Jumaat, 30 Disember 2011

BANGSA AUSTRONESIA DAN TANAH BERTUAH EDEN OF THE EAST




Salam. Sudah terlalu lama rasanya tidak menulis, saya ingin meminta maaf kepada para pembaca kerana terlalu banyak hal yang telah menyebabkan saya tidak dapat menulis seketika. Dalam artikel kali ini saya ingin mengetengahkan mengenai Nusantara sebagai Atlantis atau Garden Of Eve yang sering disebut-sebut oleh masyarakat barat . Saya amat yakin bahawa Nusantara adalah tempat yang paling sesuai untuk ciri-ciri yang telah diberikan oleh para cerdik pandai dan pendita tamadun-tamadun dunia sejak beribu-ribu tahun. Sepertimana kebiasaannya yang kita baca dalam epic-epik atau kisah tentang Syurga dunia atau Garden Of Eve, kita sering mendengar bahawa mereka menggambarkan tempat tersebut sebagai sebuah tempat yang beriklim tropika.



Tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang digambarkan mereka juga adalah dari iklim tropika. Oleh sebab itu saya agak sangsi jika atlantis diletakkan di sebelah barat atau lautan atlantik. Pemahaman masyarakat greek terdahulu tentang kedudukan laut yang sebenar juga adalah berbeza dengan pemahaman kita. Masyarakat greek menganggap bahawa lautan atlantik adalah satu-satunya lautan yang terbesar setelah lautan meditranian yang mehgelilingi dunia. Mereka tidak tahu dengan kewujudan lautan Pasifik apatah lagi laut cina selatan. Oleh sebab itu mereka meletakkan atlantis di sebelah barat meditranian.Seperti juga pemahaman masyarakat barat pada zaman gelap dimana mereka menganggap seluruh dunia adalah leper. Ini semua kerana mereka sendiri belum menjelajah lautan tersebut sehinggalah Columbus berjaya menemui jalan ke timur. Sama seperti masyarakat yunani sebelum itu Columbus juga sebenarnya mahu mencari lautan pasifik dan kawasan kepulauan Melayu atau Nusantara dan India dan bukan tujuan asalnya untuk menemui Amerika.



Berbalik kepada perincian masyarakat dunia tentang sebuah syurga  di dunia, tempat misteri ini sering digambarkan dengan tumbuhan-tumbuhan mewangi, kayu kayan yang berbau harum sepreti gaharu dan cendana dan kemenyan yang merupakan sesuatu yang amat berharga kepada mereka ketika itu. Seperti yang kita tahu masyrakat Austronesia adalah masyarakat yang sangat menggemari bau bauan . Buktinya masyarakat di seluruh kepulauan Nusantara sering menggunakan pelbagai jenis bauan ini untuk pelbagai tujuan sama ada perubatan, sihir, atau sebagai pakaian seharian. Bunga-bungaan yang wangi akan dimasak bersama minyak kelapa bagi dijadikan minyak rambut atau minyak urut. Halia, lengkuas kunyit juga digunakan untuk mengubati diri. Bunga-bunga pula dipakai oleh masyarakat ini dalam upacara keagamaan atau ritual dan menghiasi kepala serta dijadikan kalung. Apabila mereka mengembara bersama perahu-perahu mereka yang hebat mereka mengembangkan ilmu wangi-wangian ini kepelusuk dunia.



Masyarakat luar yang tidak pernah menghidu bau-bauan yang sebegitu hebat ini menganggap mereka datang dari tempat yang seakan syurga dibumi, maka berlakulah perdagangan atau pertukaran barang-barang diantara masyarakat Nusantara dengan masyarakat tamadun lain. Siapa tahu berkemungkinan besar sebelum para rahib, pendita, ilmuan India, Yunani dan Mesir Purba menggunakan baun-baun wangi ini, mereka telah berjumpa dengan orang-orang Nusantara dan mempelajarinya dari kita! Ini kerana kesemua bahan-bahan wangian ini berasal dari Nusantara. Malahan hal ini telah dapat dibuktikan oleh sains. Para saintis telah mengesahkan bahawa pokok kemenyan yang terdapat di Afrika dan Yaman juga adalah berindukkan daripada pokok kemenyan dari Nusantara dan telah berevolusi setelah beribu tahun berada dalam kondisi cuaca yang berbeza. Ini bermakna bangsa Nusantara adalah bangsa yang memperkenalkan kemenyan dan lain-lain bauan kepada mereka.



Sebagai contoh dalam kitab Taurat, terdapat ayat yang menceritakan tentang sejenis minyak atau wangian yang telah dikaji oleh saintis. Setelah bertemu dengan para rabbi mereka mendapat maklumat bahawa bahan utama dalam pembuatannya adalah terdiri daripada bahan asas yang sebahagian besar hanya boleh diperolehi dari Nusantara iaitu, kesturi, kayu manis, kulit kayu cassia, serai ( yang sememangnya hanya terdapat di Nusantara)dan lain-lain. Bahan–bahan ini digunakan dalam kuil yahudi bagi membina atau menghadirkan rasa atau perasaan sawai yang membolehkan para rahib bertafakur mengingatkan syurga sebenar, dalam erti kata lain mereka cuba mewujudkan bauan syurga melalui bahan-bahan dunia yang separuh daripadanya berasal dari Nusantara! Kayu gaharu atau depu yang sering digunakan dalam kuil-kuil juga adalah manifestasi syurga didunia yang cuba dicipta oleh imaginasi separa sedar mereka. Kita juga tahu bahawa kapur barus dan halia adalah salah satu daripada bahan yang diturunkan Allah dari syurga seperti yang terdapat dalam Al Quran dan hadis.



Sementelahan melalui kajian terhadap Book Of Enoch para pengkaji sejarah purba membuat kesimpulan bahawa masyarakat purba menganggap bahawa pokok pisang adalah pokok khuldi. Menurut Marco Polo sebahagian mayarakat India yang dijumpainya mengatakan bahawa khuldi yang disebutkan oleh kitab peerjanjian lama adalah pokok pisang. Dalam masyarakat Austronesia terutamanya Hawaii, pisang tidak boleh dimakan oleh perempuan. Mungkin ini ada kaitannya dengan buah khuldi yang dilarang makan oleh Allah SWT di dalam syurga. Dalam masyarakat Melayu pula pisang tidak boleh dimakan bagi perempuan yang memakai susuk dan perempuan yang dalam keadaan tertentu seperti bersalin dan dalam pantang . Selain itu pisang juga dianggap sebagai pokok kehidupan dan kematian. Dalam masyarakat Melayu, dukun dan bomoh selalunya menggunakan batang pisang untuk melakukan penyihiran yang membolehkan seseorang itu dianggap sebagai telah mati. Batang pisang juga digunakan oleh para dukun untuk membunuh musuhnya dengan menjadikan batang tersebut sebagai tumbalnya. Dalam upacara khatan juga batang pisang turut digunakan. Adakah semua ini ada kaitannya?



Pisang juga dikatakan sebagai salah satu tumbuhan yang paling awal ditanam oleh masyarakat Austronesia iaitu lebih kurang 10 ribu tahun dahulu. Oleh sebab itu banyak lagenda yang mengatakan bahawa pisang adalah tanaman dari syurga yang turun bersama Nabi Adam. Namun, walaupun pisang bukan pokok khuldi ,saya pernah mendengar seorang ulama menceritakan bahawa di dalam syurga ada terdapatnya pokok pisang dan bidara. Pokok pisang yang berasal dari nusantara ini juga wujud di negara-negara Afrika terutama Afrika timur. Hal ini kerana pokok pisang telah dibawa oleh para pedagang Nusantara bersama mereka untuk ditanam di destinasi dagangan mereka. Begitu juga dengan pokok kelapa yang menjadi saksi ilmu kelautan dan perdagangan Melayu purba.



Tidak dapat kita nafikan lagi tradisi merantau bahari dan dagang dalam masyarakat Melayu Nusantara sejak beribu-ribu tahun lamanya. Malahan para pengkaji barat memang menyokong kuat teori bahawa kaum Austronesia adalah pedagang yang paling hebat dalam ilmu kelautan sejak beribu-ribu tahun yang lampau. Buktinya dapat kita saksikan apabila para sejarawan dan pengkaji tumbuhan menemui kesan-kesan atau bukti yang menunjukkan bahawa rempah ratus yang terdapat di pantai timur Afrika  bukan tumbuhan tempatan sebaliknya dibawa daripada Nusantara melalui jalan perdagangan. Bukti yang lebih nyata adalah dalam maysarakat yang terdapat di Pulau Madagaskar sendiri dengan terdapatnya masyarakat yang bertamadun tinggi iaitu masyarakat Merina. Namun mengapa kita tidak mengesan nama-nama rempah ratus ini dalam bahasa Austronesia? Hal ini adalah kerana sejak 3500 tahun yang lampau rempah ratus ini selain dibawa terus dari Nusantara ia juga dibawa dari India yang turut mendapatkan rempah ratus ini di Nusantara dan menanamnya disana.

Oleh sebab itu nama rempah ratus yang terdapat di Timur Afrika mendapat pengaruh bahasa India berbanding bahasa Austronesia. Manakala bagi rempah ratus yang datang terus daripada laluan kayu manis atau Nusantara kebiasaanya mempunyai nama yang berpengaruh Austronesia tanpa dipengaruhi bahasa Indic. Dalam teks kuno berbahasa latin dan yunani juga ada disebut tentang suatu perkataan yang dikatakan berasal daripada Nusantara. Perkataan ini sering dikaitkan dengan nama rempah ratus yang berasal dari Nusantara . Menurut ahli bahasa perkataan REX sebenarnya merujuk kepada nama pihak yang menyelenggara atau mentadbir sebuah sistem perdagangan atau dalam erti kata lain ketua atau Raja. Dalam masyarakat Nusantara ada perkataan yang hampir menyamai bunyi ini iaitu Ratu atau Datu yang memang adalah perkataan asli Nusantara atau perkataan bahasa Melayu. Datu juga kebiasaannya mengetuai sebuah kapal atau ekspedisi perdagangan.



Oleh itu dapat di jangkakan bahawa perkataan REX yang banyak terdapat dalam nama rempah ratus yang berasal dari timur ini sebagai ratu natau datu. Mereka adalah raja di laut REX juga boleh disama ertikan dengan RAJA. Namun ahli bahasa juga mengatakan bahawa perkataan REX ini bukan berasal daripada perkataan INDIC sebaliknya perkataan suatu tamadun lain dari timur yang LEBIH TUA. Anda bisa mengangak sendiri apa yang dimaksudkan ahli bahasa tersebut.Tambahan lagi , satu tradisi masyarakat Austronesia yang dapat dikaitkan dengan perdangangan zaman purba ialah tradisi keranda perahu. Amalan ini hanya dapat ditemui dalam masyarakat Mesir purba, Viking dan Austronesia.



