Sabtu, 21 Disember 2013

MANABHARANA PENAKLUK GANGAIKONDACHOLAPURAM



 

Salam dan sejahtera untuk pembaca semua, semoga Allah memberkati kita semua. Sebelum saya meneruskan agenda utama dalam penulisan kali ini iaitu mengenai seorang lagi tokoh agung Melayu yang berperanan dalam melumpuhkan Empayar Chola, saya ingin memperkatakan sedikit mengenai kerajaan Pandya. Mungkin kita tidak perasan bahawasanya kerajaan Pandya juga sebenarnya adalah sebuah kerajaan Tamil. Berbeza dengan Chola, kerajaan Pandya semasa era kegemilangannya tidak pernah menjalankan dasar perluasan kuasa hingga ke Asia Tenggara setakat yang saya tahu. Paling jauh yang pernah mereka tawan adalah utara Sri Lanka. Kerajaan Pandya juga sering bermusuh dengan kerajaan Chola walau mereka dari bangsa yang sama.

 

Malah dalam banyak peristiwa sejarah di selatan India dan Sri Lanka, kerajaan Pandya banyak kali mengadakan pakatan dengan Sri Lanka dan Srivijaya bagi mengalahkan Chola. Ibu kota kerajaan ini adalah terletak di Madhurai yang masih wujud hingga kini. Boleh dikatakan kerajaan Pandya ini kurang aggressive berbanding Tamil Chola. Seperti yang pernah saya tulis sebelum ini, kerajaan Srivijaya juga pernah membantu kerajaan Pandya untuk mendapatkan semula ibu kota mereka Madhurai dari cengkaman Chola. Satu persoalan disini ialah mengapa tiada orang-orang Tamil di Negara kita yang menyebut tentang raja-raja dari kerajaan Pandya ini? Mereka juga Tamil bukan? Nampak sangat bahawa segolongan Tamil yang heboh mengklaim pelbagai sejarah Melayu ini tidak arif malah mungkin tidak tahu tentang sejarah dinasti-dinasti bangsa mereka sendiri, tetapi ada hati untuk mengubah sejarah orang lain.

 
Bendera Padyan lambang ikan.
 
Bendera Chola lambangnya lebih ganas iaitu Harimau.
 


Baiklah, kita kembali kepada topik utama kita iaitu satu tokoh Melayu Srivijaya yang berjaya menundukkan Chola untuk menyembah ke Srivijaya. Dalam artikel sebelum ini saya ada membincangkan mengenai Kulotungga seorang Raja Chola yang agak misteri asal usulnya dan mengapa semasa pemerintahan beliau pernah ada catatan China Dinasti Song yang mengatakan bahawa Chola takluk dibawah Srivijaya. Artikel ini adalah sebagai satu hipotesis untuk menentukan apakah sebenarnya bangsa Kulotungga ini dan mengapa namanya mempunyai suffix tungga yang hanya digunakan oleh raja-raja Melayu. Berkemungkinan nama ini hanya satu ambilan sempena nama raja-raja Srivijaya yang disanjungnya atau satu penganugerahan dari Srivijaya.

 

Pengisian dalam artikel ini akan membongkar siapa sebenarnya Kulotungga Chola dan bagaimana sebenarnya beliau menaiki takhta Chola dan sekaligus menjawab persoalan samada Chola pernah takluk atau tidak kepada Srivijaya. Artikel ini juga akan mendedahkan satu nama yang tidak diketahui oleh kebanyakan sejarawan tempatan kita dan peranannya dalam sejarah Chola iaitu Manabharana anak kepada Samara Vijayatungga. Namun begitu sebagaimana halnya dengan sejarah zaman purba yang lain, untuk mendapatkan kebenaran mutlak dan kepastian yang jitu mengenai sesuatu peristiwa sejarah itu adalah mustahil.

 

Sebelum ini saya telah menulis mengenai Samara Vijayatungga yang membebaskan seluruh Srivijaya malah Sri Lanka daripada penguasaan Chola. Chola berjaya dihalau dan Samara Vijayatungga pulang ke Srivijaya dan berjaya memulihkan kembali kerajaan Melayu tersebut. Namun kerajaan Chola dengan sendirinya menjadi lemah setelah banyak wilayah taklukannya sebelum ini terbebas. Walaupun ada cubaan dari Virarajendra Chola yang menaiki takhta kemudiannya untuk menawan kembali wilayah yang telah bebas namun ianya tidak berjaya kerana terdapatnya penentangan yang kuat daripada pakatan Pandya, Sri Lanka dan Srivijaya.

 

Pada hujung pemerintahan Virarajendra telah berlakunya perebutan kuasa di kerajaan Chola. Adhirajendra Chola, salah seorang daripada puteranya, setelah memenangi sebuah peperangan di India dan telah dijadikan bakal raja. Tindakan ini telah menghampakan Kulotungga yang sebelum itu pada zaman datuk sebelah ibunya telah dijanjikan untuk menaiki takhta Chola. Di sini kita akan mendapat tahu siapa sebenarnya Kulotungga ini. Kulotungga sebenarnya adalah cucu Rajendra Chola. Nenek sebelah ibunya merupakan seorang puteri Srivijaya yang telah membuat perjanjian dengan datuknya Rajendra Chola agar Kulotungga dijadikan raja apabila dewasa.

 

Semasa Kulotungga masih kecil , dia telah dijadikan sebagai anak angkat oleh neneknya sendiri Si Puteri Srivijaya, manakala bapa saudaranya Rajendra II diberikan takhta Chola. Oleh itu Kulotungga mempunyai darah peranakan Chalukya bangsa Kannanda, darah Chola bangsa Tamil dan darah Melayu Srivijaya. Selepas datukya dibunuh, Kulo mungkin dibesarkan neneknya di kerajaan Srivijaya untuk keselamatannya sehinggalah dia dewasa kemudian pulang ke Chola. Darah Chola hanya mengalir dalam darah belah ibunya. Oleh sebab itu mungkin selepas beliau menaiki takhta maka terputuslah jurai keturunan dinasti Vijayalaya yang hanya ada sedikit kesannya dari darah sebelah ibu, ini kerana ayahnya adalah dari dinasti Chalukya dan ibunya pula ada darah Chola dan Srivijaya.

 

Siapa sebenarnya Puteri Srivijaya yang berkahwin dengan Rajendra Chola satu tersebut? Menurut sejarawan Thai dan Sri Lanka, Mara Vijayatunga Maharaja Srivijaya Kataha ada tiga orang anak iaitu dua lelaki dan dua perempuan. Dua darinya kita ketahui sebagai Sagrama Vijayatungga dan Samara Vijayatungga manakala yang perempuan belum dipastikan. Semasa Rajendra Chola menyerang Srivijaya, adik perempuannya berjaya ditawan manakala, Samara Vijayatungga dapat meloloskan diri. Adik perempuan mereka yang ditawan inilah Puteri Srivijaya yang berkahwin dengan Rajendra Chola dan melahirkan Amangga Dewi yang kemudiannya berkahwin dengan anak Raja Chalukya bernama Rajaraja Chola Pandita. Dari perkahwinan mereka berdua maka melahirkan pula Kulotungga.

 

Apa yang menarik tentang hipotesis sejarawan ini adalah bagaimana ia mengaitkan peristiwa-peristiwa sejarah Chola, Sri Lanka dan Srivijaya dengan karya Sulalatus Salatin. Walaupun disebut bahawa Rajendra Chola berkahwin dengan Puteri Melayu, namun tiada lansung bukti yang menunjukkan dari perkahwinan ini lahirnya raja-raja Melayu berketurunan Tamil Chola. Namun ironinya perkahwinan ini pula telah melahirkan Raja-Raja Chola Tamil berperanakan Melayu melalui jurai perempuan.

 

Sekarang kita sudah tahu siapa Kulotungga yang sebenarnya, kita pergi pula dengan persoalan bagaimana beliau boleh menaiki takhta Chola. Akibat daripada kecewa dengan tindakan bapa-bapa saudaranya yang tidak menunaikan wasiat Rajendra Chola agar beliau dijadikan Raja Chola apabila dewasa, Kulotungga telah meninggalkan Chola dengan para pengikutnya dan menuju ke Kerajaan Padyan untuk cuba merampas kerajaan tersebut. Namun tindakan beliau ini ternyata salah dan membawa padah apabila dengan mudah pasukan Kulotungga dikalahkan oleh Raja Sundra Pandya.

 

Setelah itu Kulotungga bersama pasukannya menuju ke Sri Lanka pula untuk mengadu dan mendapatkan simpati dari Raja Sri Lanka bagi membantunya mendapatkan takhta Chola. Namun demikian Raja Sri Lanka tidak mahu memberikan sebarang bantuan. Dari situ beliau kemidiannya telah pergi pula ke Kemboja untuk meminta bantuan Raja Kemboja dan akhirnya permintaannya dikabulkan oleh Raja Kemboja yang telah memberikan angkatan tentera yang besar untuk beliau bagi menawan Kerajaan Pandyan. Namun sekali lagi kegagalan menimpa beliau apabila beliau berjaya dikalahkan dan terpaksa berundur ke Sri Lanka. Di Sri Lanka Raja Mahendra yang simpati dengan beliau telah melantiknya sebagai seorang gabenor untuk satu daerah di negeri itu.

