bermigrasi ke semenanjung (malaysia modern sekarang not thailand skrng ) dimasa peralian hindu-budha ke islam sehingga orang2 dari sumatera tak sempat meninggalkan jejak budha di semenanjung (malaysia modern skrng),,tentulah masyarakat yang mempunyai peradaban tinggi tentu akan meninggal jejak fisik, seperti peradaban lembah sungai kuning china, mesir kuno,peradaban lembah sungai indus india,yunani romawai dan lainya seperti itupula peradaban di jawa dan sumatera (Indonesia) terdahulu, tengoklah sekarang malaysia modern ( kini ) punya peradaban modern contok berupa fisik seperti petronas, ratusan tahun lagi di masa depan pasti akan jadi benda sejarah malaysia dimasa akan datang.

      Padam
  45. Orang Hindu di India berkasta-kasta. Kasta atasan adalah Brahmin (priest). Kasta no.2 adalah Khsatryas (pemimpin dan panglima). Kasta No.3 adalah Vaisyas (pedagang, peniaga, pegawai)Kasta bawah adalah Sudras dan Pariah atau Dalit. Orang yang Kasta bawahan tidak reti baca Kitab Veda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hey fucker, that is not a caste stupid, stupid idiottttt..

      Padam
    2. Hey you kenapa terasa?
      must be pariah

      Padam
  46. Apabila kasta bawahan tidak pandai membaca kitab Veda, mereka sesedap hati mengukir patung kononnya itu tuhan sembahan mereka. Hasilnya mereka ada patung sampai sekarang. Ada kitab tak mahu baca.

    BalasPadam
  47. Hal disebutkan di atas boleh menjelaskan mengapa Parameswara tidak membina kuil atau candi di Singapura. Parameswara juga tidak membina kuil atau candi di Melaka - iaitu kerana dia memahami ajaran Kitab Veda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. semua jejak hindu dan budha diseluruh dunia ini baik itu di daerah asalnya agama ini maupun daerah yang dipengaruhinya tentulah meninggalkan jejak,baik itu berupa candi,patung,prasasti dll kita bandingkan lah yang lebih dekat antara Sumatera (Melayu) dan malaysia semananjung(Melayu),disumatera ada ratusan candi,bahkan di 1 komplek candi Muara jambi ada ratusan candi didalamya sekitar 10 candi sudah dipugar sisasa masih dalam gundukan tanah yang menyimpan batu bata merah,belum lagi candi-candi disumatera barat sekitar lembah sungai batang hari (Jambi),candi2 di sumatera utara,aceh,palembang dll, yang terbanyak di lembah sungai batang hari jambi mulai dari hulu sampai hilir sungai batanghari tersimpan ratusan candi tak salah jika pusat kerajaan melayu dan sriwijaya oleh banyak para ahli skrng berada di jambi,Tapi disemenajung(semenanjung malaysia modern not thailand )memang tak ada, Saya pulak Rasa semanajung (malaysia modern sekrang) dahulunya hutang belantara , sebelum dimasukin oleh orang2 melayu dari sumatera dan menetap dipantai semenajung,mungkin orang sumatera bermigrasi ke semenanjung (malaysia modern sekarang not thailand skrng ) dimasa peralian hindu-budha ke islam sehingga orang2 dari sumatera tak sempat meninggalkan jejak budha di semenanjung (malaysia modern skrng),,tentulah masyarakat yang mempunyai peradaban tinggi tentu akan meninggal jejak fisik, seperti peradaban lembah sungai kuning china, mesir kuno,peradaban lembah sungai indus india,yunani romawai dan lainya seperti itupula peradaban di jawa dan sumatera (Indonesia) terdahulu, tengoklah sekarang malaysia modern ( kini ) punya peradaban modern contok berupa fisik seperti petronas, ratusan tahun lagi di masa depan pasti akan jadi benda sejarah malaysia dimasa akan datang.

      Padam
  48. Assalam
    Syukur kepada Allah yang maha berkuasa lagi maha bijaksana.

    Seandainya di Tanah Melayu kita masih menyimpan berhala-berhala besar seperti kuil dan candi di Indonesia... mungkin kita akan jadi seperti mereka yang memuji-muji kecantikan, kehebatan dan keagungan berhala-berhala candi-candi mereka. Mungkin sekali itu terjadi.

    Orang Muslim pasti sudah maklum perbuatan memuji-muji kecantikan berhala zaman lampau secara halus memasukkan jarum syirik.