Apa yang hebat tentang bangsa Austronesia dan pada masa yang sama juga misterius ialah mengenai bahasanya. Seperti sebelum ini telah banyak artkel kita bincangkan perkaitan bahasa Melayu dengan bahasa Avestan dan Sanskrit. Namun ada yang lebih menarik . Menurut kajian yang dilakukan oleh prof Susumo Ohno dan Shichiro Murayama,mereka mendapati walaupun bahasa Jepun dari segi tatabahasanya lebih mirip kepada bahasa Korea atau Moggolic namun dari segi intonasi dan phonologi bahasa Jepun lebih banyak menyamai bahasa Malayo Polinesia. Solheim percaya bahawa tamadun manusia di utara seperti China , Korea dan Jepun telah bermula dari selatan iaitu dari Nusantara ke atas dan bukannya dari atas seperti teori Yunan dan Taiwan ke bawah. Oleh itu mereka bersepakat mengatakan bahawa budaya Yayoi adalah bawaan dari Nusantara keselatan China dan terus ke Semenanjung Korea dan kemudian ke Jepun . Malahan saya ada menjumpai kajian yang dibuat oleh saintis Korea yang menyatakan bahawa dari segi DNA masyarakat Semenanjung Korea dan Jepun mempunyai trait DNA yang lebih banyak persamaan dengan kaum Nusantara atau Asia Tenggara berbanding China atau Moggolia. Ini adalah suatu penemuan yang mengukuhkan lagi hipotesis bahawa permulaan tamadun timur adalah bermula dari sini!



Banyak lagi teori-teori yang dikaji oleh saintis barat yang menyatakan tentang ada kemungkinan besar berlakunya penghijrahan tamadun dari masyarakat Austronesia ke Yunan dan dari garisan pantai dan terus ke Jepun yang kemudian ke Amerika utara dan selatan. Ini belum lagi termasuk teori tentang asal usul ubi keledek yang memang berasal dari kawasan Nusantara dan dibawa ke Amerika selatan. Tambahan lagi kajian menunjukkan budaya Jomon juga dipengaruhi oleh budaya Nusantara atau Austronesia iaitu budaya maritime. Jumpaan artifak maritime seperti serampang ,jala dan serpihan tembikar yang sama rekabentuknya dengan di Nusantara mengukuhkan lagi teori Jomon-Nusantara ini.



Dalam tradisi masyarakat tamadun Aztek dan Mayan pula, mereka percaya mereka berasal dari tempat yang bernama Aztlan yang telah dimusnahkan oleh gunung berapi dan tenggelam. Mereka berpindah menggunakan perahu. Aztlan ini dipercayai adalah Atlantis dan Atlantis tersebut adalah tak lain tak bukan Nusantara atau Sundaland. Selain daripada membawa tamadun Nusantara atau Sundaland, masyarakat Austronesia juga dikatakan membawa ayam( bukan haiwan pribumi Amerika terutama Ayam Hitam yang hanya dapat diperolehi di Nusantara dan diketahui dalam perubatan Melayu sebagai banyak khasiat) , anjing dan budaya cacah atau tattoo.



Dalam tamadun Korea , Jepun, Amerika selatan dan juga tradisi masyarakat pasifik serta pribumi Nusantara, ada satu kesamaan yang lain iaitu amalan meletakkan TOTEM sebagai lambang nenek moyang. Reka bentuk totem yang terdapat di Rapanui dan di Amerika Selatan serta di Amerika Tengah juga adalah sama seperti dalam tradisi di Nusantara. Apakah makna semua ini?? Mereka semua mempunyai kedudukan tangan yang sama dan memakai sejenis topi atau mahkota yang seakan-akan sama. Satu lagi persamaan antara tamadun-tamadun hebat ini adalah tentang lagenda naga mereka. Setiap tamadun ada naga mereka yang tersendiri. Saya rasa tidak perlu saya ulangi apa kepentingan simbol naga dalam masyarakat Melayu Nusantara kerana telah disebut banyak kali oleh Srikandi dalam artikel beliau.



Zaman dimana padi mula diperkenalkan di tempat-tempat tertentu seperti di Taiwan dan Korea juga mempunyai misteri yang tertentu. Hampir kesemuanya bertepatan dengan masa berlakunya letusan-letusan gunung berapi besar seperti Pinatubo Arayat dan Toba. Ini mengukuhkan lagi teori penghijrahan selatan ke utara oleh Solheim. Pemakaian subang besar yang bergayutan atau yang menyebabkan lubang menjadi besar juga diamalkan di Amerika dan juga di Nusantara! Ini belum termasuk pembinaan bangunan berbentuk pyramid tangga yang diamalkan oleh seluruh masyarakat di Nusantara dan di Amerika Selatan dan tengah seperti Aztek dan Mayan serta di Tahiti dan Indonesia.


Daripada perbincangan diatas apa yang dapat saya simpulkan adalah hipotesis yang cuba meletakkan benua atlantis yang telah lenyap itu di Nusantara adalah berasas. Segala bukti dan petunjuk telah dibentangkan dari sudut anthropologi, geologi, geografi, sejarah, sosiologi, bahasa dan DNA. Apa yang tinggal untuk kita adalah membantu usaha-usaha murni pihak-pihak yang bertungkus lumus mencari bukti-bukti tersebut dengan mencari maklumat-maklumat tambahan dan melakukan perkongsian ilmu mengenai penemuan mereka dengan rakan-rakan dan saudara mara anda terutama dari kalangan rumpun Melayu Nusantara. Jika tidak dapat dibuktikan sekalipun sekurang-kurangnya kita tidak dituduh sebagai bangsa pemalas yang hanya mengharapkan bantuan bangsa lain untuk mengkaji sejarah sendiri. Malu rasanya jika ini berlaku. Sekian, wallah hu a’lam.





116 ulasan:

  1. selamat kembali en semantani.. lama benar tak muncul

    BalasPadam
  2. trimas mitchy kerana setia menunggu...

    BalasPadam
  3. Penantian yang menguji kesabaran.. ^_^

    BalasPadam
  4. salam

    abg semantani...

    Melayu = Lari

    mungkinkah selalu bertukar tempat seperti mana Nabi Ibrahim sentiasa bertukar lokasi

    hijrah Nabi pun LARI dari mekah ke madinah

    BalasPadam
  5. Tahniah!

    Lain kali jangan malas menulis tau.

    :D


    ~Srikandi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum Al Semantani.. salam ziarah.. teruskan usaha murni saudara..

      Kepada Cik Srikandi.. mohon access untuk ATBM dan blog2 Cik Sri yang lain.. Terasa ketinggalan bila tak dapat nak access ilmu2 dan pengetahuan baru dari blog2 Cik Sri.. email saya mshijau@gmail.com..

      Terima Kasih..

      Padam
    2. Assalamualaikum tuan rumah dan cik Srikandi.

      Syabas diucapkan kepada tuan rumah kerana telah mengumpulkan teori-teori di atas di mana ia adalah sesuatu yang menarik dibaca.

      Cik Sri,saya pun memohon dan berharap agar Cik Sri memberi kebenaran untuk akses penulisan Cik Sri.Saya terlalu berminat dengan penulisan Cik Sri.Dah banyak penulisan Cik Sri telah mengubah pandangan saya terhadap bangsa saya sendiri.jadi,adalah sangat menggembirakan saya jika Cik Sri memberi kebenaran untuk saya access blog2 Cik Sri...ini email saya: lagubrok92@gmail.com

      Padam
    3. mohon terima saya utk mistisfiles email:azlanm03@yahoo.com

      Padam
    4. pttla xleh view blog cik srikandi. nak jgk mohon pelepasan tgk egoku.sarkodes@gmail.com

      Padam
  6. Assalaamu alaikum tuan..

    mblayu = lari

    Malayu bukan mblayu.

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum...
    selamat menulis lagi dan lagi...
    saya tak jemu-jemu membacanya
    salam Srikandi :-)

    BalasPadam
  8. opss...mana cik sri tau ? huhu...lepas ni kene rajin2 lah sbb cikgu dah tegur..:)

    BalasPadam
  9. Seingat saya dalam teori Zion di bumi Mala tidak lama dulu pernah sentuh binaan piramid di Mesir, khabarnya dibina berdasarkan gunung2 di Nusantara, kalau tak silap gunung Mahameru, Toba dan Karakatoa.

    staff

    BalasPadam
  10. salam,
    lama tak keluar ??

    bagus Semantani!! teruskan usaha tuan. sy akan menyokong anda biarpun sy lebih suka jadi silent reader je..

    salam cik Srikandi..

    BalasPadam
  11. mohon cik seri untuk menjenguk blog atbm...ini email saya...masdi28@yahoo.com

    BalasPadam
  12. tapi india pun khatulistiwa jugak. tambahan pula India ada M. Dara & Harappa..mungkin ke nie sebahagian drp atlantis?? yg selebihnya temgelam as pentas sunda..

    tp kalau ikut logik akal, hmmm Pentas Sunda tu semacam continent, dan yg temgelam adalah di tenggah2 nya menjadikan semenanjung malaysia, kepulauan indonesia, filipina & borneo..jd sepatutnya jika Atlantis itu wujud mesti kita jumpa sebab bahagian tumpuan atlantis adalah berkaitan air atau dlm kata lain tepi2 pantai, dan kawasan tepi2 pantai masih lagi wujud spt pulau2, sebahagian s.kera yang mengadap ke Lautan Hindi & sebelah sana mengadap lautan pasifik..apa pendapat saudara Semantini??

    Buat Srikandi, jika saudari juga sedang membaca..apasal blog x dpt access??? perlu bg email ker.. ezratribe@gmail.com . 10q

    PENDUGA ARUS

    BalasPadam
  13. india bukan tempat yg sesuai, lgipun mohenjo daro terletak dikawasan yg beriklim sederhana dan bukan khatulustiwa.

    bukti2 atlantis mmng susah untuk ditemui kerana ia musnah dihakis hujan,panas,ombak dan letusan gunung berapi serta gempa. anda perlu tahu bahawa saintis menyangkakan pentas sunda tenggelam setelah gunung toba meletuskan letusan terbesar didunia.

    BalasPadam
  14. salam..mohon cik sri granted access to the blog
    tq..cod_es21@yahoo.com

    BalasPadam
  15. bukan gunung krakatoa ke 11600 tahu dulu.. hmm kalaulah benar Sundaland ni lokasi atlantis. dlm buku plato diberitahu 2 kota atlantis yg tengelam..yg mana satu Lemuria yg mana satu Atlantis???

    PENDUGA ARUS

    BalasPadam
  16. letusan gunung toba lebih besar dan dasyat...mmng ada percanggahan diantara para pengkaji ttg perkara ini. ttpi saya cenderung pda gunung toba. saya jg cenderung mengatakan atlantis dan lemuria itu sama. perincian mengenai atlantis lebih bnyk dikaji oleh para pencari atlantis berbanding lemuria. oleh sbb itu kita tak dapat buat satu kongklusi yg tepat buat masa ini.

