Ahad, 23 November 2014

LOST CITY IN PAHANG.





The recent discovery in the Malayan state of Pahang, the homes of apes and ivory and peafowl, of immense goldmine of very ancient date and of a workmanship that has no counterpart in southeastern Asia, supplies an ample reason for the designation of Golden so long applied to the Chersonese. Here hidden away under the shade of the primeval forest, are excavations, which must have yielded in their time, tons of their precious metal……~Further India~.

Kata-kata Hugh Clifford tersebut telah lama menghantui saya. Beliau yakin bahawa pernah wujud satu lost civilization di Pahang yang mempunyai teknologi hebat dalam perlombongan emas. Beliau percaya bahawa bumi Pahang yang kaya dengan emas adalah penyebab mengapa Ptolemy menggelar Semenanjung Tanah Melayu ini sebagai Semenanjung Emas. Terdapat banyak lombong kuno dijumpai berselerak di Pahang. Lombong-lombong ini didapati menggunakan teknologi yang tinggi sehingga menyebabkan para sarjana sukar untuk mempercayai bahawa ianya dikendalikan oleh orang Melayu dan diandaikan pula bahawa ia dibina oleh bangsa asing yang tidak diketahui. William James Perry didalam bukunya The Children of the Sun menyebut:

The Malay Peninsula contains numerous remains of antiquity, not in the form of temples, but of ancient mines, the technique of which testifies to a high civilization……..
In this same region of the Tui valley have been found some stone rings whose use and makers are entirely unknown. Neither Malays nor Chinese in Pahang has any reasonable theory of the origin or the possible use of these things and it seems very improbable that the rings could have been made by either of these peoples. There are other signs of an alien people in this state.

Sumber lain yang menguatkan hujah bahawa di Pahang menyimpan sebuah tamadun silam yang hebat dan kaya dengan emas adalah dari catatan pengembara China Wang Tai Yuan pada tahun 1349. Menurutnya di Pahang perempuan-perempuan kaya memakai beberapa buah gelang emas yang dililit di kepalanya, dan orang kebanyakan pula menghiasi rambut mereka dengan gelang-gelang manik pancawarna. Catatan daripada penulis Portugis Manuel Godinho Eredia pula menyebut Pahang adalah negeri yang mempunyai lombong emas terbesar dan yang paling baik mutunya di seluruh semenanjung. Clifford pernah menyatakan bahawa, jika catatan sejarawan Yahudi kuno Josephus yang menyebut  bahawa Ophir adalah sama dengan Aurea Chersonesus, maka benarlah bahawa Semenanjung Tanah Melayu adalah lombong emas Nabi Sulaiman atau The Mines Of Solomon seperti yang tercatat dalam Kitab Perjanjian Lama.

Kajian mengenai Pahang zaman sebelum Melaka sebenarnya adalah terhad. Jika adapun adalah kajian lama yang telah dibuat oleh Orientalis British seperti Hugh Clifford dan W. Linehan. Sejarah negeri-negeri tua yang lain seperti Kelantan dan Kedah memang banyak berbanding Pahang. Tidak seperti kebanyakan negeri Semenanjung yang lain, pusat ketamadunan masyarakat Pahang pada zaman awal tertumpu di kawasan pedalaman dan jauh daripada pantai. Menurut Geoffrey Benjamin, keunikan negeri Pahang ialah kerana ia terletak di kawasan pertembungan diantara dua rumpun bahasa iaitu Mon-Khmer dengan rumpun bahasa Malayic atau Proto-Malayic dan ia adalah wilayah yang menghubungkan kawasan pantai barat dengan pantai timur dan utara pantai timur seperti Kelantan, Pattani, Negeri-negeri Segenting Kra serta Thailand atau ‘Benua Siam’. Orang zaman dahulu kalau nak ke pantai barat pasti akan menggunakan laluan sungai sepanjang Kelantan dan Pahang sehingga ke Jalan Penarikan dan sungai Muar.


Selain lombong-lombong emas, hutan negeri Pahang juga menyimpan pelbagai misteri lain. Dalam Buku Farther India tulisan Hugh Clifford, dicatatkan bahawa banyak ekspedisi dilakukan oleh para pengkaji British malah Russia dan Itali ke Hulu Pahang seperti Tembeling, Lipis, Jelai, Semantan, dan Gunung Tahan. Malah banyak kali juga ekspedisi mendaki di kawasan Gunung Tahan dibuat dan kebanyakan ekspedisi awal tidak berjaya sehingga ada yang mati. Apa yang mereka cari di sana sehingga sanggup mati? Wallah hu a’lam, saya pun tidak tahu apakah yang menyebabkan mereka begitu tertarik dengan pedalaman Pahang. Walaupun saya sendiri sudah mendengar pelbagai cerita-cerita pelik tentang tinggalan yang mungkin ada di pedalaman Pahang, namun saya bukanlah orang yang arif tentangnya.
Gunung Tahan.

Tapi apa yang pasti hutan Pahang menyimpan satu tamadun yang sangat lama. Hal ini bukanlah aneh kerana hutan Pahang memang telah diiktiraf sebagai diantara hutan hujan khatulistiwa yang tertua didunia. Salah satu daripada tinggalannya ialah misteri penempatan kuno atau ada yang kata ‘kota’ di Tasik Chini. Apa sebenarnya yang ada disitu dan mengapa banyak kajian yang dilakukan disitu tidak disempurnakan dan menghadapi jalan buntu? Sebenarnya kajian terhadap penempatan kuno di tasik Chini bukanlah perkara baru. Sejak zaman pemerintahan British lagi para ‘Indiana Jones’ Inggeris selalu ke tasik tersebut untuk mencari ‘sesuatu’. R.G Cant pernah menyatakan bahawa berkemungkinan besar wujud kota pentadbiran bagi negeri Pahang di kawasan pedalaman.
 

Saya yakin aktiviti perdagangan di sepanjang laluan kuno Trans-Peninsular yang menghubungkan pantai barat dengan pantai timur melalui jalan penarikan telah mewujudkan pusat penempatan yang pesat di sepanjang lembah sungai seperti di sungai Pahang termasuk di Tasik Chini dan Bera. Apa yang pasti laluan Trans-Peninsular ini turut tercatat dalam peta yang dilukis oleh ahli geografi Yunani-Mesir Claudius Ptolemy. Sungai Tembeling adalah salah sebuah sungai terpenting yang menghubungkan laluan dagang kuno ini. Oleh sebab itulah banyak jumpaan barang purba ditemui sekitar Sungai Tembeling. Malah kegiatan pembuatan tembikar tertua di Pahang juga masih wujud di Tembeling.


