Jumaat, 7 Oktober 2011

Kaum Se Mala Dari Sundaland (Nusantara)


Seorang Wanita Bangsawan Melayu

Mungkin masih ada yang tertanya-tanya bagaimanakah rupa bangsa Melayu awal. Putihkah? Atau hitamkah atau kelabu? Persoalan ini mungkin nampak kompleks, namun tuan-tuan sekalian penjelasannya memang ada jika kita tahu dimana untuk mencarinya. Sebelum ini Cik sri ada memberi lecture tentang Melayu proto dan Melayu deutro, mungkin ada yang telah lupa atau belum membacanya lagi.Mungkin juga ada yang tidak faham. Artikel kali ini cuba untuk memberi sedikit penerangan mengenainya.



Kita telah tahu bahawa wujud satu tamadun yang hebat di Nusantara ini suatu ketika dahulu. Namun yang kita tidak tahu siapakah bangsa yang membina tamadun ini.Adakah mereka dari keturunan Melayu proto atau mereka adalah dari Suku Mon-Khmer yang juga menjadi penduduk terawal Asia tenggara terutama Semenanjung Tanah Melayu. Sebelum ini srikandi ada menyatakan tentang terdapatnya kota purba di Tasik Chini, namun yang peliknya suku kaum asli yang tinggal di Tasik Chini bukan dari golongan Melayu Proto atau Austronesia tetapi dari golongan Mon-Khmer. Jadi Milik siapakah kota tersebut? Berkemungkinan ia milik Mon Khmer.


*(ralat: Srikandi telah memberi penjelasan bahawa kaum yang tinggal di sekitar Tasik Chini adalah kaum Jakun iaitu dari kaum Melayu proto Austronesia dan bukan Mon-Khmer dan saya juga mengesahkannya dengan membuat lebih research. Jadi adalah berkemungkinan kota yang berada dibawah Tasik Chini juga adalah kota Bangsa Melayu Proto atau Mala, ditambah lagi dengan lagenda Naga Seri gumum yang juga milik bangsa Melayu Proto ini. Terima kasih kepada Srikandi kerana memberi komen)

Siapakah suku proto Melayu? Bagaimanakah rupa orang Melayu zaman dahulu? Ini persoalan kita. Jawapannya mudah sahaja. Kita boleh lihat rupa orang Melayu dahulu dengan melihat rupa orang Semelai dan Jakun. Sebenarnya menurut ahli-ahli antropologi tempatan kaum, Semelai adalah kaum yang paling dekat dengan Melayu Deutro atau modern. Hidung mereka, warna kulit mereka, rambut mereka adalah tidak ubah seperti kaum Melayu. Malahan jika kita perhatikan betul-betul kebanyakan mereka berwarna kulit yang cerah dan bukan gelap seperti suku-suku asli yang lain. Suku kaum Semelai terdapat banyak di Negeri Sembilan dan Pahang terutama di sekitar tasik bera. Adat dan upacara mereka juga adalah hampir sama dengan adat Melayu. Satu lagi keunikan mereka ialah mereka pandai membina perahu yang baik serta alatan muzik bertali serta gong.

Siapa sangka satu kaum yang nampak primitif dan tak berpakaian ini pernah membina tamadun hebat.Nah...jangan terpedaya, lupakah anda pada catatan envoi china ke Funan yang menyatakan bahawa kota hebat Funan dipenuhi manusia yang separuh bogel. Bogel belum tentu bodoh..;)


Persoalannya adakah mereka ini bangsa yang pernah mendiami Funan, Chih Tu, Tan Mo Ling dan Pan-pan. Ianya masih belum terjawab. Namun clue nya ada pada nama kaum Semelai itu sendiri yakni Se Melai, Melai atau Malai=Mala? Mungkinkah mereka adalah turunan kaum Mala yang masih mengekalkan cara hidup sebelum tamadun Hindu-Buddha? Dalam folklore kaum Temuan yakni juga kaum proto Melayu Austronesia, ada diceritakan tentang banjir besar yang berlaku beribu tahun dahulu. Dalam banjir tersebut yang terselamat hanya dua orang sahaja yang kemudiannya menjadi leluhur kepada orang Temuani. Adakah peristiwa banjir besar Sundaland terpahat dalam petitih kuno mereka sejak turun temurun? Jika benar bermakna mereka adalah suku yang tertua di Nusantara ini dan telah ada sejak sebelum tenggelamnya Sundaland dalam banjir NAbi Nuh!


Ini wajah seorang pemuda Semelai. Kacak bukan. Tidak seperti suku-suku Aslian yang lainnya, suku Semelai dan Temuan mempunyai iras wajah tak tumpah seperti orang Melayu.