 

Selama Kulotungga tinggal disitu, cita-citanya untuk mendapatkan takhta Chola tidak pernah padam. Akhirnya beliau telah membuat keputusan untuk pergi ke tanah asal neneknya, Srivijaya. Pada masa itu Samara Vijayatungga masih hidup dan mungkin sudah sangat tua. Ini bermakna akhirnya Kulotungga terpaksa meminta bantuan daripada datuk saudaranya sendiri bagi mendapatkan takhta Chola. Mengapa tidak sejak dari awal beliau berbuat demikian itu masih tidak diketahui. Kulotungga telah memohon bantuan ketenteraan dari Samara Vijayatungga untuk menawan Chola dan beliau berjanji untuk tunduk menyembah kepada Srivijaya apabila beliau berjaya menaiki takhta Chola.

 
Ibukota Padyan Madhuraipura


 Samara telah bersetuju dan menngarahkan anaknya yang bernama Manabharana bersama satu angkatan tentera Melayu yang kuat untuk pergi menakluk Chola. Persetujuan Samara ini menurut sejarawan berkemungkinan disebabkan Virarajendra Chola pernah masuk campur dalam urusan Kerajaan Srivijaya sebelum itu dan hal ini tidak disukai oleah Samara Vijayatungga. Oleh kerana Srivijaya berada sangat jauh dari Chola iaitu lebih dari 1000 batu, Manabharana sebagai seorang jeneral yang berpengalaman sedar betapa susahnya untuk mengangkut tentera dan menyediakan bekalan mereka sekiranya gerakan mereka berpusat di Srivjaya.

 

Bagi menyelesaikan masalah ini baginda telah membina markas tenteranya di Sri Lanka kira-kira 260 batu dari Chola. Sri Lanka pada ketika itu diperintah oleh ipar duainya sendiri, jadi tiada masalah untuk Manabharana membina pos tentera disitu. Selain memerlukan bekalan makanan dan lain-lain keperluan peperangan dari Mahendra, Manabharana juga perlukan jasa baiknya untuk memujuk raja Kerajaan Pandya agar menyokongnya dalam usaha menyerang Chola. Manabharana telah pergi ke Madhurai ibu kota Pandya untuk berbincang dan memujuk raja Pandya kerana sebelum itu Kulotungga telah dua kali cuba menyerang Pandya dan sekarang hendak meminta batuan pula bagi mendapatkan takhta Chola. Tetapi kerana mengingati jasa Manabharana dan ayahnya Samara Vijayatungga yang dahulunya telah membantu Pandya mendapatkan semula kerajaan Pandya dari Chola, Sundra Pandya pun bersetuju untuk membenarkan tentera Manabharana dan Kulotungga melalui negerinya semasa hendak menyerang kerajaan Chola.

 

Kerana diplomasi manabharana berjaya, maka kata sepakat telah dicapai diantara ketiga-tiga pihak untuk melanggar kerajaan Chola secara bersama. Manabharana telah mengepalai tenteranya menyeberangi selat untuk masuk ke negeri Pandya. Seterusnya dengan melalui jalan darat dan jalan laut Manabharana mengepung kerajaan Chola. Dalam masa ini Virarajendhra telah mati dan terdapat penentangan dalaman terhadap pelantikan Adhirajendra sebagai Raja Chola.  Sebelum Adhirajendra dapat menaiki takhta Chola beliau terpaksa meminta bantuan daripada kerajaan Chalukya dan rajanya Vikramaditya yang sebelum itu merupakan musuh tradisi Chola. Setelah Adirajendara menaiki takhta Chola, sebahagian daripada tentera Chalukya tinggal disitu untuk mempertahankanya. Hal ini menyebabkan orang-orang Chola marah dan tidak lagi menyokongnya kerana melibatkan pihak asing berbangsa Kannanda untuk campurtangan dalam hal ehwal negara mereka, nak pula Chalukya adalah musuh kepada Chola.

 


Setelah mendapat tahu akan keadaan anarki ini, Manabharana sedar akan peluangnya dan terus menyerang Gangaikondacholapuram secara mengejut dan dapat menawan kota tersebut. Tentera Chalukya telah lari balik ke negara mereka dan Manabharana telah memanggil semua pembesar kerajaan Chola dan memberi kata dua samaada tunduk kepada Srivijaya atau menghadapi kehancuran. Mereka telah menerima kata dua itu dan Adhirajendra dibunuh dan Kulotungga dijadikan Raja Chola. Orang-orang Chola mahu menerima kata dua itu kerana mereka bencikan Raja Vikramaditya dari Chalukya yang sebelum itu selalu berperang dengan mereka.



Manabharana tinggal di Gangaikondacholapuram untuk menyaksikan pertabalan Kulotungga sebagai raja Chola. Setelah itu baginda pergi ke Sri Lanka untuk melaporkan kejayaan besar mereka kepada Raja Sri Lanka dan mengucapkan terima kasih akan bantuannya. Kemudian beliau pulang ke Srivijaya dan kepulangannya disambut oleh ayahnya Samara Vijayatungga secara besar-besaran sebagai penakluk Chola. Kedua-dua anak beranak ini, Manabharana dan ayahnya Samara Vijayatungga bersikap realistik. Walaupun tentera Srivijaya telah dapat menakluk negeri Chola, mereka tidak ingin menjajahnya secara terus kerana mereka sedar negeri itu terlalu jauh untuk ditadbir. Mereka juga sedar akan risikonya kerana jika suatu hari nanti orang-orang Tamil Chola bergabung untuk menjatuhkan pentadbiran mereka disana.

 

 Tujuan mereka bukanlah untuk menjarah atau menjajah sebaliknya untuk menunjukkan kekuasaan Srivijaya. Sejak dari hari itu tidak adal lagi serangan dari mana-mana negeri di Selatan India terhadap Srivijaya kerana Kulotungga Chola telah berjanji untuk tunduk kepada Srivijaya sebagai sebuah kerajaan yang lebih utama dan kuat. Oleh sebab itu jika kita baca sejarah kerajaan Chola selepas Kulotungga naik takhta, tiada lagi ekspedisi untuk menyerang Srivijaya. Hal ini mengesahkan catatan China yang menulis bahawa Chu lien atau Chola berada dibawah jajahan Srivijaya dan Kulotungga pernah pergi ke China dengan menggunakan nama Srivijaya.

 
Kuil utama dalam Ibukota Chola.


 Pada masa Kulotungga pergi ke China, ketika itu terdapat juga utusan dari kerajaan Pagan  datang membawa ufti. Pada mulanya penyambut utusan ingin melayan kedua-dua utusan luar tersebut dengan cara dan layanan yang sama kerana mengaggap yang Chola adalah sebuah kerajaan merdeka. Namun menurut catatan Ma Tuan Lin, terdapat seorang pegawai China yang mengetahui bahawa Chola telah berada dibawah kekuasaan Srivijaya ketika itu dan mengarahkan agar utusan Chola dilayan dengan taraf lebih rendah sedikit daripada utusan Pagan kerana utusan Pagan adalah dari raja yang berdaulat dan merdeka. Oleh itu warkah yang berikan Raja China untuk utusan Pagan adalah lebih mahal materialnya dan lebih baik berbanding warkah untuk kerajaan Chola yang hanya diperbuat dari kertas dan bersarungkan sutera polos sahaja.

 

Satu perkara yang menarik yang turut ditemukan oleh para pengkaji sumber-sumber inskripsi kuno di Sri Lanka dan selatan India ialah sistem penggiliran Maharaja. Kita mungkin beranggapan bahawa sistem penggiliran Sultan untuk menjadi Yang Dipertuan Agong pada hari ini adalah atu sistem baru ciptaan penjajah. Namun sebenarnya sistem ini telah diamalkan sejak zaman Srivijaya lagi. Pada masa peristiwa penyerangan Chola hinggalah kenaikan Kulotungga sebagai Raja Chola, berkemungkinan Srivijaya telah berpecah kepada tiga wilayah. Satu di Jawa, satu di Sumatera dan satu lagi di Kedah dan sekitar utara Semenanjung. Hubungan Srivijaya Kataha dengan Srivijaya Malayupura di Sumatera masih baik, namun hubungan dengan Jawa pada ketika itu sudah menjadi renggang kerana pemberontakan dari kerajaan-kerajaan Jawa seperti Singosari.

 

 Jika kita membaca prasasti dan petitih kuno dari Selatan India dan Sri Lanka kita akan jumpa nama-nama seperti Javaka, Javapura atau Suvarnarana Yava dan sebagainya. Namun demikian semua catatan mereka memandukan nama-nama ini ke Semenanjung Tanah Melayu terutama di sekitar Segenting Kera. Oleh itu kita jangan tersalah faham bahawa yang disebut adalah pulau Jawa kerana kerajaan Srivijaya Kataha negara juga dipanggil sebagai Javaka. Sejarawan Thai meletakkan Javaka ini di Utara Semenanjung atau Chaiya. Malah dalam petitih kuno Thai turut menyebut akan seorang raja bernama Phya Javaka yang berkuasa di Nagara Sri Dharmaraja.

