Selasa, 17 Julai 2012

SIAPA SI RAJA HITAM JATUKHAM RAMATHEP?


Sebuah Lukisan Jatukham Ramathep

Om Namo Photisat Jatukam Ramadhewa Srimaharacha Chulamanee Woramadhewa Sriwichai Prasamati Dhewaracha Photisat PangpakarnSuriya Chantra Chantarapanu
Nillaracha Dhewakuru Racha Puroheta Mahaprasit Chaiyalapa Swaha



Jatukham Ramathep, satu nama yang sangat asing bagi kita malah bagi sesiapapun yang tidak mengetahui bahasa thai. Malahan nama ini juga adalah tidak popular di Thailand sebelum tahun 1987. Pada tahun 1987 seorang pegawai polis bersara bernama Phantharak Rajjadej telah mendedahkan rahsia kejayaan beliau menangkap penjenayah dengan mudah dan dapat menyelesaikan kes-kes berat dengan pantas. Beliau juga berkata rahsia tersebut juga membuatkan beliau masih kuat dan sihat walaupun sudah lanjut usianya. Beliau mendedahkan bahawa beliau selama ini mengamalkan penyembahan kepada dewa khas Wilayah Nakhon Sithammarath iaitu Jatukham Ramathep. Ada apa dengan Jatukham Ramathep? Mengapa ia begitu istimewa dan dianggap begitu hebat oleh pesara polis tersebut?
Inilah dia pesara polis tersebut yang mula-mula menghebohkan kesaktian azimat Jatukham. Ada keris terselit di pinggangnya...hmmm.



Pada tahun 1986 seorang Mejar Jeneral telah menghadiri suatu upacara keagamaan di sebuah kuil di Wilayah Nakhon Sithammarath. Dalam upacara itu seorang medium atau perantara roh telah diresapi roh seorang raja pahlawan pada zaman kegemilangan Negara Sri Dharmaraja iaitu Jatukam. Melalui medium atau perantara tersebut beliau disuruh mendirikan sebuah tiang tugu untuk kota Nakhon Sithammarath. Namun beliau juga disuruh merujuk kepada seorang tua yang tahu akan ilmu-ilmu khas bagi mendirikan tugu tersebut serta upacara membuatnya. Orang tersebut adalah pesara polis Phantharak Rajjadej. Tugu tersebut akhirnya siap dibina pada tahun yang sama dan pada tahun 1987 dengan panduan yang diberikan oleh Phantharak Rajjadej maka sebuah azimat berbentuk bulat dibuat khas yang mempunyai ukiran Jathukam Ramathep diatasnya. Sejak dari peristiwa itu akhirnya nama tersebut menjadi buah mulut seleuruh rakyat Thailand dan mereka semua inginkan kesejahteraan dan keselamatan seperti yang telah dikecapi si pesara polis tersebut. Maka berbuyung-buyunglah orang datang kekuil dimana ianya dibuat sehingga harganya melambung tinggi. Sehingga kini harga tertinggi yang pernah dibayar seseorang untuk mendapatkan azimat ini adalah melebihi 1 juta bath.


Namun persoalannya siapakah Jatukham Ramathep ini? betulkah dia seorang raja kerajaan Negara Sri Dharmaraja? Jika semua persoalan ini benar maka sudah semestinya si raja adalah seorang Javaka atau Melayu! Hal ini kerana Negara Sri Dharmaraja adalah sebuah kerajaan Javaka atau Melayu pada zaman dahulu sebelum ditakluki oleh Sukhotai dan Ayuthiya. Dan kita juga sudah tahu bahawa kerajaan Melayu segenting kera ini juga mempunyai pertalian yang sangat rapat dengan Srivijaya. Oleh itu kajian ini adalah sangat penting untuk kita. Kita juga akan tahu betapa besarnya impak Srivijaya dan kekuasaan Thalasocrasinya terhadap orang-orang thai sehinggakan mereka sendiri sanggup menyembah seorang raja yang berlainan bangsa dengan mereka. Tetapi siapa dia...siapa dia..? siapa? Pewaris Siwichai!



Banyak versi mengenai siapa sebenarnya Jatukham  berlegar di seluruh Thailand. Salah satu daripadanya ialah versi dua dalam satu. Apa yang dimaksudkan dengan dua dalam satu? Yang dimaksudkan dengan dua dalam satu adalah Jatukam itu sendiri. Sebenarnya menurut lagenda orang-orang Thai Jatukham Ramathep adalah dua orang adik beradik iaitu satunya Inthara Sairen dan seorang lagi Inthara Khao Kheo. Mereka berdua dikatakan sebagai anak kepada Raja  Jantharaphanu (Chandrabhanu), yang memerintah Sri Dharmasokaraja, yang dianggap orang thai sebagai pusat bagi empayar Siwichai atau Srivijaya.


Menurut lagenda tersebut lagi akibat daripada ketiadaan ayahanda mereka selama 20 tahun kerana melancarkan perang di selatan India, kerajaan Sri Dharmaraja menjadi lemah. Oleh hal yang demikian kedua adik beradik ini telah menubuhkan sebuah pusat pemerintahan yang baru di Chang Khom Sirithammarat yang sekarang berada di kota Nakhon Sithammarath. Dua beradik tersebut juga dikatakan telah menamakan semula kerajaan mereka sebagai Srivijaya Suvarnabhumi.

Satu lagi versi lagenda asal usul Jatukham Ramathep mengatakan bahawa ia adalah Chandrabanu sendiri. Mengikut catatan-catatan kuno yang terdapat di wat tertentu di Nakhon Sithammarath, Jatukham Ramathep digelar oleh masyarakat selatan thai sebagai king of the southern sea. Beliau digambarkan sebagai seorang pahlawan yang gagah dan berkulit gelap. Beliau juga digelar sebagai raja hitam penguasa laut selatan atau Phraya Pungparn. Beliau berjaya bermeditasi hingga mencapai tahap nirvana dan bersatu dengan Buddha. Oleh sebab itulah dia disembah oleh masyarakat Buddha selatan thai. Tapi ini semua menurut kepercayaan mereka yang beragama Buddha. Maka betul lah kata orang cerdik pandai, dari peristiwa menjadi sejarah, dari sejarah menjadi lagenda dari lagenda menjadi mitos dan jika tidak direkod dan dikaji oleh anak cucu cicit maka jadilah dongeng tok nenek ala-ala merong...:) jadi versi mana sebenarnya yang betul?

 


Namun demikian apa yang pasti mengenai Jatukham adalah baginda seorang elit Melayu yang disembah tahap dewa oleh orang-orang Buddha Thai. Hal ini tidak dapat dinafikan kerana jika dia Chandarbanu maka tokoh ini bukan lagi asing bagi kita dan kita memang tahu perkaitan tokoh ini dengan wilayah jajahan Srivijaya. Jika bangsa asing boleh menghargai sejarah nenek moyang kita mengapa tidak kita? Bukanlah saya menyuruh anda semua mendewa-dewakan tokoh sejarah semacam yang dilakukan kaum kafir laknatullah ni. Cukup sekadar penghargaan dengan mengetahui dan menyedari betapa hebat dan pentingnya sejarah dan pendidikan sejarah kepada jatidiri anak-anak Melayu Nusantara. Setakat inilah sahaja maklumat yang saya ada mengenai Jathukam Ramathep. Saya rasa Cik siti kita ada maklumat tambahan yang lebih menarik mengenai tokoh ini. Jadi kita tunggu sahaja posting seterusnya daripada cik siti Srikandi pejuang berdarah naga kita tu. Sekian terima kasih.




89 ulasan:

  1. Hebat sekali! Adakah orang2 Thai sedar mereka banyak mendewakan Tokoh2 purba Melayu?

    Kalau saya mendengar lagu thai,senibina thai,budaya thai...seolah2 sedang melihat fosil hidup tentang cara hidup orang2 Melayu di zaman purba..tapi itu di zaman hindu-Buddha.

    Bagaimanalah budaya,bahasa,senibina Melayu purba sebelum kedatangan Agama2 vedic..Pure Asli budaya Melayu yang menganut ajaran pagan..

    Kalaulah boleh merentas masa,dapat mimpi pun jadilah macam cik sri tu..

    BalasPadam
  2. Phantharak Rajjadej kenapa ye pakai keris? Ajaib ni?? Entah2 si Phantharak Rajjadej ni berketurunan Melayu yang masih menganut agama Buddha..mana lah tau...hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye la zack,muka dia pon ada iras melayu..terbaeeeekkk drpd al semantani

      Padam
    2. Di pulau Jawa masih ada orang Jawa menganut agama budha iaitu orang Jawa suku Tangerang di Jawa Timur, dan mereka juga menyembah gunung Bromo.....Populasi kaum ini sekitar 600 ribu dan menetap di sekitar Gunung Bromo. Manakala warisan agama hindu nusantara masih jelas diamalkan di Pulau Bali, 90% daripada 3.9 juta penduduk Bali adalah penganut agama hindu yang taat.

      Padam
    3. wow, 10q atas maklumat tu.

      baru je terfikir nak ke sana, GUNUNG BROMO, cun giler tempat tu, eksotik.. ni semua pengaruh filem Tendangan Dari Langit hehehehe. sambil2 tu boleh tengok amalan Buddha Melayu, paling kurang mesti ada jugak warisan Buddha dari zaman Srivijaya dlm hidupan harian mereka kan.

      tapi dlm movie tu kebanyakan mereka Islam?? saudara pernah ke sana ke?? Tau tak apa2 agensi pelancongan yg baik punya, no tel / website ker?? 10q


      Penduga Arus

      Padam
  3. Agaknya di wat mana yang menyembah Jatukham Ramathep. Boleh kita pergi melawat. BTW, nama Jatukham Ramathep tu bagaimana boleh timbul? Bagaimana nama demikian diberikan? Ya saya juga ingin bertanya orang Thai sama ada mereka tahu 'dewa' itu orang Melayu.

    BalasPadam
  4. Salam..

    Sebagai peringatan kepada pembaca beragama Islam:

    Roh-roh yang dikatakan merasuk masuk dalam badan tersebut bukanlah roh seperti yang ada dalam diri kita. Itu semua adalah permainan (tipu daya) iblis dan konco-konconya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jin tu beragama buddha sejak zaman Jatukham Ramathep kot..so kalau Jin tu leh kasi info sejarah dulu kala apa salahnya..kita ambil je yg baik...hehehhe

      Padam
  5. SALAM UMMAT MELAYU
    SALAM UMMAT MANUSIA...........
    SALAM TUAN BLOG ALSEMANTANI

    Sebenarnya dan ini pendapat serta buah fikir. Setelah saya mengkaji keseluruhan tulisan dan perkataan seterusnya pembentukan bahasa, dalam semua tulisan-tulisan purba yang terdapat dalam prasasti2 diseluruh dunia. Saya dapati bahasa bangsa malayulah yang tertulis di dalam prsasti2. Namun orang melayu kini kehilangan jejak bangsa asal melayu kerana tidak lagi diketahui apakah bahasa asal nenek moyang sejak berpurbakala. Rata-rata pengetahuan para cerdikiawan bangsa melayu terutamanya para ahli sejarah adalah mereka yang belajar dari pada bangsa asing sama ada teori atau berfakta. Namun demikian mereka kurang melihat kepada penggunaan perkataan(bahasa) dan tulisan yang mana ini pun telah sekian lama bangsa melayu miliki

    Adakah sesiapa yang mengetahui asal TERterbit sesuatu perkataan Cth..HUBUNG,KHABAR,BINI, SRI,BAPA,EMAK,JAYA, DAN PELBAGAI LAGI?. Adakah sesiapa mengatakan perkataan seperti I,I'M,IN,the, she,to,who,he,jenerasi dan pelbagai lagi,tidak pernah ia diguna pakai oleh bangsa melayu?....Ia telah diguna pakai sejak berpurbakala lagi.

    Oleh itu bagi pencernahan untuk kesinambungan ketamadunan bangsa melayu. Kita perlu ada jejak perkataan bahasa dan tulisan.......ini amat penting.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, saya rasa Cik Sri dah ulas tentang isu bahasa ni, Bahasa Melayu merupakan salah satu bahasa purba sezaman dengan bahasa Mesir Purba, Phonesia, Madyan, Sanskrit dan sebagainya, tetapi bahasa Melayu saja merupakan salah satu bahasa purba yang masih digunakan hingga ke hari ini. Bahasa Inggeris yang kita bangga kan tu pun lebih muda daripada bahasa Melayu, malahan Bahasa Melayu telah lama mendahului bahasa Inggeris sebagai Linggua Franca berbanding bahasa2 lain dalam dunia ini.

      Padam
  6. bising la ko nadzalilihoo..

    Ntah ape2 je, tak saje semua bahasa di dunia dikatakan asal daripada bahasa Melayu la pulak. Bila ko nak jawab soalan2 aku dulu???? kalau selaku perawi hadis, orang nak tau sanad2 nya hingga ke Nabi Muhammad SAW..yang ko pulak, dari mana sumber ko cakap camtu??? dari minda rekaan ko sendiri kan???? aku tanya ko ni bukan sebab marang, tapi aku sayang..aku sayangkan ko hinggalah tidak sanggup melihat nanti ko dipersalahkan oleh semua2 pembaca kerana mengelirkan dan memberi idea fakta2 yang salah, sekaligus merosakkan minda rakyat.

    Jatukham Ramathep bagi saya takda kaitan dengan Chandrabanu & anak2 dia kot.. sebab bukan ke Chandrabanu & sons penganut Buddha Aliran Theravada ke??? dan J.Rama ni lak Buddha Aliran Ramayana????? pendapat saya benda nie disembah, direka dan di naikkan balik selepas beratus tahun zaman Chandrabanu kot.. rasanya zaman ledakan Ayuthiya.

    memangla lagendanya bila disebut akan Raja yg berjaya menawan Sri Lanka tak lain tak bukan memang Chandrabanu, tapi bila fikir2 balik benda nie bagi agama-agama kafir benda nie normal, di mana orang2 yang hebat lepas mati akan disembah sebagai itu ini, eg Kristian=jadi saint.

    tapi, kalau sekadar nak bangga diri, rasanya kisah watak yg dikatakan sama (puteri Yeshe Dawa yg akhir jadi Dewi Tara & puteri Miao Shan yg akhirnya jd Dewi Kuan Yin) yang dikatakan jelmaan Buddha wanita yg mewakili kasih sayang/pelindung/simpati. dewi ini kedua2nya juga dikatakan sebagai dewi utama pelindung pelayar2 di lautan.

    kedua2 watak ni dikatakan berasal dari Kerajaan selatan Hsing Lin di Laut Nan Hai (di abad ke 11 catatan cina cakap lokasi Kerajaan Selatan ni adalah di Barat India hingga ke Fot Si di timur) & kerajaan dewa-dewi di timur Lautan Bersusu (dlm Mahayana, Dewa Varana dikatakan telah belayar merentanggi Lautan bersusu untuk menyelamatkan kekasihnya Sita yang dilarikan ke Pulau Emas). jelas bukan lokasinya betul2 di Asia Tenggara.