Di Kampung Batu Pasir Garam (di tebing Sungai Tembeling), ahli arkeologi telah menemui satu serpihan Dram Dong Son, dram kuno yang diperbuat daripada gangsa dan digunakan oleh orang yang mengamalkan Budaya Gangsa. Linehan menyatakan bahawa Dram Dong Son ini dibuat di Indochina dan dibawa ke Ulu Tembeling dari Funan pada sekitar abad ke-3, bersama-sama dengan alat besi kuno yang lain. Menurut Clifford jumpaan artifak dari zaman Hoabinhian, Neolitik, zaman gangsa, dan zaman besi menunjukkan bahawa laluan perdagangan tersebut telah wujud dan digunakan sejak ribuan tahun

Catatan daripada rekod imperial China menunjukkan bahawa di Pahang pernah wujud sebuah kerajaan yang kaya dan berdaulat sebelum zaman Melaka. Chau Ja Kua merekodkan pada tahun 1226 bahawa sebuah negeri yang terletak di sekitar pantai timur semenanjung bernama Pe-hang bernaung dibawah kekuasaan Srivijaya. Kerajaan tersebut dilaporkan telah menghantar hadiah ke China pada tahun 1378, 1411, 1414 dan 1416. Turut dicatatkan bahawa raja yang memerintah Pahang pada tahun 1378 digelar Maharaja Tajau. Baginda telah menghantar duta ke China yang membawakan warkah rasmi yang dipahat di atas kepingan daun emas bersama enam orang hamba dan barang-barang hasil bumi dari Pahang untuk dipersembahkan kepada Maharaja China.

Rekod seterusnya menyebut pemerintah Pahang pada tahun 1411 bernama Pa la mi su la ta lo si ni atau Parameswara Teluk Chini telah menghantar ufti ke China. Kemudian Maharaja China telah mengutus Laksamana Cheng Ho untuk melawat kerajaan tersebut. Maka utusan dari Parameswara Telok Chini telah berkunjung sebanyak dua kali ke Cina iaitu pada tahun 1412 dan 1414. Daripada catatan inilah kita dapat membuat andaian bahawa memang wujud sebuah kota pemerintahan di sekitar pedalaman Pahang atau di Tasik Chini. Siapakah sebenarnya Maharaja Tajau dan Parameswara Telok Chini ini dan benarkah pernah wujud satu penempatan kuno di sekitar Tasik Chini?

W. Linehan pernah menyebut dalam catatannya mengenai sebuah tempat di Tasik Chini yang bernama Belukar Bata/Batol. Menurut beliau semasa beliau meninjau tempat tersebut beliau mendapati terdapatnya sebuah bukit yang dilitupi dengan rumput yang tebal dan besar. Daripada pemerhatian yang dibuat didapati bahawa bukit tersebut bukan semualajadi tetapi adalah sebuah binaan. Linehan percaya nama tempat tersebut mempunyai kaitan dengan tinggalan bangunan, ataupun kota yang menjadi lagenda masyarakat tempatan.  Dalam catatan yang sama juga Linehan menyatakan bahawa di dasar Sungai Jeram terdapat pecahan dan serpihan tembikar dan seramik tua di beberapa tempat.  Penemuan-penemuan yang disebutkan diatas menguatkan lagi hujah bahawa kawasan Chini-Jeram dan berdekatannya suatu ketika dahulu pernah menjadi laluan perdagangan mahupun penempatan yang pesat.

Menurut cerita penduduk asli yang mendiami sekitar tasik tersebut, terdapat sebuah kerajaan yang makmur di situ yang didiami oleh orang ‘SIAM ASLI’ yang menyembah patung-patung diperbuat daripada emas.  Nama Chini tersebut dipercayai berasal dari perkataan Siam asli yang bermaksud ungka atau monyet. Penempatan masyarakat ini dibina di sekitar bukit yang dinamakan Bukit Balai . Menurut lagenda, bukit tersebut dinamakan Bukit Balai kerana dahulu wujudnya sebuah balai bagi menyambut orang-orang yang berkunjung atau lalu di kota tersebut. Di bahagian barat laut Bukit Balai terdapat sebuah lagi bukit yang dinamakan Bukit Berhala Besar. Bukit ini merupakan tempat pemujaan berhala yang paling besar bernama Henek/nenek bagi masyarakat kota itu. Sebuah lagi bukit bernama Bukit Ketaya yang berdekatan dengan tasik adalah tempat mereka melombong emas.


Apa yang lebih menarik, menurut lagenda tersebut masyarakat kota Tasik Chini sangat mahir dalam pembinaan sistem tadahan air dan saliran. Mereka membina sistem saliran di sekitar kawasan Chini yang mengalirkan dan menghubungkan air dari segenap arah yang bersambung dengan Sungai Chini. Mereka mengawal sistem saliran dan tadahan air ini menggunakan empangan. Namun setelah beberapa ratus tahun empangan tersebut akhirnya pecah dan mengakibatkan berlaku banjir besar dikawasan lalu membentuk Tasik Chini. Akibatnya ramai rakyat Chini yang mati kebuluran kerana sawah, ladang dan penempatan mereka dibanjiri air. Menurut lagenda itu juga akhirnya pemerintah Chini memindahkan istananya ke Belukar Batol. Sebenarnya hampir kesemua nama-nama tempat yang disebut didalam lagenda orang asli ini wujud di sekitar tasik Chini. Malah menurut seorang pengkaji K.E Southwood kisahnya adalah terlalu tepat dan boleh jadi benar.

Linehan juga pernah menyatakan yang dia telah menjumpai satu binaan yang terbuat dari batu bata di kawasan Kuala Chini dan di Pengkalan Durian. Berdekatan situ juga ditemui sebuah tempat yang dinamakan Padang Siam. Malah beliau turut menyebut tentang penemuan binaan batu bata di Langgar yang dipanggil Tambak Siam. Oleh sebab itu saya yakin sememangnya pernah wujud sebuah tamadun atau paling tidak sebuah penempatan lama di sekitar pedalaman Pahang atau Tasik Chini pada zaman dahulu. 