Mungkin ada yang kurang setuju dengan teori Sundaland. Tapi tak apalah, setuju atau tidak itu pendapat masing-masing tetapi di ingatkan supaya gunakan akal dan kemahiran menyelidik dan bukan hanya main teka-teka sahaja dalam membuat suatu kesimpulan. Kalau anda hendak tahu teori ini juga telah disokong oleh Human Genome Organization yang telah mengkaji DNA atau genetik kaum-kaum di Asia dan Asia Tengara dan hasilnya mereka mendapati teori keluar dari Yunan adalah kurang tepat. Sebaliknya mereka menyetujui teori keluar dari Sundaland atau Nusantara. Sebelum ini saya ada sebut dalam artikel saya bahawa sebenarnya setelah diselidik didapati bahawa suku kaum di Asia Timur ini semuanya berleluhurkan suku Austronesia di Asia Tenggara dan bukan sebaliknya! Orang China, Jepun Dan Korea teras nenek moyang mereka adalah orang-orang Austronesia! Orang Austronesia ini mengembara hingga ke Yunnan, Taiwan dan kemudian ke China dan bercampur dengan kaum-kaum Monggoloid serta Siberian dan membentuk kaum-kaum di Asia timur sekarang. Hasil penyelidikan ini menggemparkan dunia dan tak ramai yang mahu menerimanya lagi.


Seorang gadis Melayu dengan rambut yang ikal Mayang Mengurai!



Rumah tradisional orang Semelai. Mungkinkah rumah sebegini yang dilihat oleh para pengembara Mesir purba ketika sampai di Tanah Punt?


Saudara sekalian, jika benar kaum Semelai adalah kaum asal Mala bermakna sahlah Melayu bukan pendatang, sebaliknya telah wujud beribu-ribu tahun yang lalu. Satu lagi keunikan mereka adalah dari segi bahasanya. Walaupun ahli-ahli antropologi telah membuat kesimpulan bahawa mereka adalah Proto Malay namun bahasa mereka bukan sahaja mengandungi suku kata Austronesia tetapi terdapat juga campuran bahasa Mon-Khmer. Ini dapat memberikan kita gambaran bahawa betapa eratnya hubungan diantara suku-suku Melayu pada zaman dahulu dengan suku-suku Mon-Khmer. Hubungan yang dimaksudkan mungkin hubungan diantara agrarian dan Maritim. Suku Mon Khmer yang di ketahui sebagai bangsa Agraria mungkin menjadi pembekal barang-barang dagangan dari hutan manakala suku Melayu proto mebekalkan barangan dari Tasik, sungai dan laut kepada mereka.

Teknologi kaum Semelai. Apa bende ini? ini adalah sebuah piston bellows yang digunakan oleh orang proto Malay terutama Semelai untuk menghidupkan api. Kehebatan teknologi ini telah diakui oleh para pengkaji dan Antropologis dari Barat, malahan mereka terkejut apabila melihatnya buat kali pertama sedangkan kaum Semelai telah menggunakannya sejak beribu-ribu tahun untuk menghidupkan api tanpa perlu menggosok-gosok kayu seperti orang Red Indian.


Satu lagi teknologi orang Semelai yakni sebuah alat muzik bertali yang dibuat dari kulit ikan buntal. Cara permainannya sama seperti biola bertali satu dari China.


Masih banyak lagi rahsia-rahsia yang boleh kita kaji mengenai prang-orang Melayu proto ini. Mungkin mereka masih ingat kota-kota hebat yang dibina saudara mereka pada suatu ketika dahulu dan terpahat dalam petitih-petitih tradisi mereka. Mungkin mereka tahu dimana terletaknya kota-kota purba ini. Amat perlu rasanya ahli-ahli arkeologi tenpatan dan sejarawan berkerjasama dengan mereka untuk membongkar rahsia bangsa Mala yang telah terkubur lama ini. Sekian, wallah hu a’lam

20 ulasan:

  1. Melayu Hebat Hey...............

    BalasPadam
  2. Dah bertransform jadi orang SEMENDA...hehe :)

    BalasPadam
  3. Semantani Jones,

    Nak komen sikit.Kaum Orang Asli yang tinggal di sekitar tasik Chini adalah Jakun,Melayu Proto,bukan dari kelompok Aslian Mon-Khmer,macam Mahmeri atau Temiar.

    Teori kota Khmer itu teori lapuk.Sebab legenda Tasik Chini seperti Naga Gumum adalah mitos milik orang Jakun.

    Dahulu orang menganggap Orang Asli di Malaysia bertutur satu kategori bahasa,iaitu Aslian yang terkelompok dalam bahasa Mon-Khmer.Namun Jakun,Semelai,Kanaq dan lain-lain bertutur bahasa Aborigine Malay dalam kelompok Austronesia.