    BalasPadam
  17. Salam,
    Saya juga berfikiran letupan super volcano di Toba 75000 tahun dulu berasas. Efek letusan ke Serata dunia. Salah satu learning channel astro pernah siar saintis berbeza kepakaran ie ais dan batu arrived at same conclusion that 75000 years ago Toba erupted causing cataclysmic event, hasilnya lake Toba.
    Suka Saya tarik perhatian rakan2 buka tafsir Quran, maaf tatkala ni terlupa pula Nama surahnya. Namun Ada disebut tentang Tubba dan orang rimba. Saya pun masih mencari jawapan. So jika Ada yang ahli dlm bab tafsir, dipersilakan kongsi.
    "

    BalasPadam
  18. salam semantani..

    lama menunggu artikel semantani..terima kasih byk2!!

    utk cik seri tlg invite saya ke blog..huhu..saya punya email bestkeepstar@gmail.com

    BalasPadam
  19. Salam tahun baru 2012. Syukur Alhamdulillah, keadaan membenarkan sdr menulis semula. Tentang lokasi Atlantis, Sundaland dan Lemuria, Stephen Oppenheimer telah membicarakannya dalam Eden in the East: The Drowned Continent of Southeast Asia (1998). "Oppenheimer makes a case that the rise in ocean levels that accompanied the waning of the ice age as much as 500 feet (150m) during the period 14,000-7,000 years ago, must be taken into account when trying to understand the flow of genes and culture in Eurasia. Citing evidence from geology, archaeology, genetics, linguistics, and folklore, he hypothesizes that the Southeast Asian subcontinent of Sundaland was home to a rich and original culture that was dispersed when Sundaland was mostly submerged and its population moved westward. According to Oppenheimer, Sundaland's culture may have reached India and Mesopotamia, becoming the root for the innovative cultures that developed in those areas. He also suggests that the Austronesian languages originate from Sundaland and that a Neolithic Revolution may have started there."[http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Oppenheimer] Tentang debat perihal piramid terawal, penemuan piramid bawah laut di selatan kepulauan Jepun mengukuhkan kaitan dengan teori Atlantis Timur: "The Yonaguni Monument is a massive underwater rock formation off the coast of Yonaguni, the southernmost of the Ryukyu Islands, in Japan. There is a debate about whether the site is completely natural, is a natural site that has been modified, or is a manmade artifact."[http://en.wikipedia.org/wiki/Yonaguni_Monument] Wallahu'alam.

    BalasPadam
  20. Assalaamu alaikum.

    Mohon izin tuan Semantani, mohon untuk mengutus kata-kata memandangkan Cik Seri pun ada di sini juga. Saya mohon Cik Seri buka akses untuk kedua-dua blog Cik Seri. Hidup seharian tak lengkap kalau tak dapat akses kedua-dua blog Cik Seri ini.
    tokwan80@yahoo.com

    BalasPadam
  21. salam.. wah, ubah background ya. salam, wlaupun dah berbulan2 saya mengikuti blog ni. tapi inilah komentar pertama saya. apapun, kalau cik seri ada di sini, saya mintak tolong supaya hentikan permainan hide and seek ni.. hmm.. xperlu la block access terus. kalau ada apa2, bagilah sekurang2nya amaran dan teguran kpd org2 tertentu terlebih dahulu. tolonglah buka kembali riwayatmelayu dan halamansrikandi tu.

    salam hormat saya buat saudara al semantani..

    BalasPadam
  22. Assalammualaikum,
    Nice artikel, dah lama tunggu... hehe...
    Thx for the info.

    Salam Cik Sri, nk mintak access bleh? uzumaki_shaun90@yahoo.com. THX!

    BalasPadam
  23. saudara BaitiBadarudin,

    oppenheimer hanya bagi teori tampa bukti. saya pun mahukan pengesahan nusantara ni dahulu adalah atlantis. baru boleh berbangga hehehehe. tapi benda paling ringkas patut kita ada sebgai pewaris generasi atlantis adalah "Cerita Rakyat"..

    semua tamadun ada cerita tentang semacam atlantis. Plato dpt dpt drp kawannya solon, yg kononnya dapat drp org mesir yg sblmnya dpt drp bangsa nenek moyang mereka di punt!! and punt mungkin adalah pulau sumatra dlm buku santos. bible ada cerita tentang kota manusia pertama nama henok./cenok, hindu ada cerita tentang tmpt Svetadvita tanah lahir ramayana/vishnu, Yvymaraney bg org red-indian amerika, Aztlan bagi bangsa aztec, Tollán bg org maya, sheol utk org yahudi, hades bg org greek, Taprobane bg dravidian, Dilmun oleh org mesopotamia, Hawaiki oleh Polinisia, Svarga oleh org india, Avallon oleh org celt etc..buleh kata semua tamadun ada ceritakan tentang tanah asal-usul/nenek moyang. yg pelik nya kita sendiri org asal kenapa takde cerita lansung tentang banjir besar ke, tentang kehebatan lampau ke??? yg ada stakat paling jauh buat masa nie kerajaan Jawaka je. tu pun bukan dari mulut org kita, dari catatan samar2 org lain. kalau yg confirm pun start Srivijaya kot..

    atau cerita rakyat kita ada cuma sy yg tak tau?? hmmm

    PENDUGA ARUS

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nenurut Al Quran, terdapat 12 kaum telah dibinasakan Allah SWT...mengong ke apa??? Kaum Aad/Add di zaman Nabi Allah Hud tu lah Kaum Atlantis...bkn teggelam di dasar laut...totally submerged in Padang Pasir with SANDSTORMS!!! dibinasakan Allah dengan ribut pasir!!! Sangap!!! kata dongeng plak!!!

      Padam
  24. saudara penduga arus.

    kata2 saudara mmng ada kebenarannya. oleh sebb itulah ianya menjadi misteri. mmng ada lagenda banjir besat dlm masyarakat nusantara sebenarnya, ttpi bukn dari melayu modern atau deutro...tetapi melayu proto yakni orng asli.

    teori yg diberikan openhiemer sbnarnya ada bukti namun kurang solid. bukti yg paling penting adalah pada bahasa dan keadaan geografi nusantara. bukti dari segi dna juga ada dikaji oleh pihak lain yg membuatkan teori solheim dan oppenhiemer ttng tamadun awal di nusantara ada kemungkinan yg besar.

    seperti yg saya katakan walaupun tamadun yg tenggelam di nusantara itu bukan atlantis namun keadaannya sama seperti atlantis dan tamadunnya mungkin sngt hebat. apa yg penting para pencari atlantis seperti oppenhiemer mmpercayai bahawa wujud satu tamadun purba yg edvance dan menyerupai discription ttg atlantis. dan itu sudah cukup untuk dibanggakan.

    BalasPadam
  25. Assalamualaikum semua ... keadaan saya memang tengah haru-biru nie, pasal mula-mula Encik Genius senyap.. lama..saya kebulur maklumat dah sekarang ni alhamdulillah suka sangat , dah kembali ...lepas tu sekarang Cik Seri Siti yang disayangi pulak tak sudi kita ini menyua bertandang ke rumah dia ... harap Cik Siti adil pada pengikut setia, yang walaupun senyap tanpa komen2 hebat tetapi mampu mengembangkan teori Cik Siti... Sudi-sudilah Cik Seri yg disayangi jemput saya ini di : nabiru_san91@yahoo.com.my

    BalasPadam
  26. Assalamualaikum..
    mintak cin sri yg suka berceloteh jemput saya ke teratak cik sri ye.. patriarchxz@gmail.com
    terima kaseh daun keladi hehe

    BalasPadam
  27. hmm, dlm bidang pekerjaan sy kini. tampa bukti nyata. sukar utk sy selaku pewaris Atlan berbangga, malahan mengaku pewaris Atlan..alasan geografi walau di mata kita sudah cukup, tetapi di mata penkritik sangat enteng. malahan seandainya suatu hari nanti kita mungkin jumpa atrifak arkeologi berkenaan tamadun konu kita, dunia barat mungkin saja manipulasi bahawa tafsiran Plato adalah salah kerena ia adalah lagenda dari mulut ke mulut..maka tinbul ciri2 lain hanya untuk menafikan kita pewarisnya.

    sebenarnya, sy masih lagi tertanya2 adakah kerana sy tegas mendesak Nadzalliho dlm ATBM utk menjawab soalan2 sy berkaitan penjelasan Bahasa Kuno Versinya ataupun soalan terakhir sy kpd seri membuatkan blognya di shut down oleh pihak tak bertanggungjawab. walau tak percaya, tapi seronok juga dgn idea teori konspirasi niee hehehe..ok soalan sama sy ajukan pd Tuan Tanah..kot2 di shutdown jugak, maaf eee..

    Sumber maklumat berkenaan kehidupan manusia nusantara, atau lebih tepat penduduk Srivijaya sekurang2nya tahun 600masihi kemungkinan ada di base terawal (paling bawah) di borubodur. base ini yg dijumpai secara tidak sengaja oleh seorg arkitek belanda pada tahun 1870an. di base ini terdapat 160 berlukis & tulisan yg berkaitan buddha. tapi yg lebih menarik dikatakan kebanyakan panel ini ada tulisan serta gambaran kehidupan masyarakat Srivijaya. bermula 1890an..satu persatu panel ini di tutup hingga kini tinggal 2 sahaja yg boleh di lihat. sy sendiri tak pernah ke borubudor, stakat ke yogyakarta ke penah. adakah wujud base terawal ini??? kenapa panel2 ini ditutup?? jika utk maintenance kenapa sehingga 2011 masih lagi tidak dibuka??? adakah kerajaan Indonesia sedar akan perkara ini?? apa tulisan dan cerita di sebalik panel itu?? apa pendapat sejarawan Indonesia?? apakah ni hanya cerita rekaan org ramai utk melonjakkan pelancongan ke borubudor sahaja??? apakah ada cerita berkaitan kehidupan org nusantara 7-12 ribu tahun dahulu di sana..

    cuba tuan bayangkan, hanya dengan satu slot di panel Borubudor yg mengambarkan Kapal Layar Srivijaya yang rekaannya boleh dianggap futuristic pada waktu itu langsung mendiamkan org barat bahawanya kita ini bangsa pemalas, tidak berilmu dan gasar. panel itu saahaja cukup utk menunjukkan bahawa tamadun pelayaran kini jauh lebih maju dari mana2 tamadun maritin di dunia pada abad 6masihi. apakah bukti yg tersembunyi di sebaliknya ye???? dan yg lebih menarik apakah terjemahan tulisannya di situ??? mungkin Alihoo boleh tolong terjemahkan utk kita semua..kot2 boleh kuatkan lagi teori beliau, Srivijaya start Prasasti K.Bukit lagi dah menceritakan tentang Islam..hehehe gurau je BROOO

    PENDUGA ARUS

    BalasPadam
  28. salam cik siti..saya pun nak dijemput sama jugak sekali.Terima kaseh bebanyak2..sudirmanomar@yahoo.com.my

    BalasPadam
  29. err.. En. PENDUGA ARUS ni penulis blog sejarah kan? rasa2 mcm biasa tgk je gaya penulisan n idea yg ditunjuk 2. apapun teruskan kongsi idea anda.

