Jumaat, 22 Jun 2012

MALING OH MALING

Ni mok yong weeeihhh!!!





"Udah kalo budaya nya kurang salah sendiri kenapa dari dulu buat sih GAK KREATIF TAU ENGGAK SEKARANG JUGA DICURI LAGI BUNGA RAFFLESIA ARNOLDI DI MALAYSIA TRULY ASIA -____-"





"Ah,,, ribut aja, cuma lewat kata-kata,,, kalau berani sekalian lewat perang,,,buktinya bukan cumabudaya indonesia yang di claim,,, tapi banyak orang malaysia yang belajar bahasa indonesia kita ini... buat orang indonesia jagalah bahasa persatuan kita sebelum Malaysia mengambilnya...."





Salam sejahtera dan Assalammualaikum saya ucapkan kepada semua pembaca setia blog Melayu Nusantara. Hari ini saya hendak menulis sebuah lagi artikel sampingan sebagai mengisi kekosongan sementara saya menyiapkan artikel-artikel utama. Sebenarnya artikel ini ditulis bertujuan untuk menyatakan betapa kesalnya saya dengan sikap sebahagian daripada masyarakat Indonesia yang tak sudah-sudah menuduh kita menciplak kebudayaan mereka dan mengatakan kita adalah bangsa maling atau pencuri. Sudah agak lama saya memendam rasa dan membiarkan sahaja komen-komen mereka yang agak keterlaluan di forum-forum di alam maya ini. Ada saja yang tak kene dengan apa yang kita lakukan. Walaupun sebenarnya kerajaan mereka juga telah menerangkan situasi yang sebenarnya. Di atas adalah contoh komen-komen mereka tentang isu klaim mengklaim budaya mengikut pandangan mereka. Kita dapat lihat bahawa mereka memang cepat melatah dan sukakan provokasi. Hanya fitnah sahaja yang mampu mereka lakukan dan apabila fitnah itu ternyata salah tidak ada ucapan maaf dari mereka kerana mereka mengaggap mereka abang dan kita adik jadi adiklah yang harus meminta maaf. Apa kata saya? Bullshit!





Baru-baru ini tentang tarian Tor-tor dan Gordang Sembilan pula yang dipersoalkan mereka. Sebelum itu mereka membantah bantah terpekik terlolong tentang Batik, Gamelan,Wayang kulit, Ketupat, Rendang,Lontong,Cendol malahan kunyit juga. Kemudian keluar isu Tarian Pandet, tarian Randai, Debus, Lagu Terang Bulan,Rasa sayang he, Angklong dan Seruling. Subhanallah saya tak sanggup tulis semua kerana terlalu banyak bebelan mereka. Dan yang paling tak berakal sekali ialah apabila mereka mengatakan kita mencuri bahasa kebangsaan mereka and i say what! Memang lucu sungguh. Asal usul bahasa sendiri pun mereka masih tak tahu ada hati nak kata orang kita maling.





Adapun mengenai ketupat dimana setelah melakukan sedikit study maka saya mendapati orang-orang Indonesia mempercayai bahawa Sunan Kalijaga adalah orang pertama yang memperkenalkan makanan tersebut sebagai makanan pada hari Raya Aidil fitri. Namun setelah saya membaca kisah hidup sunan kalijaga di dapati beliau bukanlah seorang yang asalnya muslim yang soleh sebaliknya seorang perampok dan kaki judi. Namun pada suatu hari beliau bertemu sunan Bonang dan berguru dengannya. Setelah itu belau melanjutkan lagi pelajarannya di Pasai dan terus ke Semenanjung Tanah Melayu untuk berguru dan berdakwah.





Satu perkara yang menarik tentang beliau ialah beliau mempunyai beberapa panggilan dan antaranya ialah Syeikh Malaya. Mengapa Syeikh Malaya. Ini kerana dia mengabiskan masanya untuk berdakwah dan menuntut ilmu di Semenanjung Malaya. Dan jika dilihat dari kronologi penciptaan ketupat oleh beliau kita dapat meletakkan bahawa beliau mencipta ketupat ( kononnya) sudah pasti apabila selesai berdakwah dan menuntut ilmu di Pasai dan Semenanjung. Oleh sebab itu pengaruh Masyarakat semenanjung sudah tentu ada terpaut padanya sepanjang beliau di sana. Di pattani sunan Kalijaga mungkin melihat Wayang Kulit Kelantan dimainkan dan beliau juga melihat nasi Tumpang serta pembuatan ketupat pada hari lebaran. Sudah pasti dengan cara inilah beliau mendapat ilham untuk memperkenalkan Ketupat kepada masyarakat Jawa. Namun mereka, orang-orang Indonesia hari ini tidak mahu tahu hal ini. yang penting bagi mereka kita adalah maling





Tidakkah mereka ini sedar bahawa mereka sebenarnya memalukan diri mereka sendiri? Tidakkah mereka sedar bahawa mereka tidak tahu sejarah sebenar Bangsa Malaysia? Tidak keterlaluan saya katakan bahawa mereka ini terlalu fanatik yang membabi buta. Tidakkah mereka tahu bahawa sebelum datangnya penjajah barat bahawa Semenanjung Tanah Melayu ini juga adalah sebahagian daripada Nusantara? Atau mereka memang sengaja mahu mencari pasal dengan kita ?





Saya menjadi semakin bingung dan bengang apabila beberapa orang ahli akademik mereka juga mengiakan bahawa kita mencuri kebudayaan mereka. Tambahannya lagi ahli akedemik tersebut menyatakan bahawa kita sebenarnya TIADA IKON KEBUDAYAAN sendiri dan oleh kerana kita maju secara cepat dan mempunyai ekonomi yang kukuh maka kebudayaan kita juga adalah kebudayaan yang mahu cepat asal dapat. Dikatakannya kita terpaksa mengambil budaya kaum lain untuk membentuk budaya kebangsaan kerana kita tidak ada SATU PUN budaya yang dimiliki khas di Semenanjung Tanah Melayu ini. Apaan ni? Tidak masuk akal lansung. Bagaimana pula manusia yang telah beribu tahun tinggal di Semenanjung ini dan membina kerajaan-kerajaan kuno yang gah dan terkenal tidak mempunyai budaya mereka sendiri? Jadi budaya apa yang kita pakai sejak kerajaan Langkasuka, Gangganegara, Beruas, Kedah Tua dan Kerajaan Melayu Melaka? Budaya baratkah? Atau tidak langsung mempunyai budaya sehinggalah kemasukan orang Jawa, Minang, Banjar dan Bugis ke Semenanjung ini?


Nah perkenalkan ini asli dari Melayu Terengganu ,ulik mayang namanya. Apa ada di Indonesia juga?.



Wahai kaum serumpun ku di Indonesia. Bukalah minda anda seluas-luasnya. Tidakkah anda sedar bahawa kita ini serumpun bahkan sama sebenarnya. Adakah anda maksudkan bahawa di semenanjung ini tidak ada manusia selain Orang Utan sebelum kedatangan orang Melayu Sumatera, orang Minang, Mendailing dan Jawa? Mana mungkin begitu dong. Sila baca sejarah kerajaan-kerajaan Hindu di Asia Tenggara. Jangan jadi dangkal pemikirannya. Di semenanjung ini sudah wujud kerajaan-kerajaan tua yang hebat-hebat namanya seperti Gangga negara, Lenggiu, Langkasuka, Kedah Tua dan Chih tu. Kesemua kerajaan ini telah terkenal seantero dunia Asia tenggara malahan di India,China dan Asia Barat sih. Sedangkan di Pulau Jawa pada jaman-jaman awalnya yang wujud hanyalah kerajaan-kerajaan Sunda seperti Salaka nagara yang pengasasnya datang dari benua India.


Ini buk jika bermain dikala petang yang dingin anginnya enak sekali nih. Ini namanya wau bulan dong!



 Kehebatan Majapahit juga diperbesar-besarkan sedangkan pengaruhnya amat sedikit sekali di Semenanjung atau di Sumatera jika mahu dibandingkan dengan pengaruh Srivijaya. Tetapi anda semua membutakan mata dan menulikan telinga tentang fakta-fakta ini. Bagi anda apa-apa sahaja teori atau hipotesis tentang Srivijaya yang tiada kaitan dengan Indonesia maka anda ketepikan seperti teori Majumdar dan teori Takuya Suzuki. Anda pandang ringan kerana teori ini tidak meletakkan Srivijaya di wilayah anda sebaliknya di Semenanjung yang anda rasakan tidak ada orang pada zaman tersebut dan hanya ada Orang Utan.


hohohohooo..saya orangutan di Semenanjung Tanah Melayu, pada zaman kuno saya tiada budaya sendiri tetapi saya ada budaya barat..hohohohukhuk....bila orang Jawa dan Minang datang ke semenanjung baru budaya Melayu wujud dan saya bertukar wajah dan berbudaya nusantara....huhuhuhu. Saya suka makan rendang dengan ketupat tapi tak suka tengok orang menari pandet yang nampak dada.



