Ahad, 5 September 2010

JIKA BENAR...


Armada Daulah Turki Utmaniah mengalahkan angkatan Portugis kafir laknatullah


Salam, artikel kali ini adalah jawapan saya kepada anda di luar sana mengapa saya menyatakan bahawa berkemungkinan kerajaan Ayuthia adalah Islam adalah jauh panggang dari api. Di bawah adalah hujah-hujah saya berdasarkan catatan fakta-fakta sejarah dan anlisis yang telah saya buat.


Jika benar...

Jika benar kerajaan Ayuthia adalah islam maka kerajaan Turki Utmaniah tidak akan membiarkan ianya jatuh ketangan kafir portugis ataupun siam penyembah berhala. Walaupun Hamzah Fansuri pernah belajar ke sana namun beliau bukan belajar atas nama kerajaan siam tetapi beliau belajar dengan orang islam dari Parsi yang mengajarkan ajaran Ibnu Arabi. Sewaktu Hamzah Fansuri ke Ayuthia itu orang Islam Parsi menjadi tunggak utama istana ayuthiya dimana mereka menjadi penasihatn utama, wazir dan menteri-menteri kanan dan sangat dipercayai Raja Narai. Namun mereka turut menyatakan bahawa Raja Narai masih tidak mahu meninggalkan agama asalnya iaitu menyembah berhala. Ini adalah daripada catatan Parsi sendiri.



Jika benar Ayuthia adalah Islam maka sultan Aceh sudah pasti menjalinkan persahabatan erat dengan Ayuthia kerana zaman kegemilangan Ayuthia adalah hampir sama dengan masa zaman kegemilangan Aceh dibawah Sultan Iskandar Muda. Namun tidak ada langsung catatan Aceh yang menyatakan bahawa Ayuthia adalah kerajaan islam padahal kerajaan Ayuthia tidak berjauhan daripada Aceh. Malahan Kerajaan Pattani yang terletak lebih jauh ke timur juga mempunyai hubungan diplomatik dengan aceh. Kerajaan pattani terang-terang menyebut bahawa raja Ayuthia yang menyerangnya adalah raja kerajaan kafir. Mengapa pula mereka hendak bermusuh sehingga mengkafirkan satu sama lain jika benar bahawa kerajaan Ayuthia adalah Islam dan Melayu? Alasan pihak tertentu yang menyatakan peperangan diantara Ayuthia dan Pattani yang berlansung berpuluh-puluh tahun tersebut sebagai perselisihan faham sepertimana bertengkarnya seorang abang dengan adik adalah tidak masuk akal! Adakah orang Kedah dan Pattani begitu takut dengan abangnya Ayuthia sehinggakan mereka sanggup mengkafirkan satu sama lain. Dan adakah adiknya si Pattani dan Kedah ini begitu nakal sehingga perlu diserang, dijarah, perempuannya dirogol, disembelih, diliwat dihadapan ibu bapa, dibelah perut bagi yang mengandung dan diseksa serta dibakar hidup-hidup. Begitulah hakikatnya yang terjadi kepada tawanan perang Siam jika Kedah dan Pattani diserang. Kejam sungguh si abang konon ini! Tambahan lagi semasa Hamzah Fansuri disana beliau tidak pernah menyebutkan bahawa beliau sedang berada di bawah kerajaan islam.



Selain itu kitab2 salasilah dan sejarah sama ada dari Aceh, Pasai mahupun Melaka langsung tidak ada menyebut mengenai kerajaan Islam Ayuthia. Namun semua kerajaan Islam yang tersapat di nusantara ini malahan yang beribu batu lebih jauh daripada aceh termasuk yang bersebelahan dengan Ayuthia sendiri disebut, iaitu KERAJAAN CHAMPA! YA...hubungan champa dengan kerajaan2 Islam lain memang erat terutama dengan Pattani, Kelantan, Pahang dan Johor! Semua ini kerajaan Islam! Namun tidak ada satu pun catatan sejarah daripada kerajaan-kerajaan ini yang menyatakan mengenai keislaman Ayuthia terutama dari champa sedangkan champa adalah jiran paling dekat dengan Ayuthia! Malah Maluku yang nun jauh di timur pun ada hubungan diplomatik dengan Aceh kerana terdapatnya kerajaan Islam disana yang sangat membenci portugis dan bukan melindunginya seperti di Ayuthia.



Aceh tidak akan berdiam diri sekiranya betul Ayuthia adalah MELAYU DAN ISLAM yang melindungi Portugis, Belanda Dan Inggeris. Sudah pasti Aceh dengan sekut Islam yang lain termasuk Turki akan menyerang Ayuthia. Namun mengapa tidak? Ini kerana Ayuthia bukan kerajaan Islam dan Melayu, walaupun ramai rakyatnya terdiri daripada orang Islam. Dalam sejarah Siam hanya bangsa Burma, Khmer dan Melayu sahaja yang pernah menyerang Ayuthia. Malahan bangsa Melayu Pattani pernah berjaya menawan Ayuthia untuk beberapa waktu yang singkat! Sudah terang lagi bersuluh bahawa sebenarnya Ayuthia bukan Islam tetapi kafir juga.



Jika benar Ayuthia adalah Melayu Islam maka kerajaan Turki Utmaniah pasti akan menghantar hubungan diplomatik islam yang akan membantu dalam hal ehwal pentadbiran dan ketenteraan melawan portugis. Namun pada masa Aceh dan kerajaan Islam lain di nusantara sibuk melawan portugis, kerajaan Ayuthia pula melindungi orang portugis di kotanya. Adakah Daulah Islamiyah Turki akan membiarkan perkara ini berlaku jika benar Ayuthia adalah islam. Tidak! Sudah pasti Ayuthia diserang kerana ia bersekongkol dengan kafir. Buktinya kita lihat apa yang berlaku dengan Johor dan Pahang yang bersekongkol dengan portugis Melaka akibat disuap oleh kafir tersebut untuk melawan Aceh. Aceh akhirnya menerima arahan dari Daulah untuk menyerang Pahang dan Johor bagi memastikan kedua buah negeri itu tidak bersekongkol dengan kafir dan menawan keluarga diraja mereka serta merajakan raja yang lebih Islamis. Ini adalah fakta sejarah yang tidak bisa kita sangkal! Catatan dari sejarah Aceh dan Turki ada menyatakan bahawa tentera Aceh yang menyerang Pahang, Johor dan Portugis di Melaka itu adalah terdiri daripada askar-askar Melayu Islam, Askar Turki khas didatangkan dari Daulah untuk melatih tentera Aceh, Askar Malabari Islam dari India, Askar Gujerati Islam, Askar Habsyi atau negro dari negara-negara Afrika Islam dan Arab.