    BalasPadam
  30. hemm...pertanyaan yg sama ngan bateri aaa, cik penduga arus ada blog ker? kalu ada apa salah kongsikan.

    untuk pengetahuan cik penduga arus bahagian base itu mmng wujud. saya pernah lihatnya, tapi gambarnya sahaja yg ada dlm simpanan seorang arkeologi yg saya kenal rapat. menurut kerajaan indon, bahagian bawah itu rosak teruk dan hampir collapse. sbb itu ia perlu di tutup untuk sementara waktu. samada ia konspirasi atau tidak..no komen...dan mmng bnyk maklumat bawah base tu..

    BalasPadam
  31. salam cik seri

    hamba juga mahu ke blog srikandi,
    ini email hamba > siakap_studio@yahoo.com

    terima kasih daun keladi

    BalasPadam
  32. as salam al semantani jones,

    belum habis baca lagi ...baru separuh jalan....
    tapi nak cakap jugak....LUKISAN PERAHU KAT ATAS TU CANTIK SANGAT...!!!
    terima kasih di atas perkongsian!

    BalasPadam
  33. salam bro..........satu hiasan berbayang yang tiada sesiapa bangsa lain boleh pertikaikan.........parau melayu purbakala

    bro............mengapa Parau tuan puteri s,ri kandi... laksamana alliho tak boleh layarkan.

    tuan puteri sudah tambat ikat matikah..........?
    berciciranlah matiara kata. Kerana sri sudah menyampah. Nak buat apa!.. orang orang tak suka. Maka gitu gitu jugalah bangsa Mala.


    kalau ada ihsan saudara...........sampaikanlah kata kata saya pada tuan putri TERCINTA.
    KALAU LAH LAGI LAKSAMANA ALLIHOO DIPAKAI GUNA...

    AKHIR KALAM...........SALAM SELUTUH UMMAT MANUSIA..............KHAS PADA SAUDARAKU ALSEMANTANI............

    BalasPadam
  34. nadzallihoo@gmail.com
    1bajau1lautan.blogspot.com

    BalasPadam
  35. erkk...saya tidak faham lah apa yang awak kata nadzalihoo. maaf tapi bila saya buka blog awak saya dapati semua inscription yang awak kata bahasa sama bajau tu sebenarnya inskripsi cham dlm bahasa cham kuno. macam mana pulak awak kata ia bahasa bajau. tak patut awak diskredit bangsa cham yg dah beribu tahun membina tamadun yg gemilang dan curi tulisan mereka.

    lagipun apa bukti kukuh yg awak ada untuk menyatakan ia adalah bahasa bajau sedangkan sebahagian besar inskripsi tu boleh saya fahami dengan hanya pengetahuan bahasa melayu dan sedikit bahasa cham sahaja.

    lagi satu adakah awak betul dah yakin yang inskripsi bo mang tu cerita pasal nabi adam. saya bukan apa cuma nak nasihat je supaya jangan nanti tersasar macam geng merong anai-anai dan asrisulu yang cuba mainkan sentimen agama untuk popularkan teori palsu mereka. harap jangan awak jadi macamtu.

    perkara agama bukan boleh buat main-main, kalau betul tulisan tu tentang agama allah kenapa ia dijumpai di kuil hindu yang dikelilingi patung dan candi. tak ke pelik tu. jgn awak cakap ada pihak cuba kambus dan letak situ macam anai-anai pulak. ok...harap beri penjelasan dengan rasional..peace.

    BalasPadam
  36. salam terjumpa wahai saudara ku si pendunga ARUS..

    kalau kau kata itu bahasa orang Cham..........
    mestilah..........sebab prasasti tu berada disana.

    ADAKH KAMU KETAHUI ATAU PURA PURA TIDAK MENGETAHUINYA...?

    KINI KU BERITAHU PADAMU ATAU SESIAPA SAJA DI ANTARA KAMU..............

    BAHAWA ORANG ORANG BAJAU LAUTAN TULIN DAN SULUK TULIN SEMESTINYA.........PERKATAAN PERKATAAN YANG TERDAPAT PADA PRASASTI PRASASTI YANG BERSELERAKAN DIMERATA RATA DI SELURUH DUNIA. SUDAH PASTI MEREKA MENGATAKANNNYA ..EH!!..........SAYA TAHU MAKNA PERKATAAN INI. PASTI TERKELUAR DARI MULUT MEREKA JAWABAN ITU. SEANDAINYA PEMBENTUKAN BAIT PERBAIT HURUF UNTUK DIKELASKAN SEBAGAI SALAH SATU PATAH PERKATAAN MENGIKUT MAKNA BAHASA MEREKA.

    BalasPadam
  37. SAYA SUDAH SELESAI MENTERJEMAHKAN KESELURUHAN KATA KATA MALAYU PURBAKALA YANG BERSELERAKAAN DISERATA DUNIA................

    DARI PERKAITAN DENGAN AGAMA ALLAH BERIBU IBU THUN
    DICERNAKAN OLEH JUNJUNGAN BESAR KITA NABI MUHAMMAD SAW SAMPAILAH KE MALAYUDINIKALA.

    BalasPadam
  38. DARI NAMA NAMA BADAN MANUSIA ITU SENDIRI SUKU BAJAU LAUTAN GUNA PAKAI BAHASA INI. TIDAK BERTARIKH ...CUMA IA MELINGKAR DAN BERRENTETAN DI DALAM THUV THUV BANGSA LAUTAN.

    RUPA RUPANYA APU APU MEREKA MENINGGALKAN JENAMA BANGSA PADA VANUA PO PO MERATA RATA DALAM BATU BATA .

    SEGALA BAHASA KEMASLAHATAN MEREKA BERADA TERPETRI KUKUH DI DALAM JENAMA JENAMA MAHARAJA MAHARAJA, DI PO PO PERTAPAKAN PEMERINTAHANNYA, DI VANUA VANUA NAGARAIN KERAJAAN MERAKA.


    APAKAH MAKSUD perkataan KOK ?..MENGAPA DAN DARI bERSEBAB IA DI panggil begitu.
    ( ini hanya salah satu contoh bahasa malayu purbakala dari KAD PENGENALAN BAHASAMALAYU PURBAKALA DARI SUDUT MANUSIA ITU SENDIRI)

    DARI SUDUT KEHIDUPAN DAN BERHIDUPAN MENETAS SEHINGGA KE KETIKA INI. SEBAGAIMANA SAYA TANDAI IA SEBAGAI KADPENGENALAN BAHASA MALAYUPURBAKALA. DI DALAM BAHAGIAN KEDUA. TIDAK TERKIRA BERTAPA KAYANYA BAHASA. BANGSA MELAYU, SEBANYAK KATA KATA DI DALAM PRASASTI PRASASTI BERTABURAN DI DALAM DUNIA.

    BalasPadam
  39. CONTOH PRASASTI.....I) DONGYE N' C,HA'U......MEMBERTAHU KITA BAHAWA ASAL MANUSIA DIBUMI NI DARI DUA MANUSIA BERGELAR ADAM DAN HAWA.

    2).............PRASASTI KEDUKAAN BUKIT
    MENCERITAKAN HARI YANG PALING BAIK...ATAS HIDAYAH ALLAH YANG BOLEH MEMBERI SESUATU KALAU IA(NYA) MENGKEHENDAKI (NYA)

    3)VIKRANTAVARMAN.........MENCERITAKAN BAGAIMANA SALAH SEORANG SANG PEMERINTAH MENDAPAT PERKHBARAN ..........? DARIPADA PARA2 PELAYAR2....?

    4)BO MANG.....PENUNJUK KEPADA ...?
    5)BAN LANH................WASIAT OLEH SI PEMERINTAH

    BANYAK LAGI ..................?????????

    TAK LARAT MENULIS

    BalasPadam
  40. salam buat tuan al semantani

    boleh tak tuan terangkan berkenaan lukisan perahu di blog tuan. ia mengenai apa ? dan siapa watak2 didalamnya ?

    BalasPadam
  41. aduh, poning palo den baca komen nadzalihoo ni. tah ape yg ditulis tak paham aku. ini dah macam siam nai rong dah ni hingga semua bahasa melayu purba kata bahasa bajau.

    2 kali 5 ngan si suluasrimoro tu. adoyai, sampai bila nak ada orang camni. janganlah taksub sangat ngan teori sendiri woi.

    cik seri siti!! tolon~~ kalau cik sri baca ni tolong komen ckit pasak nadzalihoo ni. betul ke tidak yang bahasa melayu kuno dan cham tu semua bahasa bajau sampaikan bahasa arab pon bajau. batu bersurat hindu buddha dikatakan ada kaitan islam plak..ish. cik semantani pon komen la gak. tolong adoyai!

    BalasPadam
  42. Salam tuan Semantani,

    Saya suka artikel tuan kali ni, byk yg saya baca pasal Sundaland, Lemuria dan Atlantis ni.Ada yg kata Sundaland dan Lemuria adalah sama tapi tidak dengan Atlantis.

    Untuk cik Sri, kenapa x boleh acces kat blogs saudari? boleh invite saya tak.. suraya3107@gmail.com

    BalasPadam
  43. Assalamualaikum

    Tahniah kepada tuan Al-Semantani kerana kembali menulis. Saya doakan tuan sentiasa sihat supaya sentiasa boleh menulis, hehe

    Kepada Cik Seri minta izin untuk access blog,
    email saya jirjes_afm@yahoo.com

    Terima kasih banyak2 kerana sentiasa berkongsi ilmu

    BalasPadam
  44. khas ....untuk si ujang bonang

    BUKANKAH BAJAU SULUK ADALAH SALAH SATU KAUM BUMIPUTERA. MERANGKAP BANGSA MELAYU. MEREKA JUGA ADALAH BANGSA MELAYU. PENDUDUK ASAL KEPULAUAN NUSANTARA.

    SAYA INGIN TANYA SAUDARA DAN ANDA PERLU BUAT ULASAN.

    ADAKAH KAMU SETUJU BAHAWA BANGSA BAJAU DAN SULUK ADALAH SALAH SATU SUKU KAUM YANG MEMBENTUK BANGSA MELAYU KHASNYA DI MALAYSIA..............???

    BalasPadam
  45. SIAPA BANGSA MALAYU ...?.......BUKANKAH IA TERBENTUK OLEH PELBAGAI SUKU KAUM....??

    BalasPadam
  46. SAUDARA.... SAYA MEMBAUT KAJIAN INI. TERUS TERANG SAYA KATAKAN, TIDAK BERSANDAR KEPADA PENGKAJIAN YANG SUDAH PUN KITA KETAHUI.