Daripada hasil pemerhatian aerial view juga didapati sememangnya terdapat rupa bentuk saliran air atau bentuk muka bumi aneh seperti buatan manusia di sekitar lima batu ke timur Chini. Menurut pengkaji, bentuk saliran ini adalah typical bagi saliran air yang dibina oleh masyarakat Angkor ataupun Ligor. Malah turut ditemui rupa bentuk muka bumi yang dipercayai adalah bekas empangan berdekatan Sungai Tasek melalui foto udara. Di Pulau Balai pula ditemui batu bata dari tanah laterit yang sama cara buatannya seperti yang dijumpai di Tanjung Makam, Pekan. Dikawasan yang sama juga dijumpai serpihan tembikar, porselin zaman Ming, beberapa tembikar tidak bersadur serta serpihan mangkuk dari besi, mangkuk zaman Neolitik, pisau batu dan banyak lagi barang-barang purba. Namun kajian susulan yang dilaksanakan K.E Southwood telah menemui jalan buntu. Beliau menyatakan bahawa tidak ditemui sebarang bukti wujudnya binaan di kawasan yang di tunjukkan Linehan dalam catatannya. Saya yakin sememangnya wujud suatu binaan dan penempatan di tapak yang telah disebutkan Linehan. Mungkin Southwood kurang bernasib baik.


Berbalik semula kepada dua orang raja Pahang dalam catatan imperial China tersebut, penulis percaya bahawa Parameswara Telok Chini dan Maharaja Tajau merupakan orang Melayu Darat yang menguasai kawasan perlombongan emas dan bijih timah di Pahang sebelum Pahang ditakluk Melaka. Sebahagian besar kawasan paya sepanjang sungai Pahang mengandungi pasir dan batu batan kasar, ini menunjjukan bahawa kawasan paya ini dulu merupakan lombong bijih dan bukan kawasan penanaman padi pada awalnya. Apa yang pasti memang terlalu banyak nama-nama tempat di sekitar Tasik Chini dan Pahang yang memberikan kita petunjuk bahawa kota tersebut berkemungkinan besar didiami bersama oleh orang Siam asli dan Melayu dari negeri-negeri Melayu Utara atau Segenting Kra seperti Sri Dharmaraja atau Ligor yang memang mahir dalam pembuatan sistem saliran.



Linehan dalam bukunya A History of Pahang dipetik sebagai berkata:
The pre-Malaccan people of Pahang lived by mining gold, tin, and iron and planting rice. They left many traces: irrigation works, mine workings, remains of brick buildings [at Belukar Bata], specimens of Sawankalok pottery, and probably the pottery industry at Kuala Tembeling which has survived through the years to the present day. The preMalaccans occupied the Tembeling. They can be traced as far south as the Merchong. They extended into the Pahang and the Jelai; their tracks can be found along Lake Chini up to the head-waters of the Rompin; in the old Selinsing mines scoops of palas wood used by them have been discovered. They left numerous relics in gold-workings at Tresang and Sempore.


Antara tempat-tempat di Pahang yang banyak dikaitkan dengan penempatan kuno masyarakat Siam asli atau mempunyai makna dalam bahasa Siam asli adalah seperti Gunung Benom. Benom sebenarnya adalah dari bahasa Mon-Khmer yang bermaksud ‘Gunung’. Perkataan ini juga wujud dalam suku kaum berbahasa Aslian Mon yang masih wujud di Pahang hingga kini iaitu suku Jah Hut iaitu ‘Benam’ dan juga suku Che Wong ‘Banim’. Namun perkataan ini juga mempunyai kaitan dengan perkataan Melayu kuno iaitu ‘Banang’. Sungai Chenor pula dipercayai berasal dari perkataan Mon iaitu Cnor yang bermaksud kayuh. Sungai Reman dikatakan berasal daripada perkataan Mon iaitu Ramman atau Ramannadesa. Jeram Kuai dikatakan berasal dari perkataan Siam asli iaitu kuai yang bermaksud perlahan. Namun menurut pengkaji, perkataan yang lebih tepat ialah Koi yang berasal dari perkataan suku Batek yang mempunyai maksud yang sama. Selain itu Chini (ungka), Parit Siam, Tambak Siam, Lubang Siam (atau Lombong Siam), adalah nama tempat-tempat di sekitar hulu Pahang yang dikaitkan dengan Siam asli.
 

Kampung Senggora yang tidak jauh dari Tasik Chini juga merupakan petunjuk bahawa kota tersebut pernah didiami orang dari utara semenanjung. Malahan persamaan nama Tembeling dengan Tambralingga atau Ligor juga memberikan petunjuk yang kuat bahawa sememangnya Pahang pernah dipengaruhi atau diperintah oleh Melayu dari Sri Dharmaraja atau Ligor. Malah telah disebut dengan jelas dalam Sulalatus Salatin bahawa Maharaja Dewa Sura yang memerintah Pahang semasa serangan Melaka adalah saudara kepada Paduka bubunya Raja Siam. Malah di Tekam berdekatan Kota Gelanggi, Jerantut ada sebuah sungai yang bernama Sungai Lego yang sipercayai berasal dari perkataan Ligor. Kota Gelanggi di Jerantut itu sendiri sebenarnya dikaitkan dengan sebuah Lost City Siam asli atau Melayu darat iaitu Kota Klangkio yang dikatakan Tun Sri Lanang terletak di Hulu Johor.

Kaum asli yang tinggal di sekitar tasik Chini sekarang sebenarnya adalah Orang Jakun dan mereka ini termasuk dalam Proto-Malay  dan bukan Mon-Khmer. Sebab itu saya berpendapat jika wujud kota di dasar Tasik Chini, ia adalah kota purba MELAYU yang didiami bersama dengan Siam asli dari kalangan orang Mon dan Aslian bukan Khmer seperti yang digembar gemburkan sesetengah pihak. Sebabnya semua mitos berkenaan Naga-naga Seri Gumum, Seri Siam, Seri Kemboja, Seri Pahang dan Kota itu adalah dari mulut Orang Jakun sendiri dan mereka tidak kenal apa itu istilah 'KHMER'. Orang Jakun di sini mempunyai perhubungan rapat dengan suku Asli lain iaitu Orang Semelai yang tinggal di sekitar Tasik Bera. Orang Semelai inilah yang berbahasa Aslian iaitu dalam rumpun bahasa Mon-Khmer. Mugkin nama-nama tempat yang dikaitkan dengan Siam dan Mon tersebut diberi oleh suku-suku Aslian ini.