Bala tentera Aceh ini dibekalkan dengan teknologi ketenteraan tercanggih daripada kerajaan dunia yang mempunyai tentera terkuat di dunia pada masa tersebut yakni Daulah Turki Uthmaniah. Malahan kekuatan dan kehebatan tentera Turki ini disebut dalam hadis Rasulullah S.A.W. Dikatakan bahawa semasa berlakunya pengepungan Melaka , tentera Aceh telah menggunakan meriam gergasi dan senjata ALMANJANIK atau Trebuchet gergasi yang dapat menembak bebola api, bebola racun dan bebola asap! Fakta ini disokong dengan catatan yang ditemui daripada laporan pegawai portugis yang berada di Kota Melaka ketika serangan tersebut.



Ayuthia bukanlah kerajaan Islam wahai saidara-saudaraku, ya! suatu ketika dahulu sebelum kedatangan orang thai lebih kurang 800 tahun dahulu memang wujud kerajaan Melayu kuno disini namun bukan pada zaman 1600 an. Kerajaan tersebut telah sirna dek kemasukan orang thai. Mereka melarikan diri ke selatan, timur dan seidikit di barat. Hanya segelintir Melayu yang tinggal dan berasimilasi dengan Thai. Namun sewaktu Ayuthia berada di puncak kegemilangan ia bukan sebuah kerajaan Melayu Islam tetapi adalah kerajaan Buddha kafir yg terang2 dicatat oleh bukan sahaja pengembara barat (yang mungkin kurang dipercayai penulisannya) tetapi juga pengembara nusantara, Islam, Arab, Parsi dan India. Malahan dalam sulalatus salatin dan Hikayat Raja-Raja Pasai dan banyak lagi hikayat2 Melayu tempatan yang menyatakan kekafiran kerajaan Siam tersebut. Oleh itu bukalah mata, bukalah telinga luas2 dan bukalah minda untuk menerima kenyataan tersebut.



Aceh,Aru,Barus,Banjarmasin,Martadpura,Demak,Mataram,Banten,Johor,Pahang,Perak,Kedah,Pattani,Kelantan,Terengganu,Singgora,Champa, Ternate , Bone,Mempoawah,Sintang,Deli,Palembang,Asahan,Ideragiri,Pagaruyung,bagkahulu,Lampong,Siak,Jambi,Madura,Brunei,Magunidanau,kota bato,sulu,Kutai,Samarenda,kotawaringin,Langkat,Lingga,Natuna,Sambas,Langkat, Serdang dan banyak lagi nama-nama keultanan Melayu silam yang terdapat di nusantara ini. Mengapa pula Ayuthia yang dipilih oleh orientalis barat untuk dipalsukan dan dipesongkan 360 darjah sejarahnya? Sedangkan banyak lagi kerajaan Islam lain ada di nusntara ini yg lebih mudah untuk ditawan dan di pesongkan sejarahnya. Melaka sendiri sudah berada dibawah jajahan portugis namun tidak pula dikatakan Melaka dibuka oleh portugis sebelum orang Melayu wujud disitu lagi~!



Semua ini hanya mainan fakta yang dibuat oleh seorang yang berlagak tahu pasal sejarah padahal tidak pernah menerima pendidikan tinggi dalam bidang sejarah. Segala tulisan mereka hanya retorik semata-mata yang penuh dengan semangat assabiah ke siaman. Pergilah cari ke ceruk dunia manapun samada di Belanda, England,Portugal,Jepun,China,Spain dan mana-mana arkib yang ada mencatatkan mengenai sejarah nusantara,siam dan Asia tenggara maka anda akan mendapati tulisan2 pengembara dan pencatat tersebut menyatakan dengan jelas bahawa raja-raja siam penyembah berhala di dalam pagoda! Adakah logik sekiranya seluruh bangsa penjajah di dunia ini termasuk orang Parsi, Arab dan Melayu nusantara dari kerajaan lain berkomplot dalam satu komplot paling besar dalam alam ini iaitu untuk memastikan agar tidak ada manusia atau haiwan di dunia ini tahu bahawa bangsa siam adalah Islam sebenar sejak nabi Muhammad diturunkan wahyu, bangsa siam adalah jurai keturunan Shih Huang Ti yang hidup 2500 tahun dahulu sebelum datangnya Islam, bangsa siam menamakan seluruh tempat2 didunia ini dan bangsa siam adalah pembentuk monarki terulung di dunia dan memerintah hampir separuh dunia mengalahkan Genghis khan dan Iskandar Zulkarnain. Adakah logik saudara-saudara sekalian??? Pikir-pikirlah sendiri. Saya menasihati suadara-saudara sekalian supaya jangan membutakan mata hanya kerana pihak-pihak tertentu menggunakan nama islam sebagai dasar perjuangan mereka .Ada manusia yg perangainya lebih keji daripada syaitan dengan mempermainkan agama untuk kepentingan golongan mereka. Anda juga perlu sedar bahawa seseorang yang ber ‘ekor’ ustaz itu tidak semestinya benar sebenar-benarnya dalam setiap perkara. Mereka juga adalah manusia biasa yang terikat dengan emosi dan perasaan serta nafsu. Mereka bukan maksum walaupun mereka hafiz al quran dan hafiz hadis malah mufti sekalipun. Ingat akan hadis nabi Muhammad yang mengatakan bahawa ulama sebenar-benar ulama pada akhir zaman ini adalah hampir pupus dan ulama yang banyak adalah ulama pengampu pemerintah dan yang tamak serta sayangkan dunia. Jika kita mengikut golongan ini maka kita akan sesat dan termasuk dalam golongan yg bakal difitnah Dajjal. Sekian wallah hu’alam.