Sedar atau tidak sedar anda sedang memperbodohkan diri anda sendiri apabila dijumpai banyak prasasti-prasasti berbahasa Melayu Kuna di Indochina seperti di Thailand Semenanjung tanah Melayu dan di Champa. Tapi anda tidak mahu mengakui hal tersebut sebaliknya menyatakan bahawa kami yang memelayukan mereka padahal mereka itu bukan Melayu. Alasan apa ini dong? Alasan anak-anak kecil ya? Bagaimana prasasti bisa menipu dong? Orang-orang Khmer di Kemboja juga sudah tahu bahawa wujudnya sebuah kerajaan besar bernama Malayu di utara Semenanjung Tanah Melayu pada zaman dahulu. Ini semua tercatat dalam petitih-petitih kuno mereka. Ini semua ada buktinya dan ada kajian yang telah dibuat. Sebaliknya teori Coedes tentang Srivijaya di palembang itu sudah lapuk malahan sudah lama patut diperbetulkan kerana sudah hampir seratus tahun ianya masih membingungkan. Batu-batu bersurat yang ada di Palembang itu tidak bermaksud bahawa ibu Kota Srivijaya berada disana tetapi sebaliknya ia diletak disitu supaya gabenor lantikannya di Palembang patuh kepada Maharaja Srivijaya yang bersemayam di Semenanjung. Malahan sehingga kini ahli-ahli sejarah Indonesia tidak bisa meletakkan dimana sebenarnya lokasi Minanga Tamwan ynag disebutkan sebagai lokasi bertolaknya tentera Srivijaya.





Sadarlah wahai warga indonesia. Sebenarnya kami yang anda kira sebagai bangsa yang tidak ada satupun ikon kebudayaan sebenarnya amat kaya dengan kebudayaan tidak kalah dengan kamu. Di sini atas sebab rasa tanggungjawab saya akan cuba senaraikan seberapa banyak hasil lokal genius kebudayaan milik Melayu Malaysia sendiri yang tidak ada kena mengena dengan INDONESIA:





v  Teater Mak Yong


v  Teater Mek Mulong


v  Bangsawan


v  Zapin (walaupun mereka kata kita menciplak dari tarian Arab namun ia telah lama dikreasi dan diubah menjadi Melayu jadi tiada persoalan maling atau tidak disini kerana tarian-tarian indonesia juga bercontohkan dan mendapat pengaruh Hindu dari India. Seperti tarian lain, Zapin sekarang lansung tidak sama lagi dengan leluhurnya tarian Hadrah Di Yaman.)


v  Dikir Barat (pihak indonesia menyatakan bahawa dikir barat adalah ceplokan dari tarian saman di Aceh, padahal bentuk tarinya berbeda dan muziknya juga tidak sama malah tiada kaitan lansung dengan tarian saman).


v  Tarian Pelanduk Pahang


v  Tarian labi-labi Rompin


v  Tarian inang renek Kedah


v  Tarian balai


v  Tarian saba


v  Rodat


v  Wau Bulan


v  Tarian mak inang


v  Tarian ulik mayang


v  Main puteri


v  Awang batil


v  Lagu-lagu Gendang Pahang


v  Tari Lilin


v  Joget Marhum


v  Dikir Rebana Pahang


v  Tingkah Lesung


v  Hencang Buah Keras


v  Permainan Porak


v  Penglipur lara


v  Seni gendang pahang


v  Seni nobat


v  Ronggeng


v  Canggung


v  Songket terengganu.


v  Gasing Pangkah


v  Gasing uri


v  Sepak raga


v  Congkak


v  Katuk keli atau konda kondi


v  Galah panjang


v  Batu seremban


v  Henjit-henjit semut


v  Sewang


v  Ngajat


v  Sumazau


v  Gawai


v  Sape


v  Sagu


v  Seni silat melayu yang ternyata berbeza dengan pencak silat di indonesia. Di Malaysia sahaja ada lebih 200 aliran silat yang berdaftar itu belum masuk yang tak terdaftar. Ia juga berbeza.


v  Dondang sayang


v  Joget melayu


v  Pantun


v  Syair


v  Gurindam


v  Seloka


v  Mi kari


v  Nasi dagang


v  Nasi himpit


v  Nasi kerabu


v  Nasi minyak


v  Nasi ulam


v  Lemang (dikatakan kita menciplak lemang dari Melayu Sumatera, padahal orang Melayu Riau pada asalnya adalah jajahan Kesultanan Melaka juga)


v  Pulut kukus periuk kera


v  Pulut panggang


v  Laksa asam


v  Laksa lemak


v  Laksam kelantan


v  Laksa johor


v  Laksa sarawak


v  Serunding


v  Ayam percik


v  Manok pansoh


v  Asam pedas (  ada di Riau juga tapi berbeza)


v  Gulai tempoyak ikan patin temerloh ( gulai tempoyak juga ada di Riau namun cara masakannya berbeza dari di Temerloh Pahang )


v  Gulai umbut kelapa dan umbut pisang


v  Gulai asam rong pahang


v  Kari kepala ikan


v  Gulai sambal pede temerloh


v  Sambal hitam lipis


v  Pajeri nenas dan terung


v  Ayam golek


v  Botok-botok ikan ( juga dikatakan berasal dari masakan jawa, namun di jawa disebut botok sahaja)


v  Pais


v  Otak-otak


v  ABC


v  Tempoyak


v  Pekasam


v  Umai


v  Sambal belacan


v  Sambal bacang


v  Sambal belimbing


v  Sambal ikan bilis


v  Sambal nyor


v  Sambal tumis


v  Sambal jering


v  Sambal pucuk kayu hutan tempoyak


v  Budu
MEK NOK JUA BUDU KO ORE INDONESIA NI PASA DEMO BREHI AMAT. KAT JAKARTA TAK DOK NIE, ASLI MLESIA DEH!



v  Petai jeruk


v  Jeruk maman


v  Cencalok


v  Sambal gesek


v  Sata


v  Ikan sumbat


v  Ketupat sotong


v  Telur pindang


v  Kerabu mangga


v  Gulai ikan masin talang dengan nenas atau labu


v  Acar buah


v  Rojak ayam


v  Rojak buah


v  Kuih keria


v  Kuih akok


v  Kuih jalamas


v  Kuih bahulu kemboja (ada juga di Siak)


v  Bahulu


v  Kuih seri muka


v  Kuih lapis


v  Kuih apam


v  Kuih bakar


v  Kuih sepit


v  Buah melaka


v  Gula melaka dan Nise Kelantan


v  Nasi tomato


v  Nasi kebawah duli


v  Nasi berlauk kelantan


v  Nasi lemak


v  Nasi hujan panas


v  Singgang


v  Masak cuka


v  Rendang kerang


v  Pengat pisang


v  Pengat labu


v  Kuih cara manis dan cara berlauk


v  Apam balik


v  Keropok lekor


v  Opok-opok


v  Karipap


v  Dodol


v  Lempok


v  Kaya


v  Wajik atau nasi manis


v  Lempeng nyor


v  Agar-agar kering


v  Putupiring


v  Tapai ubi dan tapai pulut.


v  Penderam


v  Kuih lopes


v  Tepung bungkus


v  Tahi itik


v  Tahi minyak


v  Kuih nekbat


v  Kuih serunai atau kuih suna dalam bahasa Kelantan


v  Cek mek molek


v  Badak berendam


v  Cucur Badak


v  Cucur udang


v  Cucur cempedak


v  Cucur pisang


v  Kuih tako


v  Kuih lidah kucing


v  Kuih karas


v  Kuih lepat ubi


v  Wajik ubi


v  Kuih butir nangka


v  Purti mandi


v  Lompat tikam


v  Kaswi


v  Bubur asyura


v  Bubur durian


v  Bubur lambok (bukan lombok ya dong)


v  Serawa pisang


v  Serawa nangka


v  Labu dan pisang sira


v  Sambal perut


v  Gulai kawah


v  Opor Diraja Pekan (sangat berbeza dengan opor jawa yg rupanya macam masak kurma)


v  Kerutub


v  Kuzi ayam


v  Acar matah


v  Acar masak


v  Kerabu pucuk paku


v  Kerabu nyor


v  KerabU taugeh


v  Kerabu ikan bakar


v  Kerabu pucuk betik


v  Kerabu pucuk mengkudu


v  Kerabu pucuk ubi


v  Kerabu dagin mentah


v  Kerabu kerang


v  Kerabu suoon


v  Kerabu jantung pise


v  Gulai jantung pisang


v  Kerabu pegaga


v  Kerabu perot


v  Kerabu kaki ayam


v  Air asam/ ayag asam


Sebenarnya ada berpuluh-puluh lagi yang tak sempat saya tuliskan di sini. Jika ditulis semuanya alamat kering gusi kerana kecur dengan nama-nama masakan khas yang hanya ada di Malaysia ini. Saya juga sarankan anda untuk menghantar lagi senarai makanan khas Melayu semenanjung yang tidak tertulis di sini, tetapi pastikan bahawa tiada pengaruh dari luar mengenai makanan atau seni persembahan tersebut kerana nanti kita dituduhnya maling lagi dong ah. Nah sekarang saya sanggah cakap bapak akedemician dari Indonesia itu yang mengatakan bahawa Malaysia itu nggak punya satupun ikon kebudayaan kebangsaan malahan maling dengan sengaja. Hey bapak bapak ilmuan dari Indonesia sekalian. Bapak-bapak diharap datang sendiri ke Malaysia ke kawasan-kawasan pedalaman dan saksikan sendiri betapa kayanya kami dengan kebudayaan kami sendiri tidak kalah dengan kebudayaan Indonesia.





Jangan main ngomong-ngomong kosong ojo, teliti dulu sebelum ngomong, ini mangan bisa sebarang mangan tapi ngomong jangan sebarang ngomong pak. Kami juga ada lokal genius. Kami bukan bangsa maling, sebaliknya kamulah harus malu kerana jika Malaysia tidak mewartakan kebudayaan yang terkait dengan Indonesia itu maka kerajaan kalian tidak akan sadar dan nanti lama-lama bakal hilang sendiri. Sebenarnya bapak-bapak dan ibu sekalian telah salah faham. Kami tidak mengklaim bahawa benda tersebut hak milik kami tetapi kami senaraikannya dalam akta warisan kebangsaan adalah kerana untuk memelihara dan melestarikannya.