Linehan pernah melaporkan bahawa ketua suku Jakun di kawasan Ulu Bebar iaitu Pak Usoh dari Kuala Serai dan Pak Mehat dari Kuala Merba mengakui bahawa mereka adalah keturunan ‘Orang Siam’ yang pernah berkuasa di Pahang sebelum penaklukan Melaka. Hal ini membuktikan bahawa masyarakat Siam asli yang suatu ketika dahulu pernah memerintah dan memakmurkan negeri Pahang ini bukanlah terdiri daripada kaum rumpun Mon-Khmer atau Aslian sahaja tetapi juga Melayu-Proto. Dan seperti yang telah diterangkan oleh Cik Srikandi dahulu, bahawa istilah Siam asli yang digunakan oleh orang Melayu Melaka adalah merujuk kepada masyarakat Melayu dan Mon-Khmer yang beragama Buddha dan berasal dari ‘Benua Siam’ iaitu sebuah wilayah yang sekarang ini berada di Thailand.

Jadi disini Siam itu merujuk kepada nama wilayah dan bukan nama kaum, kerana suku kaum yang tinggal di wilayah tersebut terdiri daripada Melayu,Champa, Mon, Aslian, Khmer dan yang paling lewat datang ialah Thai. Kerajaan Ligor/Tambralingga/Sri Dharmaraja pula memang sebuah negeri Melayu. Rajanya orang-orang Melayu namun rakyatnya ada yang Thai, Mon dan Khmer. Sebab itu dalam Sulalatus Salatin, raja Benua Siam yang digelar Paduka Bubunya diakui oleh Sultan Melaka bahawa 'raja Benua Siam bukan orang lain bahkan saudara mereka juga'. Semasa Melaka menerima Islam, Sri Dharmaraja masih menganut ajaran Buddha Theravada. Ketika era Ligor,barulah ada rajanya yang memeluk Islam.
Gambar menunjukkan Kota-kota Naksat dibawah penguasaan Ligor/Tambralinga atau Negara Sri Dharmaraja.

Oleh itu kita berbalik semula kepada persoalan pokok, benarkah wujudnya sebuah penempatan kuno di sekitar Tasik Chini? Jawapan saya ialah ya. Sememangnya wujud sejenis penempatan purba di sekitar Tasik Chini kalau tidak di dasarnya. Samaada ianya wujud sebagai sebuah kota, bandar, pyramid, binaan kuil, candi dari batu bata atau hanya petempatan biasa dari kayu, wallah hu a’lam ianya tetap misteri. Masih banyak kajian yang perlu dilaksanakan disana untuk mendapatkan jawapan yang tepat. Sekian dari saya.

~ASJ~






  • ·        Hugh Clifford, Further India, Frederick A, Stokes Publisher. 1904.
  • ·        Geoffrey Benjamin, Arkeologi Pelancongan Negeri Pahang, Lembaga Muzium Negeri Pahang.
  • ·     J.N McHugh, The Daragon Of Chini and Recent Discoveries Under the Lake. Malaysian historical society.
  • ·        Zakaria Awang Ali, Latar Belakang Sejarah Perlombongan Emas Di Pahang Hingga 1914.
  • ·        K.E Southwood, Lake Chini, A lost Settlement in Pahang.
  • ·        W. Linehan, The Prince Of Chini, JMBRAS Vol XX. 1947.
  • ·        W.Linehan, The History Of Pahang, JMBRAS Vol XIV. 1928.
  • .      Cik Srikandi.
  • .      Blog SusurGalor.  
  • .      Dani Warguide.


43 ulasan:

  1. thanks a lot my Al Semantani Jones!!!

    I love tasik cini so much!

    saya suka tengok The Seal Of The Raja Of Ligor

    tapi selalu tertukar tasik kenyir tu kat Pahang

    walhal tasik cini yang ada kat Pahang


    tasik kenyir sedang dibangunkan buat masa kini

    tapi tasik cini masih diam, sepi dan membisu

    hanya kepala naga je yang muncul dari tengah tasik yg dapat saya bayangkan buat masa ni

    penemuan tulang-temulang dinasor di pahang dan terengganu baru2 ni membuka lembaran baru kepada tanah melayu

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Tasik Chini memang ada Naga.. anak buah aku pernah lihat naga didalamnya... Disamping itu.. memang terdapat sebuah kerajaan Kuno semasa era Nabi Sulaiman lagi.... terdapat Piramid di Pahang, Pembinaan piramid ini daripada asasnya pembinaan Borobudur di Indonesia... Kajian Fahmi Basha mendapati bahawa Borobudur itu adalah peninggalan binaan semasa Nabi Sulaiman lagi... banyk cerita yang masih belum didedahkan lagi....

    BalasPadam
  4. Salam Tuan Al Semantani.
    Saya orang Kedah. Apa yang menarik perhatian saya adalah berkenaan istilah koi (perlahan). Orang Kedah ada yang guna istilah koi-koi yang turut membawa maksud perlahan-lahan.

    Contoh ayat, A: "Hang ni bila nak bertolak balik kampung? Dah naik kematu pungkoq aku dok tunggu nak balik sama." B: "Koi-koila. Bawa kereta sendiri, bukannya nak berebut naik bas ekspres."

    Mungkin juga ini istilah bahasa penduduk utara/Segenting Kra.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Di Sungai Tembeling ada sebuah jeram diberi nama Jeram Koi dikatakan diberi nama oleh Maharaja Dewa Sura ketika melarikan diri dari serangan Melaka? koi maknanya perlahan ... kerana memudiki jeram perlu perlahan-lahan ......

      Padam
  5. Sebuah artikel yang menarik. Kajian selanjutnya mesti diteruskan. Kita pernah ditegur oleh Prof. M.C. Chand dalam 40 tahun yg lepas kerana tidak mahu mengkaji lebih dalam tentang tasik Chini. Kita sepertinya hanya mengharapkan pengkaji dari luar untuk mengkaji tentang tasik Chini. Kerajaan negeri pula dengan asyik membiarkan hutan sekitar tasik Chini digondolkan bagi tujuan pembangunan dan perlombongan. Kita mempunyai ramai para penyelam yang hebat-hebat untuk terjun ke dasar tasik Chini bagi tujuan penyelidikan, tapi sehingga hari ini ia tidak pernah bermula??

    BalasPadam
  6. koi koi ....
    koohooo koohooo laaaa ....
    Hee rooo tokkk longg ratttt maa noo ....