44 ulasan:

  1. Allah hu Akbar

    SAYA SOKONG ANDA AL SEMANTANI !!!!!!!

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  3. mahadaya,maaf jika bertanya kasar ya?
    sudah puaskah kau hidup menumpang di muka bumi ini???...tak semua manusia dapat memahami ilmu yg kau bawa.bicara hanya kpd ahli..tetapi kau sudah membawa bencana yang teramat besar dengan membuka "rahsia".bernafaslah selagi ada. maaf..kerana rasanya 'masa' kau takkan lama.

    BalasPadam
  4. cik mahadaya, saya bukan cakap sesedap rasa tapi saya cakap berdasarkan bukti sejarah. blog saya ini bukan blog perbincangan bab ilmu tauhid dan agama tapi ilmu sejarah. saya bukan ustaz dan saya bukan ulama. Anda memang merosakkan mood saya mahadaya!! anda cakap seolah-olah andalah yg paling betul dan paling tahu dalam segala hal berkenaan agama dan sejarahnya. tak sedarkah anda bahawa anda juga seorang manusia biasa, seorang hamba Allah yang menumpang hidup di buminya??? anda kianat pada bangsa anda, anda tidak amanah pada agama anda dan anda derhaka kepada Allah dan rasulnya. anda memutarbelitkan Agama yang mulia ini atas hujah-hujah 'agin' semata-mata. Adake patut anda kata umat islam meyembah dua tuhan!!!! mana masjid yg anda sebut tersebut? mana??? setahu saya sudah jelas dalam syahadah bahawa tiada tuhan yang wajid disembah melainkan Allah dan nabi Muhammad itu pesuruh Allah!..pesuruh Allah pakcik oi!! pesuruh Allah. Bila masa pulak kami sembah Muhammad?? anda sembah apa mahada..cuba jawab soalan saya..anda sembah apa???

    kalau benar apa-apa dakwaan yg anda buat sila berikan saya tajuk kitab, buku, manuskrip atau apa-apa rujukan yg anda pakai untuk buat tohmahan dan hujahan 'busuk' anda tersebut. saya dah fed-up dengan anda!kalau anda rasa akidah anda sudah terlalu betul dan benar ..silakan anda amalkannya..tapi jangan sesekali anda paksa orang lain untuk ikut akidah asalama, mahamada, alaha, mahadaya anda tersebut!!!!

    BalasPadam
  5. Mahadoya yang amat tongong.

    Sesungguhnya ALLAH adalah tuhan yang Esa. DIA bukan makhluk seperti Muhammad (saw).

    Baginda Muhammad (saw) pula seorang manusia yang menjadi Pesuruh ALLAH swt.

    Tolong bagitahu kepada saya, siapa tok guru kamu yang kamu menuntut ilmu sesat kamu itu.


    KasyafMan

    BalasPadam
  6. Sian, terdesak x de pembaca kat blog apakemaha? trus carut kat blog org laen utk raih perhatian, sedey seh...mgkin pengikut dajjal tegar...nauzubillah

    BalasPadam
  7. salam bro...

    jgn layan mahadaya tu...byk blog lain dia kacau gak....konon terer la tu....hahahaha...anyway good research...selamat hari raya

    BalasPadam
  8. kaji sejarah sendiri kalau tak mengerti...

    betul tak semantani??

    BalasPadam
  9. Wahai mahadaya syaitan, jika anda berada dekat dengan saya, sudah tentu anda akan saya hancurkan dengan kedua belah tangan kurniaan tuhan ini. Jika tidak sia sia sahaja saya mengaku dan berabdi kepada Allah swt.

    la ilaha il Allah, Muhammad Rasul Allah..
    tiada tuhan selain Allah, Muhammad itu utusan Allah.

    Bengong kamu mahadaya, sampai syahadah pun jadi tunggang terbalik, la alaha ala allaha??? mana kamu belajar jawi? walau apapun niat kamu, jgn meniru org2 sesat sebelum kamu, TETAP BAHASA ARAB DIGUNAKAN SEBAGAI MAKSUD JIKA DATANG KEKELIRUAN. Jangan suka2 ikut kepala otak tololmu mengubah ayat2 Allah.

    Huda linnas, wa baiyinati minal huda, wal furqon!!!

    BalasPadam
  10. salam all bloggers...

    fuhh!! patutlah sepejabat rasa panas hari ni, kwn2 sini pun merungut panas..rupanya ada si mahabodo yg bawak api kat sini!!

    all bloggers, saya pun dr dulu dah muak dgn mahabodo tu.xde keje lain selain cuba nak sesatkan dan sakitkan hati semua org. selalu jer dtg tiba2 (marah btul!!) pastu hentam org xtentu hala..bila diminta tunjuk bukti kenyataan dia, mula la senyap..pastu buat lg..buat lg....seterusnya.......

    tuan tanah, bila dtgnya post mahabodo tu, silalah remove post dia serta-merta, tak perlu la letak post dia kat bhgn komen ni..makin menyakitkan hati semua org lg ada laa....

    BalasPadam
  11. Mahadaya ni kalo aku dapat...
    memang sedap btol aku kerjakan,tau laa aku ape nak buat.
    kalo kau ni tergolong mangkok hayun ke..mangkok jamban ke..DOMOI atau TONYOK..memang patut pun.
    Aku mintak last ni,jgn kacau blog org lain..
    Cume jap lg aku dapat kau!siap laa.

    BalasPadam
  12. non..

    ala melanus(singktn) kalo ko kata teori puak2 melayu siam tu putar belit,ko pun sama la..
    paling kurang melayu siam tu ada bahan brtulis sbg bukti dakwaan mereka..
    cuma masalahnya segi penyampaian di blog "tersebut"..andaian melayu brmula dari siam seolah2 ingin menidakkn sejarh melayu melaka..tp sekiranya kita baca keselruhn isi blog tu kita nampk hujung pangkl cite..mcm bab portugis tu..kalo nk ulas panjang..
    kalo brani jom semuka ngan geng sejarh negara kedah..kita bahas semeja..baru puas hati..
    bagi je email kt tuan anai2 sejarahnegarakedah.blogspot..bile,kt mana..
    ada brannn..?

