SUKU TENGGER YANG BERAGAMA HINDU
Saya runsing dengan masyarakat Malaysia zaman
sekarang ini terutamanya dengan sikap segelintir daripada keturunan kaum imigran
yang selalu sahaja membuat onar dengan menidakkan kewujudan sejarah Melayu kuno Hindu-Buddha.
Mereka sangat susah untuk menerima hakikat bahawa rumpun Melayu pada zaman kuno
pernah menganuti agama Hindu mahupun Buddha. Mungkin ini disebabkan kelemahan sistem
pendidikan kita sebelum ini. Sampai bila gamaknya kami perlu terangkan kepada
anda semua bahawa Hindu itu tidak semestinya anutan orang India dan Melayu itu
tak semestinya beragama Islam. Bagi masalah ini kita harus ketepikan dahulu
takrif Melayu dalam perlembagaan yang agak sempit itu, kerana 1000 tahun dahulu
negara Malaysia dan perlembagaannya masih belum wujud.
Jika anda bertemu seseorang yang bernama Mohammad
adakah anda akan mengecam bahawa dia seorang Melayu atau Arab, sedangkan orang kulit
putih, orang negro Afrika dan orang China juga ada bernama Mohammad jika mereka
beragama Islam? Malahan jika seseorang itu bernama Arab juga belum pasti bahawa
mereka beragama Islam kerana wujud masyarakat Arab yang beragama Kristian dan Yahudi
tetapi menggunakan nama dalam bahasa Arab seperti Jamal, Razak, Jamil, Abu
Sufian, Musa, Isa dan Salman. Oleh itu adalah tidak berasas jika anda
mengatakan bahawa seorang raja Malayu yang bernama Parameswara sebagai seorang
yang berbangsa India, kerana selain daripada namanya, tiada bukti lain yang
menunjukkan bahawa beliau berbangsa India. Nama sahaja belum dapat menentukan bangsa seseorang.
Ya, beliau mungkin beragama Hindu dan menggunakan
gelaran Hindu, namun ini belum cukup membuktikan yang beliau berasal dari India
atau berbangsa Tamil. Jika beliau memang berasal dari India atau berbangsa Tamil,
mengapa tidak dikekalkan budaya, bahasa dan ciri-ciri keindiaan atau Tamilmya?
Mengapa bila Islam datang tup-tup terus lenyap bahasa, tulisan dan ciri-ciri
tamilnya raja itu. Macam magic la pulak! Sedangkan kaum Tamil Muslim yang wujud
di India dan Malaysia pun masih mengekalkan bahasa, tulisan dan kebudayaan Tamil
mereka sejak zaman berzaman dan disesuaikan dengan ajaran Islam. Jika anda kata
raja tersebut telah ‘Masuk Melayu’ atau jadi Melayu kerana agama Islam, bagi
saya alasan ini juga tidak munasabah kerana pada zaman tersebut rajalah yang
paling berkuasa dan dijadikan contoh serta ikutan rakyat bukan sebaliknya raja
yang perlu ikut cara hidup rakyat, tak ke pelik tu?
MASYARAKAT HINDU BALI
Kalau beliau seorang Tamil atau berasal dari India, beliauboleh
saja mencorakkan orang Melayu mengikut corak budayanya sendiri seperti
mewajibkan pemakaian sari, yang lelaki pakai doti, tulisan dan bahasa rasmi
adalah dalam Tamil dan senibina rumah serta rumah ibadat juga senibina India
selatan. Namun hakikatnya semua itu tidak berlaku kerana Parameswara dan
lain-lain raja Malayu yang beragama Hindu dan bernama Hindu atau Sanskrit bukan
berbangsa India tetapi MELAYU, walaupun memang terdapat dari kalangan mereka
yang berkahwin dengan wanita dari bangsa India.
SUKU HINDU OSING DENGAN TARIAN TRADISI MEREKA.