    Salah satu pelabuhan kayu cendana/gaharu & pusat agama Buddha di Fot Si yang terkenal ialah Folo an. di katakan kisah seorang Puteri Fot Si (srivijaya) telah bergaduh dengan bapanya, merajuk dan pergi belajar/bertapa/tenangkan diri serta buat persembahan kepada Buddha di Foloan, lepas dia mati ritual ni diteruskan tiap tahun oleh puteri2 seterusnya sehinggakan tarikh ritual ni disambut sebagai perayaan kuan Yin di cina (hari 15 bulan 6) dan perayaan persembahan Mandala oleh Tara di Tibet. hari 15 bulan 6 pada abad 12 dulu juga dikatakan oleh Chau Ju Kua sebagai hari angin yg bagus untuk belayar pulang ke China dari Folo an & Poni. watak Miao Shan juga dikatakan beliau hidup sezaman dgn sami Tao Hsuan (abad 7 SM!!!).

    kesimpulan di sini :

    1. Puteri kerajaan selatan Hsing Lin (yg berpusat di Palembang ke, Kelantan ke, Chaiya ke tak tahu tapi yg pasti confirm puteri kerajaan di asia tenggara) ialah pencetus kepada watak Dewi Kuan Yin di Asia Pasifik & Tara (di asia selatan).

    2. lokasi antara kota suci ajaran Buddha ialah Foloan yaitu samada di Kuala Berang @ Kuala Dungun, Terengganu kini. dan pelabuhan Foloan ni telah wujud sebelum masihi lagi!!!! (7sm)

    3. berbanding watak Jatukham Ramathep yg di dewakan kebanyakan warga Thai, watak Kuan Yin & Tara ni didewakan sebelum zaman Chandrabanu lagi (sebab penulis Chau Ju Kua ni hidup abad 12) oleh buddist d China, Thai, India & tanah Melayu!!!!!! tapi ada juga yg cakap Kuan Yin ni adalah puteri San Fot Si sebenarnya.

    p/s mungkin saudara Al-Semantini boleh buat kajian lebih lanjut siapa watak Kuan Yin @ Tara ni. sebab kalau di cari2 mungkinkah ia mengunjur ke zaman Merong Maha Wangsa??? (hehehehe imaginasi dlm kepala ni timbul idea konon watak Kuan Yin/Tara ni adalah puteri Kedah Tua..zaman Merong).

    Penduga Arus

    BalasPadam
  7. Aliran Ramayana tidak ada dalam agama buddha. kita perlu tahu bahawa zaman yg kita bincang ialah zaman hindu-budha jadi sebenarnya budha yg diamalkan oleh masyarakat thai dan melayu zaman itu bukan tulin seperti di india tetapi bercampur dgn adat hindu dan pagan. sebab itu walau dah beragama buddha theravada tapi masih ada yg menyembah dewa hindu dan memakai nama hindu

    saya yakin tokoh jatukam ini memang salah seorang raja sri dharmaraja sebab ia telah disembah oleh org thai di selatan sejak beratus tahun dan bnyk lagenda dan versi ttng raja ini di sana, hanya org utara sahaja yg tidak tahu dan dan kuilnya juga hanya ada di selatan. siapa yg mulakan penyembahan itu tak diketahui tapi mmng dah jadi traisi zaman hindu buddha raja yg bertaraf hebat dan banyak jasa akan didewakan dan dibuat patung. jatukam ramathep itu nama yg diberi oleh orng tempatan keatas dewa2 pelindung kuil tmpat letaknya patung jatukam ini. jadi sebab itu nama ini popular dan hanya sami2 dan org2 tua yg tahu nama sebenar patung raja tersebut. boleh kata macam nama glamor lah. mcm abdullah badawi kita panggil pak lah or mat kilau ada nama sebenar bigitu juga tok gajah, semua nama glamor yg diberi orng atas sebb tertentu.

    BalasPadam
  8. salam anon 18julai 10;10ptg

    tiada kecoh tiada bisingpun kedengaran di telinga setiap manusia apa yang saya sampaikan.

    Saya memberitahu sekadar apa yang saya tahu. Tidak timbul soal seluruh bahasa bangsa berpunca dari bangsa melayu. Namun tulisan dan perkatan malayu purba berbekas pada jiwa bangsa ini(melayu).

    Kalau ada kesempatan tuan jelmahkan diri dan kita bersua muka membicara membahas perkataan dan tulisan melayu purba dalam semua prasasti yang dijumpai diseluruh dunia. Kita mulakan melalui prasasti kerana prasasti tulin dari segi maklumat apa yang nenek-moyang kita sampaikan. selepas itu kita akan bahas manuskrip dan kita akan nampak bertapa jauhnya kita dari perkataan bahasa dan tulisan awal manusia@melayu purbakala.

    Saya tidak pakar menghuraikan melalui tulisan. Tetapi saya akan huraikan secara lisan setiap bait-bait huruf dan maksud perkataan bahasa berlandaskan tulisan jawi(Al-Quran)dan melayu purbakala sehingga kekala dini.

    Nak berbahas dan bual bicara muhibbah sila hubungi saya melalui no. tel...0147158366.
    Permulaan kita cernakan apakah yang sebenarnya disampaikan oleh nenek-moyang dalam dua prasasti berikut:-

    1)...PRASASTI DONG YEN CHAU......
    2)...PRASASTI TALANG TUA.........

    Wahai pendunga Arus jangan sampai kamu dihanyut arus.

    Salam akhir bermula
    dari HANG@PANG@TIDAK BERLIMA@LAKSAMANA ALLIHOO BERDUDUK DITIMBANG DISALLANG BERLAYAR DISAMUDRA LAUTAN DALAM.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Serius betul nada saudara nadzallihoo ni...cool men... mungkin bro penduga arus boleh ambil kesempatan ini berbincang/berdebat secara personal dgn saudara nadzallihoo. ^_^

      Padam
  9. wahai pendunga arus kamu mungkin hilang akal dan pelik dengan perkataan (IN). Perkataan ini berpurbakala nenek-moyang menyebutnya.

    saya tidak tahu sangat maksud sebenar dalam bahasa omputih. Mereka kata In bermaksud DALAM. Mengapa dalam sebilangan etnik melayu menggunakan perkataan IN+a!=emak@ibu dan ini semua memberi maksud 'DALAM'?.cuma perlu huraian zaman. I'n'a! dan I'b'u ia sezaman digunakan berrentetatan sejak di Syurga Allah sehingga penggunaannya di kala kini.

    Cukup sekadar difikir-fikirkan...........

    BalasPadam
  10. ok.................pendunga arus cuma menduga ingin nak tahu sebenarnya ia tak tahu

    Apakah maksud perkatan SIDDHAM! HURAIKAN MELALUI PERKATAN MELAYU PURBA DAN DALIL AL-QURAN.?

    BalasPadam
  11. Ya saudara Zack saya serius................ilmu sama kita ketahui,tetapi bukan melalui cara berdebat di alam maya yang tiada kesudahannya. Asyik diguna mengguna, diperlaku dilaku akhirnya tiada mutu. Dan paling mengharukan Perkatan sudah Tiada berSIR" lagi.


    OK......laksamana berdayung naik PARANGKANG@BAHTERA....NAMUN TERATAKNYA MASIH UTUH.

    Akhir bermula.....salam dilambai..................sekian wassalam

    BalasPadam
  12. Salam...................tuan Alsementani

    teruskan pengkajian bangsa hebat ini
    tuan semantan mengapa tuan puteri sri kandi asyik menghilang diri.

    tuan semantan nak tanya... mengapakah dalam catitan2 cina "kasinanam" mengatakan bahawa kerajan(maharaja) disebelah sini(nusantara) hanya menggelarnya Shi- LI-PO-Shi dan pelbagai lagi gelaran..?

    salam akhir mula

    BalasPadam
  13. Diperwartakan tujuan pendirian
    Pendunga Arus empunya gerangan
    Lintas nama pujangga pujaan
    Berkenamaan dituju bukan.

    Janganlah Pendunga Arus canang
    Gundah gelana bimbang
    Terang malam terang siang
    Allihoo cukup mutiara Sallang

    Telinga dengar mencatit tangan
    Cermin bayangan ingat panduan
    Bukan himpun rakan taulan
    Sokong ragut menimbul jagohan

    Diperkira dikira
    Setitik ilmu bahasa purba
    dilontar lihat mata
    Berkenan boleh bersua

    Salam khas pendunga Arus

    Akhir mula................Salam dilambai

    BalasPadam
  14. kasinanam tu ape ye...bunyi mcm bahasa tagalog je. ttg catantan cina dan nama shi li po shi tu kalau nk diterangkn panjang. sebenarnya bukan shi li poshi je perkataan yg diguna untuk empayar maharaja srivijaya tapi bnyk lagi sebutan lain. semua sebutan ini mengikut zaman catitan itu dibuat serta dinasti apa yg membuatnya cth dinasti song memnggil kerajaan ini dgn nama lain terutama song selatan. zaman tang juga lain, zaman yuan dan ming juga lain. song utara dan song selatan mempunyai dialek berbeza. kalau yg dtng sbgai duta tu orng dari dinasti selatan maka sebutannya berbeza begitu juga untuk yg dari utara yg mnggunakn bahasa mandarin. shili po shi ke , san fot si ke fo shi ke yg penting semua merujuk empayar yg sama iaitu srivijaya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam alsemantani...............selamat berpuasa

      Ya.....begitulah keadaan sebenar berkaitan nama2 pemerintah bangsa ini@melayu. Bangsa asing terkeliru dan amat kagum bertapa hebat dan luasnya kekuasaan bangsa melayu itu. Oleh yang demikian mahu tak mahu menandainya hanya berdasarkan umum sahaja. Mereka sebenarnya tidak mengetahui siapakah maharaja sebenarnya.

      Merujuk prasasti kedudukan bukit. Hari ini kita gelar,kita namai,nama sebuah empayar srivijaya@sriwijaya dan kita kenal pasti srivijaya dan itulah srivijaya maharaja vanua nusantara samudra. Yang sebenarnya maksud perkataan srivijaya ialah kepunyaan bangsa 'J'dan hanya ditulis berhuruk 'J'. Namun ia disebut Ja, kerana huruf 'J' itu sendiri jika kita sebut sudah ada bunyi 'A' dan huruf a yang bersama-sama j dalam penulisan melayu purba tidak dibenarkan ditulis bagi penyaksian tangan. kerana 'a' ini adalah 'a' batang huruf(alif) merujuk yang maha berkuasa mencipta(azzawajjallah). huruf 'a' yang merujuk manusia@hamba(u). U pula berbunyi atau disebut 'uh'bagi semua mahluk yang tiada kelihatan atau sudah meninggal dunia atau sudah tiada. oleh itu 'a' yang ada tertulis dalam prasasti yang berrentetan dengan huruf 'j'memberi maksud manusia(Adalah ia penguasa atau pemerintah) yang ada ketika itu atau ketika kejadian itu. Mereka tiada nama khas sepertimana yang kita hari ini ada nama masing2( pencernahan ini perlu perbezaan zaman, jangan sama sekali nilai melalui pengetahuan yang ada hari ini). Setakat ini jer....disini tidak timbul bahawa bangsa 'j' awal adalah penganut agama pagan atau agama budha. Mereka amat pasti mengenal tuhan yang mencipta mereka .......ada kesempatan kita bahaskan nanti..............dalam patah perkataan SRIVIJAYA..ada huruf konsenan s,r,v,j,dan y dan ada vokel i dan u sahaja.....Ada banyak terahsia bangsa melayu dalam patah perkataan ini.......buah fikir dan fikir.

      Oleh sebab itu meraka hanya meletakkan nama2 umum jer...dan mereka sendiri tidak tahu nama maharaja itu. pasal itulah sekejap nama itu sekejap nama ini. mengikut pengetahuan mereka yang mencatit

      Allahu'alam bissawab

      salam akhir mula
      Hang@pang@tidak berlima@berseorang@laksamana allihoo

      Padam
  15. wahhhhh..takpe kejap.

    Ye memang la Thai ni negara Buddha Theraveda, tapi Ramayana juga adalah epic story di sana (Ramakien). mereka yg cakap Jatukhan Ramathep ni asalnya Buddha Ramayana bukan saya, tapi http://www.nationmultimedia.com/2007/04/17/national/national_30032023.php
    . dan Sri Lanka jadi glamour sbg site buddha zaman Parakramabahu I. Ligor pulak diorang bawak balik dari Sri lanka Lankavamsa Buddha, yg kemudian dibawa juga ke Angkor melalui Jayavarman VII, infact dlm buku Sirisena ada disebut Jayavarman VII ni berkahwin dengan puteri Sri Lanka. selain tu, senibina stupa2 y ada zaman itu di Ligor & Angkor banyak menyerupai yg ada di Sri Lanka.

    dan Mahayana Buddha memang wujud, cuba google kalau tak caye. beside bila dibaca2 kisah2 Chandrabanu, takda pulak disebut perihal anaknya 2 orang.. Jatukhan Ramathep ramai yg percayai kisah 2 orang anak raja yg hebat yg setelah kematian bapanya membuka kota lain di Nakhorn Si Tammarat bersama2. masalahnya anak Chandrabanu ni tak hebat macam bapa dia pun..yg dikejarnya tak dapat, yg dikendong keciciran. seandainya batu bersurat Ramkamhaeng adalah benar, maka start selepas Chandrabanu mati lagi (1264), Sukhotoi dah menjajah Tambralinga!!! maka di mana kehebatan anak Chandrabanu ni. dan Chandrabanu sendiri walaupun gagah, juga mati kita pertempuran di Sri Lanka.