    BalasPadam
  13. Bahan bertulis? saya putar belit? bila masa pulak saya putar belit sedara...saya berhujah berdasarkan fakta yang dah sedia ada. saya bukan tok dalang yang sengaja nak buat2 cerita. semua isi kandungan blog saya ada sumber tertentu yg saya rujuk dan saya tak guna bahan sumber lisan dan analisis sempit dan semangat kesukuan.

    maap ye cik non...cik non kata paling kurang melayu siam tu ada bahan bertulis sebagai bukti?? bahan bertulis apa tu agaknye cik non? ooohh...buku undang2 kedah ye...itu ke yg cik non kata sebagai sumber bertulis dia. sumber bertulis dalam penyelidikan sejarah bukan boleh guna satu je cik non lepas tu bleh buat kesimpulan. mesti ada sumber lain yang boleh menyokong. selama saya tulis blog ni saya xpernah pun buat teori sendiri tapi saya hanya menyampaikan apa yang saya pelajari dan analisa teori ye cik non.

    lagipon cik non...cik non kata ada hujung pangkal kalo baca blog tu dari mula. cik non dah abis ke baca semua posting dlm blog ni? kan saya penah kata saya memang dah baca sejak dari mula lagi...saya dulu jugk fanatik dgn blog tuh.

    apa yang saudara maksudkan dengan 'ada hujung pangkal tuh'?? setahu saya tentng teori portugis islam penaung kerajaan ayuthia melayu islam kedah pasai ma xada sebut pun dalam buku undang-undang kedah? BTW saudara dah khatam ke kitab tu...cuba saudara baca betul2 isi kandungan kitab tu dulu.

    menurut saudara, yg jadik masalah ialah andaian bermulanya dari siam seolah2 ingin menidakkan sejarah melayu melaka...saya kata: beliau bukan sahaja nak menidakkan sejarah melayu melaka cik non..beliau nak menidakkan sejarah melayu secara keseluruhan, menidakkan orang melayu itu wujud dan orang siam itu ada sejak azali, menambah-nambah sejarah dongeng yg mengatakan shih huang ti adalah islam dan leluhur siam islam yang dibuktikan dengan pangkal namanya shih atau syeikh( utk pegetahuan cik non shih huang ti hidup hampir 2000 tahun sebelum nabi Muhammad lahir)...dan banyak lagi lagi dan lagi.. nak saya cerita semua sini panjang sangat.

    bahas?...emm tak payahlah cik non..saya ni budak baru belajar, ilmu x setinggi mana, bahas membahas ni bukan minat saya malah memang bukan dalam prinsip hidup saya. nabi sendiri tak suka orang cakap banyak sebb banyak cakap banyak bohong, banyak dosa, nak pulak bila ikut nafsu asabiah yg dicocok iblis( jgn marah ye)...bila dah bahas tu mesti ada yg emosi..kita ni org malaysia banyak sagat nak membahas, semua bende nak membahas tapi isu tak selesai jugak. cukuplah saya membahas dengan tulisan-tulisan saya dalam blog ni. adalah lebih baik sekiranya pihak geng sejarah negara kedah kemukakan hujah lawan yang ilmiah yg dapat menyangkal hujah-hujah saya dalam blog ini. itu lebih bagus lagipun lebih santai dan tak yh nak bertekak2. silalah cik or tuan non...saya tunggu hujah2 anda semua..buat blog baru ke untuk sangkal hujah saya...pastu bagi saya alamatnya. biar pelayar2 alam maya ini yg buat keputusan , mana yg lebih rasional dan mana sejarah realiti yg sebenar. tapi amaran saya ialah jangan sesekali anda masuk fakta mengarut dan dongeng kemudian gunakan ayat al quran dan hadis untuk mengabsahkannya..itu pantang nenek moyang saya!

    BalasPadam
  14. tanya kita ada brannn?
    diri sendiri masuk sebagai tanpa nama?
    siapa yg brann dan siapa yg bacul?
    tuan "lu pikirrrlahhh sendiriiii~~~~"

    tuan menambahkan lagi kejelikan saya kepada blog tersebut. Xpayah ler nak tuntut2 takhta ni sedare, utk apa? harta? toksah bohong ler kalau bukan itu jawapannya. ukirlah sejarah dengan batang tubuh sendiri tanpa bergantung kepada nama gah nenek moyang tuan hamba. sekian terima kasih dan maaf sbb berkasar bahasa.

    p/s: bukan tuan sorang sahaja berketurunan raja. setakat buku buruk tu xder makna, ada orang lain siap ada regalia xbising2 pun macam monyet.

    BalasPadam
  15. emm,kalau tak silap saya raja norzan dulu tu yg tuntut takhta Melaka pon ada buat web sebelum dia jadi popular...dan dia jugak ada buat perjumpaan kaum kerabat dia sama macam geng merong. malah jumlah orang yg datang dlam perjumpaan dia jugak mencecah ribuan. lebih kurang sama dengan merong.

    tapi kemana raja norzan sekarang???? adakah terbukti bahawa dia keturunan raja melaka dengan hanya memaparkan regalia turuan yg ditempah dari tukang besi??? adakah keluarga merong nak tunggu perkara ini jadi sampai macam kes raja noorzan?

    sehinggakan pakar sejarah dari luar negara terpaksa masuk campur. saya rasa pisang akan berbuah dua kali. tapi kali ini bkan pakar sejarah serumpun je yg akan datang tapi dari Arab dari Portugal dari belanda dari Australia, dari tahiland akan masuk campur...`:)

    BalasPadam
  16. non kmbali..
    tk perlu pnjang2..satu je ada brann? duduk smeja..bukan niat nk cari salah tp merungkai salah faham..ilmu cik semantan ni bole thn juga..jd tu la kita br bincang..
    bukan saya fanatik melayu siam mndabik mereka betoll semuanya..
    mungkin salahfhmn puak melayu siam ni bole di murnikn kembali..
    mmg tulisan tuan ni utk mnyedarkn khalayak tp pnyedarn dgn cara terima ceritera tuan suatu yg mustahil..begitu sbaliknya..
    sampai bila masing2 nk tegak teori brblog2..sebaliknya buku sejarh sekolh masih pakai yg lapok tinggalan pnjajah..
    dh tiba masanya gerak prjuangan diukir..
    jgn nnti yg rugi tanah air kita sedikit demisedikt dituntut jiran spt tuntutn batuputih dek kerana bukti sejarh tak cukup kuat sbb macam2 versi..
    lu pikiaq la sndiri...