    BalasPadam
  7. kalau kat kelantan@patani, pelan2 = koho-koho

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau bahasa patani Kedah (Baling, Mahang-Sedim, Kola Nerang, Sik, Pokok Sena, Batu Kurau-Bukit Gantang Perak), perlahan itu disebut kha atau kho.
      http://donlaurel.blogspot.com/2013/01/dialek-melayu-patani-kedahperak-utara.html

      Manakala koi di Daerah Semantan (Temerloh-Bera-Chenor) bermaksud saya. Berasal dari perkataan "kawan". Di Pekan-Maran kawaen, Jerantut-Lipis keh, Bentong kon.

      Padam
    2. Raub, Cameron, Kuantan camne pula

      Padam
  8. Sungai adalah laluan utama..sungai kuala tembeling, ulu tembeling adalah laluan dulu kala terus tembus ke trengganu..dr cerita org tua tua berkata..INI adalah laluan ulang alik menuju ke trengganu..bahkan meliputi negeri pahang dr hilir iaitu temerloh dan kuantan

    Bahkan sampai sekarang katanya terdpt org ulu tembeling pergi ke trengganu guna jalan sungai..katanya dekat... Tanyalah renjer di taman negara jerantut, pasti mereka tau...

    Bahkan dulu di Kuala tembeling, di tepi laluan sungai terdpt kubur kubur lama yg tidak diketahui asal usulnya...tapi jenis batu nisan dan bentuk menandakan kubur Islam.. Tapi sayang kebanyakannya telah musnah telah hilang kerana batu batu nisan kecil itu dah dibuang dan dijadi tapak rumah..

    Kebykan cerita lama diketahui penduduk asal org org tua dan disampai secara lisan ke anak cucu cicit..jika mereka tak teruskan cerita rasanya sejarah itu akan lenyap. .mungkin org org tua di ulu tembeling dan sebahagian kecil di kuala tembeling masih menyimpan cerita dulu kala...yg lain dah generasi baru..

    Bila lalu sungai tembus ke trengganu..jadi tak heran laaaa terus ke laut..jd perdagangan pun berlaku di sepanjang sungai..mungkin dtg dr China juga...

    Adakah anda percaya kawasan itu ada kaitan akhir zaman???????? Kajilah menyeluruh kawasan ITU..gunung tahan..hutan pahang yg bersempadan dgn johor...by RAHSIA TERSEMBUNYI...

    Adakah kerajaan melayu lama KELANTAN TRENGGANU juga menggunakan laluan ini utk menuju ke kerajaan melayu lama pahang

    SELAMAT MENGKAJI??????????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Satu lagi...nama asal Kuala tembeling lain....tembeling nama baru..dah lupa..tapi org tua di sana ada yg tau..byk dah meninggal.. Generasi baru byk tak tau sejarah.. Teknologi modern tau laaaa...

      Padam
    2. Bila sentuh emas, batu permata, atau kerajaan kuno...pasti dikaitkan dr zaman nabi Ibrahim hinggalah era nabi sulaiman...adakah titisan darah mereka di sana?????? Rahsia semakin terbuka?????

      Padam
  9. Keberadaan situs Tasik Chini adalah Hoax sebab sudah hampir 50 tahun belum ada satupun temuan besar archelogy yang ada di sana ...

    Bandingkan dengan situs Gunung Padang di Jawa Barat ...

    akarta – Penelitian sejumlah ahli dari beragam disiplin ilmu di Gunung Padang, Cianjur, Jawa Barat sejak 2010 akhirnya membuahkan hasil. Tempat tersebut merupakan bangunan kuno berbentuk seperti piramida berusia di atas 5000 tahun sebelum masehi (SM) yang terkubur.

    “Tanpa ragu lagi bahwa memang ada bangunan yang terkubur di situs megalitikum Gunung Padang,” ujar Ketua Bidang Geologi Tim Terpadu Riset Mandiri (TTRM) Gunung Padang, Dr Danny Hilman saat ditemui di MNC Plaza, Jakarta Pusat, Rabu (26/11/2014).

    Penemuan itu terungkap setelah tim melakukan penggalian sedalam 11 meter di lapis ke dua gunung. Lapis kedua tersebut berada di kedalaman sekira 2-3 meter dari puncak. Peneliti menemukan sejumlah bebatuan panjang yang tersusun dan batu alamiah yang terukir dan unik.

    “Bersamaan dengan dinding bangunan itu, kami temukan juga banyak sekali artefak, seperti yang kami sebut batu kunjang. Unik sekali geomotrinya. Lebih berat dari batu biasa, ada kandungan logamnya, ada pori-porinya juga,” terangnya.

    Batu lain yang ditemukan persis jenis columnar joint, namun bentuknya bengkok. Kondisi tersebut mengindikasi orang yang hidup di masa itu memiliki kemampuan memotong-motong batu, karena bentuk batu columnar joint biasanya lurus memanjang.

    “Yang lainnya ada batu lebih besar lagi seperti columnar joint tapi bengkok, sehingga kami yakin betul itu bukan bentukan alamiah tapi sudah dipahat. Artinya pada masa 7000 tahun lalu (5000 tahun SM) itu, orang sudah berkemampuan untuk memotong-motong batu,” jelasnya.

    Bebatuan unik lainnya adalah batu di dalam batu. Bentuknya seperti mouse, karena batu yang berada di dalam dapat di putar-putar. Batu unik yang diberi nama rolling stone oleh para peneliti, saat penggalian di kedalaman 11 meter.

    “Cangkangnya tebal dan batu di dalamnya bisa diputar-putar, seperti mouse, unik sekali. Kami sedang teliti, apakah itu karena proses pelapukan alamiah atau artefak. Yang uniknya lagi, waktu kita ambil batunya, ternyata itu memperlihatkan ada satu indikasi lorong. Itu yang sangat menarik, kami belum gali lebih jauh,” pungkasnya. (Okezone.com).

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tidak pernah terdapat bukti sejarah Agama, Tamadun, Bahasa dan budaya berasal Dari 17 ribu puau-pulau terpisah.

      Padam
    2. +Sabi Wak : Budaya mana yg Indon punya? Indon terbukti tidak punya budaya...kerajaan jowo terdahulu jga kerajaan luar:

      KERAJAAN PUNDEK HINDU DAN PUKI BUDDHA YG DIKLAIM SEBAGAI KERAJAAN SENDIRI OLEH SUKU JOWOTOTOKNESIA!!!