    _______________

    dan sblm hamba beredar untuk sembahyang jumaat. Buat Nadzallihoo, saya pasti kita takkan bersua, sebab takde sebab saya perlu ambil risiko berjumpa dengan anda yg langsung tak saya kenali kecuali tulisan2 anda yg pola tulisannya berasaskan teori2 sendiri & kebudayaan peribadi. ianya sama seperti menhumban diri saya ke gaung dengan harapan jatuhan itu di lapik oleh tilam empuk di bawah.

    saya tak nak di amok seperti berlaku di Putrajaya baru2 ni. hahaha

    marah bermaksud anda tak matang dalam perdebatan, dan lagilah sy tak mau jumpa tuan. emosi peribadi & akademik jangan dicampur, nanti berat sebelah. Soalan saya mudah jer :
    1. APAKAH ASAS TEORI ANDA BAHASA MELAYU KUNO mempengaruhi BAHSA LAIN DI DUNIA???
    2. APAKAH RUJUKAN KAJIAN i.e. BUKU, JURNAL @ TESIS ANDA??? SIAPA NAMA PENGKAJI TU???
    3. DI MANA BUKTI ADA PENGUNAAN AYAT2 BAHASA MELAYU KUNO DLM BAHASA UTAMA ANTIQUITY YANG PENGARUHI BAHASA MODEN i.e. Aramaic, Avestan, Latin etc

    berdasarkan ingatan sy, anda berteori bahasa Bahasa Melayu Kuno di preserved dengan baik dlm pertuturan kaum kerabat anda, Bajau.

    bukan menidakkan budaya kerabat anda, cuma bertanya, soalan sy dulu sy ungkitkan kembali :

    - DI BATU BERSURAT KEDUKAN BUKIT ANDA MENTAFSIR TULISAN DI SITU SEBAGAI TESTAMENT KPD KEPATUHAN & UNDANG2 ISLAM OLEH PENTADBIR SRIVIJAYA. SY TANYA,
    TAHUN CHAKA/SAKA TU MELAMBANGKAN APA??? ISLAM KE??
    APA NAMA ISLAM DAPUNTA HYANG BAGI ANDA??
    604 SAKA = 682 masihi. Candi Borobudor dibuat abad 7 @ 8. err mungkinkah candi tu masjid kot sebenarnya???
    MASA ISLAM DATANG KE NuSANTARA MEREKA TERTINGGAL NAK BAWA AJARAN KALENDAR HIJRAH SEKALI SEPERTI BATU BERSURAT TRG KE???

    sehinggalah anda boleh menjawab soalan2 sy diatas dengan bukti2 dan keterangan yg relevan, munasabah..maka masa tulah sy sudi berjumpa dgn anda.

    adat dlm mengenal & berkawan ialah gurau senda.. sinis adalah oldest form of compliment.. kalau itu pun anda tak faham, maka selamat bersedirian seumur hidup diucapkan!!!

    apepun, bulan baik hari baik , sy mohon maaf dari semua & selamat menyambut Ramadan.


    Penduga Arus

    BalasPadam
  16. http://nadzallihoo-www1bajau1lautan.blogspot.com/

    Drp blog anda, kerjaya anda nyatakan adalah dlm bidang kimpalan. dgn mengambil kira keturan anda yg sinonim dengan laut, kimpalan anda di bidang oil & gas mungkin??? atau bengkel limbungan??? . kenapa sy nyatakan sedemikian, kerana sy harus milihat profail anda, siapa anda..setakat mana ilmu sarjana kajian Bahsa anda miliki. ternyata sy amat meragui.

    apa beza antara kita berdua????

    sy remain anonymous kerasa sy tidak memberi/mencipta/mencadang teori baru. sy cuma MENGUMPUL KAJIAN SARJANA2 TERDAHULU, MERANGKUM, MENIMBULKAN PERSOALAN & MEMBUAT RUMUSAN.

    anda pula, langsung MENCIPTA TEORI BARU!!!!!! Sebab itu sy menyanggah. Kredibiliti & kepakaran anda seharusnya disulam dengan bukti i.e. Ijazah, atau paling kurang sebagai PENGKAJI KONTEMPORARI SEJARAH & BAHASA, DI BLOG ANDA sertakan bukti gambar2, jumpaan2 arkeologi, email2 dr para sarjana dan kertas2 kerja yg anda tulis & dihantar ke muzium2 @ universiti2 untuk di sorongkan ke arus mainstream para sarjana agar diterima umum. Contoh terbaik seperti yg dibuat Prof. Arysio Nunes Dos Santos. Malahan Buku Kegemaran anda LAH TARZAN????? bagaimana sy nak percayai anda ialah Pengkaji Bahasa Kuno sejati.

    bedasarkan komen2 anda di Blog2 shabat anda, anda adalah antara pendokong teori " Bajau adalah generasi asli Melayu Deutro yang mula bergerak dari Yunan " & " manusia pertama di alam nusantara ".. kajian trbaru mendapati sebenarnya Melayu bertebar dari Nusantara ke luar, bukan dari luar ke dalam, di situ gagasan anda dah hancur musnah.. anda juga percaya " Bahasa sebenar pada Kedukan Bukit ialah BAHASA BAJAU???" belum pun kajian sebenar dibuat anda dah yakin pasti.. dlm bidang ni mana mungkin org seperti sy nak menerima pendapat anda??? anda juga yg cakap " bangsa Mala sekarang yang dikenali dengan nama Bangsa Melayu adalah sebenarnya Bangsa Bajau?? " & " Awang Hitam @ Henry the Black yg di bawa belayar seluruh dunia dari Pelabuhan melaka itu adalah org Bajau??? "

    tambah pula, dlm perbincang kita di blog Serikandi yang lalu, jawapan kpd persoalan2 sy TIDAK ANDA JAWAB dan samar2 penjelasan anda.

    Maaf, kredibiliti anda sangat meragukan. sapa tau.. anda mugkin juga adalah penulis blog Tausug-sulu yg sering Seri perkatakan satu masa dulu. anda cakap " Sidham = wahai Adam & Hawa??? " .... org Terengganu cakap " berat nanang!!! ".... in + a = emak/ibu.. hahaha, sory tak tahan.. biar sy cuba satu k.. mmmm I = saya, I + a = ia/dia.. ehhh seronok jugak ni, DO = buat, DO + a = doa/pray.. eh ehhhh ada betul jugak cakap kamu tu hehehe ( INI GURAUAN SINIS HARAP MAKLUM :-)


    Penduga Arus

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahniah...saya tidak memihak kepada sesiapa, cuma saya setuju dengan tuan, jgn kerana kita yang gelojoh dengan kajian, dan menerima bulat2 segala toeri yang ada di dunia ini..maka akan wujudlah blog2 dengan entry yang masing2 akan mengangkat bahasa dan suku kaum sendiri sebagai JATI DIRI di bumi nusantara ini.

      Cukuplah asreemoro, sejarahnegarakedah dan lain2 mempunyai sikap begitu..

      Buat denakan (saudara) ku Nadzalihoo.. kita pelbagai kaum dan berkongsi bumi Nusantara ini. Kajian akademik dari GUSNI SAAT menyatakan bagaimana jati diri kaum badjau/wajo di wilayah Bone dan indonesia amnya telah hilang jati diri dengan memihak menjadi dan mengamalkan budaya dan bahasa kaum2 yang kuat di sekelilingnya.. maka bagi aku (aku jugak bajau) tidak perlu lagi pergi sejauh itu..cukup2lah kita beramal dengan islam sebenarnya dan kita bersama-sama mengkaji kekayaan BANGSA MELAYU yang dikongsi oleh berbilang kaum ini untuk martabatkan semua keagungan BANGSA MELAYU tanpa merendah2 kan kaum lain..

      Daing Keat (Ikan Merah)

      Padam
  17. Makin Hot perbincangan ni!!!! walaupun dalam Nada provoke yang pekat..saya sukakan keadaan panas sebegini bila kita berdebat dalam nada ilmiah..ada umphh gitu!

    Coz bila kita berdebat dalam keadaan begini,kita luahkan semua yg ada dalam hati dan meneruskan perbincangan ini dalam nada provoke yang ilmiah.

    BalasPadam
  18. aku juga kemenakan bajau..
    aku juga xstuju ngn saudara nadzalihoo..
    banyak perkara yg brcanggah.ilmu untuk membanding2kan bahasa2 bumiputera di malaysia
    rasanya cuma sorang sja expertnya: prof siti asmah haji omar. Beliau berjaya merungkai hubungan2 bahasa dan dialek antara melayu dan rumpun2 melayu dan lain, termasuklah di sabah dan sarawak.Malah beliau turut membandingkan bahasa2 yang terdapat di setiap suku2 di sabah, iaitu bahasa dusun, kadazan, murut, brunei, serta bajau. Bajau pula beliau pecahkan kepada dua, bajau barat dan bajau timur. Beliau meletakkan bajau di dalam daerah bahasanya sendiri, iaitu di daerah borneo-filipina-taiwan. Beliau juga turut menjalankan kajian terhadap bahasa2 orang asli di semenanjung, selatan thai, dan myanmar (urak lawoi) dan membandingkannya dengan dialek2 melayu. Perbezaan antara dialek kelantan, terengganu, perak utara dan selatan, pahang, kuala lipis, dialek muar, mersing, hulu selangor, kuala selangor, rawa, banjar, minang, serta kedah tua juga turut dikupas. Tidak ketinggalan perbandingan bahasa2 polynesia seperti Fiji dan Easter island.

    Antara method atau cara perbandingan bahasa yang beliau jalankan adalah dengan mengambil kira kata2 akar, induk, imbuhan per-an, me-an, ke-an, kata bilangan, kata sendi, diftong, sengau, sabdu, geseren lidah, serta macam2 lagi. Ilmu dan kajian sebeginilah yang dikenali umum sebagai ilmu linguistik bandingan.

    So saya rasa nadzalihoo perlu dapatkan buku ini dan mana tahu boleh membantu. Oh ya nadzalihoo aku kemenakan bajau du, min semporna lahad ku ek. ~~`lami-lami bajau`~~

    sumber:
    http://www.dawama.com/Susur-Galur-Bahasa-Melayu-Edisi-Kedua/q?pid=919&doit=order

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kaks .. aku pun anak bajau..

      sekadar kongsi maklumat
      cuba dapatkan buku Prof Madya Dr.Gusni B.Saat.
      bagus untuk di baca.


      Daing Keatm (Ikan Merah)

      Padam
  19. Salam..
    Satu pendapat..

    Anak manusia.. kebiasaanNYA..

    Selepas dilahirkan akan mengeluarkan bunyi.. seakan2 sama semuaNYA..

    Maka akan terangsanglah.. akanNYA..

    Masalah kita... bila tak terangsang..

    Masuk longkang.. atau lubang tandas.. sianak tadi..

    Adakah kita akan selamat SEMUANYA..???..

    BalasPadam
  20. ohh...kalau mahayana saya tau la wahai penduga arus...yg saya xpernah dgr ialah aliran buddha ramayana. ttng pengaruh sri lanka tu mmng saya tahu, tak payah ckp dah faham dah.malah epik ramayana tu popular pon atas sebab pengaruh hindu-buddha seperti yg saya ckp.tapi ia xdatang dari agama buddha itu sendiri sebaliknya bangsa pencedok si thai ni cedok dari org khmer dan melayu. kan kita tahu pernah ada kultus devaraja di angkor dan ada seorang raja angkor yg pernah menyembah tuhan hindu. jadi pada zaman ni la ramayana masuk. selain tu jgn lupa champa jirannya kan sebuah kerajaan hindu. hasil dari cedok mencedok maka terbentuklah aliran buddha theravada bercorak thai yg ada sekarang ni.

    tapi anda jgn terkejut sebab para sejarawan sri lanka sendiri pernah kata senibina stupa yg bulat dan ada meruncing keatas yg terdapat bnyk di sri lanka tu pon bukn senibina asli orng ceylon. mereka ckp ada pengaruh senibina dari asia tenggara. tak caya tanya srikandi. malahan kalau anda nk tahu senibina universiti nalanda juga ada gaya senibina srivijaya. dan yg pasti beberapa ahli sejarah india dan sri lanka menyatakan ia bukan senibina asli mereka. so dari mana asalnya? anda fikir lah sendiri, mana dulu yg dapat pengaruh buddha...chih tu dan pan-pan atau sri lanka. ada lagenda mengataka gautama buddha tidak pergi ke sri lanka dahulu sebelum ke asia tenggara sebaliknya merentas daratan dan gunung untuk ke asia tenggara dan semenanjung emas. nk tahu lebih lanjut anta kene tanya cikgu saya cik siti, saya taknak bukak bnyk2 nnti langkah bendul pulak...hehehe.:)

    tentang jatukan tu kan saya dah kata ada ahli sejarah yg berpendapat ia bukan nama patung itu sendiri sebaliknya nama 4 ekor dewa yg berada di tangga kuil tempat patung itu berada. dan dewa2 ini asal dari srilanka dan ada salah dan gabungan nama dewa2 ini membentuk perkataan jathukan ramathep dan ia bukan nama patung utama seorang raja tu. tak kisahlah siapa dia tapi banyak mantera2 dlm bahasa pali dan khmer yg saya jumpa semuanya menyebut bahawa patung ini adalah seorang tokoh yg berkaitan dgn chandrabanu dan ada juga disebut nama krung siwichai iaitu kerajaan srivijaya. mungkin juga raja itu lebih tua dari chandrabanu dan sebenarnya adalah pengasas srivijaya sendiri dari tanah chih tu.wallah hu a'lam

    BalasPadam
  21. salam ummat manusia
    salam ummat melayu muslimin muslimat selamat berpuasa hendaknya.

    salam khas tuan semantan semoga sehat menjalankan ibadah puasa. Berkaitan perkataan CINAKASINANAMAN bukan lah perkataan yang diguna pakai oleh bangsa tagalog SAHAJA. ia juga adalah perkataan bangsa melayu, ia lebih purba. Perkataan ini ada tercatat di dalam prasasti2 di Veitnam. Perkataan ini bermaksud WANITA ELOK PARAS MUKA DAN MEMILIKI SIFAT2 KEWANITAAN DAN TAAT BERSUNGGUH PADA SUAMI SERTA AGAMA ALLAH SWT.