    BalasPadam
  17. Bukan x mahu menggerak langkah, tapi tak boleh melangkah...kalau negara ni diperintah oleh seorang graduan sejarah xapa, tapi malangnya negara ni diperintah golongan politikus korporat, jadi apa-apa rombakan yg nak dibuat oleh pihak pendidik terhadap buku teks perlu di persetujui dengan kementerian dulu...

    kalau depa kata A kita buat B depa akan carik sejarawan lain yg akan ikut kata depa. itulah realiti di negara ini. sebb tu blog dijadikan media untuk berhujah kerana kami tahu hujah2 ,surat, konference2 dan mesyuarat yg kami buat dengan pihak poli-tikus ni semuanya mesti ikut agenda mereka. bak kata sejarawan dulu sejarah itu milik pemenang. sapa yg memerintah dialah yg berhak dan ada kuasa menulis sejarah, tak kisah lah sejarah yg dia tulis tu benar atau salah. jadi golongan pendidik dan ilmuan yg makan gaji dari mereka ni terikat tangan dan kaki dan mulut disumbat. Apa daya kami...salah tulis, buku diband, gaji dipotong, silap2 masuk ISA.

    soal nak merungkai salah faham tu saya rasa blog-blog lain banyak dah buat, malahan ada yg menyediakan hujah2 yg lebih bernas dari saya dan dapat menyangkal hampir kesemua hujah geng merong. cuba saudara search blog2 tersebut. Ya saya akui, keberanian bukanlah ciri utama diri saya, saya merasa agak kerdil dibandingkan dengan blogers2 lain. Saya lebih selesa mengemukakan hujah2 saya dalam blog berbanding bersemuka.

    saya juga tak pernah menuntut agar semua orang yg membaca blog saya harus percaya seratus peratus tetapi pendekatan saya lebih kepada menasihat dan memberi pandangan alternatif. sesiap bebas untuk tidak percaya dan bebas juga untuk percaya. namun seingat saya semasa saya masih aktif melayan blog anai2 dahulu beliau pernah mengemukakan kenyataan bahawa tidak percayakannya adalah sesuatu yg salah kerana keturuanannya adalah Ahlul bait.

    saya tidak pernah mencaci atau menghina ahlul bait namun bukan semua ahlul bait layak untuk dimuliakan sepertimana ahlulbait yg terdahulu. ada dikalangan golongan ini pada masa kini melakukan kemaksiatan dan penipuan besar seperti juga manusia lain. nabi hanya menyuruh kita menghormati mereka bukan mengiyakan segala yg mereka sampaikan tanpa usul periksa. satu lagi...mereka bukan maksum dan tak melakukan dosa.

    satu lagi..boleh saya tanya, mengapa anda kata penyedaran dengan cara terima ceritera saya adalah mustahil?( untuk makluman artikel saya bukan ceritera dongeng tetapi analisis ilmiah atau separa ilmiah)

    BalasPadam
  18. Teruskan perjuangan Al Semantani

    Salam aidilffitri 1431


    Ramli sirap

    BalasPadam
  19. non..

    mksud pnyedaran itu dtujukn kpd puak2 melayu siam..sendiri bole agak..anda tumbuk,mereka tepis dn so on..keadaan ini mungkin brterusn smpai cam tu jugk la..

    jd dsitulh prlunya kita mncari titik temu dlm pnulisn walau tk mmpu semuka tp trmmpu dimaya..mengapa tk jlnkn..rasanya tk kena ISA..

    mengenai amarah tuan anai2 sehingga kekadang mengeluar kenyataan mengelirukn..saya faham..itu lemahnya insan walau ahlilbait..tp tuan sndiri belum sua tuan badan jd jgn cepat.. mnghukum dia seorang fasiq dgn kata2nya..jgnkn knytaan mngenai ahlilbait itu habis semua kalo tk sbhgian fakta mereka ditolak..

    saya bukan pnyokong kuat puak merong apalagi ada kaitan darah negeri kelahirannya..tp saya memndang dakwaan mereka ada asasnya trutamanya mngenai waris maharaja trakhir,makam2nya dan istana mereka..tiada laporan tangkapan dn penafian dari pihak trtentu..

    fakta tuan,m.o,dan seangkatn saya lihat tk lebih hanya analisis buku2 sejrh sedia ada,manuskrip lama dan hasil ekskavasi barat yg tk bole caya seratus prcnt..kalo dibuat bahan bukti dari segi sejarah sbg contoh utk mendpt hak pulau pisang yg dtuntut singapore rasanya tak cukup kuat..

    cukup la nafi mnafi dari tuan dan kerabt..ia cukup merugikn masa depan bangsa kita.. cari kspakatn walau brbeza nada kerna dsitu ada titik temu..

    BalasPadam
  20. habih tu kalau sua bukti dari empayar siam australia albania tu,agak2 dah cukup kuat ke tuntut Pulau Pisang??????????????

    kakakah,anon kat atas ni mcm siot la

    BalasPadam
  21. Salam buat tuan Al-Semantani...saya telah membaca hampir 3/4 artikel di laman blog ini dan amat tertarik dengan teori mengangkat martabat bangsa Melayu itu...sudah dekat setengah abad barulah saya dapat ketahui sebenar sejarah ini (setelah disogokkan sejarah 'dangkal' waktu sekolah)...dan saya juga memetik beberapa artikel untuk dibuat rujukan penulisan...mohon berikan keizinan, semoga ilmu pengetahuan ini berpanjangan...nama/blog tuan akan dicatatkan...terima kasih dan teruskan perjuangan....Ramlee(Nakhoda)www.facebook.com

    BalasPadam
  22. Salam buat tn Al-Semantani...
    Syabas,sangat-sangat menerujakan budak kecil yang berada didalam 'diri' ini.
    Pecahkan lagi ruyong yang ada..
    Kupaskan lagi kulit yang membaluti 'rahsia'..
    Tambahkan lagi dan lagi.