      KERAJAAN TIONGKOK, SUKHOTHAI (THAILAND) & KALINGGA DI PULAU JAWA.

      1. Wang Ser Hoo Leng (Lidah Jawa) Wangsa Holing (Tsau-Wa): 614 Kerajaan Tiongkok Yunan.

      2. Karti Keya Singha: 648-674. Kerajaan Indo Aryan. Brahmanik.

      3. Maharani Shima: 674-732. Kerajaan Kalinga. Hindu.

      4. Sudiwara
      Rakai Panangkaran: 770 - 792. Kalinga Hindu.

      5. Wang Ser Syailendra
      Wisnuwarman: 775-782. Moloyo. Sembah Matahari.

      6. Dharanindra: 782-812. Kalinga. Hindu.

      7. Samaratungga: 812-899. Hindu. Kalinga.

      8. Pramo Dhawar Dhani: 833-856. Sukhothai. Buddha.

      9. Wang Ser Isana
      Mpu Sindok: 929-947. Brahmanik. Champa.

      10. Sri Isyana Tungga Wijaya: 947-9xx. Hindu. Kalinga.

      11. Makuta Wangsa Wardhana: 9xx-985. Buddha.

      12. Dharma Wangsa Teguh: 985-1006. Moloyo. Brahmanik.

      13. Kediri Kedaton. Sukhothai (Thai). Buddha.

      14. Samarawijaya: 1042-....Moloyo. Yunan.

      15. Lingga Jaya: 1052. Melayu. Agama Hanif.

      16. Sri Jaya Warsa: 1104. Melayu. Agama Hanif.

      17. Bames Wara: 1117-1130. Melayu Basemah. Champa (Kampar)

      18. Jaya Bhaya: 1135-1159. Melayu Palembang.

      19. Sri Sarwes Wara: 1159-1169. Melayu.

      20. Aryeswara: 1169-1171. Hindu. Kalinga.

      21. Gandra: 1171-1182. Hindu.

      22. Kameswara:1185. Hindu.

      22. Wangsa Rajasa
      Ken Arok: 1222-1227. Yunan. Buddha.

      23. Anusa Pati: 1227-1248. Hindu.

      24. Toh Jaya: 1248. Melayu.

      25. Rangga Wuni (Wisnu Wardhana): 1248-1254. Hindu.

      26. Kerta Nagara 1254-1292. Brahmanik. Aryan.

      27. Raden Wijaya (Kerta Rajasa Jaya Wardhana): 1293-1309. Melayu/Jawa.

      28. Jaya Nagara: 1309-1328. Melayu/Jawa.

      29.Tribhuwana Wijaya Tungga Dewi: 1328-1350. Ratu pertama. Hindu.

      30. Hayam Wuruk (Raja Sanagara): 1350-1389. Buddha.

      31. Wikra Mawar Dhana: 1390-1428. Buddha.

      32. Suhita: 429-1447. Buddha.

      33. Dyah Kerta Wijaya: 1447-1451. Moloyo.

      34. Raja Sawar Dhana: 1451-1453. Buddha.

      35. Girisha Wardhana: 1456-1466. Hindu Buddha.

      36. Singha Wikrama Wardhana (Suraprabhawa): 1466-1474. Hindu.

      37. Girindra Wardhana Dyah. Buddha.

      38.Wijaa Karana: 1468-1478. Hindu.

      Raden Patah (1478 - 1518) Melayu Jawa

      Pati Unus (1518 - 1521) Melayu Jawa

      Trenggana (1521 - 1546) Melayu Jawa

      Sunan Prawoto (1546 - 1549) Melayu Jawa

      Wangsa Pakubuwana I-X
      (Hingga Sekarang)

      Kesultanan Yogyakarta
      Wangsa Hamengkubuwana I-X
      (Hingga sekarang)

      MATTARAM PUNDEK = Hindu Parya (kini Pulau Bali)

      MADJAPAHIT (Gabungan Kerajaan Buddha Sukhothai dan Hindu Parya) berpusat di Pulau Jawa. TIDAK DIIKTIRAF DUNIA!!!

      BUDAYA, ADAT, TAMADUN, BAHASA & AGAMA JOWO= HINDU BUDDHA.

      Padam
    3. +Sabi Wak : Budaya mana yg Indon punya? Indon terbukti tidak punya budaya...kerajaan jowo terdahulu jga kerajaan luar:

      KERAJAAN PUNDEK HINDU DAN PUKI BUDDHA YG DIKLAIM SEBAGAI KERAJAAN SENDIRI OLEH SUKU JOWOTOTOKNESIA!!!

      KERAJAAN TIONGKOK, SUKHOTHAI (THAILAND) & KALINGGA DI PULAU JAWA.

      1. Wang Ser Hoo Leng (Lidah Jawa) Wangsa Holing (Tsau-Wa): 614 Kerajaan Tiongkok Yunan.

      2. Karti Keya Singha: 648-674. Kerajaan Indo Aryan. Brahmanik.

      3. Maharani Shima: 674-732. Kerajaan Kalinga. Hindu.

      4. Sudiwara
      Rakai Panangkaran: 770 - 792. Kalinga Hindu.

      5. Wang Ser Syailendra
      Wisnuwarman: 775-782. Moloyo. Sembah Matahari.

      6. Dharanindra: 782-812. Kalinga. Hindu.

      7. Samaratungga: 812-899. Hindu. Kalinga.

      8. Pramo Dhawar Dhani: 833-856. Sukhothai. Buddha.

      9. Wang Ser Isana
      Mpu Sindok: 929-947. Brahmanik. Champa.

      10. Sri Isyana Tungga Wijaya: 947-9xx. Hindu. Kalinga.

      11. Makuta Wangsa Wardhana: 9xx-985. Buddha.

      12. Dharma Wangsa Teguh: 985-1006. Moloyo. Brahmanik.

      13. Kediri Kedaton. Sukhothai (Thai). Buddha.

      14. Samarawijaya: 1042-....Moloyo. Yunan.

      15. Lingga Jaya: 1052. Melayu. Agama Hanif.

      16. Sri Jaya Warsa: 1104. Melayu. Agama Hanif.

      17. Bames Wara: 1117-1130. Melayu Basemah. Champa (Kampar)

      18. Jaya Bhaya: 1135-1159. Melayu Palembang.

      19. Sri Sarwes Wara: 1159-1169. Melayu.

      20. Aryeswara: 1169-1171. Hindu. Kalinga.

      21. Gandra: 1171-1182. Hindu.

      22. Kameswara:1185. Hindu.

      22. Wangsa Rajasa
      Ken Arok: 1222-1227. Yunan. Buddha.

      23. Anusa Pati: 1227-1248. Hindu.

      24. Toh Jaya: 1248. Melayu.

      25. Rangga Wuni (Wisnu Wardhana): 1248-1254. Hindu.

      26. Kerta Nagara 1254-1292. Brahmanik. Aryan.

      27. Raden Wijaya (Kerta Rajasa Jaya Wardhana): 1293-1309. Melayu/Jawa.

      28. Jaya Nagara: 1309-1328. Melayu/Jawa.

      29.Tribhuwana Wijaya Tungga Dewi: 1328-1350. Ratu pertama. Hindu.