    Untuk saudara penduga arus...selamat berpuasa dan sehat.
    Ini reaksi persoalan-persoalan yang anda kemukakan...

    (Buat nadzallihoo...Saya pasti kita takkan bersua )...reaksi sy...Tiadapun paksaan dari sy supaya anda tiada pilihan mahu tak mahu bersua dengan saya. Mengapa anda perlu risau???...Selepas ini awak pastikan diri anda jangan lagi bertanya dengan saya...noktah tidak berkoma sebab anda sendiri berkata sedemikian rupa. 'PASTI'dan anda meletakan diri anda dalam keadaan pasti.

    (Sebab takde sebab)...reaksi sy...Inipun ayat bangang berkehendak, mengulang asyik berulang-ulang. Sedang anda sudah pasti memasti.

    (Langsung saya tiadk kenali)...Untuk diperwarta maklum pada anda wahai Penduga arus, saya nak mengenali seseorang sahabat tiada halang sempadan, tiadak bertembok berpagar. tidak berprotokol dan ada sekuriti memasti. Inilah saya Hang@pang@tidak berlima@laksama ALLIHOO cuma nama pena. Insan dilahirkan oleh seorang insan. Tidak pernah meletak diri membeza dalam konteks mengenali seseorang.

    (kecuali tulisan anda yang pola tulisannya berasaskan teori2 sendiri&kebudayaan peribadi)...reaksi sy...DISINI SAYA TEKANKAN TEORI SAYA BERKAITAN BAHASA MALAYU PURBA. MAKSUD SAYA DALAM KONTEKS PENGERTIAN YANG AMAT LUAS. SEDIA MAKLUM BANGSA MELAYU TERHASIL DARI PELBAGAI SUKU KAUM. SALAH SATU SUKU KAUM ADALAH SUKU BAJAU. BAJAUPUN PADA ASALNYA BUKANLAH BERGELAR BAJAU. SUDAH PASTI SUKU INI JUGA PENYUMBANG KEPADA PEMERTABATAN BUDAYA BANGSA MELAYU. DARI KOMPONEN MESYARAKAT MELAYU PELBAGAI INILAH YANG MANA KITA BOLEH MENJEJAK,MENGENAL PASTI KECELARUAN ASAL MUASAL BANGSA MELAYU. SEMUA SUKU KAUM MELAYU ADA TITIK-TITIK PERSAMAAN SAMA ADA PADA DIRI ITU SENDIRI SEBAGAI HAMBA ATAU CARA MEREKA BERKEMASLAHATAN. SINTOM-SINTOM BANGSA HEBAT SEJAK DARI PURBKALA LAGI ADA BERRENTETAN BERSAMA BANGSA INI@MELAYU. OLEH ITU TIDAK TIMBUL TEORI YANG SAYA PERKATAKAN ADALAH TEORI PERIBADI. JUGA PADA KEBUDAYAAN TIDAKLAH ADA PADA BENAK SAYA MENGATAKAN KEBUDAYAAN PERIBADI,IA HAK KEBUDAYAAN SUKU BAJAU UMUM,AMNYA BANGSA MELAYU@BANGSA MALAYSIA DIKINIKALA.

    SAMBUNG...........................

    BalasPadam
  22. (Ianya sama seperti menghumban diri saya ke gaung)...reaksi saya...Siapa humban siapa???...hehehe...cam lagak seorang ahli politik lak si allihoo ni...Mengapakah sampai ketahap sedemikian rupa telahan anda pada saya. wahai saudara pendunga arus deras! Saya hanya insan biasa. Bah! kata anda saya seorang pegimpal besi. Jika dilihat dari segi kerjaya mungkin juga saya bukan seorang pengkaji bahasa purba. Bukankah yang ini anda maksudkan???...Anda telah menafikan bahawa setiap insan yang lahir itu masing2 mempunyai kelebihannya tersendiri. Adakah dengan ini tidak membolehkan saya memberi buah fikir berhubung dengan pengkajian sejarah terutamanya berkaitan persimpang-siulan asal muasal bangsa melayu???...Dinukil bah!nukilan geriji besi wrought iron. Bahawasanya saya walaupun hanya berpendidikan tahap bawahan dan berkerjaya tidak menunjuk boleh sebagai pengkaji bahasa purba. Namun bahasa melayu purba sepertimana yang nenek moyang perturunkan. Ada banyak kedapatan terfitri kukuh di semua prasasti2 yang dijumpai merata-rata tempat diseluruh dunia. Bahasa perkataan dan tulisan purba tidak anda temui maksud sebenarnya sepertimana yang kita pelajari dimana-mana menara gading diserata dunia. Teori saya memang berasaskan ilmu perkataan dan tulisan awal manusia purba. Ianya di asaskan melalui bahasa awal manusia yang mana ianya dari nenekmoyang dan saya mempelajarinya sejak saya kecil lagi. Oleh itu jika anda tidak bersetuju dengan teori saya anda dinasihat jangan bertanya dan biarkan sahaja ia berlalu.

    BalasPadam
  23. sambungan khas utk pendunga arus deras

    (harapan jatuhnya itu dilapik tilam empuk)...reaksi sy...Saya kurang pasti kehendak anda dalam ayat ini. Ia tampak seperti sebuah ayat seorang ahli politik atau soalan berarah-arah. sedangkan ianya menuju kepada satu niat bersembunyi atau membawa satu maksud sahaja. Ya katakan Ya. Tidak katakan tidak.Tak ya sorok-sorok alas ini lapik itu...kan mudah dan senang hanya manusia tu sahaja menyulitkan dirinya sendiri. Entahler sape???...Jika ini keadaanya saya rasa ada sesuatu kejanggalan berhubung ketamadunan dan asal muasal bangsa melayu. Ia seolah menjadi satu perebutan anatara ssesama suku sedangkan ianya adalah satu. Janganlah engkau wahai pendunga arus beretorik dalam hal bangsa melayu. Sehingga kini kita tidak dapat memastikan dari asal muasal sebenarnya bangsa ini@melayu. Mengapa ini terjadi???...Bagi saya apa yang penting bangsa melayu boleh menemui titik-titik asal muasal dan boleh kita katakan bahawa bangsa ini juga pernah membina tamduanan manusia yang melangkaui perbatasan zaman. Oleh itu tidak timbul dan berdetik sedekitpun memperguna mengguna atau mengambil kesempatan keatas seseorang yang kononnya ada kelebihan tertentu. Sorry ler brother....u n u...i n i....sebab itu yang u nak...kkkkk

    sambung

    BalasPadam
  24. (saya tak nak diamok seperti berlaku diputrajaya baru2 ini)...reaksi sy...Apa punya bodoh???...kita duk pasal mengkaji bahas kehebatan bangsa melayu. Dia lak pi bawa kite kesatu tajuk yang sama sekali tiada kena mengena ngan bahas perdebatan dia memberi contoh membuat satu persepsi memualkan...Hiii...pendunga arus nyata bernyata mungkin tidak hanyut dek arus deras. Ini ape ni brother???...apa kena mengena ngan oge amok sakan mati terbuntang. Mengapa anda berfikiran amat meloyakan.???...Anda pengkaji lulusan mungkin sarjana pujangga bertahap gila...lain didebat lain lak dia beri contoh hujah. Apakah anda sudah menjadi seekor ikan TOTOK....MAAF..melampau sangat. Sama ada ini ada kebenarannya atau pun tidak saya tidak tahu. Banyak berlaku tahap berkepakaran diikhtirafkan dengan helaian kertas binasa. Akhirnya minda fikiran terseliuh lalu jatuh terus "VVAKARADA"...harap jangan berlaku. UNTUK MAKLUM DAN DIPERWARTAKAN PADAMU WAHAI SAUDARA PENDUNGA ARUS DERAS SAYA MASIH NORMAL SENORMAL-NORMALNYA..

    BalasPadam
  25. (maksud anda tidak matang)...reaksi sy...Apakah makna atau maksud pendunga arus deras???...Adakah hanya saya bagi nombor telepon. Anda sudah memperkatakan saya sedemikian rupa tidak berkematangan dalam berdebat. Saya rasa anda bercelaru. Atas alasan,sukat timbang, aras ukuran apa yang pendunga arus menandai saya seperti tidak matang???.....

    BalasPadam
  26. sekian terima kasih....saya ucapkan terutama pada tuan blog alsemantani salam berpuasa

    Saya akan sambung ulasan saya jangan risau wahai penduga arus deras bait perbait dalam kecelaruan anda saya akan terangkan..

    Dari
    Hang@pang@tidak berlima berseorang@laksamana allihooditimbag disallang dilautan samudra dalam membiru berbuih putih dilambung-lambung ombak akhirnya datang dipergigian pepasir pantai menggaruh tubuh daratan kegelih-gelihan .

    SALAM AKHIR DIMULA

    BalasPadam
  27. sebelum saya mengupas persoalan seterusnya

    reaksi kekalutan ORANG LAUT....SALAM DAN SELAMAT BERIBADAH PUASA UNTUK SI KEMANAKAN BAJAU

    (aku juga xstuju ngn saudara nadzallihoo byk perkara yang bercanggah)... reaksi sy...
    tak setuju dengan saya ia perkara berlainan. Saya dah katakan dalam semua penulisan saya bahawa saya tidak menafikan apa yang dikaji dan hasil kajian oleh para sarjana kita terutama dalam bidang sejarah khususnya berkaitan rumpun melayu dan pembentuk bahasa melayu sehingga kini. Kalau bukan usaha mereka tidaklah kita berada dalam kedudukan bahasa yang banyak menyatupadukan dikalangan suku2 kaum melayu. bukan itu sahaja melahan bahasa melayu sudah menjadi salah sebuah bahasa terpenting dalam dunia.

    Teori bahasa purba yang saya kemukakan adalah bertitik tolok daripada persimpang-siulan bangsa melayu asal muasal bahasa perkataan dan tulisan. Dalam kita menempuh sebuah negara yang maju 2020 dan selebihnya mungkin juga akan terbentuk sebuah tamadun melayu yang hebat seantario dunia, kita masih gagal mengenalpasti ketamadunan awal bangsa ini. Sepertimana seminar2 yang di adakan oleh badan2 kerajaan sama ada berkaitan ketamadunan bangsa melayu atau asal muasal bahasa melayu. Kita masih menemui kegagalan dan tiada kata putus tidak dapat dinoktahkan dari manakah asal-muasal bangsa ini@melayu. Pelabagi kajian sama ada cara sainstifik kaedah moden, penganalisisan manuskrip2 tua,penggalian2 kota purba, dan pelbagai kaedah lagi. Namun tidak juga mendatangkan hasil kepada penemuan asal-muasal bahasa bangsa ini@MEALYU. Hinggalah bangsa ini sentiasa perkotak-katik oleh bangsa asing yang lebih dominan yang ada bahasa dan tulisannya sendiri.

    Masalah pokok kepada persoalan ini adalah kerana secara tiba-tiba hadirnya sebuah bangsa yang berjenama melayu. Bukan saya kata melayu tidak pernah ada. Malahan bangsa ini adalah bangsa terulung, tidak keterlaluan saya kata bahawa segala kelahiran ketamadunan dunia juga adalah berpunca dari bangsa ini. Persoalan pokok ini menjadi rumit dan kacau-belau adalah kerana kegagalan kita merentet, mengadaptasi,usulan mengapa lahir perkataan,mengapa berbunyi demikian dan mengapa ia ditulis sedemikian dikalangan bangsa melayu kinikala. Akhirnya kita hilangan asal bangsa kerana kita ketiadaan bahasa awal dan tulisan awal tulisan sendiri bangsa melayu. Dan jika kita menggunapakai kaedah manuskrip yang banyak di beritahu oleh orang asing selain bangsa melayu itu sendiri yang sudah banyak pemakaian bahasanya berasimilasi dengan bangsa-bangsa lain di dunia.

    Oleh yang demikian bagi buah fikir saya. Qalam Allah dalam Al-Quran dan Prasastilah yang amat sesuai kita jadikan rujukan bagi menemui perkataan membentuk bahasa dan tulisan bangsa melayu ini. Sedia maklum bahawa kita melayu yang ada di Malaysia ketiadaan peninggalan2 prasasti tertua,peninggalan kota2lama tersergam gagah purba dan lain2 peninggalan oleh nenek-moyang purba bangsa melayu. Namun peninggalan yang tak rebut dek zaman ada pada seluruh tubuh manusia yang bernama melayu dan kita boleh semak perkataan ini dengan Qalam Allah dan perkataan yang terpitri di dalam prasasti2 yang berselerakan serata dunia.

    Oleh itu wahai kemanakan bajau laut......saya rasa kamu pun dah tersasar jauh dari perkataan awal bajau dan ini pasti sebilangan besar rata-rata mereka tidak sudah boleh mengenal perkataan awal atau kata dasar perkataan@bahasa itu@bajau. Setelah saya fahamkam pada mereka barulah seolah-olah mereka ingat-ingat lupa dan terus ingat. Namun orang2 tua dikalangan oang bajau mereka masih mampu mengenal pasti dasar perkataan itu. Tetapi dikalangan anak-anak muda mereka langsung sudah tidak KENAL kata dasar perkataan itu@bajau......cth....INDR,ANDAL,SRI,ARI,MIN,PO,PU,VU'KOK,AYA,JA,MAD, DAN TAK TERHITUNG BNAYAKNYA. patutlah org tua sy nama semua anaknya seperti berikut....hehehehe

    MADHUSIN........SITTIHARIDAH
    MADLIM ........SITTISUPINA
    MADSUL .......SITTIPINANG
    MADKAYAH .......SITTILAKINAH
    MADNURIN .......SITTIMIMSIM

    WASSALAM...............I AVAR AKA, AU MAILU?

    BalasPadam
  28. saudara nadzalihoo. pitu ka kita ngelling bahasa sama laut kita kamemon.seronok juga baca teori2 ka`a lu. ahap! subai nipakale ma sigu2 min iskul. cuma dakayu jak pintaku, da`a na ka suli-sulian batitu, isak ta`ati duh sehek2 kitam ma semenanjung ek. cara penulisan mu ek pun mbal alanuk, embal niak grammer.segalat titik & koma ambal dipagsusunan. miak ka ba style si cik seri ek, ahap grammarnya luak cerita or esei novel. bang ka`a, meleret2 ambal ketahuan sumian pengestopan na ek, luak mengarut na bang ditandak para blogger.subai aku duh pun ambal bilahi anandak ayat2 mu ek, ambal niak ai-ai. sagok ta`atiku du ai pointnu ek rayang.

    na, bang ka bilahi, improve nu style pagsuliannu.heka point2 meleretnya, kasi alanu nu. gud luck nadzalihoo

    BalasPadam
  29. yang panting dia rasa seronok bah.. hehheh...