    Melayu di Malaysia tidak perlu melakukan perayaan atau festival keagamaan seperti yang saban tahun diadakan di candi Borobudur dan candi Prambanan di Pulau Jawa. Kita tidak perlu menghidupkan semula dramatari keagamaan Mahabaratha. Kita tidak perlu menari-narikan watak Ramayana, Sita Devi atau Hanuman. Kita tidak perlu mengulangi kesyirikan zaman lampau. Kita tidak mengagungkan monument syirik zaman silam.

    Saudara-saudara di Malaysia pasti ingat kita juga telah mengharamkan upacara mandi safar mencuci dosa yang merupakan ajaran budaya lama mandi di Sungai Ganges mencuci dosa. Kita tidak perlu semua itu.

    Saya sebagai Melayu di Malaysia sangat bersyukur dengan hal ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha itu karena kalian memang tidak ada peninggalan peradaban macam di indonesia yang megah,,,,kalaupun udah besar kepala kalian,,,tengolah seonggok candi lembah bujang tu je udah besar kepala kalian sampai ngaku karena lbujang sebagai temadun awal malayu bermula,,,padahal candi macam ini di sumatera ada ribuan di komplek candi muara jambi ada ngaknya seratus lebih terismpan candi,,,sktr 10 an sudah di pugar sisanya masih dalam gundujan tanah yng menyimpan susunan bata merah,,,,disepanjang sungai batanghari jambi lainya masih tersimpan pecahan batu candi yang bersekaran tak terurus,MUNAFIK LAH tu namanya,,,,toh walaupun banyak candi di sumatera dan jawa,,toh penduduknya tetaplah muslim tak ada yang berpindah ke hindu atau budha,,,,,

      Padam
    2. Hamba tetap bersyukur kerana nenek moyang hamba telah memilih untuk kembali ke agama Islam yang benar dan tidak bercampur dengan kepercayaan2 yang membolehkan kita tergelincir dari aqidah sebenar

      Padam
  49. I would like to share
    I have learnt a few of Sanskrit words in Veda
    These words translated from Sanskrit to English and words from Arabic to English

    (Sanskrit ) Narashangsa /The Praiseworthy = (Arabic) Muhammad / The Praiseworthy
    (Sanskrit) Antim Rishi/ Final Mesengger = (Arabic) RasoolAllah / Final Messenger of God
    (Sanskrit) Vishnu Yash / Worshipper = (Arabic) Abdullah / Worshipper
    (Sanskrit) Sumathi / Peaceful = (Arabic) Ameenah/ Peaceful
    (Sanskrit) Sambala / Place of peace = (Arabic) Makkah / Place of peace

    You can translate these words into Malay. Easy one. As Malay people understand Vedas No wonder Malay people accept the beautiful religion Islam.

    BalasPadam
  50. saya tahu yg satu ini...orang indonesia tidak suka pada orang malaysia..sebab angkuh ,sombong dan lupa daratan..mereka lupa ataupun tidak tahu asal usul bangsa..Orang indonesia sedar bahawa agama dan budaya adalah 2 entiti berasingan....inilah dia Indonesia..lebih maju dalam fikiran dari orang Malaysia..walaupun banyak rakyat miskin tetapi telah berjuang untuk kemerdekaan dengan berbilang kaum indonesia..malaysia telah di anugerahkan kemerdekaan...kami telah lupa apa ertinya itu menjadi seorang Malaysia...umpama...adakah anda masih ingat dialog filem P.Ramlee...tidak kah Bahasa Malaysia yang di bicara seumpama bahasa Indonesi? fikir la..

    BalasPadam
  51. Ramai yang tak tahu, melayu itu luas bukan di malaysia, selatan thai, indonesia dan brunei sahaja malah meluas dari pulau madagascar hingga ke kepulauan pasifik. Ada pakar DNA kata kaum Native America atau Red Indian di Benua Amerika juga keturunan Melayu.

    Agama Islam bukan asal dari ajaran Nabi Muhammad s.a.w tetapi islam mula dari Nabi Adam a.s dan Nabi Muhammad adalah pelengkap ajaran Islam yang sempurna dan penutup segala Nabi dan Rasul Allah. Semua bangsa dan manusia beragama islam hinggakan zaman yang kita ketahui pada masa itu peradaban tinggi bangsa melayu beragama ajaran Nabi Ibrahim a.s yang menggunakan bahasa Sanskrit dari kajian Genome Project, bangsa melayu hasil persemendaan bangsa Orang Asli Semang dan bangsa Aryan . Bangsa Aryan yang membawa ajaran Hindu ke Nusantara bukan melayu Bali atau India (Hindu). Sebab itu tentera German menggunakan lambang swastika dalam bendera mereka.