 

Mengenai sistem giliran tadi, menurut sejarawan Sri Lanka dan Thai, daripada dokumen kuno yang dijumpai menyatakan bahawa Maharaja Srivijaya dilantik dengan cara dipilih oleh majlis raja-raja malay city state di seluruh jajahan utama Srivijaya yang juga dikenali dengan nama Kataharajas. Kataharajas ini bolehlah disamakan dengan majlis raja-raja yang wujud kini. Satu undian sulit akan dilaksanakan untuk memilih maharaja Srivijaya. Walaupun secara teorinya pemilihan ini boleh berlaku, namun kebiasaannya maharaja yang dipilih adalah dari jurai yang sama juga. Ini mungkin berlaku kerana ada pengaruh yang kuat dari pihak-pihak tertentu.

 

Menurut maklumat tersebut biasanya raja dari Suvarnapura atau Malayapura yang menjadi Maharaja. Jika raja Suvarnapura tidak menjadi maharaja, dia akan pergi ke Jawa untuk menjadi raja disitu ( sebelum Jawa diambil alih oleh kerajaan-kerajaan orang Jawa totok) , manakala raja yang berada di Jawa pula akan pergi ke Semenanjung samaada di Kedah atau Sri Dharmaraja untuk memerintah disitu. Maharaja pula boleh memerintah dari mana-mana satu kota utama yang ada di seluruh jajahan Srivijaya. Sebab itu kita dapat lihat sepanjang sejarah Srivijaya berlaku beberapa kali perpindahan ibu kota.

 

Namun demikian adalah sukar untuk kita tentukan yang mana sebenarnya Suvarnapura, yang mana Malayapura, yang mana Kataha dan yang mana Javaka yang sebenar. Catatan-catatan dari luar ini kebanyakannya tidak meletakkan dengan jelas dimana tempat tersebut. Namun setakat ini sekurang kurangnya pada zaman yang kita bincangkan diatas tadi, Javaka dipastikan berada di Utara Semenanjung atau Sri Dharmaraja (Tambralingga), Malayapura mungkin Sumatera (Jambi/Dharmasraya) dan Suvarnapura mungkin di utara semenanjung juga iaitu Chaiya menurut sejarawan Thai, namun saya percaya ianya Grahi. Berkemungkinan juga Suvarnapura sebenarnya merujuk kepada wilayah seluruh Semenanjung termasuk Kedah, Grahi dan Javaka atau Sri Dharmaraja Tambralingga (The Naksat City State).



Sekarang jelas kepada kita bahawa bangsa Melayu terutama pada masa Srivijaya adalah bangsa agung dan bukan bangsa primitive yang ditamadunkan oleh Rajendra Chola. Bangsa Melayu adalah bangsa penakluk dan bukan bangsa yang tertakluk atau ditakluk. Oleh itu sedarlah wahai anak Melayu. Jika ada golongan-golongan yang jahil dan mengatakan bahawa bangsa ini ditamadunkan oleh bangsa Tamil, campakkan sahaja catatan-catatan sejarah dari luar seperti Culavamsa dan Mahavamsa ke muka mereka. Jika mereka masih degil dan tidak mahu menerima kenyataan bahawa bangsa Melayu pada zaman dahulu pernah membina bangunan-bangunan agama Hindu dan Buddha yang hebat, hantukkan sahaja kepala mereka ke batu-batu bersurat serta prasasti-prasasti Sri Lanka seperti  Bolana dan Madigiri yang banyak menceritakan kehebatan raja-raja Melayu mengusir Tamil-tamil Chola malah menaklukkan ibu kota Chola Gangaikondacholapuram yang sangat dibanggakan mereka itu. Sekian, wallah hu a’lam.
___________________________________________________________________________________

* Setelah berbincang dengan seorang yang lebih arif akan sejarah, saya ingin membuat sedikit penjelasan dan kesimpulan alternatif mengenai artikel ini. Pertama sekali ialah saya mengaggap artikel ini sebagai hipotesis awal sahaja yang masih perlu dikaji dan di perkukuhkan dengan bukti-bukti baru terutama mengenai asal usul Kulotungga Chola.  Ada beberapa perkara yang menjadi persoalan disini dan yang pertama adalah mengenai perkahwinan Rajendra Chola dengan seorang Puteri Melayu yang melahirkan Amangga dewi, Ibu Kulotungga. Walaupun sejarawan Thai dan Sri Lanka mengatakan bahawa perkahwinan ini berlaku , namun sumber mereka kurang jelas. Tidak diketahui siapakan puteri ini.

Jika perkahwinan ini berlaku sepertimana yang tertulis iaitu puteri ini dibawa sebagai tawanan di Chola bersama abangnya Sangrama, mengapa abangnya Sangrama dan Samara tidak menghantar tentera untuk mendapatkan dia semula? Ada beberapa hipotesis yang boleh dibuat. Satunya adalah kerana setelah diserang oleh Chola, Sangrama serta adiknya itu ditawan dan terpaksa menyetujui untuk adiknya si puteri dikahwinkan dengan Rajendra. Oleh sebab itu dalam catatan Leiden disebut Sangrama diletakkan semula sebagai pemerintah Kedah. Mungkin ini hasil daripada pertukaran perkahwinan dengan adiknya. Jika ini benar dia telah menjualkan adiknya sendiri.

Satu lagi andaian yang boleh dibuat ialah Sangrama sengaja merelakan dan menyuruh adiknya mengahwini Rajendra untuk memasukkan jarum-jarum Srivijaya dalam darah diraja Chola supaya suatu hari nanti darah diraja Melayu akan bersemenda dengan Chola dan memudahkan Srivijaya menundukkan Chola. Hal ini diperkukuhkan dengan kenyataan sejarawan Sri Lanka yang menyatakan bahawa Puteri Srivijaya tersebut telah memujuk Rajendra Chola agar menaikkan cucunya Kulotungga Chola sebagai Raja Chola bila dewasa kelak. Ini bermakna puteri Srivijaya tersebut memainkan peranan yang penting dalam memastikan darah Melayu Srivijaya terserap dalam Istana Chola.

Satu lagi kemungkinan mengapa Samara dan Sangrama tidak menyelamatkan adiknya adalah kerana selepas diserang Chola, mereka memerlukan masa untuk menstabilkan semula kerajaan Srivijaya. barisan tentera yang berkurangan atau berserakan perlu distrukturkan semula dan  kekuatan ketenteraan perlu dibina dengan lebih mantap. Oleh itu perkahwinan adik mereka dengan Rajendra dijadikan umpan untuk mengaburi mata Chola buat sementara waktu sebelum mereka membina kekuatan untuk menghalau Chola dan membunuh Rajendra.  Pembunuhan Rajendra telah dirancang lebih awal dan kedatangan Rajendra untuk melawat Srivijaya pada tahun 1044 berkemungkinan besar adalah atas cadangan isterinya Puteri Srivijaya yang bersekongkol dengan abangnya Samara untuk membunuh Rajendra. Jika ini benar, perancangan yang sangat jitu telah dijalankan oleh anak-anak Mara Vijayatungga. Kesanggupan puteri tersebut untuk berkahwin dengan musuh dan menunggu begitu lama sebelum membalas dendam adalah satu tindakan yang mengkagumkan. Inilah yang dimaksudkan dengan semangat Srikandi Melayu.

Ada juga hipotesis yang mengatakan  Kulotungga  sebenarnya boleh dikaitkan dengan jurai Kerajaan Sri Lanka. Oleh itu kaitan Kulotungga dengan Srivijaya bukanlah direct seperti yang saya sebutkan sebelum ini sebaliknya melalui Sri Lanka. Jika pendapat ini diterima maka berkemungkinan dia adalah anak puteri Srivijaya dengan Raja Sri Lanka. Bagaimana perkaitan ini berlaku atau benarkah hipotesis ini, wallah hu 'a lam kerana saya sendiri belum jumpa rujukannya. Daripada semua perbincangan ini dapat kita simpulkan bahawa sebenarnya asal usul Kulotungga adalah masih kabur dan tidak pasti. Jika adapun sumber yang menyatakan tentangnya ia agak longgar dan boleh dipertikaikan. Dengan kata yang mudah adalah lebih baik diakui bahawa kita kekurangan bahan bukti serta sumber, oleh itu hal ini telah menyekat pengetahuan kita akan asal usul sebenar tokoh ini.


 
Bibliografi:

Journal of the Siam Society .
Ceylon and Malaysia, Paranavitana.

India and ancient Malaya.

Impression of The Malay peninsular in Ancient Time.

A History of Southeast Asia.

68 ulasan:

  1. Kalau Elangovan Annamalai baca artikel ni pasti dia mengaku dirinya bodoh mengatakan chola menguasai Srivijaya pd msa dulu.....Melayu memang hebat apabila berunding hingga dapat mempengaruhi Pandyan dan sri lanka menyokong mereka menyerang Chola.............dan menguasainya.....

    BalasPadam
  2. Terbaek...bersyukur ke hadrat Ilahi,ada umat Islam yang mengkaji sejarah Melayu,kerana Melayu sebahagian dari jutaan umat Islam dubumi Allah..syabas...

    BalasPadam
  3. Tuan Seman,

    Terima kasih. Namun, boleh tak tuan ulas siapa sebenarnya Raja Suran?