    BalasPadam
  30. salam.....Bagsarangsukul e nikaa wahai orang laut sallang
    ambal nia, ai ai,na mareom otak kokku psal parkala bangsa pinahati nihati,ni pamatah ni mattan
    bannar ai ya ling ka amvu an. ya ni atita mareom batu matang prasasti veitnam eik dan mainga-mainga na ma dunnia.

    Di sini allihoo bukan menulis secara formal atau menulis cara penulis menerbitkan sebuah novel atau apa-apa makalah. Saya hanya sengaja buat begitu. Itu cara saya. saya memang berlainan. menulis dan mengomen mengguna cara saya.

    Adalah ni perwarta dan nihaka makaah daah ka lungai min bahasa aahta ya bahasa tagna baanan ke amvu'an. so go ai ai na bagsarangsukul nikaah. PUASA KA BAH U?....DAAH KA NIGA, TASAGGAU KITA EIK MUIS............

    SALAM AKHIR MULA

    BalasPadam
  31. kepada nadzallihoo...atas permintaan ramai pembaca blog ini, saya harap jika anda nak mengemukakan teori2 anda cuba simplifikasikan penulisan anda. kurangkan penulisan yg berbunga2 dan berbunyi pelik bercampur bahasa bajau. gunakan bahasa kebangsaan, barulah ilmu yg nk disampaikan itu kena dan sampai. saya tahu ini gaya penulisan anda dan anda sengaja berbuat demikian, tetapi anda perlu ingat bukan semua org yg masuk blog ini mempunyai pengetahuan bahasa yg tinggi macam anda. mungkin ramai pengunjung blog ini dari kalangan remaja dan budak2 sekolah lansung tak faham apa yg anda cuba nak sampaikan.

    anda juga sering sebut bahawa anda mempunyai tafsiran sendiri terhadap prasasti-prasasti bahasa melayu dan champa yg ada di nusantara ini. saya harap anda jgn cakap sahaja. saya ingin lihat terjemahan tersebut selengkapnya dari a hingga b. kerna jika benar ia suatu penambahan ilmu yg bagus.saya juga minta agar jangan dimasukkan bab2 agama islam dlm teori anda kerna kita tahu teori2 yg mengatakan ttng keislaman bangsa melayu sblm kelahiran nabi muhammad sebelum ini semuanya hampuras dan hanya cakap2 kosong dari minda yg dipengaruhi syaitan. harap jangan jadi taksub dan mengatakan candi2 yg ada di nusantara ini masjid dan istana sultan atau sebagainya.

    saya arap saudara nadzllihoo tidak berkecil hati dgn teguran saya. kita semua ada pendapat dan pandangan masing2. dan kadang kala pendapat dan pandangan itu tidak sehala. sekian terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Teguran yang agak baik..moga saudara kita nadzallihoo tidak berkecil hati,saya rasa niat saudara nadzallihoo ingin menaikkan kembali prestige suku bajau..langkah yang baik tapi biar sekata dengan kronologi sejarah.

      Buah fikiran saudara nadzallihoo sebenarnya bagus just kadang2 saya rasa saudara nadzallihoo macam si siam nai nai la pulak.

      Kepada saudara nadzallihoo marilah kita berbicara soal sejarah sesuai dengan kronologinya..suku anda iaitu bajau adalah fosil hidup bagaimana Bangsa Melayu dahulu hidup tanpa pengaruh Agama Hindu dan Buddha..Mari kita bongkar lagi sejarah hebat bangsa kita Melayu ini. ^_^

      Padam
    2. Baik punya teguran..

      itulah nnt akan muncul lagi ramai orang mengeluarkan idea dan terjemaahan sendiri..kerana apa..kita bebas mengeluarkan pendapat tapi adakah dia selari dengan fakta itu sudah tidak di ambil kira.

      Buat Nadzlihoo, aku bangga dengan keberanian mu anak... aku jugak anak bajau, moga akan terbit penulisan/buku mu yang lengkap mempunyai fakta dan teori yang disokong oleh pakar2 bahasa yang lain. Aku setuju dengan tuan punya blog ni, kita gunakan bahasa kebangsaaan. mudah di fahami oleh semua orang.

      Dan satu pintaku kalau kamu ada Ilmu yang lebih baguslah untuk kamu kongsikan denagn semua, dan kalau ingin berbicara, dan berhujah maka berhujah dengan berhemah.

      (PENDAPAT DENAKAN KU (SAUDARAKU) SI NADZALLIHOO merupakan pendapat peribadi dan perjuangan sendiri. TIDAK MEWAKILI KAUM BAJAU DI MUKA BUMI INI.

      Nadzalihoo, ko ni org Semporna ba ka?.

      Padam
  32. mak aihhhhhhhhhhhhhh...

    bapaknya panjang SPAM dari nadzallihoo.

    sori kalau org lain tak berani nak cakap, meh aku cakap. setakat ni apa yang ko cakap, idea, cadangan semua KOSONG!!!!

    yang ko melalut mengarut panjang2 kat blog org ni apasal, JAWAB JE LA SOALAN2 aku..bukan banyak pun. konon nak ulas ayat aku satu2, last2 yang soalan ditanya tak jugak jawab.

    dah aku cakap, KO TAKDA IJAZAH @ kpakaran khusus pun TAKPE. malahan ramai macam ko, hanya peminat setia sejarah & bahasa @ biasa di panggil PENGKAJI AMATUR. tapi bila ko mengutarkan idea/cadangan/teori baru.. tunjukkan la bukti. bukti ni pula samada GAMBAR, KERTAS KERJA KAJIAN, PENGIKTIRAFAN PARA@ SARJANA, BUKU, TESIS etc. tak perlu copy paste kat blog2 org. blog ko kan ada, letak la di sini. ni tak, degil giler, JANGAN SEMBANG SAJE.. pintal bahasa baik punya, last2 di hujung jalan sesat tah ke mana!!!

    tau tak, cara ko ni MENGHINA GOLONGAN YG KHUSUS DALAM BIDANG BAHASA, ARKEOLOGI & SEJARAH. mereka punya lah study bertahun2 batu2 / inscription2 di Asia Tenggara ni, berjauhan dengan keluarga/org tersayang, keluarkan duit habis berjuta ringgit buat kajian, buat tesis & kertas kerja, lepas tu buat pameran & buat wacana/diskusi/perbentangan etc.. tu tak masuk pengorbanan diri lagi.. org lain lain zaman muda seronok2 bergembira, mereka terpaksa ikat nafsu & fokus kepada kajian..

    YANG KO PULAK, senang2 je Veni, vidi, vici.. tak sampai 1 jam, benda yang bertahun2 org lain cuba decoded ko tafsir camtu je.

    so, matangkah kelakuan kamu tu??? itu ke cara org berilmu & anak bangsa yg jaya menuju 2020.

    ntah2 betul kot telahan aku mula2.. ko ni jenis yang takda kawan.. kawan dengan diri sendiri & komputer je.. jgn stress2 & tekanan, nanti putus wayar susah org lain. get a life DUDE!!!


    Penduga Arus

    BalasPadam
  33. Kepada semua para komentar di sini, baik kpd pihak admin, penduga arus, para aninomus, serta saudara zack..
    pertama sekali saya mewakili blogger2 orang laut, khususnya kepada seluruh masyarakat bajau yg ada di seluruh nusantara, baik yang masih berkelana di laut sulu dan sulawesi,memohon maaf sekiranya trdapat ada segelintir dr suku kami yg `terlebih sudah` di internet, khususnya dalam pengkajian blog2 sejarah seperti ini. adapun kebanyakan atitud yang ada tidak menggambarkan 100% keseluruhan suku bajau yang amnya bersikap pendiam baik budi pekerti halus sopan adatnya, yang lebih rela bersemayam di laut nan tenang daripada berbunuh mengamuk gelora di darat. Dan sy juga merasakan trdapat banyak percanggahan fakta yang dilontarkan beliau, yg sesungguhnya kami sbg kemenakan bajau bersuku laut pun pening lalat nk mencernanya, apatah lagi saudara sekalian dari suku yang jauh.Kadang2 saya terpikir,dari manakah tempat perguruan saudara nadzalihoo tersebut, saya pun kurang pasti adanya.Dan kepada saudara nadzalihoo, kita digelar orang laut bukan digelar orang cuma sembarangan, kita mendapatnya dengan `keputusan`.Mana yang amuk didarat, kita undurkan.

    Kadang-kadang agak menyedihkan melihat nasib bangsa kami, sering saja dibolak-balikkan, terpinggir dari arus kemodenan,ada yg tak keruan asal,nak ke kiri dah masuk filipina, nak ke kanan dah masuk malaysia, hatta memang itulah laut tempat asalnya nenek moyang kami bermandi-manda.malah ada kenyataan dr blog2 lain yg menyenaraikan suku kami sbg salah satu kaum tausug juga menambahkan lagi kebingungan. mana mungkin disamakan, sedangkan bahasa bajau dan tausug saja umpana iban dan jawa adanya,terlalu berbeza rentak telonya, meskipun ada sedikit persamaan, lantaran sudah biasa berbicara duduk berjiran sungguh lama dan sama2 asal nusantara pula. Di sebalik kengkangan dan himpitan inilah,mungkin lahirnya insan seperti nadzalihoo yg cuba mencari cahaya kesukuannya disebalik senja merah, yang bagi saya cukuplah dengan agama islam yang dianuti, dan berada di dalam Malaysia, dan sejarah2 kami sebagai pendayung2 pengiring2 kapal sultan, itu sudah cukup membanggakan orang laut seperti kami, yang kami rasa tidak perlulah dihebohkan, apatah lagi diperdebatkan. Tak ubah seperti resamnya laut, semakin geloranya laut ditundukkan, semakin kita hanyut terbuai di limbungan.

    Maka, saya sebagai orang laut dari kemenakan bajau, memohon maaf di atas segala kesulitan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kepada saudara orang laut,sebenarnya saudara nadzallihoo tu cuma ingin menaikkan kembali prestige suku kamu iaitu suku bajau..percayalah..saya amat mengagumi orang2 laut..kita adalah satu bangsa,bukan saudara jauh malah sangat dekat..Empayar Melaka membuktikan bagaimana peranan orang laut semasa kegemilangan Melaka dahulu kala.

      Kadang2 saudara kita nadzallihoo agak hanyut dengan pemahamannya..just cool..hehehe,mari kita bongkar lagi sejarah bangsa Melayu ini..jangan nak hidup berpuak2..cukuplah saya membantai orang2 jawa,orang2 bugis,orang2 minang,orang negeri saya sendiri kedah,orang2 kelantan kerana kebodohan mereka..mari kita bersatu ^_^ penat rasanya bergaduh sesama saudara..

      Padam
    2. sy setuju dengan saudara Zack.

      apa yg dibuat oleh Alihoo sebenarnya murni. cuma kaedah & caranya tak kena. silap langkah, membuatkan niat suci itu menjadi bahan tawa orang ramai, dan lebih parah, bila tawa itu melibatkan nama yg lebih besar, BANGSA.

      tidak timbul isu "kerana Nila setitik rosak susu sebelanga". saya memahami Alihoo bertindak atas dasar individu. saudara Orang Laut telah membuktikan Orang Bajau ini hebat di laut dan juga daratan. malahan sangat gentleman & bertamadun kerana sanggup memohon maaf bagi pihak lain kaum kerabanya.

      saya tabik spring buat anda Orang Laut.

      ----------------


      tuan rumah, hehehe

      1. apa pandangan tuan terhadap cerita Kuan Yin & Tara saya di atas tu. agak2 ada kaitan dengan alam nusantara tak???

      2. sy terbaca orang asal Bali adalah Bali Aga. orang Bali sendiri mengakui mereka ini hidupnya & gayanya tak sama dengan the rest Bali-Hindu. dan paling menarik (INI JUGA SESUAI SBG BAHAN BUAT ALIHOO!!) masyarakat Bali Hindu percaya bahasa pertuturan Bali Aga ini lebih mirip kepada Melayu Kuno/Klasik berbanding Bahasa Jawa!!! apa pendapat tuan.

      3. sekadar untuk buat kita sama2 fikir, ada kajian yang mendakwa Gautama Buddha adalah putera Raja Persia, adik beradik kepada Daniel (book of Daniel) atau Gautama Buddha = Daniel sendiri???, dia in fact sebenarnya berbangsa Yahudi yang dibawa ke Babylon oleh org Macedonian/Greek (zaman Hellenistic Yahudi). Dlm Islam watak dia di padamkan seolah2 seperti cerita Nabi Idris (wallahuallam sy tak pasti). Dipendekkan cerita, ajaran yg dibawanya pada awalnya bukan dalm bahasa Sanskrit..tapi sumber arkeologi mendapati bahasa awal ajaran Buddha (yang mungkin dah diselewengkan dari ajaran sebenar??) adalah dalam Skrip Kharosthi, iaitu bahasa campuran India-Greco-Roman(bahasa Bangsa Aryan sebenar!!). tablet Persepolis membuktikan wujudnya ajaran Buddha ni di Iran (babulon waktu tu) seiring dengan ajaran Zorester!!!
      malahan patung2 Buddha zaman tu banyak yg digayakan dengan jubahnya, pakaiannya, cara hidup sama seperti patung2 Greek / Yunani sama seperti patung2 Greek di Babylon & Roman. In fact Raja Asoka dari Dinasti Maurya juga dikatakan adalah org yang sama bernama Diodotus I. Cuba tengok apakah kaitan antara Singa dgn ajaran buddha & kebudayaan Babylon serta Greek/Roman!! betul2 buat sy tertanya.
      hehehe, tringat pulak. Tu hari ntah macammana silang menyilang saya buat, tup tup Merong Maha wangsa sy dapat kaitkan dengan cucu cicit keturunan Asoka, dinasti Maurya ni la. Asoka ni lak keturunannya konon ada kaitan dengan keturunan Raja Seribu Raja, Cyrus The Great (sebahagian percaya beliau aialah Iskandar Zulkarnain dlm Al quran) Time base macam kena je..malahan dikatakan Sami paling hebat Asoka adalah seorang bangsa Yunani, Dharmaraksita.
      hmmm, dulu diorg cakap Ajaran Nabi Ibrahim-dipesongkan jadi Zorestor (Majusi??) & jadi Hindu, Ajaran nabi Idis pulak-dipesongkan jadi Buddha..campur dua jadilah macam zaman sekarang..ish ish. malahan watak Osiris dlm Mesir Purba juga dikatan Nabi Idris (yg ajaranya dah dipesongkan). Wallahuallam.. make you wonder kn.. Allah is Everywhere..sejauh mana manusia sesat takkan dpt lari dari kebenaran. Wallahuallam. (pohon pembaca jangan percaya bulat2, ini semua teori orang yg sy rangkumkan & sampaikan kembali kerana pada akhirnya ianya ada kaitan dengan sejarahkita jua, Bangsa Melayu)


      Penduga Arus

      Padam
    3. Hahaha saudara penduga arus kita ni pandai channeling sumber2 sejarah dunia,seperti ada kebenarannya kalau diselidiki lebih dalam.