Ini nasi tumpang kelantan. Ternyata ianya berbeza dari banyak segi dengan nasi tumpeng jawa. Nasi tumpang kelantan di hidang dan dijual dalam silinder kelonsong dengan lauk sambal udang dan sambal nyor. Berbeza dengan nasi tumpeng jawa yang lauk pauknya tak menentu dan banyak.



Sepatutnya anda berbangga kerana ada negara lain yang mahu melestarikan budaya anda. Seperti isu tarian Tor-Tor misalnya, yang mahu ia diwartakan dalam akta warisan adalah suku kaum Batak Mandailing sendiri bukan orang Melayu biasa dan orang Malaysia yang lain. Jadi apa yng menjadi masalahnya. Mereka bukan meminta agar kita mengikhtiraf bahawa TOR-TOR itu berasal dari sini sebaliknya mereka mahu menegaskan lagi bahawa seni ini datang dari seberang dan ia harus dipulihara oleh kerajaan kerana ia makin pupus dikalangan masyarakat Mendailing di Malaysia. Itu saja perkaranya! Ngak usah ribut-ribut ya bapak ibu, ini semua salah faham sahaja. Masakan pula suku Mandailing di perantauan tidak bisa memulihara dan melestarikan Tor-Tor, ianya milik mereka juga. Sekian dulu dari saya. Jika ada bapak-bapak dan ibu-ibu yang berasa terkecil hati dimohon ampun dari hujung rambut hingga hujung kaki. Diharap hubungan diantara dua negara ini dapat diperbaiki dengan gampang jika tidak dari sudut budaya paling tidak dari segi agama kerana itulah yang lebih baik dan dibutuhkan.


70 ulasan:

  1. Off topic daripada tajuk perbincangan...
    Saya merupakan seorang Melayu berketurunan Rawa. Tahun lepas saya telah membaca buku SekondakHati (buku tentang salasilah keturunan dan asal-usul keturunan Rawa dan Mandailing).
    Kebanyakan orang suku kami sedia maklum bahawa suku kami berasal dari Kepulauan Sumatera.
    Namun saya terkejut apabila mengetahui sejarah sebenar yang mengatakan keturunan kami berasal daripada Kemboja (Champa).
    Pada mulanya saya tidak memandang serius tentang penemuan ini. Namun keadaan mula berubah apabila saya pergi melawat ke Kelantan.
    Di situ saya telah melawat Muzium Adat Istiadat Diraja Kelantan dan saya menemui sesuatu yang mengejutkan!!!
    Suku kami dikenali dengan adat berjejak iaitu bayi yang telah genap umur setahun akan dijejakkan ke tanah.
    Dan apa yang saya temui ialah Keluarga Diraja Kelantan juga mengamalkan adat berjejak sama seperti adat berjejak suku Rawa.
    Dan timbul satu persoalan di sini, adakah adat berjejak ini ekslusif untuk keturunan yang ada pertalian dengan Champa sahaja??
    Akhir kata saya sangat bersetuju jika dikatakan yang Melayu bukanlah berasal dari Sumatera sahaja.....
    Assalamualaikum...

    BalasPadam
    Balasan
    1. SAUDARA....adat berjejak atau dlm masyarakat melayu pahang adat pijak tanah sebenarnya adalah adat universal dunia melayu. adat ini ada di semenanjung, sumatera dan juga di jawa. jadi ia bukan ekslusif untuk suku rawa atau chmpa sahaja. harap maklum.

      Padam
    2. Aku peratikan org2 Rao ni terkadang tu 'OVER' sikit... terlalu bangga dgn keturunan Rao mereka tu.. lebih kurang 'INDON'2 tu jugek... tolong bukak mata luas2..kerana sesungguhnya 'DUNIA MELAYU' itu amat luas... ...bingung kilien ko...ondaaaaiiikkkk...

      Padam
    3. SALAM..aku peratikan org2 Rao ni ade 'OVER'nye sikit... bangge sangat dengan 'RAO' die org tu..lebih kurang 'INDON'2 tu lee.. salah tu tak le salah.. asal jangan keterlaluan... Sebenarnye 'MELAYU' tu luas.. jangan lah nak menyempitkan nye.. ngapo kilien tang... sikit2 Rao..sikit2 Rao... godang amek koh..ondaaiiikk

      Padam
  2. Apa yang terbuku dalam hati sudah terkeluar ye bro?inilah yang saya cuba sampaikan selama ini..bro,saya nak sertakan satu copy-paste walaupun tiada kaitan dengan sejarah..cuma nak meningkatkan kefahaman kita kenapa INDON2 ni suka Ribut2 kaya monyet di tengah hutan.

    Harap bermanfaat walaupun kandungan copy-paste tu sangat rasis tapi ada kebenarannya. ^_^

    BalasPadam
  3. Setelah gw bikin beberapa analisa, ternyata kesimpulan gw benar. Indo akan sentiasa dalam kondisi kesurupan untuk membenci Malaysia, tanpa perlu ada isu apa pun, atau atas isu2 sepele, atau atas isu2 yang direkasaya oleh orang2 Jawa sendiri.

    Karena 90 persen daripada HASUTAN2 untuk permusuhan Malaysia-Indonesia itu datang dari Indonesia sendiri, terutama sekali dari orang2 Jawa yang ‘sok manis’ dan sok nasionalis. Bukan oleh Yahudi, Cina, CIA, Barat atau Kristen.

    Jika begini kondisi sebenarnya, yakinlah bahawa Malaysia akan sentiasa berada di sisi yang benar dan Indonesia akan sentiasa di sisi yang SALAH, TERTIPU dan TERHASUT.

    Jika terjadi peperangan antara kedua-dua negara, RAKYAT INDONESIA akan MATI KHURAFAT dan MATI PERCUMA karena berperang atas nama HASUTAN, BUDAYA KEBENCIAN, IBLIS, BERHALA GARUDA dan yang penting sekali ORANG JAWA ITU HALAL DARAHNYA buat tentara dan orang Malaysia.

    Untuk diskusi kali ini, alasan2 dan isu2 yg di bawah ini tidak boleh diterima karena terbukti non-issue, hoax, hasutan dan sengaja diciptakan untuk dijadikan alasan permusuhan ind0-malay oleh orang2 Jawa.

    1. Alasan budaya
    2. Pelanggaran batas
    3. Penyiksaan TKI
    4. British dan ‘Malaysia belum merdeka’.
    5. isu2 kecil lain yang sengaja diciptakan oleh orang2 jawa dibalik keduk nasionalisme bangsa.

    Alasan pertama kenapa Indonesia-Malaysia MUSTAHIL untuk hidup dalam kedamaian sebagai negara tetangga.

    1. Indonesia adalah penganut FAHAMAN POLITIK dan NASIONALISME FASISME, dan bukan fahaman demokrasi

    Politik Fasisme adalah politik berdasarkan kepada kekuatan fisik, militerisme dan militansi. Ini terbukti di dalam forum dan di dunia nyata bagaimana orang2 Indonesia sangat mencintai hal2 yang berbau military walaupun TIDAK PUNYA PENGALAMAN PERANG YANG BESAR dan TIDAK PUNYA TEKNOLOGI PERANG YANG CANGGIH.

    Satu karakter yang paling kuat buat negara2 yang berfahaman dan bernasionalisme FASISME adalah keperluan untuk menciptakan SATU MUSUH BERSAMA BANGSA dalam setiap masa supaya menjadikan fahaman militerisme (FASIS) itu VALID, SAH dan EFEKTIF. Fahaman FASISME tidak akan efektif jika tidak ada MUSUH PERANG dan MUSUH BANGSA yg sengaja diciptakan oleh nasionalis2nya.

    Dan untuk tujuan itu, nasionalis2 Ind0nesia didikan jawa telah sukses dalam menjadikan MALAYSIA sebagai MUSUH BERSAMA BANGSA IND0NESIA, tanpa perlu ada isu.

    Polemik2 yang terjadi di antara kedua negara ini cumalah alasan2 yg sengaja diciptakan/dibesarkan oleh para nasionalis didikan Jawa supaya MUSUH BERSAMA itu akan sentiasa ujud buat menyatukan sentimen bangsa.

    Dalam kata lain, MEMUSUHI MALAYSIA adalah sebahagian besar daripada sentimen yang tertanam kuat dalam NASIONALISME FASIS INDONESIA.

    Alasan ke 2 pula sangat terkait dengan alasan yang pertama di atas.

    Setelah orang2 jawa sukses mencari MUSUH BERSAMA dan MUSUH PERANGNYA, tindakan seterusnya ialah untuk MEMELIHARA MUSUH BERSAMA ini supaya kekal sebagai satu musuh bangsa sampai kapan2 pun.

    Atas alasan ini, nasionalis2 didikan Jawa tidak akan pernah berhenti MENGHASUT dan MEMBUDAYAKAN rakyat Ind0nesia lain untuk MEMBENCI MALAYSIA lewat beberapa tindakan dan usaha2 yang berterusan

    a. Lewat sistem pendidikan
    b. lewat ISU2 BILATERAL. Isu yang kecil akan diperbesarkan, isu yang tidak ada alias hoax akan direkasaya.
    c. Sentiasa menjadikan malaysia sebagai kambing-hitam, objek pengalihan isu buat masalah internal bangsa.
    d. Sebagai sebahagian daripada politik pencitraan politisi2 dan pemimpin2 jawa karena TIDAK ADA PEMIMPIN2 IND0NESIA yang sukses dan populer tanpa MENGHASUT dan MENGIMBAU soal Ganyang Malaysia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hasil daripada PEMBUDAYAAN SEPERTI ini selama 50 tahun, rakya Indonesia sekarang telah berjaya DIHASUT DAN DIBUDAYAKAN untuk memandang Malaysia sebagai MUSUH PERANG, MUSUH ABADI dan MUSUH BANGSA dan harus disikapi cuma lewat MILITARY.