    BalasPadam
  23. non
    bel..bel kpala ko ni belbal la....
    aku tk ckp bukti tu trsngt kuat tp ada asas..
    ko dn geng ko kalo rsa set merong ni serong buat la laporn kt pihk trtentu tk pn bidas kt akbar..jgn brani ktik kebot je..kang aku ktik kang..skali lg aku bgtau..aku bukn org utara dn bukn sokng gile depa2 ni tp main nafi ngn hentm kaw2 diorng tak de guna..nk semuka la..bincang..tk kn dlm nk mnegkkn sejarh melayu yg tah mcm2 versi skng ni pn betelgh..aduiii..

    BalasPadam
  24. kepada anon yg penakut nak dedah identiti sendiri tapi dok berkokok kat sini pertahankan puak2 siam celup tuh, meh sini aku habaq kat hang.

    pbincangn/debat dah pernah dbuat ngan puak2 siam celup yg mgaku keturunan maharajah seluruh nusantara kononnya.. hang baca balik blog sejarahnagarakedah yg hang dok puja2 tuh. orang len bagi hujah elok2, hang cuba baca balik jawapan hujah balas yg pensyarah seni UiTM yg blagak cam pakar sejarah tu bagi. apa yg dia jawab? maki hamun, pastu nak sumpah orang lain jadik beruk. konon2 keturunan dia berdaulat sangat lah, pasal gabungan ahlulbait ngan merong.

    Ptuihhh!!! aku ludah balik kat hang. cam tu spesis yg hang suruh berbincang??? pastu provok orang lain suruh saman lah, ambik tindakan undang2 lah. ni provok spesis Hindraf!!! kalau dah rasa betul sangat, patutnya puak2 siam celup nilah yang saman majlis raja2, pi lah tulahkan raja thai yang merampas takhta ligor tu...

    sapa sbnrnya raja daerah yg dok tertunduk2 kat raja buddha ayuthia untuk serang negeri2 melayu kat segenting kra kalau bukan Sultan Syarif Syah???

    -aku org utara-

    BalasPadam
  25. non

    ko org utara mmg cam ni yee..berasap satu badn..maslh ko nmpknya hnya ngn anai2 blog tu..tk pueh ati trbwk2 sbb kena bubuh..kalo ko kta dia makihamun la apa la..ko pn serupe..ptt la apa2 prbncngn tk jln kalo ada spesis cam ni kt bangsa kita ni..

    bnyk kali ckp dh..aku buknnya sokng sngt pn depa tu dn buknnya tolak abis set2 korng ni tp kt sni apa yg pnting adakn kspakatn jumpa semuka bukn bincang dlm intenet ni..jumpe dluar.. paham tk mat utagha..ape ke bengoss ko ni..

    kalo ko ckp surh set2 merong tu saman raja2(hmpir2 mustahl dan bjanggut kalo jadi),
    ko pulk kenapa tk buat laporn kt pihak trtentu,banthn ke,bidasn kt akbar2 ke..semua tu sekejp je proceed..pn tk prnah buat..puak2 merong tu dh siap kuarkn tabloid bulann lg..buat la tindakn kalo ko ckp depa tu serong dn mnyerongkn..baru kena gayanya..

    ni ko dn geng ko menempek2 la smpai mmpus kt ruang komen blog set2 korng..tu je la yg ko mmpu.. cakp dh gaya bak pejuang sejarh melayu sjati..tp kpala tk pakai..

    stu lg..ko ada bukti betul2 kukuh ke sultan syarif yg serah sgnting kra kt rj thai..kalo stakt bukti mngetik susun ayat basi yg sama tk yh la...

    kalo ko ptuih ludah kt aku..aku pn bole ktik tulis cam tu..tp tak perlu la ikut prngai serupa beruk dn spess dgnnya..

    BalasPadam
  26. anon yg penakut,

    awat, hang pelik ka tengok aku lagu ni? tapi awat hang tak pelik tengok geng siam anai2 celup tu maki hamun orang lain? hang ingat dulu time discussion bsemuka ngan pensyarah seni yg blagak macam pakar sejarah tu, hang ingat kami ka yg emosional? orang lain cakap bagi hujah elok2, tak pasal tetiba jak puak2 depa ni yg naik angin. siap konon2 nak sumpah tulahkan orang len. nampak sangat takut pasal pnipuan dan tbongkar.

    hang nak kami bsemuka lagi skali??? no probleemmm... tapi pastikn geng2 siam anai2 perosak ni wat kenyataan mintak maap dulu kat semua pasai sebarkn fitnah selama nih. siap ngaku ahlulbait, gila ke apa? hang sedar tak depa dok pmainkn nama family Rasulullah selama nih? pastu racun orang supaya percaya Raja Buddha kononnya Islam. tentera2 Melayu yg gugur as shuhada' pasai ptahankn tanahair lak habis dihentam sbg pgkhianat. hang kat ruangan komen ni nak hentam aku, aku no hal... tapi kat akhirat esok, hang nak jawab apa pasal ptahankn fitnah???

    ada aku kesah hang sokong teori depa ke dak??? dah tu, awat hang kecoh kalau Tuan Seman nak kemukakan hujah dia lak? nasib baik geng2 seman, srikandi ngan ibnurusydi ni bukan cam spesis puak siam celup nih. cuba hang bagi komen kat blog sejarahnagarakedah, themalaypress or kedahcybersyburi. kalau tak kena ngan depan, jgn harap komen hang leh siar. hilang entah kemana..

    hang dok provok2 kami ni pasai hang nak publisiti kan? meh aku bagi nasihat kat hang. suro geng2 anai2 ni wat pjumpaan keluarga yg besar2, then pakat ramai2 dok wat tunjuk perasaan. wat sepanduk tulis terus "kami nak jawatan yang dipertuan agong". takdak masalah no... nanti aku tolong panggilkn press.. nak wat camne, puak2 hang dok wat majalah tak laku... camne nak laku kalau dok wat artikel merapu... sebar fitnah...

    sekurang2nya, tuan seman & the geng ni ada gak usaha dia buat blog. hang? nak tulis nama pun penakut, dok jelah kulu kilir dok ngacau blog orang len bagi komen merapu. hang wat blog hang sendri, the aku lak bagi komen...

