Ahad, 9 Oktober 2011

FAKTA PENTING TENTANG BANGSA MELAYU YANG TELAH DILUPAKAN.



Berikut adalah beberapa fakta yang ramai anak muda pada zaman ini tidak tahu berkenaan Bangsa besar Rumpun Melayu dan bahasanya. Ramai yang beranggapan Istilah Melayu itu hanya istilah syok sendiri orang Malaysia atau diberikan oleh British dan lain-lain penjajah dan sebagainya. Namun ternyata dakwa dakwi berkenaan tidak benar. Istilah Melayu telahpun menjadi istilah penyatuan bagi seluruh bangsa rumpun ini atau rumpun Austronesia sejak sekian lama lagi, dan dipersetujui oleh  pemimpin-pemimpin dunia Melayu ketika itu.


* Dalam tahun 1879 Parlimen Hawaii di Honolulu telah membincangkan kemungkinan penyatuan Dunia Melayu-Polinesia yang luas.

* Sembilan tahun selepasnya (1898) Apolinario Mabini di Manila mencadangkan “Federation Malaya” dengan gagasan yang sama.

* Muncul di Filipina ialah wiranya yang terbilang, Jose Rizal yang diberi nama jolokan “The Pride of the Malay Race” atau “The Great Malayan”.

* Wancelao Vinzons yang menyampaikan pidato bersejarah “Malaysia Irredenta” telah memaparkan mimpi penyatuan seluruh bangsa Melayu - Polinesia. Waktu itu beliau berusia 22 tahun dan seorang pemuja Rizal. Beliau selanjutnya mengarang buku mengenai “History and civilization of Southeast Asian countries belonging to the Malay race”.

Di samping itu di Indonesia terdapat peranan Muhammad Yamin, yang berasal dari Talawi. sebuah kampung kecil di Sumatera Barat. Menurutnya “Selat Melaka ialah corong kepulauan kita, Malaya ialah batang leher kepulauan Indonesia dan daerah yang delapan. Menceraikan Malaya dari Indonesia dalam perhubungan internasional adalah sesuatau yang merugikan”.

Keagamaan

Pada peringkat akhir syarahan perdananya Ismail Hussein menyebut: Dunia Melayu ini penuh keragaman dari segi keagamaan, kebudayaan, kesenian serta adat resam, tetapi di bawah keragamannya itu selalu terasa ada kesatuan yang mengikutnya”.

Dalam kertas kerjanya pula berjudul The Study of Malay Literature, Ismail Hussein menyebut mengenai kira-kira 2,000 manuskrip asli Melayu dihantar ke Eropah kebanyakannya untuk perpustakaan-perpustakaan Inggeris dan Belanda.

Lanjutnya dalam karya yang berjudul Malay, World Language of the Ages oleh Profesor James T. Collins, yang mengkaji bahasa dan pelbagai loghat Melayu di seluruh Asia Tenggara menyebut, apabila kerajaan Melayu Melaka pada abad ke-15 memeluk agama Islam, Melaka mempunyai kira-kira 200,000 penduduk dan berupa kota terbesar di Asia Tenggara. Kerana kaitan dengan Islam, tulisan Jawi menjadi bahan utama penulisan Melayu.

Pada 10 Ogos 1511, Melaka jatuh ke tangan Portugis yang kemudian meranapkan masjid-masjid serta istana-istana. Namun, pada tahun 1522 kamus Melayu terbit hasil usaha seorang peniaga bangsa Itali, bernama Antonio Pigafetta. Antara contoh kata-kata:

Melayu 1522, Apenomaito?, Tida tahoSudah Macan,

Melayu 1996, Apa nama tu?, Tidak tahu, Sudah makan?,

Melayu 1534, Baparim de Pungor, Ange’ dia malu, Sita pa tau dor,

Melayu 1996, Berperang di Punggur, Nggak dia malu, Setapak tak undur.

Juga terdapat catatan surat tulisan Jawi dari Sultan Brunei pada tahun 1599 kepada Gabenor Manila setelah diserang oleh tentera Sepanyol. Surat tersebut masih disimpan di Sepanyol.

Tambahan lagi suatu yang menarik ialah peranan seorang Paderi Kristian, Francisco Javier di Melaka setiba pada tahun 1545. Beliau mempelajari bahasa Melayu hingga boleh menterjemah ayat-ayat sembahyang penganut Katolik. Beliau mengadakan pelajaran-pelajaran agama Kristian dalam bahasa Melayu.

Pada tahun 1632, bahasa Melayu digunakan dalam mahkamah-mahkamah pemerintahan Belanda di Ambon. Seorang bangsa Maluku beragama Kristian, Jan Paijs menjadi petugas mahkamah menulis kenyataan-kenyataan dalam bahasa Melayu tulisan rumi. Surat-surat berumur 364 tahun itu masih disimpan di negeri Belanda.