    BalasPadam
  4. kalaulah geng2 keling chola tu baca artikel ni kan bagus

    BalasPadam
    Balasan
    1. kaum bugis, boyan, batak n java nak curi sejarah India pulak!!! Sebelum cakap pasal sejarah Melayu, jgn lupa sejarah keluarga sendiri......jgn lupa nenek moyang ko naik sampan haram ke Suvarnabumi dlm 17++,18++, 19++....

      Padam
    2. curi sejarah india?...nak ikut kaum kau yg betul mcm2x ada di sub continent tu...tamil, telegu, malayalam, benggali. punjabi gujerati, dll. tpi selepas dijajah dan dibentuk sebagai satu crown colony oleh british..mereka buat satu umbrella term panggil korang semua india..kerana budaya dan tradisi yg korang kongsi bersama..dan juga lebih menyenangkan urusan birokrasi dorang dr melabel korang dgn nama etnik sebenar korang yg byk sgt tu..so india hanyalah satu istilah pukul rata ciptaan inggeris..sebuah bangsa patut ada bahasanya..apa bahasa penyatuan india?..hindi?...habis tu kenapa tidak tamil?..dlm bidang linguistik pun di bawah kategori berbeza..satu bawah indo-aryan..satu bawah dravidia...india tu pun satu term yg melambangan kewarganegaraan republik india moden...tpi zaman dulu mana ada negara republik india...yg kau kata sebagai curi budaya itu adalah pengaruh budaya warisan gunung meru yg berakar umbi dr parsi avestan..budaya yg di kongsi..bukan di curi..ianya berkembang ke seluruh benua kecil sampai ke kepulauan asia tenggara...so jgn perasan tamil yg membudayakan org asia tenggara...Hindu mendpt nama dr ajaran yg bermula dr benua hind utara benua kecil..itu pun bukan warisan india tpi parsi avestan..di tambah dgn fleksibeliti agama yg sekrang di kenalai sebagai hindu yg menyerap tradisi dr berbagai suku kaum..tu psl byk ritual yg berbeza dlm hinduisme...di bali ritualnya tidak sama dgn yg ada di tamil nadu..

      asalnya pengaruh budaya gunung meru bermula dr afganistan hingga kepulauan asia tenggara..so ko p belajar dulu..oh yah sapa kata bugis, boyan batak dan jawa sampai suvarnabumi? tanah semenananjung melayu dm abad 17 ke atas..bonggoklah kau...dorang dah keluar masuk lebih awal dr pendtg tamil chola tu..pi belajar sejarah balik.

      Padam
  5. Menarik.Tahun 1106 Masihi semasa surat China yg mengatakan Chola di bawah Sanfotsi ialah zaman Malayapura naik tahkta Sanfotsi(Sriwijaya)

    BalasPadam
  6. aloo mamat, saya mana bleh picaya itu cerita smua. saya sini mari dulu brtish bawa. saya paria jugak, mana ada sekool. chit.

    BalasPadam
  7. Sampah sejarah dari mana entah ko yg dapat ini?? Ciih Puuuiii... buang masa aku je.

    BalasPadam
  8. Al Semantani, saya amat kagum dengan cerita2 yang dikemukakan di sini. (1) Sila tuan memberitahu saya bila perkataan "MELAYU" diguna. Itu akan memberi pandangan yang dapat dikongsi. (2) Kalau dinyatakan dalam bahasa "Hindu Tua" tiada perkataan ME-LA-YU...ia nya adalah satu penciptaan oleh orang2 kini mungkin dalam masa selepas kedantangan Orang "Putih". Perkataan yang diguna oleh Raja2 Bujang (Kedah) dan, kemudian oleh Gangganagar (Perak) adalah BUMIPUTRA... ini terdapat dalam Mahabharata sendiri kerana Mahabharata ini adalah satu negara yang luas...dari Asia Minor sehingga Pappua New Guinea sekarang...yang wujud 360,000 BCE. Kemudian dapat Empayar Sri Viajaya dengan Kotanya di Hampi yang terletak di bekas Marathwada Selastan... Sri Vijaya yang terletak di Palembang adalah Empayar yang sama selepas pecahan dan serangan oleh Alexander dan lain2. Tuan juga perlu memahami bahawa turunan Alexander yang sampai di Khazakstan ( sekarang ) dan Nepal...kemudian telah turun ka Yunan...dan terdapat segelintir yang sampai ke Kelan-TAN. Oleh yang demikian negara2 Barat India, Pakistan, Baluchistan...sehingga Khazakstan dan Kelantan mempunyai TAN dalam nama negara mereka. SPB Sultan Kedah adalah turunan Merong Hindu...dan Raja Bhumipol Siam ( kini ) adalah turunan Dewa Rama...Raja Bhumipol adalah RAM Ke-9 atau 16 ( kurang pasti )...Kembali kepada MELAYU...ianya dicipta oleh BUMIPUTRA ( INDIA ) yang bermaksud Orang yang berada di Bukit atau Gunung...yang berbunyi dalam Bahasa Dravid-Sanskrit sebagai "MALAI" dari situ lah dapat "Malai-karar" Orang yang berada di Bukit. Mereka ini bukan lah Melayu sekarang tetapi adalah orang Negrito yang juga dikenali oleh Orang "Putih" sebagai ProtoMalays... Maka Orang yang dirujuk sebagai "Melayu" yang pergi ke Negara Chola adalah antara pahlawan2 dari Jawa, Bugis, Acheh, Minangkabau dan Majapahit...kerana, mereka adalah pahlawan Raja2 Chola, yang terpaksa bawa mereka. Ada antara mereka yang mastautin di Madurai pada masa kini...TK...sila tuan hubungi untuk interaksi yang lebih...kerana ianya menarik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. So bumiputra is indian? ...ok than...i would like to argue..saya mahu tahu siapa yg cipta nama bangsa india?..siapa sebenarnya bangsa india yg dikatakan membawa tamadun kepada asia tenggara?...yg pasti bukan etnik tamil...dlm teks melayu era melaka abad 15 mereka mengunakaan istilah yg dianggap sensitif oleh org keturunan india skrg iaitu keling..orang dari benua keling...kenapa keling kerana kerajaan kalinga.

      india sebenarnya bukan merujuk kepada bangsa tapi satu budaya yg di kongsi berbagai etnik ...dr benua kecil asia hingga kepulauan asia tenggara..tamil berbeza dgn melayu masing2x berevolusi sendiri..persamaan mereka ialah mereka pernah menganut kepercayaan yg sama. satu ketika dulu...jadi tak hairanlah ada persamaan sedikit sebyk pada budaya mereka..persamaan itu bukan bermakna tamil yg menjadikan melayu bertamadun hanya kerana ada perkataan dr bahasa itu sama...kenapa difikir begitu..hanya kerana bahasa melayu ada yg sama dgn kata bahasa tamil...maka seolah-olah org tamil yg pinjamkan bahasa itu..budaya itu..tamadun itu?....salah kalau difikir begitu...tamil dan melayu satu ketika dulu berkongsi budaya yg sama..budaya yg tercipta di utara hind/benua kecil asia...mount meru culture...shiva dan dewa yg lain asalnya adalah dr warisan parsi avestan..mahabharta.

      kalau dirujuk dr pengaruh budaya gunung meru..atau idea mahabharata melayu juga boleh diletak dlm kategori india..itulah pasal org belanda panggil kepulauan asia tenggara sbgi indonesia(pulau india)kerana georagphy pengaruh budaya gunung meru yg berasal dr utara benua kecil/sub continent/india. Tpi kalau bersandar pada teks yg bersifat teologi mahabharata memang tak boleh dijadikan rujukan tunggal 100%..samalah dgn bible..boleh dijadikan rujukan tpi utk dipercayai atau diambil bulat-bulat..tak boleh..mahabrata adalah negara luas..seluas mana?..kita tahu kitab teologi byk exaggeration.

      Lepas tu statement yg mengatakan org yg dirujuk melayu itu yg pergi chola adalah pahlawan raja chola terlalu lemah bagi saya..mereka bukan pahlawan chola sebenarnya..mereka adalah dr pasukan sri vijaya...kenapa mereka nak ikut raja yg dtg dr benua asing ni yg pd awalnya hendak menjajah mereka..jadi pendpt yg merujuk kepada penentangan lagi masuk akal berbanding menjadi pengikut kepd raja asing ini..lagi pula mereka ini ada raja mereka sendiri..pada masa itu kebanyakan puak2x asia tenggara mereka ini mengikut raja nasab ibu..pengikut tegar budaya matrilineal..mana mungkin mereka ikut raja chola.