      Waw saya tertarik dengan penduduk asal bali iaitu bali aga itu,adakah mereka menganut ajaran anisme? actually orang2 hindu bali(yang punya tarian pendet tu) itu adalah serpihan orang2 jawa dari kerajaan majapahit hindu yang lari ke bali setelah unsur islam semakin kuat di pulau jawa..im correct?

      Nak tanya..orang2 arya adalah dari rumpun scythian kan?rasa macam pelik kan rupanya selama ini agama hindu sebenarnya diasaskan oleh orang2 eropah. ^_^

      Padam
  34. salam.....1jam gi kita mungkin bersahul
    khas saudara pendunga arus memangpun asyik menduga jer.


    (melalut mengarut panjang2 kat blog org ni)...reaksi sy...macam lak dia tuan blog. ni lah fiil manusia yang suka menghalang. tapi takpe. Bukan kah awak yang memulakan dan minta huraian. Nak soal,nak tanya buatler cara nak tanya. bukan ker begitu???...

    (Jawab jer la soalan?.)...reaksi sy...awak faham tak?...saya kata nanti saya akan sambung. tak sempat saya menyambung perbahasan. awak dah kemukakan soalan provok mengujakan.Tawar hati saya memberikannya sebutir mutiara. Terlepas ler rezeki kau wahai pendunga arus deras......heheheh.....manusia tak sabau. Ini tidak, terus mewarta, seolah nak beradu berlaga. Ini bukan Allihoo. Sabarlah wahai pendunga arus deras. Tiadapun masa ditetapkan untuk menjawab soalan awak kemukakan. Tiadapun paksaan supaya awak menunggu kegilaan.

    (dah aku CAKAP,KO TAKDA IJAZAH@KPAKARAN KHUSUSPUN TAKPE)...reaksi sy...Inilah sifat gelojoh awak dan amat buas serakah. Cuba lebih mengandai, menghasil persepi luaran membinasakan. Hai! bro cara fikir cam ni amat membahayakan. Awak terlalu taksub menidakkan manusia berinsan peringkat bawahan. Mungkin pada fikirnya hamba abdi.

    AWAK INGAT SEBATANG POKOK,APA JER LER POKOK. BOLEH BERDIRI KALAU BUKAN KERANA KEKUATAN AKAR2 DAN AKAR TUNJANGNYA.

    AWAK INGAT BANGUNAN SEPERTI PIRAMID PURBA ATAU MANA2 LER BANGUNAN PENCAKAR LANGIT DALAM DUNIA NI, BOLEH BERDIRI MEGAH TEGUH PERKASA. KALAU BUKANNYA SOKONGAN PADU MAMPAN KAT BAWAH YANG KAU HINA DINA.

    AWAK INGAT ILMU SESEOTANG ITU TIDAK BERLAINAN DENGAN SESEORANG. AWAK INGAT AWAK JER YANG ADA SARJANA KERTAS BINASA TU YANG MEMILIKI KELAIANAN.

    AWAK INGAT KEBERPENGETAHUAN SESEORANG INSAN ITU HANYA ORANG YANG BERGRED SEPERTI AWAK WAHAI PENDUNGA ARUS DERAS. AWAK INGAT SESUATU APAPUN,TERBENTUK MEMBENTUK,KALAU BUKAN DISEBABKAN ADA PENYEBABNYA, DAN PENYEBAB INI AMAT HALUS ATAU KECIL IBARAT SAYA NI LAH ORANG BAWAHAN ATAU SEWAKTU DENGANNYA.

    CUBA KAU WAHAI PENDUNGA ARUS BERLAPANG DADA DAN BERFIKIR SEJENAK. JAMGAN BONGKAK MEMBANGKAK. NANTI LAK KENA HANYUT ARUS DERAS. KALAU TERUK SANGAT PERAHU AWAK KENA BELASAH OMBAK BERARUS DERAS BERPUSING LIGAT MEMUSAR, DATANG KEBENGKEL SAYA. SAYA ADA IDEA MEMBUAT KAPAL BESI BERBENTUK PERANGKANG@BAHTERA.

    BalasPadam
  35. (tau tak,cara ko ni menghina golongan yg khusus dalam bidang bahasa,arkeologi@sejarah)...reaksi sy...il il il il...ehehehe...bila lak kedapatan penulisan saya menghina para ahli yang ahli dalam ilmunya tersendiri@sejarah. saya cuma kemukakan teori bahasa melayu purbakala. itupun lau awak atau sesiapapun mendengarnya. kalau awak rasa amat pincang dan tiada bahan untuk membentuk teori saya ni. awak tong sampahkan jer ler......apa punya bodoh, sehingga membinarkan kepala hotak hang. kan mudah....

    (Yg ko pulak, senang2 je, veni,vidi,vici tak sampai 1jam)....il il il il...ekekeke...
    kalau ya pun apa salahnya. Adakah ia satu kesalahan maksima sehingga membawa melapetaka, dihukum diadili dimahkamah. Lau cam tu kita tutup jer teknologi maklumat.
    Patutu ler remaja sekarang tak minat langsung menggoogle pasal sejarah. mereka lebih google ruangan porno. Rupanya maklumat sejarah ni hanya manusia seperti pendunga arus jer yang empunya hak. Maaf ler lau itu lawnya....

    Diperwarta agar benak anda boleh menelaah.Tidak timbul saya baru mempelajari bahasa purba ni dalam tempoh sejam yang terakhir. Sejak kecil lagi saya sudah mempelajarinya. Kalau saya cedok daripada orang. sudah tentu saya juga seperti kamu. Namun kajian saya tiada kena mengena dengan maklumat yang kau ada.

    BalasPadam
  36. (ntah?. betul kot telahan aku mula2. ko ni jenis yang takda kawan)...reaksi sy...Ini lak memaksa saya mewarta. Inilah kehebatan awak ni, wahai pendunga arus deras, dah ler ia tahu arus ke kiri dia gi duga gak. melayang nafas. Kalau ler setakat teropong laksamana DO RE ME, tentu out punya. Teropong dia ni lagi lebih hebat melangkaui perbatasan zaman.

    Lau awak kata saya tiada kawan. Saya pasti sepasti-pastinya, ini mustahil. Untuk awak pendunga arus yang sentiasa bercelaru.


    Yang ini hanya dalam lingkungan kekeluargan:-
    Saya lahir bukanya lahir sendiri. ada insan yang melahirkan saya. dua insan tu emak dan ayah. bersaudara ada 10, ipar duai sudah tentu 10,kaum kerabat,saudara mara tak kira lak tetapi memang banyak. Saya ada 5 anak isteri seorang. keluarga pihak isteri duk kat melaka juga banyak keluaga. Mana mungkin saya tiada kawan.

    Yang ini hubangan daLAM BENTUK KEMASLAHATAN;-
    Saya rasa, saya lebih advance dari awak. Sebabnya mudah jer. Saya setiap hari selama 22 tahun sentiasa belayar menggunapakai kenderaan daratan. tiap2 hari jumpa manusia yang ada hubungan. mereka amat memerlukan perkhimatan saya. apa jenis golong manusia saya sudah jumpa berbicara samada untuk kerja atau bersembang pasal bahasa purba. Pekerja saya pun semua bangsa saya dah temui. tak paya saya senaraikan, kalau setakat suku kaum melayu diseluruh nusantara saya dah biasa berbicara dengan meraka.

    ILILILLILILI.....EHEHEHE....PENDEKKAN CERITA SYA GI MAKAN SAHUL JAP JER.

    SALAM.....AKHIR MULA
    DARI
    HANG@PANG2TIDAK BERLIMA@BERSEORANG@LAKSAMANA ALLIHOO

    BalasPadam
    Balasan
    1. " Yang ini hubangan daLAM BENTUK KEMASLAHATAN;-
      Saya rasa, saya lebih advance dari awak. Sebabnya mudah jer. Saya setiap hari selama 22 tahun sentiasa belayar menggunapakai kenderaan daratan. tiap2 hari jumpa manusia yang ada hubungan. mereka amat memerlukan perkhimatan saya. apa jenis golong manusia saya sudah jumpa berbicara samada untuk kerja atau bersembang pasal bahasa purba. Pekerja saya pun semua bangsa saya dah temui. tak paya saya senaraikan, kalau setakat suku kaum melayu diseluruh nusantara saya dah biasa berbicara dengan meraka. "

      apsal aku bayanagkan ko ni macam YB la pulok. YB sengal kiki, siapa jumpa ko tiap hari tu? apa yg mereka nak dari ko? nasihat dalam bidang bahasa purba ke? dari ayat di atas macam ko ni Driver Bus @ Teksi jer.. betul ker kerja kimpal ni?? atau ko ni taukey teksi??

      Mi'key orang Parighq

      Padam
    2. YB pun, kalah bai..hehehehe.. ko, tau tak, wlaupun sy ni tiada pendidikan berklas. Namun
      nama2 yang pernah penempah grill atau apa sahaja kerja berkaitan besi@kontrek, semua nyer saya catat. Setahun buku bersaiz a4, setebal 400m/s, sekurang nyer 4@5 buah, siap ngan nama@tel pon, alamat rumah, kat kl dn selanggor ni, cerok mana yang allihoo tak perna pergi, semua nyer dah. Pelanggan semua golongan, doktor,peguam, menteri2, ceo2 syarikat sama ada swasta atau Glc kerajaan hatta ke rakyat marhain cina,india, melayu atau rakyat marhain pendatang atau dah x bole senarai kat ni. semua allihoo dan temui. INi bukan buku JINGGAI bro.....

      Padam
  37. salam selamat berpuasa seluruh ummat melayu
    jangan terseliuh tergeliat yer wahai saudara pendunga arus.
    Kalau golongan bertahap prof. Jangan cita ler. cuma mereka semua dah pencen, almaklum ler, lepas jer mengarang besi geriji atau apa jer hajat pengguna. saya tentu kat kedai kopi, ramai rakan taulan menunggu dengar bahasa purba.

    untuk si kemanakan orang laut yang hanyut...salam muhibbah...
    terima kasih kerana mengiktiraf diri jadi penghulu orang laut.

    Khas untuk tuan alsemantani, kalau ada fitrah dariNYA kita berjumpa terjumpa. Insya Allah saya akan cetak salinan kajian saya berkaitan segala terjemahan bahasa purba yang ada dalam semua prasasti serata dunia. BY HAND....bukan melalui alam plastik berkotak.

    BalasPadam
  38. Oleh beroleh pasal kajian untuk memertabatkan bangsa melayu hanya dipunyai oleh orang seperti pendunga arus dan sewaktu dengannya. Adalah eloknya, mutiara bahasa purba, saya simpan pitri dilautan sepi. Tidakpun ia binasa sebab molekiul-molekiulnya berpurbakala.

    Salam terakhir, salam titik noktah saya mengunjungi blog tuan Alsemantani. Terima kasih saya ucapkan kerana tidak mendakwa sehingga membawa ke kandang mahkamah. Sebab bersebab keceluparan dan tidak berizin mengguna pakai balairong anda. Biar saya bawa diri dan saya sedari, takut pembaca setia anda bertempiar berlari.


    SALAM BERAKHIR TIDAK DIMULA

    DARI

    HANG@PANG@TIDAKBERLIMA@BERSEORANGAN@LAKSAMANAALLIHOO.
    DITIMBANGAN SALANG LAUTAN.
    SAMBIL BERPRAL MENULIS DITERATAK PARANGKANG PARAU BAHTERA SAMPAN.
    SAYA AKAN SINGGAH PARALO ON DI VANUA-VANUA PO-PO, PU-PU KENENEKAN-KEMOYANGAN

    KATA MUTIARA SAYA
    'mapamatah mattan pvautah patauv pada bangsa melayu agar mereka mengenal asal muasal. Jangan sampai si nyonya dan si paria memijak-pijak kepala kok bangsa mala. Tetapi nak kata apa, para sarjana ijazah seperti si pendunga arus juga yang menghambur racun nista pada bangsanya yang sedia ada.

    sekian terima kasih.."WABILLAHITAUFIK WALHIDAYAH ASSALAMUALAIKUM WARRAHMATTULLAHIWALBARATTU."

    bye lampai salam

    by allihoo
    selaku parkir

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam saudara allihoo..mahu kemana?adakah anda terasa hati? saya juga seperti anda seorang pengkaji amatur..tiada siapa pun yang hebat disini melainkan Tuhan.

      Seperti yang saya katakan sebelumnya,anda mempunyai buah fikiran yang hebat..cuma kadang2 tidak menepati dengan kronologi masanya sahaja.

      Relax lah saudaraku..mari kita bergabung bersama2.. ^_^

      Padam
    2. Salam saudara allihoo..mahu kemana?adakah anda terasa hati? saya juga seperti anda seorang pengkaji amatur..tiada siapa pun yang hebat disini melainkan Tuhan.

      Seperti yang saya katakan sebelumnya,anda mempunyai buah fikiran yang hebat..cuma kadang2 tidak menepati dengan kronologi masanya sahaja.