Bahasa Melayu menjadi bahasa lingua franca di Batavia semasa pemerintahan Belanda.( BUKAN BAHASA JAWA DAN BUKAN JUGA BAHASA INDONESIA)

Pada tahun 1856, suratkhabar bahasa Melayu terbit di Surabaya untuk keperluan ahli-ahli perniagaan. Menjelang akhir abad ke-19, akhbar-akhbar Jawi dan Rumi terbit dipelbagai tempat Gugusan Kepulauan Melayu (Malay Archipelago).

Semasa tentera Jepun menyerang dan menewaskan tentera British di Malaya dulu, pegawai-pegawai tentera Jepun membawa kamus Malay-English susunan Wilkinson, tulisan Rumi.

Menurut Profesor Collins, sepanjang sejarah 1,300 tahun bahasa Melayu telah menerima kata-kata bahasa Arab, Sanskrit, Portugis dan Belanda.

 
untuk artikel penuh sila ke halaman diatas. sekian wallah hu a'lam.
 
 

43 ulasan:

  1. bagus ni................

    whitecrow

    BalasPadam
  2. Salam,
    Terima kasih kerana mengkaitkan blog saya. Saya pun telah berkongsi kiriman sdr sebelum ini di halaman FB saya. Mudah-mudahan satu siri dokumentari dapat diterbitkan untuk menyebarluaskan hasil penemuan terbaru.

    BalasPadam
  3. tp lihatlah anak bangsa kita sendiri yg meminggirkan penggunaan bahasa melayu tinggi dlm pertuturan harian..

    tahniah tuan semantan dgn usaha berterusan memerah fikiran mengkaji usul dan teras bangsa melayu..moga dirahmati dan mmberi kesan pd khalayak..
    --yo--

    BalasPadam
  4. salam,

    Jadi.. perkara fist yg kita kena buat adalah kuatkan rohaniah kita. Kuatnya Melayu adalah kerana kuatnya Islam dalam hati mereka.

    Seterusnya... daulatkan kembali bahasa Melayu. Bahasa itu cermin bangsa. Perlu diingatkan, selain bahasa Arab, bahasa Melayu adalah bahasa ke-dua official dalam dunia Islam kerana byk-nya kiab-kitab melayu yg dikarang ulama' kita. Kita bermula dengan menulis komentar dan apa jua sama ada sms, e-mail ataupun di mana-mana saja... mulakan dengan menulis bahasa Melayu lengkap.

    salam ukhwah.

    BalasPadam
  5. Blog tuan telah disenaraikan di dalam Bloglist Pilihan di blog saya. Diharap tuan juga dapat berbuat demikian.

    Aku yang Bingai
    http://tendangterajang.blogspot.com/2011/10/kj-bocor-rahsia-siapa-kroni-dsn.html

    BalasPadam
  6. takkan melayu hilang di dunia...

    BalasPadam
  7. Salam,
    Artikel ini ditulis oleh Tan Sri Mazlan Nordin.

    AM

    BalasPadam
  8. Melayu itu tinggi ladunninya
    firasatnya tiada siapa mampu percaya
    kerana jauh melangkaui masa
    gerak hatinya sukar diterjemah
    hanya yang ahli dapat membaca

    Melayu itu misteri untuk difahami
    kerana mulanya bukan baru
    hadirnya saja membawa persoalan

    perjalanan yang jauh dahulukala
    terlalu mematangkan jiwa Melayu itu
    yang kemudiannya diwariskan dan dihias
    zaman berzaman

    sehinggalah ke satu masa
    warisnya kabur melihat diri sendiri
    harta kekayaan yang diwarisi telah disembunyikan
    telah dikaburkan kewujudannya
    ada yang sangka ianya tanah pusaka
    ada yang sangka ianya emas berharga
    ada yang sangka ianya perhiasan segala

    tetapi yang sebenarnya
    ia adalah budi dan bahasa

    andai Melayu hilang emasnya
    andai Melayu hilang tanahnya
    andai Melayu hilang kaya buminya
    Melayu itu tetap hidup...


    kerana adanya budi dan bahasa...
    harta peninggalan ayahanda dan bonda...

    BalasPadam
  9. Salam Kenal dari orang melayu Riau ^_^

    BalasPadam
  10. Salam,

    Nampaknya blog Mistisfiles tidak dapat dilawati, sebaliknya dijawab dengan "This blog is open to invited readers only." Sama juga dengan blog-blog ATBM dan Cik Seri Berceloteh. Memang Mistisfiles telah umum blognya akan ditutup tapi tak tahu pula ia masih terbuka untuk "invited readers".