      Kondisi PEMBUDAYAAN BERAT seperti ini melahirkan rakyat Indonesia yang HILANG KEWARASAN, KESURUPAN dan TIDAK MAMPU BERFIKIR secara RASIONAL dan LOGIKA bila ada isu2 yang timbul antara kedua negara. Kondisi ‘kesurupan’ seperti ini menyebabkan rakyat Ind0nesia lebih gemar percaya kepada HOAX dan HASUTAN ketimbang KEBENARAN.

      PEMBUDAYAAN KEBENCIAN + Fahaman FASISME adalah dua resep yang manjur untuk menanamkan HASUTAN yang berterusan di kalangan rakyat Ind0nesia.

      Atau bagaimana?

      Padam
  4. Alasan ke-3 ini lebih banyak melibatkan SUKU JAWA.

    Seperti yang kita di nusantara ini sedia maklum, bahawa orang2 JAWA sangat terkenal dengan WATAK PENDENGKI, PENDENDAM, KHIANAT, BUSUK-HATI dan SABOTASE sama tetangga2nya yang sukses.

    Hal ini bukan rekasaya dan ternyata udah jadi rahasia umum di Indonesia sendiri bahawa orang jawa adalah SEBURUK-BURUK TETANGGA, dibalik wajah dan mulut manis mereka.

    Watak dan karakter seperti ini sangat jelas TERPAMER di dalam nuansa dan kondisi politik Indonesia sendiri dimana orang2 Jawa adalah SUKU YANG SUDAH MEMBANTAI HAMPIR SEMUA SUKU2 DI INDONESIA, sambil berlindung di balik tameng NASIONALISME BANGSA dan lisensi “NKRI HARGA MATI”.

    Dan hal ini juga terpamer jelas di dalam hubungan bilateral Indonesia-Malaysia karena hampir semua kasus2 BILATERAL dan hasutan2 untuk membenci Malaysia TERLAHIR DARIPADA MULUT dan AKAL2AN orang dan politisi Jawa sendiri.

    Alasan ke-4 juga terkait berat dengan AKAL2AN SUKU JAWA sendiri dalam memerintah dan memegang kendali politik Indonesia.

    Setelah mengadopsi SISTEM FASISME buat panutan rakyat Indonesia, ramai yang tidak tau bahawa orang2 Jawa juga mempraktekkan POLITIK ALA MACHIAVELLI dalam MENDOMINASI POLITIK INDONESIA.

    Dalam politik Machiavelli, rakyat akan dibiarkan BODOH, SUSAH, MISKIN dan KONDISI GAWAT (CHAOS) supaya kebergantungan rakyat kepada PEMERINTAH JAWA akan sentiasa kuat. Orang2 PINTAR dan sukakan KEDAMAIAN akan dimusuhi secara diam2 oleh orang Jawa.

    Taukah anda bahawa kasus2 separatisme di Indonesia adalah sebahagian daripada MASTERPLAN pemerintah jawa untuk mewujudkan kondisi CHAOS dan pemerintah jawa sengaja membiarkan kondisi CHAOS itu terjadi supaya rakyat akan lebih TAKUT dan sentiasa mengharapkan kepada PROTEKSI PEMERINTAH dan pemerintah pula akan sentiasa mendapat SIMPATI dan DUKUNGAN daripada mayoritas rakyat Indonesia.

    Kondisi CHAOS, KETAKUTAN dan KEMARAHAN rakyat ini adalah detik yang paling berharga buat pemerintah jawa untuk menjalankan apa2 misi dan niat tersembunyinya karena perhatian rakyat udah tidak bisa memfokus akibat kondisi itu. Banyak keuntungan politik, pencitraan dan materi yang dapat diraih oleh orang2 Jawa bila KONDISI CHAOS itu berterusan.

    Dan salah satu daripada KONDISI CHAOS LUAR NEGERI yang sengaja diciptakan oleh orang2 Jawa adalah –> MALAYSIA!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin orang2 Malaysia keheranan kenapa orang2 Indon dan forumer2 indon

      1. sering membuat thread militer
      2. sering pakai nama2 berbau militer
      3. memusuhi malaysia dengan ancaman2 ‘perang’
      4. tidak mampu berdebat pakai rasional dan logik
      5. tidak punya isu lain selain ‘british’,'belum merdeka’
      6. suka mencari isu yang kecil2 untuk dijadikan bahan thread

      Karakter kuat FASISME yang menjadi panutan Indonesia didikan Jawa

      1. Sentiasa mewujudkan MUSUH BERSAMA
      2. Kekerasan, anarkisme dan militansi adalah satu solusi positif untuk mencapai tujuan
      3. Ujudnya banyak organisasi2 massa yg bersifat anarkis, paramiliter dan kapan2 bisa dimobilisasikan
      4. Kuasa Tentara dan Polisi yang tidak dibatasi dalam urusan2 sivil. Tentara dan polisi adalah SACRED FORCE yg tidak boleh disinggung sembarangan.
      5. Pelanggaran HAM, genosida oleh tentara dan polisi adalah dianggap wajar dan perlu bila terkait kepentingan bangsa
      6. Keunggulan Militarisme adalah satu SUMBER EMOSI dan SENTIMEN terpenting dalam hidup sebagai satu bangsa.
      7. Nasionalisme MILITER yg melahirkan bnyk ultra2 nasionalis yg kesurupan ‘cinta mati’ sama bangsa
      8. Obsesi terhadap Keselamatan Negara.
      9. Negara adalah AGAMA BUAT BANGSA
      10. Simbolika2 negara, lagu2 patriotisme, dan slogan2 yg merajalela dimana-mana setiap hari non-stop

      Semoga kalian sadar semua bahawa Indonesia bukan negara demokrasi, tapi negara FASIS yg anti-demokrasi. Buktinya, IDEALISME PANCASILA tidak pernah ujud di Indonesia karena Pancasila sangat bertentangan dengan FASISME.

      Padam
  5. Salam ukhwah samantan
    Salam ummat malayu
    Salam ummat manusia

    Khas pada bangsa indonesia kamu itu juga adalah malayu. Tetapi kamu itu bukanlah asal sebenar Bangsa malayu.

    Yang sebenarnya dikatakan Bangsa malayu dikala ini adalah tanah vanua yang berbentuk tangkai seperti tangkai ceret. Tepatnya adalah lokasi Malaysia. Indonesia itu vanua palembang,papikkit,berlimbangan,anak,serpihan kepada tanah asal vanua mala.

    Perkataan Srivijaya itu sendiri menunjuk bahawa adalah kerajaan kecil atau serpihan daripada bangsa MALA berkerajaan 'J'/Ja'.
    Terang lagi bersuluh sepertimana dalam prasasti kedukan bukit,Talang tuwo dan banyak lagi. Jadi siapa yang pu'nan(pokok,asal)bangsa malayu. Sudah tentu bangsa malayu yang ada di Malaysia. Kerana apa? kerana bangsa malayu ADA DALAM PELAMBANGAAN MALAYSIA. kerana ada sebilangan suku kaum yang menduduki tanah malayu masih boleh bertutur,menulis dalam bahasa-bahasa malayu purba. Boleh mengenal pasti perkataan2 yang terdapat dalam prasasti dengan maksudnya yang tepat.

    Maaf saya tidak pakar sangat dalam bidang penulisan. Cuma saya pakar dalam tulisan bahasa MALA berkerjaan 'J'a'. Saya hanya boleh menghuraikan fakta kemaslahatan bangsa malayu melalui lisan dan menggunakan perkataan-perkataan bahasa malayu purba sepertimana yang tertulis,terpahat dalam prasasti2 yang berselerakan di seluruh vanua-vanua di bumi nyata.

    Yang pastinya asal muasal BANGSA MALAYU ADA DALAM SEMUA PRASASTI2 YANG DIJUMPAI DIMANA-MANA TEMPAT DI DUNIA INI.


    SEKIAN TERIMA KASIH

    DARI HANG@PANG@LIMA@LAKSAMANA ALLIHOO
    DISALLANG DITIMBANGAN

    BalasPadam
  6. bro zack salam ukhwah....
    Ya saya akan himpun segala ilmu purbakala bagi menyangkal,semua dakwaan saudara kita dari indonesia. Sebenarnya bangsa malayu indonesia sudah lama puna ranah. Benang merah mala('J')sudah berdekit hilang dalam DNA bangsa mereka. Ini kerana perrogolan luar dan dalam disegenap kemaslahatan hidup. Kenapa ini berlaku kerana bangsa mereka sudah kehilangan 'SIR' BAHASA. 'SIR' BAHASA mereka sudah tidak dapat difahami oleh alam awal Mala(kana'an)@PU'nan'. Namun kita dari Malaysia ada masih 'SIR'bangsa mala ,y'u.

    Saya katakan sedemikian rupa. Kerana Perkataan MA'LA'Y'U' MENUNJUK kepada awal manusia bergelar LALAKI bernama ADAM(AL-QUR'AN)S'I'DDHLMA'(KETAUHIDAN SAMAWI). JANGAN TERKELIRU berkaitan perkataan SIDDHLAM'('ia dibunyikan seperti bunyi huruf K) yang memberi maksud bapa segala bapa manusia.....bukan sepertimana kita fahami dari pengajian manusia songsang. Ia perkataan awal manusia.