      Relax lah saudaraku..mari kita bergabung bersama2.. ^_^

      Padam
  39. maaf pinta izin pada saudara zack....salam berpuasa semoga sentiasa sehat. kita perlu manusia yang sentiasa sehat walafiat tubuh dan minda.

    INILAH ALLIHOO. INILAH SEBENARNYA LAKSAMANA ALLIHOO
    MENCIPTA SESEUATU TEORI BARU. TIDAK SEMESTINYA BAHASA MELAYU PURBA. MERANGKUMI BENDA-BENDA YANG TAK PERNAH ORANG CIPTA. DAN BANYAK BENDA SAYA CIPTA MELALUI KEMAHIRAN KIMPALAN DENGAN MENGGUNA PAKAI CERMINAN ALAM SEMULA DIJADI. untuk disampaikanpadapendungaarusderas

    BalasPadam
  40. Org Bali Aga dikatakan keturunan org2 austronesia. sblm ada Hindu & Buddha mereka dikatakan menyembah nenek moyang yg dinamakan HYANG..dikatakan dlm abad ke 4 masihi, seorg sami @ sekelompok tabligh Hindu bernama Maharkandya datang dari India & menHINDUkn mereka semua. mereka memeluk hindu tapi menasimilasikan dengan jaran2 animisme mereka.
    ada beberapa Kg komuniti Bali Aga yg trkenal (Tenganan, Trunyan, Sidetapa, Cempaga, Tigawasa, Pedawa, Sukawana). mereka percaya mereka sudah wujud sejak 10.000 tahun yang lalu di situ. Aga = gunung dlm bahasa mereka..buka sahaja bahasa & budaya mereka berbeza dgn Bali lain, malahan sejak dulu mereka tidak pernah tunduk bawah pemerintahan Majapahit!! Agama Hindu mereka juga juga jauh beza dari segi amalan & kuil2nya dgn Bali lain serta hindu di India..mereka dikatakan mengamal Hindu Siva-Buddha?? konon dulu mereka ni keturunan & raja di Kerajaan Bali @ walidvipa. lepas Majapahit datang mereka beransur ke dalam, ke hutan2 & gunung. ciri2 animisme dewa angin, gunung, laut etc masih kuat dlm masyarakat ini. beza Hindu Majapahit yg pure hindu spt India.

    jadi, adakah Bali Aga adalah relik hidup kepada bangsa Melayu kuno.. sy rasa tidak kerana mereka walaupun berkerajaan tapi mereka tetap masyarakat Agaria yg komunikasinya terhad dengan masyarakat2 negara2 kota lain yg lebi maju berasaskan maritim.

    yg Hindu tu, bukan diasaskan oleh org Eropah, kena faham di sini. ianya diasaskan BERDASARKAN ajaran yg dianut oleh org2 kacukan di Babylon, Iran & kerajaan2 di sekitarnya yg asalnya adalah keturunan2 ras dari Asia Barat & utara Afrika. mostly berbangsa Yahudi campuran (dgn org tempatan) la kot sebab zaman tu watak2 penting semua berbangsa mereka etc.. setelah kedatangan geng2 dari Yunani Cyrus & the geng, diikuti geng2 Roman Alexander mereka bergabung, berkahwin & adapt hingga menghasilkan satu ras bangsa lain dinamakan Aryan yg banyak menetap di utara benua India. Aryan pula ada banyak jenis, dan Syntia hanya salah satu darinya. rasanya serikandi ada terang dlm ATBM kot??

    ---------------------------------------------------------------------

    dah lari jauh dari topik asal kita ni. sori tuan rumah.

    p/s : Alihoo, anda dah buktikan KEBIJAKSANAAN & TAHAP IQ anda. jadi sy dengan rela hati mengalah & tidak akan respon kpd anda lagi demi menjaga sentiviti Org2 Bajau yg secara tidak langsung tersentuh. maka "giler aa mu sorang" selamanya k.


    Penduga Arus

    BalasPadam
  41. Org Bali Aga dikatakan keturunan org2 austronesia. sblm ada Hindu & Buddha mereka dikatakan menyembah nenek moyang yg dinamakan HYANG..dikatakan dlm abad ke 4 masihi, seorg sami @ sekelompok tabligh Hindu bernama Maharkandya datang dari India & menHINDUkn mereka semua. mereka memeluk hindu tapi menasimilasikan dengan jaran2 animisme mereka.
    ada beberapa Kg komuniti Bali Aga yg trkenal (Tenganan, Trunyan, Sidetapa, Cempaga, Tigawasa, Pedawa, Sukawana). mereka percaya mereka sudah wujud sejak 10.000 tahun yang lalu di situ. Aga = gunung dlm bahasa mereka..buka sahaja bahasa & budaya mereka berbeza dgn Bali lain, malahan sejak dulu mereka tidak pernah tunduk bawah pemerintahan Majapahit!! Agama Hindu mereka juga juga jauh beza dari segi amalan & kuil2nya dgn Bali lain serta hindu di India..mereka dikatakan mengamal Hindu Siva-Buddha?? konon dulu mereka ni keturunan & raja di Kerajaan Bali @ walidvipa. lepas Majapahit datang mereka beransur ke dalam, ke hutan2 & gunung. ciri2 animisme dewa angin, gunung, laut etc masih kuat dlm masyarakat ini. beza Hindu Majapahit yg pure hindu spt India.

    jadi, adakah Bali Aga adalah relik hidup kepada bangsa Melayu kuno.. sy rasa tidak kerana mereka walaupun berkerajaan tapi mereka tetap masyarakat Agaria yg komunikasinya terhad dengan masyarakat2 negara2 kota lain yg lebi maju berasaskan maritim.

    yg Hindu tu, bukan diasaskan oleh org Eropah, kena faham di sini. ianya diasaskan BERDASARKAN ajaran yg dianut oleh org2 kacukan di Babylon, Iran & kerajaan2 di sekitarnya yg asalnya adalah keturunan2 ras dari Asia Barat & utara Afrika. mostly berbangsa Yahudi campuran (dgn org tempatan) la kot sebab zaman tu watak2 penting semua berbangsa mereka etc.. setelah kedatangan geng2 dari Yunani Cyrus & the geng, diikuti geng2 Roman Alexander mereka bergabung, berkahwin & adapt hingga menghasilkan satu ras bangsa lain dinamakan Aryan yg banyak menetap di utara benua India. Aryan pula ada banyak jenis, dan Syntia hanya salah satu darinya. rasanya serikandi ada terang dlm ATBM kot??

    ---------------------------------------------------------------------

    dah lari jauh dari topik asal kita ni. sori tuan rumah.

    p/s : Alihoo, anda dah buktikan KEBIJAKSANAAN & TAHAP IQ anda. jadi sy dengan rela hati mengalah & tidak akan respon kpd anda lagi demi menjaga sentiviti Org2 Bajau yg secara tidak langsung tersentuh. maka "giler aa mu sorang" selamanya k.


    Penduga Arus

    BalasPadam
  42. Saudara Al-Semantini, mohon maaf.. bila fikir2 balik sy bersetuju dengan artikel anda dia atas kerana berikut,

    Tambralingga ada disebut sejak abad ke 2 lagi dlm catatan/kitab Buddha india, Niddesa sezaman dengan kewujudan Langkasuka & Kedah Tua. Tahun tahun 1030 baru disebut semula dlm Tanjore Inscription di india berkaitan serangan Rajendra Cola I.

    Selaras dengan pendapat Gerini, Roland Braddell, Ramesh C. Majumdar & J.L.Moens, pakar sejarah Indonesia Slamet Muljana mengambil pendirian berbeza pendapat dengan Coedes mengatakan Chandrabanu yang menjadi Maharaja kerajaan Tambralingga sebenarnya asalnya berpusat di sungai Tembeling, Pahang dan bukannya di Ligor (Nokhorn Si Tammarat). Tambralingga/Tan ma ling adalah merujuk kepada Tembeling, bukannya Chaiya @ Ligor/Nakhorn S.T. Ligor sebenarnya adalah di bawah kekuasaan Grahi (Chaiya) yang pada akhirnya juga menjadi jajahan Tambralingga (Tembeling di bawah Chandrabanu). Ianya sesuai memandangkan berbanding Chaiya/Ligor hasil bumi di persekitaran Tembeling lebih tepat dengan catatan cina bahwasanya Tambralingga adalah pengeksport kayu, emas, perak, gading, wangian, rotan, madu etc.

    sblm zaman Chandrabanu @ 1230, Grahi adalah bawah kekuasaan Srivijaya. Ini dibuktikan pada 1183, dlm Prasasti Grahi, rajanya Mahasenapati Gelanai yang tunduk kepada Maharaja Srivijaya telah diarahkan membina arca Buddha. Begitu juga Tan Mam Ling @ tambralingga, ia di perintah oleh Siang-Kung (temenggung?) yg di sahkan/diiktifaf oleh kerajaan Srivijaya pada waktu itu.

    Cuma seakan sesuatu pelik berlaku, Tambralingga menghantar utusan diplomasi ke China pada 1196. Yg menariknya China pula hanya menerima utusan hanya dari NEGARA YG MERDEKA. Ini bermaksud berlaku sesuatu di antara 1183-1196 yang menyebabkan Grahi & Tambralingga merdeka dari Srivijaya. Di antara 1197-1225, Kedua2 tempat itu seolah2 berada kembali di bawah Srivijaya (sumatera) dan bermula diantara 1225-1230 sekali lagi keduanya sudah merdeka kembali di bawah Chandrabanu.

    Pada 1230, kemungkinan Chaiya kini, masih dikenali dengan nama sebagai Grahi. buktinya Kia Ho Li @ Grahi masih disebut dlm catatan cina, Chu Fan Chi (1225). teori Maujana mengatakan Chandrabanu yg merupakan temenggung (raja daerah/pembesar/wakil) memberontak dari Sriwijaya (Dharmasraya waktu tu) diantara tahun 1225-1230 dan membebaskan diri lalu mengangkat dirinya sendiri sebagai raja Sriwijaya baru. Sekaligus meletakkan Grahi & Ligor (antara kota jajahan Sriwijaya) di bawah kekuasaan nya yg berpusat di Tembeling!!! Kalau difikirkan pastinya kota2 silam yg berdekatan (i.e. pantai timur semenanjung) seperti Pahang, Terengganu, Langkasuka, Kelantan, Paka, Foloan, Ji Lo Ting?? Seperti yg disebut dalam Chu Fan Chi, pasti juga akan berada di bawah Maharaja Srivijaya Baru, Chandrabanu kerana dia membebaskan semuanya dari kerajaan lama..hmmmm

    Timbul pula persoalan, kenapa Grahi Inscription dibuat di Grahi (chaiya) bukan Tembeling? Batu ni juga menyebut GRAHI ADALAH SEBAHAGIAN TAMBRALINGGA , bukan menyebut GRAHI = TAMBRALINGGA. Mungkin untuk mengurangkan riiko serangan dari selatan (sumatera & jawa) serta mengeratkan hubungan dengan negara keluarganya, Khmer.

    Kenapa Khmer? Dlm Chronicles of Chieng Maï, dikatakan pada 1010, Khmer telah diperintah oleh seorg putera raja MELAYU dari Tambralingga @ Suryavarman I. Dia yg bina Preah Vinear yg kini jadi rebutan Kemboja & Thai (mereka tak sedar anak raja Pahang yag bina sebenarnya hehehehe). Kesemua keturunan Raja2 Khmer @ Angkor andalah keturunan Suryavarman ni la.

    -----------------------

    BalasPadam
  43. -------------


    Ini bermaksud, Chandranu sedar hubungan kekeluargaan diantara dia & pemerintah Khmer waktu tu. Khmer dah tak berapa kuat waktu tu, mungkin juga dia nak gabungkan Srivijaya barunya & Khmer jadi kerajaan mega-nusantara!!!, tapi syg dia terlalu memandang rendah kepada kerajaan baru Sukothoi waktu tu. Anyway, sebab itu kota utama Negara Tambralingga di pindah ke Chaiya/Grahi. Walaupun berbahasa Khmer, org Chaiya masih lagi Melayu sebenarnya. Maka munasabah la batu ni keluar sebelum kempen serangan ke Sri Lanka di buat. Dlm inscription tu juga disebut, serangan Chandrabanu ke sri lanka di buat setelah semua negeri di bawahnya terasa aman dan damai.

    Dlm Chu Fan Chi juga disebut Sri Lanka adalah salah satu jajahan Srivijaya lama (yg berpusat di Sumatera). Mungkin Chandrabanu nak menunjukkan bahwa dia adalah penerus & Maharaja Srivijaya yg sah maka Sri Lanka adalah bukti mudah akan kekuasaannya selaku pewaris kerajaan Buddha di selatan asia dan sekaligus boleh membuka mata kerajaan2 di Benua India seperti Dinasti Deva di utara (yg menyambung warisan Dinasti beragama Buddha, PALA tetapi beragama Hindu) & Dinasti Padhyan di selatan. Mungkin sebab timbul idea nak mengambil relik Buddha di Sri Lanka & bawa balik ke Malaya.

    Waktu tu, dlm buku sejarah Culawangsa?? @ buku sejarah di India, Chandrabanu telah dikenali sebagai bukan lagi Raja Tambralingga, jauh sekali Raja Grahi..tapi sebagai Raja Jawaka..hmmm adakah dulu pantai timur semenanjung @ keseluruhan semenanjung dikenali sebagai JAWAKA??, tapi kalau dikaitkan dengan catatan2 arab bermaksud keseluruhan Nusantara adalah kawasan JAWAKA...

    Kedah waktu tu dah sedia merdeka lepas Chudamaniwarman (1009) memerintah & menjadikan Kataha ibukota kedua Srivijaya. 1012 bila Rajendracola menyerang, Kedah jatuh tapi masih dibiar diperintah oleh raja2 tempatan (Marawijayaturawarman) dengan memberi ufti kepada Rajendra Cola I tiap tahun sebagai perakuaan kekuasaan. Start itulah Kataha perlahan2 tidak lagi berkaitan dengan Srivijaya?? dan memerintah sendiri semula negaranya.

    Dengan mengambil kira kedudukan geografi Kerajaan Chandrabanu, kemungkin juga dia menjalinkan hubungan erat dengan Kataha.

    - Maka diatas sebab2 di atas, Saudara Al Semantani, sy percaya teori anda kemungkinan Jatukham Ramathep adalah menifistasi akankehebatan Chandrabanu ini.