    Saya nak cuba memohon untuk menjadi "invited readers" ketiga-tiga blog tersebut tapi tak tahu alamat email mereka.

    Adakah saudara tahu alamat email mereka? Harap saudara tidak keberatan memberinya. Saudara boleh juga berhubung dengan saya melalui emai di bawah:

    zulabdullah60@gmail.com

    Sekian, terima kasih.

    BalasPadam
  11. sekarang ni banyak juga universiti dichina mengajarkan bahasa melayu. dikatakan tujuannya untuk mengeratkan dengan dunia melayu. bagi saya ini satu tektik untuk berbuat baik dengan orang melayu lepastu menguasai tanah melayu, maklumlah penduduknya dah ramai. singapura dan pulau pinang mereka da dapat dan tak mustahil akan datang giliran tanah semenanjung.

    BalasPadam
  12. saya juga alami masalah nak masuk blog mistisfiles...harap saudara al semantani boleh bantu saya beri email saya pada mereka.

    amir941112@yahoo.com

    BalasPadam
  13. Salam,

    Saya juga adalah peminat setia blog mistisfiles, Alter Terahsia Bangsa Melayu dan Cik Seri berceloteh. Akan tetapi, kini ia tidak dapat dibuka dan hanya open for invited readers. Besarlah hati saya kiranya saudara dapat dapat membantu memberi e-mail saya kepada mereka. e-mail adalah seperti berikut dirikuini_belle@yahoo.com.

    terima kasih atas jasa baik saudara.

    BalasPadam
  14. Apa sudah jadi dengan blog-blog Srikandi? Kedua-dua blog Alter Terahsia Bangsa Melayu dan Cik Seri berceloteh tidak dapat dilawati dan hanya dibuka untuk invited readers saja.

    Harap dapat saudara siasat tentang hal ini. Banyak peminat yang kecewa.

    BalasPadam
  15. tuan puan, saya dr indo, hendak mengomentari pernyataan
    "Beliau menyebut antara lain mengenai kerajaan Melayu Melaka pada abad ke-15 memeluk agama Islam. Ketika itu Melaka mempunyai kira-kira 200,000 penduduk dan berupa kota terbesar di Asia Tenggara. Kerana kaitan dengan Islam, tulisan Jawi menjadi bahan utama penulisan Melayu."

    mohon kiranya tuk mengecek sejarah sblm abad 15, melayu termasuk daerah kekuasaan siapa/apakah ??
    dalam ertian, kerajaan melayu ada lbh dahulu sriwijaya ker?


    "Dalam kertas kerjanya pula berjudul The Study of Malay Literature, Ismail Hussein menyebut mengenai kira-kira 2,000 manuskrip asli Melayu dihantar ke Eropah kebanyakannya untuk perpustakaan-perpustakaan Inggeris dan Belanda."

    manuskrip tsb dlm bahasa apakah?? dan mggunakan tulisan apakah??

    mohon kiranya kita bisa bersama2 objektif dalam menimba ilmu. trima kasih

    BalasPadam
  16. Salam tuan dr indo. Sila rujuk http://riwayatmelayu.blogspot.com/
    Di sana diterangkan panjang lebar oleh srikandi tentang kerajaan2 awal nusantara dan bagaimana setiap kerajaan mempengaruhi satu sama lain. Baca dari awal post kerana penyampaiannya bersiri.

    BalasPadam
  17. Salam, saya peminat blog2 srikandi, harap bole invite saya untuk masuk.

    rurounikhairul[a]gmail.com

    Tukar [a] kpd @

    TQ!

    BalasPadam
  18. leceh betul tak boleh log masuk dlm misticfile ada sesiapa boleh bantu saya??

    BalasPadam
  19. ini emails saya zamzorro07@yahoo.com

    BalasPadam
  20. ini e mails saya harap dpt msk ke misticfile zamzorro07@yahoo.com

    BalasPadam
  21. saya juga..hrp masukkan sy dlm mistisfiles...ini email sy ; yunus_psi@yahoo.com

    BalasPadam
  22. Saya adalah peminat setia blog mistisfiles, Alter Terahsia Bangsa Melayu,riwayat melayu dan Cik Seri berceloteh. Akan tetapi, kini ia tidak dapat dibuka dan hanya dibuka untuk jemputan sahaja. Besarlah harapan saya kiranya tuan dapat membantu memberi e-mail saya kepada mereka memandangkan saya tidak tahu bagaimana untuk menghubungi mereka. e-mail saya adalah seperti berikut : asma_sulaiman@yahoo.com.
    Terima kasih atas bantuan tuan.