      30. Hayam Wuruk (Raja Sanagara): 1350-1389. Buddha.

      31. Wikra Mawar Dhana: 1390-1428. Buddha.

      32. Suhita: 429-1447. Buddha.

      33. Dyah Kerta Wijaya: 1447-1451. Moloyo.

      34. Raja Sawar Dhana: 1451-1453. Buddha.

      35. Girisha Wardhana: 1456-1466. Hindu Buddha.

      36. Singha Wikrama Wardhana (Suraprabhawa): 1466-1474. Hindu.

      37. Girindra Wardhana Dyah. Buddha.

      38.Wijaa Karana: 1468-1478. Hindu.

      Raden Patah (1478 - 1518) Melayu Jawa

      Pati Unus (1518 - 1521) Melayu Jawa

      Trenggana (1521 - 1546) Melayu Jawa

      Sunan Prawoto (1546 - 1549) Melayu Jawa

      Wangsa Pakubuwana I-X
      (Hingga Sekarang)

      Kesultanan Yogyakarta
      Wangsa Hamengkubuwana I-X
      (Hingga sekarang)

      MATTARAM PUNDEK = Hindu Parya (kini Pulau Bali)

      MADJAPAHIT (Gabungan Kerajaan Buddha Sukhothai dan Hindu Parya) berpusat di Pulau Jawa. TIDAK DIIKTIRAF DUNIA!!!

      BUDAYA, ADAT, TAMADUN, BAHASA & AGAMA JOWO= HINDU BUDDHA.

      Padam
    4. inilah tipikal melayu stress....stress sebab di semenanjung malaysia sekarang ini tidak ada peninggalan temadun hebap seperti jiranya, Indonesia, thailand, kamboja, dll...itu membuktikan bahwa semenanjung malaysia sekarang ini dulunya di huni oleh orang asli berbaju daun,tidok kat atas pokok, sumpit babi dan ratah babai mentah...kasian,,,kehulu kehili klem temadun di negara2 jiran....dasar negara miskin budaya

      Padam
  10. Bayangkan kalu betol jumpa kota2 lama yg di sebut dlm teks Greek dll, making ramai pihak luar yg akan cuba mnangguk di air keruh...mulalah masing 2 pihak luar dakwa dia yg punya...ada hikmah rahsia ini tidak disingkap Allah...kali tak , jadi macam Hadis tntg perang sungai furat


    حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ، - يَعْنِي ابْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْقَارِيَّ - عَنْ سُهَيْلٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ " لاَ تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَحْسِرَ الْفُرَاتُ عَنْ جَبَلٍ مِنْ ذَهَبٍ يَقْتَتِلُ النَّاسُ عَلَيْهِ فَيُقْتَلُ مِنْ كُلِّ مِائَةٍ تِسْعَةٌ وَتِسْعُونَ وَيَقُولُ كُلُّ رَجُلٍ مِنْهُمْ لَعَلِّي أَكُونُ أَنَا الَّذِي... أَنْجُو " .


    (كتاب الفتن وأشراط الساعة, باب لاَ تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَحْسِرَ الْفُرَاتُ عَنْ جَبَلٍ مِنْ ذَهَبٍ,٢٨٩٤, صحيح مسلم)


    Maksud Hadith:

    "Dari Abu Hurairah Ra., bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: “Tidak berlaku hari kiamat sehingga Sungai Furat (Sungai Euphrates, iaitu sebuah sungai yang terdapat di Iraq) menjadi surut airnya sehingga kelihatan sebuah gunung emas. Banyak orang yang terbunuh karena berebut mrndapatkannya. Maka terbunuhlah sembilan puluh sembilan dari seratus orang yang berperang. Dan masing-masing yang terlibat berkata. “Mudah-mudahan akulah orang yang selamat itu. “Di dalam riwayat lain disebutkan: “Sudah dekat suatu masa di mana Sungai Furat akan menjadi surut airnya lalu kelihatan perbendaharaan dari emas, maka siapa sahaja yang hadir di situ janganlah ia mengambil sesuatu pun dari harta tersebut. ” (HR Muslim)

    BalasPadam
  11. Salam. Maklumat yg sdr kemukakan ini sangat menarik. Saya juga sedang menyiapkan kajian tesis peringkat PhD utk membuktikan kebangkitan semula Islam kini berpaksi di Nusantara dan Daulah Islamiah yg gemilang di Dunia Arab, Eropah (Turki) dan kawasan2 lain telah berakhir.

    BalasPadam
  12. Tanah Melayu ni memang penuh misteri..

    BalasPadam
  13. LAGI MISTERI KALAU KITA CINTA NABI SAW TETAPI TIDAK KEMBALI KEPADA KEGEMILANGAN ZAMAN BAGINDA SAW DAN SAHABATNYA, YG NYATA TELAH TAKLUK DUNIA 1300 THN LEBIH

    BalasPadam
  14. kita dah tahu, kita dah syak , kita dah dengar ..bahawa disini disana , dibukit ini dan bukit itu, kawasan itu kawasan ini , jalan dari sini kesana , adalah kawasan hebat dan besar , bertamadun dan punya binaan bangunan besar suatu ketika dahulu ,
    malangnya kita cuma mampu berkata, menulis , konon itu konon ini , begini dan begini , namun pada akhirnya ....dimana buktinya ??

    kita tidak mampu buat kajian , kita tidak pernah buat rombongan arkeologi yg sebenar, kita tiada apa bukti segala itu untuk dijadikan tatapan nak cucu kemudian hari , maka esok anak cucu kita pula akan meneruskan hikayat warisan dari bapaknya bahawa konon kawasan itu , kawasan dari sana kesini , tempat ini dan entah apa2 ..tanpa bukti !
    bapak waris kepada anak , anak cerita kepada cucu , cucu pula sambung cerita kepada cicit..cicit kepada cicit kepada cucut kepada ...?

    mana bangunanya ?
    mana artifaknya?
    tiada ! kecuali yg kita warisi daripada pengkaji kolonial rakyat asing sejak dahulu ..