    DALAM MEMPERKATAKAN BAHAWA BANGSA MELAYU ITU ADALAH BANGSA YANG BERKETAMADUNAN TINGGI. MUNGKIN MELANGKAUI TAMADUN TAMADUN YANG AWAL. BELUMPUN ADA PARA SARJANA KHASNYA DI MALAYSIA, YANG BOLEH MEMUKTAMADKAN BAHAWA BANGSA MELAYU ADALAH BANGSA BERKETAMADUNAN TINGGI SEJAK DARI PURBAKALA SEHINGGA KE DINIKALA.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saudara nadzallihoo: -Mungkin temadun melayu nusantara termoden sebelum banjir besar...kita hanya perlukan bukti sedikit saja utk menangkis dakwaan barat yg bangsa melayu nusantara adalah dr golongan pemalas dan tiada temadun..kebenaran akan didapati tak lama lagi.Adapun bukti yg jelas nanti. pengkaji2 tidak akan mendedahkan secara umum kerana ia adalah amat bahaya utk didedahkan kerana mungkin teknologi temadun nusantara (atlantis-Lumeria) lebih kehadapan dr zaman sekarang tanpa masuk akal manusia..ok..sabar...yg percaya ok..yg tak percaya anggap nie karut mengarut..choww..

      Padam
  47. ADAKAH SAUDARA BERSETUJU DENGAN SAYA BAHAWA BAHASA SESEORANG ITU MENUNJUKKAN BANGSANYA...........?

    BalasPadam
  48. Nadzallihoo ni sejenis virus blog ke sehingga blog Cik Seri ditutup untuk pembersihan?

    BalasPadam
  49. yeah!!! small front la bro... mata tak brape nak terang la baca huruf besar...

    "bahasa jiwa bangsa"

    -belantara hutan

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha..ntah kenapa la dia nak caps lock..aduh

      Padam
  50. RALAT

    "Front" kasik buang "r" ..baru betul.. hahahaha
    bahasa jiwa bangsa tul la!!!

    -belantara hutan

    BalasPadam
  51. ye la bahasa jiwa bangsa. betui la bajau salah satu suku melayu, tapi bukan semua! berapa keratje. suku rumpun melayu paling besar kat nusantara ni jowo. bapak lah banyaknye orng jawa kalu nak dibanding ngan orang bajau.

    abistu takkan basa bajau je yang hebat dan jadi bahasa induk melayu. bahasa jawa, bugis, minang, acheh camne??? kalau bajau hebat sangat mana bukti fizikalnyer, asyik bahase je, nak gak yg bukan bahasa. dan cemane lak prasasti basa bajau bleh ada kat tempat lain bukan tempat asal bajau. ops...lupe, org bajau mana ada negeri ker kerajaan sebab duduk di laut memanjang dan jadi orang suruhan suku2 melayu lain cam brunei, johor,melaka,sulu dan lelain.

    kalau awak cakap yg basa bajau ni ada kesamaan dgn basa melayu kuno kerana bajau rumpun melayu saya terima, sebb bahasa suku lain pun ada kaitan ngn melayu kuno gak. tapi awak kata basa melayu kuno tu semua basa bajau. cenggone tu weh! kenapa tak cakap yang suku bajau tu suku proto mala je lagi senang. takde lah nak tulih pepanjang berjela. cakaplah yg suku bajau masih kekalkan bahasa melayu kuno dlm vocabulari mrk berbanding suku lain. cakap jelah suku bajau punyer bahasa tak berevolusi dan menerima pengaruh basa lain sejak zaman kuno, maka kesamaan ngn basa melayu kuno lebih dekat berbanding suku lain. KAN SENANG ALAHAI!! ALLIHOO!.

    awak kata ini tesis awak...bleh saya tau uni mana awak belajar dan prof mana jadi penyelia awak? nk gak tau.

    BalasPadam
  52. PENDUGA ARUS

    Wahhh..meriahnya. En Alihoo pun dah ada..sori sy sibukkkk sgt2. Nie baru free. So sy nak tulis panjang2 seandainya tuan tanah benarkan..kalau tak benarkan delete aje k..no heart feeling sini. Alihoo hmm sblm ulas pasal anda, menghormati tuan rumah, saya nk ulas berkenaan topik nie dulu.

    1. Sebenarnya sebelum wujudnya 2 buku nie (Lost Atlantis finally found karya Arysio Santos dan Eden in The East karya Stephen Oppenheimer ) org2 nusantara nie tak berapa nak sebut sangat pasal Atlantis Lemuria Mu pe semua nie.

    2. Dlm buku Augustus Le Plongeon, seorg pengkaji tamadun Maya. Beliau menjumpai catatan purba yang menyatakan Lemuria adalah tamadun yg berbeza dgn Atlantis (org maya percaya mereka adalah keturunan direct atlantis) tapi memiliki kehebatan & teknologi yg sama. Malahan kawasan mereka juga adalah sama dimana beriklim khatulistiwa/tropika. Dan lebih mengejutkan, tamadun Lemuria ini mereka percaya lebih tua drp tamadun atlantis!!!. Mereka wujud bersama seketika sebelum di tenggelami oleh bencana yang sama, banjir!!!

    3. Ramai pengkaji percaya bahawa pulau easter adalah tinggalan sisi bangsa Lemuria yg lari drp banjir. Ini diperkuatkan oleh cerita2 rakyat oleh org Maori & Samoa yg percaya dahulunya, kawasan enenk moyang mereka adalah dataran yg luas sebelum ditenggelami oleh banjir/tsunami.
    4. Atlantis nie glamer sebab Plato tulis tentangnya dlm 2 bukunya sebelum dia mati, (Timaeus dan Critias). Drp rumusan cerita plato dikatakan atlantis musnah ditelan banjir/tsunami setelah cuba menawan kota Athena, kota para dewa dewi..

    5. Dlm buku hindu,Ramayana yang menceritakan kisah pencarian Rama akan Sita, wifenya yg diculik Ravana, dan dibawa ke Suwarnadwipa, kepulauan dewa dewi..mcm sama kat atas kan!!! Hmm knp sy merujuk pada kitab Hindu nie??? Sebabnya yg kita tau Hindu nie adalah pecahan drp agama anutan Avestan yg juga banyak selari dgn Islam..(maksud say dulunya betul, tapi lama2 byk dipesongkan, tapi still ada saki baki yg berkaitan menunjukkan agama Islam nie bukan start dr zaman Nabi SAW tapi, dr zaman Nabi Adam lagi), Cuma dulu ajarannya hanya dari Nabi/Rasul untuk kaum/umat masing2 dan terakhirnya Nabi SAW utk semua manusia!!!) malas nak cerita panjang bab nie, coz tajuk lain so rujuk sini k.. Http://irf.net/index.php?option=com_content&view=article&id=146&Itemid=129

    6. Dlm bukti2 arkeologi di Mesir, mereka percaya nenek moyang mereka berasal dari satu kawasan lain yg dinamakan Punt. Sebahagian sarjana percaya Punt nie di Sumatera/Andalas sebab pada zaman Firaun mula diawet (circa 4-5ribu tahun lampau)..bahan utama nya adalah kapur barus. Kapur barus hanya ada di Nusantara, dan ramai pro sejarah Indonesia percaya Kota Purba Barus berada di sekitar Aceh..dimana mereka jumpa byk tingalan arkeologi perdagangan SM di situ. Ini dikuatkan lagi oleh lagenda Ophir..jika di semenanjung kita percaya Ophir ada di Gunung Ledang, di Indonesia mereka percaya Gunung ophir adalah gunung yg terletak di sumatera kini Gunung Talamau, Minangkabau..gunung yg dipercayai mengandungi bijih emas terbesar di sumatera.

    sambung....

    BalasPadam
  53. 7. Punt juga dikuatkan lagi mungkin berada di Nusantara setelah Giorgio Buccellati menemui cengkih di Efrat. Pada masa 1.700 SM lalu, cengkih hanya ada di sekitar sini.

    8. Jika di malaysia kita ada kota lembah bujang, di indonesia mereka percaya kota tertua yg masih ada tinggalan bukti sejarahnya adalah Barus, ia ditandai dlm peta kuno abad ke-2 yang dibuat oleh Claudius Ptolemeus, wakil yunani di mesir. Dlm peta tu kota nie dinamai Barossai yg banyak menghasilkan bahan wangian dr tumbuhan. Peta ini yg kini ada di Istana Taifukafi di Turki, dipercayai disalin terus drp peta tamadun lama tinggalan Mesir dimana petanya agak pelik dimana benua2 tidak dilukis sebagaimana kita dpt lihat skrg. Setelah saintis teliti, didapati peta ini tepat merujuk seakan peta dari udara yg menunjukkan permukaan bumi beribu tahun dulu ketika era Atlantis/Lemuria wujud. (sori tak brapa ingat.. betul tak maklumat nie, pakai tulis ikut memori je nie)

    9. Salah satu tinggalan lemuria yg masih ada dikatakan adalah kalendar ramalan pranatamangsa yg masih org jawa guna, kalendar musim pertanian berdasarkan astronomi.

    10. Selain tu, bangunan Candi Sukuh/cetoh yg agak sama dgn piramid maya aztec juga dikatakan merujuk pada kaitan org Atlantis & Lemuria nie.

    11. Tapi bagi saya, telahan santos & Oppenheimer ni tak tepat sebab jika kita belajar kajian volkano. Kita boleh dapati jika betul ada letusan besar, tak mungkin hanya tsunami sahaja yang berlaku. Zaman ais juga boleh berlaku!! Lagipun yg ntah dari sumber mana, heimer juga ckp dlm buku dia kononnya 30% gen dna org2 eropah adalah sama dgn gen dna org nusantara. Kenyataannya, dunia spt pentas sunda 7 – 15 ribu tahun dulu tenggelam bukan sebab berlaku letupan besar dan sebabkan banjir besar, tapi akibat perubahan cuaca..dimana dunia dibanjiri perlahan2 sebagaimana zaman sekarang..pemanasan global sebabkan sikit demi sikit tanah ditengelami.

    12. dlm buku lama jawa 416m, Pustaka Raja Parwa ada diceritakan bahawa dahulu (tahun sblm masihi kot) Gunung berapi batuwara(yg dipercayai gunung krakatoa) telah meletus hingga memisahkan tanah besar kepada jawa & sumatera.

    13. Pun begitu, org degil spt sy nie perlukan banyak lagi bukti utk percaya. Dan dlm bidang saya skrg, “Ignorant is not a defend”, so sebab tu sy nak memaksimakan bukti2 dahulu sblm merumus. Sebabnya kita nie manusia biasa, kadang2 ketaksuban membuatkan kita berat sebelah..contohnya dek kerana nak sangat tgk nusantara nie hebat hinggakan org korea pun dikatakan berasal dari nusantara asalanya, nama tmpt2 yg ada iras2 bahasa sanskrit & melayu dikatakan bukti tebaran tamadun melayu spt di Rusia ada tmpt nama astana(tmpat yg luas), vanavara(hutan tempat anugrah), di benua Amerika ada nama: Yukatan( ya terlihat), guatemala (papanne memala), Maya(samar), Brasil (berhasil), Lima (5), di afrika ada nama Pantai Gading, Tanjung Harapan, Kenya( perempuan muda), di Eropa ada nama: Creta(kura2)..

    sambung........