    BalasPadam
  23. ya betul....saya juga tak dpt akses blog2 tersebut...diharap saudara al semantani dpt bantu masukkan email saya sebagai invited reader....sy dh lama mengikuti blog2 tersebut sebagai silent reader, tp beberapa bulan kebelakang sy tak berkesempatan utk online dan jenguk blog2 tersebut serta blog2 sejarah seperti blog saudara. saya amat berterima kasih jika saudara dapat mebantu.

    skylinecruieser@gmail.com

    BalasPadam
  24. saya pun pun peminat blog mistisfiles, Alter Terahsia Bangsa Melayu, harap pihak tuan dapat bantu supaya mereka dapat invite saya...

    email saya ; mramiza@gmail.com

    Terima Kasih

    BalasPadam
  25. Salam

    sy seperti saudara-saudari diatas juga berminat mengikuti blog seperti:

    mistisfiles
    riwayatmelayu.blogspot.com

    diharap, ade yg dpt membantu menjemput/"invite"... minta bantuan

    terima kasih

    jebadz@gmail.com

    BalasPadam
  26. salam tuk semua...boleh tak jemput saya sekali di mistisfile ,dah lama saya tak dapat akses ke situ...saya teringin sangat nak membaca penulisan blog tersebut..

    abbul.jali01@gmail.com

    BalasPadam
  27. invite i jugak....dah lama teputus hubungan ngan alter terahsia bangsa melayu... tigerbelang@yahoo.com

    BalasPadam
  28. Kepada saudara-saudaraku..hidup seharian macam janggal sedikit sejak beberapa bulan lalu setelah terputus hubungan dengan alter terahsia bangsa melayu. Mohon bantuan dapatkan akses untuk tuan hamba ini.

    bukuh2@yahoo.com

    BalasPadam
  29. Salam,

    Besarlah harapan saya kiranya pihak mistisfile dan Alter Terahsia Bangsa Melayu dapat menerima saya untuk akses ke halaman mereka.

    payaikan@yahoo.com

    BalasPadam
  30. Salam tuan tanah invite saya juga iida_syuhada@yahoo.com.my

    BalasPadam
  31. invite saya juga. azhar.talib@gmail.com

    BalasPadam
  32. salam...
    mohon utk invite saya juga
    prettystupid08@gmail.com
    syukran!

    BalasPadam
  33. Jika tidak keberatan invite la saya ke mistisfile dan Alter Terahsia Bangsa Melayu. sun_wanted18@yahoo.com.my

    BalasPadam
    Balasan
    1. Encik/Cik Tanpa Nama, nk tanya ni...dah dapat ke invitation dari Srikandi. Boleh inform x kalu dapat access...kite pun tertunggu Cik Srikandi...

      faramyluv@gmail.com

      Padam
  34. Jika tidak keberatan...sye nk jugak tau ttg bangsa kite sndiri...mse utk bangsa melayu mengorak langkah kmbali...insyaallah...
    paantrinity@gmail.com

    BalasPadam
  35. Mohon utk invite saya ke laman srikandi kherun.nita@gmail.com. terima kasih byk2

    BalasPadam
  36. saya juga rindu nak baca tulisan2 srikandi.. mohon invite saya, prettyorked@gmail.com

    BalasPadam
  37. Salam tuan semantan
    salam seluruh ummat malayu para blogger
    ummat seluruh dunia

    Salam dikhaskan pada tuan puteri Sri kandi,lama benau tuan puteri bersembunyi, Seandainya Tuan Semantani ada link ngan tuan puteri,sampaikan salam saya.....Hang@laksamana@pangALLIHOO

    BalasPadam
  38. Hang hang lima bersaudara
    Menjalar mengharum nama
    Sebuah Vanua Mallakka
    Zamannya tidak terkalah melintasi seluruh Vanua
    Tubuhnya cuma berbeza
    pada gelaran malayu purba

    Sempena Hang lima bersaudara
    tumbang musuh dihujung kalis@keris itulah jiwanya
    Medan tempur adalah lapangannya
    Hang lima bersaudara menjadi idola serata vanua

    Keperwiraan Hang lima bersaudara jenama purba
    Aliran zaman melenyapkan penjenamaan pada sesiapa gerangan manusia memiliki ilmu segala
    Akhirnya dikala dini manusia pendekar digelarlah ia PANG LIMA.

    sekian terima kasih
    Membiyat para durjana

    BalasPadam
  39. asssalamualikum saudare..saye adelah peminat blog mistifiles cik sikandi..harap dptlah kirenye saye dijemput ke blog mistifiles kerane ianye seakan memberi inspirasi kepade saya..she75o@yahoo.com

    BalasPadam