    ehehe... masuk perangkap samar. hang tanya bukti kukuh lak skrg? meh aku tanya hang balik, bukti tulisan mana pulak yg blog sejarahnagarakedah pakai? amik separuh, tolak separuh. tu dia spesis pensyarah seni yg blagak cam pakar sejarah. kuarkn maklumat dlm buku ship of suleiman, tapi bab yg terang2 tulis Maharaja Ayutthia tu Buddha dia sorokkan. kuarkn tulisan Hamli Asadi, tapi bab peranggan yang Yamtuan Abu Bakar tu Gabenor Ligor kpd Maharaja Ayuttia tak dihighlightkan... sape sbnrnya yg dok ulang2 benda2 basi skrg nih???

    pasai apa hang tak berani ktik? pasai hang penakut... tu jek... =P

    BalasPadam
  27. kpd ssorg tak brnama dr utara yg syok trlebh berani..
    mmg pelik kalo ko yg rasa mmprjuang sejarh sebenr,brdepn dgn puak merong yg bg ko serong,brsikap berok dua srupa bila masing2 diantara dua pihk aju pndpt yg tk berapa selari dgn skrip lantas hilang sparuh waras akal dn tindkn..dorg tumbuk ko pn tumbuk..btinju la smpai mati..
    bole aku tau bila ko bsemuka ngn dorg?kt dewan mana..?bole perinci..

    tk smpai gila kalo mengaku ahlilbait..cuma pngeshn perlu dbuat..?kalo dorg buat fitnah ngn famili nabi..knape tak buat terus laporn polis atau pjbt agama..ko yg sedar wajib sngt tu..jgn ckp aku prthnkn fitnah kalo ko pn juga dpt saham sbb mmbiarkan..
    pasal akhirt takyah ckp la..masing2 mnjwb dmahkamh agong tuhan..

    tu aku ckp..diorng pn manusia..buknnya betol dn slh semuanya..mungkn naik syekh sbb baru tau psl kaitan keturnn dorg dgn buku uuk tu..bila dh camtu paham2 mesti ada yg tlebih..tp kalo yg melampau tu knapa ko tk brtindk sewjarnya..bila aku ckp camni gerenti ko ngn spess ko mesti cop aku geng merong..suka perutlimpa ko la...

    ko rsa aku ni kecoh ye..dh ni ruang buat komen aku bagila komen..apa pula kecoh..lg pn komen aku tu mnjurus kspakatn bukn main makihamun kaw2 tulisn blog ni..ko tu yg gelbh smcm apahl..siap nk ludah2..tp kalo dh tabiat nk buat camne..dlm tulisn pn tebawak2..dn lg skali ko rujuk sikap set2 merong kalo bg komen..aduhhh..

    st hl..kalo ko rasa komen aku ni mrapu..jgn la lyn..pegi la buat keje lain..atau ko ni jenis suka buang masa..ptt la rakyt msia ni ramai yg buta sejrh..yg tahu sibok bidas mmbids hal kecik..dh mcm politik..apahl pn aku tnya ko dulu mana bukti betol2 kukuh dakwaan sultan syarif serah sgenting kra tu..cuba jwb terus.. td mndada bak jago pidato ..org tnya dia dulu dia tnya balik..

    kalo ko tnya psl amik sparuh2 dlm blog tu tnya la tuan empunyablog..kalo aku amik semua..tdk mghairnkn buku ship of sulaiman dn tulisn hamliasadi mnyatakn sbegitu sbb kbnyakn sumber rujukn dorg refer ngn sejrh yg dtulis slps pnubuhn thai hasil nukiln brsama british dn thai kapir..sumber sejrh set tuan seman seteam pn aku rsa hmpir semua refer karangan sarjana luar,manuskrip kuno,ayat bible yg dtafsir sndiri,ekskavasi yg dmanupilasi,tah betul ke idak,mana asal usul..bulat2 dari luar..

    kalo nk bahas pnjng pula..tunggu aku buka blog sndri..ko tu ckp pungpang2 ada blog..goblok..nama pn takut nk tulis..pnakut..

    skang ko ktik pula..jgn asyik nk sua salah blog anai2 suh aku jwb..tu ko tnya dia..ko tu yg buat dakwaan trlebih brani jwb la balik..senangkan..tak de yg kecoh kt sini kecuali mat kecoh cam ko...gheko..

    dr non bukan anon..pandaii..

    BalasPadam
  28. Kalau ang panas ati ada org usik siam celup kesayangan ang tu,sabar jelah...sbb depa tu putaq pala ang dah kakakah

    jadi pala ang dah jadi putaq tak tentu hala...jadi kalau tak tau apa2 dok diam2 jangan bising,suruh org brsemuka tp ang sendiri keturuann pengecut kikikih

    BalasPadam
  29. eblog tuan dah kena virus darrr, kasi buang link ke chedet.co.cc tu.

    BalasPadam
  30. ang jenjarum baru minum todi ka..ckp serupa org mabuk..smuka mksudnya brbincang baik..cari spakt..
    bukan balah smpai 7 kturunn..
    kalo depa putaq kpala aku,ang mmg bputaq dh semenjk lahir..sbb kturunn barua.....kikikih...

    BalasPadam
  31. opss...dah lama x masuk tngok komen, rupanya panas disini masih belum reda. Tak usahlah kita begaduh pasal ni...masing2 ada cara masing untuk cuba mencari kebenaran. saya guna cara saya dan depa guna cara depa. depa berani guna isu agama, tapi saya xberani sebb sedar ilmu didada xcukup lagi.

    saya terima kritikan anon-anon semua sebagai kritikan yg membangun dan kalau saya ada kekilasan maka saya cuba betulkan.

    pasal anai-anai and the geng saya setuju dengan anon tersebut. memang kalau orng yg hilang susur galur bila jumpa satu bukti baru walaupun belum sahih dan belum tentu betul , maka akan kembanglah punggung dan hidung sampai xingat dunia. bukan mereka sahaja yg macam tu banyak lagi org lain pun sama.

    memang pada peringkat awal penulisan blog geng merong tu banyak fakta yg dikemukankan saya bleh terima terutama dalam sejarah era 1500-1700. namun banyak jugak yg mengelirukan, ada yang tenggelam punca. ada jugak yg xmasuk akal. contohnya kaitan dinasti manchu,monggol,albania,australia dan portugis melaka yg islam. tulah asalnya kepesongan fakta yg melampau.

    dalam uuk memang ada sebut pasal syarif abu bakar, namun ada disebut bahawa dia adalah raja ligor dan wakil siam jugak. tak kiralah dia islam atau tidak. masih banyak lagi yg perlu dikaji dan tak boleh gunakan uuk sebagai sumber mutlak kerana belum tentu ianya sahih dan tepat. dan untuk pengetahuan , saya tk pernah tolak UUK.