    ~CS

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ciksitisejarah, Ada blog halaman Srikandi milik saudari?
      Sy ingin membacanya.. ble undang sy ke blog cik sri..
      email sy sad25in@gmail.com

      Padam
  4. Alhamdulillaah. suatu pengetahuan yang baru bagi saya. teruskan usaha murni Encik Semantan

    BalasPadam
  5. melayu bangsa hebat pengurusan dan pembinaan sebuah kerajaan..mahir di selok belok lautan..pelayar trulung..

    tp lemah dr segi ketenteraan..walau kita punya teknologi meriam dn sbgnya..walau berperang dgn musuh pd suatu tempoh tp pd akhirnya tewas jua?..adakah benar?..adakah dsebabkn melayu bangsa yg suka berdamai?

    BalasPadam
    Balasan
    1. semuanya sbb adanya sifat khianat-mengkhianati dlm kalangan Melayu. ni sifat yg menjatuhkan bangsa Melayu dulu.

      Padam
  6. salam cik sri..

    terima kasih kerana beri pencerahan, sebb sebelum ini saya ingat kaum asli yang tinggal di sekitar chini adalah dari kaum bateq atau mon-khmer, tapi rupanya jakun. jadi berkemungkinan kota yag ada di dasar china milik bangsa mala?

    apa pun diharap kajian dibuat lagi oleh golongan sejarawan dan arkeologi negara kita ttng kota ini supaya semuanya terbongkar.

    al semantani

    BalasPadam
  7. Wan Azri_87

    Sy penah mengutarakan soalan nie di ruangan komen cik srikandi dalam cik Sri Berceloteh (artikel Satu Hari Dihari Raya tahun lepas (September 16, 2010 3:46 AM)...Dan Cik Sri telah memberi sedikit maklumat perihal org jakun dn semelai.Terima kasih kepada Semantani Jones kerana memberi maklumat yg lebih detail..Tak sangka soalan yg aku pernah tanya mendapat respons..ribuan terima kasih diucapkan

    BalasPadam
  8. Salam,
    Teringin saya terlibat dalam projek penulisan skrip dokumentari tentang penjejakan pergerakan kaum Austronesia berdasarkan teori 'Out of Sundaland'.
    Terima kasih.

    BalasPadam
  9. terima kasih..saudar telah banyak membuka pancaindera mata dan hati... benar negara bertulangkan sejarah..bangsa berjatikan budaya..teruskan usaha...

    BalasPadam
  10. Wan Azri_87
    Salam Al-Semantani
    Ade Satu blog yg mengatakan bahawa Bangsa Mala dalah bukan Bangsa asal orang melayu..Mohon pencerahan dr Al-Semantani..Ini blog tersebut
    http://alamjin-tuankelarias.blogspot.com/2011/09/kembali-ke-zaman-silam-asal-usul-bangsa.html

    BalasPadam
  11. Apa kah kaum Sunda yang di Jawa barat indonesia itu adalah asalnya dari Sundaland...?

    BalasPadam
  12. Jika tidal silap melayu bermakna org yg keluar bekerja dlm pemahaman org jakun

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum,sila ke facebook saya Mohd Yazman Mohd Yusof.

    Di sini ada kajian genetik tentang hubungan kaum di Nusantara.

    Secara ringkasnya Melayu Austronesia kemungkinan asal dari Taiwan atau selatan China atas Vietnam

    Dan Melayu juga mempunyai genetik Mon iaitu suku yg menetap di utara Thailand.Antara suku ini ialah suku Lawa yg dikatakan sebagai pengasas Kerajaan Sriwijaya awal di Lavo,Nakhon Pathom dkt dgn Bangkok skrg

    BalasPadam
  14. Tentang org Jawa,mereka mempunyai genetik Mon(Siam Asli,bukan seperti org Thai/Dai pendatang dari Yunan)lebih banyak dari genetik Austronesia(rumpun Taiwan,Filifina,Melayu)

    BalasPadam
  15. Pembetulan-suku Mon yg mempunyai kerajaan Lavo(Nakhon Pathom)yg dikatakan pemula kerajaan Sriwijaya.Suku Lawa pula dikatakan berasal dari Chiang Mai.Kedua-dua suku ini serumpun

    BalasPadam
  16. semelai.....aku ni orang semelai ,mengikut penceritaan orang tua-tua dahulu mengenai asal-usul semelai moyang aku cakap dari pagar ruyung

    BalasPadam
  17. teknologi org Semelai...
    Fire-piston, sila saksikan:--->
    http://www.youtube.com/watch?v=yK2yqcKdUZc&feature=channel&list=UL

    BalasPadam
  18. Istimewanya Org Arab krn mrka hafal nasab mrka shgga ke Nabi Ibrahim as, Nuh as shgga ke Nabi Adam as. Oleh itu lah Islam diturunkn kpd mrka.. Kita org nsntara mgkn hya ingat ktrunan kita shgga ayh, datuk, moyang & ntah xtau dah..wlu pn sblum kdtangan Islam mrka kbyakannya buta buruf tpi kkuatan mghafal mrka amat kuat.. tpi apa pn kta sume asal dr yg satu iaitu dr tulang sulbi Nabi Adam as dan Hawa..Saya Mix Semelai/Temuan.. Wssalam!!

    BalasPadam