Masih lagi tidak mahu percaya? Masih lagi bingung
dengan gambaran yang orang Melayu sebelum kemasukan Islam adalah beragama Hindu
atau Buddha? Baiklah, sebenarnya kalau anda mahu lihat bagaimana cara atau
amalan kepercayaan Hindu dan Buddha masyarakat Melayu pada zaman kuno, anda
boleh lihat dengan mudah di Jawa Timur, Bali, Thailand dan Kemboja. Di Jawa Timur
masih wujud sekelompok kecil masyarakat Jawa yang masih mengekalkan ajaran
Hindu zaman Majapahit. Mereka adalah suku etnik Osing dan Tengger. Kedua-dua
suku ini bersama suku Bali dan sedikit daripada suku Sasak adalah saki baki
masyarakat rumpun Melayu dari cabang etnik Jawa yang masih mengekalkan adat,
budaya dan kepercayaan zaman kerajaan Hindu yang terkenal di nusantara yakni
Mojopahit.
PERAYAAN KEAGAMAAN SUKU OSING
Suku Osing dan Tengger misalnya dikatakan berasal
daripada keturunan putera-putera Majapahit yang tidak mahu memeluk agama Islam
pada kurun ke-16. Bilangan mereka adalah kira-kira 400,000 orang dan mereka tnggal
di daerah Banyuwangi di Jawa Timur. Walaupun telah wujud ramai daripada suku
ini yang memeluk agama Islam, namun Islam yang mereka amalkan bukanlah Islam
murni sebaliknya Islam Abangan atau Islam yang bercampur ajaran Hindu dan nenek
moyang. Agama Hindu yang diamalkan mereka juga berbeza dengan ajaran Hindu di
India kerana ia turut bercampur amalan
animism dan pemujaan nenek moyang, agama Hindu mereka dinamakan Hindu Thirta
atau Hindu Dharma. Budaya Osing dan Tengger juga serupa dengan budaya Bali, dan
penganut Hindu Osing dan Tengger merayakan perayaan Hindu yang sama dengan di Bali.
Jadi jika kita mahu melihat bagaimana orang Melayu zaman dahulu mengamalkan
ajaran Hindu, maka lihat sahaja pada suku-suku ini. Malahan kerajaan Hindu Jawa
Timur iaitu Blambangan wujud sehingga tahun 1743 sebelum ditawan kerajaan Islam
Mataram. Orang-orang Hindu yang lari daripada penguasaan Mataram inilah yang
kemudiannya bermukim di Bali, Lombok dan Bayuwangi lalu membentuk kelompok
etnik Bali, Tengger dan Osing.
PURA ATAU KUIL HINDU SUKU TENGGER BERDEKATAN GUNUNG BROMO. SENIBINANYA KHAS NUSANTARA ATAU SENIBINA JAWA MAJAPAHIT.
Lihat juga pada kesenian, pakaian, senibina, makanan
malah adat istiadat serta amalan keagamaan suku Osing, Tengger dan Bali yang
lansung tidak sama dengan apa yang diamalkan oleh masyarakat Hindu di India. Dengan
kata lain agama Hindu yang diamalkan masyarakat rumpun Melayu ini bukan lagi
agama Hindu murni tetapi agama Hindu yang telah diubahsuai mengikut local genius masyarakat tempatan yang
tepu dengan kepercayaan animisme serta pemujaan roh nenek moyang, jadi ia tidak
lagi boleh dikatakan berpaksi kepada tamadun India sebaliknya ia adalah tamadun
yang mempunyai ciri khas yang tersendiri dan hanya asasnya sahaja yang diambil
dari tamadun India. Perbezaan yang paling ketara ialah pada senibina kuil-kuil
Hindu di Bali dan Lombok yang sangat jelas unsur-unsur local geniusnya, dan ia lansung tidak boleh disamakan dengan
kuil-kuil Hindu di India apatah lagi di India selatan. Itu belum lagi jika saya
menerangkan mengenai satu lagi kaum minotriti dalam rumpun Melayu yang masih
kuat mengamalkan ajaran yang berasaskan Hindu iaitu Melayu Cham Balamon di
Kemboja dan Vietnam. Mereka ini masih mengekalkan ajaran Hindu yang bercampur
ajaran tradisional yang diwarisi dari kerajaan purba Champa. Merekalah Pembina
Cham Tower yang indah serta unik binaannya tidak sama seperti binaan yang
terdapat di India.
SENIBINA PURA ATAU KUIL HINDU DI BALI JUGA MENUNJUKKAN KEARIFAN LOKAL DAN TIDAK BERPANDUKAN CIRI SENIBINA INDIA.