    BalasPadam
  54. 14. Tapi kehebatan kita 100sm hingga kini sy percaya sbb kita byk bukti. Contohnya, kehebatan org kuno kita (srivijaya) tak boleh lagi dinafikan dlm dunia pelayaran. Buktinya Robert D.Read, prof London U yg menkaji tamadun2 di afrika terkejut melihat ada tamadun di Tanzania yg bernama Zanj (mungkin drp Zabaj kot??) yg mendominasi sepanjang pantai timur benua afrika sejak awal masihi lagi!!!mereka nie iras2 org melayu dan mahir bahasa austronesian/polinisean.

    15. Lagi berkenaan catatn I Tsing yg belayar dari cina utk ke nalanda mengunakan kapal Srivijaya, tu tahun 680an tu!!! Negara cina walau hebat masa tu pun tak berani nak belayar jauh2 lagi.

    16. Diego de Couto (dlm 1645 kot) mengakui bahawa sebelum mereka sampai, org nusantara dulu yg telah sampai ke afrika, madagascar & t.harapan.

    17. Penulis cina Cho Kho Fee dlm bukunya Ling Wai Tai menulis dlm tahun 1170an berkata, pada waktu itu selain negara dinasti cina..negara yg paling kaya di dunia adalah Arab dan diikuti oleh Nusantara (srivijaya).

    18. Oh ya, drp pemahaman sy, oppeheimer tidak mengatakan bahawa Sundaland adalah Atlantis @ lemuria, tapi beliau percaya di dataran ini dahulunya ada satu kebudayaan bangsa yg agong. Yg ckp nusantara nie atlantis santos jer.

    19. Tuan Rumah, wahhhh kawan tuan pernah tgk panel2 tu eee.. takkan sebba rosak sepanjang 100 tahun takde langsung cubaan nak baiki oleh gov Indonesia??? Banyak maklumat di situ tu..ataupun dulunya ia pernah di rosakkan dgn sgaja???

    20. Sekarang utk Alihooo..mmmm malas la nak komen tuan masih lagi klu klek..soalan2 sy pun tak berjawab lagi..duk sibuk nak mengajar benda lain. Ringkas je, prasasti tu sendiri jumpa kat mana, tarikh dia tahun bila, siapa nama yg disebut..jwb nie dah la..MALA MALAYU IVA MALAYAN RAJA..apa maksud dah nahu dlm versi tuan. Sy tak perkecilkan bahasa bajau..bajau pun melayu jugak. Tapi rasanya tuan sendiri yg buatkan org lain curiga tentang org bajau, sebab tuan ni org bajau..org semenanjung spt sy tertanya2..camni ker semua org bajau??? Apakah nie bahasa bajau??? Jika bapa saudara komunikasi dgn saudara bahasanya sebegini, bagaimana komunikasi dgn org lain di kg saudara?? Semua bertutur gini ker?? Apepun gud luck dgn blog saudara..saya dah masuk baru baca 2 perenggan dah tak nak dah sebab sy tak faham..BAHASA KUNO SAUDARA TAK FAHAM, TERJEMAHAN BAHASA KUNO SAUDARA PUN SAYA TAK FAHAM, MALAHAN PENERANGAN AKAN TERJEMAHAN BAHASA KUNO VERSI SAUDARA ITU PUNNNNNNN SY TAK FHM, BROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!! So nasihat sekupang sy, kalau nk org baca ilmu dlm blog saudara, permudahkan bahasanya..baru ramai fhm.

    21. Saya akhiri dgn nie..kot2 selain “MALA MALAYU IVA MALAYAN RAJA”, saudara alihoo nak terjemahkan nie jugak “NEGARA KANG PANJANG PUNJUNG PASIR WUKIR,GEMAH RIPAH LOH JUNAWI,TATA TENTREM KERTO RAHARJA”!!!!

    PENDUGA ARUS

    BalasPadam
  55. ops lupa..en alihoo. tuan kena kenal pasti, prasasti2 du asia tenggara nie walau banyak mengunakan bahasa melayu kuno tapi ia tetap di pengaruhi oleh faktor geografi, thus dielek/loghat. contohnya, cuba lihat gaya bahasa bahasa melayu di Batu Bersurat terengganu abad 13 dengan prasasti2 lain yg dijumpai di nusantara nie.. tak sama kan walau waktunya sama.

    so kesimpulannya, zamna dulu pun sama cam sekarang, org trg ckp melayu gak tp dengan dieleknya, sama gak beza ngan org kedah, org sumatera, org brunei.

    org melayu bajau nie suku kaum lautan. seandainya tuan sikit sbanyak boleh terjemah bahasa kuno (walau bg saya 95% tak tepat)..tapi tak dinafikan saudara ada kemampuan tu. ini bermakna jika benar saudara cakap org bajau seakan fhm lenggok bahasanya..bermaksud dulu nenek moyang saudara adalah keturunan campuran Indo-China & Srivijaya..hasil perkongsian kuasa setelah pulau condor ditawan dlm tahun 770an dulu..pastu dlm tahun awal tahun 800an, khmer & champa berjaya tawan balik tanah mereka dr srivijaya..so saudara mungkin keturunan yg berjaya selamtkan diri nie la kot..tak tau nak kemana, coz borneo waktu tu dikuasai oleh Kutei & Poni..sulu takde lagi..so jadilah cara hidup unik di atas lautan tu..nice..see, Malaysia is truly Asia hehehe..

    Penduga Arus

    BalasPadam
  56. En. PENDUGA ARUS. ulasan anda jitu dan selari dengan tajuk.
    emmm.. nak lari tajuk ckit, gambar besar perahu kat atas 2 mengingatkan sy pda kisah pelaut terdampar dan ular besar cik srikandi dlm siri ATBM la..
    tgk betapa besar ular di kepala raja n kwsn sekitar sungai 2.. hutan hijau berbukit..

    BalasPadam
  57. salam ummat manusia......terutama tuan pemilik vanua .

    terima kasih pada saudara PENDUNGA ARUS DERAS.

    SAYA LAKSAMANA ALLIHOO, BUKANLAH SEPERTI KAMU TETAPI JUGA MACAM KAMU.

    SEPERTI YANG SAUDARA ULAS DAN MEREKA YANG ADA DI LUAR SANA, JUGA BENDA YANG SAMA DICERITA DAN DI CERITAKAN . JUGA KUKETAHUI TETAPI SAYA TAK CERITAKAN. SAYA MEMBIASKAN DIRI SAYA DENGAN CARA TERSENDIRI ( saya mengkaji berkaitan ketamadunan manusia, khasnya ketamadunan bangsa melayu dari perspektif manusia lautan dan datangnya dari diri sendiri.

    SAUDARA PENDUNGA ARUS........YANG DIHORMATI


    Sedikit masa lagi,saya akan jelaskan dengan panjang lebar didalam blog saya.

    BalasPadam
  58. sekian terima kasih

    daripada,

    LAKSAMANA ALLIHOO

    DI TERATAK PARAU
    TERSUDAHILAH SUDAH MENGELILINGI DUNIA

    BalasPadam
  59. saudara penduga arus, terimas atas ulasan yg panjang lebar serta maklumat2 yg saudara kepilkan.

    seperti yg sebutkan dlm kesimpulan artikel di atas. teori2 para pengkaji ini adalah mempunyai asas. namun kenyataan yg saya buat ini bukan bermakna saya yakin dan pasti bahawa atlantis atau lemuria berada di nusantara. sebaliknya, sebagai seorang sejarawan saya tidak boleh bias atau berat sebelah dan jika ada pihak yang dapat mengemukakan hujah yg dapat menolak teori tersebut maka ruang kajian dan perdebatan semakin meluas lagi. dan ini sangat bagus bagi saya.

    dan bagi komen saudara ttng ketaksuban tersebut diharap janganlah ianya dimaksudkan saya, kerna saya sendiri berusaha menjauhi ketaksuban dan membungkam ketaksuban pihak lain seperti geng merong dan asri sulu.jika saudara rasa ada unsur ketaksuban dlm kajian saya maka tunjukkan dan akan saya betulkan insyaallah.

    saudara pasti tahu jika telah lama membaca artikel daya bahawa saya sentiasa cuba untuk tidak berat sebelah dan taksub dengan teori kerana itu satu kesalahan besar bagi sejarawan. satu perkara lagi yg ingin saya perkatakan ialah bahawa, menjadi seorang sejarawan ini bukan mudah. sejarawan ibarat detektif yg cuba mencari bukti, kemudian ia sebagai peguam untuk membela bukti dan akhirnya cuba menjadi hakim yg adil supaya tidak bias dlm membuat kesimpulan.

    untuk mendapatkan bukti sekukuh-kukuh bukti dan mengetahui sesebuah peristiwa sejarah seperti sebenarnya berlaku 100 peratus tepat adalah sesuatu yg mustahil sama sekali . kecualilah anda ada mesin masa..hehe dan anda ada superteknologi yg dapat men-scan seluruh nusantara ini hingga tahap core dan mengenalpasti struktur2 tinggalan purba di laut dan daratan. rasa saya hanya NASA ada teknologi sebegitu. harap penjelasan ini tidak mengguris hati dan memberi kepuasan pada anda..:)

    BalasPadam
  60. oh y terlupa, pasal orang korea tu saya nk komen sikit. maklumat yang saya dapat bukan dari orng kita sendiri tetapi dari orng korea dan saintis korea. mereka sendiri percaya bahawa nenek moyang mereka sama dengan nenek moyng orng austronesia dari filipina dan taiwan. mereka telah membuat ujikaji terhadap dna sebilangan orng korea.

    tentang org korea dan indon tu saya tak tahu menahu..hehe dan tak minat sngt nak tahu sebb macam taksub je.

    oh..pasal panel tu yep arkeologis yg saya kenal tersebut pernah buat penggalian disana. alasan pihak indon ialah bahagian itu tidak stabil dan jika diusik mungkin akan meruntuhkan strukturnya. alasan lain ialah kurangnya dana dari kerajaan di jakarta untuk baik pulih borobudur. tak tahulah samaada konspirasi atau tidak.

    BalasPadam
  61. kalau nak ikut bahasa, memang asal garden of eden tu dari sumatera. sebab eden tu kan bahasa minang.