    Pasal buku ship of sulaiman tu, saya rasa pendapat anon yg kata ianya hasil rujukan barat adalah tidak benar. sebenarnya buku itu adalah seperti diari atau catatan persendirian pengembara parsi tersebut dan bukan ditulis berdasarkan mana-mana tulisan barat.

    beliau tulis ketika beliau menjadi wakil kerajaan parsi untuk mengadap raja siam. dan memang menurut beliau bahawa raja siam pada waktu itu memang kafir dan menyembah berhala. beliau lihat dengan mata kepala beliau sendiri. tapi beliau tak nafikan bahawa ramai org islam yg jadi gabenor dan pegawai kerajaan. beliau ada sebut ttng wilayah2 segenting kera yg diperintah oleh gabenor-gabenor islam. saya rasa ini termasuklah di ligor.

    tapi yg pasti beliau nyatakan bahawa wilayah tersebut adalah dibawah kekuasaan Ayuthia dan bukan sebuah empayar islam. seb jika benar maka raja parsi pasti akan hantar beliau sebagai duta ke ligor dan bukan ke ayuthia.

    Saya cuba mencari kebenaran, dan dalam percubaan tersebut pasti ada ranjau dan hanlangan, malah kesilapan. dalam ilmu sejarah tidak ada yg mutlak. ia boleh berubah jika terjumpanya bahan atau bukti baru yg dapat menyangkal hujah lama. jadi perbincangan mengenai sejarah xakan tamat sampai akhirat.

    tidak akan ada jalan penyelesaian muktamad. hanya jika kita ada mesin masa yg membolehkan kita melihat kembali apa yg berlaku pada masa dahulu, maka dapatlah kita tahu permulaan dan pengakhirannya.

    BalasPadam
  32. Salam sejahtera bro..
    berhujah kita dengan NAFAS
    dan bukannya dengan NAFSU.
    Biar isinya BERNAS dan bukan juga untuk BERPANAS-PANAS.
    Cool beb.ADIOS.

    BalasPadam
  33. saya sngt menyanjung pekerti tuan semantan dlm brhujah..

    bukan sperti sgelintir mat2 pelir yg menjelir ttkala bicara tak sekata..

    saya adalh menifetasi dr khalayk yg perlu diberi faham yg sragam bukan kecam bak sekam..

    moga usaha murni brsama pekrti diberkahi ilahi..

    -non-

    BalasPadam
  34. Salammm... saudaraku Tuan Semantani, kawan nak tanya, kerajaan Ayuthia tu dari kerajaan mana yer?

    "TIDAK TAHU BERTANYA, JANGAN MALU BERTANYA, NANTI SESAT!..JALAN"

    ^-^

    -kuzy-

    BalasPadam
  35. w'salam kuzy.

    kerajaan Ayuthia tu kerajaan siam/Thai yg wujud lebih kurang 1400 hingga 1700-an di thailand. cuba anda google...

    BalasPadam
  36. Hulubalang Kalathana15 Oktober 2010 8:30 PTG

    Nampaknya dah ada gak penambahan dalam sejarah Melayu ni. Tapi kalu Melayu tu biar lah kekal Melayu jangan kata Melayu atas sukuan lak. Melayu tu kan bangsa Umum. Baru lah ada suku suku berbeza dalam Melayu di Nusantara.

    BalasPadam
  37. Kita semua sebangsa dengan Nabi Adam...

    BalasPadam
  38. dijadikan kita berbeza agar kita bisa bertaaruf (berkenalan.. bayangkan semua manusia ini sama jer macam mana kita nak kenalkan diri?) dan perbezaan ini adalah salah satu daripada berjuta-juta anugerah ALLAH yang dapatkah kita sangkalkan? Yang Mulia di sisi Allah ialah yang bertaqwa.

    maka dari itu gunakanlah anugerah2 ALLAH ini untuk kebaikan akhirat dan tidak lupa bahagian dunia... mensyukurinya dengan memelihara identiti diri kita dengan menapisnya supaya selari dengan kehendak Islam. mencontohi rasullullah s.a.w dalam memelihara identiti bangsa Arab agar selari dengan Isalam. meninggalkan tabiat2 yang buruk bangsa sendiri dan mengekalkan perkara2 baik2 dan bermanfaat. Pada sesungguhnya pada Rasullullah itu adalah contoh terbaik.

    BalasPadam
  39. mengesan sejarah melayu jangan dijadikan rojak khususkan satu topek iaitu (Melayu)

    BalasPadam
  40. oh rupenyer Acheh menyerang johor dan pahang sbb mereka bersekongkol dgn portugis la ye...mm satu point yg menarik, patutla saya tertanya knpa tibe2 dlm bku teks sejarah sekolah menengah menyebut Acheh nak serang kerajaan2 Islam tanpa sebab..
    memang btul la buku teks sekolah perlu diterbitkan kembali...bnyk sngt penipuan...

    BalasPadam
  41. ala..janganla padam komen mahadaya tu.. nak gak baca apakah carutannye..

    BalasPadam
  42. orang bukan nk copy..nak open in new tab pn x blh..

    BalasPadam
  43. cmne nak menyebarkan maklumat dalam blog ni..copy pn x blh..

    BalasPadam
  44. Macam ' shit' perbincangan yg tak tau hujung pangkal dan kurang ilmu tak menguasai sejarah islam.wahai al semantani islam adalah agama semua nabi allah sejak adam hingga muhamad.dangkal sangat pe getahuan saudara ni.sila ngaji lagi dgn ulamak jgn riak dan takbur.cukup setakat ini dulu kerana nampak sangat dasar sejarah saudara adalah sejarah british yg kafir.

    BalasPadam