    LA.....(huruf'L')disini Adam dirinya adalah lelaki.
    'Y'U...Perlu diakui yang kita manusia adalah dariNYA, bernyatakan tubuh Adam. Oleh sebab itu wahai bangsa malayu kita ini amat purba.

    huruf 'Y'ditulis y sahaja. Tetapi disebut( wai ia )
    huruf 'U'manusia yang sudah tiada atau sudah tidak kelihatan atau tak nampak, juga dari ia ke ia.

    Insya Allah nanti kita bahaskan prasasti kedukan bukit,Talang tuwo(indonesia)dan prasasti Dong yen chau,Bo-mang(Veitnam)dan saya AKAN TERJEMAH BAIT-PERBAIT HURUF MEMBENTUK PERKATAAN SETERUSNYA APAKAH MAKSUD BAHASA YANG MOYANG KITA TINGGALKAN UNTUK KITA BANGSA MALA BERKERAJAAN 'J'a'

    bersambung

    Akhir dan bermula........HangALLIHOO

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam dan salam ukhwah sesama kita saudara yang tinggi ilmunya iaitu nadzallihoo. ^_^

      Susunan ayat2 saudara penuh puitis dan tinggi tingkat kesusteraannya.(kadang2 saya pening untuk memahaminya tetapi saya faham pointnya).

      Teruskan mencurah ilmu saudara,saya sedang meneliti satu persatu karangan saudara untuk membuat satu penakulan yang tepat dan berbagi pendapat.

      saya tertarik dengan ungkapan orang seberang sudah kehilangan ("j") dan ("sir")nya itu..apa sebab utamanya ye? hehe

      yang lain2 saya sedang menanti buah fikiran saudara yang tinggi ilmunya itu. ^_^

      Padam
    2. tah hapo bondo eh.. tak paham den..

      Padam
  7. saya amat menyukai artikel ini..saya juga tidak pasti apa masalah sebenar org2 indonesia ni..
    hampir semua benda mereka tidak setuju dengan orang malaysia.
    sedangkan kita banyak membantu mereka ( seperti semasa kejadian tsunami tahun 2004 dahulu )..bukanlah nak mengungkit tapi nk jugak dgr ucapan 'terima kasih' drpd mereka.kita dgn mereka sebenarnya sama je..
    jika ada masalah,kita tolong..tpi jika kita ada masalah,nk ke mereka menolong kita.?perangai mcm apa lansung tak berterima kasih tpi nk perang2 la,Ganyang Malaysia la..
    sedar x org indonesia rmai kat sini?elok je kita hidup dgn mereka..
    APA YG KORANG XPUAS HATI HA? MELUAT BETUL..

    BalasPadam
  8. saya publish sedikit tentang tuduhan2 orang2 indon terhadap negara kita..tak logik dan lucu pula tuduhannya..nah isi copy-pastenya.

    1. mencuri PERLIS dari THAILAND
    … pada tahun 1959
    2. mencuri SERAWAK dan SABAH daripada INDONESIA
    Pada Tahun 1957
    3. Mencuri Pulau SIPADAN & LIGITAN daripada INDONESIA
    4. mencuri LANGKAWI pada tahun 1961
    5. mencuri kebudayaan INDONESIA
    6. Negara Penggangu kedaulatan wilayah INDONESIA,THAILAND dan PHILIPINA
    7. pencuri perairan PALAWAN SELATAN daripada PHILIPINA
    8. Pencuri LAUT BARAT DAYA PHLIPINA
    9. Pencuri PULAU SEBATIK UTARA daripada INDONESIA
    10. Pencuri LAGU TERANG BULAN dan menjadikan lagu ini sebagai lagu kebangsaanMALAYSIA daripada INDONESIA
    11. PENCURI LAGU RASA SAYANG-SAYANG DARIPADA INDONESIA
    12. PENCURI TARIAN REOG PONOROGO ASAL INDONESIA
    13. PENCURI TARI PENDET ASAL INDONESIA
    14. PENCURI ALAT MUSIK ANGKLUNG DARI INDONESIA
    15. PENCURI KEBUDAYAAN PHILIPINA SELATAN
    16. PENCURI KEBUDAYAAN MELAYU VIETNAM
    17. PENCURI KEBUDAYAAN INDIA
    18. PENCURI WAYANG KULIT ASAL INDONESIA
    19. SULTAN MALAYSIA PENCURI WANITA-WANITA CANTIK contoh nya:
    -manohara dari indonesia
    -calvahneazer nahru dari india
    -puitu selawang dari thailand
    20. negara yang berusaha menguasai AMBALAT daripada INDONESIA tetapi TIDAK BERJAYA
    21. NEGARA YG MASUK DAFTAR HITAM DUNIA SEBAGAI NEGARA PENJUAL MANUSIA
    22. NEGARA TIDAK MENERIMA KEBEBASAN PENDAPAT DARI RAKYATNYA
    23. SATU-SATUNYA NEGARA DI ASIA TENGGARA YG PERNAH MELAKUKAN PEMBUNUHAN TERHADAP ETNIS TIONGHOA SEHINGGA 4450 ETNIS TIONGHOA TEWAS DI TANGAN TENTERA MALAYSIA
    24. NEGARA YG MENDUKUNG KOMUNIS DI VIETNAME NEGARA YG PERNAH MENEMBAK PELURU KE KAPAL THAILAND
    (padahal kapal thailand yg menyelamatkan rakyat malaysia dari tsunami)
    25. negara yg tidak mengakui suku LAOT BELUT (padahal suku inilah yg membunuh jeneral inggeris di sabah)
    26. NEGARA yg membunuh suku-suku ISLAM di tanah asli TIONGHOA iaitu SABAH
    27. negara yg tidak pernah MENGAKUI ADANYA PALESTIN (baru pada tahun 2001)
    28. negara satu-satunya di asia tenggara yg pernah MENDUKUNG ISRAEL (pada tahun1957-2000)
    29. kurangnya berpendapat di MALAYSIA
    30. NEGARA PENCURI PULAU JEMUR INDONESIA (TIDAK BERHASIL)

    BalasPadam
  9. bace la artikel ni..amboi2 dorang ske ati je kan
    http://luar-negeri.kompasiana.com/2012/04/24/indonesia-perlu-beraksi-lebih-keras-pada-malaysia-terhadap-tewasnya-3-orang-tki/

    BalasPadam
  10. MUKADIMMAH
    (DANGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI PENGASIH)

    Pembentangan kajian bangsa malayu DARI DUA ASPEK DAN TIGA ZAMAN

    ASPEK PERTAMA...( MANUSIA ITU SENDIRI.. Pengenalan manusia(tubuh)..bermatematik 2+2=4x(11)=44x2=88+(101-ada tiada ada)membentuk tulisan dan perkataan menjadi bahasa perantaraan manusia dengan manusia, manusia dengan PENCIPTA-NYA.
    Siapa manusia berhidup di bumi?....Bermatematik 4+4=6+9>1,3,5,7
    ASPEK KEDUA... ( MANUSIA BERKEMASLAHATAN...siapa berkerajaan di bumi MALAYU?)(Merangkumi tiga zaman. Berlandaskan empat Al-KITAB)

    Sekian Terima kasih

    Salam akhir bermula

    BalasPadam
  11. saya harap rakyat malaysia tidak cepat melenting seperti segelintir rakyat indonesia .. sebenarnya mereka telah dihasut utk melaga-lagakan hubungan antara malaysia-indonesia ini.. ada pihak ketiga yg melakukan demikian..ada juga saya baca melalui artikel2 lain bahawa org2 yahudi dan amerika ni la yg jadi pihak ketiga dlm hal ini..mereka takut sekiranya kita(malaysia-indonesia) bersatu,akan lahirnya satu negara Islam yg bakal menggulingkan mereka.. ada juga saya baca artikel mengenai mereka ( yahudi dan amerika ) sedang memantau aktiviti antara malaysia-indonesia drpd bersatu.. mungkin itulah puncanya kita bermusuhan sehingga ke hari ini.. kerana apa yg saya baca,mereka percaya tentang satu ramalan kebangkitan org Islam yg berkemungkinan bermula drpd sini

    BalasPadam
  12. yang ko baca dan ko ulas adalah sejarah pra masuknya Islam ke asia tenggara,sebelum kerajaan perlak,samudra pasai dah ada kerajaan zaman hindu budha di jawa,jauh dari kerajaan majapahit,buku sejarah yang ko baca belum masuk ke zaman itu,cerita wali adalah cerita sejarah islam baru,beribu tahun lepas di jawa dan kutai karta negara dah ada kerajaan tua jauh dari buku sejarah yang ko baca,bodoh,....

    BalasPadam
    Balasan
    1. semua orang tau benda ni,soal kerajaan2 kuno asia tenggara..tapi ayat kau ni ditujukan kepada siapa?