    BalasPadam
  62. Salamx,

    1. Saya suka bab pokok pisang yg diteorikan tue.. hehe :) saya pernah dengo satu ilmu terang hati yg cam pantun je... saya usul pada pemunyanya.. apasal ada syarat air.. lalu dia kesahkan asal air hujan mlm jumaat yg turun dari daun pokok pisang di syurga. Sy diam! sebab takberapa pasti (or x caya tp x berani nak bangkang), camne byk2 pokok bleh pisang alam melayu diberi special ade kat syurga. So trimakasih byk sbb tingkatkan x caya sy ke syak... harap pass nie naik ke zhom lastly ke tahap yakin kut.
    2. Dan, baru sehari dua lepas... saya jumpa pulak member yg bgtau ada member baru balik england. Mat salleh england tue ada dokumn kajian lama so tanya dia tentang lokasi piramid yang lebih or setara piramid mesir atau maya di malaysia... Katenya lokasinya kat area semantan gak... ader sbrg info lanjut tak en. semantani or cik srikandi or saper2? ce citer kalo ade..

    BalasPadam
  63. lokasi area semantan?! boleh percaya ke maklumat tu...harap anda sahihkan dahulu. kalau dapat salinan documen lg bagus.

    BalasPadam
  64. SALAM PEMILIK VANUA

    DONDANGAN BANGSAMALYUPURBAAKALA
    DARI TERATAK PARAU
    BERHAMPARAN LAUTAN biru DI BUAIAN LAJU

    Lam pa lampa pi sang
    Pa Lampa Lampa pi sang

    OHhhhhhhh! Si pi sang dua matta

    Dua matta kebijih
    Ohhhhhhhh! dua matta.............kebijih

    Usukan.......
    Lahi Lahi...........

    Bagdalpih dalpih
    Bagduapih duapih
    Ohhh.......Ma're'o ka in
    Ohhh.......Ma're'o ka in ding
    Ohhh.......Ma're'o ka in.............

    BalasPadam
  65. Askm Srikandi...mohon access ke blog Srikandi..bukuh2@yahoo.com

    BalasPadam
  66. Salam,
    Cik Sri lesap ke banteay Chhmar ke?
    ;) saje guna Nama tu nak tarik perhatian kawan2 ke kemboja

    BalasPadam
  67. salam tuan rumah,

    maaf lmbt, bz sikit. ari ni baru leh bukak blog tuan. ish mana ada maksudkan tuan..jauh sekali. haha.. adalah sorang tu, dia confirm ada baca ni nye. tapi saje taknak komen, menyepi..dia pun bukan Srikandi, in case if u wonder.

    pasal Korea tu stakat saya tau tu la, ada pakar di Indon ambil credit claim Korean asal drp Indon atau dlm kata lain Kepulauan Nusantara..bukan dataran, semenanjung @ ape. nanti sy cek balik.

    pehhhh, semi piramid kat Semantan????? tak nah dengar nie. ada maklumat tambahan tak?? sory, sejarah byk lg sy tak tau, ia bukan bidang sy tapi hobi bacaan.

    Cik Seri, mak aihh awaq hang sombong sgt..nak suh invite pun tak sudi, komen takdak dah eihhh..ni org duk crita piramid kag semenanjung ni. yang nie ka budak kementerian ckp tu???

    bro Bromo, bukan EDEN tu maksudnya SAYA ke?? jauh tu maksud dengan syurga, surga, shorga, firdaus, heaven etc haha

    PENDUGA ARUS

    BalasPadam
    Balasan
    1. en peduga arus ni poyo la... org mcm en la melemahkan semangat org.. sri kandi block blog die sebab malas nk layan mangkuk mcm en la

      Padam
    2. Hehe, jgn la marah, sbnrnya En Penduga Arus ni cerdik orgnya...cuma kadang2 beliau ske bergurau.....

      Pasal blog ATBM, Cik Sri kita dah cakap nak bukak balik bln 5 nanti, so kita pakat tunggu je la. Insyallah Cik Sri akan sambung balik silibus yg dah lama tertangguh ni. Takkan Cik Sri lupa kat sume pembaca setia dia ni. Mesti Cik Sri pun rindu kat celoteh dan buah fikiran korang sumer sebagaimana kita rindu nak baca artikel2 dia.

      :D

      Padam
  68. Tahun lepas aku tgk national Geographic TV1 pukul 7.30 pasal planet bumi. tapi dah lupa tajuk apa ("Planet Earth" kot), semasa tunjukkan tentang timeline pergerakan atau hanyutan benua-benua, paras laut etc.. Memang ditunjukkan pernah suatu masa dulu pentas sunda ni terapung atas daratan (belum tenggelam).. kemudian berapa juta atau berapa ribu (dah lupa), pentas sunda tu tenggelam.. Klu ikut kajian, berjuta tahun lagi jika belum kiamat, semenanjung malaysia masih kekal tapi benua Australia akan naik ke utara dan bercantum dengan sebilangan pulau indonesia dan bercantum juga dengan pulau borneo..

    BalasPadam
  69. salam, tuan semantan
    nk tnye psal bndar2 yg tercatat kt world map ptolemy, bhgian semenanjung emas..
    mesti bndr2 2terkenal smp ptolemy pn catat dlm peta btol x??
    mnx terang ckit...

    student food...

    BalasPadam
  70. salam..saya cuba buka riwayatmelayu blogspot tapi tak dapat..kenapa ye?saya silent reader di mistisfiles dan riwayatmelayu...apa yg berlaku pada cik srikandi...sedihnya tak dapat acess blog dia...encik semantani ada acess ke blog cik seri?

    BalasPadam
  71. salam.

    semester ni saya amek course plant breeding. and one of the things that i've learned is that terdapat tempat ASAL buah telah dikenalpasti berdasarkan Vavilov Center of Diversity, dan memang pisang adalah salah satu buah asal dari area Nusantara :)

    not much, just sharing ja.

    oh , dan selamat kembali saudaraku Al Semantani!

    BalasPadam
  72. kepada semua pembaca setia, saya sendiri pun masih belum dapat akses blog srikandi. harap bersabar. kalau xdak aral melintang mungkin dlm buln lima atau sebelum tu akan dibuka semula blog tersebut untuk tatapan umum.

    BalasPadam
  73. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  74. “And lord god planted a garden east ward in eden and there he put the man whom he had formed, and out of the ground made the Lord God to grow every tree that is pleasant to the sight, and good for food; the tree of life also in the midst of the garden , and the tree of the knowedge of good and evil. “

    “And a river went out of the eden t o water the garden; and from thence it was parted and become four heads. The first name is Pison; that is which compasseth the whole land of Havilah (south of Palestine...(tribe or region???)where there is Gold.and the Gold (Ophyr??) of that land is good. There is bdellium and the onyx stone;

    and the name of the second river is Gihon; the same is it that it compasseth the whole land of Ethiopia(modern Ethiopia??).and the third name is hidekkel(??); that is it which goeth towards the east of Assyria and the fourth is Euphrates.”

    p/s : semua lokasi yang dinyatakan dalam genesis ni adakah tertempat pada kedudukannya seperti yg kita tahu dan faham pada hari ini??

    BalasPadam
  75. ada hipotesis yang mengatakan , syurga adn' yg Adam tinggal adalah atas bumi nie, jadi yg dikatakan turun tue turun dari tempat tinggi yg merupakan tanah larangan...

    makna syurga dalam bahasa avestan :Pairi deza – royal hunting ground .

    :Hebrew , eden= pleasure

    In akhemeni( achaemaenid) period the term paradise mean a place with water , garden, greeneries suitable for hunting and walled and towered- Quintus Curtius

    A series of late zorostrian text, a man searching the beyong for religion of good. ; at third dawn the soul of the Just One was walking among fragrance plant, more sweet than any other, and come from south, direction of god

    Perkongsian sahaja, kebetulan terbaca dalam buku, Garden and Architecture of Persia..

    BalasPadam
  76. em pasal syurga tu ada teori jugak pasal actually masa adam turun dia turun bersama lebih kurang part of syurgalah ini pendapat saintis ulama kita lah. kalau diturunkan dia begitu saja kalau tak biasa akan sengsaralah adam yelah dari syurga ke duniakan kan dia tempat berbeza.

    sebab tu ada hadith kalau tak silap mengatakan dunia takkan kiamat selagi tanah arab tak di tumbuhi rumput hijau SEMULA

    lebih kurang gitulah

    oh cik srikandi mohon view blog dengan izin jika tak keberatan
    mail - faizaljoe83@gmail.com

    BalasPadam
  77. Assalamualaikum wbt sdra Al Semantani.

    mohon Cik Serikandi invite saya ke laman2 hebat srikandi. pengunjung setia since 2009. [exploright@gmail.com] saya nak baca post terbaru di ATBM tu. terima kasih.

    BalasPadam
  78. blizzkerk@gmail.com , tolong invitekan ke blog atbm dan lain lain

    BalasPadam
  79. Assalamualaikum Al Semantani.. salam ziarah.. teruskan usaha murni saudara..

    Kepada Cik Srikandi.. mohon access untuk ATBM dan blog2 Cik Sri yang lain.. Terasa ketinggalan bila tak dapat nak access ilmu2 dan pengetahuan baru dari blog2 Cik Sri.. email saya mshijau@gmail.com..

    Terima Kasih..

    BalasPadam
  80. Assalamualaikum,
    just terpikir masa baca tadi, agak2 la jurang manila yang dalam tu terjadi sebab gempa bumi yang sebabkan tsunami n banjir besar yang tenggelamkan sundaland ke?
    Piramid yg kat jepun tu pon ditutup jugak utk tatapan umum... ada konspirasi gak ke..
    Walau bagaimanapon ada lah hikmahnya Allah selindungkan sejarah silam, dan insya-Allah dengan kerja keras tuan2 semua, akan terungkap jua sebelum berakhirnya dunia ini..

    BalasPadam
  81. Kpd cik seri nak minta access ke blog mistifiles dan yg lain2...
    email baharuddinramli@yahoo.com

    terima kasih

    BalasPadam
  82. Melayu itu bukan rupa, bukan kulit, bukan bahasa dan bukan orang,
    Melayu Itu Alam, Dunia Pemikiran Ketuhanan.
    Melayu Itu Budaya Yang Memerintah

    Kemanakah arah tuju melayu kalau tidak kepada anak cucunya.kita orang melayu bangsa yang tidak mementingkan diri sendiri tetapi menilik jauh akan nasib keturunan kita.

    Jangan kita lari dari teras ini kerana ianya satu perjuangan kesinambungan bangsa melayu dan erti kata melayu itu sendiri "TIDAK MELAYU HILANG DIDUNIA." Jangan ada melayu yang beralih kepada fahaman bangsa asing yang tak sama pendiriannya.

    Melayu sudah lama mendominasi dunia dengan ketamadunannya walaupun segelintir yang akur akan fakta ini.Beribu tahun dahulu kita orang melayu adalah pencetus tamadun dan peradaban Kemanusiaan.

    FITRAH MELAYU
    Fitrah Melayu Fitrah Beraja

    ADAT MELAYU
    Adat Beraja

    TUGAS MELAYU
    Penegak kebenaran
    (Dharma Suci Kebenaran Sejati)

    PANCASILA MELAYU

    *Kenal Dan Chinta Tuhan
    *Taat Setia Kepada Raja
    *Berkorban Demi Bangsa
    *Berbakti Kepada Perthivi
    *Berguna Kepada Nagara

    Maka ini susila kita semua melayu di atas dunia walau dimana jua berada tetap tiada boleh derhaka atas janji sebagai manusia akur sekelian jiwa dan raga pada susila perlembagaan kita.