      Dan dlm sanskrit malai merujuk pada gunung..btol...tpi itu dr pemahaman bahasa atau linguistik tamil...org melayu skrg yg nenek moyangnya dulu dr berbagai puak yg berkongsi bahasa yg sama...di kalangan mereka memang mereka akan merujuk pd suku atau tempat asal puak itu..tpi PROTOtype melayu sudah ada...bahasa yg dibawah kategori bahasa austronesia..spesimen itu berkembang dgn menerima berbagai pengaruh tpi utk mengatakan bumiputra merujuk kepada orang india adalah terlalu ambiguous/kabur..India etnik mana satu?
      Jdi melayu mula diguna pakai sebagai nama kerajaan di sumatera...keturunan pemerintah melayu menjadi punca susur galur kerjaan kemudian spt majapahit dan srivijaya...pemerintah mereka kemudian meneruskan keturunan itu hingga ke era islam asia tenggara...mereka mengikut nasab ibu. tpi akhirnya amalan mengkiut nasab ibu ini diberhentikan bile pengaruh islam yg membawa sekali citra budaya arab meresap ke dlm budaya melayu. org melayu mula mengunakan nama melayu kerana ianya nama asal kerajaan mereka..pusat negaranya berpindah mengikut si ibu itu psl susah nak trace centre dia...sekejap di sumatera..sekejap di tambralinga..sekejap di kedah..raja kedua majapahit jawa juga beribu melayu..keturunan minang yg rajan pertamanya adityavarman juga beribu melayu.

      Tentang raja bhmibol adalah dr dinasti chakri berketurunan mon..tiada kaitan dgn turunan dewa rama..mengunakan gelaran ram adalah bermotifkan keagamaan dan telah menajdi tradisi utk menunjukkan kemegahan..bukan menunjukkan dia keturunan rama dewa.

      Padam
  9. Jgn di bongkar Kerajaan Tiga Serangkai kerana akan hilang begitu saja. Begitu juga ttg Sultan Ahmad 3 yg membantu saudaranya di utara semenanjung.

    BalasPadam
  10. Cerita dongeng yg paling best pernah sy baca dlm beberapa tahun ni...

    BalasPadam
  11. sebenarnya raja2 hindu tamil yang cuba mentamadunkan melayu, tapi sampai sekarang pun tak boleh. Rasanya sampai bila pun tak boleh. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab mmg melayu manusia yg bertamadun hingga ke akhirat. lol

      Padam
    2. Hellooo! Setahu saya pakar-pakar sejarah seluruh dunia mengakui Melayu adalah bangsa paling bertamaddun (civilised) - tak suka berperang, berbunuh-bunuhan antara sesama manusia!
      Yang memusnahkan Tamaddun mereka itulah bangsa yang tidak bertamaddun seperti Burma dan Thai yang memusnahkan Tamaddun Melayu Kedah pada Kurun 15 - 17 dulu.

      Padam
    3. Bertamaddun? Aku nak berhenti ketawa tapi tak boleh. LOL! Ingat tak apa itu RAN? Itulah nama rumah diatas pokok dimana datuk nenek moyang kamu semua tinggal. Tamaddun konon. Kalau orang India tak datang, kamu semua pasti masih tinggal kat sana lagi.

      Padam
    4. orang india nak mengajar tamadun pada org Melayu? haha ..bangsa kau dekat negara kau dahla berak merata-rata ,kencing merata-rata .bangsa india yg pengotor dan jijik nak mengajar erti ketamadunan? haha ..orang yg berak merata-rata adalah bangsa yg tidak bertamadun

      Padam
    5. tanpa nama 24 dis 2013 Org india nak dtg utk apa?..utk nak menjadikan org melayu beradab..hahah..statement syok sendiri...bezakan apa dia bangsa dan agama...agama engko yg dikenali hindu tu pun asalnya bukan dr india..tpi dr parsi avestan atau sycntian..tuhan2x spt shiva and the gang asalnya adalh dr puak indo aryan...india totok dravida adalh spt tamil..bukannya bertamadun sgt..lepas tu sibuk nak mengatakan dia membuatkan melayu bertamadun...dei...semua bangsa asing dtg asia tenggara baik dr arab atau benua india malah cina..semua dtg nak berdagang dgn melayu...hasil bumi kepulauan ni memang terlalu byk..emas dan hasil hutan yg diperoleh oleh org melayu memerlukan skill utk dicari...so kalao takde skill mcm mana pulak boleh tak bertamadun....pikirlah bangsat.

      Padam
  12. dpt juga org tamil merasa tubuh badan puteri melayu.hehehehehehe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tulah aku kesian juga dgn lelaki tamil sebab perempuan dia semua hodoh..utk pengetahuan engkau...yg kawin..ingat yah ayat dia kawin..adalah rajanya dgn puteri melayu...melayu zaman dulu kuat berpegang pd nasab ibu...(matrilineal)...putri melayu zaman dulu kawin utk kepentingan strategik kerajaan dan rakyat mereka...itu psl bangsa tamil tak berkembang di asia tenggara ni...bukn org tamil yg merasa...tpi seorg raja dr dinasti chola saja yg berkawin utk tujuan politikal...but in the end anak hasil dr perkahwinan itu akan ikut ibunya si melayu..dia pun akan jadi melayu biarpaun dia ada genetiik tamil..budayanya membesar adalah melayu..kulit dia pun cerahlah sikit berbanding tamil totok yg mcm arang tu...jgn marah tapi hakikat..jadi ko punya raja boleh balik tamil nadu..dan jgn perasan sgt yg ko punya bangsa dari golongan orang biasa mau merasa golongan putrilah melayu...dah sanggap agaknya macha ni.

      Padam
  13. Ramainya orang keling datang menyerang, macam nenek moyang kamu juga, datang x beradab, yg tinggal pun biadab..

    BalasPadam
  14. bangsa paria yg berak merata2 ,kencing merata2 ,tak basuh kemaluan & hnya cuci dengan tisu ,daki penuh macam kopi ,bau badan tengik ,ini yg dikatakan bangsa bertamadun? diri sendiri menunjukkan yg korang ni tiada harga diri ,pengotor dan jijik .baik korang balik negeri korang dkt india tu yg penuh dengan taik tepi2 jalan dan mentamadunkan dulu bangsa paria keling korang tu .bangsa kau menunjukkan tiada adab dengan mencuri sejarah Melayu dan aku juga berlaku tiada adab pada bangsa paria kau ,sila balik ke negara sebenar kau !

    BalasPadam
  15. paryah still paryah...orang Melayu yang membantu bangsa Paryah supaya hidup setaraf sesama manusia tanpa didiskriminasi macam haiwan di British Raj dulu.

    Dulu bangsa Paryah tinggal di tepi kolam taik dan berguling di atas sisa nasi Brahmin.tak percaya sekarang masih ada di India upacara tu... :D

    BalasPadam
  16. kami org benua india bkn raja saja merasa tubuh puteri melayu skrg anak cucu kami semua merasa tubuh wanita melayu.anak2 cucu kami tamil,mamak,gujerat,bangladesh,pakistan,nepal menjadi rebutan wanita melayu.satu lagi berita baik utk wanita melayu....pekerja asing balngladesh akan dtg semula ke Malaysia.kacak2 belaka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha...asyik2x statement merasa tubuh...ko ni sanggap btollah..yalah biarlah kau melayan khayalan mu...wanita melayu majoritinya cantik2x bijak2x tak mcm wanita tamil/india..kawin melayu kalao dpt produce baka mcm mahathir, vanida imran....perempuan melayu tak kisah...anak2x dorang semua lebih dekat kepada budaya melayu berbanding Tamil/india...majoriti akan berasimilasi dgn org melayu...engko punya kelebihan dptlah anak yg lebih lawa psl genetik melayu dan ko bolehklah berlagak dgn kawan2x kau yg mcm arang tu sekurang3xnya ko dpt istri lebih cantik dr istri mereka..kawin ye..tapi yelah dlm budaya engko yg bertamadun sgt tu...ape ko panggil merasa tubuh...mmmh misoginis bangsat...hahah

      Padam
  17. im a malaysian indian...saya bangga dengan sejarah org Melayu...tapi tolong jangan merendah-rendah tamadun lain...penulis beretika dan profesional tidak berbuat demikian. lagipun kalau penulis artikel ini mahupun YANG BERI KOMEN...kenapa nak terbitkan artikel ini di BLOGSPOT...kalau ada bukti yang sahih hantar ke unesco atau atleast ke jabatan sejarah mana2 universiti....dan BUKTIKAN....itu ajer naper...TOO ALL INDIAN FRIENDS...dont worry and jangan komen kat sini yang bukan. pasal bahasa mercerminkan seseorang..kalau semua yang di tulis di artikel ini benar tak perlu lah penulis itu merendah rendah kan tamadun lain...betul tak...pasal cuba kaji atau atleast baca artikel penulis profesional mereka tak berbuat demikian......

    BalasPadam
    Balasan
    1. saudara...saudara takmbaca ke rujukan dakt bawah tu...nak bawak unesco buat ape? rujukan dibawah tu dah jelas yg ia adalah kajian yg dibuat oleh sejarawan dari sri lanka dan sejarawan thai...sudahpun diterbutkan dalam jurnal ilmiah di Universiti....kalau nak boleh pergi cari dekat library universiti mana di UKM atau UM...ada buku dan kajian lengkap seorang pakar epigrafi dan arkeologi terkemuka sri langka paranavitana senarath namanya....ini bukan cerita dongeng pak kaduk..ini kajian sejarah ye...lain kali tengok rujukan ya

      Padam
    2. semuanya dah masuk pun jabatan2 sejarah universiti la cik adik oi....nah baca semua buku dan journal ni...saya bukan tulis kosong je ya...ada rujukan dari kajian sejarawan non malay and malay...jadi tak ada soal bias disini sebb yg bnyk kaji pasal ni pun bkn org melayu......so please read.....