    Sebenarnya ajaran Hindu adalah agama Tauhid yang menyembah Tuhan Yang Satu yang tidak punyai lambang, arca, gambar dan patung dan mereka hanya menyembah Allah hasil dari ajaran Nabi Ibrahim a.s namun telah diselewengkan oleh pendeta mereka bagi mendapat kuasa dan wang dari pengikut yang taksub.

    Kalau ajaran Kristian yang asal dari Nabi Isa a.s pun boleh diseleweng oleh gereja-gereja kristian yang mengamalkan doktrin ketuhanan 3 dalam 1 macam iklan syampu semata2 untuk dapatkan kuasa dan kutip wang dari pengikut yang taksub mengapa tidak pendeta hindu tidak buat yang sama?

    Sejarah kita perlu diubah menceritakan yang sebenar bagi memberikan sejarah yang sebenar2nya bagi tatapan umat manusia...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tulisan sanskrit bukan berasal dari India yang beragama hindu tetapi asal dari bangsa Aryan...sebab itulah bangsa melayu menggunakan tulisan sanskrit hinggalah tulisan jawi (arabic) sebab mereka bersama2 mengamalkan agama tauhid yang sama iaitu islam dan menerima ajaran Nabi Muhammad s.a.w. sesuai dengan ajaran Nabi Ibrahim a.s.Disitulah kaitannya....

      Padam
  52. Islam tak mengenal suku bangsa , keetnisan atau rancangan rasial apapun..islam is islam...that's it....melayu is the name of one of the sub etnic in the world. why they are "melayu"??? because they are different from them neighbor in the west ( India and another south asian people) and in the north (PRC ect). What makes they different from melayu ? because they have different in pysic and the way of live. NOwaday, melayu is all people in SOutheast asia, not only people in Malaysia or Indonesia. and melayu have diferent religions.....(only opinion from Indonesia)

    BalasPadam
  53. Indonesia bajet islam tp hakikatnya hmm...faha-faham saja la...

    BalasPadam
  54. Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk memulai bisnis? Membutuhkan
    pinjaman untuk melunasi tagihan Anda? Saat ini kami menawarkan
    pinjaman pendidikan, pinjaman usaha, pinjaman rumah, pinjaman pertanian,
    pinjaman pribadi, kredit mobil, dll Jika Anda perlu
    mengekspresikan minat Anda pada pinjaman, sehingga kita bisa
    mengirim informasi lebih lanjut kepada Anda.
    Hubungi kami melalui email joycerolandloancompany@gmail.com

    BalasPadam
  55. Salam...
    Saya tak da msalah agma apa nenek moyang sya zaman dlu,sikit peberitahuan saja tentng islam yg diakui diindonesia cuman ada 2 saja NU & MUHAMMADIYYAH,kalau Ahmadiyyah tak diakui langsung,mreka hanya menggunkn metode trjemah qur'an dan hadis secara logika saja,tanpa mau mencri MAKNA qur'an dan hadits tersebut...
    Saya adlah org ktrunan banjar yg tnggl dijambi...

    BalasPadam
  56. Laksa tu masakan Peranakan.

    BalasPadam
  57. Salam, pada pendapat saya, orang Melayu pada masa dahulunya, mereka percaya bahawa benda2 hidup seperti pokok, binatang, dan lain2 mempunyai semangat. Jadi, sebab itulah mereka sembah dan puja. Agama bagi org2 Melayu berubah seiring dengan perkembangan dan perubahan dunia dan penguasaan sesuatu bangsa serta penyebaran oleh penyampai2 agama seperti hindu, buddha, Islam , dan lain2.

    BalasPadam
  58. Sejarah yg ditipu sampai sekarang ialah kerana mereka hendak menjadi orang pertama di muka bumi. Mereka ingin menjadi orang yg pintar tetapi mereka tidak boleh menjadi hebat. sejarah lembah bujang telah menentukan orang india ialah orang pertama di permukaan ini.

    BalasPadam
  59. Manusia yg menafikan Melayu adalah penduduk asal nusantara sebenarnya babi yg hanya layak duduk dalam hutan.. kerja dia menyondol jer..

    BalasPadam