    MULA CIPTA RUPA NYATA

    Ayat disusun mejadi kata,
    Jantung bergetar mencipta Benta,
    Turun dan naik sekata nyawa,
    Dari wujud menjadi nyata,
    Inilah isyarat pembuka cerita,
    Hikayat gurindam penuh seloka,
    Menjadi warta sekelian warga,
    Menjadi marga sekelian manusia,
    Ini serat cipta yang Kasa,
    Olahkan Ia menjadi Kersa,
    Agar sifat arya mulia,
    Melimpah sekelian anggota kita,
    Barulah gerak kita bermakna.

    SELAGI MELAYU NAMANYA KITA, BIAR HIDUP ADA BERGUNA, BARU MATI PENUH BERJASA.
    HANYA MELAYU TAHU MELAYU, HANYA MELAYU RASA MELAYU, HANYA MELAYU JADI MELAYU.

    BalasPadam
  83. Kemanakah arah tuju melayu kalau tidak kepada anak cucunya.kita orang melayu bangsa yang tidak mementingkan diri sendiri tetapi menilik jauh akan nasib keturunan kita.

    BalasPadam
  84. inferiority complex..mohon cik srikandi - terakol@01gmail.com

    BalasPadam
  85. Dalam budaya Persia keris bermakna aliran sungai bawah tanah, seingat pembacaan saya

    BalasPadam
  86. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  87. Dalam budaya farsi purba keris(keriz) bermakna aliran sungai bawah tanah, seingat pembacaan saya... Para musafir mengambil keluar air untuk diminum melalui platform telaga bertangga yang digali ke bawah tanah...

    Ada kaitan dengan asal usul keris mungkin? berdasarkan asal budaya awal Melayu itu berkait dengan budaya Indo-Arya Farsi..

    Hulu keris tu macam satu shaft yang turun ke bawah tanah sampai ke aliran anak sungai yang berkelok-kelok, anak sungai tu pulak disarung dengan lapisan tanah yang menyembunyikannya..

    Satu theory, Allahua'lamu bis-sowab

    BalasPadam
  88. kepada para pembaca sekalian,

    saya ingin bermohon maaf sebesar-besarnya kerana sudah terlalu lama tidak menulis. keadaan ini berlaku kerana saya tidak dapat mengakses akaun blogger saya. jika masalah ini tlh selesai maka saya akan menulis semula. terlalu bnyk artikel yg saya telah sediakan untuk anda semua. diharap anda bersabar. sekian

    al-semantani

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blog baru la bos, nama ada iras n inform thru here. Terasa benar kering ilmu sejarah. Tk

      Padam
  89. Kepada Cik Seri ..

    Saya Khairil ..

    Nak mohon access kepada Blog mistikfiles dan juga RiwayatMelayu ..

    Harap dpt bg kerjasama

    terima kasih

    emel saya : kyusrii@gmail.com

    Br,
    Khairil

    BalasPadam
  90. Salam srrikandi

    Sy naim manaf

    Mohon access ke blog srikandi

    Sy jatuh cinta ngan sejarh melayu sbab artikel2 srikandi

    Mlahan sy buat kajian sendiri...mohon kbenaran utk access ya

    Mail:naimibnimanaf@gmail.com

    BalasPadam
  91. Salam,

    Lama beno korang bercuti, mcm pakat2 plak tunggu lps PRU. Lambatnya bln 5.... ntah kat mana agaknya Kak Sri kite tu bertapa.

    BalasPadam
  92. gile lame berhibenat.. Seri sdg buat tesis PhD kot.. BTW.. memandangkan dua blog utama nie takde, sape kat sini boleh bagi list blog2 sejarah yang reliable infonya.. kosong sangat rasanya nie...

    Ibnu Rusydi pun dah tak tau ke mana.. artikelnya actually lebih dekat ngan kita.. sejarah negeri2 melayu yang kita jarang tau, ambil tau

    BalasPadam
  93. Salam tuan semantani, masih takblehh access blog ke? Adeh... Kenapa blogger2 sejarawan yg hebat2 mendiamkan diri ni? seperti ada sesuatu yg berlaku... Mmg byk lagi blog2 sejarah dan konspirasi yg ada tp gaya penulisannya tak setanding dgn semantani, ibnu rusydi, srikandi, mistisfiles n the gang melalui dalil2 serta hujah2 yg diberikan meyakinkan. Kebykkannya article yg direcycle... Macam manepon saya doakan kalian semua sehat dan dapt menyambung semula pembongkaran sejarah sebenar. Amin.

    BalasPadam
  94. anda boleh sila pertukaran pautan, sila? Saya akan melakukan perkara yang sama,
    laman saya http://alisharesidence.blogspot.com/
    berharap anda jangan keberatan

    BalasPadam
  95. Si 'Buta' Sejarah Bangsa11 April 2012 12:27 PTG

    salam...

    saya baru jer sebulan mengenali blog ni...dari 1st artikel smpai yang latet ni saya save utk rujukan akan dtg...

    tq semantani...ada tlh membuka minda saya yang hanya tahu kerajaan melayu melaka n beberapa kerajaan2 nusantara (tu pn mse sekolah dulu)...

    semoge usaha anda diberkati Allah s.w.t.
    tq sekali lg...

    BalasPadam
  96. Salam
    Mohon bertanya supaya mendapat pencerahan.
    Berkenaan pada tajuk Blog Melayu Nusantara ada gambar kapal dengan orang-orang atas kapal tu.
    Gambar apakah sebeanrnya itu?
    Apakah perkaitan gambar tersebut dengan Melayu Nusantara?

    BalasPadam
  97. mohon kebenaran masuk ke laman cik sri. masdi28@yahoo.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cik Sri dah open balik laman dia.... boleh masuk terus je skrg.

      :D

      Padam
  98. salam
    Gambar kapal kat atas blog ni kapal siapa?
    Kenapa ambil gambar kapal ni, apa kaitan dengan bangsa Melayu?

    BalasPadam
  99. gambar kapal tu gambar kapal polinesia iaitu kaum yg serumpun dengan kita dlm kelompok austronesia. kaum pelaut yg meneroka lautan pasific. tamadun mereka dan tamadun kita berkait rapat dan ia menyimpan rahsia besar ttng tamadun seluruh nusantara....:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. aslmualaykm sodara2 peminat sejarah nusantara dari malaysia..sy dari indon sama minat jg dgn anda smua.
      pernahkah anda mendengar berita tntng Piramida Sadahurip di jawa barat. kalo belum sila tngok disini.
      http://www.youtube.com/watch?v=PArfcrI34mA&sns=fb

      -kurniawan-

      Padam
  100. assalamualaikum ,orang yang pertama ke amerika menurut kajian baru-baru ini oleh seorang pendududuk china ialah cheng ho iaitu 70 tahun lebih awal daripaada columbus

    BalasPadam
  101. oit nadzalihoo.. Apa kes ko samakan suluk dan bajau ni. Bahasa kita x sama, lau kita brckp melopong mulut haram xpham! suluk tu dah mcm bahasa tagalog or visaya da ak tgk, pure philipines islanders. Bajau 80% ada bunyi2 melayu2 lg. Kita duduk brjiran2 xsmstinya sama. Bodo betol. Nk tempek nama sja

    BalasPadam
  102. Saya agak tertarik dengan artikal yang menyebut tentang Lumeria dan Atlantis serta kaitannya dengan Nusaserantau...soalannya adakah WORDS OF GOD atau FIRMAN ALLAH itu tidak benar atau kabur kebenarannya? Al Quran menyebut kaum pertama dibinasakan Allah SWT adalah Kaum MU/Lumeria di zaman Nabi Allah Nuh, kaum dataran bawah, dibinasakan dengan banjir besar, kaum kedua pula adalah Kaum Add/Aad atau Atlantis, kaum dataran rendah di zaman Nabi Allah Hud, dibinasakan dengan ribut pasir yang teramat dingin selama 7 hari. Manakala kaum ke12 pula adalah kaum Saba' di zaman Nabi Allah Sulaiman, dibinasakan dengan banjir besar kali ke2 Al Arim...mcm ne plak Atlantis yang dibinasakan dengan ribut pasir boleh tenggelam di dasar laut ye? Pas tu kaum dataran bukit yang terselamat dari segala bentuk kebinasaan dan terpisah dari tamadun diberbelas ribu pulau dan tanah besar dianggap bertamadun dan bukan melalui evolusi ketamadunan? Satu gie...kat mana ye agaknya negera Iram yang dilanda Al Arim tu dan dah pandai ke masyarakat di zaman tu membuat kapal serta berkemahiran dalam ilmu pelayaran atau cuma menggunakan Jalan Sutera??? Menurut Al Quran Nabi Allah Ibrahim dilahirkan di negara UR dibawah Kerajaan Cheldina...AJARAN IBRAHIM pernah disebarkan di Selatan dan Utara India serta Campa oleh Raja Agung Iskandar Zulkarnaen yang suka mengembara bersama pembantunya bernama Balya ibni Malkan atau Nabi Khidir melalui Jalan Sutera...masuk akal ke Raja Agung Iskandar dan Nabi Khidir yang dilanjutkan usianya menyebarkan agama hindu dan buddha??? Menurut ulamak-ulamak Pathoni atau Kuda Putih Sakti...masyarakat awal bangsa bukit di Pathoni dan Bima (kini Myanmar) menganut Ajaran Ibrahim dan kemudiannya dibawa ke Kedah Tua...kenapa plak Kerajaan awal Bangsa Mala dan Masyarakat Mala yang digelar MALA-UR oleh Raja Agung Iskandar dikatakan menganut Buddha dan kemudiannya Hindu???Klu benarpun Bangsa Mala di zaman itu membudayakan campuran Budaya India dan Indocina serta Austronesia...takkan kot budaya menunjukkan agama plak??? Menurut kajian ahli bahasa...memang benar terdapat sedikit influence Hebrew dan Ibrani juga agak banyak pengaruh Sanskrit dalam Bahasa Melayu selain dari Malayo Polinesia/Austronesia...takkan plak hindu dan buddha jugak mempunyai campuran pengaruh yang sama? Klu diamati tulisan Pallava...memang ada elemen atau karektor tulisan Ibrani dan Hebrew...knapa plak hinddu dan buddha mengambil karektor yg sama???

    BalasPadam
  103. Salam, ade ke sape-sape yang berkomentar di sini boleh menerangkan hubung-kaitnya antara negeri kuno MERDALONG yang bersempadan dengan Grahi/Jawaka dan Langkasuka di Selatan Siam dengan MEDANG (ME r DA lo NG) KAMULAN/GANA serta kaitannya dengan KERAJAAN MEDANG KAMULAN dan MEDANG GANA di Tanah Jawa.

    BalasPadam