      Journal of the Siam Society . Ceylon and Malaysia, Paranavitana. India and ancient Malaya.

      Padam
  18. kepada penulis artikel ini cuba kaji tentang sejarah kumarikandam....yang wujud thounds years ago....nanti jelas apa itu sejarah india..matsalleh masih menjalan kan kajian itu...org ACEH, THAI, INDONESIA, MYNMAR, CAMBODIA, AFGHAN, PAKISTAN, mahupun tamudun-2 hebat mesopotamia, Islam, sumeria...semua mengiktiraf sejarah INDIAN ancient but If penulis artikel ini ada bukti kukuh hantar ajer kepada UNIVERSITI TERKEMUKA DUNIA utk mengkaji semula...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukti apa yg awak nak? awak dah rujuk buku paranavitana ke? ahli arkeologi terkemuka dunia tu...ini kajian dia...awak nak marah jangan marah saya...sejarah bangsa saya ditulis bukan saja oleh org saya tapi orang india dan sri lanka sendiri yg tulis dan kaji dan mereka yg akui memang sejarah org nusantara sangat hebat sehingga membantu org2 sri lanka menghalau tamil chola yang suka menyerang dan membunuh org sri lanka sejak beribu tahun...sejarah yg saya tulis ni sejarah realiti bukan sejarah fantasi kumarikundam tu...itu benua yg ada dalam dongeng je....kalau betul bawak la kertas kerja persidangan nya...bawak surat akuan unesco yg awak sibuk2 sangat tu...lain kali pegi universiti jagan baca buku komik je...baca buku2 sejarah dunia...ini buku komik kumarukandam yg dibacanya....

      Padam
  19. kepada yang terbitkan komen kat sini...ader tak bangsa lain yang menggunakan perkataan (KELING, PARIYA..mahupun perkataan yang lain ...pada bangsa lain)....cuma org yang lemah berbuat demikian

    BalasPadam
    Balasan
    1. keling adalah panggilan org melayu lama abad 15...ia berasal dr kerajaan kalinga di india...tpi sekrg jadi panggilan menghinalah pulak tak tahu kenapa..itu sebenarnya...sejak bila jadi menghina aku pun tak tahu...kalau kau pergi sabah sarawak istilah keling masih digunakan oleh org pribumi..ia merujuk org yg berketurunan india...di indonesia juga masih digunakan secara meluas..india adalah umbrella term yg dicipta inggeris merujuk kepada jajahannya di benua kecil/sub continent...tpi skrg pengunaan istilah keling sudah berkurangan kerana kita lebih terbiasa dgn istilah english iaitu india dan msrkt skrg lbih prihatin terhadap sensitiviti..jadi kalau pergi sabah/sarawak atau indonesia jgn terkejut jika istilah itu masih diguna..bukan menghina tpi memang bahasa panggilannya begitu.

      Padam
    2. Hangpa jangan tak tau...

      Dalam Sejarah Melayu ada disebut Raja Keling...

      Awat, gantinama diri khas Raja Keling ni perkataan menghina ka?

      Cheit!

      Padam
  20. bahasa ...tulisan itu tunjuk identiti sesuatu bangsa dan dari mana bangsa i2

    BalasPadam
  21. setahu aku orang tamil yg ramai kat malaysia skrng ni dibawa oleh british abad ke-20..yg aku pelik tu apa kelayakkan dia nk berebut tempat warisan orang asal asia tenggara???...tak tahu malu ke?,selidik dulu asal usul orng tamil tu dari asia selatan kat benua keling(india) tpi dibawa ke mari(asia tenggara) oleh british..orng melayu yang patut beri peringatan asal usul pada orng tamil yg lupa asal usul dia,,bukan orng tamil yg soal balik asal usul orng melayu..lagi satu,jgn hina orng melayu tak bertamadun..orng melayu ada sultan(raja) disini,ada pembesar2 setiap negeri,ada negeri melayu,setiap daerah dan tempat semua bernama melayu dan ada pentadbir tradisional melayu,ada baju beridentiti melayu,ada gurindam,seloka,pantun(budaya melayu),ade seni bela diri sendiri iaitu silat,ada bahasa sendiri,setiap negeri melayu ade dialek tersendiri,ada senibina rumah sendiri(senibina melayu),ada adat istiadat dan resam tersendiri...KENAPA ADA YG BERANI CAKAP MELAYU TAK BERTAMADUN!!!!!..ORANG TAMIL DI MALAYSIA KENA SEDARKAN DIRI,KERAJAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU BERI ANDA KERAKYATAN JUS SOLI PADA 31 OGOS 1957,JGN LUPA TARIKH TU!!..TU LA TARIKH ANDA DITERIMA JADI RAKYAT SINI..BUKAN ZAMAN SRIWIJAYA ATAU CHOLA,,LEMBAH BUJANG LAGI LA BUKAN..

    BalasPadam
  22. kepada orang india yang tak suka direndah-rendahkan martabatnya ,sila jangan jolok sarang tebuan (melayu) .orang melayu takkan kacau bangsa lain selagi bangsa tersebut tidak mengganggu melayu ,tetapi inilah hasilnya jika anda yg berani menipu sejarah melayu .mengatakan keris itu milik india ,tanah melayu itu milik india dan segalanya milik india .anda harapkan kami akan diam? dan bila kami buat balik kepada anda baru anda nak terasa sakitnye dihina? jadi anda harapkan kami suka lah bila dihina oleh anda? .kami bangsa melayu tidak kisah kau orang nak duduk di tanah melayu ni ,tapi beradab lah sikit seperti seorang tetamu masuk ke rumah orang . bukannya korang nak beradap tapi berlaku biadap adalah ,sampai hal2 kelambu org melayu pun kau nak sentuh .memang biadap .selama ini kami melayan kamu dengan baik2 ,kami tidak pernah menghina warna kulit kamu seperti yg orang cina lakukan ,tapi ini balasannya kepada kami? kamu menghina dan menipu sejarah kami sekian lamanya .orang bagi susu ,dibalasnya dengan tuba .tapi bila kami buat balik perkara yg sama pada kamu ,tahu pulak kamu nak melenting?

    BalasPadam
  23. SAYA INGIN MEMBUAT LAPORAN POLIS, SKMM, KEMENTERIAN KOMUNIKASI & MULTIMEDIA...SEBAB ARTIKEL DAN KOMEN DI BLOG INI BERUPA SENSITIVITI PERKAUMAN....

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau mcm tu buat sekali komplen utk yahoo malaysia punya website..malaysiakini dll kalau ko bace komen-komen yg dibuat juga byk lagi unsur perkauman dan rasis...artikel ni artikel kajian sejarah...aku tak rasa ianya rasis...yg buat komen tu ya mungkin..tpi artikel ni takde yg rasis....silakan

      Padam
    2. SAYA INGIN MEMBUAT LAPORAN PADA PIHAK DIRAJA KESULTANAN-KESULTANAN MELAYU,PEMEGANG MOHOR RAJA-RAJA MELAYU DAN LAIN-LAIN KERANA KAUM ANDA YANG SALAH SATU MEMULAKAN PUNCA BERLAKUNYA PENIPUAN SEJARAH RAJA-RAJA MELAYU DAN ORANG MELAYU

      Padam
  24. Aku keturunan nabi adam a.s

    BalasPadam
  25. Dari mana perkataan 'akai keling' wujud? Ada yang kata dulu ada gunung berapi meletup yang amat dahsyat hingga mengelapkan bumi dimana asap panas adalah ringan dan ditiup angin hingga kebenua india hingga banyak kehidupan mati sebab udara beracun.penduduk nusantara menyorok kat gua gua batu kapur dan lembah bujang penuh dgn debu gunung berapi jadi dibenua india apa yang tinggal? Itu sebab india selatan tak sama india utara dari aryan. Pembiakan manusia banyak dari nusantara menikut kajian dna yang lebih tua dari benua india .samada orang nusantara kewujudan asal atau perkembangan manusia dari kawasan nusantara bangsa apa?

    BalasPadam
  26. Memang lah puak austronesia ni pengikut tegar kranji (bloodtree ikut ibu) @ matrilineal bukan apa , anak raja purbakala iaitu 'Naga King' atau Raja Parehu itu baka lelaki nya da habis yang tinggal hanya baka perempuan (Rujuk 'Naga King Daughter-Stuart Wavell) .

    Tu sebab dimana atau siapa puteri sriwijaya kahwini seolah2 suami nya itu diberi mandat untuk memerintah (Sebagai contoh study kes Tok Temong memberi watikah kepada Sultan Muzaffar of Kampar untuk ditabal sebagai Sultan Perak) dgn hadiah 'mustika embun' dn lain2 alat kebesaran.

    Dan satu contoh kes lagi apabila Ratu Balkis @ Ratu Boko itu menikahi King Solomon maka apabila Ratu Boko sebagai baka waris raja asal purbakala iaitu King' (The Last remnant of Atlantis/Lemuria) menikahi baka raja luar @ imported, oleh itu jajahan takluk king solomon menjadi luas dan kuat.