Analogi mudah ialah seperti masakan Kari Kepala Ikan
yang amat terkenal di Malaysia dan Singapura. Walaupun Kari itu asalnya dari
India, namun Kari Kepala Ikan tidak dicipta di India tetapi sebaliknya ia
dicipta di Malaysia atau Singapura mengikut citarasa masyarakat tempatan. Oleh
itu kita tidak boleh kata yang Kari Kepala Ikan sebagai masakan warisan dari
India, walaupun tukang masaknya mamak India, kerana ia dicipta di Nusantara oleh kehendak masyarakat dan selera nusantara dan bukan India. Begitulah juga dengan amalan dan kebudayaan Hindu-Buddha yang diamalkan
oleh masyarakat Melayu pada zaman dahulu serta suku etnik Osing, Tengger dan
Bali sekarang. Analogi lain ialah tentang Laksa, walaupun dunia mengiktiraf
bahawa bangsa China lah yang mencipta mee, namun masakan Laksa tidak boleh
dikatakan sebagai masakan asli milik kaum Cina, kerana kuahnya dan rencahnya
malah cara memasaknya adalah khas bercitarasa tempatan dan dicipta oleh orang
tempatan. Oleh sebab itu tiada sebab mengapa orang India mahu mengklaim Kari
Kepala Ikan atau orang Cina mahu klaim Laksa sebagai milik bangsa mereka…J
PENDITA BRAHMIN SUKU TENGGER SEDANG MELAKUKAN RITUAL. JELAS KITA DAPAT LIHAT CARA BERPAKAIAN PENDITA BRAHMIN HINDU NUSANTARA JUGA BERBEZA DENGAN BRAHMIN DI INDIA.
Itu jika anda mahu lihat bagaimana amalan agama Hindu
masyarakat rumpun Melayu zaman sebelum Islam. Jika anda ingin lihat bagaimana
masyarakat Melayu zaman tersebut mengamalkan ajaran Buddha pula anda tak perlu
fikir jauh-jauh hingga ke Sri Lanka atau Nepal, lihat sahaja jiran kita
Thailand, Kemboja, Burma dan Laos. Boleh dikatakan sebahagian besar
kerajaan-kerajaan Melayu kuno di Semenanjung dan Sumatera adalah penganut
ajaran Buddha seperti kerajaan Chih Tu, Srivijaya, Gangganegara, Tambralingga,
Kedah Tua, Kantoli, Pan-Pan, Langkasuka dan beberapa buah lagi kerajaan lain.
Walaupun kerajaan-kerajaan ini dikatakan mengamalkan ajaran Buddha, namun ia
juga bukanlah semurni ajaran asal Buddha seperti yang pernah diamalkan di Nepal
dan India. Sebaliknya seperti juga ajaran Hindu, ia telah bercampur dengan
amalan pagan, animism dan pemujaan nenek moyang. Malahan terdapat juga
percampuran unsur-unsur Hindu seperti keberadaan kasta Brahmin dalam golongan
istana sepertimana yang dicatatkan utusan dari dinasti Han ketika mereka
melawat Chih Tu, sebuah kerajaan Melayu Buddha yang dipercayai terletak di
pedalaman Kelantan.
SAMI BUDDHA THAI MENGAMALKAN YANT ATAU SAKYANT IAITU BERTATU YANG DIKATAKAN BOLEH MENAIKKAN SEMANGAT ATAU SERI SESEORANG. AMALAN INI BUKAN AJARAN ASAL BUDDHA.
Seperti yang telah disebutkan tadi, ajaran Buddha
yang diamalkan oleh masyarakat Melayu purba juga banyak diselitkan unsur-unsur tradisional
dan animisme. Kita boleh meneliti hal ini jika kita mengkaji ajaran Buddha yang
diamalkan di Thailand pada hari ini. Walaupun Thailand dikatakan mengamalkan
ajaran Buddha Theravada, namun terdapat banyak unsur-unsur tempatan yang terpatri
dan terpancar pada amalan dan ritualnya. Di Thailand dan Burma walaupun mereka
menyembah Buddha tetapi mereka turut menyembah ‘Nat’ atau dewa-dewi alam serta
roh nenek moyang. Malahan amalan membina ‘rumah makan hantu’ di hadapan rumah
mereka dan ritual pemberian ancak dan bunga bukanlah amalan Buddha asli
sebaliknya amalan tradisional masyarakat Asia Tenggara termasuk juga masyarakat
Melayu kuno.