    BalasPadam
  15. We chinese DAP and All Chinese Group In Malaysia Hate Malay, Hate everything related about Malay, melayu, MALAYsia, hate everthing about Islam, and hate everything about History of Malay. Fuck All of Them. Fuck Fuck Malay. We chinese hate all of Malay In Malaysia. We want Republic. We dont wont raja-raja melayu. We dont want agong. We conquer economy. and now conquer politic. Malay is just a lazy group, No history, Pengampu, Pengecut, Pemancut, pendatang dan tak ada bumi asal. Sekurang-kurangnya kami ada tanah besar cina. Melayu ada apa. Pendatang. pendatang. pendatang. Semua Pendatang-pendatang ini asalnya dari negara sialan Indonesia. Semua penduduk asal di melayu dan Indonesia bodoh. sebabtu perlu bergantung dengan cina untuk membangunkan kawasan mereka. Melayu and Bumiputra bodoh. Kami cina dah bosan dengan Melayu di Malaysia. Melayu Umno dan Melayu Pas bodoh. Fuck Keistimewaan Melayu and Hudud. Fuck Mahathir, Fuck Najib, Fuck Hadi, Fuck Nik Aziz and fuck all Malay politician. Bangsa Melayu yang tak ada apa-apa. Yang hanya bergantung kepada cina untuk kemajuan di Malaysia. Change Name of Malaysia to Republic now. Jika Cina ambil alih Malaysia, Malaysia akan lebih Maju. We want Presiden from Chinese. I, my family, All Chinese group and all christian group in Malaysia hate Malay and All Penduduk Asal Bumiputra Muslim in Malaysia. Penduduk asal nusantara konon. Punduduk asal Melayu bodoh yang berasal dari Indonesia bodoh ini mitos dan rekaan sahaja. Tahap pemikiran penduduk asal nusantara sama tahap dengan Red Indian sahaja. Fuck u Malay, Fuck Muslim and Fuck Nusantara. Hakkktuiihh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Eh fuck you pork eating creature,sleepy eyes face.you a same level with those fucktard in the world. Don't you guys realize that u motherfucker are the most shellfish,stingy,parasite that walks on the surface of the earth.sume benda you tak puas hati. Tau nk provoke tapi u org tak nk Didik u punya bangsa utk sama sama jaga ini negara. U orang lagi mau kasi gadai ade la. Kalau dah dasar komunis dalam darah bangsamu mmg susah la nak ubat. Tak paham la why you guys have to be so hatred. Korg yg sebenarnya tak sedar diri dan tak berterima kasih. Tak semua la yg mcm bodoh atas ni. But fikir balik,we can make the world better place

      Padam
    2. terima kasih setiap perkara ada karmanya jika baik di dapati baik jika jahat mendapat jahat

      Padam
    3. Terima Kasih apa yang kamu katakan seperti anjing menyalak..sedang kamu itu manusia sedarah dengan kami saat kau perlukan darah takala kamu hampir mati dari darah sapakah dipinta darah babikah..harus diingat babi bukan makanan kami..peristiwa dahulu ada sejarah jangan diletakkan minyak di ungun ai kelak terbakar diri..kami bukan mulakan penentangan..bahkan kamu nyalakan api kemarahan..kami orang Mada atau Madayu adalah rahsia kami..rahsia terAlter
      kami tahu asal usul kami dan kami tidak lupa dimana langit dijunjung disitu bumiku pijat

      Takkan Mada-yu Hilang DiDunia

      Padam
    4. Bak kata Pepatah Bagai Anjing Menyalak Bukit

      Padam
    5. Pendatang kepala bapak kau cina DAP pukimak

      Padam
    6. Pukimak haramjadah punya cina DAP pemakan babi...mak2 korang main dgn anjing boleh dapat keturunan cina..cina mmg keturunan anjing!

      Padam
    7. Pukimak haramjadah punya cina DAP pemakan babi...mak2 korang main dgn anjing boleh dapat keturunan cina..cina mmg keturunan anjing!

      Padam
    8. Pendatang kepala bapak kau cina DAP pukimak

      Padam
    9. kalau tak suka melayu ,tak suka malaysia, awak boleh BERAMBUS balik ke negara cina. kami pun benci dengan awak.RACISM GILA !!!!!

      Padam
    10. kalau tak suka melayu ,tak suka malaysia, awak boleh BERAMBUS balik ke negara cina. kami pun benci dengan awak.RACISM GILA !!!!!

      Padam
  16. Artikel yg sangat menarik.. Pahang sebuah negeri terbesar di semenanjung dan kaya dgn hasil hutan pasti menyimpan sejarah dan misteri yg belum pernah disingkap..

    BalasPadam
  17. Hoii CINA MUKA TAK MALU .. MUKA TEMBOK 10HASTA!!!!!!!!!. KLAU DAH BENCI SANGAT Dg ORANG MELAYU ... KO BUAT APA LAGI TINGGAL di TANAH MELAYU ni??? KO PI BERAMBUS KELUAR DARI TANAH MELAYU ni..DAH KATA BENCI Kan.. KO NAK TUNGGU APA LAGI??

    BalasPadam
  18. inilah akibatnya kalau orang melayu malas,suka melepak dan tak mau berusaha memajukan diri dan bangsa mereka. sekarang cina dah kuasai ekonomi. tak lama lagi politik pula. ayuh MELAYU BANGSAKU !! bangkitlah dari tidur yang lena.kita bukan bangsa yang lemah.kajilah sejarah dan kehebatan tamadun bangsa kita.biar mereka si cina keparat tu tau sapa kita yang sebenarnya

    BalasPadam
  19. Bukan Cina tu, Melayu sebenarnya nak jadi batu api. Kalau Cina takkan bodoh kata dia tu DAPlah apalah..... Sudah2laaa....

    BalasPadam
  20. Hidup zionisme melayu...!!!!!!

    BalasPadam