    BalasPadam
  27. tak perlu lah nak explain hal2 adab ni kepada Si Paria ni, dia takkan faham ini bukan format dlm jiwa Si Pariah....ala biar aku analogi mcm ni...kenapa orang tak latih 'Kera' (Spesis yg ada ekor panjang berjuntai) untuk panjat kelapa ?? pasal spesis 'Kera' memang liar tak boleh nak jinakkan, kalau dah tak boleh nak dijinakkan buang borreh ajer nak latih biuat apa liar bukan boleh dengar 'KATA', tu pasal orang melayu biar aje kera kat hutan...dan sebaliknya melatih 'Beruk' (Spesis ekor 'KONTOT') untuk panjat pokok kelapa sebab azali lagi si beruk senang dengar kata dan boleh dijinak kan atau sifat nya boleh dilentur untuk dengar 'KATA' jadi berbaloi lah guna MASA untuk meLATIH si beruk ini berbanding si kera yang liar dan tak boleh dengar KATA...wakkakakaka

    BalasPadam
    Balasan
    1. Encik, Paria perkataan orang Tamil. Bukan milik perkataan orang Melayu. Jangan guna perkataan PARIA sembarangan. Kalau nak saya boleh jelaskan dengan panjang lebar maksud perkataan dan penggunaannya.

      Padam
  28. kamu orang ini buat-buat bodoh ke atau memang asalnya bodoh? Sejarah India itu bukan sahaja kepunyaan orang Tamil, malah kepunyaan orang Hindi, Telugu, Orisa dan Malayalam.. kamu semua pernah belajar ke tidak? bukan kami tidak tahu tentang Kerajaan Pandya. kami memang di beri pelajaran Am dan Khusus tentang Sejarah tamadun India/Hindus. senarai kerajaan india bermula dari kerajaan Maurya, chola, cera, pallava dan Pandya.
    kerajaan Chola telah menakluk hampir keseluruhan tanah selatan Tamil. kerajaan Pandya adalah kerajaan yang paling zalim secara Amnya. penduduk malaysia yang berbangsa tamil rata-ratanya 80% adalah kaum peningalan Chola. jadi kami tidak pernah berbicara tentang kerajaan pandya. Lembah bujang adalah bukti terbesar mahsyurnya kerajaan Chola di Semenanjung, tiada bukti yang kukuh yang menyatakan melayu dan sriwijaya menumpaskan Chola. sriwijaya adalah salah satu kerajaan dibawah naungan Chola. srilanka adalah kerajaan chola juga. Jangan nak memandai tukar sejarah ikut citarasa kamu semua.

    BalasPadam
  29. SAYA SETUJU KEPADA SAHABAT DIATAS, peringatan kepada orang melayu! tolong jangan salah gunakan perkataan PARAIYA dengan hina Kaum TAMIL DIMALAYSIA ini. Perkataan " PARAIYA " adalah satu kasta yang terendah dalam bangsa Tamil. Kasta ini adalah dibahagi kepada 3 iaitu Golongan penggali kubur, pembakar mayat dan berzina tak kira hubugan darah sama. Serata-rata penduduk malaysia yang berbangsa tamil, 99% bukan dari Kasta tersebut. jadi tolong jangan memandai salah gunakan perkataan kepunyaan bangsa kami. lagi satu, Tiada perkataan " KELING " dalam tamil atau bahasa lain. Tolong jangan buat Perkataan sendiri. sejarah asal kaum korang sendiri Taktahu, jangan nak ajar sejarah orang lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kuli kuli kuli cooolie kalo org putih panggil haha

      Padam
    2. Saya bantah dan sokong segelintir fahaman anda mengenai paraiya.
      PADA ZAMAN KINI : Paraiya digunakan untuk ORANG yang paling tidak berakhlak, tiada tamadun. Dari segi status sosialnya paling rendah-seperti penggali kubur dan pembakar mayat, keduanya berdasarkan tugasan mereka yg dengan mayat. Hakikatnya pandangan Paria merupakan pandangan sosial.

      PADA ZAMAN DULU: PARAIYA berdasarkan pekerjaan yng menyampaikan berita dari istana ke semua daerah dan pelusuk negeri. Perkataaan PARAIYA itu sendiri bermaksud BERITAHU. Cara penyampaian menggunakan alat musik seperti Kompang yang di ketuk dengan kayu utk menarik perhatian (dulu takda loudspeaker) bagi memberi tahu mesej dari istana. Contohnya-cukai, pesta, tempat dan tarikh perang, lantikan baru dsb. Kompang tersebut dipanggil Parai. BERDASARKAN aspek ini, PARAIA pada ZAMAN INI ialah pihak media, lidah rasmi kerajaan dan media cetak yng meyampaikan maklumat kepada org ramai. Semuanya PARIA berdasarkan askpek tugas penyampai maklumat.

      DARI ASPEK AGAMA HINDU: Oleh kerana Orang Paraiya zaman dulu guna kompang yang gunakan kulit lembu, mereka dipandang rendah. Sebab lembu merupakan binatang yang suci dari segi agama Hindu. Kalau kerat kulit lembu, buat gendang-ia dilihat jijik. Jadi mereka dilihat rendah-disinilah bermulanya perspektif yang rendah dan jijik terhadap gologan Paria. Bayangkan, mereka hanya buat gendang dengan kulit lembu sudah dianggap jijik dan perkataan Paraiya telah jatuh statusnya kepada apa apa yang rendah akhlak, digunakan terhadap apa2 yang rendah status sosial kerana kerat kulit lembu. Seseorang itu jatuh ke status Paria kerana kulit lembu...kalau makan daging lembu...paham2 lah siapa paraia.

      Maaf kalau kebenaran yang saya beritahu menyakiti anda. Sesungguhnya itulah sebab seseorang jatuh jadi Paraia dari segi agama Hindu. Sekian.

      Padam
  30. kata Bangsa melayu wujud Beribu tahun dahulu, tapi masih lagi tidak ada tulisan sendiri malah pinjam tulisan tanah arab dan tanah barat.. punyai bahasa tanpa tulisan,Tak malu ke korang???? kami ada perayaan Thaipusam untuk mewakili Agama dan Perayaan Deepavali untuk mewakili Bangsa... korang nie untuk perayaan Agama, pinjam dari tanah Arab, dan Mana perayaan yang mewakili Bangsa korang, Tak malu ke???? masih lagi nak Agung-agungkan Bahasa tanpa Tulisan. Tulisan " ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWYZ " kepunyaan orang British, Tulisan " JAWI " kepunyaan orang Arab, Tulisan " AGARAM " kepunyaan orang Tamil, Mana Tulisan korang? muka tak malu nak ajar orang!!!

    BalasPadam
  31. Soalan saya adalah, Jikalau Bangsa Melayu adalah Bangsa yang wujud Beribu tahun dahulu, Bangsa ini menakluk seluruh Asia tenggara, maka bangsa ini berkembang pesat dengan pemerintahan bagus.
    Bangsa ini mesti mengamalkan sistem tulisan yang khusus seperti tamadun India mengekalkan tulisan SANSKRIT, TAMIL, HINDI, TELUGU, KANNADAM, MALAYALAM, ORISA, dan NEPAL sehingga kini.. Tamadun China mengekalkan tulisan MANDRIN, HOKIEN, HAN Dan CONFUCISME sehingga Kini ... dan seperti tamadun-tamadun lain mengekalkan Tulisan mereka sehingga kini.. Tetapi kenapa Bangsa Melayu yang diDebatkan wujud ribuan tahun dahulu ini Masih meminjam Tulisan dari tanah Arab dan tanah Barat sebagai tulisan Rasmi NEGARA MALAYSIA khusus bagi Bangsa Melayu??

    I. KEMANAKAH PERGINYA SISTEM TULISAN BANGSA MULAYU?

    II. ADAKAH BANGSA INI TIDAK PERNAH MEMPUNYAI TULISAN MELAYU?

    III. DARI MANA ASAL BAHASA MELAYU INI TANPA TULISAN?

    IV. APAKAH BUKTI PENINGGALAN KEWUJUDAN BANGSA MELAYU RIBUAN TAHUN DAHULU?

    V. TULISAN MERUPAKAN BUKTI KUKUH TENTANG SESUATU TAMADUN ATAU BANGSA, DIMANAKAH BUKTI UNTUK BANGSA INI?

    VI. PERNAHKAH PARA PENGKAJI PERNAH MEMBUAT KAJIAN TENTANG TULISAN DAN PEMBENTUKAN BAHASA DAN SISTEM PEMERINTAHAN MELAYU RIBUAN TAHUN DAHULU?

    VII. ADAKAH BANGSA MELAYU DIBENTUK TANPA SENARANG TULISAN ASAS?

    VIII. JIKA BANGSA INI TIADA TULISAN ASAS, JADI BAGAIMANA PARA PEMERINTAH MENGUTUS SURAT KEPADA NEGARA LAIN, ADAKAH UTUSAN LISAN SAHAJA DIGUNAKAN OLEH BANGSA INI? ATAUPUN WAKTU ITU JUGA SERING MEINJAM TULISAN BANGSA LAIN UNTUK BERKOMUNIKASI?