Amalan pemberian persembahan pada hantu, roh, busut
dan pokok besar ini sudah sebati dalam kalangan masyarakat tempatan dan ia
tidak berubah sebaliknya terasimilasi dengan ajaran Hindu mahupun Buddha
apabila ia diperkenalkan di Asia Tenggara. Contoh lain ialah amalan sihir dukun
Tok Cha atau tok sami di Thailand. Dalam ajaran asal Buddha tidak wujud upacara
sihir dan jampi serapah dan sebagainya, tetapi amalan ini adalah sinkretisme
dari amalan tradisi orang-orang Asia tenggara. Sami-sami Melayu zaman dahulu
bukan sahaja mentelaah kitab-kitab Buddha tetapi turut menjadi dukun atau bomoh
yang mengubati pelbagai penyakit terutama yang bersifat supra natural. Malah di
Thailand sekarang masih wujud amalan pemakaian cacah atau tattoo bermantera
yang dilakukan oleh sami-sami Buddha. Ternyata amalan ini tidak wujud pada
ajaran asal Buddha.
INI ADALAH SPIRIT HOUSE ATAU RUMAH KERAMAT YANG KITA BOLEH LIHAT TERDAPAT DI TEMPAT-TEMPAT TERTENTU SAMAADA DI SIMPANG JALAN MAHUPUN DIHADAPAN RUMAH SESEORANG. IA ADALAH TEMPAT UNTUK MENJAMU ROH ATAU HANTU.
Mengapa saya banyak mengambil contoh Thailand? Hal
ini kerana Thailand masih mewarisi legasi kebudayaan Buddha zaman Melayu kuno
terutama zaman Srivijaya atau lebih dikenali sebagai Siweechai dalam bahasa
Thai. Selain itu sebahagian daripada wilayah tengah hingga selatan Thailand
juga pada zaman kuno adalah dibawah pengaruh kerajaan Melayu Srivijaya. Oleh
sebab itu pengaruh Melayu zaman kerajaan Buddha Srivijaya boleh digambarkan
sekiranya kita melihat pada budaya tradisi masyarakat Thai malahan Khmer pada
hari ini kerana kerajaan Khmer juga pernah bernaung dibawah kekuasaan
kerajaan-kerajaan Melayu seperti Funan, Champa dan Srivijaya.
Seperti yang kita sedia maklum kerajaan Buddha yang
paling kuat, besar serta terkenal di seluruh nusantara adalah kerajaan Srivijaya.
Nama atau gelaran raja-raja Srivijaya jika dilihat secara kasar sangat tepu
dengan pengaruh India atau lebih tepat sebenarnya pengaruh Sanskrit dan Pali.
Namun demikian terdapat bukti yang kukuh bahawa mereka bukanlah dari bangsa
India, antaranya ialah nama raja terawal Srivijaya yang pernah dicatatkan iaitu
Dapunta Hyang Sri Jayanasa. Dapunta Hyang adalah gelaran yang tiada pada
mana-mana raja India kerana ia bukan berasal daripada bahasa Sanskrit apatah
lagi Tamil, sebaliknya ia adalah gelaran khas terhadap raja-raja Melayu purba.
Antara nama-nama Maharaja Srivijaya yang lain ialah seperti Sri Indravarman,
Rudra Vikraman, Sri Dharmasetu, Samaratungga, Balaputradewa, Sri
Udayadityavarman, Sri Chulamanivarman,
Mara Vijayatungga Varman Serta Sagrama dan Samara Vijayatungga Varman.
Ya, nama-nama ini berunsur keindiaan atau sebenarnya
berunsur Pali serta Sanskrit. Namun mereka bukanlah berbangsa India! Buktinya
adalah daripada prasasti-prasasti yang dipahat oleh raja-raja Srivijaya ini
seperti prasasti Kedukan Bukit 683 M, prasasti Talang Tuwo, 684 M, prasasti
Kota Kapur 686 M, prasasti Karang Berahi, prasasti Telaga Batu, prasasti Palas
Pasemah, prasati Hujung Langit, prasasti Sojomerto dan prasasti Gandasuli serta
beberapa buah lagi prasasti lain yang bertebaran dari Sumatera hingga ke Jawa.