    Penduga Arus

    BalasPadam
  44. -mana lak nadzallihoo?. best giler. sampai lah ni. dia merajuk coz.
    Sy pembaca belakang tabir. Minta nadzallihoo bertandang. Bawa mutiara yg ko nak jual tu aehhhh. takpon pamer, kite sedia bgi derma. Yg mampu ler. melawak jer tau? alliho.

    hulubang semantani. Bangsa Agaria tu, adakah bangsa Ar'am? maaf muallaf sejarah.

    ---M! orang viking@taiwan M!---

    BalasPadam
  45. alihoo, teruskan perjuangan saudara... semoga saudara melihat perjuangan itu adalah untuk bekalan kehidupan selepas mati di dunia paling seketika (paling lama 100 tahun lebih sahaja) yang masih jauh dan lama di barzakh. biarpun tak dikenali atau tak disenangi.

    sesungguhnya tiada apa yang pasti melainkan mati.

    BalasPadam
  46. Dalam dunia blog/forum ada satu kategori manusia yang dikelaskan sebagai KKS (kurang kasih sayang) ... antara cirinya ialah terlalu banyak menghantar komen/posting yang adakalanya keluar dari tajuk perbincangan ...

    WaAllahua'lam ...

    BalasPadam
  47. -kite tambah kali anon 12;02pg
    dunia blog/forum manusia byk selindug.
    jrang2 ko, dngr bend yg sebenar nyer ia jumpa.
    PALING MENGERIKAN SUKA MANUPULASI.

    ---M! orang viking@taiwan M!

    BalasPadam
  48. SALAM UMMAT MELAYU
    SALAM TUAN ALSEMANTANI
    SALAM ZACK
    SALAM PENDUNGA ARUS
    SALAM AHAZEMAN

    Tiadapun dalam kod2 hidup saya. membenci bangsa sendiri
    Nanti kite mulakan perbahas seterus nyer.......bole ker tuan semantan

    salam dan mohon maaf secara peribadi

    ---M! orang viking@taiwan M!

    Salam dimula
    hang@pang@tidak berlima@berseorang@laksamana Allihoo

    BalasPadam
  49. salam alsemantani
    salam zack......rindu sakan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Definitely there's something wrong with you. Rindu Sakan???

      are you a homo?? or maybe you had Attention Seeking Disorder???

      There's a life beyond your world, your pc/laptop & your mind out there. try it sometime okay


      nadzallihoolishet

      Padam
    2. Tak ya ko, sembunyi. guna omputih lak
      I rase u yg homo atau sewaktu ngan yer. Apa kena mengena ngan RINDU SAKAN bai???
      Dan ko, yang bercelaru dalam pemikiran ko sendiri. Sebab ape??? sebab nyer ko, tau bendaala ni. Org hebat x berselindung bai, cam ko.... Org berinsan dia kata apa yg dia tau, dia x paksa orgpun ikut, ape yg ia cakap. Biasa nyerler, org yg nampak latar belakang nyer, adalah org yg sentiasa mendahului, bercakap memula daripada org itu sendiri.

      Bro... ko, komen ngan sy. JANGAN LER PAKAI OMPUTIH.
      Kita Martabatkan # BAHASA JIWA BANGSA #

      Padam
  50. salam tuan alsemantani
    salam zack@pendunga arus@org laut@para anon.

    Pinta di izin

    Seandainya ada masa terluang kamu. Marilah kita bersua muka. Ini lebih baik daripada
    kita menghampar,menghidang dan memperlihat, ia lebih kepada menimbulkan andaian yang tiada kesudahannya. Ini jelas, apatah lagi persoalan pokok@melayu kebersimpang-siulan asal muasal.

    Sepertimana pendungaArus dan juga lain pengkaji@bgsa melayu. Saya Allihoo,komited dengan idea yang saya kemukakan. Pada buah fikir saya, bagi menanda kecelaruan bangsa@melayu. Semestinya dimula dari tulisan@huruf dan perkataan@bahasa. Apakah bangsa@melayu mempunyai tulisan@huruf dan perkataan@bahasa bertalian dengan bangsa2@manusia awal???.

    Dengan kekayaan pintar dan kebijaksanaan semula bermula, para ahli sejarawan bangsa@melayu. Hidangan fakta, silang selidik merumus, daripada semua sumber bangsa dunia. Tidaklah mustahil,bangsa melayu melangkah jauh dalam peradaban bangsa dunia. Hari ini, permulaan kepada tulisan@huruf,perkataan@bahasa dan sains keteknologian, kita tidak pernah mempertikai, seterusnya membuktikan bahawa itu semua, bukanlah berasal dari mereka semata-mata. Faktor utama pada buah fikir saya, ialah kegagalan kita melihat ke dalam perkataan dan tulisan awal manusia. Kerumitan bertambah, setelah beransur-ansur hilang, sama ada segaja atau tidak, ini adalah fitrahNya, tanpa memikir bagaimana ia boleh direkod untuk generasi akan datang. Keadaan ini, telah berlaku sekian berzaman lama-nya. Inilah yang berlaku pada bangsa@MELAYU. Sifat ini bertunjangan sehingga membentuk buah fikir bangsa melayu, yang kekadang tidak sangat mengambil tahu pada sesuatu kejadian.

    Benda2 apa sahaja, yang ada dibumi laut dan daratan boleh diungkap dengan empat pencaindra, ia adalah hak semata-mata hamba@manusia berhidup. Ada nama2, perkataan awal pada benda2 apa yang ada didaratan dan lautan. Huruf kata patah kata-an, pada nama benda2 ini, ilmu-ilmu sains matematik, tiada melainkan ia bersama-sama. Pada tanah daratan tanah lautan, apa sahaja yang melatah@berada berhidupan di atas atau dalam bumi tanah daratan, ia ada nombor2 yang mengikat antara satu sama lain mengikut huruf perkataan itu. Perkataan pada nama benda inilah yang membentuk sanis fizik,biologi dll. Namun bangsa PEROMPAK, telah berjaya menimbus tengelamkan pusaka bangsa melayu yang pada mereka amat mudah ditidur didodoikan. DIA TAK TAHU, YANG ITU???.. YANG INI???.., ADALAH RAHSIA BANGSA MALAYU.

    Dalam bual tulis bicara, yang saya jelaskan di atas. Ada kena mengena dengan tulisan@huruf dan perkataa@bahasa bersama bersains matematik, berfizik biologi yang akan saya bentang melalui SALURAN FORMAL nanti. Saya akan senarai hurai, nama2 benda asal@awal termasuklah perkataan2 yang tercatat dalam prasasti2 berserta dengan ilmu matematik sainsnya.

    SALAM BERPUASA
    SALAM akhir dimula....

    Hang@Pang@tidak berlima@berseorang@Laksamana Allihoo
    Disallang timbang, dilautan samudra lauatan dalam.
    Di atas teratak Parangkang adjung Bahtera Sampan...

    BalasPadam
  51. salam alsemantani

    Pinta di izin

    SVASTI............-Apa maksud sebenar???...
    -Mengapa huruf2 ini ditulis terlebih dahulu dan mengapakah bukan
    huruf2 yang berlainan???...
    -Berapakah bilangan nombor yang mengikat antara huruf ke
    huruf???...
    -Huraikan dengan huruf berasaskan huruf awal manusia(hanya ada 23
    perlambangan huruf) dan dalilkan dengan huruf JAWI@arab???...
    adakah ia memenuhi keteria sebagaimana maksudnya???..


    Fikir dengan buah fikir......

    BalasPadam
  52. SALAM.....

    ***KEADAAN PRASASTI2, SEMAKIN HAYAT MENJANGKAUI PERBATASAN ZAMAN(terutama kebawah zaman hari ini, sekitar 1000 tahun sebelum masih HINGGA ke bawah sesudah masih) SEMAKIN NAMPAK LER TITIK2 PERMULAAN BANGSA MELAYU***

    BalasPadam
  53. salam,

    saya hanya pemerhati di sini. Saya tak suka mengatakan mana2 pihak yg betul & salah..tapi dalam kes ni saya mmg tertunggu2 nadzallihoo menjawab soalan penduga arus. jawab panjang2 tapi tak ada satu pon jawapannya. Apa kata tolong jawab soalan penduga arus tu directly tak payah pusing sana sini.

    Bukannya apa..sejarah ni bukannya perkara main2..bukan boleh di garap mengikut sesedap rasa. Apa yang anda utarakan mesti lah berserta bukti ilmiah. kalau macam tu saya pun boleh buat tafsiran sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang ler sejarah bukan perkara main2..
      Apakah pada fikir, sesuatu yg bernilai begitu mudah anda hampar@bias@lambah2kan???...Kita ada saluran yang betul, dan saya dengan senang, tiada paksaan, jika sesiapa ingin berjumpa dan berbahas secara muhibbah.

      Cara ilmiah, cara sains(DNA),cara apa sekalipun saya boleh buktikan seperti teori yg saya kemukakan. Saya juga mengkaji dari pelbagai sudut atau sumber seperti manuskrip,prasasti, agama, kebudayaan, penceritaan hikayat dll, daripada mana2 negara.

      Tiada kewajaran saya menghurai fakta2 yang ada, hanya untuk membenarkan teori saya di dalam blog yang belum tentu keselamatan terjamin.

      Padam
  54. ntah apa punya sengal betul la mamat nazalihoo ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tidak ler, dilahir untuk mengatakan seseorang insan itu sengal. Terserah pada ko, kata saya sedemikian rupa. Hai! suadara, mengapa suka sangat menandai, mengandai atau mensempadani seseorang insan berinsan???...

      Padam
  55. dah lama aku jadik silent reader kat blog ni......syukran kpd tuan tanah...tapi ari ni terasa nak coretkan sesuatu lak......aku respek kat bbrp forumer yg sama2 menyumbang buah pikir atau kajian dan berbincang plak kt sini.....rasa cam kat universiti la plak...
    .....nasihat aku pada tukang salak atau sampah2 kalu rasa diri tu tak menyumbang apa manafaat pada kemajuan blog ni lebih diam je tak payah nak nokok nambah pikiran karut idea dari kapla otak yg tak berapa nk betul..jadik la cam aku dah le.... silent reader semenjak blog ni di buka lagi....wassalam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lau setakat ko, surah aku diam, tak makan ler bro.........
      Lau tuan blog kata.......saat ni gak sy x klik BLOG MELAYU NUSANTARA.
      Ini pasti, sepasti2 nyer. Tidakpun sy rugi, mutiara purba tetap bersinar menyeri.

      Padam
    2. kau ni dah lah bodoh....sombong bongkak bangang tolol bahalol la pulak.........selalu aku kalo jumpe org cam ko nih kompom selempang dua punya aku bagi....nih ha no talipon aku....019-9223594/012-3623594..ada brani kontek aku....bior aku sekolah kan ko apa itu melayu....ko memang semak lagi menyemakkan la......bodoh punya manusia......kalu ko tak brani kontek aku tak payah lagi la ko nak menyibuk kat mana2 blog melayu.....

      Padam
    3. apenyer........bro, bulan baik. cakap cam ni
      walaubagaimanapun saya call gak.....namun org lain lak.
      tak yer kite gaduh2. tiada hasilpun.............

      saya kata bahas cara muhibbah.....syapun kontek no ko, org tu kata dia x pernah bertandang kat blog ni..........

      Padam
    4. warna2 pelbagai rupa
      biasa pada cermin kaca
      ========================

      Padam
  56. nadzallihoo: apa kau merepek ni?
    tuan tanah : mohon di lanjutkan cerita selanjutnya

    BalasPadam
  57. ehhheehh........kite lak ia kate???????????
    bile call.............org lain..atau buat2 x kenal????????????

    bro ,,,,,,............///////////////////////???????????????????????

    BalasPadam
  58. allihoo teguh dalam pendirian
    amat sayang bangsa ni
    hari melayu lawan melayu
    apa dah jadi
    last2, sinyonya n paria cincang2

    BalasPadam
  59. http://lokalgenius.blogspot.com

    pemilik = Al-Semantani

    editor = nadzallihoo

    p/s : manusia kurang belaian kasih sayang biasa selalu inginkan perhatian. hmmmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. ke ko yang kurang kasih sayang kikikikik :DD

      Padam
  60. 13 July, 2012

    A Japanese official has proposed that Indonesia become the center of a “renaissance movement” in the Asia-Pacific region due to the historical fact that the country was the focal point of Austronesian culture in the past.

    The consulate general of Japan in North Sumatra’s Medan, Yuji Hamada, said that based on archeological research, it had been proven that Indonesian culture had strongly influenced Austronesian cultures, adding that Austronesia included Chile, Madagascar, New Zealand and Taiwan.

    Their languages also tend to be similar with the Indonesian language. Take the example of the language used during the reign of Japan’s Ochinawa Kingdom, which was like Indonesian.
    “These [findings] show how Indonesian cultures are still going strong in other ethnic groups. According to the findings, I propose Indonesia to be the starting point of a renaissance movement in the Asia-Pacific region,” said Hamada.

    Hamada was speaking in Medan on Thursday during an international seminar on the Cross Culture and History of Asia Pacific in Indonesia.
    The seminar was attended by 175 participants, ranging from consulate generals and scholars to students, and included visitors from countries such as France, India, Japan and Malaysia.
    Daud Aris Tanudirjo of the department of archaeology at the faculty of cultural sciences at Yogyakarta’s Gadjah Mada University, who was also a keynote speaker at the seminar, agreed with the proposal, saying that nearly half of the world’s heritage was influenced by Austronesian culture, which mostly emanated from Indonesian culture.

    “Several theories maintain that many of the world civilizations were inspired by Austronesian culture,” said Daud, adding that this was the reason why Austronesian languages were simple and easy to learn.

    Meanwhile, the secretary of the Forum for Asia Pacific Culture and Historical Studies, Erond Damanik, who was part of the seminar’s committee, said that all suggestions put forward during the event would be passed on to the government.
    (The Jakarta Post)

    Apa pendapat saudara Al-semantani tentang artikel ni?

    BalasPadam
  61. WARRAHMATTULLAHIWALBARATTU."

    Saudara Allihoo, salah taip ke tu atau memang nak eja macam tu? lain maknanya dari maksud asal.

    BalasPadam