      Padam
    2. salam, saudara ni orang jawa ke atau orang indonesia...:) maaf lah kalau terasa. tapi saya tak faham apa yg anda cuba nk sampaikan kepada saya dengan komen diatas ye. boleh tolong terang...

      kalau saudara rasa tak bersetuju dengan teori dr takuya suzuki yang mengatakan srivijaya bermula di semenanjung itu saya faham...tapi pelik benor ye anda tahu ke buku apa yang saya baca sebab saya tak da beritahu pun disini.

      seperti kata zack semua org tahu ada kerajaan hindu buddha sebelum kemasukan islam. itu pengetahuan basic bagi saya yg dah belajar sejak tingkatan 1 lagi.

      oohh saya faham...anda tersinggung ye sebab saya kata tak wujud kerajaan orang jawa di pulau jawa sebelum kemasukan dinasti sailendra srivijaya yang memang melayu tu ye..:)jangan cepat melatah saudara...saudara dah baca ke artikel2 saya yg dulu2. kalau dah baca baru saudara akan tahu apa sebb saya kata begitu.

      dan satu lagi...kalau saudara nk jugak menegakkan benang yang basah cuba saudara sebutkan sebuah kerajaan orang jawa totok sebelum kemasukan srivijaya. jangan lupe nota kaki tau supaya bukan main serkap jarang je. dan jangan pulak letak kerajaan orang sunda macam salak negara,kalingga,tarumanegara dan galuh.dan kerajaan tu mesti terkenal sebab kalau setakat kerajaan kampung itu tak dikira sebagai penting.

      dan lagi satu saudara, hujah saudara dah terkantoi sendiri apabila saudara kata 'buku sejarah yang ko baca belum masuk ke zaman itu,cerita wali adalah cerita sejarah islam baru,beribu tahun lepas di jawa dan kutai karta negara dah ada kerajaan tua jauh dari buku sejarah yang ko baca,bodoh'

      nak tanya sikit, kutai kartadnegara tu dimana? di jawa ke encik? setahu saya kerajaan tu di pulau borneo, di kalimantan dan pengasasnya bukan orang jawa totok sebab batu bersurat yang ditemui disana tak ditulis dlm bahasa jawa sebaliknya sanskrit. dan sekali lagi anda kata buku sejarah yg saya baca...buku apa tu? saya baca banyak buku, maaf nk kata bukan nk sombong tapi masa saya di uni dulu dlm bidang sejarah untuk tulis satu artikel kami DIPAKSA membaca 30 buah buku paling kurang untuk menguatkan hujah. so hujah mana yg saudara pakai hingga saudara terlebih pandai tu...:DDD

      Padam
    3. salam,

      ini betul2 jurus "triple kill" bro al semantani kasi ni..Mana mau cari Kerajaan Purba jawa sebelum era majapahit. hehehe xD

      saya pun mula2 terkejut juga "dia" bawa2 kerajaan kutai,sy fikir tak kan ada kerajaan kutai di jawa,kerajaan kutai terletak di borneo,tak silap Raja kutai juga berbangsa Melayu.

      bro Al semantani,sy lihat ramai yg keliru soal sejarah nusantara kerana ramai orang sering cuba mencampurkan elemen islam di zaman tidak sepatutnya Malah ramai yang percaya zaman melayu dan ketamadunannya bermula selepas elemen islam mula kuat di nusantara.

      saya tengok trend macamni begitu kuat di kalangan orang kita..orang kita macam anggap zaman hindu buddha tak pernah wujud dalam kamus bangsa melayu.sebab tu selalu kita tengok blog2 pelik yg membuat rumusan sejarah hanya sekitar empayar majapahit dan melaka lepas tu meleret2 mengaitkan islam dengan sejarah nusantara.

      Padam
    4. Salam. Ada baiknya diimbau kembali wawancara dengan Srikandi dalam Mistisfiles:

      http://mistisfiles.blogspot.com/2010_03_01_archive.html

      Padam
    5. Memang agama Islam tak sampai lagi ke Tanah Melayu ketika itu. Tapi Bangsa Melayu pada ketika tu mengamalkan agama Jawi . ajaran Nabi Ibrahim a.s. jadi selidik. Kaji. Betul tak kenyataan saye ni. Jangan anggap Tanah Melayu ni ad agama hindu je pada asalnye. Bangsa Melayu telah hidup sebelum zaman Rasullulah lagi. Jafi kaji. Selidik . jangan la selidik kt internet je. Selidik dalam kitab2 lame yg disorokkan oleh penjajah.

      Padam
  13. Salam tuan semantan
    Salam tuan zack
    Salam seluruh ummat malayu

    Apa yang sebenar berlaku pada suku2 rumpun malayu adalah kerana kesongsang ilmu mengenal huruf lantas membentuk kata perkataan yang amat bertentangan sepertimana maksud asal yang diwasiatkan oleh para moyang2 bangsa malayu di pokok asal vanua-vanua(pu'nan)dengan kata lain di vanua Samudra Nusa Ntara.

    Mengimbau masa lampau berhidup bangsa MALA. Sebenarnya bukanlah perkara baru bagi mereka, mengenal Agama Allah merangkum Agama Allah ,dicerna keseluruhan Agama Allah oleh Nabi Muhammad SAW. Di mana beliau junjungan besar Nabi kita, Muhammad SAW adalah Nabi dan Pesuruh Allah S.W.T yang terakhir. Bagi memperbetulkan banyaknya, terpesong akhidah ummat manusia di alam bumi nyata.

    Namun keterpesongan akhidah khususnya ummat Malayu(Agama bertauhidkan Azzawajjallah) tidaklah benar sama sekali. Sebenarnya ummat malayu bertauhid Semata-mata Azzawajjallah. Sejak purbakala sehingga kekala dini mereka amat teguh berpegang kepada Tuhan Maha Tunggal,Maha gagah perkasa(Svarggah y'a)yang mencipta segala mahluk langit dan bumi. Bangsa-bangsa manusia lain..Allahu'alam. Namun bagi pengamatan dan pencernaan saya melalui prasasti2 tertua. Ummat MALA'YU, sehingga dalam segala kemaslahatan hidup mereka mesti berhubung kait dengan Pencipta, ALLAH S.W.T. Para nenekmoyang malayu telah memperkatakannya dalam semua wasiat yang mereka tulis dalam batu-bata yang dijumpai diseluruh dunia. Ini amat jelas sepertimana dalam intipati kandungan makna sebenar terpetri salah satu contoh umpamanya prasasti Dong yen chau dan Talang Tuwo.

    Berbalik kepada persoalan malayu, bangsa dan asal muasalnya khasnya dipersekitaran vanua(benua)bersamudra di Nusantara. Saya ambil dua buah prasasti(Dong yen chau dan Talang Tuwo). Apa yang sebenar berlaku, bukanlah merujuk nama seseorang pembesar atau kerajaan sepertimana yang kita ketahui hari ini. Ia amat tersasar jauh daripada pengertian sebenar apa yang hendak di sampaikan oleh para nenekmoyang bangsa ini. Saya tidak menafikan kajian yang telah dibuat atau telah diwarta sebagai satu kebenaran berkaitan bangsa asal Nusantara.

    Nanti saya akan kupas pengertian sebenar kedua-dua prasasti yang saya sebutkan tadi. Huruf membentuk huruf. Huruf membentuk kata perkataan. Kata perkataan membentuk bahasa. Kita akan dapati maksud sebenar yang dizahirkan oleh para nenekmoyang kita. Tak payalah kita bertelaga sesama kita sebangsa MALA. Pengertian huruf dan kata perkataan yang ada dalam kedua-dua prasasti. Perlulah kita membias,mengasing ke celik berpengetahuan kita dalam tulisan dan bahasa era moden seterusnya kita pecahkan melalui pembahagian zaman kezaman.

    Melayu tetap Melayu teguh
    Perlembagaan moden memberitahu
    Ini bukan Pancasila roboh
    Indonesia melayu
    Amat jauh
    Bah! air solo laju berlalu
    Jangan bermimpi Melayu diri kamu
    Dan Melayu dari kamu
    Kerajaan dulu kamu
    Nun jauh tak terlihat
    Perahu melayu kamu terlajak jauh
    Dek songsangnya ilmu
    Kerana sombong melulu
    Tidak mengenal VUH....(maksud VUH ialah bulu roma)

    SEKIAN YERIMA KASIH BERLALU

    SALAM AKHIR BERMULA

    DARI HANG@PANG@LAKSAMANA ALLIHOO
    SALLANG DITIMBANGAN

    bersambung

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam saudara nadzallihoo

      saya amat berminat dengan karangan komen saudara...sesungguhnya...saya mengaku saya melayu moden...bukanlah ingin membuang atau menidakkan asal usul melayu saya...cuma saya banyak yang tidak faham komen saudara...jika boleh...setelah saudara mengarang menggunakan bahasa melayu lama atau bahsa yang tinggi ilmunya..sila lah hurai dengan jelas...bukan apa...
      1) takut ada yang salah mengerti apa yg saudara ingin sampaikan
      2) saya yakin ramai pembaca blog ini berminat termasuk saya membaca karangan tuan punya blog dan juga karangan saudara..khususnya saudara di ruangan komen ini kerana ada input2 baru yang mungkin tidak pernah saya atau pembaca yang lain pernah lihat atau kaji..tetapi tidak faham dengan apa yang hendak saudara sampaikan...contoh..'Kerana sombong melulu
      Tidak mengenal VUH....(maksud VUH ialah bulu roma)'...boleh huraikan?..bait yang atas saya faham..tapi bila masuk bait terakhir..saya keliru...

      mohon ampun jika ada salah bicara dalam tulisan saya...lebih baik bertanya daripada faham membuta tuli...sesungguhnya saya khususnya dan pembaca lain am nya yang cetek ilmu sejarah dan agama....

      saya bukanlah ingin menjadi wakil pembaca lain..tetapi yakin..ada pembaca di luar sana yang seperti saya..kerana blog ini popular dan ada pengikut...

      bukan menegur hanya pendapat kecil dari saya yang banyak kekurangan

      Faiz

      Padam
  14. Inilah akibatnya bila doktrin nasionalisme terlampau-lampau.. sampaikan budaya yang dikongsi negara serumpun pon mau diambil semuanya. kononnya nak jadi bangsa yang dominan. hakikatnya, bendera negara sendiri pon tak reti nak design. rembat dari bendera monaco jugak. maling jugak rupanya diorg nih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. indonesia terpaksa menanamkan doktrin Nasionalisme yang keterlaluan kerana Negara mereka sering berhadapan dengan ancaman separatis.