    IX. KENAPA BANGSA INI SERING MEWUJUDKAN BANYAK PERSOALANAN? KENAPA IA MASIH MISTERI? KENAPA TIADA SIAPA YANG PERNAH MEMECAHKAN RAHSIA ASAL USUL BANGSA YANG BERMISTERI INI?

    X. DARI MANA ATAU BAGAIMANA ASALNYA BAHASA MELAYU INI TANPA TULISAN RASMI MELAYU?

    Ini semua soalan saya kepada rakyat bangsa melayU diserata pelusuk dunia, sila Jawab dengan bukti yang kukuh dan diboleh terima akal.

    akhir sekali,
    sebelum kita membicarakan asal usul orang lain, pastikan asul usul kita betul dan teguh.. jangan merendahkan martabat atau menghina asal usul orang lain hanya untuk mengagung-agungkan keturunan kita yang kita sendiripun tak pasti.

    " Tegak rumah kerana sendi,
    Runtuh sendi rumah binasa,
    Sendi bangsa ialah budi,
    Runtuh budi runtuhlah bangsa. "

    Sekian,

    SEMOGA TUHAN MERAHMATI SEMUA.

    BalasPadam
  32. Assalam pada yg Muslim dan selamat mlm pd non muslim.. apa yang nk kemaruk sangat gado2 ni.. kan penulis dh bg "CREDIT" pada AUTHOR yang mengkaji, membahasa dan menulis sejarah ini semua.. bukan bangsa@kaum melayu yang membuatnya. Penulis hanya berkongsi 'info' tersebut disini.. just straight to the point saja, baca sumber rujukan tersebut, tak payah timbulkan persoalan skeptikal lainnya..

    Bibliografi:

    Journal of the Siam Society .
    Ceylon and Malaysia, Paranavitana.

    India and ancient Malaya.

    Impression of The Malay peninsular in Ancient Time.

    A History of Southeast Asia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rujukan dari S.Paranavitana telah di sundalkan oleh sejarahwan Sri Lanka. Paranavitana ditabalkan sebagai mabok ketum dan kajian nya diistihar sebagai merepek dan mengkhayal. Rujukan: Guruge, A.W.P. (1996). Senarat Paranavitana as a Writer of Historical Fiction in Sanskrit. Vidyodaya Journal of Social Science, 7(1 &2), p.164.

      Padam
  33. wahai otak udang: boleh tak saudara tunjukkan "tulisan" bangsa melayu? kenapa pakai tulisan barat?Mengikut hukum alam, Bangsa yang tiada tulisan sendiri dikategorikan sebagai bangsa pinjam. Cina ada tulisan sendiri, Tamil ada tulisan sendiri.....kenapa melayu tiada tulisan sendiri? Cuba duduk kat bilik hitam, cubalah fikir... haa..lepas tu jangan cakap tulisan jawi tu sebagai tulisan Melayu, bagi pengetahuan anda tulisan jawi adalah orang Arab punya... tengoklah betapa bodohnya awak. If you dont trust me, the simple thing you just Google and see who is Munshyi abdullah....than you know the real history. thank u

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kajilah sejarah. Tulis melayu awal adalah Rencong, kemudian masuk agama hindu Melayu menukar bahasa Sanskrit kerana kitab2 hindu digunakan bahasa Dan tulisan Sanskrit. . Selepas masuk islam, melayu menerima tulisan arab. Melayu kuat Agamanya. Sanggup korbankan segalanya demi memenuhi dan memberi ruang mudah untuk meresap Agama. Oleh sebab itu China datang belajar perihal Buddha pada orang Melayu. Kau ingt China belajar bahasa Sanskrit di India ka ? Mereka belajar di Sriwijaya. Setelah islam sampai. Melayu banyak menjadi Ulama Di Mekah.,

      Tulisan Asli melayu adalah rencong.

      Padam
    2. Bodoh tak sekolah. Patut pun sembah lembu dan kencing berak merata. Kalau taktau jangan bercakap, nanti nampak bodoh macam lembu tuhan bangsa kencing merata

      Padam
  34. Kalau sebut bangsa melayu jangan lupa ada ratusan suku di nusantara, di kepulauan ada tulisan kuno milik suku bugis makassar dan bahasa sangsekerta lebih banyak digunakan di jawa dan bali sasak daripada di tanah hindustan bahkan menjadi lingua franca di jawa bali sasak(lombok) jauh sebelum agama hindu berkembang dan sampai sekarang kosakata sangsekerta masih dominan dalam bahasa daerah di ketiga pulau itu jadi apakah sangsekerta adalah bahasa di hindustan atau berasal dari nusantara mengingat bangsa melayu kepulauan adalah bangsa terdahulu dalam mengarungi lautan dari malagsi sampai pulau di chili termasuk hawai dan maori newzeland

    BalasPadam
  35. Wahai otak Lembu,jangan cakap main sedap Tulisan Tamil pun bercampur Sanskrit dari Avestan Parsi ada pulak nak mengata Bangsa lain,macam Bangsa diorang tu Sempurna sangat dah otak sempit dapat jadi warganegara tumpang,tak der rasa syukur langsung patutnya kamu dan angkatan balik ketempat asal Tamil @ Keling kamu tu....
    Tulisan Melayu selain Pengaruh jawi,sanskrit yang orinya adalah Rencong bangang.....
    Digunakan secara Meluas sebelum skrit Sanskrit menjadi Dominan dan Akhir Jawi Versi Islam .....
    Hindu tak sedar diri menumpang.....

    BalasPadam
  36. Hahaha bodoh la kaji lagi la keling.. Hang try search tulisan rencong pastu buat kesimpulan.. Baca pon tak habis, rujukan dah bagi tapi taknak tengok pastu persoalkan benda tak berkaitan. Apahal la bingai sangat puak ni

    BalasPadam
  37. kesian mereka ini.. ini lah dianya, tidak sedar di untung...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bimbang mengenai cubaan sesetengah mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu, seorang penyokong kerajaan hari ini memetik kenyataan bekas Presiden MCA Tun Tan Siew Sin dan bekas Presiden MIC Tun V.T.Sambanthan mengenai isu itu agar keharmonian kaum dan kemakmuran negara dapat dikekalkan.

      Zaharuddin Abu Kassim (BN-Kerdau) ketika membahaskan bajet kerajaan negeri Pahang bagi tahun 2009 pada persidangan Dewan Undangan Negeri, membacakan kenyataan yang pernah dibuat oleh bekas Presiden MCA Tun Tan Siew Sin dan bekas Presiden MIC Tun Sambanthan.

      Menurut beliau, kata-kata Tan pada 30 April 1969 berbunyi :"Orang Melayu menerusi Umno bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warga negara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah.

      "Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain".

      "Sebelum itu, Tun Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata...pada tahun 1955, kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian.

      Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan?.

      "Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon (Sri Lanka) dan juga tidak diterima di Burma (Myanmar).

      Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut?

      "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warga negara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu.

      Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata...kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warga negara.

      "Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warga negara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini.

      Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda".

      Padam
    2. jikalau lah mereka ini berfikiran/otak seperti 2 tokoh orang lama ini.. tidak timbul pun isu2 dan komen2 yang bukan....

      Padam
  38. Ha..Ha..Ha.. rujukan dari Seranat Paranavitana kan?

    BalasPadam
  39. Rujukan untuk rumusan ini telah pun di iktirafkan sebagai merepek dan sejarahwan nya tabalkan sebagai mabok ketun dan gila oleh sejarahwan-sejarahwan Sri Lanka sendiri. Rujukan: Guruge, A.W.P. (1996). Senarat Paranavitana as a Writer of Historical Fiction in Sanskrit. Vidyodaya Journal of Social Science, 7(1 &2)

    BalasPadam
  40. Tarima ke atas perkongsian kajian Encik. Saya kagum dengan masa pembacaan dan qualiti kandungan yang terdapat di sini. Kerana saya tahu tidak ramai tahu mengenai perkara ini. Saya sebenarnya sedang membuat literature review dan menjumpai banyak bacaan yang menyebut Culavamsa, Mahavamsa, Bolanda dan Madigiriya. Tetapi sudut maklumat yang dipersembahkan adalah mengikut bangsa. Jadi penterjemahan sejarah mungkin berlaku dengan sedikit pengaruh emosi bangsa and kemegahan.

    Saya ingin tahu, di buku/inskripsi mana yang Manobharana diceritakan untuk rujukkan dan bacaan lanjutan saya. Terima kasih.

    BalasPadam
  41. Tanpa Nama, kau adalah anak haram bangsa bangsat percaya cerita donggeng hypothesis nk claim bangsa engkau tu dahsyat padahal tulisan pon X ada mau komen sampai ke jamban. Pandai cipta jamban lepas tu berak kongkek anak?
    Tiada tamadun tanpa tulisan dan satu dunia tahu Melayu xda tulisan sendiri sampai ke hari ini dan ciplak sana sini selama ini.
    Ada hati pulak nk serang sampai ke Chola?
    Lucu la, buat kapal (Tamil) pon bangsa lain ajar. Setakat sampan dengan jamban boleh la, xboleh maju lebih dari itu sampai sekarang pon mcm itu dan ini yg satu dunia tahu.

    BalasPadam