Kesemua prasasti ini bukan ditulis dalam bahasa Hindustan, Punjabi, Gujarati,
Benggali, Malayali, Telugu mahupun Tamil, sebaliknya ia ditulis dalam bahasa Melayu
kuno yang bercampur dengan peminjaman kosakata Sanskrit tulin. Anda boleh
Google sahaja tentang prasasti-prasasti ini dan baca bait-baitnya maka anda
akan sedar bahawa ia memang bahasa Melayu yang bercampur Sanskrit dan bukan
bahasa Tamil, Malayali atau Punjabi.
SEBELUM MASUKNYA PENGARUH AGAMA HINDU MAHUPUN BUDDHA DI ALAM MELAYU INI MASYARAKAT RUMPUN MELAYU TELAHPUN MEMPUNYAI KETAMADUNAN YANG TINGGI. BUKTINYA ADALAH PADA BINAAN MEGALITIK BERUNSUR STEP PIRAMID YANG TERDAPAT DI GUNUNG PADANG, INDONESIA.
Orang Melayu kuno bukanlah orang bodoh yang hanya
tinggal di gua dan memburu di hutan. Mereka pintar dan kreatif, mereka tidak
meniru mentah-mentah ilmu yang datang dari India. Mereka meniru agama dari
India tetapi mereka mencorakkan serta membangunkan agama serta tempat ibadatnya
dengan kretiviti tempatan bernuansa nusantara. Huruf pallava India pula dimodifikasi
menjadi huruf Jawa kuno dan Melayu kuno. Bahasa Melayu kuno juga ditambah
dengan kosa kata dari bahasa sanskrit yang pada suatu masa dahulu menjadi
bahasa internasional. Peminjaman kosakata dari Sanskrit bukanlah perkara yang
asing dikalangan masyarakat Asia tenggara, kerana selain masyarakat Melayu,
masyarakat Thai, Laos, Khmer dan Burma juga banyak meminjam atau mencedok
bahasa Sanskrit dan Pali ke dalam bahasa mereka.
CANDI BOROBUDUR BINAAN KERAJAAN MELAYU SRIVIJAYA DINASTI SAILENDRA TERSENARAI SEBAGAI SALAH SEBUAH BINAAN PIRAMID TERHEBAT DUNIA. ADAKAH WUJUD BINAAN YANG SAMA TARAF DENGAN BOROBUDUR DI INDIA?
Oleh itu jelas disini bahawa hujah yang mengatakan
bahawa kerajaan-kerajaan Hindu Buddha yang wujud di nusantara ini adalah
kerajaan suku kaum India dan bukan milik kaum rumpun Melayu adalah salah sama
sekali. Ternyata pihak yang mengeluarkan hujah begini adalah buta sejarah atau
memang sengaja mahu membangkitkan sensitiviti orang Melayu dengan menidakkan
ketamadunan bangsa Melayu. Mereka cuba meracun masyarakat Melayu dengan cara
meracun akarnya iaitu sejarah bangsa Melayu. Jika mereka mahu hidup dengan
harmoni seperti yang digembar-gemburkan, tidak sepatutnya mereka
memutarbelitkan sejarah masyarakat bumiputra. Seharusnya mereka menghormati dan
menerima seadanya kelebihan yang ada pada kaum pribumi dan bumiputra yang
paling awal membina tamadun dan kerajaan di tanah bertuah ini.
Apa tidak
cukupkah dengan sejarah tamadun bangsa mereka di tanah asal nenek moyang mereka
hinggakan sejarah ketamadunan bangsa rumpun Melayu juga ingin dibaham dan dihak
milikan oleh mereka? Bagaimana jika kami orang Melayu memperkotak katikkan
sejarah bangsa anda? Bagaimana kalau kami kata yang bahasa Tamil itu tidak
wujud dan tamadun Chola itu hanya dongeng pak kaduk dan orang-orang India
sebenarnya tidak pernah mempunyai tamadun apatah lagi kerajaan yang hebat?
Amacam? Tentu anda berasa marah, geram dan menyampah bukan? Begitulah perasaan
kami orang Melayu apabila sejarah tamadun bangsa kami cuba di pertikaikan.
Sekian. Wallah Hu a’lam.