      Negara indonesia juga sering berhadapan dengan masalah pergaduhan agama dan masalah rasis.

      so doktrin menjadikan malaysia sebagai musuh adalah untuk membuat pengalihan isu dan menguatkan nasionalisme rakyatnya.

      Padam
  15. assalamualaikum

    saya budak-budak lagi. seronok baca cerita sejarah ni. poning juga ada kontroversi indon dan kita.tapi bibik saya dulu indon. saya sayang je dia.

    nak tanya lah.. nape indonesia ngan malaysia belakang dia sama? orang yang sama ke buat nama negara kita?

    kenapa macam susah je nak dapatkan fakta sejarah yang best-best macam ni. nak cari kat u, mana ada lesen..sape nak hantar.semua kerja. buku teks sejarah pula macam banyak tipu.maklumat tak banyak .tak puas hati.

    alamak .macam dah keluar topik je ni..hohohoho

    macam mana korang kaji sejarah ek? nak ikut juga. ajarlah.

    dari budak melaka

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak dinafikan buku sejarah yang kita belajar sekarang tidak full detailnya.

      buat starter newbie macam anda ni,eloklah follow ATBM karangan cik sri.cuba search RiwayatMelayu blogspot? tak silap Misticfiles sekarang kena Tutup untuk renew kandungan.

      Apa pun blog saudara semantani juga antara terbagus untuk starting mencari sejarah bangsa yang hilang.

      Memang asik apabila mengetahui sejarah bangsa yang bertebaran di merata di asia tenggara ni,selama ini pemikiran kita soal sejarah hanya disumbat oleh kegemilangan Empayar Melaka lepas tu start dengan Era penjajahan yang sangat Klise dan Mendownkan Mood untuk diteruskan pembacaannya.

      Padam
    2. salam bro zack,

      saya dapat tahu yg anda ini seorang yg adventures dan suka meneroka kota-kota lama dan kesan2 tinggalan sejarah. jika benar baguslah. anda boleh jadi indiana jones melayu....:)

      apa kata anda cari sebuah kota yg menjadi misteri sehingga sekarang. maklumat ttng kota tu bnyk cuma maklumat tu tak termasuk dimana ia berada dgn tepat. tapi ura2 mengatakan ia berada di ulu kelantan di pergau atau di danau tok uban. kalau anda tahu nama kota tu alhamdulillah sebab srikandi pon pasti gembira jika ianya berjaya dijumpai. ia ada kaitan besar dgn srivijaya

      atau sebenarnya kota itu dah dijumpai oleh awak?...:)

      Padam
    3. Wasalam bro,Eh bukan saya yang menjadi indiana jones nya,Rakan2 saya sahaja yang menjadi indiana jones nya..hehhehe..saya OTAKU je depan Desktop :D

      Kebanyakkan diantara mereka adalah pemburu2 emas yamashita,kubu2 rahsia jepun,bandar2 rahsia british,base2 bawah tanah komunis atau apa sahaja berkaitan dengan ketenteraan.

      Dalam tengah bincang2 di ruang komen tiba2 sahaja seorang kolonel dari unit khas buka cerita tentang kota2 purba di malaysia.so benda tu memang menarik perhatian sayalah..selama ni pun saya pun tak percaya wujud ke kota purba di malaysia ni..bila dah ada orang dari ATM sendiri cakap macam tu terus je saya cari cik sri nak minta pandangan(macam jumpa dukun plak) hehehe :P

      Padam
    4. mcm bro shah je ni...blogger military of malaysia yer...hehe...
      ;0

      Padam
    5. dia regular reader kat blog MOM tu, btul x mat

      Padam
  16. orang mesir purba kata nenek moyang dorang dari tanah punt
    punt=fun=FUNAN.lambang firaun ULAR BESAR,lambang funan NAGA(naga berbentuk ular a.k.a. naga dragon ball).

    BalasPadam
  17. FUNAN=PENAN

    BalasPadam
  18. 3 Blogger serangkai terbaik :

    1) Cik Srikandi - untuk belajar sejarah Melayu pra-Melaka. Tak jumpa bang dalam buku teks sekolah!

    2) Bro Al-Semantani - Untuk belajar rahsia2 Bangsa Melayu yang mengejutkan. Hang pernah tau ka orang Melayu pun guna senapang masa berperang?

    3) Bro Ibnu Rusydi - Untuk belajar negeri-negeri Melayu di luar Malaysia. Kat Sumatera & Borneo pun ada jugak dik Negeri2 Melayu. Bukan kat semenanjung jek.

    4) Anai-anai & Megat Al-Jefri (uiks?) - If ko nak belajar macam mana nak create sejarah ikut fantasi mak bapak korang supaya boleh tuntut takhta Raja Iskandar Zulkarnain, bolehlah isi borang jadik ahli Persatuan Pewaris Merong Al-Ular Putar Belit Mahasewel

    Thanks a lot guys for sharing knowledge. Keep up the good works!

    BalasPadam
  19. Salam samua manu jalata.

    Terbangkit diri rasanya...
    Tu baru sikit tu..
    Tu belum mendengar bunyi seruan titahan lagi tu...

    Papepun, ulasan terbaik dimenangi oleh anon 28 Jun 2012 2:03 PG...
    Meleleh air mata & tegang otot perut ku dibuatnye...
    Aduuhhh... Tak boleh tahan gelak...

    Ni kalau para nasionalis seberang bace ni, ade yang mati sakit jantung ni... Hahahaha...

    Teruskan menulis ya bapanyak...

    BalasPadam
  20. Salam..

    Satu pendapat..

    ADAM atau IBLIS..

    pilihlah...

    BalasPadam
  21. kat palembang budu dipanggil rusip,dibuat dr ikan bilis.bleh kata byk lg la yg serupa @ hampir serupa dgn semenanjung malaysia ada kat palembang.palembang pon melayu gak...

    BalasPadam
  22. alahai...ape yang nak diclaim budaya tu...budaya dah wujud ribu-ribu tahun..malaysia dgn indonesia wujud tak sampai 70tahun..

    BalasPadam
  23. Setelah melakukan penelitian seksama, saya himbau kepada semua Forumer




    Indonesia-Malaysia:

    HATI2 dengan orang2 dengan Nick diantaranya adalah sbb:

    SALIM HARTONO - INDOGNESIALANJINGBELANDA - HEHE - GEN PRABOWO - SOLDIER MUJAHIDEEN - GINJI - HAN EMPEROR - TIONGHUA PROVOKATOR - FAREEZ CASTELLANO - INDONESIA BOY111 - NGANTUK - MACANASIA - INDON FRUST - ORANG INDO - SUSAN CABOT - CHRISTINE HAKIM - INDON - MALON - KASKUSER - JAX - MALON TOBATLAH - GUN8GET - PEMERHATIDUNIA - PEMERHATIMALAYSIA - RESE JAKARTA - MAS JOKO - NASIONALIS - ANAK PALEMBANG - POCONG KALER - WENNY - LYN - AHMAD - AH CHONG - NUSANTARAKU - GARUDA** dan masih ada beberapa orang lagi!! dengan Ratusan Nick..

    HAHAHAHA!! GOTCHA!!!Ternyata mereka adalah SEKELOMPOK ORANG CINA/TIONGHOA yang memprovokasi

    forumer2 Indonesia-Malysia. Mereka biasa ada di satu thread atau menyebar untuk memprovokasi thread itu.. Kadang menjelekkan Malaysia, kadang menjelekkan Indonesia dan memanaskan kedua2nya. Kadangkala mereka pura2 fight sendiri di forum..atau bicara sendiri beganti2 Nick..

    Mereka juga terbukti membuat Thread2 berbau SARA (suku, Agama, Ras) yang sering Insult islam tapi kadang Insult Kristen. Dengan tujaun mengadu domba semuanya.. terutama Indonesia-Malysia.

    Karena mudahnya orang berganti2 nick dan IP, hendaknya waspada karena mereka bisa menjadi siapa saja dengan berbagai cara. Entah IPnya saja atau oranya tersebar seperti terlihat dalam IPnya antara lain: IP Petaling Jaya, IP Australia, IP Asia/Pacific Region, IP Palembang, IP Taipin, IP Indianapolis, IP KL dll.

    Yang paling penting adalah mengenali Tulisan2 mereka yang biasanya cenderung:

    - Sangat Racist/Racialist- Memprovokasi Agama- Membenci / judge orang Indo-Jawa- Sering bicara masalah2 Sumatera/Aceh- Memprovokasi Wilayah2/Pulau2 untuk pisah diri.- Kata2nya sangat kasar untuk membangkitkan emosi.- Punya kumpulan data kejadian2 kemanusiaan di Indo- Menyebar FITNAH2 murahan

    Hati-hati teman2 Forumer Indo & Malaysia!! Jika kita terpecah mereka berkuasa!! Mereka mengadu domba orang Islam.. Mengadu Islam-Kristen.. Ada agenda besar dibalik aksi mereka!!!

    PEACE!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lha wong kopet mangan tai kok diladeni

      Padam
  24. salam al semantani,wah ada perubahan nampak....best2.smoga artikel2 slps ni pon best2 gak.idup al semantani....

    BalasPadam
  25. salam

    tahniah wajah baru, semangat pun baru kan...

    nak complain sikit boleh?? hehe Komen2 susah nak baca la. Font sangat mengelirukan, pakai biasa2 sudah. sy baca yg 1st je..pastu skip terus ke komen ni.

    nanti dah ok, baru seronok sikit nak berbincang etc

    apepun, blog anda, hak anda. 10q


    Penduga Arus

    BalasPadam
  26. salam tuan semantani,bila nak kua artikel baru?boringnya hari2 tanpa artikel drpd tuan....

    BalasPadam
  27. perghhhh?ada stail windows 8 laaa..cayaaalah.

    BalasPadam
  28. kejut aku ingat salah blog..rupa dah lain bebenar..

    BalasPadam
  29. tiba tiba lapar perut masa baca artikel ni .... kenapa yee..??? :D

    BalasPadam
  30. sebab ko dah takde idea nak bangkang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf... anda silap...lgpun mmg takde niat nak bangkang pape kat sini...

      Padam
  31. salam buat semua....berkenaan pertelingkahan antara INDON2 ni dengan kita, saya rasa tak payahlah kita nak ikut rentak mereka yang marah sangat...nak tau kenapa?...begini....anggap saja rakyat indon yang beratus2 juta bilangannya tu kan 'TENTERA'...jadi sememangnya semangat juangnya tinggi amat....jadi tak perlulah nak diherankan....BERBALEK dengan kita di semenanjung ni yang bilangannya kecil...tapi perlu diingat...bilangan kecil ini kan golongan PEMERINTAH....makanya apalah sangat yang nak dimarahkan mereka2 tu....dah sememangnya tahap pemikirannya sebegitu...memanglah semangatnya meluap2...'GARANG'....dah betul la tu....mana mingkin disamakan dengan KITA dari golongan 'PEMIKIR'...cuma ralatnya pengetahuan mereka tu cetek...tentulah mereka tak dapat menerima kebenaran yang KITA NI TUAN MEREKA.....apalagi ekonomi kita begitu kukuh berbanding mereka...lagi le BENGANG BEB...BENGANG GILE TU....kahkahkah.....

    BalasPadam
  32. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  33. salam...!dia org ni mmg xnk kalah dgn kita....!!jgn di lawan,,,,jika dilawan mereka ni akn tegakkn benang yg basah sekali pun...janji mereka tdak klah dgn kita....!!saya ingatkan mgkin dari kalangan yg tidak berilmu saja yg melontarkn kata2 itu....rupa2 nya dari "sejarahwan" dan ahli akedemik mereka pun sama juga.....!!yela...mungkin timbul 'iri hati' di kalangan mereka.....!!ingatlah kita kan serumpun...!!takdir menentukan yg kita lebih maju dari mereka.....!!bayangkn jika kita di tempat mereka....=)
    adakah kita tidak akan bersikap seperti mereka...huhu mgkin juga takdir tlah menetapkn yg harus mengalah tu "kita".....nk tggu mereka mngalah???...tanya balik diri jika kita ditempat mereka....adakah kita akn mengalah...=).....iya,,cuma mengalah..bukan kalah...!!!jika mereka baling api,,wajib lah kita baling air...kerana pnghujungnya nnti, kita yg serumpun ni perlu bersatu....(sekadar pendapat) maaf lah tuan al semantani jika saya "lari topik"...=)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jawa mans mena mengaku serumpun. Malah ada antara Jawaan kesal bila bahasa Jawa tidak diguna pakai sebagai Bahasa Indonesia.

      Padam
  34. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  35. Memang pemikiran sebahagian meraka terlalu dangkal sehingga tidak dapat menerima realiti jangankan hal2 budaya sebangsa sehinggakan aktiviti sukan pun mereka tidak senang dengan Malaysia dengan membuat berbagai provokasi yang meniupkan sentimen yang tidak bertamadun.

    BalasPadam
  36. ooo...ingat pc aku dah masuk virus...pago blog ni lain pulak... rupanye dah bertukar wajah.. bagus ah.....

    BalasPadam
  37. Saya sedang membuat kajian terhadap Bab 6 - 8: Hikayat Hang Tuah. Perasaan cemburu, dengki dan irihati Betara Majapahit dan Pateh Gajah Mada terhadap Melaka rupa-rupanya tak pernah habis sampai sekarang. Kalau dahulu hanya melibatkan Majapahit dan Melaka, sekarang bertukar kepada 'Teman Kurang Mesra' Indonesia - Malaysia. Perasaan kebencian itu telah ditanam dari satu generasi ke satu generasi, yang mungkin tidak berkesudahan.

    BalasPadam
  38. Baguih komen Cik Sri,7 bintang saya beri kan.Kalau tak cukup lagi semua bintang bintang di langit saya petik dan bagi kan kepada Cik Sri.Cukup...?
    Yang lagi baik kalau yang ada telor kat luar tu yang bagi ulasan.Nasib baik Cik Sri perempuan,kalau jantan mau terbakar telingga Pak dan Mak Indon dengar ni.Itu lah hebatnya bangsa Melayu ni.Syabas Cik Sri.Semoga arus semangat ini akan terus mengalir ke setiap orang yang bernama Melayu.

    BalasPadam
  39. saya ada kawan di bondowoso indonesia.untungnya dia tidak pernah membangkitkan soal Malaysia-indonesia nie

    BalasPadam
  40. Malaka itu dulu tanah jajahan Majapahit dan Sriwijaya itu berpusat di Sumatera, bukan di semenanjung Malaya, huft Malon goblok!

    BalasPadam
  41. Tapi sayang ek, orang pandai kehilangan keris ROTFL...malu ahh.

    BalasPadam
  42. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  43. inilah ayat yg sering kita lihat "malingsia vs indonesial"
    harap2 suatu ari nanti bisa lh kita serumpun hidup aman damai sepeti tetangga lainNya melalui semangat ASEAN yg sentiasa d laungkn oleh para pemimpin ASEAN ! !
    ###~peace for ASEAN ~###

    BalasPadam
  44. Salam ramadan...cari la titik persamaan untuk jalan kedamaian

    BalasPadam
  45. Salam... mungkin komen saya agak lambat, tapi saya setuju dgn ketidakwarasan indonesia dlm menuntut kebudayaan. Namun perlu dibezakan indonesia dan jawa. Indonesia walau sok mengaku berbudaya jawa, saya lihat jauh dari pengertian jawa itu sendiri. Jawa ni terkenal dgn sikap selalu mengelak konflik dan cuba memelihara hubungan. Anda mungkin boleh lihat perbezaan org jawa yg dtg sebelum indonesia wujud dan org indonesia yg dtg sbg TKI sekarang. Atau mungkin ada yang x setuju... tapi ibarat peribahasa melayu sendiri, kerana nila setitik, rosak susu belanga.. dan orang banjar selalusebut, baik mambuang hintalu sabigi dari rusak sabarataan... :) suwun newu....

    BalasPadam
  46. Oh, sekadar penambahan. Beberapa tahun yg lepas ada move untuk menansukhkan DIY jogja. Namun hasil tentangan masyarakat lokal dan referendum maka move itu terhenti buat masa ini. Jelas menunjukkan pertentangan pahaman antara sok nasionalis dan sok jawanisme namun mereka masih sepakat atas kesatuan Indonesia.
    Saya ada membuat hipotesis yang meletakkan sumpah pemuda dan penubuhan indonesia sebagai salah satu pendekatan menghapuskan legasi ketamadunan bangsa melayu (bukan terhad kpd etnik melayu di semenanjung dan sumatera sahaja bahkan semua etnik di nusantara). Dengan prinsip bhinneka tunggal ika kepelbagaian dalam kesatuan haruslah di bawah junjungan nama indonesia. Maka rekonstruksi pembinaan bangsa menyulitkan generasi kini dalam memahami galur bangsanya.
    kedua, dalam mencerminkan bangsa tidak terlepas daripada pukul rata. Namun, kebenaran tanpa emosi yang ngga keruan asas bagi teguran yang baik. Inilah yang kita perlu amalkan termasuk diri saya lah.
    sekadar memetik lagu:
    Menyerang tanpa pasukan
    Menang tanpa merendahkan
    Kesaktian tanpa ajian
    Kekayaan tanpa kemewahan

    BalasPadam
  47. Oh, sekadar penambahan. Beberapa tahun yg lepas ada move untuk menansukhkan DIY jogja. Namun hasil tentangan masyarakat lokal dan referendum maka move itu terhenti buat masa ini. Jelas menunjukkan pertentangan pahaman antara sok nasionalis dan sok jawanisme namun mereka masih sepakat atas kesatuan Indonesia.
    Saya ada membuat hipotesis yang meletakkan sumpah pemuda dan penubuhan indonesia sebagai salah satu pendekatan menghapuskan legasi ketamadunan bangsa melayu (bukan terhad kpd etnik melayu di semenanjung dan sumatera sahaja bahkan semua etnik di nusantara). Dengan prinsip bhinneka tunggal ika kepelbagaian dalam kesatuan haruslah di bawah junjungan nama indonesia. Maka rekonstruksi pembinaan bangsa menyulitkan generasi kini dalam memahami galur bangsanya.
    kedua, dalam mencerminkan bangsa tidak terlepas daripada pukul rata. Namun, kebenaran tanpa emosi yang ngga keruan asas bagi teguran yang baik. Inilah yang kita perlu amalkan termasuk diri saya lah.
    sekadar memetik lagu:
    Menyerang tanpa pasukan
    Menang tanpa merendahkan
    Kesaktian tanpa ajian
    Kekayaan tanpa kemewahan

    BalasPadam